Hoe zuinig rij jij? - Deel 1 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 102 Laatste
Acties:
  • 357.110 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 08:33:
Of je lekt 10 liter weg in wilde bochten na het tanken? :+
Motormuizen zijn je dankbaar :P
Sadist _/-\o_ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op woensdag 05 september 2007 @ 13:19:
Woei :P

Vorige week een record gehaald met mijn Hyundai Excel 1995 1.3GS. Normaal doe ik iets van 1:16 a 1:17 (minder bij veel stadsverkeer), maar het is gelukt om 1:19.5 te halen op een tank. Ik tankte, reed van Nijmegen naar vliegveld Weeze (snelweg + DE BBK @ 100km/u) en terug en dan naar Lauwersoog (snelweg + NL BBK@85km/u) en terug tot Velp, waar het oranje lampje aangaf dat ik *echt* bij moest tanken. Moet zeggen dat ik op snelwegen hooguit 110km/u gereden heb, dat scheelde ook.

Laatste tank was weer 1:16.5 trouwens, die uitschieter zal ik niet snel weer halen...
PS: Is dat een 'rode' auto met een spoiler en het opschrift Esprit? Ik heb namelijk dezelfde auto gehad en ik reed met die auto 1 op 16 (De mijne had een 1.5 GSI motor)
Dit was namelijk een speciale editie van de Excel/Pony uitvoering van Hyundai uit 1995.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Explain please!

Leg het dan eens goed en duidelijk uit asjeblieft hoe het werkelijk in elkaar zit want dan ben ik ernstig voorgelogen.

Ik schrijf ook maar wat ik weet en ik zal niet altijd gelijk hebben, maar volgens jouw pis ik wel erg vaak naast de pot. Hoe dat zo?

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 11:45
Seat Leon 2.0 FSI: 1:12
Lancia Delta Integrale EVO2 (2.016v turbo): 1:7

Met de Seat rij ik vnl. snelweg en vrijwel uitsluitend op cruise control. Airco staat alleen aan als het echt heet of vochtig is (wel de climate control aan, maar zonder extra koeling dus)
De Delta haalt meestal nog wat minder omdat ik er eigenlijk alleen club/circuitgelegenheden mee bezoek, en de ritjes om hem fit te houden :)
Op een circuitdagje haal ik de 1:5 wel makkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij schrijft uitspraken aan mij toe die ik helemaal niet gemaakt hebt en vervolgens op basis daarvan ga je extrapoleren. Daar doe ik lekker niet aan mee.

Edit: trouwens ben je bekend met de editknop? ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-10 19:27

Emiel1984

Made in NL

Alsof de techniek niet vooruit gaat :p .Je weet toch hoe snel de techniek de laatste jaren is gegaan. Je gaat nog van het allerergste uit ondankt alle innovaties die er gedaan worden. Je hebt gewoon geen vertrouwen in de successen van de medemens.Sta is wat positiever in het leven joh :+ .

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-10 07:55

mace

Sapere Aude

Emiel1984 schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 16:14:
[...]

Alsof de techniek niet vooruit gaat :p .Je weet toch hoe snel de techniek de laatste jaren is gegaan. Je gaat nog van het allerergste uit ondankt alle innovaties die er gedaan worden. Je hebt gewoon geen vertrouwen in de successen van de medemens.Sta is wat positiever in het leven joh :+ .
Ja, ok, maare luister eens:

Kwam de mensheid uit de steentijd omdat de stenen op raakten?
Begon het industriële tijdperk omdat het hooi voor de paarden op was?

Wind, zonne en getijdenenergie is gewoon een druppel op de gloeiende plaat.
Biomassa: als je productie van biomassa maximaliseert en dat nog eens vertienvoudigt, dan heb je nog niet eens een druppel in vergelijking met de olieproductie.
Kernenergie: Uranium is er te weinig, kweekreactors zijn nog niet klaar, en je auto loopt ook niet op plutonium. Trouwens: Je kan geen plastic maken van uranium. :P
Waterstof is gewoon te inefficient en de productie kost ook energie.
De teerzanden in Canada verbruiken om de boel af te graven en te raffineren meer energie dan dat het oplevert.

En voordat elke calorie die we opeten op ons bord belandt, zijn er al 10 verstookt aan fossiele brandstoffen voor de productie, koeling en transport enzo.

Onze economie draait volledig op olie gas en kolen.

Maar goed, dit is een andere discussie, en ik ga nu eten, maar open er gerust een topic over ofzo.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 11:31:
[...]

Jij schrijft uitspraken aan mij toe die ik helemaal niet gemaakt hebt en vervolgens op basis daarvan ga je extrapoleren. Daar doe ik lekker niet aan mee.

Edit: trouwens ben je bekend met de editknop? ;)
O pardon, ik probeer gewoon maar mee te discussiëren en het is niet dat ik iets tegen je heb, maar ik voelde me aangevallen in mijn kennis. Ik probeer alleen maar te helpen en misschien snap ik de term "men is nooit te oud om te leren" verkeerd.

Goed, weg met die pokke strijdbijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:30

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Merk: 2007 Alfa Romeo 159 1.9JTDm 16v met automaat
Dagelijkse kilometers: Zo'n 80km
Verdeling: 90% autoweg/snelweg, 10% stad.
Gemiddeld verbruik: Afhankelijk van drukte (files e.d.) en gekozen sluiproute meestal zo'n 1 op 13 tot 1 op 15
Snelheid: Wisselend. Soms files, en sinds afgelopen week ook variabele snelheden op de E18 richting Stockholm dus het wisselt nogal. Ook is het licht heuvelachtig, dat ook lichte invloed heeft.
Brandstof: Diesel

Ik rij altijd met de automaat op automaatstand, nooit op tiptronic. Ik ben namelijk een lui varken, wat zich ook uit in het zoveel mogelijk gebruiken van m'n cruise control, wat overigens wel gunstig is, hij zoekt een lekker rustig toerental uit. Als het niet te druk op de weg is kun je zo enorm relaxed rijden.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 18:40

FFF

Mijn opel astra G 3drs sport 1.8 16v 125pk doet gemiddeld 7.9 volgens de boordcomputer.

Als ik dat bereken kom ik dus rond de 12km op 1 liter uit.

Niet heel slecht voor mijn vaak zware voet, auto is vlot maar moet daarvoor wel veel toeren maken wat ik erg jammer vind.

Trouwens bijna 80k op de teller, en wordt vooral op de snelweg gebruitk, en zo'n 20% anders.

Rij in principe 5x per week 40km, 1x 60km en elke 2 weken 1x250km = 385 km per week gemiddeld, dat is in principe het vaste ritme, daarnaast ga ik ook nog greeg steden bezoeken en dagjes duitsland en belgie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
FFF schreef op zondag 09 september 2007 @ 16:15:
Niet heel slecht voor mijn vaak zware voet, auto is vlot maar moet daarvoor wel veel toeren maken wat ik erg jammer vind.
Wat heb je er eigenlijk aan om hard te rijden? Ik merk niet echt dat ik eerder op mijn bestemming arriveer... ik merk het wel in mijn portemonnee >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-07 10:04
Peugeot 307 1.6 16v 2001

Wordt niet even constant mee gereden (m'n Ma rijdt er ook mee, die rijdt vrij rustig).
Zelf trap ik 'em nog wel eens naar de 140+ als ik zo'n bui heb..
Gemiddeld komt ie toch nog op een nette 1:14.

wat er exact met de 60l tank gereden wordt weet ik zo niet, maar 750km moet ie wel kunnen halen (toch maar eens iets eerder schakelen dan bij de 6000rpm O-) )

I'm not weird, I'm a limited edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik rij wekelijks tussen de 700 en 800km onder wisselende omstandigheden. 's Ochtends vaak file, 's avonds kan er vaak wel redelijk doorgereden worden. Mijn lease-Astra 1.9 CDTI doet gemiddeld 1:16.2 en dat vind ik zeer netjes (trouwens, verbruik bij 170km/h ligt ook maar op de 1:13.8).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vulcan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 10:34
Citroen C4 1.6 HDi Prestige ( 90pk )

Verbruik: 1 / 20+
Traject: Vianen - Hilversum ( 35km waarvan 25km snelweg )

Record staat op 1/27, 3.7 / 100km. ( max 100 op snelwegen )

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 11:14:
[...]

PS: Is dat een 'rode' auto met een spoiler en het opschrift Esprit? Ik heb namelijk dezelfde auto gehad en ik reed met die auto 1 op 16 (De mijne had een 1.5 GSI motor)
Dit was namelijk een speciale editie van de Excel/Pony uitvoering van Hyundai uit 1995.
Nope, groene auto zonder spoiler, met als enige opschrift "Excel 1.3GS". Totaal geen speciale uitvoering van wat dan ook. Ik heb het via een GoTter een paar jaar terug voor m'n moeder die met pensioen ging uitgezocht als een totaal non-sexy maar wel zo goedkoop mogelijke (in verbruik en onderhoud) auto. Ondertussen is m'n moeder overleden en is de auto dus bij mij terechtgekomen en blijkt het een goede keuze te zijn. Met m'n huidige rijgedrag+afstanden is het erg moeilijk om goedkoper uit te komen (als ik meer ga rijden zou een zuinige diesel lonen, maar met wat ik nu doe is het verschil in brandstofkosten kleiner dan het verschil in wegenbelasting en verzekering)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

1600km en 1:9,3 (4.0 V8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Laatst online: 22-09 18:40

FFF

flo_ schreef op zondag 09 september 2007 @ 17:15:
[...]

Wat heb je er eigenlijk aan om hard te rijden? Ik merk niet echt dat ik eerder op mijn bestemming arriveer... ik merk het wel in mijn portemonnee >:)
Dat is een andere discussie.

Ik rij niet graag hard, maar ik vind het wel leuk om op te trekken of vlot in te halen.
Ik rij eigenlijk nooi harden dan 10 hooguit 20 km boven de max legale snelheid.

In duitsland meestal 160 natuurlijk soms ff de 200 aan tikken als het dan eindelijk een x mag >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Autobahn is killing voor het verbruik.. Afgelopen week voor sollicitaties een paar keer naar Oldenzaal geweest en dus via de A31 in Duitsland gereden.. Met als resultaat 1 op 9,3 ipv 1:10,5 (ongeveer)..

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou .. autobahn an sich niet, maar je rechtervoet. Eigenlijk kun je juist lekker zuinig rijden met lange stukken onafgebroken rechtuit zonder om de 3 mm een op/afrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 18:44

4x2

lộn xộn quá

DuDePrOdUcTiOnS schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 15:44:
Autobahn is killing voor het verbruik.. Afgelopen week voor sollicitaties een paar keer naar Oldenzaal geweest en dus via de A31 in Duitsland gereden.. Met als resultaat 1 op 9,3 ipv 1:10,5 (ongeveer)..
Vind ik opzich niet verkeerd voor een lompe 325 touring :)
4x2 schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 17:23:
Van mn 1602 heb ik nog geen idee, schat 1:10-1:11 met veel korte ritjes en wat snelweg met 120-130.
En ik kan overduidelijk best goed schatten 8)
Op vakantie mn tank maar eens een keer compleet vol gegooid zodat ik het eens goed kon bepalen.
Heenweg met de snelheid varierend tussen de 80 en 100 (reed achter een vriend van die met aanhanger reed) deed ie 1:13,7
Verdere rondrijden daar heeft ie 1:10,7 gedaan.
Afwisselend met 160 binnendoor of rustig tokkelen met 100 op de autoweg, denk 70% flink gassen en de rest redelijk rustig rijden.

Ben benieuwd wat ie gaat verbruiken als ik een carburateur upgrade uit heb gevoerd, maar dat laat ik dan wel weer weten :P

[ Voor 5% gewijzigd door 4x2 op 14-09-2007 16:22 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nieuwe model Astra, 1.3 CDTI (tijdelijke leasebak):
5.5 liter/100km. Dat is veel snelweg, maar wel Arnhem-Nijmegen, dus ook heeeeeeeel veel file :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chakotay schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 14:56:
Renault Clio 1.2 benzine, 70pk ofzo:

Dagelijkse km: 120
Ongeveer 90% snelweg, wel met erg veel file. (amersfoort <-> amsterdam)
Snelheid: op de vrije stukken 130, verder zo hard/langzaam als degene voor me :+
Verbruik: volgens de boordcomputer is het gemiddelde van het laatste half jaar 1 op 12.8.

Het nieuwe rijden doe ik niet aan in die auto, onder de 3500 toeren trekt hij namelijk voor geen meter, en het werk betaalt de benzine :+

Sinds een weekje heb ik hetzelfde traject ook een paar keer op de motor gedaan. Kawasaki ZZR-600, 101pk.
Snelheid e.d. hetzelfde als met de Clio, maar dan een stuk sneller door de file :p
Het verbruik gedurende de eerste 600 km zit geloof ik tussen de 1:18 en 1:20.

Optrekken e.d. op die motor doe ik aangezien ik pas een weekje rij nog relatief rustigaan, vaak onder de 8000 toeren al opschakelen. (ja, dat is rustig, boven de 8k word hij pas echt wakker, en het rood begint bij 13k ofzo)
Ik zou hem gewoon elke dag boven de 11.000 rpm houdem. Dat is goed voor de motor. Des te meer toeren des te meer power en dat is juist goed voor een automotor. Kun je de 12.000 rpm aan dan zou ik dat ook zeker aanhouden. Heb je des temeer koppel om die ouwe lui even in te halen of om 200 te halen. Des te harder je gaat des te liever ik het heb, echt.

Ik schakelde zo met mijn rode Hyundai

0-40 in de 1
40-80 in zijn 2
80-120 in zijn 3
120+ in z'n 4.

Dat schoot wel op met optrekken en het milieu, ach, daar heb ik schijt aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2007 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WTF?

In mijn groene Hyundai (en dat is 1.3l, niet 1.5l) schakel ik eerder zo:

0-8 in de 1
8-35 in de 2
35-55 in de 3 (en als ik in een 50 zone rij gelijk naar de 5 zodra ik op snelheid ben)
55-90 in de 4 (ook naar de 5 bij 70 of 80 wegen zodra ik op snelheid ben)
en alles boven de 90 in de 5.

Dan trekt hij inderdaad niet met gierende banden op, maar ik heb zo nooit moeite om mee te komen met het overige verkeer, het is lekker stil, en ach, milieu staat niet bovenaan mijn prioriteitenlijst, maar m'n portemonnaie des te meer :z

* dion_b zou graag een 6e versnelling hebben gehad, juist rond de 120km/u trekt de motor nog zodanig vlot op dat daar rustig een over-overdrive overheen zou kunnen om toerental onder de 3k te houden ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:29
@Dion_b:het gaat over motors O-) als ik de post van chakotay lees. Alleen nog nooit hyundai motor gezien, zal wel aan mij liggen. Ook geen hyundai met 11K rpm zonder problemen.

Net getankt, 1:16 met '98 civic 1.4 driedeurs. +-70 km/dag, waarvan 15 autobaan.

Normaal schakelen ->15-35-55-75
Beurs/milieu onvriendelijk: 30-80-120 :z

[ Voor 51% gewijzigd door asfaloth_arwen op 14-09-2007 18:33 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Met 95% snelweg en 5% bbk kom ik op een 1:11,42 uit.
Normaliter (beetje 50/50) zit ik rond de 1:10,1 wat een vrij normale score voor mij is.

Dit met een 1995 Ford Mondeo Wagon 1.8 16v (benzine) welke inmiddels een ruimte 213.000km gezien heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Harry op 14-09-2007 21:41 . Reden: motor gegevens toevoegen ]

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

asfaloth_arwen schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 18:12:
@Dion_b:het gaat over motors O-) als ik de post van chakotay lees. Alleen nog nooit hyundai motor gezien, zal wel aan mij liggen. Ook geen hyundai met 11K rpm zonder problemen.
Exuimtum had het een post eerder over:
Lijkt me geen motor :o

Oslik blyat! Oslik!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 17:06:
[...]Ik zou hem gewoon elke dag boven de 11.000 rpm houdem. Dat is goed voor de motor. Des te meer toeren des te meer power en dat is juist goed voor een automotor. Kun je de 12.000 rpm aan dan zou ik dat ook zeker aanhouden. Heb je des temeer koppel om die ouwe lui even in te halen of om 200 te halen. Des te harder je gaat des te liever ik het heb, echt.

