Das duidelijk
Maar goed, eerlijk gezegd verbaas ik me een beetje over de manier waarop je hier je mening kenbaar maakt. Heb je zelf al eens gewerkt met die Olympus E-510 of heb je alles uit reviews?
Ik heb er even mee gewerkt, dat wil zeggen, met het olympus systeem. En nee, het kon me niet behagen, zelfs niet toen ik nog géén dSLR-ervaring had. Maar omdat dat een subjectief punt is, en reviews vaak zo objectief mogelijk zijn, refereer ik liever daaraan bij het adviseren van iemand die hier om hulp komt, dan aan mijn eigen subjectieve ervaringen.
De realiteit is simpelweg dat er geen slechte camera's worden gemaakt: het zal je vast geen moeite kosten op dpreview de test te vinden van de Olympus E-410. De camera krijgt daar een ´highly recommended´ (voor wat het waard is). In veel reviews kun je lezen dat de E-510 een verbetering is t.o.v. de E-410. Betekent dit dat de camera volmaakt is? Natuurlijk niet, maar so what?
Wellicht dat er geen slechte cams zijn, maar leg mij nou eens uit dat wanneer ik bij de concurrent voor hetzelfde geld, beter spul en toekomstperspectief kan krijgen, waarom ik dat níet zou doen.
Een voorbeeld: je noemt de 3-punts afstandsmeting van de E-510. Andere camera´s hebben een 11-punts meting, klopt. Toch is dit voor MIJ van ondergeschikt belang: ik fotografeer bij voorkeur met diafragmavoorkeuze, waarbij ik de AEL-lock koppel aan singel-AF.
Ik zie niet in hoe het linken van de AEL-lock met je Single-AF enigzins relevant is aan je voorkeur voor diafragmavoorkeur óf de drie focuspunten...
Boeit dit? Mij in ieder geval niet, het is gewoon een keuze die ik maak aan de hand van mijn manier van werken. Een ander heeft weer een andere manier, die maakt waarschijnlijk weer andere keuzes. Mijn zegen heeft ie: het maakt de camera op zichzelf niet beter of slechter.
Zeker waar, en daarom werkt dit ook níet in het voordeel van de olympus

De cam is, spec- en review-wise gewoon minder dan wat de concurrent neerzet.
Zo zijn er meer voorbeelden te noemen, denk bijvoorbeeld aan de standaard-instellingen van een camera of noise-processing (bij Nikon b.v. anders dan bij Canon en bij Olympus weer anders), maar waar het vooral omgaat is dat je een camera kiest die aansluit bij hoe je ermee werkt.
En dat weet je als starter vaak niet, en daar moet je ingroeien. Is het dan de bedoeling dat je in de tussentijd eerst rot-shots maakt totdat je de heilige graal hebt gevonden? Of moet je cam gewoon leuke foto's schieten die later nog beter worden als je er je eigen touch aan geeft?
Als de zogenaamd 'zwakke punten' van een toestel die manier van werken niet in de weg staan is er weinig aan de hand.
Klopt, maar als je om die zwakke punten heen moet gaan werken, wordt het een stuk hinderlijker. En dat weet je niet als starter, waar dit topic dus wél over gaat. Ik veroordeel níemand die fijn werkt met een olympus, canon, nikon, pentax, sony or whatsoever, maar zeg er gelijk bij dat je met olympus meer een uitzondering bent dan met canon. Zoals ik al eerder heb gezegd, met olympus heb je gewoon een vrij aparte markt te pakken. Als een die-hard bergbeklimmer een olympus zou kiezen, geef ik hem daar groot gelijk in, want wat de neuk moet je met een 5D in een zo licht mogelijke bepakking?
Voor mij is de Olympus E-510 gewoon een lekker toestel om mee te werken, en de optiek van Olympus spreekt MIJ over 't algemeen meer aan dan die van Canon (uitgezonderd de L-serie).
Dat is fijn voor jou, maar dat hoeft dus niet voor anderen ook zo te zijn, en dat is precies de reden dat ik ook míjn subjectieve ervaringen zoveel mogelijk wegcijfer en me baseer op specificaties, feiten en objectieve reviews. Of de cam de persoon daadwerkelijk past, moet die persoon altijd nog zelf zien, en dat is wat hier ook praktisch altijd bijgezegd wordt.
Dat dit allemaal subjectief is spreekt vanzelf.
Erg duidelijk
De vraag is wat er te compenseren valt met al die drang naar 'het beste'

Leuke dooddoener, maar het slaat natuurlijk nergens op

Ik fotografeer omdat ik er plezier in heb, en heb goed glas omdat ik daar mijn plezier in vind, niet omdat ik iets te compenseren heb. Dan koop ik wel een '95 Opel Astra met spoiler en sportpijp (nofi!

)
Zoals je terecht aangeeft is dit een topic voor mensen die beginnen met een DSLR; naar mijn bescheiden mening is de Olympus E-510, mèt z'n twee kitlenzen, juist voor die mensen een heel geschikte camera
Het gaat er over waarom deze cam geschikter zou zijn dan elke andere cam. Het gaat hier over stárters. Welke modellen zitten er boven de E-510? Welke doorgroeimogelijkheden heb je? Achterliggende technieken, flitssystemen bijvoorbeeld?
Degenen die verwachten dat een DSLR direct volmaakte plaatjes aflevert zonder je, fotografisch gezien, in wat dan ook te verdiepen houden zich liever bij hun P&S toestelletje.
Volledig waar, maar de dSLR moet dan dus ook níet de beperkende factor zijn als het gaat om JPG output.
neo