@wimbrain: je hebt de max232 toch van 5V voorzien, he ? (op pin 16)
Je moet eigenlijk de eerste tekening ook in gedachte houden.
Verwijderd
nee niet gedaan(mss gaat het straks wel lukkenRafkeP schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 20:53:
@wimbrain: je hebt de max232 toch van 5V voorzien, he ? (op pin 16)
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2006 18:01 ]
Verwijderd
dat maakt de zaak helemaal andersRafkeP schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 21:42:
@wimbrain : eigenlijk moet je enkel schema 1 bouwen, maar dit bevat niet het gedeelte om de 5V te maken. Daarom is in het 2de schema een 7805 circuit bij opgenomen.
Dus alles wat je in schema 1 ziet moet je zeker aansluiten.
Niet enkel pin16 aan de +5V hangen, maar ook pin15 aan de grond leggen.
Vergeet ook niet dat wanneer je een 7805 gebruikt de ingangspanning minstens 7 a 8 volt moet zijn; anders kan de 7805 er geen 5V van maken.
Verwijderd
zaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalig opeens werkt alles perfect door die 15 en 16Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 17:28:
[...]
dat maakt de zaak helemaal anders
en i.pV van 7 a 8 volt
zou 12 volt ook goed zijn
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| Teller = teller + 1 If teller = 0 then uitgang_rood = 1 uitgang_groen = 1 uitgang_blauw = 1 end if If teller = gewenste_waarde_rood then uitgang_rood = 0 end if If teller = gewenste_waarde_groen then uitgang_groen = 0 end if If teller = gewenste_waarde_blauw then uitgang_blauw = 0 end if if teller = maximum then teller = 0 end if |
[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 03-06-2006 15:52 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Dat maakt high-power leds regelen wel heel erg makkelijkKrachtige LED-driver
Uitgangsstroom instelbaar via gelijkspanning of PWM-signaal
Bij de nieuwe LED-driver ZXLD1350 van Zetex Semiconductors heeft de fabrikant veel aandacht besteed aan een eenvoudige aansturing. Met slechts een enkele weerstand kan de gewenste uitgangsstroom nauwkeurig worden vastgelegd. Het driver-IC is geschikt voor ingangsspanningen van 7 tot 30 V en levert een instelbare uitgangsstroom van maximaal 350 mA bij een LED-serieschakeling van maximaal acht stuks (acht 1-W-LED's).
Dankzij de kleine TSOT23-behuizing (2,9 x 2,8 mm; 5-pens) en de hoge integratiedichtheid kan de schakelende regelaar gemakkelijk in een kleine ruime worden ondergebracht. Afhankelijk van het type en de waarde van de benodigde externe componenten kan de LED-driver een rendement bereiken van maximaal 95 procent. In combinatie met een zeer geringe shutdown-stroom van maar 15 µA is een lange levensduur mogelijk bij batterijgebruik.
De ZXLD1350 biedt talrijke aansturingsmogelijkheden. Met de multifunctionele stuuringang van het IC kan de uitgangsstroom eenvoudig worden geregeld door middel van een gelijkspanning of een PWM-signaal (pulsbreedtemodulatie) - de hiervoor noodzakelijke PWM-filtercomponenten zijn reeds in de chip geïntegreerd. Door het toevoegen van een extra condensator tussen de stuuringang en massa kan de starttijd van het IC naar behoefte worden verlengd; afschakelen van het IC gebeurt met een logisch nulniveau op deze ingang.
Meer info:
www.zetex.com
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Verwijderd
Zou ik misschien jouw code mogen zien, ik maak hem namelijk op de attiny2313. Btw, je moet van atmel.com de SP2 downloaden voor avr studio, dan loopt ie niet meer vast!ice-T schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 16:59:
Bedankt!
Heb het nu werkend, heb voor het gemak twee ledjes op een apparte poort gedaan en dan kun je het bijna letterlijk zo inprogrammeren. Alles op dezelfde poort moet ik nog even maken.
