3d display cube (led kubus) bouwen ...?

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 16.537 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Photoshop? Man, waar ben jij mee bezig? Die banen worden allemaal gescaled door eagle en daar klopt helemaal niets van!
Je moet de EPSjes van de CAMprocessor hebben. Per kant één. Da's in vectorformaat en dat kan je desnoods op 2400 dpi afdrukken.
Zo'n jpg heb je echt bijna niets aan. OK alleen voor de grootte van de gaten, want ik heb nog niet gevonden hoe eagle die output.
Verder heb ik, als je gaat belichten, als tip meegekregen dat je twee sheets met dezelfde opdruk op elkaar moet leggen... zo weet je iets zekerder dat er geen licht doorheen komt.

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 19:47
Hmm... dat eerste wist ik niet. Ik dacht dat het wel redelijk klopte.
Verder weet ik dat het belichten wel een redelijk lastig klusje is, dus zocht ik naar een andere oplossing. Toen vond ik deze:http://www.5bears.com/pcb.htm . Werkt met Photopapier en een laserprinter. Werkt ongeveer hetzelfde als Press'n Peel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Je hebt vooral kans dat de banen te smal zijn (ik weet niet waar dat uitmaakt) of dat banen te sicht bij elkaar liggen.
De EPSjes schelen gewoon een hoop werk.
check je mailbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik pak altijd een overhead sheet (van de hema, die werken om 1 of andere manier erg goed) en daar print ik 1x op normale stand op en dan 1 of 2 keer op lichte stand (hp deskjet 840c), dan is het zo donker als maar kan. Het werkt echt heel erg goed. Is het niet makkelijker om het eagle bestand te versturen trouwens? Kzal het 1 van deze dagen wel doen, maar nu beetje weinig tijd. Ik wens je trouwens veel succes met etsen en solderen memory, of mag je dat allemaal op school doen ofzo? Ik bedoel al die ic's aan 2 kanten solderen zal geen pretje worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2005 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Ja, ik kan het bij mijn studievereniging doen... Dat solderen wordt gewoon heel veel geduld hebben. Ik zie geen handige andere oplossing. Ik heb de conrad soldeernaald besteld en binnen en die is idd heel erg dun. Misschien scheelt dat wat.
Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 22:22:
Ik ben ook al een tijdje aan het prutsen met USB op de PIC18F4455, maar tot nu toe wil het niet echt :P. Mocht je een werkend stukje ASM code hebben, * MeMoRy houdt zich aanbevolen.
Hoe ver ben jij?
Ik heb een tijdje gekeken naar de C-code die bij de " PICDEM Full Speed USB" zit. Nu heb ik de USB firmware 2.0 gedownload en ben die helemaal aan het herschrijven voor de pic18FXX5X serie. Dat is een kl*tewerk, zeg!
Mijn codegrootte wordt minimaal 10 keer zo groot door usb... maar het dualport geheugen is wel een leuk trucje :D

[ Voor 18% gewijzigd door MeMoRy op 10-04-2005 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2005 @ 00:49:Is het niet makkelijker om het eagle bestand te versturen trouwens? Kzal het 1 van deze dagen wel doen, maar nu beetje weinig tijd.
Als dat zou kunnen, is denk ik wel het handigst.

@memory. Ik zal mijn vader eens vragen of hij mischien een stukje kan schrijven. Hij programeertje z'n leven lang al volgens mij, dus mischien weet hij wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Ik heb wel voorbeeld code, maar het probleem is dat het niet 'een stukje' is. Ik ben in communicatie met docenten en die beginnen allemaal te gniffelen als ik zeg dat ik het hele protocol wil implementeren... er bestaan chips die dat al allemaal voor je doen...
Ik programmeer ook al 16 jaar, de sinds 7 jaar steeds meer talen. Het lukt wel, het duurt alleen lang. Maar ja, ik heb de ledjes toch nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
Ik zag dat ik nog een voeding had liggen. M'n pa zei dat'ie het niet deed, dus ik ga een beetje solderen, sluit 'm aan. pats stroom in het hele huis eraf. 8)7 Dus hij deed het inderdaad niet.
Dus ik ben gisteren even langs een computerwinkel geweest en heb er even een goedkope voeding gekocht.
Afbeeldingslocatie: http://www.chrislakenvelt.nl/cube/klein/step6.jpg

Ik was vergeten om van 1 soort draadweerstanden, 2 te kopen 8)7 , dus heb ik gisteren bij de okaphone nog even een andere draadweerstand gekocht.
Afbeeldingslocatie: http://www.chrislakenvelt.nl/cube/klein/step7.jpg

Gaatjes erin en Busjes erin.
Afbeeldingslocatie: http://www.chrislakenvelt.nl/cube/klein/step8.jpg

Alle molex draadjes eraf gesoldeerd.
Afbeeldingslocatie: http://www.chrislakenvelt.nl/cube/klein/step9.jpg

Draadjes aan de Busjes gesoldeerd
Afbeeldingslocatie: http://www.chrislakenvelt.nl/cube/klein/step10.jpg

Andere kabeltjes afgeknipt en wat krimpkous omheen gedaan. (mischien heb ik de andere draadjes nog wel een keer nodig)
Afbeeldingslocatie: http://www.chrislakenvelt.nl/cube/klein/step11.jpg

Voeding in elkaar.
Afbeeldingslocatie: http://www.chrislakenvelt.nl/cube/klein/step12.jpg

En de getalletjes eronder.
Afbeeldingslocatie: http://www.chrislakenvelt.nl/cube/klein/step13.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chrislakenvelt schreef op zondag 17 april 2005 @ 16:40:
Ik zag dat ik nog een voeding had liggen. M'n pa zei dat'ie het niet deed, dus ik ga een beetje solderen, sluit 'm aan. past stroom in het hele huis eraf. 8)7 Dus hij deed het inderdaad niet.
Dus ik ben gisteren even langs een computerwinkel geweest en heb er even een goedkope voeding gekocht.
[afbeelding]

Ik was vergeten om van 1 soort draadweerstanden, 2 te kopen 8)7 , dus heb ik gisteren bij de okaphone nog even een andere draadweerstand gekocht.
[afbeelding]

Gaatjes erin en Busjes erin.
[afbeelding]

Alle molex draadjes eraf gesoldeerd.
[afbeelding]

Draadjes aan de Busjes gesoldeerd
[afbeelding]

Andere kabeltjes afgeknipt en wat krimpkous omheen gedaan. (mischien heb ik de andere draadjes nog wel een keer nodig)
[afbeelding]

Voeding in elkaar.
[afbeelding]

En de getalletjes eronder.
[afbeelding]
heb je misschien een schema hoe je de weerstanden op je voeding hebt aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
Even kijken hoor.

Voor de -5, -12 en ground heb je geen weerstand nodig.

De 3.3, 5 en de 12 hebben wel een weerstand nodig.
3.3: 6.8R 5W
5: 4,7R 11W
12: 10R 25W

Dan moet je ze zo schakelen

code:
1
2
3
4
5
6
7
|        |----- 12V-----|weerstand|-----bus
|print-   |----- 5V------|weerstand|-------bus
|plaat   |--- 3.3 ------|weerstand|-------bus
|        |
|        |----- -5V --------------------------bus
|        |----- -12V-------------------------bus
|        |----- Ground --------------------bus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 17:34
Ehh, zo moet je ze dus *niet* schakelen ...

Ze moeten niet in serie met de bus maar naar ground toe,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
                     .----------------0 +5
                     | .--------------0 +12
                     | |  .-----------0 +3.3
                     | |  |        .--0 0
  .---------------.  | |  |    ___ '-----------.
  |              ----o-|--|---|___|----------o-'
  |               |    |  |    ___           |
  |              ------o--|---|___|----------o
  |     Psu       |       |    ___           |
  |              ---------o---|___|----------o
  |               |                          |
  |               |                          |
  '-----------|---'                          |
              |                              |
              '------------------------------'
created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24www.tech-chat.de

Zie ook : [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

-- edit ---

Daar staat zelfs het tekeingetje erbij

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/voeding/atx-dummyload-tester.gif

[ Voor 14% gewijzigd door Sine op 17-04-2005 23:23 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
... uhm.. is al gedaan in een andere topic... kan hem ff niet meer vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:12

Zeror

Ik Henk 'm!

hmm, als ik zo eens zie is dit niet het makkelijkste project.

Ik wacht op resultaten ;)

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Sine schreef op zondag 17 april 2005 @ 23:19:
Daar staat zelfs het tekeingetje erbij

[afbeelding]
Als ik goed reken loopt er continu 19 Watt weg... aangezien de hele cubus maar max 36 Watt zal gaan gebruiken, heb je dus een efficiency van 65 %. Dat is echt energieklasse F... lekker voor het milieu...
Is er geen ander trucje om de voeding te misleiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je geen kabeltjes nodig hebt, altans niet voor elke LED apart.
tegenwoordig kun je in een stroomkring een digitaal signaal mee laten reizen met de stroom. In dit signaal zit verpakt dat b.v.b. de LED op positie X = 2, Y = 3, Z = 10 moet gaan branden.
de andere LED's merken dat dit niet voor hun is en doen dus niks.
Ik kan zo ff geen voorbeeld toepassing bedenken waarbij dit wordt toegepast

Maar de techniek staat voor niks tegenwoordig :P

Dit is voor de doe-het-zelver niet te doen, zelfs al zeg ik GAMMA :P

De chips die je hiervoor nodig hebt zijn ook vast niet vrij op de markt te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:04
dan moet je dus in elke led een chip hebben, en ik neem aan dat dat niet goedkoop is. ik denk niet dat dit een oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 12:40:
Ik denk dat je geen kabeltjes nodig hebt, altans niet voor elke LED apart.
tegenwoordig kun je in een stroomkring een digitaal signaal mee laten reizen met de stroom. In dit signaal zit verpakt dat b.v.b. de LED op positie X = 2, Y = 3, Z = 10 moet gaan branden.
de andere LED's merken dat dit niet voor hun is en doen dus niks.
Ik kan zo ff geen voorbeeld toepassing bedenken waarbij dit wordt toegepast

Maar de techniek staat voor niks tegenwoordig :P

Dit is voor de doe-het-zelver niet te doen, zelfs al zeg ik GAMMA :P

De chips die je hiervoor nodig hebt zijn ook vast niet vrij op de markt te krijgen
Zoals in straatlantaarns zeg maar. Die krijgen via het net een signaaltje dat ze aan moeten gaan :)

Maar zulke ledjes zijn er (nog) niet, dus dat is lastig.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Ik denk dat vooral de dipswitches, waarmee je het adres van de led in kunt stellen, in de weg zullen zitten... je hebt er al 10 nodig per led voor 1000 leds.. :P
Of je maakt herprogrammeerbare leds... 1000 chips programmeren voor 1 cube... dit is toch wel iets makkelijker :D
De oplossing van dingetje(?) doet het wel met aparte controllers, maar die heeft hij laten maken en de leds zitten wat verder uit elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap het probleem niet zo, want je hebt door de led kubus al wel belasting op zowel de 12 volt en de 5 volt lijn en volgens mij wordt in voedingen de 5 volt weer omgezet naar 3,3 volt dus die is ook niet echt een zware belastings weerstand nodig. Die andere weerstanden kunnen dus gewoon weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
F*ck... :( Heb ik zo'n Ferm dremelding gekocht... Dremel boortjes, frees ect erbij... zodat ik mijn printjes en arcyl kan boren. Passen de kleine (0,8 mm ect) boortjes niet in de kop die erbij zit! Moet ik weer iets extra's kopen...

[ Voor 6% gewijzigd door MeMoRy op 22-04-2005 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
MeMoRy schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 19:22:
F*ck... :( Heb ik zo'n Ferm dremelding gekocht... Dremel boortjes, frees ect erbij... zodat ik mijn printjes en arcyl kan boren. Passen de kleine (0,8 mm ect) boortjes niet in de kop die erbij zit! Moet ik weer iets extra's kopen...
Ja, irritant is dat hè. Ik heb zelf ook een Ferm en heb daar een Proxxon boorkopje voor gekocht bij de Praxis geloof ik. Als je de zwarte geribbelde 'rand' van het uiteinde van je Ferm draait kun je dat boorkopje erop zetten. Wat ik zelf heb gedaan is een stukje van dat blauwe plastic schroefdraad afzagen zodat die zwarte rand er weer opkan en het Proxxon boorkopje tegelijkertijd erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-04 21:00
Ik heb een tijdje terug een kubus van 3 * 3 * 3 gemaakt.
Deze deed het goed

Nu heb ik paar dagen terug 1000 leds besteld (en wat reserve) om een 10 * 10 * 10 kubus te maken

Dat word nog eens wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Een paar dagen terug?? Via inkoopacties?? Hij heeft de levering net binnen, volgende is pas weer over een hele tijd :P })
Edit:
Ik ben net met mijn dronken harses op een idee gekomen... heb een stukje papier om het boortje gerold. Het past. ik kan nu iig door hout boren. Morgen acryl proberen :P

Edit 2:
Ok mislukt...Gelukkig is mijn boortje nog heel... volgende keer niet met mijn zatte harses gaan FERMen....
Ik heb nog eens naar dat Proxxon gekeken... die hebben ook betere boortjes
Afbeeldingslocatie: http://www.proxxon.com/images/produkte/28854.gif
Die hoef je niet eens in zo'n drieklauwbit te steken...

[ Voor 79% gewijzigd door MeMoRy op 23-04-2005 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:06

McFizban

Hackito ergo sum.

Als je dit soort boortjes gebruikt MOET je een boorstandaard gebruiken !!!!
Draag in ieder geval een veiligheidsbril.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
McFizban schreef op donderdag 28 april 2005 @ 10:10:
Als je dit soort boortjes gebruikt MOET je een boorstandaard gebruiken !!!!
Draag in ieder geval een veiligheidsbril.
Ging ook wel goed uit de losse pols, hoor... :P Alleen niet wanneer je dubbelzijdige PCBtjes boort, want dan moeten de gaatjes recht zijn...

Maar je bent 5 dagen te laat: ik had wel een oog kwijt kunnen raken! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwil niet vervelend doen ofzo, maar als je nou eventjes bij www.voti.nl (ca 11 euro)kijkt heb je daar 2e hands printboortjes, deze boren veel netter en beter gaatjes in printplaat en ook acryl gaat erg goed. Allen verdomd voorzichtig zijn dat je er niet vanaf de zijkant tegenaan stoot, want dan gaan ze echt veelste snel stuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
'k Heb vandaag een printplaat ontvangen (bij de okaphone waren ze op), wanneer ik ga etsen weet ik nog niet.

De ledjes zijn gisteren verzonden, maar helaas zijn ze vandaag niet bezorgt. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
bij mij wel! :D
Was al begonnen met solderen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
Er zal morgen zeker ook geen post bezorgt worden op koninginedag?...Balen, dan moet ik nog tot maandag wachten. }:O

@memory: Heb jij je ledjes al getest of ze het doen? Beetje lastig als 1 ledje het niet doet en helemaal precies in het midden zit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Ja, was ik al lang van plan....
Ik heb iets gemaakt, zodat ik een ledje heel snel kan testen als ik het pak om te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
ken536 schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 00:43:
Ik heb een tijdje terug een kubus van 3 * 3 * 3 gemaakt.
Deze deed het goed

Nu heb ik paar dagen terug 1000 leds besteld (en wat reserve) om een 10 * 10 * 10 kubus te maken

Dat word nog eens wat
foto's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
Ik heb net 1 minuut geleden mijn ledjes ontvangen. Ik ga ze nu testen en solderen. Vannavond zal ik wel wat foto's posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:06
erg leuk projectje dit. Ik heb niet super veel tijd om "even" 1000 ledjes te solderen bijvoorbeeld. Heb wel weer de ervaring om aansturing via bijvoorbeeld een Microcontroller te doen. Misschien samenwerking met iemand mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Ha... beetje te laat mee....
Als je assebly code kan leveren voor een USB interface van de pif18f2455 graveer ik je naam er wel op ;)
Ik ben nu al weken aan het coden en de originele code is door de USB interface zeker 20 keer zo groot geworden. Had toch zo'n interfacechipje moeten nemen...

Ik ben overigens ook begonnen aan een DirectX progje waarmee je de kubus kan programmeren en filmpjes kan previewen.... Zo hoef ik later niet alles te renderen op mij 200 Mhz laptopje (lukt waarschijnlijk niet) maar stream je gewoon iets direct van CD naar USB (was een van de eerste laptops met usb en windows 2k blijkt te draaien met 24 Mb ram).
700 MB / (24 fps * 1000 bits) = 29166 seconden = 486 minuten = 8 uur. Lukt wel :*)

24 fps is genoeg voor een fimpje, de refreshrate blijft 50-60 hz en ik wil interlacen om flikkeren tegen te gaan.

PWled, heb jij nog leuke ideen voor animaties gehad? Ik ben nu bezig met allerlei translaties, rotaties, scaling, 3D lichtkranten, planeten met satelieten, stuiterende balletjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou nee, niet echt, want het is nogal een pokkewerk om elk ledje elke keer weer aan te klikken voor elk stapje van de animatie en dus niet zoveel animaties kunnen maken. Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe jij dat nou gaat doen met directx, alhoewel ik bang ben dat ik daar toch niet echt iets van snap, omdat dat vast niet in visual basic gebeurt :P, maar toch wel interesse hoe dat werkt.

Ik had nog wel het idee om er een keer space invaders in te proggen :9

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2005 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:06
MeMoRy schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 12:43:
Ha... beetje te laat mee....
Als je assebly code kan leveren voor een USB interface van de pif18f2455 graveer ik je naam er wel op ;) ..
Dat ding heeft toch al het standaard USB 2.0 protocol aan boord? aansturing zou dan gewoon in de datasheet moeten staan? Ik ga wel even kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
savale schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 14:32:
Dat ding heeft toch al het standaard USB 2.0 protocol aan boord? aansturing zou dan gewoon in de datasheet moeten staan? Ik ga wel even kijken...
uhm... nee.. je moet het hele protocol zelf coden :D... daarom ben ik er ook zoveel tijd aan kwijt... zit er bijna over te denken om alsnog zo'n extern chipje to kopen... de rest van de code is namelijk al lang af...
Verder savage, moet je wel bedenken dat die kubus zodra die af is direct naar een productieomgeving zal gaan... het hebt dus geen tijd om er mee te spelen... zonde van je tijd zou ik zeggen... ik maak hem wel af.

@pwled... directx3d valt wel mee... als je de DirectX SDK hebt en Visual C++ kan hij automatisch een voorbeeld voor je maken, dan hoef je alleen nog wat dingen te veranderen... ben ik nu aan het uitzoeken.
Je moet natuurlijk wel iets van C weten....

[ Voor 14% gewijzigd door MeMoRy op 03-05-2005 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vroeg me vooral af hoe je dan de ledjes aan kreeg, als in, is het nog steeds een kwestie van elk plaatje wat anders is opnieuw alle ledjes aanklikken? Of heb je een soort 3d tekenprogramma ervan gemaakt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Ik ga het met de wiskunde aanpakken... heb geen zin om te tekenen.

Bijvoorbeeld een lijn van punt (0,0,0) naar (2,2,5)

for z=0 to 5
A[z*2/5][z*2/5][z]=1;

zoiets....dat werkt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Wat een kl*te werk is dat solderen, zeg... Dat ijzerdraad hechtte voor geen meter, ook al is het vertind...
Ik zit nu op ongeveer 9% van de kubus=1 vlak van 10x10 (te druk met de studie). hoever ben jij al chris?

Tip voor mensen die dit ook maken: gebruik soldeer hulp vloeistof, bijvoorbeeld S-39... Dan blijft het tin veel beter op het ijzer zitten... zorg er dan wel voor dat de ruimte extra goed geventileerd is! Inademen van de walmen is zeer ongezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
MeMoRy schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 14:31:
Tip voor mensen die dit ook maken: gebruik soldeer hulp vloeistof, bijvoorbeeld S-39...
S-39... dat heb ik een keer gebruikt toen ik een schakelaartje met ingebouwd lichtje in m'n kast had gebouwd om een fan in en uit te schakelen. Klein beetje S-39 gemorst op het schakelaartje; gevolg: na een tijdje viel het lichtje opeens uit en was het plastic zo zacht geworden als boter (bij wijze van spreken). 8)7 Ik zou iig niet dat kwastje gebruiken wat aan de draaidop vast zit; da's veel te groot en je druppelt waarschijnlijk een stel LED's onder die ook zullen smelten. :X S-39 is meer iets om te gebruiken als je koperen buizen aan elkaar gaat hardsolderen ofzo. In ieder geval uitkijken met dat spul als je elektronica gaat solderen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Niet online
MeMoRy schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 14:31:
Tip voor mensen die dit ook maken: gebruik soldeer hulp vloeistof, bijvoorbeeld S-39... Dan blijft het tin veel beter op het ijzer zitten... zorg er dan wel voor dat de ruimte extra goed geventileerd is! Inademen van de walmen is zeer ongezond.
offtopic:
Dat hadde we in de brugklas ook dat spul. Daar drukten we dan altijd de soldeerbout helemaal in, want dan ging het zo lkkr roken en sissen>:)
Misschien kwam het daardoor, en ging er niet iets fout bij de bevalling 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Even een tip voor de soldeerders die denken dat ze S39 moeten gebruiken:

S39 is voor LEIDINGEN

en niet voor electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
En handig om ijzerdraad mee aan elkaar te solderen

(voor de mensen die dit topic niet hebben gelezen en alleen S-39 zien staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
Ik heb 4 layers af. Maar vraag niet hoe 8)7 . de eerste 3 zijn toen ik ze er voorzichtig afhaalde bol gaan staan. Daarna heb ik nog wat andere dingen met het ijzerdraad gedaan en was het rolletje op, heb toen nieuwe gekocht en dat ijzerdraad hechte echt voor geen meter, terwijl dat hetzelfde merk was zelfde dikte etc.. Heb daarna niet meer gesoldeert, toen dacht ik al dat ik een soldeermiddel nodig had.

'k Was morgen van plan om wat vloeistof te gaan halen, maar nu weet ik iig dat ik S-39 moet hebben ;) .

Voorderest heb ik een hele hoop dingen voor op de printplaat 'gesampled', deze kunnen deze week of volgende week aankomen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Doh! Ik heb gewoon voor alles betaald... Maar ja, sommige mensen moeten dat doen, anders zijn al die bedrijven binnen no time falliet.

Het is me idd opgevallen dat het ijzerdraad kromtrekt wanneer je het warm maakt. Zal wel een soort geheugenwerking van het metaal zijn.
Ik heb overigens een andere aanpak dan jij. Ik klem een stukje ijzerdraad (op maat) op een houten blok en soldeer dan de ledjes aan de + kant erop. Als ik 10 van die stukjes heb, soldeer ik ze in de andere richting vast aan de - kant. Dat laatste doe ik op stukjes ijzerdraad (ook op maat, iets korter wel) waar ik al soldeer op de juiste plaatsten heb gedaan. Dat gaat redelijk snel.... sneller dan de eerste stap.
Zo heb ja dan een plak van 10x10

Als ik een digicam had, had ik foto's gepost |:(

@Aham brahmasmi:
Een kwastje hoor je af te strijken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
De meeste halfgeleiderfabrikanten bieden deze service op hun website aan, en dan is het dus gewoon hun verantwoording. Ze zouden altijd de service kunnen veranderen of verwijderen.

'k Heb trouwens vanmiddag even S-39 gekocht, gelijk even uitgeprobeerd, en het werkt echt perfect. Heb vanmiddag gelijk nog even 1 layer gemaakt. Bij deze was de 'kromheid' echt een stuk minder. :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Idd, het gaat nu als een tiet, zeker 4 keer zo snel als zonder! Ik heb die eerste ook maar opnieuw gedaan, dan door beweging bleven soldeerpunten los gaan. En je hebt met dat s-39 ook minder soldeer nodig, dus het ziet er beter uit.

Note to self: Niet vergeten om steeds je handen te wassen |:( :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:11
uuuh S-39 zorcht er wel voor dat alles sneller gaat roesten, je kan beter tin met vloeimiddel gebruiken of een beetje purine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
kippy schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 14:15:
uuuh S-39 zorcht er wel voor dat alles sneller gaat roesten, je kan beter tin met vloeimiddel gebruiken of een beetje purine.
Dat idee had ik ook al, dat S39 wel voor mechanisch goede soldeerverbindingen zorgt, maar het oxideert wel. In 'normale' elektronicasoldeer zit sowieso vloeimiddel; massieve tin zonder vloeimiddel kun je dan ook niet gebruiken voor elektronica, omdat dat voor geen meter hecht. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
Ik gebruik geen ijzerdraad, maar soldeer gewoon de pootjes direct aan elkaar vast.

www.project11.nl/reactokrato/ voor een tutorial

[edit]

Dit is overigens niet mijn kubus, maar van iemand die ik ken

Die van mij is namelijk recht gesoldeerd :P

[/edit]

Ook gebruik ik soldeertin waar al automatisch hars inzit. Heb dus ook geen problemen met het aan elkaar krijgen van de pootjes.

met mijn 3 * 3 * 3 kubus had ik maar 1 losgesprongen verbinding, maar dat kwam door mijn ondoe.

Gelukkig gebeurde dit niet juist midden in de kubus.

Ook nog een filmpje van mijn 3 * 3 * 3 cube: www.project11.nl/zooi/ledcube_3_3_3.avi
(Daar gaat mijn datalimiet :P)
Deze is overigens ook volledig aangestuurd door een PIC met de programmeertaal JAL en daarbij ook nog een schuifregister. Maar probeer vooral allemaal even JAL. Veel makkelijk dan ASM ofzo en het lijkt een 'klein' beetje op PHP

[ Voor 9% gewijzigd door ken536 op 13-05-2005 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 18:40:...En de ledjes van de inkoopactie hebben nog eens kortere pootjes dan die van de conrad,...
Even een oude quote ophalen (read the topic before replying :( )

1000 leds aan elkaar met pootjes van 2 cm zal betekenden dat je door de bomen het bos niet meer kan zien Door de leds de kubus niet meer kan zien. :P
Verder begrijp ik niet waarom dat schuifregister gebruikt wordt.... Die 9 kathode en 3 anodes kunnen makkelijk op port A en B van de PIC. Je hebt maar 12 van de 13 beschikbare uitgangen nodig!

[ Voor 7% gewijzigd door MeMoRy op 13-05-2005 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
MeMoRy schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 19:56:
[...]

Even een oude quote ophalen (read the topic before replying :( )

1000 leds aan elkaar met pootjes van 2 cm zal betekenden dat je door de bomen het bos niet meer kan zien Door de leds de kubus niet meer kan zien. :P
Verder begrijp ik niet waarom dat schuifregister gebruikt wordt.... Die 9 kathode en 3 anodes kunnen makkelijk op port A en B van de PIC. Je hebt maar 12 van de 13 beschikbare uitgangen nodig!
Ik heb schuifregister gebruikt, omdat ik daar mee wou leren werken. Ook kan ik je er dan knopjes enzo op zetten voor verschillende programma's.

Tevens neemt het werken van schuifregisters veel minder geheugen in beslag en kan ik hem zo makkelijk uitbreiden

die 1000 leds kubus moet ik ook nog eens via printpoort aan schuifregisters hangen. Heb ik er vast ervaring mee. PIC heeft geen zin meer. Te weinig geheugen :'(

En over die leds: die ledkubus van mijn filmpje, zitten ook direct aan elkaar. Toch kan ik er het figuur goed in zien!

[ Voor 15% gewijzigd door ken536 op 13-05-2005 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
ken536 schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 20:10:
En over die leds: die ledkubus van mijn filmpje, zitten ook direct aan elkaar. Toch kan ik er het figuur goed in zien!
Dat komt omdat die kubus maar 3x3x3 is. Dan kan je de achterste nog wel zien, maar als je 10x10x10 hebt dan kan je de achterste niet meer zien. Volgens mij had memory hier een berekening gemaakt dat je voor 10x10x10, 4.5cm tussen de middens moet hebben, maar dat is een beetje een lastige grootte daarom nemen wij 4cm.

Heb overigens vandaag weer 1 krome layer gedesoldeerd en weer gesoldeerd. 't Zag er weer zo strak uit als het maar kan. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
chrislakenvelt schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 21:01:
[...]

Dat komt omdat die kubus maar 3x3x3 is. Dan kan je de achterste nog wel zien, maar als je 10x10x10 hebt dan kan je de achterste niet meer zien. Volgens mij had memory hier een berekening gemaakt dat je voor 10x10x10, 4.5cm tussen de middens moet hebben, maar dat is een beetje een lastige grootte daarom nemen wij 4cm.

Heb overigens vandaag weer 1 krome layer gedesoldeerd en weer gesoldeerd. 't Zag er weer zo strak uit als het maar kan. :*)
Ik denk dat het wel mee valt met die 4 cm.

Hoeveel layers heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
3 Goede layers en 1 kromme. Ik hoop morgen de kromme layer te doen, en dan gelijk ook een 5e layer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
OK ken538, dan mag jij een kubus van 1000 leds maken door de pootjes te verbinden. Moet je ook dezelfde ledjes hebben die chris en ik hebben.
Mag je daarna de foto's bij het "grootste mislukkingen" topic posten...

Ik maak morgen laag 3 en misschien 4...

[ Voor 5% gewijzigd door MeMoRy op 13-05-2005 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
MeMoRy schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 23:33:
OK ken538, dan mag jij een kubus van 1000 leds maken door de pootjes te verbinden. Moet je ook dezelfde ledjes hebben die chris en ik hebben.
Mag je daarna de foto's bij het "grootste mislukkingen" topic posten...

Ik maak morgen laag 3 en misschien 4...
bedankt voor je vertrouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
Net zijn leds binnengekomen. Blijk de pootjes maar 1 cm te zijn. :'(

Dan toch maar die ijzerdraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kromheid van lagen had ik ook last van, maar gewoon voorzichtig beetje rechtgebogen en later, toen ik de lagen aan elkaar soldeerde gewoon een afstandhoudertje gemaakt van plexiglas met 2 inkepingen erin die 4 cm uit elkaar stonden, die tussen de 2 lagen zetten op de 2 ijzerdraadjes die je aan elkaar wilt solderen met een dwars ijzerdraadje en alle afstanden zijn gelijk. Hierdoor trekt hij ook verder recht, moest echter wel 1 ijzerdraadje door het midden doen, dit ziet er wel wat minder goed uit, maar is er wel veel rechter door geworden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2005 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 12:11:
Kromheid van lagen had ik ook last van, maar gewoon voorzichtig beetje rechtgebogen en later, toen ik de lagen aan elkaar soldeerde gewoon een afstandhoudertje gemaakt van plexiglas met 2 inkepingen erin die 4 cm uit elkaar stonden, die tussen de 2 lagen zetten op de 2 ijzerdraadjes die je aan elkaar wilt solderen met een dwars ijzerdraadje en alle afstanden zijn gelijk. Hierdoor trekt hij ook verder recht, moest echter wel 1 ijzerdraadje door het midden doen, dit ziet er wel wat minder goed uit, maar is er wel veel rechter door geworden.
wat voor ijzerdraad gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
LEES DE TOPIC NOU EENS DOOR!!!!

tjongejongejonge... normaal moet je mensen die nieuwe topics openen altijd verwijzen naar andere oude topics... nu zit hij in de goede topic, leest hij hem nog niet

0,7 mm verzinkt... zo dun mogelijk eigenlijk, maar wel stevig.

@PWLed: ik had het gezien op de foto. Lijkt mij structureel ook de stevigste, maar toch praktische oplossing. Doe je dat niet, dan kan je hem in het midden in elkaar deuken. je moet dan al 2410 slodeerpunten maken. Wil je het nog steviger maken moet je 3000 soldeerpunten maken = nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>:) als iemand het nog echt groots wil aanpakken O-) , check de Cubatron
8) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 21:32:
>:) als iemand het nog echt groots wil aanpakken O-) , check de Cubatron
8) :P
offtopic:
das best netjes >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Oud nieuws...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
Ik ga denk ik voor de 2310 contactpunten: 2000 voor de ledjes, 100 voor de linkerkant, 100 voor de rechterkant, 100 voor de boven kant, 10 voor de lijn door het midden. De onderkant maak ik niet aan elkaar vast omdat ik die ijzerdraden door plexi of iets anders heen steekt en dat sterk genoeg is.

Heb overigens vandaag de 7e layer afgemaakt. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Ik heb ook plexiglas (eigenlijk lexan) gebruikt... plus iets extra: Ik ben naar de halfords gegaan om raamfolie te halen. Dat 'plak' (gedoe: gebruik heel veel water!) je op het plexiglas. Ik heb silver 50% genomen. Dan lijkt het plexiglas normaal een spiegel, waardoor je je cubus gereflecteerd ziet, maar als het het licht aan de onderkant aandoet (witte leds) dan zie je de zelfgemaakte elektronica!
Het raamfolie moest wel besteld worden (blijkbaar mag het van de wet niet meer zomaar op alle ramen van je auto) en de verzendkosten waren 7,50... :'( Maar het effect mag er wezen. Ik ga het ook gebruiken voor mijn volgende casemod.

Plaatjes komen zodra hij af is. Ben bij laag 3, ik heb het te druk met mijn studie (laatste loodjes, wil in september beginnen met afstuderen). En de jongen die zijn spullen beschikbaar zal stellen voor het belichten, ontwikkelen en etsen heeft het ook te druk.

[ Voor 4% gewijzigd door MeMoRy op 16-05-2005 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
Nu komen er weer een paar pics van mijn kant. Het laat een beetje zien hoe mijn afgelopen 3 weken zijn verlopen :D

Afbeeldingslocatie: http://www.chrislakenvelt.nl/cube/klein/step14.jpg
Pakketje binnengekomen.

Afbeeldingslocatie: http://www.chrislakenvelt.nl/cube/klein/step15.jpg
Een hele hoop ledjes

Afbeeldingslocatie: http://www.chrislakenvelt.nl/cube/klein/step16.jpg
Negatieve kant aan het ijzerdraad.

Afbeeldingslocatie: http://www.chrislakenvelt.nl/cube/klein/step17.jpg
En dan de Positieve.

Afbeeldingslocatie: http://www.chrislakenvelt.nl/cube/klein/step18.jpg
Tot dat je er 10 klaar hebt

Afbeeldingslocatie: http://www.chrislakenvelt.nl/cube/klein/step19.jpg
Close-up ofzo :X

Heb vandaag ook een plaat polystyreen gekocht, en een boortje van 0,8mm. Helaas brak deze naar 25 gaatjes af 8)7 , dus moet ik weer een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

w00t mooi gedaan, ziet er zeer netjes uit.
was zeker tering veel werk ;) nu moet ie nog werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Wilde er eerst ook een gaan maken, maar is toch echt veel werk. Ziet d'r wel super _/-\o_ uit. Heel veel succes met het aansturen en de rest :) Wil hem graag zien als die af is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevie
  • Laatst online: 24-08 08:46
Die knaap is wel een LED pro, hij speelt er echt mee, als je dat kan kan je volgens mij iedere case modden, want iedereen wil dit toch op zn kast??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nevie schreef op zondag 22 mei 2005 @ 01:00:
Die knaap is wel een LED pro, hij speelt er echt mee, als je dat kan kan je volgens mij iedere case modden, want iedereen wil dit toch op zn kast??
zon hele stellage boven op mn computerkast ?.. nee, meer iets voor in de huiskamer ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Lees de openingspost: (en de rest van de topic)
Dit is geen case bekleding, of bekleding voor wat anders.
Dit is voor een 3D display cube.

@chris, tip: ik heb van iemand gehoord dat je de residue S-39 er na het solderen af moet wassen. Anders gaan je verbindingen er als nog aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevie
  • Laatst online: 24-08 08:46
Dat weet ik, maar alsnog, zou zoiets echt wel bij mn case willen met vette effecten voor je proc en hd activiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
Afwassen? 8)7 . Ik had alles met een papieren zakdoekje er een beetje afgehaald. Maar het zou idd wel kunnen, aan de zijkanten zijn er bij mij 2 of 3 los gegaan.

MOET je het er afwassen, of kan het bv. ook dmv zo'n bus geperste lucht zodat je het er afblaast?

[ Voor 24% gewijzigd door chrislakenvelt op 22-05-2005 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 17:34
Met S39 krijg je idd zelf oplossende schakelingen ( (C) Kay )

Electronica moet je nooit maar dan ook echt NOOIT met S39 solderen !!!

Eigenlijk moet je helemaal niks met S39 bakken ... daar zijn tegenwoordig veel minder aggresieve alternatieven voor

[ Voor 31% gewijzigd door Sine op 22-05-2005 14:14 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat losgaan aan de zijkanten is wel redelijk normaal. Die foto's lijken echt precies op het eindresultaat wat ik kreeg na het solderen enzo, altijd cool om er 2 te hebben. Kunnen we neit een keer alle 3d kubussen naast elkaar zetten en dan 1 grote 3d voorstelling maken? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 16:28:
Dat losgaan aan de zijkanten is wel redelijk normaal. Die foto's lijken echt precies op het eindresultaat wat ik kreeg na het solderen enzo, altijd cool om er 2 te hebben. Kunnen we neit een keer alle 3d kubussen naast elkaar zetten en dan 1 grote 3d voorstelling maken? :Y)
Wie weet :P

Heb nu in ieder geval 5 en een halve laag af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
geen tijd... geen tijd... je bent 2 uur per laag bezig (ik wel)... over twee weken zijn al mijn vakken afgelopen. Dan heb ik hem in 3 dagen af...

Ik zit naar de helderheid van de leds te kijken en ik vraag me toch af of ik niet die 180 graden powerleds had moeten nemen. Die had ik zelfs diffuser kunnen maken met een stukje schuurpapier. of een beetje zilverlak bovenop als een soort reflector.
Het ziet er allemaal erg donker uit :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Mooi om te zien dit :)
Wie is nu de eerste die met een 3 kleuren kubus gaat komen? ;)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
Meerdere kubussen en dan een voorstelling maken lijkt me kewl 8) . Ik woon trouwens vlakbij Groningen.

De lagen aan elkaar vastmaken vindt ik ook nog wel een ramp :+ . Had eerst 2 layers in m'n styreen geprikt en geprobeerd ze zo aan elkaar vast ze maken, dat werkte niet echt lekker. Ben daarna de layers 1 voor 1 d'r in gaan zetten en dan gelijk de lijn door het midden eraan vast gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben te vinden rond Emmen dus das opzich niet zo heel ver weg. Wat ik heb gedaan om alles vast te maken is de hele plaat waar de kubus vast op werd gemaakt op de kop hangen, dan helpt de zwaarte kracht een handje met het rechtzetten, ff foto opscharrelen:

Afbeeldingslocatie: http://img81.echo.cx/img81/4180/opdekop7du.th.jpg

Dit werkt echt heel goed, alleen laatste laag is lastig, omdat je dan nogal weinig ruimte over hebt en hij is best wel zwaar en als hij dan over de tafel heen hangt ben je flink tegengewicht nodig, gelukkig was mijn regelbare voeding zo aardig om te helpen :P

Het werkt echt heel goed, 2 afstandhoudertjes maken met de goed afstand (4 cm) op deze manier:

Afbeeldingslocatie: http://img81.echo.cx/img81/7075/afstand9nw.gif

Deze op de 2 aan elkaar te zetten lagen zetten, zo dicht mogelijk bij het te solderen punt en alles blijft netjes 4 cm uit elkaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Leuke kikkers op de muur ;) Ook leuk theeservies :D

Maar op z'n kop was ook hoe ik het wilde gaan doen.... lijkt me wel zo handig.
Heb jij overigens je PCB uit de losse pols geboord? of heb jij zo'n dremel kolomstandaard gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ma spaart kikkers en het theeservies dat staat daar een beetje stof te happen eigenlijk, maar weer ontopic :P. PCB niet uit de losse pols boren, kweenie hoeveel jij uit wilt geven aan nieuwe boortjes, ik heb al 2x ged8, ff 2 gaatjes uit losse hand boren en is 2x fout gegaan 8)7. Ik had nog een oude boorstandaard van een normale boor, hierin ff van hout een houdertje gemaakt voor dremel (op de dremel zit een schroef aansluiting en toevallig een boor die een groot genoeg gat creeerd) en dan maar boren, toen bij de hele pcb 2x boortje gebroken en dat was 2x omdat ik met mijn hand vanaf de zijkant tegen het boortje aanstootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
Uit de losse pols boren in idd een ramp :D . Voor mijn polystyreen moest ik 49 gaatjes uit de losse pols doen omdat m'n boorstandaard niet verder kwam 8)7 .

M'n kubus is overigens bijna klaar.

[ Voor 4% gewijzigd door chrislakenvelt op 27-05-2005 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een verbetering gemaakt op mijn led kubus, hij heeft nu een regelbare schakelende voeding om de intensiteit van de ledjes in te stellen tussen de 4,5 en 12 volt. Dit betekent dat de kubus alleen nog op 5 en 12 volt werkt en dus door een computer voeding/voeding van mijn externe Hdd kan worden gevoed 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog maar even een fototje van het schakelende voeding printje:

Afbeeldingslocatie: http://img231.echo.cx/img231/6215/voeding3am.th.jpg

Dat zwarte blokje ervoor is de voeding die nu de hele kubus voed, best wel klein als je het mij vraagt :D

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Hey, maar ik heb ook zo'n soort extern hdd voedinkje... Maar die levert maar 1,5A bij 5V en 1,8A bij 12V... da's toch nooit genoeg voor alle leds aan?

[ Voor 6% gewijzigd door MeMoRy op 31-05-2005 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 20:24:
Nog maar even een fototje van het schakelende voeding printje:

[afbeelding]

Dat zwarte blokje ervoor is de voeding die nu de hele kubus voed, best wel klein als je het mij vraagt :D
Dat lijkt mij erug klein als ik zag dan mijn led par met 400 neon leds een 24v travo nodig had met 8A op secundaire kant. en de brugcel uit mijn kapotte versterker eentje van 16 A werd gewoon flink warm.

ben benieuwt hoelang hij dit vol houd.

tevend ben ik bijna blind >:)

[www.ganzz.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naja, je moet er wel rekening mee houden dat het een schakelende voeding is, dus als je hem op 9 volt zet dan heb je al: 2/9*12 = 2,7 ampere en ledjes branden toch nooit allemaal volop. Ik heb gemeten en kom gemiddeld op ca 2,5 ampere uit, dus dat wil wel. Dit kastje van mij geeft 2 ampere bij 5 volt en 2 ampere bij 12 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
@Ganzz: We schakelen de leds, dus er branden er maximaal 100 tegelijk... 30 mA -> 3A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het net nog even gecontroleerd met de meetkaart in mijn computer, maar bij volle belasting zakt de 5 volt spanning toch tot ongeveer 4,7 volt en schommelt dan tussen de 4,5 en 4,8. Misschien toch maar computer voeding gebruiken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chrislakenvelt schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 19:42:
Uit de losse pols boren in idd een ramp :D . Voor mijn polystyreen moest ik 49 gaatjes uit de losse pols doen omdat m'n boorstandaard niet verder kwam 8)7 .

M'n kubus is overigens bijna klaar.
polystyreen is ook wel bekend als piepschuim... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrislakenvelt
Dan heb jij toch iets anders voor ogen denk ik 8)7 . Ik heb deze plaat gekocht, en daar stond met koeieletters boven 'polystyreen'. Ik weet niet of piepschuim ook polystyreen is, maar het is echt super stevig, maar zacht om te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
OMG! Ik had een tijdje niets gedaan aan mijn kubus, ga ik nu kijken: zwart/bruin uitgeslagen. ROEST! S-39 is niet alleen slecht bij solderen, het heeft ook nawerking. Ik heb me even laten informeren, nu gebruik ik purine.
S-39 is eigenlijk voor koper en dan moet je het er ook direct afvegen. (voor de personen die "gebruik nooit S-39" hebben gezegd, ik heb het ook niet meer gebruik nadat jullie dat hadden gezegd)

Nu met wat Kontakt 60 spray proberen dat roest weg te krijgen.
Ik heb intussen vorige week mijn allerlaatste college gehad (MSc MeMoRy f.t.), dus nu genoeg tijd om mijn kubus af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 14:11:
[...]

polystyreen is ook wel bekend als piepschuim... 8)7
Piepschuim word gemaakt van polustyreen :)

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MeMoRy schreef op maandag 06 juni 2005 @ 13:30:
OMG! Ik had een tijdje niets gedaan aan mijn kubus, ga ik nu kijken: zwart/bruin uitgeslagen. ROEST! S-39 is niet alleen slecht bij solderen, het heeft ook nawerking. Ik heb me even laten informeren, nu gebruik ik purine.
S-39 is eigenlijk voor koper en dan moet je het er ook direct afvegen. (voor de personen die "gebruik nooit S-39" hebben gezegd, ik heb het ook niet meer gebruik nadat jullie dat hadden gezegd)

Nu met wat Kontakt 60 spray proberen dat roest weg te krijgen.
Ik heb intussen vorige week mijn allerlaatste college gehad (MSc MeMoRy f.t.), dus nu genoeg tijd om mijn kubus af te maken.
volg dit topic al een tijdje en vind het een erg leuk idee, wel erg arbeids intensief.

Kleine tip voor iedereen, als het af is zou ik de hele cubus in sprayen met plastic spray of met Flux sk-10. dit helpt tegen oxidatie, en roest dus blijft ie mooi glimmen :) plastic spray is trouwens het beste alleen dan kan je er niet meer aan solderen, met flux wil het zelfs beter solderen(is een soldeer vloei middel doh }:O ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verzinkt ijzerdraad, zoals ik heb gebruikt wil ook helpen. zink roest niet geloof ik. Niet zolang je de led kubus niet onder water gebruikt in ieder geval 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
@The Vaporizer: Flux sk-10 word bij mij erg lelijk en kleverig als ik het gebruik op printjes.Heb jij dat ook of doe ik wat fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Flux is idd smerige plakkerige bagger. Gelukkig heb ik iets anders dan die troep. Overigens moet je het wel daarna weghalen met flux remover!
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste