3d display cube (led kubus) bouwen ...?

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 16.533 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-08 07:34

GJ007

:)

omg, zoals wij tegen chinees aan kijken kijkt die kerel tegen NL aan 8)7

idd hele vette cube.... _/-\o_ wou dat ik da kon... :/ ...

ga eerst wel elektrotechniek studeren ofzo :+

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:19
peddro schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 18:46:
sorry hoor, maar James Clar, is toch een Chinees/Jappaner. dan kan hij toch geen schocola van deze topic maken?

denk ik dan, of hij moet ff nederlands studeren... :)

hij woont in Tokyo, dus denk ik niet dat hij Dutch kent ;)
haha tuurlijk heb ik er bij gezet dat het nederlands is en hij er geen kont van zal kunnen lezen maar dan kan ik hem in ieder geval het idee geven dat er naar zijn project gekeken word, daarom deed ik dat :P

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:19
deze site vond ik ook nog, je kunt er niet veel mee maar kijk maar wat jullie er mee doen :)

http://www.toddholoubek.com/projects/ledpage/

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:06

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik denk dat ik ook eens een babycube ga bouwen, 5*5*5 of 6*6*6 of zo. Niet groter iig.

Dan moet ik alleen nog iets bedenken om het aan te sturen, maar dat is van latere zorg.

Maar hoever moeten die leds uit elkaar komen, en welke leds moet ik nemen? Ik dacht zelf aan 3mm, 120 graden leds. (ook om de kosten binnen de perken te houden)

Ik ga iig eerst eens experimenteren met één laag. Als me dat lukt ga ik het uitbreiden met meer lagen. Zoniet, dan maak ik er een lichtkrant van. Ledjes zat :)

[ Voor 29% gewijzigd door DrivinUCrazy op 03-03-2005 16:04 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Met behulp van charlieplexing en een extra cycle met multiplexen moet het kunnen met 100 aansluitingen.

Ik heb het uitgetekend voor een 3*3*3, sorry voor de webcam plaatjes heb ff niks beters bij de hand, en eagle doet volgens mij geen 3d schema's :).

3d schema van alleen de ledjes.
Afbeeldingslocatie: http://scout.kvz.tudelft.nl/joris/cube/img.jpg
Voor de oplettende kijker mist de verbinding van de plus in de bovenste laag eerste kolommen naar de kolommen erachter. Tevens is er een klein foutje waar ik een kruis door heb gezet bij de middelste kolom van de eerste rij in het midden (2,1,2) (X (naar links),Y (naar achteren) ,Z (naar boven)), Ook neem ik aan dat van de led de kant met het streepje de + kant is ... geen idee of dat goed is.

Detail van charlieplexing in 3d
Afbeeldingslocatie: http://scout.kvz.tudelft.nl/joris/cube/img3.jpg
De eerste kolom aan de linkerkant (X = 1, Y = 1) is de plus voor de gehele 1e laag (Z = 1), de ledjes worden aan of uit gezet door de min met de aarde te verbinden (misschien dat het makkelijker is alles pcies om te draaien en de min altijd standaard te houden en de plussen wel/niet aan te zetten)
Omdat de led 1,1,1 nu niet bediend kan worden moet deze verbonden te worden met een andere kolom (1,2) in dit geval. Het geheel herhaal je voor elke laag die je hebt maar wel elke keer met een ander kolom natuurlijk, 1,1 met 1,2 | 2,1 met 2,2 | 3,1 met 3,2.

Hoe werkt het nu:
+ op kolom 1,1 en - op kolomen 2,1 2,2 en 3,3 geeft dat de 3 leds gaan branden, het geheel werkt dus gemultiplexed per laag, op de ene led in de laag na die als + kolom wordt gebruikt.
Afbeeldingslocatie: http://scout.kvz.tudelft.nl/joris/cube/img1.jpg

Zo werk je alle lagen af en kom je aan op de laatste = de 4de schakelactie in je multiplex
de kolommen die zijn verbonden met de kolommen die je als + gebruikte worden nu de + en de kolommen met de led die je aan wilt doen worden worden - zodat deze gaan branden.
Afbeeldingslocatie: http://scout.kvz.tudelft.nl/joris/cube/img2.jpg

Het een en ander heeft natuurlijk wel grote invloed op je besturing maar zo is het dus mogelijk dat je met 100 aansluiting elke led in de cube kunt bedienen. Klopt dit een beetje?
Dit is allemaal logica natuurlijk en dat kan ik dan nog wel bedenken maar is er iemand anders die er nu de electronica bij kan verzinnen ... daar ben ik namelijk niet zo goed in.

[ Voor 6% gewijzigd door Scout77 op 04-03-2005 02:17 ]

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Jij kunt met 100 aansluitingen een 3*3*3 kubus bedienen?
Als ik me niet vergis heeft een dergelijke kubus maar 27 ledjes :?
Lijkt me dat je een dergelijke kubus dus ook met 27 + 1 (minpool) aansluitingen kunt bedoenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
100 aansluitpunten voor een 10 *10*10 natuurlijk, maar heb het uitgetekend voor 3*3*3 = 9 aansluitpunten, anders is het helemaal niet meer uit te leggen.

Heb me net bedacht hoe het eventueel makkelijker te besturen is door ipv voor elke + kolom een - kolom te nemen deze per 4 samen te nemen(in een 10*10*10 geval). Voor een 3*3*3* komt dat neer op voor de eerste laag de kolom 2,1, voor de tweede laag kolom 1,2, en voor de derde laag 3,2 te gebruiken en dan de ledjes 2,1,1 | 1,2,2 | 3,2,3 aan de kolom 2,2 te knopen. Dan hoef je niet langer 6 kolomen aan te spreken om deze 3 ledjes te bedienen maar nog maar 4

[ Voor 65% gewijzigd door Scout77 op 04-03-2005 08:54 ]

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die kubus op dit forum:
http://www.inkoopacties.net/topic/gph5wb1c
Afbeeldingslocatie: http://img221.exs.cx/img221/8927/cube3kq.th.jpg
daar ben ik mee bezig, nu bezig met firmware voor in de PIC, maar dat is nogal een werk.
ik doe het allemaal in ASM, wat weer een beetje wennen is na PICBASIC pro.

De print die ik heb gebruikt:
Afbeeldingslocatie: http://img185.exs.cx/img185/203/printgif2ez.th.gif
de transistors heb ik weten te krijgen voor ca 66 cent per 10, op www.voti.nl
de weerstanden en leds komen van inkoopactie vandaan en printplaat zelf geetst op school.
mijn kubus gebruikt 110 aansluitingen, 100 datalijnen met 10 leds per lijn en 10 lagen
100*10 = 1000.
dat gedoe om ipv 110 aansluitingen 100 te gebruiken vond ik wat teveel werk, die 10 extra lijnen heb ik gemaakt van geïsoleerd koperdraad, dat is bijna niet te zien en het maakt het allemaal wel wat makkelijker 8)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2005 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:04
kippy schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 19:07:
[...]

Uuuuuh rekenwonder 1 x 1 x 1 is 1 led....... das geen kubusje maar een led :P

wat denk je van 2 x 2 x 2, das toch echt het minimaalste om een kubus te maken.
Ik denk dat jij de grap niet helemaal snapt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wat bedoelen jullie precies met datalijnen?

Volgens mij heb je voor een 10*10*10 kubus maar 30 datalijnen nodig. 10 voor de x as, 10 voor de y-as en 10 voor de z-as. Daar heb je dan wel 10+10+10^2=120 transistors voor nodig. Ik ga er eens mee experimenteren, en als het werkt dan post ik eens een schema hoe ik het in gedachten had. (voor een kleinere kubus, maar het idee blijft hetzelfde)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Maar hoe ga jij dat aan de praat krijgen met de ledjes, zonder daar allemaal extra draden in de cube te hoeven solderen? Dat je wat betreft aansturing in theorie dat met 30 moet kunnen ok maar om dat dan in een kubus te bouwen ...
Het gaat erom om net als op de site van James Clar alleen 100 aanslutingen te hebben in het basis vlak. Ben nu aan eht uitzoeken hoe het een en ander aan te sluiten, maar aangezien ik niet echt veel kaas het gegeten van electronica is dat ff wat uitzoek en denk werk. Als iemand anders ideeen heeft hoor ik die graag :)

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Scout77 schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 11:47:
Maar hoe ga jij dat aan de praat krijgen met de ledjes, zonder daar allemaal extra draden in de cube te hoeven solderen? Dat je wat betreft aansturing in theorie dat met 30 moet kunnen ok maar om dat dan in een kubus te bouwen ...
Dan moet je maar eens opletten: ;)

Ik heb een (piep)klein schemaatje gemaakt van zo'n laagje (2*2 leds). Dit is in feite de hele basis waar het principe op rust:
Schema in PSpice
Op de plaatsen van X1, X2, Y1 en Y2 zitten nu nog vreemde aansluitingen, maar dat heb ik zo gedaan om te simuleren met de pc. Deze worden in werkelijkheid natuurlijk aangesloten op een microcontroller. Ook de waarden van de weerstanden zullen wel veranderen, want het multiplexen vraagt meer stroom, maar nu heb ik even gerekend met een constante stroom van ongeveer 20mA door de leds.
De transistoren zijn standaard C547B's, overigens.

Ik heb hier dus nog niet in verwerkt hoe ik meerdere lagen wil aansturen. Dat schema komt later nog wel eens langs.

In feite is het heel simpel:
Ik heb nu een x as en een y as, die ik kan bedienen door aan te geven op welke coördinaten de led zit. De bijbehorende transistoren schakelen dan. (dit hoopte ik aan te sturen met een microcontroller. Ik heb nog een Xilinx XC9572XL liggen, ik hoop dat die er geschikt voor is)
Ik verdeel de kubus dus in 3, dwars op elkaar staande lagen. Zo krijg je altijd maar één snijpunt. De Z transistoren schakelen de voeding van de X transistoren.
(de z laag sluit ik aan met transistoren op iedere rij, maar daar worden er 5 van tegelijk geschakeld)
Één Z transistor voedt de X-transistoren in die Z-laag. Door dan één X laag in te schakelen, is er maar één die én geleidt, én ook nog een voeding heeft. De andere X-transistoren in de laag geleiden wel, maar hebben geen voeding, (of andersom), want die zitten op een andere groep leds aangesloten.
De Y-transistoren verbinden dan weer een laag aan massa, waardoor er maar één ledje gaat branden. Nu is het nog de kunst om dit zo snel achter elkaar te doen, dat ze allemaal aan lijken te zijn. (het multiplex gebeuren dus)

Wil je die indeling in lagen wat beter zien, kijk dan naar de volgende afbeelding:
Klik!

Heeft er nog iemand opmerkingen, ik hoor ze graag! Beter dat iemand me nu waarschuwt, dan dat ik een paar honderd leds voor nop heb zitten solderen. (ik ben tot nu toe bijna alleen op papier bezig geweest, dus of het in de praktijk klopt weet ik nog niet)

[ Voor 95% gewijzigd door DrivinUCrazy op 06-03-2005 11:03 . Reden: 3D schema assen aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb totaal nop verstand van electronica, maar van wat ik uit deze topic begrijp is dat jij nu op een bepaalde tijd één led weet aan te sturen in je 3d-vlak.

Wat als je er nou 2 tegelijk wil laten branden? Kan je dan hiermee ook gebruik maken van de beperking van het oog, door ze vlak 8er elkaar te laten branden?

Ik wou dat ik zoiets kon maken....vind het echt super vet!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 17:55

Rmg

kippy schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 19:07:
[...]

Uuuuuh rekenwonder 1 x 1 x 1 is 1 led....... das geen kubusje maar een led :P

wat denk je van 2 x 2 x 2, das toch echt het minimaalste om een kubus te maken.
_/-\o_ Lees die zin nog een paar keer door en zoek de grap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-08 10:39

Cablekevin

CCCP Baby!

ik denk dat ik morge ff ga studeren over die flex grid.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een scan-matrix maakt van dezelfde traagheid van je oog gebruik als beeldschermen, eigenlijk zijn de ledjes maar 1/10e deel van de tijd aan, maar omdat de verversingsnelheid hoger is dan 60 hertz denken je ogen dat ze de hele tijd branden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 12:38:
[...]

In feite is het heel simpel:
Ik heb nu een x as en een y as, die ik kan bedienen. Ik geef gewoon aan op welke coördinaten de led zit. De bijbehorende transistor schakelt dan. Ik verdeel de kubus dus in 3, dwars op elkaar staande lagen. Zo krijg je altijd maar één snijpunt. De Z transistoren schakelen de voeding van de X transistoren. Één Z transistor voedt de X-transistoren in die Z-laag. Door dan één X laag in te schakelen, is er maar één die én geleidt, én ook nog een voeding heeft. De andere X-transistoren in de laag geleiden wel, maar hebben geen voeding, (of andersom), want die zitten op een andere groep leds aangesloten.
De Y-transistoren verbinden dan weer een laag aan massa, waardoor er maar één ledje gaat branden.
)
Dat moest ik ff twee keer doorlezen, over het algemeen wordt de z voor de hoogte gebruikt, dus dat was ff verwarend voor mij. Maar zoals jij het in beginsel hebt bedacht had ik ook zo'n beetje.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
        o----------------o-----------------o-----------------+
        |                |                 |                 |
        |                |                 |                 |
        |  __            |  __             |  __             |
        o-|  \  LED      o-|  \  LED       o-|  \  LED       |
          |   )->|-o       |   )->|-o        |   )->|---o    |
     o----|__/     |  o----|__/     |   o----|__/       |    |
     |             |  |             |   |               |    |
     |             |  |             |   |               |    +-+
     |  o----------|--|--o----------|---|--o------------|----+-+  Y-as
     |  |          |  |  |          |   |  |            |    +-+
     |  |          |  |  |          |   |  |       o----|----|------o
     |  |  __      |  |  |  __      |   |  |  __   |    |    |
     |  o-|  \  LED|  |  o-|  \  LED|   |  o-|  \  | LED|    |      **
     |    |   )->|-o  |    |   )->|-o   |    |   )-o->|-o    |      **
     o----|__/     |  o----|__/     |   o----|__/  |    |    |
     |             |  |             o--------------|----o    |
     |             |  |             |   |          |         |
     |  o----------|--|--o----------|---|----------|-------o-+
     |  |          |  |  |          |   o----------|-------|---o
     |  |          |  |  |          |   |     o----o       |   |
     |  |  __      |  |  |  __      |   |     |        __  |   |
     |  o-|  \  LED|  |  o-|  \  LED|   |     | LED   /  |-o   |
     |    |   )->|-o  |    |   )->|-o   |     o->|-o-(   |     |
     o----|__/     |  o----|__/     |   |          |  \__|-----+
     |             o----------------o--------------o
     |                |                 |     Z-as |
     +--------------+ + +---------------+          |
                    | | |                          |
                    + + +                          o

X-as                         **
                                                  **

en dit dan het aantal lagen boven elkaar met dan wel elke keer een andere ledkolom die je als min gebruikt. De ** zijn dan weer een extra besturing om met die 10*10 aansluiting te kunnen werken.

