Macrolenzen worden uitgedrukt in vergroting. Een 1:1 lens is in staat om een object van 1cm grootte, 1cm groot op je sensor te projecteren. Een 1:2 lens (zoals de tamron) is in staat om een object van 2cm groot op 1cm grootte op je sensor te zetten. Deze vergroting bij de tamron is echter wel op 300mm, waardoor je grofweg sluitertijden van 1/300e - 1/450e minimaal moet hebben om het stil te houden. Verder heeft dat ding een werkafstand van ongeveer 1 meter vanaf de sensor (dus ca. 80cm vanaf het frontelement). Dit kan voordelen hebben, bij bijvoorbeeld schuchtere beestjes, maar ook nadelen. Het bepalen van je compositie vergt meer loopwerk bijvoorbeeld

Dat je uiteraard een groothoek gebruikt voor landschappen e.d. is logisch. Deze staat dan ook zeker op een toekomstigverlanglijstje. Maar met 18mm kom ik een eind om mee te beginnen.
Uiteraard is een groothoek voor landschappen niet, neographikal had bijvoorbeeld in zweden af en toe te weinig mm's aan 70-200, maar overwegend worden landschappen wel gekoppeld aan groothoek, vandaar mijn 'generalisatie' opmerking

En met 18mm (28mm effectief ongeveer) kom je idd een heel eind.
Ik neem even aan dat een BG-E3 een grip o.i.d. is. Bij mij komt dan vraag naar boven hoe stevig is een grip?
Grip inderdaad, en een grip is en zit net zo stevig als de body zelf

Zeker de originele canon-grips. Ze zijn er immers voor gemaakt

Aquarium is inderdaad een donkere bedoeling. Denk je dat ik dan een stukje kom met de 70 - 300 Tamron? Of is dit dan een lens waar ik voor aquarium doeleinden weinig aan heb?
Helaas het laatste. Door de lange brandpuntafstand heb je een vrij snelle sluitertijd nodig (1/300e a 1/450e minimaal, zoals al gezegd), zit je op een vrij lánge werkafstand en de lens is optisch niet echt een hoogvlieger, maar ik denk dat je voortdurend op iso1600 zit, en dan ook nog wel e.e.a. zal pushen in photoshop. Mijns inziens is een 60/2.8 macro dan een stuk handiger. Ook omdat je dichter op het glas kan en daardoor minder reflecties hebt. De 70-300 moet je in de eerste instantie kopen als telelens, en de macro als bonus beschouwen

De aanschaf van een Dedicated macro-lens kan uiteraard bij Canon ook prijzig zijn. Ik heb nog geen goede mening kunnen vormen over de prestaties van het glas van Canon ten opzichte van dat van andere fabrikanten. Het kan dus maar zo zijn dat ik dat stukje geld toch uit moet geven in de toekomst. Blijft het dan de juiste keus om een 400d te pakken?
Jup, want je houdt de mógelijkheid, en dat is belangrijk. Een 60/2.8 macro kost bij de KE trouwens nu 319 euro, wat echt een goede prijs is. Die lens is ragscherp, goede bokeh, USM... ik zit erg te twijfelen of ik hem zelf wil halen

]
"De anti-stof functie is waardeloos" Zou je dat nader kunnen toelichten? Het is nu een beetje een kreet in het niets. Waarom is deze waardeloos? Werkt het niet, of is het te verwaarlozen als je een beetje handig wordt met sensor swaps e.d.?
Één kneep in een blaasbal is effectiever dan 30x sensor-dust-removen zoals je in de link boven me kunt zien

En een blaasbal kostte mij wel acht hele euro's.
Hoe zit het nou met al die soorten glaswerk? AF-S/AF-I/HSM autofocus? Kan de Canon 400d alle soorten glas autofussen en de Nikon D40 niet? Uiteraard zijn de mounts anders, maar wat heeft dit voor effect op de autofocus?
Kort en bondig: de 400D kan élke lens aan met een EF of EF-S mount aan (die énkele uitzondering daar gelaten) een D40 wordt beperkt doordat lenzen zonder eigen focusmotor geen autofocus hebben. Opzich is dat niet onoverkomelijk, maar de keuze wordt wel beperkter. Inweze is er op elk bereik wel een lens te vinden, maar dat hoeft optisch niet altijd de beste te zijn.
Een extra vraag die mij nu te binnen schiet is: Hoe makkelijk kan je switchen tussen auto en manual focus? Op de D50 viel mij op dat je twee knoppen om moest zetten. Uiteraard wil je dit het liefst zo snel mogelijk kunnen doen. Doet de Canon dit met 1 knop?
Bij de canon zit het op de lenzen, of in een menu. Bij een D40 zit het in de body of op de lens.
De 30D klinkt ook wel iteressant, maar wat zijn de voordelen van deze camera ten opzichte van de 400d? Als ik ze even snel bij DPreview naastelkaar zet dan zie ik weinig verschillen. De mp van de 30d zijn lager maar dat is niet zo belangrijk.... Verder zie ik tot nog toe voor mij verschilletjes waarvan ik de relevantie nog niet kan behalve de 3200 iso waarde op 30D die de 400d weer niet heeft, maar waarbij de ruis weer een stuk groter zal zijn.
Kortom wat verklaart het toch wel aanzienlijke prijsverschil tussen de twee camera's?
De 30D heeft meer features zoals on-body controls, is groter, steviger gebouwd. Hij is gewoon wat meer pro-body. Een pro-dSLR onderscheidt zich van een instapdSLR door de hoeveelheid knoppen en de afwezigheid van gepruts in menu's, alsmede wat meer features. Niet echt iets wat je direct zult missen, maar alles óp de body ipv ín menu's, is erg fijn op den duur kan ik je vertellen