Mijn zelfbouw RGB moodlight

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste
Acties:
  • 91.474 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ATMega32 heeft 32 i/o pinnen en 32K geheugen, 8 x 8 aansturen is dus geen probleem:

Flash (Kbytes): 32
EEPROM (Kbytes): 1
SRAM (Bytes) 2048
Max I/O Pins: 32
F.max (MHz): 16
Vcc (V) 2.7-5.5

5,28 @ aavrs.nl

Afhankelijk van je electronica hardware skills kan een kant en klaar boardje van futurlec ook handig zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.futurlec.com/Pictures/ATMegaControlBoard3.jpg

http://www.futurlec.com/ATMegaControlBoard.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-07 14:51
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 09:03:
ATMega32 heeft 32 i/o pinnen en 32K geheugen, 8 x 8 aansturen is dus geen probleem:

Flash (Kbytes): 32
EEPROM (Kbytes): 1
SRAM (Bytes) 2048
Max I/O Pins: 32
F.max (MHz): 16
Vcc (V) 2.7-5.5

5,28 @ aavrs.nl

Afhankelijk van je electronica hardware skills kan een kant en klaar boardje van futurlec ook handig zijn:

[afbeelding]

http://www.futurlec.com/ATMegaControlBoard.shtml
Thx voor je reactie! Dit was denk ik een van de struikelblokken om mijn project een kans van slagen te geven! Ik kan dus iedere i/o poort op 2 manieren aansturen? iedere I/O poort heeft 2 pinnen die afzonderlijk aan en uit te zetten zijn? Dit zou inderdaad resulteren in 64 contacten waar stroom doorheen kan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet je led strings in een matrix schakelen, dan heb je maar twee 8 bits poorten nodig.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/electro1/avr/images/dotmat.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 09:36:
Je moet je led strings in een matrix schakelen, dan heb je maar twee 8 bits poorten nodig.

[afbeelding]
En kan ik dan een fade effect bereiken? of is dit dan dus echt een aan uit principe. Kan ik de keuze maken om bijvoorbeeld bepaalde kleuren aan te zetten om kleuren te mengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Faden kan nog steeds dmv PWM aansturing, ook verschillende leds aanzetten kan. De complexiteit zit hier meer in de software dan de hardware. Lees ook het 3D led cube topic:

3d display cube (led kubus) bouwen ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-08 22:11
Ik ken niet zoveel van elektronica en zeker niet over verschillende types LED's. Zou iemand mij kunnen zeggen of deze LED's geschikt zijn voor dit project?

Edit: Blijkbaar is de viewing angle maar 25°, dat is dus nogal weinig.

Nog enkele vragen: waarom wordt er vaak nog een extra witte led toegevoegd aan de 3 kleuren leds? Als je de 3 kleuren led allemaal aanzet (op maximum) dan heb je toch al wit?
Verder, als je aparte led's wil gebruiken moeten die dan dezelfde lumens-waarde hebben (of toch bijna?) of maakt dat niet veel uit?

Ik kan maar niet beslissen of ik RGB led's ga nemen of 3 aparte leds...

[ Voor 54% gewijzigd door titan_pi8 op 29-01-2007 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 18:36

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Heeft iemand ervaring met http://www.del-lighting.com/led_neon.html ??

300feet (91meter) voor 650$. Beetje lang natuurlijk maar geeft indicatie voor de prijs in grote hoeveelheden.
De prijzen per meter zijn een stuk duurder! 20$ per meter (1800$ voor 91meter:)

Maar ben benieuwd naar de licht opbrengst. Iemand toevallig pics met neon flex?

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-08 10:39

Cablekevin

CCCP Baby!

Zo, leds betaald en nu maar wachten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
Cablekevin schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:00:
Zo, leds betaald en nu maar wachten! :)
welke leds? die van die aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cablekevin

Cablekevin

CCCP Baby!

Carnagy schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:44:
[...]

welke leds? die van die aanbieding?
Op samenkopen.net :)
Wow, ik had ze betaald 8 uur later verzonden! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
Cablekevin schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 21:46:
[...]

Op samenkopen.net :)
Wow, ik had ze betaald 8 uur later verzonden! :D
Zou je hier je bevindingen kunnen posten?

Ik wil namelijk de kleurledjes als sfeerlicht gebruiken, maar ze moeten wel voldoende licht geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cablekevin

Cablekevin

CCCP Baby!

Ja is goed zal ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:53
ik heb diezelfde ook besteld:d
http://www.samenkopen.net/action_products/187349/49268
Kzal ze over een week/1,5week wel thuis hebben

Marre is er iemand die duidelijk de pwm code in ASM een keer uit kan leggen? Want ik wil graag mijn eigen code gaan schrijven zodat ik alles mooi aan kan passen. De code van william heb ik al een paar keer doorgelezen maar door oa de rs232 sturing is het nogal moeilijk te zien wat nu echt bij de pwm hoort en wat niet. Iemand een goede link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:19
Ik hoop dat volgend topic voldoende informatie geeft om PWM in ASM te begrijpen en zelf te kunnen aanpassen, anders hoor ik het wel: Vraag softwarematige pwm PIC

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
hmmmmmmm die heb ik een tijdje geleden al doorgelezen maar ik zal er eens mee gaan expirimenteren:P je hoort wel wat er wel/niet lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cablekevin

Cablekevin

CCCP Baby!

Ik heb mijn prachtaankoop net binnen!
De ERSA RDS80! :9 echt een heerlijke bout, maar kevin mist nog de ledjes, en ik zit iedere dag voor de postbode te springen alleen heeft ie niets. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 19:13
Heb daar ook laatst wat ledjes besteld, duurt wel ongeveer 2 weken voor je ze hebt hoor... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
bij mij meestal 1,5 week. Maarja tis altijd weer afwachten:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shorttracker
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-08-2021
ik heb een vraagje over het programeren:
op een duitse site( eerder gegeven in dit forum : klikk
staat een code, is deze in C geschreven?
en wat zijn al die libories? :/
ik ken er maar een paar, en die zeker niet |:(

en: kan je als voeding voor de electronica niet gewoon bijv. een telefoonoplader gebruiken die 5V/12V geeft?
das een stukje goedkoper dan een computervoeding :9

[ Voor 23% gewijzigd door shorttracker op 07-02-2007 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 18:36

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

ik denk dat elke adapter werkt zolang de amperes maar genoeg zijn en de volts kloppen.
Wil het verder ook wel weten.

Ik ga in mijn nieuw huis heel veel met led verlichting werken en die transfo's komen dan in de muren en op plafonds. Wil niet dat er eentje te heet wordt en brand veroorzaakt. Dus het moet zo veilig mogelijk. Iemand die weet wat goede voedingbronnen zijn?

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
als je heeeeeeel veel met leds gaat werken kan je bijna extra stopcontacten aan gaan leggen:P denk aan in elke kamer een jackplug waa 12 volt opstaat. En dan 1 grote voeding in je meterkast. Lijkt mij wat prettiger dan overal in je muren warme voedingen:P

Enne jep een adpater kan je gewoon gebruiken. Houd er rekening mee dat het opschrift op de adapter zelf voor geen meter klopt. Dus even een 7812 erachter voor een mooie 12 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shorttracker
ohke dan jullie wel _/-\o_
opladers heb ik nog genoeg liggen namelijk :P
en van dat programeren, ik heb op school namelijk een paar lessen C gehad,
en herken er wel de structuur en codes van, maar als ik hem in mijn c compiler invoer, dan komen er ERG veel fouten. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
shorttracker schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 21:53:
...en van dat programeren, ik heb op school namelijk een paar lessen C gehad,
en herken er wel de structuur en codes van, maar als ik hem in mijn c compiler invoer, dan komen er ERG veel fouten. :X
De ene processor is de andere niet, op een PC programmeren in C is iets héél anders dan programmeren voor een 'simpele' µC.
Je moet bij het programmeren van een µC altijd erg goed de hardware in het achterhoofd houden, de ASM code zo je wil, aangezien zo'n µC niet veel kracht over heeft.

Persoonlijk vind ik Basic gemakkelijker voor een µC, aangezien je daarin een code schrijft die enerzijds erg leesbaar is (dus nauwelijks nood tot commentaar in de code, iedereen snapt wat er gebeurt), en anderzijds zie je van bijna elke instructie zo wat de ASM code wordt die zal gecompileerd worden. Ik heb echter niet veel ervaring met C, het is me teveel letten op komma's en haakjes.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shorttracker
hoe kan ik dan een code schrijven op de pc voor een microprocessor?
want dat zou ik graag in C willen doen, omdat dat de enigste programeertaal is die ik ken...

ik zal wel ff gaan googlen, en kijken of ik iets vind... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 21:48
Over die code waar je vragen over had:

#include <stdlib.h>
standaard lib met de nodige definities als atoi(), rand() en nog wat andere dingen

#include <avr/io.h>
include de juiste io lib aan de hand van de door jou opgegeven uC (dit lijken mij allemaal WinAVR libs te zijn dus in dit geval heb je dat in de makefile aangegeven).
Definieerd ook dingen als de stackpointer pointers :P, X, Y, Z registers op posities R26 t/m R31
include ook de file portpins.h die de nodige pinbenamingen definieert
include ook nog de file sfr_defs.h waar onderandere je bit_is_clear en bit_is_set in staan om te kijken of een bitje respectievelijk 0 of 1 is. De sfr lib include ook inttypes.h

#include <avr/pgmspace.h>
include inttypes.h, stddef.h en avr/io.h
definieert verder een hoop dingen die je in het begin niet zult gebruiken

#include <inttypes.h>
include stdint.h
in deze 2 files staan een heleboel integer definities van 8 t/m 64 bits integers

#include <avr/delay.h>
Die is fout, hij staat tegenwoordig in <util/delay.h>
include inttypes.h
Staan verder de definities van _delay_ms() en _delay_us() in. In het programma zelf heeft de maker ook deze wachtlussen aangemaakt met behulp van een functie die ook in deze lib staat.

#include <avr/interrupt.h>
include avr/io.h
zorgt er verder voor dat je mbv ISR() en signal() je interruptfuncties kan doen

#include <avr/signal.h>
Staat tegenwoordig allemaal in de interrupt.h

#include <stdlib.h>
dubbel ;)

Kan zijn dat ik ergens een foutje gemaakt heb maar zoals je ziet include het 1 vaak ook het ander om te zorgen dat jij dat niet vergeet :) Bovenstaande includes zou je dus terug kunnen brengen naar:
#include <stdlib.h>
#include <avr/pgmspace.h>
#include <avr/delay.h>
En dan zou het nog allemaal moeten werken :P

ikzelf doe voor mijn rgb led de volgende includes:
#include <util/delay.h>
#include <avr/io.h>
#include <stdlib.h>
Ik gebruik dus ipv die pgmspace de io.h, vindt ikzelf makkelijker. Hou je het een beetje overzichtelijk wat je allemaal geinclude hebt.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is wat welke lib doet in die code.

[ Voor 8% gewijzigd door MewBie op 09-02-2007 00:23 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shorttracker
MewBie schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 00:19:
Over die code waar je vragen over had:

.......erg veel interesante tekst :9~

Ik gebruik dus ipv die pgmspace de io.h, vindt ikzelf makkelijker. Hou je het een beetje overzichtelijk wat je allemaal geinclude hebt.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is wat welke lib doet in die code.
whow, dank je wel :) _/-\o_
ik kende al die libories niet... (net zoals mijn c compiler..:P)
dus die zal ik eerst even op mijn pc gaan zetten voordat ik verder kan.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Die libs zitten standaard in winAVR en AVRstudio ;)

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zo juist een stuk of 5 van die rgb flux led strips in elkaar gesoldeerd!
denk dat ik over een week de aansturing in orde heb en dan zal ik zeker foto's tonen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
shorttracker schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 14:32:
[...]whow, dank je wel :) _/-\o_
ik kende al die libories niet... (net zoals mijn c compiler..:P)
dus die zal ik eerst even op mijn pc gaan zetten voordat ik verder kan.. 8)
Euh, lees ik het goed? Je wil een C compiler voor PC programma's (x86 processoren dus) gebruiken om een programma voor een µC (PIC of AVR) te programmeren?
Dat zal dus niet lukken, je moet een compiler gebruiken die geschikt is voor de (µ)processor die jij wil gebruiken. Voor PIC's in C denk ik dan aan PICC, C18, mikroC, en dergerlijken, voor AVR compilers en meer PIC compilers kan je best eens de elektronica-FAQ lezen, even googelen en de userfora van de compilers die je interessant lijken ff doorlezen (om te kijken of er vlot hulp wordt geboden, en je de code die je daar ziet een beetje snapt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Zo, ik ben ook al eens een poos geleden begonnen met mijn rgb-lamp, en ben ook redelijk gevorderd. De lamp is gemaakt na het idee van _ferry_ om een ikea lamp te gebruiken. Deze ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5326866e661af5fd64c5bff06df2b1c0/thumb.jpg
Verder heb ik nu mijn sturing board af, het is de bedoeling dat ik via rs232 waardes naar de uc stuur en dat deze dan word weergegeven op de lamp, Ik heb voor de microcontroller gebruik gemaakt van een atmega8 en verder voor rs232 en max232 driver ic. Verder uiteraard nog wat klein grut om alles te laten werken. Dit is het resultaat:

De voorkant
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1824285ddac662bf99903885dc3c995e/thumb.jpg

En natuurlijk de achterkant
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0c0fdab391a0b7800fd4b3f1437e5543/thumb.jpg
plaatjes zijn klikbaar
Het had allemaal misschien wat netter gekund maar ach het werkt. Ik heb er geen ISP header erop gemaakt omdat ik deze helaas niet meer had liggen, dat wordt dus gewoon om steken om het te programmeren. Alles werkt tot zover ik het heb kunnen testen, nu nog een programma schrijven. Dit ga ik waarschijnlijk in ASM doen, lijkt mij namelijk leuk om dat ook onder de knie te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door teun-v op 10-02-2007 15:04 ]

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-09 08:47
ziet er goed uit! Heb je ook een plaatje HOE je de LEDs in de lamp hebt gepositioneerd? schijnen ze naar de zijkant of gewoon naar boven? heb je ze in een cirkel staan of vierkant?

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Ziet er idd goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

roelieboelie schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 17:30:
ziet er goed uit! Heb je ook een plaatje HOE je de LEDs in de lamp hebt gepositioneerd? schijnen ze naar de zijkant of gewoon naar boven? heb je ze in een cirkel staan of vierkant?
Ik heb de leds in een soort van vierkant gezet en dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fa6e912090fc5b6cc7d417c6c5eb6ec7/thumb.jpg

De volgorde waar in ze staan is links boven naar rechts boven b g r en dan van rechts boven naar rechts onder ook b g r en zo rond. Ik hen wel de verkeerde leds gebruikt waardoor de kleuren bijna niet mengen. Om dit tijdelijk op te lossen heb ik een bakje gepakt en deze over de leds gezet. Hierdoor mengen de kleuren goed op het matglas. Nadeel daarvan is wel dat je lichtopbrengst sterk achteruitgaat.

Ik heb inmiddels met pwm aan de praat samen met de hand bediening door middel van de knopjes. Ik ga vanavond even kijken of ik het serieel gedeelte ook goed werkend kan kreigen

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
teun-v schreef op zondag 11 februari 2007 @ 16:29:
[...]

Ik heb de leds in een soort van vierkant gezet en dat ziet er dan zo uit:
[afbeelding]

De volgorde waar in ze staan is links boven naar rechts boven b g r en dan van rechts boven naar rechts onder ook b g r en zo rond. Ik hen wel de verkeerde leds gebruikt waardoor de kleuren bijna niet mengen. Om dit tijdelijk op te lossen heb ik een bakje gepakt en deze over de leds gezet. Hierdoor mengen de kleuren goed op het matglas. Nadeel daarvan is wel dat je lichtopbrengst sterk achteruitgaat.

Ik heb inmiddels met pwm aan de praat samen met de hand bediening door middel van de knopjes. Ik ga vanavond even kijken of ik het serieel gedeelte ook goed werkend kan kreigen
Jij zou me denk ik wel een tip kunnen geven :)

Welke leds zou je eigenlijk willen gebruiken zodat je kleuren wel mengen? Ik wil namelijk groepjes van 3 maken met dan een basiskleur per groepje. rood geel blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een paar vraagjes over het RGB LED schemaatje van william.
tussen de 5v+ en de gnd zit na de pic een condensator van 1n, is dit een elco? aan de hand van geplaatste foto's oa in de ts lijkt het me van wel.
kan ik de pic programmeren met dit schemaatje of is daar een aparte programmer bij nodig? laat maar zitten dat zie ik al een paar pagina's terug O-)

ik heb het al in elkaar gezet maar het werkt nog niet, ik krijg het nog niet opgelost :|

oh en ik bedoel dit schemaatje http://home.versatel.nl/e...william/rgbled/rgbled.gif

heeft iemand deze pic programmer gebouwd en werkende? dan kan ik hem ook maken: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/111

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2007 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Da's een stukje ontstoring voor de PIC, zo dicht mogelijk erbij plaatsen, het is er 1 van 100nF overigens ;) Gewoon zo'n geel bolletje met 2 pootjes, iets grotere of kleinere waarde maakt niet echt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Carnagy schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:13:
[...]

Jij zou me denk ik wel een tip kunnen geven :)

Welke leds zou je eigenlijk willen gebruiken zodat je kleuren wel mengen? Ik wil namelijk groepjes van 3 maken met dan een basiskleur per groepje. rood geel blauw.
Ik zou zegen zoek naar leds met een zo groot mogelijk starlings hoek. Ik wil als tip meegeven om gebruik te maken van rgb leds en niet afzonderlijk, de afzonderlijke leds mengen naar mijn idee lang niet zo goed (ik ga denk ik nog opzoek naar 1w rgb leds). Ik moet er bij zegen dat ik hier ook alleen ervaring heb met de leds die ik nu heb, en dat zijn extra heldere leds met een standaard starlings hoek.

De beste rangschikking van afzonderlijke leds is wel afhankelijk van waarin of hoe je ze gaat gebruiken. In de ikea lamp is het namelijk een slecht idee om 3 groepjes van 3 leds te gaan gebruiken.

nog een tip: neem rood, groen en blauw. Geel kun je namelijk mengen uit rood en groen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
teun-v schreef op zondag 11 februari 2007 @ 18:10:
nog een tip: neem rood, groen en blauw. Geel kun je namelijk mengen uit rood en groen ;)
Groen uit geel en blauw ;)

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Op papier met verf heb je gelijk, echter met licht zal jou combinatie wit opleveren. Dit heeft additieve kleurmenging en dat is op papier omgekeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WOEI! hij doet het he le maal! :9 bedankt ferry _/-\o_

jammer dat ik het voor elkaar heb gekregen een pootje van mn pic af te breken 8)7
maargoed dat is te fixen.

nu mijn 5 rgb strips er nog aan bouwen.

kleuren zijn in geval van licht weerkaatsen rood, geel, blauw maar in het van licht uitzenden rood, groen en blauw. hiermee zijn alle kleuren te maken. je monitor heeft bijvoorbeeld rode, groene en blauwe subpixels naast elkaar, maar je printer print cyaan, magenta en geel, dat is ongeveer blauw, rood en geel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cablekevin

Cablekevin

CCCP Baby!

Ja hoor, me leds zijn de'r.
Afbeeldingslocatie: http://img267.imageshack.us/img267/5192/p2131324hx2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img444.imageshack.us/img444/7130/p2131326fh3.jpg
Nu nog wat meer supplies halen en ik kan aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben redelijk klaar, nu zeg ik in de aansturing van william alleen dat rood aan moet, gaat het ding gewoon verder waar hij mee bezig is :(

er staat wel versturen, packets... van ... verzonden en dan klaar, tijdens verzenden staan de leds uit dus er gebeurt zeker iets! maar vervolgens gaat hij weer verder met zn programmaatje....

is ergens in de source een standaardprogje gezet of zo iets?

<edit> het werkt nu helemaal, ik had wat probleempjes met het naar beneden brengen van 12 volt naar 5 volt, bleek dus uiteindelijk 4V te zijn waardoor de max232 sporadisch niks deed...

maar die problemen zijn goed te verhelpen dus nu staat het naast me te faden >:) </edit>

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2007 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBeat
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-07 16:38
Ik volg dit topic ook al een tijdje, en ik wil me er nu toch ook eens aan wagen. Mijn plan, 30 cm onder m'n plafond een strip waar leds, achter een stukje (mat) plexi zitten (voor een difuse verspreiding).

4 (RGB White) Leds om de 30 cm ongeveer, aangesloten met UTP of telefoonkabel,
Ik heb 30 ledjes besteld (van elke kleur), en ik wil ze op 2 lijnen aansluiten (die ook apart regelbaar zijn) Ik krijg dus uiteindelijk 8 kanalen aan te sturen (2× rood, 2×groen, 2×blauw, 2×wit)
Mijn vraag, kan ik 10-15 ledjes achter één zo'n dun telefoonkabeltje (binnenkabel) hangen, en dat vier keer (RGBWhite).

Het controle bordje moet ik ook nog over nadenken, maar daarvoor moet ik me eerst nog ff over PICs buigen, want daar heb ik nou nog niet bar veel verstand van. Ohja, softwarematige PWM ga ik er ook bij doen, want t moet natuurlijk wel allemaal kunnen faden ;)

Gaat nog een heel project worden, maar dat mag ook wel eens, volgend jaar elektrotechniek studeren.
Nog even voor de extra info, ik ben niet geheel onervaren met de soldeerbout, maar pro ben ik ook nog lang niet ;) Daarom zal ik, als ik een printje ontworpen heb die wat meer dan alleen een paar ledjes, weerstandjes, enz bevat, toch even jullie advies erover vragen, of ik wel verantwoord bezig ben (nog totaal onervaren met PICs, enz)

Ik ben nog in de beginfase van het ontwerpen, nog geen prints ontworpen, maar dat gaat allemaal nog komen.

edit: deze leds heb ik besteld:
super Flux leds:
samenkopen.net

[ Voor 4% gewijzigd door NBeat op 16-02-2007 09:11 ]

XBOX Live Gamertag > NBeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, het werkt, nu nog de andere 4 strips eraanvast maken.

eerst foto's laten zien :)

dit zijn de vijf strips, eentje is slechts vastgemaakt.
onderaan zie je hoe ik ze gesoldeerd heb, ik heb alleen de printen en de leds los gekocht dus dat werd solderen. de weerstanden heb ik op mijn print zitten omdat dat gepriegel met smd weerstanden me niet bepaald leuk leek... O-)
Afbeeldingslocatie: http://hyhend.treedee.net/DSC05888.jpg

hier het printje waar het 5V signaal van de sturingsprint af komt, per kleur per strip komt hier een transistor met bijbehorende weerstanden. (nu nog maar voor een strip)
Afbeeldingslocatie: http://hyhend.treedee.net/DSC05883.jpg

hier de sturingsprint, gejat van william dus daar is de schema te vinden (zie ts)
Afbeeldingslocatie: http://hyhend.treedee.net/DSC05882.jpg

het naar beneden brengen van 12v naar 5v voor de sturing is gewoon met weerstanden gedaan en het werkt (nog) perfect, ook de transistors doen hun werk goed, anderen raden fet's aan maar die ken ik niet en ik ben boer :P.

het soldeerwerk is veel, maar erg goed te doen (voor mij) ik ga volgend jaar electrotechniek studeren en mijn enige ervaring zijn tot nu toe een paar velleman kitjes qua soldeerwerk en een aantal zelfbedachte schakelingen op een breadboard, dus het is goed te doen. ik heb verder geen hulp gehad verder bij opbouwen.

owja het staat niet aan omdat mn fototoestel er niet blij van werd, dus in de loop van de tijd update ik wel met een verlichte muur.

oja let niet op de ijzertjes bij de pic... die pootjes waren afgebroken en dit is een tijdelijke oplossing :X

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kinderpindakaas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik wil graag het ontwerp van william nabouwen, echter is me niet helemaal duidelijk welke printjes je nu wel en niet nodig hebt indien je playlist via seriele poort wilt wegschrijven naar de pic.
Het is me vooral onduidelijk waar hij telefoonaansluiting voor nodig heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_ferry_ schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 17:41:
Maar 1 hyperflux led is vele malen sterker dan 1 RGB led, ik geloof 5000mcd bij 70 graden. Dat is zo'n 10x sterker. De kleur zal wel wat gelijkmatiger zijn.

Ik heb gister voor het eerst een panorama gemaakt met autostitch, daar zie je de moodlight en sterrenhemel op, plaatje is aanklikbaar:
[afbeelding]
Zoals je ziet alleen op verschillende momenten qua kleur foto's gemaakt :P mocht je willen weten hoe de sterrenhemel gemaakt is kun je op m'n site kijken. Hij gaat overigens uitgebreid worden met PWM sturing IPV een gewone dimmer en het hele plafond IPV 1 plaat, omdat het erg goed bevalt.
pfewww mooi hoor! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cablekevin

Cablekevin

CCCP Baby!

Ok ik word echt gek.
Op internet vind je wel hoeveel volt rood/wit/blauw/uv mag hebben enzo maar het loopt heelerg uit een.
Ik heb de leds van SK, en ik wil graag weten hoeveel OHM weerstandjes ik moet hebben al wil ik ze aan 5 volt hangen.
Anyone can help me please?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Heel simpel uit te rekenen met de led weerstands calculator (zie FAQ).
Bij de SK actie zie je wat ze mogen hebben. Die waardes overnemen en je zit goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier nog een led tube van showtec liggen.
Heeft iemand daar een schema van want een paar blauwe leds doen het niet, en hoe zou ik hem aan kunnen sturen zonder controller,
heb al de hele avond gegoogled maar kan niets over led tube schema's vinden etc :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBeat
Of de Leds te vervangen zijn, geen idee, ik denk dat er RGB Leds in zitten. maar dit weet ik niet zeker.
Schema heb ik helaas niet, maar ik weet wel dat het vrij lastig gaat worden om ze zonder controller aan te sturen, aangezien ze op de een of andere manier hun informatie moeten krijgen (kleur enz.) Aangezien je dit niet kan instellen op de led tubes zelf, heb je een controller nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net nog wat meer onderzoek gedaan.
De ledbuis bevat losse gekleurde leds aangestuurd in series van 3.
Er zitten 6IC's op, 2 voor elke kleur dit zijn de MBI5001CN
De IC's worden aangestuurd door een microcontroller de AT89C4051-24PI

http://www.atmel.com/dyn/...uct_card.asp?part_id=1939

Ben er net achter gekomen dat alle leds branden en dat er dus geen leds kapot zijn. (connectie gemaakt op de microcontroller)
Het probleem zit hem dus ergens in de sturing.
Nu beschik ik helaas niet over een led controller dus ik kan geen simulatie maken en daarna te meten,
Ik zou dus manual een aansturings signaal voor de microcontroller moeten maken. |:( want deze beschikt namelijk over een aantal ingebouwde programma's die op de rom geprogrameerd zijn, z'n kastje kopen om ingebouwde programma's af te spelen is dus zonde van het geld.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met deze informatie.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Die buizen gaan toch met DMX?

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor dmx sturing op die buizen heb je een controller nodig.

http://www.verkoop.licht-...ngen2/JH/JHACTIESET43.jpg

De controller werkt met een dmx signaal en zorgt er ook voor dat je het dmx adress in kan stellen,
verder stuurt de controller een signaal naar de ledbuis waar de microchip op reageert, ik probeer dus dat signaal wat naar de microchip toegestuurt word te simuleren om vervolgens fouten op te gaan sporen in ic's en de microchip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 maart 2006 @ 21:13:
Wie weet is het wel aardig dat je muismat een gelijkachtige kleur heeft als je scherm. Misschien is het wel gefotosoept, maar het is echt een product. Zie: http://www.a-r-e.nl/index.php?page=info

Overigens was ik dit al een keer in een winkel tegengekomen en daar kostte het iets van 200 euro's, dus het is wel ietsjepietsje duurder dan wat de ts in gedachten had toen hij met zn post kwam.
Niet helemaal zelfgebouwd, maar dit is wat ik heb:

Afbeeldingslocatie: http://orion.servicez.org/light/DSC00017.JPG

Close-up van de interface op mijn N800 die ik heb gemaakt om de kleur in te stellen. Dit werkt remote, over WiFi. Op mijn server draait een programma dat dit doorstuurt naar de USB poort en zo de lampen aanstuurt.

Afbeeldingslocatie: http://orion.servicez.org/light/DSC00013.JPG

http://orion.servicez.org/light/DSC00014.JPG
http://orion.servicez.org/light/DSC00015.JPG
http://orion.servicez.org/light/DSC00016.JPG

Werkt perfect, handig is dat je de aansturing zo op de USB poort plugt, het enige wat me uitvogel werk kostte was het porten van de driver naar Linux. Maar met usb-sniff was ik hier zo achter. De volgende stap is om dit naar een SLUG (of ander embedded ethernet apparaat met USB, zie het router hacking topic) dat je op ethernet kan hangen, zodat er geen pc 24 uur aan hoeft.

Nadelen van de A-R-E zijn dat het duur is en dat de lichtopbrengst een beetje tegenvalt (zeker niet genoeg om een hele kamer goed te verlichten).

Dus ik wil ook nog wat gaan knutselen met eigen RGB leds. (maar ik ben normalitair meer van de software dan de hardware, dus dat gaat nog een uitdaging worden ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heel erg gave interface! zoiets zou ik ook wel willen :)

nu eerst het begin aan de gang krijgen, nu al een kleine eeuw aan het debuggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe groot zijn die hyperflux LEDs nou, ik heb ze nog nooit in mijn handen gehad, maar vind het wel vette dingen, gewoon + en - pool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
hyperfluxs heeft 4 pinnetjes. Dus 2 keer plus en 2 keer min. Je hoeft echter er maar 2 aan te sluiten. De andere zijn voor stevigheid. Elke ledje is ongveer 7,5*7,5mm

• kinderpindakaas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-03-2024
Zijn er hier meer mensen die problemen hebben gehad met seriele communicatie van William zijn project? Ik heb alles netjes aangesloten. PIC16f628a speelt netjes zijn playlist uit de eeprom af.
Echter wanneer via programmaatje van William op de pc de platlist wil wegschrijven, dan blijft hij steeds hangen op 'wacht op antwoord van PIC'.
Ik moet er wel bij vertellen dat ik zelf geen Visual Basic heb en dat bij installatie een dll bestand zou worden overschreven. Dit heb ik niet gedaan omdat de dll op mijn pc nieuwer was dan die uit de installatie van het programma. Weet iemand misschien wat het probleem kan zijn?

• Cablekevin

Cablekevin

CCCP Baby!

Zo weer een updateje van mij, inmiddels heb ik mijn moodlight al voor een gedeelte klaar, alleen nu moet ik nog de extra led strips maken die eraan komen te hangen.
Dit is de opstelling die ik nu gebruik:
Afbeeldingslocatie: http://img506.imageshack.us/img506/1773/p2211407aa8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img266.imageshack.us/img266/7940/p2211414ob4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img266.imageshack.us/img266/4715/p2211415yo9.jpg
(Rood-UV-Blauw-Wit)
Ik moet ff uitzoekken hoe ik goede fotos kan maken in het donken zonder flits (Olympus E-500).
Vandaag weer ff weerstandjes kopen en dan kan ik er weer tegenaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Cablekevin op 22-02-2007 13:51 ]

• bazzzzzz
@cablekevin Waarom gebruik je geen PWM? Dan kan je veel mooier de kleuren dimmen. En erg veel componenten heb je ook weer neit nodig.

• Cablekevin

Cablekevin

CCCP Baby!

bazzzzzz schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 17:27:
@cablekevin Waarom gebruik je geen PWM? Dan kan je veel mooier de kleuren dimmen. En erg veel componenten heb je ook weer neit nodig.
Hoe zit dat in elkaar dan, en dit kun je ook heel mooi dimmen.

• bazzzzzz
met pwm laat je een ledje heel snel knipperen. Zo snel dat je oog het neit ziet als knipperen maar als gedimd licht. Zo is alles heel precies in te stellen en daardoor heb je een iets mooier resultaat.

Dit is wel een mooi schematje:
http://www.i-trixx.com/nl...p?do=ezine&ed=061004_4801

Afbeeldingslocatie: http://www.i-trixx.com/nl/ezine/img/061004_08.jpg
De FET mag je wel weglaten de normale NE555 kan namelijk 200ma aan. Dit schema bouw je gewoon 3 keer op. Er zijn wel meer dingen die weggelaten kunnen worden maar nu snap je het idee wel ;)

• Cablekevin

Cablekevin

CCCP Baby!

Thnx voor het idee, maar ik ga toch door met mijn schema ben al lekker op dreef en ik vind het opzich mooi zat voor mijn gebruik.

Verwijderd

Oke, mijn dingetje werkt niet en ik weet redelijk zeker dat het aan een ideetje met transistors ligt, hieronder plaatje.

Afbeeldingslocatie: http://hyhend.treedee.net/torserie.png

Nu vraag ik me af of dit dus eigenlijk wel kan, ik dacht zelf van wel maar dat blijkt minder goed te werken... is dit makkelijk oplosbaar?

(bovenin de 5V in, dat gaat via de voorschakelweerstand in de tor waarna deze open zou moeten gaan, ik heb vijf torren naast elkaar aan de 5V signaal in gehangen.)

• bazzzzzz
lijkt me goed. Heb je eraan gedacht dat je pnp transistors met een min signaal openstuurt en npn transistors met een plus signaal? Te hoge basisweerstand? Normaal gesproken zou de transistor gewoon moeten gaan gelijden.

• MewBie
bazzzzzz schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 19:59:
met pwm laat je een ledje heel snel knipperen. Zo snel dat je oog het neit ziet als knipperen maar als gedimd licht. Zo is alles heel precies in te stellen en daardoor heb je een iets mooier resultaat.

Dit is wel een mooi schematje:
http://www.i-trixx.com/nl...p?do=ezine&ed=061004_4801

[afbeelding]
De FET mag je wel weglaten de normale NE555 kan namelijk 200ma aan. Dit schema bouw je gewoon 3 keer op. Er zijn wel meer dingen die weggelaten kunnen worden maar nu snap je het idee wel ;)
Dat schema heb ik dus ook gebruikt voor mijn eerste test versie, eerder dit topic ;)

edit:
MewBie in "Mijn zelfbouw RGB moodlight"
En de link in die post ook weer kloppend gemaakt. :)
En nee, die 2 weerstanden waren niet nodig volgens mijn docent.

edit2:
Bij I-trixx hebben ze dus 2 versies gemaakt kennelijk:
Afbeeldingslocatie: http://www.i-trixx.com/nl/ezine/img/070221_09.jpg
Bovenstaande heb ik dus gebruikt. Niet die uit de post van bazzzzz
zag de naam i-trixx in de link staan dus dacht meteen dat het om dezelfde ging als die ze laatst in de nieuwsbrief hadden gezet

[ Voor 25% gewijzigd door MewBie op 22-02-2007 23:43 ]

*beeeeep*

• MewBie
OMG, zie ook dat ik al 11 maanden bezig ben met die rgb-lamp _O- en hij is nog steeds niet af.
Zit nu (al 2,5 maand ofzo :') ) in de fase van het afwerken, printje in de behuizing vastmaken, voedingconnector en potmeters in de behuizing maken, etc. Dit is dan wel van een uC gestuurde versie, alleen dat handmatige had ik vrij snel overboord gegooit :P

Zal binnenkort weer eens wat foto's maken van hoe het er op dit moment uit ziet.

note to self: volgende week vakantie, dan heb je tijd genoeg :+

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bazzzzzz schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 22:41:
lijkt me goed. Heb je eraan gedacht dat je pnp transistors met een min signaal openstuurt en npn transistors met een plus signaal? Te hoge basisweerstand? Normaal gesproken zou de transistor gewoon moeten gaan gelijden.
ik heb de goede transistors, had ik al op gelet plus dat het geheel gewerkt heeft met een enkele strip, dus een tor per kleur en dat niet keer 5 naast elkaar. de basisweerstand is eerder laag dan hoog, en afgetuned op die ene strip (wel raar trouwens, keek net nog eens is de waarde 68 ohm bij die weerstand stond de transistor blijkbaar pas geheel open 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
68 Ohm bij 5volt? Ik gebruik altijd 1k. Maar volgens mij werkt 10 k zelfs nog. Lukt het je wel om gewoon een tor open te sturen? En ligt de collector wel aan de min of pluss? Afhankelijk van het type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de collector ligt aan de - en met die 68 ohm heeft het gewerkt (ik dacht eigenlijk dat het 680 Ohm was maar bij nader inzien is het streepje is even kijken uh bruin :+ 680 ohm dus )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cablekevin

Cablekevin

CCCP Baby!

Ik heb weer een updateje, ik moet nog 8 weerstandjes solderen en ik heb 12 strips af dan (ik krijg ong 25/30 strips).
Zoals je ziet maak ik de'r weer een mooie puinzooi van zoals gewoonlijk:
Afbeeldingslocatie: http://i178.photobucket.com/albums/w268/Cablekevin/P2231422-1.jpg
Hier zijn de strips die klaar zijn maar nog gezaagt moetten worden:
Afbeeldingslocatie: http://img410.imageshack.us/img410/5945/p2231423cp2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i178.photobucket.com/albums/w268/Cablekevin/P2231424.jpg
offtopic:
Oh en wat werkt imageshack weer heerlijk mee trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alm4riC
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 16:16
Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 18:23:
[...]

Niet helemaal zelfgebouwd, maar dit is wat ik heb:

*..............*

Dus ik wil ook nog wat gaan knutselen met eigen RGB leds. (maar ik ben normalitair meer van de software dan de hardware, dus dat gaat nog een uitdaging worden ;) )
na het zien van jouw kunstwerk, werkelijk respect hiervoor, wil ik zelf ook iets gaan maken om dit met mijn telefoon te kunne sturen. Mag ik vragen waarin je dit geschreven hebt? Ik was zelf aan het denken met java ofzo? :P

Heb hier namelijk een w810i liggen, en het zou leuk zijn als deze via (bluetooth) iets verbinding kon maken met de pc en zo ook het een en ander kan besturen..
8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

na het zien van jouw kunstwerk, werkelijk respect hiervoor, wil ik zelf ook iets gaan maken om dit met mijn telefoon te kunne sturen. Mag ik vragen waarin je dit geschreven hebt? Ik was zelf aan het denken met java ofzo? :P

Heb hier namelijk een w810i liggen, en het zou leuk zijn als deze via (bluetooth) iets verbinding kon maken met de pc en zo ook het een en ander kan besturen..
8) 8)
Via Bluetooth moet ook prima kunnen, ik heb voorlopig wifi gekozen omdat ik geen bluetooth dongle in mijn pc heb en ik geen zin had om uit te zoeken hoe die bluetooth API's werken. Maar indien je telefoon JSR82 (javax.bluetooth, javax.obex) ondersteunt kan je je eigen data via bluetooth sturen: http://developers.sun.com...midp/articles/bluetooth2/

Mijn remote control programma is in C geschreven, gebruik makend van GDK als grafische toolkit, dit is de gebruikelijke programmeeromgeving op de N800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBeat
Even een vraagje aan william (of andere mensen die 't antwoord weten)

Waarom staan er in de schema's bij bijvoorbeeld de elco's C1, C2, C3, maar geen C4, wel C5, en daarna pas weer C10, 11, 12, enz.. ? En dit ook bij de weerstandjes ?

En nog een algemene vraag, welke elco's zou ik moeten gebruiken, 10uF dat snap ik nog :P, maar dan zie ik in een webwinkel het volgende staan:

Elco - Staand - 10uF - 50 Volt - Max. 105 graden - Zakje met 10 stuks
Elco - Staand - 10uF - 63 Volt - Max. 105 graden - Zakje met 10 stuks
Elco - Staand - 10uF - 100 Volt - Max. 105 graden - Zakje met 10 stuks
Elco - Staand - 10uF - 160 Volt - Max. 105 graden - Zakje met 5 stuks
enz

Wat is nou precies het verschil, en welke moet ik kiezen. Op internet is niet echt veel te vinden, of ik zoek verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
NBeat schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 10:35:
Even een vraagje aan william (of andere mensen die 't antwoord weten)

Waarom staan er in de schema's bij bijvoorbeeld de elco's C1, C2, C3, maar geen C4, wel C5, en daarna pas weer C10, 11, 12, enz.. ? En dit ook bij de weerstandjes ?
Dat gebeurt als je een schema tekent met C1 tot C10 en vervolgens C4 en C5 delete, niks aan de hand dus. ;)
En nog een algemene vraag, welke elco's zou ik moeten gebruiken, 10uF dat snap ik nog :P, maar dan zie ik in een webwinkel het volgende staan:

Elco - Staand - 10uF - 50 Volt - Max. 105 graden - Zakje met 10 stuks
Elco - Staand - 10uF - 63 Volt - Max. 105 graden - Zakje met 10 stuks
Elco - Staand - 10uF - 100 Volt - Max. 105 graden - Zakje met 10 stuks
Elco - Staand - 10uF - 160 Volt - Max. 105 graden - Zakje met 5 stuks
enz

Wat is nou precies het verschil, en welke moet ik kiezen. Op internet is niet echt veel te vinden, of ik zoek verkeerd.
Die spanning is de maximale spanning die de elco's aankunnen. Voor een 5 volt-circuitje maakt het dus niet uit welke van de 4 je kiest. Neem gewoon de goedkoopste of de kleinste (scheelt ruimte op je print).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBeat
Springuin schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 11:29:
[...]

Dat gebeurt als je een schema tekent met C1 tot C10 en vervolgens C4 en C5 delete, niks aan de hand dus. ;)
Ok, dus toch.. Ik dacht ik controleer het even, want ik ben nog niet zo ervaren ;)
Springuin schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 11:29:
[...]

Die spanning is de maximale spanning die de elco's aankunnen. Voor een 5 volt-circuitje maakt het dus niet uit welke van de 4 je kiest. Neem gewoon de goedkoopste of de kleinste (scheelt ruimte op je print).
Ok bedankt, dan ga ik de hele zooi maar eens bestellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 08:31
Van mij ook weer eens een berichtje. Ben hard bezig (nou ja, hard, meer langzaam eigenlijk) met een RGB moodlight gebaseed op CCLF's. Tot nu toe gata het best goed en heb ik eindelijk de 1e versie van m'n prototype print af. Deze stuurt de lampen alleen aan met wat gehardcode instellingen.

Aan de print moet ik nog een RF link toevoegen voor radiografische aansturing en een kristal om de Atmel ATTiny2030 wat sneller te laten lopen (zodat hij tijd heeft voor communicatie).
Als deze print dan af is (en werkt) ga ik de hele boel als PCB ontwerpen en etsen. Ik wil uiteindelijk 6 tot 8 van deze lampen en dan 1 kastje (met LCD denk ik) om de hele boel aan te sturen.

Bij deze een foto van de huidige print en een filmpje van het geheel in actie. Let niet op de zwarte vlek, das m'n telefoon camera die niet 100% meer is. Plaatje is clickable natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3891d45568bf1d31cbad2d568d13b566/thumb.jpg

Filmpje

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:06
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 21:47:
Ik heb hier nog een led tube van showtec liggen.
Heeft iemand daar een schema van want een paar blauwe leds doen het niet, en hoe zou ik hem aan kunnen sturen zonder controller,
heb al de hele avond gegoogled maar kan niets over led tube schema's vinden etc :-(
De Ledtubes van Showtec, JB-systems etc. hebben geen RGB led's maar losse Rode Groene en Blauwe leds. Verder is het een vrij simpel dingetje. Ze worden aangestuurd met een eigenprotocol (welke door een controller word verstuurd/omgezet vanuit DMX)

[ Voor 9% gewijzigd door 0fbe op 04-03-2007 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-beast-a
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
Op de website www.chromoflex.com is nieuwe software te downloaden om de chromoflex controllers in te stellen!

Ik zie niet 1,2,3 wat het verschil is met de oude versie maar je kan nu kiezen tussen V1 en V2 ?!?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:43
Ik heb een Chromoflex controller, die ik aanstuur via RS232 d.m.v. de chromoflex DLL dia via een Winamp forum beschikbaar is gesteld. Deze DLL (usp3tcom.dll) gebruik ik om de contoller aan te sturen. Hij bevat de functies: _set_rgbx en _fade_rgbx. De set functie gebruik ik zonder problemen, graag zou ik ook gebruik maken van de fade functie. Is er iemand in geslaagd deze te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-beast-a
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
waslijn schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 10:05:
Ik heb een Chromoflex controller, die ik aanstuur via RS232 d.m.v. de chromoflex DLL dia via een Winamp forum beschikbaar is gesteld. Deze DLL (usp3tcom.dll) gebruik ik om de contoller aan te sturen. Hij bevat de functies: _set_rgbx en _fade_rgbx. De set functie gebruik ik zonder problemen, graag zou ik ook gebruik maken van de fade functie. Is er iemand in geslaagd deze te gebruiken?
Op de site van chromoflex kun je sinds kort toch ook een hele uitleg over het protocol etc. downloaden? Ik neem aan dat je dat al hebt gedaan :-)

Nu nog een stukje software om er ambilight mee te maken :-) Volgens mij werkt het daarvoor wel snel genoeg... Zelfs met mijn CCFL's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 09:44
Om het topic maar eens subtiel een schop te geven..

Ikzelf was ook bezig met iets dergelijks, met 120 LEDs. 40R, 40G, 40B. Ik heb geen intentie het aan te sturen dmv computer/microcontroller, gewoon oldskool potmeters. De travo die ik heb is een 24VA travo. In eerste instantie had ik een LN317 circuit gemaakt om de spanning te varieren over de LEDs en op die manier de intensiteit, maar dat ging schijnbaar niet werken en moest ik gebruik maken van een PWM circuit, of eigenlijk 3. Het idee is nu het volgende circuit te gebruiken: http://casemods.pointofnoreturn.org/pwm/circuit2.html, en om hier +12V op te krijgen dit circuit aan de travo te hangen: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/32. Dus dan word het travo > LN317 voeding > 3x PWM (RGB) > LEDs via de MOSFETs van de PWM circuits (wel eerst gelijkgericht uiteraard).

Ik ben zelf nog niet het meest wegwijs hierin, dus zou iemand hier wat wijsheid overheen kunnen strooien en mij wijzen op evt. fouten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Dat zal idd wel werken, maar je LM317 zal meer hitte te verstoken krijgen als je de led's ook met 12V gaat aansturen (afhankelijk van de uitgangsspanning van je trafo). Beter kan je gewoon het PWM circuit voeden met de 12V uit de LM317 voeding (ook een 7812 zou moeten volstaan), en de led's rechtstreeks te voeden uit de gelijkgerichte spanning uit de trafo.
Neem voor de frequentie (op je eerste link) minimaal 100Hz, dan ga je niets merken van flikkering van de led's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geez
Dat was inderdaad de bedoeling, de LEDs over de 24V aansturen :) Bedankt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek al langere tijd naar (goedkope) oplossingen om ledlichtslangen te regelen. Bij total tuning hebben ze nu Led lichtslangen voor acceptabele prijzen. Maar zou dit ook op een controller systeem voor losse leds te gebruiken zijn? De slangen zijn 12 V en zijn 390 cm lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Standaard PWM moet werken voor die lichtslangen, alleen ga je even moeten nameten hoeveel stroom ze verbruiken (dat moet je schakelelement aankunnen).
Lange lichtslangen op PWM zullen wel wat storing uitstralen, blijf zeker goed boven de 20KHz PWMfrequentie als je dichtbij audioinstallatie's zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Ik heb ook wat met gespeeld met moodlight.
Moodlight slow
Moodlight fast
(google video)

Ik heb dit opgebouwd met een Ledundercarkit die ik gemod heb met een chromoflex.
Momenteel heb ik nog maar 1 muur belicht maar de bedoelling is dat strax alle muren deze behandeling krijgen.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geez
Erg mooi Mr-Beamer :)

@naftebakje: die straling, dat probleem doet zich niet voor bij mijn LED-schakeling toch? domme vraag :D

[ Voor 8% gewijzigd door geez op 23-05-2007 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 18:23:
[...]

Werkt perfect, handig is dat je de aansturing zo op de USB poort plugt, het enige wat me uitvogel werk kostte was het porten van de driver naar Linux. Maar met usb-sniff was ik hier zo achter. De volgende stap is om dit naar een SLUG (of ander embedded ethernet apparaat met USB, zie het router hacking topic) dat je op ethernet kan hangen, zodat er geen pc 24 uur aan hoeft.
zou je die source van die driver hier misschien kunnen dumpen?

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ferry ik hed deze print ook gemaakt en gevonden op de site van wiliam. kan je mss een schema doorstoren wat ik moet doen om er meerdere led's aan te hangen?
vriendelijke groeten

stijn
vdwstijn@telenet.be
_ferry_ schreef op zondag 22 januari 2006 @ 21:17:
Sinds enige tijd had ik zin om mijn kamer te voorzien van een zooi RGB leds om hem zo in verschillende kleuren uit te kunnen lichten. Ik was bezig met het programmeren van PIC's dus dat zou ik wel ff knutselen dacht ik ;) Helaas had ik nog nooit PWM RGB leds gestuurd dus besloot ik de RGB led van william te gebruiken, mocht ik meer ervaring opdoen kan ik altijd zelf nog wat gaan knutselen ;) Onderstaand heb ik 1 weekendje in elkaar gezet :)

Om een mooie spreiding te krijgen en vooral een flinke uitput heb ik hyperflux leds gebruikt. 2 rode samen met een groene+ blauwe op 1 printje+ bijbehorende weerstand, 9 printjes totaal. Deze worden in en uitgeschakeld via een stel flinke mosfets+ een 1000uF elko per kanaal voor wat vloeiender verloop aangezien het licht nog wel eens wat flikkert als je ze langzaam aan en uit laat faden, bij 1 ledje niet zo'n ramp maar bij een kamer vol wel ;)

[afbeelding]
Allereerst op een bordje opgebouwd, op zich werkte de schakeling in 1x, maar ik had een elco verkeerd om waardoor het programmeren van de kleuren verkeerd ging. (gelukkig bleven de spannende elco verhalen achterwege ;) )

[afbeelding]
Bij gebrek aan een rs232 kabel zonder stekker aan het einde (deze wilde ik graag heel houden) een kabeltje gepikt van een moederbord connector.