Is eigenlijk heel simpel, had ik zelf ook moeten kunnen bedenken.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
| #include <stdlib.h> #include <avr/io.h> #include <avr/pgmspace.h> #include <inttypes.h> #include <avr/delay.h> #include <avr/interrupt.h> #include <avr/signal.h> #include <stdlib.h> /**************************** RGB-LED-Steuerung 26.02.06 Th. de Buhr Ansteuerung einer RGB-LED Port B: 0=R, 1=G, 2=B ****************************/ #define CLK 8000000 #define delay_ms(ms) _delay_loop_2(ms * (CLK/4000)) #define delay_us(us) _delay_loop_2(us * (CLK/4000000)) #define bit_on(BYTE, BIT) BYTE |= 1 << BIT; #define bit_off(BYTE, BIT) BYTE &= ~(1 << BIT); volatile char colour=1, led_out_a; volatile int time=0; volatile char palette[12]={0,1,2,4,1,2,3,4,5,6,7}; volatile int channel[8]= {0,0,0,0,0,0,0,0}; SIGNAL(SIG_OVERFLOW0) { char i=0; TCNT0 = 0x80; time++; if(time>=100) time=0; led_out_a = 0; for(i=0; i<=6; i++) { if (time > channel[i]) led_out_a += 2^i; } PORTA = led_out_a; } int main() { char i=0; //pwm = 0...100%, colour = 0...10 DDRA=0xFF; PORTA=0x00; DDRD=0xFF; PORTD=0x00; //Timer 8Bit setup bit_off(TCCR0, CS00); //Int. CLK/8 bit_on(TCCR0, CS01); bit_off(TCCR0, CS02); TCNT0 = 0x00; //Timer-Reg. löschen bit_on(TIMSK, TOIE0); //Overflow-Int. enable sei(); delay_ms(20); //Pause, falls Programmierfehler de Programmierport überschreibt while(1) { for(i=0; i<=100; i++) { channel[0]=i; channel[1]=100-i; channel[2]= (i + 50) % 100; PORTD = 16; delay_ms(20); PORTD = 0; } } } |
Verwijderd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| if(auto_pwm){ if (direction < 1530) direction++; else direction = 0; } if (direction <= 255){ pwm_g = 0; pwm_r = 255; pwm_b = direction; } else if (direction <= 510){ pwm_g = 0; pwm_b = 255; pwm_r = 510 - direction; } else if (direction <= 765){ pwm_r = 0; pwm_b = 255; pwm_g = direction - 510; } else if (direction <= 1020){ pwm_r = 0; pwm_g = 255; pwm_b = 1020 - direction; } else if (direction <= 1275){ pwm_b = 0; pwm_g = 255; pwm_r = direction - 1020; } else if (direction <= 1530){ pwm_b = 0; pwm_r = 255; pwm_g = 1530 - direction; } |
Panta Rei "Alles stroomt en niets is blijvend;alles vergaat en niets blijft ooit hetzelfde."
Hoi
[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 05-07-2006 16:17 . Reden: ff modje erbij geropen ]
Sluit ik me bij aan, zomaar een pwm signaal door een lange kabel sturen levert storing op. MAar als je toch die schakeling van mij gebruikt: Daar zit de RS485 aansluiting al op.. met een aansturingsmodule wil ik wel helpen! Als extra voordeel heb je dat je ieder spotje apart aan kan sturen en dat het uitbreidbaar is..naftebakje schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 16:09:
@the deaken: als je zo een draadje van een 10tal meter rond je tuin gaat leggen, ga je heel wat storing oppikken, en zelf genereren als je aan het dimmen bent (steile flanken = hoogfrequente storing), je zal je PWM signaal wat moeten filteren (zodat het een beetje sinusachtig wordt), een seriespoeltje en/of een/wat ontstoringscondensator(en) lijken me aangewezen.
Persoonlijk zou ik naar de 4 zone's de voeding (2 draden, GND en +24V) en data (de RS485-bus lijkt me aangewezen, om storing te vermijden en het is eenvoudig, je µP kan het via de USART gebruiken, daarvoor heb je 2 getwiste draadparen nodig, telefoon of netwerkkabel) aanleggen, en dan binnen nog een module zetten die alles dan aanstuurt, doordat je de RS485 bus gebruikt kan je gewoon extra module's bijprikken, je PC kan er ook gemakkelijk op. Doordat je dan lokaal de PWM genereert, zal je minder storing uitstralen en ontvangen naar de LED's toe.
En misschien wil een modje ff kijken of we dit hier houden, of we een [EiP] ervan maken (ff vragen: vraag is onderweg).
Dit is dus iets waar ik totaal nog niet over nagedacht heb, maar nu je het zo zegt idd. Het gaat dus weer iets complexer wordennaftebakje schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 16:09:
@the deaken: als je zo een draadje van een 10tal meter rond je tuin gaat leggen, ga je heel wat storing oppikken, en zelf genereren als je aan het dimmen bent (steile flanken = hoogfrequente storing), je zal je PWM signaal wat moeten filteren (zodat het een beetje sinusachtig wordt), een seriespoeltje en/of een/wat ontstoringscondensator(en) lijken me aangewezen.
Persoonlijk zou ik naar de 4 zone's de voeding (2 draden, GND en +24V) en data (de RS485-bus lijkt me aangewezen, om storing te vermijden en het is eenvoudig, je µP kan het via de USART gebruiken, daarvoor heb je 2 getwiste draadparen nodig, telefoon of netwerkkabel) aanleggen, en dan binnen nog een module zetten die alles dan aanstuurt, doordat je de RS485 bus gebruikt kan je gewoon extra module's bijprikken, je PC kan er ook gemakkelijk op. Doordat je dan lokaal de PWM genereert, zal je minder storing uitstralen en ontvangen naar de LED's toe.
Mja, het maakt mij niet zo heel veel uit, ik dacht dat het wel leuk aansloot op het topicnaftebakje schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 16:09:
En misschien wil een modje ff kijken of we dit hier houden, of we een [EiP] ervan maken (ff vragen: vraag is onderweg).
Ik had via ICQ al geprobeerd contact te krijgen maar helaas, jij zegt dus dat elk lampje apart aangestuurd moet gaan worden? Misschien toch makkelijker om ff via ICQ / MSN ff wat verder te babbelen.ParaDot schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 12:38:
[...]
Sluit ik me bij aan, zomaar een pwm signaal door een lange kabel sturen levert storing op. MAar als je toch die schakeling van mij gebruikt: Daar zit de RS485 aansluiting al op.. met een aansturingsmodule wil ik wel helpen! Als extra voordeel heb je dat je ieder spotje apart aan kan sturen en dat het uitbreidbaar is..
Panta Rei "Alles stroomt en niets is blijvend;alles vergaat en niets blijft ooit hetzelfde."
Hmm icq gebruik ik idd al jaren niet meer! Als je je msnadres in je profiel kan zetten komt het in orde!The Deaken schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:08:
Ik had via ICQ al geprobeerd contact te krijgen maar helaas, jij zegt dus dat elk lampje apart aangestuurd moet gaan worden? Misschien toch makkelijker om ff via ICQ / MSN ff wat verder te babbelen.
De groundspots die ik wil gaan bestellen hebben wel ruimte genoeg om er eventueel een klein schakelingetje in te plaatsen, alleen hoe gaat het dan met de kosten? Het moet natuurlijk niet compleet uit de klauw gaan lopen met onkosten.
Ik zou je verschillende groepjes apart aansturen, niet elke lamp apart. Een paar meter zal wel geen probleem zijn, maar verder dan 5 meter zou ik niet gaan. Een waterdichte inbouwdoos op strategische plekken zou moeten volstaan.The Deaken schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:08:
[...]
Ik had via ICQ al geprobeerd contact te krijgen maar helaas, jij zegt dus dat elk lampje apart aangestuurd moet gaan worden? Misschien toch makkelijker om ff via ICQ / MSN ff wat verder te babbelen.
De groundspots die ik wil gaan bestellen hebben wel ruimte genoeg om er eventueel een klein schakelingetje in te plaatsen, alleen hoe gaat het dan met de kosten? Het moet natuurlijk niet compleet uit de klauw gaan lopen met onkosten.
[...]
[ Voor 23% gewijzigd door naftebakje op 07-07-2006 10:41 ]
Ik denk zelf ook dat het beter is om per sectie aan te sturen maar na overleg met ParaDot denk ik er misschien anders overnaftebakje schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 10:37:
[...]
Ik zou je verschillende groepjes apart aansturen, niet elke lamp apart. Een paar meter zal wel geen probleem zijn, maar verder dan 5 meter zou ik niet gaan. Een waterdichte inbouwdoos op strategische plekken zou moeten volstaan.
Dat is misschien niet eens zon gek idee, ik heb al even zitten kijken naar "glazen bouwstenen" deze zijn er vanaf E3,82. De voordelen hiervan zijn dat ze 19 bij 19 cm zijn en dus zo goed als passen in mijn tegelconstructie, dat ik dan geen ronde gaten meer hoef te boren in tegels van 20x20 cm (wat ook een dure aangelegenheid is) en dat ik dan wat meer een sfeerverlichting kan creeren dmv mat glas.Voor je lampen: misschien is er wat te doen met glasdallen, dat zijn van die glazen tegels van ergens 10 x 10 cm, met een glasboortje een gat in maken, je ledjes erin (en wat vochtvreter ofzo, om condensatie binnenin te voorkomen), gaatje dichten met geschikte siliconekit. Tis maar een gedacht, maar volgens mij zijn je huidige lampje's al erg goedkoop.
Nou het klopt dat het in principe vrij zinloos is om bij je tuinverlichting ieder spotje onafhankelijk te kunnen bedienen.. het is geen discotheek! Maar de discussie ging erover dat het pwm signaal niet geschikt was om over lange afstand te sturen en er beter een RS485 communicatie protocol gebruikt kan worden. Dat protocol (DMX) had ik al geïmplementeerd out-of-the-box, en vanuit dat oogpunt is het mogelijk om alles apart aan te sturen, dat is niet moeilijker dan alles samen! Maar ik geef je gelijk dat het nogal zinloos is in geval van tuinverlichting..naftebakje schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 10:37:
[...]
Ik zou je verschillende groepjes apart aansturen, niet elke lamp apart. Een paar meter zal wel geen probleem zijn, maar verder dan 5 meter zou ik niet gaan. Een waterdichte inbouwdoos op strategische plekken zou moeten volstaan.
Voor je lampen: misschien is er wat te doen met glasdallen, dat zijn van die glazen tegels van ergens 10 x 10 cm, met een glasboortje een gat in maken, je ledjes erin (en wat vochtvreter ofzo, om condensatie binnenin te voorkomen), gaatje dichten met geschikte siliconekit. Tis maar een gedacht, maar volgens mij zijn je huidige lampje's al erg goedkoop.
Ik heb dat nagekeken maar die aktie staat hier niet in het krantje, toch zijn ze waarschijnlijk nog steeds goedkoper dan mijn eerste oplossing.naftebakje schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 15:44:
Toevallig kwamen vandaag de reclamefolders toe, er staan gewolkte glasdallen in de aanbieding bij de gamma, komt op 1.568€/stuk (tis wel in België, kweet niet of het in nederland ook telt).
[ Voor 36% gewijzigd door The Deaken op 08-07-2006 12:28 ]
Verwijderd
Kan je RGB leds wel in serie zetten dan? ik dacht dat dat niet mogelijk was. Anders zou ik eens moeten kijken naar 3 afzondelijke ledjes. Dan moet ik alleen weer meer gaten gaan bouwen in mijn glazen stenen, ik ben er nog niet eens uit of dat wel wil.naftebakje schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 19:32:
Das een erg lekkere voeding, delta is nogal goed materiaal. Je kan er 288W uit krijgen, dus dat zal voldoende zijn voor al je led's lijkt me. Voor het minste verlies, kan je imho best zoveel mogelijk ledje's in serie zetten, zodat je maar weinig spanning overhoud om in een weerstandje (of ander manier van constante stroombron, LM317 met een weerstandje bijvoorbeeld, dat is beter dan een weerstand omdat bij een defect LEDje de andere led's het perfect overleven, wat bij een weerstandje niet zeker is) te verstoken. Met een ULN2803 of dergerlijke kan je gemakkelijk vermogen schakelen met je PIC uitgangen (op ingang gewoon de PIC hangen, de uitgangen kunnen tot 50V en 2.5A schakelen).
O shit ja, natuurlijk niet. Ff niet aan gedacht. Eventueel een geschakelde voeding (step down) bouwen die van de 24V naar 5V ofzo gaat, om alles wat zuiniger te maken. Daarvoor kan je gewoon een simpel ICtje, wat weerstandjes en een spoeltje gebruiken (voti heeft bijvoorbeeld van die regelaartjes).The Deaken schreef op maandag 10 juli 2006 @ 12:09:
[...]
Kan je RGB leds wel in serie zetten dan? ik dacht dat dat niet mogelijk was. Anders zou ik eens moeten kijken naar 3 afzondelijke ledjes. Dan moet ik alleen weer meer gaten gaan bouwen in mijn glazen stenen, ik ben er nog niet eens uit of dat wel wil.
Aangezien het buiten gaat komen heb ik eigenlijk niet echt een indicatie wat voor soort (en sterkte) leds erin moeten komen. Ik weet dus ook nog niet wat voor step-down ik dan moet gebruiken.naftebakje schreef op maandag 10 juli 2006 @ 18:38:
[...]
O shit ja, natuurlijk niet. Ff niet aan gedacht. Eventueel een geschakelde voeding (step down) bouwen die van de 24V naar 5V ofzo gaat, om alles wat zuiniger te maken. Daarvoor kan je gewoon een simpel ICtje, wat weerstandjes en een spoeltje gebruiken (voti heeft bijvoorbeeld van die regelaartjes).
Kan jij je msn er misschien ook inzetten? Ik kan maar geen contact met je krijgenParaDot schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 19:30:
[...]
Hmm icq gebruik ik idd al jaren niet meer! Als je je msnadres in je profiel kan zetten komt het in orde!
TnxVerwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 05:31:
Mooi gedaan timmyboy!!![]()
Kan idd mooi effect geven bij jij Home Theater systeem!
85 sterren aan je hemel... is een begin, maar mogen er nog een heleboel meer zijn!!![]()
@ferry:
ik ben nu pas tot de vaststelling gekomen dat je bij je kamerverlichting 2x Rode Leds gebruikt en maar 1x blauw en 1x groen...
Wat is de reden hiervoor? gaf de rode in vergelijking met de andere minder licht ofzo?
Zijn het de SUPERFLUX leds van het merk Lumileds?
Ik wou mijn systeem veranderen naar SUPERFLUX leds... vandaar mijn vraag.
[ Voor 67% gewijzigd door _ferry_ op 10-07-2006 21:51 ]
Ik krijg dus net de GAMMA folder in de bus, en raad eens:naftebakje schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 15:44:
Toevallig kwamen vandaag de reclamefolders toe, er staan gewolkte glasdallen in de aanbieding bij de gamma, komt op 1.568€/stuk (tis wel in België, kweet niet of het in nederland ook telt).
Verwijderd
Verwijderd
Rode flux-LEDs geven bizar weinig licht inderdaad. Jammer dat ik daar pas achter kwam toen ik ze al binnen had, ik heb namelijk nu dus te weinig rode flux-LEDs voor een moodlight ofzo, maarja, mss doe ik er wel een normaal helder rood LEDje bij.Timmyboy_ schreef op maandag 10 juli 2006 @ 21:07:
[...]
Tnx
Maar dat klopt, rode leds geven bizar weinig licht ivm groen en blauw, zelfs als ze samen in één RGB-led zitten. Best vervelend, maar 2 rode leds nemen voor 1 groene en blauwe lijkt me een goede oplossing. De intensiteit van de rode led zal inderdaad ongeveer de helft zijn tov. een groene/rode.
Verwijderd
Ferry,_ferry_ schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 23:08:
Ojah:
[afbeelding]
Hi-res foto van mijn valentijns kadoZe is er erg blij mee
Rechts onderaan zie je de afstandsbediening, bevat 3x potmeter, 7805 circuit en aan/uit schakelaar+led.
Verwijderd
Paradot, zou je me even kunnen toevoegen op MSN? Heb al een hele hoop gelezen, maar kom er nog altijd niet echt uit. Mijn adres staat in mn profiel, ik wil slowchat hier vermijden.ParaDot schreef op woensdag 26 april 2006 @ 19:34:
[...]
Ik maak gebruik van een 16F628A maar niet de schakeling van william. deze is 100% zelf ontworpen en geprogrammeerd. Schema's en code op verzoek. En die 5 volt is neem ik aan voor de electronica? Strengen van leds in serie kunnen aan de +15 volt, en de - kant met een transistor schakelen. De pic kan je dan voeden met 5 volt, met een simpele 7805 zo gebeurd.
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 22:41:
[...]
Ferry,
misschien een oude koe die ik uit de sloot haal...![]()
maar hoe heb je het voor mekaar gekregen om met 3 potmeters je kleuren te laten veranderen?
Ik neem aan dat je ieder groep leds via een voorschakel weerstandje aan de 5V hangt.
De potmeter zal dan in serie staan met de weerstand. klopt? (voor iedere groep 1)
Hoe bereken je dan de grote van de potmeters?
De voorschakelweerstand voor maximale stroombegrenzing, maar dan het dimmen....![]()
ik geraak er op 1-2-3 niet uit... kan je dit even verduidelijken?
De reden is dat ik mijn oversized MOOD-Tube als volgt wil uitbreiden:
een keuze schakelaar met de keuzes:
0 - OFF![]()
1 - Moodlight via PIC (zoals Ferry en William)
2- Manuele kleur instelling via 3 potmeters (1 bepaalde kleur kunnen instellen)
3- Witte LEDs on (event. superflux LUMILEDS) (soort algemene verlichting)
vandaar mijn vraag...
Ik ben van plan alles mooi in te bouwen en hier een soort [EiP] over te beginnen (best niew topic starten denk ik)
dus wie me bij mijn klein probleempje wil helpen...
alvast bedankt
Fout-l-Arjan-l- schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 00:34:
De potmeter en de voorschakelweerstand zet je in serie. De totale weerstand voor de LED's is dan potmeter + voorschakelweerstand. Door aan de potmeter te draaien vergroot/verklein je deze weerstand. Hoe groter de weerstand, des te lager de stroomsterkte en dus de helderheid van de LED.
De waarde van de potmeter lijkt me meer iets om experimenteel te benaderen dan uit te rekenen. Je weet namelijk vooraf niet bij welke stroom de LED net niet meer brandt. Een nadeel van enkel potmeters en weerstanden is wel dat het mengen van kleuren lastig kan zijn, omdat je heel snel van uit naar vol aan zult gaan. Led's branden namelijk bij een lage stroom soms al erg fel.
Ik heb met een ne555 en een lm324 een controller gemaakt (alleen getest met een rgb led, moet nog eens de rest afmaken met hyperflux led's), daarmee kun je de LED regelen van net uit tot volle helderheid en gaat het in kleinere stapjes.
Verwijderd
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2006 17:38 ]
*beeeeep*
Verwijderd
Denk dat idd een Luxeon wat meer kleine probleempjes met zich meebrengt zoals warmte!Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 17:28:
Ik wil ook zo'n omgebouwd (Ikea) lampje maken zoals van _ferry_.
Nu ben niet echt ervaren met elektronica, maar ledjes schakelen moet wel lukken.
Mijn probleem is dat ik niet echt weet hoe de ledjes licht geven, foto's geven wel een indruk maar zijn ook niet alles.
Dus nu twijfel ik om
- een stuk of 30 gewone 120° ledjes te gebruiken (10 van elke kleur) (zoals van ferry)
- een luxeon 3W rgb led te gerbuiken.
Een luxeon zou meer licht moeten geven en zal waarschijnlijk beter mengen, het is ook minder soldeerwerk. Maar het resultaat van ferry doet me een beetje twijfelen, want dat vind ik echt prachtig goed gelukt.
Wie kan me helpen om de knoop door te hakken?
Oja ferry, je hebt nu uitgelegd hoe je dat schakeld met die potmeters, maar werkt dat nu ook goed, Of valt het regelen tegen?
Verwijderd
SUBLIEM!_ferry_ schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 17:22:
[...]
[...]
Fout
Ik heb er een spanningsdeler van gemaakt. De buitenste pootjes van de potmeter sluit je dus aan op + en GND. zo komt er op het middelste pootje een spanning te staan, welke niet afhankelijk is van de stroom, maar van de stand van de pometer. 50% open is dus ook 50% van je voedingsspanning. Vervolgens zet je op dat middelste pootje dus de led+voorschakel weerstand welke je vervolgens aan + of GND hangt. Maakt op zich niet uit, en hangt er vanaf hoe je ze op de pot aansluit. en of je links- of rechtsom draait.
Eigenlijk speelt die waarde wel een rol, door je potmeter op zichzelf loopt een bepaalde stroom (als die te hoog is fik je de potmeter op, die wil je liefst zo laag mogelijk houden om minder energie te verspillen). Als je een led aan het lopertje hangt, zal de stroom die de led gebruikt door een stukje van de potmeter lopen (bijvoorbeeld + aan ene kant led, potmeter aan andere kant, dan loopt de stroom voor de led door het weerstandsstuk van de potmeter tussen de loper en de - aansluiting op de pot). Door die stroom zal de spanning die eruit komt niet overeen komen met wat je verwacht, hoe feller je de led zet, hoe meer de waarde afwijkt, de led zal minder fel branden dan je verwacht (de stroom voor de led geeft een extra spanningsval).Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 12:13:
[...]
SUBLIEM!![]()
Simpel en perfect! daaraan zie je dat Ferry niet de eerste de beste modder is!
Een man met inzicht !![]()
Dus eigenlijk speelt de waarde van de potmeter niet zo'n rol?
...
Heel eerlijk gezegd ben ik niet zo onder de indruk van die Barthelme RGB controller (ik neem aan de RGBox30), tis verder niets speciaals ofzo en zo'n controller geeft je nou niet echt het idee dat je zelf iets bouwti-beast-a schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 20:36:
Ik ben me ook in de "mood-lights" aan het storten.
Ik heb nu een RGB controller van Barthelme en daar 3 sharkoon CCFL setjes op aangesloten.
Deze RGB controller kan allerlei verschillende programma's aflopen en is ook nog te programmeren via een pc-tool.
Heb een RGB controller voor 50 eurie (inclusief afstandsbediening-sensor) en 3 maal een setje met 4 CCFL's.
Alles bij elkaar zo'n 90 eurie en er komt een enorme berg licht uit!! Veel meer dan je ooit met leds kunt bereiken voor dit geld.
De programmeertool heb ik al gedownload maar ik kan nergens in huis een sub-d 9-polig vinden grrrrr.
Dan kan ik namelijk de ondergrens netjes callibreren. Een CCFL is namelijk niet zo mooi lineair als een led. Maar dat kun je met dit controllertje dus mooi wegregelen. Je moet een paar vaste kleuren callibreren en de rest gaat vanzelf. Waarschijnlijk moet ik het bereik op 30%-100% zetten i.p.v. 0%-100%.
Maar al met al zijn de eerste resultaten erg goed!!!! Veel licht voor weinig geld
*beeeeep*
Volgens mij heb ik een andere controller! Ik heb een chromoflex controller.MewBie schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 11:53:
[...]
