Mijn zelfbouw RGB moodlight

Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste
Acties:
  • 91.475 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rGz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:51

rGz

Ik zou bijna zeggen meten is weten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren, met veel plezier kan ik vertellen dat mijn bamboe moodlight klaar is en deftig werkt :)
foto's kan je vinden op volgende link...

http://junglebedroom.spaces.live.com/

grtz Fanti :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 09:44
Ik zie hier wel eens wat schema's langskomen.. Met welke programma's tekenen jullie dit? Misschien handig mijn eigen schema eerst 100% op papier te zetten voordat ik aan de slag ga O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

autocad (electrical versie, of wel orginele met de extra add-ons), visio (mits extra stencils), orcad, multisim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Vandaag trouwens mijn chromoflex sturing aangesloten, ook even een tsop 1736 erop gesoldeerd, mooi spul! Daar ga ik zelf niet voor zitten knoeien en programmeren. Betergezegd, ik zou zoiets niet eens kunne programmeren, al die opties, werkt allemaal hardstikke netjes :)

Verlichting op mijn kamer is nu hardstikke leuk, alleen de kamer zelf nog niet, die zou ik eens moeten verbouwen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 09:44
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 21:18:
autocad (electrical versie, of wel orginele met de extra add-ons), visio (mits extra stencils), orcad, multisim
Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goede simpele RGB contoller kan je vinden op WWW.BIGCLIVE.COM
ik heb deze zelf, heeft 32tal programma modesn is zeer klein en zeer simpel :)...

moet je zeker eens proberen...
ik ben er erg tevreden over...

tip: als je bij deze controller RGB leds gebruikt, neem de common anode, want anders zullen ze ni branden... :)

GR Fanti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:36
Ik heb een simpele RGB controller gemaakt met een NE555, een fet en een schuifpot, werkt perfect.

Is er een manier om ook een autofader te maken, dus een variabele weerstand van 0-10K die random op en terugloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 08:28

BasilFX

BasilFX

LiquidSmoke schreef op maandag 25 juni 2007 @ 13:54:
Ik heb een simpele RGB controller gemaakt met een NE555, een fet en een schuifpot, werkt perfect.

Is er een manier om ook een autofader te maken, dus een variabele weerstand van 0-10K die random op en terugloopt?
Aansturen met een motortje die aan een microcontroller hangt is dan het makkelijkste, maar dan kun je net zo goed de ledjes direct met een microcontroller aansturen.

Ik ben zelf nu ook maar eens bezig geweest, 20 leds x 4 kleuren (RGBW). Alleen nog een controller maken, maar zit te denken aan domotica in mijn kamer :P
Afbeeldingslocatie: http://www.half-vol.nl/weblog2/images/album/img_6423_small.jpg
http://www.half-vol.nl/weblog2/index.php?p=photos&id=43

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 13:15
Ja ik heb al via google gezocht!
Zo nu mijn vraag. Weet iemand of er kant en klare (zelfbouw) kits te koop zijn?
Niet iedereen kan zelf een Eprom programmeren. Vandaar.

a backup is a man's best friend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf niet zoveel ervaring met elektronica, maar wil zelf een moodklok bouwen. Het idee erachter is dat het niet belangrijk is hoe laat het nu precies is, maar hoe jijzelf in de tijd staat. Moet je uiterlijke om half negen 's ochtends weg? De moodklok is om een uur of acht nog groen met een rooiig ondertoontje, maar wordt naarmate het meer halfnegen wordt steeds roder ter indicatie dat je tijd op is. Het idee moet nog uitgewerkt, maar dat komt tzt wel.

Heyster: ik heb in het verleden wel eens met Atmel microcontrollers gewerkt. Ik kreeg mijn pc niet zodanig geconfigureerd dat ik de controllers weer kon programmeren, dus heb ik het volgende gekocht : url]http://shop.tuxgraphics.org/electronic/microcontroller.html?id=243c42#avrusb500[/url]

Afbeeldingslocatie: http://shop.tuxgraphics.org/electronic/article07052_kit1.jpg

Dit is een zelfbouwkit die samen met de software je in staat stelt om op een buitengewoon makkelijke manier uC's te programmeren. Je hebt alleen maar een computer nodig met USB. De software is gebaseerd op Knoppix en draait overal. Microcontrollers programmeren valt te leren, anders is http://www.linuxfocus.org...mber2004/article352.shtml een leuke start.

Edit: verkeerd gelezen, dat dacht je een programmeerkit bedoelde :). Desalniettemin neemt deze kit wel veel moeilijkheden weg. (Hoop ik althans, ik heb hem nog niet in elkaar gezet).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2007 15:42 . Reden: Leesfout :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:36
spotnie schreef op maandag 25 juni 2007 @ 14:08:
[...]

Aansturen met een motortje die aan een microcontroller hangt is dan het makkelijkste, maar dan kun je net zo goed de ledjes direct met een microcontroller aansturen.

Ik ben zelf nu ook maar eens bezig geweest, 20 leds x 4 kleuren (RGBW). Alleen nog een controller maken, maar zit te denken aan domotica in mijn kamer :P
[afbeelding]
http://www.half-vol.nl/weblog2/index.php?p=photos&id=43
:P dat schiet niet op nee

ik kan er wel wat ntc'tjes aan knopen, hoe warmer de kamer, hoe roder de verlichting, hoe kouder, hoe blauwer oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heyster schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 15:11:
Ja ik heb al via google gezocht!
Zo nu mijn vraag. Weet iemand of er kant en klare (zelfbouw) kits te koop zijn?
Niet iedereen kan zelf een Eprom programmeren. Vandaar.
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 18:40:
ik heb deze zelf, heeft 32tal programma modesn is zeer klein en zeer simpel :)...

tip: als je bij deze controller RGB leds gebruikt, neem de common anode, want anders zullen ze ni branden... :)

GR Fanti
kost incl verzending ongeveer 25,77€ betaald
grts Fanti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:15

GR Fanti
Dit klinkt heel intressant : :D

Ik heb alles ff geprint en goed doorgelezen :) , ik stuitte op enkele dingetjes, die ik met google niet kon vinden. Ik hoop dat er hier iemand antwoord op kan geven. :)

Ik wilde mijn kamer dmv deze RGB-controller verlichten, en danwel door alle muren wit te laten :>

De kamer is ongeveer 3,5 bij 3,5 meter qua oppervlakte, nu is het uiteraard de vraag hoeveel ledjes ik nodig heb, en natuurlijk welke

Het probleem:

1

De uitgangscapaciteit is 20 mA, waarmee je enkele leds direct kan aansturen, anders moet er gebruik worden gemaakt van een MOSFET :o Ik kan er weinig over vinden, hoe ik dit precies moet aansluiten. Uiteraard wil ik dit graag leren :)

2

Als ik de controllerkit bestel, moeten daar uiteraard ook leds bij, de RGB chips kosten 4,65 pond per/stuk, terwijl de losse leds Rood/groen/blauw maar 2 pond p/10 zijn?
Hoe hebben jullie dit gedaan?

Alvast bedankt voor het lezen ;)

[ Voor 44% gewijzigd door jens17 op 05-07-2007 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:19
FET is eigenlijk heel simpel, laat em naar massa schakelen, door een logic level FET te gebruiken kan je met 5V em goed aansturen. Bij zwaardere FET's (of modellen die niet voldoende opengestuurd worden met 5V) gebruik je best een transistor om de gate aan te sturen, zo laad je de gatecapaciteit sneller op (FET heeft op ingang een "condensator" die je moet opladen om em in te schakelen).

Schema's zijn in overvloed te vinden, zowel in [EL] op got, als op CO, en google weet je er nog veel meer te geven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
Bedankt voor de uitleg ! :)

Maar gezien de (voor mij) complexe opbouw, kan ik niet logischerwijs ergens een FET tussen plaatsen, het zelf solderen van de kit is nog wel te doen (hoop ik :P )

Zou je misschien kunnen vertellen waar ik de FET moet plaatsen?

Ik weet dat dit geen helpdesk is, maar vond dit gewoon te gaaf om te laten liggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardaso67
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-04-2024
@Jens17

Ik heb de RGB-regelaar van Bigclive ook en werkt prima!
Als je de complete set besteld zitten daar de fets bij en kun je behoorlijk wat leds aansturen.(1000 leds per kanaal zonder heat-sink 5A) Zet je zonnebril maar vast op :-)

Kijk eens op samenkopen.net bij de actie van Niels. Hij heeft rgb-led strips te koop van 30cm welke je kunt delen in 3 stukken van 10cm. Wat extra connectoren en lange kabeltjes (30cm) of korte erbij bestellen en je bent klaar. Dit natuurlijk afhankelijk hoe verlicht je de muur wilt hebben.

De flux-leds op de strips geven veel licht.

De Bigclive RGB chip is geen rgb Led maar een geprogrammeerde Pic chip waar de fade programma's in zitten (voor zo ver dit nog niet duidelijk is).

De LED's op zijn site zijn wat aan de dure kant in mijn ogen maar zijn wel goed op elkaar afgestemd.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
Zow! Dat is nog eens handig! had het helemaal over het hoofd gezien dat de FET's eral bij in zitten! 8)7

Maargoed!, ff pakketje bestellen.. Dan nog zien hoeveel leds ik nodig heb,

als ik vragen mag, :P Hoeveel leds heb jij op je kamer ( en hoeveel m² is je kamer?)

Ik moet het doen met 3,5 * 3,5 meter, zit eraan te denken om 2 wanden te verlichten. :)

Is dit te doen met 2x 10 RGB-strips per wand?

Zag staan op de site van BigClives, 2 pond per 10 leds van 1 kleur

dus.. 2x10 leds * 3 kleuren = 2*2*3 = 12 pond? dat is niets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardaso67
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-04-2024
Ik heb de strips niet gebruikt voor het verlichten van een wand maar voor het verlichten van een bekerkast. Hiervoor heb je minder nodig dan voor een wand.

Als je naar het bericht van Ferry op 28 mei kijkt zie je op de foto de ledstrips in actie. Als ik het goed zie heeft hij 8 ledstrips op de plaat tegen het plafond liggen.

De ledstrips kosten 7,50 en hebben 27 leds van elke kleur 9. Afhankelijk van hoeveel licht je wilt hebben heb je volgens mij tussen de 5 en 10 van deze ledstrips nodig voor een muur van 3,5m lengte.

Aan de leds van Bigclive heb je niet genoeg. die 60 leds komen overeen met 2 RGB ledstrips en dan moet je nog een printplaat hebben en/of alles solderen.
Als je zelf wilt solderen zijn er wel meer shops waar je goedkoop de leds kunt aanschaffen. Een normale prijs van 1 led zit tussen de 10-15 eurocent bij afname van 25-50 stuks per kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
Ah kewl! :)

Heb de strips gevonden, denk dat ik er maar 5 bestel. Even zien hoeveel licht eraf komt en of het uiteraard allemaal goed aan te sluiten is? Daar heb ik ook nog niet over kunnen vinden.

het word de bigclive rgb-controller + 10 rgb-strips,

normaal gaat dit gepaard met weerstandjes, hoe gaat dit met complete strips dan? :o

Alvast bedankt voor jullie input heren! _/-\o_

€100 lichter, heb je ook wat! :P

[ Voor 5% gewijzigd door jens17 op 07-07-2007 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 13:15
@Jens 17
Wat doet het kreng dan? Moet je hem manueel dimmen of lopen de kleuren na een bepaalde tijd in elkaar over?

a backup is a man's best friend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
Heyster schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 12:04:
@Jens 17
Wat doet het kreng dan? Moet je hem manueel dimmen of lopen de kleuren na een bepaalde tijd in elkaar over?
Een aantal vooraf-ingestelde programma's :) van faden, tot knipperen.. verdeeld in verschillende kleurspectra ( fel of pastelkleuren) enzo :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jup,

ik heb voor m'n kamer zo'n, 125 RGB leds gebruikt, alles op een afstand van 2cm naast elkaar.
m'n kamer kleurt geheel naar die kleur, aok als schijnen de leds naar m'n plafond.
m'n site en de opbouw ervan kan je zien op een link hierboven...
de programma's van de microchip staan op de site vermeld...
ik moet zeggen set is heel simpel in elkaar te zetten en kost niet veel...
het enige wat ik wel spijtig vind is dat je niet een kleur kan kiezen en deze met je option knop kan dimmen, nuja dat is niet het grootste probleem, kunnen we wel een module bijplaatsen :d

m'n leds heb ik laten overkomen van duitsland.
voor m'n 125leds heb ik 60€ betaald.
zijn gekocht via ebay...
vragen mag je altijd stellen...

grtz Fanti

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2007 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 12:17

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 13:19:
[..]
m'n site en de opbouw ervan kan je zien op een link hierboven...
[..]
vragen mag je altijd stellen...
Bij deze: welke site? :)

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Zo, er komen weer 16 RGB led's bij op mijn kamer :P Dit keer om een witte meubelplaat te vervangen door 1 van 10mm dik plexi met daarin dus RGB led's :D
Mijn werkplekje is nogal donker, omdat ik in mijn eigen licht zit, dus wilde ik wat led's onder de plank hout maken, en van het 1 kwam het ander... :P
Wel een irritant klusje, want je kan ze natuurlijk niet in serie schakelen, dus 16x3 weerstandjes solderen en ook nog eens met zo min mogelijk ruimte/draad IVM montage. En misschien ook nog een paar witte om ook daadwerkelijk extra licht te geven op mijn werkplek.

Denk dat ik daar ook maar een chromoflex aanhang, net als bij de led's aan het plafond. Bevalt goed namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 09:20
het zal helemala mooi zij als je deze ledjes op afstand kan laten verwisselen van kleur (zoals die philips lamp).Iemand enig idee hierover ?
of wat te denken door aansturing via bijv bluetooth,zodat je via je smartphone kan bedienen..

[ Voor 25% gewijzigd door Pimmetje651 op 29-07-2007 16:56 ]

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thijsch,
Zou jij mij per e-mail de hex file voor het programmeren van de chip en het schema kunnen toezenden.

Alvast bedankt
GR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

doe maar msn trouwens, anders heb ik straks weer spam op mijn box omdat iedereen mijn mail heeft.

Nogmaals bedankt

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Pimmetje651 schreef op zondag 29 juli 2007 @ 16:17:
het zal helemala mooi zij als je deze ledjes op afstand kan laten verwisselen van kleur (zoals die philips lamp).Iemand enig idee hierover ?
of wat te denken door aansturing via bijv bluetooth,zodat je via je smartphone kan bedienen..
Dat gaat ook met de chromoflex, niet zo super-leet, namelijk met een universele afstandsbediening, maar het is draadloos. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wind-rider
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-08 00:01
Kan iemand misschien uitleggen waarom er steeds fet's gebruikt worden en niet gewoon transistoren? Het gaat er toch om dat de microcontroller niet de grote stroom, die door de LED's moet lopen, kan leveren? En daar zijn gewone transistoren toch prima geschikt voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Een FET, "Field Effect Transistor", is voor de wat hogere stromen superieur aan de "gewone" bipolaire transistoren (die laatste noemt men doorgaans transistor, terwijl een FET ook een transistor is).
-Je hebt een constante basisstroom ( Ic/h(FE) ) bij een transistor, bij een FET laad je de gatecapaciteit op en dan is er zo goed als geen stroom meer nodig om em open te houden (op een erg klein lekstroompje na).
-Het vermogensverlies van het schakelend gedeelte is bij een FET (de drain-source overgang) veel lager dan bij een gewone transistor (C-E overgang), je spreekt bij een FET over een weerstand van enkele 10tallen mOhm.
-Door bovenstaande, kan een FET veel hogere stromen sturen met nauwelijks spanningsverlies, én dan blijft ie nog redelijk fris ook (weinig opgestookt vermogen).

Waarom gebruikt men dan nog gewone transistoren? Omdat FET's niet zo bekend zijn bij de hobbyist, dat is de voornaamste reden. In de industrie zal men in sommige toepassingen goedkoper uit zijn met een gewone transistor (FET is wat gecompliceerder om te maken, wat meer Si nodig), maar van vermogenstoepassingen als geschakelde voedingen tot state-of-the-art zaken als een x86 processor vind je bijna alleen FET's.

[ Voor 13% gewijzigd door naftebakje op 13-08-2007 22:38 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Laatst online: 08:19

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ja hoor,

het probleem van transistoren is dat ze een hoge drempel spanning hebben. meeste transistoren hebben een drempel van ongeveer 2 volt. bij een stroom van ongeveer 5 A per transistor komt dat neer op een vermogens ontwikkeling van 10 watt per transistor, zo'n 30 watt in het totaal dus. Dit moet dus worden afgevoerd, door koeling op de transistoren en kan dus ook niet worden gebruikt om licht te geven.

bij de fet's die ik gebruik is de drempelspanning erg laag. der is eigenlijk geen drempel spanning, hoog uit weerstand van 0,07 ohm. dit zorgt dus voor een voor minder vermogens verlies, er zijn dus ook geen grote koelelementen nodig

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeer boeiende projectjes allemaal. Heb de kriebels te pakken gekregen om zelf aan het bouwen te gaan. Ik zou graag 3leds(rgb) via dmx gaan sturen. Dit project is aan bod gekomen. Schema's en code op verzoek. Wil er iemand zo goed zijn om mij de source-code en schema's te mailen. Zelf heb ik helemaal geen weet hoe zoiets te proggen. Alvast bedankt.

• Hobbybob123
  • Laatst online: 10-02-2022
GR Fanti
Kan je mij vertellen welke MosFets hij gebruikt op deze controller ?
Kan dat niet precies terugvinden op de site.

• mauws79
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2023
Hobbybob123 schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 00:11:
[...]

Kan je mij vertellen welke MosFets hij gebruikt op deze controller ?
Kan dat niet precies terugvinden op de site.
Ik zal vanavond even voor je kijken, het zijn iig flinke jongens.

Edit:
Als het goed is zou dit hem moeten zijn : P36NF06l
60V mosfet dus.
Linkje

[ Voor 22% gewijzigd door mauws79 op 23-08-2007 17:27 ]

• Hobbybob123
Dankjewel, ga gelijk even kijken !

Met hoeveel Volt kan je deze mosfet nou opensturen, want in BigClives ontwerp lijkt het of de uitgang van de pic via een 1Kohm weerstandje aan de gate van de mosfet zit.
Een picje kan hooguit 20mA leveren bij 5 volt, maar kan dat niet echt terugvinden in de datasheet (ben beginnend datasheet lezer :) )

Een gewone BC639/550 heb ik al wel eens gebruikt, maar door gebruik te maken van deze Mosfets kan je echt mega veel vermogen aan leds schakelen.
Ding kan 30A aan, 21 continue als ik het goed lees ?

[ Voor 88% gewijzigd door Hobbybob123 op 23-08-2007 21:19 ]

• mauws79
  • Laatst online: 22-12-2023
Hobbybob123 schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 21:12:
Dankjewel, ga gelijk even kijken !

Met hoeveel Volt kan je deze mosfet nou opensturen, want in BigClives ontwerp lijkt het of de uitgang van de pic via een 1Kohm weerstandje aan de gate van de mosfet zit.
Een picje kan hooguit 20mA leveren bij 5 volt, maar kan dat niet echt terugvinden in de datasheet (ben beginnend datasheet lezer :) )

Een gewone BC639/550 heb ik al wel eens gebruikt, maar door gebruik te maken van deze Mosfets kan je echt mega veel vermogen aan leds schakelen.
Ding kan 30A aan, 21 continue als ik het goed lees ?
Misschien dat de kenners er wat zinnigs over kunnen zeggen maar in de grafieken
van die fet lijkt het dat hij vanaf 6V helemaal los gaat. Volgens specs inderdaad 30A
bij 25*C.
De FET's zitten op de print inderdaad via 1K direct naar de gate. Vergeet niet in tegenstelling tot de AVR's dat dit ding wel 12V nodig heeft. 't ding heeft er ook nog een tor bijzitten, deze zit
aan de program knop dus dat is mij nog niet helemaal helder. (Waarom hier geen
schakeling naar massa?)

• naftebakje
Klopt, met 5V kan je em 30A laten sturen, en bij 6V kan ie 60A leveren maar niet constant (enkel gepulst). FET's berekenen hoeft/kan niet, gewoon karakteristiekjes aflezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:34
Ok ten eerste vind ik al deze dingen echt prachtig om te zien en het verbaasd me nog steeds hoe 'eenvoudig' alles kan.

Nu wil ik zelf ook eens wat gaan maken zoals dit alleen ik loop tegen wat problemen op bij de eisen die ik toch wel stel aan het eindresultaat:
- Mogelijkheid tot zelf programmeren van de hele verlichting
- Onafhankelijk van computer werkend te krijgen
- Niet te duur natuurlijk :Y

De volgende problemen loop ik tegenaan:
- Wat moet ik precies hebben zodat ik snel kan gaan programmeren(in C) etc.
Maw een schema waarop de ledjes (RGB of Rood-groen-blauw-ledjes)
- Ik heb thuis al een microprocessor bordje van school met een 8051 processor kan ik die mogelijk ook gebruiken?

Graag zou ik natuurlijk ook een compleet stappenplan krijgen met informatie vanaf de basis. Probleem is vaak alleen dat mensen aan de gang gaan zonder het goed te beschrijven wat ze elke keer doen (komt mezelf ook bekend voor ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

Mjah, waarom zou je elke stap beschrijven die je zelf doet ? De slogan bij electronica is 'het zoveel mogelijk ZELF uitzoeken'. Want zo leer je daadwerkelijk iets bij (ik spreek uit ervaring :), ik deed dat eerst ook niet)

Als je meer doelgerichte vragen kan stellen, dan willen ze hier misschien wel een mooi antwoord op formuleren. Maar nu is het zoiets als "Kan je het mij voorschotelen op een bordje, liefst met een strik er rond"

Dus, kijk eens mooi op het forum, op het internet.. schema's zat ;) programmeren kan je bijna altijd zelf doen. En onafhankelijk van een computer is zelfs makkelijker dan eraan vast als je met microprocessoren gaat werken.
Zoek eerst maar eens uit hoe je een PIC of AVR geprogrammeerd krijg. Of zoek uit wat je met dat bordje kan doen (ik ken het niet, misschien anderen wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
tokesnugerd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:49:
...
Zoek eerst maar eens uit hoe je een PIC of AVR geprogrammeerd krijg. Of zoek uit wat je met dat bordje kan doen (ik ken het niet, misschien anderen wel)
Het jammere hieraan vind ik alleen dat ik dan dalijk een programmer koop en een aantal PICs waarna ik er misschien achterkom dat ik het toch niet zo leuk vind om te programmeren of dat dit het enige is wat ik doe.

Ik heb ook al gelezen van BigClive.com oid maar ik begrijp gewoon niet goed wat je nu precies nodig hebt om in eerste instantie een moodlight te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Dat hangt volledig af van wat je zelf wilt. Je kan een moodlight bouwen enkel met potmeters.. maar dan veranderd de kleur niet vanzelf. Je kan ook logische componenten gebruiken.. vergt geen programmeerwerk
En de volgende stap is microprocessoren. Hiervoor ga je wat moeten investeren. Pic programmer, een pic of 2.. maar, zo duur is dat allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Het kan heel goed zonder processor.
Ik heb een schakeling gemaakt met 2 stuks LM324.
Hiermee stuur ik een RGB led, via PWM.
Volledig automatisch rustig wisselen van kleuren.
Als iemand een schema wil, laat maar weten.......

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
guus.assmann schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 17:01:
Het kan heel goed zonder processor.
Ik heb een schakeling gemaakt met 2 stuks LM324.
Hiermee stuur ik een RGB led, via PWM.
Volledig automatisch rustig wisselen van kleuren.
Als iemand een schema wil, laat maar weten.......
Om te beginnen ben ik in zoiets wel geinteresseerd, dus als je het schema zou kunnen plaatsen, graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
la_fusion schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:16:
...
- Ik heb thuis al een microprocessor bordje van school met een 8051 processor kan ik die mogelijk ook gebruiken?
...
Zit er op dat bordje een programmer (ik ken de 8051 niet goed, no idea hoe hij doorgaans geprogd moet worden), dan kan je erg gemakkelijk gaan testen. Het lijkt me aannemelijk dat er wat ledjes op dat bordje zitten, die kan je laten dimmen, dus met wat geluk kan je gratis al eens proeven van het µC-gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoopa
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09-2022
Ik ben ook begonnen met de sturing voor een moodlight. In tegenstelling tot de meesten ben ik vertrokken vanaf een FPGA module. Dit is wel een heel stuk duurder maar enorm flexibel. Ik heb altijd hardware gedaan, de nodige functie's erin plaatsen gaat heel vlot.

Omdat de afmetingen van de foto's nogal groot zijn hierbij de links van enkele tekeningen:
blok schema

detail voor een RGB led

het gebruikte CPLD boardje

In totaal kunnen er 64 RGB leds op aangesloten worden die elk afzonderlijk 512 verschillende kleuren bevatten. Dus iedere RGB led is instelbaar. Er zitten 192 pwm's in. Gebruik je afzonderlijke leds dan kunnen er 192 leds aangesloten worden en afzonderlijk geregeld worden.

Aansturen kan met het intern flash geheugen ofwel via een serieele input stream van 576 bits informatie. scanrate van de pwm's is heel hoog nl 10Khz maar kan natuurlijk lager indien het nodig is. Iedere uitgang wordt voorzien van een FET die 200V 10A kan sturen. lampen sturen met hoog vermogen kan dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
naftebakje schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 19:21:
[...]
Zit er op dat bordje een programmer (ik ken de 8051 niet goed, no idea hoe hij doorgaans geprogd moet worden), dan kan je erg gemakkelijk gaan testen. Het lijkt me aannemelijk dat er wat ledjes op dat bordje zitten, die kan je laten dimmen, dus met wat geluk kan je gratis al eens proeven van het µC-gebeuren.
De uC blijkt een Siemens 80C535 te zijn en het bordje is een soort van 'evaluation bordje'. Je plugt hem aan de PC en daaraan plug je je randapparaatuur. Het enige wat ik je digitaal erover aan kan leveren zijn de schema's. De rest staat allemaal in dictaten van mijn opleiding (Technische informatica). Linkje

Heb zelf wel wat opgelet maar opdrachten maken in de zin van hier heb je een print en dit en dat moet je doen klaar! heeft mij tot nu toe nog niet geholpen maar wil natuurlijk wel een beetje op weg geholpen worden :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wezep007
  • Laatst online: 11-09 12:06
fotoopa schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 22:01:
Ik ben ook begonnen met de sturing voor een moodlight. In tegenstelling tot de meesten ben ik vertrokken vanaf een FPGA module. Dit is wel een heel stuk duurder maar enorm flexibel. Ik heb altijd hardware gedaan, de nodige functie's erin plaatsen gaat heel vlot.

Omdat de afmetingen van de foto's nogal groot zijn hierbij de links van enkele tekeningen:
blok schema

detail voor een RGB led

het gebruikte CPLD boardje

In totaal kunnen er 64 RGB leds op aangesloten worden die elk afzonderlijk 512 verschillende kleuren bevatten. Dus iedere RGB led is instelbaar. Er zitten 192 pwm's in. Gebruik je afzonderlijke leds dan kunnen er 192 leds aangesloten worden en afzonderlijk geregeld worden.

Aansturen kan met het intern flash geheugen ofwel via een serieele input stream van 576 bits informatie. scanrate van de pwm's is heel hoog nl 10Khz maar kan natuurlijk lager indien het nodig is. Iedere uitgang wordt voorzien van een FET die 200V 10A kan sturen. lampen sturen met hoog vermogen kan dus ook.
Kijk een noob snap iets meer van dit soort plaatjes :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbybob123
Weet iemand welke IR ontvanger gebruikt wordt voor de chromoflex ?
Is dat gewoon een TSOP 1736 o.i.d. ?

Ik zie dat ze er 9,17 voor vragen bij Conrad, nederlander/knutselaar als ik ben kan dat vast goedkoper ;-)

Hoop dat iemand weet welke er gebruikt wordt en dat wil delen hier ?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-06 09:20
Wij (ik en een vriend) zijn van plan om de LED controller van chromoflex te kopen en daar volgens LED strips op aan te sluiten of deze zelf te maken.

Omdat wij nog niet zo veel over dit onderwerp weten hebben we een aantal vragen, we zullen beginnen met deze:

Wat is het verschil tussen de STRIPE en het I350 (toch?) model en wat kan je op elke controller aansluiten? Hoeveel LEDs en dergelijke?

De bedoeling is om uiteindelijk via 1 controller bijvoorbeeld 3 muren te kunnen verlichten (van 2 meter hoog bijv.)

Er staat bij dat het 2,5 A per groep is (op conrad), betekent dit nou dat als je LEDs hebt van 20 mA je er 125 op aan kunt sluiten? Want 2500/25= 125...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 10:47
Ik heb inmiddels ook een mooie mood light op mijn kamer :)
Bestaande uit de simpele RGB dimmer, 5led strips en een adapter (allemaal via Niels)

Echter 2 strips zijn niet helemaal 100%, Van eentje branden 3 van de 9 groene leds een stuk midner fel en van een strip zijn er 3 blauwe ledjes die het niet doen. Deze moet ik binnenkort nog een keertje nakijken / repareren.

Hier de foto's

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/stefanpittie/AA/200709172117_002.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/stefanpittie/AA/200709172118_003.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/stefanpittie/AA/200709172118_004.jpg

Excuses voor de minimale fotokwaliteit, maar ik hoop dat jullie zo toch een indruk krijgen!

• FerdiV
Is er al iemand die me kan helpen? (Zie 2 reacties hierboven)

• Rob_W
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-07-2023
FerdiV schreef op maandag 17 september 2007 @ 14:01:

Wat is het verschil tussen de STRIPE en het I350 (toch?) model en wat kan je op elke controller aansluiten? Hoeveel LEDs en dergelijke?
Het verschil tussen de twee is dat de I350 (de type aanduiding zegt het eigenlijk al) een stroombegrenzing heeft ingebouwd. Dat betekend dat hij maximaal 350 mAh doorlaat naar je ledjes toe. Wanneer je gebruikt maakt van Luxeon led van 1 watt is dat eigenlijk perfect. Je hebt dan geen extra weerstanden oid nodig.
De STRIPE doet daar niet aan. die heeft geen enkele beperking of begrenzing van de stroom. Daarmee zou je dus al je ledjes mooi in rook op kunnen laten gaan als je er zelf niet voor zorgt dat de stroom beperkt wordt.
FerdiV schreef op maandag 17 september 2007 @ 14:01:
Er staat bij dat het 2,5 A per groep is (op conrad), betekent dit nou dat als je LEDs hebt van 20 mA je er 125 op aan kunt sluiten? Want 2500/25= 125...
Ik denk het wel. (niet 100% zeker..)

Zelf wil ik wat gaan experimenteren met Luxeon leds van 1 watt. Een rode, groene en een blauwe en die wil ik gaan aansturen met zo'n chromoflex. Na alles wat ik er al over gelezen heb, ben ik wel erg nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van dat ding. Ik denk dat ik hem morgen maar ga bestellen.

Btw, dit is mijn allereerste post hierzo :w

• FerdiV
@Rob_W: Thnx voor je uitleg! Maar hebben die Luxeon LEDjes nou een grote straling? Ik bedoel, zouden ze een muur van 2 meter hoog kunnen verlichten?

En wat zou jij doen in mijn situatie, want ik ben nog echt een beginner en wil het simpel houden:

1 controller (met afstandsbediening het liefst) en daarmee dan 2 of 3 muren mee kunnen verlichten. Allemaal RGB, waarbij kleuren te mengen zijn.

• Rob_W
Een hele muur verlichten.. tjsa, als het een beetje donker is in de kamer zal het wel lukken. Ik heb nu alleen nog maar een rode en wanneer ik die op mijn witte plafond laat schijnen kun je dat wel goed zien. (tis nu bijna 20.00 uur) Maar midden op de dag is het toch een ander verhaal. Dan valt het nauwelijks op.

Wellicht dat het met de drie kleuren samen wel beter is en anders kan je ook altijd nog een paar per kleur in serie zetten.

Wat ik zou doen in jouw situatie.. moeilijk te zeggen. Kijk eens rond in de diverse topics hier op GoT. er zijn mensen die een kabelgoot misbruiken om daar de leds in te monteren en tevens de draden weg te werken. Misschien is dat een idee.

• fotoopa
  • Laatst online: 19-09-2022
Vandaag de hardware getest voor het sturen van 384 pwm's (resolutie per pwm = 8 bit of 256 stappen) vanuit mijn FPGA. Hiervoor gebruik ik slechts 1357 LE's van de 18.752 beschikbare of 7% van de FPGA. Via rotary encoders kan nog eens realtime de lichtintensiteit en kleur gemeenschappelijk geregeld worden in 255 stappen. Ieder van de 384 stuurpunten ofwel 128 RGB leds kan volledig afzonderlijk ingesteld worden. sturen van alle leds kan tot 1000 frames per seconde, perfect geschikt voor video effecten op full speed of audio effecten.

Hierbij een foto van enkele van de pwm's tijdens het meten op mijn logic analyser. De testdata wordt hierbij geleverd door een 4 Mbyte flash onboard naast de FPGA maar kan evengoed vanuit de SRAM of via een serieele communicatie. kleinste pwm puls is 500 nsec.

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/fotoopa/fpga/rgb384.png

Het basis schakeling voor de RGBleds kun je hier zien:

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/fotoopa/fpga/rgb_leds2.png

In tegenstelling met vele software oplossingen zit alles hier op 1 boardje en de refresch cyclus voor alle 128 RGBleds bedraagt 1000 x per seconde ( geen 50!)

uitbereiding tot meer leds is vrij eenvoudig omdat de opbouw modulair in de FPGA is en er voldoende ruimte overblijft.

Deze schakeling kan ook volledige in een kleine CPLD MAX II nano board met een EPM2210F324C3. Deze board is iets groter dan een bankkaart en bevat 2210 LE's met 88 I/O's voldoende om alles te sturen.

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 23:06

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

maakt het bij de chromoflex controller veel uit welke ir afstandbediening je gebruikt?

• Rob_W
sander817 schreef op woensdag 26 september 2007 @ 23:26:
maakt het bij de chromoflex controller veel uit welke ir afstandbediening je gebruikt?
Ja.
In de handleiding staat letterlijk:
„Zapper“ from OFA is a popular model and can be used without any further settings. Other models like
the „Promo 8“ require a setting as Philips device (for Promo 8 this is code 0060):

Je hebt dan dus mooi een probleem als je tv ook naar een Philips afatandsbediening luistert. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Ik kan hem zelfs bedienen met mijn marantz remote, hij is juist vrij universeel te noemen :) Als je de ontvanger gewoon in een andere hoek van je kamer monteert, dan heb je weinig last wat betreft het reageren op de remote terwijl je je TV bediend. Ik heb mijn remote ingesteld op een philips TV, zo reageert mijn receiver IIG niet als ik de chromoflex bedien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Hallo allemaal,

Ik ben dus ook bezig met een RGB light, ben bezig een stuk software voor een ATtiny2313 te schrijven (handig, 4 PWM kanalen :P). Een kleur laten zien is niet zo spannend dat lukt allemaal wel. Het faden van de ene naar de andere kleur gaat echter niet zoals ik wil. Ook ik heb het voorbeeld van William uit de startpost gebruikt maar bij het faden in 32 stappen ziet de overgang er niet natuurlijk uit. Logisch ook, want als de oude kleur heel zwak is en de nieuwe heel fel, zie je een duidelijk verschil in intensiteit per stap.

Stukje code:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
void colorfade(unsigned char old_red, unsigned char old_green, unsigned char old_blue, unsigned char new_red, unsigned char new_green, unsigned char new_blue) {  
unsigned char i,j,k;

for(i=0;i<32;i++){
  for(j=0;j<(32-i);j++){
   put_color(old_red, old_green, old_blue);
  }
  for(k=0;k<(32-j);k++){
   put_color(new_red, new_green, new_blue);
  }
 }
}

De put_color functie heb ik zelf geschreven en zet gewoon de juiste waarden in het compare register dat de PWM opwekt.

Hoe hebben jullie dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik ook een attiny2313, en volgens mij heb ik 256 stappen gebruikt.

Wel een gaar algoritme maar misschien dat we samen een betere kunnen bedenken?

Ik heb je een DM gestuurd, insan1ty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn kleurwiel code. (zit momenteel in mijn attiny2313

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
void colorwheel(int pointer)
{   
    if (pointer >= (6*VMAX)) pointer = 0;

unsigned int dec;
    unsigned int inc;
    unsigned int max;
    unsigned char fase;

dec = VMAX - (pointer%VMAX);
    inc = pointer%VMAX;
    max = VMAX;

dec = (dec*brightness)/100;
    inc = (inc*brightness)/100;
    max = (max*brightness)/100;

fase = pointer/VMAX;

if (fase == 0){
        red = max;
        green = inc;
        blue = 0;
    } else if (fase == 1){
        red = dec;
        green = max;
        blue = 0;
    } else if (fase == 2){
        red = 0;
        green = max;
        blue = inc;
    } else if (fase == 3){
        red = 0;
        green = dec;
        blue = max;
    } else if (fase == 4){
        red = inc;
        green = 0;
        blue = max;
    } else if (fase == 5){
        red = max;
        green = 0;
        blue = dec;
    } 

}

Pointer is je positie op het kleurwiel van 0 tot 1530 (6 fases x 255)
Brightness kan van 0-100 zijn.
VMAX is 255

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2007 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij de Escape in amsterdam hebben ze een mooie LED ceilling (van ongeveer 4a5.meter breed bij 4 a 5 meter lang) dIe per LED apart aangestuurd lijkt te worden. Het is voor hun namelijk mogelijk om teksten erop weer te geven, maar ook figuren en beelden zoals Windows Media Player geeft bij spelen van muziek.

Iemand enig idee of deze LED's echt apart aangestuurd worden en hoe je zelf zoiets kan creeren? Het zal veel werk worden, aangezien je voor elke LED dan een apart kabeltje nodig heb, maar die tijd wil ik er wel voor uittrekken. Enige waarmee ik zit is hoe ik de LED's ga aansturen.

Iemand ideeen???

(zie ook www.escape.nl en dan the lounge cafe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 21:48
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 11:55:
bij de Escape in amsterdam hebben ze een mooie LED ceilling (van ongeveer 4a5.meter breed bij 4 a 5 meter lang) dIe per LED apart aangestuurd lijkt te worden. Het is voor hun namelijk mogelijk om teksten erop weer te geven, maar ook figuren en beelden zoals Windows Media Player geeft bij spelen van muziek.

Iemand enig idee of deze LED's echt apart aangestuurd worden en hoe je zelf zoiets kan creeren? Het zal veel werk worden, aangezien je voor elke LED dan een apart kabeltje nodig heb, maar die tijd wil ik er wel voor uittrekken. Enige waarmee ik zit is hoe ik de LED's ga aansturen.

Iemand ideeen???

Zoiets is opgedeeld in gebieden/matrixen die elk een eigen controller hebben. Een master controller stuurt daarna alle data door naar de controllers van de gebieden/matrixen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MewBie schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 15:36:
[...]

Zoiets is opgedeeld in gebieden/matrixen die elk een eigen controller hebben. Een master controller stuurt daarna alle data door naar de controllers van de gebieden/matrixen.
maar die gebieden moeten dan wel klein zijn want er was bijvoorbeeld ook een golfbeweging zichtbaar die niet van links naar rechts liep maar van hele linkerkant naar rechthoek. Dus als je zoiets wilt maken ben je niet alleen veel tijd kwijt aan draadjes aan ledjes en controllers plaatsen maar zal je ook software matig het een en ander moeten schrijven??

mmmm misschien toch wel iets te groot project

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob_W
Is er hier ook iemand die zelf programma's heeft geschreven voor de Chromoflex en die wil delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:06
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 11:55:

Iemand ideeen???

Iedere LED word appart aangestuurd bij deze Video Schermen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 21:48
Tuurlijk wordt iedere led apart aangestuurd, maar niet iedere led heeft zijn eigen controller 8)7
Een matrix van bijvoorbeeld 8x8 leds wordt aangestuurd door 1 controller.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had sinds vrijdag mijn spullentjes binnen van de actie op SamenKopen (nogmaals bedankt Niels1). Ik heb een printje gemaakt en deze verwerkt in een Ikea lamp.

Ik moet nog iets bedenken op de verspreiding van het licht (zie de witte), waar de kleuren onderaan niet netjes overlopen in elkaar. Ik ga een beetje experimenteren met hot-glue en andere materialen, kijken hoe het hier op reageert.

Lamp 1
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/y36C4Bz8JuvwkXcmjZxTYUAh/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vipr4sBi3PVbelJkimf7Rd9c/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uQvFwJD9nmtQieG8tvso2GTy/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6cJ8mo7qjUZF1LG9MHHsCfDS/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/U9rMQhhl4C4va5KtpAyrnfn0/thumb.jpg

Verder wou ik al lang een "simpele" progger hebben voor mijn chips, deze had ik mee besteld. Verder miste ik een soldeerstation, dus ik heb maar een simpel Velleman ding gekocht. Dit is altijd beter dan het oude soldeer apparaatje wat ik al jaren gebruikte" (ik laat geen pics zien uit schaamte :D ).

En natuurlijk mijn 10x 433MHz zenders/ontvangers. De ontvangers komen in mijn RGB lampen te zitten (als het een beetje wil lukken). De zenders gebruik ik om bijvoorbeeld sensoren dingen te laten verzenden.

Het geheel komt aan een bus systeem te hangen, gebaseerd op PIC IC's. Het bus systeem wordt aangestuurd door een Edimax BR-6104KP (het hart van mijn verlichting) met aangepaste linux firmware.

Zo hoef ik geen software op mijn pc('s) te installeren, alles via mijn gehackte router. :Y)

Domotica
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/J3rU9X7jdhN7iyNpX0sLTULz/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ihV7vE09L5DG80DvXaqfcOqd/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/S8JDRomeoYPNixTRj4Kdgzqi/thumb.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2007 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 03 december 2007 @ 19:45:
Ik had sinds vrijdag mijn spullentjes binnen van de actie op SamenKopen (nogmaals bedankt Niels1). Ik heb een printje gemaakt en deze verwerkt in een Ikea lamp.

Ik moet nog iets bedenken op de verspreiding van het licht (zie de witte), waar de kleuren onderaan niet netjes overlopen in elkaar. Ik ga een beetje experimenteren met hot-glue en andere materialen, kijken hoe het hier op reageert.
Dat idee heb ik ook een jaar, heb de lampen hier al klaar liggen ;) Wat heb je gebruikt als controller? (schema?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Laatst online: 08:49
Even wat vraagjes van iemand die zo simpel mogelijk een LED-strip van +/- 1,50 meter lang wil maken...

Als ik bij Niels1 de volgende artikelen bestel:
- RGB Flux LED strips (27 Flux LEDs)
- RGB dimmer
- 12V adapter 1A

Heb ik daar dan genoeg aan? Of heb ik nog meer dingen nodig?
En hoeveel van die LED strips heb ik nodig voor +/- 1,50 meter? (op de site staat niet hoe lang 1 strip is).
Om 1 lange strip te maken kun je de strips in serie schakelen toch?

Alvast bedankt :)

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

27 cm :) die strips schakel je eigenlijk in parrallel.. maar, je steekt wel 1 kabeltje vanvoor en 1 vanachter.
5 strips zouden het dus moeten doen.. die passen normaal nog wel op 1A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Dus als ik het goed begrepen heb dan kun je zonder probs en zonder extra benodigdheden 5 van die strips aan elkaar verbinden om 1 lange strip te maken.

En met 1 RGB dimmer (met 1 voeding) kan ik dan die hele strip (bestaande uit 5 strips) aansturen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

No het hele topic gelezen te hebben heb ik nog wel een paar vragen.

Ik zou graag een muur willen verlichten met led verlichting
de muur is 3 meter lang.

Via niels1 ga ik denk ik de led strips kopen:

RGB Flux LED strips (27 Flux LEDs) (of is het beter de SMD strips te kopen)

Dus als ik het goed heb moet ik dan 9 strips hebben: 3/0.32 (.27 (lengte strip) + 5cm kabel)

Via conrad wil ik de CONTROLLER RGB CHROMOFLEX 3 X 2,5 A kopen (Bestnr.: 154998 - 89)
Of moet ik de CONTROLLER RGB CHROMOFLEX 3 X 350 MA (Bestnr.: 155002 - 89) kopen??

Wie kan mij vertellen welke voeding ik dan nodig heb? is de LED-CONVERTER UNIVERSAL
Bestnr.: 175974 - 89 van conrad genoeg? Ik denk het zelf van niet maar wie kan aangeven welk wel goed is?

Dank voor de info alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

FlowDesign schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 21:24:
Dus als ik het goed begrepen heb dan kun je zonder probs en zonder extra benodigdheden 5 van die strips aan elkaar verbinden om 1 lange strip te maken.

En met 1 RGB dimmer (met 1 voeding) kan ik dan die hele strip (bestaande uit 5 strips) aansturen? :)
dat klopt.

even antwoord op degene onder je. ik weet het zo niet uit mijn hoofd, maar met 10 strips kom ik niet boven de 2 ampere uit. verder heb je 12 volt voedingsspanning nodig.

[ Voor 18% gewijzigd door virus.elektro op 11-12-2007 22:16 ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
CONTROLLER RGB CHROMOFLEX 3 X 2,5 A kopen (Bestnr.: 154998 - 89)
Die moet je hebben, de andere is vor hi-power leds. Staat geloof ik al op de 1e pagina van de handleiding. En ook bovenaan deze pagine (50p/p)

Elke strip gebruikt 3x 0,180A, dus 9x3x0,18=4,9A. Dus met een 5A voeding zit je goed.

Zelf heb ik ook 10 strips, op een 4A laptop voeding, en dat gaat ook goed, door de kabelweerstand, PWM sturing en het feit dat je bijna nooit alle 3 de kanalen 100% stuurt, voldoet die ook.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 11-12-2007 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Laatst online: 09-09 18:35
_ferry_ schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 22:32:
CONTROLLER RGB CHROMOFLEX 3 X 2,5 A kopen (Bestnr.: 154998 - 89)
Die moet je hebben, de andere is vor hi-power leds. Staat geloof ik al op de 1e pagina van de handleiding. En ook bovenaan deze pagine (50p/p)

Elke strip gebruikt 3x 0,180A, dus 9x3x0,18=4,9A. Dus met een 5A voeding zit je goed.

Zelf heb ik ook 10 strips, op een 4A laptop voeding, en dat gaat ook goed, door de kabelweerstand, PWM sturing en het feit dat je bijna nooit alle 3 de kanalen 100% stuurt, voldoet die ook.
Niet helemaal..

Iedere strip gebruikt 180mA totaal. wat neerkomt op 1,8A voor 10 strips.

Ik heb hier 25 strips + kabels al een dag branden op een 12V 5A voeding.

25 strips = 4.5A.

Komt er dus op neer dat jouw 4A uit zijn neus staat te eten voor die 10 strips van 180mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt,

Dus als ik deze , 12V 5A power supply, koop dan zit ik goed?

ps, zouden de 9 strips de wand een beetje goed uit kunnen lichten?

en welke strips zijn beter om te kopen, de RGB flux led strips of de RGB SMD strips?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2007 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
virus.elektro schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 22:13:
[...]

dat klopt.

even antwoord op degene onder je. ik weet het zo niet uit mijn hoofd, maar met 10 strips kom ik niet boven de 2 ampere uit. verder heb je 12 volt voedingsspanning nodig.
En die RGB dimmer is al in elkaar gesoldeerd neem ik aan, die hoef je niet zelf te bouwen toch?
En die is gemakkelijk aan te sluiten op de strips en de voeding?

Wat kan die RGB dimmer eigenlijk allemaal en hoe stuur je die aan? Moet dat via de PC of zitten er gewoon potmetertjes o.i.d. op de RGB dimmer?
Je kunt er sowieso een kleur mee instellen uiteraard, maar zit er ook een fade functie op? Dat ie automatisch van kleur verandert? Kan iemand mij wat meer vertellen hoe dat allemaal werkt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Jij post je reply precies op elk forum ? :D

Zie samenkopen voor mijn antwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
tokesnugerd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 13:40:
Jij post je reply precies op elk forum ? :D

Zie samenkopen voor mijn antwoord...
Hahaha, ja ik bedacht naderhand dat ik bij SK waarschijnlijk eerder een antwoord zou krijgen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 08:33:
Bedankt,

Dus als ik deze , 12V 5A power supply, koop dan zit ik goed?

ps, zouden de 9 strips de wand een beetje goed uit kunnen lichten?

en welke strips zijn beter om te kopen, de RGB flux led strips of de RGB SMD strips?
absoluut.

Ik heb 20 strips, als ik er 10 van deze in de keuken op de grond leg (8x4meter is de keuken) dan is de keuken volledig in de ingestelde kleur verlicht. Met 20 is het overkill. De 20 die ik heb gaan dan ook dienen voor de volledige verlichting van 2 wanden van 8 meter lang. En dan weet ik vrijwel zeker dat ze nooit hoger dan 50% zullen staan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tasma schreef op woensdag 12 december 2007 @ 14:53:
[...]

absoluut.

Ik heb 20 strips, als ik er 10 van deze in de keuken op de grond leg (8x4meter is de keuken) dan is de keuken volledig in de ingestelde kleur verlicht. Met 20 is het overkill. De 20 die ik heb gaan dan ook dienen voor de volledige verlichting van 2 wanden van 8 meter lang. En dan weet ik vrijwel zeker dat ze nooit hoger dan 50% zullen staan :D
klinkt goed, wat denk je zou ik voor 3 meter muur dan niet te veel hebben aan 9 strips? beter voor 6 gaan??

• Tasma
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 20:43:
[...]

klinkt goed, wat denk je zou ik voor 3 meter muur dan niet te veel hebben aan 9 strips? beter voor 6 gaan??
zijn ze al besteld? zo ja, probeer het :)

zo nee, denk dat je aan 6 strips sowizo voldoende hebt, met 4 strips licht ik ongeveer 3 meter muur mooi op, als je het volledig gevuld wilt, is 6 zeker voldoende. Als je echter een volledig dicht schijnsel wil zonder 'lichtere' stukken dan is misschien 9 een optie, maar als je die vol open zet is het absoluut geen sfeer licht meer, maar is alles in die kleur :)

Dus eigelijk hangt het er van af wat jij wil, gegarandeerd genoeg? bestel er 9, gebruik er 6, is dat niet genoeg neem er 9.. Hou je over? verlicht je kast, bed,bureau of zoiets er mee. Voor 7,50 zijn ze niet duur.. en de verzendkosten voor een extra zending als je teweinig hebt zijn meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verklaar u nader! Verklaar u nader! Is er een mogelijkheid dat je in het belang van de RGB-moodlight-community alles documenteert wat je aan het uitvogelen bent? Ik noem een onderdelen lijst, schema's en alles wat je missen kan!
Smeekbede alom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tasma schreef op donderdag 13 december 2007 @ 00:00:
[...]

zijn ze al besteld? zo ja, probeer het :)

zo nee, denk dat je aan 6 strips sowizo voldoende hebt, met 4 strips licht ik ongeveer 3 meter muur mooi op, als je het volledig gevuld wilt, is 6 zeker voldoende. Als je echter een volledig dicht schijnsel wil zonder 'lichtere' stukken dan is misschien 9 een optie, maar als je die vol open zet is het absoluut geen sfeer licht meer, maar is alles in die kleur :)

Dus eigelijk hangt het er van af wat jij wil, gegarandeerd genoeg? bestel er 9, gebruik er 6, is dat niet genoeg neem er 9.. Hou je over? verlicht je kast, bed,bureau of zoiets er mee. Voor 7,50 zijn ze niet duur.. en de verzendkosten voor een extra zending als je teweinig hebt zijn meer.
Nou ik heb er acht besteld. We zien wel wat het effect is.

Ik hoop dat het een beetje snel verzonden wordt.

Ik zie net dat ze verzonden zijn. Nu wachten op mr postman!!!!! :*)

En hopen op geen invoer tax O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2007 11:46 ]

• Sponge
  • Laatst online: 10-09 12:16

Sponge

Serious Game Developer

KingOfDos, ik wil exact het zelfde doen als waar jij mee bezig bent :). Hopelijk komt het er in de kerstvakantie een beetje van, want de spullen liggen al 3 maanden klaar. Ik heb al eens eerder topics geopent over de 433mhz ontvangers (die bij mij uit een SK actie komen) voor een moodlight, en ben benieuwd wat jouw ervaringen uiteindelijk zullen zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 december 2007 @ 19:45:
Ik had sinds vrijdag mijn spullentjes binnen van de actie op SamenKopen (nogmaals bedankt Niels1).
Hoi ziet er goed uit...

Ik neem aan dat je de ledjes hier vandaan hebt?

http://www.samenkopen.net/action_products/965623/403310

Kun je mij zeggen welke ledjes precies hebt genomen (openingshoek, aantal lumen etc, of je kunt gewoon de linkjes naar de desbetreffende ledjes posten als je wilt natuurlijk)

Ik ben ook naar deze ledjes op zoek en ik zie door de bomen het bos niet meer... Bij jou ziet het er goed uit dus DIE wil ik :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:05
Allereerst wens ik eenieder bijzonder goede kerstdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar!

Aangezien ik nu lekker van mijn vakantie geniet heb ik weer eens wat knutselspullen aangeschaft en heb mij voorgenomen deze vakantie dus ook mijn zelfbouw "LivingColors" lamp te bouwen...

Ik heb al in mijn bezit:

-Chromoflex RGB "stripe" controller (http://www.xeroflex.com) Deze controller kan max 3x 2,5 A doorsturen naar diverse ledstrips.
-Voeding: Lumotech LEDlight 1-20 VA (conrad)
Universele convertor voor netspanning van 230 V~. Via DIP-schakelaars zijn 7 uitgangsspanningen (bijv. voor LED-strips) en 2 stroominstellingen (bijv. voor zeer krachtige LEDs) mogelijk: 4 V/5 W, 5 V/6 W, 6 V/7 W, 8 V/10 W, 10 V/12 W, 12 V/14 W, 24 V/20 W, 350 mA (max. 8 x 1 W LEDs), 700 mA (max. 6 x 3 W LED).

-2x LED 1 WATT BLAUW Z-B3218-0 350mA / 3,5 V
-2x LED 1 WATT GROEN Z-G3218-0 350mA / 3,5 V
-2x LED 1 WATT ROOD Z-R3218-0 350mA / 2,5 V

Nu wil ik ipv ledstrips (daar is deze controller eigenlijk voor gemaakt) dus 3 groepen van 2 van deze LED's aansturen. 2xR, 2xG, 2xB.

Als ik de eigenschappen van de leds vergelijk met de voeding lijken deze mij perfect op elkaar afgestemd. Het lijkt mij dat ik de voeding op 350 mA instel en dan kan ik maximaal 8x 1 Watt led aansturen via de chromoflex.
Het gekke is echter.. als ik de voeding op 350 mA instel geeft deze een voltage van rond de 31 Volt DC !! is dit niet veel teveel voor de leds? Lijkt mij namelijk wel. Of word dit in de controller dan weer omgezet naar goede waardes?

[edit] doorgemeten en helaas geeft de controller gewoon die 31 volt door.... Kan hem ook instellen op 8V/10W, maar dan heb ik ook overkill.. hoe zou ik dit dan moeten schakelen...?)

Ik ga ervanuit dat ik de leds per kleur in serie zet... dus
dan zou ik nodig hebben

(2x Rood in serie) 5 volt 350 mA
(2x Groen in serie) 7 volt 350 mA
(2x Blauw in serie) 7 volt 350 mA

Is deze beredenering correct?
Trekt deze voeding dit als ik alle kleuren maximaal openzet? is het dan niet 1050 mA?
Misschien heb ik een weerstand nodig? tussen de voeding en de chromoflex controller?

Ik weet het, een hoop vragen van een beginner, maar ik hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan verschaffen.

{EDIT] Heb een ander topic gevonden met dergelijk probleem. Voorlopig ben ik geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nipro
  • Laatst online: 09-09 11:24
Van de week heb ik even gekeken naar zo'n moodlight, en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben! "Da mot ik ook hebbuh!" was de gedachte dus. Zo gezegd, zo gedaan. Omdat ik zeg maar een complete n00b ben op dit gebied (lees: ik weet net hoe ik een batterij in een zaklamp moet doen ;)), weet ik niet of mijn boodschappenlijstje goed is.

Mijn doel is dus om een muur die net iets meer dan 3 meter is egaal te verlichten met een instelbare kleur, die ook te dimmen moet zijn. Dat laatste gaf trouwens al meteen een vraag: heb ik hier een aparte dimmer voor nodig, of kan de controller die ik op het oog heb dit ook al?

Boodschappenlijstje:
- 6x Ledstrips (http://www.samenkopen.net/action_product/965623/580486)
- Controller RGB Chromoflex 3x 2.5A (http://www.conrad.nl/goto/?product=154998)
- Powersupply 12V 5A (http://www.samenkopen.net/action_product/965623/111450)

Zoals ik al zei: ik ben nogal een n00b op dit gebied, dus mijn boodschappenlijstje is grotendeels gebaseerd op reacties van de mensen hierboven (waarvoor dank!). Ben ik dingen vergeten of zou dit "plug 'n play" moeten werken?

Hoempapaaa Holladiejeej.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

ik zie zo geen probleem. hoog uit passen de stekkertjes niet direct, verder niks.

oh de meeste dingen zijn "plug 'n play" maar men bedoelt eigenlijk "plug 'n pray"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
@nipro: Je boodschappenlijstje is zo inderdaad compleet. Het enige dat je zelf nog moet maken of kopen is een serieelkabeltje of USB/serieel verloop om de chromoflex aan te sturen via de gratis te downloaden software. Ik heb dus gewoon van een oude seriele muis het kabeltje geknipt en de juiste aders -dat zijn er dus maar 2 in dit geval- in het aansluitpunt van de chromoflex gestoken.
Die 6 ledstrips lijken mij ruim voldoende voor je muur van 3 meter. Ik heb met 1 strip de hoeveelheid licht om al een lekker sfeertje op een dergelijke muur te krijgen. Je zou zelfs kunnen overwegen er 3 boven en 3 onder te doen voor een mooie kleurverdeling oid...
Met meerdere chromoflexcontrollers kan je dus ook netwerken bouwen, zo kan je verschillende groepen met verschillende kleuren indelen... Leuk systeem, en het werkte bij mij meteen uit de doos inderdaad plug en play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nipro
  • Laatst online: 09-09 11:24
Bedankt, virus.elektro en GeeEs voor jullie reacties :). Ik heb ze maar besteld! Nu nog even die controller bij Conrad bestellen, en dan zien we wel wat het wordt!

Zo'n kabeltje ritsel ik nog wel ergens, denk dat ik nog wel zo'n oude seriële muis heb liggen en als dat niet lukt dan schaf ik alsnog wel zo'n kabeltje aan. Iets wat ik me net bedacht: als ik wil dat mijn ledjes een andere kleur gaan geven, dan moet ik dat doen via die seriële kabel, right (c.q. dat kan niet via iets wat on-board op dat kastje zit of iets in die geest (potmetertjes of afstandsbediening?))? :) En een aparte dimmer, heb ik die nog nodig (kan het eigenlijk nergens vinden), of kan de controller dat ook?

Misschien ben ik wat voorbarig met vragen, en moet ik gewoon even afwachten totdat ik de spullen voor m'n neus heb liggen.. ;) Bedankt voor jullie antwoorden iig alvast :)

[ Voor 7% gewijzigd door nipro op 02-01-2008 20:35 ]

Hoempapaaa Holladiejeej.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
@nipro: De chromoflex komt uit de doos inderdaad met een paar vaste programma's aan boord. Je kunt deze idd via de afstandsbediening en ir ontvanger regelen. (deze moet je echter wel apart bestellen als je de chromoflex via conrad bestelt !!). Wil je echter eigen programma's en eigen kleuren maken/mengen dan zul je toch echt de seriele poort moeten gebruiken volgens mij (heb zelf geen ir+ab). Je kunt dan namelijk de user_prog toetsen op de chromoflex aanpassen aan je eigen voorkeur en templates maken. Potmeters heb je niet nodig, de chromoflex is immers al je RGB controller! Dimmer heb je dus ook niet nodig, want je kan de led(strips) via de chromoflex software ook dimmen. Ik zou gewoon eens kijken dus of je nog een oude serieelmuis hebt liggen waar je de kabel afknipt.. easy does it! Het leuke is wel, dat als je eenmaal je eigen template hebt ingeladen via de computer je daarna de chromoflex kan afkoppelen en standalone via de druktoetsen of afstandsbediening kunt gebruiken.

NB. Je kunt met de afstandsbediening idd ook kleuren kiezen en dimmen zie ik net, hangt beetje van model afstandsbediening af. (Je kunt zelfs bepaalde standaard modellen TV afstandsbediening gebruiken als je deze even goed koppelt met je chromoflex)

[ Voor 11% gewijzigd door GeeEs op 03-01-2008 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

jep dan moet dat inderdaad via die seriële kabel. ik weet zo gauw niet of het op een andere manier kan. dimmen kan de controller ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wezep007
Ik ben bezig met het na bouwen van de schakeling van William.

Als ik de rgb hex op de pic zet dan gaat het ledje wel faden (alle kleuren). Alleen als de schakeling verbindt met de pc dan kan ik met de software van william geen andere code op de pic zetten.

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?

Dit is de schakeling die ik heb nagebouwd:

[img]http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william/rgbled/rgbled.gif[\img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
check je poortsetting, kabel van en naar PC en of alle condensators goed geplaatst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wezep007
Met poortsetting bedoel je daar com1 9600,n,8,1 mee? Daar heb ik namelijk niets aan veranderd
(de setting zijn wel gelijk aan de settings in mijn device manager)

Kabel is goed, en condensators zijn ook allemaal goed geplaatst

Ik kom er net achter dat ik er geen 100nF op gezet, maakt dit uit? 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door Wezep007 op 20-01-2008 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wezep007
hmm de 100nf was ook niet het probleem. Is er nog iemand die ideeen heeft?

Alvast bedankt
Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.