Je versterker sloop je er absoluut niet mee als je de line-out van je geluidskaart gebruikt. Dus 3.5mm jack naar tulp en klaar is Klara. Of een externe DAC beter klinkt hangt helemaal af van de kwaliteit van de externe DAC en die van je geluidskaart. Ik zou eerst zo'n stekkertje proberen (kost je hooguit een paar euro) en als dat niet bevalt kun je altijd nog nadenken over het upgraden van je geluidskaart of de aanschaf van een externe DAC
Sjah schreef op maandag 07 november 2011 @ 13:20:
[...]
Tx aardig aanbod. Waar woon je om te beginnen? Die c03 is dat geen instapmodel-pre? Dat is mijn AP2500 nml. wel, en dat bedoel ik, ok hij is niet slecht, maar zou wel ns een (onbetaalbare) Arcam/Naim etc. preamp willen doen (vind je nagenoeg niet 2e hands).
Ik woon in de buurt van Meppel. De C-03 is geen instapmodel pré in mijn ogen. Maar goed, dat is ook een beetje waar je de grens trekt van instapmodel. Het is in ieder geval geen over-the-top high-end ding. Je had in die lijn de C-02, C-03 en de C-05. De opbouw van de eerste twee was min of meer identiek, alleen de mogelijkheden zaten verschillen in. Het is een volledig klasse A actieve voorversterker die mooie waarden laat noteren. De C-05 was de echte high-end pré. Maar of de C-03 beter klinkt dan de HK, dat zou ik niet weten.
Stukje over het ding op
The Vintage KnobI-Heine-I schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:52:
[...]
tegen audiofilie aankijken heeft wat mij betreft altijd twee kanten: er zijn mensen die roepen dat ze het horen wanneer een versterker op een 'audiofiel' stekkerblok is aangesloten, ze overdrijven wellicht en laten wat ze zien invloed hebben op hun gehoor. Aan de andere kant zijn er mensen die als tegenreactie ontkennen dat er verschil zit in de klank van cd-spelers (of DAC's in dit geval), dit vaak uit irritatie over de 'onzin' waar audiofielen geld in steken. Ik schaar mezelf tussen die twee groepen: ja, ik vind kabels van 900 euro en dure stekkerdozen onzin, maar op het moment dat je hoort dat een Chinese DAC van 180 euro een gelijk geluidsbeeld geeft als een NAD CD-speler van 900 euro, maar beter dan een NAD CD-speler van 250 euro weet je gewoon dat hier verschil in zit.etc...
Het voert te ver om hier een hele discussie op te gaan zetten over de voors en tegens van high-end audio. Daarvoor lopen al andere threads hier op het forum, maar ik ben een andere mening toegedaan. Ik moet bijvoorbeeld de eerste nog tegenkomen die blind een 320k MP3 kan onderscheiden van een FLAC op een goede installatie. Het feit dat verschillen in digitale bronnen verklaarbaar zijn, wil nog niet zeggen dat ze ook hoorbaar zijn. Daarvoor zijn vaak de marge's te klein. Je kunt in ieder geval stellen dat de verschillen tussen cd-spelers en losse dac's zo klein zijn dat veel mensen ze niet blind zullen horen. Of dat eventuele kleine verschil je de kosten van vaak peperdure apparatuur waard is, dat moet een ieder voor zich bepalen.
Een verbetering t.o.v. een onboard geluidskaart hoor je al wel vrij snel. Dat komt omdat de onboard oplossingen vaak niet erg mooi geïmplementeerd zijn (er zijn uitzonderingen uiteraard) waardoor je allerlei storende elektrische invloeden kunt horen, afkomstig van de PC. Maar zelfs dat horen veel mensen niet.
Ik zou dus langzaam blijven opschalen. Eerst een analoog kabeltje, dan misschien een betere geluidskaart of externe DAC, afhankelijk van je wensen.
Zuinig op zijn! Dat is een heel mooi eindtrapje!! (de rest van de spullen ook hoor

)
[
Voor 3% gewijzigd door
Killer op 07-11-2011 22:06
]