[STARTERS] Ik wil een DSLR, wat nu? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 16 Laatste
Acties:
  • 13.114 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Kitlenzen zijn gewoon goed voor hoeveel ze kosten. Voor hetzelfde geld is zelden een beter alternatief te bedenken, maar voor meer geld is er gewoon beter te vinden. Kitlenzen zijn precies wat je verwacht, lenzen waar je mee begint en waar veel mensen later uit groeien.
In jouw geval zou ik gewoon beginnen met de kitlenzen, ze bestrijken een groot bereik dus je hebt denk ik eerst meer dan genoeg aan deze lenzen.
Ze zijn niet waterdicht en van metaal zoals L lenzen nee, maar ze gaan echt niet stuk en zijn steviger dan die dingetjes die op compacts zitten.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
in die prijscategorie zijn er inderdaad niet echt betere lenzen te vinden, hooguit de 50mm F1.8. ik zou dan toch bij Canon blijven. Sigma en Tamron zijn wellicht iets goedkoper, maar de Canon lenzen blijven wel beter (enige uitzonderingen daargelaten) presteren in vergelijking.

als je wat meer uit kan geven, zou ik naar de Tamron 17-50 F2.8 kijken. erg lekkere lens, schijnt het, maar kost ook meer. een goede telelens is bijvoorbeeld de Canon 70-200 F4 non-IS. beide kosten meer, maar presteren ook beter.

overigens is www.photozone.de een leuke site om de prestaties van verschillende lenzen met elkaar te vergelijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Korras op 18-07-2007 14:01 ]

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

* Oxi is met Nomad, voor die prijs krijg je geen beter glas.

Maar als je geld 'over hebt' en je zou één van die twee lenzen vervangen, dan zou ik de 18-55 vervangen door bijvoorbeeld de Tamron 17-50/2.8 of de Sigma 17-70/2.8-4. Ik heb de Canon 55-200USM van een vriend eens vergeleken met mijn Canon 70-200/4L en verbaasde mij er over dat de resultaten zo dicht bijeen zaten, en dat terwijl mijn 70-200 een erg goed exemplaar is! Al met al kan ik de 55-200 elke beginner aanraden, ook al is de bouw van niet al te mooi plastic en heeft hij geen focusring (dus alleen autofocus). De 18-55 ben ik niet zo positief over. Hij doet wat moet doen best goed en daar is alles mee gezegd. :)

Ondanks dit, als jij vooral met tele gaat schieten en je wilt iets anders dan een kitlens dan is het natuurlijk niet slim om de 18-55 te vervangen, doe dan gelijk de telelens. :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

geen focusring (dus alleen autofocus
Kan wel, maar is wat onhandig. Je kan 'm wel op MF zetten en dan kan je aan het uiterste deel draaien. Niet erg praktisch, maar in geval van uiterste focus-nood wil 't wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

• Wat is je beschikbare budget?
1000-1500
• Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
uiteindelijk het maximale uit m'n creativiteit kunnen halen
• Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
natuur en oude steden (o.a. macro), landschappen, rijdende voertuigen.
• Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
nee
• Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
canon of nikon vanwege het aantal gebruikers
• Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
als de noodzaak en het budget dat toelaat
• Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
advies
• Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
1 a 2 dagen per twee weken
• Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
absoluut
• Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Minolta Dimage 7Hi; welhaast onbruikbaar in huis of wat bewolkt weer vanwege de ruis
• Is 2e hands een optie of per se niet?
liever niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
kijk naar de 400d en 30d van canon en de d80 van nikon. qua beeldkwaliteit ontloopt dat elkaar allemaal niet zo heel veel. kijk gewoon wat je het prettigst vindt om mee te werken. verder zou ik met slechts een standaardzoom lens beginnen (niet de kitlens, maar beter, bijv. de 17-50/2.8 van tamron, dat laat je budget wel toe), werk daar een tijdje mee en dan kan je kijken wat je mist; meer tele, meer groothoek, macro, nog meer lichtsterkte (bij de laatste twee betekent dat dat je een prime moet nemen, een lens met een vast brandpuntsafstand, waarmee je niet kan zoomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer het beeld niet echt veel scheelt zal ik toch maar even kijken hoe de eos400d in de hand ligt. Met die cashback is deze iig verre van duur. Heb vrij kleine handen dus als de body bij mij ook al te klein aanvoelt...
Alleen een standaard zoomlens is zo'n gek idee niet. Dan huur ik wel eerst het een en ander om te testen wat ik erbij wil hebben. Liever wat meer tijd nemen om daarna niet de verkeerde keuzes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
lateef schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 11:31:
[...]
kijk naar de 400d en 30d van canon en de d80 van nikon. qua beeldkwaliteit ontloopt dat elkaar allemaal niet zo heel veel. kijk gewoon wat je het prettigst vindt om mee te werken. verder zou ik met slechts een standaardzoom lens beginnen (niet de kitlens, maar beter,
De Canon's hebben qua beeldkwaliteit toch wel de voorkeur boven de D80 imo. Met name de ruis en het gebrek aan detail door het zware AA-filter spelen de D80 parten :) Belangrijkste is wat je fijn vindt werken, maar qua sensortechniek zijn de Canon's de betere :)
bijv. de 17-50/2.8 van tamron, dat laat je budget wel toe), werk daar een tijdje mee en dan kan je kijken wat je mist; meer tele, meer groothoek, macro, nog meer lichtsterkte (bij de laatste twee betekent dat dat je een prime moet nemen, een lens met een vast brandpuntsafstand, waarmee je niet kan zoomen).
100% mee eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:31

rapture

Zelfs daar netwerken?

Voor concertfotografie is "Canon, you can" merkbaar, ISO's oprampen richting 3200 en 6400 is goed mogelijk. rapture in "[STARTERS] Ik wil een DSLR, wat nu?" Nu nog een keertje op een goth-donkere concert uittesten.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/graspop2007/iron_maiden_0940.jpg
ISO 800 + 1 stop pushen

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/graspop2007/therion_9869.jpg
ISO 3200 + 1 stop pushen + noise reductie in DPP.

[ Voor 50% gewijzigd door rapture op 20-07-2007 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:55:
Wanneer het beeld niet echt veel scheelt zal ik toch maar even kijken hoe de eos400d in de hand ligt. Met die cashback is deze iig verre van duur. Heb vrij kleine handen dus als de body bij mij ook al te klein aanvoelt...
Alleen een standaard zoomlens is zo'n gek idee niet. Dan huur ik wel eerst het een en ander om te testen wat ik erbij wil hebben. Liever wat meer tijd nemen om daarna niet de verkeerde keuzes te maken.
Een 400D inderdaad met 17-50 tamron en gezien je budget misschien nog een 60mm macro lens erbij....goed begin heb je dan en lenzen die je eigenlijk niet meer hoeft te vervangen voor betere lenzen later. Kan je dan gewoon uitbreiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er overigens nog een reden waarom jullie Tamron preferen boven een lens van bijv. Canon en moet je veel waarde hechten aan bijv. een lens met stabilisatie? Klinkt erg handig als je zonder statief rond wil lopen op vakanties.

De macrolens zou ik voornamelijk in de natuur willen gebruiken. Bijv. planten, insecten, etc. Of heb ik daarvoor helemaal geen macrolens nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Het lijkt me dat je dit alleen zelf kunt beantwoorden: ga lekker proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Groot gelijk. Gevalletje vragen stellen zonder eerst te denken. Gebeurd wel vaker als ik duizelig word van al het gezoek waartoe iets voor dient. ;)
Thnx ieder voor alle hulp. Volgende week eens shoppen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

1. Wat is je beschikbare budget?
  • Ca. €500
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
  • Het is voor een superbeginneling als ik misschien wat overkill, maar ik heb wel op het oog om door te groeien en het maximale uit de camera te halen. Hierdoor hoef ik dan later niet nog een keer een nieuwe camera te kopen, zo kan ik dus geld uitsparen voor later, als het echt nodig is om een nieuwe camera te kopen. Voornamelijk wil ik natuur, mens en dier fotograferen, maar ook macro's en portretfoto's een hele enkele keer per jaar (lees: 1x per jaar of zo) een concertje of iets dergelijks, dus dat is niet echt een big issue of zo...
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
  • Als ik kijk naar wat andere non-DSLR camera's doen heb ik zoiets van 'Ik wil beter en mooiere foto's maken...' Plus het puntje wat ik bij vraag 2 al noem, ik wil doorgroeien en vast voorbereid zijn op wat komen gaat...
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
  • Heb nog geeneens een (goede) digitale camera, dus wat moet ik dan met lenzen? ;)
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
  • Ik heb inderdaad hier dit topic wat rond gestruind en rond gekeken. Ik kom dan zelf op de EOS 350D uit.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
  • Nee, ik wil eerst de camera op het uiterste leren kennen en gaan benutten, alvorens ik nog meer ga eisen van de camera.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
  • Advies, ik ben nogal nieuw hier, alhoewel ik wel regelmatig wat topics check hier, zoals deze dus, alsmede topics waar men foto's post, die ik dan altijd met veel respect bekijk!
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
  • Hoeveel dat gaat worden weet ik nog niet precies, wil eigenlijk nog maar ermee beginnen. Maar ik denk wel, dat als het me bevalt, dat ik dan wel de uurtjes uitbreid ja. Voornamelijk met mooi weer (regen kan ook mooi zijn heb ik van de week gezien!) zou ik graag willen fotograferen. Moet uiteraard allemaal in de vrije tijd gebeuren...
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
  • Ik denk het wel, maar professioneel niveau zal het nooit worden, pas als de camera dan niet meer aan de eisen voldoet.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
  • Niet van toepassing, omdat ik nog geen digitale camera in gebruik heb, een superstarter dus hier... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:55
GJ-tje schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 22:10:
  • Ca. €500
  • Het is voor een superbeginneling als ik misschien wat overkill, maar ik heb wel op het oog om door te groeien en het maximale uit de camera te halen. Hierdoor hoef ik dan later niet nog een keer een nieuwe camera te kopen, zo kan ik dus geld uitsparen voor later, als het echt nodig is om een nieuwe camera te kopen. Voornamelijk wil ik natuur, mens en dier fotograferen, maar ook macro's en portretfoto's een hele enkele keer per jaar (lees: 1x per jaar of zo) een concertje of iets dergelijks, dus dat is niet echt een big issue of zo...
Je budget laat eigenlijk nauwelijks een 350d + kitlens toe. 1:1 macro red je niet met de kitlens, maar zeker wel closeup. Realiseer je dus alsjeblieft dat een SLR niet goedkoop is, en dat uitbreidingen dat ook niet zijn.
  • Als ik kijk naar wat andere non-DSLR camera's doen heb ik zoiets van 'Ik wil beter en mooiere foto's maken...' Plus het puntje wat ik bij vraag 2 al noem, ik wil doorgroeien en vast voorbereid zijn op wat komen gaat...
Een SLR is geen garantie voor mooie fotos. Hier heb je gevoel en kennis voor compositie voor nodig, wat je kunt ontwikkelen natuurlijk.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
  • Ik heb inderdaad hier dit topic wat rond gestruind en rond gekeken. Ik kom dan zelf op de EOS 350D uit.
Prima cam. Maar overweeg eventueel een Nikon D40. Goedkopere instap (er zit 90 euro cashback op tot 31 augustus) maar wel de beperking van AF-S en AF-I Nikkor en HSM sigma lenzen.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
  • Ik denk het wel, maar professioneel niveau zal het nooit worden, pas als de camera dan niet meer aan de eisen voldoet.
Niets uitsluiten, goede houding, dan kies je met Canon of Nikon het meeste toekomstperspectief.

Dan als laatste mijn kritische noot (wegens je ervaring en budget): Een goede compact, bijvoorbeeld een Fuji 6500 haalt zeer nette beeldresultaten, tegen veel lagere kosten. Denk er eens over.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ronald schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 22:27:
Je budget laat eigenlijk nauwelijks een 350d + kitlens toe. 1:1 macro red je niet met de kitlens, maar zeker wel closeup. Realiseer je dus alsjeblieft dat een SLR niet goedkoop is, en dat uitbreidingen dat ook niet zijn.
Ik hoef, zeker in het begin ook nog helemaal geen extra lenzen te hebben, ik wil eerst de camera leren kennen, hoe die werkt, wat de beste instellingen en dergelijke zijn... :) Daar heb ik een extra lens nog lang niet voor nodig... ;)
Een SLR is geen garantie voor mooie fotos. Hier heb je gevoel en kennis voor compositie voor nodig, wat je kunt ontwikkelen natuurlijk.
In het begin zal het zeker niet mooi zijn, maar daar heb je nog altijd je leerproces voor inderdaad... ;)
Prima cam. Maar overweeg eventueel een Nikon D40. Goedkopere instap (er zit 90 euro cashback op tot 31 augustus) maar wel de beperking van AF-S en AF-I Nikkor en HSM sigma lenzen.
Dankjewel voor de tip! Deze ga ik zeker vergelijken met de EOS 350D, kijken welke er voor mij dan het beste uit de bus komt... :) Maar zoals gezegt, naar lenzen hoef ik nog lang niet te kijken, die heb ik denk ik pas nodig, als ik méér uit de camera wil halen dan dat er standaard in zit, vandaar ook het iets lagere budget... ;)
Niets uitsluiten, goede houding, dan kies je met Canon of Nikon het meeste toekomstperspectief.
Laat ik het anders zeggen: ik wil niet de professionele kant op, als in: mijn centen ermee verdienen, want dan zou ik 2 banen naast elkaar hebben, wat ik gewoonweg ook niet wil, alhoewel het misschien in de toekomst wel leuk zou zijn voor een leuk zakcentje of zo, ik zie het allemaal wel... :)
Dan als laatste mijn kritische noot (wegens je ervaring en budget): Een goede compact, bijvoorbeeld een Fuji 6500 haalt zeer nette beeldresultaten, tegen veel lagere kosten. Denk er eens over.
Ik snap wat je bedoeld, en het is inderdaad een zeer nette en goedkope camera.
Punt is alleen, als ik later méér wil (en dus zou moeten overstappen op DSLR oid), dan ben ik (in totaal) meer kwijt en kan ik (voor mijn gevoel) misschien beter gelijk opstappen naar DSLR, de mooie foto's komen dan vast later wel... ;)

Wat overigens wel grappig is, als ik de camera's naast elkaar leg, dan is de Nikon D40 anders wel een stukje duurder, is die dan uiteindelijk goedkoper door de cashback als ik je goed begrijp?

In mijn speurtocht kom ik ook nog de Pentax K100D tegen, schijnt qua prijs / kwaliteit verhouding ook goed te zijn.
Maar is dat ook een goede camera volgens jullie? :)

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 22-07-2007 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
GJ-tje schreef op zondag 22 juli 2007 @ 13:28:

Wat overigens wel grappig is, als ik de camera's naast elkaar leg, dan is de Nikon D40 anders wel een stukje duurder, is die dan uiteindelijk goedkoper door de cashback als ik je goed begrijp?
Je betaald in de winkel meer, maar je krijgt 90 euro van Nikon terug, mits alles voor 31 augustus gebeurd ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ronald schreef op zondag 22 juli 2007 @ 14:02:
Je betaald in de winkel meer, maar je krijgt 90 euro van Nikon terug, mits alles voor 31 augustus gebeurd ;)
Oké, door de cashback word ie dus weer goedkoper dan.

Heb net mijn vorige post ge-edit, maar zet het voor de zekerheid ook maar even hier neer dan.

In mijn speurtocht kom ik ook de Pentax K100D tegen.
Die schijnt qua prijs / kwaliteit verhouding ook een erg goede camera te zijn.
Maar is dit ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
GJ-tje schreef op zondag 22 juli 2007 @ 14:21:
[...]
OKé, door de cashback word ie dus weer goedkoper dan.

Heb net mijn vorige post ge-edit, maar zet het voor de zekerheid ook maar even hier neer dan.

In mijn speurtocht kom ik ook de Pentax K100D tegen.
Dit schijnt qua prijs / kwaliteit verhouding ook een erg goede camera te zijn.
Maar is dit ook zo?
Kwa cam wel, kwa toekomst perspectief pure onzekerheid (Glaswerk niet in de winkel = niet te koop, en roadmaps kun je ook niet kopen). Op dit moment mijn duidelijke advies om het op Nikon(met aantekening dat slechts een deel van nikons glasaanbod te gebruiken is) of Canon te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 22-07-2007 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ronald schreef op zondag 22 juli 2007 @ 14:23:
Kwa cam wel, kwa toekomst perspectief pure onzekerheid (Glaswerk niet in de winkel = niet te koop, en roadmaps kun je ook niet kopen). Op dit moment mijn duidelijke advies om het op Nikon(met aantekening dat slechts een deel van nikons glasaanbod te gebruiken is) of Canon te houden.
Oké, hier kan ik wat mee, alleen weet ik niet precies wat je bedoeld met glaswerk, zijn dat gewoon lenzen? Of moet ik dat weer anders zien, zoals je eerder hebt kunnen lezen, ben een absolute beginneling... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Eindje terug had ik wat over Sony geschreven, dat geldt ook voor Pentax. We spreken hier niet over de MF (manual focus) tijdperk, toen was Minolta een goede keuze.

[ Voor 23% gewijzigd door rapture op 22-07-2007 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
GJ-tje schreef op zondag 22 juli 2007 @ 14:34:
[...]
Oké, hier kan ik wat mee, alleen weet ik niet precies wat je bedoeld met glaswerk, zijn dat gewoon lenzen? Of moet ik dat weer anders zien, zoals je eerder hebt kunnen lezen, ben een absolute beginneling... :)
En juist daarom Nikon of Canon, je bent beginner en weet dus niet hoe je gaat ontwikkelen... De cameras zijn niet slechter dan Pentax/Sony/Olympus
Het spul er om heen WEL.. een SLR is niet alleen een camerabody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ronald schreef op zondag 22 juli 2007 @ 14:50:
En juist daarom Nikon of Canon, je bent beginner en weet dus niet hoe je gaat ontwikkelen... De cameras zijn niet slechter dan Pentax/Sony/Olympus
Het spul er om heen WEL.. een SLR is niet alleen een camerabody.
Oké, dan laat ik de Pentax voor wat hij is.
Nu alleen nog even uitvissen wat jij bedoelde met glaswerk, ik ga uit van lenzen, maar kan er naast zitten... ;)

Nog even een andere vraag ook eigenlijk... Ik heb ergens gelezen (weet even niet meer waar) dat een grotere sensor de hoeveelheid ruis beperkt. In een specificatie vergelijking van de Canon EOS 350D met de Nikon D40 zie ik dat de EOS 350D een CMOS sensor heeft.
Nu is mijn vraag hoe ruisgevoelig zijn die CMOS sensors en wat voor verschil in kwaliteit zal er uiteindelijk door het verschil van sensors te merken zijn?

[ Voor 36% gewijzigd door CH4OS op 22-07-2007 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glaswerk = lenzen idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

GJ-tje schreef op zondag 22 juli 2007 @ 15:32:
Nog even een andere vraag ook eigenlijk... Ik heb ergens gelezen (weet even niet meer waar) dat een grotere sensor de hoeveelheid ruis beperkt. In een specificatie vergelijking van de Canon EOS 350D met de Nikon D40 zie ik dat de EOS 350D een CMOS sensor heeft.
Nu is mijn vraag hoe ruisgevoelig zijn die CMOS sensors en wat voor verschil in kwaliteit zal er uiteindelijk door het verschil van sensors te merken zijn?
Scroll wat naar boven: rapture in "[STARTERS] Ik wil een DSLR, wat nu?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik snap alleen niet wat je ermee wilt zeggen, ik zie wat foto's... En welke conclusies moet ik daar nu uit opmaken, ik volg je niet helemaal geloof ik... O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
GJ-tje schreef op zondag 22 juli 2007 @ 15:50:
[...]
Ik snap alleen niet wat je ermee wilt zeggen, ik zie wat foto's... En welke conclusies moet ik daar nu uit opmaken, ik volg je niet helemaal geloof ik... O+
Dat ruis een non-issue is.

Maar wat er van te zeggen is is Canon in het algemeen de beste op ruisgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ronald schreef op zondag 22 juli 2007 @ 17:33:
Dat ruis een non-issue is.

Maar wat er van te zeggen is is Canon in het algemeen de beste op ruisgebied.
Ah oke, weet ik dat ook weer.

Hoe zou dat komen dan eigenlijk, dat Canon de beste is op ruisgebied?
Komt dat door de CMOS (EOS 350D) vs CCD (Nikon D40) sensor?

offtopic:
Tis misschien offtopic, maar ben er gewoon benieuwd naar

Denk dat ik hierdoor eigenlijk voor de EOS 350D ga, nog niet helemaal 100% zeker van, maar ben nu in ieder geval dankzij jullie adviezen een heel eind op weg!
Ik heb trouwens wel een aanbieding gezien (tenminste, ik denk dat het een aanbieding is.)
Bij fotokonijnenberg hebben ze een EOS 350D met een lens (18-55mm Kit) voor 545 Euro. Ik weet dat ik zeker in het begin niks nog met lenzen ga doen, maar denk wel dat dit niet bepaald duur is, of wel?

[ Voor 40% gewijzigd door CH4OS op 22-07-2007 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 21:57

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Het vervelende van de bovenstaande vergelijkingen over ruis is dat we over camera's praten uit totaal verschillende (prijs) segmenten! De foto's van rapture zijn genomen met een 20D (volgens zijn signature). Ik ruik hier toch een Canon sausje in dit topic! :9 (no flame(s) intended! >:))

Nikon bijvoorbeeld weer een superieur flits systeem. En zo kunnen we nog wel even doorgaan... Elk merk heeft zijn voordelen en nadelen.

@GJ-tje :
Ga eens naar de lokale fotoboer / MM / Cameranu.nl / Foto Konijnberg / etc. en ga er eens mee spelen. Dan kun je misschien een betere keus maken.

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
adoy schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:37:
Het vervelende van de bovenstaande vergelijkingen over ruis is dat we over camera's praten uit totaal verschillende (prijs) segmenten! De foto's van rapture zijn genomen met een 20D (volgens zijn signature). Ik ruik hier toch een Canon sausje in dit topic! :9 (no flame(s) intended! >:))
20d heeft min of meer dezelfde sensor als de 350d.
Nikon bijvoorbeeld weer een superieur flits systeem. En zo kunnen we nog wel even doorgaan... Elk merk heeft zijn voordelen en nadelen.
In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst.

Canon heeft niet echt stilgezeten sinds de tijd dat dat zo was.
@GJ-tje :
Ga eens naar de lokale fotoboer / MM / Cameranu.nl / Foto Konijnberg / etc. en ga er eens mee spelen. Dan kun je misschien een betere keus maken.
Altijd verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuze
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-03-2024
Laat ons zeggen rond de 800euro.

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Al zo'n 3 jaar aan het overwegen (telkens in de zomer wanneer ik wat vrijaf heb) en altijd maar uitgesteld. Mijn vader heeft ook een passie voor fotografie (in zijn jeugd had hij ook een SLR - pentax van 1979 hehe).

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vooral natuur (al is dat in mijn streek niet zo spectaculair), architectuur (stad/urban), zo nu en dan eens beestjes (macro -- maar zeer weinig) en een mensen/portretten lijkt me ook wel wat.

Mijn vader heeft wat lenzen van vroeger, ook een macrolens. Deze pasten allemaal op die verouderde pentax van 1979 met bajonetsysteem (deze: http://www.cs.umd.edu/~choi/PentaxMX.jpg ). Zou dit passen op een Canon 350/400d of Nikon d40x?

De lenzen die hij heeft: (ik ken er niet veel van dus ik zeg wat er op staat)
*Auto chinon zoom MC - 35-70mm / 1:2.7-3.5 Japan 85doorsnede
*Dan die macrolens uit 3 gedeeltes van pentax met 12mm, 20mm en 36mm

2 filters, zonnekap, ..

Canon 350d/400d omdat ze wat kleiner zijn, aangezien ik niet zo'n grote handen heb is dat geen probleem en maakt het toch net iets compacter. Nikon d40x omdat die zo'n leuke prijs heeft. Ik weet dus niet echt de cruciale verschillen tussen deze toestellen..

Aangezien m'n vader al een kleine verzameling heeft, is dit niet aan de orde de eerste jaren denk ik :)

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)

Advies (vooral met die oude lenzen van m'n vader in het achterhoofd).

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Wel ik ben nu een tijdje hobby-loos, en ik zie fotografie ook als een ideale reden om het land wat rond te trekken op zoek naar mooie shots, en tegelijk eens wat meer te genieten van de buitenlucht en omgevingen samen met m'n vriendin.

Als het allemaal goed loopt zie ik geen probleem om wat uit te breiden, al wil ik vermelden dat ik zeker niet van plan ben m'n beroep ervan te maken.

Pentax OptioS4 kleine digitale cam. Wat gespeeld met alle functies en ik snap de werking en resultaten. Echter is het allemaal te gelimiteerd (vooral shutterspeed mis ik) en de kwaliteit van de foto's is na 3-4 jaar ook niet geweldig meer.

11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Wel als er echt iets aardigs weggaat wil ik het wel overwegen, maar liever nieuw.

Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat is je beschikbare budget?
Ongeveer €1000,- (2X)
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Vroeger erg veel foto's gemaakt met mijn Pentax ME. Nu ik wat ouder ben (26) wil ik weer verder gaan met deze hobby, maar analoge fotografie ben ik niet meer zo dol op. Tijdens een weekend weg een paar rolletjes volgeschoten met de Pentax, maar het nadeel dat je de foto's niet gelijk kan checken en je altijd gebonden bent aan rolletjes viel me toch vies tegen.
Aangezien mijn zus ook geinteresseerd is in een DSLR, heb ik als taak gekregen om voor ons allebei een mooie set samen te stellen. Daardoor valt er vast nog wel iets extra's te regelen qua prijs.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Foto's van natuur en steden en familie. Eigenlijk wordt het een allround camera, niet bedoeld voor professioneel gebruik. Af en toe een keer een bruiloft, feest oid fotograferen zit er ook nog wel in.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
De Nikkon 18-200VR lens lijkt me fantastisch, maar helaas komt dat boven het budget uit. Nu lijkt me een Nikon D40x kit met 18-55 en 55-200VR de beste oplossing. M'n oude Pentaxt lenzen hoef ik niet meer te gebruiken, die gaan samen met mijn andere verzameling camera's in een mooie vitrinekast.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Er is nog een klein stukje van mij dat toch weer naar een Pentax wil grijpen. Maar de Nikon D40x past momenteel qua prijs, Kit inhoud en kwaliteit toch beter in mijn straatje. De D80 zou nog een mogelijkheid zijn, maar dan moeten we later nog een keer een extra lens erbij gaan kopen. Bovendien kan je voor €1000,- een hele mooie D40x set kopen en dan ben je gelijk klaar.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
De D40x kit met 18-55 en 55-200VR lens lijkt me mooi om mee te beginnen. Daarnaast nog de SB-400 (of toch beter de veel duurdere 600?), de Crumpler The That, voor elke lens een filter (bescherming tegen krassen) en een 2GB Ultra III SD card.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Een advies zou zeer op prijs gesteld worden. Het liefst zou ik willen dat de twijfels weggenomen kunnen worden die ik nog heb. Dus of ik toch beter voor een D80 kan gaan of misschien zelfs een Pentax K10D kit met 18-55 en 55-200 voor net onder de €1000,-.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Het blijft puur en hobby voor zowel mijn zus als ik. Ondanks dat het een hobby is willen we wel allebei kwalitatief goed spul hebben.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Liever niet. Maar als een D80 bijvoorbeeld toch VEEEEEEEl beter is dan een D40x, dan houden we de optie open dat er later een objectief bij gekocht kan worden.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
De Pentax ME was/is een fantastische camera, maar kan niet meer opboxen tegen de nieuwe DSLR's vind ik. Daarnaast heb ik nog een leuk klik klak cameraatje van 3MP. Ideaal om in je zak te stoppen, maar de kwaliteit is neit fantastisch.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Omdat we allebei dezelfde kit willen is dat niet echt een optie. Bovendien wil ik dit keer wel eens allemaal nieuwe spullen hebben. De Pentax ME kit heb ik opgebouwd uit allerlei tweedehands spul, niks mis mee. Maar nu gaan we toch voor nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

Tsja, die lenzen uit 1979 zijn niet echt meer up-to-date in vergelijking tot wat je tegenwoordig aan autofocusmateriaal kan krijgen. Hoewel er bepaalde juweeltjes bij zitten soms, zijn over het algemeen nieuwere lenzen zeker aan te raden.

Pentax lenzen zul je niet op een Canon of Nikon kunnen schroeven, zeker niet zonder nog eens extra geld uit te geven aan een bajonet-converter. Of een hamer O-) . Maar het past standaard in ieder geval niet.

Daarmee ben je praktisch van je beperking af, en zou ik zeggen, ga gewoon eens wat features e.d. vergelijken tussen de 350d/400d/D40(x). In dit topic worden ze vaak genoeg genoemd om je een beeld te vormen :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik ben vandaag even naar de lokale Combi winkel geweest en heb daar een heleboel bruikbare info kunnen bemachtigen.
Waarschijnlijk ga ik door dit bezoekje dan ook voor de Nikon D40.
Echter heb ik nog wel een vraagje.

De D40 schijnt dus zeg maar 'te helpen' bij het maken van foto's, waardoor je snel(ler) goede kwaliteitsfoto's kan maken.
Hoe goed is / werkt dat systeem, zijn er mensen die mij hun ervaringen willen delen?
Garyu schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 13:19:
Daarmee ben je praktisch van je beperking af, en zou ik zeggen, ga gewoon eens wat features e.d. vergelijken tussen de 350d/400d/D40(x). In dit topic worden ze vaak genoeg genoemd om je een beeld te vormen :).
350D, 400D, D40 en D40x naast elkaar

[ Voor 38% gewijzigd door CH4OS op 24-07-2007 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
GJ-tje schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 16:44:
Hoe goed is / werkt dat systeem, zijn er mensen die mij hun ervaringen willen delen?
De D40 heeft standaard geen autofocus, wat op zich zeker voor een beginner een mooie functie is. Zit die autofocus ook op de standaard lens of moet je daarvoor weer een andere lens bestellen?
De D40 heeft geen focusmotor in de body, waardoor alleen lenzen met AFS (nikon) en HSM (sigma) autofocusen. De standaard kitlens heeft AFS (scherpstelmotor in de lens zelf) dus die werkt.

Wat niet autofocust zijn onder meer bijna alle (betaalbare) nikon primelenzen, diverse betaalbare telelenzen zoals de sigma 70-300 apo en alles waar tokina of tamron op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bouwfraude schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 16:56:
De D40 heeft geen focusmotor in de body, waardoor alleen lenzen met AFS (nikon) en HSM (sigma) autofocusen. De standaard kitlens heeft AFS (scherpstelmotor in de lens zelf) dus die werkt.

Wat niet autofocust zijn onder meer bijna alle (betaalbare) nikon primelenzen, diverse betaalbare telelenzen zoals de sigma 70-300 apo en alles waar tokina of tamron op staat.
Ja ik las dat al in het topic over de D40 zelf, vandaar dat ik die vraag uit mijn posting verwijderd heb. ;)
Voor wat betreft lenzen, daar hoef ik toch nog niet naar te kijken, eerst maar eens (hele) goede foto's maken met de standaard uitrusting en de Nikon camera's schijnen al goede lenzen te leveren, dus wat dat betreft hoef ik daar nog lang niet naar om te kijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou ik niet te snel zeggen als ik jou was :) Ik zou kijken voor een D50 :)

Voor je het weet, wil je een andere lens. De 50mm 1.8 bijvoorbeeld, deze heeft iedereen zo'n beetje. Kost zo'n €90, en daar heb je dus een AF motor voor nodig.

En AF een functie voor beginners: Das natuurlijk onzin ;) Als beginner zijnde kun je ook prima met MF overweg, kwestie van door de zoeker kijken :)

AF is altijd handig. Of je nu beginner, pro amateur, of professional bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Er is een groot verschil tussen de D80 en D40x. De sensor mag dan hetzelfde zijn, de hele body en doelgroep is wezenlijk anders. De d80 heeft duidelijk zijn voordelen, waarvan de grootste zijn focusmotor in de body is. Je moet sowieso even beide body's goed vast houden en kijken wat je lekkerder vind vast houden.
Over de focusmotor, niet alle lenzen van nikon en zeker niet van third party hebben een eigen focusmotor en zullen op een D80 wel autofocus hebben en op een D40 niet. Alleen de kitlenzen en lenzen met AF-S in hun naaam hebben bij nikon autofocus. Bij third party is dat alleen sigma met HSM lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 09:53

bonzz.netninja

Niente baffi

Nomad schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 18:00:
[...]

Er is een groot verschil tussen de D80 en D40x. De sensor mag dan hetzelfde zijn, de hele body en doelgroep is wezenlijk anders. De d80 heeft duidelijk zijn voordelen, waarvan de grootste zijn focusmotor in de body is. Je moet sowieso even beide body's goed vast houden en kijken wat je lekkerder vind vast houden.
Over de focusmotor, niet alle lenzen van nikon en zeker niet van third party hebben een eigen focusmotor en zullen op een D80 wel autofocus hebben en op een D40 niet. Alleen de kitlenzen en lenzen met AF-S in hun naaam hebben bij nikon autofocus. Bij third party is dat alleen sigma met HSM lenzen.
D80 en d40 is natuurlijk wel compleet andere doelgroep/klasse.

Ik zelf stond vorige week voor het zelfde issue en heb toen een 2e hands d50 op de kop getikt. Wel AF motor in de body en toch iets groter (beter in hand) dan d40

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuze
Bedankt Garyu voor de reply. Spijtig dat die lenzen niet passen :(

Dan is mijn groot probleem: canon 400d of nikon d40x. Die d40x staat goedkoper, maar die 400D heeft dan die Integrated Cleaning System.. Wat mij echt wel erg handig lijkt.

Dus de volgende vraag: is die canon 400d (€675 volgens pricewatch) zijn 75€ meer waard (nikon d40x €599 volgens pricewatch) als je die cleaning + makkelijker voor lenzen bekijkt? Ik gok op ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Die cleaning zou ik negeren, dat heeft nauwelijks/geen effect. Ik zou zelf gaan voor de d40 en niet de d40x, als je die tenminste nog kan vinden. Je houdt meer geld over voor lenzen en je levert niet noemenswaardig in op features.

De 400d is wel een interessante kandidaat, maar niet om zijn sensorcleaning, maar bijvoorbeeld autofocuspunten (9 voor de Canon vs 3 voor de Nikon). Kijk eens naar deze vergelijking:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 21:42
Het cleaning systeem zou ik geen rekening mee houden als ik jou was. Dat stelt niks voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fuze schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 10:30:
Mijn vader heeft wat lenzen van vroeger, ook een macrolens. Deze pasten allemaal op die verouderde pentax van 1979 met bajonetsysteem (deze: http://www.cs.umd.edu/~choi/PentaxMX.jpg ). Zou dit passen op een Canon 350/400d of Nikon d40x?
Bij Canon kun je (middels een K-bajonet adapter) goed met Pentax lenzen werken, bij Nikon is dit niet mogelijk omdat de lensmount niet of nauwelijks groter is dan die van Pentax, en de lens dus niet in de Nikon mount kan vallen. Gevolg: de lens staat te ver van de sensor/film af, en dan kun je niet meer op oneindig scherpstellen.
Op een Pentax K10D, K100D, K110D, etc. passen die oude lenzen overigens probleemloos, maar of dat in dit geval een pre is?
De lenzen die hij heeft: (ik ken er niet veel van dus ik zeg wat er op staat)
*Auto chinon zoom MC - 35-70mm / 1:2.7-3.5 Japan 85doorsnede
*Dan die macrolens uit 3 gedeeltes van pentax met 12mm, 20mm en 36mm
Dat is 1 matige korte zoomlens en een setje tussenringen. Die tussenringen gebruik je wel bij/voor macro, maar 't zijn geen lenzen. 't Zijn gewoon 'buisjes' die je tussen de lens en de camera monteert zodat je je onderwerp van dichterbij kunt scherpstellen, en dat levert meer macro op.
Chinon was in de jaren '80 al een budget-merk met een hoop concessies in beeldkwaliteit (vooral contrast en scherpte buiten het centrum van de foto) ten gunste van de prijs. Een moderne 18-55mm kitlens van zeg 70 Euro zal 'm kwalitatief op zo ongeveer alle punten overtreffen.

Ik zou bij m'n keuze helemaal geen rekening houden met dat lensje en die tussenringen.

offtopic:
Een Pentax MX is niet 'verouderd', maar 'klassiek' of 'vintage'. En dat spreek je dan met een hele hoop respect uit, ja? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Niet online
Nomad schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 18:00:
[...]

Ik moet ook zeker nog naar de winkel gaan om ze vast te houden. Heb alle camera's inmiddels wel gezien in de winkel, maar nog geen tijd gehad om even rustig de modellen vast te houden. De D80 met 18-135 lens lijkt me toch ook wel een hele mooie kit om te beginnen. Nadeel is de kleinere zoom en volgens mij is de 18-135 niet van de beste kwaliteit. Op zich maakt het mij niet uit of de focus in de camera of objectief zit. Ik verwacht niet dat er een enorme verzameling glas gaat komen. Maximaal twee lenzen voorlopig, vooral omdat ik de boel ook draagbaar wil houden. Als het grootste voordeel van de D80 de focusmotor is, dan hang ik toch meer richting de D40x met de 18-55 en 55-200 objectieven. Stel dat ik nou nog tweehonderd euro extra kan vrijmaken, is het dan echt de moeite om voor de 18-200VR lens te gaan icm een d40x? Of zijn de twee kitlenzen ook goed genoeg (lenzen wisselen vind ik geen probleem, dat is juist het mooiste onderdeel van spiegelreflex camera's!)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
XeNoBiTe schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 22:26:
[...]
De D80 met 18-135 lens lijkt me toch ook wel een hele mooie kit om te beginnen. Nadeel is de kleinere zoom en volgens mij is de 18-135 niet van de beste kwaliteit.
Valt erg mee voor een superzoom, bereik is handig van groothoek tot milde telelens.
55 of 70mm is vaak niet genoeg. Tenopzichte van de 18-200VR hou je nog geld over
voor een 70-300 lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
bouwfraude schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 22:57:
[...]

Valt erg mee voor een superzoom, bereik is handig van groothoek tot milde telelens.
55 of 70mm is vaak niet genoeg. Tenopzichte van de 18-200VR hou je nog geld over
voor een 70-300 lens.
18-135 heeft veel last van pincusion verstoring, iets wat veel en veel sneller 'stoort' dan een beetje barrel. Tis niet een objectief naar mijn smaak.

ik zou 18-55 + 55-200 VR of toch de 18-200 VR overwegen.
Of voor de betere standaardlens, 18-70 (is ook een fractie lichtsterker) gaan.
* Ronald geen superzoom fan, maar die nikon 18-200 is zowaar acceptabel

Hoe meer zoom, hoe meer compromissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 03:02:
[...]

18-135 heeft veel last van pincusion verstoring, iets wat veel en veel sneller 'stoort' dan een beetje barrel. Tis niet een objectief naar mijn smaak.

ik zou 18-55 + 55-200 VR of toch de 18-200 VR overwegen.
Of voor de betere standaardlens, 18-70 (is ook een fractie lichtsterker) gaan.
* Ronald geen superzoom fan, maar die nikon 18-200 is zowaar acceptabel

Hoe meer zoom, hoe meer compromissen.
En dan dus gewoon ICM met de D40x? Ik ga ze zsm allebei vasthouden en dan beslissen welke het gaat worden. Iig kan ik met de D80 niet direct voor €1000,- een complete set kopen. In het geval van de D40x ben ik voor €1000,- compleet klaar incl. tas ed.
De 18-70 lens kost €345,-. Dat is toch wel een poepie meer dan de €125,- voor de 18-55. De 55-200 is ongeveer €285,- los. En de 18-200VR is €669,-. Lastig, lastig....

[ Voor 9% gewijzigd door XeNoBiTe op 25-07-2007 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuze
Garyu schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 18:20:
Die cleaning zou ik negeren, dat heeft nauwelijks/geen effect. Ik zou zelf gaan voor de d40 en niet de d40x, als je die tenminste nog kan vinden. Je houdt meer geld over voor lenzen en je levert niet noemenswaardig in op features.

De 400d is wel een interessante kandidaat, maar niet om zijn sensorcleaning, maar bijvoorbeeld autofocuspunten (9 voor de Canon vs 3 voor de Nikon). Kijk eens naar deze vergelijking:

[...]

Ik heb die vergelijking eens bestudeerd, maar als je er niet zoveel van afweet is het niet zo makkelijk af te leiden wat de beste keuze is ;)

Die Nikon D40 + 18-55 + 55-200 deals zijn wel nice natuurlijk.. Zucht!

[ Voor 5% gewijzigd door fuze op 25-07-2007 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XeNoBiTe schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 11:28:

En dan dus gewoon ICM met de D40x? Ik ga ze zsm allebei vasthouden en dan beslissen welke het gaat worden. Iig kan ik met de D80 niet direct voor €1000,- een complete set kopen. In het geval van de D40x ben ik voor €1000,- compleet klaar incl. tas ed.
De 18-70 lens kost €345,-. Dat is toch wel een poepie meer dan de €125,- voor de 18-55. De 55-200 is ongeveer €285,- los. En de 18-200VR is €669,-. Lastig, lastig....
Als ik je zo hoor, dan zou ik zelf de D40x dubbelzoom kit kopen (dus icm 18-55 & 55-200 VR). Je hebt dan de mogelijkheid om door te groeien en je hebt VR in je telelens zitten (waarschijnlijk toch iets "bruikbaarder" dan in de groothoek). Wil je doorgroeien dan kun je altijd beslissen om een 18-70 te halen. Of desnoods een D80. Je betaalt dan wel wat afschrijving, maar die zal maar zeer gering blijken en die moet je gewoon rekenen onder de kosten voor je hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 03:02:
[...]
Vooral op 35 mm vervormt die behoorlijk, ik heb een testshotje in het D80 forumpje gezet
maar met normale foto's heb ik daar toch niet zo heel veel last van.
In de praktijk valt die lens mij erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuze
Ok laatste vraagje.

Vandaag es gaan windowshoppen en prijzen vergelijken. Kwam ik deze deal tegen:

Canon 400D + 18-55mm + 55-200mm + canon dslr tas, voor 777euro. Megadeal right? If so, ga ik hem vrijdag oppikken..

btw: de €80 cashback is al verrekend.

't Blijft duur voor een eerste dslr maarja.. Lijkt me een superdeal. Andere optie is de 350D met die 18-55 voor 549euro.

[ Voor 27% gewijzigd door fuze op 25-07-2007 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuppelhout
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
waar is die aanbieding dan?

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
fuze schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 18:54:
Ok laatste vraagje.

Vandaag es gaan windowshoppen en prijzen vergelijken. Kwam ik deze deal tegen:

Canon 400D + 18-55mm + 55-200mm + canon dslr tas, voor 777euro. Megadeal right? If so, ga ik hem vrijdag oppikken..

btw: de €80 cashback is al verrekend.

't Blijft duur voor een eerste dslr maarja.. Lijkt me een superdeal. Andere optie is de 350D met die 18-55 voor 549euro.
Is een goede prijs. ik heb even bij normboer konijn gekeken en daar is de dualzoom kit 899-80 exclusief de tas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Niet online
het is aardig rustig in dit topic, maar in mijn hoofd nog niet.
Ben me helemaal suf aan het zoeken op internet en dat is niet bevorderlijk heb ik zo het gevoel.
De D40x blijft qua prijs heel interessant, maar ik ben bang dat de kitlenzen toch erg tegenvallen. Óok de houvast vond ik iets te klein voor mij handen, maar daar zou ik nog wel overheen kunnen stappen. In de winkel werd mij toch ook zeer de Pentax K10D aangeraden, mooie camera maar misschien iets te geavanceerd voor mij. Ik heb best wel veel verstand van fotografie, maar de automatische instellingen van de D40x lijken me toch ook wel erg handig voor snelle foto's. De K10D is denk ik net iets te professioneel voor mij. Ook hoor je hier en daar verhalen over phantompixels

Stel dat ik een D40x kit haal, en dan met alleen de 18-55 lens. Wat zou dan een mooie zoomlens (liefst 18-200) zijn om erbij te kopen. Of is dan alleen de 18-200VR van Nikkor interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
  • Laatst online: 10-09 21:40
XeNoBiTe schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 13:35:
Stel dat ik een D40x kit haal, en dan met alleen de 18-55 lens. Wat zou dan een mooie zoomlens (liefst 18-200) zijn om erbij te kopen. Of is dan alleen de 18-200VR van Nikkor interessant?
55-200 VR, 270,- bij Kamera Express...

review

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1500 Euro

We willen een snelle camera met goede beeldkwaliteit (verwerken in profesionele projecten)

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

Profesioneel: Gebouwen/mensen etc voor storyboarding van Animatie projecten.

Sport (wielrennen/ruitersport)

Nee

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?

Mijn keuze gaat voorlopig uit naar de Nikon 80 of de Canon 30d met een 18-200 lens (Ik begrijp dat dat een heel behoorlijke allround lens is?). Ik heb gekozen voor solide bodies van grote merken, welke in het budget passen en welke goede beoordelingen hebben.

Indien nodig is er budget voor een paar extra lenzen.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)

Advies. De goedkeuring hebben we al gegeven (het is in feite noodzaak)

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?

Fotograferen zal dienend blijven naar de Animaties. Als hobby fotograaf zal ik heel blij zijn met mooie kiekjes, maar dat is en blijft een luxe-hobby.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?

Indien nodig, ja. De animatie projecten zullen daarin dan wel die behoefte moeten voeden (zoals nu dus gebeurd)

Digitale compact. Beprkingen: Snelheid, zoom bereik, kwaliteit.

Voor lenzen misschien wel, maar ga uit van een nieuwe body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4rk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09 22:50

M4rk

Doet dingen met spullen

XeNoBiTe schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 13:35:
Daar heb ik ook een tijdje mee in mijn hoofd gelopen, maar ik heb er uiteindelijk voor gekozen om een 400d met een tamron 18-200 lens te halen. Het probleem bij de Nikon d40(x) is dat alleen de nikkor lenzen zijn uitgerust met autofocus motor, de andere merken zijn er wel mee bezig maar afaik zijn er nog geen sigma, tamron of andere lenzen die in de 18-200 serie al autofocus leveren.

Plat dak opstelling met 9x 340W JA-Solar Panelen op een Goodwe GW3000-XS omvormer en schaduw op zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57
Namens Tuschinski:

Ik zag dat eind Mei een Mod-Block is gezet op het DSLR starter topic, maar ik zit wel degelijk met een vraag hierover. Als een mod dit blocked, mijn begrip hiervoor, maar kan dan het starter-dSLR topic weer open?

Mijn keuze gaat op dit moment tussen een Nikon D80 en een Canon EOS 30.

Doelen:

Profesioneel gebruik:

Mijn vriendin maakt Animaties voor onder andere full feature films en reclames. Ze heeft hiervoor vaak kiekjes nodig voor inspiratie (een markant gebouw/object). Op zich heeft ze jaren met een compact camera gewerkt, maar de responsetijd en de mogelijkheid bewegende beelden te schieten is niet ideaal. Langzamerhand is de wens naar een hogere FPS enorm gegroeid.

Ze is dus toe aan een goede dSLR.

Hobby:

Ik maak graag sportfotos(of laat ze van mezelf maken^^). De Sporten zijn o.a. Ruitersport en Wielrennen, dus een snelle camera is erg fijn. Nadeel aan (met name ruitersport) is dat het door weer en wind gaat, waarbij de camera niet te teer moet zijn. Mijn (minolta) compact had bijvoorbeeld last van afbrekjend batterij klepje, scheurtjes in de body. Ik heb het idee dat de meeste SLR's een stuk beter gebouwd worden, dus het zal op zich wel loslopen.

(Groei) verwachting:

Er is een kans dat mijn vriendin steeds meer eisen gaat stellen :+ en dat ze meer mogelijkheden wil, vandaar de keuze voor Nikon/Canon.

Ervaring:

We weten alles van beeld(na) bewerking, van cameras zelf niet zo veel. We hebben allebei wel gewerkt met SLR's en zijn beide van mening dat deze inverstering veel profesioneel en hobby-plezier gaat opleveren.

Budget:

~1500 euro incl lenzen (Zit wel wat rek in)

Mijn keuze gaat voorlopig uit naar de Nikon 80 of de Canon 30d met een 18-200 lens (Ik begrijp dat dat een heel behoorlijke allround lens is?).

Maar juist omdat ik volslagen nieuw ben zijn de meeste goede reviews voor mij doorspekt met dingen waar ik te weinig van weet. Ik wil graag wat directer advies:

Snelheid: Welke is sneller? Is er verschil in de shot-cycling (dus hoe snel hij achterelkaar kan doorschieten)
Lenzen: Verschillende doelen verschillende lenzen. Ik neem aan dat je voor een gebouw/landschap andere lenzen pakt dan voor een wielrenner. Wat gaan we nodig hebben om mee te beginnen? Er is wel wat budget en het wordt gebruikt in een profesionele werksfeer, maar fotograferen an sich is niet het eindproduct. Redelijke Compromisen zijn acceptabel.
Solide?: Ik begrijp dat het stevige jongens zijn, is er nog een verschil in bijvoorbeeld afdichtingskwaliteit?

Ergonomie: Zal ik zelf testen en ik zal zelf mijn keuze daarvan laten afhangen.
Doorgroeimogelijkheid/Ander merk: Please geen advies. Ik heb gekozen voor solide bodies van grote merken, welke in het budget passen en welke goede beoordelingen hebben. Ik begrijp dat o.a. Pentax prachtige sterke camera's heeft met lenzen die perfect bij me passen. So be it, het wordt een Canon/Nikon.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Beide camera's voldoen aan je eisen en zijn gewoon goed te noemen. Je lenskeuze vind ik nogal apart. Canon heeft geen 18-200 en de lenzen van andere merken met dat bereik zijn gewoon slecht. Er is maar 1 lens met dat bereik die ik iemand aan zou raden en dat is de Nikon 18-200VR, dus dat zou samen gaan met de D80.

Desalniettemin is het bevorderlijk voor de beeldkwaliteit om een aparte groothoek en een telelens te kopen. Maar als je zo'n superzoom wilt (redenen genoeg te verzinnen), neem dan de Nikon.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik lees iets over bewegende beelden? Ik neem aan dat je hier iets anders mee bedoeld dan filmpjes? Want dat kan dus niet met een dSLR.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
  • Laatst online: 10-09 21:40
Floor-is schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 13:54:
Snelheid: Welke is sneller? Is er verschil in de shot-cycling (dus hoe snel hij achterelkaar kan doorschieten)
D80: 3fps
30D: 5fps

1 van de redenen waarvoor ik voor de 30D ben gegaan. Ik schiet voornamelijk (auto)sport en dan is die paar extra frames per seconde zeer mooi meegenomen. Ook de relatief lage ruisgevoeligheid bij hogere ISO waarden komt van pas als je met slecht weer of indoor schiet en toch snelle sluitertijden wilt halen...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Orion84 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 14:00:
Ik lees iets over bewegende beelden? Ik neem aan dat je hier iets anders mee bedoeld dan filmpjes? Want dat kan dus niet met een dSLR.
Kweet dat het verwarrend is _/-\o_

Ze maakt animaties. Ze gebruikt fotos dus als o.a. :

Storyboarding, inspiratie, tot aan elementen die (achteraf) via benodigde software worden bewogen.

Je kan je een still voorstellen waarin 1 element wordt bewogen? Of een actergrond waarover heen een animatie wodt "geplakt". Dit alles naar wens en budget van opdrachtgever :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Als je perse een 18-200 lens wilt --> neem de D80, zoals oxi zegt is de 18-200 van nikon de enige superzoom die goed presteert met dat bereik

Is je lenskeuze maar een losse vlodder en weet je het nog niet zo goed, neem dan een 30D. Vanwege een paar redenen, Canon is wat goedkoper met de meeste dingen, Canon heeft een betere sensor erin zitten en Canon heeft een hogere FPS (frames per sec).

Dit alles telt zeker, maar de D80 is een goede camera. Als je niet boven iso 800 uitkomt is de D80 een erg fijne body, goede grip, erg fijne zoeker etc etc.
Ikzelf vind de D80 een heel erg fijne camera, maar baal van de sensor die gewoon net wat teveel ruist boven iso640 ongeveer.

Heb niet het gevoel dat de lenskeuze erg gefundeerd is, dus geef ik mijn advies qua camera/lenzen.

30D 800 euro
70-200 F/4 2e hands, 500 euro
17-70 sigma 2e hands 220 euro
kleine accesoires ernaast, grut dus zoals een geheugen kaartje en extra batterij. 50 euro

Lenzen 2e hands kopen is goed te doen, gewoon controleren op de belangrijke punten en je weet gewoon wat je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn beschikbare budget zal voor de body tot zo'n 750 euro rijken. Een tikkeltje er boven maakt natuurlijk geen wereld van verschil. Maar 1000 euro gaat mij weer wat te ver.

Ik heb nou een paar jaar met compacts aangerommeld en ze vallen me in veel op zichten tegen. Ik wil zelf dingen in kunnen stellen zodat de foto's er uit komen zoals ik ze bedoeld zou hebben. Ook word ik gek van die compact camera's die de foto pas na een seconde of wat maken nadat ik het knopje in heb gedrukt.

Ik ga hem samen gebruiken met mijn vader. Die zal hem nodig hebben zijn werken te fotograferen (kunstenaar) en ik zelf echt all-round. Voor langs de kant bij de voetbal, een weekendje weg. Echt voor van alles.

Ja, van een oud Nikon heb ik 2 lenzen. Ik vraag me alleen af of deze compatible zijn met nieuwe camera's.Het gaat hier om een
AF NIKKOR 35-70 mm 1:3.3-4.5
en een
NIKKOR 28 1.2 550528

Ik heb me niet heel erg verdiept in lenzen, dus weet niet precies of deze werken. De onderste is volgens mij een heel stuk ouder en is geen AF. Jullie weten vast of ik nog iets aan deze lenzen heb :).

Ja als ik iets aan de lenzen heb zou ik voor een Nikon gaan, ik heb gekeken op konijnenberg en verschuren. Daar zag ik de Nikon D40x + 18-55 kit die me wel leuk leek. Of de Nikon D40+AF-S 18-55mm II zwart .
Zit wel een prijsverschil in van 150 euro en ik ken de voordelen van de d40 x t.o.v. de d40.
Dus lijkt de d40x me geschikter. Canon camera's heb ik ook bekeken. Maar het hangt er echt vanaf of de lenzen nog bruikbaar zijn.

Van het canon front leek de Canon EOS 400D + 18-55mm me dan weer interessant, maar zoals ik al zei. Het hangt af van de bruikbaarheid van de lenzen. Anders stap ik niet naar Canon.

Zoals gezegd, hangt er van af.

Ik ga voor het advies.

De camera zal door 2 mensen gebruikt worden, dus hij zal wel aardig veel gebruikt gaan worden. Ik heb altijd fotografie heerlijk gevonden om te zien. Ik ben zelf dan ook van plan er veel tijd in te steken. Toch zeker meerdere uren per week.

Mocht het nodig zijn. In ieder geval een statief en een tas.

Ik weet de naam niet van die Olympus. Ik had eerst een c310 nu is het een Olympus 720 SW.

Dat zie ik niet zo zitten. Ik hou wel van de nieuwe plastic geur :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Ik denk dat je bedoelt een Nikkor 28 1:2 ipv 1.2?

Dit is een MF lens, dus met de hand scherpstellen.
De 35-70 is een redelijke lens, maar niet bepaald handig op een digicam met cropfactor.

Verder werkt op een evt. D40 of D40x de lichtmeting van de 28mm lens niet (maar niet 100% zeker).

Dus niet té veel naar die oude lenzen kijken, maar zeker wel gaan gebruiken als ze toch mochten passen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan altijd de lenzen es mee nemen naar een foto zaak om te kijken of et past.
Mijn pa heeft altijd een Nikon gehad dus hij wil daar wel aan vast houden geloof ik. Mij maakt het niet bizar veel uit en ik zal gewoon even moeten gaan voelen wat het fijnst vast houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 11:54
Voor de body wil ik het eigenlijk onder de 400 houden, daar kan nog een kleine 200 voor een objectief bij

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Heb al een jaar of 4 een slr (eos 50) en ben de beperkingen van de km z10 die ik gekocht heb (toen ik geen geld had voor een dslr maar toch (ook) digitaal wou) beu.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Steden/architectuur, landschappen, actie (snowboarden)

Ik heb een ... 28-80 geloof ik 2.8 van sigma waar ik eigenlijk heel tevreden mee ben. Verder alleen canon budget spul wat ik destijds 2ehands op de kop getikt heb.

Canon omdat ik daar al een prima lens voor heb en ik de interface al ken. Daarnaast heb ik ook goeie ervaringen met (oude mf) pentax,
dus dat zou evt. ook een optie zijn.

door de cropfactor en de aard van mijn onderwerpen zal ik ook een nieuwe groothoek zoom nodig hebben (18-50 of iets in die richting)

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik twijfel op het moment tussen een 10d en een 350d maar als er opties zijn die ik over het hoofd zie hou ik me aanbevolen.

Ik heb het best druk en fotograferen is iets wat ik er bij doe. Ik heb dus geen trek er kapitalen voor uit te trekken,
geen profi objectieven of bodies voor mij dus.

Als ik merk dat ik dingen mis, maar niet dwangmatig :P

Eos 50 - niet digitaal, verder prima ding.
Z10 - Geen fatsoenlijke dof controlle, beeldkwaliteit valt tegen, irritante digitale zoeker.

Mijn voorkeur gaat uit naar 2e hands

Zit op t moment dus vooral te twijfelen tussen een 10d en 350d omdat deze elkaar zowel qua specs al 2e hands prijs niet veel ontlopen. Iemand nog andere aanraders?

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 31-07-2007 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]Nomad schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 15:17:

Heb niet het gevoel dat de lenskeuze erg gefundeerd is, dus geef ik mijn advies qua camera/lenzen.

30D 800 euro
kleine accesoires ernaast, grut dus zoals een geheugen kaartje en extra batterij. 50 euro
Helemaal correct, lenzenkeuze was een van de dingen waar ik echt advies over nodig heb (had^^). Ik zag ergens op GoT die aanrader voor een super-zoom 18-200 niet beseffend dat dat alleen om de Nikon gaat :o
Lenzen 2e hands kopen is goed te doen, gewoon controleren op de belangrijke punten en je weet gewoon wat je koopt.
Ja, ik hoorde al eens eerder dat lenzen 2e hands goed te vinden waren. Je zegt "controleren op de belangrijkste punten" is daar nog een vuistregel voor? (Controleer X,Y,Z) Ik ken namelijk geen (amateur)fotografen en zal het dus grotendeels zelf moeten uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Charly schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:10:
8< 8<
Mijn voorkeur gaat uit naar 2e hands

Zit op t moment dus vooral te twijfelen tussen een 10d en 350d omdat deze elkaar zowel qua specs al 2e hands prijs niet veel ontlopen. Iemand nog andere aanraders?
Op de 10D passen geen EF-S lenzen, dus daar gaat de 18-55 kitlens die we van de 300/350/400D kennen helaas niet passen. Hierdoor ben je al snel soort-van verplicht om een andere lens op te zoeken, vaak met bijpassend prijskaartje.
Wel zou ik de 10D boven de 300D/350D aanraden en dat eigenlijk enkel vanwege de bouw, die veel beter is. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Helemaal eens met Floor-is. Een 10D is nog steeds een goede camera, de body is erg stevig en degelijk en de 6mp sensor is gewoon goed (ruis prestatie niet half verkeerd als je bedenkt van wanneer die camera is).
Een 28-80 2.8 van sigma ken ik niet, maar wel een 28-70 2.8 van sigma. Als je die bedoeld, dan is dat een redelijke lens die lichtsterk is. Goede reden om voor canon te gaan iig.
Die past ook prima op je 10D iig. Je mist dan wat groothoek door de cropfactor van de 10D, maar je hebt nog 200 euro te besteden. Je zou daarvoor een groothoek lens kunnen kopen als een 18-50 3,5-5.6 sigma, maar misschien kan je wel wat beters vinden (een 17-35 sigma bijvoorbeeld, gaan voor rond de 250 euro, iets minder als je goed zoekt).

bijv: 10D
17-35 sigma
De lens staat hier wat duur aangeboden, maar met zoeken dus wel goedkoper te vinden.

[ Voor 61% gewijzigd door Nomad op 31-07-2007 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Charly schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:10:

door de cropfactor en de aard van mijn onderwerpen zal ik ook een nieuwe groothoek zoom nodig hebben (18-50 of iets in die richting)
Als het je lukt om een 2e hands body van 300 te vinden, dan kun je de Tamron 17-50/2.8 al dan niet 2e hands kopen, en dan zit je nauwelijks boven je totaal genoemde budget.

Een 300d zou dat zeker lukken :P
Mischien een 10D ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 11:54
Ok bedankt tot zover iig, het was inderdaad die 28-70 die ik heb, geen toplens maar ik heb er al veel plezier van beleefd.
De 300 heb ik ook naar gekeken maar die is voor zover ik gezien heb nauwelijks goedkoper dan de 350 / 10 en van wat ik gelezen heb toch echt een mindere camera. Hopelijk kan ik binnenkort van een kennis een 10d lenen om een weekendje mee te experimenteren en dan zal ik eens serieus gaan shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
Het is maar de vraag of de tamron 17-50 al fatsoenlijk 2e hands te vinden is.

Als het verschil tussen een 300D en een 350D klein is dan zou je de 350D idd prima kunnen overwegen (een over het algemeen net even snellere body)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De laatste tijd heb ik me, met het oog op aanschaf nieuwe DSLR, nogal verdiept in
- Nikon D80
- Canon 400D
- Pentax K10D
Maar nu viel m'n oog op de Olympus Evolt E-510. Ben vandaag even bij cameranu in Urk geweest om alle 4 modellen even te kunnen beetpakken (vind ik belangrijk) en die Olympus maakte, met de 14-54/2.8 lens, toch wel een heel fijne indruk op me. Ook het artikel van John Isaac vond ik overtuigend.
Maar zijn er hier al mensen met praktijkervaringen met dit toestel, ik ben daar erg nieuwsgierig naar, met name naar de kwaliteit van de kitlenzen.
Op alatest vind je trouwens ook veel reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Niet om het een of ander, maar zoals je in deze thread misschien al hebt gelezen worden er met name Canon en Nikon camera's aangeraden. Dit heeft niets tot nauwelijks iets te maken met een aversie tegen de andere merken, maar meer met de levensverwachting van die merken; alsmede de leverbaarheid, beschikbaarheid aan lenzen en accessoires etc. etc.
De olympus heb ik een half uurtje vastgehouden en persoonlijk vind ik het pulp, het idee is leuk, maar ik zou het niet willen aanraden. Het gebrek aan lenzen en accessoires maakt het bovendien een erg dure en beperkte camera als je wilt uitbreiden. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 19:18:
De laatste tijd heb ik me, met het oog op aanschaf nieuwe DSLR, nogal verdiept in
- Nikon D80
- Canon 400D
- Pentax K10D
Maar nu viel m'n oog op de Olympus Evolt E-510. Ben vandaag even bij cameranu in Urk geweest om alle 4 modellen even te kunnen beetpakken (vind ik belangrijk) en die Olympus maakte, met de 14-54/2.8 lens, toch wel een heel fijne indruk op me. Ook het artikel van John Isaac vond ik overtuigend.
Maar zijn er hier al mensen met praktijkervaringen met dit toestel, ik ben daar erg nieuwsgierig naar, met name naar de kwaliteit van de kitlenzen.
Je wijst naar eigenaren reviews (die zijn bijna per definitie positief, negatievers reviewen hun product zelden op dat soort sites) en die John Isaac rept geen woord over de competitie.

Neem de Nikon, of de Canon... Kijk even naar de 30D van canon ook, aangezien deze rond de prijsklasse van de d80 zit... De olympus vind ik absoluut niet "in line with the competition" zoals een van de trotse eigenaren beweerd. Je hebt de keuze uit jpeg schieten waarbij de NoiseReduction vanaf iso 100 (altijd dus) alle detail :w doet.... Schiet je in Raw en gebruik je Adobe camera raw (photoshop/lightroom) dan heb je vanaf iso 100 ook noise, wat dus in de raw zit, niet een gebrek van acr (hallo, dat red een compact cam ook 7(8)7 )

Lees hieronder het commentaar van de trotse olympus eigenaren dat het hard meevalt, nou ik ben het er dus niet mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb een D50 en een D80 gehad (gekocht als upgrade, maar terug gebracht). De sensor is echt lik mijn vestje. Treurig om te zien dat de D80 duidelijk meer ruis heeft op iso640 dan de D50 op iso800. Daarnaast is de ruis lelijker/storende van de D80. De body is prima en dat ding heeft een hooppluspunten, maar de sensor is er niet 1 van.
Ik wacht daarom nog even op een mogelijke D300 of D200s en anders stap ik met een maandje of wat over naar canon, ondanks dat ik dan 3000 euro aan spul moet verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 11-09 09:53

bonzz.netninja

Niente baffi

Nomad schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 09:36:
Ik heb een D50 en een D80 gehad (gekocht als upgrade, maar terug gebracht). De sensor is echt lik mijn vestje. Treurig om te zien dat de D80 duidelijk meer ruis heeft op iso640 dan de D50 op iso800. Daarnaast is de ruis lelijker/storende van de D80. De body is prima en dat ding heeft een hooppluspunten, maar de sensor is er niet 1 van.
Ik wacht daarom nog even op een mogelijke D300 of D200s en anders stap ik met een maandje of wat over naar canon, ondanks dat ik dan 3000 euro aan spul moet verkopen.
als je dan zut gaat verkopen :) geef ff een dm-tje. Ik ben net de trotse eigenaar van een d5 en ben nu aan het oriënteren op wat objectieven.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 19:18:
- Nikon D80
- Canon 400D
- Pentax K10D
Met Ronald en Floris voor wat betreft Olympus en Pentax: iMo totaal geen aanraders voor de starter. Voor wat betreft de vergelijking tussen Canon en Nikon. De 30D is net zo duur als de D80 terwijl het aanmerkelijk meer camera is (sensor, 5fps, AF is imo beter, grip met handstrap is beschikbaar). gezien de prijsklasse waarin je gaat shoppen is de 4L-lijn van Canon mogelijk ook interessant (nu of in de toekomst), terwijl Nikon daar een stuk productaanbod mist atm. In het absolute lage segment (D40) raad ik gerust de Nikon's aan, maar ga je daarboven, dan heeft Canon naar mijn mening het interessantere aanbod :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
neographikal schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 09:52:
[...]

Met Ronald en Floris voor wat betreft Olympus en Pentax: iMo totaal geen aanraders voor de starter. Voor wat betreft de vergelijking tussen Canon en Nikon. De 30D is net zo duur als de D80 terwijl het aanmerkelijk meer camera is (sensor, 5fps, AF is imo beter, grip met handstrap is beschikbaar). gezien de prijsklasse waarin je gaat shoppen is de 4L-lijn van Canon mogelijk ook interessant (nu of in de toekomst), terwijl Nikon daar een stuk productaanbod mist atm. In het absolute lage segment (D40) raad ik gerust de Nikon's aan, maar ga je daarboven, dan heeft Canon naar mijn mening het interessantere aanbod :)
Hier sluit ik me volledig bij aan. Ik ben laatst van Nikon afgestapt en geswitcht naar Canon. Dit na 1,5 jaar steeds intensiever dSLR gebruik. Je kan je dus afvragen waarom ik van Nikon naar Canon switchte, maar wat belangrijker is, waarom dus niet naar Pentax of Olympus? ;) Geloof me, ik ben geen fanboy (ik zal wel gek zijn en dief van mijn eigen portemonnee spelen), in tegendeel zelfs, doordat ik met de verschillende merken (ge)fotografeer(d) (heb) weet ik ongeveer wel waar de voor- en nadelen van beide merken zit.

Mahgoed,

Waarom geen olympus?
- Vooral, de cropfactor, met alle bijbehorende nadelen: Kleinere, minder heldere zoeker, ruis galore, enkel het 4/3's systeem past, 4:3 verhouding (3:2 is imho gewoon een stuk lekkerder :P ), grotere DoF bij dezelfde diafragma's.

Met name dat er geen 3rd party glas is dat 'normaal' te gebruiken is naast het eigen, vrij beperkte, lenzenaanbod, vind ik erg jammer. Neem bijvoorbeeld een tamron 17-50/2.8, op Nikon en Canon door velen bejubeld, op olympus niet beschikbaar, en if so, dan heb je gelijk een ixus-bereik te pakken. Weg voordelen.

- Persoonlijk: ik kan de body's niet vasthouden. Ik heb geen idee met wat voor grijpers de olympusbouwers zelf de cam beetpakken, maar ik vind een 'bult' waar ik mijn handen omheen kan vouwen, wel zo fijn. Maar ik heb erg grote handen, dus wellicht dat het hem daar in zit, de D50 vond ik acceptabel, de D40 te klein en bij de 30D zit ik ook net met mijn vingertoppen tegen de cam - niet hinderlijk overigens.

- Geen vertical grip. Dit miste ik op een zeker moment bij mijn D50, en ik kan niet wachten tot mijn 30D-grip binnen is. Tevens is de E510 hét topmodel, en ik vind het wel fijn dat ik wat groeimogelijkheden heb :) Ik heb sinds de aanschaf van mijn D50 gemerkt dat ik in 1,5 jaar véél harder kan groeien dan ik in de 1e instantie had gedacht, en heb me dus voorgenomen er rekening mee te houden dat die doorgroei in de toekomst verder kan gaan. Hoewel ik wel eerlijk moet zeggen dat ik met mijn gear zoals ik die aan het eind van deze vakantie heb, ik wel aan de rem wil gaan trekken :+ Maar het is fijn om te weten dat er een 5D, 1D etc. boven je zitten waar je altijd nog naartoe kan.

Ik moet er wel bij melden dat Olympus, mede door de 2.0x, liveview en 'aparte' grip, een vrij eigenzinnig merk is. Het moet je liggen zeg maar.

Waarom geen Pentax?
- Leverbaarheid/ assortiment: Leuke cams, wellicht met een toekomst, maar voorlopig zie ik zo vreselijk veel leverproblemen in een toch al érg beperkt assortiment. Met de komst van de DA* objectieven hoop ik dat deze problemen wat af zullen nemen, aan de andere kant verwácht ik dat deze problemen alleen maar groter zullen worden met die objectieven. Men heeft er een jaar langer op moeten wachten dan beloofd ook ;) Verder mis ik dingen als een 70-200/2.8, moet de USM-motor van pentax zich nog maar bewijzen, net zoals de DA*'s zelf trouwens. Een voor mij té onzeker merk nog, hoewel ik hier nog wél toekomst in zie. Alleen niet in mijn handen, pentax is voorlopig gewoon nog een 'budget-merk'. Daarmee bedoel ik dat het interessant is voor iemand die een dSLR wil met links en rechts een lens, maar verder niet, en dat ook wéét. Bestaat het risico van doorgroeien, dan raad ik het af.

- Ook hier weer dat de K10D (D80/30D equivalent) hét topmodel is, en erboven nog niets is aangekondigd. Doorgroeimogelijkheden zijn dus ook hier weer beperkt, plus dat je stad en land mag afzoeken voor glas. En de concurrenten (zowel Nikon als Canon) hebben gewoon weer zoveel meer te bieden.

- Ergens, net zoals olympus: de in-body SR. Ik ben absoluut geen SR/VR/IS-gebruiker, sterker nog, ik heb een 70-200 zónder gekocht, maar zou ik het willen, zou het in-lens moeten zitten. Geoptimaliseerd voor dat objectief, gestabiliseerd zoekerbeeld en effectiever.

Waarom geen Sony?

Tja, de a100 als enig model, en het enige dat je als aangekondigde artikelen ziet zijn wat houten mockups waarvan verder nog geen enkele specificatie is. Een 70-200/2.8SSM waarvan de in-body focusmotor het werk beter zou kunnen verrichten dan de SSM motor in de lens, en tegen een prijs waarbij je bij canon een 70-200 met gratis 30D krijgt. Om over de leverbaarheid maar te zwijgen.

Maar, nu komt het. Alle drie de merken zijn géén straf om mee te fotograferen, mits je het geld hebt, de artikelen kunt bemachtigen etc. Wat ze alle drie, als kleinere partijen, alleen gewoon kéihard tegen hebben, is dat de concurrenten, Nikon en Canon, gewoon véél beter zijn. Beter assortiment, betere leverbaarheid, meer producten, meer features, meer keuze. Een team van professional's die, mocht je pro worden, gelijk klaarstaan om je te helpen maar, zo meldt de ervaring, ook als je géén lid bent van de pro-service met redelijke snelheid je gear in orde brengen.

En waarom dan mijn switch van Nikon naar Canon?
- Nikon belooft al té lang dingen naar mijn zin. De D3 moet het helemaal worden, en gaat dat hoogstwaarschijnlijk níet worden. Hoewel de cam voorlopig wat betreft werkgebied vér buiten budget (en dus ook deels buiten interesse :P ) ligt, is het wel belangrijk voor een merk als Nikon dat je weet waar ze staan met de topmodellen. Hier kan je ook in meenemen dat het dus nog helemaal niet duidelijk is wáár Nikon nu staat m.b.t. het hele Fullframe verhaal. Zou Nikon morgen stéllig zweren bij APS-C, dan is het 'leuk' om een 1500e kostende lens aan te schaffen, nu is het maar de vraag of het op de modellen van over 2 generaties nog wel past.

- Mijn upgradepad: Ik was tegen de beperkingen van mijn D50 aan het aanlopen. Ik miste een vert. grip met sluiterknop, knoppen op de body voor bepaalde functies zoals AF-drive en Metering. Prima zeg je dan, dan koop je een D80. Nee, is dan het antwoord, want de D80 zijn sensor is alles behalve geweldig, terwijl ik daar bij een upgrade ook gewoon op vooruit wil gaan, en de AF-motor is nog steeds dezelfde als in de D70(s) en D50. Het focussysteem is wel ge-erfd van de D200, maar de motor dus nog steeds zwakjes. En de ópvolger van de D50, de D40(x) is meer een down- dan een upgrade. Hoe jammer dat ook klinkt, maar de D50 is gewoon een klasse hoger dan de D40, de D50 heeft namelijk méér onbody controls, een focusmotor... De D40 is gewoon meer consumer-based.

- De prijs: Hier is waar het helemaal rond kwam: Ik wilde mijn sigma 17-70 inruilen voor een 17-55/2.8AF-S. En dat laatste ding kost op Nikon rond de 1400 a 1500 euro, terwijl de (optisch betere) canon variant rond de 850 kost.

Het rijtje kwam er op neer dat ik met de overstap van Nikon naar Canon:
van een D50 naar een 30D (inclusief grip, op 30D dus mét knopjes)
van een Tokina 12-24/4 naar een Canon 10-22/3.5-4.5
van een Sigma 17-70/2.8-4.5 naar een Canon 17-55/2.8IS
van een Nikkor AF-S 80-200/2.8 naar een Canon 70-200/2.8
van een SB-800 naar een 580EX II.

Natuurlijk gaat dat niet gratis, het bedrag dat ik bij moet leggen komt neer op óngeveer een Nikon 17-55/2.8. En die wilde ik deze zomer aanschaffen. Maar daarvoor ga ik er wat betreft UWA, standaardzoom gewoon keihard op vooruit. Heb ik een stúk betere body (inclusief veel betere sensor) en zit ik op een platform waarbij ik iig weet welke richting op kan wat betreft EF-S glas.

En natuurlijk zijn er ook nadelen aan Canon. Zo is mijn tele wit ( :P ) en heeft de 30D geen in-body CLS wat de D80 wel heeft. Maar het feit dat je op Canon veel minder betaald voor (vaak) beter spul en je weet wat de toekomst je gaat brengen, vind ik erg fijn.

Let er wel op dat dit dus mijn persoonlijke afwegingen waren en dit voor een ieder absoluut niet hoeft te gelden, maar als ik mijn fotografie-geweld van de afgelopen 1,5 á 2 jaar zo bekijk, kan ik iedereen die start met een dSLR absoluut aanraden om voor Nikon of Canon te gaan. Je weet gewoon niet hoe hard je wilt groeien, en in welke richting, maar je weet wél dat het bij deze twee merken mogelijk is. En ja, dit laatste zinnetje is een herhaling van iets dat al érg vaak gezegd is, maar wat mij betreft kan het niet duidelijk genoeg zijn. En nee, ik raad Nikon niet af, omdat ook dit merk zat voordelen heeft, zeker als je de 3rd party alternatieven zoals bijvoorbeeld de nieuwe Sigma HSM objectieven (18-50/2.8 en 17-70/2.8-4.5) en de Tamron 17-50/2.8 in ogenschouw neemt.

Kolere wat een lap tekst weer, en dat terwijl ik eigenlijk hoor te werken :+ Najah, ik hoop dat mijn overwegingen handig zijn voor mensen die nog twijfelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Henk schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 10:35:Ik moet er wel bij melden dat Olympus [...] een vrij eigenzinnig merk is. Het moet je liggen zeg maar.
inderdaad, altijd geweest, zal het waarschijnlijk ook altijd blijven. als het je ligt, als je weet wat je wilt en je kan leven met het aanbod wat Olympus binnen een half jaar heeft (dat is dus inclusief een nieuw topmodel wat in dit najaar uitkomt, dus als je nu in de markt bent voor een e410/e-510 dan kan je binnen een half jaar al uopgraden), dan is Olympus een uitstekende keus, ik ben er iig zeer tevreden mee en Canon en Nikon bieden mij weinig tot niets wat Olympus mij niet te bieden heeft.
Henk schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 10:35:
Een team van professional's die, mocht je pro worden, gelijk klaarstaan om je te helpen maar, zo meldt de ervaring, ook als je géén lid bent van de pro-service met redelijke snelheid je gear in orde brengen.
Olympus heeft ook een CPS/NPS equivalent, maar ook voor de consument heeft Olympus Nederland een uitstekende service, het komt zelden voor dat mensen hun camera langer dan 3 weken kwijt zijn en meestal is het korter dan 2 weken. Waarschijnlijk het voordeel van een klein merk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 10-09 20:14
Henk schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 10:35:

Kolere wat een lap tekst weer, en dat terwijl ik eigenlijk hoor te werken :+ Najah, ik hoop dat mijn overwegingen handig zijn voor mensen die nog twijfelen :)
Ik vind ze wel leuk om te lezen. Zelf ben ik nog lang niet uitgekeken op de D50. Heb 'm nu een jaar, 10k op de teller en die blijft nog wel even. Ga ik upgraden dan zal het toch D80 of misschien D200 worden maar dat komt ook omdat ik het budget niet heb om ook de glaswinkel te vervangen.

D40 is na de D50 inderdaad een rare stap. Of de D80 echt zo slecht is vraag ik me af, ik zie toch ook zat erg mooi werk van D80 gebruikers.

En ja, misschien ben ik wel fanboy want Nikons doen me wat, Canon niet. En da's ook belangrijk want ik wil lol hebben als ik foto's schiet.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nomad schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 15:17:

30D 800 euro

Het pakketje is het volgende geworden;

Eos30d Kit EF + S 18-55
Canon EF 70-200mm f/4 USM L
Statiefje Manfrotto Alu
2 2gb kaartjes Sandisk 133x

De 18-55 is niet de beste lens, maar de kit was dusdanig goedkoop dat hij voorlopig maar even dienst moet doen. Ik wil je ontzettend bedanken voor die tip voor die 70-200mm... na even rondsnorren begrijp ik dat dat voor bang for the buck en inzetbaarheid een van de beste keuzes in Canonland is. Als beginner had ik dat waarschijnlijk nooit uitgevonden.

Ik ben erg blij dat ik op GoT mijn vraag heb gesteld, in zeer korte tijd een prima advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

graag gedaan hoor :). De 18-55 nemen is zelden een slechte keus, je kan proeven aan het bereik en zijn eventuele tekortkomingen zodat je goed kan leren wat je wilt in je volgende lens. De kitlens wordt vaak aangeraden juist omdat hij zo lekker goedkoop is en voor het geld heeeel aardig presteert.
Veel fotografie plezier dan maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ken eigenlijk geen merk waar de kitlens een slechte keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Niet online
Ik zit nu aan iets anders te denken. Een D40 (geen x dus) icm de 18-200VR. Dan zit ik ook rond de 1050 euro. Geen flitser er dan bij, maar die kan er altijd later nog bijkomen. Grootste nadeel, het ontbreken van 4 extr MP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
XeNoBiTe schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 14:26:
Ik zit nu aan iets anders te denken. Een D40 (geen x dus) icm de 18-200VR. Dan zit ik ook rond de 1050 euro. Geen flitser er dan bij, maar die kan er altijd later nog bijkomen. Grootste nadeel, het ontbreken van 4 extr MP's.
Als het de 4 extra MP's zijn t.o.v. de D40x, wat ik wel denk als ik je vorige post zo lees, is dat helemaal niet zo'n 'gebrek'. De D40-sensor heeft namelijk een veel zwakker AA-filter en daardoor hogere resolutie dan die van de D40X. Het enige écht gebrek dat de D40 t.o.v. de D40X heeft, is het missen van iso100, maar dat wordt eigenlijk alleen een probleem bij écht lichtsterk (F/2.8 en sneller) glas.

Ik zou iig nooit de D40x zomaar boven de D40 plaatsen, de 6mp sensor is per pixel namelijk veel (ver)fijn(der) dan de 10mp sensor, en zéker de variant die in de D40 gestopt is, is gewoon erg netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Die 4mpix extra is geld wat je beter in een lens kan steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
lateef schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 11:17:
Olympus heeft ook een CPS/NPS equivalent, maar ook voor de consument heeft Olympus Nederland een uitstekende service, het komt zelden voor dat mensen hun camera langer dan 3 weken kwijt zijn en meestal is het korter dan 2 weken. Waarschijnlijk het voordeel van een klein merk ;)
Dat is zelfs bij ETB (importeur / reparateur Canon) zo en het mag duidelijk zijn dat ik ETB werkelijk volledig en absoluut verafschuw. Als iets langer dan twee weken duurt, dan hang ik in de gordijnen: zo lang kan ik de spullen niet missen. Dus zelfs bij Canon met het brakke ETB valt dat te redden; het is in ieder geval geen pre.
Wijnands schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 12:03:
D40 is na de D50 inderdaad een rare stap. Of de D80 echt zo slecht is vraag ik me af, ik zie toch ook zat erg mooi werk van D80 gebruikers.
Zonder hier mensen voor het hoofd te willen stoten, maar de 30D is een veel betere deal dan de D80 in het segment. De 30D vs D200 is bijna een eerlijkere vergelijking, op de weathersealing en de custom functions na. Als ik kijk wat de D80 dan biedt, dan is dat magertjes, voornamelijk door de sensor en de 3fps. Over dat mooie werk van mensen: niet afhankelijk van de camera, of in ieder geval amper.
En ja, misschien ben ik wel fanboy want Nikons doen me wat, Canon niet. En da's ook belangrijk want ik wil lol hebben als ik foto's schiet.
Dingen als een user interface e.d. zijn subjectief en moeten je liggen. Simpel :) Daarom, altijd even in de winkel kijken en als het kan even een dag schieten voordat je wat haalt.

[ Voor 46% gewijzigd door neographikal op 02-08-2007 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
ik zeg ook niet dat het een pre is, ik zeg alleen dat ze bij Olympus de service goed onder controle hebben. Henk deed voorkomen alsof dat bij Olympus niet of iig minder het geval was als bij Nikon en Canon. De service van Nikon staat trouwens volgens mij niet zo goed bekend en camera's/lenzen lang kwijt zijn, komt daar redelijk veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
lateef schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:59:
[...]

ik zeg ook niet dat het een pre is, ik zeg alleen dat ze bij Olympus de service goed onder controle hebben. Henk deed voorkomen alsof dat bij Olympus niet of iig minder het geval was als bij Nikon en Canon. De service van Nikon staat trouwens volgens mij niet zo goed bekend en camera's/lenzen lang kwijt zijn, komt daar redelijk veel voor.
hmmm, neuh, ik geloof heus wel dat olympus goede service levert, wat ik meer bedoel is het NPS/CPS zelf en bijvoorbeeld ook de aanwezigheid van merken bij events. Dan zie je toch meer Nikon/Canon als andere merken, wederom doordat ze de grootste twee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Henk schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 16:17:
wat ik meer bedoel is het NPS/CPS zelf en bijvoorbeeld ook de aanwezigheid van merken bij events.
maar Olympus heeft een goede equivalent van NPS/CPS. en de meerwaarde van bij events is maar betrekkelijk. ze zijn maar bij een zeer klein aantal evenementen aanwezig en dat zijn over het algemeen alleen maar sportevenementen. het voordeel is dus voornamelijk gericht op sportfotografen en dan alleen nog bij de allergrootste evenementen (en dan moet je ook nog het geluk hebben dat het evenement niet door Nikon wordt gesponsord, want die laten CPS over het algemeen niet toe, terwijl het gros van de sportfotografen een Canon heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

• 2000 euro in het begin, later koop natuurlijk extra lenzen en filters.
  • Omdat ik zelf ben begonnen met een Pentax analoog SLR en ik niet meer de Canon Powershot A60 van mijn zus wil lenen :).
  • De nadruk zou liggen op landschap/gebouwen, concerten/personen en misschien een oude hobby op pakken, spotten.
  • Nee
  • Nikon D200 of de nieuwe D300 ? De fotos die ik daarvan heb gezien zit kleur en diepte in, als je de 18-200VR gebruikt.
  • De 18-200VR gaat er gelijk op, dus dan zit je waarschijnlijk al over de 2000 euro, maar een filter gaat er ook gelijk op (B+W UV MRC), al is het alleen al voor bescherming (ik weet wat het is om een klein krasje op je lens te hebben).
  • Later wil ik een ultra groothoek voor de landschappen en misschien een fisheye voor close up van personen en dan uiterraard een flitser en een goed statief.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
  • Advies, de D200 zou volgens sommige last van ruis hebben op hogere iso waardes (800-1600).
  • De meeste reviews die ik lees zijn zeer postief en ik heb al eens een Nikon D50 in mijn handen gehad, niet actief mee gespeeld, maar de fotos waren zeer mooi.
  • Dat gaat vrij serieus worden, ik wil daar echt veel mee gaan doen, misschien nog wel meer dan achter mijn pc zitten :).
  • Ja extra lenzen, flitser, filters, grip, statief en als het de D200 wordt, de wireless transmitter.
  • Zoals ik al hierboven zei, voornamelijk de Powershot A60 van mijn zus, de Pentax analoge SLR heb al jaren ik niet meer gebruikt, de laatste keer was toen Christina Aguilera bij Rolf Wouters was, dat was ook wel 1 van de beste fotos, maar de camera is van mijn vader en die leent em niet meer uit aan mij.
  • De A60 is gewoon te beperkt, voor simpele fotos is het makkelijk, maar als ik op vakantie ga naar LA en SF dan ga je daar niet de Golden Gate bridge mee shooten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Floor-is schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 01:02:

De olympus heb ik een half uurtje vastgehouden en persoonlijk vind ik het pulp
In welke zin vond je het pulp? Je praat over de E-510 toch? Waar heb je hem vastgehouden en hoe ben je tot die conclusie gekomen? Ik ben gewoon nieuwsgierig, want ik heb deze camera, hij voelt goed aan maar het belangrijkste is de veelzijdigheid en de kwaliteit van de foto's die er uitkomen, een half uur vasthouden kan je dan niet echt helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na het gehele topic doorgelezen te hebben en hier en daar een SLR tutorial door te hebben gebladerd ook maar een post om wat afvies te verkrijgen.

Ongeveer €1000
Omdat ik meer uit mijn foto's wil halen. Tijdens mijn reis door midden amerika kwam ik door vrienden achter de voordelen van een SLR
Van alles, reizen, personen, landschappen, dieren, etc.
nee
Ik heb na het doorlezen van dit topic een lichte voorkeur voor de d40 tov bijvoorbeeld een 400d.
Ja, ik wil toch wel mogenlijkheden van 18-135 of 200. Een flitser is optioneel, maar dat zal niet veel uitmaken in prijs heb ik al gelezen.
Advies
Het zal meer voor gelegenheden zijn. Vakantie, feesten etc. Al woon ik nu aan het strand en kan ik me soms wel voor mn kop slaan dat ik geen camera bij me heb...
Mocht de hobby uitgroeien en mocht het nodig zijn...
Canon powershot a600 geloof ik. Hij ligt niet meer hier thuis. Ik vind de foto's niet levendig kwa kleuren en ik vind het moeilijk om de picture juist in beeld te krijgen. Dit hoop ik op te lossen door het gebruik van een goeie lens.
Is wel een optie maar liever nieuw aangezien de kitprijzen niet zo heel duur meer zijn.

Ik hoop dat jullie me iets in de goeie richting kunnen sturen.
Ik zou wel wat informatie willen over de AF van de nikon d40. De meeste kitlenzen zijn toch AF-S en dus hebben ze auto focus?
Ook wil ik informarie over de lens die ik het beste kan nemen. Een clean body met bijvoorbeeld een 18-135 of een kit met een 18-55 en 55-200.

Met vriendelijke groeten
Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 00:23:
[...]

In welke zin vond je het pulp? Je praat over de E-510 toch? Waar heb je hem vastgehouden en hoe ben je tot die conclusie gekomen? Ik ben gewoon nieuwsgierig, want ik heb deze camera, hij voelt goed aan maar het belangrijkste is de veelzijdigheid en de kwaliteit van de foto's die er uitkomen, een half uur vasthouden kan je dan niet echt helpen.
Ik vond hem niet fijn vasthouden, de 3 AF-punten ver onder de maat, de viewfinder te klein, het buffer te traag en te klein, de knop naast de flitser vervelend geplaatst, de USB aansluiting op de achterkant lelijk en vreselijk onhandig geplaatst, miste een tweede draaiknop voor aperture bijvoorbeeld, het sluitergeluid klonk niet echt betrouwbaar, manual-focus vond ik naar (motortje ipv direct). Beeldkwaliteit vond ik maar matig en de IS in de body betekent dat je niet kunt zien wat voor effect het heeft, tenzij je live-preview gebruikt...

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Floor-is schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 01:03:
[...]

Ik vond hem niet fijn vasthouden, de 3 AF-punten ver onder de maat, de viewfinder te klein, het buffer te traag en te klein, de knop naast de flitser vervelend geplaatst, de USB aansluiting op de achterkant lelijk en vreselijk onhandig geplaatst, miste een tweede draaiknop voor aperture bijvoorbeeld, het sluitergeluid klonk niet echt betrouwbaar, manual-focus vond ik naar (motortje ipv direct). Beeldkwaliteit vond ik maar matig en de IS in de body betekent dat je niet kunt zien wat voor effect het heeft, tenzij je live-preview gebruikt...
Over het vasthouden, vergeleken met een 400D is de 510 een feestje, dat weet je zelf ook wel. :)
3 AF-punten, ik gebruik er maar een, naar volle tevredenheid. Maar als je er meer wilt, prima.
Buffer is alleen traag bij gebruik van xd kaart, bij cf is het net zo snel als de andere camera's.
Knoppen onhandig geplaatst en knop naast de flitser(?), tja...

Maar over je mening van de beeldkwaliteit ben ik echt verrast. Heb je ze op het schermpje bekleken of wat?
En de IS, dit is natuurlijk een van de grote voordelen van deze camera. Het werkt op iedere lens. Bij Canon en Nikon betaal je grof voor deze handige optie. Nee ik hoef het effect niet te zien bij de opname, als het maar werkt. Ook de Pentax en Sony hebben dit, en dat is echt een grote plus. Live view is mooi voor macro of portretten. Het klinkt alsof ik de dingen zelf verkoop, maar er is op dit moment geen camera die veelzijdiger is als de 510. Natuurlijk zijn er zaken die nog beter kunnen, maar het blijft een camera onder de €1000,- met 2 uitstekende kitlenzen.
Om iets pulp te noemen als je er nooit mee gewerkt hebt is natuurlijk grote onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Een D200 is een prachtige body, maar die sensor is verouderd en wordt door de concurrentie bijna uitgelachen. Ik heb nu een D50 en zou niet willen upgraden naar de D200, puur vanwege die sensor. De D80 heeft diezelfde rottige sensor trouwens. De D200 en D80 zijn beide heel prima camera's wanneer je max iso800 gebruikt en iso800 niet veel gebruikt. De onbody controls e.d. zijn heerlijk en de ergnomie domweg beter dan de concurrent ongeveer (uiteraard subjectef, maar ergonomie is een sterk punt van nikon).
Ik zelf heb dus een D50 met aan nieuwwaarde 2000 euro aan glas. Ik wil graag upgraden, vooral qua body. Ik zou een D200 kunnen kopen, maar dat ga ik echt niet doen, een D80 heb ik gehad, maar terug gebracht. Ik wacht augustus even af, omdat nikon binnenkort nieuws uit gaat brengen betreffende volgende body's en nieuwe lenzen etc. Als eind september nog steeds niks moois van nikon in het verschiet ligt stap ik over, iets wat weer 1000 euro gaat kosten uiteindelijk. Dat doe ik dus ook pas wanneer ik echt geen vertrouwen in nikon meer heb dat de volgende sensor die ze uitbrengen wel eindelijk kan concurreren met Canon.

Je hebt een budget van 2000 euro, daar kan je mooi spul van kopen, ik zou echt zeggen, wacht nog even rustig af. Kijk wat nikon gaat doen deze maand en als ze dan nog steeds niks uitbrengen dan moge het duidelijk zijn dat ze gewoon achterlopen en dat je beter voor Canon kan gaan, mits je hoge iso's nodig hebt, want daar ligt het grootste verschil tussen nikon en canon, de prestaties vanaf iso800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 02:02:
[...]

Over het vasthouden, vergeleken met een 400D is de 510 een feestje, dat weet je zelf ook wel. :)
Dat is nogal subjectief, dus om Floris nou woorden in de mond te leggen... ik word van beide niet vrolijk om heel eerlijk te zijn.
3 AF-punten, ik gebruik er maar een, naar volle tevredenheid.
Totdat je sneller glas gaat gebruiken, :w focus.
Maar over je mening van de beeldkwaliteit ben ik echt verrast. Heb je ze op het schermpje bekleken of wat?
Het spijt me, zonder je voor het hoofd te willen stoten, ik ben het met Floris eens. Voor een dSLR vind ik de beeldkwaliteit ondermaats. De E410 heeft afaik gewoon dezelfde sensor en als ik dan bij Phill ga kijken.... Ruis, moire, weinig detail en (subjectief) vage kleuren. Sommige compacts doen hier nauwelijks voor onder.
En de IS, dit is natuurlijk een van de grote voordelen van deze camera. Het werkt op iedere lens. Bij Canon en Nikon betaal je grof voor deze handige optie. Nee ik hoef het effect niet te zien bij de opname, als het maar werkt.
Je vergeet één ding: je ziet wat het doet, je kunt het effect maximaliseren (hoe je het vasthoudt en ademt scheelt namelijk flink) en nog belangrijker; het helpt met het composeren en focussen van je foto.
Het klinkt alsof ik de dingen zelf verkoop, maar er is op dit moment geen camera die veelzijdiger is als de 510.
Voor jou misschien (en anderen met wat meer specialistische wensen zoals macro-fotografie) en dat is prima. Maar voor de gemiddelde starter of fotograaf is het aanbod beperkt (zie de afgelopen like 10 pagina's ;) ).
Natuurlijk zijn er zaken die nog beter kunnen, maar het blijft een camera onder de €1000,- met 2 uitstekende kitlenzen.
Als er nou iets niet speciaal is, bij geen enkel merk for that matter, dan zijn het de kitlenzen.
Om iets pulp te noemen als je er nooit mee gewerkt hebt is natuurlijk grote onzin.
Hij geeft aan ermee gewerkt te hebben, maar laat ik het dan ook doen. Ik heb er even mee gewerkt en na een kwartier had ik de neigen om de camera richting een muur te gooien. Dat zal dan wel aan mij liggen, maar de tunnelvisie en de AF vond ik verschrikkelijk. Waarom er nog drie punten op zitten is mij in ieder geval een totaal raadsel, de positionering is waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
neographikal schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:16:
[...]

Dat is zelfs bij ETB (importeur / reparateur Canon) zo en het mag duidelijk zijn dat ik ETB werkelijk volledig en absoluut verafschuw. Als iets langer dan twee weken duurt, dan hang ik in de gordijnen: zo lang kan ik de spullen niet missen. Dus zelfs bij Canon met het brakke ETB valt dat te redden; het is in ieder geval geen pre.
Nu wil ik niet al te veel in de bres springen voor ETB, maar als jij afhankelijk bent van je apparatuur, dan gebruik je het dus professioneel en Canon gaat er -volledig terecht imho- van uit dat je dan ook de professionele apparatuur gebruikt. Als je die hebt, heb je reparatiegarantie: binnen 48uur of vervangende apparatuur. Erger nog: als jij je camera moet missen terwijl dat niet kan en ze kunnen het niet binnen 2u fiksen voor je kan je gelijk vervangende apparatuur meekrijgen. Bovendien kan je bij CPN aankloppen als je een keer een lens moet gebruiken die niet in je eigen glasservies zit, zoals een 400/2.8IS bijvoorbeeld.

Ja ETB is niet de beste partij die ik ken, ik kreeg mijn camera terug met de smerigste sensor ooit (vetvlekken en al) terwijl ze die wel even hadden kunnen schoonmaken. En het vervangen van de sensor kostte ook nog (veel) meer tijd dan te verwachten was, maar ze hebben het wel dezelfde dag gedaan voor me en dat is ook wat waard. (Bovendien gratis, dus een gegeven paard moet je niet al te veel in de bek kijken...)
[...]

Zonder hier mensen voor het hoofd te willen stoten, maar de 30D is een veel betere deal dan de D80 in het segment. De 30D vs D200 is bijna een eerlijkere vergelijking, op de weathersealing en de custom functions na. Als ik kijk wat de D80 dan biedt, dan is dat magertjes, voornamelijk door de sensor en de 3fps. Over dat mooie werk van mensen: niet afhankelijk van de camera, of in ieder geval amper.
De D80 heeft eenvoudigweg de verouderde sensor, minder dynamisch bereik, meer ruis, minder FPS.. De bouw is misschien wel goed, maar de andere dingen doen dermate onder voor een 30D dat je echt je vraagtekens bij de positie van de 80D moet zetten. Qua specs is de D200 inderdaad beter vergelijkbaar met de 30D, alleen is deze anders gepositioneerd en heeft ze een paar opties meer/beter dan de 30D; tegen een flink prijskaartje.

Bericht hierboven

Pagina: 1 ... 11 ... 16 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)
Ook al zijn we over de 1000 posts, deze thread willen we nog even openhouden :)

Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!