Floor-is schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 10:16:
[...]
Nu wil ik niet al te veel in de bres springen voor ETB, maar als jij afhankelijk bent van je apparatuur, dan gebruik je het dus professioneel en Canon gaat er -volledig terecht imho- van uit dat je dan ook de professionele apparatuur gebruikt. Als je die hebt, heb je reparatiegarantie: binnen 48uur of vervangende apparatuur. Erger nog: als jij je camera moet missen terwijl dat niet kan en ze kunnen het niet binnen 2u fiksen voor je kan je gelijk vervangende apparatuur meekrijgen. Bovendien kan je bij CPN aankloppen als je een keer een lens moet gebruiken die niet in je eigen glasservies zit, zoals een 400/2.8IS bijvoorbeeld.
Afgezien van de snelheid van het repareren: de communicatie en omgang met de klanten is bij de honden af. Verschrikkelijk slecht. Beloften niet nakomen, niet terugbellen en klanten gewoon totale onzin verkopen (ja een hotpixel die je ziet met de lenskap op de lens is stof, uhuh).
Ik heb nu 3x wat laten repareren bij ze, geen een keer hebben ze het in één keer fatsoenlijk weten te fiksen. Variërend van domweg het probleem niet oplossen tot twee keer toe stof in de lens (en dan niet een beetje). Als ik buiten garantie moet laten repareren, dan ren ik regelrecht richting Rofa. Scheelt je ook nog eens de helft met het geld (serieus dus

) én ze nemen hun klanten tenminste serieus, zeer serieus.
De D80 heeft eenvoudigweg de verouderde sensor, minder dynamisch bereik, meer ruis, minder FPS.. De bouw is misschien wel goed, maar de andere dingen doen dermate onder voor een 30D dat je echt je vraagtekens bij de positie van de 80D moet zetten. Qua specs is de D200 inderdaad beter vergelijkbaar met de 30D, alleen is deze anders gepositioneerd en heeft ze een paar opties meer/beter dan de 30D; tegen een flink prijskaartje.
Eens, de 30D mag dan de weathersealing en de custom functions missen, voor de rest maakt het elkaar weinig. De ene keer wint de D200 het, de andere keer de 30D. Kwestie van voorkeur dus, hoewel de sensor van de 30D toch wel een flinke slag beter is (zelfde verhaal als de D80 dus)
Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 11:02:
Ojee, ik ben bang dat ik me in een welles nietus verhaal laat slepen met wat Canon adapten.
Neo, ik ken Phil's verhaal (de Olympus krijgt trouwens een highly recommended), en als je de review goed ddorlleest zul je zien dat er van je bewering dat de ruis op compact niveau ligt complete onzin is. Wijs me die compact aan, want daar wachten erg veel mensen op.
Je kunt bij de 410/510 de ruisonderdrukking compleet uitzetten, wat vrij uniek is. Lees even de 'compared to' pagina's, en kijk naar de raw crops. Dat kan geen enkele compact.
Ik chargeerde wat (hoewel....zie de post van Ronald), maar het ding ligt gewoon enkele stops achter op de sensoren van Canon. Sorry, maar dat kan ik niet geweldig vinden. Zaken als moire in je jpeg-output overigens ook niet, maar dat zal te maken hebben met het NR/sharpening verhaal wat nogal nauw komt vermoed ik zo. Dat je het uit kunt zetten is geweldig, maar dan heb je dus op iso100 al
flink ruis te pakken.
Overigens heeft dit niks met het Canon-adept gedeelte te maken: ik kijk gewoon naar foto's en de prijs/kwaliteit van de camera en het achterliggende systeem. Daarom zul je me in het beginnerssegment ook bijna steevast een D40 aan zien raden

Ik durf hier de bewering aan dat je met alle dslr's fantastische foto's kunt maken.
Kunnen we deze dooddoener serieus alsjeblieft uit ons vocabulair verwijderen? Je kunt met een Ixus werkelijk geniale platen schieten, daar heb je geen dSLR voor nodig. De vraag is wat het beste bij iemand past en hoe de prijs/kwaliteitverhoudingen liggen. Niet of je er foto's mee kunt schieten.
Over de beschikbaarheid van lenzen:
http://www.wrotniak.net/photo/oly-e/lenses.html
Lijkt me behoorlijk, en de kwaliteit van Olympus glas is spreekwoordelijk. Met IS op alles met de 510. Je verhaal over houding en ademen geldt voor zowel sensor als lens IS. Je laat het feit dat het bij de anderen flink wat extra's kost maar even liggen?
Je ziet niet wat je doet bij sensorbased IS. Ik zie aan mijn zoeker hoever ik kan gaan met de sluitertijden. Daarnaast is het minder effectief op de lenzen waar het voor mij het meeste boeit: teleglas. De kosten, tja, true, je betaalt wat extra.
Ter overweging: die lenzen gaan god mag weten hoe lang mee, de body gaat er bij veel mensen na verloop van tijd toch wel uit. Weer een nieuwe body met IS: extra kosten voor de body. Is het kostenverhaal dan zo boeiend als je je bedenkt dat je een 55-200VR voor nog geen 300 euro hebt, zeker gezien de voordelen?
Dat kitlenzen je niet bekoren komt waarschijnlijk omdat je met Canon werkt.

Hier mag een
kilo ton zout bij. Hier ga ik verder niet eens op in, lees het stuk van Henk maar.
Ik kan weinig redenen vinden om aan beginners Olympussen aan te raden, tenzij men goed weet wat men wil zoals Lateef terecht aanhaalt. Als jij weet dat die ruis en het lenzenaanbod geen problemen voor je opleveren? Top, halen dat ding.

Als ik dan lees dat Nomad zijn mooie D200 niet goed genoeg vindt vanwege de +800 iso ruis schieten de tranen me in de ogen. Als het met die Nikon niet lukt om behoorlijke foto's te maken, zoek een andere hobby. Buzzfuzz gaan voor die machine!
Sommige mensen fotograferen nou eenmaal andere dingen dan anderen. M'n 30D blijft lekker clean en de kleuren blijven okay. Ik schiet véél op iso1600-2500 en soms zit ik richting de 3200-4000. Ja, dan waardeer je ruisprestaties. Simpel zat. Probleem wat ik met de E410 sensor heb is dat het zelfs op ISO100 al zichtbaar is, terwijl nou juist het grote voordeel van dSLR's is dat je 400 ongestraft kunt gebruiken en tegenwoordig zelfs vaak 800.
Ik lees de hele stukken tekst niet eens, op dingen als een testverantwoordig na: hoe objectief ook, ik geloof liever m'n ogen en trek mijn eigen conclusies

Als jij tot een andere conclusie komt: jofel

Ik heb al eens vaker naar de lenzen gekeken:
neographikal in "[STARTERS] Ik wil een DSLR, wat nu?" . Ik kan er niet onder de indruk van raken, zeker niet gezien de prijzen die je voor sommige lenzen betaalt. 1500 euro voor de 7-14 is gewoon van de zotte, zeker als ik de platen zie op pbase en
de platen uit deze review bekijk.
F/8 op een 11-22, ik weet niet, maar dit vind ik dus soft en contrastloos en ik heb geen redenen om aan te nemen dat de samples van Klaus met een shitlens zijn gemaakt. Daarbij komt dan ook nog dat het aanbod van de third-party fabrikanten bijna onbruikbaar is door het schil in de cropfactor. Telelenzen zijn hier een uitzondering trouwens, daar heeft die cropfactor wel een voordeel.
whoami schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 12:50:
Ik denk dat hier ook veel pixel-peepers zitten.

Ik ga niet ontkennen dat Canon beter is op hogere gevoeligheidsniveau's, integendeel.
Echter, heeft men hier al eens een foto die met een Nikon op iso >800 gemaakt is, laten printen ? Ik heb een paar foto's op ISO 1250 op A4 laten printen, en qua ruis valt dat bijzonder goed mee. Als je goed kijkt, zie je er wel iets van, maar het is helemaal niet storend.
Mja, ik heb laatst een iso4800 (in Nikontermen, de Canon's zijn 1/3de stop gevoeliger dan aangegeven) plaat uit de printer gehaald. Gaat ook toppie

Maar wat gewoon prettig is, is dat je marge hebt, ook als je een keer een shot vernaggelt qua belichting

Of wanneer je wat professioneler werkt: DTP'ers zijn soms zeikerds en waarderen weinig ruis ook
Maar ajhaverkamp heeft volledig gelijk: papier is stuk-ken vergefelijker. Zelf kijk ik voor sharpening/ruis vaak op 50% ipv 100%, lijkt beter overeen te komen met de print