Die dingen voor de ledjes zijn allemaal AND poorten had eerst bedacht dat ik daar 74HCT08 voor te gebruiken, maar zag toen ergens in dit topic een 74HCT273, kan ik die ook gebruiken en dan de cp poort als een y-as en de d0-d7 voor de x-as? Dan kun je met 8 van die dingen een 8*8 bedienen je hebt ze ook met 10 poorten?
Nog een vraagje .. dan heb je zo'n PIC16F** ofzo hoe krijg je dan het binaire signaal dan weer om naar normale "nummers", met twee 4 bit's poorten kun je al 2*16 verschillende mogelijkheden verkrijgen moet genoeg zijn voor de x en y as. Het is vast heel basic maarja als je niet weet dat daar standaard dingen voor zijn blijft het moeilijk het zo ff te verzinnen. Voor de z-as is iets van een schuifregister vast heel makkelijk maar hoe krijg je die naar 11 verschillende modelijkheden. Iemand nog een duidelijke omschrijving over hoe die dingen werken, kon zo niet iets duidelijks vinden?

[ Voor 4% gewijzigd door Scout77 op 06-03-2005 11:02 ]

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb in dat schema de assen weer omgewisseld. X, y en z kloppen nu wel.

[ Voor 79% gewijzigd door DrivinUCrazy op 06-03-2005 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Cablekevin schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 23:57:
ik denk dat ik morge ff ga studeren over die flex grid.... :)
jeej, nog iemand die die flexgrid wil maken :D
k heb t plexi, ledjes kan k wel aankomen, nu de schakeling nog :S
k heb die kerel al tijdje gelede gemaild, maar nog steeds nix gehoord :/

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 15:30:
de transistors heb ik weten te krijgen voor ca 66 cent per 10, op www.voti.nl
Weet je dat zeker? Als ik die pagina lees, dan begrijp ik dat je ,66 cent betaald per transistor en per 10 moet afnemen... :-/

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jah, dat weet ik zeker, want ik heb ze er echt besteld en gekregen voor 0,66 euro per 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:02
http://www.baco-army-goods.nl/halfgeleider-pag%201.htm

20 Transistors voor 1 euro :)

offtopic:
(disclaimer; niet als spam bedoelt heb niks met dit bedrijf te maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
bij elektronica-onderdelen.nl heb je ze ook voor 5 cent per stuk: http://www.elektronica-on...ge=content/cat.php&cid=30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 19:47
Welke transistors heb ik dan nodig? de NPN of de PNP? of allebij?

van transistors heb ik nog niet veel kaas gegeten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 17:34
da's de bc547 .. die kan niet zo'n spannende stromen leveren ....

Misschien dat het voor de enkele led drivers nog wel goed gaat .. maar voor de plateaus heb je waarschijnlijks iets snellers nodig en iets wat een wat hogere stroom kan leveren.

UlN's of mosfetjes oid ..

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Kun je dat niet oplossen door een 74HCT273 of een 74HCT08 te gebruiken?

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat ik het heb gevonden..

je pakt een dot matrix en dan zet je op de plaats van een led een tweede led tegenovergesteld aangesloten.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/electro1/avr/images/dotmat.gif

hierop sluit je een schuifregister aan voor de x en y as. Ik heb ergens een schuifregister liggen die 64 bit lang is.

ik pak even 1(X as) aansluiting van chip1 en een van chip 2 (Y as).

chip1 = 0 -> chip2 = 0 ---> ledje 1 +ledje 2 is uit
chip1 = 1 -> chip 2 = 0 -->ledje 1 = aan en ledje 2 = uit
chip 1 = 1 -> chip2= 1 --> ledje 1 en 2 zijn uit
chip 1 = 0 -> chip 2 = 1-->ledje 1 = uit en ledje2 =aan

zo kan je dus met 2 schuifregisters van 8 bits op de gewone manier al 8x8= 64 ledjes schakelen maar met de anti parrallele led het dubbele dus 128 leds!!

wat mij in de foto opvalt is dat de kubus is opgedeeld in 4 blokken dus zo'n 250 ledjes per blok.

pak ik nu 2x 64 bits schuifregister dan kom je op 64x64 = 8192 ledjes :P
Met 1 32 bits schuifregister zit je dus op 256 ledjes wat uitkomt op 1 blok van de kubus..dan heb je maar 32 draadjes naar de kubus toe om 256 ledjes te sturen.

ik wil nu even geen tekening maken want ik heb er een slapeloze n8 van gekregen maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Zo'n baby cube maken lijkt me idd erg leuk. Veel leuker dan een simpele lichtkrant. :) Die PKE meter is trouwens ook... oO :o Eigenlijk alles wel van die site van James Clar. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Laatst online: 23-06 10:46
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 05:57:
Dat klinkt best logisch :) Beter te begrijpen dan charlieplexen etc :P

Ik blijf dit topic volgen in ieder geval. Stiekem hoop ik dat iemand het hier lukt om zowel de hardware als de software te maken, zodat ik het na kan maken. Ik denk namelijk dat de software nog het moeilijkst zal zijn, en ik kan absoluut niet programmeren.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongJohn
  • Laatst online: 05-04-2024

LongJohn

Hotel-Whiskey 13-1

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 05:57:

je pakt een dot matrix en dan zet je op de plaats van een led een tweede led tegenovergesteld aangesloten.

[afbeelding]

hierop sluit je een schuifregister aan voor de x en y as. Ik heb ergens een schuifregister liggen die 64 bit lang is.

ik pak even 1(X as) aansluiting van chip1 en een van chip 2 (Y as).

chip1 = 0 -> chip2 = 0 ---> ledje 1 +ledje 2 is uit
chip1 = 1 -> chip 2 = 0 -->ledje 1 = aan en ledje 2 = uit
chip 1 = 1 -> chip2= 1 --> ledje 1 en 2 zijn uit
chip 1 = 0 -> chip 2 = 1-->ledje 1 = uit en ledje2 =aan

zo kan je dus met 2 schuifregisters van 8 bits op de gewone manier al 8x8= 64 ledjes schakelen maar met de anti parrallele led het dubbele dus 128 leds!!

wat mij in de foto opvalt is dat de kubus is opgedeeld in 4 blokken dus zo'n 250 ledjes per blok.

pak ik nu 2x 64 bits schuifregister dan kom je op 64x64 = 8192 ledjes :P
Met 1 32 bits schuifregister zit je dus op 256 ledjes wat uitkomt op 1 blok van de kubus..dan heb je maar 32 draadjes naar de kubus toe om 256 ledjes te sturen.

ik wil nu even geen tekening maken want ik heb er een slapeloze n8 van gekregen maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel..
Die hele matrix klopt volgens mij helemaal niet...

Als je nu een tweede ledje wil laten branden (zeg kolom 5 rij 3) dan gaan er ineens 4 branden in plaats van de 2 die je eigenlijk zou willen.. te weten 5,3 en 3,5 (die je wilde laten branden) maar ook 3,3 en 5,5 (die je helemaal niet wil...) Hoe wil je dat op gaan lossen dan ??

Ik heb maar 10 seconde nodig.........................................om je van top tot teen nat te likken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
LongJohn schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 09:47:
[...]

Die hele matrix klopt volgens mij helemaal niet...

Als je nu een tweede ledje wil laten branden (zeg kolom 5 rij 3) dan gaan er ineens 4 branden in plaats van de 2 die je eigenlijk zou willen.. te weten 5,3 en 3,5 (die je wilde laten branden) maar ook 3,3 en 5,5 (die je helemaal niet wil...) Hoe wil je dat op gaan lossen dan ??
Mij lijkt het dat het wel klopt. Je zegt dat je kolom 5 rij 3 wilt laten branden. Dan zet je op rij 3 de + en op kolom 5 de -, dan is alleen ledje K5R3 dat gaat branden hoor. Wissel je de + en - om, dan laat je het antiparallelle ledje branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
En hoe wil je ze allebij tegelijkertijd laten branden? :P
Je hebt ook een hoop torren nodig voor die schakeling: overal zowel pull-up als pull-down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
MeMoRy schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 10:31:
En hoe wil je ze allebij tegelijkertijd laten branden? :P
Je hebt ook een hoop torren nodig voor die schakeling: overal zowel pull-up als pull-down.
Gewoon snel schakelen, zodat het lijkt alsof ze allebei aan zijn :P Je hebt wel veel torren nodig ja.

Edit: Maar kijk eens naar dat schema op de vorige bladzijde. Daar zitten sowieso al 120 torren in. Je zult er altijd veel nodig hebben. Op de manier van matchles weet ik niet precies hoeveel.

[ Voor 22% gewijzigd door brinkdinges op 09-03-2005 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shit..klopt toch niet..er gaan idd twee ledjes branden als er op 1 chip een 1 en een 0 staan :(

Ik zoek verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en nu wel..

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mario.bros/kubus.bmp

de truuk is om alle datalijnen op 1 te zetten en alleen de led die je wilt laten branden op 0.
Het is ook mogelijk om meerdere leds te laten branden .

Ik heb een tekening op papier gemaakt met een waarheids tabel met 9 datalijnen omdat ik d8 dat het niet zoveel ledjes zouden zijn maar ik kom op 72 leds voor 9 datalijnen :)

net nog even uitgerekend waarom de kubus gedeelt is: 1 schuifregister van 16 bit geeft 256 ledjes.Dus met 4 stuks heb je iets over de 1000 leds en de zaak is nog redelijk aan te sturen via de parallele poort, USB of micro-controller

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2005 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
redelijk aan te sturen met USB? USB of microconroller? Weet jij eigenlijk wel hoe moeilijk dat is? Ik probeer het nu uit te zoeken (misschien weet iemand waar ik moet zoeken), maar ik vind alleen maar info over microcontrollers die niet meer verkrijgbaar zijn...

Verder heb ik het nu uitgezocht over die transistors (nog bedankt voor de hulp, maar niet heus). Als je wilt schakelen met transistoren moet je in het 'saturation' gebied zitten. Dat is het gebied waar de uitgangsstroom niet meer direct afhankelijk is van de ingangsspanning, maar de transistor gewoon geleidt. De uitgangsstroom blijft wel afhankelijk van de ingangsstroom volgens de stroomversterkingsfactor beta. Dit betekend dat de 100 BC547 transistoren bovenaan (100 lijnen verticaal) met een klein weerstandje aan de cmos-poorten gehangen kunnen worden. Dit weerstandje bepaald hoeveel stroom er door de cmos logica gaat (om deze zo laag mogelijk te houden, heb ik 4,7 k verzonnen). Verder moeten er ook voorschakelweerstanden voor de leds komen. Ik weet niet hoeveel die van de inkoopactie verbruiken, maar ik heb 20 mA geschat. Alles spanningsvallen meegerekend (over transistoren en led) heb je ong 100 weerstanden van 160 ohm nodig.

Aan de eindtrap (10 lijnen horizontaal) heb je sterke transistoren nodig, voor de max 2 A die door de leds stroomt. Aangezien je uitgaat dat je maar 1 mA van een cmos wilt trekken, heb je een beta van 2000 X (!) nodig. Aangezien dit moeilijk wordt, is een cascade-schakeling van transistoren waarschijnlijk nodig. Dus 10 BC547 gevolgd door 10 BD179 (?).

Ik zit er nu aan te denken om USB gestuurde microcontroller te gebruiken (PIC16C745), samen met 2kb (2*1000 voor dubbelpage) geheugen. Zo blijft als er geen data binnenkomt het meest recente beeld blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb het niet over transistors gehad..ik zou eerder fets gebruiken..Dat de drivers flink uitvallen weet je gewoon met dit soort projecten..

mijn idee is om de leds afzonderlijk te schakelen en dan snel te laten refreshen.de schuifregisters hebben een latch zodat je de led kan laten branden en dan de nieuwe data sturen.Als je snel genoeg refreshed dan heb je een vloeiend beeld.Dan valt het vermogen ook weer mee. Volgens mij gebruikt die gast bij al zijn projecten die registers..

heb net even in me rommelhok gekeken en vond nog een ledbar van en kopieer machien waar di chip inzit..

tis een lc7935 van sanyo. en er zitten al 52 leds op..zonder driver trappen. Alleen 26 weerstanden van 270 ohm..

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2005 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Als je alle leds afzonderlijk schakeld, branden de leds 1/1000 van een refresh...dat is heel kort... verder zijn transistoren veeeeel goedkoper dan fets. Bedenk dat je er heel veel nodig hebt.
Bij mijn idee O-) branden de leds 1/10 van een refresh.

Ik ben er net achter gekomen dat er geen freeware layoutprogramma(Eagle, Orcad, BAE, caddy EDS) is, dat mijn complete schakeling doet :( :( :( Ik heb geen zin om zo'n programma alleen maar aan te schaffen voor 1 schakeling... moet ik allemaal aparte kleine printjes gaan maken :( :( :( leuk...

pwled... misschien moeten wij maar eens praten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:( heb ik dus voor niks de hele n8 zitten brainstormen..voor een heeeelll klein kubusje zou die wel bruikbaar zijn maar voor wat meer mooi-effect lukt dat dus ook niet..

Ik ben die cip van jou aan het bestuderen maar dat gaat me de pet te boven. Van progen heb ik geen kaas gegeten. Moet toch maar eens in gaan verdiepen.

Heb je een schema van jou idee? hoe ga je het geheugen en de leds aansluiten? hoe gaat de software uitzien?

ik wil niet een hele n8 aan een kubus klooien om daarna de boel weer los te moeten solderen. Maar ik wil ook niet wachten totdat de oplossing op een presenteer blaadje geleverd wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
mijn inziens...;)... maak je gebruik van een USB interrupt.... dat betekend dat een microprocessor een routine uitvoert totdat hij een bericht krijgt van de USB...
Die routine is het uitlezen van 1000 geheugenplaatsen in een page. Die geheugen plaatsen bevatten...je raad het al... de info voor de leds...
Als een USB interrupt komt, worden de gegevens geschreven in een andere pagina in het geheugen (daarom heb je 2 k RAM nodig). Zodra deze pagina vol is, wisselen de pagina's (niet fysiek, maar qua toewijzing). Zo heb je een continue refresh en datatoevoer.
Misschien kan dit handiger, want een interrupt call kan nogal wat tijd in beslag nemen. Misschien is de refreshrate te hoog, waardoor een led niet eens kan oplichten..... allemaal trial and error.
Ik zal binnekort eens kijken naar de code....

edit:
het schema van pwled (pag 5) lijkt me redelijk goed...kijk daar eens naar

[ Voor 6% gewijzigd door MeMoRy op 10-03-2005 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Hier mijn idee als vereenvoudigde werking van LED kubus systeem.

Het mag anders eruit zien dan die grote kubus, maar hier zou het kunnen werken:
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/LED-kubus-schema.gif

Even uitleg van mijn kant:
PC:
- berekent de 3D model
- geeft door in datavorm (via serieel, usb, parallel) door aan buffer 1
- geeft ready signaal / bestuurt de controller

Controller:
- regelt de dataovergang tussen buffer 1 en buffer 2 om led uitval/storing klein te houden. De overgang tussen buffers gaat gewoon razendsnel, in microseconden.
- luistert naar besturingsignalen van pc (data ready b.v.)
- kan LED kubus aan/uit zetten, generator stil zetten of laten lopen

Buffer 1:
- Klaar zetten van gegevens uit PC. Er mag vertraging in zitten, de LED kubus wordt niet beïnvloed.

Buffer 2:
- Vaste opslag gegevens voor kubus (zie het maar als video geheugen)

Counter/generator:
- haalt continu data uit buffer 2
- stuurt de schuifregisters
- geeft data door aan schuifregisters aan de hand van data in buffer 2
- en dat alles gaat in hoog tempo, continu bedrijf (60-100 Hertz of zo) zodat het lijkt alsof LED kubus voor je ogen continu brandt

Schuifregisters:
- spreekt voor zichzelf. Stuurt dus steeds elke punt aan. Waar X, Y matcht, brandt LED

Drivers:
- versterkte trap om belasting van schuifregister IC's te ontlasten. Zijn meestal LED driver IC's, welke 60-100 mA per lijn kan aansturen. Of lampen kan ook, met mosfets....

Hun systeem kan natuurlijk anders in elkaar zetten, en dit is mijn eenvoudige schema voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn idee werkt met 100 aanstuur lijnen die allemaal een eigen npn transistor krijgen, zodat ze max 100ma door de ledjes sturen, dan heb je dus alleen een x en een y kant, geen z kant, is wel zo makkelijk, de y kant, (bij mij 10 aanstuurlijnen) zijn bij mij 10 mosfets met bijbehorende aanstuurtrapjes en een 4017 die schakelt tussen elke laag. En het werkt goed :). Nu bezig met het visual basic aanstuur programmaatje. Die van mij wordt ook zonder computer te gebruiken, met ingebouwd eeprom geheugen waar ca 200 verschillende images in kunnen worden opgeslagen. De microcontroller gaat dan zorgen voor het berekenen van overgangen enz. Ik heb ook nog ergens een afstandbediening liggen van een lichtkrant met ca 70 knopjes, die ga ik hergebruiken zodat ik ook zonder computer met behulp van de afstandbediening de ledjes aan en uit kan zetten en later via de parallele poort de data weer naar de computer kan zenden, dus de computer kan zenden en ontvangen. Als ik heb uitgevogeld hoe winamp plugins werken wil ik ook een 100 bands equalizer erop kunnen laten zien >:) maar dat zijn tot nu toe allemaal plannen voor later, eerst het visual basic programma maar af krijgen :), ut kan niet zo heel lang meer duren.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2005 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

10 stuurlijnen voor X en nog es 10 stuurlijnen voor Y is wel veel.

Vergeet de BCD IC's niet. Met slechts 4 stuurlijnen kun je toch nog 10 leds aansturen.
Dus met 2 BCD IC's kan het van 20 naar 8 lijnen teruggenomen worden.
Aansturen gaat net BCD code. Die BCD code kan volgens mij max 16 leds worden (0-15 in feite) dus van 0000 tot 1111. De maximale groote wordt dan 16x16x16 LED box.
Groter kan niet meer, en moet je weer andere duurdere ic's zoeken

Zolang alles in CMOS techniek kan blijven, dus 4xxx of 5V techniek met 7xxHCxx serie
De 5V techniek met Philips ic's maakt wel hoge snelheden mogelijk in HCT bouwstenen, geloof tot 30 MHz. CMOS is tot 4 MHz denk ik. CMOS is flexibeler van 3 tot 12 V (of 15 V) en hoef je niet zo streng maken. Maar andere ic's zoals eeprom zijn wel 5V.

Deze ic's zijn niet zo duur en genoeg datasheets te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook 2 ic's gebruiken voor x en 2 voor y en ook wel 3 dus je kan net zoveel als je wilt, maar als je elke led maar 1/1000ste van de tijd laat oplichten is het A moeilijk bouwen en B geven de ledjes te weinig licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 14:11:
Je kan ook 2 ic's gebruiken voor x en 2 voor y en ook wel 3 dus je kan net zoveel als je wilt, maar als je elke led maar 1/1000ste van de tijd laat oplichten is het A moeilijk bouwen en B geven de ledjes te weinig licht
Als de LEDs te weinig licht geven en de snelheid is mooi constant 1/1000, dan mag je gerust de de stroomtoevoer verhogen ipv 20 mA. Denk maar aan stroboscoop LED opzet, hier wordt kortstondig meer stroom doorheen geleid en toch gaat LED niet stuk, het geeft wel meer licht. De brandtijd is hier heel kort gehouden.

Ik kan wel hier kijken of het klopt met lichtsterkte tegenover frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De software is waarschijnlijk niet zo moeilijk als winamp plugin als je hem als equalizer gaat gebruiken die zit al standaard in winamp het enige wat je dan hoeft aan te geven is welke rij voor welke balk staat in winamp en welke hoogte hij moet gaan branden als die in winamp op een bepaalde led staat. misschien als je elke rij op een MC zet en daar alle leds op zet. En alle mc op 1 grote mc zet die verbinden staat op de pc heb je dat probleem al opgelost volgens mij. Heb niet echt ervaring met elektronica maar dit lijkt me toch wel het logische...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
MrDummy schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 01:47:Vergeet de BCD IC's niet. Met slechts 4 stuurlijnen kun je toch nog 10 leds aansturen.
Dus met 2 BCD IC's kan het van 20 naar 8 lijnen teruggenomen worden.
Aansturen gaat net BCD code. Die BCD code kan volgens mij max 16 leds worden (0-15 in feite) dus van 0000 tot 1111. De maximale groote wordt dan 16x16x16 LED box.
Groter kan niet meer, en moet je weer andere duurdere ic's zoeken
BCD staat voor Binary Coded Decimal. Dat is dus één decimaal, dus de cijfers 0 tot 9. Dat is 0000 tot 1001. Die laatste 6 waarden doen niets. De 74*42 is een makkelijke verkijgbare BCD naar losse uitgangen convertor. Maar het zal dus max 10*10*10 worden bij dat systeem.

En stroom verhogen werkt zolang de klok constant is... zodra die hoger is knallen de leds eruit... maar volgens mij hebben we deze discussie al eerder gehad...
Ik ga nog steeds voor het 100*10 lichtkrant idee...

edit:
Hmmm ik krijg steeds een 292 load error bij Eagle 4.13r1....ben steeds zoveel werk kwijt :-/

[ Voor 7% gewijzigd door MeMoRy op 11-03-2005 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind dit er wel heeel erg cool uitzien alleen jammer dat dit mijn petje teboven gaat.
Voor zou iets zou ik toch echt naar een winkel moeten of het door een ander laten maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IS ER HIER NIEMAND DIE ER EEN VOOR MIJ WIL MAKEN
de kubes is voor mij geen probleem met schema mmar de aanstuuring????
dus wie wil er wat ping ping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:02
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 19:37:
IS ER HIER NIEMAND DIE ER EEN VOOR MIJ WIL MAKEN
de kubes is voor mij geen probleem met schema mmar de aanstuuring????
dus wie wil er wat ping ping
zeg hallo hee we zijn hier geen kijkshop 8)7
We zijn TWEAKERS dus tweaken we het zelf >:)
het project zit nog in het uitzoek gedeelte w8 gewoon rustig af totdat er richtlijnen zijn voor goede aansturingen en dan pak je je zaklamp en je soldeerbout en ga je je energie rekening laten stijgen door de hele nacht door ledjes te solderen voor de kubus :Y)
en als je stroom wordt afgesloten ga je naar een medetweaker en ga je zijn lichtnet leegtappen :+
:+

En na de reclame ook een howto over het bouwen van een debiele telefoon van debieltel })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Memory: Je zou es kunnen kijken of je onder Linux of Cygwin het printplaat-layout-programma 'pcb' kan gebruiken. Is GPL-spul, dus geen limieten. Tis niet je van het qua UI, maar als je eenmaal doorhebt waar alle shortcuts zitten (c=center, z=zoom in, Z=zoom out etc) dan kan je vrij snel een printplaat inmekaar fabriceren.

Aan de mensen die het rijen / vlakken afscannen door een PC (via USB of parallel of whatever) willen laten gebeuren: Sorry, gaat niet werken. Als je PC idle is krijg je een goed beeld, maar zodra je PC ergens anders mee bezig gaat dan stopt je programma een fractie van een seconde met draaien en staat je kubus stil op 1 lijn/vlak. Het valt op en is naar mijn ervaring zwaar irritant. Je zult dus een uC of discrete logica met een stukje video-RAM moeten gebruiken om het aan te sturen.

