De site van
http://www.jamesclar.com/ is erg mooi. Ik sta even paf.
Veel lichtmogelijkheden voor casemodding (ik zie wel vaker kasten met diverse lichtbronnen erin)
3D case is zeker moeilijk, maar soms kun je dat idee versimpelen. Denk maar aan de lichtkrant.
Door b.v. 16 7x5 ledmatrixen niet naast elkaar te zetten, maar achter elkaar, krijg je ook een 3D effect. Beetje slim characters erin gooien en het wordt al mooi.
Zou gaaf zijn als het programmeerbare lichtkrant is met customizable character set.
We kunnen kleine lichtkrant zoeken en daar techniek bekijken/gebruiken. Het bestaat inderdaad uit schuifregisters, maar dankzij hoge refreshsnelheid branden er niet 1000 leds tegelijk, maar 7 leds tegelijk (of 7x5 leds maximaal?)
1000 leds tegelijk is inderdaad absurd en flinke stroomtrekker. Is ook eigenlijk 'beginners' fout en zeer ineffectief. Maak gebruik van schuifregisters en matrix, en zo kun je veel meer stroom besparen en toch voor je menselijk oog genoeg licht ontstaan. Processoren kunnen nu met hoge snelheid leds stuk voor stuk aansturen. En je hoeft geen super zware mosfets of transistoren erin gooien, wat ook weer geld bespaart. Gewoon bekende BC547 / BC557 gebruiken. Die kost zowat niks.
3D cube maakt gebruik van deze technieken.
Ik heb wel oog voor om zelf poging te doen. Voor matrix opbouw weet ik simpelere bouw mogelijkheden. Ik ga hiervoor raam maken (kunststof of ijzeren kader) met daarin gelakte koperen draden, gespannen in ruitpatroon, met in kruispunten soldeer ik dan leds. Een makkelijke bouwidee moet het zijn. De randen worden vastgelijmd. De 3D array dat kunstenaar gebruik is goed, maar als je pootjes van LED ook gebruikt in array, is reparatie moeilijker, denk ik.
Op dit moment ideeen genoeg, maar helaas geen tijd en ik heb andere dingen te doen.
Andere zeer coole techniek is The Infinity Case. Stel je voor, je zet half doorlatende spiegel in je kast als window en normale spiegel in de kast, en je krijgt ook mooi effect. Maar dat is hier beetje offtopic, ook al geeft het 3D effect.
De Baby Cube is inderdaad simpeler te doen. (ik zie wel 1 kapotte of weigerende LED in site demo

)
De 3e 3D Cube, de Display cube V1, is net een scene uit Terminator of andere techno film. Met enorm veel kabels eronder

Woah
De printplaten zijn .... allemaal experimenteer boards!
Deze heeft andere bouwmethode: alle leds worden in plexyglas platen vastgezet.
[
Voor 4% gewijzigd door
MrDummy op 02-03-2005 16:15
]