De EL-kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 16 Laatste
Acties:
  • 66.438 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Je bedoelt de spdif uitgang, daar gaan 8 kanalen over dus demodulatie is in ieder geval nodig zou je zoiets willen proberen. Maar ik moet me nog eerst verdiepen welk singnaal er precies over deze uitgangen gaat. Veel werk voor een 17 jarige gelukkig is het vakantie :P

Edit: Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Met een comparator die op de + de Fres van de coil heeft en op de - het audio signaal. Gewoon simpele fm modulatie :S :S volgende keer wat meer zoeken voor ik blaat. Morgen kan ik het misschien al testen, ik post de resultaten dan wel.

[ Voor 35% gewijzigd door dalus op 19-07-2007 01:52 ]

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:20
Ik heb de beslissing genomen ik wil van dat eeuwig basic geneuzel af. En over naar C omdat daar gewoon betere en gratis tools voor zijn. Heeft iemand tips hoe ik C het beste kan leren? Een boek ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mja, of check een tutorial of wat. Ik heb nooit echt boeken gebruikt en ben C ondertussen best goed machtig :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:33
Op school gebruiken we het boek "de taal C - van PSD tot C-Programma" van "Daryl McAllister" te krijgen bij selxyz. Ik vind het best handig als extra om wat standaard dingen snel op te kunnen zoeken en zo. Daarnaast is het internet altijd handig voor voorbeelden en dergelijken, maar een boek met de bazis is natuurlijk nooit verkeerd. Ik heb er in iedergeval genoeg van geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Klein projectje gemaakt, niet nieuw want vorig jaar heb ik ongeveer hetzelfde gemaakt: een telefoonlader op batterijen.
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/charger2/assembled.jpg

Probleem met de oude was dat ik ondertussen een nieuwe telefoon heb die toch echt onder de 4,6V niet meer gaat laden. De vorige lader schoot in de current limit bij groter stroomverbruik maar m'n vorige telefoon laadde zichzelf evengoed op. De nieuw (K750i) niet meer dus moest er een zwaarder ICtje op.

Ik had toevallig nog een LM2623A liggen en zodoende een eenvoudig step-upje gemaakt van 2xAA naar 5V (telefoon vraagt zo'n 370mA). Schema is praktisch uit de datasheet.
Layout voor de verandering eens met DipTrace gemaakt, dat programma bevalt me wel. Hoewel er nog wel wat features missen die ik in Eagle wel had werkt het intuïtiever en praktischer dan Eagle.
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/charger2/schematic.png

Vervelend is dat het datasheet wat vaag is over R1 (voor de frequentie selectie), die ook nog eens afhankelijk is van de ingangsspanning. Er staat alleen een grafiekje Vin/Freq met als parameter enkele waarden voor R1.

Over C3 zegt de datasheet: de waarde valt niet te berekenen, en moet maar uitgevonden worden met trial & error.

Nu ik m'n fancy Rigol scope heb kan ik natuurlijk allerlei leuke (?) metingen showen:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/charger2/scope_overview.png
Hoewel de uitgangsspanning (onder load) gemiddeld netjes 5V is zitten er wel flink wat grote pieken bovenop. Misschien hoort dit ook wel bij het type regelaar, het is een 'gated oscillator based' boost converter.

Detail van de pieken:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/charger2/scope_detail.png

Volgens mij is alles wel stabiel, als ik R1 of C3 groter maak worden de pieken wel wat kleiner maar heeft het ding ook de neiging opeens naar een volt of 3 te springen en daar te blijven hangen.

Iemand wel eens gewerkt met zo'n gated oscillator ding?

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Lief, die Rigol screenshotjes :) Ik ga, als niet iemand anders mij voor gaat zijn, ook nog es een mooi dump-proggie voor Linux kalken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20

SA007

Moderator Tweaking
^^ denken ze weer dat je een windows-trojan op je pc hebt :P
Je avatar is dood :P

Iemand trouwens een idee waar rotary encoders onder staan bij farnell? Kan ze maar niet vinden met uren zoeken.
Heb geprobeerd
- Zoeken op rotary encoder
- Catalogus switches/rotary doorzocht
- Gezocht op shaft encoder, schijnt een synoniem te zijn volgens wikipedia.

Lijkt me sterk dat ze die helemaal niet in het assortiment hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
Misschien omdat ik de belgische variant gebruik, maar als ik op be.farnell.com ingeef "rotary encoder", en dan onder "Industrial Controls & Automation" het linkje "Process Control, Timers & Counters" aanklik, kan ik nogmaals op "rotary encoders" klikken om 81 modelletjes te vinden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Mm, geen wonder dat ik ze niet vond, was helemaal niet bij industrial control & automation aan het kijken...

Edit:
Volgens mij is er nog steeds wat mis, er staan er een paar bij die redelijk goedkoop zijn maar d rest is >20 euro per stuk??

Dat vind ik nogal veel voor een schakelaar..

[ Voor 45% gewijzigd door SA007 op 24-07-2007 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Die goedkope zijn gemaakt met gewone mechanische contactjes, dus dender en mechanische slijtage (die de dender vergroot) zijn relatief snel te verwachten, je kan ze eigenlijk enkel gebruiken als vervanging van een volumeknop of dergerlijke waar een mens aan draait.
De iets duurdere gebruiken een andere encoding (de goedkope gebruiken 2-bits kwadratuurmodulatie) die het mogelijk maakt de stand van de encoder te bepalen (4-bits BCDcode bijvoorbeeld, 16 standen per omwenteling die elk hun eigen code hebben), en de hele dure zijn optisch, dus geen slijtage en dender, geschikt om op een motor te hangen en een toerental te controleren enzo, met goeie lagering, geïnverteerde uitgangen (om een differentiële aansluiting te kunnen maken), waterdichte connectoren,...
Die laatste zijn ook rotary encoders, maar dat kan je geen gewoon schakelaartje meer noemen.

[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 24-07-2007 13:12 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

voti webshop heeft een rotary encoder voor E1,20.
Omdat ik er zelf (nog) geen heb, kan ik je niets over de kwaliteit vertellen ;) Staat op m'n verlanglijst, de hoge verzendkosten van voti houden me voor 1 zo'n ding echter tegen.

It seemed like a good idea at the time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Conrad heeft ze ook, bestelnummer 705586 (liggend model) en 705594 (staand model).
Die zijn van metaal en klikken duidelijk. Je kan ze ook indrukken als een normale knop, da's wel handig :)

BTW ik had het een tijdje geleden toch over printplaten van 2500 euro?
Daar zit dus een fout in :X
Er zit een SPI connector op waarmee je de AVR die erop zit kan programmeren. Er zit alleen ook nog een SPI A/D converter op het bordje, die moet dus uitgeschakeld worden als je gaat programmeren. Hebben ze een & poort gebruikt aan de reset van de AVR en de /CS pinnen van de proc en de A/D converter.... /RESET (0 = proggen) & /CS (0 is actief) = ... inderdaad, 0. Actief dus.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2007 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Die van voti werkt gewoon zoals het hoort, zie ook dit voor werkende code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Mjah, ik zoek een aantal types rotary encoder (o.a. met meer/minder stapjes, ook dubbele, en met een drukknop. Die van Voti die hier naast me ligt is een staande met 24 stappen, maar zoek dus ook modellen met meerdere assen.

Zag inderdaad dat die hele dure gemaakt zijn voor 3000rpm ofzo, dat is niet bepaald wat ik zoek, gewoon als potmetervervanging eigenlijk. De 2 betaalbare bij farnell zijn beide 16 staps.

Die van conrad heeft een drukknop, heeft 30 stappen (wat dan weer wel jammer is, zoek eigenlijk 24, is beter deelbaar).
Ben nu maar bij digikey aan het zoeken, maar nog niks gevonden daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 14:23
Ik zit met het volgende, ik wil met mijn standaard C programma op mijn PC, mijn PIC aansturen. Ik wil het graag doen via de seriele poort, omdat deze vrij makkelijk te bouwen is in een micro controller. Ik heb de volgende dingen al voormekaar gekregen:

Communicatie opbouwen via de seriele poort met hyperterminal met een USB adapter.

Nu wil ik niet constant via hyperterminal werken, dat ding kan niet eens waardes onder de 0x30 er heen sturen enzo. Ik wil het versturen van data via een C programma doen. Ik heb op internet al redelijk wat zitten zoeken, maar ik kan maar niet het IO adress van mijn Compoort vinden, zodat ik hem aan kan sturen via io.dll. Heeft iemand enig idee hoe je de IRQ kan vinden, of is er een betere mannier dat ik meteen het nummer van mijn compoort ergens in kan voeren. (zit op com8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-08 08:10
Zjosh schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 18:41:
Nu wil ik niet constant via hyperterminal werken, dat ding kan niet eens waardes onder de 0x30 er heen sturen enzo. Ik wil het versturen van data via een C programma doen. Ik heb op internet al redelijk wat zitten zoeken, maar ik kan maar niet het IO adress van mijn Compoort vinden, zodat ik hem aan kan sturen via io.dll. Heeft iemand enig idee hoe je de IRQ kan vinden, of is er een betere mannier dat ik meteen het nummer van mijn compoort ergens in kan voeren. (zit op com8).
Onder windows het IRQ en IO adress van de seriele poort vinden:
  1. open het configuratiescherm (klasieke weergave)
  2. open systeem
  3. tabblad hardware
  4. knop apparaatbeheer
  5. het plusje voor "poorten (com en lpt)"
  6. kies de poort die je zoekt (in jou geval: "communicatiepoort (COM8)"
  7. tabblad bronnen
  8. en zie daar het IO bereik en de IRQ
  9. het IO adres is het 1e getal van het IO bereik
Het kan echter wel zijn dat deze methode alleen werkt voor "echte" (niet USB) com poorten.
Voor USB versies zou je eens moeten kijken in de manual van io.dll

[ Voor 2% gewijzigd door Tim_bots op 25-07-2007 19:15 . Reden: quote foutje ]

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
Tim_bots schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 19:14:
[...]

Onder windows het IRQ en IO adress van de seriele poort vinden:
  1. open het configuratiescherm (klasieke weergave)
  2. open systeem
  3. tabblad hardware
  4. knop apparaatbeheer
  5. het plusje voor "poorten (com en lpt)"
  6. kies de poort die je zoekt (in jou geval: "communicatiepoort (COM8)"
  7. tabblad bronnen
  8. en zie daar het IO bereik en de IRQ
  9. het IO adres is het 1e getal van het IO bereik
Het kan echter wel zijn dat deze methode alleen werkt voor "echte" (niet USB) com poorten.
Voor USB versies zou je eens moeten kijken in de manual van io.dll
Het probleem is dat het geen echte compoort is. Het is een USB versie. In de handleiding van IO.dll staat verassend weinig over hoe deze werkt met usb converters. Ik heb wel ergens een irq gevonden, maar dit schijnt niet echt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Windows heeft prima support voor com poorten, virtueel (USB) of echt. IRQ's en I/O poorten zijn iets van het verleden, daar hoor je in windows niets mee te maken te hebben (oke voor parallele poorten is het nog een aardige hack).

Kijk eens naar de Communications API die standaard in windows zit: http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/aa363196.aspx . Er is ook genoeg over te vinden op internet. In feite kun je gewoon met CreateFile een com poort openen en hier naar schrijven en van lezen. Enige is dat de baudrate e.d. ingesteld moeten worden en dat gaat weer via bovengenoemde API.

Als je een .NET 2.0 taal gebruikt is het helemaal eenvoudig, daar heb je standaard een SerialPort class.

Het enige met USB-serieel converters is dat bij hoge snelheden handshake lijnen moeten worden gebruikt. Zolang je lage snelheden gebruikt en de USB lijn voor de rest rustig houdt kan je ook zonder.

Wat ook niet werkt is de handshake lijnen misbruiken om data over te sturen zoals in sommige schema's nog wel gedaan wordt. Dat is sowieso gewoon misbruik ook bij een normale seriele poort maar bij USB-serieel kun je dit helemaal wel vergeten. Gewoon standaard communicatie (RX/TX) met een microcontroller is echter geen enkel probleem.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Dude, waarom zou je met direct hardware access de com-poort proberen aan te sturen? Je kunt via de standaard Windows-manieren elke mogelijke byte serieel op de lijn pleuren, en ook de handshaking-lijntjes heen en weer bewegen is prima te doen. Ik kan je d'r helaas geen voorbeelden bij geven ivm al een heeeeele tijd geen Windows-programming meer gedaan te hebben ;)

Edit: Wat die gekke tovenaar boven me dus zegt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Sprite_tm op 25-07-2007 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
Hmm.. Dit had ik nooit verwacht. Ik kon gewoon mijn compoort zonder enkele problemen met dit ding configureren, nu alleen nog even aansturen, maar iig bedankt :) Kan ik weer verder met mijn programmatjes.

Edit: Het is gelukt, bedankt mensen. _/-\o_

Edit2: Ik zal dan meteen maar even vertellen waar ik mee bezig ben, om het in de kroeg wel over EL te laten gaan. Ik heb een micro controller met daarop een 8x8 led matrix aangesloten. Deze stuur ik nu data met mijn pc. Wat ik er heen stuur, plaatjes. Ik heb in C een programma geschreven wat het plaatje opent, kijkt of alles van de goede structuur is (.bmp monochroom) en stuurt de gedecodeerde data vervolgens naar mijn micro controller, welke het vervolgens weergeeft op de led matrix. De matrix verkeert nu nog in development status( ie 3x4 leds op een breadboard ) maar straks wordt deze in een stuk plexiglas gemaakt. Tevens kunnen er dan animaties op gezet worden( doormiddel van meerdere .bmp files er heen te sturen).

[ Voor 69% gewijzigd door Zjosh op 26-07-2007 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Iemand die weet hoever je een 74HC595 schuifregister kan misbruiken? Op korte termijn wil ik een aansturing maken voor een 140-tal led's, aangezien die op te splitsen zijn in een paar blokken verschuivende led's lijkt me rechtstreeks aansturen via een schuifregister het eenvoudigst.
Om soldeerwerk te besparen, zou ik zonder weerstand willen werken, een 74HC595 kan volgens de datasheet ongeveer 25mA leveren, kan ik daar dan gewoon een led op hangen (zoals bij een PIC mogelijk is)?

LED driver zou wel handiger zijn qua soldeerwerk, maar ik weet niet direct courante type's, en mijn vaste elektroboer is in vakantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Gister trouwens een WSKP100 gekocht. 80 euro, niet duur als je bedenkt dat ik er ook nog een daadwerkelijk doel voor heb. (namelijk: ombouwen naar sip-communicatie)
Afbeeldingslocatie: http://www.telec.nl/media/Edgcore/2.58809.jpg
Lang verhaal kort: Gisterochtend had ik 'm nog niet, gistermiddag had het kreng een externe serieele poort en gisteravond schalde er di.fm uit het speakertje :) Leuk spul. Alleen jammer dat de wlan-driver ervan als binary blob is meegeleverd; moet ik weer de exacte kernelversie e.d. opzoeken om modules te maken zonder wifi stuk te maken.

Naftie: Wat ben je van plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Didactische visualisatie van de werking van het hart, dat wordt het.
De 4 aderen (toe-en afvoer) zijn elk van 16 leds voorzien, waar een aantal ledjes als in een looplicht oplichten om de bloedstroom voor te stellen. De 4 hartkamers hebben ook 16 led's als spiraal geplaatst, om het vullen en wegpompen te kunnen visualiseren (vanaf het midden gaan ze allemaal een na een oplichten ==> vullen, van buitenaf spiraalvormig naar binnen weer doven ==> wegpompen).

Dat zijn dan 128 led's die op schuivende wijze aangestuurd worden, schuifregister dus (het leeglopen zal wel wat meer programmering vergen, is niet simpel schuiven, i know). Om het simpel te houden (ik ga het niet solderen, ik geef een schema en programmeer) wil ik zo weinig mogelijk componenten gebruiken, led's dus rechtstreeks op het schuifregister zonder weerstandje indien mogelijk (alle anode's kunnen gezamenlijk aan massa).

Als het echt niet kan, gooi ik er wel SIL weerstandsarray's tussen, maar dat is meer werk. Het moet volgende week af zijn en degene die het solderen en monteren doet moet overdag werken (en heeft verder nog een extreem druk leven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 08:43
Ik ga binnenkort in de huiskamer een gedeelte van een muur opnieuw afwerken met natuursteenstrips.
Afbeeldingslocatie: http://www.nl.beltrami.be/fotos/real_normaal/arne002-003-.jpg

Op de rest van de muur zitten gewone steenstrips en ik zit dan dus met een overgang. Nu leek het mij wel mooi om dat af te werken met links en rechts een RVS-balkje met daarin LED's die de natuursteen belichten.
Om het nog wat mooier/afwisselender te maken, zat ik te denken aan verschillende kleuren LED's welke ik dan via de PC (MediaCenter) zou kunnen bedienen.

Welke LED's zou ik hiervoor het best kunnen gebruiken? Ik kan wel LED's vergelijken, maar die waarden zeggen mij niet zoveel en de prijzen lopen erg uiteen. Ik zou zeggen dat RGB LED's het handigst zijn.
Het gedeelte dat moet worden uitgelicht is zo'n 2m breed en 2,5m hoog. Zijn hiervoor 'high power LED's nodig?

Voor de aansturing vanuit de PC zat ik de denken aan een Velleman K8061 welke ik dan via USB kan aansluiten. Dit omdat ik hierop in de toekomst nog veel meer kan aansluiten.
Is dit een goede optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Naftebakje: Waarom multiplex je het niet? 128 is netjes in een matrix van 8*9 te zetten, uCtje erbij, uln2803 om de kolommen aan te sturen, klaaar :)

Maikel: RGB leds zijn wel het leukste idd, dan kan je iig nog later on-the-fly kleurtjes fixen. Bij de leds: kijk naar de hoeveelheid mcd (helderheid dus; je wil hier wel >1000mcd hebben) en de openingshoek: met 10 graden openingshoek heb je eerder een zeer helder spotje dan een egale verlichting. De hoeveelheid mcd is trouwens ook invers afhankelijk van de openingshoek omdat het licht zich over een groter oppervlak moet verspreiden.

Een K8061 is iirc een relais-achtige print, niewaar? Volgens mij kan je dan beter met een paar mosfets en een microcontroller zelf iets inelkaarschroeven: je wilt namelijk waarschijnlijk de leds wel laten faden en vloeiende kleurovergangen maken enzo, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Sprite_tm schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 15:05:
Naftebakje: Waarom multiplex je het niet? 128 is netjes in een matrix van 8*9 te zetten, uCtje erbij, uln2803 om de kolommen aan te sturen, klaaar :)
...
Meer soldeerwerk (elke module is gelijk, korte draden, bij de schuifregisters), en moeilijker aan te sturen.

[ Voor 14% gewijzigd door naftebakje op 27-07-2007 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Sprite_tm schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 15:05:
Maikel: RGB leds zijn wel het leukste idd, dan kan je iig nog later on-the-fly kleurtjes fixen. Bij de leds: kijk naar de hoeveelheid mcd (helderheid dus; je wil hier wel >1000mcd hebben) en de openingshoek: met 10 graden openingshoek heb je eerder een zeer helder spotje dan een egale verlichting. De hoeveelheid mcd is trouwens ook invers afhankelijk van de openingshoek omdat het licht zich over een groter oppervlak moet verspreiden.

Een K8061 is iirc een relais-achtige print, niewaar? Volgens mij kan je dan beter met een paar mosfets en een microcontroller zelf iets inelkaarschroeven: je wilt namelijk waarschijnlijk de leds wel laten faden en vloeiende kleurovergangen maken enzo, lijkt me.
In principe zou ik met verschillende kleuren LED's (in groepjes vlak naast elkaar) ook kleuren moeten kunnen mixen, lijkt me. Maar met RGB LED's zal dit inderdaad stukken beter gaan. :)

De K8061 heeft de volgende features:
- 8 analogue 10 bit resolution inputs: 0…5 or 10VDC / 20kohm
- 8 analogue 8 bit resolution outputs: 0…5V or 10VDC / 47ohm
- 8 digital inputs: open collector compatible (connection to GND=0) with on board LED indication
- 8 digital open collector outputs (max. 50V/100mA) with on board LED indication
- one 10 bit PWM output: 0 to 100% open collector output (max 100mA / 40V) with on board LED indication.
- general response time: 4ms per command
- USB Port: 2.0 and 1.1 compatible (USB cable included)

Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/products/0/k8061.jpg
Na hier wat rondgelezen te hebben, ben ik er achter dat LED's het gemakkelijkst dmv PWM zijn te dimmen. En deze kaart heeft daar dus een output voor (wel slechts 1).

Nu heb ik ook nog de vraag wat dan het gemakkelijkst is: vanuit die kaart de LED's aansturen, of een apart (extra) kaartje zelf maken wat bij de LED's geplaatst wordt en door middel van een enkele kabel door de PC kan worden aangestuurd.

Of toch nog zelf een interface-kaart maken?

PS. Voordeel van deze Velleman leek mij dat deze uit te breiden is met andere Velleman-modules (temp. module, afstandsbediening-module, etc.). Maar nogmaals, ik ben (nog) helemaal niet thuis hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mja, ik zou zelf dus een eigen printje inelkaarzetten... een uC plus de mosfets om de leds aan te sturen kan je op een printje ter grootte van een lucifersdoosje zetten en kost je waarschijnlijk veel minder dan zo'n Velleman-unit. Betekent wel wat meer werk qua software en hardware, maar als je dat ervoor overhebt kan je een mooie oplossing inelkaarfietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Sprite_tm schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 15:27:
Mja, ik zou zelf dus een eigen printje inelkaarzetten... een uC plus de mosfets om de leds aan te sturen kan je op een printje ter grootte van een lucifersdoosje zetten en kost je waarschijnlijk veel minder dan zo'n Velleman-unit. Betekent wel wat meer werk qua software en hardware, maar als je dat ervoor overhebt kan je een mooie oplossing inelkaarfietsen.
Maar dan is het niet meer (makkelijk) uit te breiden. Bovendien heb ik zo gauw niet de kennis en mogelijkheid om zelf printjes te maken.
En qua software zal het allemaal ook een stuk lastiger worden.
Als het met die Velleman-kaart (gemakkelijk) mogelijk is, denk ik toch dat ik daar voor ga. (lekker eigenwijs) :)
Alleen weet ik dus (nog) niet of en hoe ik daarmee de LED's zou moeten aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ok weer een vage :P

Ik heb een test bordje met een atmega162. Ik stuur eens in de 100000 cpu cycles het getal 1 over de seriele poort. Als ik dan kijk wat er uit komt is dat dus niet altid 1. 40% van de tijd is het een 1, de rest van de tijd (hetzelfde) vage karakter (geen ascii). Enig idee waar dit aan kan liggen?
Ik heb geen zwevende aarde, Max232 en C'tjes vervangen, uc getest op een ander test bord en daar werkte hij prima.

Help? :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verkeerde instellingen serial port? (Hoewel ie dan op het andere board ook niet zou werken...)

Brakke voeding?

Lekker vaag wel

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2007 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@sprite_tm Leuk prijectje die telefoon, heb hier nog steeds een usb telefoon liggen, maar die wil niet werken. (Ding wat ik gratis kreeg van xs4all)

En je hebt altijd nog module versioning support he, geeft je wat speling met drivers.

Heb zelf iig nog een softphone, werkt ook zeker niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
naftebakje schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 14:20:
Didactische visualisatie van de werking van het hart, dat wordt het.
De 4 aderen (toe-en afvoer) zijn elk van 16 leds voorzien, waar een aantal ledjes als in een looplicht oplichten om de bloedstroom voor te stellen. De 4 hartkamers hebben ook 16 led's als spiraal geplaatst, om het vullen en wegpompen te kunnen visualiseren (vanaf het midden gaan ze allemaal een na een oplichten ==> vullen, van buitenaf spiraalvormig naar binnen weer doven ==> wegpompen).

Dat zijn dan 128 led's die op schuivende wijze aangestuurd worden, schuifregister dus (het leeglopen zal wel wat meer programmering vergen, is niet simpel schuiven, i know). Om het simpel te houden (ik ga het niet solderen, ik geef een schema en programmeer) wil ik zo weinig mogelijk componenten gebruiken, led's dus rechtstreeks op het schuifregister zonder weerstandje indien mogelijk (alle anode's kunnen gezamenlijk aan massa).

Als het echt niet kan, gooi ik er wel SIL weerstandsarray's tussen, maar dat is meer werk. Het moet volgende week af zijn en degene die het solderen en monteren doet moet overdag werken (en heeft verder nog een extreem druk leven).
Is dat niet makkelijker zonder µC? Ik denk dan aan op de helft ergens een not poortje terug naar de ingang van het schuifregister. Zodat je een variant van de Johnson ringteller krijgt. Als ik je verhaal lees is dat wat je zou willen?

Het valt me op dat veel mensen nogal rap naar een µC grijpen, maar soms is het veel simpeler met kleine digitale poortjes, zoals nu als ik het juist zou hebben kan je een µC vervangen door een simpele not poort.

Als ik je verhaal mis begrepen heb dan is het natuurlijk iets anders ... maar ik zou niet weten wat je anders zou bedoelen.

@Atlas: Misschien ergens een slecht contact of zo? Heb je bij dat ander bordje toevallig ook een andere kabel geprobeerd? Ik zou de solderingen eens nagaan of de pinnen van de seriele poort op het bordje. Het kan altijd zijn dat er wat slijt op komt of dat er een fabricage fout opzit. Is het eigenlijk een zelfgebouwd bordje of een zelf gekocht en hoe oud zijn de bordjes?

[ Voor 9% gewijzigd door kluyze op 27-07-2007 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
kluyze schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 21:19:
[...]
Is dat niet makkelijker zonder µC? Ik denk dan aan op de helft ergens een not poortje terug naar de ingang van het schuifregister. Zodat je een variant van de Johnson ringteller krijgt. Als ik je verhaal lees is dat wat je zou willen?
...
In principe kan dat wel, maar dan kunnen fancy dingen zoals het apart laten oplichten van aparte onderdelen, een simpele en een reële loop, ... niet zo gemakkelijk gebeuren.
Een µC is ook vaak minder soldeerwerk (dus minder kans op fouten) dan een nest 74LSxx en dergerlijken.
Het grootste probleem wordt nog om zo snel mogelijk aan componenten te geraken, als iemand een elektroboer weet in zuidwestvlaanderen die maandag open is, geef gerust een gil :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, mensen grijpen vaak naar een uC omdat het vaak heel eenvoudig is later wijzigingen aan te brengen zonder weer te gaan solderen.