Heel eerlijk gezegd ben ik niet zo onder de indruk van die Barthelme RGB controller (ik neem aan de RGBox30), tis verder niets speciaals ofzo en zo'n controller geeft je nou niet echt het idee dat je zelf iets bouwt
[ Voor 9% gewijzigd door i-beast-a op 21-08-2006 22:55 ]
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2006 16:03 . Reden: tests gedaan zoals aangegeven. ]
HeheVerwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 12:13:
[...]
SUBLIEM!![]()
Simpel en perfect! daaraan zie je dat Ferry niet de eerste de beste modder is!
Een man met inzicht !![]()
Dus eigenlijk speelt de waarde van de potmeter niet zo'n rol?
Ik ben volop bezig met mijn uitvoering van deze RGB-moodlight. Zal ik een nieuw topic starten met mijn vooruitgang?
deze hier wordt al vrij lang met z'n 10 pagina's,niet? Ik verwijs dan wel naar dit topic hier
Of heb je liever dat alles samen blijft?
aan u de keuze.
groetn en nogmaals bedankt!
Je kan de inverter van een CCFL dus gewoon aansturen met een PWM signaal en dan werken ze nog wel? Heeft dat geen nadelige gevolgen voor de inverter?i-beast-a schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 14:24:
Maar ik vind het wel erg grappig dat de controller die voor led's is ontworpen ook prima met el-cheapo CCFL's werkt !!
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Ik weet dus dat Sharkoon setjes prima werken! Deze invertors werken best goed met PWM. Andere merken blijven een gok, het lgt natuurlijk aan de gebruikte schakeling.ShadowLord schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 22:55:
[...]
Je kan de inverter van een CCFL dus gewoon aansturen met een PWM signaal en dan werken ze nog wel? Heeft dat geen nadelige gevolgen voor de inverter?
Wat je ook kan doen en wat mijns insziens ook een goed resultaat zal geven, is van dat half doorzichtig papier (min of meer 'frosted', worden dikwijls teksten op gedrukt voor bijvoorbeeld communiekaartjes en is te krijgen bij de betere papierhandel) Oogt heel wat professioneler dan een gewoon A4'tje, kost niets en geeft denk ik hetzelfde resultaat..i-beast-a schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:49:
Pak een simpel papier maat A4 en plak dit met de uiteinden aan de zijkant van de lat zodat er een boogje van +/- 10cm hoog ontstaat.
De CCFL's zitten dan een aantal cm van het papier.
Dit geeft echt een super egale lichtverdeling!
Dit heet een breadboard.Bij iedere zichzelf respecterende electronicaboer wel te halen. Dit is echter om schakelingen te testen, voor een definitieve opstelling is dit nit handig en betrouwbaar. Bij dezelfde winkel waar je je breadboard gaat halen hebben ze ook expirimenteerprinten. Dat zijn printplaten met heel veel gaatjes erin waar je schakelingen op kan maken zonder dat je een echte print hoeft te ontwerpen. Veel degelijker en betrouwbaarder!clut schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 12:52:
Nou ik wil er binnekort ook aan gaan geloven maar heb ook nog paar vraagjes.
- De TS heeft een wit board waar hij alles ingeprikt heeft waar kan je dit soort dingen kopen, ik kan namelijk niet zelf printplaatjes gaan maken en dit leek mij wel een goed alternatief.
Die spanning is de maximale spanning die de condensator aankan zonder dat ie kapot gaat.. In dit geval dus perfect!- Zag dat je een x aantal condensators van 10Uf moest gebruiken maakt het uit van hoeveel volt die zijn? Ik dacht het zelf van niet, heb er nu 5 van 100V / 10Uf
Dan moet je een microcontroller programmeren die bepaalde programma's voor je afspeelt..- Hoe kan je eventueel knoppen toevoegen voor de verschillende programma's, zet je dit in het geheugen ofzo?
Verder nog tips?
Alavast bedankt
Christian
Verwijderd
Oké naftebakje...naftebakje schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 14:21:
@rainman: je PIC moet eerst geprogrammeerd geraken, voor je verder iets kan doen. Er zijn veel verschillende progger-schema's te vinden op internet, probeer er een aantal tot het je lukt em te programmeren (of zoek iemand in de buurt die voor jou ff je PICje progt).
Verwijderd
[ Voor 16% gewijzigd door i-beast-a op 10-09-2006 12:06 ]
Maar dan houd ik open gaatjes in de vloer....da's niet de bedoeling._ferry_ schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 20:19:
SMD led strips gebruiken? zijn op SK.net en bij conrad te koop geloof ik
Dat gaat niet lukken ben ik bang.TommyboyNL schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 21:56:
Je kan de gaatjes eventueel dicht smeren met epoxyhars. Vervolgens goed glad schuren, en misschien een laklaagje er overheen. Zou volgens mij moeten werken.
[ Voor 9% gewijzigd door i-beast-a op 13-09-2006 14:13 ]
Led verlichting (belgie) ... die heeft mooie spots, wel waterdicht. En beetje prijzig.i-beast-a schreef op woensdag 13 september 2006 @ 14:10:
[...]
Dat gaat niet lukken ben ik bang.
Als je een gaatje boort in laminaat dan rafelen de randjes een beetje omdat er kleine stukjes uitbreken. Met een bruine vleur is dat niet zo erg omdat het binnenwerk van laminaat ook bruin is. Maar in mijn gevan is de vloer lichtgrijs en wit! Dan zien die rafelige randjes er echt niet uit. Ook met een lensje krijg je dit niet netjes volgens mij.
Dus het moet echt een soort inbouw fittinkje zijn. Maar wel zo klein mogelijk.....
edit: toch nog iets gevonden op pagina 2 van:
http://www.barthelme.de/l...load/LEDSolutionsKAP7.pdf
nu nog een leverancier vinden....
Das best leuk spul maar 1 led per armatuur is al genoeg. Dit is een beetje te prijzig als je er veel nodig hebt._ferry_ schreef op woensdag 13 september 2006 @ 20:58:
Conrad heeft artikel 57 47 75-11 en 57 47 76-11. Ik denk niet dat het helemaal hetgeen is wat je zoekt, maar bekijk ze even zou ik zeggen
Zit leuk spul bij maar allemaal te diep qua inbouw. Moet in een laminaatvloer passen...Jeroenz18 schreef op woensdag 13 september 2006 @ 23:39:
[...]
Led verlichting (belgie) ... die heeft mooie spots, wel waterdicht. En beetje prijzig.
Trio Light (NL fabrikant) zie de catalogus pag. 2: klik hier
Decoratieveverlichting.nl Niet al te duur
Elektroshop.nl
En ga zo maar door![]()
[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 01-10-2006 13:01 ]
Verwijderd
*beeeeep*
Yep, het zal wel zoiets zijn. Je ogen zijn bijvoorbeeld het gevoeligst (als in: in staat om het meest verschillende tinten te zien) voor groen, omdat we x jaar geleden allemaal gezellig door de groene bomen aan het slingeren waren. Als ik me niet vergis komt dan rood, en kunnen we het minst tinten van blauw onderscheiden.MewBie schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 23:01:
Waarom heeft hij die waarden weerstanden gebruikt? In een RGB Z-power heeft R een Vf van 2.2V en G en B 3.5V wat dus respectievelijk 8.2, 4.7, 4.7 Ohm zou moeten zijn voor max 350mA.
Heeft dat te maken met hoe gevoelig je oog is voor bepaalde kleuren en dat deze combinaties een mooie verhouding geven?
Gevoelgiheid van het oog, maar ook de efficiency van lichtproductie die per kleur anders is. Rood heeft de beste efficiency, groen al een stuk minder en blauw nog net ietjes minder.MewBie schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 23:01:
Waarom heeft hij die waarden weerstanden gebruikt? In een RGB Z-power heeft R een Vf van 2.2V en G en B 3.5V wat dus respectievelijk 8.2, 4.7, 4.7 Ohm zou moeten zijn voor max 350mA.
Heeft dat te maken met hoe gevoelig je oog is voor bepaalde kleuren en dat deze combinaties een mooie verhouding geven?
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Dat is nou net het leuke van de controller van Barthelme.ShadowLord schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 18:11:
[...]
Gevoelgiheid van het oog, maar ook de efficiency van lichtproductie die per kleur anders is. Rood heeft de beste efficiency, groen al een stuk minder en blauw nog net ietjes minder.
Verwijderd
Verwijderd
*beeeeep*
Verwijderd
Het gaat dus over het schema die vermeld staat in volgende link:Verwijderd schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 00:26:
Maar had toch nog een vraag: (mss kan hier iemand me helpen)
Zoals te lezen op pagina 6 van dit topic heb ik reeds een lamp met 30 High intensity LEDs
deze worden gevoed door 15V
Nu is mijn vraag, als ik nu 15V naar LEd ga, dan naar voorschakel weerstand, dan naar Collector van de TRansistor en dan emiter aan de ground...
Maar de PIC op 5V laat werken, zou dit werken?
mijn elektronica les zit al verweg....
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2006 14:43 ]
Verwijderd
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq