- Klopt het dat deze van de I/O pen van de microcontroller (die op 5V werkt), niet meer zal vragen dan 1 uA (per pen)?
- Ik zou de gate van de FET direct aan de I/O pen hangen. Aan de source komt dan 5V, en aan de drain komt een weerstand en led in serie richting de GND. Zal de led inderdaad tonen welk signaal er aan de I/O van de microcontroller (en dus ook aan de gate van de FET) hangt?
- Kan ik deze I/O pinnen nog voor andere zaken gebruiken, zoals seriele communicatie via max232, standaard ledjes of andere digitale chips aansturen enzovoorts?
- Kan ik deze I/O pinnen nog gebruiken als invoer voor logische signalen?
- Kan ik deze I/O pinnen nog gebruiken voor analoge signalen, of zal de aangesloten FET mijn signaal beinvloeden?
- Ik las uit de datasheet dat de gate een capaciteit heeft van 22pF. Ik weet dat condensatoren funest kunnen zijn voor snelle digitale signalen (denk ik bijvoorbeeld aan PWM oid), maar 22pF is niet veel. Kan ik dan nog bijvoorbeeld een 20MHz bloksignaal naar buiten sturen en dit signaal gebruiken voor een ander device aangesloten aan die I/O pen? Enige minieme vervorming mag, zolang het signaal natuurlijk bruikbaar blijft.
1. Ik denk dat je bij verkeerde heb gekeken, dat is de stroom die er loopt door de drain/source wanneer je de gate op 0V hebt (net als source), oftewel wanneer hij uit staat hoeveel stroom er nog door je ledje zou lopen. (als je ook 50V erop zou zetten). De lekstroom door je gate is veel minder dan 10nA. Verwaarloosbaar dus.
2. Nee, dan moet je een p-channel fet hebben, dit is n-channel. (en dan zou hij het precies omgekeerd doen, aan als er 0V staat, uit als er 5V staat). Jij moet source aan de ground hangen, en led + weerstand tussen drain en voeding.
3. Kan wel opzich, al zou het problemen kunnen opleveren wanneer de frequentie van de signalen te hoog wordt, ivm de capaciteit van de fet. Maar ik denk dat geen problemen zal opleveren tot eeniedergeval een megahertz ofzo.
4. ja
5. Zelfde, zolang je geen hele hoge frequentie gebruikt, wat je niet zal doen als je hem op een AD converter aansluit, zal hij het nog prima doen.
6. Daar durf ik geen uitspraken over te doen, weet niet hoe een uC zich zal gedragen daarbij. Ik zou ze er dan eeniedergeval niet aan willen hebben hangen, maar welke uC wil jij uberhaupt gebruiken? Die een pwm van 20MHz kan maken?
EDIT: en als een pwm er niet meer redelijk mooi uitziet, wordt hij al snel nutteloos.
Hopenlijk niet te veel domme dingen gezegd