Ik heb geen pics gemaakt tijdens het maken van de definitieve versie, helaasch :P Daarom hieronder de pics van de montage:

[afbeelding]
[afbeelding]
De eerste setjes gemonteerd in een kabelgoot, ze zitten om de 35cm, mijn kamer is zo'n 3,25meter lang

[afbeelding]
Dat geeft best wat licht :P

[afbeelding]
Alles gemonteerd en aangesloten. De set in het midden van de foto geeft een wat andere kleur, de groene led hiervan is niet helemaal lekker :( moet ik dus even vervangen maar ik heb geen andere meer :P
[afbeelding]
Close up van de 4 leds

[afbeelding]
De sturing, links zijn de 4 uitgangen (2x rood) rechts het PIC+programmeerdeel.

Geen idee of het geheel correct is om direct de FET's aan de pic te hangen, sommige zeiden dat ze dan niet geheel opengaan doordat ze 4,5V krijgen, maar LED's zonder fet branden even fel, en de Fet's worden ook niet heet. Naar de led's gaat overigens 12V toe. Ik zie wel dat de rode led's altijd een beetje gloeien, ook wanneer ik hun voeding lostrok, maarjah, boeit mij verder niet :P Het geheel hangt nu even op een 1A 12v adaptor, wat in theorie niet voldoende is, daarom probeerde ik daarvoor een oude PC voeding echter maakte die een tikkend geluid zodra er ge-PWM'ed werd, daar moet ik dus nog een andere gestabiliseerd voeding voor zoeken/bouwen.

En uiteraard een filmpje, dit is met een op zich redelijk snelle fade, er valt nog genoeg mee te spelen. Uiteindelijk wil ik er een heel rustig fadend programma in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben net ook even aan het bekijken, omdat ik een rgb moodlight wil maken voor op m'n kamer
deze zou bestaan uit een kleine controller, en 125RGB leds.

nu had ik ook een groot probleem ivm dissipatie en vermogenweerstanden...
per kring loopt er ongeveer een 3,75A (125leds * 0,03A)

mijn gedacht (is nog niet uitgevoerd) is om mijn spanningskring van de leds van 12V naar 4V-5V om te vormen via de LM138. deze regelaar kan 5A aan (eventueel in cascadeschakeling met LM307 tot 15A)
hierbij kan ik al heel wat vermogen minderen die m'n weerstanden zouden opslorpen.
om dan nog meer rendement eruit te halen kan je met zo'n LM138 ook een stroombegrenzer maken. (weliswaar in andere schakeling).

iemand enig idee of dit goed zal werken?
of enige ervaring mee?

het schema

http://users.skynet.be/fantilator/rgb%20light.jpg

de onderste LM138 zijn stroombegrenzers (instelbaar tot 5A)
mijn controller stuurt via mosfets de ground aan en niet de plus kant...

[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 28-05-2007 11:18 . Reden: link werkend gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rGz
  • Laatst online: 08-09 21:51

rGz

Je link doet het niet :)

Ik wil binnenkort zelf ook eens beginnen met een soortgelijk project, echter begin ik met zo'n setje van de Ikea, en dan kijken of ik zelf een controller kan maken, eventueel met afstandsbediening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@fantilator: Je oplossing lijkt wel op politiek, broekzak-vestzak operatie... of je die warmte nu moet dissiperen in een vermogensweerstand of een LM138 maakt niets uit, je moet evenveel warmte kwijt. Zoals jij het voorstelt moet je LM138 een slordige 26,25Watt verstoken, das nogal veel.

Bij dergerlijke vermogens wordt het wel interessant om naar geschakelde voedingen te kijken, deze halen een rendement van 80 à 90%, je kan er gemakkelijk een stabiele spanning voor de led's mee maken waarmee je met een klein weerstandje genoeg hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nu een voeding van een LCD scherm
deze is 12v 5A
maar deze zal dit waarschijnlijk niet allemaal kunnen sleuren.

misschien een pc voeding,
pc voeding kunnen op 5V tot 15-25A sleuren
maar in hoeverre is dit aan te raden?
neveneffecten zoals tikken, flikkeren etc...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2007 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Trouwens laatst nog een pano gemaakt nadat ik wat led stripjes bovenop mijn sterrenhemel had gelegd:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/411d83e6533aaf324c94b18eb3afe77c/full.jpg

Was eerst van plan om langs de muren van mijn kamer een smalle zwarte strook door te trekken vanaf de sterrenhemel en zodoende rondom een led verlichting te hebben, maar dat komt er niet echt van, en het effect is zo ook prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_ferry_ schreef op maandag 28 mei 2007 @ 21:02:
Trouwens laatst nog een pano gemaakt nadat ik wat led stripjes bovenop mijn sterrenhemel had gelegd:
[afbeelding]

Was eerst van plan om langs de muren van mijn kamer een smalle zwarte strook door te trekken vanaf de sterrenhemel en zodoende rondom een led verlichting te hebben, maar dat komt er niet echt van, en het effect is zo ook prima :)
hoeveel leds zijn dit per strip boven je sterrenhemel?
en hoeveel mcd geven die dingen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rGz schreef op maandag 28 mei 2007 @ 10:03:
Je link doet het niet :)

Ik wil binnenkort zelf ook eens beginnen met een soortgelijk project, echter begin ik met zo'n setje van de Ikea, en dan kijken of ik zelf een controller kan maken, eventueel met afstandsbediening...
Ik zag dat setje van de IKEA laatst ook, leek wel interessant, ik vroeg me af hoe die aangestuurd werd en of je inderdaad ook je eigen aansturing eraan kon koppelen. Heb je daar al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 12:15:
[...]

hoeveel leds zijn dit per strip boven je sterrenhemel?
en hoeveel mcd geven die dingen???
Zijn de standaard RGB led strips van led-see. met 27x hyperflux leds per strip. Dat geeft dus een aardige bak licht, zelfs met daglicht merk ik aan de overstaande muur nog aardig het effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rGz
  • Laatst online: 08-09 21:51

rGz

Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:12:
[...]

Ik zag dat setje van de IKEA laatst ook, leek wel interessant, ik vroeg me af hoe die aangestuurd werd en of je inderdaad ook je eigen aansturing eraan kon koppelen. Heb je daar al ervaring mee?
Nee, veel verder dan het kijken op internet naar een afbeelding en lezen van wat specs. ben ik ook nog niet gekomen.
Plus het feit dat ik maar een arme student ben maakt dit een wat... euhm langduriger project :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wat verder geinformeerd en die controller die bij de IKEA stript geleverd wordt kan uit zichzelf zo''n 7 kleuren instellen, of daar tussen schakelen. Niet echt uitgebreid dus, dus als je er echt wat mee wil zul je op de een of andere manier je eigen aansturing eraan moeten solderen. Aangezien je de specificaties van de leds niet precies weet lijkt me dit vrij lastig zonder ze op te blazen?
Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.