Mijn zelfbouw RGB moodlight

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:
  • 91.467 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Sinds enige tijd had ik zin om mijn kamer te voorzien van een zooi RGB leds om hem zo in verschillende kleuren uit te kunnen lichten. Ik was bezig met het programmeren van PIC's dus dat zou ik wel ff knutselen dacht ik ;) Helaas had ik nog nooit PWM RGB leds gestuurd dus besloot ik de RGB led van william te gebruiken, mocht ik meer ervaring opdoen kan ik altijd zelf nog wat gaan knutselen ;) Onderstaand heb ik 1 weekendje in elkaar gezet :)

Om een mooie spreiding te krijgen en vooral een flinke uitput heb ik hyperflux leds gebruikt. 2 rode samen met een groene+ blauwe op 1 printje+ bijbehorende weerstand, 9 printjes totaal. Deze worden in en uitgeschakeld via een stel flinke mosfets+ een 1000uF elko per kanaal voor wat vloeiender verloop aangezien het licht nog wel eens wat flikkert als je ze langzaam aan en uit laat faden, bij 1 ledje niet zo'n ramp maar bij een kamer vol wel ;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1dab564c9f40ff0d729f9cf705765a4d/full.jpg
Allereerst op een bordje opgebouwd, op zich werkte de schakeling in 1x, maar ik had een elco verkeerd om waardoor het programmeren van de kleuren verkeerd ging. (gelukkig bleven de spannende elco verhalen achterwege ;) )

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1f5779f91d588416ca0278644ffdf2a3/full.jpg
Bij gebrek aan een rs232 kabel zonder stekker aan het einde (deze wilde ik graag heel houden) een kabeltje gepikt van een moederbord connector.

Ik heb geen pics gemaakt tijdens het maken van de definitieve versie, helaasch :P Daarom hieronder de pics van de montage:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2684febd9607718c41f5104fe8a1646c/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/71c9a29233e8af46fe818acd67041961/full.jpg
De eerste setjes gemonteerd in een kabelgoot, ze zitten om de 35cm, mijn kamer is zo'n 3,25meter lang

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/16a2a172f210c74b9f9b8eda63df7028/full.jpg
Dat geeft best wat licht :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1682d7b4c0159776d53e8707fafb674c/full.jpg
Alles gemonteerd en aangesloten. De set in het midden van de foto geeft een wat andere kleur, de groene led hiervan is niet helemaal lekker :( moet ik dus even vervangen maar ik heb geen andere meer :P
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/50c24d1e2f289ac6e209744bf50407a8/full.jpg
Close up van de 4 leds

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9bab6cb42b2a3d8a52c253c3c9535dc0/full.jpg
De sturing, links zijn de 4 uitgangen (2x rood) rechts het PIC+programmeerdeel.

Geen idee of het geheel correct is om direct de FET's aan de pic te hangen, sommige zeiden dat ze dan niet geheel opengaan doordat ze 4,5V krijgen, maar LED's zonder fet branden even fel, en de Fet's worden ook niet heet. Naar de led's gaat overigens 12V toe. Ik zie wel dat de rode led's altijd een beetje gloeien, ook wanneer ik hun voeding lostrok, maarjah, boeit mij verder niet :P Het geheel hangt nu even op een 1A 12v adaptor, wat in theorie niet voldoende is, daarom probeerde ik daarvoor een oude PC voeding echter maakte die een tikkend geluid zodra er ge-PWM'ed werd, daar moet ik dus nog een andere gestabiliseerd voeding voor zoeken/bouwen.

En uiteraard een filmpje, dit is met een op zich redelijk snelle fade, er valt nog genoeg mee te spelen. Uiteindelijk wil ik er een heel rustig fadend programma in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een stuk minder LED's dan wat ik van plan ben, maar het ziet er zeer vet uit!
Waarmee is de hoeveelheid licht ongeveer te vergelijken op full power?

PSN: Houtvlot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:48
Over dat knipperen, ik denk dat dat met je code te maken heeft icm met een PIC die niet snel genoeg is.
Misschien kan je je code eens hier plaatsen.
Ik gebruik de volgende code om nu rood/geel(of groen, wat je wil) leds te faden (3 tegelijk):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
a=0;
b=vertaging;

while(a!=vertaging) 
        {
    *dob = ~0x00;
    wait(b);
    *dob = ~0x04;
    wait(a);
    a++;
    b--;
}

Waar vertraging in mijn geval 400 is.
Dit stukje laat 1 led van uit naar rood faden.

Zal zo ff kijken of ik er een filmpje van kan maken :)
klik

[ Voor 16% gewijzigd door MewBie op 22-01-2006 22:45 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
dinges schreef op zondag 22 januari 2006 @ 21:56:
Een stuk minder LED's dan wat ik van plan ben, maar het ziet er zeer vet uit!
Waarmee is de hoeveelheid licht ongeveer te vergelijken op full power?
Ik had ze eerst allemaal aangesloten in de werkplaats, daar stond ook een 20watt halogeenlampje, dit gaf IIG meer licht dan dat, ik gok dus vergelijkbaar met een 30watt halogeen, al hangt het natuurlijk ok wel van de afstralingshoek af maar die was redelijk vergelijkbaar.

Hoeveel leds ga je gebruiken? :9
MewBie schreef op zondag 22 januari 2006 @ 22:20:
Over dat knipperen, ik denk dat dat met je code te maken heeft icm met een PIC die niet snel genoeg is.
Misschien kan je je code eens hier plaatsen.
Ik gebruik de volgende code om nu rood/geel leds te faden (3 tegelijk):
[code]
Waar vertraging in mijn geval 400 is.
Dit stukje laat 1 led van uit naar rood faden.

Zal zo ff kijken of ik er een filmpje van kan maken :)
Het zal idd wel door de snelheid van de PIC komen, het is een 16f628 op 4Mhz. Maar zo met die condensators erbij loopt alles prima vloeiend, dus hetzelfde effect maar dan hardwarematig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
Eerst 100, als dat lukt ga ik naar 400, en als ik dan weer geld heb naar de 800 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
_ferry_ schreef op zondag 22 januari 2006 @ 22:40:

Het zal idd wel door de snelheid van de PIC komen, het is een 16f628 op 4Mhz. Maar zo met die condensators erbij loopt alles prima vloeiend, dus hetzelfde effect maar dan hardwarematig :+
Ik gebruik een 68HC11 op 8MHz icm PSD833 :)

[ Voor 3% gewijzigd door MewBie op 22-01-2006 22:50 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topictitle geedit; voor nieuwe topics is het een beetje onzinnig om er [el] voor te zetten :)

Weet je zeker dat je PWM-problemen niet door glitches in je pwm-generator komen? Ik heb er toevallig net een stukkie over in de FAQ lopen te tikken, misschien was dat je probleem?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:10

krvabo

MATERIALISE!

Sprite_tm schreef op zondag 22 januari 2006 @ 23:25:
Topictitle geedit; voor nieuwe topics is het een beetje onzinnig om er [el] voor te zetten :)

Weet je zeker dat je PWM-problemen niet door glitches in je pwm-generator komen? Ik heb er toevallig net een stukkie over in de FAQ lopen te tikken, misschien was dat je probleem?
offtopic:
het is te zien :+
Misschien bedoel je norml? :+
De makkelijkste, en duurste, manier is om een (evaluation bord met ingebouwde) officiele programmer te kopen, maar dat kan duur uitvallen, reken op prijzen van EUR100-EUR300[/noubb].
Leuk project.. ik ga hier binnenkort ook eens naar kijken of ik iets kan fixen met een paar leds :)

[ Voor 4% gewijzigd door krvabo op 22-01-2006 23:28 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
Ik heb hier ook al een testopstellinkje klaarstaan met dat schema van william, het ontbreekt me echter even aan tijd om er aan voort te doen. Ik ging een deel RGB leds gebruiken en dan nog een hoop andere die per kleur op een kanaal zijn aangesloten.

Waar ik trouwens een beetje mee sukkel is het solderen van draadjes rechtstreeks aan de pootjes van een rgb led. 1 draadje gaat, maar bij de volgende werken ze elkaar een beetje tegen. Dat ligt niet stil of ik heb moeite om ze aan elkaar te krijgen etc..

Kan iemand goede tips geven om 4 draadjes aan een een rgb led te solderen?

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Elk pootje iets langer/korter maken? Of ze in een printje steken :)

Over die flikkeringen: ik zal er morgen eens naar kijken, sowieso heb ik amper naar het programma zelf gekeken :X
Ik heb william ook een mailtje gestuurd want die wilde de foto's ook zien dus dan ziet hij het wellicht ook.

[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 23-01-2006 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

leuk gemaakt zeg! jammer dat het te ingewikkelt voor mij is

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
voor mijn voeding gebruik ik een 35 watt schakelende dc voeding die ik instel op 12 volt. Zo kan die 2.5 ampere leveren normaal gezien en dat combineer ik met een PT6302A dingetje (schakelende spanningsregelaar _/-\o_ ) die dat met weinig verlies omzet naar 5 volt voor de pic en enkele controle leds.

ik stuur dan 3 mosfets aan die de 12 volt schakelen die naar de leds gaan. 12 volt en geen 5 volt omdat ik naast de RGB's ook nog extra leds toevoeg per 3 om het stroomverbruik wat lager te houden.

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Leuk gedaan.. :)
Ik heb zelf al een hele poos een ontwerp voor een printje liggen waarop ik 8 RGB + 2 Witte leds kan aanluiten (allemaal PWM aangestuurd) maar ik heb nog steeds geen tijd gevonden om dat kreng te bouwen.. De bedoeling is ongeveer hetzelfde als wat jij hier gedaan hebt, een soort van instelbare sfeerverlichting maken.. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dinges schreef op zondag 22 januari 2006 @ 22:42:
[...]

Eerst 100, als dat lukt ga ik naar 400, en als ik dan weer geld heb naar de 800 O-)
[Off topic]
Misschien helpt iets minder bier zuipen en tosti's vreten :P

[On topic]
Ziet er zeer nice uit. Ben ook al heel lang van plan zoiets aan me plafond te maken. Maar na een vriend van me geholpen te hebben met zijn sterrenhemel te solderen stapte ik maar van het plan af 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Dit is minder werk dan een sterrenhemel, die heb ik ook (nu 30 led's komen er nog 3x zoveel bij) voorzien van fiber, echter was dat een flink stuk meer werk omdat daarbij alle fiber gemonteerd moest worden, dat viel hierbij wel mee :) Kwestie van alles op de printjes solderen, telefoon kabel ertussen en vervolgens het geheel in een kabelgoot proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat valt idd wel mee. Wij hebben zo'n streng van die kerstboom verlichting gekocht en daar +100 van die lichtjes afgeknipt. Dat vervolgens met verschillende lichtintensiteiten geprobeerd de echte sterrenhemel zo precies mogelijk na te bootsen. Ziet er heel erg mooi uit maar is ook behoorlijk veel werk.

Heb je misschien een foto van jou sterrenhemel ben wel benieuwd hoe die eruit ziet? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wow wat vet :), zoiets wil ik ook graag gaan doen, maar zou het ook met losse rode, groene en blauwe leds te doen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 13:05:
wow wat vet :), zoiets wil ik ook graag gaan doen, maar zou het ook met losse rode, groene en blauwe leds te doen zijn?
Kan, wordt alleen minder mooi. En de manier van aansturen blijft hetzelfde... dus ik zie geen voordeel in losse leds :P

[ Voor 78% gewijzigd door MewBie op 24-01-2006 13:18 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
1 heel groot voordeel: de prijs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
dinges schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 15:15:
1 heel groot voordeel: de prijs :P
Een RGB-led kost 1 euro bij world-led, nu in de aanbieding zelfs 65 cent :P
Dus zo groot is het prijsverschil niet, en losse leds nemen 3 of 4 keer zoveel ruimte in op je print :)

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Maar 1 hyperflux led is vele malen sterker dan 1 RGB led, ik geloof 5000mcd bij 70 graden. Dat is zo'n 10x sterker. De kleur zal wel wat gelijkmatiger zijn.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 09:08:
Ja dat valt idd wel mee. Wij hebben zo'n streng van die kerstboom verlichting gekocht en daar +100 van die lichtjes afgeknipt. Dat vervolgens met verschillende lichtintensiteiten geprobeerd de echte sterrenhemel zo precies mogelijk na te bootsen. Ziet er heel erg mooi uit maar is ook behoorlijk veel werk.

Heb je misschien een foto van jou sterrenhemel ben wel benieuwd hoe die eruit ziet? :+
Ik heb gister voor het eerst een panorama gemaakt met autostitch, daar zie je de moodlight en sterrenhemel op, plaatje is aanklikbaar:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3dff42aca98ff7d7172bfd6168729ecb/full.jpg
Zoals je ziet alleen op verschillende momenten qua kleur foto's gemaakt :P mocht je willen weten hoe de sterrenhemel gemaakt is kun je op m'n site kijken. Hij gaat overigens uitgebreid worden met PWM sturing IPV een gewone dimmer en het hele plafond IPV 1 plaat, omdat het erg goed bevalt.

[ Voor 111% gewijzigd door _ferry_ op 24-01-2006 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Mooi gemaakt hoor! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi _ferry_

Mooi gemaakt man. Wat een effect met al die leds.

Wat betreft het flikkeren van de fade:

In mijn uitleg op mijn site staat precies beschreven hoe de fade werkt.
Er is een 16 staps fade(code 4) en een 32 staps(code 3) fade beschikbaar in de code.
Hiermee kan je al wat verbetering krijgen(of heb je de 32 staps al gebruikt?)

Dan is er nog een andere gegarandeerde oplossing.

Je kan de fade van bijvoorbeeld rood naar groen in de software opdelen.
Zorg ervoor dat je de tijdbasis dan iets kleiner maakt.

dus niet:
stap 1 3,255,0,0,5 (rood)
stap 2 3,0,255,0,5 (groen)

maar je doet zoiets als dit
stap 1 3,255,0,0,2 (rood)
stap 2 3,191,63,0,2 (oranje)
stap 3 3,127,127,0,2 (geel)
stap 4 3,63,181,0,2 (lichtgroen)
stap 5 3,0,255,0,2 (groen)

Hierdoor heb je dus 4 x 32 stappen en dan zie je de flikkeringen niet meer.
Dit kan dus nog verder worden uitgesplitst. Let wel op dat er maar 25 instructies mogelijk zijn.

Het is ook mogelijk de fade vanaf de laatste instructie door te laten lopen met de eerste instructie.
Als je dat doet dan heb je geen begin en eind meer en heb je een continue fade door alle kleuren.

Dit doe je door de allerlaatste instructie(code 0 = einde lijst) gelijk te houden met de een na laatste.

voorbeeld
stap 1 3,255,0,0,10 (rood)
stap 2 3,0,255,0,10 (groen)
stap 3 3,0,255,0,10 (blauw)
stap 4 0,0,255,0,10 (einde)

Succes.

William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
_ferry_ schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 17:41:
Maar 1 hyperflux led is vele malen sterker dan 1 RGB led, ik geloof 5000mcd bij 70 graden. Dat is zo'n 10x sterker. De kleur zal wel wat gelijkmatiger zijn.
Het ligt er maar net aan waarvoor je de leds wilt gebruiken :)
Voor kamerverlichting kan je idd beter die hyperflux's gebruiken.
Als je gewoon wat wilt spelen met RGB leds kan je beter een paar gewone 5mm RGBleds nemen dan een aantal losse hyperflux leds :)

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WoW, wat een vet idee man. Loving it :P
Ik ben zelf bezig een ruimte helemaal voor me HT in te richten, en daar had ik nog wat sfeerverlichting nodig, dit leek me daar erg geschikt voor :+

Ben zelf niet compleet noob op electronica gebied, maar wel met PICs werken en RGB-leds.
Vandaar een paar vraagjes:
* Wat kost dit je nou ongeveer?
* Geven de RGB-leds die in de aanbieding zijn op world-led een beetje licht voor sfeer-effect?
* Als ik jou schemas zou kunnen gebruiken, is dit dan nog te maken voor hobbyist of niet? (wil wel EL studeren maar das pas volgend jaar ;) )
* Jij laat je LEDS steeds van intensiteit\kleur veranderen, het leek mij juist leuk om dat zo nu en dan gewoon in te stellen. bijv. -->vandaag heb ik meer zin in vrij veel groen, dus helder groen etc.
Is dat ook te regelen hiermee?
* Is het mogelijk verschillende "configs" op te slaan of moet je als je wat wilt veranderen, bijv van alleen groen naar alleen rood weer je compu derbij pakken en gaan prutsen?

Ja ik weet het, veel vragen. Heb al de FAQ gelezen en de site van William, maar deze punten zijn nog wat onduidelijk bij mij en wil graag zoiets proberen en er wat van leren O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 22:30:
Ben zelf niet compleet noob op electronica gebied, maar wel met PICs werken en RGB-leds.
* Geven de RGB-leds die in de aanbieding zijn op world-led een beetje licht voor sfeer-effect?
* Als ik jou schemas zou kunnen gebruiken, is dit dan nog te maken voor hobbyist of niet? (wil wel EL studeren maar das pas volgend jaar ;) )
* Jij laat je LEDS steeds van intensiteit\kleur veranderen, het leek mij juist leuk om dat zo nu en dan gewoon in te stellen. bijv. -->vandaag heb ik meer zin in vrij veel groen, dus helder groen etc.
* Is het mogelijk verschillende "configs" op te slaan of moet je als je wat wilt veranderen, bijv van alleen groen naar alleen rood weer je compu derbij pakken en gaan prutsen?
* Kosten liggen aan de gebruikte leds en uC sommige kosten 2 euro andere 20 euro ;)
* Daar ben ik ook wel benieuwd naar, maar ik ga ze denk ik wel bestellen maar eerst ff kijken wat er op school te krijgen is :P
* Het schema is volgens mij redelijk makkelijk in elkaar te zetten voor de niet totale beginners :)
* Dat kan ook, ligt er maar net aan wat voor code je erin propt :) En ja, dat is ook regelbaar te maken.
* Je kan ook verschillende configs opslaan, gewoon een aparte functie met daarin de code voor rood en een andere voor groen. En het is mogelijk om dan te switchen tussen de functies mbv een drukknop of iets anders

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow, dat is echt te stoer gewoon :P
Ik ga binnenkort maar eens even een behoorlijke lading spullen bestellen. Je schreef dat het ervanaf hangt wat voor spul je gebruikt, als ik nou precies hetzelfde verschil gebruik als de TS(zou zo ff niet weten wat ik anders zou kunnen doen) , wat kosten die PIC etc dan? Of kan ik voor mijn doeleinden beter een goedkopere/simpelere nemen? Komt mss wat n00b over, maar EL is grote hobby van me en wil graag leren hoe PICs werken etc. ;)
Dat je kan schakelen vind ik btw 1 van de mooiste opties, maar de manier waarop moet ik dan nog ff over nadenken, heb namelijk het meeste spul in me kamer via afstandsbedieningen aangesloten

Heb al beetje ervaring verder, heb een HDD-LED meter dingetje in elkaar weten te flansen en leg atm net de laatste hand aan m'n LIRC-receiver + configs >:)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2006 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 22:53:
Wow, dat is echt te stoer gewoon :P
Ik ga binnenkort maar eens even een behoorlijke lading spullen bestellen. Je schreef dat het ervanaf hangt wat voor spul je gebruikt, als ik nou precies hetzelfde verschil gebruik als de TS(zou zo ff niet weten wat ik anders zou kunnen doen) , wat kosten die PIC etc dan? Of kan ik voor mijn doeleinden beter een goedkopere/simpelere nemen? Komt mss wat n00b over, maar EL is grote hobby van me en wil graag leren hoe PICs werken etc. ;)
Dat je kan schakelen vind ik btw 1 van de mooiste opties, maar de manier waarop moet ik dan nog ff over nadenken, heb namelijk het meeste spul in me kamer via afstandsbedieningen aangesloten

Heb al beetje ervaring verder, heb een HDD-LED meter dingetje in elkaar weten te flansen en leg atm net de laatste hand aan m'n LIRC-receiver + configs >:)
Die PIC uit de TS kan je zo te zien prima gebruiken.
als je dan een knopje aan de timer hangt en de timer zo instelt dat met elke puls de timer 1tje optelt kan je heel makkelijk mbv dat register een switch gebruiken om verschillende functies aan te roepen.

Wat de kosten van die PIC zijn, geen idee...

Kunnen we hier niet het centrale help mij met mijn RGB-leds aansturen topic van maken, het gaat zo langzamerhand niet echt meer om de creatie van _ferry_ :P

[ Voor 7% gewijzigd door MewBie op 24-01-2006 23:46 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MewBie schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 23:45:
[...]
Kunnen we hier niet het centrale help mij met mijn RGB-leds aansturen topic van maken, het gaat zo langzamerhand niet echt meer om de creatie van _ferry_ :P
Allereerst mijn complimenten aan _ferry_ voor dit zeer vette idee en de strakke uitvoering _/-\o_

Blijkbaar zijn er meer mensen die, net als mij, denken dat dit een zeer strak idee is en zich afvragen hoe je zoiets zelf zou kunnen maken. Lijkt me een compliment O-) Is het niet mogelijk om er een soort HOW-TO van te maken mss? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 18:46:
Hoi _ferry_

Mooi gemaakt man. Wat een effect met al die leds.

Wat betreft het flikkeren van de fade:

In mijn uitleg op mijn site staat precies beschreven hoe de fade werkt.
Er is een 16 staps fade(code 4) en een 32 staps(code 3) fade beschikbaar in de code.
Hiermee kan je al wat verbetering krijgen(of heb je de 32 staps al gebruikt?)

Dan is er nog een andere gegarandeerde oplossing.

Je kan de fade van bijvoorbeeld rood naar groen in de software opdelen.
Zorg ervoor dat je de tijdbasis dan iets kleiner maakt.

dus niet:
stap 1 3,255,0,0,5 (rood)
stap 2 3,0,255,0,5 (groen)

maar je doet zoiets als dit
stap 1 3,255,0,0,2 (rood)
stap 2 3,191,63,0,2 (oranje)
stap 3 3,127,127,0,2 (geel)
stap 4 3,63,181,0,2 (lichtgroen)
stap 5 3,0,255,0,2 (groen)

Hierdoor heb je dus 4 x 32 stappen en dan zie je de flikkeringen niet meer.
Dit kan dus nog verder worden uitgesplitst. Let wel op dat er maar 25 instructies mogelijk zijn.

Het is ook mogelijk de fade vanaf de laatste instructie door te laten lopen met de eerste instructie.
Als je dat doet dan heb je geen begin en eind meer en heb je een continue fade door alle kleuren.

Dit doe je door de allerlaatste instructie(code 0 = einde lijst) gelijk te houden met de een na laatste.

voorbeeld
stap 1 3,255,0,0,10 (rood)
stap 2 3,0,255,0,10 (groen)
stap 3 3,0,255,0,10 (blauw)
stap 4 0,0,255,0,10 (einde)

Succes.

William
Ik had je mail ook gelezen, maar ik wilde dat dus even uit proberen en vergat te antwoorden. Op zich werkt dat ook prima, ik merkte alleen dat de output tussen +/-60 en 255 amper meer verschilt, de meest logische reden daarvoor zijn de condensators die bij 60 al voldoende spanning hebben om de uit-tijd te overbruggen. Die zal ik eerdaags eens lossolderen en dan nog eens kijken wat er gebeurt.
Ik heb nu dit er in staan:

3 20 20 20 15
3 20 0 20 15
3 255 0 20 15
1 255 0 255 30
3 20 0 255 15
3 0 20 255 15
3 0 255 255 15
1 0 255 255 30
3 0 255 20 15
0 0 255 20 15

Langzaam faden, daardoor zie je wel stappen als je er echt naar kijkt, maar als je er geen aandacht aan besteed fade het geheel toch heel langzaam over zonder dat je meteen doorhebt dat hij van kleur verandert. Ideeen en mogelijkheden genoeg om er eens een mooi aantal programma's voor te maken, dat is het leuke ervan :)
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 22:30:
WoW, wat een vet idee man. Loving it :P
Ik ben zelf bezig een ruimte helemaal voor me HT in te richten, en daar had ik nog wat sfeerverlichting nodig, dit leek me daar erg geschikt voor :+

Ja ik weet het, veel vragen. Heb al de FAQ gelezen en de site van William, maar deze punten zijn nog wat onduidelijk bij mij en wil graag zoiets proberen en er wat van leren O-)
* Qua prijs hangt het er vanaf, op zich zijn alle onderdelen los niet echt zo duur, ik denk het controllerprintje bij elkaar grofweg zo'n 10€ Daar komen je led's en voeding dan nog bij, en die hangen net af van jouw wensen :)
* geen idee :P
* ik heb geen eigen schema gebruikt, gewoon die van william gebouwd en op de plaats waar zijn leds zitten de Gate aangesloten van een FET zodat je genoeg vermogen hebt.
* Het regelen gaat echt via de PC, als je zelf goed kan proggen kun je wellicht knopjes maken voor presets, maar ik doe het nu via een textbestandje waarin ik wat verschillende configuraties plak. Korte beschrijving erbij en dan kun je ze zo plakken in het stukje software wat erbij hoort en uploaden.
* Zie hierboven, je moet het echt uploaden via de PC

Geeft niets qua vragen :) Leerzaam is het zeker, vooral omdat je het naar eigen wens kunt aanpassen als je de ervaring hebt uiteraard ;)
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 00:26:
[...]

Allereerst mijn complimenten aan _ferry_ voor dit zeer vette idee en de strakke uitvoering _/-\o_

Blijkbaar zijn er meer mensen die, net als mij, denken dat dit een zeer strak idee is en zich afvragen hoe je zoiets zelf zou kunnen maken. Lijkt me een compliment O-) Is het niet mogelijk om er een soort HOW-TO van te maken mss? :+
Thanks, ik vind het niet erg dat het meer een RGB led aanstuur topic wordt ;) Ik heb het niet voor niets gepost: ideeen enzo zijn altijd handig :) Al is er wel een RGB kamerverlichting topic maar daarin worden wel ideeen gepost maar geen echte setups heb ik het idee :P Dit is nu door mij en andere mensen gebouwd, dus er valt beter over te praten :)

Geen probleem om er een how-to over te maken maar ik denk dat er niet veel meer valt uit te leggen dan wat op de uitgebreide site van william staat. :P Hooguit dat ik nog een stukje schrijf over het aansluiten van de FET's en leds en wellicht een verzameling maak van configs die mensen dan maken mochten meer mensen dit hebben gemaakt in hun kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_ferry_ schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 17:49:

Geen probleem om er een how-to over te maken maar ik denk dat er niet veel meer valt uit te leggen dan wat op de uitgebreide site van william staat. :P Hooguit dat ik nog een stukje schrijf over het aansluiten van de FET's en leds en wellicht een verzameling maak van configs die mensen dan maken mochten meer mensen dit hebben gemaakt in hun kamer.
Zou je dan dat stukje over die FETs kunnen schrijven mss? :P (nog nooit mee gewerkt zelf ... ) Die site van William is mooi beginpunt natuurlijk, maar is schrijf jij die instructies in Assembler of niet?
Als jij me btje uit zou kunnen leggen wat je precies met die FETs hebt gedaan en mss een voorbeeldje hebt van 1 zo'n LED-unit, ben ik(en wss veel andere enthousiastelingen ;) ) al heel ver op weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Hmm, zojuist de condensators losgehaald, ik moet dan het flikkeren wel voorkomen DMV meerdere stappen dimmen, maar de intensiteit is veel beter in te stellen :9 Alleen blijft rood continu hoog als ik er 1x een signaal naartoe stuur tenzij ik de 2e rode FET loshaal. Nu dus beide rode maar op 1 fet gezet, er staan geen condensators meer op dus dan heeft dat verder geen enkel effect, alleen een wat grotere stroom door de FET. Kan ie hebben :P

[ Voor 24% gewijzigd door _ferry_ op 25-01-2006 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:57

M-ThijZ

Riding on Rails

Erg leuk project! Misschien dat ik ooit iets dergelijks ga nabouwen, het is toch wel lekker sfeervol en laat je tweakers skills mooi zijn :).

