Hoe zuinig rij jij? - Deel 1 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 102 Laatste
Acties:
  • 357.111 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

matel schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 19:13:
Alles waar té voor staat is niet goed ;) Zodra de motor begint te brommen zit je echt te laag. Dat is gewoon slecht voor de motor en bovendien rij je er juist onzuiniger door dan zuiniger...
Als je een benzine motor hebt, maar een diesel is wel even wat anders he.
Bovendien is mijn Caddy een SDI een geen TDI, maar dan nog, de meeste TDI's hebben hun koppel tussen de 1500 en 2500 toeren.
2,0 ltr. SDI-dieselmotor
Vermogen kW 51 bij 4.200
Maximaal koppel, Nm bij t/min 140/2.200-2.400

1,9 ltr. TDI®-dieselmotor
Vermogen kW 77 bij 4.000
Maximaal koppel, Nm bij t/min 250/1.900
Bovendien rij ik dat alleen op rechte stukken in woonwijken, buiten de bebouwde kom en snelweg zit ik altijd boven de 2000.

Verwijderd

YellowCube schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 22:17:
Hoe werkt dat qua aansluiting etc? Ze claimen dat je het zo van de ene auto naar de andere kan verplaatsen. Zit er op elke EU auto van na 2000 een universele aansluiting waar dit op past?
Yup, ik ben net even de auto in gedoken, de aansluiting zit bij mij open en bloot onder de stuurkolom verstopt onder een richteltje. Ik kan de stekker er dus zo in steken.

Ik heb een draad gevonden op een ander forum waar een hoop lui zo'n ding hebben: geen enkele negatieve reactie.

http://www.toyotanation.c...read.php?t=136583&page=11

Moet zeggen dat ik het toch wel erg aantrekkelijk vind. Dit is serieus wat ik nog een beetje mis aan de Aygo :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2007 22:41 ]

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:46

YellowCube

Wait...what?

ok, dan is het wel een puike optie.
Mijn auto heeft deze zaken al in het dashboard zitten. Op zich wel informatief. Dat doet ie enerzijds per trip en verder houdt het ding een gemiddelde tussen 2 beurten bij. Die stond voor de laatste beurt op 6.3l/100km gemiddeld. Op zich niet gek voor een stationwagen met de volgende eigenschappen:
1.6 16V
105 pk (77kW) @ 5700 tpm
148 Nm @ 4500 tpm
die 16V hoeft van mij (in deze auto) niet zo, je moet de motor behoorlijk in de toeren jagen om enigzins vooruit te komen. Op zich niet zo erg, maar je hoort het behoorlijk.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 08:08
Grrrrrene schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 22:01:
[...]

Mwah, mijn Corolla 1.3 16v doet er 11.5s over om naar de 100 te komen en er is eigenlijk maar 1 soort auto's dat mij echt zoekrijdt en dat zijn de dikkere BMW's, Mercedessen, Audi's en allehande sportauto's. Ik voeg overal met gemak met 120km/u in op de autosnelweg en heb niet het gevoel dat ik mensen ophoud met mijn "slome" auto :P

OK, 0-100 in 15s is wel wat anders dan 0-100 in 11.5s, maar die grens van 10s is IMO nogal overdreven en geldt alleen voor schakelluie mensen. Ik heb er geen problemen mee om bij 100km/u terug te schakelen naar de 4 of zelfs 3 om weer op snelheid te komen, terwijl anderen bang zijn dat hun verbruik dan spontaan verdubbelt of hun motor spontaan ontploft. Ik denk dus dat het aan je rijstijl ligt.
Dan gaan veel andere auto's niet altijd zo op het gas, neem van mij aan, niet arrogant bedoelt, dat je met zon corolla gauw af moet haken tov een 2.0, laat staan een 2.5 V6. Zelfs mijn vroegere standaart 1.8 8v deed 10seconden naar de 100 (zonder chip, zonder spaghetti spruitstuk ed) Ik rijd idd vrij schakellui, en vind het heerlijk enigsinds vermogen en koppel te hebben. Net als dat ik het heerlijk vind, bij 80 terug naar de 3, op het gas en inhalen :)
Maar goed, even over die toerentallen: ik rijd 50 in de 4, het kan ook in de 5, maar dan draai ik iets boven stationair (1300rpm ofzo) en dat is niet echt lekker rijden. In de 4 rijd ik dan zo'n 2000 rpm. Dat doe ik alleen als ik continu 50 kan rijden. Wanneer het wat drukker is en je dus wat vaker moet afremmen en weer gas bijgeven, rijd ik in de 3.

Constante snelheden kun je prima in de hoogste versnelling rijden, zolang je maar niet van 50 naar 100 accelereert in de hoogste versnelling, want dat is niet echt de beste behandeling voor je motor (ja, een niet-doorsnee geval als de BMW 540i zou dat moeten kunnen).
En ook dat wil prima met mijn auto, gaat naar de 60 niet echt snel maar daarboven wil het makkelijk :)
In wat voor situatie? Bergafwaards? Wind mee? Achter een andere auto aan? Of helemaal op eigen kracht?

Mijn Corolla doet 175km/u volgens Toyota en dat haalt hij ook exact (goed, 176km/u ff aangetikt). Geinig om 's te doen, maar als ik dan zie dat ik ineens 1:14.2 gemiddeld heb gehaald op die tank waarbij ik echt niet de halve tank heb leeggereden op dat stukje topsnelheid, dan doe ik dat dus echt niet nog een keer :)
Eigen kracht... moet wel zeggen dat verbruik dan echt hoog ligt! Maar dat was bij mijn inmiddels "gestorven" 1.8 8v met enkele mods al zo. Terugweg uit Zweden 1250km in 10uur gedaan, in Duitsland continue volgas gereden... 1 op 7, V6 doet het nog gortiger :X

Mensen die zeggen met een klein motortje alles over het algemeen bij te houden hebben in dagelijks gebruik wel gelijk hoor. En als je weinig om auto's geeft, of niet extreem veel kilometers maakt heb je het grootste gelijk een zuinige motor te nemen, dat drukt de kosten etc. En een 2.5V6, of een 2.0 16v is eigenlijk ook overkill in een auto van 1250kg (muv aanhangers trekken etc) maar als een beetje auto op het gas gaat, no way dat je die met een ongeblazen 1.2/1.4 of 1.6 bij houd (uitzonderingen daargelaten uiteraard ;))

[ Voor 9% gewijzigd door ephymerous op 22-09-2007 23:41 ]

XXXVI

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 07:13:
[...]

Een hardrijder dus want op de meeste lokale wegen mag je maar maximaal 80 km/h.
Blabla
Niets tegen de heren in het verkeer, maar een auto mag van mijn 1 op 1 lopen.
Ik heb eigenlijk nog nooit een eco mobiel gezien in Reek, maar misschien rijd je te snel waardoor ik je steeds mis.... O-)

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Verwijderd

Ik heb een 1L blokje, ik hou de teller ietsje boven de 50 en dan in de vier: hij klinkt laag, maar verder wel goed. Als ik door wil trekken, dan ga ik toch even naar de drie tot boven de 60. Daarna weer terug naar de vier :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 22:12:
In het kader van zuinig rijden (en het is gewoon leuk, ik heb nog geen toerenteller) overweeg ik dit ding:

http://www.scangauge.net/

Iemand ervaring met dit apparaatje?
Leuk kastje, ik zou morgen eens veder Googlen en kijken of het goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ephymerous schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 23:38:
[...]

Dan gaan veel andere auto's niet altijd zo op het gas, neem van mij aan, niet arrogant bedoelt, dat je met zon corolla gauw af moet haken tov een 2.0, laat staan een 2.5 V6. Zelfs mijn vroegere standaart 1.8 8v deed 10seconden naar de 100 (zonder chip, zonder spaghetti spruitstuk ed) Ik rijd idd vrij schakellui, en vind het heerlijk enigsinds vermogen en koppel te hebben. Net als dat ik het heerlijk vind, bij 80 terug naar de 3, op het gas en inhalen :)
Ik heb niet de illusie dat ik stoplichtsprintjes ga winnen, maar ik heb deze auto (als student zijnde) ook puur uitgezocht op de ruimte, betrouwbaarheid, lage onderhoudskosten en de zuinigheid :) En voorlopig stelt hij me niet teleur met nog geen 300 euro per jaar incl. apk-keuring en een gemiddeld verbruik dat met gemak op 1:16 ligt (en ik doe echt niet bewust zuinig aan). Ik zou, als geld geen rol zou spelen, in een Lexus GS 430 rondrijden denk ik, dat vind ik echt een geweldige auto en met een 4.3L V8 komt dat wel van de plek :+ Maar goed, om budgetaire redenen heb ik iets anders Japans gekocht :+
Eigen kracht... moet wel zeggen dat verbruik dan echt hoog ligt! Maar dat was bij mijn inmiddels "gestorven" 1.8 8v met enkele mods al zo. Terugweg uit Zweden 1250km in 10uur gedaan, in Duitsland continue volgas gereden... 1 op 7, V6 doet het nog gortiger :X
Tsja, ik denk dat als ik de tank leeg had gereden op die rit door Duitsland, ik ook wel 1:10 had gehaald ofzo, wat best knap is met zo'n op zuinigheid gebouwde motor ;)
Mensen die zeggen met een klein motortje alles over het algemeen bij te houden hebben in dagelijks gebruik wel gelijk hoor. En als je weinig om auto's geeft, of niet extreem veel kilometers maakt heb je het grootste gelijk een zuinige motor te nemen, dat drukt de kosten etc. En een 2.5V6, of een 2.0 16v is eigenlijk ook overkill in een auto van 1250kg (muv aanhangers trekken etc) maar als een beetje auto op het gas gaat, no way dat je die met een ongeblazen 1.2/1.4 of 1.6 bij houd (uitzonderingen daargelaten uiteraard ;))
Klopt ook wel, maar qua praktisch nut heb je weinig aan al dat vermogen. Het is lekker om 's wat over te hebben als je weer bent klemgereden achter een vrachtwagen, maar buiten dat rij ik 95% van de tijd gewoon met heel weinig gas een constante snelheid :) Later als ik groot ben (pun intended), dan komt er wel iets met wat meer pit.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 23:54:
[...]

Lijkt me grappig, maar past niet op m'n auto, te oud :/

[ Voor 4% gewijzigd door Grrrrrene op 23-09-2007 00:26 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:40
biobak schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 09:07:
Merk: Audi A3 1.8 Turbo FSI

Dagelijkse KM : 45
Snelweg/80 km wegen/in de stad % : 40/40/20
Gemiddeld verbuik: 1 op 12
Snelheid: 120/130
Brandstof : Benzine
Mijn auto wordt steeds zuiniger. Blijkbaar is ie nu goed ingereden ofzo (13.000 km). Het gemiddelde kruipt steeds meer naar de 1 op 13, want de tripcomputer geeft tegenwoordig steeds vaker 1 op 14 aan :)

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-10 14:49

Stoffel

Engineering the impossible

Grrrrrene schreef op zondag 23 september 2007 @ 00:25:
[...]

Lijkt me grappig, maar past niet op m'n auto, te oud :/
Je moet je niet blindstaren op dat "na 2000". Mijn auto heeft netzogoed OBDII en is van 1993.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

ephymerous schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 21:26:

Ter vergelijk, mijne doet 8.4seconden naar de 100 aldus de fabriek, en heeft een top van 215, echter heb ik op de a31 te Duitsland 232kmh gps gehaald :) Wat je er aan hebt? Weinig... behalve dan dat ik er een hoop lol aan beleef ;)
Ga es een behoorlijk navigatiesysteem kopen dan.. een auto die bijna 20 km/uur harder rijdt dan fabriekspecificatie is niet echt normaal :)

Een kleine afwijking kan altijd (en valt doorgaans niet positief uit) maar de pure kracht die nodig is om een auto van 215 km/u naar 232 km/u te brengen is dusdanig dat je auto behoorlijk wat meer pk's onder de kap zou moeten hebben zitten dan dat de fabrikant opgegeven heeft.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 15:54
\Ik heb een Ford Focus 2.0 uit 99 met 17" velgen 215breed. Deze loopt gemiddeld 1 op 10. de verhouding is dan 30% binen de bk en 70% buiten de bk. Ik rijd dan best netjes.

@Tazzman, hij kan toch ook gewoon toevallig wind mee hebben?

[ Voor 29% gewijzigd door Carel op 29-09-2007 17:30 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Carel schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 17:28:
@Tazzman, hij kan toch ook gewoon toevallig wind mee hebben?
Duitsland, daar heb ik ook ooit 174 km/u op de TomTom gereden, teller stond toen op 190. Volgens de fabrikant kan hij maar 165 km/u. De weg liep geleidelijk af naar beneden, kilometers lang bijna kaarsrecht, beetje de wind mee. Dan gaat het inderdaad een stuk makkelijker.

174 km/u met een 1.2 TDI met 61 PK, niet slecht :)

This footer is intentionally left blank

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-10 16:38

mphilipp

Romanes eunt domus

YellowCube schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 22:59:
ok, dan is het wel een puike optie.
Mijn auto heeft deze zaken al in het dashboard zitten. Op zich wel informatief.
Hmmm...zit in mijn Astra ook. Maar dat ding liegt dat ie barst. Geeft steeds aan dat ik (+/-)35liter heb verbruikt, terwijl ik toch ruim 40liter moet tanken. Rarara...?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Tank je altijd bij hetzelfde benzinestation? Ik merk namelijk dat wanneer ik tank bij Shell dat ik ongeveer 27 liter moet tanken. Tank ik echter bij het benzinestation om de hoek, dan tank ik minstens 35 liter. Er gaat dan ook echt meer in want kan verder rijden totdat de benzinemeter weer op hetzelfde punt staat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 23:54:
[...]

Hij is besteld trouwens, ik hoop hem maandag of dinsdag binnen te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-10 16:38

mphilipp

Romanes eunt domus

matel schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 21:02:
Tank je altijd bij hetzelfde benzinestation? Ik merk namelijk dat wanneer ik tank bij Shell dat ik ongeveer 27 liter moet tanken. Tank ik echter bij het benzinestation om de hoek, dan tank ik minstens 35 liter. Er gaat dan ook echt meer in want kan verder rijden totdat de benzinemeter weer op hetzelfde punt staat.
Nee, kan niet. Ik tank waar ik stilval zogezegd. De computer beweert dat ik 0 km kan rijden. Soms ga ik daar ver over, maar in de zomer als de airco (vaker) aan staat, wil het wel eens penibel worden.

Het idiote is: ik tank altijd helemaal af, en de computer zegt dat er 35L uit is. Toch tank ik dan bijna 45L; soms minder, maar altijd wel dik 40L. Ik ben benieuwd of mijn verbruik dat diezelfde computer dan aangeeft wel klopt. Dat basseert ie op dezelfde 'wetenschap' over mijn tankinhoud.

In principe interesseert dat verbruik me geen reet, maar ik snap niet dat die boordcomputer tegen me liegt. Ik bedoel: als computers al tegen ons beginnen te liegen, waar moet dat dan heen...? Ik zal toch eens een keer bij de dealert langsgaan. Misschien liegen al die Opels wel. Denkt iedereen écht dat ze heel zuinig rijden... ;)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 09:46

YellowCube

Wait...what?

mijn boordcomputer is er wel behoorlijk accuraat is en geeft verder in keurig Duits aan dat er getankt moet worden (Bitte Tanken!!).
Ik blijf erbij...ze moeten deze zaken gaan koppelen aan navigatiesystemen en dat dan combineren met het realtime bijhouden van benzineprijzen. Zie je precies hoeveel een ritje gaat kosten, hoeveel je meer/minder moet betalen als je te hard/langzamer rijdt etc.
(of: ik heb 15 euro te besteden en wil een eindje rijden, waar kan ik allemaal heen?. De mogelijkheden zijn eindeloos).

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-10 16:48

Sick Nick

Drop the top!

De laatste paar tankjes die ik er doorheen heb gereden waren toch redelijk zuinig, 1 op 13 en een beetje en de laatste zelfs 1 op 13.8 :D Niet slecht voor een italiaanse zuipschuit volgens veel mensen ;)
Owja, ik tank wel altijd bij hetzelfde tankstation, een shell met 7 cent/liter korting en tank dan gewoon de tank helemaal vol met vpower :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-09 21:20
YellowCube schreef op zondag 30 september 2007 @ 11:29:
mijn boordcomputer is er wel behoorlijk accuraat is en geeft verder in keurig Duits aan dat er getankt moet worden (Bitte Tanken!!).
Ik blijf erbij...ze moeten deze zaken gaan koppelen aan navigatiesystemen en dat dan combineren met het realtime bijhouden van benzineprijzen. Zie je precies hoeveel een ritje gaat kosten, hoeveel je meer/minder moet betalen als je te hard/langzamer rijdt etc.
(of: ik heb 15 euro te besteden en wil een eindje rijden, waar kan ik allemaal heen?. De mogelijkheden zijn eindeloos).
Zo'n soort optie zit in het Microsoft Streets and Trips, maar dat kan je natuurlijk niet gebruiken op een PDA of TomTom apparaat. Deze applicatie is de enige die ik ken met deze functionaliteit.

Verder rijd ik met een Peugeot 206 1.4 HDi met een verbruik van ongeveer 1:25 (4L/100km). Soms geraak ik nog lager richting 1:33 (3L). Bij ritjes naar Leuven en Brussel ligt het verbruik op 1:20 (5L) ongeveer.

Als ik tank voor ongeveer 40 liter heb ik meestal rond de 1000 km gemaakt. Vind het wel vrij zuinig.

Everything is possible if you really want it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DrumandBass schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 23:51:
[...]

Ik heb eigenlijk nog nooit een eco mobiel gezien in Reek, maar misschien rijd je te snel waardoor ik je steeds mis.... O-)
beter opletten :o

het is een blauwe scooter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-10 15:47

johnwoo

3S-GTE

Auto: Toyota MR2 2.0 turbo
Gewicht: 1270 kg
Vermogen: 250 pk @ 5500 rpm
Koppel: 360 Nm @ 3300 rpm
Soort wegen: voornamelijk provinciaal en bebouwde kom
Rijstijl: vaak iets te hard (nooit erg veel), maar wel defensief, anticiperend
Gemiddeld verbruik: Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/187422.png
(daar zitten wel een aantal tankbeurten bij met stock motor; huidig verbruik zal ongeveer 11 liter / 100km zijn)

Auto: Toyota MR2 1.6
Gewicht: 1000 kg
Vermogen: 124 pk @ 6600 rpm
Koppel: 142 Nm @ 5000 rpm
Soort wegen: snelweg en provinciaal (en circuitdagjes)
Rijstijl: rustig en constant op snelwegen naar meetings, flink gassen op het circuit :)
Gemiddeld verbruik: 8.3 liter / 100 km (1 op 12), circuitdagjes niet meegeteld

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Auto: MG-F
Gewicht: 1035 kg
Vermogen: 120pk @ 5500tpm
Koppel: 165Nm @ 3000tpm
Soort wegen: voornamelijk provinciaal en snelweg
Rijstijl: te vaak te hard
Gemiddeld verbruik: 1:14,8

Auto: Mercedes 270CDI Combi Avantgarde automaat
Gewicht: 1.570 kg
Vermogen: 170pk @ 4200tpm
Koppel: 400Nm @ 1800tpm
Soort wegen: snelweg en provinciaal
Rijstijl: snel en constant buiten de bebouwde kom altijd met cruisecontrol
Gemiddeld verbruik: 1:14,7

En van mijn bedrijfs (grijs kenteken) Opel Zafira 2.0 diesel heb ik nog geen gegevens daar ik deze net 3 weken geleden heb gekocht. Wel weet ik dat ie vermogen te kort komt...

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:12

_Ernst_

Mark It Zero!

Precies een jaar geleden heb ik mijn Suzuki Alto gekocht, en heb net eens even alle benzine bonnetje bij elkaar opgeteld (leuk voor de statistieken :Y))

Auto: Suzuki Alto 1988 (0,8 liter)
Aantal gereden kilometers: 9097 Km
Aantal verreden liters benzine: 543,7 liter
Gemiddeld verbruik: 1:16,73

Verhouding tussen stad/snelweg/provinciale weg vind ik moeilijk te schatten, maar bestaat hoofdzakelijk uit korte stadsritjes waarbij nog aardig doorgeplankt word (zo'n 60% schat ik), de rest is hoofdzakelijk snelweg. Snelweg bestaat meestal uit het rijden op een redelijk comfortabele snelheid van 100-110 km/u, met af en toe stukken @ top van de auto (130-135 afhankelijk van wind en helling :P)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
Auto: Nissan Micra
Gewicht: 800 kg
Motor: 1.0 L 16V
Vermogen: 55 PK
Rijstijl: de maximum snelheid of iets erboven, meestal rustig optrekkend, af en toe ff planken.
Gemiddeld verbruik: 1:16,2

Dit is nu gebaseerd op 1 tank, moet het eigenlijk nog een aantal keer berekenen om een gemiddelde te kunnen berekenen.

[ Voor 19% gewijzigd door struul op 08-10-2007 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twee extremen gehaald dit weekend, zuinigste tank ooit (1:27.7) op voornamelijk 80km-wegen rondcruisen en zojuist 1:18.8 met constant 130 op de teller naar Groningen en terug geblazen (+half uur filerijden).

't Wagentje blijft me verbazen (Aygo), met name hoe hij op de weg ligt voor zo'n kleine microding :) Absoluut niet zenuwachtig, geen getrek of gerammel, gewoon zo stabiel als een huis. Enige wat je bij sommige vrachtwagens hebt is dat 'ie ietwat trekt bij het passeren, maar daar heb ik niet zo'n moeite mee. Dat doet onze Avensis ook nog en dit ding weegt 775kg :)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2007 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-09 16:22
zojuist een nieuw record gehaald met mijn suzuki swift 1.3
edit:
uit '93, en er gaat benzine in, 95 ongelood

op 1 tank van 26 liter er 411 km mee gereden

1 op 15(,80) :*)

en dat terwijl ik begonnen met in deze auto met een verbruik van 1 op 13 :D

nu nog even wat minder vaak (te ver) doortrekken en niet inhalen als je direct daarna toch weer in de remmen moet
dan moet een 1 op 17/18 toch wel te halen zijn

[ Voor 7% gewijzigd door Remond_FRL op 08-10-2007 19:24 ]

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Auto: Mitsubishi Carisma GL
Gewicht: 1124 kg
Motor: 1.6 L
Vermogen: 100 PK
Rijstijl: de maximum snelheid of iets erboven, meestal rustig optrekkend, af en toe ff planken.
Gemiddeld verbruik: 1:9 tot 1:12 Ligt sterk aan de ritjes(bebouwd/snelweg).
Brandstof: LPG G3

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:28

SmartDoDo

Woeptiedoe

Auto: Ford Focus Wagon
Gewicht: 1296 kg
Motor: 1.6 TDCI
Vermogen: 88 PK / 66KW
Soort wegen: 80% rijksweg met regelmatig file
Rijstijl: de maximum snelheid dus 124/125 of 104/105 echte kilometers, over het algemeen beheerst gasgeven en uit laten rollen.
Verbruik op 1e tank: 1:19
Verbruik op 2e tank: 1:20,5
Brandstof: Standaard Esso Diesel

Heel bewust zuinig rijden doe ik niet, het zou dus nog zuiniger moeten kunnen. Niet verkeerd als je het afzet tegen de kracht die er in het blok zit :) Het ding is iig wel zuiniger dan mijn ouder Focus 5-deurs TDDI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-10 18:23

Metro2002

Memento mori

Remond_FRL schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 19:24:
zojuist een nieuw record gehaald met mijn suzuki swift 1.3
edit:
uit '93, en er gaat benzine in, 95 ongelood

op 1 tank van 26 liter er 411 km mee gereden

1 op 15(,80) :*)

en dat terwijl ik begonnen met in deze auto met een verbruik van 1 op 13 :D

nu nog even wat minder vaak (te ver) doortrekken en niet inhalen als je direct daarna toch weer in de remmen moet
dan moet een 1 op 17/18 toch wel te halen zijn
Mijn record met mijn suzuki swift 1.3 (ook uit 93 :P ) is 1 op 20,5. Maar dat was na een heeeeeeeeeel lang stuk 90 weg rijden in het warme frankrijk.
Gemiddeld haal ik in Nederland zo'n 1 op 14-15 gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik rij met mijn lancia thesis 2.4jtd rond de 1 op 13/14. Veel snelwegkilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:26
Auto: Mazda 323F, bouwjaar 2000
Gewicht: 1180 kg
Motor: 2.0 DiTD
Vermogen: 66 kW (90 pk)
Soort wegen: 90% snelweg, amper file (werken in Lelystad heeft 1 voordeel)
Rijstijl: Goed anticiperen; Iets (5 km/u) langzamer dan de maximumsnelheid, om minder te hoeven inhalen; Wel af en toe even het roet uit m'n uitlaat blazen bij het invoegen.
Verbruik: 1:20
Brandstof: De goedkoopste diesel die ik kan krijgen, meestal van de Esso Express.

Met mijn vorige 323F, een 1.6 8v uit 1990, deed ik 1:15 (benzine); Toen reed ik kortere afstanden en meer file, dus dat had nog wel iets zuiniger gekund.

[ Voor 19% gewijzigd door MoZe op 11-10-2007 08:33 ]

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijskonijn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 11:46

ijskonijn

Now MOVE!

Auto: VW Golf IV
Gewicht: 1200 kg (ongeveer)
Motor: 1.9 TDI
Vermogen: 74KW (100PK)
Soort wegen: 75% snelweg, 25% bebouwde kom
Rijstijl: Pittig maar hou me (meestal >:) ) wel aan de maximumsnelheid, af en toe op rustige stukken snelweg flink doortrekken.
Gemiddeld verbruik: 1:18
Brandstof: Standaard Diesel

Broken out of a window in Hell... | Xbox live / PSN: ijskonijn81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 09:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Woei, gaat weer wat beter :)

Auto: Hyundai Excel 1.3GS 1995
Gewicht: 910kg
Motor: 1.3l benzine
Vermogen: geen idee, maar best weinig (merkte ik gisteravond met kofferbak vol bier al te goed :+ )
Soort wegen: deze tank 25% stad, 35% snelweg, 40% provinciale weg
Rijstijl: rustig op snelweg (105km/u muv inhalen), goed doorrijden BBK (zeker in DE met 100km wegen), wel strak 50 in stad (Nijmegen, flitsstad #1)
Verbruik deze tank: exact 1:17
Brandstof: standaard benzine, iirc BP 'gewoon'

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Leuk topic, nou, mijn nuttige toevoeging:

Ik heb een aantal maanden bij het populairste energiebedrijf van Nederland gewerkt (je mag zelf uitzoeken welke ;) ), en daar had ik mijn eigen autootje.

Wat heb ik láng geloofd dat 50 in z'n 5 het zuinigste was, gelukkig dat m'n collega's me daar vanaf hebben geholpen want dat is niet echt goed voor je bakkie. Daarom doe ik dus tegenwoordig netjes 50 in z'n 4. En lekker constante snelheid aanhouden natuurlijk, dat scheelt ook een klapje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Totaal afhankelijk van de motor en je versnellingbak :) Ik trek het in de Aygo zo langzamerhand zelfs, hij loopt dan +- 1500 rpm en dat gaat, zolang je niet doortrekt :)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2007 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 11:45
Dat ligt maar net aan de auto, moderne auto's kunnen héél laag in de toeren. Mijn Seat 2.0FSI (benzine dus) kan zonder één probleem <1500 toeren in de 6 rijden en dan kun je gewoon versnellen zonder dat de auto ook maar één moment tegensputtert. Volgens de boordcomputer het zuinigst bij snelheden van 50-60: de hoogste versnelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:29

Rudedadude

Maybe we were born to run

En hoe merk je dan dat 50 in z'n 5 niet goed is voor je bakkie? Ik rij tot nu toe in mijn auto (bijna 25.000 op de teller) ook 50 in z'n 5, maar ik merk nou geen negatieve dingen. Sterker nog door zoiets als de variabele kleppen timing zou dat juist prima moeten kunnen.

edit: wat hierboven gezegd wordt dus :)

[ Voor 10% gewijzigd door Rudedadude op 11-10-2007 21:23 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:43

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Deze week een pijnlijk tankbeurtje gehad... Was een dagje naar Duitsland geweest, dus eindelijk eens een keer m'n motorblok kunnen uitblazen (+/- 180 km/u gereden, met een piek van 191 km/u (volgens het boekje is 189km/u z'n top) op de gps).
Dat leverde een verbruik op van 1:10,8. Viel me nog alles mee om eerlijk te zijn. Normaal rijdt hij zo'n 1:12,4.

Specs:
Auto:               BMW 316i Compact (E36)
Gewicht:            1150 kg 
Motor:              4-cilinder, 1.6 injectie 8 klepper
Vermogen:           75KW (106PK)
Soort wegen:        50% snelweg, 25%, provinciale wegen, 25% bebouwde kom
Rijstijl:           Stevig, af en toe lekker fel optrekken
Gemiddeld verbruik: 1:12,4
Brandstof:          BP Ultimate Benzine

Als ik overigens m'n totale verbruik tot nu toe pak, kom ik wat lager uit, namelijk op 1:11,76, wat vooral te wijten is een hoger verbruik toen ik de auto net had. De eerste 4 maanden haalde ik de 1:12 nog niet. Pas na z'n eerste grote beurt sinds hij in m'n bezit is, is het verbruik onder de 1:12 uitgekomen. Ook zit er een uitschieter bij die ik absoluut niet kan verklaren (1:8,9). Ik ben op die ene tankbeurt na namelijk nog nooit onder de 1:10 gekomen...

Nog een leuk plaatje met m'n actuele verbruik (wordt automatisch geupdate na iedere toevoeging):
Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/202160.png

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 23:14

Tachyon

pop the glock

stefijn schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 21:16:
Dat ligt maar net aan de auto, moderne auto's kunnen héél laag in de toeren. Mijn Seat 2.0FSI (benzine dus) kan zonder één probleem <1500 toeren in de 6 rijden en dan kun je gewoon versnellen zonder dat de auto ook maar één moment tegensputtert. Volgens de boordcomputer het zuinigst bij snelheden van 50-60: de hoogste versnelling
Dat hoef ik met het toerenhartje van mijn Alfa 147 niet te proberen... :')
Onder de 2k rpm is daarmee sowieso geen leven mogelijk.

Zuinig proberen te rijden is leuk, maar je kunt het ook overdrijven natuurlijk.
Ik heb nu een tijdje de cruise-control gebruikt en dat werkt toch ook wel gunstig voor het verbruik. Zit nu op 1:14 gemiddeld.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb zelf een totale afkeer van automatische frutsels aan m'n auto (ben dolblij dat het geen boordcomputer, stuurbekrachtiging of centrale deurvergrendeling heeft), maar cruise control zou nog wel een aangename zjin. Hoe goed je ook probeert je snelheid constant te houden, je schommelt wat op en neer, en iedere keer op slurpt weer onnodige benzine.

Moet wel zeggen, mijn verder totaal slappe 1.3l is als hij warmgedraaid is meer dan tevreden om met 1500rpm in z'n 5 bij 50km/u te rijden. Versnellen naar 80km/u bij verlaten van bebouwde kom gaat ook prima (zij het niet bijster snel, als haast geboden is, is terug naar 4 of 3 zakken wel zo nuttig), sterker nog, als ik langere afstanden rij over proviniciale wegen rij ik gewoon continu in 5 behalve als ik een bebouwde kom benader, want in z'n 5 remt hij gewoon nauwelijks af op de motor. Ik zet'm even in z'n 3 tot ik op 50km/u zit en dan ga ik weer naar 5 om verder te pruttelen. Meerijders vinden vaak dat het klinkt alsof ik diesel rij :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 21:53

Wok

Dakloos...

dion_b schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 23:22:
Meerijders vinden vaak dat het klinkt alsof ik diesel rij :z
Dan draai je echt te laag in de toeren! Wellicht dat de motor voor je gevoel er geen moeite mee heeft, maar als de auto op die manier 'dreunt' ben je behoorlijk goed bezig om je blok te slopen. Ik zou je toch echt dringend willen adviseren om 50 in z'n 4 te doen (zeker als je gaat versnellen tot 80).

Ik ken je auto (mijn ouders hebben ook een Excel 1.3 gereden) en inderdaad: je kunt vrij vroeg opschakelen, maar 1500 toeren vind-ie toch echt niet zo fijn. Dan gaat-ie, zoals je inderdaad al omschrijft, als een diesel klinken en dat is een duidelijk signaal dat je te weinig toeren draait. 50 in V is echt teveel van het goede voor die auto. Vanaf pakweg 60-65 kun je inderaad gerust in V rijden met de Excel, maar daaronder doe je meer kwaad dan goed voor je blok. De besparing aan brandstof weegt niet op tegen de kosten om je krukaslagers te moeten vervangen ;)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Hoef ik met m'n Chrysler niet te doen, vanaf 2000rpm voelt ie zich pas op z'n gemak. 80 in 5 (1750rpm) kan wel maar doe ik meestal niet omdat er dan weinig vermogen meer over is en de motor wat brommerig is als er iets moet gebeuren.

De Clio van de zaak daarentegen (1.5 dci) kan prima laag in toeren rijden, stationair in 3 is geen probleem maar 50 in 5 kan eigenlijk net niet (1250rpm). De korte versnellingen zijn alleen wel vervelend, 120km/u is al 3000rpm en daar is het blokje niet echt voor gemaakt. Verbruik gaat behoorlijk omhoog als ik een beetje door kan rijden op de snelweg, bij 100km/u kan ik 1 op 25/30 rijden volgens de boordcomputer en bij 120 zit dat vaak al weer tussen de 1 op 17/20

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wok schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 23:35:
[...]

Dan draai je echt te laag in de toeren! Wellicht dat de motor voor je gevoel er geen moeite mee heeft, maar als de auto op die manier 'dreunt' ben je behoorlijk goed bezig om je blok te slopen. Ik zou je toch echt dringend willen adviseren om 50 in z'n 4 te doen (zeker als je gaat versnellen tot 80).

Ik ken je auto (mijn ouders hebben ook een Excel 1.3 gereden) en inderdaad: je kunt vrij vroeg opschakelen, maar 1500 toeren vind-ie toch echt niet zo fijn. Dan gaat-ie, zoals je inderdaad al omschrijft, als een diesel klinken en dat is een duidelijk signaal dat je te weinig toeren draait. 50 in V is echt teveel van het goede voor die auto. Vanaf pakweg 60-65 kun je inderaad gerust in V rijden met de Excel, maar daaronder doe je meer kwaad dan goed voor je blok. De besparing aan brandstof weegt niet op tegen de kosten om je krukaslagers te moeten vervangen ;)
Leuke verhalen allemaal, maar kun je het ook onderbouwen :?

Deze auto heb ik van m'n moeder geerfd, zij reed er ook een jaar of twee/drie rond met 50 in z'n 5. Exact een jaar geleden heeft het een grote beurt gehad. Alles is toen nagekeken, de nodige dingen vervangen, maar er was niets mis met krukas of haar lagers. Nu weet ik ook dat er auto's zijn die je zeker niet zo moet rijden (heb wel eens in een Corsa uit jaren '80 gereden die zelfs niet in z'n 4 50 wilde doen), maar deze Excel is 100% soepel als de motor warm is. Als ik dit probeer te flikken op een koude motor, dan krijg ik inderdaad feedback van dat ding dat het een slecht idee is (slechte respons, horterigheid enz.). Juist het ontbreken daarvan als ik bij warme motor 50 in 5 doe of dan naar 80 optrek doet mij erg sterk vermoeden dat er niets verkeerds aan is. Dat het "als een diesel klinkt" heeft dan ook niet te maken met trillingen oid, maar gewoon met het feit dat het niet continu snerpend hoge RPM tonen laat horen :z Het feit is dat er meerdere mensen met een stuk meer rijervaring in dit topic zijn die ook dergelijke ervaringen hebben, en omgekeerd dat er niemand is die zegt "vroeger reed ik 50 in z'n 5, voelde soepel aan, was lekker zuinig, maar toen zijn m'n krukaslagers aan gort gegaan en dus doe ik het niet meer!".

Kijk, dat er auto's zijn waar je dit niet bij moet proberen is duidelijk, maar ik ben er vrij zeker van dat de mijne daar niet een van is, simpelweg omdat een motor feedback geeft als je het mishandelt en hij dat niet doet op 1500rpm bij mij.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 13-10-2007 10:23 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Merk: Opel Vectra Wagon 1.6 16v
Dagelijkse KM : 40 tot 60 (wisselt per week aangezien ik carpool)
Snelweg/in de stad % : 75/25
Gemiddeld verbuik: 1:13
Snelheid: 50-130
Brandstof : Euro95

Climate Control staat regelmatig aan trouwens.
Moet wel zeggen dat mijn rijstijl rustiger is dan in de Corsa die ik hiervoor had. Vectra rijdt zo heerlijk rustig als je "normaal" rijdt ;)

Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-09 21:20
In het kader van zuinig rijden zie ik hier maar weinig informatie over bijvoorbeeld de Seat Ibiza Ecomotive, of de VW Polo Bluemotion. In België krijg je hierop 15% korting waardoor deze wagens toch wel aantrekkelijk worden als eerste wagen. Vooral het gemiddelde verbruik van 3,8L/100KM is best sterk. Ik denk dat men in Nederland ook wel een soort subsidie geeft voor dit soort wagens (minder dan 105g CO2 uitstoot).

Everything is possible if you really want it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-10 13:47

BertV

Handgemaakt

1:30+ Honda CB250 (woon-werk B-wegen)
1:12 Honda CBR1100xx (woon-lol)
1:14 Peugeot 206 1.4 (boodschappen)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:40
Tachyon schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 23:12:
[...]

Dat hoef ik met het toerenhartje van mijn Alfa 147 niet te proberen... :')
Onder de 2k rpm is daarmee sowieso geen leven mogelijk.

Zuinig proberen te rijden is leuk, maar je kunt het ook overdrijven natuurlijk.
50-60 km/uur in z'n 5 of 6 is voor moderne auto's rijdend op benzine helemaal niet zo gek volgens mij. De automaat in mijn auto schakelt bij lage snelheden ook gewoon daar naar de 6e versnelling, dus dat kun je bij een handbak ook wel doen. Bij 80 km/uur in z'n 6 is het toerental 1500 rpm en vanaf dat moment is het koppel ook maximaal (250 NM). Het zuinigst rijdt mijn auto bij +/- 100 km/uur in z'n 6. Het toerental ligt dan rond de 2000 en het verbruik is tussen de 1 op 15 en 1 op 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-10 15:40
Merk: Ford
Model: Focus
Uitvoering: Wagon 1.8 TDDI Ghia edition
Bouwjaar: 2001

Volgens de boordcomputer rijd de auto de afgelopen periode(dat is 100km) 1 op 19.5 :)
Snelweg/bebouwde kom = 60% / 40%

Veel 100km wegen met verkeerslichten wordt gereden.

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Laatst online: 03-09 13:59
dion_b schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 00:05:
(heb wel eens in een Corsa uit jaren '80 gereden die zelfs niet in z'n 4 50 wilde doen
Ik heb een corsa gereden uit '85, met 1.0s motor. Geen electronica. Reed prima 50 in zijn 4 (een 5e had ie niet :+ ). Met een koude motor en de choke open werkte dat inderdaad niet, maar eenmaal warm was dat geen probleem hoor :). Ik ben benieuwd wat voor corsa die van jou was dan.

Vergeet ook niet dat als je geen electronica hebt, je rechtervoet direct verbonden is aan de benzinetoevoer. Je kan dus de motor teveel brandstof geven, waardoor hij niet goed rijdt. Bij modernere auto's wordt dat allemaal opgevangen door electronica.

Dat ding reed trouwens 1:18. Benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat ik er misschien bij moet vermelden met die Corsa is dat hij tot twee keer toe voor een ramkraak gestolen is de afgelopen jaren, stuurkolom was enigszins aan gort, na de tweede keer zijn motor en versnellingsblok vervangen, wat redelijk ging (sterker nog, hij kreeg er opeens een vijfde versnelling bij 8)7 ), maar hij bleef ongeveer 1:500 olie slurpen. Terloops ook kop-staart aanrijding gehad van een zatlap die hem niet zag staan bij de lichten. Ding heeft het desondsnks gepresteerd om twee jaar terug naar Zagreb en terug te rijden, vorig jaar naar Beograd en terug en dit jaar naar Turku (FI) en terug te halen, waarbij in alle gevallen waar verkeerstechnisch mogelijk 150km/u op de Autobahn gereden werd. Pas anderhalve maand terug heeft de keuringmeester laten weten dat hij no way APK ging halen voor 2008. Niet slecht voor een stuk schroot van EUR 250 :+

Dus ik impliceer niet dat alle Corsa's uit de jaren '80 zo brak zijn. Dit was echt een geval apart :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
dion_b schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 20:18:
maar hij bleef ongeveer 1:500 olie slurpen.
Dit en al dat andere dat je vertelt doet vermoeden dat die motor gewoon niet in orde was ;).

Dat ding van mij was ook een hoop schroot. Het was een blauwe auto met rode deur en nog afwijkende kleuren voor motorkap e.d. Die corsa is ook een keer gestolen, voor joyriding. Dat heeft hij ook overleefd :+, weliswaar was de stuurkolom ook krom maar werkte nog goed. Verder was alleen de accu leeg. Toen heb ik maar een los stuurslot gekocht. Te laat ja.

Heb er toch 4 jaar met veel plezier mee gereden :). Geen 150 though, 120 was de absolute top van dat ding :+. Ondanks dat mis ik het ding zelfs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

stefijn schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 21:16:
Dat is ook zo. Maar mijn Peugeot Partner was een... diesel, was ik vergeten erbij te vermelden :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Verbruik bijgehouden sinds 29 april 2007.

Auto: Mini Cooper 1.6 Chili (2006)
Brandstof: Euro95
Wegtypen: 85% snelweg, 5% buitenweg, 10% stad
Snelheden: Vmax in de stad, daarbuiten doorgaans Vmax+20

- Aantal gereden kilometers sindsdien: 24.374
- Aantal liters brandstof verstookt sindsdien: 1962
- Brandstofkosten sindsdien: €2780
- Gemiddeld verbruik: 8.05l/100km of 1 op 12,42
- Brandstofkosten per km: €0,1140

[ Voor 14% gewijzigd door Wok op 15-10-2007 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wow, das wel erg veel voor zo'n klein autotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Laatst online: 03-10 17:00
Wok schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 19:35:
Verbruik bijgehouden sinds 29 april 2007.

Auto: Mini Cooper 1.6 Chili (2006)
Brandstof: Euro95
Wegtypen: 85% snelweg, 5% buitenweg, 10% stad
Snelheden: Vmax in de stad, daarbuiten doorgaans Vmax+20

- Aantal gereden kilometers sindsdien: 24.374
- Aantal liters brandstof verstookt sindsdien: 1962
- Brandstofkosten sindsdien: €2780
- Gemiddeld verbruik: 8.05l/100km of 1 op 12,42
- Brandstofkosten per km: €0,1140
Whow, hoe rijd jij dan wel niet? Dat is echt een megaverbruik voor zo'n minicar. Onze Audi A4 rijdt nog zuiniger man :D

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Tja... de fabrieksopgave is al niet denderend (1 op 14), maar in de praktijk is dat vrijwel niet haalbaar (tenzij je als een 'irritante slak' (sic) rijdt). Ik hanteer zelf een wat meer 'doortastende' rijstijl ;)

Ik schakel op tussen de 3000 en 3500 toeren (bij het invoegen op de snelweg trek ik hem vaak door naar 4000-4500). Op de snelweg rijd ik ~140 op de teller.

't Ding is nou eenmaal geen zuinigheidswonder, maar daar staat tegenover dat het ding wel goed van zijn plek wil :P Verkijk je overigens niet op het formaat van de auto, want hij brengt wel 1150kg in de schaal :o

[ Voor 9% gewijzigd door Wok op 16-10-2007 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Nou dan maak je de motor niet lui in ieder geval... Schakelen bij 2500 toeren gaat prima hoor. Gewoon veel gas geven. Je trekt net zo hard op (tenzij je nu echt zit te planken), maar dan zuiniger :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Precies... De motor is in ieder geval 'lekker los' ;) In druk (stads)verkeer en filerijden schakel ik inderdaad wel vroeger op (zo rond de 2500 toeren), maar normaliter niet. Als ik bij 2500 schakel, valt het toerental terug tot zo'n 2000 en dan geeft-ie nog niet echt thuis.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben heus geen scheurneus, maar met zo'n fijne tankpas heeft zo zuinig mogelijk rijden niet mijn eerste prioriteit ;) (ik heb het overigens wel een keer geprobeerd en toen kwam ik uit op 1 op 13,5)

[ Voor 8% gewijzigd door Wok op 16-10-2007 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Wok schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 22:27:
Als ik bij 2500 schakel, valt het toerental terug tot zo'n 2000 en dan geeft-ie nog niet echt thuis.
Dat is bij mij precies hetzelfde, maar ik trek nog altijd sneller op dan de rest van het verkeer (zelfs in die oude corsa 1.0s 45 pk), dus waarom zou je per se nog harder op moeten trekken? Maarja das mijn mening. Denk ook aan het milieu he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

't Is ook een stukje rijbeleving wat bij mij meespeelt :P Ik 'woon' zo'n beetje in mijn auto (60K per jaar) dus dan moet ik het ook een beetje leuk houden ;) Onder de 2500 voelt-ie gewoon behoorlijk 'dood' aan; daarboven is het voor mij een prettige balans tussen niet overdreven onzuinig en toch lekker kwiek.

(milieubewust bezig zijn doen ik thuis wel ;) Kachel staat bijvoorbeeld vrijwel nooit aan (de buren stoken al voor me :D ), nergens onnodig verlichting aan, bewust gebruik van (warm) water, etc.. Dat merk ik namelijk WEL in mijn portemonnaie ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Wok schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 21:28:
Tja... de fabrieksopgave is al niet denderend (1 op 14), maar in de praktijk is dat vrijwel niet haalbaar (tenzij je als een 'irritante slak' (sic) rijdt). Ik hanteer zelf een wat meer 'doortastende' rijstijl ;)

Ik schakel op tussen de 3000 en 3500 toeren (bij het invoegen op de snelweg trek ik hem vaak door naar 4000-4500). Op de snelweg rijd ik ~140 op de teller.

't Ding is nou eenmaal geen zuinigheidswonder, maar daar staat tegenover dat het ding wel goed van zijn plek wil :P Verkijk je overigens niet op het formaat van de auto, want hij brengt wel 1150kg in de schaal :o
TIs toch dit model? http://www.autoweek.nl/ca...o&vpos=&id=43974&cache=no
Fabrieksopgaaf is 1:18 (gecombineerd nog wel, en jij rijdt vnl snelweg)??? Zou hem toch echt even laten nakijken :P

@hieronder, zat ook ff te zoeken. Maar ze bestaan wel op diesel :P Maar Wok heeft een benzine, had zijn post ff niet goed doorgenomen, desondanks, blijft gek!

[ Voor 34% gewijzigd door B-Bandit op 17-10-2007 00:20 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De Mini van Wok op diesel? Waar haal je die wijsheid vandaan dan :P

edit:
zoiets is het dus

[ Voor 53% gewijzigd door MadMarky op 17-10-2007 00:19 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
MadMarky schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 00:17:
De Mini van Wok op diesel? Waar haal je die wijsheid vandaan dan :P

edit:
zoiets is het dus
Ze hebben flink wat gesleuteld aan de motor tussen het model 2001/2006! Dan is het inderdaad goed mogelijk. Ik ben er vanuit gegaan dat hij het nieuwe model van 2006 had, maar in geval van model 2001, is dat gewoon een harstikke benzinezuipende bak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-10 09:10

Opa

Nu Multifocaal!

Shailesh schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 20:20:
[...]

Whow, hoe rijd jij dan wel niet? Dat is echt een megaverbruik voor zo'n minicar. Onze Audi A4 rijdt nog zuiniger man :D
Minicar is de Mini al lang niet meer.

Ik heb in de Mini (2003) van mijn collega gereden in Duitsland: bij 180 constant geeft hij 18 l/100 aan in de display. Dat is 1 op 5,5. :X

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:53
Merk: Volvo s40 2.0 uit 1997
Dagelijkse KM : 35 ofzo
Snelweg/op de ring/in de stad % : 10/50/40
Gemiddeld verbuik: 1:10
Snelheid: 50-130
Brandstof : Euro95

Iets onzuiniger in de winter (ong 1:9.5) dan in de zomer (ong 1:10.5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Shailesh schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 00:22:
[...]

Ze hebben flink wat gesleuteld aan de motor tussen het model 2001/2006! Dan is het inderdaad goed mogelijk. Ik ben er vanuit gegaan dat hij het nieuwe model van 2006 had, maar in geval van model 2001, is dat gewoon een harstikke benzinezuipende bak :P
Ik vind het reuze meevallen hoor. Vergeet niet dat het ding qua gewicht/vermogen te vergelijken is met een 307 1.6. Dan vind ik 1:12,5 keurig.

M'n moeders 307 (2.0 16v) is nu 2,5 jaar oud, 55.000km gelopen en verbruikt al sinds het begin niet minder dan 1:9,5. Hoe zuinig je ook probeert te rijden, verder dan 1:10 kom je gewoon niet.
Een rappe snelwegrit (Amsterdam - Groningen en terug @ 160km/u) zorgt ervoor dat je tank leeg is voordat je weer thuis bent, aangezien het ding dan al snel 1:6,5/7 verbruikt :X

Belachelijk, maargoed de leasemij slikt het dus we maken ons nergens druk om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTWZZ
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Ik rij nu met mijn Ford Focus 1.6 gemiddeld 1 op 18. Met m'n andere auto (Land Rover uit 1975 :P) wil ik het niet eens weten :X

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Wok schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 22:48:
Ik 'woon' zo'n beetje in mijn auto (60K per jaar)
En dan lees ik dat je op benzine rijdt? Damn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:44

Cliffie

Trompetslet

Net mijn eerste tankje getankt.

38,84 liter, 700km gereden. Dat maakt ruim 1 op 18. Wel apart moet ik zeggen, want de boordcomputer geeft 5.1 liter op 100km weer. Dat is 1 op 19.6. Scheelt behoorlijk. In de toekomst even in de gaten houden of er zo'n verschil is. Anders heb je ook erg weinig aan een boordcomputer :)

Auto is een Fiat Grande Punto 1.3 diesel 90pk.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die dingen moeten normaal in staat zijn het op de tiende liter nauwkeurig te meten... Dik 8% afwijking vind ik vrij heftig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Mja oneens, maar die discussie kan lang duren :P Bij mij zegt ie ook 5,7/100 maar het is eerder 6,1 Kan er verder niet van wakker liggen, zolang ik geen boze brieven krijg vind ik het allemaal wel prima.. Zakelijk rij ik relatief zuinig, prive wat minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 08:02

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Auto: Seat Leon FR (2007)
Gewicht: 1306 KG
Motor: 2.0 TDI
Versnellingsbak: 6 Bak
Vermogen: 125KW (170PK)
Koppel: 350NM
Soort wegen: 90% snelweg, 10% bebouwde kom
Rijstijl: Aso 8)
Gemiddeldeverbruik: 1:14
Met aanhanger: 1:10
Brandstof: V-Power Diesel

[ Voor 5% gewijzigd door Tylen op 18-10-2007 11:53 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:44

Cliffie

Trompetslet

Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 09:07:
Die dingen moeten normaal in staat zijn het op de tiende liter nauwkeurig te meten... Dik 8% afwijking vind ik vrij heftig :)
Volgens het Fiat forum is het heel normaal.... Mjah, ik vind het ook bagger :D

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:41
Auto: Toyota Avensis Linea Sol (2002)
Gewicht: 1220 KG
Motor: 1.8 VVT-I
Versnellingsbak: 5 Bak
Vermogen: 95KW (130PK)
Koppel: 170NM
Soort wegen: 15% Snelweg, 70% provincialeweg, 15% bebouwde kom
Rijstijl: Vlot doch redelijk netjes
Gemiddeldeverbruik: 1:12.5
Brandstof: LPG

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Niet online
Auto: BMW 5 serie (E39) 2003
Gewicht: 1610 KG
Motor: 3.0, 6 cilinder
Versnellingsbak: 5 Bak automaat/tiptronic
Vermogen: 142 kW (193 pk)
Koppel: 410 NM
Soort wegen: veel snelweg, weekend bebouwde kom
Gemiddeldeverbruik: 7,4l/100km
Brandstof: diesel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het nieuwe rijden doe ik niet aan in die auto, onder de 3500 toeren trekt hij namelijk voor geen meter, en het werk betaalt de benzine
Godverdomme, zie je wel. Zo zal het zijn vriend. Ik rij volledig elektrisch om het milieu te ontzien en ik doe mee aan de "hier" campagne en jij zit mijn besparing even ongedaan te maken :(

Wet je hoe dat heet? EEN HORK!

Goed, je bent mens en ik heb niet het recht je te commanderen, maar zou je niet eens meer denken aan mensen die het beste voorhebben met het milieu. Hard rijden en hard optrekken is heel leuk en ik beaam dat volledig, maar je leert het af als je het verstand even op scherp zet en niet denkt van "de baas dokt wel".
Ik denk dat je VMBO economie hebt gehad en dat is anders van VWO economie, maar ik zal je vertellen dat jouw verbruik gekapt wordt op je salaris indirect. Des te meer je baas kwijt is aan jouw verbruik, des te minder er over blijft voor salarisverhogingen en des te starrer je baas zal worden.

Goed, als je een hork wilzijn, mij best. Ik kan je niet controleren, maar besef wel dat het klimaatprobleem de schuld is van jouw groep mensen en laat ik nu heel eerlijk zijn. Ik geef je de schuld en ik neem het je zeer kwalijk.

Ik hoop dan ook dat je ooit het gezonde inzicht zal krijgen want jouw soort zijn we liever kwijt dan rijk en het blijkt überduidelijk dat jij geen FLIKKER geeft om het klimaatprobleem. ACh, hetzal wel een combinatie zijn van een laag IQ en een laag EQ. :(

*Exuimtum! kap nou, dit maakt me WOEST

*Ja lach, maar, wees er maar trots op, maar ik weet van "The day of reconing"

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2007 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:00

Wimo.

Shake and Bake!

Mijn held ! Kom, we gaan een boom planten :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-10 16:08
Ook maar even meedoen dan:

Auto: Renault Megane II Station
Gewicht: 1280 kg
Motor: 2.0 L
Vermogen: 136 PK
Soort wegen: 90% snelweg
Rijstijl: Op de snelweg altijd 130-140
Gemiddeld verbruik: 1:10
Brandstof: LPG G3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijd voor een borrel en een ibuprofen, denk aan je hart man! :o :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
*/me checkt ondertitel van Exuimtum*

:z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 15:40:
[...]

Godverdomme, zie je wel. Zo zal het zijn vriend. Ik rij volledig elektrisch om het milieu te ontzien en ik doe mee aan de "hier" campagne en jij zit mijn besparing even ongedaan te maken :(

Wet je hoe dat heet? EEN HORK!

Goed, je bent mens en ik heb niet het recht je te commanderen, maar zou je niet eens meer denken aan mensen die het beste voorhebben met het milieu. Hard rijden en hard optrekken is heel leuk en ik beaam dat volledig, maar je leert het af als je het verstand even op scherp zet en niet denkt van "de baas dokt wel".
Ik denk dat je VMBO economie hebt gehad en dat is anders van VWO economie, maar ik zal je vertellen dat jouw verbruik gekapt wordt op je salaris indirect. Des te meer je baas kwijt is aan jouw verbruik, des te minder er over blijft voor salarisverhogingen en des te starrer je baas zal worden.

Goed, als je een hork wilzijn, mij best. Ik kan je niet controleren, maar besef wel dat het klimaatprobleem de schuld is van jouw groep mensen en laat ik nu heel eerlijk zijn. Ik geef je de schuld en ik neem het je zeer kwalijk.

Ik hoop dan ook dat je ooit het gezonde inzicht zal krijgen want jouw soort zijn we liever kwijt dan rijk en het blijkt überduidelijk dat jij geen FLIKKER geeft om het klimaatprobleem. ACh, hetzal wel een combinatie zijn van een laag IQ en een laag EQ. :(

En het klimaatprobleem wordt veroorzaakt door mensen die te hard optrekken en te snel rijden :? Yeah right. Weet niet vanwaar jij zo gefrustreerd bent maar doe er iets aan.
Mensen met jouw redenering zorgen ervoor dat de ziektekosten voor hartpatiënten de pan uitswingen :+ .

Heb jij hier niet nog eens zo'n reply geplaatst en was dat toen ook niet om te lachen? Kan me vaag zoiets herinneren.

Zelf rij ik zo'n 1:14.5 a 1:15
Motor: 1.1 16v
Vermogen: 75PK
Wegen: 50/50 snelweg/bebouwde kom
Brandstof: Euro 95
Auto: Clio 5 deurs (5jaar)
Vmax: 175 op teller, 165 met gps ong.

Ik rijd zelf redelijk vlotjes. Schakelen meestal op 2500 a 3000 toeren, als we echt doortrekken gaan we door tot 5000-5500 (90 in 2 de is haalbaar, maar dan gaan we wel naar de 6000rpm en dat doen we dus maar 1 keer in het leven van een blok :X ).

[ Voor 11% gewijzigd door Jegapia op 18-10-2007 16:45 ]

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Auto: Peugeot 106 xs - sport
Gewicht: 823 KG
Motor: 1.4
Versnellingsbak: 5 Bak
Vermogen: 75 pk
Soort wegen: veelal bebouwde kom
Gemiddeldeverbruik: 1 op 12
Brandstof: goedkoopste bezine die er is ( 95 ongelood )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Uhh, jah en nu? Reageer niet zo overtrokken man, je vorige reactie ook al. Iemand die afwijkt van jouw normen is niet gelijk een monster ofzo. Ben het met je eens dat het wel wat zuiniger kan, maar om nou het hele milieuprobleem op hem af te schuiven :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Laatst online: 03-10 13:53
Merk/Type: Citroën Xsara Break
Bouwjaar: 2005
Brandstof: LPG

KM per dag: ~200 (waarvan zeker 95% snelweg).
Snelheid: Zo hard als de situatie toelaat (A29 ~100-120, A59/17 ~150, A58 = plankgas).
Verbruik: Let ik niet op, want leasebak, maar ik doe 2 dagen met een volle gastank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 03-10 21:57
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 15:40:

Door zulke opmerkingen ga ik juist meer rijden. Weet je wat? Ik moet zo naar huis, maar ga eerst even mijn auto 10 minuten stationair laten lopen.

Laat mensen lekker voor zichzelf beslissen of ze mee willen doen aan boomknuffelpraktijken of niet. Het kan mij namelijk geen reet schelen allemaal als het op auto's aankomt, daar dat maar een klein deel is van het probleem.

Rij nog steeds 1:10 op LPG (wel weer lekker goed voor het milieu :* ) :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
BMW 525i Touring - 1994
2,5 ltr motor
automaat

rijd ongeveer 1:10
Ik probeer altijd mijn zuinigheids record te slaan met dat ding, maar lukt niet altijd.
deze auto wordt vooral gebruikt voor de lange afstanden en als ik een aanhanger nodig heb.

Peugeot 309 1989
1.4 ltr motor
handbak

gebruik woon/werk verkeer
rijd ongeveer 1:14 's winters - 1:17 zomers

BMW 3.0 CS 1969
3.0 liter motor
automaat
1:6 en met heeel zuinig rijden 1:8
wordt alleen gebruikt voor toertochtjes
(laatste 3 jaar helaas niet meer is geschorst en restauratie behoeftig)

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Merk: Volvo 440 1.6i (1995)
Dagelijkse km: Ik rijd niet dagelijks, maar als ik rijd 200km
Snelweg/in de stad % : 80/20
Gemiddeld verbruik: 1 op 13,5
Snelheid: 120-130
Brandstof : Benzine

Best aardig voor een 440 vind ik zelf. Meer dan 1:11 bij veel korte stadsritten doet 'ie eigenlijk nooit. Bij enkel snelweg zuipt 'ie niet minder dan 1:14. Ik rijd overigens altijd behoorlijk vlot, maar alleen qua acceleratie. Dus niet hard, wél vlot.

[ Voor 12% gewijzigd door Positron op 18-10-2007 17:08 ]

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Renault Twingo
1.2 L
5 Versnellingen, handgeschakeld.
Benzine
Bouwjaar 2000
+/- 800 Kilo

Rij gemiddeld 1 op 18-20 !
( 600 km met 30 L )

Rij dan wel heel bewust, schakel vroeg op en laat auto uitrollen. Maar doe er niet langer over om van A naar B te komen.

[ Voor 31% gewijzigd door NeoMe op 18-10-2007 17:13 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
418O2 schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 16:54:
[...]

Door zulke opmerkingen ga ik juist meer rijden. Weet je wat? Ik moet zo naar huis, maar ga eerst even mijn auto 10 minuten stationair laten lopen.
Ik heb ook net 2 extra stoplicht sprintjes gedaan!! Om even te compenseren voor de electrische ritjes van equi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 08:08
Jeetje! Jullie ook al? Als ik bijvoorbeeld een Prius zie schakel ik standaart terug om de Prius te compenseren :+

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
NeoMe schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 17:10:
Renault Twingo
1.2 L
5 Versnellingen, handgeschakeld.
Benzine
Bouwjaar 2000
+/- 800 Kilo

Rij gemiddeld 1 op 18-20 !
( 600 km met 30 L )

Rij dan wel heel bewust, schakel vroeg op en laat auto uitrollen. Maar doe er niet langer over om van A naar B te komen.
Zo mag ik het horen :). Ik doe hetzelfde met mijn corsa uit 1990 1.4i, maar ik kom helaas niet verder dan 1:17... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1:18
1.9 motor
Nu nog 110pk,binnenkort richting 150pk

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2007 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 08:02

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

ephymerous schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 19:42:
Jeetje! Jullie ook al? Als ik bijvoorbeeld een Prius zie schakel ik standaart terug om de Prius te compenseren :+
Hahaha hier nog zo 1. Ik heb net trouwens nog ff heeeerlijk lopen gassen... Geen boomkusser op de weg, dus ik had lekker de ruimte...

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Wat een kinderachtig gedrag hier ineens :X

Ik doe trouwens niet eens superhard m'n best om zo zuinig mogelijk te rijden, ik doe het vooral voor m'n eigen portemonnee :Y)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Juh, laatst wel gelachen bij de pomp, ik stond een beetje te smilen bij het afrekenen. Dame bij de kassa: zo jong, goede zin? (10.1 liter op de bon). Ik: mag je raden hoeveel km ik daarop heb gedraaid met dat zwarte autootje daar. Zij: moah, 150km? Ik: Maak er maar 280 van *smile

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St03mp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-04-2022
Ik zie hier veel mensen die ook met een 1.8 motor een stuk zuiniger rijden dan ik. (ik rij 1:12 :/)

Welke oorzaken kan dit allemaal hebben?
  • Gewicht
  • Bandenspanning
  • Uitlijning/ balancering wielen
  • Rijgedrag
  • Luchtweerstand/ airodynamische auto?
  • Nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 13:53

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Rechtervoet :P

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rechtervoet en een Celica is nou ook niet bepaald gebouwd op zuinigheid. Ze trekken bijna 40PK meer uit een 1.8 die ook in de Avensis ligt, het ding is gebouwd op een vlotte rijervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1: let op je taalgebruik.
2: stop met flamen.
3: leer spellen.

Of anders hou gewoon je mond. Zulke posts getuigen van gebrek aan fatsoen.
Pagina: 1 ... 7 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.