Seesar schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 16:05:
[...]
kan die auto echt meer dan 120 km/u???. Mijn moeder heeft de "normale" 1.4 16V maar die zuipt. Het is echter wel een hele goede prestatie om met benzine zo'n verbruik neer te zetten en opent zeker deuren naar toekomstige mogelijkheden.
Overigens, wat is het verschil in rijden in eco/non eco mode (of doel je op je eigen rijstijl)
ECO mode aan:
- opschakelen bij lagere toerentallen (Er zit een gerobotiseerde versnellingsbak in, dus een gewone bak met hydrolische bediening. Het is geen echte automaat met energie verslindende koppelomvormers. Ook voorzien van tiptronic zodat je handmatig kunt plussen en minnen. Bak schakelt niet echt snel en niet echt heel soepel. Je duikt wat naar voren echter is dat wel op te vangen door even te liften met het gaspedaal.)
- motorvermogen wordt van 61 pk teruggebracht naar 40 pk
- bij gas loslaten springt de bak in zijn vrij (koppeling wordt dus aangetrokken)
- stilstaan, motor op temperatuur, geen grote stroomverbuikers aan zoals achterruitverwarming, dan slaat de motor af als je de rem ingerukt houd. Al na een paar seconde. Laat je de rem los om je voet op het gas te drukken, dan is hij alweer gestart
Voor de rest, zeer aerodynamisch, lage rolweerstandbanden, stukken lichter dan een "normale" Lupo (stuur van magensium, achterklep bij "oude" modellen van magnesium/alluminium, ander stoelen, dunner getint glas, heel veel aluminium ook motor en versnellingsbak, etc etc) iets meer dan 800 kg.
Trekt best nog vlot op, zeker als je hem op tiptronic zet en vervolgens gewoon plankt, dan schakelt hij wel automatisch als hij het rode toerengebied komt. In Duitsland is het me ooit gelukt om 174 km/u op de TomTom te rijden, teller in dashboard gaf toen bij 190 aan.
Voor de rest zit er bij mij aardig wat aan opties op waardoor de prijs in december 2000 bijna fl 40.000 was, tegenwoordig is dat € 18.000.
Inruil was een VW Golf GTI 2.0 16 v MK3, echter is dit mijn gaafste auto ooit. Niet echt goedkoop in onderhoud, de laatste grote 90.000 beurt met distributieriem was iets meer dan € 1500.
Techniek die nu al bijna 10 jaar oud is, echter niet meer leverbaar. Ook niet te voorzien van een roetfilter waardoor het mogelijk is dat van 2009 deze auto niet meer voor mijn deur mag staan in A'dam omdat de politiek hier nu de oorlog aan diesels heeft verklaard.........