Mooi uitgewerkt ook. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_ferry_ schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 19:13:
Hmm, zojuist de condensators losgehaald, ik moet dan het flikkeren wel voorkomen DMV meerdere stappen dimmen, maar de intensiteit is veel beter in te stellen :9 Alleen blijft rood continu hoog als ik er 1x een signaal naartoe stuur tenzij ik de 2e rode FET loshaal. Nu dus beide rode maar op 1 fet gezet, er staan geen condensators meer op dus dan heeft dat verder geen enkel effect, alleen een wat grotere stroom door de FET. Kan ie hebben :P
He _ferry_

Hoeveel stappen heb je nu gebruikt om die fade wat soepeler te laten lopen?
Dan kan ik dat op m'n site bij de uitleg zetten.
Daar hebben andere weer profijt van.

groet William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Goh, ik kom normaal nooit hier in EL, maar had ook dit idee en wilde even andere topics lezen voor ik er zelf een ging openen :)

Ik ben vrijwel n00b op electronica gebied, en wil graag leren, maar weet niet zo goed waar te beginnen. Op hoger niveau kan ik wel aardig programmeren, en heb ook wel theoretische kennis van electronica, maar weet gewoon niet zo goed hoe je zoiets aan kunt pakken.

Ik wilde eigenlijk ditzelfde maken, maar dan wat dynamischer. Ik wil een echte thuisserver maken, die mijn belichting regelt, mijn wekker is, mijn agenda een beetje bijhoudt, het volume van mijn muziek regelt, enz enz. Later hoop ik ook mijn thermostaat hiermee te regelen, en wellicht zelfs mijn zonneschermen en deursloten.

Wat ik me eigenlijk voorstel bij dit licht (om ontopic te blijven) is dat het meedoet met mijn wekker, en rustig dimt als ik 's avonds ga slapen. Tegelijk met mijn muziek eigenlijk. Het is gewoon veel natuurlijker als het licht in je omgeving heel zachtjes uitgaat, net als de zon die uitgaat. En 's ochtends doet fel licht gewoon pijn aan je ogen. Niet prettig om wakker te worden. Maar aan de andere kant is het ook wel leuk om juist hele snelle lichtflitsen mogelijk te maken voor een leuke visualisatie bij heftige muziek.

Maar goed, op hoger niveau kan ik dat allemaal wel maken (studeer niet voor niets kunstmatige intelligentie ;) ), maar weet niet zo goed hoe ik dit hardwarematig het best kan regelen. Ik hoop dat _ferry_ het niet erg vindt als zijn topic gekaapt wordt op deze manier, maar ik hoop dat mensen hier een beetje tips willen geven hoe dit te doen. Wellicht dat er zelfs inkoopacties uit voort kunnen komen, en samenwerkingsverbanden waarbij mensen met verchillende expertises samen zo'n systeem bouwen.

Maar goed, nu even praktisch: is het mogelijk (makkelijk) om een simpele PIC zo te programmeren zodat je m heel eenvoudige opdrachten kunt geven vanaf de PC (RS232 denk ik het makkelijkst?), zoals gewoon de gewenste kleur in HTML-stijl? Wat ik me een beetje voorstel is uiteindelijk een API, zoals:

code:
1
2
3
void setColor(int R, int G, int B)
void fadeToColor(int newR, int newG, int newB, int miliSeconds)
(int, int, int) getCurrentColor()

Is dat nou moeilijk te regelen?

En wat ik me ook afvroeg is of je nou op moet passen met het stroomverbruik, de LEDjes gebruiken in principe bijna niets toch? maar moet je nou oppassen als je variabele weerstanden gebruikt, of een variabele trafo, of iets anders wat je kunt gebruiken voor het variabel maken?

[ Voor 8% gewijzigd door smokalot op 26-01-2006 16:32 ]

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Lange text hehe :P ik heb zo 1,2,3 niet alle antwoorden, ik heb zef geen enorme programmeer kennis. Maar ik denk dat er qua programmeren best wel het EEA mogelijk is, zoals presets enzo. Qua leds en aanstruren stelt het niet veel voor :) :P Gewoon een stabiele voeding zoals die van een PC gebruiken de de led's aansturen met FET's voor minimale verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

welk voltage heb je in principe nodig om zoiets aan te sluiten? Ik denk dan aan een stuk of 20 LEDs per kleur, dus in totaal 60 stuks. Ik was eigenlijk van plan om een adapter van een printer ofzoiets te gebruiken, daar komt meestal 16volt ofzo uit.

Wat mij eigenlijk de beste oplossing lijkt is een op afstand regelbare variabele spanningsregulator, maar ik weet niet of die wel bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 22:39
Heel erg gaaf, mijn complimenten :) Ik zou zelf heel graag iets dergelijks maken/hebben, maar daarvoor mis ik de kennis ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
@smokalot: bijna alle µP hebben een uart, waarmee je erg gemakkelijk serieel kan communiceren. Dan kan je bijvoorbeeld een string zenden via seriele poort om de instelwaarden te veranderen: S(start)(waarde 0-255 voor rood)(waarde 0-255 voor groen)(waarde 0-255 voor blauw). Dus met 4 bytes heb je de kleur veranderd. Of als je niet zo into µP bent, bestaan er ook chips die via I²C of SPI aangestuurd worden, en PWM uitgangen hebben, dan moet je wel ff een progje schrijven dat op je gewenste poort I²C of SPI kan uitzenden.

Qua vermogensgedeelte, kan je eigenlijk de spanning (hoger dan de spanning die de led nodig heeft) nemen die je wil, zolang in je schema elk ledje zijn juiste stroom (meestal rond de 20mA) krijgt zal het werken (er bestaan zelfs "stroomdioden" die je gewoon in serie met je led's zet, en dan de stroom beperken naar een waarde, ongeacht de spanning). Als voeding komt geschakeld veel goedkoper uit, dat is gewoon zoveel procent van de tijd de volledige spanning geven, en zoveel procent van de tijd geen spanning. Je schakelende componenten (FET's of vermogentransistoren) worden zo nauwelijks warm.

[ Voor 60% gewijzigd door naftebakje op 28-01-2006 11:45 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naftebakje schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 11:35:
@smokalot: bijna alle µP hebben een uart, waarmee je erg gemakkelijk serieel kan communiceren. Dan kan je bijvoorbeeld een string zenden via seriele poort om de instelwaarden te veranderen: S(start)(waarde 0-255 voor rood)(waarde 0-255 voor groen)(waarde 0-255 voor blauw). Dus met 4 bytes heb je de kleur veranderd. Of als je niet zo into µP bent, bestaan er ook chips die via I²C of SPI aangestuurd worden.
Wat is een µP? :/
Dit was ook ongeveer waar ik naar op zoek was:P ben ook van plan zoiets te gaan maken voor sfeerverlichting Maar ik wou dus eigenlijk iets hebben dat je het met een PC/knopjes oid zeg maar "on-the-fly" kon veranderen. De kleur en de helderheid dus eigenlijk. Had ergens anders al gelezen over een knop i.c.m. een RS232 aansluiting oid. Kan iemand mss toelichten wat ik daar mee zou kunnen in dit geval? :9 Heb wel wat geprobeerd te vinden natuurlijk, en ben al zover dat het met serial port enzo te maken heb, maar kan nergens wat vinden over hoe je het nou zo kan maken dat je met bv een paar knopjes een PIC commands kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
Microprocessor! Die vreemde u is het symbool voor micro :P

Ik kreeg vandaag de Controllers voor mijn eigen "Moodlight" binnen \o/
Afbeeldingslocatie: http://zuigt.kamelenballen.nl/atmel.jpg
1 Grote baas, en 9 slaven. En dan zie ik nog wel hoeveel LED's ik maximaal op 1 slaaf aan kan sluiten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook van plan om een RGB moodlight te maken icm een AVR. De AVR programmeren lukt me allemaal nog wel, 3 kanalen PWM'en en IR-codes ontvangen (RC5).

Alleen kom ik er niet aan uit hoe ik vanaf de AVR de leds moet gaan voeden. Ik heb al schakelingen met mosfets en powertraps voorbij zien komen maar ik snap er vrij weinig van.

Kan iemand me uitleggen (in normaal nederlands :)) waarom die mosfets met transistoren geschakeld worden?

En is er iemand anders nog geintereseerd in een afstandsbediening icm moodlight?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
Met de meeste AVR's kan je een LED rechtstreeks op een I/O pin zetten, en dat werkt dan gewoon zoals je denkt dat het werkt :P
Op mijn stage heb ik een tijdje een zoot LED's een paar uur op die manier laten branden, en er is er maar 1 stuk gegaan, maar dat was mijn eigen fout.
Volgens de electrical characteristics kan een AVR 20 mA sinken of sourcen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 17:22:
Ik ben ook van plan om een RGB moodlight te maken icm een AVR. De AVR programmeren lukt me allemaal nog wel, 3 kanalen PWM'en en IR-codes ontvangen (RC5).

Alleen kom ik er niet aan uit hoe ik vanaf de AVR de leds moet gaan voeden. Ik heb al schakelingen met mosfets en powertraps voorbij zien komen maar ik snap er vrij weinig van.

Kan iemand me uitleggen (in normaal nederlands :)) waarom die mosfets met transistoren geschakeld worden?
Dat ligt meestal aan de manier waarop je de ingang (gate bij (mos)fet, en basis bij transistor) moet aansturen. Bij een transistor zie je een pijltje staan in het symbool (bij PNP en NPN wijst dat pijltje naar de andere kant), als je tussen de punt van het pijltje, en de brede kant van het pijltje +0.6V (afhankelijk van het type transistor) zet, dan schakelt hij in. Dat is enigzinds vergelijkbaar met (mos)fet's. Dan kan je het probleem hebben dat je om de tranistor of fet volledig in te schakelen, 0.6V boven de voedingsspanning moet zitten, wat meestal niet mogelijk is. Dit is op te lossen door de massa te schakelen, maar dat wil men meestal niet.
Een 2e probleem is dat je µP meestal op 5V werkt, en je de vele ledjes met een hogere spanning wil voeden. Dan gebruik je transistor(en) om de uitgang van de PIC (0 en 5V) om te zetten naar 0V en de hogere spanning. Ook hier kan je door de massa te schakelen dit probleem meestal omzeilen.
Een 3e probleem is dat je vermogenstransistoren/(mos)fet's dikwijls hoge spanningen (hoger dan de 5V van je µP) op hun ingang willen, of grotere (piek)stromen trekken dan je µP lief is. En die extra transistoren zijn nog altijd goedkoper dan je µP.
En is er iemand anders nog geintereseerd in een afstandsbediening icm moodlight?
Als je een leuk voorbeeldje hebt (code/schema) om afstandsbediening te leren/gebruiken, post gerust :Y)

[ Voor 13% gewijzigd door naftebakje op 28-01-2006 17:59 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dinges, ja dat wist ik maar als je 100 rgb leds hebt wordt dat natuurlijk moeilijk :)

Bedankt voor je uitleg naftebakje, wat ik wil gaan doen is 100 superflux RGB leds aansturen. dat zijn in feite 300 leds, verdeeld over 3 kanalen. Ik denk dat ik ze per 3-4 in serie ga zetten om zo niet met de voeding in de knoop te komen.

Er zijn op internet genoeg voorbeelden van code beschikbaar voor de AVR waarbij je met een gewone TSOP ir-receiver de RC5 codes kan lezen. Ook zijn er kant en klare ic's voor philips RC5 codes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 18:14:
Dinges, ja dat wist ik maar als je 100 rgb leds hebt wordt dat natuurlijk moeilijk :)

Bedankt voor je uitleg naftebakje, wat ik wil gaan doen is 100 superflux RGB leds aansturen. dat zijn in feite 300 leds, verdeeld over 3 kanalen. Ik denk dat ik ze per 3-4 in serie ga zetten om zo niet met de voeding in de knoop te komen.

Er zijn op internet genoeg voorbeelden van code beschikbaar voor de AVR waarbij je met een gewone TSOP ir-receiver de RC5 codes kan lezen. Ook zijn er kant en klare ic's voor philips RC5 codes.
Is dit alleen mogelijk met AVRs? Of kan het ook met PICs van microchip bedoel ik. Ik ben namelijk van plan me te verdiepen in microcontrollers, en wou beginnen met PICs. Of is AVR een betere keuze? IR-bediening van de moodlight zou helemaal geweldig zijn, maar ik ben ook al blij met een knopje/pc interface :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 18:14:
Ach, moeilijk... ik gebruik dan ook gewoon 10 AVR's ;)
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 18:29:
[...]

Is dit alleen mogelijk met AVRs? Of kan het ook met PICs van microchip bedoel ik. Ik ben namelijk van plan me te verdiepen in microcontrollers, en wou beginnen met PICs. Of is AVR een betere keuze? IR-bediening van de moodlight zou helemaal geweldig zijn, maar ik ben ook al blij met een knopje/pc interface :P
Ik heb zelf gekozen voor AVR's omdat die meer MIPS hebben bij hetzelfde aantal MHz, en omdat de programmers zo heerlijk simpel zijn.
Volgens mij maakt het verder zeer weinig uit wat je leert. Het overstappen tussen PIC en AVR is niet zo moeilijk

[ Voor 58% gewijzigd door dinges op 28-01-2006 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Ik gebruik PIC's, omdat ik daar eerst mee in contact ben gekomen. Maar voor zover ik al heb gezien zijn AVR's even goed, niet beter of slechter gemiddeld gezien, het kan zijn dat op enkele details de ene wat beter is dan de andere. De prijzen zijn ook vergelijkbaar, dus dat ze even goed zijn lijkt me wel logisch (anders wordt de slechtste weggeconcurreerd).

@dinges: als je dan 10000 leds aan wil sturen? Ik vind het idioot dat je telkens een relatief dure µP gebruikt, terwijl je met 3€ componenten al 100den led's kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
die µP's kosten 2 euro per stuk, en via mijn stage kan ik er waarschijnlijk nog goedkoper aan komen.
Mijn probleem is dat ik een hekel heb aan solderen, en altijd zo weinig mogelijk onderdelen wil.
Dus 7 * (µP + 15 LED's) heeft mijn voorkeur boven µP + shiftregister + 10 torren + 105 weerstanden + 105 LED's (ik noem hier maar wat getallen)
7 µP's + 105 LED's = 15 euro + 20 euro = 35 euro

Wat kost jouw schakeling voor 105 LED's?

edit:

En als ik er 10000 aan wil sturen worden het gewoon 80 max6955 dingen :P

[ Voor 25% gewijzigd door dinges op 28-01-2006 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar voor beginner in deze stuff, zoals ik, is dan AVR makkelijker om mee te beginnen of PIC?
Ik snap nu aardig het principe achter de schakeling van de TS, maar werkt een AVR ongeveer hetzelfde? En is het mogelijk een infrarood besturing te maken met PIC of is dit gewoon makkelijker te doen met AVR? En de AVR die je hier nodig zou hebben, is die te programmeren met AVR-programmer ? en dan laatste puntje:
Wat programmeert makkelijker, AVR of PIC? Ik ken atm alleen HTML, CSS, PHP en een btje Python.

offtopic:
(hoop dat dit mag, is gewoon tip voor mensen die dit topic volgen :P )
led1.info heeft mooi aanbieding-->geen verzendkosten voor bestellingen geplaatst voor 30januari. mss niet verkeerd om te weten als je wat leds nodig hebt, gezien de moiie lage prijzen bij deze shop en het grootste nadeel valt nu tijdelijk weg(verzendkosten)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2006 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
AVR en PIC zijn beide te programmeren in C, wat heel erg op PHP lijkt...
Verder zijn toepassingen niet moeilijker of makkelijker te programmeren met een AVR of een PIC.
Het maakt dus echt geen flikker uit waarmee je begint.
Atmels programmeren kan trouwens met een nog simpeler programmer: http://www.bsdhome.com/avrdude/

[ Voor 12% gewijzigd door dinges op 28-01-2006 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht iemand nog interesse hebben in LED's bij samenkopen.net loopt er momenteel een actie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Die van leds1.info en op samenkopen.net zijn duur man :X
Op world-led.com kost een RGB-led 1 euro, op die andere 2 minimaal 1,40

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
Ja, en dat is ook gelijk de enige soort LED die bij world-led goedkoper is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
dinges schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 19:40:
die µP's kosten 2 euro per stuk, en via mijn stage kan ik er waarschijnlijk nog goedkoper aan komen.
Mijn probleem is dat ik een hekel heb aan solderen, en altijd zo weinig mogelijk onderdelen wil.
Dus 7 * (µP + 15 LED's) heeft mijn voorkeur boven µP + shiftregister + 10 torren + 105 weerstanden + 105 LED's (ik noem hier maar wat getallen)
7 µP's + 105 LED's = 15 euro + 20 euro = 35 euro

Wat kost jouw schakeling voor 105 LED's?

edit:

En als ik er 10000 aan wil sturen worden het gewoon 80 max6955 dingen :P
PICje die gesamplet is (ik studeer ingenieur electronica, educatieve doeleinden) dus gratis, + 3 FET's (rood, groen, blauw verlichten) die 0.25€/stuk kosten (0.4A/60V als je 2V/20mA per led neemt geraak je aan 600 led's), de fet's laat ik de massa schakelen waardoor verder geen randcomponenten komen. Bij elke streng led's (30 led's per streng op 60V, 20 strengen van 30 leds) komt nog een weerstandje van 0.05€., dus 1€.
Dan zit ik aan 1.25€ per kleurtje, dus 3.75€, ik geloof je als je zegt dat je 105 leds 20€ kosten, dus 23.75€ (als de µP moet gekocht worden, zal er ook wel 2€ bij komen). Daarmee kan je met een voeding van 12V (laten we het realistisch houden) 120 leds per kleur aansturen, dus 360 leds.

Edit: Ik betwijfel trouwens of je 15 led's gelijktijdig op maximum kan laten branden met je µP, 20mA per led en je µP werkt op 5V, dat geeft 1.5Watt in je µP, ik vrees dat hij dat niet aankan.

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 28-01-2006 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
Als we samples mee gaan rekenen zit ik op alleen de kosten van LED's, en de tijd om het programma aan te passen aan verschillende targets (pic16f*, pic18f*, atmega*, attiny*) dus dat telt niet :P
Maar een van de dingen die ik wil is dat ik van elke individuele LED de intensiteit aan kan passen, en zo te zien kan dat met jouw idee niet.

Over je edit: Ik weet ook nog niet zeker of het gaat lukken, maar daar heb ik nog een week stage voor om uit te vinden. Als ik de electrical characteristics moet geloven is het niet een al te groot probleem.
Overigens geeft het niet 1,5Watt, maar 15*0.02*(5-2.1) = 0.87Watt als het allemaal full time brandt. Het zal trouwens ook nooit voorkomen dat alles constant brandt omdat vol brandende LED's toch aardig wat licht geven, en het wel achtergrondlicht moet blijven. Dus als ik de PWM cycles goed time wordt het al helemaal geen probleem, en kan ik er misschien wel 20 aan hangen. Maar ik vind 15 wel een mooi getal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
dinges schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 20:52:
Ja, en dat is ook gelijk de enige soort LED die bij world-led goedkoper is
Maar als je er een heleboel moet hebben scheelt het je toch een heleboel centjes :P

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, die superflux rgb leds hebben een common cathode dus in serie zetten gaat niet lukken. Ik ga dan 100 rgb (300)leds parallel zetten, 100 per kanaal á 4v/20mA .

Ik heb liever ook 1 µC en dan per kanaal zon mosfetje en wat transistors/weerstanden.

Ik wil bijvoorbeeld alleen R-G-B aan te kunnen sturen en ik hoef niet per cluster oid aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikzelf heb superflux RGB leds besteld (5 ter sample) bij http://www.dotlight.de/sh...th/36_117/products_id/340

Die dingen stralen op een hoek van 130gr en kosten 1,24 vanaf 50 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jullie hebben het hier al over honderden leds :P zelf hoef ik er maar 36, ik wil 12 units met elk 1 groene, 1 blauwe en 1 rode hebben. Met deze schakeling zou me dat wel lukken, maar ik zit dus nog met het veranderen van de instellingen in de PIC. Met een knopje of mss zelfs een afstandsbediening de helderheid en kleur veranderen ofzo. Nu zijn er al een paar mensen geweest die zeiden dat zoiets wel mogelijk is, maar hoe dan? Waar moet ik op zoeken? Hoe heet zoiets, dan kan ik op zoek naar een tutorial over bijv het aansluiten van een knopje ofzo op een PIC of zelfs IR ontvanger erop aansluiten.
Ik ga gewoon de tutorial van circuitsonline.net volgen en met het schema van William kom ik wel een heel eind. Maar kan iemand me vertellen waar ik die extra info kan vinden over drukknopjes/ir-receiver mogelijkheden, wss via die zogenaamde RS232-interface :+

Binnenkort ga ik gewoon thuis es ff testen of ik 3 losse leds mooi kan laten mengen en of superflux nou beter mengt dan "gewoon", maar dat horen jullie dan wel ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2006 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2006 @ 01:05:
Jullie hebben het hier al over honderden leds :P zelf hoef ik er maar 36, ik wil 12 units met elk 1 groene, 1 blauwe en 1 rode hebben. Met deze schakeling zou me dat wel lukken, maar ik zit dus nog met het veranderen van de instellingen in de PIC. Met een knopje of mss zelfs een afstandsbediening de helderheid en kleur veranderen ofzo. Nu zijn er al een paar mensen geweest die zeiden dat zoiets wel mogelijk is, maar hoe dan? Waar moet ik op zoeken? Hoe heet zoiets, dan kan ik op zoek naar een tutorial over bijv het aansluiten van een knopje ofzo op een PIC of zelfs IR ontvanger erop aansluiten.
Ik ga gewoon de tutorial van circuitsonline.net volgen en met het schema van William kom ik wel een heel eind. Maar kan iemand me vertellen waar ik die extra info kan vinden over drukknopjes/ir-receiver mogelijkheden, wss via die zogenaamde RS232-interface :+

Binnenkort ga ik gewoon thuis es ff testen of ik 3 losse leds mooi kan laten mengen en of superflux nou beter mengt dan "gewoon", maar dat horen jullie dan wel ;)
In bijna alle µP zit een UART, dat is eigenlijk hetzelfde als er in je PC zit achter de seriele poorten. Die UART kan je netjes instellen (staat allemaal in de datasheet), dan kan je je seriele poort via een MAX232 (seriele poort werkt op 12V/-12V, en je µP op 0V/5V, die MAX 232 handelt dat af) aan de juiste pinnen van je µP hangen (zie datasheet).

Sourcecode voor de 3kanaals PWM zweeft hier genoeg rond, het beste is de code die met interrupts werkt (de PWM wordt volledig automagisch aangestuurd, en in de mainlus zet je alles wat je maar wil). Daar voeg je dan in de mainlus een beetje code toe die kijkt of er seriele communicatie is toegekomen, zo ja ontvangen en er iets mee doen, klaar. Met knopjes heb ik al code liggen (geschreven in basic, niet helemaal afgewerkt), als je kan vertellen welke PIC, welk kristal (frequentie) en hoe je je knopjes/RS232 wil maak ik wel een HEX file. Of als je in Belgie woont bij mij in de buurt, mag je een geprogrammeerd PICje komen halen.

Een knopje aan een µP is heel simpel, je hangt een pull-up weerstand aan de poort (zit soms ingebouwd, brengt de spanning naar 5V als er niets aan de pin hangt), en je schakelt met je drukknop de massa aan de pin (die is sterker dan die pull-up, dus gaat ie naar massa). Klaar.

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 29-01-2006 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
naftebakje schreef op zondag 29 januari 2006 @ 10:15:
Een knopje aan een µP is heel simpel, je hangt een pull-up weerstand aan de poort (zit soms ingebouwd, brengt de spanning naar 5V als er niets aan de pin hangt), en je schakelt met je drukknop de massa aan de pin (die is sterker dan die pull-up, dus gaat ie naar massa). Klaar.
Je kan ook het knopje aan de counter hangen :) dan werkt het knopje volledig buiten je programma om en hoef je alleen maar het counter register te checken welke waarde er in staat en dan via een switch ofzo bepaalde programma's draaien.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
En natuurlijk niet vergeten te debouncen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Liefst werk ik niet met knopjes maar hang ik er een IR ontvanger aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2006 @ 15:01:
Liefst werk ik niet met knopjes maar hang ik er een IR ontvanger aan :P
ik zou het liefst m juist met mn pc besturen, die ik dan met oa een IR ontvanger kan besturen. Maar ook met bluetooth, spraak, msn/jabber/irc, touchscreen, knopjes aan seriele poort, cronjobs, enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smokalot schreef op zondag 29 januari 2006 @ 17:21:
[...]

ik zou het liefst m juist met mn pc besturen, die ik dan met oa een IR ontvanger kan besturen. Maar ook met bluetooth, spraak, msn/jabber/irc, touchscreen, knopjes aan seriele poort, cronjobs, enz enz.
Dan ga je daar toch aan werken :P Ik ben aant uitzoeken hoe het allemaal moet, maar ben ook wel op zoek naar zo;n oplossing met PC dertussen, heb al IR--ontvanger bij pc namelijk. Maakt me niet vel uit hoe ik em bestuur, alsk em maar kan besturen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja met de pc besturen ben ik niet zo voor, ik heb liever alles embedded, ik ga geen pc aan laten staan om het licht te besturen. Zowiezo zou je kunnen maken dat je via RF pc <--> µC verbinding maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Wellicht leuk om te weten, Ikea heeft een lamp, grönö voor €4.
Daar kun je heel mooi wat led's in modden en die aansturen, de lamp is van mat glas en licht daarbij heel mooi gelijkmatig op. Ideaal dus als je niet je kamer wilt volhangen met led's en electronica maar wel een sfeervolle RGB led verlichting wilt hebben :) Ik zal eerdaags even wat pics maken :P

edit: pics :) nog niet helemaal af er moet nog een bediening aan komen, ik had hem voor de foto even aan een voeding geknoopt:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cf6173583f27d7f536a0a869b8408bd7/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c686ded9f5025ed6e46ce66abfc6c8e1/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ba40cde58be04fa130c2fad1da8fdfdc/full.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door _ferry_ op 02-02-2006 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 08:31
_ferry_ schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 21:41:
Wellicht leuk om te weten, Ikea heeft een lamp, grönö voor €4.
Daar kun je heel mooi wat led's in modden en die aansturen, de lamp is van mat glas en licht daarbij heel mooi gelijkmatig op. Ideaal dus als je niet je kamer wilt volhangen met led's en electronica maar wel een sfeervolle RGB led verlichting wilt hebben :) Ik zal eerdaags even wat pics maken :P

edit: pics :) nog niet helemaal af er moet nog een bediening aan komen, ik had hem voor de foto even aan een voeding geknoopt:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Very nice! Beetje hetzelfde als wat ik wil maken. Ik wil het nog een stap je verder gaan nemen: wireless of IR control. Daarbij zet ik dan in iedere lamp een accu en een simpele microcontroller die simpele fade progjes kan draaien. En dan alles aanstuurbaar maken met een afstandsbediening. Daarom wil ik het liefste gaan proberen het met radio control te doen (maar dat wordt prob. te duur per unit), anders maar ir. Voordeel van rf is dat ik dan makkelijk alle units kan koppelen voor uniforme fades (ir heeft het probleem dat het heel makkelijk geblocked kan worden).

Ben nu gewoon nog wat vooronderzoek aan het doen enzo. Een probleem maar: ik ben meer een digitale persoon dan een analoog, dus het lastigste voor me wordt uitzoeken hoe ik hebt beste het boeltje kan aansturen. Ook zit ik ff te kijken naar led. Daarbij merk ik een probleem op: de kleuren hebben allemaal verschillende lichtopbrangsten en stuurvoltages. Iemand tips hoe je de lichtentisiteit uniform houd?

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
ShadowLord schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 14:22:
Ben nu gewoon nog wat vooronderzoek aan het doen enzo. Een probleem maar: ik ben meer een digitale persoon dan een analoog, dus het lastigste voor me wordt uitzoeken hoe ik hebt beste het boeltje kan aansturen. Ook zit ik ff te kijken naar led. Daarbij merk ik een probleem op: de kleuren hebben allemaal verschillende lichtopbrangsten en stuurvoltages. Iemand tips hoe je de lichtentisiteit uniform houd?
Meerdere leds van 1 kleur nemen?

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ShadowLord schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 14:22:
[...]

Very nice! Beetje hetzelfde als wat ik wil maken. Ik wil het nog een stap je verder gaan nemen: wireless of IR control. Daarbij zet ik dan in iedere lamp een accu en een simpele microcontroller die simpele fade progjes kan draaien. En dan alles aanstuurbaar maken met een afstandsbediening. Daarom wil ik het liefste gaan proberen het met radio control te doen (maar dat wordt prob. te duur per unit), anders maar ir. Voordeel van rf is dat ik dan makkelijk alle units kan koppelen voor uniforme fades (ir heeft het probleem dat het heel makkelijk geblocked kan worden).