Ik schakelde zo met mijn rode Hyundai

0-40 in de 1
40-80 in zijn 2
80-120 in zijn 3
120+ in z'n 4.

Je hebt dan ook schijt aan (de toekomst van) je kleinkinderen. Jammer van je korte-termijn blik...

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

joopv schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 11:58:
[...]

Je hebt dan ook schijt aan (de toekomst van) je kleinkinderen. Jammer van je korte-termijn blik...
Ik zou er niet teveel op ingaan.. Exuimtum heeft een elektrische scooter en was erg met het milieu bezig in Overzicht elektrische voertuigen en Duurzame Energie deel 3, maar de reacties bevielen hem daar niet helemaal. Dus hij heeft zin in een onzin-post of hij heeft z'n scooter weggedaan en is echt opeens boos op het milieu :P

Om even ontopic te blijven:

Volgens mij haal ik 1:13 in een Focus 1.6 uit 1999. Helemaal zeker weet ik het niet, want ik rijd nooit één tank helemaal zelf en vooral mijn moeder rijdt een stuk inefficiënter dan ik (stoplicht in de verte @ 50 km/u, koppeling intrappen en uit laten rollen :? )

[ Voor 19% gewijzigd door Gizz op 15-09-2007 12:05 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
Gizz schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 12:02:
(stoplicht in de verte @ 50 km/u, koppeling intrappen en uit laten rollen :? )
Dan heb je alleen maar stationair verbruik he, misschien nog niet zo slecht gevonden hoor O-)

Verwijderd

Dat gaat prima op zich, alleen wel in de vrij gooien en de koppeling loslaten, anders blijf je je drukgroep belasten. Wat nou zuiniger is weet ik niet: in de versnelling is je verbruik bij een moderne motor 0.0, maar je rolt een stuk minder lang uit. In de vrij uit laten rollen zal dan relatief efficienter zijn bij hogere snelheden.

Zelf laat ik als ik weet dat ik een heel eind verderop hoe dan ook stil moet staan hem in de vrij uitrollen. Zie ik een eind verderop een stoplicht op rood springen, dan laat ik hem in de versnelling uitrollen totdat de motor richting stationair toerental gaat, daarna gooi ik hem in de vrij.

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Juist, zo doe ik het dus ook. In de versnelling uit laten rollen totdat je merkt dat de motor te weinig toeren maakt, dan koppeling intrappen (of in vrij zetten).

Verwijderd

stefan001 schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 19:26:
[...]

Dan heb je alleen maar stationair verbruik he, misschien nog niet zo slecht gevonden hoor O-)
Ik heb al op meerdere plaatsen gelezen dat het net niet zo goed is voor het vebruik en dat je beter gewoon in je versnelling moet laten afbollen en dus remmen op je motor.

Hier staat het ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Hangt van de soort motor af: als je een computergestuurde inspuiting hebt, dan wordt er geen brandstof gebruikt als de wielen de motor aandrijven (dus: in de versnelling uitrollen en remmen op de motor). Heb je een oudere motor met carburateur, dan zuigt de motor juist brandstof aan bij uitrollen in de versnelling (dus: in z'n vrij uitrollen).

Overigens rijd ik zelf gemiddeld 1:10. Ik heb nu twee keer getankt met mijn 1.8 liter Seat Toledo uit 1992:
  • 288km vrijwel alleen ritjes in de stad (veel stilstaan voor stoplichten, vaak optrekken en remmen): 1 op 8.3
  • 257km vrijwel alleen snelweg: 1 op 13.1

[ Voor 67% gewijzigd door Stamgastje op 16-09-2007 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ford Mondeo 2.0TDCi 115pk (2003)

Gister met 4 man in de auto 1100km Duitse autobahn gereden waarbij de gemiddelde snelheid tussen de 180 en 210 lag. Gemiddeld 1:13 gedaan. Valt me reuze mee :)

Normaliter rij ik ergens rond 1:16, met een redelijk zware rechtervoet.

[ Voor 16% gewijzigd door Timmert op 16-09-2007 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 21:12:
[...]

Ik heb al op meerdere plaatsen gelezen dat het net niet zo goed is voor het vebruik en dat je beter gewoon in je versnelling moet laten afbollen en dus remmen op je motor.

Hier staat het ook
Zou kunnen. Maar zoals al eerder gemeld, zal dit wel afhangen van met welke snelheid je rijdt. Zelf laat ik hem uitrollen in de versnelling, als ik nog verder van te voren geen gas meer geef heb ik last van bumperklevers.

Op die site staat ook dat je zo langzaam mogelijk moet optrekken, en dat klopt volgens mij niet. Op de site van de anwb heeft een grafiekje gestaan waaruit bleek dat een motor het efficienst is wanneer de toeren laag zijn en het gas relatief diep ingetrapt. Zo rijd ik dus ook, en aangezien ik dan 1:17 gemiddeld makkelijk haal met een corsa uit 1990, denk ik dat die strategie goed werkt.

Die corsa heeft trouwens carburateur injectie 8) , dus 0 verbruik bij het afremmen op de motor. Mijn vorige uit 1985 ging altijd in zijn vrij uiteraard (en kwam een kilometer per liter verder ook, maar dat heeft hier waarschijnlijk niet zo veel mee te maken).

[ Voor 4% gewijzigd door stefan001 op 16-09-2007 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Merk: Volvo V40 1.9D uit '99 (Phase 1) met Cruise control
Dagelijkse KM : 120
Snelweg/in de stad % : 90/10
Gemiddeld verbuik: 1:17 gemiddeld
Snelheid: 100 tot 125 (bij geen file)
Brandstof : Diesel

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

ALS ik autorijd:
Merk/type: Suzuki/New Wagon R+ 1.3 liter 16 kleppen
Routes variëren maar zijn meestal verder weg dus redelijk wat provinciaal, autoweg en autosnelweg
Gemiddeld verbruik verschilt nogal maar doorgaans ergens tussen de 1:12 (onzuinig) en 1:15 (zuinig)
Snelheid: doorgaans max +5 km/h ofzo
Brandstof: benzine (Euro95)

Normaal:
Merk/type: Flevobike/Versatile
Dagelijks 24 kilometer
50% stad, 50% daarbuiten
Gemiddeld verbruik: 1:100 :+
Snelheid: 27 km/h gemiddeld
Brandstof: boterhammen, zuivel, suikers

Mja, mag ook wel wat compenseren met m'n niet al te zuinige auto waarvan ik ook nog eens altijd de airco aan heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhm okay, dit was knap. 100% stad, stuk filerijden, drie keer over de Posbank getrokken (blok schoonbranden, dus niet echt zuinig zeg maar :X 4-5K rpm draaien op sommige stukken) en 1:20.3 halen... Het lijkt erop dat die Shell echt uitmaakt tov de Tango.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2007 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Ik denk dat je naar gemiddeldes moet kijken, want de ene keer zal er misschien net wat meer in gaan dan de andere keer omdat je auto niet altijd perfect waterpas staat :). Ook schommelingen (golven :P) in je benzine kan wellicht veroorzaken dat de pomp te snel af slaat. Zelf ook gehad, met een hoop file een keer 1:17.8 gehaald (record), meestal is het juist rond de 1:17,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:35
Ik rij met een pug 206 1.4 HDI. Gemiddeld verbuik is 1:20 met clima aan.
Zonder clima is het 1:22,3. Dit met een redelijk zware rechtervoet, maar grotendeeld autostrade (zeg maar 700 km van de 950km die ik elke week doe).
Hij wordt in december 2 jaar en zal in januari vervangen worden door een astra 1.9 CDTI. Het verbruik zal wellicht dus wel een literke of 2 stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Laatst online: 22:05
Land Rover 88 Series 3 uit 1978:
Als ik 80 aanhoud op de snelweg dan is 1:7 haalbaar, maar zodra ik een aanhanger moet gaan trekken of 100 ga rijden loopt ie al snel 1:5
Het is een hobbyauto, dus ik gebruik em gelukkig niet dagelijks :+

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm... vandaag even zeer duidelijk met neus op feiten gedrukt mbt verband snelheid en verbruik...

Paar weken terug haalde ik op Nijmegen -> Lauwersoog en terug 1:19.5 bij gemiddelde snelheid rond de 100km/u.

Vandaag een vergelijkbaar stuk: ik reed voor m'n werk naar Leeuwarden, dan voor het verkopen van een computeronderdeel naar een gehucht ten oosten van Groningen en vervolgens weer terug naar huis, een kleine 500km. Heenweg naar Leeuwarden reed ik zoals normaal rustig, gemiddeld 105km/u. Alleen liep op het werk een vergadering uit, waardoor ik terugweg gemiddeld 130km/u gereden heb, met een heel stuk (zeg maar: Drenthe) op 140km/u. Totaal verbruik was 1:15.1. Als ik uitga van 1:18 'normaal', dan reed ik op de terugweg hooguit 1:12. Het scheelt dus 50% tussen 105 en 130km/u gemiddeld :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
Peugeot 307 1.6 uit 2004. Doe 7.9-8.0/100km met vrij veel stadsachtig verkeer. Opgave van de fabrikant is 7.7 voor gecombineerd en 9.9 voor binnen de bebouwde kom. Niet slecht vind ik zelf.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Night-Reveller
  • Laatst online: 29-09 13:50
Met mijn frans voituurtje, een Megane uit 2007 met een 1461 cm3 Diesel motor, kan ik tussen de 1:33 en 1:40 halen. Ooit ben ik eens om file op de A12 te ontwijken, over de dijk van Krimpen a/d Lek naar IJsselstein gereden. Heerlijk stukje voor het uitzicht en mooi om lekker rustig en extreem zuinig te rijden.

Een extreem verbruik van 1:40 haal ik alleen als ik in z'n 5 rijd en rond de 48 km/u cruise. Bij 54 km/u was hij al dorstiger en langzamer rijden hielp ook niet. In z'n 4 was een dergelijk verbruik ook onmogelijk.

Helaas doe je er wel 3x zo lang over om te forensen, dus het was leuk om te proberen, maar niet voor dagelijks gebruik. Normaal zit ik op de 5,7 l/100 km (1:17,5) met 95% snelweg.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 19:10
Afgelopen zaterdag even van Nieuwegein (onder Utrecht) naar Alkmaar gereden. Op de A2 getankt bij een Shell, toen een flink stuk over de A9 gereden - maximum snelheid 70km/h.
Zelfde stuk teruggereden, voor m'n huis geparkeerd - verbruik sinds het tanken: 1 op 24,2...

Meestal haal ik ruwweg 1:21,5 tot 1:22.

Auto: Toyota Corolla 1.4d4d uit 2005, diesel, halfautomaat.
Km/dag: 180
Snelweg/bebouwde kom: 90%/10%
Snelheid: 100 tot 125km/h

• Opa
  • Laatst online: 03-10 09:10

Opa

Nu Multifocaal!

vanaalten schreef op woensdag 19 september 2007 @ 08:35:
Afgelopen zaterdag even van Nieuwegein (onder Utrecht) naar Alkmaar gereden. Op de A2 getankt bij een Shell, toen een flink stuk over de A9 gereden - maximum snelheid 70km/h.
Zaterdagfile of rijdende chicane? :/

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• St03mp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-04-2022
Auto: Toyota Celica (6G) STI 1.8i, 116pk
Km/dag: 60
Snelweg/bebouwde kom: 75%/25%
Gemiddeld verbruik: 1:12
Brandstof: benzine

Volgens de papierEN zou ie 1:15 moeten kunnen halen, met op de snelweg zelfs 1:17. Ik moet m'n wielen maar eens laten balanceren, misschien dat dat helpt. Die draaikolk in de benzinetank is geen pretje... Twee keer optrekken en ik moet alweer tanken :/

Ik heb trouwens wel de neiging om op de snelweg altijd te hard te rijden (130 - 140, waar 120 is toegestaan...)
's avonds na een lange dag werken wil ik gewoon snel naar huis... Ik kan dan echt niet rustig op de rechter baan 115 - 120 gaan rijden.

[ Voor 26% gewijzigd door St03mp op 19-09-2007 11:58 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 19:10
Opa schreef op woensdag 19 september 2007 @ 08:47:
[...]

Zaterdagfile of rijdende chicane? :/
Wegwerkzaamheden. Rechterbaan versmald, linkerbaan nog veel meer versmald. Rechterbaan was druk, linkerbaan behoorlijk leeg maar het reed niet prettig, zo smal, dus ik heb mij goed aan de snelheid gehouden.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

St03mp schreef op woensdag 19 september 2007 @ 09:21:
Auto: Toyota Celica (6G) STI 1.8i, 116pk
Km/dag: 60
Snelweg/bebouwde kom: 75%/25%
Gemiddeld verbruik: 1:12
Brandstof: benzine

Volgens de papierEN zou ie 1:15 moeten kunnen halen, met op de snelweg zelfs 1:17.
Volgens autoweek 1:15,6 buiten de bebouwde kom en 1:12,6 gecombineerd.

Signatures zijn voor boomers.

• St03mp
Maasluip schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:09:
[...]
Volgens autoweek 1:15,6 buiten de bebouwde kom en 1:12,6 gecombineerd.
Heb je een linkje misschien? ben wel eens benieuwd...

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-10 17:00
St03mp schreef op woensdag 19 september 2007 @ 09:21:

Ik heb trouwens wel de neiging om op de snelweg altijd te hard te rijden (130 - 140, waar 120 is toegestaan...)
's avonds na een lange dag werken wil ik gewoon snel naar huis... Ik kan dan echt niet rustig op de rechter baan 115 - 120 gaan rijden.
Daar zie je het dan he ;) Dat kost je in de portemonnee. 100 rijden is lekker zuinig, 120 al flink wat minder doch lekker vlot, en als je 140 gaat rijden dan zuipt ie dr lekker op los. Merk ik ook wel bij onze Audi. En bij hoge snelheden schrik je je gewoon de pleuris.

Van de zomer mn ouders afgezet op schiphol, nou goed, 's nachts lege snelweg, ik denk, laat ik even de top testen. Verbruik zat op dat moment na 60km op 7.8l/100km. Na wellicht 1 minuut opklimmen tot 230 10 seconden aanhouden en weer terug laten zakken, en dat zelfde geintje paar minuten later nog een keer herhaald, uiteindelijke stand: 10.2l/100km. Met in totaal 2 minuten vol gas schiet mn verbruik over in totaal 80km opeens 2.4l/100km omhoog. Mij zal je op de autobahn waar je dat ook echt legaal mag dus niet zien doen. Kost gewoon veel te veel geld.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-09 22:51

Rejgun

Leven is Bier drinken

Ach je moet er iets voor over hebben he :)

Al is 200+ op de nederlandse wegen niet echt slim. Kost je je rijbewijs. Doe dit gewoon ergens waar het mag. Bv in Duitsland

Audi: Vorsprung durch Technik

• Dentheman
  • Laatst online: 02-10 14:02

Dentheman

Zie signature

laatst m'n moeder naar hoorn gebracht vanaf den helder, en toen weer terug, 1 dagje misschien 20 kilometer stadsverkeer en de dag erna haar weer opgehaald.

Gemiddeld verbruik- 1:12,6

niet zo heel best voor een renault twingo 1.2 16v uit 2003 :X
Snelweg gewoon keihard geplankt, en een aantal binnendoorweggetjes ook aardig doorgetrapt

Zie ondertitel

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-10 17:00
Rejgun schreef op woensdag 19 september 2007 @ 19:38:
Ach je moet er iets voor over hebben he :)

Al is 200+ op de nederlandse wegen niet echt slim. Kost je je rijbewijs. Doe dit gewoon ergens waar het mag. Bv in Duitsland
Snap ik! Ging dan ook om een bekende snelweg waarvan ik weet dat zich daar geen flitsers bevinden. En geen politie haalt het in zijn hoofd om doordeweeks om 2 uur snachts te gaan flitsen. En de baan was geheel leeg (dus ook geen volg politie), want afgezien van mn rijbewijs is het natuurlijk ook gewoon gevaarlijk als je het nooit eerder hebt gedaan.

En ik ga niet helemaal naar Duitsland om de top van onze nieuwe auto uit te testen :+

[ Voor 6% gewijzigd door B-Bandit op 19-09-2007 19:51 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
De Toyota Corolla Hatchback die ik in Australie gehuurd had, deed bij 90 met mij alleen er in 1 op 15 met airco aan, en 1 op 15,75 zonder airco bij 90.
Met 4 man er in, 140 km/h, haalde-ie de 1 op 10 nog maar... Dus na anderhalf uur outback (geen snelheidslimieten, wel kangaroes) maar eens gaan tanken. 120 gaf 1 op 12, en 100 gaf 1 op 14.

• Maasluip
  • Laatst online: 22:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

St03mp schreef op woensdag 19 september 2007 @ 17:26:
[...]

Heb je een linkje misschien? ben wel eens benieuwd...
Volgens mij is dit je auto.
Misschien een andere kleur...

Signatures zijn voor boomers.

• St03mp
Dat is 'm inderdaad, thanks :)

• stefan001
Night-Reveller schreef op woensdag 19 september 2007 @ 00:26:
Een extreem verbruik van 1:40 haal ik alleen als ik in z'n 5 rijd en rond de 48 km/u cruise. Bij 54 km/u was hij al dorstiger en langzamer rijden hielp ook niet. In z'n 4 was een dergelijk verbruik ook onmogelijk.
Dat is een leuk verbruik, maar als je dat te vaak doet ben je alsnog geld kwijt aan het laten repareren van een stotterende motor...

Of rijd af en toe gewoon ff 80 in zijn 2 :+

Verwijderd

Merk: Volkswagen Caddy 2.0 SDI
Dagelijkse KM : Varieerd, gem 160 km per dag
Gemiddeld verbuik: 1:13 gemiddeld
Snelheid: 120 km op de snelweg
Brandstof : Diesel

Vanwege het gewicht achterin kom ik niet veel hoger, doe dus tegen de 720 a 800 km op een 60 liter tank.
Omdat ik klanten bezoek in dorpjes en steden gaat het dus gelijk omlaag zodra ik hier rij.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:30

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Merk: Mitsubishi Galant V6 2.0 GTI
Dagelijkse KM : minimaal 60 km op een doordeweekse dag
Gemiddeld verbuik: 1:9 gemiddeld, 1:13 net haalbaar (vooral met cruise control véél ingeschakeld)
Snelheid: 140 km op de snelweg
Brandstof : Benzine

Ik zou veel beter af zijn met een diesel, maarja; een Galant, model '93, V6 en diesel is helaas niet een bestaande combi, afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

stefan001 schreef op donderdag 20 september 2007 @ 21:09:
[...]

Dat is een leuk verbruik, maar als je dat te vaak doet ben je alsnog geld kwijt aan het laten repareren van een stotterende motor...

Of rijd af en toe gewoon ff 80 in zijn 2 :+
80 in zijn twee met een diesel. :/

Wat gaat er precies stotteren aan een dieselmotor die je met lage toeren rijdt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 07:28
Met laag toerental rijden wekt bij veel mensen gedachtes op dat dat slecht zou zijn voor de motor. Het stotteren heb ik alleen meegemaakt bij oudere diesels (10-20 jaar) of auto's waar al meer mee aan de hand was (en bij een nieuwe Punto bj 1999)

Vooral mensen boven de 50 denken dat je flink toerental moet maken, ook in een diesel (dat is wat ik vaak hoor in m'n omgeving, "schakel je nu al naar de vijf?" bij 50km/u)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Ik heb niet veel ervaring met diesels, maar met een benzinemotor ga ik echt geen 50 in zijn 5 rijden. In zijn 4 gaat net bij mij (corsa 1990, 1.4i), maar dan heb ik al het idee dat ik hem te zwaar belast. Hij trekt het wel, maar of het goed is... Meestal doe ik het gewoon in zijn 3, vaak remt het verkeer voor je net wat af en dan moet je toch terug.

[ Voor 6% gewijzigd door stefan001 op 21-09-2007 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Laatst online: 24-09 10:28
Afgelopen zomer een record gehaald qua zuinig rijden. Maar dat was ook wel enigzins gedwongen. Kleine inschattingsfout gemaakt met de hoeveelheid diesel in de tank en voorlopig nog geen tankstation in zicht. Nieuwe BMW 320D en ik denk niet dat je heel veel zuiniger kan rijden.

Gelukkig wel het tankstation gehaald toen haha. Maar verder houd ik niet bij hoe zuinig ik rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Laatst online: 29-09 13:50
Arnout schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 09:52:
Met laag toerental rijden wekt bij veel mensen gedachtes op dat dat slecht zou zijn voor de motor. Het stotteren heb ik alleen meegemaakt bij oudere diesels (10-20 jaar) of auto's waar al meer mee aan de hand was (en bij een nieuwe Punto bj 1999)

Vooral mensen boven de 50 denken dat je flink toerental moet maken, ook in een diesel (dat is wat ik vaak hoor in m'n omgeving, "schakel je nu al naar de vijf?" bij 50km/u)
Klopt, bij nieuwe diesels maakt dat niet zo gek veel meer uit. Het maakt wel iets meer lawaai dan bij 60, maar ik rijd hem echt niet kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Damocles.NL schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 17:35:
Afgelopen zomer een record gehaald qua zuinig rijden. Maar dat was ook wel enigzins gedwongen. Kleine inschattingsfout gemaakt met de hoeveelheid diesel in de tank en voorlopig nog geen tankstation in zicht. Nieuwe BMW 320D en ik denk niet dat je heel veel zuiniger kan rijden.

Gelukkig wel het tankstation gehaald toen haha. Maar verder houd ik niet bij hoe zuinig ik rij.
Een BMW, en dan een diesel :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach hou toch op joh. Zo'n 320 is mss wat karig maar een de 2.5 of de 3-liter, al dan niet met dubbele turbo is best lekker hoor. 6-in-lijn en redelijk wat koppel. :)

• Grrrrrene
  • Niet online
LOL, ik schrok me rot afgelopen donderdag. Ik gooi de tank weer helemaal vol, gooi er nog 2x wat bij als hij afslaat en draai dan de dop er weer op. Ik reken vervolgens het verbruik uit: 1:13 :X :X :X Normaal is 1:15.5 tot 1:17, maar dit is wel diep triest.

Ik graven in m'n geheugen... Bijzondere ritjes gehad door Duitsland ofzo? Nope. Ik snapte er niks van, tot ik me bedacht wat er de keer daarvoor gebeurde bij het tanken: de pomp sloeg halverwege gewoon helemaal af. Cijfers begonnen te knipperen en er kwam geen druppel benzine meer uit :/ Bleek dat de tank van het pompstation leeg was ofzo, want m'n banksaldo (onbemande pomp) was het probleem niet en de tank van de auto zat nog _lang_ niet vol. Goed, als je dan uitrekent wat je hebt verbruikt, klopt daar geen bal van omdat je niet met een volle tank begon :D
Damocles.NL schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 17:35:

En wat was dat verbruik dan uiteindelijk? :P

[ Voor 24% gewijzigd door Grrrrrene op 22-09-2007 09:27 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Vanochtend van Pacifica naar Mountain View (Microsoft kantoor):

Pontiac G6 (3.5 liter V6): 30 miles per gallon

Rustig aan gereden, 60 mph, lekker warm weer, dus wel de airco aan.

Huurauto, gemiddeld zal het slechter uitkomen, want dit is een beetje absurd laag verbruik. Voor mijn gevoel was het ook meer heuvel af dan heuvel op, zal vanavond kijken wat het gemiddelde is geworden. In San Fransisco en Pacifica rondrijden zal eerder richting de 10 mpg gaan, enorm stijle hellingen.
Benzine prijs: +- $ 3 per gallon (3,8 liter)

Het stikt hier van de Toyota Prius-en, Honda Civic Hybrid's, want die mogen de carpoollane op, ook al zit je er in je eentje in. En diesel is hier enkel voor vrachtwagens of grote pick-up's. Raar land, de USA :|

Edit: inclusief de terugreis werd het 26 mpg. File, regenachtig en af en toe wat harder gereden, valt nog steeds heel erg mee voor de grote van deze bak.

[ Voor 14% gewijzigd door ajhaverkamp op 22-09-2007 17:51 ]

This footer is intentionally left blank

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

Merk: Opel corsa gsi 1.6 16v
Dagelijkse KM : Varieerd, 40km per dag
Gemiddeld verbuik: 1:15 gemiddeld
Snelheid: 100km/h provinciaal

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Verwijderd

DrumandBass schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 01:24:
Merk: Opel corsa gsi 1.6 16v
Dagelijkse KM : Varieerd, 40km per dag
Gemiddeld verbuik: 1:15 gemiddeld
Snelheid: 100km/h provinciaal
Een hardrijder dus want op de meeste lokale wegen mag je maar maximaal 80 km/h.

2 dagen geleden is hier een dik ongeluk gebeurt tussen 2 snelheidsduivels, ik heb mijn gordijnen dichtgedaan en ik heb me erbij gemengt toen de politie en de ambulance pas kwamen om meneer agent duidelijk te maken dat ik het gescheur in het dorp meer dan zat ben. Je ziet het dus, dat gaat ooit fout en aldus.

Meneer agent was wel boos op mij dat ik niet eerder kwam, maar na mijn uitleg begrijpte hij mijn standpunt ook als mens. Ik help geen gekken en ik heet geen tjoelkert want het waren 2 hele agressieve jongens die elkaar nog verder gingen verwonden. Daar ga ik even bijstaan, not. Laat maar lekker gaan. Dat probleem lost zichzelf wel op ooit.

Hoe zuinig rijd ik? Doet niet ter zake, maar zuiniger dan jullie allemaal. Ik voel me een beetje een idioot om me aan de regels te houden. Ik sta voor lul als ik in Nijmegen op mijn scooter 30 km/h rij want ik mag maar 30 in de bebouwde kom. Is dat dan vreemd.

Weet je waarom ik me aan de regels houdt? Ik heb een meid, een lieve meid en die klapt helemaal in als ik weg ben door mijn eigen stommieteiten. Ik heb ook geen zin in een prent. Een prent is voor de ander die het wel verdient.

Dus als jij mij veteld daty je lokaal overal 100 km/h rijdt hoop ik niet dat je ooit achter me zit als ik een leenauto heb want dan rijd je maar mooi 80 of je gaat er maar overheen desnoods. Op autowegen rijd ik natuurlijk wel 100 en op snelwegen gewoon 120 km/h, maar ik rij niet te hard, dat vertik ik.

Niets tegen de heren in het verkeer, maar een auto mag van mijn 1 op 1 lopen.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2007 07:23 ]

Verwijderd

OMFG neem een pilletje. Hij zegt nergens dat hij overal 100 rijdt. En dan durf jij nog een vergelijking te trekken tussen hem en de 2 zogenaamde opgefokte lui in je rant. Ik zie verder bovendien nergens enig bewijs dat, A, in het verhaaltje wat je ophangt snelheid de oorzaak was van het ongeluk, itt drank of lompheid, en B, enige verantwoording waar jij het lef vandaan haalt om iemand die al dan niet wel 100 rijdt waar hij 80 zou mogen tot snelheidsduivel te bombarderen. Je klinkt net als Koos Spee. Zonder enige nuance of context blaten. Zelden is snelheid an sich de oorzaak van een ongeval en dat weet je zelf ook. Trek dan liever je mond open over drank of haantjesgedrag. Dan ben je wat relevanter bezig dan wat je nu laat zien.

Er zijn ook provinciale wegen waar je maar 60 mag. Als ik dezelfde contextverkrachtende methodiek toepas die jij nu net tentoonspreidt dan kan ik jou aanspreken op dezelfde snelheidsduivelarij van 20 kmpu te hard rijden. Je rijdt maar 60, of je gaat er overheen desnoods! :z

Ik beschouw mezelf als heer in het verkeer. En ik rij vaak harder dan toegestaan. En zelfs als liep mijn wagen 1 op 1 dan blijf ik rijden.

En voordat je probeert weer een snuggere opmerking te maken:
Google eens op de term: Provinciale Snelweg. Kernwoord: Snelweg :O

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2007 08:22 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 07:13:
[...]
Net wat HlpDsK zegt en niet alle provinciale wegen zijn 80, zijn we het bord autoweg vergeten ?!
http://www.onlinetheoriel...towegen_en_autosnelwegen/
Daarnaast heb je ook de nieuwe belijning, als er dus een groene streep in het midden zit is dat dus ook een 100 weg, maar ja als je het niet weet, dan vragen mensen zich nog af waarom je inhaalt en 100 gaat rijden 8)7

Verwijderd

De paar keer dat ik zo'n groene streep in het midden ben tegengekomen ging ie anders wel vergezeld van een dubbele doorgetrokken streep er langs. Dan kan ik me de blikken wel voorstellen als je inhaalt :P

Irritant is het wel als je dan achter een koekerd zit die 70 á 80 rijdt, omdat ie gewoon de verkeersregels niet kent. Bij een vrachtwagen is het ook vervelend maar die rijdt dan iig niet moedwillig langzaam.

• Grrrrrene
  • Niet online
Exuimtum: waar slaat zo'n reactie nou op? Als ik van Enschede naar Appingedam rijd (waar m'n schoonouders wonen) rijd ik overal onderweg bijna wel 100 (behalve eerste stukje A35 en hier en daar een kort stukje 70-80km/u vanwege gelijkvloerse kruisingen enzo). In mijn ervaring komen er juist steeds meer 100km-wegen.

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 09:20:
Irritant is het wel als je dan achter een koekerd zit die 70 á 80 rijdt, omdat ie gewoon de verkeersregels niet kent. Bij een vrachtwagen is het ook vervelend maar die rijdt dan iig niet moedwillig langzaam.
O ja, dus ik heb 20 jaar mijn rijbewijs, ik heb nog nooit een postbus 51 campagne gezien over wat die fokking wildgroei aan enkele, dubbele, dubbel kort onderbroken, enkel kort onderbroken, rood, groen, blauw wegdek allemaal moeten betekenen, dus ik ga gewoon uit van 80 buiten de bebouwde kom tenzij een bord Autoweg. Jammer voor jou als je wel meent te weten wat al die morse strepen betekenen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 17:06:
[...]

Ik zou hem gewoon elke dag boven de 11.000 rpm houdem. Dat is goed voor de motor. Des te meer toeren des te meer power en dat is juist goed voor een automotor. Kun je de 12.000 rpm aan dan zou ik dat ook zeker aanhouden. Heb je des temeer koppel om die ouwe lui even in te halen of om 200 te halen. Des te harder je gaat des te liever ik het heb, echt.

[...]

En nu beweren dat je nooit te hard gaat :Z

Oslik blyat! Oslik!

• stefan001
dion_b schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 10:21:
[...]

En nu beweren dat je nooit te hard gaat :Z
Dat was allemaal anders behoorlijk sarkastisch van hem hoor. Exuimtum heeft geen auto, wel een electrische fiets en een electrische scooter, omdat hij zo milieuvriendelijk mogelijk wil rijden. Kijk maar eens naar zijn posts in het duurzame energie en het electrische voertuigen topic. Als je goed zoekt vind je misschien ook een andere reden waarom Exuimtum soms zo reageert.

Noem mij een schijtluis, maar ik heb er ook moeite mee om te hard te rijden. Ik houd me meestal netjes aan de snelheid, soms heb ik het ff niet in de gaten en gaat het net wat te snel, maarja wie heeft dat niet he.
Afgezien daarvan heb ik 4 jaar lang een auto gehad waarbij het niet verstandig was om langdurig 120 te rijden, dat was namelijk de topsnelheid van de auto :P (corsa '85 1.0s).

[ Voor 8% gewijzigd door stefan001 op 22-09-2007 12:36 ]

• matel
Ik rij altijd net iets sneller dan de snelheidslimiet (bij 80 zo'n 85KM/h, op teller dan). Dus komt netto op 81-82KM/h ofzo. Sommige stukken ook wel 100KM/h, mjah, die weg laat het toe (breed, lang, geen zijwegen). Bovendien doet bijna iedereen dat op die weg, dus zou ik het verkeer anders alleen maar ophouden :P

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 08:08
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 07:13:
[...]

2 dagen geleden is hier een dik ongeluk gebeurt tussen 2 snelheidsduivels, ik heb mijn gordijnen dichtgedaan en ik heb me erbij gemengt toen de politie en de ambulance pas kwamen om meneer agent duidelijk te maken dat ik het gescheur in het dorp meer dan zat ben. Je ziet het dus, dat gaat ooit fout en aldus.

Meneer agent was wel boos op mij dat ik niet eerder kwam, maar na mijn uitleg begrijpte hij mijn standpunt ook als mens. Ik help geen gekken en ik heet geen tjoelkert want het waren 2 hele agressieve jongens die elkaar nog verder gingen verwonden. Daar ga ik even bijstaan, not. Laat maar lekker gaan. Dat probleem lost zichzelf wel op ooit.

Hoe zuinig rijd ik? Doet niet ter zake, maar zuiniger dan jullie allemaal. Ik voel me een beetje een idioot om me aan de regels te houden. Ik sta voor lul als ik in Nijmegen op mijn scooter 30 km/h rij want ik mag maar 30 in de bebouwde kom. Is dat dan vreemd.

Weet je waarom ik me aan de regels houdt? Ik heb een meid, een lieve meid en die klapt helemaal in als ik weg ben door mijn eigen stommieteiten. Ik heb ook geen zin in een prent. Een prent is voor de ander die het wel verdient.

Dus als jij mij veteld daty je lokaal overal 100 km/h rijdt hoop ik niet dat je ooit achter me zit als ik een leenauto heb want dan rijd je maar mooi 80 of je gaat er maar overheen desnoods. Op autowegen rijd ik natuurlijk wel 100 en op snelwegen gewoon 120 km/h, maar ik rij niet te hard, dat vertik ik.

Niets tegen de heren in het verkeer, maar een auto mag van mijn 1 op 1 lopen.
Enkele woorden komen in me op... moraalridder, geitenwollensokken, en boomknuffelaar.

Compleet verschillende situaties met elkaar vergelijken, zwart wit stellen dat te hard rijden altijd gevaarlijk is. En als ik achter jou zou rijden, dan haal ik je toch gewoon in?

XXXVI

Verwijderd

Een andere komt bij mij op: offtopic. Zullen we het weer eens over verbruiken hebben? :P

• ephymerous
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 13:54:
Een andere komt bij mij op: offtopic. Zullen we het weer eens over verbruiken hebben? :P
Prima... ik heb een nieuw record met de V6... alleen maar heen en weer naar Zwolle, 80-100-120 en klein stukje bebouwde kom. Bijna 1 op 12! :)

XXXVI

• stefan001
ephymerous schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 14:56:
[...]

Prima... ik heb een nieuw record met de V6... alleen maar heen en weer naar Zwolle, 80-100-120 en klein stukje bebouwde kom. Bijna 1 op 12! :)
Het is maar waar je blij mee bent... als ik onder de 1:17 zit baal ik als een stekker...

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Hmm, verbruik.

Een Renault Clio 1.5 dci doet hier 4.5L/100km als ik de boordcomputer moet geloven, dit zal uiteindelijk zo'n 1 op 20 worden omdat dat ding niets meetelt als je langzamer dan 30km/u rijdt. In de file dus, waar ik soms wel eens in sta.

Een Chrysler GS Turbo 2 doet z'n best om 2x zoveel te verbruiken, meestal namelijk tussen de 1 op 8 en 1 op 11 :P Boeit me ook niet, hij rijdt een stuk beter dan een Clio en maakt toch niet veel kilometers.

🖥️ | 🚗

• ephymerous
stefan001 schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 15:15:
[...]

Het is maar waar je blij mee bent... als ik onder de 1:17 zit baal ik als een stekker...
Maar ik rijd dit jaar slechts 8.000km oid, tov ruim 20.000 vorig jaar... en 1 op 17 red je alleen met een "slome" motor. De auto is hobby, ding is vrij vlot, dus mag ook wel een slokje meer drinken ;)

Beneden de 1 op 9 ga ik me afvragen wat ik gedaan heb :P

XXXVI

Verwijderd

MadMarky schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 15:29:
Hmm, verbruik.

Een Renault Clio 1.5 dci doet hier 4.5L/100km als ik de boordcomputer moet geloven, dit zal uiteindelijk zo'n 1 op 20 worden
Meen je niet, is dat ding zo inaccuraat? We hebben het hier vijf keer bijgehouden in het begin toen we de Avensis kregen, maar het ding klopte tot op de tiende. Daar ga ik dus maar fijn af op de boordcomputer.

Net de Aygo volgegooid, 1:21.7 met 100% stadsritten en twee keer een drie kwartier filerijden. Prima dus :)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Laten we het zo stellen, 1000km op een tank haal ik niet (950 oid) terwijl er wel steeds 46L in gaat. De eerste week van september waren er nog wat minder files en toen heb ik wel 1040km gehaald.

🖥️ | 🚗

• stefan001
ephymerous schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 16:00:
[...]

Maar ik rijd dit jaar slechts 8.000km oid, tov ruim 20.000 vorig jaar... en 1 op 17 red je alleen met een "slome" motor. De auto is hobby, ding is vrij vlot, dus mag ook wel een slokje meer drinken ;)

Beneden de 1 op 9 ga ik me afvragen wat ik gedaan heb :P
Dan vraag ik me af wat jij sloom vindt. Ik rijd rond met een corsa 1.4i van 1990, 60 pk (omgerekend 75 pk per 1000 kg auto, om te vergelijken). Ik rijd altijd laag in de toeren, maar geef wel veel gas. Dan is de motor het efficientst. Als ik vooraan bij het verkeerslicht sta gebeurt het maar zelden dat ze blijven plakken (als het gebeurt is het meestal zo'n gepimpte auto of een auto van een bepaald merk, als je snapt wat ik bedoel), ik ben meestal gewoon het snelst weg. En dat noem jij een slome motor?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 16:22:
[...]

Meen je niet, is dat ding zo inaccuraat? We hebben het hier vijf keer bijgehouden in het begin toen we de Avensis kregen, maar het ding klopte tot op de tiende. Daar ga ik dus maar fijn af op de boordcomputer.

Net de Aygo volgegooid, 1:21.7 met 100% stadsritten en twee keer een drie kwartier filerijden. Prima dus :)
Ik wou dat ik dat kon halen :P
Maar ik ben er achter dat de brandstof toevoer wederom niet goed is beneden de 1200 toeren, ik heb al een paar dagen geschok met stationair lopen, draait ie ook nog maar 800 a 750 toeren.
In z'n 4 bij 1050 tot 1100 toeren schokt ie even, kom ik boven rond de 1200, dan is het over.
Dus na de pomp en filter, wordt het nu dus nieuwe injectors.
Eens kijken nadat dit is opgelost.

• stefan001
Heb ik dan toch gelijk dat té laagtoerig rijden niet goed is?

• matel
Alles waar té voor staat is niet goed ;) Zodra de motor begint te brommen zit je echt te laag. Dat is gewoon slecht voor de motor en bovendien rij je er juist onzuiniger door dan zuiniger...

• stefan001
Dan blijf ik lekker 50 in zijn 3 rijden :).

Verwijderd

stefan001 schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 12:34:
[...]

Dat was allemaal anders behoorlijk sarkastisch van hem hoor. Exuimtum heeft geen auto, wel een electrische fiets en een electrische scooter, omdat hij zo milieuvriendelijk mogelijk wil rijden. Kijk maar eens naar zijn posts in het duurzame energie en het electrische voertuigen topic. Als je goed zoekt vind je misschien ook een andere reden waarom Exuimtum soms zo reageert.

Noem mij een schijtluis, maar ik heb er ook moeite mee om te hard te rijden. Ik houd me meestal netjes aan de snelheid, soms heb ik het ff niet in de gaten en gaat het net wat te snel, maarja wie heeft dat niet he.
Afgezien daarvan heb ik 4 jaar lang een auto gehad waarbij het niet verstandig was om langdurig 120 te rijden, dat was namelijk de topsnelheid van de auto :P (corsa '85 1.0s).
:)

Ik heb 6 jaar auto gereden en de eerste 2 jaar reed ik stelselmatig te hard en erg lomp. Het is een wonder dat ik nooit een ongeluk heb gehad, maar de laatste 4 jaar reed ik voor mijn werk en is de behoefte om zo wild om te gaan met je matariaal ook weggegaan.

Ik heb in 2004 de auto de deur uitgedaan en inderdaad zoals Stefan zecht ben ik nu op de duurzame tour, ik heb iets goed te maken met vroeger.
Alles wat ik verscheurd heb in de auto zal ik nu terugwinnen, dat is mijn inzet nu.

Ik ben gewoon dom en jong geweest en ik net zo goed als jullie, hoor. Ik ken hard rijden wel en ik weet wat je voelt, maar nu ben ik het tegenovergestelde en een stuk ouder en wijzer ;)

Op mijn scooter rijd ik vaak 30 km/h en niet zozeer om mijn accu te besparen want als ik red het ook als ik 40-45 rijd, maar ik vind 30 een veel relaxere snelheid waarbij alles kalm is en waarbij je alsnog redelijk vlug bent. Mijn spartamet reed 26 km/h en 30 op de klok van deze scooter is ook echt 30 kmh (gemeten op zo'n display in het dorp dat je snelheid digitaal weergeeft, klopt precies). Het voeld ook vlugger als op de spartamet met 26 km/h en ik heb geen startproblemen meer of de schrik dat hij bijna droog staat (spartamet). Ik heb 1400 km gereden inmiddels en nog geen pech gehad.

Ik doe het rustiger en dat ik logischerwijs ook verder kom met 30 km/h laat zich raden. Soms betrap ik me nog steeds op doorrijden, maar het word minder en nog niemand in de stad heeft getuterd omdat ik 30 reed, niemand nog, omdat ze er zo langs kunnen bij mij.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

matel schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 19:13:
Alles waar té voor staat is niet goed ;) Zodra de motor begint te brommen zit je echt te laag. Dat is gewoon slecht voor de motor en bovendien rij je er juist onzuiniger door dan zuiniger...
Mwhoa... Ik vind dat een beetje overtrokken, vooral om het te stellen zonder technische gegevens van een auto. Het is natuurlijk ook een kwestie van Nm/rpm, rolweerstand etc... En aangezien veel auto's tegenwoordig zo'n boordmiep hebben die aangeeft wat je verbruik is, kan eenieder wel op zijn vingers natellen wanneer hij/zij in welke versnelling x liter/100km verbruikt.

*kleine edit*
Afgelopen zondagochtend van Maastricht naar Den Haag gereden. Tempo was in ieder geval te hoog (ja, noem me maar een wegpiraat) met gemiddeld 30km/h boven Vmax en toch deed mijn 19 CDTI maar 5.4L / 100km.

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 22-09-2007 20:55 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ephymerous
stefan001 schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 17:44:
[...]

Dan vraag ik me af wat jij sloom vindt. Ik rijd rond met een corsa 1.4i van 1990, 60 pk (omgerekend 75 pk per 1000 kg auto, om te vergelijken). Ik rijd altijd laag in de toeren, maar geef wel veel gas. Dan is de motor het efficientst. Als ik vooraan bij het verkeerslicht sta gebeurt het maar zelden dat ze blijven plakken (als het gebeurt is het meestal zo'n gepimpte auto of een auto van een bepaald merk, als je snapt wat ik bedoel), ik ben meestal gewoon het snelst weg. En dat noem jij een slome motor?
Jeps... 75pk per 1000kg zegt niets, een 1.4 heeft amper koppel. Alles dat boven de 10 seconden naar de 100 loopt, en niet 200 op de teller aantikt vind ik vrij kalm. Heb eventjes je specificaties opgezocht op autotrader, topsnelheid 155 km/h acceleratie 0-100 km/h 15,0 s, met alle respect, maar dat vind ik te sloom, en neig er bijna na het ondergemotoriseerd te noemen. :)

Ter vergelijk, mijne doet 8.4seconden naar de 100 aldus de fabriek, en heeft een top van 215, echter heb ik op de a31 te Duitsland 232kmh gps gehaald :) Wat je er aan hebt? Weinig... behalve dan dat ik er een hoop lol aan beleef ;)

[ Voor 10% gewijzigd door ephymerous op 22-09-2007 21:29 ]

XXXVI

• stefan001
ephymerous schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 21:26:
topsnelheid 155 km/h acceleratie 0-100 km/h 15,0 s
Oeh, dan is mijn teller optimistisch, ik heb een keer bijna 160 gehaald met dat ding :P. Ik weet niet hoe lang ik daarover heb gedaan...

• Grrrrrene
  • Niet online
ephymerous schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 21:26:
[...]

Jeps... 75pk per 1000kg zegt niets, een 1.4 heeft amper koppel. Alles dat boven de 10 seconden naar de 100 loopt, en niet 200 op de teller aantikt vind ik vrij kalm. Heb eventjes je specificaties opgezocht op autotrader, topsnelheid 155 km/h acceleratie 0-100 km/h 15,0 s, met alle respect, maar dat vind ik te sloom, en neig er bijna na het ondergemotoriseerd te noemen. :)
Mwah, mijn Corolla 1.3 16v doet er 11.5s over om naar de 100 te komen en er is eigenlijk maar 1 soort auto's dat mij echt zoekrijdt en dat zijn de dikkere BMW's, Mercedessen, Audi's en allehande sportauto's. Ik voeg overal met gemak met 120km/u in op de autosnelweg en heb niet het gevoel dat ik mensen ophoud met mijn "slome" auto :P

OK, 0-100 in 15s is wel wat anders dan 0-100 in 11.5s, maar die grens van 10s is IMO nogal overdreven en geldt alleen voor schakelluie mensen. Ik heb er geen problemen mee om bij 100km/u terug te schakelen naar de 4 of zelfs 3 om weer op snelheid te komen, terwijl anderen bang zijn dat hun verbruik dan spontaan verdubbelt of hun motor spontaan ontploft. Ik denk dus dat het aan je rijstijl ligt.

Maar goed, even over die toerentallen: ik rijd 50 in de 4, het kan ook in de 5, maar dan draai ik iets boven stationair (1300rpm ofzo) en dat is niet echt lekker rijden. In de 4 rijd ik dan zo'n 2000 rpm. Dat doe ik alleen als ik continu 50 kan rijden. Wanneer het wat drukker is en je dus wat vaker moet afremmen en weer gas bijgeven, rijd ik in de 3.

Constante snelheden kun je prima in de hoogste versnelling rijden, zolang je maar niet van 50 naar 100 accelereert in de hoogste versnelling, want dat is niet echt de beste behandeling voor je motor (ja, een niet-doorsnee geval als de BMW 540i zou dat moeten kunnen).
Ter vergelijk, mijne doet 8.4seconden naar de 100 aldus de fabriek, en heeft een top van 215, echter heb ik op de a31 te Duitsland 232kmh gps gehaald :) Wat je er aan hebt? Weinig... behalve dan dat ik er een hoop lol aan beleef ;)
In wat voor situatie? Bergafwaards? Wind mee? Achter een andere auto aan? Of helemaal op eigen kracht?

Mijn Corolla doet 175km/u volgens Toyota en dat haalt hij ook exact (goed, 176km/u ff aangetikt). Geinig om 's te doen, maar als ik dan zie dat ik ineens 1:14.2 gemiddeld heb gehaald op die tank waarbij ik echt niet de halve tank heb leeggereden op dat stukje topsnelheid, dan doe ik dat dus echt niet nog een keer :)

[ Voor 30% gewijzigd door Grrrrrene op 22-09-2007 22:06 ]

Verwijderd

matel schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 19:13:
niet alleen onzuiniger.. maar ook vervuilender...
het is ook beter voor je motor om regelmatig door te trekken
zie volgend artikel

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2007 22:10 ]

Verwijderd

In het kader van zuinig rijden (en het is gewoon leuk, ik heb nog geen toerenteller) overweeg ik dit ding:

http://www.scangauge.net/

Iemand ervaring met dit apparaatje?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 19:26

YellowCube

Wait...what?

Hoe werkt dat qua aansluiting etc? Ze claimen dat je het zo van de ene auto naar de andere kan verplaatsen. Zit er op elke EU auto van na 2000 een universele aansluiting waar dit op past?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Pagina: 1 ... 6 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.