Verder lijkt het me niet slim om het geheel zo aan te sturen dat er maar 1 ledje tegelijkertijd aangestuurd word. Zelfs 1 rij tegelijk lijkt me niet wenselijk. Waarom? Je LEDs staan dan 1/1000e van de tijd (of bij een rij 1/100e) aan en ik denk dat je dat vrij goed gaat zien in de helderheid. Ik denk dat een duty cycle van 1/50 ofzo nog net te doen is, maar ik zou daar zeker niet onder gaan zitten.

Ik zou het geheel zelf opbouwen als een 2-dimensionaal scherm van 50*20 wat mechanisch opgevouwen zit tot kubus, en dan met een schuifregister van 20 leds lang en een counter aan de 50 lijnen. Je klokt elke keer je data in het schuifregister, met de teller geef je aan op welke rij je zit. De software moet dan maar een 3d plaatje omzetten naar het voor de hardware benodigde 2d-plaatje. Knoop daar een kleine microcontroller aan om het geheel te refreshen, iets serieels ofzo om plaatjes te uploaden en klaar is de tweaker.

Edit: Oeps, had ergens een nulletje te veel staan :X

[ Voor 3% gewijzigd door Sprite_tm op 11-03-2005 23:08 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
200*50 =10000 leds... ik vond 1000 al een rotwerk... 8)7

Dat verhaal met de pc van je klopt. Mijn idee is nu 2 kb RAM erbij. je beschijft (langzaam) de ene pagina (van 1000 bit), terwijl hij nonstop de andere uitleest (60 Hz?ofzo) Als je de pagina vol hebt wisselen de pagina's van functie.
kan 'pcb' ook schema's maken? autoplacen/autorouten? Ik vraag me intussen af of ik het niet net zo goed in Adobe illustrator kan doen :P

[ Voor 4% gewijzigd door MeMoRy op 11-03-2005 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:28

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ik denk dat die matrix niet zo'n probleem is. bij mij op stage kunnen we matrixen aansturen van 8*16 (128)kranen. ik denk dat we die besturing ook kunnen voor zo'n kubus kunnen gebruiken.

het wordt nu met relais gedaan maar ik weet zeker dat het ook met fet's worden gedaan

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
James heeft zelf idd ook geen 1/100 plex ..

Je kunt op die pic die ik eerder postte heel goed zien dat het minimaal 2 delen zijn.

http://members.home.nl/guidomennen/ledjes.JPG

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

offtopic:
Pcb kan geen schema's maken, daar heb je andere Unix-programma's voor. Xschem of geda schijnen wel goed te zijn, maar ik werk zelf mijn schema's eigenlijk alleen uit het hoofd of op papier uit. Autorouten kan 'ie wel als je 'm een netlist voert, autoplacen volgens mij ook, maar wederom: ik heb hier geen ervaring mee.
Wil je weten hoe pcb eruitziet: clickie. Dit is een board wat ook commercieel geproduceerd gaat worden.

virus.electro: Ik heb zo'n vermoeden dat kranen niet echt gebruik maken van de traagheid van het menselijk oog, en ik denk dan ook niet dat die info hier relevant is... Bovendien is een matrix van 8*16 met leds ook geen probleem. Een matrix van 10*100 is dat wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Sprite_tm op 11-03-2005 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ontwerp heeft een pic 18f 452 als video buffer hier zitten idd 2 stukken video geheugen in, verder uit te breiden naar 10 ofzo en nog een losse eeprom voor het opslaan van lossen plaatjes ( ca 200) Hierdoor is een par poort timing niet van belang. Nu bezig met een par. poort protocol kubus <> pc.

Iemand een site over het bouwen van een winamp plugin?

(edit): crap lees ik net dat je deze moet programmeren in visual c++
net bezig met visual basic :S
Gelukkig heb ik net een plugin gevonden die equalizer gegevens verstuurt. 8)
http://www.softwarecave.nl/ en dan products, Winamp VB Link

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2005 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Sprite_tm schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 20:25:
Aan de mensen die het rijen / vlakken afscannen door een PC (via USB of parallel of whatever) willen laten gebeuren: Sorry, gaat niet werken. Als je PC idle is krijg je een goed beeld, maar zodra je PC ergens anders mee bezig gaat dan stopt je programma een fractie van een seconde met draaien en staat je kubus stil op 1 lijn/vlak. Het valt op en is naar mijn ervaring zwaar irritant. Je zult dus een uC of discrete logica met een stukje video-RAM moeten gebruiken om het aan te sturen.
Ik heb hier nog een 386 staan die zich nu alleen staat te vervelen. Als ik alleen mijn eigen progje draai, is dit dan ook van toepassing? (en kan het daar überhaupt mee?)

[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 12-03-2005 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 12:02:Ik heb hier nog een 386 staan die zich nu alleen staat te vervelen. Als ik alleen mijn eigen progje draai, is dit dan ook van toepassing? (en kan het daar überhaupt mee?)
Hahaha.. de microprocessor die ik wil gebruiken draait op 48 MHz... dat is meer dan jouw 386... Ik denk dat je wel wat kan trouwens. Het idee is dat je steeds 1000 bits via serieel of parallel naar je microprocessor stuurt. Dan kan je je 386 simpele rotatie en translatie berekeningen laten doen. Of je kan een file driect uitlezen en doorsturen (streamen) Verwacht geen 60 fps....

Nu heb ik een vraagje: hoe breed moet een baan op een PCB (35 um koper) zijn als ik er 2 A door wil laten lopen? En 20 mA? En TTL niveau? gevonden op inet... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

MeMoRy schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 12:58:
Hahaha.. de microprocessor die ik wil gebruiken draait op 48 MHz... dat is meer dan jouw 386... Ik denk dat je wel wat kan trouwens. Het idee is dat je steeds 1000 bits via serieel of parallel naar je microprocessor stuurt. Dan kan je je 386 simpele rotatie en translatie berekeningen laten doen. Of je kan een file driect uitlezen en doorsturen (streamen) Verwacht geen 60 fps....
Ik wilde dus idd een file uitlezen en doorsturen. (laat led 3 branden, laat led 56 branden, ...) Ik heb nog een Xilinx xc9572xl liggen, en daar hoopte ik dan het Led nummer mee om te zetten naar coördinaten. Volgens mij moet dit wel werken, maar ik verwacht idd geen erg hoge snelheid. Ik zocht gewoon nog een toepassing voor dat oude beestje.

[edit]: bij een kubus van 6*6*6 heb ik dus genoeg aan 8 bits, oftewel de printerpoort.

[ Voor 6% gewijzigd door DrivinUCrazy op 12-03-2005 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

DrivinUCrazy: Is dat niet een FPGA of CPLD ofzo? Zoja lijkt het me een beter idee om daar een stukkie RAM aan te knopen en in die Xilinx te programmeren dattie de data daaruit haalt en in de LED-array pompt. Hoef je de PC alleen nog maar te gebruiken om eventuele beeldveranderingen in het RAM te laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 13:29:
Ik wilde dus idd een file uitlezen en doorsturen. (laat led 3 branden, laat led 56 branden, ...) Ik heb nog een Xilinx xc9572xl liggen, en daar hoopte ik dan het Led nummer mee om te zetten naar coördinaten. Volgens mij moet dit wel werken, maar ik verwacht idd geen erg hoge snelheid. Ik zocht gewoon nog een toepassing voor dat oude beestje.

[edit]: bij een kubus van 6*6*6 heb ik dus genoeg aan 8 bits, oftewel de printerpoort.
coordinaten doorgeven kan en is heel snel voor kleine plaatjes. Het probleem is dat je refresh niet constant is: wanneer je een keertje alle leds wil laten branden, kan refresh dusdanig laat worden, dat je ledcube gaat knipperen.
Vandaar dat ik altijd die 1000 bits wil doorsturen. is minder dataoverdracht dan 1000*24(x en y en z)=24 kb....bedenkend dat serieele poort maar zo veel kb per seconde is, zou 1 fps betekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
xc9572xl is een 3.3volt CLPD. Da's wel erg leuk hiervoor, maar dan moet je wel VHDL of Verilog kunnen.
Als ik DrivinUCrazy was dan zou ik die programmeren als sort van display controller. En dan met handige commando's om hele rijen, kolommen en lijnen aan te zetten.

Een deel van de clpd kan de communicatie met de pc afhandelen en een ander deel de weergave dmv de leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ok, bedankt voor het schieten op mijn idee. Jammer dat jullie raak schoten ;)

Die xc9572xl is idd een cpld, en VHDL of Verilog zijn dan idd erg handig. Daar kan ik nog niet mee werken, maar ik wilde het sowieso gaan leren dus dat maakt niet uit.

Dan ga ik maar met RAM werken. Eens uitzoeken hoe ik dat werkend krijg.

@ Hopeloosje, bedankt voor de tip.

Ik heb op de site van xilinx al wat pdfjes gevonden over VHDL en Verilog. Daar ga ik eerst eens wat meer over leren.

[ Voor 17% gewijzigd door DrivinUCrazy op 12-03-2005 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Ik ben nu in de fase dat ik het boardje wil gaan maken.
Even die compunentjes links op het bordje rechts krijgen :P
http://elektron.its.tudelft.nl/~memory/cubedrvboard.jpg
probleem... :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
MeMoRy schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 18:01:
Er zijn ook shiftregisters waarmee je grote stromen kunt schakelen, ik weet alleen meer welke, maar dat scheelt je een berg torren. Waren btw wel iets van 8 euro. :'(

What is impossibility but a challenge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
MeMoRy schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 18:01:
Holy Sh*t !

Ik hoop dat je dat gaat autorouteren :P

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ghehe, mijn pcb ging op een printplaat van 250x200 mm, dubbelzijdig >:) waren ze blij mee op school toen ik hun halve zoutzuur voorraad kwam plunderen voor 1 printplaat etsen.

Wauw memory, dat zijn nog meer chipjes dan ik heb gebruikt.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2005 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 18:22
Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 22:40:
ghehe, mijn pcb ging op een printplaat van 250x200 mm, dubbelzijdig >:) waren ze blij mee op school toen ik hun halve zoutzuur voorraad kwam plunderen voor 1 printplaat etsen.

Wauw memory, dat zijn nog meer chipjes dan ik heb gebruikt.
Halve zoutzuur voorrat plunderen...., hoe zo dat? Hebben ze geen etsbak of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, bij mij op school (vwo) heb ik gewoon 2 lades gebruikt van plastic om in te etsen, maar hier moest nogal veel vloeistof in om de print ondergedompelt te krijgen. En omdat er normaal alleen 1% zoutzuur word gebruikt, is er ook niet veel zoutzuur op school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Ik wil dus die flexgrid maken, en daar zoek ik ook nog een schema voor. Nou zat ik ff te denken.
Een lcd schermpje bestaat eigenlijk uit allemaal ledjes in een matrix. Dit wordt aangestuurd door een HD44780. Is het dat niet mogelijk om een ledmatrix aan te sturen door zo'n HD44780 ? Of zou deze niet genoeg vermogen kunnen leveren ?

Ik heb al wel een datasheet van die HD44780 gevonden.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mou dat vind ik dan toch een hele goeie het solderen en bouwen vind ik geen probleem heb alleen geen kaas gegeten van de aanstuuring
Technokiddy schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 20:01:
[...]

zeg hallo hee we zijn hier geen kijkshop 8)7
We zijn TWEAKERS dus tweaken we het zelf >:)
het project zit nog in het uitzoek gedeelte w8 gewoon rustig af totdat er richtlijnen zijn voor goede aansturingen en dan pak je je zaklamp en je soldeerbout en ga je je energie rekening laten stijgen door de hele nacht door ledjes te solderen voor de kubus :Y)
en als je stroom wordt afgesloten ga je naar een medetweaker en ga je zijn lichtnet leegtappen :+
:+

En na de reclame ook een howto over het bouwen van een debiele telefoon van debieltel })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~memory/drive.jpg
Zo! Dit is mijn oplossing. Ik heb het opgegeven om Eagle 'aan de praat' ;) te krijgen. Ik maak nu 3 van bovenstaande bordjes. Die hebben per stuk 32 verticale 'drivers' en passen op een 100 bij 70 (75 dan) bordje.
Nu maak ik nog een bordje met de horizontale 'drivers', de pic16C745(?) en de overgebleven 4 verticale 'drivers'.

Nu nog ff kijken of ik kan etsen op mijn faculteit... 8)

edit:
D'OH! wat ik probeer uit te voeren met de combo '164+'273 zit al in een '595!!!!
Back to the drawing board :(

[ Voor 18% gewijzigd door MeMoRy op 14-03-2005 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
DaNiEl KuNsT schreef op zondag 13 maart 2005 @ 11:52:
Ik wil dus die flexgrid maken, en daar zoek ik ook nog een schema voor. Nou zat ik ff te denken.
Een lcd schermpje bestaat eigenlijk uit allemaal ledjes in een matrix. Dit wordt aangestuurd door een HD44780. Is het dat niet mogelijk om een ledmatrix aan te sturen door zo'n HD44780 ? Of zou deze niet genoeg vermogen kunnen leveren ?

Ik heb al wel een datasheet van die HD44780 gevonden.
Dacht je dat een elementje van een TFT matrix net zoveel stroom trekt als een LED? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
DaNiEl KuNsT schreef op zondag 13 maart 2005 @ 11:52:
Een lcd schermpje bestaat eigenlijk uit allemaal ledjes in een matrix.
Hier zit de denkfout...

Daniel, LCD is niet hetzelfde als LED. Als je me niet gelooft, zoek het maar op i-net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
maar t werkt toch wel op de zelfde manier ?
als je er stroom opzet geeft het licht, of niet ?

en het vermogen kun je toch wel ondervangen door er een transistor tussen te zetten ?

[ Voor 33% gewijzigd door DP Kunst op 14-03-2005 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

de stroom door lcd is zeer gering, zo van microamperes... en verder is stroom ook in pulsen, zodat lcd levensduur langer wordt.

led is zwaarder en dat betekent ook veel vermogen. dus hele rip drivers erachter is verplicht.
maar pulsen moeten sneller, want anders krijg je geknipper.

het zijn echt twee verschillende technieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
DaNiEl KuNsT schreef op maandag 14 maart 2005 @ 23:08:
maar t werkt toch wel op de zelfde manier ?
als je er stroom opzet geeft het licht, of niet ?
Nee. Als je er stroom op zet wordt bij bepaalde pixels een hoeveelheid licht van de backlighting (die bij kleine LCD's uit LED's bestaat en bij TFT-schermen uit CCFL's (een soort TL-buisjes)) tegengehouden. LCD's geven geen licht van zichzelf. Je digitale horloge geeft toch ook geen licht (tenzij je denkt dat ze zwart licht geven :P )...

[ Voor 13% gewijzigd door Aham brahmasmi op 15-03-2005 04:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
.. ik kom een heel eindje in het begrijpen van Memory's logica alleen begrijp ik nog ff niet waarvoor die shift register nu nodig zijn? Die heb je toch alleen nodig voor het verticale multiplexen van de lagen of zie ik dat verkeerd?

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Memory, mag ik je aanraden om connectors te gebruiken, zodat je de kubus ook nog een keer van de printplaat af kan halen, is erg aan te bevelen. Of gaat aan elk draadje 1 connectortje? dan wens ik je veel succes met aansluiten. :P Ik beveel snijklem connectoren aan. Ik heb van die connectors gebruikt waar je aan elk draadje eerst connectortje moest klemmen, een k*t werk, snijklem werkt veel beter.

De shift register zijn nodig omdat een picje geen 100 aansluitpunten heeft, die shift registers maken van 1 lijn 8 lijnen en als je het goed aansluit kan je het ook 1 lijn 16 lijnen maken. :), zoals ik heb gedaan bij mijn kubus.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2005 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
ff wat verder lopen zoeken "lang leve goolge" had al wel wat gelezen maar werd me nog niet duidelijk. Wat ik nu denk te begrijpen schrijf je een shift register vol en leest hem dan in een keer uit? Dus dat moet dan met een snelheid 8x sneller schrijven dan dat je die dingen uitleest?

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de 74hc595 (speciaal schuifregister) werkt op deze manier:

je clockt er 8 bit in, via data lijn en clock lijn en dan maak je de output register pin hoog, waardoor de ingeclockte data op de pinnetjes komen te staan. Dit is het idee van de 74hc595. En jah, daarom moet je dus 8x zo snel data erin stoppen als dat je er data uit wilt hebben.

Maar waarom gebruik je die dingen eigenlijk memory, mijn 40 mhz picje kan zo snel inclocken dat de transistors het niet kunnen bijbenen kwa schakelen en dus geen ghosting laten zien op de ledjes, daarom kan ik gewoon 74hc164 gebruiken. Dan heb je die functie niet nodig.

Trouwens, ik kan nu ook kleine filmpjes op de kubus vertonen, vanavond zal ik even wat pics online zetten. maar ik heb verder geen inspiratie, dus als iemand het ontwerp programma wat ik heb gemaakt wil uitproberen, graag. Het enige wat niet werkt is de output van de parallele poort, die heb ik even uitgezet. Moet je zelf maar even uitvogelen hoe het progje werkt. Als je ermee klaar bent op save all drukken en dan het bestandje sample.txt (in je c:\) naar mij mailen op wouter apenstaartje van-der-vinne.tmfweb.nl dan zet ik hem wel op de kubus en maak er foto van, ok?

link naar het programma:
http://wvdv2002.freesuperhost.com/kubus.exe

P.s. Het programma word nog wel beter, maar dan moet ik eerst meer visual basic skills ontwikkelen :P, dit is het eerst VB programma wat ik geschreven heb.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2005 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
hmmm. oftewel je schuift heel snel alle registers vol (=1 MHz?) en wacht dan ff tot de torren schakelen? Verder zijn die '595 goedkoper bij voti, dan de '164 bij conrad...

Gebruik jij gewoon prikkabel? Want ik heb volgens mij een keertje problemen gehad omdat ze niet eens 20 mA aan leken te kunnen...
Maar connectoren zullen er komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit is het uitshift stukje code:

shift: movf POSTINC0,0,0
movwf PORTD,0
bsf PORTD,7,0
decfsz telbyte,1,0
goto shift

dus dat is 6 instructies (goto 2x) dat is euhm 1/0,6= 1,66666 mhz. En wachten tot transistoren aanspringen hoeft niet, gebeurt zowiezo wel, want elke laag krijgt 1,66 ms stroom.

Ik gebruik van dat bandkabel wat normaal aan je cd-rom speler zit (40 aderig, niet die dunnere 80 aderig) en dan deze connectoren: http://www.futurlec.com/Connectors/HDCONNS20.shtml
en de pinnen die daarin moeten, moet je 1 voor 1 aan het kabeltje klemmen, dat was nogal een rot werk, daarom zeg ik, gebruik snijklem techniek, moet zeker meer dan 20ma moeten kunnen doorlaten. volgens de conrad gids: 1 ampere

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2005 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Dan was het zeker een kortsluiting die de mijne liet doorvonken (gaf wel een mooie flits in mijn compukast :-/.)

Maar: nieuwe poging voor een driverbordje... past nu op 90x45!!!
Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~memory/beterdrv.jpg
Leuk? Niet? Wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lol, die is nog compacter dan mijn ontwerp, maargoed, succes met al dat dubbelzijdig solderen, of kan jij je school zover krijgen dat ze ook alle gaatjes doormetaliseren? Dan is het wel relax eigenlijk.

Het spijt me trouwens, vandaag geen foto's, mijn ma is weg en heeft de digitale camera mee, is morgen pas weer thuis. Dus morgen krijgen jullie echt foto's te zien.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2005 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Wanneer ga je ze massa produceren ? ;)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
En nu nog ff alle 100 op een plankie :)

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
  • Laatst online: 14-09 18:07
MeMoRy schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 21:00:
Dan was het zeker een kortsluiting die de mijne liet doorvonken (gaf wel een mooie flits in mijn compukast :-/.)

Maar: nieuwe poging voor een driverbordje... past nu op 90x45!!!
[afbeelding]
Leuk? Niet? Wel?
Jij hebt zeker zin om de zijkanten van je driver IC's af te vijlen? })
Maar verder een mooi compact bordje hoor

[ Voor 6% gewijzigd door Triggy op 16-03-2005 15:13 . Reden: dikke vingers ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat ook al even te kijken, misschien moet daar inderdaad even wat ruimte tussen, tussen die 74hc595's. Volgens mij past het net niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
nee dat gaat niet pasen, daar moet 1e extra tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Gaat dat niet een beetje (te) warm worden trouwens? Alles zo op elkaar gepropt. Mocht je later toch nog een foutje in je schema ontdekken, dan heb je zo ook weinig ruimte om nog iets te corrigeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, das toch altijd zo, fouten maken tijdends het ontwerpen is altijd niet slim, ook niet in een mobieltje ofzo, degene die daar de print van moet ontwerpen 8)7

het word niet te warm, die transistors krijgen max 0,1 watt te verduren per stuk, das maximaal 10 watt in totaal, dat kan wel.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie ik het verkeerd trouwens, of schakelen deze transistoren aan de + kant? want dat kan namelijk niet, dan gaat je schakeling niet werken, of de maximale spanning die je de ledjes wilt geven is 4,4 volt en moeten er geen weerstanden in?

En dan nu, de led kubus terwijl hij werkt:

Afbeeldingslocatie: http://img131.exs.cx/img131/2535/loop2az.th.gif
(plaatje is clickable voor bewegende versie).

Nog steeds niet zo cool als in het echt zien, maar redelijke indicatie

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
erg vet! :9

heb je het trouwens net zo in elkaar gezet zoals je op bit-tech hebt laten zien? (of tenzij dat een andere pwled is :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
zo dat heb je snel gefixt. heb het al van af het begin gevolgd en zou er ook wel 1 willen bouen heb er alleen de tijd niet voor =P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op die manier ja :), zoals op het bit-tech forum. Ik zal ook nog ff foto posten van het verder afmaken van die kubus:

Afbeeldingslocatie: http://img100.exs.cx/img100/8616/bouw16sl.th.jpg

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
20MCD per led is toch wel genoeg? Anders kan je er niks meer van zien? zo ja; 60 of 80 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikzelf heb deze leds gebruikt:
van de led inkoop actie.
Nr. 89 - 100 5mm normale diffuse RODE LEDs 80 graden 20 mcd
Deze geven meer dan genoeg licht, zelfs al bij 2 ma per led en zijn nog niet duur ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maf hoe kwam deze er nou 2 x

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 15:51:
Ik zat ook al even te kijken, misschien moet daar inderdaad even wat ruimte tussen, tussen die 74hc595's. Volgens mij past het net niet zo.
Daar heb je toch een vijl voor? :D
*schema geupdate*
Verder dacht ik eraan om het niet met weerstanden te doen maar met een instelbare spanningsregelaar (LM350T)
Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~memory/collector.jpg(oeps aansluitfoutje potmeter :D)
Misschien kan ik de hele onderste cominatie inverter-weerstand-cascade torren vervangen door een P-kanaal MOSFET?

Verder zat ik te denken aan die 400 mcd ledjes... heb je voor 2 keer zoveel geld x keer zoveel licht en dat met hetzelfde stroomverbruik. <-- ik wil ze nu gaan bestellen, dus spoedig antwoord is welkom!!!

Wat gebruik jij om je pic te programmeren??

[ Voor 12% gewijzigd door MeMoRy op 17-03-2005 14:49 ]

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste