Mijn zuinigste rit was vakantie naar Noorwegen met een Fiat Punto uit ' 96 die normaal gemiddeld 1 op 14 reed. Op vakantie (met gemiddeld 90) haalde ik 1 op 21.
Minst zuinig was mijn W200; 1 op 3,5 op LPG.
Nu heb ik een Plymouth /6 3,2l die 1 op 7 op LPG haalt en een Plymouth Satellite Custom (6,5l V8, 356pk gemeten op achteras) die dankzij een Holley (bekend om hun benzinemisbruik) 1 op 4 a 5 op benzine haalt...
I.R. Butcher schreef op maandag 23 juli 2007 @ 11:18:
Klopt, vooruit kijken is zo belangrijk voor het behalen van een zuinige rijstijl. Daarnaast scheelt het je ook nog eens slijtage aan je remblokken, hoewel ik dat dan weer ruimschoots ga compenseren de komende 3 weken in Noorwegen met berg op berg af

Dan moet je leren bergrijden

Heb je een automaat of schakelbak? In een schakelbak hoef je nauwelijks te remmen, gewoon in de 1 of 2 blijven rijden en op de motor afremmen. Ik heb vlakbij Bergen een keer een Duitse camper gezien die dat niet snapte (er is daar een soort wokkelvormige afdaling en die camper kwam voorbijgeracet met rokende remmen en STINKEN... Daar was weinig voering meer te bekennen denk ik

).
edit 2 - voor de volledigheid: met een automaatbak daal je af door hem in de laagste versnelling te zetten, dan rem je af op de frictie van de bak (en ook op de motor).
[
Voor 57% gewijzigd door
Wilf op 24-07-2007 15:13
. Reden: quote bijgevoegd om onnodige nieuwe reply te voorkomen ]