Met behulp van charlieplexing en een extra cycle met multiplexen moet het kunnen met 100 aansluitingen.
Ik heb het uitgetekend voor een 3*3*3, sorry voor de webcam plaatjes heb ff niks beters bij de hand, en eagle doet volgens mij geen 3d schema's

.
3d schema van alleen de ledjes.

Voor de oplettende kijker mist de verbinding van de plus in de bovenste laag eerste kolommen naar de kolommen erachter. Tevens is er een klein foutje waar ik een kruis door heb gezet bij de middelste kolom van de eerste rij in het midden (2,1,2) (X (naar links),Y (naar achteren) ,Z (naar boven)), Ook neem ik aan dat van de led de kant met het streepje de + kant is ... geen idee of dat goed is.
Detail van charlieplexing in 3d

De eerste kolom aan de linkerkant (X = 1, Y = 1) is de plus voor de gehele 1e laag (Z = 1), de ledjes worden aan of uit gezet door de min met de aarde te verbinden (misschien dat het makkelijker is alles pcies om te draaien en de min altijd standaard te houden en de plussen wel/niet aan te zetten)
Omdat de led 1,1,1 nu niet bediend kan worden moet deze verbonden te worden met een andere kolom (1,2) in dit geval. Het geheel herhaal je voor elke laag die je hebt maar wel elke keer met een ander kolom natuurlijk, 1,1 met 1,2 | 2,1 met 2,2 | 3,1 met 3,2.
Hoe werkt het nu:
+ op kolom 1,1 en - op kolomen 2,1 2,2 en 3,3 geeft dat de 3 leds gaan branden, het geheel werkt dus gemultiplexed per laag, op de ene led in de laag na die als + kolom wordt gebruikt.
Zo werk je alle lagen af en kom je aan op de laatste = de 4de schakelactie in je multiplex
de kolommen die zijn verbonden met de kolommen die je als + gebruikte worden nu de + en de kolommen met de led die je aan wilt doen worden worden - zodat deze gaan branden.
Het een en ander heeft natuurlijk wel grote invloed op je besturing maar zo is het dus mogelijk dat je met 100 aansluiting elke led in de cube kunt bedienen. Klopt dit een beetje?
Dit is allemaal logica natuurlijk en dat kan ik dan nog wel bedenken maar is er iemand anders die er nu de electronica bij kan verzinnen ... daar ben ik namelijk niet zo goed in.
[
Voor 6% gewijzigd door
Scout77 op 04-03-2005 02:17
]