Maar eigenlijk heb je wel gelijk, mensen grijpen te snel naar een uC, ik ook, maar voornamelijk omdat ik niet de kennis heb om dingen efficient op te lossen zonder een uC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
En gezien de prijs van een µC tegenwoordig, als het een beetje complex wordt kan je er niet tegenop solderen...

Vaak kunnen dingen sneller/kleiner en vaak zelfs goedkoper gemaakt worden met een microcontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

maikel schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 14:41:
Ik ga binnenkort in de huiskamer een gedeelte van een muur opnieuw afwerken met natuursteenstrips.
[afbeelding]

Op de rest van de muur zitten gewone steenstrips en ik zit dan dus met een overgang. Nu leek het mij wel mooi om dat af te werken met links en rechts een RVS-balkje met daarin LED's die de natuursteen belichten.
Om het nog wat mooier/afwisselender te maken, zat ik te denken aan verschillende kleuren LED's welke ik dan via de PC (MediaCenter) zou kunnen bedienen.

Welke LED's zou ik hiervoor het best kunnen gebruiken? Ik kan wel LED's vergelijken, maar die waarden zeggen mij niet zoveel en de prijzen lopen erg uiteen. Ik zou zeggen dat RGB LED's het handigst zijn.
Het gedeelte dat moet worden uitgelicht is zo'n 2m breed en 2,5m hoog. Zijn hiervoor 'high power LED's nodig?

Voor de aansturing vanuit de PC zat ik de denken aan een Velleman K8061 welke ik dan via USB kan aansluiten. Dit omdat ik hierop in de toekomst nog veel meer kan aansluiten.
Is dit een goede optie?
Een chromoflex controller met wat RGB led's of strips is en prima optie hiervan. Chromoflex heeft een stel voorgebakken effecten, en via 4 schuifjes kun je rood,blauw, groen en dimmer eenvoudig instellen.

Heb er nu inmiddels 3 op mijn kamer, en de 4e zal er denk ook nog wel komen.

Hier wat meer info over RGB leds+aansturingen: Mijn zelfbouw RGB moodlight

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 28-07-2007 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi :w

Ik ben aan het experimenteren met een testbordje voor een 16F628 microcontroller, maar het programmatje welke ik geschreven heb blijkt niet te werken. (ledjes blijven uit).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
INCLUDE P16F628A.INC

ORG     0x00

start:
    CLRF    PORTB           ;clear file port B
    BCF     STATUS, RP1     ;RP1 op 0 gezet
    BSF     STATUS, RP0     ;RP0 op 1 gezet
    MOVLW   0x0F            ;00001111
    MOVWF   TRISB

BCF     STATUS, RP1     ;RP1 op 0 gezet
    BCF     STATUS, RP0     ;RP0 op 0 gezet
    MOVLW   0x90            ;10010000
    MOVWF   PORTB

loop:
    GOTO    loop

END

Hebben jullie enig idee wat er mis kan zijn?
De ledjes zijn aangesloten op pin 7, 6, 5 en 4 van portB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Ik ben mijn lcd'tje in elkaar aan het solderen, maar nu heb ik 2 potmetertjes, alleen heb ik geen idee meer hoeveel ohm het is.

Op de een staat een S bij het middelste pinnetje en met witte letters staat 10k326M
en bij de ander staat Z bij het middelste pinnetje en met witte letters staat 100334M

Ik neem aan dat die met pin S 10k ohm is, maar wat zal die ander zijn? Die is namelijk bedoeld voor de backlight van mijn lcd, normaal gaat daar een 3.9ohm weerstand op.

En kan het veel kwaad als je een verkeerde potmeter erop heb zitten?

(het gaat om een lcd van crystalfontz 128x64 gdm12864h)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:39

virus.elektro

profesionele monitor sloper

denk dat die met een Z 100 ohm is. dat zou logisch zijn namelijk. anders gewoon even doormeten met een multimeter tussen de buitenste 2 pinnetjes

of het kwaad kan als je de verkeerde pakt weet ik zo niet, ligt helemaal aan het schema en de rest van de componenten. een grotere zou bij bijvoorbeeld een grovere instelling betekenen, maar het kan net zo goed gewoon helemaal niet werken.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

virus.elektro schreef op zondag 29 juli 2007 @ 15:52:
denk dat die met een Z 100 ohm is. dat zou logisch zijn namelijk. anders gewoon even doormeten met een multimeter tussen de buitenste 2 pinnetjes

of het kwaad kan als je de verkeerde pakt weet ik zo niet, ligt helemaal aan het schema en de rest van de componenten. een grotere zou bij bijvoorbeeld een grovere instelling betekenen, maar het kan net zo goed gewoon helemaal niet werken.
Ik had net de potmeter met de S gepakt en ik zag iets van 100 geloof ik, alleen ben ik vergeten op wat voor stand ik hem had staan omdat die batterijen op gingen. Welke stand kan ik het beste nemen eigenlijk?

als het goed is moet ik er één van 100 Ohm en één van 10 Ohm hebben, als alles goed opgestuurd is ;)

[ Voor 6% gewijzigd door AOC op 29-07-2007 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Dreamscape88: Maak je met die tris-instructie niet pin 0-3 tot output terwijl je later met de portb-instructie pin 4 en 7 aanzet, terwijl het dus inputs zijn? Dat gaat niet werken iirc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 0x0F, 0xF0, 0x00 en 0xFF reeds in TRISB gestoken. Telkens zonder resultaat. Is het mogelijk dat de fout ergens anders in ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 01:13
In de simulator werkt het programma, misschien gaat er iets niet goed met programmeren of staan je fuses niet goed ingesteld.
Heb je ook een kristal aangesloten of werk je met de interne oscilator? En hoe heb je de MCLR pin aangesloten, probeer deze anders eens aan de voedingsspanning te leggen?

[ Voor 11% gewijzigd door TweakPino op 29-07-2007 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik werk met een externe oscilator (4Mhz). De /MCLR hangt aan de Vcc met een weerstand en via een schakelaartje aan de ground. In de normale toestand staat op de /MCLR pin dus 5V. Ik heb geen idee hoe de fuses staan ingesteld. Geen idee hoe je die instelt via MPLAB/BumbleBee i.c.m. een WISP programmer.

In MPLAB heb ik ondertussen de fuses gevonden, maar deze kan ik niet wijzigen.
Deze zijn ingesteld: externe oscillator op RA7-OSC1/RA6-OSC2, Watchdogtimer on, Power up timer Disabled, Brown out detect Enabled, Master clear enable Enabled, Low voltage program Enabled, Dataread protect Disabled, Code protect Off.

Schema van PIC-aansluiting:
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/sandman/dreamscape/schemapic01.JPG

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2007 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
^normaal moet je een reeks met instellingen in je programma zetten, die kan je vinden in "P16F628A.INC", maar in de header-file's die meegeleverd zijn bij mplab staat al een werkende configuratieregel (dus juiste kristalinstellingen en de watchdog uitgeschakeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 00:56

StapelPanda

PB0MV

Ook even kijken of je poorten op Digitaal staan, en niet op Analoog. heeft bij mij heel veel koppijn met rs232 gegeven :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:01

Ibex

^^ met stom.

Atlas schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 15:56:
Ok weer een vage :P

Ik heb een test bordje met een atmega162. Ik stuur eens in de 100000 cpu cycles het getal 1 over de seriele poort. Als ik dan kijk wat er uit komt is dat dus niet altid 1. 40% van de tijd is het een 1, de rest van de tijd (hetzelfde) vage karakter (geen ascii). Enig idee waar dit aan kan liggen?
Ik heb geen zwevende aarde, Max232 en C'tjes vervangen, uc getest op een ander test bord en daar werkte hij prima.

Help? :P
Liggen de printsporen op beide bordjes gelijk? Anders zou je kunnen denken dat de signaalkabels ergens storingen opnemen van een voedingkabel, of misschien van een hoogfrequent signaal dat in de buurt ligt?

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 01:13
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 19:31:
Ik werk met een externe oscilator (4Mhz). De /MCLR hangt aan de Vcc met een weerstand en via een schakelaartje aan de ground. In de normale toestand staat op de /MCLR pin dus 5V. Ik heb geen idee hoe de fuses staan ingesteld. Geen idee hoe je die instelt via MPLAB/BumbleBee i.c.m. een WISP programmer.

