3d display cube (led kubus) bouwen ...?

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 16.538 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Ik ken toevallig de jongens die eraan werken... ze hebben mij uitgenodigd om eens te komen kijken...

Maar verder hebben mij nooit gevraagd of ik misschien zou willen helpen etc, terwijl ik dagelijks in hetzelfde gebouw werk en ze al voordat ze begonnen wisten dat ik er zelf ook mee bezig was.. :(
Maar ja te laat...
edit: ik ben overigens zelf zelfs lid van de Elektrotechnische Vereniging... :/

Heb intussen geen tijd meer om mijn eigen kubus af te maken... probeer al 9 maanden af te studeren :+, schiet niet op...

kijk hier voor meer info
presentatie is 23 april op de grote markt in Delft... weet niet hoe laat...
Ze willen games als snake en duck hunt erop draaien... lukt beter met 8000 beeldpunten dan met 1000...

[ Voor 8% gewijzigd door MeMoRy op 11-04-2006 12:10 . Reden: typo ]

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
goh dat afstuderen .. dat ken ik ergens van ... (CT TUD)

Gezien de plaatjes op de site van EV maken ze d'r en 2*4*8 van ipv een 4*4*4.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Scout77 schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 13:19:
goh dat afstuderen .. dat ken ik ergens van ... (CT TUD)

Gezien de plaatjes op de site van EV maken ze d'r en 2*4*8 van ipv een 4*4*4.
Klopt ja, ben een tijdje terug ook een middagje in dat hok aan het solderen geweest en het wordt inderdaad geen kubus, maar meer een balk.

offtopic:
En ook ik ben bezig met afstuderen...

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:22
*Update*

Vanavond allemaal kijken om 19.00 uur op Nederland 3 naar De Wereld Draait Door. Daar zullen we een klein voorproefje geven met wat wij gemaakt hebben op 1 van de 8 kubussen.

Het display is 8 meter breed, 4 meter hoog en 2 meter diep, een balk van 64 kubieke meter dus. Dit display is verdeeld in acht handzamere 'kubussen' van 2x2x2 meter. Het frame is gevuld met een regelmatig raster van LED’s (kleine lampjes) met daaromheen een pingpongballetje om het licht beter te verspreiden. Dit betekent dat er 8.000 LED’s gebruikt zijn en dus ook 8.000 pingpongballen. Verder is gebruikt: 4 kilometer koperdraad, 3 kilo soldeertin, enkele honderden meters aluminium en acht printplaten met enkele duizenden componenten.

Meer informatie op www.eeuwlustrum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:22
Staat nu ook bij de headlines meer informatie hierover:
Delftse elektrotechnici maken grootste 3d-display ter wereld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Voor degenen die "De wereld draait door" gisteravond niet gezien hebben, is de Vara altijd zo vriendelijk het online te plaatsen. De directe link naar de breedband windows media player versie staat hier. (om 18:50 komen de studenten aan bod, met een mooie demonstratie.)

Wil je een andere versie zien, ga dan naar de afdeling uitzending gemist op dewerelddraaitdoor.vara.nl

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Bedankt! Wel jammer eigenlijk dat die pingpongballen zover uit elkaar geplaatst zijn. Als ze dichter bij elkaar stonden dan had je wel een kleinere kubus, maar heb je meer een echt vlak dan een matrix van oplichtende punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 10:08
Aham brahmasmi schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 19:44:
[...]
Bedankt! Wel jammer eigenlijk dat die pingpongballen zover uit elkaar geplaatst zijn. Als ze dichter bij elkaar stonden dan had je wel een kleinere kubus, maar heb je meer een echt vlak dan een matrix van oplichtende punten.
Maar dan zou je de achterste pingpongballen wellicht niet meer goed kunnen zien... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TU Delft maakt grootste 3D-scherm ooit
DELFT - Een groep studenten van de Technische Universiteit Delft heeft het grootste 3D-scherm van de wereld gemaakt. De Electrotechnische Vereeniging onthult het display op zondag 23 april op de Markt in Delft, zo liet de studievereniging voor studenten elektrotechniek woensdag weten.

Het scherm is 8 meter breed, 4 meter hoog en 2 meter diep. Het bestaat uit 8000 led's, of kleine lampjes. Om het licht beter te verspreiden zit elk lampje in een pingpongbal. Verder gebruikten de makers 4 kilometer koperdraad, 3 kilo soldeertin, enkele honderden meters aluminium en acht printplaten met enkele duizenden componenten.

De studenten ontwierpen het scherm voor verschillende doeleinden. Zo maakten ze 3D-versies van verschillende bekende computerspelletjes, die ze er op kunnen spelen. Ook kunnen de makers teksten en animaties op het display vertonen. Het publiek kan er verder sms-berichten naartoe sturen, die dan in 3D verschijnen.

De ETV heeft het scherm gemaakt vanwege haar 100-jarig bestaan. Tien jaar geleden ontwierp de studievereniging al het grootste Tetris-computerspel ter wereld.

Geïnteresseerden kunnen het scherm drie dagen bekijken. De eerste dag op de Markt, de andere twee bij de universiteit. Ze kunnen er ook spelletjes op spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Ja, ik heb hem net gezien... het was wel leuk, maar ik had 4*4*4 toch leuker gevonden...

Mag ook nog wel iets meer software voor geschreven worden... wat grafisch ontwerper op dat projectje zeggen is denk ik het beste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ik dacht dat die kubus nog bij electrotechniek zou staan maar nee...Gisteren wezen kijken, congierge wist van niks. En vandaag was het hok van de vereniging dicht :| de actie is waarschijnlijk al weer afgelopen.

Maar ik hoorde dat ze er niet echt spectaculaire dingen mee konden, geen 3d beelden ofzo..

staan nu trouwens wel plaatjes op de site

Afbeeldingslocatie: http://www.etv.tudelft.nl/vereeniging/commissies/elco/img/stunt_kubus1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
ja, de concierges weten de helft niet...

hij heeft maandag en dinsdag van 21:00 tot weet ik niet hoe laat voor het pand gestaan...heb ik begrepen

en hij gaat nu blijkbaar in de verkoop....zal wel erg duur worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabiballetje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
Het is niet echt een super techniek dit, wel leuk voor wat simpele dingen zoals idd de 3d arkanoid.
Voor een 3D TV is dit absoluut not the way to go.
En het is denk ik ook vrij complex om hier wat mee te doen, zo'n equalizer is leuk, en enkele simpele spellen, een soort screensaver, maar that's it, wat moet je er verder nog mee ?

Het is enorm complex om zelf te maken en zooi voor te schrijven, dan ga je al best ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar hebben we jobs.tweakers.net of va.tweakers.net voor, op GoT is werving verboden.

[ Voor 80% gewijzigd door Sprite_tm op 05-05-2008 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Even een tikje tegen dit topic, aangezien hier waarschijnlijk de meeste kennis zit om mijn vraag te beantwoorden. Ik heb vandaag mijn envelop uit de welbekende SK's van Niels binnen gekregen, met daarin een aantal ULN2803 darlington array's, 74HC595 schuifregisters, 74HC4017 tellers en wat PNP en NPN-transistoren. Hiermee wil ik een LED-matrix aan gaan sturen.
Hoe ik de anodes aan moet sturen met de schuifregisters en darlingtons dat snap ik wel, maar hoe zorg ik er nu voor dat ik met de 4017 de kathodes naar de ground kan schakelen? Heb ik dan genoeg aan een tor die met z'n basis aan de kathode van de LED-matrix hangt, collector aan de 4017 en de emitter aan de ground? En moet ik dan PNP of NPN gebruiken, daarmee ga ik altijd de mist in :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Silly me, blijkbaar kan ik die ULN2803 juist gebruiken voor de kathodes en de anodes direct aan de 74HC595 hangen. Ik heb in ieder geval licht op mijn LED-matrix :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt, een uln2803 is een sinking darlington array, dit houd in dat ze aan de kathode van de LED moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
damn! leeft dit topic nog?

Ik heb hier nog steeds alle onderdelen liggen om zo'n kubus te maken.... maar geen tijd en motivatie :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Tja, wat is leven? Ik heb 'm een schop gegeven omdat ik een vraag had over het aansturen van LED-matrixen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle666
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-08 22:47
Dan kick ik ook nog even want ik zit met een vraag over hetzelfde project.
Er werd gediscussieerd over transistor of FET gebruik ivm schakelsnelheid en stroomverbruik.

Wat schakelsnelheid betreft weet ik het niet maar wat stroomverbruik betreft dacht ik een oplossing te hebben maar ik wil weten wat de rest er van denkt.

Dus de situatie (ik geef maar een voorbeeld):
10x10x10 cube, 20mA per LED, 100Hz refresh (doe maar luxe ;)) en LED 1/10 van de tijd aan

Dus bij 100Hz refresh heb je dus elke 10ms een nieuw beeld.
De LEDs staan 1/10 van 10ms = 1ms aan.

Een rij heeft 10 LEDs en alle 10 tegelijk aan zou dus 10 x 20mA = 200mA zijn.
Echter kun je niet gewoon het volgende doen:
0 - 1 ms LED 1 van rij 1 aan
1 - 2 ms LED 2 van rij 1 aan
2 - 3 ms LED 3 van rij 1 aan
etc (vanuitgaande dat we even een hele rij aan doen)
In het ergste geval trek je dan 40 mA (toevallig 2 tegelijk aan),

En doordat je 100Hz refreshed zie je niet dat de LEDs in de rij na elkaar aangaan.

Dus dan is het stroomverbruik per rij opeens veel minder en kun je gewoon goedkope transistoren gebruiken?

Dat dus kwa stroomverbruik. Kwa schakeltijd weet ik het niet. Kunnen transistoren dit aan? En waar moet ik dan in de datasheets op letten? Zeker als FETs gewoon moeten wil ik ook weten hoe ik kan zien of de betreffende FET dan snel genoeg is.

....
en daarna voeren we alles uit in RGB en gaan PWM signalen sturen in die 1ms dat de LED aan is :P
...
ik maak er een geintje van maar eigenlijk wil ik dit wel doen dus dan zeker FETs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Stroomverbruik maakt geen drol uit, 0,7 volt spanningsval als nadeel van de tor, en interne weerstand van bijna 0 als voordeel van de FET.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste