neographikal schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 09:52:
[...]
Met Ronald en Floris voor wat betreft Olympus en Pentax: iMo totaal geen aanraders voor de starter. Voor wat betreft de vergelijking tussen Canon en Nikon. De 30D is net zo duur als de D80 terwijl het aanmerkelijk meer camera is (sensor, 5fps, AF is imo beter, grip met handstrap is beschikbaar). gezien de prijsklasse waarin je gaat shoppen is de 4L-lijn van Canon mogelijk ook interessant (nu of in de toekomst), terwijl Nikon daar een stuk productaanbod mist atm. In het absolute lage segment (D40) raad ik gerust de Nikon's aan, maar ga je daarboven, dan heeft Canon naar mijn mening het interessantere aanbod

Hier sluit ik me volledig bij aan. Ik ben laatst van Nikon afgestapt en geswitcht naar Canon. Dit na 1,5 jaar steeds intensiever dSLR gebruik. Je kan je dus afvragen waarom ik van Nikon naar Canon switchte, maar wat belangrijker is, waarom dus niet naar Pentax of Olympus?

Geloof me, ik ben geen fanboy (ik zal wel gek zijn en dief van mijn eigen portemonnee spelen), in tegendeel zelfs, doordat ik met de verschillende merken (ge)fotografeer(d) (heb) weet ik ongeveer wel waar de voor- en nadelen van beide merken zit.
Mahgoed,
Waarom geen olympus?
- Vooral, de cropfactor, met alle bijbehorende nadelen: Kleinere, minder heldere zoeker, ruis galore, enkel het 4/3's systeem past, 4:3 verhouding (3:2 is imho gewoon een stuk lekkerder

), grotere DoF bij dezelfde diafragma's.
Met name dat er geen 3rd party glas is dat 'normaal' te gebruiken is naast het eigen, vrij beperkte, lenzenaanbod, vind ik erg jammer. Neem bijvoorbeeld een tamron 17-50/2.8, op Nikon en Canon door velen bejubeld, op olympus niet beschikbaar, en if so, dan heb je gelijk een ixus-bereik te pakken. Weg voordelen.
- Persoonlijk: ik kan de body's niet vasthouden. Ik heb geen idee met wat voor grijpers de olympusbouwers zelf de cam beetpakken, maar ik vind een 'bult' waar ik mijn handen omheen kan vouwen, wel zo fijn. Maar ik heb erg grote handen, dus wellicht dat het hem daar in zit, de D50 vond ik acceptabel, de D40 te klein en bij de 30D zit ik ook net met mijn vingertoppen tegen de cam - niet hinderlijk overigens.
- Geen vertical grip. Dit miste ik op een zeker moment bij mijn D50, en ik kan niet wachten tot mijn 30D-grip binnen is. Tevens is de E510 hét topmodel, en ik vind het wel fijn dat ik wat groeimogelijkheden heb

Ik heb sinds de aanschaf van mijn D50 gemerkt dat ik in 1,5 jaar véél harder kan groeien dan ik in de 1e instantie had gedacht, en heb me dus voorgenomen er rekening mee te houden dat die doorgroei in de toekomst verder kan gaan. Hoewel ik wel eerlijk moet zeggen dat ik met mijn gear zoals ik die aan het eind van deze vakantie heb, ik wel aan de rem wil gaan trekken

Maar het is fijn om te weten dat er een 5D, 1D etc. boven je zitten waar je altijd nog naartoe kan.
Ik moet er wel bij melden dat Olympus, mede door de 2.0x, liveview en 'aparte' grip, een vrij eigenzinnig merk is. Het moet je liggen zeg maar.
Waarom geen Pentax?
- Leverbaarheid/ assortiment: Leuke cams, wellicht met een toekomst, maar voorlopig zie ik zo vreselijk veel leverproblemen in een toch al érg beperkt assortiment. Met de komst van de DA* objectieven hoop ik dat deze problemen wat af zullen nemen, aan de andere kant verwácht ik dat deze problemen alleen maar groter zullen worden met die objectieven. Men heeft er een jaar langer op moeten wachten dan beloofd ook

Verder mis ik dingen als een 70-200/2.8, moet de USM-motor van pentax zich nog maar bewijzen, net zoals de DA*'s zelf trouwens. Een voor mij té onzeker merk nog, hoewel ik hier nog wél toekomst in zie. Alleen niet in mijn handen, pentax is voorlopig gewoon nog een 'budget-merk'. Daarmee bedoel ik dat het interessant is voor iemand die een dSLR wil met links en rechts een lens, maar verder niet, en dat ook wéét. Bestaat het risico van doorgroeien, dan raad ik het af.
- Ook hier weer dat de K10D (D80/30D equivalent) hét topmodel is, en erboven nog niets is aangekondigd. Doorgroeimogelijkheden zijn dus ook hier weer beperkt, plus dat je stad en land mag afzoeken voor glas. En de concurrenten (zowel Nikon als Canon) hebben gewoon weer zoveel meer te bieden.
- Ergens, net zoals olympus: de in-body SR. Ik ben absoluut geen SR/VR/IS-gebruiker, sterker nog, ik heb een 70-200 zónder gekocht, maar zou ik het willen, zou het in-lens moeten zitten. Geoptimaliseerd voor dat objectief, gestabiliseerd zoekerbeeld en effectiever.
Waarom geen Sony?
Tja, de a100 als enig model, en het enige dat je als aangekondigde artikelen ziet zijn wat houten mockups waarvan verder nog geen enkele specificatie is. Een 70-200/2.8SSM waarvan de in-body focusmotor het werk beter zou kunnen verrichten dan de SSM motor in de lens, en tegen een prijs waarbij je bij canon een 70-200 met gratis 30D krijgt. Om over de leverbaarheid maar te zwijgen.
Maar, nu komt het. Alle drie de merken zijn géén straf om mee te fotograferen, mits je het geld hebt, de artikelen kunt bemachtigen etc. Wat ze alle drie, als kleinere partijen, alleen gewoon kéihard tegen hebben, is dat de concurrenten, Nikon en Canon, gewoon véél beter zijn. Beter assortiment, betere leverbaarheid, meer producten, meer features, meer keuze. Een team van professional's die, mocht je pro worden, gelijk klaarstaan om je te helpen maar, zo meldt de ervaring, ook als je géén lid bent van de pro-service met redelijke snelheid je gear in orde brengen.
En waarom dan mijn switch van Nikon naar Canon?
- Nikon belooft al té lang dingen naar mijn zin. De D3 moet het helemaal worden, en gaat dat hoogstwaarschijnlijk níet worden. Hoewel de cam voorlopig wat betreft werkgebied vér buiten budget (en dus ook deels buiten interesse

) ligt, is het wel belangrijk voor een merk als Nikon dat je weet waar ze staan met de topmodellen. Hier kan je ook in meenemen dat het dus nog helemaal niet duidelijk is wáár Nikon nu staat m.b.t. het hele Fullframe verhaal. Zou Nikon morgen stéllig zweren bij APS-C, dan is het 'leuk' om een 1500e kostende lens aan te schaffen, nu is het maar de vraag of het op de modellen van over 2 generaties nog wel past.
- Mijn upgradepad: Ik was tegen de beperkingen van mijn D50 aan het aanlopen. Ik miste een vert. grip met sluiterknop, knoppen op de body voor bepaalde functies zoals AF-drive en Metering. Prima zeg je dan, dan koop je een D80. Nee, is dan het antwoord, want de D80 zijn sensor is alles behalve geweldig, terwijl ik daar bij een upgrade ook gewoon op vooruit wil gaan, en de AF-motor is nog steeds dezelfde als in de D70(s) en D50. Het focussysteem is wel ge-erfd van de D200, maar de motor dus nog steeds zwakjes. En de ópvolger van de D50, de D40(x) is meer een down- dan een upgrade. Hoe jammer dat ook klinkt, maar de D50 is gewoon een klasse hoger dan de D40, de D50 heeft namelijk méér onbody controls, een focusmotor... De D40 is gewoon meer consumer-based.
- De prijs: Hier is waar het helemaal rond kwam: Ik wilde mijn sigma 17-70 inruilen voor een 17-55/2.8AF-S. En dat laatste ding kost op Nikon rond de 1400 a 1500 euro, terwijl de (optisch betere) canon variant rond de 850 kost.
Het rijtje kwam er op neer dat ik met de overstap van Nikon naar Canon:
van een D50 naar een 30D (inclusief grip, op 30D dus mét knopjes)
van een Tokina 12-24/4 naar een Canon 10-22/3.5-4.5
van een Sigma 17-70/2.8-4.5 naar een Canon 17-55/2.8IS
van een Nikkor AF-S 80-200/2.8 naar een Canon 70-200/2.8
van een SB-800 naar een 580EX II.
Natuurlijk gaat dat niet gratis, het bedrag dat ik bij moet leggen komt neer op óngeveer een Nikon 17-55/2.8. En die wilde ik deze zomer aanschaffen. Maar daarvoor ga ik er wat betreft UWA, standaardzoom gewoon keihard op vooruit. Heb ik een stúk betere body (inclusief veel betere sensor) en zit ik op een platform waarbij ik iig weet welke richting op kan wat betreft EF-S glas.
En natuurlijk zijn er ook nadelen aan Canon. Zo is mijn tele wit (

) en heeft de 30D geen in-body CLS wat de D80 wel heeft. Maar het feit dat je op Canon veel minder betaald voor (vaak) beter spul en je weet wat de toekomst je gaat brengen, vind ik erg fijn.
Let er wel op dat dit dus mijn persoonlijke afwegingen waren en dit voor een ieder absoluut niet hoeft te gelden, maar als ik mijn fotografie-geweld van de afgelopen 1,5 á 2 jaar zo bekijk, kan ik iedereen die
start met een dSLR absoluut aanraden om voor Nikon of Canon te gaan. Je weet gewoon niet hoe hard je wilt groeien, en in welke richting, maar je weet wél dat het bij deze twee merken mogelijk is. En ja, dit laatste zinnetje is een herhaling van iets dat al érg vaak gezegd is, maar wat mij betreft kan het niet duidelijk genoeg zijn. En nee, ik raad Nikon niet af, omdat ook dit merk zat voordelen heeft, zeker als je de 3rd party alternatieven zoals bijvoorbeeld de nieuwe Sigma HSM objectieven (18-50/2.8 en 17-70/2.8-4.5) en de Tamron 17-50/2.8 in ogenschouw neemt.
Kolere wat een lap tekst weer, en dat terwijl ik eigenlijk hoor te werken

Najah, ik hoop dat mijn overwegingen handig zijn voor mensen die nog twijfelen