Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Verwijderd
Thanks, blijft de enige vraag over, is deze schakeling wel geschikt voor 2.4 A of meer?naftebakje schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 15:58:
@rollfix: wat je wil, is een PWM aansturing voor je ledjes. Als je daar even op zoekt, zal je snel genoeg schema's vinden. Deze site geeft een erg mooie uitleg (weliswaar PWM voor fan's, maar dat maakt niet uit, voor ledjes is het exact hetzelfde, alleen is vrijloopdiode D1 niet nodig). Neem T3 zo dat ie de gewenste stroom kan schakelen, en door R4, RDC, R5 en wat er rechts van staat nog 2 keer te zetten kan je R, G en B apart dimmen.
Of; is deze schakeling geschikt voor een stroom van 1 A, zodat ik 3 keer hetzelfde los opbouw..
Als je het volledige schema opbouwt, kan je daarmee één groep LED's dimmen, dus een kleur (je hebt 0.8A nodig zeg je, koeling op de T3 zal dus ws niet nodig zijn). Door wat ik gezegd heb nog 2 keer bij te voegen, heb je de 3 dimmers die je wou voor de 3 kleuren.
Ik hoop dat ik hiermee een antwoord op je vraag geef, want wat je nu eigenlijk vraagt kan ik er niet echt uithalen.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Chromoflex controllertje gebruiken van een paar tientjes!Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 15:47:
Ben hier maar eens wat aan het lezen gegaan.
Heb dus een half jaar geleden oid. het idee gekregen iets met veranderende kleuren van licht verlichting aan te brengen op mijn kamer.
Ben druk aan het denken gegaan en nooit zo slim geweest op internet te zoeken naar info...
Anyway, ben nu zover dat ik wat test-leds heb gekocht en wat aan t kleuten ben ( mn projectje neemt veels te veel tijd in beslag want ik heb er gewoon geen tijd voor om eraan te zitten, dus zo eens in de paar weken probeer ik weer eens wat. )
Tot ik een vriend van me erover vertelde en zei dat ze ook hier op GoT ermee bezig zijn!
Het een en ander gelezen, maar velen van jullie gebruiken computer of PIC aansturing.
Dit was niet mijn bedoeling, het liefste gewoon voeding + 3 potmeters voor het regelen van de sterkte per kleur.
Nu is mijn plan van groot al een heeel stuk kleiner geworden, van 120 leds, naar 40 leds
maar volgens een eenvoudige berekening kom ik met 40 leds op:
12V =
0,8 A per kleur
2,4 A totaal.
Waar ga ik een fatsoenlijke voeding voor 2.4 A vandaan vogelen, en daarbij; Waar haal ik een potmeter / dimmer vandaan voor gelijkspanning tot 1 A per kleur?
( kleine lettertjes; en indien mogelijk, liever nog meer vermogen, zodat mn projectje alsnog uitgebreid kan worden.)
Voor voeding is al de noodoplossing, 1 A adapters, dus per kleur een adapter...
Een berg aan functionaliteit en in 10 minuten aan te sluiten.
Ook ik wilde er niet veel tijd in steken maar het zelf maken van kleurpatronen is toch wel erg leuk!
Kijk maar eens op:
www.chromoflex.com
Ik gebruik alleen 12 CCFL's i.p.v. leds. Maar deze controller is eigenlijk bedoeld voor RGB leds.
Let wel op dat er 2 varianten zijn. Eentje met ingebouwde 350mA stroomregeling en eentje zonder.
Die versie zonder kun je dus voor allerlei andere projectjes gebruiken :-)
Verwijderd
Geweldig, lijkt een goede oplossing voor het apart schakelen zoals ik idd wil! even research doen naar onderdelennaftebakje schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 17:08:
Zoals al gezegd, T3 moet de gewenste stroom schakelen, het is een IRF510, die kan constant 4A doorlaten.
Als je het volledige schema opbouwt, kan je daarmee één groep LED's dimmen, dus een kleur (je hebt 0.8A nodig zeg je, koeling op de T3 zal dus ws niet nodig zijn). Door wat ik gezegd heb nog 2 keer bij te voegen, heb je de 3 dimmers die je wou voor de 3 kleuren.
Ik hoop dat ik hiermee een antwoord op je vraag geef, want wat je nu eigenlijk vraagt kan ik er niet echt uithalen.
What the fock, dat ziet er perfect uit!i-beast-a schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 17:21:
[...]
Chromoflex controllertje gebruiken van een paar tientjes!
Een berg aan functionaliteit en in 10 minuten aan te sluiten.
Ook ik wilde er niet veel tijd in steken maar het zelf maken van kleurpatronen is toch wel erg leuk!
Kijk maar eens op:
www.chromoflex.com
Ik gebruik alleen 12 CCFL's i.p.v. leds. Maar deze controller is eigenlijk bedoeld voor RGB leds.
Let wel op dat er 2 varianten zijn. Eentje met ingebouwde 350mA stroomregeling en eentje zonder.
Die versie zonder kun je dus voor allerlei andere projectjes gebruiken :-)
Kostda incl. afstandbediening?
en dan nog de 12V = 6A voeding, dat is weer het minpuntje van t verhaal..
Edit: Gevonden; http://www.e-motionproducts.nl/index.php?button=1
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2006 19:04 ]
Chromoflex controller kost bij Conrad.de 34.95Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 18:55:
What the fock, dat ziet er perfect uit!
Kostda incl. afstandbediening?
en dan nog de 12V = 6A voeding, dat is weer het minpuntje van t verhaal..
Edit: Gevonden; http://www.e-motionproducts.nl/index.php?button=1
Conrad NL wilde om een of andere vage reden dit ding niet leveren...
Maar in duitsland zijn er wel meer leveranciers, die zelfs nog goedkoper zijn.
Via de COM-poort kun je dit ding netjes programmeren. (Nou ja...settings veranderen)
PC SW is gratis.
En er is ook al een projectje om via Winamp dit ding aan te sturen. De leverancier stelt de DLL's gratis beschikbaar!!!!
Nou nog een SW knutselaar vinden die er echte ambilight van wil maken.
Maar ik blijf 35 eurie echt geen geld vinden voor zoveel functionaliteit!
Verwijderd
http://www.jelink.nl/laminaat_verlichting.htm
Inmiddels is hij ook verkrijgbaar bij Conrad NL: bestelnummer 154998 - 8A voor de 2,5A-versie.i-beast-a schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 19:50:
[...]
Chromoflex controller kost bij Conrad.de 34.95
Conrad NL wilde om een of andere vage reden dit ding niet leveren...
Maar in duitsland zijn er wel meer leveranciers, die zelfs nog goedkoper zijn.
Via de COM-poort kun je dit ding netjes programmeren. (Nou ja...settings veranderen)
PC SW is gratis.
En er is ook al een projectje om via Winamp dit ding aan te sturen. De leverancier stelt de DLL's gratis beschikbaar!!!!
Nou nog een SW knutselaar vinden die er echte ambilight van wil maken.
Maar ik blijf 35 eurie echt geen geld vinden voor zoveel functionaliteit!
Da's lache....ik belde Conrad-NL en kreeg te horen dat het niet in nederland leverbaar was omdat het een oud product is!Kaj. schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 13:51:
[...]
Inmiddels is hij ook verkrijgbaar bij Conrad NL: bestelnummer 154998 - 8A voor de 2,5A-versie.
En op conrad-DE stond erbij dat het "neu" was
Maar ik zou het zeker leuk vinden als meer mensen hiermee gaan knutselen! Dat ding heeft echt heel veel mogelijkheden en kost zeker niet te veel.
Je hoeft ook niet persé de ingebakken programma's te gebruiken. Je kunt hem ook rechtstreeks via een com-poort aansturen. Op een winamp-site staat al een stukje over het maken van een progje zodat de verlichting op je muziek reageert! De leverancier stelt netjes de DLL's ter beschikking.
Als ambi-light bij PC-games zou helemaal super zijn!
[ Voor 3% gewijzigd door i-beast-a op 24-10-2006 19:03 ]
Verwijderd
Stuit op het volgende probleem ( zoals je ziet, er gaat weer wat weken overheen voor ik weer wat actie onderneemi-beast-a schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 19:02:
[...]
Da's lache....ik belde Conrad-NL en kreeg te horen dat het niet in nederland leverbaar was omdat het een oud product is!![]()
En op conrad-DE stond erbij dat het "neu" was![]()
Maar ik zou het zeker leuk vinden als meer mensen hiermee gaan knutselen! Dat ding heeft echt heel veel mogelijkheden en kost zeker niet te veel.
Je hoeft ook niet persé de ingebakken programma's te gebruiken. Je kunt hem ook rechtstreeks via een com-poort aansturen. Op een winamp-site staat al een stukje over het maken van een progje zodat de verlichting op je muziek reageert! De leverancier stelt netjes de DLL's ter beschikking.
Als ambi-light bij PC-games zou helemaal super zijn!
Chromoflex gebruikt een "common plus"
Echter, de leds die ik van leds-buy.nl haal zijn "common min"
probleempje?
Heb trouwens een perfecte voeding gevonden onderhand, 4,5A, 12V=
Dinrail voeding van Siemens "Logo! power"

Klein en zeer stabiel, tevens instelbaar van 11V tot 16V.
Via mn werk geregeld ( Siemens
Mijn geschakelde netvoeding is letterlijk ontploft
Ik wist wel dat ik hem een beetje overbelaste :-)
Ik had steeds het probleem dat ik een klein sprongetje in het licht zag als een ccfl aan-ging.
Nu heb ik de minimale waarde zo gezet dat ze allemaal ietsje gloeien. En dat ziet er mooier uit!
Geen sprongen meer.
Overigens heb ik nu de Assembly code in elkaar geklust om een RGB led mooi te laten faden van de ene naar de andere kleur. Er zit nog geen externe control op. Ik ben pas 2 weken geleden begonnen met microcontrollers. Ik maak gebruik van een attiny2313 en een uln2003 om meer vermogen te kunnen leveren. Als er interesse voor is wil ik hem wel ff plakken hiero.
@trailblazer: dat klopt, als je PWM werkt zal je zoveel keer per seconde piekstromen trekken, wat de voeding zwaar belast. Je kan dat aanpakken door de spanning af te bufferen, dus een condensator vlak bij je schakelende element zetten (zodat die grote piekstromen uit de condensator komen, en de voeding maar de gemiddelde stroom moet leveren). Als je korte draden hebt (dus weinig weerstand en spoeleffect) kan je best nog een serieweerstandje/spoeltje zetten, dat beperkt de piekstromen nog eens meer. Je voeding zal er je dankbaar voor zijn
Lange aansluitdraad werkt al op zichzelf als weerstand en spoel (spoel zal zich verzetten tegen stroomveranderingen, dus ook de stroompieken beperken, een spoel kan je zien als een vliegwiel voor stroom), bij korte draden kan je dus best een weerstanje of spoeltje zetten (te berekenen volgens de stroom die je belasting trekt, de spanningsval over de weerstand moet te verwaarlozen klein zijn bij de maximale stroom, 0.1V ofzo).TrailBlazer schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 20:10:
Ik gebruik een RGB ledje met een common + dus ik kan gewoon een dikke condensator daarvoor zetten. Moet daar dan nog een weerstand voorzetten ik dacht dat het noit goed was om een condensator direct aan de prik te leggen.
In principe zal de spanning waarmee je dan PWM'd inderdaad niet zo stabiel zijn, maar dat zal je toch niet/nauwelijks merken (je merkt ook niet dat de lamp constant flikkert).
1
2
3
4
5
| o----[spoel/weerstand]----------> | condensator: === | o------------------------------> |
Ik heb een mooie industriële mascot voeding van 5A, die piepte wel eens door het PWM'en, na het plaatsen van 1000uF nabij de FET's was dat nagenoeg weg.
Als het goed is heb ik binnen enkele weken mooie foto's van een leuk nieuw moodlight project
ok dat is dan duidelijk zo. Die weerstand moet dan een hele lage waarde hebben enkel om te zorgen dat de laadstroom enigzins beperkt blijft.naftebakje schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 21:26:
Je zal ervoor zorgen dat de piekstromen grotendeels uit de condensator komen, en niet uit de voeding (want die spoel of weerstand zal idd de stroom beperken die uit de voeding komt).
In principe zal de spanning waarmee je dan PWM'd inderdaad niet zo stabiel zijn, maar dat zal je toch niet/nauwelijks merken (je merkt ook niet dat de lamp constant flikkert).code:Links heb je de voeding, rechts de PWM zaken. De piekstromen worden dan geleverd door de condensator, terwijl de voeding constant de condensator weer bijlaad.
1 2 3 4 5 o----[spoel/weerstand]----------> | condensator: === | o------------------------------>
Verwijderd
Thijsch schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 01:55:
yes! De mijne is af!. Ik heb een print van 16 x 10 cm met 72 ledjes erop, RGB. Dit als verlichting om op een muur te schijnen. Het kan:
-RGB faden automatisch
-Vaste kleur instellen met knopjes
-DMX gestuurd
Het past precies in de behuizing van een 500 watt bouwlamp (komt er morgen in). Fotos probeer ik morgen te maken!!
Ik heb vroeger onder mijn auto van die RGB led verlichting gehad (ja ik was zo'n show gast, (semi prof)).
Helaas was dat ook common massa dus ik moest al mijn led's om draaien.
Maar ik heb nu 1 buis achter mijn monitors gelegd om te testen.

(Klik op de pic voor een avi filmpje)
En ik moet zeggen dat ziet er al veel belovend uit.
Ik heb nog 3 buizen meer met als doel 1 onder mijn bureau en een onder mijn bed en de laatste gericht in mijn kamer.
Het ziet er nu al leuk, ontspannend, anders uit. Dus later in mijn huis wil ik het ook hebben.
het enigste nadeel is dat je niet een nette witte kleur kan krijgen.
Dus daar zal ik dan toch echt witte led’s voor moeten gebruiken met misschien iest van rood en blauw er door heen om het wat warmer te krijgen.
Maar voor nu bevalt het wel.( alleen ff wachten tot er wat leukere programma’s komen om die RGB controllers aan te sturen)
To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!
Hier is al een beginnetje gemaakt.Mr-Beamer schreef op zondag 05 november 2006 @ 02:37:
Maar voor nu bevalt het wel.( alleen ff wachten tot er wat leukere programma’s komen om die RGB controllers aan te sturen)
Winamp link
Het aansturen gaat via 2 draden op com-poort.
Nu nog iemand die er wat leukere software voor bakt.
Hoewel het natuurlijk altijd mogelijk is om de ingebakken licht-programma's eenvoudig aan te passen.
Misschien tijd voor een apart draadje voor de Chromoflex controller??
Ik moet zelf van de week eerst maar eens een nieuwe 12v voeding gaan halen
Maar dat is nog niet veel momenteel.
Dus dan toch maar met hun software klungelen.
To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!
nog ff een vraagje hoe bereken je de waarde van al die componenten. Het is afhankelijk van de stroom en de frequentie denk ik. Ik gebruik de HW PWM dus de frequentie is erg hoog zeg 4 MHz gedeeld door 256.naftebakje schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 21:26:
Je zal ervoor zorgen dat de piekstromen grotendeels uit de condensator komen, en niet uit de voeding (want die spoel of weerstand zal idd de stroom beperken die uit de voeding komt).
In principe zal de spanning waarmee je dan PWM'd inderdaad niet zo stabiel zijn, maar dat zal je toch niet/nauwelijks merken (je merkt ook niet dat de lamp constant flikkert).code:Links heb je de voeding, rechts de PWM zaken. De piekstromen worden dan geleverd door de condensator, terwijl de voeding constant de condensator weer bijlaad.
1 2 3 4 5 o----[spoel/weerstand]----------> | condensator: === | o------------------------------>
Heb toch maar gekozen voor een uC gestuurde, gebaseerd op dat PIC schema met dipswitches.
Ik ga alleen een ATtiny2313 (wilde eigenlijk de kleinere ATtiny24, maar die is haast nergens te krijgen
edit: En ik kom er zojuist achter dat de 2313 geen ADC heeft

Toch maar kijken of ik nog ergens een 24 vandaan kan halen...
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Eventueel kan je ook met een drukschakelaar je PWM waardes instellen denk ik zo. In ieder geval wil ik dat nog gaan toevoegen aan mijn PWM op basis van de 2313. De PWM assembly code heb ik al liggen dus als je interesse hebt.MewBie schreef op maandag 06 november 2006 @ 14:39:
Eindelijk ook alle onderdelen gehaald voor mijn moodlight
Heb toch maar gekozen voor een uC gestuurde, gebaseerd op dat PIC schema met dipswitches.
Ik ga alleen een ATtiny2313 (wilde eigenlijk de kleinere ATtiny24, maar die is haast nergens te krijgen) gebruiken en 3 potmeters extra voor handmatige instelling
edit: En ik kom er zojuist achter dat de 2313 geen ADC heeftbeetje laat en een beetje niet nagedacht toen ik hoorde dat ze geen 24 hadden
Toch maar kijken of ik nog ergens een 24 vandaan kan halen...
En ik kan hem ook niet alvast maken met de 2313 en dan vervangen voor de 24 want de 24 heeft 6 pootjes minder...
[ Voor 31% gewijzigd door MewBie op 06-11-2006 14:47 ]
*beeeeep*
Primair kijk je naar de maximale stroom, daarbij mag de weerstand niet teveel invloed hebben (zeg maximaal 5% spanningsval over de weerstand ofzo, je wil ook niet teveel vermogen verstoken erin, ik zou het op 1% spanningsval berekenen). Condensator maakt niet zo extreem veel uit, 1000µF per ampére lijkt me een goeie richtwaarde. Berekenen zou je kunnen doen, om het te optimaliseren, maar daar ben ik te lui voor, ik neem gewoon wat ik dichtbij heb liggen.TrailBlazer schreef op maandag 06 november 2006 @ 08:56:
[...]nog ff een vraagje hoe bereken je de waarde van al die componenten. Het is afhankelijk van de stroom en de frequentie denk ik. Ik gebruik de HW PWM dus de frequentie is erg hoog zeg 4 MHz gedeeld door 256.
Als je het goed wil berekenen, moet je gaan kijken naar de kantelfrequentie (zie internet, formule van een RC-filter, wikipedia helpt je gegarandeerd verder), die wil je op de PWMfrequentie leggen (of lager). Weerstand bepaal je weer volgens de stroom, daaruit haal je je condensatorwaarde.
@MewBie: is een rotary encoder niet iets? 2 ingangen nodig, howto heb ik geschreven (moet maar ff zoeken, staat in EL), kan je ook aan draaien, met die lekkere klikjes iedere keer je een stapje verdraait
[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 06-11-2006 20:09 ]
Dan moet je even wachten tot ik daar weer mee bezig ga.. ik ben helaas alles van dat ding kwijt geraakt. Maar ik heb nu iets nieuws, mijn universele RGB controller. Kan faden met instelbare snelheid of je kan een vaste kleur selecteren. Geen DMX. hij is zo gemaakt dat je meerdere RGB producten er makkelijk op aan kan sluiten en door kan lussen.Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 22:11:
Zou je mij de cource code en shema enz kunnen sturen dit is precies wat ik zoek.
[...]
Ik zal morgen fotos maken!
Ten eerste de aansturing, gebouwd in een standaard lasdoos:
Klik voor groter
De stroom krijgt ie van een universele adapter die 300 mA levert (8 euro bij de praxis. Voor dat geld ga ik niet zitten kloten..)
Er zitten 4 knopjes op, De rode is knop 1. De besturing is als volgt:
1: Faden of vaste kleur.
2. (Indien faden) Sneller.
(Indien vaste kleur) Meer rood.
3. (Indien faden) Langzamer.
(Indien vaste kleur) Meer groen.
4. (Indien faden) Niets.
(Indien vaste kleur) Meer blauw.
Dit is de zijkant, hier zie je de aansluiting voor de adapter en de kroonsteentjes voor de leds. Waar de + bij staat is de + (logisch..) en de andere 3 zijn altijd R G B vanaf de plus gezien.
Ieder "RGB ding" heeft ook zon setje kroonsteentjes zodat je alles op elkaar aan kan sluiten, De RGB balken hebben aan iedere kant een steentje zitten zodat je ze door kan lussen.
Dit is een RGB balk, een stuk kabelgoot met om de 10 cm een RGB flux LED:
En de aansluitingen (dit zit aan iedere kant):
Er is nu nog een balk in de maak, maar ik moet even wachten op mijn weerstandjes die op zijn.. Verder is er via een IA nog een bult LED's onderweg vanuit china waar dit ook allemaal op aan te sluiten is!
De controller bestaat uit een PIC16F628A die 3x BUZ11 stuurt. Verder zitten er dus 4 knopjes op, een crystal (ik ga hem nog veranderen dat de interne oscillator gebruikt wordt), en een 7805 voor de PIC zelf. Ik ga de stroom nog even meten die 1 ledbalk vraagt, en dan kan ik berekenen hoeveel er op 1 adapter kunnen.
Op de adapter staat dat ie altijd 300 mA kan leveren, en het voltage is instelbaar.. Ik geloof er niet zoveel van, ik denk dat hoe hoger de spanning hoe minder stroom maargoed dat moet ik nog even meten. Omdat de LEDS allemaal parallel staan, doe ik een zo laag mogelijke spanning zodat er zo min mogelijk energie verloren gaat (dan kunnen er meer op 1 adapter).
Ik heb ook nog een filmpje in ASF formaat, maar die is +/- 10 MB en ik weet niet zo goed hoe ik die kleiner kan maken.. Hij is hieronder te vinden. Ik film hier de muur die verlicht wordt door de LED's. Eerst snel faden en dan doe ik steeds langzamer (De camera beweegd als ik een knopje indruk.. brakke tafel
Klik!
Bij de blokker zag ik pas een lamp die ook RGB deed, met een soort van schakelaartje die, als je hem overhaalde langzaam door de kleuren heen liep. Wanneer je de knop los liet bleef hij op die kleur staan.
Dit werkt beter, maar wat als je minder rood/groen of blauw wilt? Gewoon de hele kleur opnieuw instellen? DMV het 1e knopje? (niet dat dat een ramp is, maar gewoon iets wat ik mezelf afvroeg
In feite is dit gewoon een neveneffect van niet faden. Ik doe het als volgt:_ferry_ schreef op donderdag 09 november 2006 @ 19:44:
Klinkt ook erg handig, en simpel in te stellen
Bij de blokker zag ik pas een lamp die ook RGB deed, met een soort van schakelaartje die, als je hem overhaalde langzaam door de kleuren heen liep. Wanneer je de knop los liet bleef hij op die kleur staan.
Dit werkt beter, maar wat als je minder rood/groen of blauw wilt? Gewoon de hele kleur opnieuw instellen? DMV het 1e knopje? (niet dat dat een ramp is, maar gewoon iets wat ik mezelf afvroeg)
In de mainlus kijk ik steeds of het vlaggetje genaamt NEXT geset is, als dat zo is, dan wordt naar een routine gesprongen die kijkt in welke "stap" het fadeproces zich bevindt, en dan de volgende stap insteld. In de pwm lus (timer interrupt), wordt iedere X cycli dat NEXT bitje geset (En die X stel je dus in met de knopjes).
Er is nog een bitje genaamd SA(standalone), die wordt geset of ge-unset door knop1. Zodra er gekeken wordt voor de nieuwe stap in het faden, wordt eerst gekeken of dat bitje wel of niet geset is.
Dus bij mij gebeurd hetzelfde. Je laat hem faden, als je een mooie kleur ziet zet je hem op standalone. Dan blijft de huidige kleur staan..
Als ik het klaar heb plaat ik nog wel een paar foto's/filmpje van het geheel.
@ _ferry_ : Hoe heb jij het mengen van de kleuren goed gekregen?
[ Voor 4% gewijzigd door teun-v op 09-11-2006 21:24 ]
Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |
- Leds faden in een interrupt
- Snelheid instelbaar
Nu nog even iets zien te vinden dat ik een externe waarde er in kan stoppen (RS232 gaat helaas niet lukken)
FF kijken of er iets met pseudorandom getallen te regelen valt
[ Voor 4% gewijzigd door MewBie op 11-11-2006 17:27 ]
*beeeeep*
Ik heb 120graden leds gebruikt, met 25 a 60 graden zullen de kleuren niet echt lekker mengen. De kopjes heb ik geloof ik ook nog een beetje opgeschuurd zodat de ring die je in de lichtbundel hebt ook wat minder wordt.teun-v schreef op donderdag 09 november 2006 @ 21:23:
Ik ben momenteel ook bezig met een mood licht te maken met de ikea lampen zoals _ferry_ die al gemaakt heeft. Bij mij mengen alleen de kleuren niet zo heel erg best, hiervoor heb ik een kapje gemaakt om dit op te lossen. Het is de bedoeling om het geheel aan te sturen met een Atmega8 waarbij via de computer over seriële poort wordt aangestuurd (hierdoor kan die ook aangestuurd worden door een dreambox voor ambilicht). Maar wordt ook mogelijk deze direct met knopjes in te stellen. Ik heb inmiddels de Atmega8 al aan het babbelen met de computer, nu nog pwm aan de praat krijgen en een printje solderen.
Als ik het klaar heb plaat ik nog wel een paar foto's/filmpje van het geheel.
@ _ferry_ : Hoe heb jij het mengen van de kleuren goed gekregen?
Verwijderd
Belangrijk is voor mij dat ik eventueel verschillende patronen van kleurwisseling kan instellen dus kleur en intensiteit en dan via b.v. een potmeter of switch de snelheid kan instellen

Na het al eerder niet voor elkaar kunnen krijgen van seriele communicatie (zelfs testprogramma's werken niet
Als ik hem op 50% zet gaat het ledje bijna helemaal uit en op 0% brand hij gewoon normaal
0x00 - brand normaal
0x01 - idem
0x02 - idem
0x04 - idem
0x08 - iets feller
0x10 - iets feller
0x20 - iets feller
0x40 - iets feller
0x80 - bijna uit
0xFF - brand normaal
de routines heb ik zodanig geschreven dat als ik zeg 0x00 dat hij uit is en bij 0xFF zou hij dus 100% moeten branden.
*beeeeep*
En bij 0x81, en bij 0x7F ? is het alleen bij 0x80 of ook de getallen eromheen. Ik zou geen fout kunnen bedenken in je software die dit doet... klink als een gare micro dus!MewBie schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 19:29:
Het begint er toch steeds meer op te lijken dat mijn 2313 gaar is
Na het al eerder niet voor elkaar kunnen krijgen van seriele communicatie (zelfs testprogramma's werken niet) gaat nu ook de pwm controller tegenwerken
![]()
Als ik hem op 50% zet gaat het ledje bijna helemaal uit en op 0% brand hij gewoon normaal![]()
0x00 - brand normaal
0x01 - idem
0x02 - idem
0x04 - idem
0x08 - iets feller
0x10 - iets feller
0x20 - iets feller
0x40 - iets feller
0x80 - bijna uit
0xFF - brand normaal
de routines heb ik zodanig geschreven dat als ik zeg 0x00 dat hij uit is en bij 0xFF zou hij dus 100% moeten branden.
Post voor de zekerheid je code eens als je wil?
81 en 7F doen het wel gewoon goed.Thijsch schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 20:53:
[...]
En bij 0x81, en bij 0x7F ? is het alleen bij 0x80 of ook de getallen eromheen. Ik zou geen fout kunnen bedenken in je software die dit doet... klink als een gare micro dus!
Post voor de zekerheid je code eens als je wil?
Aan de code heb je in principe niet veel omdat pwm hardwarematig geregeld wordt.
Maar ik zal jullie niet vervelen met de complete code
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
| .def TEMP = r16 .def TEMP2 = r17 .def rood = r23 RESET: ldi TEMP, low(RAMEND) out SPL, TEMP //port b als output ldi TEMP, $00 out PORTB, TEMP ldi TEMP, $FF out DDRB, TEMP //set timer0 ldi TEMP, (1<<COM0A1) | (1<<COM0A0) | (1<<WGM01) | (1<<WGM00) out TCCR0A, TEMP ldi TEMP, (1<<CS01) out TCCR0B, TEMP ldi TEMP, (1<<TOIE0) out TIMSK, TEMP ldi TEMP, $FF out OCR0A, TEMP ldi rood, $00 //global interrupt enable sei MAIN: ldi rood, $00 out PORTD, rood rcall WAIT ldi rood, $01 out PORTD, rood rcall WAIT ldi rood, $02 out PORTD, rood rcall WAIT ldi rood, $04 out PORTD, rood rcall WAIT ldi rood, $08 out PORTD, rood rcall WAIT ldi rood, $10 out PORTD, rood rcall WAIT ldi rood, $20 out PORTD, rood rcall WAIT ldi rood, $40 out PORTD, rood rcall WAIT ldi rood, $80 out PORTD, rood rcall WAIT ldi rood, $FF out PORTD, rood rcall WAIT rjmp MAIN TOF0: in TEMP, OCR0A com TEMP cpse TEMP, rood rcall RED reti RED: mov TEMP, rood in TEMP2, OCR0A com TEMP cp TEMP2, TEMP brmi RK RG: inc TEMP2 out OCR0A, TEMP2 ret RK: dec TEMP2 out OCR0A, TEMP2 ret |
De code voor groen en blauw is meer van hetzelfde dus die heb ik er uit gelaten.
De functie WAIT is gewoon een tel lus.
En verder is het gewoon elke timer overflow, indien nodig, de pwm waarde aanpassen.
En de MAIN is gewoon ff snel in elkaar geflanste test code om te kijken waar het fout gaat.
*beeeeep*
Verwijderd
1) De ombouw. Het geheel bestaat uit 16 vlakken van 30x30cm.Het geheel is dus ongeveer 130x130x10cm. De ombouw is van MDF met daarvoor 16 plaatjes plexiglas. Deze vlakken kunnen allemaal onafhankelijk van elkaar worden aangestuurd, dit komt dus neer op 48 PWM kanalen. De ombouw:

2) Achter elk paneel zitten 4 kleine ledspotjes met elke 3 hyperflux leds. (Per paneel dus 12 hyperflux leds, dit komt totaal dus op 192 hyperfluxleds.
3) Het geheel moet ook aangestuurd worden. Ik heb de aantsturing opgedeeld in verschillende stukken. De 48 PWM kanalen worden gemaakt met behulp van 6 shiftregisters met direct daarachter een driver IC (ULN2803). De controller is gesoldeerd op standaard gaatjesprint:

4)Deel 2 van de aansturing is een ATTiny2313. Deze zorgt ervoor dat de 6 shiftregisters vol geklokt worden met de juiste waarden. Door dit snel genoeg te doen krijg je 48 PWM kanalen. De juiste waarde voor de panelen worden via de serielepoort via een MAX232 naar de ATTiny gestuurd. De ATTiny heb ik overigens niet zelf geprogrammeerd, dit heeft een vriend gedaan.

5)Het geheel wordt op dit moment nog aangestuurd met behulp van Matlab... (dat is het enige waar ik iets fatsoenlijks mee kan programmeren op dit moment... en heb geen tijd om iets anders te leren).
Hier wat plaatjes van het geheel:
rood

groen

blauw

blokken

nedelandse vlag met oranje wimpel

6) het geheel is ook in actie te zien op een paar filmpjes, op de filmpjes lijkt het overigens dat de lampen knipperen, in werkelijkheid is dit niet te zien, dit komt door de PWM frequentie is combinatie met fotocamera.
filmpje verkleurende vlakken
filmpje verkleurend blokken patroon
Ook nog geprobeerd een VU meter te maken, spectrum analyzer pakt twee verschillende frequenties in het bass gebied en laat deze zien. Het geheel reageert dus op de bass. Hier moet nog veel aan veranderd worden voordat het echt goed werkt.
filmpje van eerste probeersel VU meter
7) nog te doen: ombouw netjes verven. Kristal toevoegen aan ATTiny zodat deze op 20Mhz loopt i.p.v 8 Mhz zodat er een hogere pwm frequentie bereikt kan worden. Zodra het geheel goed werkt wil ik nog een apparte microcontroller die het geheel zelfstandig kan aansturen zonder PC, maar deze microcontroller zal ook geprogrammeerd moeten worden door een vriend van mij of ik moet eerst nog ff leren hoe het moet
Het geheel moet trouwens nog worden opgehangen aan de muur, of het liefst aan het plafond, maar ik weet nog niet zeker of mijn plafond wel sterk genoeg is

SChittend! heel mooi gedaan, vooral de afwerking is erg mooi. Hoe heb je dat gedaan? echt 16 vakken van mdf gemaakt en het plexiglas erop geklemd oid?
Hoe ben je aan het melkwitte plexi gekomen? Ik heb er ook eens naar gezocht maar niet kunnen vinden helaas..
Verwijderd
Ik vind de prijzen daar zowizo duur.Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 23:13:
Van MDF heb ik een frame gemaakt van 16 vakken. De plexiglas platen passen hier precies in. De voorkant heb ik vervolgens afgewerkt met een heel dun houten latje. Het plexiglas heb ik bij een letterreclame bedrijfje gehaald. Daar konden ze het namelijk ook netjes op maat zagen zodat alles precies past. Voor plexiglas kun je trouwens ook kijken bij www.bouwplastics.nl, daar heb ik ooit een keer een paar proefplaatjes plexiglas van gekregen, dit was opzich ook goed spul maar bezorgkosten zijn wel hoog, daarom heb ik het uiteindelijk ergens anders gehaald.
Vet !!
Heel erg mooi gemaakt. Ziet d'r echt supervet uit
Maar zou je hier geen eigen topic over maken? Dit is toch wel 'n eigen topic waardig?
Mee eens, als hij de source+ how to maakt denk ik dat een heleboel tweakertjes ook zoiets zouden gaan bouwenatmoz schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 20:52:
[...]
Vet !!
Heel erg mooi gemaakt. Ziet d'r echt supervet uit![]()
en
![]()
Maar zou je hier geen eigen topic over maken? Dit is toch wel 'n eigen topic waardig?
http://www.petesworld.dem...rgb/index.htm#Description
Serieel aanstuurbare PWM
Ik moet het nog even doornemen, maar het ziet er erg mooi uit, elke module is aan te sturen, waardoor je waarschijnlijk net zoiets als hierboven kunt maken
Of neem een chromoflex controller_ferry_ schreef op maandag 27 november 2006 @ 19:36:
Ik heb weer wat moois gevonden:
http://www.petesworld.dem...rgb/index.htm#Description
Serieel aanstuurbare PWM
Ik moet het nog even doornemen, maar het ziet er erg mooi uit, elke module is aan te sturen, waardoor je waarschijnlijk net zoiets als hierboven kunt maken
Wel wat duurder maar die schakelt ook veel hogere stromen en heeft (nog) meer mogelijkheden.
www.chromoflex.com Te koop bij o.a. conrad
Maar daarvan kun je er niet zomaar een stel achter elkaar knopen als een soort shiftregisteri-beast-a schreef op maandag 27 november 2006 @ 21:52:
[...]
Of neem een chromoflex controller![]()
Wel wat duurder maar die schakelt ook veel hogere stromen en heeft (nog) meer mogelijkheden.
www.chromoflex.com Te koop bij o.a. conrad
Ik had in de gebruiksaanwijzing gelezen dat dit wel kon, to well 100 stuks_ferry_ schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 00:00:
[...]
Maar daarvan kun je er niet zomaar een stel achter elkaar knopen als een soort shiftregister
Iemand een idee?
Ga jij QSOP voor mij solderen
Het moet mogelijk zijn om met AVR's software matig te PWM-en. Tot 20 kanalen ofzo.
[ Voor 33% gewijzigd door 0fbe op 28-11-2006 20:18 ]
klopt.. staat het hele topic vol mee. Kan je programmeren?timcooijmans schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 20:12:
[...]
Ga jij QSOP voor mij solderenDaarnaast is de chip maar 4bit PWM (ja wel 8 bit maar 4 bit global en 4 bit per channel en dat is niet echt relaxed voor RGB applicaties)
Het moet mogelijk zijn om met AVR's software matig te PWM-en. Tot 20 kanalen ofzo.
Verwijderd
Ben al een tijdje bezig met het maken van de rgb led schakeling, alleen dan wel de DMX versie. De schema's heb ik gevonden alleen de PIC code nog niet. Heeft iemand deze voor mij? Alvast bedankt
Verwijderd
Oja ik zou het verzenden nog schrijven

Ik neem aan dat je doelt op mijn schakeling? Zoals ik eerder helaas heb moeten melden ben ik de code kwijt geraakt, en zodra ik er weer mee bezig ga zal ik het wel posten. Maar de code in de howto is in principe voor 99% werkend, dus als je aangeeft wat voor errors je krijgt kan ik je wellicht helpen.:)
Hij heeft zich wel al bewezen met 3 gewone blauwe leds, die fade'n netjes over, maar met 12 volt begonnen ze na 15 sec alle kleuren van de regenboog weer te geven en daarna een rookwalmpje en einde led. De goede RGB leds heb ik al besteld iig. Zodra de electronica werkt ga ik langs m'n kamermuren vlak onder het plafond lichtbakken maken van mdf, en daarin allemaal rgb ledjes leggen.
Zodra er interresante vooruitgangen geboekt worden zal ik fototjes plaatsen
Stel nou dat je dat uber groot op een flatgebouw ofzo bouwt met 320 bij 240 van die vakken. Heb je echt een uber scherm waar je dingen op kunt tonen.Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 12:11:
Ik ben ook al een tijdje bezig met een RGB moodlight. Aangezien ik niet zoveel tijd heb gaat het niet zo snel, maar dit is wat ik tot nu toe gemaakt heb:
1) De ombouw. Het geheel.....
*zie me nu al mario bros spelen
GTA VI - All aboard the hype train!!
Of pak CCFL's die doen het ook erg leuk met deze controller. Veel licht voor weinig geld :-)Engineer schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 16:57:
Ik heb nu van conrad die RGB led aanstuur apparaatje van 30,- gekocht. Nu hebben ze alleen het stripe-led model gestuurd, welke de voedingspanning direct doorstuurt naar de output. Dit hoop ik dan op te lossen maar met wat weerstandjes, dat zal wel goed komen.
Hij heeft zich wel al bewezen met 3 gewone blauwe leds, die fade'n netjes over, maar met 12 volt begonnen ze na 15 sec alle kleuren van de regenboog weer te geven en daarna een rookwalmpje en einde led. De goede RGB leds heb ik al besteld iig. Zodra de electronica werkt ga ik langs m'n kamermuren vlak onder het plafond lichtbakken maken van mdf, en daarin allemaal rgb ledjes leggen.
Zodra er interresante vooruitgangen geboekt worden zal ik fototjes plaatsen
Hmm die dingen kende ik nog niet, maar op google ziet het er leuk uit idd. Nu heb ik alleen al 30 RGB leds opgestuurd gekregen, dus moet nog maar ff zien of het de moeite waard is om die in de kast te leggen en CCFL's te bestellen. Misschien zijn die RGB leds al voldoende.i-beast-a schreef op zondag 03 december 2006 @ 09:51:
[...]
Of pak CCFL's die doen het ook erg leuk met deze controller. Veel licht voor weinig geld :-)
Thanks for the tip iig
Verwijderd
Nergens in de howto staat dat... maargoed die regel kan je gewoon schrappen (met de regel daaronder, waarschijnlijk een goto).Verwijderd schreef op zondag 03 december 2006 @ 14:06:
Nou in het stukje INTHANDLER staat BTFSC NO_DMX maar er is helemaal geen EQU hier voor en het staat ook niet in de how to waar dient dit voor? hier krijg ik ook de problemen mee
Verwijderd
http://www.response-box.com/lights/B1167474708/index.html
Als die eenmaal zelf te bouwen is is dat wel een enorm mooie decoratie
Ik zal wanneer ik tijd en zin heb (misschien vanavond wel?) een nieuwe TS maken met daarin een goeie uitleg, tips, en links naar mogelijkheden wat betreft aansturen.
[ Voor 25% gewijzigd door _ferry_ op 11-12-2006 19:59 ]
Je bedoelt instellen van adres zonder proggen? Daar zijn waarschijnlijk te weinig pinnen voor..Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 09:36:
Oke bedankt, heb de regels verwijdert en kan het gewoon programmeren, nu alleen nog even testen. Heb je misschien ook een versie waar je de dmx kanalen bij kunt instellen of is dit enorm veel werk?
Moet je een andere controller nemen, zie bijv: http://www.hoelscher-hi.de/hendrik/english/led.htm (maar helaas niet open-source).
Ik heb inmiddels 3 high-power (3W) RGB leds besteld, wil er een DMX-controllable RGB-spot van gaan bouwen. Moet misschien iets gaan doen met lenzen oid om het licht mooi te verdelen.
schuifregister gebruiken, het komt totaal niet kritisch 9 dipswitches!CyBeRSPiN schreef op maandag 11 december 2006 @ 20:41:
[...]
Je bedoelt instellen van adres zonder proggen? Daar zijn waarschijnlijk te weinig pinnen voor..
Moet je een andere controller nemen, zie bijv: http://www.hoelscher-hi.de/hendrik/english/led.htm (maar helaas niet open-source).
Ik heb inmiddels 3 high-power (3W) RGB leds besteld, wil er een DMX-controllable RGB-spot van gaan bouwen. Moet misschien iets gaan doen met lenzen oid om het licht mooi te verdelen.
Als ik van het weekend tijd heb alvast een begin maken met het in elkaar solderen van het printje
*beeeeep*
Op google vind ik 90% duitse/engelse sites en 99,9% daarvan heeft het dan nog eens over CCFL's die 3 kleuren naast elkaar weergeven in plaats van de kleuren te mengen..
Ik heb nu 30RGB leds binnen, maar de kleuren lopen toch wel heel erg langs elkaar af op de muur.
Heh?Engineer schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:29:
Weet er iemand waar ik in Nederland RGB CCFL's kan bestellen?
Op google vind ik 90% duitse/engelse sites en 99,9% daarvan heeft het dan nog eens over CCFL's die 3 kleuren naast elkaar weergeven in plaats van de kleuren te mengen..
Ik heb nu 30RGB leds binnen, maar de kleuren lopen toch wel heel erg langs elkaar af op de muur.
Echt CCFL's of TL? (aleen een vraag voor zekerheid
CCFL's heb ik nog nooit in handen gehad, maar zo'n 10 - 15 posts geleden kreeg ik de tip om die te gebruiken ivm dit probleem
Hoewel ik daarnet een stuk terug in dit topic las dat m'n probleem met RGB leds op te lossen valt met geschuurd plexiglas. Maar misschien is CCFL veel beter dan RGB leds dus wil beide even testen.
Verwijderd
Blijkt dat het blauw te veel naar het wit gaat, het rood is roos en het groen is ... lelijk...
Dus voor RGB (moodlight) zijn CCFL's GEEN optie.
Wat wel is, is dat ze beter mengen. Maar dat val volgens mij met een goede configuratie van de opstelling (eventueel met mat plexiglas/melkglas) op to lossen, zodanig dat er wel een goede spreiding is.
Trial & Errorrrrrrrrr....
Hardware werkt allemaal naar behoren, van de week even zorgen dat het ook daadwerkelijk in de behuizing past incl potmeters en koelblokje voor de Z-power, heel misschien nog een setje nieuwe potmeters halen en een nieuwe weerstand voor rood (als ik alle potmeters vol openzet overheerst rood iets teveel naar mijn zin)
Software zijn 2 van de 4 programma's af (handmatig en regenboog, wil nog 2 random's met verschillende snelheid) en moet de kleuren nog wat bijstellen in de regenboog.
*beeeeep*
MIsschien LED Tube Lights proberen?Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 19:53:
Ben zelf ook bezig met rgb bezig, en dacht om ccfl te gerbuiken in plaats van leds. Dus... Heb er 3 gekocht van Rood Groen en Blauw (uiteraard...)
Blijkt dat het blauw te veel naar het wit gaat, het rood is roos en het groen is ... lelijk...
Wat wel is, is dat ze beter mengen. Maar dat val volgens mij met een goede configuratie van de opstelling (eventueel met mat plexiglas/melkglas) op to lossen, zodanig dat er wel een goede spreiding is.
http://szlamp.en.alibaba....hting/LED_Tube_Light.html
Ik weet niet of ze ergens te koop zijn, maar kwam ze tegen
"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."
Verwijderd
Beglec is een verdeler van JBSystems en daar vind je ze dus ook.ReCreator schreef op maandag 18 december 2006 @ 00:35:
[...]
MIsschien LED Tube Lights proberen?
http://szlamp.en.alibaba....hting/LED_Tube_Light.html
Ik weet niet of ze ergens te koop zijn, maar kwam ze tegen
Let wel dat de mogelijkheden niet onbeperkt zijn.
Je kan bijvoorbeeld geen "golven" zelf instelen... (vb: Rood Geel Groen)
Hier alle mogelijkheden van de tubeled.
Nog leuk om weten: 99 € per stuk !!!

ik gebruik 3 sharkoon setjes van 4 buizen per kleur (RGB) en dat werkt best goed!Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 19:53:
Ben zelf ook bezig met rgb bezig, en dacht om ccfl te gerbuiken in plaats van leds. Dus... Heb er 3 gekocht van Rood Groen en Blauw (uiteraard...)
Met een barthelme controllertje kun je de kleuren prima trimmen op de juiste mengkleuren.
Misschien dat de kleuren met LEDS nog mooier zijn maar ik ben best tevreden.
Nieuwe TS ook, nouja, ik heb een heleboel links verzameld wat betreft programmeren, voedingen, circuits en kleurmenging, en moet er nu nog een leuk verhaaltje omheen blaten
Ik wil hier dus ook iets mee gaan doen. Nu dacht ik dat het wel handig was om met die chromoflex te werken, omdat die volledige via de pc instelbaar is. Verder had ik hier een ledstrip bijbedacht (allemaal van conrad). Nu wil ik vragen wat jullie hier aan voeding doen?
Heeft die chromoflex nog een eigen voeding nodig en hoe voorzien jullie zo'n ledstrip van stroom?
Het gaat om deze ledstrip.
Alvast bedankt
De datasheet is niet heel duidelijk maar wat ik eruit opmaak is dat er om de zoveel cm aansluitpunten zijn waar je draden op moet solderen. Uit het plaatje haal ik dat het er 4 zijn. Dat is dus:gomaster schreef op zondag 24 december 2006 @ 12:03:
Even eerst: Ben een compleete noob dus sorry als het erg dom is wat ik ga vragen
Ik wil hier dus ook iets mee gaan doen. Nu dacht ik dat het wel handig was om met die chromoflex te werken, omdat die volledige via de pc instelbaar is. Verder had ik hier een ledstrip bijbedacht (allemaal van conrad). Nu wil ik vragen wat jullie hier aan voeding doen?
Heeft die chromoflex nog een eigen voeding nodig en hoe voorzien jullie zo'n ledstrip van stroom?
Het gaat om deze ledstrip.
Alvast bedankt
+12
Rood-
Groen-
Blauw-
of
0 volt
Rood +12
Groen +12
Blauw +12
Deze manieren van aansluiten heten respectievelijk common Anode en common Kathode. Uit de gegeven wordt me echter niet helemaal duidelijk wat het voor type is.. Wat die controller doet is steeds de stroom naar (of van.. hangt dus van de configuratie af
/edit: verder over je vragen. Ja de chromoflex heeft voeding nodig, wat voor voeding staat in de databladen.. Ook logisch: Als er geen stroom ingaat kan die er ook niet uitkomen.. De controller voedt op zijn beurt de LED-stript dan weer volgens eerder genoemd principe.
[ Voor 11% gewijzigd door Thijsch op 24-12-2006 12:36 ]
Het lijkt me erg leuk om dit te maken. Heb ik weer wat te doen in de vakantie
1
2
3
| Aantal Artikelnr. Artikelomschrijving --------------------------------------------------------- 1 ST x 525151 TRANSFORMATOR EL66/23 12VDC/2A |
Als elke led kleur 20mA is, 60mA per led max dus, 2000/60 = 33 RGB leds. Wat ik trouwens gedaan heb, omdat ik het stripe model had ontvangen van conrad. Voor elke RGB led heb ik per kleur een weerstandje gezet die de 12v spanning omlaag haalt naar de led spanning. Dat was geloof ik 450 ohm (weet ik niet zeker, zou je na moeten rekenen). 12-ledspanning/0.02 is de formule, dan krijg je het aantal ohm.
Ik heb net 3 ledjes aan elkaar gesoldeerd, werkt perfect en ziet er gaaf uit. Laat staan als er 10x zo veel leds aan hangen
Ok bedankt. Daar zal ik ook eens naar kijken. Dat schema wordt dus mee gestuurd? Dan is het in princiepe niet zo moeilijk meer denk ik he?Engineer schreef op zondag 24 december 2006 @ 13:12:
Ik heb als voeding voor de chromoflex een 2 ampere 12v DC transformatortje van conrad gehaald voor 30 euro.
code:
1 2 3 Aantal Artikelnr. Artikelomschrijving --------------------------------------------------------- 1 ST x 525151 TRANSFORMATOR EL66/23 12VDC/2A
Als elke led kleur 20mA is, 60mA per led max dus, 2000/60 = 33 RGB leds. Wat ik trouwens gedaan heb, omdat ik het stripe model had ontvangen van conrad. Voor elke RGB led heb ik per kleur een weerstandje gezet die de 12v spanning omlaag haalt naar de led spanning. Dat was geloof ik 450 ohm (weet ik niet zeker, zou je na moeten rekenen). 12-ledspanning/0.02 is de formule, dan krijg je het aantal ohm.
Ik heb net 3 ledjes aan elkaar gesoldeerd, werkt perfect en ziet er gaaf uit. Laat staan als er 10x zo veel leds aan hangen. Zal later nog wel een filmpje maken ervan.
//offtopicVerwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 01:01:
[...]
Beglec is een verdeler van JBSystems en daar vind je ze dus ook.
Let wel dat de mogelijkheden niet onbeperkt zijn.
Je kan bijvoorbeeld geen "golven" zelf instelen... (vb: Rood Geel Groen)
Hier alle mogelijkheden van de tubeled.
Nog leuk om weten: 99 € per stuk !!!
Ik heb er nog 2 liggen waar ik vanaf moet .... merk onbekend ... e.v.t. incl. nieuwe (1 x gebruikte) JB Systems controller. Heb/krijg het niet aan de praat ... misschien voor een elektro freak? Alle ledjes doen het wel ... dat kreeg ik wel aan de praat.
Email me maar mocht iemand interesse hebben ... en kwa prijs ... komen we wel uit...

[ Voor 3% gewijzigd door jeroenzelle op 25-12-2006 00:01 ]
Verwijderd
tijden terug alles geinformeerd, geprobeerd en nu maar echt aan het werk gegaan.
Begonnen met het zoeken van een sterke voeding, gevonden: 12V / 5A
Hierna een Chromoflex besteld en geprobeerd met wat testleds: Prima!
Nu dan toch maar een shitload aan leds besteld en aan het werk ermee,
100 leds, 300 weerstanden en 2 experimenteerprints.
De prints in stukken geknipt en dan de leds erop solderen, maar voorlopig zit ik pas op de 50 leds van de 100 ( Met 2 weigeraars

De muur die ik verlichten ga is 6m lang en ik wil om de 10cm een led, dus 60 led's is genoeg.
(De rest is reserve en voor uitbreidingen.)
De led's worden in een RVS ledhouder geplaatst in een P25 kabelgoot / wandgoot.
Zodra het project vordert meer pic's en nieuws.
Uiteraard eentje meegenomen, en voor het geld is het best grappig !

Ik kan nergens iets vinden over de helderheid en lichtsterkte van de lampen/leds.
Ik wil een muur van 3m hoog ermee kleuren, hoeft niet zuper fel ofzo, als het maar mooi gekleurd is.
Zal dat gaan lukken? Of heb ik dan misschien toch iets zwaarders nodig?
Ik wil ze waarschijnlijk in een K40 goot bouwen op de grond langs de muur, recht omhoog gericht.
Verder ziet het er wel erg loik uit met die controller, wat denken jullie?
Ow ja, hij is te vinden bij Conrad en op Barthelme.de
[ Voor 31% gewijzigd door Laurens-O op 09-01-2007 10:13 ]
Verwijderd
ben begonnen met de RGB led van william: .ik heb dit nagemaakt en laat het lopen met 5V 1A. nu wil ik 15 ledjes exact hetzelfde programma laten doen maar de 3 uitgangen van de PIC zijn begrensd op 25mA. dacht ik: voor elke kleur van elke led stop ik er een transistor in.
nu heb ik het probleem dat ik geen idee heb wat voor transistoren ik het beste kan gebruiken en of ik daar dan ook nog weerstandjes achter moet plaatsen.
Hier in de buurt kan niemmand mij helpen dus ik moet alles van internet plukken en angezien er niet al te veel info over dit onderwerp is te vinden, zit ik dus aan zelf vragen stellen vast.
bvd// jeroen
1
2
| massa ---\__/--[weerstand]--|<|--|<|--|<|-- voedingsspanning e | hier komt het signaal van de µC op |
Dus de emitter (met het pijltje) van een transistor aan de massa, collector gaat naar de reeks led's met weerstand, op de basis komt het signaal van de µC (PIC of AVR of whateaver). Je moet wel nog een weerstandje zetten tussen de basis van de transistor en de uitgang van de µC, 1KOhm zou moeten werken.
Het berekenen van de weerstand is erg simpel: weerstand = (voedingsspanning -(de spanningsval over alle led's))/(de gewenste stroom door een led). Als je voedingsspanning erg dicht ligt bij de spanningsval over de led's, kan je best ook nog rekening houden met het verlies in de transistor.
Verwijderd

edit: en een klein ideetje van mijn manier van inbouwen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2007 22:30 ]
Ik heb een vraagje want ik ben ook de schakeling van william aan het maken maar ik wil er meer leds op aansluiten.
ik weet wel dat je een Transistor en een weerstand na de schakeling.
Mijn vraag is nu welke transistor is nodig heb.
Justin
P.S. wil iemand zo snel mogelijk antwoorden
ik heb dat als volgt aangesloten:
1
2
| 12V --- weerstand ---- -|>|---|>|---|>|--- IRF510 -- GND |__weerstand (10k)___pic |
Ik heb dus enkele ledjes in serie op 12V gezet.
keep trying...
multipasser in "RGB Matrix aansturen."
Dus ik ga hem niet hier nog eens neergooien.
Op zich ken ik er zeer weinig van en het maken van de LEDS laat ik ook over aan mijn oom die wat elektronica kent.
Maar ik dacht dat het simpel was om gewoon een loop te maken met alleen de rode leds, dan een loop met enkel de groene en nog eentje met enkel de blauwe. En door die 3 apart te regelen met een soort dimmer, de kleuren te bepalen.
Trouwens kan iemand ruw schatten wat mijn tekening zou kosten in materiaal ?
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Kosten zullen een paar euro zijn voor de regel materialen, tenzij je hele dure MOSFETs/transistors gaat gebruiken, dan wordt het wat duurder.
Nu weet ik niet hoe groot de ruimte is, maar de kosten van de leds zullen de grootste worden.
*beeeeep*
Verwijderd
Goeie samenkoop actie met rgb ledstripd e.d. zit ook ergens een controller tussen met de 3 draaiknoppen die je wil
eigenlijk zou je dus per 25 cm 1 RGB led hebben of 3 kleurledjes en 1 witte. De lichtsterkte is nog een beetje lastig voor me dus hier heb ik misschien wel wat meer nodig.Nu wil ik deze balk dus aan het plafond hangen en daarin de letjes stoppen. je zou het kunnen zien als een goot.
nu wil ik ook nog eens de mogelijkheid om bijvoorbeeld met een schakelaar te kunnen schakelen tussen bepaalde kleurencombinaties en misschien zelfs een bewegend golfeffect.
Eventueel wil ik de mogelijkheid hebben om m'n witte ledjes aan te doen en m'n normale slaapkamerlamp te vervangen.
Wie kan me een beetje op weg helpen met het een en ander.?
google vertoont niet echt goede hits, of ik zoek naar het verkeerde
Maar een rij maken met om de 30cm 3leds (+witte) en dan met 3 schakelaars (voor elke kleur eentje) de kleuren realtime mengen. Wil weten of dat ook programmatie verlangt! Of kan dat gewoon met een dimmer?
Op de samenkoop kan je RGB dimmers kopen! Maar ik weet niet wat ik allemaal nodig heb. I'm a noob.
http://www.instructables.com/id/EAZWM7SMGAEWIFNUSK/ dit wil ik dus :à
[ Voor 7% gewijzigd door multipasser op 24-01-2007 01:12 ]
ik ben dus ook een noob, maar heb een technische vader en heb zelf wel potentiemultipasser schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 01:00:
Ik vraag ver hetzelfde als jij. Enkel de golfbeweging moet ik niet. (denk dat dat alleen via programeren gaat)
Maar een rij maken met om de 30cm 3leds (+witte) en dan met 3 schakelaars (voor elke kleur eentje) de kleuren realtime mengen. Wil weten of dat ook programmatie verlangt! Of kan dat gewoon met een dimmer?
Op de samenkoop kan je RGB dimmers kopen! Maar ik weet niet wat ik allemaal nodig heb. I'm a noob.
http://www.instructables.com/id/EAZWM7SMGAEWIFNUSK/ dit wil ik dus :à
ik ga dus omdat ik die golfbeweging het iets moeilijker krijgen. Ik heb dus een kamer van 4 meter lang en ik wil om de 25 centimeter dus of 1 RGB led die naar wens van kleur te veranderen is (maar die moet sterk genoeg zijn) en 1 witte led, of 3 x 1 rood 1 groen en 1 blauw en dus weer een witte.
hoe het er ongeveer uit gaat zien denk ik is het volgende
m'n vader noemde een utp kabel, die heeft dus 8 kabels + een aparte aardedraad.
ieder ledje krijgt 1 pootje op 1 van de 8 kabels van de UTP kabel en 1 pootje op de aarde. hier zou je dus een totaal hebben van 8 ledjes (3 kleur en 1 wit) op 1 utp kabel die afzonderlijk van elkaar aan en uit gezet kunnen worden.
effectief heb ik dan dus 50 cm van m'n goot afgedekt? Klopt toch? dit zou ik dan maal 8 moeten doen en ik heb 4 meter.
Het probleem dan is de aansturing. Ik moet een of andere microcontroller hebben die dus 8x8 poorten aankan? of 8 in totaal? bestaan deze? zijn deze duur?
is er misschien een betere oplossing?
Dit topic is gesloten.