Elke lens heeft zo z'n ding: vrijheid, veelzijdigheid, lichtsterkte. Dus ik kan me werkelijk prima voorstellen dat je een 200-400/4 en een 300/2.8 hebt bijvVerwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 12:17:
Ik kan het ook niet helemaal volgen. Met een 12-24 een 17-55 een 70-200 VR en een 200-400 VR moet je toch bijna alles wel kunnen redden? Dus vier cams lijkt me meer dan zat... Maar ach, hij wil waarschijnlijk gewoon laten zien dat hij veel Canon L glas kan betalen.
mits je ècht geld over hebt janeographikal schreef op maandag 18 juni 2007 @ 18:05:
[...]
Elke lens heeft zo z'n ding: vrijheid, veelzijdigheid, lichtsterkte. Dus ik kan me werkelijk prima voorstellen dat je een 200-400/4 en een 300/2.8 hebt bijv

Heb je echt met beide objectieven 'gespeeld'? Beide hebben hun voor en nadelen. Om te zeggen dat de 17-35 optisch beter is lijkt me iets te kort door de bocht. De 17-55 presteert in bepaalde gevallen optisch weer beter dan de 17-35 (met dichtgeknepen diafragma bijvoorbeeld). Dus bedenk goed waar je 'm voornamelijk voor wilt gebruiken. Enige punt waar ik wel eens tegenaan loop met m'n 17-55 is flare, dit zou bij de 17-35 een stuk beter onder controle zijn.Henk schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 21:56:
[...]
Maar ik ga zeker nog heroverwegenHet is ook niet zo dat die 17-55 slecht is in mijn ogen, alleen de 17-35 is optisch net even wat beter, en dat is eigenlijk het hele issue
Vignetting van zo'n DX lens als deze is geen issue, deze lenzen zijn dan niet voor FF gebouwd maar ook niet voor een 1,5 cropfactor. Ze kennen wat marge, met een cropfactor van ca. 1.3 zouden ze ongeveer hetzelfde presteren als een FF lens op een FF body (overigens m'n 18-70 vignette wel heel licht @18mm, maar m'n 17-55 en 12-24 kennen dit verschijnsel niet).
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Heeft er iemand ervaring met de Sigma 20-40mm F/2.8 EX DG ASP?
Ik zit naar deze te kijken of de Sigma 17-35mm F/2.8-4.0 DG EX ASF HSM.
Ik heb een Nikon 17-35 maar die heeft een cursus vloercrashen gehad een maand of 3 terug
Ik heb een Nikon 17-35 maar die heeft een cursus vloercrashen gehad een maand of 3 terug

[ Voor 57% gewijzigd door Uberprutser op 20-06-2007 10:49 ]
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Kun je dat niet gewoon via je verzekering spelen? zodat je weer een 17-35 Nikon kunt halen?Ballebek schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 10:47:
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Ja en met beide ook nog. Als je van een Nikkor 17-35 komt....mja.... De 20-40 is gewoon een onding en het bereik is prut. De 17-35 heb ik een tijdje terug al eens besprokenBallebek schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 10:47:
Ben ik al mee bezig geweest en krijg zowel mijn D200 als 17-35 niet vergoed.ThunderNet schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 10:51:
[...]
Kun je dat niet gewoon via je verzekering spelen? zodat je weer een 17-35 Nikon kunt halen?
Daarintegen laat ik wel de D200 repareren.
Oh ja, heb gisteren wel alvast een D80 gekocht (kit) zodat ik ieg weer wat kan doen.
[ Voor 11% gewijzigd door Uberprutser op 20-06-2007 11:04 ]
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Je zou je 17-35 naar Nikon kunnen opsturen.. Zolang de reperatiekosten onder de marktwaarde liggen kan het al uit.. (of je moet een ijzeren pin van je rear element door je frontelement hebben laten kletteren). de HSM van de 17-35 sigma zal waarschijnlijk een teleurstelling worden als je AF-s gewend bent. Daarnaast is de bouwkwaliteit van de Nikon vele malen beter.Ballebek schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 11:01:
[...]
Ben ik al mee bezig geweest en krijg zowel mijn D200 als 17-35 niet vergoed.
Daarintegen laat ik wel de D200 repareren.
Oh ja, heb gisteren wel alvast een D80 gekocht (kit) zodat ik ieg weer wat kan doen.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Zal eens vragen wat dat gaat kosten...ThunderNet schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 11:10:
[...]
Je zou je 17-35 naar Nikon kunnen opsturen.. Zolang de reperatiekosten onder de marktwaarde liggen kan het al uit... Daarnaast is de bouwkwaliteit van de Nikon vele malen beter.
Onderzoekskosten zijn 36 euro als je alsnog besluit niet te laten repareren.
En volgens mij vragen ze je ook wat je denkt over te hebben voor de reparatie
Ik weet niet hoe het verder met afgeknepen diafragma zit buiten scherpte om, maar ik vond de bokeh en het contrast van de 17-35/2.8 iig wide-open net wat beter. Echt naast elkaar houden heb ik nog niet gedaan, en ik heb de knoop ook zeker nog niet doorgehakt, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik naar de 17-35/2.8 neig. Maar nu ik jouw post over de 17-55 lees ga ik alweer twijfelenAbbadon schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:07:
[...]
Heb je echt met beide objectieven 'gespeeld'? Beide hebben hun voor en nadelen. Om te zeggen dat de 17-35 optisch beter is lijkt me iets te kort door de bocht. De 17-55 presteert in bepaalde gevallen optisch weer beter dan de 17-35 (met dichtgeknepen diafragma bijvoorbeeld). Dus bedenk goed waar je 'm voornamelijk voor wilt gebruiken. Enige punt waar ik wel eens tegenaan loop met m'n 17-55 is flare, dit zou bij de 17-35 een stuk beter onder controle zijn.
Nu je het zegt over die vignet... tja, ik heb met mijn tokina 12-24/4 ook niet echt last van dat verschijnsel, dus ik denk dat ik dat inderdaad van mijn lijstje af kan gaan strepen.Vignetting van zo'n DX lens als deze is geen issue, deze lenzen zijn dan niet voor FF gebouwd maar ook niet voor een 1,5 cropfactor. Ze kennen wat marge, met een cropfactor van ca. 1.3 zouden ze ongeveer hetzelfde presteren als een FF lens op een FF body (overigens m'n 18-70 vignette wel heel licht @18mm, maar m'n 17-55 en 12-24 kennen dit verschijnsel niet).
Maar ach, zoals gezegd, het is nog geen zomervakantie geweest en ik moet ze echt eens serieus naast elkaar zetten. Zeker als ik dit soort berichten lees heb ik zoiets van: waarom ook geen 17-55, dat is ook gewoon een erg net objectief en met name nieuw net wat lekkerder geprijsd.
Aan de andere kant vind ik het niet echt een lekker idee duur DX-glas te gaan kopen (een tokina 12-24 gaat dan nog wel kwa prijs, en er is niet echt een alternatief voor
Ik ga iig nog eens flink e.e.a. naast elkaar zetten, voordat ik de knoop doorhak
En het vervelende is dat de letter-cijfercombinatie 'D2H' ook stevig door mijn hoofd aan het spoken is, maar ik eigenlijk éérst een goede glasbak wil en pas daarna aan de dure body's wil beginnen.
Verwijderd
Ach zoals het er nu voor staat zegt Nikon iedere keer nog: Nee, er komt geen FullFrame. De markt blijft wel speculeren, maar iedere keer dat Nikon iets zegt, ontkennen ze het nog.
Ja, dat zouden ze wellicht harder kunnen doen, maar tja...
Als ze al FullFrame gaan, zal dat ook best enige tijd gaan kosten en dan begint het vast niet bij de D80/D200, maar wellicht bij de D2H/D2X, hoewel ik eigenlijk verwacht dat die dan blijven bestaan naast de nieuw te introduceren lijn van FF camera's.
Echter ik zie die FF's nog zo snel niet komen. (Toch heb ook ik een voorkeur voor FF glas, want dan kan ik het ook nog een keer op mijn oude F65 of was het nu F60, schroeven... Wat ik dan dus ook weer niet echt doe.)
Als ze al FullFrame gaan, zal dat ook best enige tijd gaan kosten en dan begint het vast niet bij de D80/D200, maar wellicht bij de D2H/D2X, hoewel ik eigenlijk verwacht dat die dan blijven bestaan naast de nieuw te introduceren lijn van FF camera's.
Echter ik zie die FF's nog zo snel niet komen. (Toch heb ook ik een voorkeur voor FF glas, want dan kan ik het ook nog een keer op mijn oude F65 of was het nu F60, schroeven... Wat ik dan dus ook weer niet echt doe.)
Nou er gaan al een flinke poos geruchten over een 1,1x crop cam van Nikon...Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:08:
Ach zoals het er nu voor staat zegt Nikon iedere keer nog: Nee, er komt geen FullFrame. De markt blijft wel speculeren, maar iedere keer dat Nikon iets zegt, ontkennen ze het nog.
edit:
whoops dubbelpost
whoops dubbelpost
[ Voor 97% gewijzigd door ThunderNet op 20-06-2007 14:13 ]
Lekker aan de dubbelposterij?ThunderNet schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:22:
[...]
Nou er gaan al een flinke poos geruchten over een 1,1x crop cam van Nikon...
Maar even serieus... een 1,1x cropcam lijkt mij nergens over te gaan, juist die geruchten ben ik niet bang voor, maar het gaat me wat meer om de afwachtende houding die Nikon zelf aan lijkt te nemen. Met een 1.1x crop ben je nét niet Full-Frame, terwijl je wel het nasty productieproces ervan hebt met stitchen etc. Wellicht dat die buitenste rand net die pixels mist die zo hellish vignetteren etc. op FF vanwege het verschil sensor <-> film, maar dan zou je eerder APS-H verwachten vanwege het veel betere productieproces.
Vergeet niet dat Nikon heeeeeeeeeel veel verstand heeft van het productieproces (na asml de grootste leverancier op dat gebied dacht ik). Dus wie weet dat ze daar wel wat op gevonden hebben.Henk schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 14:11:
[...]
Lekker aan de dubbelposterij?
Maar even serieus... een 1,1x cropcam lijkt mij nergens over te gaan, juist die geruchten ben ik niet bang voor, maar het gaat me wat meer om de afwachtende houding die Nikon zelf aan lijkt te nemen. Met een 1.1x crop ben je nét niet Full-Frame, terwijl je wel het nasty productieproces ervan hebt met stitchen etc. Wellicht dat die buitenste rand net die pixels mist die zo hellish vignetteren etc. op FF vanwege het verschil sensor <-> film, maar dan zou je eerder APS-H verwachten vanwege het veel betere productieproces.
Ik heb inmiddels sinds afgelopen weekend eindelijk een digitale camera, met de welbekende 18-70 en 50/1.8 lens. Nu merk ik dat ik veel meer schiet met de 50mm (jah is nogal een korte termijn, ik weet het), maar nu vroeg ik mij af: wat is voor de DX sensor een beetje fatsoenlijke, betaalbare wide-angle prime?
(24-28mm equiv. fov).
Qua uitbreiding daarnaast leken mij de nikon 85/1.8, 135/2 en de sigma 30/1.4 de duidelijke keuzes.
(24-28mm equiv. fov).
Qua uitbreiding daarnaast leken mij de nikon 85/1.8, 135/2 en de sigma 30/1.4 de duidelijke keuzes.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Ik denk dat je dan bij de 28mm f/2.8 uit komt, die tweedehands rond de €125 weg gaat. Veel wijder en lichtsterker wordt direct onbetaalbaar, wel jammer
en zo is het voorspeld!
30mm/1.4 doet het vrij prima naar wat ik hoor, al is die natuurlijk ietsje duurder.
Wil je nu een prima die op je cropcam een 24-28mm bereik levert? Dan zou je de 20mm/2.8 kunnen overwegen. Verder hoeft het natuurlijk geen prime te zijn om fatsoenlijke beeldkwaliteit af te leveren, of wel?
Ook evt nog de 24mm/2.8
Wil je wijder dan dat, zit je al snel bij de 16mm fish. En ik neem aan dat dat niet is wat je zoekt (zowel qua budget als qua lenstype).
Wil je nu een prima die op je cropcam een 24-28mm bereik levert? Dan zou je de 20mm/2.8 kunnen overwegen. Verder hoeft het natuurlijk geen prime te zijn om fatsoenlijke beeldkwaliteit af te leveren, of wel?
Ook evt nog de 24mm/2.8
Wil je wijder dan dat, zit je al snel bij de 16mm fish. En ik neem aan dat dat niet is wat je zoekt (zowel qua budget als qua lenstype).
[ Voor 33% gewijzigd door Garyu op 20-06-2007 16:27 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
F/2.8 primes vind ik vrij nutteloos, tenzij je het om de grootte en het gewicht e.d. doet (supertele's uitgezonderd natuurlijk). De 30/1.4 heb ik in m'n tas zitten: om de F/1.4. Anders had ik mezelf fijn een prima presterende F/2.8 zoom gehaald en was ik daarmee lekker aan het werk gegaan
Inderdaad. Zeker aan de wijde kant zou een 12-24/4 of een 17-50/2.8 waarschijnlijk voor iets mindere optics veel meer flexibiliteit bieden.neographikal schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:26:
F/2.8 primes vind ik vrij nutteloos, tenzij je het om de grootte en het gewicht e.d. doet (supertele's uitgezonderd natuurlijk). De 30/1.4 heb ik in m'n tas zitten: om de F/1.4. Anders had ik mezelf fijn een prima presterende F/2.8 zoom gehaald en was ik daarmee lekker aan het werk gegaan
Er zijn zat mensen die primes gewoon leuk vinden... Ik niet inbegrepen, de enige prime die ik in mijn tas zou willen hebben is de 85/1.8, verder is het wat mij betreft allemaal zoombereik dat de klok slaatneographikal schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:26:
Vergeet dat mindere optische in veel gevallen maar gewoonGaryu schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:28:
[...]
Inderdaad. Zeker aan de wijde kant zou een 12-24/4 of een 17-50/2.8 waarschijnlijk voor iets mindere optics veel meer flexibiliteit bieden.
Je hoeft niet aan die ring te draaienHenk schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:29:
[...]
Er zijn zat mensen die primes gewoon leuk vinden... Ik niet inbegrepen, de enige prime die ik in mijn tas zou willen hebben is de 85/1.8, verder is het wat mij betreft allemaal zoombereik dat de klok slaat
Een 85/1.4 zou ook niet misstaan hoor, en ook een 300/4 zeg ik geen nee tegen
. Ook een 50/1.4, of een macroprime zou ik niet erg vinden. Maar goed, dat zijn allemaal geen groothoeklenzen.
Op F/1.8 soft as hell en hij komt amper bij... In ieder geval niet tot F/2.8, waar hij nog niet jofel is, en dan gaat dat hele verhaal van die zooms weer gewoon opVerwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:32:
Sigma 20 1.8 misschien interresant?
Dat zeg ik: lichtsterkte of een hernia. Ik zou in ieder geval een SLA bij de fysio afsluiten als ik de 200-500/2.8 zou halenGaryu schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:31:
Een 85/1.4 zou ook niet misstaan hoor, en ook een 300/4 zeg ik geen nee tegen. Ook een 50/1.4, of een macroprime zou ik niet erg vinden. Maar goed, dat zijn allemaal geen groothoeklenzen.
[ Voor 42% gewijzigd door neographikal op 20-06-2007 16:34 ]
Sigma heeft ook een 24mm f/1.8 die in jouw straatje zou passen qua eisen: redelijk scherp, betaalbaar èn als bonus een closest focus distance van 18cm. Dit zorgt voor macro reproductie van 1:2,7 en da's best leuk. Zie de reviews hier: hij krijgt daar een ruime voldoende gemiddeld, wat niet slecht is gezien zijn beschaafde prijsqadn schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 15:59:
Ik heb inmiddels sinds afgelopen weekend eindelijk een digitale camera, met de welbekende 18-70 en 50/1.8 lens. Nu merk ik dat ik veel meer schiet met de 50mm (jah is nogal een korte termijn, ik weet het), maar nu vroeg ik mij af: wat is voor de DX sensor een beetje fatsoenlijke, betaalbare wide-angle prime?
(24-28mm equiv. fov).
De meest recente review daar op FM vat de plus- en minpunten goed samen:
Pros: Fast, wide, macro, price, decent build quality. It's even sharp wide open if it gets focus correct.
Cons: Two steps to get to manual focus. Tremendous flare/ CA when shooting directly at light sources significantly brighter than adjacent areas.
Op oa PBase en Flickr zijn genoeg foto's te vinden gemaakt met die 24mm, zodat je een daadwerkelijk idee krijgt van de prestaties in de praktijk.
Succes met je keuze
Die krijgt een nog lagere score dan de 20/1.8
Je pakt nu de laatste review eruit die toevallig positief uitvalt, maar het gemiddelde roemt het ding nou niet bepaald om z'n optische kwaliteiten. Die hele sigmalijn WA/1.8 (20/1.8, 24/1.8 en 28/1.8) zou ik links laten liggen. Ik heb ze zelf ook overwogen als lichtsterke WA, maar het viel me dermate tegen dat ik ze heb geschrapt. Ik heb in plaats daarvan een 15/2.8 als wideangle snelle prime en een 30/1.4 gehaald (beide van Sigma trouwens)
neo, ik zei al in mijn post dat hij geen topkwaliteit hoeft te verwachten van die 24mm: ook vanwege de prijs van die lens en Sigma's quality control.
Als qadn een toplens wil op dat gebied moet hij een Nikkor 28mm f/1.4 nemen en heeft hij niks meer te wensen: probleem is dat die 1800 eur kost nieuw, en tweedehands ook nog prijzig is, juist omdat hij zo geliefd is.
Vandaar dat ik betaalbare opties aandraag die aansluiten op wat qadn beschrijft: niks meer. Die 15mm f/2.8 van jou is een fish en die 30mm f/1.4 kent zelf ook zo z'n kwaliteits-problemen, dus tja.
Als qadn een toplens wil op dat gebied moet hij een Nikkor 28mm f/1.4 nemen en heeft hij niks meer te wensen: probleem is dat die 1800 eur kost nieuw, en tweedehands ook nog prijzig is, juist omdat hij zo geliefd is.
Vandaar dat ik betaalbare opties aandraag die aansluiten op wat qadn beschrijft: niks meer. Die 15mm f/2.8 van jou is een fish en die 30mm f/1.4 kent zelf ook zo z'n kwaliteits-problemen, dus tja.
Ik heb een foutje gemaakt zie ik nuHenk schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 11:50:
[...]
Ik weet niet hoe het verder met afgeknepen diafragma zit buiten scherpte om, maar ik vond de bokeh en het contrast van de 17-35/2.8 iig wide-open net wat beter.

Wat je DX/FF bezwaar betreft, dit is denk ik meer een gevoelskwestie dan echt een nuchtere kijk op de zaken. Nikon heeft geen FF dSLR. En áls (a big if) ze al ooit met zo'n ding komen dan zal dat in eerste instantie toch te duur zijn (ook in tweede instantie overigens
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Juh, vertel mij watRemy schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 17:14:
15mm f/2.8 van jou is een fish en die 30mm f/1.4 kent zelf ook zo z'n kwaliteits-problemen, dus tja.
Zelf heb ik de keuze gemaakt om er - hoe goedkoop ze relatief gezien ook zijn - geen geld aan uit te geven. Onder de 2.8 is het gewoon niet best en daarboven kun je die lenzen met elke zoomlens wel aan
[ Voor 17% gewijzigd door neographikal op 20-06-2007 18:54 ]
Hmmm, wat scherpte betreft vindt photozone wat anders, en opzich is dat ook niet het enige punt waar je naar moet kijken natuurlijkAbbadon schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 18:41:
[...]
Ik heb een foutje gemaakt zie ik nuIk zei dat de 17-55 het dichtgekenepen veelal beter doet, maar ik bedoel _juist_ het tegenovergestelde: de 17-55 doet het op f/2.8 (wide open dus) extreem goed qua scherpte. De 17-35 is juist weer beter wanneer beide dicht worden geknepen. Nou ja, welke je ook neemt je hebt er een topobjectief mee.
Volledig waar, al maakt een 17-35/2.8 op een analoge body natuurlijk een heerlijke UWA. Aangezien ik best wat architectuur schiet zou ik dat ook erg fijn vinden als 'erbij', zeker als ik weer een trip naar munchen of andere architectuur-rijke stad maakWat je DX/FF bezwaar betreft, dit is denk ik meer een gevoelskwestie dan echt een nuchtere kijk op de zaken.
True, maar, nu komt het probleem:Nikon heeft geen FF dSLR.
Die áls. er is gewoon geen duidelijk standpunt, canon heeft aangegeven alles behalve de 350/400D-like instapbody's op FF te willen gooien in de toekomst. Nikon lijkt gewoon géén duidelijk standpunt aan te nemen, en in zekere zin frustreert dat, zeker als je zoals ik nú glaswerk wilt kopen en dat de komende XX jaar bij je wilt houden.En áls (a big if) ze al ooit met zo'n ding komen dan zal dat in eerste instantie toch te duur zijn (ook in tweede instantie overigens).
Nope, en zeker niet met de huidige technische tekortkomingen zoals de lichtinval in de randen van de FF-sensoren zoals die nu aanwezig is. Spelen met DoF op UWA doe ik amper, en voor het spelen met DoF op tele is mijn 80-200/2.8 ruim voldoende.En is FF voor jou wel de heilige graal moet je je afvragen.
Maar als Nikon besluit dezelfde tour als Canon aan te nemen, en dus in de toekomst alles behalve de D50/D40/D80 like body's op FF wil hebben, ga ik tóch aan de FF-body's, omdat ik zeker weet dat ik op een zeker moment gewoon een 2e hands D2H of nieuwe D200/D300 scoor. En dat laatste is eigenlijk het hele punt waarom ik zo vreselijk twijfel tussen FF en DX, het maakt me voor de sensor niet eens uit, maar meer om de functionaliteit van de body's waar die sensor in komt.
Ik begin er wel van overtuigd te raken dat de 17-55/2.8 niet zo 'minder' is t.o.v. de 17-35/2.8 als ik dacht. Dus nu blijft er nog het FF-vraagstuk en de uiteindelijke echte optische verschillen. De 17-55 heeft zijn weathersealing dan wel weer mee...
Komende tijd is weather sealing veel bruikbaarder dan FF.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Ik bedoelde een fatsoenlijk presterende prime lens die op een DX sensor "converteerd" naar iets in het 24-28mm bereik. (echt converteren is dit niet, je dof veranderd niet bijvoorbeeld).
Nu is dit het enige bereik waar ik bijvoorbeeld een niet-prime zou overwegen als de prime niet betaalbaar is.
Voordelen van een prime zijn voor mij: lichtsterkte (ik schiet veel 's nachts) en een vaste brandpuntsafstand (dwingt mij om niet lui te zijn: ik schiet er betere foto's mee).
Is er uberhaupt iets in het gewenste bereik wat ongeveer hetzelfde zou kosten als bv de tokina 12-24/4? (en wat natuurlijk goed genoeg presteerd).
Ik ben het er overigens mee eens dat zoomlensen tegenwoordig goed zat presteren, hell zoomlensen van 20 jaar terug deden het goed zat voor mijn filmfotografie. Maar ik neig nog steeds zwaar naar de primes.
Nu is dit het enige bereik waar ik bijvoorbeeld een niet-prime zou overwegen als de prime niet betaalbaar is.
Voordelen van een prime zijn voor mij: lichtsterkte (ik schiet veel 's nachts) en een vaste brandpuntsafstand (dwingt mij om niet lui te zijn: ik schiet er betere foto's mee).
Is er uberhaupt iets in het gewenste bereik wat ongeveer hetzelfde zou kosten als bv de tokina 12-24/4? (en wat natuurlijk goed genoeg presteerd).
Ik ben het er overigens mee eens dat zoomlensen tegenwoordig goed zat presteren, hell zoomlensen van 20 jaar terug deden het goed zat voor mijn filmfotografie. Maar ik neig nog steeds zwaar naar de primes.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
een 20 3.5 non-AI misschien? Ik zag er toevallig net wat voorbij komen bij ebay. Kijk ook hier ff: http://www.naturfotograf.com/lens_wide.html
ik heb zelf een 35mm f/2 AI.. man man.. wat een lens. Mooi bereik (35 wordt 52,5 door crop factor). Heel klein beetje pincushion .. niet storend verder. Blijft scherp tot in het randje.
ik heb zelf een 35mm f/2 AI.. man man.. wat een lens. Mooi bereik (35 wordt 52,5 door crop factor). Heel klein beetje pincushion .. niet storend verder. Blijft scherp tot in het randje.
Verwijderd
In de range van 12-24 en de prijsklasse van de Tokina zijn er ook nog twee sigma lenzen en een Tamron.
Tamron 11-18mm F4.5-5.6 blablabla
Sigma 10-20 f4.0-5.6 blablabla
Sigma 12-24 f4.0-5.6 blablabla
(Direct gelinked naar de pricewatch.)
Overigens vind de "geweldige" heer uit Amerika die lenzen kan testen zonder ze vast te houden, dat je de Tokina moet kiezen. Die is ongeveer net zo goed als de vergelijkbare Nikon lens en half zo goedkoop.
Nikon 12-24 f4.0 blablabla (Let op, staat dubbel in de pricewatch, maar de andere was nu 3 euro duurder.)
Tamron 11-18mm F4.5-5.6 blablabla
Sigma 10-20 f4.0-5.6 blablabla
Sigma 12-24 f4.0-5.6 blablabla
(Direct gelinked naar de pricewatch.)
Overigens vind de "geweldige" heer uit Amerika die lenzen kan testen zonder ze vast te houden, dat je de Tokina moet kiezen. Die is ongeveer net zo goed als de vergelijkbare Nikon lens en half zo goedkoop.
Nikon 12-24 f4.0 blablabla (Let op, staat dubbel in de pricewatch, maar de andere was nu 3 euro duurder.)
Verwijderd
yep ben ook heel tevreden over de 35 2.0 . maar voor wat extra bereik wil ik nu ook wel de tamron 17-50mm 2.8 erbij hebbenhenkleerssen schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 14:24:
een 20 3.5 non-AI misschien? Ik zag er toevallig net wat voorbij komen bij ebay. Kijk ook hier ff: http://www.naturfotograf.com/lens_wide.html
Er zijn wel wat primes van o.a. tokina (17mm) en sigma (18mm) die volgens mij in jou budget vallen. Tweedehands dan... Hoe het zit met verkrijgbaarheid en kwaliteit zou ik zo in de gauwigheid niet weten. Ik denk alleen niet dat ze lichtsterker zijn dan f/2.8.qadn schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 14:15:
Ik bedoelde een fatsoenlijk presterende prime lens die op een DX sensor "converteerd" naar iets in het 24-28mm bereik. (echt converteren is dit niet, je dof veranderd niet bijvoorbeeld).
Hallo,
Met welke (serie) lenzen van Tokina en/of Sigma kan ik nu het beste aan de slag met mijn Nikon D40 waarbij je dus VR kunt gebruiken.
Alvast dank voor de reactie.
Met welke (serie) lenzen van Tokina en/of Sigma kan ik nu het beste aan de slag met mijn Nikon D40 waarbij je dus VR kunt gebruiken.
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Ik denk dat je VR verwart met autofocus (AF). VR is vibrance reduction en zit enkel op de Nikon 55-200VR, 18-200VR, 70-300VR, 70-200/2.8VR en duurdere modellen.mcmiles schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 23:12:
Hallo,
Wat jij bedoelt is Sigma's HSM motor, deze lijkt op de AF-S motor van nikon.
in short: Sigma HSM dus
Ben ik alleen wel benieuwd in welk bereik je geinteresseerd bent, want voor bijvoorbeeld het tele-bereik is de nikon af-s 55-200 of 55-200VR erg interessant, voor UWA zit je min of meer 'vast' aan de sigma 10-20 HSM (of de veel duurdere nikon AF-S 12-24). Niet dat de sigma 10-20 een verkeerde lens is trouwens...
[ Voor 22% gewijzigd door Henk op 21-06-2007 23:16 ]
Sigma kondigt nieuwe lens aan:
http://www.sigmaphoto.com/lenses/press_release_email7.htm
http://www.sigmaphoto.com/lenses/press_release_email7.htm
18-200mm F3.5-6.3 DC OS 11.1 high zoom ratio lens is designed exclusively for digital SLR cameras and incorporates Sigma’s original OS (Optical Stabilizer) technology. MSRP: $820.00 This high ratio zoom lens is incorporated with Sigma’s original OS (Optical Stabilizer) function and exclusively designed for digital SLR cameras. It is perfectly suitable for low light conditions, indoors, at dusk and telephoto range. SLD (Special Low Dispersion) glass and aspherical glass provide excellent correction for all types of aberrations. This lens has a minimum focusing distance of 45cm (17.7”) throughout the entire zoom range and has a maximum magnification of 1:3.9. The inner focusing system is suitable for using a petal-type lens hood supplied and also circular polarizing filters. Sigma’s own unique technology OS (Optical Stabilizer) function The 18-200mm f3.5-5.6 OS is equipped with Sigma’s own unique OS (Optical Stabilizer) technology. This system uses two sensors inside the lens to detect vertical and horizontal movement of the camera by moving an optical image stabilizing lens group, to effectively compensate for camera shake. It also automatically detects movement of the camera and compensate for camera shake when shooting moving subjects such as motor sports. Excellent Optical Performance A Special Low Dispersion (SLD) lens and three aspherical glass elements provide excellent correction for all types of aberrations and produce a high level of optical performance throughout the entire zoom range. The super multi-layer lens coating reduces flare and ghosting while producing the best color balance. Enables close-up photography This lens has a minimum focusing distance of 45cm through entire zoom range with a maximum magnification of 1:5.3 making it very convenient for taking close-up pictures. Inner focusing system Because the front of the lens does not rotate, circular polarizing filters and petal-type hood can easily be used. Magnification scale A magnification scale is displayed on the lens barrel, ensuring ease of use. Zoom lock switch mechanism A zoom lock switch mechanism is provided to prevent the lens from creeping due to its own weight. Corresponding AF Mounts This lens is available for Canon, Nikon and Sigma mounts. Canon mount is available now, Nikon and Sigma will be available in the near future. *Vignetting will occur if the lens is used on digital cameras with image sensors larger than APS-C size or 35mm SLR cameras. | ![]() Specifications:
The appearance, specifications, and the like of the product are subject to change for improvement without notice. Vignetting will occur if the lens is used with digital cameras with image sensors larger than APS-C size or 35mm SLR cameras. The angle of view depends upon the digital camera being used. |
@ PcDealer: de komst van de Sigma 18-200 OS was al een tijdje bekend. Staat bij Konijnenberg voor 599,-- alleen is ie nog niet op voorraad.
Hmmm, behalve dat de prijs bekend is, nou niet echt een nieuw nieuwsbericht
en om mezelf maar even te quoten uit het Canon-mount topic:
Edit: hmmm, wat traag
najah, iig, ik zou voor de 100e verschil die af-s zeker willen hebben. Ook omdat het OS-systeem in het verleden bij een vergelijking tussen de Sigma 80-400OS en de Nikon 80-400VR minder leek te presteren, al is dat een beetje afwachten, want dat kunnen ze natuurlijk best verbeterd hebben in de tussentijd
Dus nee, ik denk niet dat deze op de F-mount zoden aan de dijk zal zetten. Had dat ding rond de 500 euro op de markt gestaan, dan was hij nog concurrerend geprijsd geweest, zeker vanwege de leveringsproblemen rond de Nikkor (al zijn die volgens mij óók de wereld een eind uit), maar nu zullen veel mensen toch het betere alternatief voor hun geld kiezen. En daar staat 'VR' op en geen 'OS'Henk schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 08:17:
Leuk voor de Canon-mount, maar vanwege zijn prijs (830 dollar) gaat dit ding op de F-mount nou niet echt een succes worden, dat kan ik je nu al vertellen
En inderdaad, hij was al eens eerder aangekondigd, maar voor de Canon-mount lijkt hij nu live te zijn, en voor de F-mount op korte termijn te komen. Wat ik alleen niet snap is wat ze bij Nikon voor concurrerends denken neer te zetten. Als we de prijs van dollars even schaamteloos omzetten naar euro's (wat vaker gebeurt in lenzenland) dan kom je uit rond de 700-800 euro. Daar heb je op de F-mount ook gewoon de Nikkor AF-S 18-200/3.5-5.6VR voor. Heb je een merk-eigen apparaat met AF-S, een halve stop sneller op het tele-eind en ws. optisch nog wel wat beter ook.
Maar wie weet, concurrentie kan ergens nooit kwaad natuurlijkEn wellicht lokt dit ding wel een Canon 18-200/3.5-5.6IS USM L uit oid, die laat eigenlijk al te lang op zich wachten.
Edit: hmmm, wat traag
[ Voor 9% gewijzigd door Henk op 22-06-2007 08:31 ]

Beste Henk,Henk schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 23:15:
[...]
Ik denk dat je VR verwart met autofocus (AF). VR is vibrance reduction en zit enkel op de Nikon 55-200VR, 18-200VR, 70-300VR, 70-200/2.8VR en duurdere modellen.
Wat jij bedoelt is Sigma's HSM motor, deze lijkt op de AF-S motor van nikon.
in short: Sigma HSM dus
Ben ik alleen wel benieuwd in welk bereik je geinteresseerd bent, want voor bijvoorbeeld het tele-bereik is de nikon af-s 55-200 of 55-200VR erg interessant, voor UWA zit je min of meer 'vast' aan de sigma 10-20 HSM (of de veel duurdere nikon AF-S 12-24). Niet dat de sigma 10-20 een verkeerde lens is trouwens...
Dank voor je reactie. Als redelijke nikon newbie bedoelde ik inderdaad AF. De 55-200VR is inderdaad mijn oog al opgevallen en redelijk geprijst. Zat inderdaad aan een echte zoom groothoek te denken. Maar ik ga ook dit forum nader doorspitten.
Jos
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Vreemd: kreeg gisteravond pas e-mail van Sigma. Excuus!littlejoannes schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 08:27:
@ PcDealer: de komst van de Sigma 18-200 OS was al een tijdje bekend. Staat bij Konijnenberg voor 599,-- alleen is ie nog niet op voorraad.
Je zal de mail wel hebben gehad omdat de lens nu pas beschikbaar aan het worden is. Eerste berichten waren namelijk februari en maart van dit jaar. En dat bericht is ondertussen ook in de catacombes van GoT weggezakt, dus geen probs
Sinds vanmorgen eigenaar van een 2e 17-35/f2.8
Kon niet wachten op de repair van de ander moet echt foto's schieten dit weekend

Kon niet wachten op de repair van de ander moet echt foto's schieten dit weekend
wtf! dat is wel heel erg. Als je er weer 1 weg moet doen, dm Henk dan even, die jongen is helemaal verliefd op dat dingBallebek schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 11:46:
Sinds vanmorgen eigenaar van een 2e 17-35/f2.8![]()
Als ik het goed heb gevolgd was z'n eerste 17-35 gesneuveld. Ik denk niet dat Henk een stuque 17-35 erg interessant vindt
Als ie gefixed wordt door Nikon voor een schappelijke prijs neem ik aan dat ie als nieuw is?Wilko schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 12:27:
Als ik het goed heb gevolgd was z'n eerste 17-35 gesneuveld. Ik denk niet dat Henk een stuque 17-35 erg interessant vindt
Zie het tegen die tijd wel
2 Juli eerst richting Italie / Slovenie voor een paar leuke shotjes met dames
[ Voor 14% gewijzigd door Uberprutser op 22-06-2007 13:23 ]
Hangt ervan af wat 'stuk' inhoudt. Als dat een dode/gare AF-S motor is, wil ik best wel een leuk bod uitbrengen op het hoopje glas dat over isWilko schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 12:27:
Maar dat is allemaal gespeculeer en eigenlijk best wel V&A
[ Voor 22% gewijzigd door Henk op 22-06-2007 13:47 ]
Verwijderd
zijn er eigenlijk mensen hier die ervaring hebben met foto's van wielerwedstrijden te maken of sport evenementen met de 18-55 kitlens van de d40 of de 55-200 VR ?
het nadeel van die lenzen is dat ze nogal "traag" focussen. iets minder snel dus maar zijn ze dan toch nog snel genoeg om bv foto's van een wielerwedstrijd te nemen?
ik ga niet voor indoorsporten dus de f4 is niet echt een nadeel op de 55-200 in mijn geval!
het nadeel van die lenzen is dat ze nogal "traag" focussen. iets minder snel dus maar zijn ze dan toch nog snel genoeg om bv foto's van een wielerwedstrijd te nemen?
ik ga niet voor indoorsporten dus de f4 is niet echt een nadeel op de 55-200 in mijn geval!
wielerwedstrijden kan je nog wel pannen, dus wat dat betreft is de 55-200VR in de active mode (vert. VR only) geweldig. En mocht je toch alle beweging willen bevriezen: crank up the iso's. Dat ding kan met gemak iso800 en iso1600 (mits goed belicht) aan, daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Eventueel wat noise ninja erover, maar voor webformaat of 10x15 prints hoef je ook dat niet eens te doen eigenlijkVerwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 15:13:
zijn er eigenlijk mensen hier die ervaring hebben met foto's van wielerwedstrijden te maken of sport evenementen met de 18-55 kitlens van de d40 of de 55-200 VR ?
Verwijderd
slovenie isBallebek schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 13:17:
[...]
Als ie gefixed wordt door Nikon voor een schappelijke prijs neem ik aan dat ie als nieuw is?
Zie het tegen die tijd wel
2 Juli eerst richting Italie / Slovenie voor een paar leuke shotjes met dames
Uhh, pannen met VR doe je juist in Normal mode, volgens de handleiding van mijn 70-300VR. Active probeert alle beweging te compenseren, Normal detecteert panningHenk schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 15:19:
[...]
wielerwedstrijden kan je nog wel pannen, dus wat dat betreft is de 55-200VR in de active mode (vert. VR only) geweldig. En mocht je toch alle beweging willen bevriezen: crank up the iso's. Dat ding kan met gemak iso800 en iso1600 (mits goed belicht) aan, daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Eventueel wat noise ninja erover, maar voor webformaat of 10x15 prints hoef je ook dat niet eens te doen eigenlijk
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Die 70-200VR is ook VR I in tegenstelling tot de VR II in de 70-300VR (en ook de 55-200VR?). Dus wellicht dat daar een verschil zit.Remy schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 16:59:
Hey, da's nieuws voor mij: mijn 70-200 VR ondersteunt ook panning, maar daar maakt het niet uit of je VR op normal of active staat volgens de handleiding. Ik ga het es in de praktijk testen - heb nog niet zo heel veel met dat ding gepand
Uit de 70-300VR handleiding:
Edit: De tekst in de 70-200VR handleiding is exact hetzelfde als in die van de 70-300VR, dus ook gewoon pannen op standje NormalNORMAL: The vibration reduction mechanism primarily reduces camera shake, making smooth panning shots possible.
ACTIVE: The vibration reduction mechanism reduces camera shake when taking pictures and those from a moving vehicle. In this mode, the lens does not automatically distinguish panning from camera shake.
En uit de 55-200VR handleiding blijkt trouwens dat dat ding helemaal geen active/normal switch heeft
Maar hij ondersteunt wel gewoon panning en VR tegelijk:
Edit: hmm, referrer check op die handleidingen ofzo, directe linkjes maar weggehaald. Ze zijn iig te vinden op de volgende nikon support pagina's (misschien handig om in de TS te zetten?):If you move the camera in a wide arc when panning, vibration in the direction of that movement is not affected. For example, if you pan the camera horizontally, only vibration in the vertical direction is reduced, making smooth pans much easier.
Nikkor AF Handleidingen
Nikkor DX Handleidingen
[ Voor 40% gewijzigd door Orion84 op 22-06-2007 17:29 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
HSM voor een tweetal standaard Sigma objectieven:
linkje sigma
Ik dacht dat de 18-50 al de 2.8 versie was, maar zo'n feest is het dus nog niet. alhoewel, als ze deze instaplenzen voorzien van HSM, dan zullen de andere lenzen ook wel gaan volgen? (17-70, 18-50 2.8, etc.) Zou trouwens niet zo goed zijn voor de marktwaarde van mijn 17-70.
linkje sigma
Ik dacht dat de 18-50 al de 2.8 versie was, maar zo'n feest is het dus nog niet. alhoewel, als ze deze instaplenzen voorzien van HSM, dan zullen de andere lenzen ook wel gaan volgen? (17-70, 18-50 2.8, etc.) Zou trouwens niet zo goed zijn voor de marktwaarde van mijn 17-70.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Verwijderd
ik heb in ieder geval een 18-50 2.8 van sigma gereserveerd. ben benieuwd hoe die bevalt en of ik ook nog mijn crumpler tasje wat kan laten uitbouwen aangezien mijn cam met die lens er niet meer in past
Gekke keuze van Sigma om deze 2 lenzen te voorzien van HSM.
Nikon heeft in die categorie gewoon prima lenzen. De kitlens en de 55-200VR.
Als ze de 17-70, 18-50 2.8 en de 18-200OS gaan voorzien van HSM hebben de D40 mensen tenminste interressante keuzes.
Als ze de 17-70, 18-50 2.8 en de 18-200OS gaan voorzien van HSM hebben de D40 mensen tenminste interressante keuzes.
Ja, je zou toch 'ns iets bedenken waardoor je concurrent geen concurrentievoordeel meer heeft! Ook voor de andere vermelde lenzen heeft Nikon sterke AF-S competitie beschikbaar.littlejoannes schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 08:07:Gekke keuze van Sigma om deze 2 lenzen te voorzien van HSM.
Nikon heeft in die categorie gewoon prima lenzen.
Helemaal gen gekke keuze toch? Dit zijn bij uitstek dé lenzen die beginners kopen. En beginners kopen nu regelmatig een D40. En dan valt Sigma buiten de boot. Dus huppakee, HSM d'rin.littlejoannes schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 08:07:
Gekke keuze van Sigma om deze 2 lenzen te voorzien van HSM.
En och, op zich bouwt Sigma natuurlijk allang focusmotoren in al zijn lenzen in, aangezien ze anders bij Canon ook niet zouden werken. Dit is dus een vrij logische update (nu eens kijken of het ook echt een "high speed" HSM is, of dat de term gewoon minder waard wordt
Beginners kopen een kit. Zeker in het geval van de D40.
Ik denk dat er juist ruimte is in de upgrade markt. Want bv een HSM 18-50 2.8 voor rond +/-475 euro zou veel mensen aantrekken die meer willen dan hun kitlens van de D40. De Nikon 17-55 2.8 van Nikon is met zijn 1500 euro nou niet meteen een logische stap.
Ik denk dat er juist ruimte is in de upgrade markt. Want bv een HSM 18-50 2.8 voor rond +/-475 euro zou veel mensen aantrekken die meer willen dan hun kitlens van de D40. De Nikon 17-55 2.8 van Nikon is met zijn 1500 euro nou niet meteen een logische stap.
Het is officieel. NAS is geconstateerd bij mij..
zojuist een 55-200VR besteld.....
Hint: [Fotoapparatuur] Raad eens wat ik nieuw (gekocht) heb.Reley schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 15:26:
Het is officieel. NAS is geconstateerd bij mij..
Verwijderd
Van de week een 2e hands af-s 28-70/2.8 aangeschaft zodat ik eindelijk een ehhh leuke zoomlens heb
Ervaringen: tot nu toe enkel binnenskamers foto's gemaakt van met name m'n dochtertje. Scherp, snel en volkomen acceptabel op f2.8. Van het weekend buiten eens wat schieten.
Het klinkt misschien stom maar ik vind het jammer dat ik eigenlijk geen ervaring heb met slechte/ softe lenzen heb want nu heb ik totaal geen vergelijkingsmateriaal. Tis juist leuk om te zien dat je aankoop je 18-55, om maar een zijstraat te noemen, of wat dan ook doet verbleken.
M'n Nikkor primes (zie sig) zijn nou ook niet echt de meest softe ter wereld
Ik ben benieuwd of ik de drang naar het gebruiken van die primes (gebruik onderhand enkel de 35 en 50) kan weerstaan want ik heb erg weinig met zoomlenzen gewerkt. Waarom dan de 28-70? Vanwege het gemak, af-s (al vind ik dat ook weer niet zo'n heel groot verschil) en de erg goede optische resultaten.
Ervaringen: tot nu toe enkel binnenskamers foto's gemaakt van met name m'n dochtertje. Scherp, snel en volkomen acceptabel op f2.8. Van het weekend buiten eens wat schieten.
Het klinkt misschien stom maar ik vind het jammer dat ik eigenlijk geen ervaring heb met slechte/ softe lenzen heb want nu heb ik totaal geen vergelijkingsmateriaal. Tis juist leuk om te zien dat je aankoop je 18-55, om maar een zijstraat te noemen, of wat dan ook doet verbleken.
M'n Nikkor primes (zie sig) zijn nou ook niet echt de meest softe ter wereld
in situaties waar je echt wil knallen (presteren) wil je vaak het geëmmer van het wisselen niet hebben, je hebt er de tijd dan vaak niet voor, een zoomlens is dan vaak errug prettig. Zeker als het "moment" maar heel kort duurt en jij dus dan goed moet kunnen framen.Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 22:42:
Van de week een 2e hands af-s 28-70/2.8 aangeschaft zodat ik eindelijk een ehhh leuke zoomlens heb![]()
M'n Nikkor primes (zie sig) zijn nou ook niet echt de meest softe ter wereldIk ben benieuwd of ik de drang naar het gebruiken van die primes (gebruik onderhand enkel de 35 en 50) kan weerstaan want ik heb erg weinig met zoomlenzen gewerkt. Waarom dan de 28-70? Vanwege het gemak, af-s (al vind ik dat ook weer niet zo'n heel groot verschil) en de erg goede optische resultaten.
ik snap dat je bovenstaande wel weet, maar in de praktijk zou ik echt niet alleen met primes willen lopen als mijn onderwerp beweegt en veranderd e.d..
[ Voor 5% gewijzigd door Nomad op 28-06-2007 22:57 ]
Verwijderd
Logisch maar dan is het fijn als je een zoomlens hebt die je daadwerkelijk een soortgelijke kwaliteit kan geven als de primes die je hebt. Dat is lastig/ zo goed als onmogelijk, maar goed, dat gaan we de komende dagen zien
en ook zeker je bevindingen posten...samen met een showcasje terzijnertijdVerwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 23:05:
Logisch maar dan is het fijn als je een zoomlens hebt die je daadwerkelijk een soortgelijke kwaliteit kan geven als de primes die je hebt. Dat is lastig/ zo goed als onmogelijk, maar goed, dat gaan we de komende dagen zien
Verwijderd
Uiteraard! Nu nog ff kijken voor een pola (Hoya Pro 1, 77mm voor de 28-70 en m'n Tokina 12-24 al vraag ik mij af of dat filter er dun genoeg voor is, iemand ervaringen mee?).
Waarschijnlijk ook een SB400 voor binnen. Ik heb het helemaal niet op de grotere opzetflitsers maar deze heb ik even mogen proberen en de resultaten zijn toch wel erg aardig.
Waarschijnlijk ook een SB400 voor binnen. Ik heb het helemaal niet op de grotere opzetflitsers maar deze heb ik even mogen proberen en de resultaten zijn toch wel erg aardig.
Hoi,
Ik heb sinds kort een Nikon D80 met 18-135 kitlens.
Nu kan ik aan een Nikon (Nikkor) AF ED 70-300mm, f/4-f/5.6 D komen voor 200 euro.
Is dat een verstandige keuze, of zeggen jullie van: Niet doen!
Ik wil hem eigenlijk gebruiken voor zijn grote tele bereik.
Alvast bedankt,
Willian
Nu kan ik aan een Nikon (Nikkor) AF ED 70-300mm, f/4-f/5.6 D komen voor 200 euro.
Alvast bedankt,
Willian
Ik zou het niet doen, en voor de 70-300 f/4.5 - 5.6 VRII gaan.
https://fgheysels.github.io/
Niet doen, kun je beter iets meer uitgeven voor een Sigma 70-300 APO. Deze is voor €200 ook wel tweedehands te vinden, en deze wordt over het algemeen toch beter gewaardeerd dan de nikkor 
edit @whoami: Die is ook wel iets duurder dan de non-vr he
@Sirius: Hoya Pro1 is slimline en zou normaal gesproken op de 12-24 geen problemen moeten opleveren
edit @whoami: Die is ook wel iets duurder dan de non-vr he
@Sirius: Hoya Pro1 is slimline en zou normaal gesproken op de 12-24 geen problemen moeten opleveren
[ Voor 10% gewijzigd door Res-q op 29-06-2007 21:47 ]
en zo is het voorspeld!
Ik zeg: leg er 75 euro bij en haal een 55-200/4.0-5.6VR. Betere focusmotor (stiller), betere optiek (zeker omdat de 70-300ED boven de 200 ook inzakt) en VR.Willianv schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 21:40:
Hoi,
Alvast bedankt,
Willian
Maar then again, 135--> 200 is niet echt een grote stap, niet dat 200--> 300 dat wel is...
Als je dan een andere lens wilt in de 70-300 range, zou ik eerder voor de Sigma 70-300/4.0-5.6 APO gaan (nieuw rond de 225 euro) of voor de Nikkor AF-S 70-300/4.0-5.6VR (nieuw rond de 500e). Maar dat is enkel en alleen als je die 55-200 niets vindt, en om de één of andere reden echt die 200-300 stap nodig denkt te hebben
Oke,
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik doe het dus niet.
Aangezien ik pas nieuw ben in dit wereldje, is het voor mij vaak door de bomen het bos niet meer kunnen zien.
Indien ik een Sigma lens zou nemen, werkt dat dan gewoon samen met mijn autofocus van de d80? Of is het dan een kwestie van handmatig scherpstellen?
Grt
Willian
Aangezien ik pas nieuw ben in dit wereldje, is het voor mij vaak door de bomen het bos niet meer kunnen zien.
Indien ik een Sigma lens zou nemen, werkt dat dan gewoon samen met mijn autofocus van de d80? Of is het dan een kwestie van handmatig scherpstellen?
Grt
Willian
Op je D80 focust zo'n beetje elke nieuwe sigma lens gewoon automatisch, geen probleemWillianv schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 22:00:
Oke,
Grt
Willian
En groeten enzo hoeft niet joh, we zien zo ook wel wie je bent
[ Voor 8% gewijzigd door Henk op 29-06-2007 22:01 ]
Verwijderd
offtopic:
[17:47] <Oxi> zegt een pentax camera tegen zijn lens "op welk diafragma sta jij"
[17:47] <Oxi> zegt de lens terug "wat boeit jou dat nou?"
zegt de camera "Vertel!" (groene knopje of AE/L knopje bij manual exposure)
zegt de lens terug "OK, OK..."
(geldt overigens alleen bij M42-, K- en M-lenzen. vanaf A-lenzen sputteren de lenzen niet meer tegen
)
[17:47] <Oxi> zegt een pentax camera tegen zijn lens "op welk diafragma sta jij"
(geldt overigens alleen bij M42-, K- en M-lenzen. vanaf A-lenzen sputteren de lenzen niet meer tegen
Nikon verkoopt niet voor niets 1.4 teleconverters om de 70-200 op te voeren :-)Henk schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 21:47:
[...]
Als je dan een andere lens wilt in de 70-300 range, zou ik eerder voor de Sigma 70-300/4.0-5.6 APO gaan (nieuw rond de 225 euro) of voor de Nikkor AF-S 70-300/4.0-5.6VR (nieuw rond de 500e). Maar dat is enkel en alleen als je die 55-200 niets vindt, en om de één of andere reden echt die 200-300 stap nodig denkt te hebben
Ik heb een sigma 70-300 Apo, leuk voor beestjes enzo, gebruik hem best vaak op 300mm,
maar nu zou ik denk ik wel even doorsparen voor de Nikon 70-300VR (die was er toen nog niet)
Ik denk dat die Sigma voor mij prima zal voldoen. M.a.w. ik denk niet dat ik de betere Nikon lens 300 euro meer waard vind. Ik ben geen proffesioneel fotograaf, en zal dat denk ik ook nooit worden.
De telelens wil ik gebruik voor vakanties, bezoek dierentuin etc. Voor die doeleinden denk ik dat de Sigma nog niet zo'n verkeerde keuze is.
De telelens wil ik gebruik voor vakanties, bezoek dierentuin etc. Voor die doeleinden denk ik dat de Sigma nog niet zo'n verkeerde keuze is.
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 22:40:
offtopic:
(geldt overigens alleen bij M42-, K- en M-lenzen. vanaf A-lenzen sputteren de lenzen niet meer tegen)
offtopic:
Dat is een quote op IRC waar het ging over dit probleem. Volgens mij heb jij het over iets anders.
Dat is een quote op IRC waar het ging over dit probleem. Volgens mij heb jij het over iets anders.
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Nee zeker niet, ik heb hem ook nog steeds. Al het weer een klein beetje meewerkt kan je er leuke dingen mee doen.Willianv schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 23:07:
Ik ben nu een tijdje aan de slag met mijn Nikon D40x. Heb daar de kitlens 18-55 bij. En een 55-200 Nikkor VR lens.
Waar ik nu een beetje tegenaanloop is dat ik af en toe de objectieven moet omwisselen. Graag zou ik een objectief willen dat de hele range aan kan van 18 tot 200 (of hoger). Nu heb ik gekeken bij de Sigma lensen die hebben een 18-200 F/3.5-6.3 DC OS. Maar nu vraag ik me af of daar een focus motor in zit. Of dat ik dat manueel moet gaan doen.
Tamron heeft een wat bredere keuze, waaronder de 28-300, 18-200 en 18-250 maar die lijken weer niet vernigbara met de D40x... Is dat ook zo, en zo ja waar ligt dat dan aan? Komt de banjonet sluiting niet overeen?
Waar ik nu een beetje tegenaanloop is dat ik af en toe de objectieven moet omwisselen. Graag zou ik een objectief willen dat de hele range aan kan van 18 tot 200 (of hoger). Nu heb ik gekeken bij de Sigma lensen die hebben een 18-200 F/3.5-6.3 DC OS. Maar nu vraag ik me af of daar een focus motor in zit. Of dat ik dat manueel moet gaan doen.
Tamron heeft een wat bredere keuze, waaronder de 28-300, 18-200 en 18-250 maar die lijken weer niet vernigbara met de D40x... Is dat ook zo, en zo ja waar ligt dat dan aan? Komt de banjonet sluiting niet overeen?
De enige 18-200 lens met een eigen focus motor is de Nikkor AF-S 18-200/3.5-5.6VR (669 euro bij de alternate als goedkoopste dacht ik). De sigma's, tamrons etc hebben allemaal geen eigen motor, en zijn dus focusloos op je D40x. Maar juist één van de mooie dingen van een dSLR is het wisselen van lenzen, om zo vervorming en algemene optische eigenschappen beter te houden dan in één groot zoomobjectief. Kwestie van wennen, uiteindelijk leer je prima inschatten wanneer je welk objectief nodig hebt, en wordt je ook handiger in het 'even wisselen'.Noxa schreef op maandag 02 juli 2007 @ 16:13:
Ik ben nu een tijdje aan de slag met mijn Nikon D40x. Heb daar de kitlens 18-55 bij. En een 55-200 Nikkor VR lens.
Verwijderd
Alle door jou genoemde lenzen kunnen (mits voorzien van een Nikon mount) zonder problemen op de D40(x) gebruikt worden. Echter zoals je zelf opmerkt, dan heb je geen autofocus meer, aangezien deze lenzen niet voorzien zijn van een focusmotor in de lens.
Wil je een 18-200 lens, dan is er dus alleen het nikon alternatief (dat dan wel gelijk is voorzien van VR.)
Wil je een 18-200 lens, dan is er dus alleen het nikon alternatief (dat dan wel gelijk is voorzien van VR.)
Verwijderd
Als je deze gedachtengang al hebt dan is het m.i. raadzamer én goedkoper om voor een meer geavanceerde compact cam (Fuji S9600/ 6500) te gaan.Noxa schreef op maandag 02 juli 2007 @ 16:13:
Waar ik nu een beetje tegenaanloop is dat ik af en toe de objectieven moet omwisselen.
Hoe groter de range hoe meer concessies er moeten worden gedaan.
Ja ik merk nu al dat ik sneller wordt met he wisselen van objectieven. Maar goed voor op vakantie scheelt het als ik 2 objectieven moet sleuren of 1. Maar ik ga het voorlopig nog maar even aankijken anders door sparen voor het nikkor objectief.
En dan heb je nu nog 2 relatief lichte objectieven. Wacht waar tot je die 70-200 2.8 hebt en nog wat meer lichtsterk- full-frame spul
en vergeet dat stevige statief niet
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Ik merk wel dat objectieven een licht verslavende werking hebben. Hoe meer je ermee speelt, hoe sterker het verlangen is naar beter lenzen of meer zoom bereikRudedadude schreef op maandag 02 juli 2007 @ 21:51:
En dan heb je nu nog 2 relatief lichte objectieven. Wacht waar tot je die 70-200 2.8 hebt en nog wat meer lichtsterk- full-frame spulen vergeet dat stevige statief niet
Verwijderd
Tja, met een D50 had je dit 'probleem' eigenlijk helemaal niet gehad, mocht je toch besluiten te gaan sparen voor de Nikkor 18-200..tja het is wel 700 euro, iets dat de D50 niet meer had gekost dan de D40Noxa schreef op maandag 02 juli 2007 @ 21:34:
Ja ik merk nu al dat ik sneller wordt met he wisselen van objectieven. Maar goed voor op vakantie scheelt het als ik 2 objectieven moet sleuren of 1. Maar ik ga het voorlopig nog maar even aankijken anders door sparen voor het nikkor objectief.
Ik zou oefenen in het wisselen van lenzen
Verwijderd
Grote voordeel van de 18-200 is natuurlijk z'n VR mogelijkheden. Zeker voor op 200 mm is dat best wel handig. (al vind ik het eigenlijk alleen echt handig bij stil staande of constant bewegende onderwerpen.. voor sport e.d. is lichtsterkere lenzen nog steeds onmisbaar)
Dus opzich is het helemaal geen slechte zet om een 18-200 VR op je D40 te zetten.
Al denk ik dat het wisselen van lenzen en het kiezen van de juiste lens voor het juiste moment ook wel z'n charme heeft. Daarbij is de kwaliteit van de uiteindelijke lens vaak beter als het een kleiner zoom bereik of zelfs een vast bereik heeft. Alle zoom lenzen zijn een compromise tussen "het kunnen zoomen" en de kwaliteit/vertekening.
Ik zou dus de afweging maken wat interessanter is. Voor +/- 700 euro koop je natuurlijk een heel mooi setje andere lenzen.. is VR je aan de andere kant ook wel wat waard en wil je echt een alles in een lens hebben dan is die 700 euro ook wel weer goed besteed.
Dus opzich is het helemaal geen slechte zet om een 18-200 VR op je D40 te zetten.
Al denk ik dat het wisselen van lenzen en het kiezen van de juiste lens voor het juiste moment ook wel z'n charme heeft. Daarbij is de kwaliteit van de uiteindelijke lens vaak beter als het een kleiner zoom bereik of zelfs een vast bereik heeft. Alle zoom lenzen zijn een compromise tussen "het kunnen zoomen" en de kwaliteit/vertekening.
Ik zou dus de afweging maken wat interessanter is. Voor +/- 700 euro koop je natuurlijk een heel mooi setje andere lenzen.. is VR je aan de andere kant ook wel wat waard en wil je echt een alles in een lens hebben dan is die 700 euro ook wel weer goed besteed.
Bedankt voor jullie reacties allemaal.
Ik heb er nog eens over nagedacht en heb besloten om voor de Sigma 70-300/4.0-5.6 APO te gaan.
Deze past prima in mijn budget. Aangezien ik pas kom kijken in de dslr wereld is dit voor mij de beste keuze. Misschien zeg ik later wel had ik toch maar die duurdere Nikon genomen, maar voorlopig zal dit voor mij meer dan goed genoeg zijn.
Ik heb er nog eens over nagedacht en heb besloten om voor de Sigma 70-300/4.0-5.6 APO te gaan.
Deze past prima in mijn budget. Aangezien ik pas kom kijken in de dslr wereld is dit voor mij de beste keuze. Misschien zeg ik later wel had ik toch maar die duurdere Nikon genomen, maar voorlopig zal dit voor mij meer dan goed genoeg zijn.
Ik heb een Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO 's vergeleken met een Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G..
D50 op statief. RAW geschoten en met default instellingen omgezet naar 80% jpg. Op alletwee de lenzen de meegeleverde zonnekap gebruikt. Geprobeerd via de zoomring de lenzen op 200mm te krijgen en zo min mogelijk verschijven. Foto's genomen m.b.v. zelfontspanner.
f5.6
Nikon:

Sigma:

f8.0
Nikon:

Sigma:

f11
Nikon:

Sigma:

Alles is klikbaar.
D50 op statief. RAW geschoten en met default instellingen omgezet naar 80% jpg. Op alletwee de lenzen de meegeleverde zonnekap gebruikt. Geprobeerd via de zoomring de lenzen op 200mm te krijgen en zo min mogelijk verschijven. Foto's genomen m.b.v. zelfontspanner.
f5.6
Nikon:

Sigma:

f8.0
Nikon:

Sigma:

f11
Nikon:

Sigma:

Alles is klikbaar.
Op 12mm ga je vignettering zien, op 13mm al niet meer.Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 12:30:
Uiteraard! Nu nog ff kijken voor een pola (Hoya Pro 1, 77mm voor de 28-70 en m'n Tokina 12-24 al vraag ik mij af of dat filter er dun genoeg voor is, iemand ervaringen mee?).
Iig heb ik die ervaring in combinatie met een D70 en Tokina 12-24 en Hoya Slimline Pro 1 filter. Daarentegen ken ik geen filters die nog dunner zijn en filterloos rondlopen zou ik ook niet aanraden
Probeer eens hetzelfde met dezelfde belichtingWijnands schreef op zondag 08 juli 2007 @ 15:04:
Ik heb een Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO 's vergeleken met een Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G..
Hoe dan? Ik had 'm op A staan en heb alleen lenzen gewisseld.Spotter schreef op zondag 08 juli 2007 @ 15:12:
[...]
Probeer eens hetzelfde met dezelfde belichting
[ Voor 12% gewijzigd door Wijnands op 08-07-2007 16:06 ]
Belichting gewoon vast zetten door lichtmeting toe te passen en dan op M mode laten staan.Wijnands schreef op zondag 08 juli 2007 @ 16:05:
[...]
Hoe dan? Ik had 'm op A staan en heb alleen lenzen gewisseld.
Omdat je in RAW schiet zou je via PS de belichting ook nog wel aan kunnen passen, volgens mij is dat niet merkbaar voor scherpte etc.
Hm, als ik morgen zin en tijd heb misschien.
Op zich vind ik dit ook wel wat zeggen en ik heb al besloten welke van de twee er weg gaat, mooie bokeh of niet.
Op zich vind ik dit ook wel wat zeggen en ik heb al besloten welke van de twee er weg gaat, mooie bokeh of niet.
De foto's met de sigma hebben zelfs kortere sluitertijden dan de nikon (op f8 en f11)
1/800 vs 1/1000 en 1/400 vs 1/500.
Of brak net de zon door toen de sigma erop zat
Je pakt met de nikon wel iets meer lucht mee waardoor de lichtmeting wat onderbelicht.
1/800 vs 1/1000 en 1/400 vs 1/500.
Of brak net de zon door toen de sigma erop zat
Je pakt met de nikon wel iets meer lucht mee waardoor de lichtmeting wat onderbelicht.
[ Voor 58% gewijzigd door bouwfraude op 08-07-2007 17:20 . Reden: zinsbouw ]
Dit topic is gesloten.