Thanks :) Ik zit nu alleen ook met het probleem hoe ik de lamp ga aansturen, ik wil stand alone want mijn vriendin heeft denk ik geen zin om d'r PC aan een lamp te hangen ;)
Maar ik zie als opties:
• 4 schakelaars voor rood, groen, blauw, power, voeding regelbaar.
• regelbare voedingen/potmeters voor elke kleur+ powerswitch
• microcontroller met een dim-timer (van aan naar gedimt branden in X minuten, kleuren ook door microcontroller instelbaar.)

Optie 1 vind ik te simpel, je kan niet veel kleuren maken en het ziet er zo basic uit :P
Optie 2 vind ik het meest geschikt, alle kleuren mogelijk, en ook te dimmen door voeding te verlagen.
Optie 3 is het mooiste maar ik denk dat het programmeren daarvan niet echt gaat lukken.

Ik denk dus dat het optie 2 gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
_ferry_ schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 17:50:
[...]

Thanks :) Ik zit nu alleen ook met het probleem hoe ik de lamp ga aansturen, ik wil stand alone want mijn vriendin heeft denk ik geen zin om d'r PC aan een lamp te hangen ;)
Maar ik zie als opties:
• microcontroller met een dim-timer (van aan naar gedimt branden in X minuten, kleuren ook door microcontroller instelbaar.)

Optie 1 vind ik te simpel, je kan niet veel kleuren maken en het ziet er zo basic uit :P
Optie 2 vind ik het meest geschikt, alle kleuren mogelijk, en ook te dimmen door voeding te verlagen.
Optie 3 is het mooiste maar ik denk dat het programmeren daarvan niet echt gaat lukken.

Ik ga ook zoiets maken als optie 2 voor dit ding. Maar daar zal ik tezijnertijd nog wel iets over posten :P

Optie 2 is gewoon de makkelijkste, 3 NE555 schemaatjes en je bent klaar

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Zelfs dat hoeft nog geneens :)
Ik heb niet zo'n grote belasting als dat jij hebt, namelijk 8 led's a 20mA per kleur. Dus ik koop denk ik gewoon 3 potmeters van 100 ohm en gebruik die als spanningsdeler. Met van die flinke led's zou zo'n 555 schema idd beter werken.
Ik kreeg overigens nog als idee om een schakelaar te maken die tussen bovenstaande functie of een PIC kiest
Daarin kan ik dan nog wat functies maken zoals een timer welke de led's langzaam naar maximale dim laat gaan in enkele minuten (leuk als je gaat slapen, want als nachlamp is hij op full power te sterk) en een aantal fade programma's. Dan heb ik toch nog alles wat ik wil :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
_ferry_ schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 17:50:
[...]

Maar ik zie als opties:

Wat ik dus wil doen (wel ff kijken wat haalbaar is):
Accu erin en inductielader erin (mischien dat ik daar wel een holle bodem voor moet maken zodat ik de 2 spoelen over elkaar heen kan zetten voor betere overdracht. Moet toch een redelijk aantal watts hebben). Dan heb ik in ieder geval een meeneembare unit die ik op een 'basisstation' kan opladen.

In de unit komt een microcontroller gestuurde RGB dimmer (jouw optie 3 dus), mischien wel met knopjes voorop om kleur in te stellen. Echter mijn idee is om een RF afstandsbediening te maken in het laadtstation waarmee ik de units kan besturen en synchroniseren (ja, meerdere units dus :)). Op dat basisstation komt dan weer een RS232 interface zodat ik die weer aan de PC kan hangen voor nog meer besturingsopties (mischien zelfs ambilight idee, dat met beeld mee gaat, maar dan praat ik pas over versie 32189473 ;)).

Waarom al dit gedoe? Ik wil al langer m'n kamer iets sfeervoller maken en een sfeerverlichting is natuurlijk een goede stap de richting op. Maar ophangen bij gordijnen zoals jij doet gaat bij mij niet echt (plaatsing is dan niet lekker en geeft dan verkeerd effect). Dus ik moet 'losse' lampen hebben. En je bent Tweaker of je bent het niet, dus moet ook een hoge l33t factor hebben :9~

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
_ferry_ schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 20:15:
Zelfs dat hoeft nog geneens :)
Ik heb niet zo'n grote belasting als dat jij hebt, namelijk 8 led's a 20mA per kleur. Dus ik koop denk ik gewoon 3 potmeters van 100 ohm en gebruik die als spanningsdeler. Met van die flinke led's zou zo'n 555 schema idd beter werken.
Ik kreeg overigens nog als idee om een schakelaar te maken die tussen bovenstaande functie of een PIC kiest
Daarin kan ik dan nog wat functies maken zoals een timer welke de led's langzaam naar maximale dim laat gaan in enkele minuten (leuk als je gaat slapen, want als nachlamp is hij op full power te sterk) en een aantal fade programma's. Dan heb ik toch nog alles wat ik wil :P.
Jij hebt dan idd niet zo'n hoge belasting.
Specs van die lamp van mij:
Product Details

* Lamp Life 60,000 hours approximately
* Input current at full power 350mA/LED
* Maximum forward voltage 48 VDC
* Connection 1.2m cable with CAT 5 connector
* Beam angle 6, 25 or 45 degrees
* Available colours RGB colour-change
8)7
Oh ja, en je moet niet recht in zo'n ding kijken ben ik achter gekomen :X dan zie je een paar minuten lang alleen maar vlekken :/

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
MewBie schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 16:18:
[...]

Meerdere leds van 1 kleur nemen?
Ja, maar die hebben meestal niet dezelfde lichtopbrengst. Wat ik wil is dus dat ik zonder al teveel moeite wit licht kan krijgen (en alle tussenkleuren). Ferry is het schijnbaar gelukt in de losse lamp die die showde met losse leds. Daarom mijn vraag: Welke leds zijn dat en wat voor weerstanden zitten er op?

[ Voor 3% gewijzigd door ShadowLord op 03-02-2006 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Ik heb 120graden led's gebruikt. Van elke kleur 8 stuks, te koop op leds-buy. Ik moet zeggen dat de menging wat minder, of beter gezegd anders, is dan bij gebruik van de hyperflux led's.
De kleuren zijn allemaal net iets anders waardoor rood+blauw gewoon mooi paars geeft, blauw met groen lichtgroen en alles samen overheest het groen iets, terwijl groen bij rood juist weer wat zwak lijkt.

Niet echt een ramp ofzo maar als het je echt om de precieze kleuren gaat zal je dus led's moeten hebben met een wat andere golflengte. Al vind ik het wit best mooi en warm van kleur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Ok, alle onderdelen heb ik nu zo'n beetje...
Ik gebruik onderstaand schema Is niet van mij btw, ergens van inet geplukt:
Afbeeldingslocatie: http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/dimmer.gif
Ik zit alleen met een paar vragen:
- In het schema staat een 1N400X diode, ik heb geloof ik een 1N4148. Kan dat veel kwaad?
- Het schema is op 12V gebaseerd, moet ik weerstanden veranderen als ik op 5V wil werken? anders heb ik een 4W of 5W weerstand nodig bij de led :X
- Zijn er redelijk kleine transistoren/mosfets die 350mA aankunnen? Ik heb een BC547b, maar die kan op piek 200mA aan dus dan kan ik de led niet voluit laten branden (is wel gelijk het weerstand probleem opgelost :P ) of ik vervang de 547 voor een 2N3055 en mn complete print word 2x zo groot :/ en ik kan dat ding ook niet echt makkelijk kwijt.

Mijn printontwerpje is nu (zonder connectoren en potmeter ongeveer even groot als de 2N3055 :D )

[ Voor 4% gewijzigd door MewBie op 06-02-2006 22:14 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
He klasgenoot van johan :+

Hmm, ik heb niet echt antwoord op je vragen. Alleen wat betreft de diodes kun je de datasheets even bekijken, maar ze zijn beide erg standaard en vaak uitwisselbaar. De 400x reeks is wat zwaarder en zal denk ik een wat hogere doorlaatspanning hebben.

Maar als je er niet uit komt, hier staan wellicht alternatieven: http://www.discovercircuits.com/P/pwm.htm.
Daarin staat bijv. deze: http://www.national.com/an/AN/AN-292.pdf. Maargoed, als je idd andere torren/fets vind is bovenstaand denk ik prima. IPV een FET+zware weerstand zou je dan gewoon de tor kunnen aansturen met de juiste weerstand om zo de stroom door de led te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
_ferry_ schreef op maandag 06 februari 2006 @ 22:43:
He klasgenoot van johan :+

Hmm, ik heb niet echt antwoord op je vragen. Alleen wat betreft de diodes kun je de datasheets even bekijken, maar ze zijn beide erg standaard en vaak uitwisselbaar. De 400x reeks is wat zwaarder en zal denk ik een wat hogere doorlaatspanning hebben.

Maar als je er niet uit komt, hier staan wellicht alternatieven: http://www.discovercircuits.com/P/pwm.htm.
Daarin staat bijv. deze: http://www.national.com/an/AN/AN-292.pdf. Maargoed, als je idd andere torren/fets vind is bovenstaand denk ik prima. IPV een FET+zware weerstand zou je dan gewoon de tor kunnen aansturen met de juiste weerstand om zo de stroom door de led te beperken.
Ik ben idd een klasgenoot van Johan :P
Ok nu kom ik er even niet meer uit :/
Ipv de BC547 heb ik nu een BUZ80 mosfet, maar omdat een mosfet anders aangestuurd wordt als een normale transistor klopt het schema nu dus niet meer :/ Ook schijtn het dat je een mosfet als voltage gestuurde weerstand kan gebruiken, wat natuurlijk helemaal mooi zou zijn :P Op school hebben we alleen nog geen transistoren etc gehad dus ik zou niet weten hoe ik moet berekenen welke weerstanden ik dus nodig heb.
En micro-cap is ook niet even behulpzaam omdat in de demo versie geen mosfets zitten :/

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Torren weet ik ook even niet meer hoe dat allemaal in elkaar zat. Maar een tor is stroom gestuurd, en daarmee kun je dus ook de stroom begrenzen. Een mosfet is spanningsgestuurd en grofweg te vergelijken met een relais, in gesloten toestand (je kunt hem niet zoals een tor gedeeltelijk laten geleiden) is de weerstand van een tor nihil, waardoor je grote stromen kunt schakelen :) Zorg dat je een zogenaamde logic level FET hebt, die schakelen geheel open op 5v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Hmm, vandaag het printje op school getest en volgens mij komt er ergens een gigantische 50Hz storing vandaan :( de tor krijgt continue een 50Hz wisselspanning van +2/-2V voor z'n kiezen :/ ik denk dat het hele schema zoals ik hem gevonden heb niet werkt :/
Morgen maar eens ff met een docent kijken

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Heb je alles goed geaard?
Een sterpunt nemen voor de gnds helpt waarsch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
JuuL20 schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 19:34:
Heb je alles goed geaard?
Een sterpunt nemen voor de gnds helpt waarsch.
8)7 8)7 8)7
* MewBie pakt net het printje en ziet dat 1 soldering net een 2de baan raakt.
En we hebben gister echt 3x de complete print gecontroleerd :X

Is niet zo handig als je de base en collector van een tor aan elkaar knoopt |:( |:( |:(

[ Voor 13% gewijzigd door MewBie op 09-02-2006 19:40 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Bij nader inzien blijkt het schema niet te werken icm led verlichting omdat het bereik te groot is :(
Dus terug naar de tekentafel en zelf iets in elkaar knutselen :P

Maar nu kwam ik iets opvallends tegen tijdens het rekenen, ze werken op inet allemaal met 50K weerstanden. Maar als je dat even door rekent kom je uit op ~1,5Hz, is dat snel genoeg om de leds aan te sturen? of kan ik beter richting de 10~20Hz gaan?

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Hoe hoger hoe beter ;) maar 20Hz zal nog te langzaam zijn, je ziet ze dan duidelijk flikkeren. (een monitor op 60hz zie je bijv. ook flikkeren, en aangezien de led's heel rustig moeten faden zou ik gewoon richting de 1khz gaan. Kun je op de site die ik eerder gaf wat vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
_ferry_ schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 18:31:
Hoe hoger hoe beter ;) maar 20Hz zal nog te langzaam zijn, je ziet ze dan duidelijk flikkeren. (een monitor op 60hz zie je bijv. ook flikkeren, en aangezien de led's heel rustig moeten faden zou ik gewoon richting de 1khz gaan. Kun je op de site die ik eerder gaf wat vinden?
Ik ga volgende week eerst dat motor-aanstuurschema op een experimenteer bord maken, die moet volgens de docent wel werken. En als dat niet werkt ga ik weer verder zoeken. Ach ja... t houdt je bezig :P

edit: Als iemand trouwens nog een makkelijke manier weet om een RJ45 connector van een NIC te halen, brand maar los :P
De NIC hoeft het niet te overleven ;) zolang de RJ45 maar heel blijft :+

[ Voor 15% gewijzigd door MewBie op 10-02-2006 19:11 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
MewBie schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 18:56:
[...]

edit: Als iemand trouwens nog een makkelijke manier weet om een RJ45 connector van een NIC te halen, brand maar los :P
De NIC hoeft het niet te overleven ;) zolang de RJ45 maar heel blijft :+
Leg je printje zo dat de RJ45 los kan vallen uit de print, en voeg dan véél soldeertin toe, zodat je een grote druppel tin hebt die alle pinnen van de RJ45 tegelijkertijd warm houdt. Desnoods even trekken, maar heel waarschijnlijk valt ie zo van de print af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Of een hetelucht fohn mocht je die hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 10:48
Corpse2 schreef op zondag 22 januari 2006 @ 23:47:
Ik heb hier ook al een testopstellinkje klaarstaan met dat schema van william, het ontbreekt me echter even aan tijd om er aan voort te doen. Ik ging een deel RGB leds gebruiken en dan nog een hoop andere die per kleur op een kanaal zijn aangesloten.

Waar ik trouwens een beetje mee sukkel is het solderen van draadjes rechtstreeks aan de pootjes van een rgb led. 1 draadje gaat, maar bij de volgende werken ze elkaar een beetje tegen. Dat ligt niet stil of ik heb moeite om ze aan elkaar te krijgen etc..

Kan iemand goede tips geven om 4 draadjes aan een een rgb led te solderen?
een derde hand kan je gebruiken
nog een vraag
als de pic maar een aantal denk 200 mA aan kan en je wilt een aantal leds
aansluiten bv 20 *3 60 leds hoe doe je dit dan ?
lukt dit met lm317 of ben ik volledig fout?

[ Voor 19% gewijzigd door Llouizzz op 13-02-2006 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Woei *O*
Het schema dat ik nu gebruik werkt, vanavond ff een gaatjesprint in elkaar solderen en zal dan ff kijken of ik een filmpje kan maken :)
Is er trouwens een programma waar je makkelijk gaatjesprinten mee kan ontwerpen?

[ Voor 23% gewijzigd door MewBie op 15-02-2006 14:56 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Filmpje
Eerst gewoon op de led zelf, en daarna zie je het licht op mijn plafond :)
Ik heb het schema 1x gedaan maar om alle drie de leds aan te sturen moet ik hem 3x maken, en aangezien ik geen zin heb om dat op gaatjesprint te doen ga ik daar gelijk een pcb voor maken :P
Maar het schema bestaat uit 7 componenten (utp stekker en blokje voor voedingskabel niet meegerekend :) )

edit: en het schema werkt op 5V ook niet geheel onbelangrijk ;)

edit2: Filmpje ff aangepast, nu van de digicam

[ Voor 19% gewijzigd door MewBie op 15-02-2006 19:53 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

MewBie schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 19:20:
Filmpje is ff snel gemaakt met mijn telefoon dus de kwaliteit is crap :X
Dat is nog teveel lof voor de kwaliteit :P

Maar voor zover mogelijk ziet het er al goed uit. Hopelijk kun je binnenkort een iets hoogwaardiger filmpje online zetten.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
MewBie schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 14:55:
Woei *O*
Het schema dat ik nu gebruik werkt, vanavond ff een gaatjesprint in elkaar solderen en zal dan ff kijken of ik een filmpje kan maken :)
Is er trouwens een programma waar je makkelijk gaatjesprinten mee kan ontwerpen?
er is ooit een elektuur geweest met een dvd rom met dat soort dingen
pcb123 staat er ook op en is wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
louisver schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 21:05:
[...]

er is ooit een elektuur geweest met een dvd rom met dat soort dingen
pcb123 staat er ook op en is wel goed
Ik had ook al stripboardmagic gevonden, maar er gaat toch niets boven het goeie ouwe denkwerk :P
Die programma's weten er altijd om de een of andere reden een zooitje van te maken :/ neem bijv een potmeter, volgens dat programma moet ik die pinnen over het hele bordje verspreid aansluiten 8)7

De pcb voor RGB is trouwens ook al ontworpen 8)
Dus tot ik ge-etst en gesoldeerd heb zullen er weinig vorderingen zijn :P

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Ojah:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bf0bec601899caa157a2f8d0166a30f3/thumb.jpg
Hi-res foto van mijn valentijns kado ;) Ze is er erg blij mee :D
Rechts onderaan zie je de afstandsbediening, bevat 3x potmeter, 7805 circuit en aan/uit schakelaar+led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
[quote]MewBie schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 22:30:
[...]

De pcb voor RGB is trouwens ook al ontworpen 8)
Dus tot ik ge-etst en gesoldeerd heb zullen er weinig vorderingen zijn :P[/quot

ik ben ook een pcb aant maken maar is wel lastig en tijdrovend zou ik die van jou mogen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
louisver schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 17:14:
[...]

ik ben ook een pcb aant maken maar is wel lastig en tijdrovend zou ik die van jou mogen gebruiken?
Zo heel erg lastig is het nou ook weer niet hoor en ik weet niet of je veel aan mijn design hebt, het is namelijk ontworpen voor 3 luxeon leds die dmv utp met de print verbonden zijn.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
MewBie schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 19:57:
[...]

Zo heel erg lastig is het nou ook weer niet hoor en ik weet niet of je veel aan mijn design hebt, het is namelijk ontworpen voor 3 luxeon leds die dmv utp met de print verbonden zijn.
offtopic:
Dit is eng, nog iemand van de THR, naam komt me ergens bekent voor :P. 1e jaars of niet (ben zeer slecht in namen haha :P)

Ik ben nu 1e jaars @ elektro THR :)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
B_FORCE schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 20:11:
[...]

offtopic:
Dit is eng, nog iemand van de THR, naam komt me ergens bekent voor :P. 1e jaars of niet (ben zeer slecht in namen haha :P)

Ik ben nu 1e jaars @ elektro THR :)
offtopic:
:D ik doe ook eerste jaar elektro
Heb je ff toegevoegt op msn

[ Voor 4% gewijzigd door MewBie op 17-02-2006 20:24 ]

*beeeeep*

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.