Zijn er ondertussen ergens mensen die een Sigma 50-150 of Tokina 50-135 hebben aangeschaft en hier wat informatie over willen delen ;-)
Photozone.de review van de Tokina 50-135/2.8 (Canon Model)Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 09:05:
Zijn er ondertussen ergens mensen die een Sigma 50-150 of Tokina 50-135 hebben aangeschaft en hier wat informatie over willen delen ;-)
Photozone.de review van de Sigma 50-150/2.8HSM (Nikon Model)
Helaas geen test van beiden modellen op hetzelfde platform

Verwijderd
Jup.. Beide positieve tests, lastig vergelijkbaar wel maar: ik wil graag hands-on ervaringen horen
Begrijpelijk... ik geloof dat QuestionMarc een 50-150/2.8 heeft aangeschaft.... even porren via DMVerwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 10:03:
Jup.. Beide positieve tests, lastig vergelijkbaar wel maar: ik wil graag hands-on ervaringen horen
Verwijderd
Ik weet vrijwel zeker dat in versie 5.0 van dit topic iemand wat heeft geschreven over zijn ervaring met de 50-150 van Sigma. Dus ik zou zeggen, probeer de zoekfunctie van dit forum eens.
Ik vind zelf de sigma 50-150 niet zo een denderend alternatief, maar dat heeft ook te maken met mijn andere lenzen en het bereik dat ik veel gebruik. Mijn 70-200 komt regelmatig tot boven de 150 en ik heb eigenlijk maar heel weinig gevallen dat ik onder de 70 wil als ik dat ding er op heb zitten. Kortom, ik ben te lui om voor jou te gaan zoeken. Sorry.
Ik vind zelf de sigma 50-150 niet zo een denderend alternatief, maar dat heeft ook te maken met mijn andere lenzen en het bereik dat ik veel gebruik. Mijn 70-200 komt regelmatig tot boven de 150 en ik heb eigenlijk maar heel weinig gevallen dat ik onder de 70 wil als ik dat ding er op heb zitten. Kortom, ik ben te lui om voor jou te gaan zoeken. Sorry.
Verwijderd
Best een nette lens, maar die bokeh....Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 11:12:
Ik vind zelf de sigma 50-150 niet zo een denderend alternatief, maar dat heeft ook te maken met mijn andere lenzen en het bereik dat ik veel gebruik.

Ik heb hem inderdaad voor mijn vakantie aangeschaft. Ik ben er tot nu toe zeer tevreden over! Het bereik is echt handig, want eerst had ik een 70-210 maar die 70 mm is waardeloos vind ik. Met 50mm kom je op veel momenten net toe.Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 09:05:
De lens is stevig, goed scherp, snel door de HSM, weinig CA (misschien in de OOF area's maar dat is me niet opgevallen) en lekker compact. Ook het contrast is erg goed.
Het enige waar deze lens last van schijnt te hebben is misfocussen op de kortste instelafstand bij 150mm. Maar eerlijk gezegd heb ik daar nog geen onderzoek naar gedaan, noch dat het me opgevallen is. En nog een paar minpunten: geen statiefgondel (niet ECHT nodig) en die lenskappen van Sigma daar word ik echt gestoord van. Gelijk vervangen door de Nikon varianten!
Op de fiets vervuil je niets!
Nog leuker als je z'n conclusie leest
The bokeh (out-of-focus blur) is pretty good especially for a zoom lens.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Misschien net een slecht exemplaar / slechte omstandigheden getroffen? Ben wel benieuwd naar wat meer real-life voorbeelden van die bokeh dan.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Verwijderd
Nja, je kunt met bijna elke lens ransbokeh produceren, maar wat je hier ziet is niet de meest lastige situatie. Gewoon keiharde randen om de blurcirkel ga je sowieso zien, in welke situatie dan ook als er ook maar iets aan tegenlicht door iets heen komtmartijn_tje schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:54:
[...]
Nog leuker als je z'n conclusie leest![]()
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2007 16:52 ]
Vind ik wat kort door de bocht neo. Als je het in veel foto's terug ziet komen en telkens weer met een harde rand om OOFH's dan oké, maar niet met 1 exemplaar, misschien viel het zonlicht wel net/net niet in de lens etc. Op pbase kijken en pixel-peeper etc geeft een beter beeld vind ik.
Verwijderd
http://www.pbase.com/image/70513389
http://www.pbase.com/image/79061922
http://www.pbase.com/image/79061925
http://www.pbase.com/image/68280184
http://www.pbase.com/image/68278990
http://www.pbase.com/image/79061895
http://www.pbase.com/image/69157397
Need I go on?
Tenzij het een ultiem brak exemplaar betreft (wat ik niet uit Klaus' review haal) is het gewoon een representatief shot in niet al te moeilijke omstandigheden. Als een lens dan al begint te buggen...dan weet je genoeg.
Need I go on?
Tenzij het een ultiem brak exemplaar betreft (wat ik niet uit Klaus' review haal) is het gewoon een representatief shot in niet al te moeilijke omstandigheden. Als een lens dan al begint te buggen...dan weet je genoeg.
Ben het met je eens als ik deze foto's zie dat de OOFH niet erg mooi zijn en zo deze lens zelf ook niet aanraden. Vond alleen dat je eerder met 1 voorbeeld wat kort door de bocht ging.
150mm mag dan meer zijn dan de 200mm van weleer, ik zou niet graag zonder 200mm willen, ik snak soms naar meer, maar meestal voldoet het. Minder zou ik niet willen. Een 50-150 mag dan compacter zijn, zijn bereik lijkt me niet prettig.
150mm mag dan meer zijn dan de 200mm van weleer, ik zou niet graag zonder 200mm willen, ik snak soms naar meer, maar meestal voldoet het. Minder zou ik niet willen. Een 50-150 mag dan compacter zijn, zijn bereik lijkt me niet prettig.
Tja dat de bokeh niet zo heel geweldig is boeit me eerlijk gezegd niet. Een 70-200 2.8 is nogal groot en daarom heb ik daar niet voor gekozen. Als ik een mooie bokeh wil dan pak ik mijn 300mm F4 wel, alleen dan moet ik 1 km verderop portretjes gaan schieten 
Voor het geld is de 50-150 echt een mooie lens, goed scherp, lekker licht (sterk) en degelijk gebouwd! De alterntieven vond ik gewoon veel te groot en te duur. En deze valt zelfs zo weinig op dat er door mijn vriendin niet eens gereageerd werd
Voor het geld is de 50-150 echt een mooie lens, goed scherp, lekker licht (sterk) en degelijk gebouwd! De alterntieven vond ik gewoon veel te groot en te duur. En deze valt zelfs zo weinig op dat er door mijn vriendin niet eens gereageerd werd
Verwijderd
Juist dat ie op 50mm start is ideaal. En als je een Tokina 50-135 of Sigma 50-150 nou nog uitbreidt met een 1.4 of 2.0 TC heb je een mooi compact formaat met een mooi telebereik.
Verwijderd
Na veel wikken en wegen wil ik uiteindelijk de Nikon D80 gaan kopen met een standaard kitlens. Nikon levert 2 soorten kitlenzen 18-70 en 18-135 de prijs is precies het zelfde.
Als ik zo kijk naar de reviews op photozone lijkt het dat de beide lenzen aardig aan elkaar gewaagd zijn, al heb ik het gevoel dat de 18-70 wel beter is. Vooral het vervormen van beeld is bij de 18-135 is heftiger, maar dat is ook weer logischer door het grote zoom bereik. Op de photozone site staat bij de review's veel info waar ik maar weinig aan heb aangezien ik de meeste info toch niet snap of niet helemaal duidelijk voor me is. Naar aanleiding van de diagrammen kan ik wel zien dat de camera's redelijk aan elkaar gewaagd zijn (klopt dit?).
Dit is me eerste Dslr camera die ik wil gaan kopen dus ik heb nog absoluut geen ervaring en al helemaal niet men lenzen. Ik wil graag van alles gaan fotograveren van mensen tot gebouwen.
Mijn gevoel zegt dat ik de 18-70 moet kopen. Graag wil ik jullie bevestiging hier op hebben.
Als ik zo kijk naar de reviews op photozone lijkt het dat de beide lenzen aardig aan elkaar gewaagd zijn, al heb ik het gevoel dat de 18-70 wel beter is. Vooral het vervormen van beeld is bij de 18-135 is heftiger, maar dat is ook weer logischer door het grote zoom bereik. Op de photozone site staat bij de review's veel info waar ik maar weinig aan heb aangezien ik de meeste info toch niet snap of niet helemaal duidelijk voor me is. Naar aanleiding van de diagrammen kan ik wel zien dat de camera's redelijk aan elkaar gewaagd zijn (klopt dit?).
Dit is me eerste Dslr camera die ik wil gaan kopen dus ik heb nog absoluut geen ervaring en al helemaal niet men lenzen. Ik wil graag van alles gaan fotograveren van mensen tot gebouwen.
Mijn gevoel zegt dat ik de 18-70 moet kopen. Graag wil ik jullie bevestiging hier op hebben.
Verwijderd
Als eerste D-SLR kan die camera in ieder geval tellen! Persoonlijk heb ik de 18-70 ook een week getest en de resultaten waren best OK maar ik ben uiteindelijk voor een Sigma 17-35mm gegaan. Misschien wel wat mider all-around maar toch wel een stapje beter.Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 00:09:
Na veel wikken en wegen wil ik uiteindelijk de Nikon D80 gaan kopen met een standaard kitlens. Nikon levert 2 soorten kitlenzen 18-70 en 18-135 de prijs is precies het zelfde.
...
De 18-135 zou ik sowieso niet nemen, dan kan je beter voor de (wel wat duurdere) 18-200 gaan ... als all-around lens dan.
Hoe groter het zoombereik echter, hoe meer afwijkingetjes ...
Verwijderd
Lekker voor de 18-70 gaan. Alternatief is nog een losse body + een Tamron 17-50 of Sigma 17-70 oid.
Tikkie, na de Sigma 18-50/3.5-5.6DC en de Sigma 55-200/4.0-5.6DC die een HSM motortje kregen, zijn nu ook de Sigma 17-70/2.8-4.5DC en de Sigma 18-50/2.8DC aan de beurt. Zeker die laatste zal op de F-mount een concurrent worden van de 17-55/2.8 AF-S. Als het ding optisch een beetje behoorlijk is, is het namelijk de énige /2.8 standaardzoom met een snelle focusmotor op de (onbetaalbare) nikkor na, en dat is denk ik geen verkeerd iets. Het is natuurlijk wel de vraag hoe hard die HSM motor de lens zal laten stijgen in winkelprijs.
De reden dat Sigma alleen de F-mount voorziet van HSM lijkt de D40 te zijn, dus het is, net zoals met de 18-50/3.5-4.5 en de 55-200, even de vraag hoe de HSM motor gaat presteren. Wordt het volwaardig HSM, of, net zoals de 18-55 en 55-200 af-s van nikkor, een afgezwakte versie? Het laatste klinkt voor mij niet echt logisch, omdat reverse-engineering ook geld kost, maar wellicht dat de lagere productiekosten er tegen opwegen.

Bron: http://www.dpreview.com/n...072502sigmanikondchsm.asp
De reden dat Sigma alleen de F-mount voorziet van HSM lijkt de D40 te zijn, dus het is, net zoals met de 18-50/3.5-4.5 en de 55-200, even de vraag hoe de HSM motor gaat presteren. Wordt het volwaardig HSM, of, net zoals de 18-55 en 55-200 af-s van nikkor, een afgezwakte versie? Het laatste klinkt voor mij niet echt logisch, omdat reverse-engineering ook geld kost, maar wellicht dat de lagere productiekosten er tegen opwegen.

Bron: http://www.dpreview.com/n...072502sigmanikondchsm.asp
[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 26-07-2007 15:56 ]
Goede zaak, de D40x-ers (en de rest met een F-mount) onder ons hebben steeds meer te kiezen. Dit zijn tenminste interessante lenzen itt de eerder uitgebrachte 18-50 en de 55-200.
Daar gaat de marktwaarde van mijn 17-70 zonder hsm-motortje 
Alhoewel ik hem voorlopig nog niet kwijt wil zal ik op termijn naar een walk-aroundlens met vast diafragma willen. Misschien wordt de 18-50 dan wel een goede optie
Wat ik op de foto's nog niet zie is of de lens de lens nu ook 'manual-override krijgt en of dit optisch nog iets betekent.
Alhoewel ik hem voorlopig nog niet kwijt wil zal ik op termijn naar een walk-aroundlens met vast diafragma willen. Misschien wordt de 18-50 dan wel een goede optie
Wat ik op de foto's nog niet zie is of de lens de lens nu ook 'manual-override krijgt en of dit optisch nog iets betekent.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
De 18-135 is scherper dan de 18-200VR volgens slrgear.com.Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 00:16:
[...]
De 18-135 zou ik sowieso niet nemen, dan kan je beter voor de (wel wat duurdere) 18-200 gaan ... als all-around lens dan.
Als walkaround vind ik hem wel handig, net even wat meer zoom dan 70mm...
Het scheelt bijna 400 euro.
Gelukkig is scherpte een van de minst belangrijke aspecten aan een dSLR... dwz, als je het wegstreept tegen bokeh en contrast, mijns inziens wel.bouwfraude schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 17:40:
[...]
De 18-135 is scherper dan de 18-200VR volgens slrgear.com.
Als walkaround vind ik hem wel handig, net even wat meer zoom dan 70mm...
Het scheelt bijna 400 euro.
Verwijderd
Niet helemaal mee eens ... het is nu juist omwille van die scherpte dat ik voor de 17-35 ben gegaan. Ik weet het, het betekent natuurlijk wel een pak gesleur met 3 (!) lenzen maar daarom heb ik ook nog een Panasonic DMC-TZ3 ... compact, fantastische 10x zoom en aanvaardbare kwaliteit (voor snapshots dan). Mijn D-SLR body is overigens een Fujifilm S2 Pro ... Je moet die 2 camera's helemaal niet willen vergelijken. De D-SLR is voor reportages, kunstfoto's, ... en mag dus imo gerust wel wat wegen, de andere voor snelle snapshots ...Henk schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 18:56:
[...]
Gelukkig is scherpte een van de minst belangrijke aspecten aan een dSLR... dwz, als je het wegstreept tegen bokeh en contrast, mijns inziens wel.
Als ik mag kiezen tussen een ragscherpe lens met prutbokeh of een lens met matige scherpe maar boter-bokeh, is mijn keuze snel gemaakt. En dat was eigenlijk het hele punt van mijn post, de 18-135 mag misschien beter zijn dan de 18-200 wat betreft scherpte, maar er zijn méér aspecten die een lens maken. Zoáls bokeh, maar ook contrast, kleur, vignetting, CA, vervorming en VR.Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 19:11:
[...]
Niet helemaal mee eens ... het is nu juist omwille van die scherpte dat ik voor de 17-35 ben gegaan. Ik weet het, het betekent natuurlijk wel een pak gesleur met 3 (!) lenzen maar daarom heb ik ook nog een Panasonic DMC-TZ3 ... compact, fantastische 10x zoom en aanvaardbare kwaliteit (voor snapshots dan). Mijn D-SLR body is overigens een Fujifilm S2 Pro ... Je moet die 2 camera's helemaal niet willen vergelijken. De D-SLR is voor reportages, kunstfoto's, ... en mag dus imo gerust wel wat wegen, de andere voor snelle snapshots ...
Binnenkort (ergens eind augustus) gaat m'n Tokina 50-135 een retourtje Klaus maken en kun je dus een review verwachten van de Nikon versie. Heb 'm zojuist zelf een weekje op een straattheaterfestival gebruikt en ben er over het algemeen tevreden over. Lekker scherp, leuk om met de grote diafragma-opening te kunnen spelen, etc. Ding voelt aan als een tank, en dat is positief omdat ik vermoed dat-ie veel kan hebben, en negatief omdat ik er na een dagje toch wel een lamme arm van had. En de niet-verwijderbare statiefgondel vind ik wel een minpunt. De foto's waar ik niet tevreden over ben hadden een soort waas eroverheen, maar ik kwam er na een paar uur ook achter dat ik blijkbaar met mijn handpalm het achterelement een mooie vette handafdruk had gegevenHenk schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 09:37:
Photozone.de review van de Tokina 50-135/2.8 (Canon Model)
Photozone.de review van de Sigma 50-150/2.8HSM (Nikon Model)
Helaas geen test van beiden modellen op hetzelfde platform
Waar ik erg blij mee ben is het Tokina-systeem om te schakelen tussen AF en MF; door de focusring naar achteren te schuiven ga je naar MF, naar voren is AF. En dat alles terwijl je camera (in mijn geval een D50) gewoon in AF stand staat. Werkt lekker snel en goed.
Heb je niet wat voorbeeld shots? De Sigma-bokeh is niet echt denderend, en ik ben dus eigenlijk wel benieuwd hoe de tokina dat dan doetpuchelaar schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 09:06:
[...]
Binnenkort (ergens eind augustus) gaat m'n Tokina 50-135 een retourtje Klaus maken en kun je dus een review verwachten van de Nikon versie. Heb 'm zojuist zelf een weekje op een straattheaterfestival gebruikt en ben er over het algemeen tevreden over. Lekker scherp, leuk om met de grote diafragma-opening te kunnen spelen, etc. Ding voelt aan als een tank, en dat is positief omdat ik vermoed dat-ie veel kan hebben, en negatief omdat ik er na een dagje toch wel een lamme arm van had. En de niet-verwijderbare statiefgondel vind ik wel een minpunt. De foto's waar ik niet tevreden over ben hadden een soort waas eroverheen, maar ik kwam er na een paar uur ook achter dat ik blijkbaar met mijn handpalm het achterelement een mooie vette handafdruk had gegevenSchoongemaakt met een katoenen shirt (was het enige dat ik bij de hand had) en daarna ging het weer goed...
Dat is idd gewoon 'the next best thing' als er geen AF-S/HSM/USM in een lens zitWaar ik erg blij mee ben is het Tokina-systeem om te schakelen tussen AF en MF; door de focusring naar achteren te schuiven ga je naar MF, naar voren is AF. En dat alles terwijl je camera (in mijn geval een D50) gewoon in AF stand staat. Werkt lekker snel en goed.
Verwijderd
Kijk nog een Tokina 50-135mm eigenaar: leuk!
Heb hem zelf ook gekocht :-) En ik zal je nog een tip geven voor die statiefgondel. Draai hem in een schuine stand naar rechts. Dan kan je camera gewoon plat op tafel liggen en ook je rechterhand heeft er geen last van op de grip.
Heb zelf een D80 en vind de focussnelheid heel erg vlot ondanks ontbreken van HSM van de Sigma. Foto's zijn mooi scherp. Mooie Bokeh ook. CA heb ik nog geen last van gehad (en hoop dat dat zo blijft) Verder ziet het totaalplaatje er erg goed uit. Mooie combi een Tokina op een Nikon.
Heb ook de Sigma even bekeken. Die was een stuk duurder, de focussnelheid was niet echt eens heel veel sneller. Alleen wel geluidloos natuurlijk.
Heb een Kenko 2.0x TC besteld zodat ik tot 270mm in de tas heb. (op f/5.6) dus dan ben ik redelijk flexibel. Zal als ie binnen is laten weten hoe dat bevalt.
Heb hem zelf ook gekocht :-) En ik zal je nog een tip geven voor die statiefgondel. Draai hem in een schuine stand naar rechts. Dan kan je camera gewoon plat op tafel liggen en ook je rechterhand heeft er geen last van op de grip.
Heb zelf een D80 en vind de focussnelheid heel erg vlot ondanks ontbreken van HSM van de Sigma. Foto's zijn mooi scherp. Mooie Bokeh ook. CA heb ik nog geen last van gehad (en hoop dat dat zo blijft) Verder ziet het totaalplaatje er erg goed uit. Mooie combi een Tokina op een Nikon.
Heb ook de Sigma even bekeken. Die was een stuk duurder, de focussnelheid was niet echt eens heel veel sneller. Alleen wel geluidloos natuurlijk.
Heb een Kenko 2.0x TC besteld zodat ik tot 270mm in de tas heb. (op f/5.6) dus dan ben ik redelijk flexibel. Zal als ie binnen is laten weten hoe dat bevalt.
Wordt de focusmotor dan ook 'afgekoppeld'? Want anders gaat het focussen wel zwaar lijkt me, of valt dat wel mee?puchelaar schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 09:06:
[...]
Waar ik erg blij mee ben is het Tokina-systeem om te schakelen tussen AF en MF; door de focusring naar achteren te schuiven ga je naar MF, naar voren is AF. En dat alles terwijl je camera (in mijn geval een D50) gewoon in AF stand staat. Werkt lekker snel en goed.
Dat is wel het idee ja, anders draai je je hele focus motor in je camera naar de *piep*fnoff schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 10:07:
[...]
Wordt de focusmotor dan ook 'afgekoppeld'? Want anders gaat het focussen wel zwaar lijkt me, of valt dat wel mee?
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Verwijderd
Klopt. De focusring koppelt het los van de motor. Echt heel erg handig. Je trekt de focusring een stukje naar achteren en kunt dan handmatig scherpstellen. Werkt ook handiger eigelijk dan bij de Sigma 50-150. Die kun je wel iets corrigeren handmatig maar als je de sluiter weer loslaat begint ie weer opnieuw te focussen. Op de tokina heb je dan maar controle.
Hier nog even wat fotootjes ter illustratie van wat ik bedoelde met de statiefgondel. Wel handig dat die erop zit en zo heb ik er iig geen last van

Hier nog even wat fotootjes ter illustratie van wat ik bedoelde met de statiefgondel. Wel handig dat die erop zit en zo heb ik er iig geen last van

Ik heb zitten twijfelen tussen de Tokina en de Sigma. Probleem met de tokina was dat ie besteld moest worden bij de shops in Breda, en dan was ie ook nog even duur als de Sigma. Ook vond ik de test van Klaus niet echt overuigend ivm de aanwezigheid van veel CA. En daar heb ik niet zo veel zin in.
Ik denk dat ze aan elkaar gewaagd zijn. Bouw van de Tokina is mooier (voelt professioneel aan), statiefgondeltje, de Sigma heeft dan weer HSM (zeer snel is ie ook), ook mooi gebouwd, maar geen statiefgondel. Heeft ie ook niet echt nodig vind ik. Trouwens ik gebruik bijna nooit een statief
Ik lees hier dat de bokeh van de Sigma lelijk is maar dat is mij nog niet opgevallen
Ik denk dat ze aan elkaar gewaagd zijn. Bouw van de Tokina is mooier (voelt professioneel aan), statiefgondeltje, de Sigma heeft dan weer HSM (zeer snel is ie ook), ook mooi gebouwd, maar geen statiefgondel. Heeft ie ook niet echt nodig vind ik. Trouwens ik gebruik bijna nooit een statief
Ik lees hier dat de bokeh van de Sigma lelijk is maar dat is mij nog niet opgevallen
QuestionMarc schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 11:35:
Ik heb zitten twijfelen tussen de Tokina en de Sigma. Probleem met de tokina was dat ie besteld moest worden bij de shops in Breda, en dan was ie ook nog even duur als de Sigma. Ook vond ik de test van Klaus niet echt overuigend ivm de aanwezigheid van veel CA. En daar heb ik niet zo veel zin in.
Ik denk dat ze aan elkaar gewaagd zijn. Bouw van de Tokina is mooier (voelt professioneel aan), statiefgondeltje, de Sigma heeft dan weer HSM (zeer snel is ie ook), ook mooi gebouwd, maar geen statiefgondel. Heeft ie ook niet echt nodig vind ik. Trouwens ik gebruik bijna nooit een statief![]()
Ranzig is een groot woord (we kennen lenzen die slechter presterenVerwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 17:54:
http://www.pbase.com/image/70513389
Need I go on?
Ik heb inderdaad de statiefgondel wel weggedraaid (ook schuin naar rechts trouwens), en heb hem ook liever wel dan niet, maar toch; afkoppelbaar was niet verkeerd geweest. Heb je in ieder geval de keuze.
Wat betreft voorbeeldfoto's; ik ben nu door alle foto's aan 't gaan van het straattheaterfestival in Chalon afgelopen weekend... Eerst het aantal terugbrengen van 1400+ naar een meer beheersbaar aantal
en daarna converteren van RAW naar jpg, en dan ga ik ze op m'n pbase site plaatsen. Gaat wel na het weekend worden ben ik bang. En dan zijn er natuurlijk ook nog veel geschoten met de (eveneens net nieuwe) Tamron 17-50 (errug fijn ook).
Enfin, je kunt het beste zelf m'n site in de gaten houden (zie www.concaaf.net, daar verwijs ik je naar de juiste pbase site (zit er namelijk over te denken wellicht over te stappen, maar dan kun je er dus altijd nog komen via die eerste site)). aangezien ik na het weekend meteen ga beginnen met een verbouwinkje, en geen tijd ga maken voor extra voorbeeldfoto's (sorry
).
edit: ik bedenk me net dat er al foto's opstaan die ik met de Tokina heb genomen; 3 weken terug alweer, toen ik 'm echt de dag ervoor had binnen gekregen (wat gaat de tijd toch snel) bij 'Deventer op Stelten'
Wat betreft voorbeeldfoto's; ik ben nu door alle foto's aan 't gaan van het straattheaterfestival in Chalon afgelopen weekend... Eerst het aantal terugbrengen van 1400+ naar een meer beheersbaar aantal
Enfin, je kunt het beste zelf m'n site in de gaten houden (zie www.concaaf.net, daar verwijs ik je naar de juiste pbase site (zit er namelijk over te denken wellicht over te stappen, maar dan kun je er dus altijd nog komen via die eerste site)). aangezien ik na het weekend meteen ga beginnen met een verbouwinkje, en geen tijd ga maken voor extra voorbeeldfoto's (sorry
edit: ik bedenk me net dat er al foto's opstaan die ik met de Tokina heb genomen; 3 weken terug alweer, toen ik 'm echt de dag ervoor had binnen gekregen (wat gaat de tijd toch snel) bij 'Deventer op Stelten'
[ Voor 13% gewijzigd door puchelaar op 27-07-2007 12:02 ]
Bij de Tokina die ik heb (17mm f/3.5) koppel je bij AF de focusring los van het scherpstel mechanisme, maar voor MF koppel je dat mechanisme niet los van de camera. Bij deze dus wel, daar is dus over nagedachtWhizzCat schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 10:51:
[...]
Dat is wel het idee ja, anders draai je je hele focus motor in je camera naar de *piep*
Wat ik niet zou gauw kon vinden, raynox macro dcr-250 is die geschikt voor mijn nikon d80 en kan je die op elke lens plaatsen?
Wat zijn jullie bevindingen over dit macro opzet stuk?
Eventueel plus en min punten? Ik kan echt zo gauw niks vinden
Van de website:
The lens includes a snap-on universal mount suitable for 52mm to 67mm filter size.
Dus als je een lens op die D80 hebt met een van deze filtermaten dan past 'ie. Kijk ik hier even dan zie ik dat de 18-55 52mm is en de 18-70 en 18-135 (de drie kitlenzen van het moment) 67mm zijn.
Zoals je hier kan zien is het mogelijk om met zo'n ding mooie foto's te maken.
Op de Nikonians website staat een stukje over macrofotografie waarbij ook een paar andere optie's zoals een omkeer ring worden besproken.
Voor de 40 euro die zo'n ding kost leek het mij een interessante optie. Ik heb echter voor een lens met een 1:2 macro stand gekozen en die bevalt mij beter. Nadeel is dat ik niet zo dicht op de beestjes kan komen, voordeel is dat ik met slechts 1 schakelaar om te zetten wel een aardige plaat van 't beestje of bloemetje kan maken.
The lens includes a snap-on universal mount suitable for 52mm to 67mm filter size.
Dus als je een lens op die D80 hebt met een van deze filtermaten dan past 'ie. Kijk ik hier even dan zie ik dat de 18-55 52mm is en de 18-70 en 18-135 (de drie kitlenzen van het moment) 67mm zijn.
Zoals je hier kan zien is het mogelijk om met zo'n ding mooie foto's te maken.
Op de Nikonians website staat een stukje over macrofotografie waarbij ook een paar andere optie's zoals een omkeer ring worden besproken.
Voor de 40 euro die zo'n ding kost leek het mij een interessante optie. Ik heb echter voor een lens met een 1:2 macro stand gekozen en die bevalt mij beter. Nadeel is dat ik niet zo dicht op de beestjes kan komen, voordeel is dat ik met slechts 1 schakelaar om te zetten wel een aardige plaat van 't beestje of bloemetje kan maken.
[ Voor 20% gewijzigd door Wijnands op 30-07-2007 17:06 ]
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Dat raynox dinkie heb ik ook en is body onafhankelijk. Het werkt op elke lens waar het filterdraad (aan de voorkant van de lens) niet groter is dan 67mm. Hij klemt namelijk gewoon aan je filterdraad, maar als die groter is dan 67mm dan lukt het hem niet.Vassie18 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 16:59:
Wat ik niet zou gauw kon vinden, raynox macro dcr-250 is die geschikt voor mijn nikon d80 en kan je die op elke lens plaatsen?
Boven de 58mm frontelement krijg je wel vignettering. Voor meer info zie mijn post in macro topic deel 2.
Dus als goed begrijp kan ik hem gewoon op mijn 18-135 en 70-300mm die beide namelijk 67mm zijn.
Ziet er dan nog iets van licht verlies op?
Ziet er dan nog iets van licht verlies op?
Dat hebben meerdere mensen je verzekerd ja.Vassie18 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 19:58:
Dus als goed begrijp kan ik hem gewoon op mijn 18-135 en 70-300mm die beide namelijk 67mm zijn.
Ja. Hoeveel dat is durf ik niet te zeggen maar echt mooie macro shots maak je toch pas met een lading (zon) licht.Ziet er dan nog iets van licht verlies op?
Ik heb de laatste tijd de kriebels om 's met een echte groothoek te gaan spelen. Nou zijn er 5 of 6 zoomlensen in de 10-20 range, begint helaas wel bij de 400 euro.
Wie heeft zo'n ding? En wanneer gebruik je het?
Verwijderd
/me zwaait
. Ik ben dan wel een Canongebruiker (10-22), maar dat is verder niet zo relevant
Ik gebruik de lens met name tijdens stedentripjes voor wat architectuur en tijdens landschapsfotografie. Normaal gebruik ik hem niet zo bar veel, maar zoals nu tijdens m'n Noorwegentrip zit het ding bijna op de camera gelijmd
Voor alles wat mensen heet is het bereik niet zo geschikt, voor alles wat overzichten heet met rechte dingen: top!

Da's wel logisch. Portretten schiet je eigenlijk niet onder de 40, 50mm.
Heb je met zo'n enorm blikveld niet last van obstakels in je foto's? Takjes, struiken, straatmeubilair, voorbijgangers enzo?
Heb je met zo'n enorm blikveld niet last van obstakels in je foto's? Takjes, struiken, straatmeubilair, voorbijgangers enzo?
Verwijderd
Je moet heel anders gaan fotograferen en inderdaad opletten wat je in beeld pakt. In ieder geval niet met je domme kop richting een weg lopen met de lens voor je oog: vragen op ongelukken
Lolbroek!!
:-) Iemand anders?
Verwijderd
Actually, I do, maar dan pak ik de 15 fish. Die is voor mensen veel prettiger om mee te werkenWijnands schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 20:03:
Da's wel logisch. Portretten schiet je eigenlijk niet onder de 40, 50mm.
De statistieken van m'n Noorwegentrip tot nu toe:
Canon 17-40: 80
Sig 30: 75
Canon 70-200: 211
Canon 10-22: 423
Duss...
Wilde even kijken of je al voorbeelden online had maar kom niet op je fotoblog.
Verwijderd
Ik weet, Pascal (=webhost) weet ervan, maar het is nog niet gefixt. Helaas, want ik verwacht wat belangrijke hits.Wijnands schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 20:49:
Wilde even kijken of je al voorbeelden online had maar kom niet op je fotoblog.

Ik heb een tokina 12-24, nu was 24-70 mijn maximale groothoek en heb er inmiddels een 18-135 bij met het plan om die 24-70 dan maar te verkopen. Redelijk wat overlap met een kitlens, makkelijk voor binnen om ruimtes er in een keer op te krijgen. Gebruik hem niet zo heel veel maar kom wel met foto's thuis als ik hem bewust op de camera zet. Vrij duur voor 6mm extra...Wijnands schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 20:14:
Verwijderd
6mm is anders werkelijk een e-norm verschil... Zeker wel de moeite waard imo, mits je er gebruik van maakt. Het is alleen geen lens waarmee je dag en nacht rond gaat lopen, maar voor wat hij moet doen is het verschil significant.
Maar die 2mm tussen 12 en 10mm is ook weer erg fijn, daarom zou ik als canon user altijd voor de 10-22 gaan (en om anderen redenen trouwens ook), maar op nikon vind ik het toch een beetje lastig. De 12-24 tokina is iets beter dan de 10-20 sigma, qua bouw en qua ca, maar die 2mm is ook erg fijn om extra te hebben. De tamron 11-19 kan je vergeten.
Nu ben ik ook op zoek naar een goedkoop alternatief voor de echte macro lens. Ik wil het gaan gebruiken als eerste kennismaking en een dure macro lens is daarom aan mij (nog) niet besteed.Nomad schreef op maandag 30 juli 2007 @ 17:19:
[...]
Dat raynox dinkie heb ik ook en is body onafhankelijk. Het werkt op elke lens waar het filterdraad (aan de voorkant van de lens) niet groter is dan 67mm. Hij klemt namelijk gewoon aan je filterdraad, maar als die groter is dan 67mm dan lukt het hem niet.
Boven de 58mm frontelement krijg je wel vignettering. Voor meer info zie mijn post in macro topic deel 2.
Echter, ik heb onlangs de 18-200 VR van Nikon gekocht en deze heeft een grotere filterdraad dan 67mm, namelijk 72mm. De Raynox die voor mij ideaal lijkt gaat daarom niet passen

Weet iemand toevallig een goed alternatief die wel op de 18-200 VR past ? Mijn voorkeur gaat uit naar een voorzet lens, puur voor het gemak waarmee je deze erop kan zetten of eraf kan halen.
Verwijderd
Hij had het over 12 vs 18mm, dat is 6mm verschil, maar wel even 33%Nomad schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 11:35:
Maar die 2mm tussen 12 en 10mm is ook weer erg fijn, daarom zou ik als canon user altijd voor de 10-22 gaan (en om anderen redenen trouwens ook), maar op nikon vind ik het toch een beetje lastig. De 12-24 tokina is iets beter dan de 10-20 sigma, qua bouw en qua ca, maar die 2mm is ook erg fijn om extra te hebben. De tamron 11-19 kan je vergeten.
Bedoelde het ook meer als toevoeging op je post, maar dat maakte ik niet erg duidelijk zie ikVerwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 11:38:
[...]
Hij had het over 12 vs 18mm, dat is 6mm verschil, maar wel even 33%
Je zou tussenringen kunnen proberen, of anders close-up filters, maar een macro lens werkt zoveel fijner,...misschien eens 2e hands gaan kijken?Chaser2600 schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 11:36:
[...]
Nu ben ik ook op zoek naar een goedkoop alternatief voor de echte macro lens. Ik wil het gaan gebruiken als eerste kennismaking en een dure macro lens is daarom aan mij (nog) niet besteed.
Echter, ik heb onlangs de 18-200 VR van Nikon gekocht en deze heeft een grotere filterdraad dan 67mm, namelijk 72mm. De Raynox die voor mij ideaal lijkt gaat daarom niet passen
Weet iemand toevallig een goed alternatief die wel op de 18-200 VR past ? Mijn voorkeur gaat uit naar een voorzet lens, puur voor het gemak waarmee je deze erop kan zetten of eraf kan halen.
[ Voor 58% gewijzigd door Nomad op 05-08-2007 11:45 ]
Ik vind de 1:2 macro van m'n 28-105 prettig. Da's een lens die je voor 150 op de gebruikte markt kan vinden als je even zoekt. De oude AF 24-85/2.8-4 D IF heeft ook zo'n stand. Zelfs de 1:4 macro stand van de 35-70 kan leuke dingen doen
veel mensen hebben het bereik van 28-105 wel ongeveer gedicht met een kitlens of iets in die trant...een 70-300 heeft ook een 1:2 macro vermogen, maar dekt vaak een bereik af dat mensen nog niet hebben.Wijnands schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 12:32:
Ik vind de 1:2 macro van m'n 28-105 prettig. Da's een lens die je voor 150 op de gebruikte markt kan vinden als je even zoekt. De oude AF 24-85/2.8-4 D IF heeft ook zo'n stand. Zelfs de 1:4 macro stand van de 35-70 kan leuke dingen doen
Wanneer je dus zo'n combi lens zoekt zou ik eerder gaan voor een 70-300.
Nou heb ik die sigma ook geprobeerd maar daar krijg ik lang de resultaten niet mee die ik met de kitlenzen met macro stand wel krijg.
Is ook geen ideale oplossin gmaar wel goedkoper dan een echte macro lens.
Is ook geen ideale oplossin gmaar wel goedkoper dan een echte macro lens.
Vandaag op pad geweest en ik heb een 12-24 toch wel gemist. Een weekje geleden tot het besef gekomen dat ik best wel zo'n lens wil hebben.Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 10:55:
6mm is anders werkelijk een e-norm verschil... Zeker wel de moeite waard imo, mits je er gebruik van maakt. Het is alleen geen lens waarmee je dag en nacht rond gaat lopen, maar voor wat hij moet doen is het verschil significant.
Maar ik wil ook een tele (die ik nog niet heb dus)
en een 30mm f/1.4 lijkt me ook wel wat.
't Goedkooopste wat je kan doen, is een 50mm kopen + een omkeerring. Heb je meteen een macro-lens. Nadeel is dan wel dat je alles zelf moet instellen (diafragma aan de lens instellen) en ik geloof niet dat lichtmeting enzo zal werken.Nu ben ik ook op zoek naar een goedkoop alternatief voor de echte macro lens. Ik wil het gaan gebruiken als eerste kennismaking en een dure macro lens is daarom aan mij (nog) niet besteed.
[ Voor 27% gewijzigd door whoami op 05-08-2007 22:21 ]
https://fgheysels.github.io/
ik heb de nikkor 12-24, en ik gebruik hem het alleen maar voor onderwerpen waar geen mensen op voorkomen; op 12mm hebben mensen de neiging op zwaar te vervormen en bijna 2dimensionaal eruit te gaan zien-vooral aan de randen, Dat had ik ook al op 18mm bij mijn F100.Wijnands schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 19:52:
Ik heb de laatste tijd de kriebels om 's met een echte groothoek te gaan spelen. Nou zijn er 5 of 6 zoomlensen in de 10-20 range, begint helaas wel bij de 400 euro.
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Verwijderd
Doe een rondje Nederland en kom maar spelen
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2007 23:33 ]
Heb een Nikkor 12-24 en die gebruik ik voor landschappen, gebouwen/architectuur en interieurs. Voor mensen is het zoals gezegd inderdaad niet de meest geschikte lens. Ondanks dat ik toch meer een tele-type ben gebruik ik 'm regelmatig
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Verwijderd
Ik heb nu een D50 met: een kapotte kitlens
(18-55 dus), de 18-70 en een 50mm F/1.8
Over die laatste 2 lenzen ben ik erg tevreden, en ik wil graag een groter bereik.
Ik heb zo rond de 500-550 euro te besteden voor een tele-zoom-objectief. Reviews van de 70-300VR heb ik al gelezen, en dat lijkt me opzich goede kwaliteit voor die prijs. Alleen jmmr dat hij 'niet zo' lichtsterk is, en dat hij tegen de randjes van 70 en 300mm. wat softer begint te worden.
Hebben jullie andere suggesties (iets als een 70-200 sigma F2.8 ?)
Ik wil vooral auto'races gaan fotograferen en dingen als vliegtuigen, soms een vogeltje hier en daar..
Over die laatste 2 lenzen ben ik erg tevreden, en ik wil graag een groter bereik.
Ik heb zo rond de 500-550 euro te besteden voor een tele-zoom-objectief. Reviews van de 70-300VR heb ik al gelezen, en dat lijkt me opzich goede kwaliteit voor die prijs. Alleen jmmr dat hij 'niet zo' lichtsterk is, en dat hij tegen de randjes van 70 en 300mm. wat softer begint te worden.
Hebben jullie andere suggesties (iets als een 70-200 sigma F2.8 ?)
Ik wil vooral auto'races gaan fotograferen en dingen als vliegtuigen, soms een vogeltje hier en daar..
De Sigma 70-200 f/2.8 redt je volgens mij niet met 500-550 euro.Geen enkele lichtsterke telezoom redt je met dat bedrag
Ik zou voor de Nikkor 70-300 VR gaan. Voor dat geld is het een lens waar je jezelf geen enkele buil aan kunt vallen.
Ik zou voor de Nikkor 70-300 VR gaan. Voor dat geld is het een lens waar je jezelf geen enkele buil aan kunt vallen.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Verwijderd
Ja je hebt de 70-200 non dg voor 600 op internet staan... maar die autofocus is dan minder snel toch? die Non-Apo versie...
Ik denk dat ik dan voor de 70-300 ga... mooi compact
Alle sigma 70-200 lenzen focussen evensnel, DG staat voor een coating speciaal voor digitaal van sigma, maar is nooit bewezen effectief gebleken. Die 70-200 non apo bestaat niet hoor, maar goed. Je hebt 3 versies:Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 13:05:
Ja je hebt de 70-200 non dg voor 600 op internet staan... maar die autofocus is dan minder snel toch? die Non-Apo versie...
70-200 APO HSM
70-200 DG APO HSM
70-200 Macro HSM.
Die laatste heb ik, maar het enige wat de macro verschilt met versie 2 is dat hij wat dichterbij kan focussen. Kortom, optisch allemaal hetzelfde en meer dan prima. Wel even teten of je een goed exemplaar hebt.
De keuze tussen de 70-300VR en 70-200 2.8 is simpel, niks kan tegen lichtsterkte op.
edit@hieronder: in theorie heb je gelijk
[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 07-08-2007 14:03 ]
dat is een mening, en daarom pertinent niet waar.Nomad schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 13:29:
niks kan tegen lichtsterkte op.
als je een van de sigma 70-200's voor 500~550 euro 2e hands kan vinden heb je denk ik wel de beste (korte) telelens voor dat geld.
Maar eerlijkgezegd zou ik voor autoraces en vogeltjes kijken naar iets langers. Die 70-300VR of een 2e hands Sigma 100-300 f/4 HSM (eventueel later met 1,4x converter).
Maar eerlijkgezegd zou ik voor autoraces en vogeltjes kijken naar iets langers. Die 70-300VR of een 2e hands Sigma 100-300 f/4 HSM (eventueel later met 1,4x converter).
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
die 100-300 is een dijk van een lens trouwens, icm een 1.4 tc een geweldig monster. Voor mij wat te lang aan het korte eind en te groot denk ik, maar tis een monster optisch
Verwijderd
Zow da's echt een monster
Beetje groot voor mijn Slingshot 200AW
Ik ga eens goed zoeken naar de 70-200's
Beetje groot voor mijn Slingshot 200AW
het is jouw keuze maar ik begrijp 'm niet helemaal. Je verkiest nu lichtsterkte over VR, AF-S en bereik.
Lichtsterkte is heel handig, maar dadelijk sta je op een mooie zonnige dag op f/8 raceauto's te fotograferen die je niet dichterbij kan halen.
Lichtsterkte is heel handig, maar dadelijk sta je op een mooie zonnige dag op f/8 raceauto's te fotograferen die je niet dichterbij kan halen.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Had niet gelezen waar hij de lens voor ging gebruiken. 300mm is al weinig denk ik haast.
Ik denk dat FlighTom niet moet kijken naar de grote van zijn tas, maar naar wat hij nodig heeft
. Een 70-200 2.8 met 2tc is idd misschien niet het beste.
Wil je optisch goed spul, dan raad ik echt de 100-300 aan met een 1.4 tc.
Maar je portemonnee moet dan nog wel een beetje groeien, 2e hands zou je de 100-300 en 1.4 tc voor niet minder dan 850 euro gaan vinden gok ik.
edit: weet niet of hij nog te koop is, maar hier staat er 1: link en hier nog goedkoper
Ik denk dat FlighTom niet moet kijken naar de grote van zijn tas, maar naar wat hij nodig heeft
Wil je optisch goed spul, dan raad ik echt de 100-300 aan met een 1.4 tc.
Maar je portemonnee moet dan nog wel een beetje groeien, 2e hands zou je de 100-300 en 1.4 tc voor niet minder dan 850 euro gaan vinden gok ik.
edit: weet niet of hij nog te koop is, maar hier staat er 1: link en hier nog goedkoper
[ Voor 64% gewijzigd door Nomad op 07-08-2007 14:49 ]
Verwijderd
Hmm.. daar moet mijn portomonnee aardig van groeien jah
(ben bijna 17.. dus zoveel heb ik voorlopig niet te besteden aan deze hobby...)
Ik denk dat ik binnenkort de 70-300 VR haal, en later, wanneer ik meer zou kunnen missen kijken we verder
Ik denk dat ik binnenkort de 70-300 VR haal, en later, wanneer ik meer zou kunnen missen kijken we verder
En in praktijk ook.
Ik ben het nl niet eens met je mening (en dus is het praktijk bewijs geleverd
Ik heb 14 uur op een festival afgelopen weekend met mijn nikkor 70-200 f/2.8 VRding rondgelopen en mijn nikkor 18-200 f/whatever.
En het was veel handiger om de 18-200 er constant op te houden, zelfs als ik boven de 70mm ging, vanwege tijdsdruk tijdens het foto's maken en mogelijk verlies van fotografische opertunities. Ik kan ook heel goed begrijpen dat mensen als Ken en Thom op hun webpagina's schrijven dat ze hun lichtserke meuk thuislaten en met de nikkor 18-200 aan de slag gaan, gewoon omdat het over het algemeen makkelijker is. Een goede fotograaf stelt zijn kit samen naar de omstandigheid, niet naar de lichtsterkte, imo.
Ja maar dat is een andere vergelijking. Ik heb het over de vergelijking tussen zelfde lensbereik (of ongeveer zelfde) ,maar met de 1 die lichtsterk is en de ander die VR heeft. Dus bijv. een 70-200 2.8 sigma en een 70-300VR niet lichtsterk. Jij vergelijkt nu een 70-200 met een 18-200 waar jij aanhaalt dat je het bereik zo fijn vind, maar dat staat was niet de discussie hier.Shark.Bait schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 16:25:
[...]
En in praktijk ook.
Ik ben het nl niet eens met je mening (en dus is het praktijk bewijs geleverd).
Ik heb 14 uur op een festival afgelopen weekend met mijn nikkor 70-200 f/2.8 VRding rondgelopen en mijn nikkor 18-200 f/whatever.
En het was veel handiger om de 18-200 er constant op te houden, zelfs als ik boven de 70mm ging, vanwege tijdsdruk tijdens het foto's maken en mogelijk verlies van fotografische opertunities. Ik kan ook heel goed begrijpen dat mensen als Ken en Thom op hun webpagina's schrijven dat ze hun lichtserke meuk thuislaten en met de nikkor 18-200 aan de slag gaan, gewoon omdat het over het algemeen makkelijker is. Een goede fotograaf stelt zijn kit samen naar de omstandigheid, niet naar de lichtsterkte, imo.
(Ben het met je eens dat voor een 18-200 achtige lens best wat te zeggen is.)
[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 07-08-2007 20:58 ]
Ja, maar veel mensen hebben niet het budget meerdere objectieven in dezelfde zoomrange maar met verschillende lichtsterkte te hebben. Een 18-200VR en een 70-200VR zijn beide behoorlijk aan de prijs, om beide dan maar te kopen gaat velen te ver. Ik heb ook een 70-200VR, maar om 'even' 700 Euro uit te geven aan een 18-200VR objectief waarvan ik het bereik al afgedekt heb gaat me toch iets te ver, ondanks dat zo'n lens me soms best wel makkelijk lijkt.Shark.Bait schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 16:25:
[...]
.....
Een goede fotograaf stelt zijn kit samen naar de omstandigheid, niet naar de lichtsterkte, imo.
je kan ook 2 camera's nemen met elk een andere lens 
ik weet het, het is links of rechtsom
Dan nog denk ik dat lichtsterk het niet altijd wint van de andere factoren.Nomad schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 20:57:
[...]
Ja maar dat is een andere vergelijking. Ik heb het over de vergelijking tussen zelfde lensbereik (of ongeveer zelfde) ,maar met de 1 die lichtsterk is en de ander die VR heeft. Dus bijv. een 70-200 2.8 sigma en een 70-300VR niet lichtsterk. Jij vergelijkt nu een 70-200 met een 18-200 waar jij aanhaalt dat je het bereik zo fijn vind, maar dat staat was niet de discussie hier.
Dat is de oplossing waar ik nu aan zit te denken idd.YellowCube schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 21:05:
je kan ook 2 camera's nemen met elk een andere lens
Dan is de omstandigheid dus dat ze weinig keuze hebben. Mijn (luxe) probleem is dat ik teveel keuze heb, ik weet. Die 18-200 heb ik speciala gekocht voor de partyshoot, algemeen gebruik tijdens vakantie/dagje uit + VR op wideangle (ja nikon zegt wel dat het weinig zin heeft, maar ik heb andere ideeen erover)Abbadon schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 21:00:
[...]
Ja, maar veel mensen hebben niet het budget meerdere objectieven in dezelfde zoomrange maar met verschillende lichtsterkte te hebben. Een 18-200VR en een 70-200VR zijn beide behoorlijk aan de prijs, om beide dan maar te kopen gaat velen te ver. Ik heb ook een 70-200VR, maar om 'even' 700 Euro uit te geven aan een 18-200VR objectief waarvan ik het bereik al afgedekt heb gaat me toch iets te ver, ondanks dat zo'n lens me soms best wel makkelijk lijkt.
Ik heb er nog steeds geen spijt van.
Ik wil best een aantal factoren noemen die het voor mij makkelijk kunnen winnen van lichtsterkte.
gewicht
formaat
prijs
bereik
Als je een eind gaat lopen of fietsen is >10KG aan foto gear wat minder handig. Ik heb een body+18-70 + 70-210 die samen even veel wegen als een 70-200 f/2.8. En ik zou er best een 18-200 bij willen omdat wisselen ook niet altijd even handig is.
Aan de andere kant heb ik ook een 50 f/1.7 (die misschien de verkoop in gaat) en ben ik aan het kijken voor een 135 f/2.8 en een 17-50 f/2.8 omdat lichtsterkte soms ook wel erg prettig kan zijn. (niet altijd noodzakelijk, soms wel erg prettig)
gewicht
formaat
prijs
bereik
Als je een eind gaat lopen of fietsen is >10KG aan foto gear wat minder handig. Ik heb een body+18-70 + 70-210 die samen even veel wegen als een 70-200 f/2.8. En ik zou er best een 18-200 bij willen omdat wisselen ook niet altijd even handig is.
Aan de andere kant heb ik ook een 50 f/1.7 (die misschien de verkoop in gaat) en ben ik aan het kijken voor een 135 f/2.8 en een 17-50 f/2.8 omdat lichtsterkte soms ook wel erg prettig kan zijn. (niet altijd noodzakelijk, soms wel erg prettig)
Met een stilstaand onderwerp kan VR altijd nut hebben. Ik heb ook vaak genoeg op 18mm met sluitertijden van ~1/5e seconde geschoten. IS/AS/VR hrbbrn dan echt wel nut.Shark.Bait schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 10:55:
(ja nikon zegt wel dat het weinig zin heeft, maar ik heb andere ideeen erover)
[ Voor 22% gewijzigd door martijn_tje op 08-08-2007 11:10 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Ik geef slechts aan dat ik vind dat lichtsterkte wint van VR wanneer de VR lens niet lichtsterk is, dus in het geval van de 70-300VR en 70-200 2.8.Shark.Bait schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 10:50:
[...]
Dan nog denk ik dat lichtsterk het niet altijd wint van de andere factoren.(en dat is ook maar een mening, niet vergeten
)
Verwijderd
De voordelen van IS/VR zijn natuurlijk erg afhankelijk van je onderwerp, en kunnen echt een uitkomst zijn. Al vind ik dat VR/IS wel een beetje gehyped worden op dit moment... en dat veel mensen liever 1 VR/IS zoom willen hebben die veel concessies doet (en vaak vrij prijzig is) dan 2 lichtsterkere alternatieven die kwalitatief beter uit de hoek komen.
Ik denk dat dit komt door het gemak van een "alles kunner" waardoor je niet meer hoeft te wisselen van objectieven en het feit dat VR/IS als oplossing van onscherpe foto's wordt gezien terwijl het juist alleen een hulpmiddel is.
(daarbij vind ik mensen soms een beetje overbezorgd als het op stof aan komt waardoor ze niet willen wisselen van objectieven... na 45k foto's gemaakt te hebben heb ik alleen een blaas balg gebruikt om stof te verwijderen en is het nog nooit nodig geweest de sensor met een borsteltje dan wel swipe te reinigen )
Ik denk dat dit komt door het gemak van een "alles kunner" waardoor je niet meer hoeft te wisselen van objectieven en het feit dat VR/IS als oplossing van onscherpe foto's wordt gezien terwijl het juist alleen een hulpmiddel is.
(daarbij vind ik mensen soms een beetje overbezorgd als het op stof aan komt waardoor ze niet willen wisselen van objectieven... na 45k foto's gemaakt te hebben heb ik alleen een blaas balg gebruikt om stof te verwijderen en is het nog nooit nodig geweest de sensor met een borsteltje dan wel swipe te reinigen )
Lichtsterk is natuurlijk maar _een_ eigenschap van zo'n f/2.8 lens. Voor mij was het geen eens de hoofdreden om 'm te kopen want lichtsterkte kun je eventueel op andere manieren compenseren (sluitertijd, ISO, flits). Maar wat je nóóit kunt compenseren is de extra speelruimte met DOF en het bokeh. Juist die eigenschappen maken zo'n objectief het voor mij de moeite waard om 'm gewoon overal mee naar toe te slepen. En zo onhandelbaar groot is hij echt niet, althans niet zo als menigeen wil doen laten geloven, hij is niet langer dan m'n hand:

Het is nog steeds mijn lievelingsobjectief

Verwijderd
Ik zag hem toevallig vanmiddag weer eens hier in de lokale zaak staan (tegen Noorse godsgruwelijke hoge prijzen) en inderdaad: heel groot/massief is hij niet. Goed handelbaar, ik heb het gevoel dat m'n Canon-variant wat massiever is zeg maar
Hoe dan ook, prachtlens, elke gram gewicht waard
ben nog een groentje in de amateurfotografiewereld maar wil toch eens wat verder gaan kijken de kitlens van de nikon D40.
Er gaat een nieuwe wereld open maar die lenzen zijn dure dingen dus denk ik lang en goed na over welke lenzen kopen.
Ik ben aan het twijfelen tussen twee lenzen, de kwaliteit van beiden staat vast.
de eerste en alom bekende:
55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX Zoom-Nikkor
en de tweede is deze:
18-135mm f/3.5-5.6 ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor
Mijn voorkeur gaar uit naar de tweede. Hoef ik mijn lens niet te wisselen. En dat wordt vooral belangrijk omdat ik in oktober 3 weken lang door woestijn ga rijden en zowieso al beducht ben voor stof. Dus hoe minder wisselen hoe beter.
Voordeel van de VR lens zijn legio. Kan ik s'avonds langer uit de hand schieten, verdere zoom en betere kwaliteit?
Ik kom er niet echt uit. Misschien hebben jullie nog aanbevelingen.
Ik had ook nog graag een 50mm f/1.4 gekocht. ok AF zal niet werken. Maar maakt het verder uit welke ik koop. Ik zie soms ook lenzen van 6 jaar oud aangeboden. Lijkt mij geen probleem. Lichtmeting werkt toch ook nooit of wel? kwestie van een foto maken kijken en eventueel bijstellen. Of denk ik te simpel
Er gaat een nieuwe wereld open maar die lenzen zijn dure dingen dus denk ik lang en goed na over welke lenzen kopen.
Ik ben aan het twijfelen tussen twee lenzen, de kwaliteit van beiden staat vast.
de eerste en alom bekende:
55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX Zoom-Nikkor
en de tweede is deze:
18-135mm f/3.5-5.6 ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor
Mijn voorkeur gaar uit naar de tweede. Hoef ik mijn lens niet te wisselen. En dat wordt vooral belangrijk omdat ik in oktober 3 weken lang door woestijn ga rijden en zowieso al beducht ben voor stof. Dus hoe minder wisselen hoe beter.
Voordeel van de VR lens zijn legio. Kan ik s'avonds langer uit de hand schieten, verdere zoom en betere kwaliteit?
Ik kom er niet echt uit. Misschien hebben jullie nog aanbevelingen.
Ik had ook nog graag een 50mm f/1.4 gekocht. ok AF zal niet werken. Maar maakt het verder uit welke ik koop. Ik zie soms ook lenzen van 6 jaar oud aangeboden. Lijkt mij geen probleem. Lichtmeting werkt toch ook nooit of wel? kwestie van een foto maken kijken en eventueel bijstellen. Of denk ik te simpel
Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Mja, die 2 lenzen die je daar opnoemt zijn eigenlijk niet echt vergelijkbaar. De ene gaat van lichte tele tot meer tele, en de andere gaat van groothoek tot tele.
Als je een lens wilt, die je toelaat om zo weinig mogelijk te wisselen van objectief, waarom kijk je dan ook eens niet naar de Nikkor 18-200 AF-S VR ? Die biedt je dus groothoek en tele, en al is dat een 'superzoom', de kwaliteit schijnt nog best goed te zijn.
Als je een lens wilt, die je toelaat om zo weinig mogelijk te wisselen van objectief, waarom kijk je dan ook eens niet naar de Nikkor 18-200 AF-S VR ? Die biedt je dus groothoek en tele, en al is dat een 'superzoom', de kwaliteit schijnt nog best goed te zijn.
imo is de Canon 70-200 net zo groot. Het verschil zit 'm in de vorm.Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 22:12:
Ik zag hem toevallig vanmiddag weer eens hier in de lokale zaak staan (tegen Noorse godsgruwelijke hoge prijzen) en inderdaad: heel groot/massief is hij niet. Goed handelbaar, ik heb het gevoel dat m'n Canon-variant wat massiever is zeg maarHoe dan ook, prachtlens, elke gram gewicht waard
De Nikkor loopt naar de mount toe af (een soort toetervorm) en de Canon nagenoeg niet. Daardoor lijkt (of is) de Canon wat massiever.
Grote voordeel van de Nikkor 70-200 vind ik dat je 17-55 opeens aanvoelt als een kitlens
whoami, wel een heel andere prijsklasse natuurlijk. Van 300 euro naar 650 euro gaan is niet voor iedereen een kleine stap.
Tussen die 2 lenzen is het lastig kiezen, zoals whoami zegt zijn het 2 heel verschillende lenzen. Je hebt een dslr, met de kracht om lenzen te wisselen, dus ik neem aan dat je het niet erg vind om te wisselen. Ik zou dus voor de 55-200VR gaan, optisch een erg fijne lens voor zijn geld met VR!
(wisselen met beleid voorkomt een hoop stof, voor de woestijn neem je een blaasbalgje mee
)
Tussen die 2 lenzen is het lastig kiezen, zoals whoami zegt zijn het 2 heel verschillende lenzen. Je hebt een dslr, met de kracht om lenzen te wisselen, dus ik neem aan dat je het niet erg vind om te wisselen. Ik zou dus voor de 55-200VR gaan, optisch een erg fijne lens voor zijn geld met VR!
(wisselen met beleid voorkomt een hoop stof, voor de woestijn neem je een blaasbalgje mee
[ Voor 10% gewijzigd door Nomad op 09-08-2007 10:19 ]
die Nikkor 18-200 is min 800 euro. Daarvoor kan ik die twee andere lenzen kopen en nog 200 euro over houdenwhoami schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 10:10:
Mja, die 2 lenzen die je daar opnoemt zijn eigenlijk niet echt vergelijkbaar. De ene gaat van lichte tele tot meer tele, en de andere gaat van groothoek tot tele.
Ik denk dat ik toch maar die 55-200vr doe. wordt wel wisselen maar prijs kwaliteit is het toch een topper als ik hier zo lees.
Eigenlijk heb ik al spijt dat ik toch de d40 gekocht heb. Je haalt het verschil in prijs op 2-3 lenzen eruit. Zeker als je tweedehands koopt. Maar bon it's too late for that.
Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Zal ik zeker doen Nomad. maar ik dacht ook nog zoiets mee te nemen :Nomad schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 10:17:
whoami, wel een heel andere prijsklasse natuurlijk. Van 300 euro naar 650 euro gaan is niet voor iedereen een kleine stap.
(wisselen met beleid voorkomt een hoop stof, voor de woestijn neem je een blaasbalgje mee)
http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=16093
ER zouden ook dustbags moeten zijn maar die ben ik nog niet zo vaak tegengekomen. Je moet rekenen dat we 5000 km door zanderige gebieden rijden in drie weken en zand gaat gewoon overal door.
edit: hey nomad, het is een openingsaanbieding anders was ie 800 geweest
[ Voor 6% gewijzigd door dread op 09-08-2007 10:34 ]
Minimaal 800 euro is wat overdreven hoordread schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 10:26:
[...]
die Nikkor 18-200 is min 800 euro. Daarvoor kan ik die twee andere lenzen kopen en nog 200 euro over houdenEn ik denk dat ik dat nog eerder zou doen.
![]()
Ik denk dat ik toch maar die 55-200vr doe. wordt wel wisselen maar prijs kwaliteit is het toch een topper als ik hier zo lees.
Eigenlijk heb ik al spijt dat ik toch de d40 gekocht heb. Je haalt het verschil in prijs op 2-3 lenzen eruit. Zeker als je tweedehands koopt. Maar bon it's too late for that.
link
(en ja dat is gewoon een prima winkel
Hoe verhoudt die 55-200 VR zich ei'k tov de 70-300 VR qua optische kwaliteit ?
Zo'n 70-200 VR f/2.8 zou ik ook wel willen, maarja.... Voor dat geld heb ik een 70-300 VR, een SB800, Een Tokina 12-24 en wellicht nog een 30 f/1.4 .
Zo'n 70-200 VR f/2.8 zou ik ook wel willen, maarja.... Voor dat geld heb ik een 70-300 VR, een SB800, Een Tokina 12-24 en wellicht nog een 30 f/1.4 .
@dread
Vergelijking van de 4 nikon kitlenzen 18-55 18-70 18-135 en 18-200:
http://www.digitalreview.ca/content/Nikon_Lens_comparison_intro.shtml
@whoami
De 70-300 VR is optisch beter, minder vignetering.
Vergelijking van de 4 nikon kitlenzen 18-55 18-70 18-135 en 18-200:
http://www.digitalreview.ca/content/Nikon_Lens_comparison_intro.shtml
@whoami
De 70-300 VR is optisch beter, minder vignetering.
de 70-300VR is optisch inderdaad beter. Al was het alleen maar omdat het geen DX glas is en je dus profiteert van het feit dat je alleen het middelste deel van de lens gebruikt.whoami schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 10:56:
Hoe verhoudt die 55-200 VR zich ei'k tov de 70-300 VR qua optische kwaliteit ?
Verder heeft de 70-300VR Ring SWM, dus sneller. En is de VR ook iets anders, aangezien de 70-300VR wel een active/normal switch heeft. Volgens de 55-200 manual is diens VR max. 3 stops. Terwijl de 70-300VR 4 stops VR heeft.
De 70-300VR bevalt mij iig erg goed. Zie ook elders in dit topic en hier.
[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 09-08-2007 11:38 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Teering man, volgens mij heb jij wel erg grote handen. (toch vanavond maar eens vergelijkenAbbadon schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 22:04:
Lichtsterk is natuurlijk maar _een_ eigenschap van zo'n f/2.8 lens. Voor mij was het geen eens de hoofdreden om 'm te kopen want lichtsterkte kun je eventueel op andere manieren compenseren (sluitertijd, ISO, flits). Maar wat je nóóit kunt compenseren is de extra speelruimte met DOF en het bokeh. Juist die eigenschappen maken zo'n objectief het voor mij de moeite waard om 'm gewoon overal mee naar toe te slepen. En zo onhandelbaar groot is hij echt niet, althans niet zo als menigeen wil doen laten geloven, hij is niet langer dan m'n hand:
[afbeelding]
[afbeelding]
YellowCube schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 10:16:
Grote voordeel van de Nikkor 70-200 vind ik dat je 17-55 opeens aanvoelt als een kitlens
Shark, ik dacht ook al van, die heeft van kolenschoppen als handen, maar net geprobeerd met mijn 70-200 (sigma) en dat wil net zo goed....zonder zonnekap is het een lief klein dinkie eigenlijk
Het is alweer een tijdje terug dat ik hier wat gepost heb, maar ik heb pas nu een foto met mijn D50/Sigma 70-300 APO die ik goed genoeg vind om hier neer te zetten. Foto is compleet onbewerkt, dus rechtstreeks resultaat uit de camera/objectief combinatie. Geschoten in de macro stand. Misschien voor sommigen de doorslag om dit objectief wel of niet aan te schaffen.
[ Voor 44% gewijzigd door hars73 op 14-08-2007 10:23 ]
Dit topic is gesloten.