3d display cube (led kubus) bouwen ...?

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 16.536 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IK weet niet of het handiger is, als je dan maar een kleine lekstroom hebt ofzo beginnen ze al te gloeien en met 2 ma zijn ze dan al te fel, dus ik weet niet hoeveel stroom jij er door wilt lopen, btw je bent wel weerstanden nodig anders zullen alle leds op verschillende sterkte branden, weerstanden van 22 ohm zijn al genoeg, misschien is dit wat: http://www.inkoopacties.net/ia/rnyb4tv2
Volgens mij ben je dan een N-kanaal mosfet nodig trouwens geen P kanaal en het lijkt mij inderdaad wel makkelijker, De irf540 is erg geschikt. MOet je wel spanning van meer dan 7e volt over de gate leggen anders schakelt hij niet, en je moet een push-pull trapje gebruiken, omdat anders de mosfet niet snel genoeg schakelt, waarom gebruik je trouwens geen 74hc4017, kost je ook maar 2 aansturings lijnen (puls en reset) en zijn niet geinverteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
HAhahaha ben ik nu uiteindlijk dan jouw schakeling aan het kopieren?
Mijn idee met die '42 was het decoderen van de laag met een counter ervoor... nu blijkt dat bij die 4017 al in een chip te gebeuren... mijn kennis van componenten is niet zo groot...

En een spanning van meer dan 7 volt en een pull-up trapje is moeilijker dan een cascadetrapje met een grotere transistor (bd679 tot 4 A!) (wat is overigens een darlington transistor? cascade in een chip?)

Ik bestel verder maar de kleine ledjes (scheelt weer ~23 euro) en de weerstanden soldeer ik wel aan de verticale draden. Wat voor koperdraad gebruik jij voor het frame? conrad zegt niets over stevigheid van de draden. pag 772 van de hoofdcatalogus 2005 heeft koperdraad vertint en koperemailledraad tot 1,2 mm2 staan: is dat een beetje stevig?
En het programmeren van je pic?

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik gegalvaniseerd ijzerdraad van de gereedschaps winkel, ca 50 meter, 0,7 mm
voor programmeren pic gebruik ik wisp 628 van www.voti.nl
Die bd679 is inderdaad een darlington transistor (is transistor met cascade trapje).

En tuurlijk moet je mijn schakeling kopieren, werkt gewoon het best :9 O-)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2005 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 14:26:
Ik gebruik gegalvaniseerd ijzerdraad van de gereedschaps winkel, ca 50 meter, 0,7 mm
...
En tuurlijk moet je mijn schakeling kopieren, werkt gewoon het best :9 O-)
Niet koperdraad? Want dat soldeert makkelijker met soldeertin. Ijzerdraad is zelf te moeilijk.
Gelakt koperdraad is makkelijk te koop.
Of is ijzerdraad gewoon gebruikt als steun?

Het is zeker geweldig om schakeling in werking te zien. _/-\o_

Kan je de schema in vereenvoudigde vorm tekenen? (zoals ik ook al eerder heb gedaan in eenvoudige vorm in blokkenschema) dan kan ik zien hoe alles in elkaar zit.

De volgende uitdaging van 3D LED kubus is de meer-kleuren kubus. Dit is natuurlijk nog moeilijker door meer schakellijnen. En al helemaal niet met full-color leds (veel te veel draden, te complex). Voorlopig is led met 2 kleuren erin genoeg voor 3 kleuren (rood/groen/samen geel) voor mooiere demo. En zelfs als je 3D gezicht maakt, kun je dan ogen en mond andere kleur geven.
Ook voor muziek is meerkleuren versie veel duidelijker te volgen.
Ik denk dat 3-color kubus 2 keer zoveel data doorvoer nodig heeft, 1 voor rode deel en 1 voor groene deel. Dubbel dus. Deze type kubus bestaat volgens mij nog niet, dus het is aan jullie de eer om als eerste in de wereld zoiets te maken. :P Maar ja het is ook iets duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb eerst getest hoe goed het ijzerdraad te solderen was en het viel mij heel erg mee.

tjonge, heb je een led kubus gebouwd, beginnen ze gelijk te zeuren dat ze een betere willen, tsssk :P

Nou, zijn er al mensen die een gift willen doen voor het geef Pwled een 3 kleuren led kubus fonds? :P

Ik moet zeggen dat het best wel mogelijk is om er 1 te bouwen, met van die 2 kleuren leds met 2 pootjes dat je de stroomrichting moet omdraaien voor een andere kleur. Maar ik maak toch eerst deze even af.

blokschema:

Afbeeldingslocatie: http://i138.exs.cx/img138/3964/blokschema5py.gif

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2005 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Ik heb mijn schema weer geupdate. Met de hand routen gaat soms toch beter.
Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~memory/beterdrv.jpg
Geen via's=minder soldeerwerk. plus R20 zat niet aan de transistor (foutje). Alleen de datainput J1 en dataoutput J2 zijn nog een soldeeruitdaging. X1 kan nu aan de andere kant van de print komen. (misschien kan ik hem zelfs helemaal weglaten en de draad aan de print solderen... de gnd is toch gemeenschappelijkdirect gedaan
En past nu op 89 bij 42. B)
Ik ga binnenkort etsen.... Nog ff kijken hoe ik mijn controllerplaatje ga maken.
Wat is de weerstand met de ijzer-tin-koper overgang?

[ Voor 30% gewijzigd door MeMoRy op 24-03-2005 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee wat de weerstand is, maar boeit ook niet zoveel, ietwat meer spanning en het is opgelost. Meer dan 2-3 ohm zal het niet zijn. Morgen even 11 p-channel mosfets gaan halen, omdat de schakeling nu om 1 of andere manier geen spanning hoger dan 6 volt meer pakt, had ik eigenlijk in begin moeten doen, p-mosfets ipv n-mosfets, maar het had moeten werken met push-pull trapje en 18 volt voor Vgs.

Dus als iemand nog belangstelling heeft voor 11 irf540, voor 7 euro incl verzend kosten moet ie het maar zeggen. Zijn al wel gesoldeert.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2005 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 17:34
waarom steunen ?

Je kunt de pootjes van de leds zelf prima als steun gebruiken !

Het is eventjes puzzelen hoe je dat handig doet, maar het kan prima ( gedeeltelijk van james gepikt )

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/cube/cube1s.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/cube/cube2s.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/cube/cube3s.JPG

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wou ik eerst ook doen, maar voor een 10x10x10 kubus moeten de ledjes wel 4 cm uit elkaar staan anders kan je de achterste niet zien, en de pootjes van de ledjes zijn geen 4 cm. En de ledjes van de inkoopactie hebben nog eens kortere pootjes dan die van de conrad, dus was dit de enige oplossing, (ik denk dat het ook wel makkelijker maken is).

ut ziet er wel netjes uit.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2005 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 16:24:
Ik moet zeggen dat het best wel mogelijk is om er 1 te bouwen, met van die 2 kleuren leds met 2 pootjes dat je de stroomrichting moet omdraaien voor een andere kleur. Maar ik maak toch eerst deze even af.
Dat kan, maar stroomrichting omdraaien is ingewikkelder, omdat het weer speciale schakelschema vereist (in IC's kun je niet stroom omdraaien)
Ik snap wat je bedoelt met stroom omdraaien. Je hebt dan over leds welke 2 dioden parallelverkeerd staan. Maar dat maakt geen 3 kleuren. Rood of Groen. dat is alles.
De andere type is 3 potige 3-kleuren led. Die heeft 2 leds die naar elkaar verbonden zijn, dus 2 stuurlijnen en 1 massapunt.

Door de schakeling dubbel uit te voeren kun je, als je in slaagt twee schakelingen synchroon te laten lopen, er zo 3 kleuren mee maken.
Of misschien 100 lijnen binair maken ipv rechtsreeks zodat je gebruik kunt maken van CD4028 of 74145. Dat is BCD to Decimal decoder/driver. Gewoon aansturen via 4 lijnen en juiste lijn licht op. Maar omdat het dan matrix is, moet opbouwen uiteraard in hoog tempo gebeuren. Voordeel is wel 1 pic ipv twee pics's of zo :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan wel, redelijk makkelijk zelfs, als je ipv van 1 transistor 2 gebruikt, kan je elke aanstuurlijn + en - maken, als je dat ook doet bij de laag kant, krijg je:

++ led brand niet
+- led brand rood
-+ led brand groen
-- led brand niet

moet je alleen even slim met software omgaan. Moet wel te doen zijn.
En als je snel schakelt krijg je rood + groen = geel, dus dat kan ook. Het staat ook mooier in kubus, anders moet je 3 draden per ledje gebruiken.100 + 100 + 10 bedoel ik daarmee.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2005 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 21:30
Haha, die tekening is in Ultimate gemaakt

* Mastermind droomt weg van de tijden op het Drenthe college

Ik heb de kennis wel in huis om zo'n kubus te bouwen (heb MBO elektronica + HBO informatica), maarja, waar haal je de spullen.

Jammer dat je nergens gewoon je printje kan belichten en etsen, zou wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 18:40:
Wou ik eerst ook doen, maar voor een 10x10x10 kubus moeten de ledjes wel 4 cm uit elkaar staan anders kan je de achterste niet zien, en de pootjes van de ledjes zijn geen 4 cm. En de ledjes van de inkoopactie hebben nog eens kortere pootjes dan die van de conrad, dus was dit de enige oplossing, (ik denk dat het ook wel makkelijker maken is).

ut ziet er wel netjes uit.
Met 5mm leds wel

Ik plan een kubus met 3mm super heldere leds, dan moet dat prima kunnen ( ook weer alla james btw ... kopieeren ik ? :P )

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Die duoleds: je houdt het zelfde schema aan, maar je schakelt met 20 lagen (misschien moet je daarvoor het schema aan passen en de + en de - omdraaien). Het probleem is dat de meeste decoders 4 naar 10 zijn... misschien de 74x537 die heeft uitgangenables.
Mastermind schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 22:11:
Haha, die tekening is in Ultimate gemaakt
Ik heb de kennis wel in huis om zo'n kubus te bouwen (heb MBO elektronica + HBO informatica), maarja, waar haal je de spullen.
Jammer dat je nergens gewoon je printje kan belichten en etsen, zou wel handig zijn.
Welke tekening?

Verder: als je deze topic goed doorleest zie je de oplossingen:
1000 leds bij http://www.inkoopacties.net/ia/q75gc8k5/1?g=kzchn7cp: € 23,34 (reserve en verzendkosten)
110 BC550 en 10 BD679(A) transistoren, 13 shiftregisters 74HC595, microproc. PIC18F2455, USB type B connector en wat grut bij http://www.voti.nl: € 35,59 (reserve en verzendkosten)
Dan lege printjes, 1 gedecodeerde teller 74HCT4017, weerstanden (kan ook bij inkoopacties), condensatoren, spanningsregelaars, trafo, gelijkrichter bij http://www.conrad.nl: (moet nog kijken, waarschijnlijk 20-25 euro)

Vor etsen kan je thuis je gootsteen verpesten >:) , of je zoekt een of andere hobbynerd (of je gaat naar je oude opleiding). Benodigdheden: zoutzuur en een UV-buisje. Zie oplossingen...

Aan anderen: De BD679 is een darlington transistor met een hoog max uitgangsvermogen. Hij heeft een stroomversterkingsfactor van 750. Dat betekend dat hij, als ik er 2 A doorheen wil laten lopen, 2,7 mA uit mijn CMOS (74HCT4017) moet halen. Is dit te veel? Ik dacht het op te lossen met een cascadetrap, maar als dat niet nodig is doe ik het liever zonder...

[ Voor 11% gewijzigd door MeMoRy op 19-03-2005 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je ictje kan dat makkelijk aan, die kan namelijk 20 ma sinken/sourcen. Is ook wel te vinden in datasheet van die dingen.Kweenie wat voor max stroom jij hebt berekend, maar volgens mij red je het niet met 20-25 euro voor dat laatste stukje.

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2005 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 2 ic namelijk een UCN5833A van een oude lichtkrant
In de ic zit er al een 32-bit shift register , een clock , ...
ik weet alleen niet hoe ik ze moet aansluiten ik graak er maar niet aan uit. 8)7
Afbeeldingslocatie: http://www.ruitershof.be/pc/ic/ic.bmp
Afbeeldingslocatie: http://www.ruitershof.be/pc/ic/ic2.bmp
Met deze 2 ic's zou ik normaal een 7x7 kubus moeten kunnen sturen of ben ik nu zo fout? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2005 @ 10:30:
Ik heb 2 ic namelijk een UCN5833A van een oude lichtkrant
In de ic zit er al een 32-bit shift register , een clock , ...
ik weet alleen niet hoe ik ze moet aansluiten ik graak er maar niet aan uit. 8)7
deze is het zelfde aan te sturen als een 74hc595, en daar zijn talloze voorbeelden van op internet te vinden. gewoon even de datasheets vergelijken voor de serial in, clockin en output enable.

ik zelf heb ze aan de parallele poort gehangen met ledjes aan de uitgangen, en dan heb je zo door hoe ze werken met simpele basic. Zie ook de parallel poort faq van tweakers.net

edit:
wel hebben deze natuurlijk 32 outputs, ipv 8

[ Voor 5% gewijzigd door Mr.Nonflex op 20-03-2005 15:51 ]

What is impossibility but a challenge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 20:52:
Kweenie wat voor max stroom jij hebt berekend, maar volgens mij red je het niet met 20-25 euro voor dat laatste stukje.
:? :? :? Wat bedoel je?

Verder: ik wil 13 schuifregisters (74HC595) klokken met de uitgang van de pic18f2455. Ik weet dat HCT serie maximaal 11 poorten kan schakelen en dat je er twee op elkaar kan zetten voor een hogere stroom. Kan die pic ze wel allemaal tegelijk op 1 pin hebben? of moet ik meerdere pinnen gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door MeMoRy op 20-03-2005 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedoel dat je je voeding niet gaat regelen voor 20-25 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
trafo 9V/2,78 A € 13,55 (evt 4A €14.80)
gelijkrichter 3,3 A € 1,84
vaste spanningsregelaar 7805 ofzo € 0,56
instelbare spanningsregelaar 3 A LM350T € 1,95
Condensatoren € 2-4
evt nog wat zekeringachtigs...
Lijkt me toch 20-25 euro?

[ Voor 15% gewijzigd door MeMoRy op 20-03-2005 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 19:47
pwled: Mag ik jouw printplaat gebruiken? Dan weet ik iig dat ie het doet. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
@ memory, ik kan je schema goed volgen. Vraag me alleen af waar je die 74HCT4017 voor nodig hebt. Ben ook erg benieuwd naar de rest van het schema, om die dingen dus aan te sturen.

Ben zelf van plan een 5*5*5 te gaan bouwen, laten ik voor mijn eerste echte electro-PIC projectje maar niet te moeilijk beginnen. Dan kan ik ook voort met 25+5 aanstuurlijnen en dus heb ik dan maar 4 van die 595's nodig.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Mastermind schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 22:11:

Zou me verbazen dat je nooit gehoord hebt van electronicaboer.
Conrad is zeer bekende boer... gewoon rondneuzen en dan lichtbak/etsbak kopen. Wie zegt dat je nergens kan halen? Ik heb zelf al hele tijd etsbak (99 gulden compleet, een rechtopstaande luchtbellenbak met pompje erbij, werkt super en tof om naar etsproces te kijken.
Van lichtbak kan je zelf maken. Je bouwt zelf een lichtbak (in houten kist of zo ivm schadelijk UV licht) en bij visboer of electronicaboer UV lamp/TL buis vragen.
En dan blijft er film nog over. Kan je uitprinten met laserprinter en dan oostindische inkt erover smeren voor 100% zwart, dus geen licht doorheen. Filmpapier kan je bij kantoorzaak kopen.
Etsmiddel en ontwikkelaar zijn heel makkelijk te kopen bij Conrad of in je plaatselijke electronica boer.
Ga gerust langs de boer en vraag hoe je printplaten kan maken. Sommige boeren bieden zelfs eigen etsservice aan: je geeft hen uitgeprinte printplaat en ze maken eentje voor je.

Dus zoek maar uit. Denk je maar 1x te doen, dan is etsservice beter. Anders even hele materiaal kopen als je meer wilt solderen en zo.

Oh ja, je moet ook gaatjes boren. Dat moet je ook even praten met e-boer of kijken op Conrad. 0,7 mm, 1 mm en 1,2 mm zijn belangrijke boormaten. IC voetjes altijd kopen als je niet wilt dat ic's stukgaan bij solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 20:09:
Het kan wel, redelijk makkelijk zelfs, als je ipv van 1 transistor 2 gebruikt, kan je elke aanstuurlijn + en - maken, als je dat ook doet bij de laag kant, krijg je:

++ led brand niet

En als je snel schakelt krijg je rood + groen = geel, dus dat kan ook.
Wat zei je ook alweer? Je spreekt deels tegen. De ++ die je laat zien, brandt dergelijk wel, en dat geeft geel. Maar wanneer is dat mogelijk? Door zeer snel te schakelen (dat zeg je al)! Dat beide ledjes in behuizing NIET kunnen branden is onmogelijk bij stroom. Waar stroom loopt, zal altijd eentje branden.
En pas als er helemaal niks loopt, brandt hele led niet :Y)

Maar goed, genoeg muggenziften... ik ben benieuwd naar 3 kleuren kubus met parallelverkeerde 2-kleurenled.

En iemand heeft gezegd over bijna-fullcolor-kubus? :o Dat is wel heel wreed, maar je krijgt wel te maken met 5 aansluitlijnen per led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chrislakenvelt schreef op zondag 20 maart 2005 @ 22:57:
pwled: Mag ik jouw printplaat gebruiken? Dan weet ik iig dat ie het doet. :Y)
Kun je eens het volledige schema online zette _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Afbeeldingslocatie: http://www.evolight.nl/IA/LED/NOR/rgb_kl.jpg
Ik tel er gewoon 4 hoor... En ik zou het 100*30 schakelen... en kost dus 810 euri voor 1000 leds...
Scout77 schreef op zondag 20 maart 2005 @ 23:52:
@ memory, ik kan je schema goed volgen. Vraag me alleen af waar je die 74HCT4017 voor nodig hebt. Ben ook erg benieuwd naar de rest van het schema, om die dingen dus aan te sturen.

Ben zelf van plan een 5*5*5 te gaan bouwen, laten ik voor mijn eerste echte electro-PIC projectje maar niet te moeilijk beginnen. Dan kan ik ook voort met 25+5 aanstuurlijnen en dus heb ik dan maar 4 van die 595's nodig.
Hmmm, misschien begrijp je me toch niet helemaal.
Aan de + kant van de led heb ik 100 bc550 aan 13 74hc595 hangen. Aan de - van de led heb ik een 10 bd679 aan een 74hct4017 hangen. Waarom vraag je?
Je hebt 1000 bits aan informatie voor een refresh. je klokt 100 bits in je schuifregisters en je laad ze door naar de latches (daar is die '595 voor), die laten direct de bovenste 'plak' branden, aangezien vanuit de 74hct4017 de eerste bd679 al geleidt. vervolgens laad je de 100 bits voor de 2e 'plak' in de schuifregisters. Dan laad je die in de latches en tegelijkertijd klok je je 4017 door, waardoor die bits op de tweede 'plak' gaan branden. De eerste gaat dan natuurlijk uit. Leds branden maar 1/10 van een refresh. Nou is dat niet erg als je 50-60 refreshes per seconden hebt.
Je hebt idd net 4 '595 nodig voor 5*5*5, maar 7 poorten van die laatste blijven onaangesloten. Daarnaast heb je ook zoiets als de 4017 nodig, maar die moet je zichzelf laten resetten als hij tot 6 wil tellen (na 5 als synchroon ;) )

Zou evt flikkeren nog weggehaald kunnen worden door te interlacen? :9 rij 1, 3, 5... en dan 2, 4,... :D
of flikkert hij niet :?

Ik heb weer een nieuw idee overigens. Zo'n pic heeft heel veel uitgangen. Als ik nou steeds 8 bits parallel laad. Dus een tot 13 decoder (4 bit) (weet nog niet welke) die 13 normale latches (74hct574 ofzo) klokt. Gebruik ik de A poort om de latch te selecteren en de 'plak' te selecteren en de B poort voor de data. Zo krijg ik de data 8 keer zo snel in de latches vol! Of is dit overkill...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou wel een schema online willen zetten, maar die bestaat (nog) niet, omdat ik het teveel werk vond om er 1 te maken en dan ook nog een printplaat, ik heb altijd ruzie met autoroute, maak het liever allemaal zelf. Maar ik zal eens kijken wat ik kan doen. Tuurlijk mag je mijn printplaat gebruiken, maar ik zou nog even afwachten, ik ga namelijk nog even expirimenteren met het gebruik van P-mosfets ipv N-mosfets, hiermee is het wel mogelijk om de stroom groter te maken dan 2 ampere. Dat wil op het moment nog niet. Als ik daar de uitslag van heb zal ik schema tekenen en printplaat beschikbaar stellen, ok?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2005 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
trouwens Memory d'r is wel een manier om wel grotere pcb's te kunnen maken met eagle. Maar kan nergens een email adres van je vinden.

[ Voor 33% gewijzigd door Scout77 op 21-03-2005 20:24 ]

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er trouwens al iemand die toe is aan het bouwen van de kubus zelf? Of is iedereen alleen druk bezig met de printplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
'k Ga eerst de kubus bouwen en daarna laat ik ergens een printplaat etsen. Maar de ledjes van de IA schieten niet echt op. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Waar lijkt dit op :P

[img]url=http://members.home.nl/guidomennen/cube/cube3s.JPG[/]

[ Voor 43% gewijzigd door Sine op 21-03-2005 19:12 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Mijn nieuwe ontwerp uitgewerkt (ja ik wacht ook op de IA ledjes)
Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~memory/driver.jpg
Hier 1 van de 3 aansturingsprintjes. Ik gebruik nu dus een latch die geklokt wordt vanaf de controlprint.
Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~memory/controller.jpg
Dit is dan de controlprint. Die dikke IC is de 16 bit decoder 4514 CMOS. Er zit een soort output enable op, die inherit wordt genoemd. Ik gebruik die dus om de 13 '573s te klokken.
Ik moet nog verzinnen hoe ik mijn 74hct4017 moet resetten. Mijn poort A en B zit vol en volgens mij heb ik poort C nodig voor de USB (ik hoop niet helemaal...).
Links zie je de 10 - trappen (zo gemonteerd dat er per 5 een koellichaam op kan). Bovenaan zie je de 4 laatste + trappen.
Ik moet ook nog ff uitzoeken bij de control print en de driverprint hoe het zit met condensatoren bij de ICtjes...
Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~memory/power.jpg
En tenslotte de voeding... stabiel 5 V en 0-7 instelbaar. Misschien moet er nog een grote condensator bij de gelijkrichter...ff berekenen... en 1 draadje die in met de hand erbij soldeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
'k Heb nu al wel ijzerdraad, maar nog steeds geen ledjes of weerstanden }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al geprobeerd dat ijzerdraad te solderen?

misschien een tip: Het werkt beter als je draden eerst vertind, en dan de soldeerbout een stukje naast het te solderen plekje houd en flink heet zet. Dan warmt de soldeerbout het draad op en smelt het tin zo om het hele draadje heen, krijg je beste soldeer resultaat.

P.s. Welke dikte gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
Ik heb 0.7mm gekocht, 100m.

Dat solderen ga ik pas doen als de ledjes er zijn. Anders ligt het maar een beetje in de schuur, in de weg. Maar iig bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Damn! Ik heb mijn huidig ontwerp eens afgedrukt om te zien hoe groot het wordt, maar solderen op een printje van 50*85 mm lijkt echt een monnikenwerk, zeg!

Nog wat vraagjes: 1) hoe erg is een blokkeercondensator (100 nF tussen Vss en Vdd bij een ICtje) nodig? Is één zo'n condensator per print niet genoeg?
2) er staat in de datasheet van de 74hct573 dat de input current 20 mA is en de output current 25 mA. Dat begrijp ik niet aangezien er ergens anders staat dat je 11 hct lasten aan zo'n uitgang kan aansluiten. Maar ik wil dus 13 '573 aan de pic18F2455 hangen. Kan dat?
3) Als dat niet kan, moet ik waarschijnlijk per driverbordje bufferen....wat is dan een goede buffer? 74hct541? 74hct244?
4) ergens op inet stond dat banen van 10 mil (duizendste inch ofzo) genoeg zouden zijn voor digitale communicatie en 60 mil voor 2,5 ampere ofzo... het ziet er zo dun uit! klopt dit wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ontstoorcondensator: bij de Pic moet er zeker 1, heel dicht in de buurt, de andere chipjes wel 1 per driverboard. Of per 5 chipjes, is wel redelijke vuistregel.

die printbaantjes, de digitale signaal lijntjes kunnen erg dun, de stroomvoerende lijnen liefst zo dik mogelijk eigenlijk. voor grotere stromen weet ik het eigenlijk niet. Ik heb maar zo dik genomen als mogelijk was op het ontwerp, mocht het niet dik genoeg zijn, dan kan je ze altijd nog vertinnen.

die input output current = sink/source van de output pinnen, heeft niks te maken met gebruik van input. Je kan zeker weten 13 van die chipjes aan je picje hangen ook aan 1 pootje. Buffers zijn niet nodig. Volgens mij is de interne weerstand van zo'n input van een 74hctxxx ca 10kohm, dat is dus een stroom van 0,5 ma/input, dat betekent dat je wel 40 chipjes aan 1 uitgang kunt leggen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
@ MeMoRy: De ledjes duren nog wel even. Voor eind april iig, ze moeten nog helemaal uit china komen. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
*Update*
Ik heb de schema's op deze pagina geupdate. Na het afdrukken van de schema's zag ik hoe klein alles eigenlijk is. Ik heb wat meer ruimte genomen. Daarnaast heb ik de connectoren dubbel genomen. Enkele female connectoren heb ik niet gevonden, blijkbaar moet er bij een female altijd twee gaten naast elkaar zitten...
Daarnaast begrijp ik iets niet. In de datasheet van de BD679 staat dat zijn stroomversterkingsfactor 750 is, maar er staat ook dat je bij een Ib van 2A een Ic van 40mA hebt. Dat zou een stroomversterkingsfactor van 50 betekenen. Ik heb de cascade weer teruggezet, maar is die nou nodig of niet?

Ook heb ik berekend
spanningsval BC550 0,1-0,2 V
spanningsval BD679 2,8 V
spanningsval led 0,3 V (toch?)

Bij 5 V moet ik dan voor een stroom van 20mA een weerstandje van 90 Ohm(of iets lager) hebben, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
ik ben alvast begonnen met het ijzerdraad spannen. :)

(alle foto's zijn clickable)

Eerst even tekenen. (let niet op het potlood)
Afbeeldingslocatie: http://www.chrislakenvelt.nl/cube/klein/step1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.chrislakenvelt.nl/cube/klein/step2.jpg

Spijkertjes erin.
Afbeeldingslocatie: http://www.chrislakenvelt.nl/cube/klein/step3.jpg

En ijzerdraad er omheen.
Afbeeldingslocatie: http://www.chrislakenvelt.nl/cube/klein/step4.jpg

close-up
Afbeeldingslocatie: http://www.chrislakenvelt.nl/cube/klein/step5.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door chrislakenvelt op 25-03-2005 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:19
wat een geweldig potlood :+

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
pwled: gebruik jij je pc voeding als voeding voor je printplaat/kubus?

Ik heb namelijk nog een voeding liggen, dan kan ik die makkelijk gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben erg benieuwd hoe alle kubussen eruit gaan zien,
herkenbare werkmethode trouwens :P
Voor de rest, Memory, je schema gaat niet (goed) werken, omdat je de voltage van de ledjes niet hoger zal krijgen dan 4,5 volt, ipv van de 7 volt die jij graag wilt. dit komt door een (voor dit project) vervelende eigenschap, ik zal het toelichten aan de hand van een voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: http://img219.exs.cx/img219/30/schema9gf.gif
zoals je hier kunt zien kan je de spanning naar de ledjes toe net zo hoog opvoeren als je wil, de spanning zal nooit hoger worden dan de stuurspanning van je transistors (in jouw geval 5 volt). Hij zal zelfs een hele volt lager liggen!!! Dat de 2e transistor hier niet in zit (de bd679) is niet relevant. De bc550 zal dus een probleem zijn.

Daarom is het beter om de bc550 aan de - kant te zetten en aan de + kant p-kanaal mosfets te gebruiken. Dit heb ik nog niet getest, maar dat ga ik zo snel mogelijk doen. Ik zal p-kanaal mosfets bij conrad gaan bestellen en dan kijken of die beter werken dan mij opstelling met n-kanaal mosfets die ik nu gebruik. Want met transistors en n-kanaal mosfets krijg je je spanning niet hoog genoeg.
Het is maar een tip hoor.

MAAR DENK HIER AUB AAN VOORDAT JE DE KUBUS IN ELKAAR SOLDEERT, WANT ANDERS MAG JE STRAKS ALLE LEDJES GAAN OMDRAAIEN ALS JE JE BEDENKT KWA AANSTURING.

Thanks to ImageShack for Free Image Hosting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
weet iemand nog wat hier stond? Ik heb het per ongeluk verwijderd... |:(
Oh ja nog 1000 leds bedankt!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Verder heb ik dus die BD679's voor niets gekocht, niet???
De rest van het schema is zo om te draaien...
en ik vroeg nog iets over n-kanaal mosfets ofzo...

[ Voor 245% gewijzigd door MeMoRy op 29-03-2005 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het heeft ermee te maken dat een npn-transistor die is geschakeld aan de + kant, niet meer spanning doorlaat dan er op de basis staat. Dit heeft ermee te maken dat een transistor schakelt als de verschilspanning tussen basis en emitter het grootst is en als je dan tussen emitter en 0 volt iets hangt dan is de verschilspanning niet meer optimaal, sorry, kweet niet hoe het anders uit te leggen :X

Ik gebruik nu n-kanaal mosfets en om 1 of andere reden geven die nog steeds niet het gewenste effect, nu hopen dat dat opgelost word door p-mosfets.

Okee, ik heb zojuist mosfets besteld bij conrad, de irf9z34n. Nu hopen dat dat deze mosfets het juiste resultaat opleveren.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2005 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
maaruh pwled, gebruik jij je pc voeding? Ik zie bij jouw wel een een 12v en een 5 v dus dat zou wel kunnen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 19:33:
Het heeft ermee te maken dat een npn-transistor die is geschakeld aan de + kant, niet meer spanning doorlaat dan er op de basis staat. Dit heeft ermee te maken dat een transistor schakelt als de verschilspanning tussen basis en emitter het grootst is en als je dan tussen emitter en 0 volt iets hangt dan is de verschilspanning niet meer optimaal, sorry, kweet niet hoe het anders uit te leggen :X

Ik gebruik nu n-kanaal mosfets en om 1 of andere reden geven die nog steeds niet het gewenste effect, nu hopen dat dat opgelost word door p-mosfets.

Okee, ik heb zojuist mosfets besteld bij conrad, de irf9z34n. Nu hopen dat dat deze mosfets het juiste resultaat opleveren.
Waarom heb je voor die gekozen? Hoe moet je dat aansluiten?
Ik heb trouwens berekend wat de ideale afstand is tussen de leds, zodat je ook recht van de zijkant alle leds kan zien... simpelweg 9*5mm=45 mm... dat vind ik echter een beetje veel, dus ik ga ook voor de 4 cm... had ik 3 mm leds gebruikt, had ik hem 27 cm kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Chris: Jah, ik ga een computer voeding gebruiken, maar nu gebruik ik nog 3 losse voedingen, 1 voor 5 volt, 1 voor de 12 volt en 1 labvoeding voor de spanning van de ledjes.

@ memory: Ik heb voor deze mosfet gekozen, omdat hij niet duur was en toch een lage rds(on) waarde heeft (de interne weerstand van de mosfet, hoe hoger deze waarde hoe slechter) had.
Ga je trouwens 4 cm tussen de leds doen of 4 cm tussen het midden van de leds? dus van zijkant tot zijkant 4 cm of van midden tot midden 4 cm?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2005 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 20:52:@ memory: Ik heb voor deze mosfet gekozen, omdat hij niet duur was en toch een lage rds(on) waarde heeft (de interne weerstand van de mosfet, hoe hoger deze waarde hoe slechter) had.
Ga je trouwens 4 cm tussen de leds doen of 4 cm tussen het midden van de leds? dus van zijkant tot zijkant 4 cm of van midden tot midden 4 cm?
Ok... maar hoe ga je dat aansluiten? Er staan in de conradgids iets van dat ze direct op een uC, TTL of CMOS poort kunnen.... schema?
Verder dacht ik aan 4 cm tot de middens.... niet goed???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
MeMoRy schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 23:50:
[...]

Verder dacht ik aan 4 cm tot de middens.... niet goed???
Dat is volgens mij wel goed. Zo ga ik het iig ook doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:30

Nox

Noxiuz

word wel uber vet als jullie dit kunnen bouwen s6 !

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jah, ik vind ook wel goed, 4 cm is ook mijn afstand, kwas gewoon benieuwd wat jouw afstand zou worden en of mijn redenering beetje logisch geweest is :P

De mosfets ga ik aansturen met 12 volt, wat eerst ook de bedoeling geweest is, maar voor n-kanaal mosfets en het schema dat ik gebruik bleek dat te weinig, dus nu ga ik p-kanaal mosfets gebruiken. Volgens conrad kan het weekje duren voor ik ze heb en dan ga ik ermee expirimenteren en zal ik posten hoe het verder op te bouwen. Kan ik nu nog geen uitspraak over doen omdat dit 1e keer is dat ik met mosfets werk. Eerst wel wat mee zitten spelen, maar voor echt project was dit eerste keer.

@ noksiejus: Er is dus al een kubus gebouwd, maar bedankt voor het compliment.

Succes in ieder geval, iedereen met bouwen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2005 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Ik probeer hem te spice n, maar ik kan weer nergens een spice model voor de bc550 vinden :( . Verder moet je dat toch ook je uitgangen inverteren? In plaats van geleiden bij 5V reken je ten opzichte van jou 12V.... dus hij blokkeert bij 12V en geleidt bij <7 V? Opampje erbij :? :?

Ik wil bij conrad gaan bestellen, maar als die mosfets erbij moeten wil ik ze er wel bij bestellen :-/ (als ze niet nodig zijn natuurlijk niet... scheelt weer 8 euro)

Ben ook bezig met de code voor de pic18f2455 (voti onderdelen zijn binnen!)...lekker die 730 pag datasheet B)

edit:
en wat is nou de spanningsval over een led?

[ Voor 6% gewijzigd door MeMoRy op 31-03-2005 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
MeMoRy schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 11:22:

Hangt er vanaf wat voor LED je gebruikt natuurlijk. Bij goedkope rooie LED'jes 2,5 V of iets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
*edit*

2V??? 8)7
Damn, dat zou betekenen:
5V input - 0,150V over BC550 - 2,8 V over BD679 - 2 V over led = 0,05 V Ofwel geen weerstand nodig? Maar dan branden ze dus niet allemaal even fel?... Werkt dus voor geen meter... Ik was uitgegaan van 0,3 V door een led. Dan heb ik dus ook niets aan die 125 bestelde 82 ohm weerstanden...

Als ik meer dan 5V wil gebruiken, werken volgens pwled de transistoren aan de plus-kant niet....DAMN!
Moet ik weer al mijn halfgeleider boeken door gaan lezen :r

Heeft iemand wat tips over n-mosfets?

[ Voor 14% gewijzigd door MeMoRy op 31-03-2005 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
MeMoRy schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 11:22:
Volgens de sheet die bij de inkoopactie zit; 2 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:27
UUuuuuh goedkope led's hebben een spannings val van 1,5V maar dan is het nog steeds te weinig voor je :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag ik vragen waar je die 2,8 volt over de bd679 weghaalt? volgens mij is worst case scenario ca 1 volt. over normale rode ledjes valt ca 2 volt. even berekenen:
5 volt
1 volt (bd679)
2 volt (ledjes)
1 volt (bc550)
dan blijft er 1 volt over
1/82 = ca 12 ma

Met mosfets en aangepast schema zal de spanningsval dit zijn:
2x0,175=0,35 volt over de mosfet (tenminste degene die ik ga gebruiken) (schatting dat wel)
5 volt
0,35 volt (mosfet)
2 volt (ledjes)
0,6 volt (bc550)
dan blijft er 2 volt over, dat is ongeveer
24 ma bij 5 volt. (wel rekening mee houden dat elk ledje maar 1/10e van de tijd aan is, dus dat komt uit op 2,4 ma per ledje. Ik zou het iets ruimer schatten en schatten op 2,0 ma per ledje. Dat was bij mij ongeveer het geval. (als ik 82 ohm weerstanden had gebruikt) ipv 100 ohm. Bij 100 ohm is het nog wat minder.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2005 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 23:17:
Mag ik vragen waar je die 2,8 volt over de bd679 weghaalt?
Staat in de datasheet, bij on-characteristics: Ic=2A, Ib=40mA dan is Vce,saturation=2.8 V
Hoe kom jij aan die waarden van de Vce van de BC550? 0,6 V en 1V? Er staat 150 mV in de datasheet...
wel rekening mee houden dat elk ledje maar 1/10e van de tijd aan is, dus dat komt uit op 2,4 ma per ledje. Ik zou het iets ruimer schatten en schatten op 2,0 ma per ledje. Dat was bij mij ongeveer het geval.
Dat zou je volgens de datasheet van de led tot 18 mA kunnen opkrikken, door er 180 mA door te sturen. Maar die BC550 mogen max maar 100 mA, dus dan is het 10 mA.
Neem jouw 12V-0,15-2-0,35=9,5V /0.1A = 95 ohm weerstand voor 100mA, dus die 100 ohm is een mooie waarde.
Ik heb intussen ook besloten om een PC voeding te gebruiken... die heb ik toch nog liggen. Scheelt weer wat geld.
Nog een programmeervraagje. Ik ben net begonnen met het pic-programmeren, maar heb wel ervaring met assembly en machinetaal (en C en Fortran en Java en Pascal en Basic enz.) MPLAB IDE en de datasheet geven mij een hoop antwoorden. Mijn vraag: welke registers kan ik gebruiken voor variabelen? Alles tot 66h? Ik heb wel gevonden hoe je die in het ram kan zetten, maar dat wil ik niet.
Verder wil ik data in het ram schrijven. Hoe doet ik dat? Toch niet met zo'n tabel, he? dan moet ik een tabel van 2000 entries maken. Je hebt twee registers nodig aangezien die 2kb geheugen met 11 bits adresseerbaar is. Ik noem ze rpointH en rpointL.
code:
1
2
3
        MOVLW [rpointH, rpointL]; Get byte of data from memory and put into W to
        MOVWF LATB               ; load it onto port RB
        INCF LATA, 1                  ; Increase the 4515 to load the data into a flip-flop

Die eerste regel klopt dus niet...iemand een antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee, ten eerste, je hebt 3 soorten geheugen in je pic:

flash geheugen voor je programma,
eeprom geheugen voor data die je niet wilt vergeten na afsluiten stroom.
ram geheugen, hier zitten alle registers in en de rest van het ram is vrij voor variabelen.
tip: Als je nog nieuw bent met het programmeren van 18fxxx chipjes, sluit dan even een ledje aan op een pin van de chip en probeer die eerst maar eens te laten knipperen. De 18f serie heeft namelijk zoveel geheugen, dat het in banks is verdeelt. Er zijn 16 banks en 8 ervan zijn gevuld met 255 bytes per bank, de overige 8 zijn niet te gebruiken, de bruikbare banks zijn: bank 0 -6 en bank 15. In bank 0 tot 6 kan je dat kwijt, in bank 15 zitten de registers, nu zit er nog een truukje ingebouwd in de chip zodat je als je bij de registers moet of de eerste 128 bytes van bank 0, je niet hoeft te schakelen tussen banks, door een commando zo moet typen: movwf portb,0. Nu moet je nog even opletten, want in jouw geval, tenminste als je USB gaat gebruiken, dan is bank 4-7 in gebruik door on-chip usb controller. Tussen de banken kan je switchen met dit commando: MOVLB (hex waarde van bank nummer)h.
Verder is de fout in jouw programma dat je geen 16-bit waarde kan aangeven in een movlw, in geen enkel commando eigenlijk op een paar na, maar wat wil je met een movlw, om iets uit het ram in W te laden gebruik je MOVF. Wat jij dus wilt doen, kan je het beste zo doen:
als je iets wilt lezen uit bank2, byte 230 en wilt neerzetten in bank0 byte 64:

movlb 02h
movf E6h,0
movwf 40h,0

De reden dat je niet hoeft terug te switchen naar bank0 is omdat er dus ,0 achter movwf 40h staat, dan selecteert hij namelijk automatisch de eerst 128 bytes van bank0 en de laatste 128 bytes van bank 15 (waar de registers inzitten)

Mag ik ook nog even vragen waarom je 2 kbyte aan geheugen wilt adresseren? dat zijn 16000 bitjes, daar kan je dus 16 verschillende plaatjes instoppen voor 1000 ledjes.

Trouwens, mijn kubus is berekend tot stromen van 50ma/led omdat anders de weerstanden die erop zitten doorbranden, namelijk: 0,05*100 = 5 volt spanningsval en 5*0,05=0,25 watt, het maximale wat de weerstanden kunnen verduren. En bij zulke grote stromen is de spanningsval over de mosfets ook gestegen tot 0,14*5=0,7 volt en de bc550 hebben dan ook spanningsval van ca 1 volt, bij 10 ampere stijgen de spanningsvallen over de mosfets en tranistors nog veel meer.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2005 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
F*CK! Da's waar.... ik had die 18f2455 gekozen omdat ik dacht "ik wil twee pagina's van 1000 bit...da's ongeveer 2kb" FOUT! da's 250 byte... Toch een veel te goede controller gekocht....overkill }:O

Ik was er intussen ook achter hoe het geheugen werkt. 426 pag pdfje is toch onoverzichtelijk, maar het staat er wel in... Ik gebruik de FSR0 en FSR1 registers nu....
code:
1
2
        MOVFF POSTINC0, LATB; Copy the data memory to port B and point to next byte
        INCF LATA               ; Increase the 4515 again to load the data into a flip-flop

Ben er ook achter dat je 4 banken geheugen kwijt bent aan de USB :P nu nog ff zien hoe ik hem moet gebruiken...

edit:
Ik ga ook een prikbordje kopen, zodat ik met mijn pic kan spelen (Afbeeldingslocatie: http://forum.q17.nl/html/emoticons/ani-ruk2.gif)

[ Voor 17% gewijzigd door MeMoRy op 01-04-2005 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de hele datasheet maar uitgeprint op school :P. Onder het mom van, het is voor profielwerkstuk O-) En ik moet zeggen dat dat wel handig is. Heb je ook al een programmer?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2005 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 20:09:
Ik heb de hele datasheet maar uitgeprint op school :P. Onder het mom van, het is voor profielwerkstuk O-) En ik moet zeggen dat dat wel handig is. Heb je ook al een programmer?
Ik zat te denken aan een seriele poort en het progje wat Hier staat.
Ik kan evt de MCLR extra omhoogtrekken met een geschakelde stabiele instelbare voeding die ik heb staan. Zal toch wel werken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat een echte programmer je zoveel moeite gaat besparen, gewoon de wisp628 van www.voti.nl, zal je veel plezier van hebben, zowiezo bij dit project en bij verdere projecten. Kijk als je dit toch wilt gebruiken of hij wordt ondersteund.

P.s. vandaag (zaterdag) kwam er een pakje van de conrad met mijn bestelde spulletjes waaronder 11 irf9z34, die ik vandaag nog zal uitttesten :9

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2005 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee, ik heb zojuist die mosfets even getest en ik zou zeggen: direkt meebestellen, werkt perfect. 8). Het gaat om de irf9z34 bestelnummer 162551. Dit is een p-kanaal mosfet en als je deze aan de + kant laat schakelen werkt het perfect. Om hem te schakelen ben je wel 12 volt nodig. Verder moet er wel op wel op gelet worden dat deze mosfet schakelt bij 0 volt en niet schakelt bij 12 volt. De spanning die de mosfet schakelt mag trouwens bij dit soort mosfets niet onder de de te schakelen spanning liggen, omdat je hem anders niet meer kan uitschakelen, (hij schakelt met verschil spanning van ca 4 volt dus als de aanstuurspanning 4 volt lager ligt dan de spanning die hij moet schakelen is hij altijd in geleiding.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2005 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Dus jij hebt nu:
12Volt
IRF9z34 0,7V
led -2Volt
100 ohm weerstand (50mA) -5Volt
BC550 -1V
blijft 3,3 volt over...dus een te hoge stroom door je weerstanden

Of heb je al je weerstanden vervangen? Door iets van 280 ohm (=30mA door de leds)? Of twee 80 ohm weerstanden serieel (=0,21 W per stuk)
Hoe krijg je verder je 4017 (als je die gebruikt) van uit:0V aan:5V, naar uit:12V aan:0V??? Transistoren kan je niet gebruiken toch (door het eerdergenoemde transistor probleem)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook al een tijdje aan het prutsen met USB op de PIC18F4455, maar tot nu toe wil het niet echt :P. Mocht je een werkend stukje ASM code hebben, /me houdt zich aanbevolen.

Voor degenen die nog een programmer willen bouwen. Ik kan de "Multi PIC Programmer 5V2 - An alternative version" van deze pagina aanraden. Kan veel programmeren en is goedkoop te maken (wellicht op de ZIF socket na, maar die hebben ze bij Futurlec voor ~10 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
KIJK! weer wat waar ik wat aan heb!!! Als het maar goedkoop is.... en zo'n zifsocket... waar heb je die voor nodig :D Programmeert hij wel de 18f2455? staat niet in de lijst :/
Hoe ver ben jij met je USB code? Ik moet nog uitzoeken hoe ik dat ping-pong bufferen kan gebruiken...
Wat gebuik jij om te communiceren? Ik zat te denken aan wat hier wordt beschreven...
80 kb/s hmmm kan net

[ Voor 4% gewijzigd door MeMoRy op 03-04-2005 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk was ik gewoon lui en heb ik gewoon parallele poort communicatie gekozen, met het idee in mijn achterhoofd, als ik usb wil, dan zet ik er wel een usb to parallel port converter in. Maar je wilt geen zif socket programmer voor dit project, je moet een in-circuit programmer hebben, die als het chipje al in de socket zit, te programmeren is. Anders word het echt niks, elke keer chipje eruit halen als je hem opnieuw moet programmeren is echt niks

Dit betekent dus een extra connectortje aanleggen op je printplaat met deze aansluiting:
rb6, rb7, mclr, 5 volt en gnd. Dit zijn alle aansluitingen die nodig zijn voor het programmeren van je chipje. Trouwens het plaatje van je circuit doet het niet, dus kan ik niet kijken of er nog meer dingen moeten worden verandert.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2005 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 23:13:
Dit betekent dus een extra connectortje aanleggen op je printplaat met deze aansluiting:
rb6, rb7, mclr, 5 volt en gnd. Dit zijn alle aansluitingen die nodig zijn voor het programmeren van je chipje. Trouwens het plaatje van je circuit doet het niet, dus kan ik niet kijken of er nog meer dingen moeten worden verandert.
Ja, de hoofd email/webpagina server van elektrotechniek (tudelft) ligt eruit, ik kan ook niet bij mijn email....
Kan jij mij een idee geven hoe jij die mosfet aansluit? Ik wil graag gaan bestellen bij conrad e.d. en ik moet wweten of er nog extra elektronica bij nodig is...
Verder heb ik de rb6 en rb7 nu in gebruik. Daar data op zetten zou betekenen dat ik die ook over 13 andere ictjes stuur... (of iig 1 als ik de bandkabels eruit trek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het kunnen nakijken als je het schema even kon laten zien, kan je het niet even op www.imageshack.us. Bij elke mosfet ben je nog 3 transistors nodig, 2x bc550 en 1x bc560 en 2 weerstanden 1x 1,5 kohm voor de pull-up naar 12 volt en 3k9 ohm voor de aansturing van de transistor. Maar je wilt toch echt die in-circuit programmer hebben, anders moet je elke keer de chip eruit halen, echt een rot werk. Voor het schema van de aansturing van 1 mosfet:

Afbeeldingslocatie: http://img143.exs.cx/img143/4715/mosfet23ox.gif
let op, dit schema geld alleen voor een p-kanaal mosfet, aan de niet aangesloten zijde van de weerstand moet de uitgang van een chipje ofzo komen. Verder, de p-kanaal mosfet heeft 3 aansluitingen, gate (deze moet aan de 2 transistors), source (deze moet aan de stroomvoorziening), drain (deze moet naar de ledjes toe).

Thanks to ImageShack for Free Image Hosting

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2005 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MeMoRy schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 22:53:
KIJK! weer wat waar ik wat aan heb!!! Als het maar goedkoop is.... en zo'n zifsocket... waar heb je die voor nodig :D Programmeert hij wel de 18f2455? staat niet in de lijst :/
Hoe ver ben jij met je USB code? Ik moet nog uitzoeken hoe ik dat ping-pong bufferen kan gebruiken...
Wat gebuik jij om te communiceren? Ik zat te denken aan wat hier wordt beschreven...
80 kb/s hmmm kan net
Zifsocket is in dit geval bijzonder handig, omdat je dan zowel bredere (0,6") als smallere (0,3") pdip packages kan programmeren :P. De 18F452 staat inderdaad niet in het lijstje, maar hier kan ik die gewoon programmeren :).

[edit]
Ik weet niet of je ze al gevonden had, maar de forums van Microchip bevatten ook redelijk wat info, met name het USB-subforum.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2005 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2005 @ 00:23:
Ik zou het kunnen nakijken als je het schema even kon laten zien, kan je het niet even op www.imageshack.us. Bij elke mosfet ben je nog 3 transistors nodig, 2x bc550 en 1x bc560 en 2 weerstanden 1x 1,5 kohm voor de pull-up naar 12 volt en 3k9 ohm voor de aansturing van de transistor. Maar je wilt toch echt die in-circuit programmer hebben, anders moet je elke keer de chip eruit halen, echt een rot werk. Voor het schema van de aansturing van 1 mosfet:
Ik kwam toevallig gister ook op die inverter met die pull-up... maar waarom heb je daarna nog een power trapje? die tweede bc550 en die bc560 kan je toch ook gewoon weglaten???
Check je mailbox... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat powertrapje moet erin omdat anders de mosfet niet erg snel schakelt, dan kan het wel 1 ms duren voordat hij schakelt, daarom moet er dus zo'n powertrapje in van 2 transistors, dan schakelt de mosfet veel sneller. (minder last van ghosting en nabranden van laag ledjes enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Komt het er toch op neer dat ik jouw schakeling nabouw.... LOL
De fileserver is weer up, dus hier mijn huidige ontwerp (ik ga een 300Watt ATX voeding gebruiken voor de power...) Laatste update 7 april 2005
Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~memory/controller.jpg
Het verschil in nu dat ik de positieve power trap op een apart printje heb (paste weer niet in eagle lite...
Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~memory/posidrv.jpg
Misschien die weerstandjes nog een beetje draaien zodat het iets beter past...baantjes nog wat dikker...
Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~memory/driver.jpg

edit>verder kan je componenten (als die mosfet in je voorbeeld) in eagle omdraaien met de functie 'mirror' ;)
Ik kom trouwens op
12V-0,525V(mosfet)-2V-1V=8,475V dan kom ik op een 300 ohm weestand, wil ik max 0,25 W door de weerstand laten gaan. Ik ga dan uit van 30mA.

[ Voor 24% gewijzigd door MeMoRy op 07-04-2005 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 foutje: De mosfets source en drain moeten worden omgedraait. Komt omdat het een P-mosfet is. Dus de spanning van de voeding af (de +) moet aan de source en lijnen naar de 10 lagen toe, moeten aan de drain. En zie ik het verkeerd en zit de bc560 ook verkeerd om, maar dat kan aan mij liggen?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2005 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
komt van dit schema... lijkt goed, toch?
Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~memory/pdschem.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door MeMoRy op 04-04-2005 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bijna, die mosfet moet toch echt anders worden aangesloten en die transistor moet toch echt andersom, 8)7, sorry kan er niks anders van maken, of mijn kubus doet het al heel lang met de onderdelen verkeerd aangesloten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Maar dan klopt dit schema van je dus niet... want hier zit de 12 v ook aan de drain... :? :? :?
Ik draai het zo om, hoor Maar ik moet het ff weten...
edit> wat jij voorstelt is meer
Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~memory/drvschm.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door MeMoRy op 03-04-2005 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat klopt, ik zie al wat er fout is, eagle draait automatisch de pinnen om als je p-kanaal mosfet kiest, dan staat automatisch de source bovenaan, sorry, mijn fout. Dus de + moet aan de source en dus niet zoals op mijn tekeningetje, de rest van schema klopt zo wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
welke van de twee tekeningen????
Die van mij of die van jou, want zoals je ziet heb jij ook de BC560 andersom staan. En jij zegt dat hij in mijn board verkeert zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jah, hij zit ook verkeerd om, als je een bc550 of 560 van voor bekijkt (dus platte kant naar je toe) is het collector, basis, emmitter, dus dan moeten echt de 2 transistors met de platte kant naar de mosfet worden gericht, en niet om en om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Dan klopt mijn laatste schema dus, want in jou schema zit het:
12V
collector
(BC550)
emitter
emitter
(BC560) <-- deze moet dus andersom
collector
GND

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jah, je laatste schema klopt, alleen het bijbehorende board niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2005 @ 22:37:
jah, je laatste schema klopt, alleen het bijbehorende board niet.
refresh maar ;)
edit:
Overigens heb ik alles nu besteld... Nu is het wachten tot alles er is, dan kan ik gaan bouwen en testen :D :D :D :D

[ Voor 26% gewijzigd door MeMoRy op 03-04-2005 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chris vroeg mij om een partlist te posten van alle onderdelen die zijn gebruikt in mijn kubus:

Chipjes:
13 x 74hc164
1x 18f452 PIC
1x 74hc4017
1x 24c256 eeprom (alleen als de kubus ook stand-alone moet werken)

transistors:
122 x bc550
11 x bc560
11x irf9z34 mosfet

condensators:
2x 1000 uf condensator 16 volt
5x 100 nf condensator
2x 22 pf condensator

weerstanden: (beetje natte vinger werk, sommige aantallen beetje te ruim genomen denk ik)
Alle weerstanden zijn 0,25 watt types
100x 4k7 ohm
100x 100 ohm
15x 1k5 ohm
10x 1kohm
15x 3k3 ohm
10x 270 ohm
1x 33kohm

rest:
2x 1n4007
7x 40 pins male connector (1 rij)
26 pins male connector (2 rijen)
1x 10 mhz kristal
3 ledjes voor spanningaanduiding (naar eigen inbreng kleuren te kiezen)
4x schroefklem connector.

1000 ledjes voor de kubus
ca 150 meter ijzerdraad
een printplaat van 250x200 mm

(In deze lijst kunnen foutjes zitten)

Voor mensen die mijn printplaat willen gebruiken zal ik zo ook even een nieuwe printplaat posten, omdat in de huidigen nog een paar foutjes zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
wow, Thanks pwled :P . Dat is een flinke lijst. :P

Hoe langer ik naar jouw printplaat kijk en de posts in dit topic, hoe beter ik jouw printplaat snap en gaver dit project vind. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 17:41:
Chris vroeg mij om een partlist te posten van alle onderdelen die zijn gebruikt in mijn kubus:
...
rest:
2x 1n4007
...
Waar gebuik je die diodes voor???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

okee, de nieuwe printplaat:

Afbeeldingslocatie: http://img183.exs.cx/img183/2672/printplaat9lh.th.gif

De diode's zijn er eigenlijk voor als ik een keer met mijn domme kop de + en - omdraai en niet gelijk het hele project de lucht in gaat. Dus ze zijn opzich niet nodig, maar je kan niet zeker genoeg zijn bij zulke dingen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Ok duidelijk... ik soldeer er een compuvoeding op vast... goed kijken wat ik doe en ik zou hem niet nodig hoeven hebben..

Wat doet die 11e mosfet? spanningregelen? of is dat je dodemansschakeling, voor als de klok ermee ophoud? Is ht erg als een led blijft branden en er gaan 30 mA door? Ik heb namelijk niet zo'n schakeling...

offtopic:
(WAAR BLIJVEN MIJN LEDJES!!! :(
ok het is een inkoopactie, maar eind april duurt nog zo lang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 1e mosfet is voor het uitschakelen van de stroomtoevoer als er nieuwe data in de kubus wordt geklokt, tegen ghosting en sinds er een p-kanaal mosfet in zit ook als dodemans schakeling. ik was van plan met wat hogere stromen te gaan werken en dan is het wel fijn dat je tijdens het programmeren de stroom eraf hebt, voordat een laag eruit ligt. Tegen 30 ma kunnen ze opzich wel, maar maak er niet al te veel een gewoonte van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Read:   INCF LATA           ; Increase the 4514 initial to loading
        MOVFF POSTINC0, LATB; Copy the data memory to port B and point to next byte
        INCF LATA           ; Increase the 4515 again to load the data into a flip-flop
                                ; Nop here?
        MOVLW H'1A'         ; Move 26 into W
        SUBWF LATA,0        ; Subtract LATA from W and put into W
        TSTFSZ  WREG        ; If W is zero, LATA is 26
        GOTO Read           ; NO? read next flipflop

8 cycles*13 flipflops bij 48 Mhz = 2,3 us. Geeft dat al ghosting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik d8 eerst ook van niet, maar het valt tegen, maar ik denk dat jouw manier van loaden veel ghosting bespaard, omdat ik schuifregisters gebruik en jij gewoon per 8 bit erop gooit. Veel ghosting zal er dus niet zijn.Trouwens, je vergeet ook een klein detail, want een pic deelt het klok signaal door 4 en dat is de executie snelheid (die is dus 12 mhz).

Waarom gebruik je trouwens niet dit commando, dat scheelt weer een regel code:
En je hoeft niet de hele tijd w-reg weer opnieuw in te laden, die verandert toch niet, alleen aan het begin van je read sequence.
CPFSEQ f, a Compare f with WREG, skip =

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
omdat dit mijn eerste pic-projectje is...thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:19
Leuke gast is die James Clar zelf trouwens ook..

Ik had em een tijdje terug een mail gestuurd over zijn kubus, daar heb ik nooit antwoord op gehad, en intussen krijg ik wel spam over waar hij allemaal staat mat zijn apperaten en nieuwsbrieven van die site enzo :(

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
josvg schreef op donderdag 07 april 2005 @ 12:37:
Leuke gast is die James Clar zelf trouwens ook..

Ik had em een tijdje terug een mail gestuurd over zijn kubus, daar heb ik nooit antwoord op gehad, en intussen krijg ik wel spam over waar hij allemaal staat mat zijn apperaten en nieuwsbrieven van die site enzo :(
same here. k denk eindelijk antwoord, maar neej hoor.
wel raar btw, k heb m gemaild met mn gmail account, en k kreeg mailtje bij hotmail :?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
hahaha, lol you're screwed :)

Maar ik heb mijn conrad en voti bestellingen binnen!!!! (waar blijven ver**!$%#!$ die ledjes!!!)
Ik kan nu de printjes gaan maken. Iemand nog laatste opmerkingen over het ontwerp???

Wel vervelend dat ik gisteren mijn hand open heb gehaald aan een stuk glas...4 hechtingen... solderen met links gaat toch niet zo goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik d8 altijd dat er nog ontstorings condensatoren/spoeltjes aan de usb poort moesten, maar als je het ontwerp van de datasheet van de PIC hebt gebruikt zal het wel goed zijn. Voor de rest veel succes met bouwen

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2005 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
Ik heb m'n spullen van Conrad ook binnen! :P Komende week ga ik bestellen bij Voti :P

pwled, kun je mischien van jouw printplaat 2 plaatjes maken met alleen de sporen en eilanden erop? 1 van de bovenkant; 1 van de onderkant?
Ik ben al een beetje met photoshop aan het prutsen geweest, maar dat leverde niet echt het gewenste resultaat op.

offtopic:
jeetje, die Ledjes duren echt heel erg lang :+

[ Voor 4% gewijzigd door chrislakenvelt op 09-04-2005 17:28 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste