Geen recu helaas, wel het volgende...TGEN schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 03:02:
Cheetah, kan je een scan posten van de recu van de aankoop door AMD van die CoJ benchmark? Want je claimed dat opkopen van een benchmark zo stellig, dat je daar wel hard bewijs voor lijkt te hebben...
For the record: Techland is de producent van CoJ, en van de CoJ benchmark.Techland's Statement from CEO Pawel Marchewka
"We’re not really sure which version was supplied to you. For the newest version you need to contact your contact at AMD, they have exclusive rights to distribute this benchmark. I’m not sure about why you were given an older version. I guess it probably was the newest version at that time. Our priority is making Call of Juarez the first and the best optimized DX10 game. The benchmark is updated at the same time more or less frequently. But as far as I know AMD is going to send the newest version to the Press very soon."
Techland is geen onderdeel van AMD.
Zie je wellicht andere mogelijkheden voor AMD om van Techland de exclusieve rechten over deze benchmark te verkrijgen zonder het neertellen van keiharde pegels? Ik niet namelijk...
Nee, niet perse.Krizzie schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 00:30:
Als de ontwikkelaar op Nvidia/ATI hun game aanpast (ofwel optimaliseert) of als Nvidia/ATI eerder het spel in handen heeft (door TWIMTBP/GITG of wat dan ook), waardoor de drivers ervoor geoptimaliseerd worden is dat toch ATI/Nvidia benadelen ofniet?
De ander benadelen doe je op het moment dat je bewust reguliere api-call's verwijderd of aanpast waardoor de software slechter draait op hardware van de concurrent. Toevoegen van (specifieke) api-call's om het beter te laten draaien op je eigen hardware is geen benadelen van de concurrent.
Om eerder salarisvoorbeeld correct toe te passen: je collega wordt niet benadeeld als jij door witte voetjes te halen bij de baas een hoger salaris krijgt dan hem. Hij wordt pas benadeelt op het moment dat jij slijmt bij de baas om zijn salaris te verlagen, en de baas voldoet aan je verzoek.
Om terug te gaan naar CoJ: ik heb er geen enkele moeite mee dat shaderbased AA is toegevoegd, sterker nog, ik juich het initiatief volmondig toe. Waar ik moeite mee heb is dat hardware based AA tegelijkertijd eruit is gesloopt waardoor vergelijkingsmateriaal weg is. De enige logische reden die ik kan bedenken waarom dit gebeurd is - zeker met het oog op bovenstaand - is een rechtstreeks verzoek van ATi. Gezien zij bovendien de exclusieve publishing rechten hebben kunnen ze de CoJ DX10 builds waarin wel hardware AA ondersteuning zit - en die bestaan! - bannen, en dat is precies wat ook gebeurd is.
Wat me echter nog het meest dwars zit is dat er door ATi wordt voorgedaan alsof dit allemaal op initiatief van Techland zou zijn. Ik geloof daar niets van, temeer omdat ATi zelf voor zover mij bekend nergens heeft aangegeven de benchmark aangekocht te hebben.... blijkbaar willen ze dit dus onder de pet houden. Als Techland enigzinds onafhankelijk was geweest in deze kwestie zouden ze vrijwel zeker voor een mix van beide mogelijkheden hebben gekozen... die zaten er beide toch al in. Waarom zou Techland zelfs maar de schijn willen wekken kaarten met hardware resolve AA te willen benadelen? Ik zie geen enkele reden, behalve inmening van een partij wiens kaarten geen hardware resolve AA ondersteunen, en die daar dus niet leuk mee wegkomen.
Waarom zeg ik dit? Zelfs uitgaande van het nu niet meer te verifieeren verhaal dat MSAA + HDR artefacts zou opleveren (wat mij onwaarschijnlijk lijkt), is ook de mogelijkheid om zonder HDR, maar met hardware MSAA te spelen verwijderd. Dit is op tragere DX10 kaarten (8600 bijv) een serieuze optie, m.n. gezien niet iedereen HDR mooi vindt. Er is dus een hoe-dan-ook nuttige functie uitgesloopt. Komen we aan de vraag: Wie is de enige voor wie deze functie niet nuttig, sterker nog in benchmarks contraproductief, is? De nieuwe eigenaar van de benchmark natuurlijk.
Kijken we verder naar wat nV schrijft:
Zelfs al zou de helft hiervan waar zijn, is het reden om flink de wenkbrauwen op te trekken.Last Friday (June, the Call of Juarez Benchmark was released publicly. The benchmark includes new code that substantially reduces performance of NVIDIA hardware. Further, there are NO perceivable improvements in visual quality, and ATI/AMD performance was not improved. Here are the key issues:
* NVIDIA’s DX10 hardware-based multi-sampled AA resolve is disabled in the benchmark, with all NVIDIA GPUs now being forced to use software-based AA resolve similar to the ATI DX10 GPU (which lacks hardware AA resolve). This artificially deflates performance on NVDIA graphics cards and users are not getting the benefit of a key NVIDIA hardware feature.
* A hidden “ExtraQuality” parameter only accessible via a configuration file is automatically enabled when the benchmark is run, no matter what the setting in the configuration file. This setting has no apparent visual quality enhancement, but reduces NVIDIA GPU performance.
* Changes to shaders that deflate NVIDIA performance by approximately 10-14%, without improving visual quality on either NVIDIA or ATI GPUs.
* Default settings for the new benchmark have shadow quality set to LOW. Note that NVIDIA hardware is much stronger in shadow-mapping than the competition.
All together, the code changes present in the new Call of Juarez benchmark only slow down NVIDIA hardware significantly while contributing no discernable improvement in visual quality on NVIDIA or ATI hardware. We encourage you to take a long, hard look at this new Call of Juarez DX10 benchmark before deciding to use it, as it does not properly reflect typical DX10 performance on NVIDIA GeForce 8x hardware.
Ik zou graag een performance en IQ delta zien tussen deze 'AMD' build van CoJ DX10 en vorige builds. De meeste claims van nV zijn middels screenshots en performance-benchmarks te weerleggen indien onwaar. Hopelijk doet iemand - liefst een onafhankelijk iemand - dat alsnog (voor zover mogelijk zonder problemen met AMD te krijgen vanwege die rechten natuurlijk

Het lijkt me echter niet heel waarschijnlijk dat nV hier glashard staat te liegen, te meer daar hun claims - indien onwaar - vrij eenvoudig weerlegbaar zijn...
Hoe dan ook geeft dit geval me een vieze smaak in de mond. Optimaliseren voor je eigen hardware (waarbij jouw performance en/of IQ dus vooruitgaat ala GITG en TWIMTBP) is 1 ding. De hardware van je opponent kunstmatig afremmen om er beter uit te zien is iets heel anders... en het heeft er alle schijn van dat dat precies is wat hier gebeurt.
[ Voor 7% gewijzigd door Cheetah op 22-06-2007 02:22 ]
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz