3d display cube (led kubus) bouwen ...?

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 16.540 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Hoeveelstejaars zijn jullie?
En jullie doen technische informatica? Dit vind ik meer een Elektro projectje.
En bij ons weten de technische infomatici wel hoe ze openGL moeten programeren... al voor hun 3e jaar.
Ik heb mezelf basis directx aangeleerd, en ik had de eerste keer al bolletjes op het scherm.

En dat het bordje geen limiet is, ligt aan jullie fantasie... Jullie hadden (een paar) karakters, maar kan je die vervormen, op afstand besturen: bijv laten reageren op SMSjes, ect. ect. ect...
Als je de PC gebruikt kan je altijd meer dan met zo'n microcontrollertje.
PWLed en ik (plan) gebruiken de microcontroller als buffer. Verder stream je data vanaf de PC. PWled gebruikt de parallelle poort, ik ben bezig met USB 2.0.

[ Voor 2% gewijzigd door MeMoRy op 22-06-2005 00:58 . Reden: typo's ]

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

Ik heb vandaag de 125 benodigde full color leds binnen gekregen...

aansturing gaat denk ik ook wel goed komen, enige waar ik mee zit is dat de transfer rate met de manier van aansturen zoals het bij de normale kubus is ruim 700 kB / sec zal zijn (125 leds * 3 kleuren * 255 niveaus * 60 hz).

Daarom gaat de aansturing bij mij iets anders lopen. Ik zit er aan te denken om de figuren/ bewegingen met een stukje software op een MMC te zetten, en deze direct in de kubus te drukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
255 niveaus? da's uitgebreid! Ik denk dat 16 meer dan genoeg is. Verder: hoe ga je het aansturen? PWM? De rest van de mensen op dit topic gebruikt maar 2 niveaus: aan en uit ;)
Ook is 30 fps meer dan genoeg voor filmpjes, kijk maar naar PAL (25 fps) en NTSC (29,9 fps). Je hebt wel een refresh van 60 nodig, anders zie je het flikkeren, maar je kunt best elk plaatje twee keer laten zien.

Dat zou al schelen: 125 leds *3 kleuren *4 bit voor de niveau *30 hz= 5625 byte/seconden. Ik neem aan dat je toch minimaal RS-232 gaat gebruiken? Makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wauw, kben wel erg benieuwd hoe dat er uit gaat zien. Ik zelf ben bezig mijn programma aan te passen, het is wel een programma met allemaal aanvink vakjes, maar ook met dingen erin zoals de 100 bands equalizer stand (in samen werking met winamp) en beeld genereer algoritmes, zoals een een kubus/bol/driehoek generator, zodat je die niet allemaal zelf hoeft aan te klikken. Verder nog verschuif en draai algoritmes enz enz. Maar nu nog toetsweek dus ietjes minder tijd.

Misschien trouwens toch een goede modus gevonden voor het filmen van mijn kubus, er zit een beeldversterker in mijn camera, dan word het licht 4x versterkt, loopt het beeld wel wat trager, maar dat is alleen maar goed want dan zie je het beeld op de camera ook niet meer knipperen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2005 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

James Clar heeft zijn site trouwens weer eens aangepast. Hij heeft nu ook een witte kubus, met de volgende omschrijving:
The latest version of the Display Cube. Hand-made white LED display with clean black base. This version allows import of Photoshop and Aftereffects files to be displayed. Also has a Maya Renderer to create 3D animations to be displayed. 3D Pong game, on-the-fly generation of spatial ‘screen-savers’, and other interactive peripheral objects can now be used to manipulate live 3D imagery. (Software development collaboration with Josh Nimoy, www.jtnimoy.com).
Hij blijft er in ieder geval aan ontwikkelen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees net dat je die led kubussen ook kan kopen, ze zijn 16000 dollar, gaaf:
http://www.orange22.com/c...CatLst=1&idCat=175&id=158

Tjonge, waar kan ik die van mij verkopen :P, jammergenoeg zijn ze wel gepantenteerd.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2005 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:33
Mooi dat de topic weer omhoog is gehaald. :)

Ik ben op dit moment nog niks verder. Ik wou hem deze vakantie afkrijgen, maar ik ben net een hele poos (lees:langer dan 1 week) ziek geweest en kon er dus niet aan werken. Alle onderdelen heb ik al wel binnen, 'k heb alleen nog een printplaat nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door chrislakenvelt op 14-08-2005 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-04 21:00
Ik was ook niet verder gegaan, maar dacht vandaag dat ik dat best wel weer eens kon gaan doen

Moet nog steeds lagen op elkaar solderen... Rotwerk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Hey, lang niet gepost!
Allemaal zelfde probleem dus :D
Ik heb die lagen ook al af, nu alleen de printplaat nog. Ik zit alleen vast aan iemand die me zou helpen, maar steeds de boot blijft afhouden: ik zou het in het klushok van mijn elektrotechnische studievereniging doen, maar ik ga het denk ik toch maar thuis proberen. Die jongen geeft niets duidelijk aan, of mailt (een week) te laat dat hij "die week niet kan". Hele zomervakantie niets meer van gehoord. (en dat terwijl ik had afgesproken dat ik hem ervoor zou betalen.)
Moet ik alleen een lichtbak en etsmiddel hebben.

Verder ben ik me nu aan het voorbereiden voor de OWee (introductiedagen van de TU-Delft).
Daarna komt het wel... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is iemand nog verder gekomen? Of zijn jullie allemaal blijven haken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
haken... ben nu midden in mijn afstuderen... ik was iig van plan de PCB opnieuw te ontwerpen omdat het toch heel moeilijk blijkt double-sided pcb's zelf te maken... grootte is geen probleem, net als draadbruggen niet...

Programmeren ga ik toch ook maar in C doen, omdat USB handshaking in assembly heeeeeel veel werk is...

Verwijderd

is er nog voortgang in dit project? Wil iemand zijn schema + code delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Memory, ik weet niet of je nog bezig bent met je Led kubus, ik hoop het wel en mocht je het hebben laten liggen omdat je je USB aansturing niet voor elkaar kunt krijgen, dan moet je dit even bekijken: http://www.mecanique.co.uk/products/usb/easyhid.html Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ook de andere mensen die nog aan dit project werken, kom op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:34

Nox

Noxiuz

zijn er al mensen met fotos of filmpjes ? lijkt me vet om een nederlands fabrikaat te zien :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die van mij werkt, al een tijdje, staat nu op school, ze willen er mee pimpen op de open dag :P

voor een foto:
Afbeeldingslocatie: http://img131.exs.cx/img131/2535/loop2az.th.gif
(plaatje is clickable voor bewegende versie).

voor meer plaatjes, bekijk de rest van het forum even

Als meer mensen tijd en zin hebben om dit project te gaan doen, kan ik wel printplaat + verslag over de kubus + visual basic programma source code + picje source code leveren. Enige wat ik wel leuk vind dan is dat we een keer proberen om ze tezamen te laten werken om zo een nog grotere kubus te maken.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2006 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
MeMoRy schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 20:28:
haken... ben nu midden in mijn afstuderen... ik was iig van plan de PCB opnieuw te ontwerpen omdat het toch heel moeilijk blijkt double-sided pcb's zelf te maken... grootte is geen probleem, net als draadbruggen niet...
De lokale electroboer kan meestal snel en niet te duur dubbelzijdige printen maken (dubbelzijdig, vertind, met gaatjes geboord), eurocard enkelzijdig kost 15€ ofzo.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 22:20

RetepV

ALLES valt te repareren

MeMoRy schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 23:24:
Die jongen geeft niets duidelijk aan, of mailt (een week) te laat dat hij "die week niet kan". Hele zomervakantie niets meer van gehoord. (en dat terwijl ik had afgesproken dat ik hem ervoor zou betalen.)
Hahahahahaha. Ja jongen, er zijn ECHT mensen die niet te koop zijn hoor, hoe veel geld je ze ook biedt. :D Helaas dat een deel van deze mensen ook wat moeite heeft om 'nee' te zeggen als ze echt niet kunnen. :+

Lichtbak en etsmiddel. Mwoa, als het om een paar componenten gaat zou ik het gewoon op gaatjesprint doen met draadjes. Het probleem is dat als je nog nooit printen hebt geetst, je eerst van alles en nog wat bij elkaar moet experimenteren. En dan blijkt het bij kleine printplaatjes achteraf altijd sneller geweest te zijn als je het gewoon op gaatjesprint had gedaan.

Te hoog grijpen is de oorzaak van de meeste vroegtijdige doden van projecten.

Ik vraag me trouwens af of het effect niet wat mooier wordt als de ledjes dichter bij elkaar zouden zitten. Probleem is dan misschien weer dat de ledjes elkaar gaan afdekken. Maar dat zou je kunnen opvangen door 3mm ledjes te gebruiken. Die geven tenslotte evenveel licht.

[ Voor 42% gewijzigd door RetepV op 16-01-2006 09:59 ]

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
gaaf project (en ik zie hem nu pas :( )
Wel jammer dat er een hoop filmpjes etc niet meer werken.
Zit te twijfelen of ik ook iets ga bouwen :P etsen is geen probleem bij mij, gewoon lekker op school gratis en dubbelzijdig :D :P

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 20:59:
Die van mij werkt, al een tijdje, staat nu op school, ze willen er mee pimpen op de open dag :P

voor een foto:
[afbeelding]
(plaatje is clickable voor bewegende versie).

voor meer plaatjes, bekijk de rest van het forum even

Als meer mensen tijd en zin hebben om dit project te gaan doen, kan ik wel printplaat + verslag over de kubus + visual basic programma source code + picje source code leveren. Enige wat ik wel leuk vind dan is dat we een keer proberen om ze tezamen te laten werken om zo een nog grotere kubus te maken.
Ik houd me aanbevolen voor een beetje informatie. En eventueel samenwerken vind ik wel grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
'morge! :O

Nee, hij's nog niet af... zou wel moeten he, 't is al zoooooo lang geleden... :D
Ik ben nu aan het afstuderen, dus heb het hele project voor opbepaalde tijd in de ijskast gezet.
Maar goede link! zal wel helpen!

Verder thx @naftebakje, goed idee, als weet ik niet of mijn lokale elektroboer dat doet. HEC delft...
Toch zou je verwachten dat een faculteit Elektrotechniek aan de Technische Universiteit Delft wel prinplaatjes kan maken.... nee, alles wordt outsourced |:(

@Retebv: nou niet te kopen... hij vond het gewoon geen prioriteit... en dat is vervelend als dat het voor jou wel is...

ik kan overigens melden dat ik heb gehoord de Elektrotechnische vereniging bezig is met een full colour kubus van 4 bij 4 bij 4 meter als lustrumstunt...

[ Voor 19% gewijzigd door MeMoRy op 16-01-2006 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08-2020

Retep

Inspirator #1

8x4x2 meter om precies te zijn , en helaas niet full-color

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand een plek waar je een zip-file met info kwijt kunt, dan zip ik alles wat ik kan vinden over het project even en dan kan iedereen die het wil het zo downloaden, kheb zelf geen webspace ergens... Ik zie wel dat ik de source-code nog wel even moet commenten wil iemand er wat van snappen :P

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Hoe groot is die zip?

[www.ganzz.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met het verslag erbij 23 mb, de foto's erin zijn nogal groot, waarschijnlijk zijn ze niet geconverteerd naar kleiner formaat maar gewoon verkleind erin gezet, iemand hier een oplossing voor? Zonder deze bestanden ca 1 mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 21:21

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

ik kan hem wel hosten.. als het onder de 15 gb per maand blijft

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-08 20:26
er zijn ook genoeg gratis host, gewoon ff googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 18:32:
met het verslag erbij 23 mb, de foto's erin zijn nogal groot, waarschijnlijk zijn ze niet geconverteerd naar kleiner formaat maar gewoon verkleind erin gezet, iemand hier een oplossing voor? Zonder deze bestanden ca 1 mb
Is het een word document? Dan zit er ergens een optie om alles te comprimeren verstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
MeMoRy schreef op maandag 16 januari 2006 @ 13:14:
[...]

'morge! :O

Nee, hij's nog niet af... zou wel moeten he, 't is al zoooooo lang geleden... :D
Ik ben nu aan het afstuderen, dus heb het hele project voor opbepaalde tijd in de ijskast gezet.
Maar goede link! zal wel helpen!

Verder thx @naftebakje, goed idee, als weet ik niet of mijn lokale elektroboer dat doet. HEC delft...
Toch zou je verwachten dat een faculteit Elektrotechniek aan de Technische Universiteit Delft wel prinplaatjes kan maken.... nee, alles wordt outsourced |:(

@Retebv: nou niet te kopen... hij vond het gewoon geen prioriteit... en dat is vervelend als dat het voor jou wel is...

ik kan overigens melden dat ik heb gehoord de Elektrotechnische vereniging bezig is met een full colour kubus van 4 bij 4 bij 4 meter als lustrumstunt...
Laat ik nou ook net uit de buurt van Delft komen en op de TH Rijswijk zitten :P.
Deze week ben ik nie op college en volgende week hertentamens, maar anders kan ik misscihen wel wat maken (ik weet nie hoe moielijk te print is)

En ehm,,, HEC IS DUUUUUURRR !!! :( :(

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-09 10:12
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 16:25:
Weet iemand een plek waar je een zip-file met info kwijt kunt, dan zip ik alles wat ik kan vinden over het project even en dan kan iedereen die het wil het zo downloaden, kheb zelf geen webspace ergens... Ik zie wel dat ik de source-code nog wel even moet commenten wil iemand er wat van snappen :P
Ik wil ze wel hosten op mijn utwente webspace, gebruik het toch bijna nooit die space... Zeg maar als je er klaar voor bent ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shag-me
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 22:23

shag-me

-n0n3-

Wat is nou een goeie manier om met een simpel controllertje een klein kubusje te maken? van + - 25 a 30 leds? Was al bezig met het doorspitten van dit topic, alleen het gaat in hoog tempo :) Als iemand een soort guide zou kunnen maken, dat is natuurlijk helemaal perfect... _/-\o_

pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

25 à 30? Dan heb je een kubusje van 3x3x3. Lijkt me niet echt spectaculair :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shag-me
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 22:23

shag-me

-n0n3-

nouja, 50 a 75? Het is ook meer om het te proberen...

pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
dan heb je nog maar een kubusje van 4x4x4 (64)...
k dnek dat je even moet wachten totdat pwled z'n documentatie online heeft staan..

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee, de documentatie komt dit weekend, ik heb deze week nog toetsweek namelijk. Ik zal proberen ook nog wat comments bij de source code te zetten, maar dan moeten jullie wel wat weten van ASM programmeren van microchip PIC'tjes, je kan het ook klakkeloos overnemen of ik kan de chip voor je programmeren en hem opsturen mochten jullie dat willen. En als nou meerdere mensen een kubus willen maken via de printplaat die ik toen heb ontworpen is het misschien handig om die met een paar mensen te bestellen, dan zou het mogelijk zijn om de kosten voor de print terug te brengen naar 45 euro/s denk ik. Dit wil al als we 3 printplaten bestellen, via www.thepcbshop.com. De rest van de onderdelen exclusief voeding ben je ca 150 euro voor kwijt schat ik. Voor de rest heel veel tijd benodigt :P

Ik heb al vast een klein schemaatje wat je opzich kan uitbreiden tot 4*4*4 (64) ledjes, Dan ben je een chip nodig met minstens 20 uitgangen, de 16f876 of de atmel versie hiervan zou hier goed gebruikt voor kunnen worden. Hier is het schema:
Afbeeldingslocatie: http://img58.imageshack.us/img58/1668/kubusf6fz.th.gif

Ik ben ook ooit begonnen met een 3x3x3 kubusje, die staat hier nog steeds, ondertussen een beetje stof te happen, maar af en toe wordt hij nog gebruikt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2006 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
Woei, dit topic is ook weer terug :P .

Ik ben nog (steeds) niks verder met me kubus, ik ga er binnenkort weer mee verder. Maar ik denk toch dat de 20mcd wat te weinig licht is. Dus als er weer een inkoopactie komt zal ik waarschijnlijk nieuwe ledjes kopen en dan alles opnieuw solderen. Dat solderen zal ik dan ook met een betere soldeerbout doen dan ik nu heb, zodat niet weer de helft van me contactpuntjes losgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het ook mogelijk ook twee kleurige leds te gebruiken met 3 'benen'?

En ik heb hetzelfde probleem als de rest hier, ik kan die leds wel aan elkaar solderen maar ik heb geen kaas gegeten van de besturing ervan :p

Zou iemand mijn eventueel kunnen helpen met het aansturen van de tweekleurige leds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVoTi0N
  • Laatst online: 25-08 20:26
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 21:19:
Is het ook mogelijk ook twee kleurige leds te gebruiken met 3 'benen'?

En ik heb hetzelfde probleem als de rest hier, ik kan die leds wel aan elkaar solderen maar ik heb geen kaas gegeten van de besturing ervan :p

Zou iemand mijn eventueel kunnen helpen met het aansturen van de tweekleurige leds?
(Ik wil ook een kubus :))
Kan dat niet gewoon door 2 kubussen te combineren. Dus eigelijk 2 verschillend gekleurde kubussen door elkaar. I.p.v. dat je meteen heel die chip gaat veranderen, kan je er dan gewoon 2 aan elkaar koppelen. (Of zit ik nu gewoon ff helemaal fout te denken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat devotion zegt zou opzich kunnen jah, maar als je niks van de besturing snapt is dat dan niet wat te hoog gegrepen om dan gelijk een 2 kleurige te maken? De hele besturingsprint voor de 1 kleuren versie wil ik nog wel bij helpen, maar niet het programmeren van een compleet nieuw programma en een nieuwe printplaat voor een 2 kleurige versie :S

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2006 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shht! ;)

Ik wil later ook meer met dit soort dingen gaan doen en wat is er nou beter dan gelijk in het diepe te springen :p. Heeft iemand misschien wat links of namen van boeken zodat ik er meer over te weten kan komen?

En met de broncode, ga je dan kijken op welke positie de LEDs zitten op de microprocessor en die toekennen aan een variabele?

Zoals variable RA0-RB5 is gelijk aan 29 (2e verdieping 9ste LED) En dan via een ander programma zeggen welke LEDs moeten branden op een timer om animaties te krijgen of zonder timer voor stilstaande beelden?

Kan je dan niet met meerkleurige LEDs de variabele gelijk zetten aan 29o (oranje) en 29g (groen). En dan heb je alleen een processor nodig met meerdere uit of ingangen?

(zoals ik al zei ik weet er niet veel van dus het zijn maar de rare ideeen van een noob :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 20:26:
[..] En als nou meerdere mensen een kubus willen maken via de printplaat die ik toen heb ontworpen is het misschien handig om die met een paar mensen te bestellen, dan zou het mogelijk zijn om de kosten voor de print terug te brengen naar 45 euro/s denk ik. Dit wil al als we 3 printplaten bestellen, via www.thepcbshop.com. [..]
Die gasten zijn toch stervensduur? Hoe groot is je printje, is ie enkel of dubbelzijdig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
haha hun pagina ondersteunt firefox niet eens :+
dan vind ik het het sowieso een baggerbedrijf.
chrislakenvelt schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 20:38:
Ik ben nog (steeds) niks verder met me kubus, ik ga er binnenkort weer mee verder. Maar ik denk toch dat de 20mcd wat te weinig licht is. Dus als er weer een inkoopactie komt zal ik waarschijnlijk nieuwe ledjes kopen en dan alles opnieuw solderen. Dat solderen zal ik dan ook met een betere soldeerbout doen dan ik nu heb, zodat niet weer de helft van me contactpuntjes losgaat...
Meen je dat?!?! :schock: Damn... ik was er al bang voor maar pwled had het er steeds over dat het plenty was. Nou, gelukkig ben ik pas bij laag 4, dus ik kan de hele zooi zo weer loshalen. Ik doe ook wel mee met die actie. (is die organisator, ledman, tegenwoordig niet een bedrijf begonnen waar het altijd zo goedkoop is?)

[ Voor 82% gewijzigd door MeMoRy op 18-01-2006 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
MeMoRy schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 09:34:

Meen je dat?!?! :schock: Damn... ik was er al bang voor maar pwled had het er steeds over dat het plenty was. Nou, gelukkig ben ik pas bij laag 4, dus ik kan de hele zooi zo weer loshalen. Ik doe ook wel mee met die actie. (is die organisator, ledman, tegenwoordig niet een bedrijf begonnen waar het altijd zo goedkoop is?)
Nouja, IK vind dat ze niet genoeg licht geven. Als je m in klaarlichte dag zet moet je toch wel een beetje moeite doen om het 'licht' van die ledjes te zien. Als je 200 á 400 MCD neemt is dat toch wel een stukkie beter. Ik vind de ledjes met 200/400mcd er ook beter uitzien omdat die van dat 'clean' plastic hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
Deze Post even verwijderen...

[ Voor 98% gewijzigd door chrislakenvelt op 18-01-2006 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
Deze Post even verwijderen...

[ Voor 98% gewijzigd door chrislakenvelt op 18-01-2006 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ow sorry als ik je verkeerde indruk heb gegeven memory :X , maar ik vind eigenlijk dat zo een led kubus vooral bedoelt is voor in zowiezo lichtelijk verduisterde ruimtes en daar is het genoeg voor. Je kan het toch ook zelf testen als je de ledjes al hebt, zet op 1 ledje 4-5 ma en kijk of je hem genoeg helder vind. Volgens mij heet de site http://www.leds-buy.nl/, Led-man wil ook wel ledjes leveren voor nieuwe ia, maar er zelf geen een meer opstarten: http://www.inkoopacties.net/topic/p5lq3y21

Thepcbshop is wel redelijk duur jah, maar wel de goedkoopste in zijn soort, de printplaat van mijn kubus is 192*223 mm dubbelzijdig en deze kosten als je er 3 koopt 45 euro/s bij thepcbshop, als iemand ze ergens goedkoper weet/ ze goedkoper wil maken dan moet je het zeggen. Ik heb de print toen zelf geeetst en geboord, maar dit is echt veel werk vind ik zelf en als je net als mij ook nog boortjes blijft breken ook nog eens redelijk duur, de printplaatboortjes zelf zijn al 11 euro/10

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2006 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
offtopic:
ik vind deze topic meer iets voor elektronica dan voor casemodding... maar het is misschien wel een leuk idee om dit te intergeren in mijn nieuwe case! :+ wordt beetje groot denk ik

ontopic: nee, ik wil hem zeker wel overdag kunnen gebruiken... ik ga wel even op zoek naar nieuwe ledjes. Ik heb al gezien hoe fel ze zijn, want ik test ze allemaal van tevoren. Niet echt fel dus.
Die fellere leds kan ik ook allemaal nog diffuser maken door ze even op de schuurmachine te leggen...

waarom kan ledman geen ia meer oprichten? te commercieel?

Overigens vind ik het toch niet al te erg om opnieuw te beginnen. Door di s-39 is alles nu bruin/zwart uitgeslagen... lelijk :'(

[ Voor 59% gewijzigd door MeMoRy op 20-01-2006 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
Ledman heeft het druk volgensmij, maar je kan nog wel via z'n webshop kopen:
http://www.leds-buy.nl/
directe link: http://www.leds-buy.nl/rode-led-120-graden-5mm-p-44.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik was eerst ook begonnen met een 3x3x3 cube, maar dat lukt destijds niet helemaal. Mss dat ik na de examens eens opnieuw begin. M'n elektronica kennis is inmiddels een stuk toegenomen, dus ik hoop dat het dan wel lukt.
Ik heb overigens pas een IA bij leds-buy georganiseerd (100 low cost leds voor 1,71). Mss komt er over enkele maanden een nieuw deel, nu heb ik iig geen tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
chrislakenvelt schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 20:26:
Ledman heeft het druk volgensmij, maar je kan nog wel via z'n webshop kopen:
http://www.leds-buy.nl/
directe link: http://www.leds-buy.nl/rode-led-120-graden-5mm-p-44.html
je herhaalt pwled ;)
maar goed, ik had al 1050 nieuwe leds besteld om 18:30... :D

Ben nu bezig printplaat te herontwerpen, ik heb een 'werkende' versie van eagle weten te bemachtigen ;)
Probeer alles op een eenzijdige print te krijgen, draadbruggen is makkelijker dan dubbelzijdige print maken heb ik intussen door....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 22:48:
[..]
Thepcbshop is wel redelijk duur jah, maar wel de goedkoopste in zijn soort, de printplaat van mijn kubus is 192*223 mm dubbelzijdig en deze kosten als je er 3 koopt 45 euro/s bij thepcbshop, als iemand ze ergens goedkoper weet/ ze goedkoper wil maken dan moet je het zeggen.[..]
In Maleisie kan ik ze bestellen voor:

2 prints (inc verzenden) voor 37 euro per stuk
4 prints (inc verzenden) voor 31 euro per stuk
10 prints (inc verzenden) voor 21 euro per stuk

Dubbelzijdig doorgemetaliseerd, zonder soldeermasker en opdruk. Ter illustratie, 10 prints mét soldeermasker en opdruk kosten 37 euro per stuk incl verzenden. Twee prints zouden dan op 80 euro per stuk komen.

Dit feest bij www.custompcb.com. Je krijgt er nog wel import belasting op (tenzij je het via bedrijf doet) geloof ik. Dus reken er nog 19% btw bij op voor de zekerheid. Maar dat moest bij die van jou ook nog zo te zien. Doet ThePCBshop aan soldeermasker/opdruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mensen mensen, waar kan ik de PCB vinden (in pdf of gif ofzo, noe maar wat :P) dan kan ik kijken of wij het op school kunnne etsen :P ?

(10 prints moet wel lukken denk ik :P )

[ Voor 14% gewijzigd door B_FORCE op 21-01-2006 03:43 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Ik ben nu bezig dat ding op een 200*150 enkelzijdige print te passen... dus je zou het alleen kunnen proberen het die print van pwled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
MeMoRy schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 21:03:
[...]

je herhaalt pwled ;)
maar goed, ik had al 1050 nieuwe leds besteld om 18:30... :D
Oeps, even overheen gelezen ;) . Als je de leds binnenhebt, kan je dan even zeggen wat je van de leds vind (behuizing, hoeveelheid licht enz.) en misschien even een fotootje ofzo bij daglicht?

Btw. Als er printplaten ergens worden geëtst, ben ik ingeschreven ;). Soldeermasker en opdruk hoeft niet persé van mij.

[ Voor 5% gewijzigd door chrislakenvelt op 21-01-2006 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

MeMoRy schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 11:26:
Ik ben nu bezig dat ding op een 200*150 enkelzijdige print te passen... dus je zou het alleen kunnen proberen het die print van pwled.
Als je hem nou eens zo probeert te maken dat ie op 190x130 past, dan kan ie met z'n tweeen op een paneel, waardoor de kosten weer gehalveerd worden.

Kosten zijn dan voor 20 prints enkelzijdig: 7 a 8 euro per stuk... Met soldeermasker/opdruk: 14 euro.

20 prints dubbelzijdig: 10 euro per stuk, Met soldeermasker/opdruk: 18 euro.

Op zich is dubbelzijdig goed te verantwoorden als je de layout compacter kan maken erdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
yeah right
Nog kleiner gaat dus nooit passen... Ik zit er zelfs aan te denken hem groter te maken...

[ Voor 45% gewijzigd door MeMoRy op 21-01-2006 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Als je naar SMD gaat, moet die print zeker 3 keer kleiner kunnen (maar de IC's zijn wat moeilijker te solderen, als je weinig soldeerervaring hebt). En met erg veel zoeken en uitproberen kan je soms erg veel plaats besparen. Weerstandjes als 1206 SMD's zijn redelijk gemakkelijk te solderen, en sparen erg veel plaats uit, das echt te overwegen hier volgens mij.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
alsof het nu nog niet moeilijk genoeg is... voor mij tenminste...

Ik denk trouwens dat ik hem wel om een 15*20 print krijg... enkelzijdig met draadbruggen. Ik vraag me alleen af of ik 0207 weerstanden ook werkelijk op een 7,5 mm raster krijg. Als ik zo'n weerstand bekijk lijkt de lak vaak in de weg te zitten. nagemeten... past...

[ Voor 6% gewijzigd door MeMoRy op 21-01-2006 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

SMD ic's zijn prima te solderen zonder al te veel oefening hoor, scherp puntje, goede soldeer en een stabiele hand zijn voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Laatste is vooral een probleem... licht motorisch gestoord (niet gehandicapt ofzo, ik tril alleen.)
Afbeeldingslocatie: http://elektron.ewi.tudelft.nl/~memory/pastniet.png
afbeelding geupdate... ben er bijna...
Ok past op een enkelzijdig 150*200 mm printje... heb 16 draadbruggen, evt wat meer voor de zekerheid, en 1 8-voudige bandkabel nodig
makkelijker maken dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 klein opmerkingje, zijn aansluitingen voor de ledjes van 10 pins ipv 8 pins niet veel handiger in verband met de snijklem connectortjes die erop komen? Die 10 pins zijn namelijk redelijk standaard, ik weet niet hoe dat met 8 pins zit. Als ik bijvoorbeeld in de conrad kijk zijn de 8 pins 1,55 euro/s en de 10 pins 0,85 euro/s, nu weet ik wel dat de conrad redelijk duur is, maar moet toch wel beetje indicatie zijn. Mijn zip bestand met info komt morgen hoop ik, vandaag beetje druk :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
oh, ik heb al alles al lang in huis, ben het alleen aan het herontwerpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, :) het was alleen suggestie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
overig past een 10 pins connector ook op een aansluitng van 8 pins. Ik heb alleen maar pinnetjes, niet zo'n socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een free file hosting service gevonden, ik hoop dat hij werkt. Als iemand een beter alternatief heeft download wil hij/zij dan de file van de server downloaden en hosten, alvast bedankt.

hier is dus het verslag voor het bouwen van je eigen kubus, de uitleg is redelijk helder denk ik. Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.

Hier is de link

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2006 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 17:55

AJK

...

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 17:40:
Ik heb een free file hosting service gevonden, ik hoop dat hij werkt. Als iemand een beter alternatief heeft download wil hij/zij dan de file van de server downloaden en hosten, alvast bedankt.

hier is dus het verslag voor het bouwen van je eigen kubus, de uitleg is redelijk helder denk ik. Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.

Hier is de link
hier is de spiegel/host

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks AJK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
ha, urendeclaratie! Je hebt er nog 4 ofzo studiepunten voor gekregen ofzo :)

zou ik eigenlijk ook kunnen doen... als ik een Wishbone bus en FPGA zou gebruiken, zou ik er zo 3 punten voor kunnen krijgen.
Maar dat is van latere zorg, ik zorgen dat ik ergens de printplaat kan maken...

[ Voor 3% gewijzigd door MeMoRy op 23-01-2006 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
nog een vraagje: worden de mosfets heet? Moeten ze passief of zelfs actief gekoeld worden?

[ Voor 2% gewijzigd door MeMoRy op 23-01-2006 20:13 . Reden: mosfets is meervoud :D ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

als jullie prints gaan bestellen doe ik mee mits het geen smd prints zijn zo goedkan ik nl ook niet solderen
euh pwrled wil jij nog steeds de avr's programeren?

offtopic:
Ietsoverdodedespatiebalk

[ Voor 8% gewijzigd door AJK op 23-01-2006 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Memory: Die mosfets worden niet warm, hoef je niets mee te doen, bij 5 ampere verstoken ze misschien 0,25 watt ofzo, niks om wakker van te liggen.

AJK: Welke AVR's? Ik denk niet dat jij en ik willen dat ik die programmeer, want ik weet niets van AVR's, alleen dat ze bestaan, heb er hier wel 2 liggen maar nog nooit mee bezig geweest. PIC's zijn denk ik ongeveer net zo goed als AVR's maar ik kan al PIC's programmeren, waarom zou ik dan AVR's leren. Ik weet ook niet of ik dat gezegd heb, als dat zo is moet ik je even teleurstellen. Ik wil wel de PIC's die je voor de kubus nodig bent programmeren als iemand geen programmer heeft. Als iemand wel opzoek is naar een programmer kijk dan eens op http://www.voti.nl/wisp628/n_index.html Deze programmer gebruik ik zelf ook, kost als bouwpakketje niet zo gek veel en hij programmeert in samenwerking met Bumblebee (zie wisp628 site) alles wat je maar zou willen.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2006 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
ik heb de nieuwe ledjes net binnen.

Afbeeldingslocatie: http://elektron.ewi.tudelft.nl/~memory/ledscomp.jpg

ten eerste zijn ze kleiner dan de rode leds en ze hebben veel langere pootjes -> ledcube zou theoretisch dus met alleen de pootjes gemaakt kunnen worden. Verder geven ze veel meer licht, zie plaatje. Ze worden helder geleverd, maar ik heb er één (links) gefrost met schuurpapier. De middelste geeft dus zeker wel het meeste licht, maar dat is maar beperkt tot die 120 graden.

Uiteindelijk kostte deze ledjes maar iets meer dan 2x zoveel als die minder heldere...

edit: rechter foto is overigens bij daglicht genomen, ze waren zo helder dat mijn camera dit ervan maakte...
oh en 7,5 volt met elk een 300 ohm voorschakelweerstand.

[ Voor 16% gewijzigd door MeMoRy op 25-01-2006 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
chrislakenvelt schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 12:10:
Oeps, even overheen gelezen ;) . Als je de leds binnenhebt, kan je dan even zeggen wat je van de leds vind (behuizing, hoeveelheid licht enz.) en misschien even een fotootje ofzo bij daglicht?
*schop* had je de foto al gezien, chris? Ik vind ze wel beter. Wil ze wel allemaal over opschuren... veel werk met 1000 leds... ik ben ze nu aan het testen en ze lijken wel allemaal goed te zijn. Werken zelfs bij 4 mA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
Jep, heb ze gezien :) .
Ik had ze zelf liever als 'hoog' model gehad, maar dit lijkt ook wel grappig. Lijkt het nu zo of geeft het ledje dat je hebt opgeschuurt meer licht? of is het ledje nu helemaal verlicht ipv alleen die x aantal graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2006 @ 18:42:
Memory: Die mosfets worden niet warm, hoef je niets mee te doen, bij 5 ampere verstoken ze misschien 0,25 watt ofzo, niks om wakker van te liggen.

AJK: Welke AVR's? Ik denk niet dat jij en ik willen dat ik die programmeer, want ik weet niets van AVR's, alleen dat ze bestaan, heb er hier wel 2 liggen maar nog nooit mee bezig geweest. PIC's zijn denk ik ongeveer net zo goed als AVR's maar ik kan al PIC's programmeren, waarom zou ik dan AVR's leren. Ik weet ook niet of ik dat gezegd heb, als dat zo is moet ik je even teleurstellen. Ik wil wel de PIC's die je voor de kubus nodig bent programmeren als iemand geen programmer heeft. Als iemand wel opzoek is naar een programmer kijk dan eens op http://www.voti.nl/wisp628/n_index.html Deze programmer gebruik ik zelf ook, kost als bouwpakketje niet zo gek veel en hij programmeert in samenwerking met Bumblebee (zie wisp628 site) alles wat je maar zou willen.
oke dacht dat ik je verslag las dat je avr's had gebrukt maar pic zijn ook goed kun je die voor een paar euro voor mij programeren? zon programer heb ik niet en mijn serieel poort is kaduuk

[ Voor 3% gewijzigd door AJK op 27-01-2006 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het programmeren wil ik wel doen voor de onkosten die ik maak, geen probleem. Khoef er verder niets aan te verdienen. Als jij maar zegt wat in het chipje moet. Als het moet heb ik hier ook nog wel een paar PIC'jes liggen, ik weet niet welke je wilt programmeren, maar dat scheelt weer in verzendkosten van jou naar mij toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
chrislakenvelt schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 18:54:
Jep, heb ze gezien :) .
Ik had ze zelf liever als 'hoog' model gehad, maar dit lijkt ook wel grappig. Lijkt het nu zo of geeft het ledje dat je hebt opgeschuurt meer licht? of is het ledje nu helemaal verlicht ipv alleen die x aantal graden?
Ik zeg het al onder de foto. Het lijkt meer, maar dat komt omdat het meer verdeeld is, wat ik zelf beter vind. Het grappige is dat die led alleen 120 graden licht geeft omdat er een reflector in zit... zat die er niet in dan zou hij rondom licht geven!!! Dat zou helemaal gaaf zijn als de behuizing dan nog rond zou zijn: speciale leds voor 3d cubussen :P !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
subtiel kickje

van http://www.delta.tudelft.nl/:
Afbeeldingslocatie: http://www.delta.tudelft.nl/images/frontp_38_12.jpg

Monnikenwerk is het, al twee trimesters. Maar de driedimensionale display van 64 kubieke meter, bestaande uit achtduizend ledjes omhuld door pingpongballetjes, is bijna klaar. Nog maar duizend ledjes hebben de bouwers van de Electrotechnische Vereeniging te gaan. Ondertussen werken anderen aan de software voor de animaties en computerspelletjes die op 23 april op de display moeten verschijnen. Op die datum staat de display op de Markt om het lustrum van de studievereniging luister bij te zetten. De twee daarop volgende dagen verplaatst de stunt zich naar de faculteit van de electrotechnici. (Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)
Sommige mensen moet het ook altijd overdrijven :)

Kubus van 4x4x4 meter, met leds elke 40cm. Gezien de foto monocolour leds. Andere mensen meer info? ... (memory?)

[ Voor 9% gewijzigd door Scout77 op 11-04-2006 12:09 ]

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Ik ken toevallig de jongens die eraan werken... ze hebben mij uitgenodigd om eens te komen kijken...

Maar verder hebben mij nooit gevraagd of ik misschien zou willen helpen etc, terwijl ik dagelijks in hetzelfde gebouw werk en ze al voordat ze begonnen wisten dat ik er zelf ook mee bezig was.. :(
Maar ja te laat...
edit: ik ben overigens zelf zelfs lid van de Elektrotechnische Vereniging... :/

Heb intussen geen tijd meer om mijn eigen kubus af te maken... probeer al 9 maanden af te studeren :+, schiet niet op...

kijk hier voor meer info
presentatie is 23 april op de grote markt in Delft... weet niet hoe laat...
Ze willen games als snake en duck hunt erop draaien... lukt beter met 8000 beeldpunten dan met 1000...

[ Voor 8% gewijzigd door MeMoRy op 11-04-2006 12:10 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
goh dat afstuderen .. dat ken ik ergens van ... (CT TUD)

Gezien de plaatjes op de site van EV maken ze d'r en 2*4*8 van ipv een 4*4*4.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:42
Scout77 schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 13:19:
goh dat afstuderen .. dat ken ik ergens van ... (CT TUD)

Gezien de plaatjes op de site van EV maken ze d'r en 2*4*8 van ipv een 4*4*4.
Klopt ja, ben een tijdje terug ook een middagje in dat hok aan het solderen geweest en het wordt inderdaad geen kubus, maar meer een balk.

offtopic:
En ook ik ben bezig met afstuderen...

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:59
*Update*

Vanavond allemaal kijken om 19.00 uur op Nederland 3 naar De Wereld Draait Door. Daar zullen we een klein voorproefje geven met wat wij gemaakt hebben op 1 van de 8 kubussen.

Het display is 8 meter breed, 4 meter hoog en 2 meter diep, een balk van 64 kubieke meter dus. Dit display is verdeeld in acht handzamere 'kubussen' van 2x2x2 meter. Het frame is gevuld met een regelmatig raster van LED’s (kleine lampjes) met daaromheen een pingpongballetje om het licht beter te verspreiden. Dit betekent dat er 8.000 LED’s gebruikt zijn en dus ook 8.000 pingpongballen. Verder is gebruikt: 4 kilometer koperdraad, 3 kilo soldeertin, enkele honderden meters aluminium en acht printplaten met enkele duizenden componenten.

Meer informatie op www.eeuwlustrum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:59
Staat nu ook bij de headlines meer informatie hierover:
Delftse elektrotechnici maken grootste 3d-display ter wereld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Voor degenen die "De wereld draait door" gisteravond niet gezien hebben, is de Vara altijd zo vriendelijk het online te plaatsen. De directe link naar de breedband windows media player versie staat hier. (om 18:50 komen de studenten aan bod, met een mooie demonstratie.)

Wil je een andere versie zien, ga dan naar de afdeling uitzending gemist op dewerelddraaitdoor.vara.nl

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Bedankt! Wel jammer eigenlijk dat die pingpongballen zover uit elkaar geplaatst zijn. Als ze dichter bij elkaar stonden dan had je wel een kleinere kubus, maar heb je meer een echt vlak dan een matrix van oplichtende punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
  • Laatst online: 12-09 10:08
Aham brahmasmi schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 19:44:
[...]
Bedankt! Wel jammer eigenlijk dat die pingpongballen zover uit elkaar geplaatst zijn. Als ze dichter bij elkaar stonden dan had je wel een kleinere kubus, maar heb je meer een echt vlak dan een matrix van oplichtende punten.
Maar dan zou je de achterste pingpongballen wellicht niet meer goed kunnen zien... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TU Delft maakt grootste 3D-scherm ooit
DELFT - Een groep studenten van de Technische Universiteit Delft heeft het grootste 3D-scherm van de wereld gemaakt. De Electrotechnische Vereeniging onthult het display op zondag 23 april op de Markt in Delft, zo liet de studievereniging voor studenten elektrotechniek woensdag weten.

Het scherm is 8 meter breed, 4 meter hoog en 2 meter diep. Het bestaat uit 8000 led's, of kleine lampjes. Om het licht beter te verspreiden zit elk lampje in een pingpongbal. Verder gebruikten de makers 4 kilometer koperdraad, 3 kilo soldeertin, enkele honderden meters aluminium en acht printplaten met enkele duizenden componenten.

De studenten ontwierpen het scherm voor verschillende doeleinden. Zo maakten ze 3D-versies van verschillende bekende computerspelletjes, die ze er op kunnen spelen. Ook kunnen de makers teksten en animaties op het display vertonen. Het publiek kan er verder sms-berichten naartoe sturen, die dan in 3D verschijnen.

De ETV heeft het scherm gemaakt vanwege haar 100-jarig bestaan. Tien jaar geleden ontwierp de studievereniging al het grootste Tetris-computerspel ter wereld.

Geïnteresseerden kunnen het scherm drie dagen bekijken. De eerste dag op de Markt, de andere twee bij de universiteit. Ze kunnen er ook spelletjes op spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Ja, ik heb hem net gezien... het was wel leuk, maar ik had 4*4*4 toch leuker gevonden...

Mag ook nog wel iets meer software voor geschreven worden... wat grafisch ontwerper op dat projectje zeggen is denk ik het beste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:55

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ik dacht dat die kubus nog bij electrotechniek zou staan maar nee...Gisteren wezen kijken, congierge wist van niks. En vandaag was het hok van de vereniging dicht :| de actie is waarschijnlijk al weer afgelopen.

Maar ik hoorde dat ze er niet echt spectaculaire dingen mee konden, geen 3d beelden ofzo..

staan nu trouwens wel plaatjes op de site

Afbeeldingslocatie: http://www.etv.tudelft.nl/vereeniging/commissies/elco/img/stunt_kubus1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
ja, de concierges weten de helft niet...

hij heeft maandag en dinsdag van 21:00 tot weet ik niet hoe laat voor het pand gestaan...heb ik begrepen

en hij gaat nu blijkbaar in de verkoop....zal wel erg duur worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabiballetje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
Het is niet echt een super techniek dit, wel leuk voor wat simpele dingen zoals idd de 3d arkanoid.
Voor een 3D TV is dit absoluut not the way to go.
En het is denk ik ook vrij complex om hier wat mee te doen, zo'n equalizer is leuk, en enkele simpele spellen, een soort screensaver, maar that's it, wat moet je er verder nog mee ?

Het is enorm complex om zelf te maken en zooi voor te schrijven, dan ga je al best ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar hebben we jobs.tweakers.net of va.tweakers.net voor, op GoT is werving verboden.

[ Voor 80% gewijzigd door Sprite_tm op 05-05-2008 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Even een tikje tegen dit topic, aangezien hier waarschijnlijk de meeste kennis zit om mijn vraag te beantwoorden. Ik heb vandaag mijn envelop uit de welbekende SK's van Niels binnen gekregen, met daarin een aantal ULN2803 darlington array's, 74HC595 schuifregisters, 74HC4017 tellers en wat PNP en NPN-transistoren. Hiermee wil ik een LED-matrix aan gaan sturen.
Hoe ik de anodes aan moet sturen met de schuifregisters en darlingtons dat snap ik wel, maar hoe zorg ik er nu voor dat ik met de 4017 de kathodes naar de ground kan schakelen? Heb ik dan genoeg aan een tor die met z'n basis aan de kathode van de LED-matrix hangt, collector aan de 4017 en de emitter aan de ground? En moet ik dan PNP of NPN gebruiken, daarmee ga ik altijd de mist in :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Silly me, blijkbaar kan ik die ULN2803 juist gebruiken voor de kathodes en de anodes direct aan de 74HC595 hangen. Ik heb in ieder geval licht op mijn LED-matrix :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt, een uln2803 is een sinking darlington array, dit houd in dat ze aan de kathode van de LED moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
damn! leeft dit topic nog?

Ik heb hier nog steeds alle onderdelen liggen om zo'n kubus te maken.... maar geen tijd en motivatie :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Tja, wat is leven? Ik heb 'm een schop gegeven omdat ik een vraag had over het aansturen van LED-matrixen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle666
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-08 22:47
Dan kick ik ook nog even want ik zit met een vraag over hetzelfde project.
Er werd gediscussieerd over transistor of FET gebruik ivm schakelsnelheid en stroomverbruik.

Wat schakelsnelheid betreft weet ik het niet maar wat stroomverbruik betreft dacht ik een oplossing te hebben maar ik wil weten wat de rest er van denkt.

Dus de situatie (ik geef maar een voorbeeld):
10x10x10 cube, 20mA per LED, 100Hz refresh (doe maar luxe ;)) en LED 1/10 van de tijd aan

Dus bij 100Hz refresh heb je dus elke 10ms een nieuw beeld.
De LEDs staan 1/10 van 10ms = 1ms aan.

Een rij heeft 10 LEDs en alle 10 tegelijk aan zou dus 10 x 20mA = 200mA zijn.
Echter kun je niet gewoon het volgende doen:
0 - 1 ms LED 1 van rij 1 aan
1 - 2 ms LED 2 van rij 1 aan
2 - 3 ms LED 3 van rij 1 aan
etc (vanuitgaande dat we even een hele rij aan doen)
In het ergste geval trek je dan 40 mA (toevallig 2 tegelijk aan),

En doordat je 100Hz refreshed zie je niet dat de LEDs in de rij na elkaar aangaan.

Dus dan is het stroomverbruik per rij opeens veel minder en kun je gewoon goedkope transistoren gebruiken?

Dat dus kwa stroomverbruik. Kwa schakeltijd weet ik het niet. Kunnen transistoren dit aan? En waar moet ik dan in de datasheets op letten? Zeker als FETs gewoon moeten wil ik ook weten hoe ik kan zien of de betreffende FET dan snel genoeg is.

....
en daarna voeren we alles uit in RGB en gaan PWM signalen sturen in die 1ms dat de LED aan is :P
...
ik maak er een geintje van maar eigenlijk wil ik dit wel doen dus dan zeker FETs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Stroomverbruik maakt geen drol uit, 0,7 volt spanningsval als nadeel van de tor, en interne weerstand van bijna 0 als voordeel van de FET.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste