Fijne vent die fotograaf. Als hij eerlijk was geweest had hij je de 70-200 VR f2.8 van Nikon aangeraden, of had hij die nu net niet op voorraad misschien? Voor mij is de 70-300 VR echt een andere prijsklasse dan de 70-300 APO.
Welke ik zou kopen? Dat ligt er aan welke camera je hebt. Heb je een D40, dan zou ik de Nikon kiezen, aangezien je met de Sigma geen AF hebt. Heb je een D50, D70, D70s, D80, D100, D200, D2?, D1? dan zou ik gaan voor de Sigma. Zo ver als ik kan inschatten weet je eigenlijk nog niet of je een 70-300 wel nodig hebt en of je dat wel een leuk bereik vind. De Sigma kost nieuw ongeveer 200 euro, de Nikon ongeveer 500 euro. Dat is wel ongeveer 2,5 maal zo veel.... Dat vind ik veel geld als je niet zeker weet of je de meerwaarde er uit gaat halen.
Ik zou persoonlijk ook gewoon naar een andere winkel gaan om de lens te halen. Geen idee waar je woont natuurlijk, maar bijvoorbeeld CameraNu in Urk, daar ben je een gewenste klant of je nu 2 tientjes uitgeeft of 2k. (Das voor mij trouwens ruim honderd kilometer van huis en ik ga er dan ook niet heen voor een elcheapo filter van 2 tientjes.)
Oh, ja, om even op de lenzen terug te komen. De 70-300 APO wordt inderdaad wat softer boven de 200 mm. Maar dat doen eigenlijk alle 70-300 lenzen. Nikon heeft niet voor niets ooit een keer uitgerekend wat het maximale zoombereik is, zonder dat je consessies moet gaan doen aan de kwaliteit en dat zoombereik is gelijk aan Pi (3,14enzoverder)
De 70-300 VR heb ik nooit in mijn handen gehad en ik heb die dus ook nooit tegen de 70-300 APO aangelegd, maar uit de reviews die ik gelezen en de foto's die ik gezien heb, denk ik dat ik weet wat Nikon heeft gedaan om de kwaliteit van de 70-300 VR beter te laten lijken. Ze hebben er bewust voor gekozen om het "goede" gebied van de lens wat verder weg te leggen. Kortom als je de "andere" lenzen naast de nikon legt, zie je dat de 70-300 VR het in het 200-300 gebied beter doet, terwijl ze daarvoor kwaliteit in het 70-100 gebied hebben ingeleverd.
Als ik kijk welke foto's ik schiet die scherp moeten zijn, zijn dat vooral de foto's in het 70-170 gebied en de kwaliteit die ik laat liggen in 200-300 neem ik dan op de koop toe. Overigens vind ik knijpen tot f11 zwaar overdreven. Ik knijp zelf meestal tot f8 als ik toch scherpe foto's wil. Dat doet het voor mijn exemplaar meer dan voldoende.
Oh, ja, nee, je krijgt mijn 70-300 niet. Die bewaar ik voor de vakanties, als ik geen zin heb om met mijn 70-200 f2.8 APO HSM non-macro (+1.4TC) op stap te gaan.
(sorry, ik kon het patsen even niet laten, maar wat is dat toch een heerlijke lens.)
[
Voor 40% gewijzigd door
Verwijderd op 13-07-2007 08:34
]