In MPLAB heb ik ondertussen de fuses gevonden, maar deze kan ik niet wijzigen.
Deze zijn ingesteld: externe oscillator op RA7-OSC1/RA6-OSC2, Watchdogtimer on, Power up timer Disabled, Brown out detect Enabled, Master clear enable Enabled, Low voltage program Enabled, Dataread protect Disabled, Code protect Off.

Schema van PIC-aansluiting:
[afbeelding]
Ik heb geen ervaring met de WISP maar je kunt de fuses instellen in MPLAP onder configure --> configuration bits. Als je een 4MHz kristal gebruikt dan moet je Oscillator op XT zetten. Verder zou ik watchdogtimer uitzetten en poweruptimer aan. De rest lijkt mij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
In mplab kan je ook in je code de configuration bits aangeven.

code:
1
2
3
list p=16F628a
#include "p16f628a.inc"
__config 3F0A

Bij mij waren de config bits wel eens weg als ik alles resette, maar zo worden ze altijd ingesteld als de code gecompileerd wordt. Ik weet niet of dit werkt bij jou, maar dit is gecopy-paste dus je moet zelf je eigen configcode gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Nou ik heb het printje in een uurtje weer opgebouwd en nu werkt ie wel :P
Stom ding :+
Kan nog steeds niet vinden waar de andere misgaat :/

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

* Ibex besteld een biertje en schuift aan :).

Stel een microcontroller waarbij een der pennen te gebruiken is als digitale I/O, maar ook als analoge ingang voor bijvoorbeeld een ADC. Stel nu dat aan die pen een transistor (met bijbehorende weerstand) hangt, die een led schakelt. Indien ik de pen als digitale I/O gebruik, zal de led weergeven welk signaal (1 of 0) ik aan de pen heb hangen. Maar wanneer ik de pen dan als analoge ingang voor mijn ADC wil gebruiken, zal deze transistor (met bijbehorende weerstand) mij hierbij hinderen of het analoge signaal vervormen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
De meting zelf moet volgens mij goed gaan. De spanning die je wilt meten zal echter de transistor ook aansturen, iedere spanning boven Vbe zal ervoor zorgen dat je transistor in geleiding gaat (er vanuitgaande dat de versterking genoeg is maar dat verwacht ik wel als je de transistor als schakelaar gebruikt.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:21
zojuist wat nieuwe dingen binnengekregen. oude philips buizenmeetapparatuur

de GM 5655, de GM 5600 en de GM 6008

de scopen doen in ieder geval iets.. de 5655 lijkt y as verschuiving niet helemaal te willen doen, maar ik denk een rotte potmeter. Vanavond nog even doormeten en kijken of dat het probleem is. De 5600 lijkt het goed te doen. het is wel m'n eerste scoop dus moet nog wel ergens probes vandaan halen.

de 6008 heb ik nog niet erg goed bekeken. Zat geen stekker bij dus moet er nog even een draad aan solderen. dan maar eens kijken of ik die aan de praat kan krijgen.

eigenlijk is het allemaal m'n eerste apparatuur. Ben al een hele tijd me aan het verdiepen in elektronica en ik kreeg dit toevallig van familie.

[ Voor 11% gewijzigd door Matthijs B op 31-07-2007 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-08 08:02

TRG

Technotium99-m

Een vraagje voor de kroegbezoekers:

Een vriend van me heeft een IWAKI pomp gekocht voor zijn waterkoelingssetup. Deze pomp komt uit de USA en heeft de volgende specs: 100V / 60Hz / 50Watt

Hij heeft een 230V/50Hz --> 110V/50Hz omvormer gekocht om het apparaat aan te sluiten. We wisten niet of het nou wel of niet goed was voor de pomp - maar uiteindelijk zijn we maar akkoord gegaan met het idee dat de spanningfluctuaties in het net ook wel voor die 10% extra aan voltage kunnen zorgen, en het dus wel goed zou gaan.

De pomp is aangesloten en werk prima, alleen wordt hij wel wat warm (dat heet goed warm als je hem aanraakt - nog niet heet iig).

Voor de zekerheid heeft hij toch ff IWAKI gemaild, met de volgende respons:
Een 100V pomp draait normaal gesproken ook op 60 Hz (dus 3600 tpm ipv 2900 op 50Hz) en heeft dus zowieso al problemen met koelen op 50 Hz, daar bovenop geef je hem nu 10% meer spanning als normaal voor dat pomptype hetgeen dus problemen gaat geven.
Nu wil hij dus overstappen op de juiste spanning, maar een omvormer voor 100V/60Hz lijkt vooralsnog niet te vinden. Ik heb sites als conrad, got en google doorzocht, maar het lijkt erop dat 100V/60Hz een leipe maat is in de wereld van omvormers. Weet er iemand of deze wel te krijgen zijn, of heeft er iemand een nuttige suggestie?

PS: voor de geintresseerden, de pomp gemonteerd

[ Voor 4% gewijzigd door TRG op 01-08-2007 21:38 ]

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Wat is er mis met een normale nederlandse pomp?

Om van 230V 50Hz naar 100V 60Hz te gaan heb je een vrij complexe convertor nodig wat flink in de cijfers gaat lopen.

Die je nu hebt is basicly een transformator, maar voor 100V 60Hz heb je heel iets anders nodig.
Om een goede 60Hz te krijgen moet je een 60 Hz sinus ergens vandaan vissen, en dan versterken tot 100V op de hoeveelheid watt's die je nodig hebt. Dat is niet iets wat je met een paar simpele componten kan.

Hoeveel watt is de pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-08 08:02

TRG

Technotium99-m

Er is niets mis met een normale nederlandse pomp, maar deze pomp heeft hij 2e hands van iemand uit de USA gekocht voor 140$ (met wat nog andere spullen die de verzendingkosten ruimschoots compenseerden). Aangezien de pomp hier zon 280 euro kost in 230volt uitvoering (ex btw - volgens IWAKI zelf), is die 140$ zeker geen slechte koop geweest. Daarnaast wordt hij in de USA waterkoelingswereld vrij veel gebruikt.

Ik had ik wel verwacht dat de frequentie veranderen flink wat extra elektronika behoeft.

De pomp is volgens spec 49 tot 60 watt. Het lijkt mij ook al een hele verbetering als er een omvormer is van 230V/50Hz --> 100V/50Hz, of misschien regelbaar van 70-100 ofzo. Als de warmte maar een beetje teruggebracht wordt (en daarmee hoogstwss ook de levensduur van de pomp).

[ Voor 7% gewijzigd door TRG op 05-12-2007 18:40 ]

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Als je niet de 60Hz doet werkt de pomp gewoon gaar, simpel.
De pomp is niet ontworpen om op 50Hz te draaien, dus dan wertk hij gewoon niet goed (meer warmteontwikkeling, veel kortere levensuur, etc).

Je kan misschien wel wegkomen met 200V blokspanning in plaats van 100V sinus.
Dan zou je een 200V DC moeten maken, dan zou je een ~140VAC trafo moeten hebben, dat gelijkrichten, 600V elco erachter en dat met een flinke npn aansturen met een 60Hz blokgolf.

Dat is opzich vrij simpel, maar weet niet of die pomp de blokspanning net zo aardig vind als een echte sinus.

Afbeeldingslocatie: http://got.sa007.nl/50-60convert.png

Waarbij:
- trafo van 230 naar ~140 AC.
- F1 zekering van 1A
- B1 een bruggelijkrichter die het vermogen aankan
- C1 een condensator van minimaal 300V
- T1 een npn condensator die een open spanning van 300V aan kan
- D1 beetje lompe diode als vrijloopdiode
- 60Hz een 60Hz blokgof bron, goed afgestelde 555, desnoods een microcontroller die zo'n puls geeft.

Denk niet dat de pomp problemen zal hebben met het 0 tot 200V ipv -100 tot +100V, maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 32% gewijzigd door SA007 op 01-08-2007 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Zou het geen idee zijn om met een µC een frequentie regelaar te maken? Dat je via pwm of zo een sinus stroom maakt?

Afbeeldingslocatie: http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2267/pmsm/pseudosin.gif
klik voor link met meer uitleg (Duits)

Ik weet niet of de motor het aankan, maar het is misschien een optie? Of was dat misschien wat je bedoelde SA007?

Ow en ik weet dat ik een paar post terug zelf het gebruik van een µC afgeraden heb :) maar voor dit soort projecten is het nogal moeilijk zonder µC, ik denk niet dat je dit soort signaal makkelijk met een 555 kan krijgen, en zeker niet regelbaar.

[ Voor 51% gewijzigd door kluyze op 01-08-2007 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Dam heb je al direct een h-brug nodig met een dikke cap op de uitgang om er een sinus van te maken want pwm lust dat pompje waarschijnlijk niet.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Zou die 60Hz echt zoveel uitmaken? Okee, het pompje draait zo'n 20% trager. Zou je niet gewoon stomweg je spanning van 220V naar 110-10%=90V kunnen omzetten dmv eoa trafo? Ben je ook klaar, weliswaar met wat performanceverlies maar wel op een heel simpele manier.

Damn, een goede digital storage-scoop is best practisch. Weet je de baudrate van een signaal niet? Zorg dat je een byte ervan opslaat in het geheugen van je scoop, druk even twee cursors op de juiste plek en je hebt je baudrate staan :) Pariteit en databits uitvogelen is daarna nog wel een probleem, maar daar dat meestal altijd 8n1 is boeit dat nou ook niet zo enorm veel.

Over scopen gesproken: Kan ik nog iemand blij maken met een scoopje?
Afbeeldingslocatie: http://www.amplifier.cd/Test_Equipment/Tektronix/Tektronix_other/images/502A.jpg
Dual-channel, buizenbakje met wat transistors erbij, echte dual-channel scopen (crt heeft 2 electronenkanonnen), komt uit ongeveer 1961. Gaat tot ongeveer 100KHz, daarboven issie niet echt nauwkeurig meer. Calibratie-output is stuk (buis gebroken) maar die gebruik je toch nauwelijks. Op te halen in Enschede, mits je 'm niet voor onderdelen sloopt of er andere disrespectabele zaken mee doet.

[ Voor 12% gewijzigd door Sprite_tm op 02-08-2007 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0dka
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-07-2021
SA007 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 22:39:
Als je niet de 60Hz doet werkt de pomp gewoon gaar, simpel.
De pomp is niet ontworpen om op 50Hz te draaien, dus dan wertk hij gewoon niet goed (meer warmteontwikkeling, veel kortere levensuur, etc).
Bedankt voor de moeite, dat schema ziet er interessant uit. En dat is ook meteen de reden dat ik niet zelf gepost heb over deze pomp, elektronica begrijp ik helaas nauwelijks.

Maar het plan is dus om eenvoudig het voltage te verlagen naar 100 of 90v, zelf een (kostbare) oplossing in elkaar draaien is niet de bedoeling. Of het inderdaad eenvoudig kan weet ik niet. Mocht het ingewikkeld en duur worden, dan draai ik de pomp gewoon stuk (en dat kan bij een Iwaki nog wel eens erg lang duren). Dan ga ik daarna door met een DDC2 met gemodde top want die past prima in de mijn loop, d.w.z. ik hoef geen slangen te verleggen.

Vergis je echter niet, dit is een waanzinnig sterke en betrouwbare pomp dus als het ook maar enigszins mogelijk is om het zaakje op een koelere en minder luidruchtige manier aan de praat te krijgen dan graag. Alle suggesties zijn welkom, het kan toch niet zo ingewikkeld zijn om met het voltage te spelen? Er zijn geloof ik voedingen die dergelijke functies hebben. Op XS gebruiken ze bepaalde typen Meanwell PSU's om de Iwaki RD-30 omlaag te krijgen, echter dat gaat dan wel over een andere range (29v naar 18v o.i.d.).

Klik hier voor een overzicht van wat ik bedoel.

Trouwens, de specs zijn volgens het label de volgende:
Max Capacity : 13.5 / 15 l/min = 213 / 237 gph
Max Head: 4.6 / 6.7 m = 15 / 22 ft
Output: 20 w
Speed: 2650 / 3000 rpm
Volts: 100
Frequency: 50/60Hz
Current: 0.54/0.71 A
Output: 20W
Power Consumption: 43/59 W
Het lijkt er in mijn ogen (dat zegt in deze dus weinig) sterk op dat deze pomp gewoon gemaakt is voor 50 EN 60Hz. Dus dat de pomp 'gaar' gaat draaien lijkt me niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mjah het ding wordt ook wel behoorlijk heet als ie 60 watt slurpt...

Wat is er nu zo bijzonder aan die pomp? Ik vind de specs niet echt indrukwekkend ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
Zie ik daar nou in de specs staan dat hij gewoon op 50 hz kan draaien, of heb ik wat verkeerd begrepen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Lijkt me wel. In dat geval: verhuistrafootje scoren en gaan met die aardbei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0dka
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-07-2021
Verhuistrafo? Wat bedoel je precies...? Probeer het even zo uit te leggen dat ik alleen nog maar naar website / winkel X hoef te gaan en het ding zo kan bestellen / uit het rek pakken. Maak het begrijpelijk voor de electro n00b. ;)
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 19:37:
Mjah het ding wordt ook wel behoorlijk heet als ie 60 watt slurpt...
Inderdaad, een deel warmte is gewoon normaal. Het is voornamelijk omdat Iwaki Nederland mij vertelt dat het niet goed is dat ik naar een oplossing zoek.
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 19:37:
Wat is er nu zo bijzonder aan die pomp? Ik vind de specs niet echt indrukwekkend ofzo...
Je moet het maar zo zien, ik had hem ten eerste voor een schijntje. En deze pomp nieuw kost je ook echt niet voor niks €350. Die nieuwprijs zit voor een groot deel in de betrouwbaarheid van dit merk.

En als je het over specs hebt, je zit hiermee aan de top van het waterkoelingsegment. 6.7m head betekent dat je door je CPU, GPU, radiator, reservoir en eventuele 90 graden bochten blaast en je flow ook makkelijk behoudt. De gemiddelde pomp die je bij de gemiddelde waterkoeling zult aantreffen heeft veel liters per uur met maar 1,5m head. Dat gaat je flow kosten, die l/h haal je dus bij lange na niet in zo'n geval.

De enige pomp die ermee vergelijkbaar is is de DDC2 met gemodde top. En die pompen staan erom bekend dat ze er zomaar mee op kunnen houden na 1 dag of 1 jaar. Laing en Swiftech geven het inmiddels ook toe, er is recentelijk jusit om die reden een revisie uitgebracht - die het probleem nóg niet verholpen heeft overigens. Verder een mooi pompje hoor die DDC2, slechts 18w en erg goede specs maar wel €100 ex. verzending en voor mij te onbetrouwbaar.

Maar laten we het electrotopic niet ontsporen. WIl je wat over waterkoeling babbelen dan zet ik dat graag elders voort.

edit typo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Niet moelijk doen met verhuistrafo's: die dingen geven namelijk doorgaans lekker 115V uit. Hoe werkt zo'n ding; men neme een spoel met genoeg windingen, tak deze in het midden af, en viola; je hebt de helft van je netspanning als uitgang.
Nadeel van die dingen; ze zijn niet galvanisch gescheiden en erg onbetrouwbaar; ik heb al eens een voeding van een Japanse DVHS-recorder ten grave moeten dragen omdat de verhuistrafo het welletjes vond, en kortsloot met alle gevolgen van dien.

Tegenwoordig heb ik voor de 100V-apparatuur in mijn huis een zelfgemaakte omvormer: een Amplimo ringkerntrafo met een output van 2x50V, 625VA. Die twee secundaire wikkelingen in serie levert een keurig strakke, galvanisch gescheiden 100V op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Na wat gespeel vandaag komt dit er uit een klasse A hoofdtelefoon versterker volgens dit ontwerp ik ben hem nu nog aan het testen maar uiteindelijk komt er nog een behuizing omheen en een andere voeding dan mijn 300 W +15 / -15 volt voeding.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

He Sprite, wat een ultiem leet artikel heb je weer geproduceerd! Ik wist niet dat 'he, die is goed met beveiliging!'. Honderdmaal respect :+

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik heb naast de computer nog een hobby en dat is 'het spelen met treintjes' nu heb ik voor de locomotor die ik aan het maken ben ook verlichting nodig. Voor de voorverlichting zit ik te denken aan de volgende ledjes: http://www.conrad.nl/goto/?product=185823 deze heb ik vaker gebruikt gezien voor deze toepassing en zijn daar erg geschikt voor. Nu is het enige nadeel dat deze niet meerkleurig zijn waardoor ze niet naar rood toe te schakelen zijn (achteruit rijden) zouden deze led's ook bestaan maar dan dat ze ook naar Rood te schakelen zijn?

En nog een vraagje :) Zijn de ledjes die ik hierboven aangaf te voeden met het volgende schakelingetje: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/31

De spanning die in de locomotor aanwezig is is 24V gelijkstroom (2x12V accu)

[ Voor 17% gewijzigd door Apen-nootjes op 06-08-2007 20:22 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 00:56

StapelPanda

PB0MV

Ik weet niet of er duocolor leds in de varinat rood wit zijn, maar anders kan je misschien gaan voor rgb led's ( samenkopen licht ver onder de prijs van conrad). En dan of alleen rood, of rood groen en blauw aan, geen ideale oplossing maar misschien ziet het er nog een beetje uit als je de leds opschuurd. het witte zal echter nooit helemaal wit worden. En anders twee 3 mm leds op een stukje plastic/glasvezel richten.

[ Voor 9% gewijzigd door StapelPanda op 06-08-2007 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:48
Wit/rood niet afaik. Eigenlijk de enige meerkleuren leds die ik ken zijn rood/groen (maar dan de normale ledjes, niet 40graden miljoenLumen) en RGB.

RGB-ledjes gebruiken met alle kleuren aan voor wit en alleen rood voor achteruit? Lensje oid ervoor zodat de kleuren goed mixen? Of anders een rode en een witte erin zien te krijgen (3mm ofzo?)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt ook geel/groene multicolor leds AFAIK, maar rood/wit heb ik nog nooit gezien.

Ik weet ook niet precies hoeveel ruimte je hebt, maar je zou ook 2 SMD leds kunnen gebruiken. (Eventueel met een stukje plexi erop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Het probleem is nog eens een keer dat ik voldoende licht opbrengst moet hebben... het locje waar ik het over heb is zo groot dat je er zelf bij mee rijdt, de verlichting dient dus ook echt voor veiligheid en voor zicht 's nachts :) Ik denk dat ik maar gewoon voor witte verlichting voor en rode achter ga, de keren dat je andersom rijdt zijn maar heel gering.

Hoe is dat schema? Goed bruikbaar verder ?

Voor mensen die het interessant vinden, deze link gaat naar een ander forum waar ik Admin ben, hier staan wat foto's van de loc :) http://forum.onderstoom.nl/viewtopic.php?p=1636#1636 + aan het begin van het draadje een complete beschrijving met veel foto's van de bouw tot nu toe :)
Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 22:36:
bij leds-buy.nl hebben ze diffuus rgb leds, die mengen redelijk. Probleem met RGB is dat de emitters ver uit elkaar liggen, dus de uitstraalhoek is per kleur net iets anders.
Voordeel is wel dat je de kleuren een beetje kan regelen. Ik weet niet wat voor trein je maakt, maar een klassieke loc ziet er natuurlijk wat leuker uit als je lampjes ook echt een warme gloeilampkleur hebben.
Daarom dus ook de ledjes die in mijn vorige post staan :) Deze hebben een gloeilamp kleur :)

[ Voor 56% gewijzigd door Apen-nootjes op 06-08-2007 22:38 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij leds-buy.nl hebben ze diffuus rgb leds, die mengen redelijk. Probleem met RGB is dat de emitters ver uit elkaar liggen, dus de uitstraalhoek is per kleur net iets anders.
Voordeel is wel dat je de kleuren een beetje kan regelen. Ik weet niet wat voor trein je maakt, maar een klassieke loc ziet er natuurlijk wat leuker uit als je lampjes ook echt een warme gloeilampkleur hebben.

edit:
als dat ding zo groot is, passen er dan niet gewoon meerdere leds in een lamp? Zo'n rgb led geeft niet bepaald genoeg licht om als "zaklamp" te dienen.

Wat betreft dat schema, ik zou gewoon een 7815 spanningsregelaar pakken en dan de leds met bijpassende weerstand aansluiten. Dat schema is voor 1 led, imo niet echt zinvol als je eenvoudig een vaste spanning kan maken.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2007 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@apen-klootjes:

Pics!

Ik kan me er niet echt een voorstelling van maken, maar lijkt me dat je toch wel genoeg ruimte hebt voor meerdere leds. Desnoods is het rood minder fel als het wit, dat maakt toch niet veel uit toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2007 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 22:37:
@apen-klootjes:

Pics!

Ik kan me er niet echt een voorstelling van maken, maar lijkt me dat je toch wel genoeg ruimte hebt voor meerdere leds. Desnoods is het rood minder fel als het wit, dat maakt toch niet veel uit toch?
Zie post hierboven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

woei ben weer helemaal into elektronica klooien at the moment. Helaas is mijn AVR progger ergens gesneuveled. Morgen maar een nieuwe in elkaar klussen. Ik wil een sterrenhemel gaan maken met per plaat 16 individueel te dimmen (256 waardes elk) ledjes. De plaat zal ongeveer 130 bij 80 zijn ofzo. Iemand enig idee of je dan nog een beetje leuk licht hebt met zoveel ledjes op dit oppervlak. Ik moet er wel bijzeggen dat die redelijk hoog komt hangen hier op de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
@Apen-nootjes:

Als je nu een printje maakt met de leds op, je koopt een gaatjesprint en je maakt het mooi rond (of een andere gewenste vorm). Die print zet je dus vol leds. As je dan witte en rode leds door elkaar zet heb je een ledprint die zowel rood al wit licht kan geven.

Ik denk toch dat je zo iets op print gaat moeten maken om voldoende lichtsterkte te krijgen. Ik heb hier zo bv 30000mcd rode leds liggen wat toch al redelijk wat licht is maar 1 gaat niet genoeg zijn voor zo'n trein.

Ik weet niet hoe groot je lamp gaat zijn, 5-10cm Ø of zoiets?

[ Voor 6% gewijzigd door kluyze op 06-08-2007 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

kluyze schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 23:33:
@Apen-nootjes:

Als je nu een printje maakt met de leds op, je koopt een gaatjesprint en je maakt het mooi rond (of een andere gewenste vorm). Die print zet je dus vol leds. As je dan witte en rode leds door elkaar zet heb je een ledprint die zowel rood al wit licht kan geven.

Ik denk toch dat je zo iets op print gaat moeten maken om voldoende lichtsterkte te krijgen. Ik heb hier zo bv 30000mcd rode leds liggen wat toch al redelijk wat licht is maar 1 gaat niet genoeg zijn voor zo'n trein.

Ik weet niet hoe groot je lamp gaat zijn, 5-10cm Ø of zoiets?
Neuh :) Niet zo groot hoor :P 22mm inwendig is de maat maar, dus zo'n ledprint gaat hem niet worden ben ik bang :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
rgb luxeon?

Lampje zelf heeft een diameter van ~7mm, moet wel een diffuus lens voor voor het mengen, maar geeft zeker genoeg licht en de kleur is aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Wow, het is hier bijna zoals een cafe zonder bier, het topic is gewoon aan het afzakken :o
Apen-nootjes schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 19:13:
[...]

Neuh :) Niet zo groot hoor :P 22mm inwendig is de maat maar, dus zo'n ledprint gaat hem niet worden ben ik bang :(
Bwa, 22mm das toch 4 van 5mm naast elkaar, of 7 van 3mm dus je kan er toch wel wat kwijt, rode neem ik aan zijn minder nodig aangezien rood dient om zichtbaar te zijn voor andere en het witte is om zelf iets te zien dus misschien een 70/30 verhouding? En dan met wat straffe leds kom je er misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
* SA007 heeft eergister een paar leuke router devices voor een paar euro gekocht.

Beide van ZyXel.
1 heeft intern een onbestukt mini-pci slot zitten (er is een wlan versie van) en heeft 2 voip poorten
De andere heeft een pcmcia slot erin.

Helaas hebben beide maar 4MB flash, wat nogal weinig is voor linux, dus daar maar 's een 32mb chipjes ofzo voor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Of je dumpt alleen de kernel in het flash neer en schrijft een driver die als glue-logic tussen het MMC-subsysteem van de Linxu-kernel zit en aan de andere kant een paar GPIOs gebruikt om met een MMC/SD-kaartje te interfacen :) Heb je meteen een paar gig aan ruimte als je wilt. Ik geloof dat de NSLU-mensen het ook al werkend hebben gekregen; hetzij die hetzij de WRT-mensen; ik heb 't iig ergens gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
^^ Suc6 met draadjes op een gpio van een bga chip solderen :P

En weet niet of hij genoeg andere gpio uitgevoerd heeft voor een spi bus al kom je misschien met een dual color powerled en een resetknop al een heel eind.

Al lees ik wel dat de openwrt firmware wel genoeg zou hebben aan 4MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik ben op zoek naar een nieuwe multimeter. Ik doe enkel wat basic elektronica spul beetje kloten met AVR's dat soort werk. Waar moet ik dan in hemelsnaam op letten bij het kopen van een multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
^dat ie niet teveel kost, maar wel "handige" batterijen heeft (er zijn van die metertjes met kleine 12V batterijtjes in, das pruts, doe maar gewoon een met 9V blokbatterij). Verder heb je echt geen eisen, zolang je weerstand en spanning kan meten, en een doorpiepstand hebt (diodetester) heb je al wat je nodig hebt.

Je kan eventueel eens kijken of je iets bent met stroom of capaciteitsmeting, kost allemaal niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-09 12:10
Jaja!!
Afbeeldingslocatie: http://www.goldmine-elec-products.com/images/G13512B.jpg

Iemand een idee hoe zo'n ding heet? En waar ik die kan kopen/bestellen?

Ik heb op de site van conrad al gekeken maar er is zo veel!
Ook op andere sites waar je zo iets zou kunnen vinden, maar ook niks gevonden.
Het is dat ik de benaming niet weet...

En hier in de buurt(alphen aan den rijn) zit geen electro speciaal zaak, en ik neem aan dat de gamna/karwei/praxis dit niet hebben.

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:39
je moet volgens mij de lengte diameter en alles van zoon ding weten, dus ga met je lader naar een andere stad, dat lijkt me echt het makkelijkste ;)

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-09 12:10
Ik weet dat er verschillende zijn qwa lengte's en diameter , maar er is toch wel een benaming voor?

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverMane
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-09 19:35
je moet bij C* op laagvoltage bussen zoeken. :)

(=<`#9]~6ZY32Vx/4Rs+0No-&Jk)"Fh}|Bcy?`=*z]Kw%oG4UUS0/@-ejc(:'8dc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

:w.

Ik heb nog een kroeg-waardige vraag. Hoe warm zou een professionele PCB mogen worden? 1,5mm printdikte, 35um koper, groene afwerkingslaag en soldeereilanden goldplated. Zou 45 graden te warm zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou dat te warm zijn?

Een PCB kan met gemak een graad of 150 hebben, daar hoeft het geen professionele voor te zijn.

Als je grote MOSFET's op je PCB maakt dan krijgen die vaak hun koeling via de printplaat, deze worden gerust meer dan 100 graden. (120 graden op mijn oude 8RDA+ :D)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2007 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Ik weet het niet, maar ik ben aan het berekenen hoeveel mil mijn baantjes moeten zijn. Normaalgezien levert het voedingsgedeelte 1A maximaal. Laten we nu zeggen dat ze de 7805 veranderen door een versie die 2A aankan.

Volgens een online calculator zouden baantjes van 20 mil ervoor zorgen dat het bord tot 20 graden opwarmt, wat dus geen kwaad kan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Met ^, de print is helemaal je probleem niet, het zijn de componenten die erop staan. Toestelletjes die ik herstel werken gegarandeerd bij omgevingstemperatuur van +55°, de printen in de controlebox hebben dan een temperatuur van 80 à 90 °C (bij 90°C schakelt ie uit om beschadiging te voorkomen).

Als je al je componenten erop berekend, en je baantjes breed genoeg maakt, heb je tot iets onder de 100°C geen enkel probleem, bij 100°C kan water dat tussen de lagen van je meerlaags print is gekomen stoom vormen en je PCB breken (delamineren, dat de lagen los komen van elkaar).

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Nog een vraagje.

Ik wil mijn microcontroller standaard voorzien van leds aan de I/O pennen zodat ik snel kan zien welk signaal er op de pen staat. Ik zou dat doen via een stapel 2n7002 FETs (http://www.fairchildsemi.com/ds/2N/2N7000.pdf). Deze zouden permanent aangesloten zijn aan de microcontroller.

Nu zou ik graag even laten verifieren of mijn vermoedens kloppen m.b.t deze FET:
- Klopt het dat deze van de I/O pen van de microcontroller (die op 5V werkt), niet meer zal vragen dan 1 uA (per pen)?
- Ik zou de gate van de FET direct aan de I/O pen hangen. Aan de source komt dan 5V, en aan de drain komt een weerstand en led in serie richting de GND. Zal de led inderdaad tonen welk signaal er aan de I/O van de microcontroller (en dus ook aan de gate van de FET) hangt?
- Kan ik deze I/O pinnen nog voor andere zaken gebruiken, zoals seriele communicatie via max232, standaard ledjes of andere digitale chips aansturen enzovoorts?
- Kan ik deze I/O pinnen nog gebruiken als invoer voor logische signalen?
- Kan ik deze I/O pinnen nog gebruiken voor analoge signalen, of zal de aangesloten FET mijn signaal beinvloeden?
- Ik las uit de datasheet dat de gate een capaciteit heeft van 22pF. Ik weet dat condensatoren funest kunnen zijn voor snelle digitale signalen (denk ik bijvoorbeeld aan PWM oid), maar 22pF is niet veel. Kan ik dan nog bijvoorbeeld een 20MHz bloksignaal naar buiten sturen en dit signaal gebruiken voor een ander device aangesloten aan die I/O pen? Enige minieme vervorming mag, zolang het signaal natuurlijk bruikbaar blijft.

[ Voor 8% gewijzigd door Ibex op 16-08-2007 09:42 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
- Klopt het dat deze van de I/O pen van de microcontroller (die op 5V werkt), niet meer zal vragen dan 1 uA (per pen)?
- Ik zou de gate van de FET direct aan de I/O pen hangen. Aan de source komt dan 5V, en aan de drain komt een weerstand en led in serie richting de GND. Zal de led inderdaad tonen welk signaal er aan de I/O van de microcontroller (en dus ook aan de gate van de FET) hangt?
- Kan ik deze I/O pinnen nog voor andere zaken gebruiken, zoals seriele communicatie via max232, standaard ledjes of andere digitale chips aansturen enzovoorts?
- Kan ik deze I/O pinnen nog gebruiken als invoer voor logische signalen?
- Kan ik deze I/O pinnen nog gebruiken voor analoge signalen, of zal de aangesloten FET mijn signaal beinvloeden?
- Ik las uit de datasheet dat de gate een capaciteit heeft van 22pF. Ik weet dat condensatoren funest kunnen zijn voor snelle digitale signalen (denk ik bijvoorbeeld aan PWM oid), maar 22pF is niet veel. Kan ik dan nog bijvoorbeeld een 20MHz bloksignaal naar buiten sturen en dit signaal gebruiken voor een ander device aangesloten aan die I/O pen? Enige minieme vervorming mag, zolang het signaal natuurlijk bruikbaar blijft.
1. Ik denk dat je bij verkeerde heb gekeken, dat is de stroom die er loopt door de drain/source wanneer je de gate op 0V hebt (net als source), oftewel wanneer hij uit staat hoeveel stroom er nog door je ledje zou lopen. (als je ook 50V erop zou zetten). De lekstroom door je gate is veel minder dan 10nA. Verwaarloosbaar dus.
2. Nee, dan moet je een p-channel fet hebben, dit is n-channel. (en dan zou hij het precies omgekeerd doen, aan als er 0V staat, uit als er 5V staat). Jij moet source aan de ground hangen, en led + weerstand tussen drain en voeding.
3. Kan wel opzich, al zou het problemen kunnen opleveren wanneer de frequentie van de signalen te hoog wordt, ivm de capaciteit van de fet. Maar ik denk dat geen problemen zal opleveren tot eeniedergeval een megahertz ofzo.
4. ja
5. Zelfde, zolang je geen hele hoge frequentie gebruikt, wat je niet zal doen als je hem op een AD converter aansluit, zal hij het nog prima doen.
6. Daar durf ik geen uitspraken over te doen, weet niet hoe een uC zich zal gedragen daarbij. Ik zou ze er dan eeniedergeval niet aan willen hebben hangen, maar welke uC wil jij uberhaupt gebruiken? Die een pwm van 20MHz kan maken?
EDIT: en als een pwm er niet meer redelijk mooi uitziet, wordt hij al snel nutteloos.

Hopenlijk niet te veel domme dingen gezegd :)

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Thx *O*.

Het zal aan een ATmega16 komen te hangen. Ik ben in feite bezig aan een soort van all-in-one AVR bordje. Een ATmega16/23 centraal, met aan iedere I/O via een fet een ledje, omdat ik persoonlijk heel vaak met leds mijn poorten wil checken, maar dan heb je direct zoveel draadjes enzo. Ook zal er een seriele poort aanhangen, een mmc/sd slot, een 7805, 5 drukknopjes instelbaar op active high of active low, een of 2 7-seg displays en misschien een geintegreerde AVR-programmer :).

Ik wil gewoon een bordje waarmee ik alle kanten uitkan en waarmee ik kleine projectjes kan maken zonder altijd een halve kilo aan componenten te moeten klaarsteken. Ik wil tevens ook dat er wat randapparatuur aan zit, zodat de basiscommunicatie ook direct mogelijk is. Het zou leuk zijn mocht je het bordje bijvoorbeeld op een rijdend onderstel kunnen plaatsen, en er dan een robotje mee maken. Zonder nog al te veel externe componenten nodig te hebben :).

Het is uiteindelijk de bedoeling om er een (mits genoeg intresse) inkoopactie rond te brouwen omdat er toch wel aardig wat mensen zijn die met een microcontroller aan de slag willen. Voor PIC kan je her en der wel een bordje krijgen, maar voor AVR ben ik er persoonlijk nog niet veel tegengekomen. Met wat geluk kan ik het uiteindelijk verkopen voor 50 euro all in per bordje :).

Als er iemand nog ideen heeft :).

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Haal een dip switch blokje, mik dat ervoor om de fets aan/uit te zetten (gewoon loskoppelen van het signaal).

Mocht je ooit op een punt komen dat je er wat van merkt kan je dan de fet gewoon loskoppelen.
Pagina: 1 ... 6 ... 16 Laatste

Dit topic is gesloten.