Mijn zelfbouw RGB moodlight

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:
  • 91.468 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:48
Ok, ik ben even mijn pcb ontwerp aan het veranderen zodat ik nergens meer tussen pinnen door ga en zodat het geheel in het kastje past :P (helaas is het kastje nogal overkill kwa ruimte).
Maar nu zit ik met een vraag:
Wat is het effect als je een stuk of 5 sporen naast elkaar als het ware om het hele schema heen laat draaien?
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/fam.bastiaan/M/spiraaldesign.png
Gaat dit nog op een rare manier invloed op elkaar hebben?
Nog niet alle banen lopen precies goed, dit is even kijken of ik alles kan verbinden met deze indeling :)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Op die lage frequenties zal dat geen probleem zijn, anders moet je massa ertussen laten lopen (massavlak), en de voedingen ontstoren (als je bijvoorbeeld een µP gebruikt, die draait op een paar MHz, daar zet je best wat massa rond, en op de voeding een onstoringscondensator). Maar in dit schema: geen probleem.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
MewBie schreef op zondag 26 februari 2006 @ 20:47:
Wat is het effect als je een stuk of 5 sporen naast elkaar als het ware om het hele schema heen laat draaien?
Zo creeer je een "spoel". Mag je zelf bedenken wat voor leuke effecten dat kan geven ;)

PSN: Houtvlot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
dinges schreef op zondag 26 februari 2006 @ 21:47:
[...]

Zo creeer je een "spoel". Mag je zelf bedenken wat voor leuke effecten dat kan geven ;)
Heeft het echt zoveel effect op elkaar als ik ze zo dicht langs elkaar leg dan?
De middelste van die 5 hangt trouwens direct aan de gnd.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 09-09 20:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

@MewBie, ik zou eventjes componenten verplaatsen en roteren, deze layout kan veel efficienter, en dan is je probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
sebastius schreef op zondag 26 februari 2006 @ 22:53:
@MewBie, ik zou eventjes componenten verplaatsen en roteren, deze layout kan veel efficienter, en dan is je probleem opgelost.
Klopt idd dat hij veel efficienter kan, maar dan moet ik tussen de poten van mn mosfet of IC door

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
MewBie schreef op zondag 26 februari 2006 @ 23:22:
[...]

Klopt idd dat hij veel efficienter kan, maar dan moet ik tussen de poten van mn mosfet of IC door
misschien de printsporen iets dikker maken, ik neem aan dat je zelf gaat etsen, of op school, en die bij ons op school is nou niet echt dat je zegt van wow....

[www.ganzz.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-04 21:00
Ik ben ook bezig met rgb licht op mijn slaapkamer.
Ik heb mooie bakken, alleen heb ik steeds maar 1 rode led, ipv 2. Die geeft maar weinig effect. Ook heb ik nog felle witte leds ertussen zitten.
Aan 1 kant hangen de bakken al, aan de andere kant komt precies hetzelfde.
In totaal heb ik dan 500 felle leds in gebruik.

Ik zal zometeen even wat foto's maken.
foto's:

Afbeeldingslocatie: http://img117.imageshack.us/img117/4636/foto00242es.th.jpg
rechts

Afbeeldingslocatie: http://img117.imageshack.us/img117/9515/foto00259md.th.jpg
links

Afbeeldingslocatie: http://img78.imageshack.us/img78/4415/foto00261in.th.jpg

Ik zal zo snel mogelijk foto's maken van de leds in werking.
Ik ben ook nog van plan spiegels met een hoek van 45graden erin te zetten, aangezien ik dan meer lichtopbrengst heb (ivm met het naar buiten richten van licht, ipv omhoog)
Het is wel ontzetten saai werk, en de andere kant ligt al een tijdje stil...

[ Voor 72% gewijzigd door ken536 op 02-03-2006 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, als me ma nu nog iets zegt over slecht opgeruimde kamer, zal'k ze eens naar GoT sturen... :(

Best wel cool project, heb 't ook al eens geprobeert, maar opeens begonnen enkele ledjes te stinken :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even een stomme vraag, hoe stop je de code in deze pic? kosten van de componenten vallen wel mee, maar als ik er een dure programmer bij moet kopen, vind ik het al minder grappig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Verwijderd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 08:32:
even een stomme vraag, hoe stop je de code in deze pic? kosten van de componenten vallen wel mee, maar als ik er een dure programmer bij moet kopen, vind ik het al minder grappig
Stomme vragen bestaan niet, allen stomme antwoorden, en zo een ga ik nu geven:
Hier vind je een schema voor een programmer, zou moeten een 4tal € kosten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 09:23
Hebben jullie dit wel eens gezien? :

http://cgi.ebay.nl/A-R-E-...photoQQrdZ1QQcmdZViewItem

Lijkt precies op wat jullie proberen te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Volgens mij is dat meer iets voor het DIY Ambilight topic.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 13:51
En de foto's bij dat ding zijn 100% photoshop

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie weet is het wel aardig dat je muismat een gelijkachtige kleur heeft als je scherm. Misschien is het wel gefotosoept, maar het is echt een product. Zie: http://www.a-r-e.nl/index.php?page=info

Overigens was ik dit al een keer in een winkel tegengekomen en daar kostte het iets van 200 euro's, dus het is wel ietsjepietsje duurder dan wat de ts in gedachten had toen hij met zn post kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Laatst online: 00:37
Ik ben ook bezig met een RGB light maar dan meer in bouwlamp behuizing:
Afbeeldingslocatie: http://img450.imageshack.us/img450/8840/ledding6tb.th.jpg
plaatje van 8x8 cm (eagle light restrictie)
Afbeeldingslocatie: http://img450.imageshack.us/img450/664/ledsturing3bk.th.jpg
en de sturing, snelle renders met eagle3D, het heeft de volgende functie:
-R G B tiptoetsen (ingedrukt is meer van die kleur)
-3 standen in te programmeren
-DMX aansturing
-misschien nog rgb fading, dat zou ik dan onder 1 knopje moeten programmeren
-2 status leds rood en groen (voor dmx ontvangst)

1 aansturingsprintje kan in principe zoveel ledprintjes aansturen als de torren kunnen schakelen.. (de max van de trafo zal niet snel gehaald worden met ledjes :) )

het bestaat nu alleen nog maar op de computer.. heb nog even een ander projectje lopen en dan ga ik hier mee aan de slag.

Zodra ik meer info heb zal ik het posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Even wat goed nieuws en slecht nieuws van mijn kant :P
Het goede:
- Mijn controller werkt *O*
Het slechte:
- Er zit ergens iets fout waardoor de leds niet voluit gaan branden (als je een beetje aan de potmeters friemelt gaan ze ook feller knipperen) :/
- Als ik de blauwe of groene aan zet gaat de rode bijna geheel uit :|

Tot zo ver dit nieuws bericht :P

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ParaDot schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 17:55:
Ik ben ook bezig met een RGB light maar dan meer in bouwlamp behuizing:
[afbeelding]
plaatje van 8x8 cm (eagle light restrictie)
[afbeelding]
en de sturing, snelle renders met eagle3D, het heeft de volgende functie:
-R G B tiptoetsen (ingedrukt is meer van die kleur)
-3 standen in te programmeren
-DMX aansturing
-misschien nog rgb fading, dat zou ik dan onder 1 knopje moeten programmeren
-2 status leds rood en groen (voor dmx ontvangst)

1 aansturingsprintje kan in principe zoveel ledprintjes aansturen als de torren kunnen schakelen.. (de max van de trafo zal niet snel gehaald worden met ledjes :) )

het bestaat nu alleen nog maar op de computer.. heb nog even een ander projectje lopen en dan ga ik hier mee aan de slag.

Zodra ik meer info heb zal ik het posten!
Klinkt erg vet qua specs! Dat invoeren van de kleur DMV een paar knopjes wilde ik ook, maar kon ikzelf helaas nog niet goed maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
MewBie schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 18:24:
Even wat goed nieuws en slecht nieuws van mijn kant :P
Het goede:
- Mijn controller werkt *O* En hij werkt nog steeds :P
Het slechte:
- Er zit ergens iets fout waardoor de leds niet voluit gaan branden (als je een beetje aan de potmeters friemelt gaan ze ook feller knipperen) :/ En ook dat is opgelost, tenminste, het idee over hoe op te lossen is er :D
- Als ik de blauwe of groene aan zet gaat de rode bijna geheel uit :| Ook gefixed

Tot zo ver dit nieuws bericht :P
Oftewel hij doet het helemaal :9~
Nu alleen nog een RGB-luxeon bestellen zodat alles in 1 behuizing zit ipv in 3 losse en dan nog iets zien te vinden om het in te bouwen :*)

Zal zo ff kijken of ik een filmpje kan maken :)

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
En het filmpje:
Klik
De digicam heeft een beetje moeite met blauw licht, dus de kleuren kloppen sowieso niet helemaal, maar het idee is duidelijk :)
Als het licht in het echt dus "wit" is, lijkt het in het filmpje nog steeds blauw ;)

[ Voor 17% gewijzigd door MewBie op 14-03-2006 20:06 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
*schop*

Vanaaf bij de Ikea geweest om mijn "slachtoffers" te halen >:)
Ik heb gekozen voor de Mylonit tafellamp:
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/PIAimages/22592_PE104673_S3.jpg
En de electronica + led komen in de Block:
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/PIAimages/45297_PE138377_S3.jpg

Ik heb net al even de 3x1W luxeon er onder gehad en het effect is best wel mooi, maar je ziet wel duidelijk dat het 3 losse leds zijn. Maar daar komt verandering in :9

En voor degenen die denken van: "Hey, die lijkt wel erg veel op Ferry's lamp", dat klopt komt uit "dezelfde serie" en staan ook naast elkaar in de winkel ;)

[ Voor 17% gewijzigd door MewBie op 22-03-2006 22:47 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Nice :) Ik zit zelf overigens te denken om nog meer op het gebied van RGB led's te gaan bouwen. Er is nu namelijk een IA met RGB leds enzo.
Maar ik heb alleen nog geen idee wat :X Misschien doe ik wel een soort van bord van 1x1m van mat acryl welke ik dan onderverdeel in een X aantal vlakken welke ik dan ieder een kleur kan geven.
Afbeeldingslocatie: http://www.moodlight.nl/moodlight/voorbeeld01small.jpg
Zoiets dus, maar dan wel kleiner. Verder ga ik ze ook verwerken in de sterrenhemel welke ik ga uitbreiden (nu 1 plaat hout, over een tijd 4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
@Newbie
Mooi hoor!!! _/-\o_
Krijg ook wel zin in zo'n project, pff.. teveel ideeen en te weinig tijd :D

[ Voor 8% gewijzigd door JuuL20 op 22-03-2006 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 08:31
MewBie schreef op maandag 13 maart 2006 @ 19:25:
Nu alleen nog een RGB-luxeon bestellen zodat alles in 1 behuizing zit ipv in 3 losse en dan nog iets zien te vinden om het in te bouwen :*)
Welke leds ga je precies gebruiken? En hoe sluit/stuur je ze aan (scheelt mij weer uitzoekwerk ;) ).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
ShadowLord schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 23:14:
[...]
Welke leds ga je precies gebruiken? En hoe sluit/stuur je ze aan (scheelt mij weer uitzoekwerk ;) ).
Het is niet precies een Luxeon, maar wel vergelijkbaar. Een Z-Power uit de IA.
Ik stuur ze aan met het volgende schema klik. En dat dan 3x op een printje dat ik nu weer opnieuw moet gaan maken :P

[ Voor 4% gewijzigd door MewBie op 22-02-2007 23:38 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is een goede techniek om een paneel (plexiglas?) egaal op te laten lichten met bijv een serie LEDs, zijn daar misschien aparte leds voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 20:34:
Wat is een goede techniek om een paneel (plexiglas?) egaal op te laten lichten met bijv een serie LEDs, zijn daar misschien aparte leds voor?
Super-flux/luxeon/z-power, zolang het maar een grote hoek heeft en een beetje vermogen :P
En dan zou je er nog voor kunnen kiezen om meerdere leds onder een vlak te doen.

Als je de kleinere leds gebruikt zul je hooguit wat meer leds moeten gebruiken :P
Maar de eerst genoemden zullen wel een hogere prijs hebben. Ik denk dat je zal moeten experimenteren met hoeveel leds het mooi egaal oplicht.

[ Voor 26% gewijzigd door MewBie op 23-03-2006 21:39 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
Aaargh heb ik net mijn RGB bouwlamp gemaakt ... de controller lag nog in de etsbak.En op de controller zitten de potmeters voor de fijnafstelling van de weerstanden. Maar ik denk "ach ik test wel even op mn labvoeding" en nu zijn er 72 ledjes dood :'(

Morgen weer een poging :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:54
ParaDot schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 22:16:
Aaargh heb ik net mijn RGB bouwlamp gemaakt ... de controller lag nog in de etsbak.En op de controller zitten de potmeters voor de fijnafstelling van de weerstanden. Maar ik denk "ach ik test wel even op mn labvoeding" en nu zijn er 72 ledjes dood :'(

Morgen weer een poging :P
Was toevallig hiermee bezig om dit in mijn computerhok te doen in mijn nieuwe huis :)
Er moet nog een nieuw plafond in dus ga ik daar ledjes inbouwen...

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://inkoopacties.net/i/p/n/zz4kn829.jpg * 20 besteld \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
yes! De mijne is af!. Ik heb een print van 16 x 10 cm met 72 ledjes erop, RGB. Dit als verlichting om op een muur te schijnen. Het kan:
-RGB faden automatisch
-Vaste kleur instellen met knopjes
-DMX gestuurd

Het past precies in de behuizing van een 500 watt bouwlamp (komt er morgen in). Fotos probeer ik morgen te maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
MewBie schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 23:52:
Ik stuur ze aan met het volgende schema klik. En dat dan 3x op een printje dat ik nu weer opnieuw moet gaan maken :P
Zit net ff je schema te bekijken (handig als je wat hebt om af te kijken als je je eigenste ontwerpt :Y) ). Alleen ben ik nu scheel, of heb je helemaal geen weerstand of andere stroombeperking voor je leds? Als je zo een led aansluit brand ie toch gelijk door?

Of zet je er een aantal in serie (7 leds achter elkaar is ongeveer 4,9 volt spanningsval, dus dan zou dat gewoon moeten kunnen toch :? )

Lang geleden dat ik deze basistheorie kreeg dus t'is allemaal een beetje roestig ;)

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

ShadowLord schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 09:47:
[...]
Of zet je er een aantal in serie (7 leds achter elkaar is ongeveer 4,9 volt spanningsval, dus dan zou dat gewoon moeten kunnen toch :? )

Lang geleden dat ik deze basistheorie kreeg dus t'is allemaal een beetje roestig ;)
De spanningsval over LED is groter dan 0,7V. Afhankelijk van de kleur en het type ligt de spanningsval tussen 1,6 en 4,2V (ongeveer), dus bij sommige leds kan je er twee of drie in serie aansluiten op 5V, maar dat wordt bijna nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
ShadowLord schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 09:47:
[...]
Zit net ff je schema te bekijken (handig als je wat hebt om af te kijken als je je eigenste ontwerpt :Y) ). Alleen ben ik nu scheel, of heb je helemaal geen weerstand of andere stroombeperking voor je leds? Als je zo een led aansluit brand ie toch gelijk door?

Om te beginnen gebruik ik geen gewone leds maar Luxeons, die hebben een Vforward van ~3,5V en volgens de specs van de fabrikant kunnen ze tot 48V hebben :P en bij PWM stuur je ze meestal niet continue aan dus mogen ze een hogere stroom hebben.

Bijv: 20mA continue maar als je ze maar 1% laat branden kan je er bijv: 500mA doorheen laten gaan

Maar ik zou het idd niet met een normale led proberen :P

[ Voor 4% gewijzigd door MewBie op 31-03-2006 17:52 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo iedereen, Ik volg dit topic al een tijdje en zou dit graag ook willen aansluiten op mijn bestaand systeem als volgt:
10 Rooie, 10 groene en 10 Groene LEDs die als groep dmv een schakelaar bedienbaar zijn.
Dit resulteert in 7 kleuren.
Dit geheel is geplaats in een Kwartzbuis. (zie fotos) Het lijkt op glas, maar dat is het niet.
Het is afkomstig van het bedrijf waar ik werk. (AMI Semiconductor www.amis.com )
Het is een buis die bestand is tegen 800graden Celcius om de chips (nog steeds op silicium schijfjes) te verhitten en deposities op te leggen... (heel interessant allemaal...) :O
Deze was niet meer bruikbaar en was normaal voor de afvalbak 8)7
hier een fotos van de kleuren:
Rood: Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/jarno51/files/LED-tube-R.jpg
Groen: Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/jarno51/files/LED-tube-G.jpg
Blauw: Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/jarno51/files/LED-tube-B.jpg
Rood-groen: Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/jarno51/files/LED-tube-RG.jpg
Rood-Blauw: Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/jarno51/files/LED-tube-RB.jpg
Groen-Blauw: Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/jarno51/files/LED-tube-GB.jpg
RGB: Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/jarno51/files/LED-tube-RGB.jpg
de laatste is niet mooi wit :/ denk dat de rode te fel zijn...

Nu kom tmijn vraag: is het moglijk om de schakeling van William te maken met een PIC16F877 -04P?
Want die heb ik hier liggen... die van William niet.
Waar moet ik dan speciaal opletten?

@Paradot: heb je al fotos? filmpje? schemas? Is je schakeling te maken door voor mensen die niks afweten van programeren?
Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
Geen antwoord op je vraag, maar ik moet wel zeggen dat het een heel mooi effect geeft... Zijn er meer van die buizen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Zie ik daar een full-size kegel staan? Best grote buis dan. Ziet er vet uit _/-\o_

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@dinges: hihihi er zijn soms buizen... als die een barst vertonen!
je kan ze nieuw kopen ook >:) Prijs? 22.000 Euro !! 8)7
echt waar! ik heb ze natuurlijk voor 0.0 Euro! :+

@ lemming: dat is idd een echte fullsize bowlingkegel!
om een idee te geven mijn philips 81cm TV staat er ook naast!
hoogte van de tube is: 1m10, diameter ongeveer 24cm.

thanx for the replys....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
Ooooohhh 22000 euro heb ik er wel voor over ;)
Het gebeurt zeker niet vaak dat er zo een buis stuk gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nope, alleen als iemand "per ongeluk" de boutjes te hard aandraai en er een barst ontstaat in de voet... 8)7 dan is die niet meer bruikbaar omdat die ook onder druk staat! voor 20.000 Euro doe we het nog een keer O-)

even ter info: AMIS maakt chips voor Automobiel-, Medische en Industrieele sector.
Enkele VB: de meedraaiende voorlichten van Citroen, de ADSL chips van meeste modems,
Airbag sensors, Pace-makers, Hoorapp. , sturing voor GSM-cameraatjes,....
Let wel enkel de chips, dus geen printborden ofzo, Dus DIL-behuizingen,SMD,....

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2006 15:18 . Reden: typfout, Peace-makers ipv pace-makers ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 21:15:
Enkele VB: de meedraaiende voorlichten van Citroen, de ADSL chips van meeste modems,
Airbag sensors, Peace-makers, Hoorapp. , sturing voor GSM-cameraatjes,....
Let wel enkel de chips, dus geen printborden ofzo, Dus DIL-behuizingen,SMD,....
Kan de productie daarvan niet verhoogd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dinges schreef op donderdag 06 april 2006 @ 21:19:
[...]

Kan de productie daarvan niet verhoogd worden?
OOOPSSSS foutje :+
kwou dat we dat in produktie hadden... jammer :'(

effe aanpassen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
OMG, zo'n buis is echt ubervet :P
Zitten wij dan met onze goedkope Ikea lampjes :')

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 19:14:
Hallo iedereen, Ik volg dit topic al een tijdje en zou dit graag ook willen aansluiten op mijn bestaand systeem als volgt:
10 Rooie, 10 groene en 10 Groene LEDs die als groep dmv een schakelaar bedienbaar zijn.
Dit resulteert in 7 kleuren.
Dit geheel is geplaats in een Kwartzbuis. (zie fotos) Het lijkt op glas, maar dat is het niet.
Het is afkomstig van het bedrijf waar ik werk. (AMI Semiconductor www.amis.com )
Het is een buis die bestand is tegen 800graden Celcius om de chips (nog steeds op silicium schijfjes) te verhitten en deposities op te leggen... (heel interessant allemaal...) :O
Deze was niet meer bruikbaar en was normaal voor de afvalbak 8)7
hier een fotos van de kleuren:
Rood: [afbeelding]
Groen: [afbeelding]
Blauw: [afbeelding]
Rood-groen: [afbeelding]
Rood-Blauw: [afbeelding]
Groen-Blauw: [afbeelding]
RGB: [afbeelding]
de laatste is niet mooi wit :/ denk dat de rode te fel zijn...

Nu kom tmijn vraag: is het moglijk om de schakeling van William te maken met een PIC16F877 -04P?

@Paradot: heb je al fotos? filmpje? schemas? Is je schakeling te maken door voor mensen die niks afweten van programeren?
Alvast bedankt!
Ik heb geen digitale camera! ik kan het proberen via de webcam te doen ... ga ik zo even proberen. Ik heb de aansturingsprint kant en klaar voor je liggen, daar kan je zo de RGB leds mee voeden in principe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ParaDot schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 00:18:
[...]

Ik heb geen digitale camera! ik kan het proberen via de webcam te doen ... ga ik zo even proberen. Ik heb de aansturingsprint kant en klaar voor je liggen, daar kan je zo de RGB leds mee voeden in principe!
Kan je het schema eens posten? ik zou het ook graag begrijpen... :P
zo heb ik er ook iets aan....

alvast bedankt...
Niemand al een antwoord op mijn vraagje over de PIC? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Ik ga niet de hele pagina van WIlliam lezen, maar je moet de source dan aanpassen. Je moet een andere header meegeven en verschillende namen en poorten aanpassen. Misschien moet jouw PIC anders worden ingesteld.
Maw het is sneller om dezelfde PIC te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit zelf ook al een tijdje met deze ideen:P zown mooi led lampie... Ik wil dus ook RGB leds gaan gebruiken.. alleen 1 nadeel welke ik nog niet heb kunen oplossen. RGB leds hebben een common anode of kathode. Dit houdt in dat je ze NIET?? in serie kunt zetten (correct me if im wrong). Maar als ik strax 100 ledjes parallel ga zetten, dan moet ik een vlink vermogen gaan schakelen (max 20mA ledje -> 2Ampere). Hebben jullie schemas hoe jullie 100+ leds aan sturen (wel RGB natuurlijk anders kan alles simpel in serie en heb je dit soort problemen niet).

Gebruiken jullie P of N channel FETS? Zitten nog wat na en voordelen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 10:02:
Ik zit zelf ook al een tijdje met deze ideen:P zown mooi led lampie... Ik wil dus ook RGB leds gaan gebruiken.. alleen 1 nadeel welke ik nog niet heb kunen oplossen. RGB leds hebben een common anode of kathode. Dit houdt in dat je ze NIET?? in serie kunt zetten (correct me if im wrong). Maar als ik strax 100 ledjes parallel ga zetten, dan moet ik een vlink vermogen gaan schakelen (max 20mA ledje -> 2Ampere). Hebben jullie schemas hoe jullie 100+ leds aan sturen (wel RGB natuurlijk anders kan alles simpel in serie en heb je dit soort problemen niet).

Microcontroller gestuurd of handmatig gestuurd?
Handmatig gestuurd zou je mijn schema kunnen gebruiken, staat ergens in dat pwm topic vrij bovenaan.
uC gestuurd zou je volgens mij gewoon een flinke n-channel mosfet aan de uitgang kunnen hangen.
En dan moet je denken aan mosfets als de BUZ11 en vergelijkbare

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 10:02:

Als je 100den ledjes wil gaan aansturen, kan je beter aparte R, G en B ledjes nemen. Dat komt goedkoper uit, en je kan ze ook netjes verspreiden. Wel iets van matglas ervoor om het licht te verspreiden.

Ik gebruik liever N-channel, die kan je met een postitieve spanning tussen gate en source inschakelen. Source aan massa, drain via de belasting (leds,...) naar de + van je voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 07:30:
[...]

Kan je het schema eens posten? ik zou het ook graag begrijpen... :P
zo heb ik er ook iets aan....

alvast bedankt...
Niemand al een antwoord op mijn vraagje over de PIC? :/
Oke komt ie:

Dit schema maakt gebruik van een pic! Het programmeeren heb ik echter al voor je gedaan :P Ik heb al wel ontdekt dat 6 knopjes net iets te veel is daar ga ik nog wat aan doen denk ik :) Fotos maken met de cam is niet gelukt, ik vraag een vriend of hij zijn camera ff meeneemt binnenkort.

Het deel met de IC rechts is de DMX aansluiting, die kan je weglaten. Evenals de twee statusledjes. De 6 knoppen geven een functie aan. Als je alleen wil laten faden kan je die óók weglaten. Ik gebruik ze om te kiezen tussen de volgende functies:
4/5/6 samen: DMX of standalone
Indien standalone:
knop1: automatisch faden/vaste kleur
Indien vaste kleur:
2/3/4: RGB erbij, 2 ingedrukt houden is meer R, 3 is meer G, 4 is meer B
5: alles uit

Indien DMX:
1/2/3: Instellen van adres
Indien adres:
6: Adres op 1
4: +1
5: -1

Het oogt nu vrij complex maar als je het even weet valt het wel mee :)
Er staat een connector met 4 gaatjes, die gaat naar de ledjes toe: Pin 1 is de +, pin2 de - Rood, pin 3 de - groen, pin 4 de -blauw.
Indien je 1 ledje per kleur hebt kan je die er zo aanhangen. Indien meerdere parrallel moeten ze allemaal hun eigen serieweerstand!

Schema:

HIER

PCB:
HIER

Als je aangeeft welke functies je wil kan ik zo de code wel posten. Als je geen DMX etc wil knip ik dat er zo uit :)

offtopic:
Trouwens: ik ben bezig met een pdf over dmx aansturing met een PIC, zou dat wat zijn voor op GoT dat ik daar een howto van maak? Als niemand erop zit te wachten ga ik er ook geen energie insteken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Dat lijkt mij wel wat IIG :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleeping_hollow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

sleeping_hollow

We want your soul.

DMX ben ik zowiezo nog wel in geinterreseerd. Zou allerlei led-velichting aansturen een stuk makkelijker maken (decorstukken die de scan's ed van kleur wisselen :p :9 ) .

You are free to do as we tell you to

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
Okee ik ga beginnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
Ik heb zelf ook eindelijk eens wat in elkaar gestoken dat ik al lange tijd in een testopstelling had staan.
Het is nog niet af en ik zal nog wel wat fotootjes posten als ik een digitale camera kan vastkrijgen.
Er moeten nog groene leds toegevoegd worden (in de open ruimtes waar nu niets zit), maar ik heb geen clips meer om 3 mm leds vast te zetten.

Het is gebaseerd op het rgb-led ding van William _/-\o_

Een video van slechte kwaliteit kan ik al wel tonen:
Afbeeldingslocatie: http://img136.imageshack.us/img136/9016/leds8rr.png

Ik heb op mijn microcontroller 3 FETs aangesloten die zoveel leds als je wil kunnen aansturen met 12V verdeeld dus over 3 kanalen.
Op dit moment loopt het blauw en rood zomaar wat afwisselend door elkaar, maar eens het af is steek ik nog een mooier programma in de PIC. :+

Wat je trouwens ziet op de video is een houten plank die boven mijn raam hangt. Daarbovenop is er een kleine ruimte waar netjes een kabelgootje inpast. Alle ledjes zijn in deze kabelgoot vastgemaakt, zodat je enkel aan het uiteinde een wirwar van draden naar buiten ziet komen.
Detail pics hebben jullie nog tegoed van mij 8)

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Ik ben zelf nu ook bijna klaar met ontwerp enzo. Ik ga waarschijnlijk BUZ11's gebruiken om de leds te schakelen. Echter, waar ik nog tegen aan loop is dat je gewoon een relatief groot gedeelte van je energie opstookt in weerstandjes. Aangezien ik van een accu wil gaan lopen is iedere besparing welkom. Heeft iemand een idee hoe ik met grote efficiency het gewenste voltage en amperage door m'n leds kan sturen?

Ik kwam deze al tegen, maar volgens mij stookt die de overgebleven energie, net zoals een weerstand, gewoon op. Daarnaast vraag ik me af of je hier dan nog wel een PWM op los kan laten en hoe je het correcte amperage gaat krijgen (ik heb 20mA nodig, niet 15).

Als ik alles klaar heb (heb nu nog wat bestellingen lopen en moet nog even de locale ectroboer gaan lastigvallen) zal ik het hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
Je hebt gelijk dat een zekere hoeveelheid vermogen wordt opgestookt in je weerstand. JE moet proberen deze hoeveelheid zo klein mogelijk te maken door het voltage zo veel mogelijk af te stellen op je LED's. Stel je hebt 10 rode leds van 1,5 volt in serie, dan staat daar in totaal 15 volt over. Neem je een spanningsbron van 20 volt moet de weerstand dus (20-15) * 0,02 = 0,1 watt verstoken. Kan de weerstand hebben. Zou je echter 50 volt doen moet de weerstand veel meer verstoken. Je moet proberen om het voltage zo precies mogeijk af te stemmen op je kring met weerstand en leds.

Verliezen zal je altijd houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als je zo weinig mogelijk verliezen wilt hebben, moet je een schakelende voeding bouwen, die precies de goede spanning levert voor je LEDs, en welke ook standaard begrensd is op 20mAh. Dit is echter wel relatief moeilijk om te ontwerpen. Maxim heeft waarschijnlijk wel mooie ICtjes voor wat jij wilt: www.maxim-ic.com .
Veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
TommyboyNL schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 22:26:
Als je zo weinig mogelijk verliezen wilt hebben, moet je een schakelende voeding bouwen, die precies de goede spanning levert voor je LEDs, en welke ook standaard begrensd is op 20mAh. Dit is echter wel relatief moeilijk om te ontwerpen. Maxim heeft waarschijnlijk wel mooie ICtjes voor wat jij wilt: www.maxim-ic.com .
Veel succes.
Daar zat ik zelf ook al aan te denken, maar als je daar een PWM regelaar achter hangt gaan die dingen denk ik over hun nek omdat ze niet snel genoeg bij kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Dat gaat prima hoor, de condensator aan de uitgang van de regelaar vangt dat waarschijnlijk wel op en voor de zekerheid kun je altijd beetje elco in combinatie met een snelle keramische 100nF zetten.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Alleen krijg je door de batterijwerking van de condensator (hangt er natuurlijk vanaf hoe groot die is) een slechtere PWM werking, dimmen gaat dan absoluut niet gelijkmatig meer.

Ik las hierboven over nog iemand die het schema van william heeft gebruikt, ikzelf maak eigenlijk zowat altijd gebruik van deze licht-overgangs-code (hoef je zelf niet zovel meer te knoeien):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Groen Rood Blauw
3 0 63 63 5
3 0 63 127 5
3 0 63 191 5
3 0 63 255 5
3 0 127 255 5
3 0 127 191 5
3 0 127 127 5
3 0 127 63 5
3 0 191 63 5
3 0 191 127 5
3 0 191 191 5
3 0 191 255 5
3 0 255 191 5
3 0 255 127 5
3 0 255 63 5
3 0 255 0 5
3 0 191 63 5
3 63 127 127 5
3 127 63 127 5
3 191 0 191 5
3 255 0 255 5
3 191 0 191 5
3 127 0 127 5
3 63 0 63 5
0 63 0 63 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
_ferry_ schreef op donderdag 13 april 2006 @ 21:32:
Alleen krijg je door de batterijwerking van de condensator (hangt er natuurlijk vanaf hoe groot die is) een slechtere PWM werking, dimmen gaat dan absoluut niet gelijkmatig meer.
Neehoor, zolang je de caps voor je MOSFET zet en niet ernaa gaat het perfect :Y)

Alleen, ik ga het toch met weerstanden doen maar, om een paar redenen.
Ten eerste is het verlies niet zo super groot (10% ofzo). Dat valt dus nog mee. Om dan 4 step-down regelaars te gaan gebruiken wordt ook weer een beetje te groot en duur... Plus dat ik dan waarschijnlijk minimaal 10 wetten op electronische interferentie ga overtreden :+
Het ook nog eens lastig om een goede te vinden. Maxim heeft een paar mooie, maar die pakken maar tot 11.5 volt input. Das jammer, want ik moet echt 12v accu's gaan gebruiken.
En, last but not least, na ff nadenken kun je ledjes helemaal niet op een spanningsbron aansluiten, alleen maar op een stroombron. Als je ze op een spanningbron aansluit werkt dat wel, alleen zal dan de lichtopbrengst per led erg gaan verschillen en zullen ze bij iets teveel fluctuatie kapot gaan.

Ik zou natuurlijk ook met m'n PWM kunnen zorgen dat de effectieve stroom maar 20mA blijft, alleen wil ik dit het liefste in de hardware oplossen zodat m'n software zo simpel mogelijk kan blijven (en dan kan je je leds tenminste niet opblazen door een code fout }:O )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
Bij deze dan eindelijk de fotos van mijn creatie:

-RGB
-DMX aanstuurbaar
-Standalone fading
-Standalone vaste kleur

Buitenkant
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.assies/RGB/Lampklein.JPG

Ledjes
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.assies/RGB/Ledjesklein.JPG

Inhoud lamp
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.assies/RGB/inhoudklein.JPG

Sturingsprint
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.assies/RGB/sturingklein.JPG

Aan
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.assies/RGB/Aanklein.JPG

Kleuren (hier heb ik de lamp op de muur gericht!):
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.assies/RGB/PICT0024klein.JPGAfbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.assies/RGB/PICT0025klein.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.assies/RGB/PICT0019klein.JPGAfbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.assies/RGB/PICT0020klein.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.assies/RGB/PICT0021klein.JPGAfbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.assies/RGB/PICT0023kleni.JPG

Volgende keer:

-Andere ledjes, deze hebben een te kleine hoek
-Behuizing mooier afwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Ziet er goed uit :)
Ik wacht nog steeds op mn Z-power led :'(
Pas als ik die heb kan ik de pcb opnieuw gaan maken...

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal de mijne binnenkort ook eens posten. 2x Z-power-led via PWM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paradot: mooi speeltje heb je daar!

Gebruikt jouw schakeling ook gebruik van de PIC16F628 zoals wiliam?
Indien nee, Welke dan wel?

Nog een vraagje: Ik zie dat je schakeling een 5V voedingsspanning gebruikt.
Mijn schakeling werkt nu op 15V (had voedingkje liggen).
Welke spanningsbegrenzer zou ik er dan best op plaatsen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 16:13:
Paradot: mooi speeltje heb je daar!

Gebruikt jouw schakeling ook gebruik van de PIC16F628 zoals wiliam?
Indien nee, Welke dan wel?

Nog een vraagje: Ik zie dat je schakeling een 5V voedingsspanning gebruikt.
Mijn schakeling werkt nu op 15V (had voedingkje liggen).
Welke spanningsbegrenzer zou ik er dan best op plaatsen?

Alvast bedankt!
Ik maak gebruik van een 16F628A maar niet de schakeling van william. deze is 100% zelf ontworpen en geprogrammeerd. Schema's en code op verzoek. En die 5 volt is neem ik aan voor de electronica? Strengen van leds in serie kunnen aan de +15 volt, en de - kant met een transistor schakelen. De pic kan je dan voeden met 5 volt, met een simpele 7805 zo gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ParaDot,

Ik zie dat jouw schakeling ook "standalone" kan werken. Nu zou ik graag een soort van "moodlight" maken waarmee ik een aantal RGB Led-spots (met een stuk of 6 tot 9 LEDs per spot) kan aansturen. Jouw schakeling lijkt precies datgene te doen dat ik zoek.

- 1 vaste kleur instellen
- automatisch "faden"

Zou je mij misschien aan het schema kunnen helpen of tegen betaling een printje inelkaar kunnen zetten? Groeten, Chris

p.s. Is het ook mogelijk om de "intensiteit" dus de sterkte van het uitgestraalde licht in te stellen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2006 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Verwijderd schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 23:35:
@ParaDot,

Ik zie dat jouw schakeling ook "standalone" kan werken. Nu zou ik graag een soort van "moodlight" maken waarmee ik een aantal RGB Led-spots (met een stuk of 6 tot 9 LEDs per spot) kan aansturen. Jouw schakeling lijkt precies datgene te doen dat ik zoek.

- automatisch "faden"

Zou je mij misschien aan het schema kunnen helpen of tegen betaling een printje inelkaar kunnen zetten? Groeten, Chris

p.s. Is het ook mogelijk om de "intensiteit" dus de sterkte van het uitgestraalde licht in te stellen?
intensiteit veranderen is gewoon de leds minder lang aan laten staan :)

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
Verwijderd schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 23:35:
@ParaDot,

- automatisch "faden"

Uiteraard wil ik helpen. Het valt een beetje buiten dit topic mailen lijkt me handiger. In je profiel staat helaas geen mail adres.. als je die even invult komt het allemaal geod!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd beetje off topic maar ik zag bij jou helaas ook geen emailadres staan ;-).

Inmiddels bij mij aangepast :-).

Alvast bedankt!

Chris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees hier toevallig wat rond, en heb ook niet het hele tropic gelezen.
Maar kennen jullie de link: http://www.lichtbastler.de/index.html
Vooral http://www.lichtbastler.de/led_traversen/index.html is intressant.
Er staan ook veel meer andere leuke projecten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 09:44
Wauw, stylish O+
Dat moeten wij ook in huis volgend jaar op kamers _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Paradot

Kan jij me schema's en source doen toe komen?

Gr,
Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-09 08:47
Ik had een vraagje over de RGB LEDs die hierin zijn verwerkt (eigenlijk alle dingen met zo wazige plasitc gedoetje)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cf6173583f27d7f536a0a869b8408bd7/full.jpg

WAT voor soort RGB LEDs zijn dit? Zijn dit met een Diffused OF Clear (helder) plastic omhulsel? Ik zou dit graag willen weten zodat ik ook een lading LEDs kan bestellen (wil dit ook maken).

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
roelieboelie schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 21:41:
Ik had een vraagje over de RGB LEDs die hierin zijn verwerkt (eigenlijk alle dingen met zo wazige plasitc gedoetje)
[afbeelding]

WAT voor soort RGB LEDs zijn dit? Zijn dit met een Diffused OF Clear (helder) plastic omhulsel? Ik zou dit graag willen weten zodat ik ook een lading LEDs kan bestellen (wil dit ook maken).
In die van _ferry_ zitten losse R, G en B leds ;)
Maar diffuus schijnt het best te mengen als je RGB leds neemt :)

* MewBie is trouwens ook weer een stapje verder voor z'n moodlight.
Dit maal wel met voltage regulator (ga denk ik voor een 78S05, kan 2A aan), ontkoppel condensatoren en weerstanden voor de leds. :)

[ Voor 19% gewijzigd door MewBie op 16-05-2006 21:48 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
MewBie schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 21:46:
[...]

In die van _ferry_ zitten losse R, G en B leds ;)
Maar diffuus schijnt het best te mengen als je RGB leds neemt :)

* MewBie is trouwens ook weer een stapje verder voor z'n moodlight.
Dit maal wel met voltage regulator (ga denk ik voor een 78S05, kan 2A aan), ontkoppel condensatoren en weerstanden voor de leds. :)
Ach wat dom! Natuurlijk kun je gewoon losse kleuren LED's gebruiken. Hehehe, die heb ik hier nog zat liggen (3000mcd voor de lichtopbrengst is wel voldoende denk ik).

bedankt!

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
roelieboelie schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 21:41:
[afbeelding]

Ik heb er per kleur 8x 120 graden leds in gestoken. Volgens mij hetzelfde type als dat ze bij leds-buy verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga eens voor LED's kijk bij
http://www.htvision.com/p...4&strCatalog_NAME=LED%27s
De super fluxen geven 1,1 Lm (is volgens mij nog een pakje meer dan 3000 mcd)
Groen zelf tot 3.3 :*)

Ik zelf ben bezig met een project van 300 super fluxen en gebruik geen rgb-leds maar gewoon de 3 verschillende apparte leds. Dit omdat bij de rgb-leds de stralingshoek van de 3 kleuren anders is.
Voordeel van rgb-leds: is compacter...

Van mijn project horen jullie later nog wel.
Eerst even een 16F628 leren programmeren.

Kent er iemand nog gemakkelijke autodidact-links voor Pics te programmeren.
Ik ben eerst in assambler begonnen. 8)7
Dan in jal. Eerst OK, maar de omgezette asm-code is 6 x zo groot... :?
Nu net C++ ontdekt, maar ik moet nog beginnen... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Als je LEDs gaat vergelijken houd er dan rekening mee dat lumen (lm) het totale lichtvermogen aangeeft, terwijl candela (cd) de genormaliseerde lichtintensiteit van een klein deel aangeeft (1 vierkante radiaal). Twee LEDs vergelijken op hun lichtintensiteit in candela zonder rekening te houden met de hoek is dus totaal zinloos. Er is ergens wel een calculator waarmee je candela + hoek in lumen kunt omzetten, al kan dat niet helemaal precies geloof ik.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
_ferry_ schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 22:14:
[...]

Ik heb er per kleur 8x 120 graden leds in gestoken. Volgens mij hetzelfde type als dat ze bij leds-buy verkopen.
Toevallig heb ikhier nog van elke kleur 50 stuks van liggen (120 graden, 600mcd) 8) Dus dat komt goed uit :*) . Ik heb ook maar eens een led fading schakelingtje gebouwd. Wordt later nog uitgebreid, maar het begin is er.

filmpje:
http://roel.linkkabel.nl/ (4.3MB)

Waar de LEDjes even stil staan wordt de capaciteit van de condensator verwisseld zodat ze sneller aan/uit gaan.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Aanschouw, mijn nieuwe pcb layout *D
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/fam.bastiaan/M/rgb-led-schema-kastje.jpg
- Er komen GEEN blokjes op te zitten bij X1, X2 en X3 die zitten er puur voor de eilandjes.
- Links boven zit de spanningsregulator ik zet er een L78S05 in, deze kan namelijk 2A aan ipv de 1A bij de meeste andere regulatoren.
- Linksonder zit het rode gedeelte, rechtsonder het groene en rechtsboven het blauwe.
- De potmeters zijn dus van links naar rechts respectievelijk Rood, Groen en Blauw :)
- De MOSFETS worden iig BUZ'zen, denk de 80A die ik nu ook al gebruik op een ander printje, en ze komen als het even kan rechtop te staan, en anders gaan ze plat/schuin. Al dan niet gekoeld
- De rode cirkel mag ik geen "hoge" componenten plaatsen dat is namelijk het gedeelte waar de RGB Z-Power hangt aan een koelblok. Manier van bevestigen moet ik nog even uitzoeken wat het beste is.
- De weerstanden in de rode cirkel zijn 2W weerstanden

- De gele verbindingen zijn niet verbonden, maar dat wordt met draadbruggen gefixxed *D (ja er zitten er een paar teveel) maar ik moet me 350mA per led ergens kwijt :P

En ik geloof dat ik zo'n beetje alles heb nu :P

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Let trouwens op. De hoeveelheid licht van leds wordt dan wel in candela (milicandela - mcd) uitgedrukt, maar dat zegt eigenlijk niets over de werkelijk opbrengst. Candela is namelijk 'lichtval' (simpel gezegd: gemeten op 1 punt). De echte opbrengst is in lumen. Dit hangt echter af van de hoek van je leds.

Een 120 graden, 300 mcd led geeft dus MEER licht dan een 30 graden 3000 mcd led! (0.942 vs 0.642 lumen respectievelijk.)

Om dit uit te rekenen heb je deze hele handige calculator.

[ Voor 8% gewijzigd door ShadowLord op 19-05-2006 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
MewBie schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 00:15:
Aanschouw, mijn nieuwe pcb layout *D
[afbeelding]
- Er komen GEEN blokjes op te zitten bij X1, X2 en X3 die zitten er puur voor de eilandjes.
- Links boven zit de spanningsregulator ik zet er een L78S05 in, deze kan namelijk 2A aan ipv de 1A bij de meeste andere regulatoren.
- Linksonder zit het rode gedeelte, rechtsonder het groene en rechtsboven het blauwe.
- De potmeters zijn dus van links naar rechts respectievelijk Rood, Groen en Blauw :)
- De MOSFETS worden iig BUZ'zen, denk de 80A die ik nu ook al gebruik op een ander printje, en ze komen als het even kan rechtop te staan, en anders gaan ze plat/schuin. Al dan niet gekoeld
- De rode cirkel mag ik geen "hoge" componenten plaatsen dat is namelijk het gedeelte waar de RGB Z-Power hangt aan een koelblok. Manier van bevestigen moet ik nog even uitzoeken wat het beste is.
- De weerstanden in de rode cirkel zijn 2W weerstanden

- De gele verbindingen zijn niet verbonden, maar dat wordt met draadbruggen gefixxed *D (ja er zitten er een paar teveel) maar ik moet me 350mA per led ergens kwijt :P

En ik geloof dat ik zo'n beetje alles heb nu :P
Hmm op zich een mooi plan maar ik vind de spoortjes aan de dunne kant, rechts zitten ze te dicht op elkaar (ik betwfijel of dit goed gaat met etsen) En hou er rekening mee dat de 7805 die je wil gebruiken waarschijnlijk een TO-3 behuizing is en geen TO-220!

Ik snap de keuze ook niet voor 3x NE555, kan je beter voor 1x LM324 en 1x NE555 gaan, kan je print oko een heel stuk compacter!

[ Voor 5% gewijzigd door Thijsch op 19-05-2006 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
ParaDot schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 08:51:
...En hou er rekening mee dat de 7805 die je wil gebruiken waarschijnlijk een TO-3 behuizing is en geen TO-220!...
7805 in een TO-3 behuizing? Ik kan ze alleen maar krijgen in TO-220.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
http://cache.national.com/ds/LM/LM7512C.pdf

In de datasheet zie ik em staan.. Zegt niets over de verkrijgbaarheid natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
lemming_nl schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 09:02:
[...]
7805 in een TO-3 behuizing? Ik kan ze alleen maar krijgen in TO-220.
78S05 ;)
Die is er in TO-3 en TO-220
ParaDot schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 08:51:
Hmm op zich een mooi plan maar ik vind de spoortjes aan de dunne kant, rechts zitten ze te dicht op elkaar (ik betwfijel of dit goed gaat met etsen) En hou er rekening mee dat de 7805 die je wil gebruiken waarschijnlijk een TO-3 behuizing is en geen TO-220!
Spoortjes zijn 20mil breed, en de dikkere waar meer stroom doorheen gaat zijn 40mil
40mil = ~1mm
Ik snap de keuze ook niet voor 3x NE555, kan je beter voor 1x LM324 en 1x NE555 gaan, kan je print oko een heel stuk compacter!
print kan sowieso niet compacter :P dan kan ik hem niet meer bevestigen ;)
en waarom 3x 555, goeie vraag... moet idd misschien ook maar eens naar die 324 gaan kijken icm met dat schema uit het 555 topic.

[ Voor 65% gewijzigd door MewBie op 19-05-2006 09:27 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op het schema van william staat een diode en een jumper in serie
voor wat dienen deze?
is dat reset??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafkeP
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05-2023
Als ik mij niet vergis is die jumper de plaats waar je de externe voeding aansluit (een printkroonsteentje of iets dergelijks)
De diode zorgt er dan voor de bescherming tegen een verkeerde polariteit naar de 7805 toe.

[ Voor 12% gewijzigd door RafkeP op 25-05-2006 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en waarom staat er dan nog +5 v en een min?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafkeP
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05-2023
Dat zijn de plaatsen waar je een zuivere 5V kan aftakken.

Op de eerste tekening zie je 2 maal een +5V staan... Wel, die haal je van de +5 aan de uitgang van de 7805. De 7805 dient om een nette 5V te maken van een niet zo net ingangssignaal.

Het is dus zeker geen plaats waar je 5V moet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn schakeling werkt maar er zijn wel enkele problemen
- de verbinding tussen pc en print werkt niet er blijft staan 'Data wordt verstuurd. Wacht op antwoord van PIC...'. :( :( :( :(
- en als ze in het vaste programma wit moeten geven gaan ze dus allemaal aan maar ne +/-0.1sec gaat de groene uit. voor de rest werkt de groene goed. Maar het rare is als ik de voeding uit zet en dan weer aan kan het zijn dat het geen probleem geeft. :( :( :( :(
- en heel soms begint de rode te knipperen. :( :( :( :(

voor de "rest" werkt alles goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Is het hele spulletje voldoende gestabiliseerd? Elko bij beide IC's en condensators dichtbij de uitgangen om pieken van het PWM sturen op te vangen? Kun je wel de data probleemloos ontvangen? Of krijg je dan allemaal waardes te zien die niet overeenkomen met wat je erin hebt gezet? In dat geval zou je ook nog even kunnen kijken of de condensators rondom de max232 allemaal goed zijn aangesloten. Ik kreeg er toen ook allemaal wartaal uit :P

Ik had overigens last van een piepende voeding tijdens het faden, vervolgens een 1000uF condensator op de print vlakbij de FET's gezet en toen was het weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 09:28:
Ga eens voor LED's kijk bij
http://www.htvision.com/p...4&strCatalog_NAME=LED%27s
De super fluxen geven 1,1 Lm (is volgens mij nog een pakje meer dan 3000 mcd)
Groen zelf tot 3.3 :*)

Ik zelf ben bezig met een project van 300 super fluxen en gebruik geen rgb-leds maar gewoon de 3 verschillende apparte leds. Dit omdat bij de rgb-leds de stralingshoek van de 3 kleuren anders is.
Voordeel van rgb-leds: is compacter...

Van mijn project horen jullie later nog wel.
Eerst even een 16F628 leren programmeren.

Kent er iemand nog gemakkelijke autodidact-links voor Pics te programmeren.
Ik ben eerst in assambler begonnen. 8)7
Dan in jal. Eerst OK, maar de omgezette asm-code is 6 x zo groot... :?
Nu net C++ ontdekt, maar ik moet nog beginnen... :*)
Welke compiler gebruik je voor C++ te coden op de 16F628 ?
Overigens is een taal als C++ niet direct het meest geschikt om PIC's mee te programeren. Jal lijkt me een betere keus.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
Atgast schreef op maandag 29 mei 2006 @ 12:57:
[...]

Welke compiler gebruik je voor C++ te coden op de 16F628 ?
Overigens is een taal als C++ niet direct het meest geschikt om PIC's mee te programeren. Jal lijkt me een betere keus.
als je echt compact en snel wil coden ontkom je eigenlijk niet aan asm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
ParaDot schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:07:
[...]als je echt compact en snel wil coden ontkom je eigenlijk niet aan asm...
Je moet zeker en vast ASM in je achterhoofd houden, ik persoonlijk schrijf in microBasic, en daarin kan je idd door onzorgvuldig schrijven dubben zoveel code bekomen, maar als je alles zo schrijft zoals je het zou doen in ASM, zal je uiteindelijk misschien 0.1% overhead overhouden, wat echt wel te verwaarlozen is.
Tip: ga eens aan het experimenteren met verschillende manieren van coden. Bijvoorbeeld alles wat je 2 keer gebruikt, in een aparte routine gooien, dat kan enorm schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

naftebakje schreef op maandag 29 mei 2006 @ 15:45:
[...]

Je moet zeker en vast ASM in je achterhoofd houden, ik persoonlijk schrijf in microBasic, en daarin kan je idd door onzorgvuldig schrijven dubben zoveel code bekomen, maar als je alles zo schrijft zoals je het zou doen in ASM, zal je uiteindelijk misschien 0.1% overhead overhouden, wat echt wel te verwaarlozen is.
Tip: ga eens aan het experimenteren met verschillende manieren van coden. Bijvoorbeeld alles wat je 2 keer gebruikt, in een aparte routine gooien, dat kan enorm schelen.
uiteindelijk komt het toch neer op de kwaliteit van de code en die van de compiler. Als je een goede compiler hebt maakt de taal eigenlijk niet meer uit, maarja we leven nu eenmaal niet in die perfecte wereld ;)
Persoonlijk vind ik asm te a-intuitief om snel mee te werken, jal heeft prima ondersteuning voor inline asm en als je de juiste versie van jal hebt met de juiste include files krijg je echt prima code :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Atgast schreef op maandag 29 mei 2006 @ 16:27:
[...]
uiteindelijk komt het toch neer op de kwaliteit van de code en die van de compiler. Als je een goede compiler hebt maakt de taal eigenlijk niet meer uit, maarja we leven nu eenmaal niet in die perfecte wereld ;)
Persoonlijk vind ik asm te a-intuitief om snel mee te werken, jal heeft prima ondersteuning voor inline asm en als je de juiste versie van jal hebt met de juiste include files krijg je echt prima code :)
Vooral van de code is het erg afhankelijk, daarom blijf ik bij de compiler die ik nu gebruik. Ik ga vooral voor basic omdat ik het graag in de If...then...else structuren zie, mijn rekenmachine spreekt ook wat basic, en als ik op PC eens een progje wil schrijven (om te interfacen naar wat electronica) gebruik ik VisualBasic.

Je mag dan nog de allerbeste compiler hebben, als je je code schrijft zonder besef van de onderliggende structuren zal je bergen code produceren.

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 29-05-2006 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een klein vraagje mss dom maar ja.
je moet dus gewoon deze schema'sAfbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william/rgbled/rgbled.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william/bestand/rs232.jpg
bouwen, en dan moet je de leds met deze softwareAfbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william/rgbled/rgbmod.jpg
kunnen besturen
ben ik juist want bij mij lukt het niet en ik heb al alles gecontroleer en de pic werkt correct maar de max232 niet.
Zijn er ondertussen mss al mensen die nieuwe software hebben geschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
MewBie schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 09:17:
print kan sowieso niet compacter :P dan kan ik hem niet meer bevestigen ;)
en waarom 3x 555, goeie vraag... moet idd misschien ook maar eens naar die 324 gaan kijken icm met dat schema uit het 555 topic.
Ik ben eens even aan het simuleren geslagen met dat 555 schema icm die LM324, maar je verliest onwijs veel regelvermogen omdat over die condensator maar 2/3e van de voedings spanning staat en dat zie je verderop ook terug in het schema. De potmeter heeft maar invloed van 0 tot 65 (simulator gaat met stappen van 5%) en daarna veranderd er dus niks meer, oftewel: 33% kan je aan je potmeter draaien wat je wil maar er veranderd niks. :o
Ik hou het dus denk ik maar gewoon bij mn 3x 555 schema :)

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@Wimbrain: verbind op het printje met de MAX232 eens pin 2 en 3 van J2 (rechts). Open dan hyperterminal, op de COMpoort waar de MAX232print aan hangt, en typ een beetje. Als je alles perfect kan lezen, dan is alles in orde met dat printje.

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.