Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
welke cam incl kitlens voor 900 euro? toch niet de 30d he? zo ja, dan ga ik me daar eens op richten misschien.Basje2001 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 12:42:
[...]
Inderdaad. Ik heb hem al gezien voor ~900 euro incl de kitlens, eigenlijk kan je je daar geen bult aan vallen. Dat kostte mijn G3 indertijd ook, nog geen minuut spijt van gehad. Als ik voor de kitlens ga, neem ik 'm er liefst gewoon nieuw bij. Tweedehands en nieuw scheelt praktisch niets.
Zou de 30D veel voordeliger worden wanneer de 40D uitkomt? Of stopt Canon dan vrijwel direct met de verkoop van de 30D? De/een cashback-actie geldt al een tijdje niet meer, da's een beetje jammer...
Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX
De 350D was van het voorjaar nog goed te krijgen (500 euro met lens) terwijl de 400D er naast lag.Basje2001 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 12:42:
Zou de 30D veel voordeliger worden wanneer de 40D uitkomt? Of stopt Canon dan vrijwel direct met de verkoop van de 30D? De/een cashback-actie geldt al een tijdje niet meer, da's een beetje jammer...
Is dat denk ik wel een model waar er veel meer van gemaakt zijn dan de 30D.
Verwijderd
Verwijderd
Prima insteek om de boel onder de knie te krijgen, hoor! OK, je kunt prima gebruik maken van de ingebouwde lichtmeter, maar leren omgaan met diafragma, sluitertijd, ISO, etc. zonder dat aan de camera over te laten is ontzettend leerzaam. En je hebt er later alleen maar voordeel van wanneer je wel gebruikt maakt van Av, Tv, P, etc. modes omdat je weet hoe die dingen werken en wanneer je zelf moet ingrijpen (bewust over- of onderbelichten, ISO aanpassen, of overschakelen op manual).neographikal schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 22:20:
Om manueel te leren fotograferen om daarna over te stappen![]()
Leren hoe 't werkt doe je 't best door zelf alles in te stellen, en wanneer je weet hoe 't werkt kun je het meest uit de automatische standen halen.
Mee eens! Als je weet wat je wilt/kan besteden aan een dslr, dan lijkt het mij verstandig direct de camera te gaan kopen die je op het oog hebt. Waarom eerst manueel leren werken op camera 1 en daarna camera 2 gaan kopen?neographikal schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 21:18:
Ik zeg niet dat het heel vreemd is om manueel te fotograferen, maar om daarna pas te gaan updaten? Vreemde gedachtengang imo.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Verwijderd
Lijkt me helemaal niet zo'n gek idee als je pas met (D)SLR begint: eerst een half jaartje of zo met een D40 of 350D met kitlens bezig gaan, vooral zoveel mogelijk zelf instellen (en je ondertussen inlezen in de achtergrond van het fotograferen).neographikal schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 21:18:
Ik zeg niet dat het heel vreemd is om manueel te fotograferen, maar om daarna pas te gaan updaten? Vreemde gedachtengang imo.
Mocht 't na een half jaar niet helemaal je ding zijn, dan zet je je instap-DSLR op P of op 1 van die plaatjes, of je ruilt 'm in voor een prosumer.
Heeft 't je wel gegrepen (en heb je 't budget) dan kun je daarna denken aan een D200/D80 of een 30D met mooi glas. En van wat je met die instapper hebt geleerd kun je ook beter kiezen, omdat je hebt geleerd wat wel en niet prettig/handig is.
Ik denk dat een starter juist snel afknapt op alleen op M schieten. Zeker als je de basis niet onder de knie hebt zal je grotendeels mislukte foto's krijgen terwijl je niet weet door welke foute parameter dat komt.
*heeft net een 1d gekocht voor o.a. de grotere zoeker.
Lichtmeter roept: er is zoveel licht. Vervolgens ga je aan wieltjes en knopjes draaien en waarempel, het metertje van de instellingen wijst hetzelfde aan als je lichtmeter.... een stuk meer werk als dat je gewoon in A of S mode zou werken..
VEEL belangrijker is leren wanneer en hoeveel je lichtmeter niet de juiste waarde geeft voor een mooie belichting, tegenlicht, lichte scenes, donkere scenes. Zodra je dat perfect weet draai je aan de EC en kun je prima in A,S of zelfs P schieten (of is die P nu vloeken in de kerk?).
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Nee hoor, ik ben het helemaal met je eens.Ronald schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 09:24:
Ben ik de enige die het hele nut van dat geforceerde M schieten niet ziet?
Lichtmeter roept: er is zoveel licht. Vervolgens ga je aan wieltjes en knopjes draaien en waarempel, het metertje van de instellingen wijst hetzelfde aan als je lichtmeter.... een stuk meer werk als dat je gewoon in A of S mode zou werken..
VEEL belangrijker is leren wanneer en hoeveel je lichtmeter niet de juiste waarde geeft voor een mooie belichting, tegenlicht, lichte scenes, donkere scenes. Zodra je dat perfect weet draai je aan de EC en kun je prima in A,S of zelfs P schieten (of is die P nu vloeken in de kerk?).
Als je van een compact camera komt zonder instelmogelijkheden en vervolgens roept "Het is vooral om eerst manueel te leren fotograferen", dan ga ik ervan uit dat hij bedoelt zelf je sluitertijd bepalen of zelf je diafragma bepalen. De conclusie over zelf de lichtmeting doen is getrokken, echter haal ik wat anders uit de tekst van de poster. Manueel hoeft niet voor standje M te staan van de camera.
Oftewel poster "Insinion " verklaar u nader!
This footer is intentionally left blank
FF een update :Nomad schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 17:56:
Helemaal eens met Floor-is. Een 10D is nog steeds een goede camera, de body is erg stevig en degelijk en de 6mp sensor is gewoon goed (ruis prestatie niet half verkeerd als je bedenkt van wanneer die camera is).
Een 28-80 2.8 van sigma ken ik niet, maar wel een 28-70 2.8 van sigma. Als je die bedoeld, dan is dat een redelijke lens die lichtsterk is. Goede reden om voor canon te gaan iig.
Die past ook prima op je 10D iig. Je mist dan wat groothoek door de cropfactor van de 10D, maar je hebt nog 200 euro te besteden...
Naar aanleiding van mijn eerdere post in dit topic heb op het moment een 350d te leen om mee te spelen. En via een vriend van me ook al de mogelijkheid om nog eens met een 10d op pad te gaan.
Wat blijkt echter tot mijn teleurstelling, de lens waar het in bovenstaand verhaal om gaat werkt niet op de 350d. Tenminste... alleen met vol open diafragma, maar da's natuurlijk vrij waardeloos (en daarnaast heb ik het vermoeden dat de AF niet goed communiceert).
Als ik de bronnen op het web mag geloven zal ie ook niet goed werken op de 10d (eigenlijk op niks sinds de eos 30 / 33) dus da's mooi #^&%.
Sigma een mailtje gestuurd om tekst en uitleg dus maar ff afwachten, maar als nou blijkt dat ik echt weer nieuwe lenzen moet gaan kopen laat ik het voorlopig toch maar ff zitten denk ik.
Of ik ga alsnog voor een pentax, daar hebben we oa nog een mooie MF 50 1.2 voor liggen
Koop een convertorring van een tientje, en die pentax zal op een Canon 350D/400D/30D (heck, élke canonCharly schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 22:31:
[...]
FF een update :
Naar aanleiding van mijn eerdere post in dit topic heb op het moment een 350d te leen om mee te spelen. En via een vriend van me ook al de mogelijkheid om nog eens met een 10d op pad te gaan.
Wat blijkt echter tot mijn teleurstelling, de lens waar het in bovenstaand verhaal om gaat werkt niet op de 350d. Tenminste... alleen met vol open diafragma, maar da's natuurlijk vrij waardeloos (en daarnaast heb ik het vermoeden dat de AF niet goed communiceert).
Als ik de bronnen op het web mag geloven zal ie ook niet goed werken op de 10d (eigenlijk op niks sinds de eos 30 / 33) dus da's mooi #^&%.
Sigma een mailtje gestuurd om tekst en uitleg dus maar ff afwachten, maar als nou blijkt dat ik echt weer nieuwe lenzen moet gaan kopen laat ik het voorlopig toch maar ff zitten denk ik.
Of ik ga alsnog voor een pentax, daar hebben we oa nog een mooie MF 50 1.2 voor liggen
Verwijderd
Alsof dat een kriterium is. Ik denk dat je er bij het bepalen van je keuze beter aan doet de professionele reviews te lezen (dus óók vooral kieskeurig.nl niet).neographikal schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 22:51:
Voor wat betreft het Olympus-verhaal kun je de afgelopen pagina's nalezen: die wordt door weinig mensen hier aangeraden.
Op http://alatest.nl/Olympus...ert_reviews/36487259,248/ krijg je een aardig overzicht van de testen die inmiddels verschenen zijn. Je kunt natuurlijk ook even op http://www.dcviews.com/_olympus/e510.htm kijken (9 reviews).
Zelf heb ik de camera nu een paar weken, met de Zuiko 14-54/2.8-3.5 lens, gewoon een prima objectief, (niet geheel onbelangrijk, iets waar we het zelfs hier over eens kunnen zijn, lijkt mij).
Technisch gezien is de camera 'on-line' met de concurrentie, zoals IS in de body, een supersonic wave filter, enz. Wat betreft instelmogelijkheden zou ik zo gauw niet iets kunnen verzinnen wat er niet in zit - voor mij hadden ze die 'live-view' zelfs weg kunnen laten.
Het ruis-verhaal: het gaat er maar om hoe je gebruikt maakt van de eerder genoemde instelmogelijkheden, lees b.v. de review op dcviews of die over de E-410 op dpreview. De standaard-instellingen van een Pentax K10D moet je ook aanpassen om betere JPEG's te krijgen....big deal.
Vanwege het 4:3 systeem zou het dynamisch bereik minder zijn dan bij de andere DSLR's. Zo af en toe heb ik ook die indruk, vaak ook helemaal niet, ben daar nog niet helemaal uit: externe factoren spelen ook een rol. En dan de zoeker, die van de Olympus is inderdaad minder groot dan bij de andere DSLR's.
Kort en goed: zoals bij iedere camera gaat het om het afwegen van pro's en contra's, gemeten aan wat je ermee wilt, wat je ervan verlangt en hoe je ermee werkt, die afweging is geen principiele maar louter een praktische zaak. In de praktijk is de Olympus een heel prettige camera om mee te werken, lees b.v. eens http://www.nwpphotoforum....ws/Isaac/Oly510Review.php
Dus dcviews is wél objectief en vooral niet door users samengesteld? sorry, maar dan lees ik liever de tests van phil askley in zijn testlab waar hij alle test-factoren zo gelijkmatig mogelijk houdt.Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 22:52:
[...]
Alsof dat een kriterium is. Ik denk dat je er bij het bepalen van je keuze beter aan doet de professionele reviews te lezen (dus óók vooral kieskeurig.nl niet).
Op http://alatest.nl/Olympus...ert_reviews/36487259,248/ krijg je een aardig overzicht van de testen die inmiddels verschenen zijn. Je kunt natuurlijk ook even op http://www.dcviews.com/_olympus/e510.htm kijken (9 reviews).
Gewoon in orde inderdaad. Maar als ik http://photozone.de/8Revi...5/samples/P1010220-01.jpg en http://photozone.de/8Revi...5/samples/P1010273-01.jpg moet ik wel zeggen dat ik die shots een béétje (kuch) vind tegenvallen wat betreft contrast. Om maar te zwijgen over de bokeh in deze plaat: http://photozone.de/8Revi...5/samples/P1010183-01.jpg . Ik zou zeggen, zet daar een Canon 17-40/4 naast (bijvoorbeeld) en oordeel dat het olympus objectief inderdaad weinig mankeert, maar dat de concurrentie het toch een stúk beter doet. Zelfs een tammy 17-50/2.8 doet het beter dan dit objectief (om even prijs ongeveer gelijk te houden).Zelf heb ik de camera nu een paar weken, met de Zuiko 14-54/2.8-3.5 lens, gewoon een prima objectief, (niet geheel onbelangrijk, iets waar we het zelfs hier over eens kunnen zijn, lijkt mij).
Hangt er vanaf wat je concurrentie beschouwt. Maar een Canon 40D zoals die nu op papier staat, gaat deze cam met huid en haar verorberen... Voor zover er nog wat op te vreten is nadat de 20D en 30D al langsgeweest zijn.Technisch gezien is de camera 'on-line' met de concurrentie
Met de huidige lijn IS-objectieven (Canon, Nikon) of in-body stabilisers (Pentax, Sony) vind ik dat idd gelijk, maar zeker geen plus. Gestabiliseerde objectieven werken toch echt beter/fijner, en hoeven tegenwoordig ook geen ruggen meer te kosten.zoals IS in de body
Die het na 30 schoonmaakbeurten aflegt tegen een blaasbalEen supersonic wave filter
Yeah, go on?enz
En je zegt net dat je de cam pas een paar weken hebt? hoe kun je dan nú al de technische beperkingen kennen, zeker als je niet geheel bekend bent met de concurrentie? Maar om even iets te noemen: de 3 AF-punten die allemaal zo'n beetje samengeschoold in het midden van je (kleine) viewfinder gepropt zitten, vind ik een érnstig mankement. Daar doet zélfs een Nikon D40 het beter in.Wat betreft instelmogelijkheden zou ik zo gauw niet iets kunnen verzinnen wat er niet in zit - voor mij hadden ze die 'live-view' zelfs weg kunnen laten.
Dan zie ik toch een POT meer ruis, en zeker als we de NR uitschakelen...Het ruis-verhaal: het gaat er maar om hoe je gebruikt maakt van de eerder genoemde instelmogelijkheden, lees b.v. de review op dcviews of die over de E-410 op dpreview.
Ermzz... ja, big deal. Want dit is het start-dSLR topic, waar we er van uit gaan dat er ook mensen zijn die beginnen met het aanzetten van hun cam en schieten, ipv eerst 20 menus door te moeten om alle instellingen 'goed' te zetten. Dat hoort, voor zover we niet over RAW praten, gewoon af-fabriek goed te staan, en anders ís het gewoon een minpunt.De standaard-instellingen van een Pentax K10D moet je ook aanpassen om betere JPEG's te krijgen....big deal.
Nee, dat is een sensoreigenschap, en de DR ís gewoon minder dan die van andere cams.Vanwege het 4:3 systeem zou het dynamisch bereik minder zijn dan bij de andere DSLR's. Zo af en toe heb ik ook die indruk, vaak ook helemaal niet, ben daar nog niet helemaal uit: externe factoren spelen ook een rol.
Ook dat is een subjectieve ervaring en geen objectieve test. Verder zit je post stampvol met aannames die vaak helemaal niet kloppen, dus sorry, maar je gaat niet door voor de koelkast. Tenzij jij, technisch onderbouwd - dpreview style - kan laten zien dat een olympus E510 beter presteert dan dpreview doet geloven (uiteraard onderbouwd met eenzelfde labsituatie waarbij testsituaties gelijk worden gehouden), blijf ik erbij dat de beeldkwaliteit van de olympus ondermaats is aan die van de concurrentie.En dan de zoeker, die van de Olympus is inderdaad minder groot dan bij de andere DSLR's.
Kort en goed: zoals bij iedere camera gaat het om het afwegen van pro's en contra's, gemeten aan wat je ermee wilt, wat je ervan verlangt en hoe je ermee werkt, die afweging is geen principiele maar louter een praktische zaak. In de praktijk is de Olympus een heel prettige camera om mee te werken, lees b.v. eens http://www.nwpphotoforum....ws/Isaac/Oly510Review.php
[ Voor 3% gewijzigd door Henk op 21-08-2007 23:11 ]
Prima dat jij tevreden bent over je Olympus, maar...
Als iemand vraagt wat hij het beste kan kopen als hij/zij wil starten dan kom je vrij snel uit bij het advies Nikon / Canon (geen flamewar please) en wel hierom; Deze 2 fabrikanten hebben tot nog toe veruit de beste mogelijkheden m.b.t. upgrades over de hele range (bodies/reportage en macro flitsers/ (eigen merk en third party) lenzen en andere accesoires) en zijn toekomstzeker. Wil niet zeggen dat andere camera's prut zijn, maar het is ook een "veilige" keuze. Als je nog niet weet wat je wilt platen, dan wil je toch graag alle opties open houden?
Verwijderd
Zeker weten? OK, 't past en 't werkt, maar naar ik begrepen heb kan een Canon niet overweg met 't diafragma palletje van een Pentax lens, zodat je altijd gediafragmeerd zit scherp te stellen/framen, etc. Een Pentax camera kan wel met volle opening werken. Vlak voor het afdrukken even een knopje indrukken, de camera diafragmeert heel even en meet het licht, stelt de sluitertijd in, en afdrukken.Henk schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 22:42:
Koop een convertorring van een tientje, en die pentax zal op een Canon 350D/400D/30D (heck, élke canon) net zo goed werken.
Maakt niet uit of 't over oude K-bayonet lenzen of bv. M42 lenzen gaat.
Met je eens dat oud glas niet doorslaggevend moet zijn bij de keuze van een camera, maar bij bv. een 50mm/1.2 of een 85mm/1.8 wordt de keuze voor (in dit geval) Pentax wel een stuk aantrekkelijker. Die lenzen heb je dan al, en kosten je anders een arm en een been...
..Daar heb je helemaal gelijk in, vandaar deHenk schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 22:42:
[...]
Koop een convertorring van een tientje, en die pentax zal op een Canon 350D/400D/30D (heck, élke canon) net zo goed werken. De reden om een pentax te kopen moet imho zijn omdat dat platform / de body je ligt, niet omdat je nog een antiek stuk schroot glas hebt liggen dat er toevallig oppast.
Het ging er meer om dat die wel op een nieuwe cam zou passen en die sigma niet. En dat laatste frustreert me op het moment een beetje.
Los daarvan is die 50mm trouwens nog steeds een mooie lens.
Dat is een Canon 50/1.8 evengoed, en die 1,5 stop licht-winst zie je wel terug in de iso-valuesCharly schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 23:18:
[...]
..Daar heb je helemaal gelijk in, vandaar dein mn verhaal.
Het ging er meer om dat die wel op een nieuwe cam zou passen en die sigma niet. En dat laatste frustreert me op het moment een beetje.
Los daarvan is die 50mm trouwens nog steeds een mooie lens.
En geloof me, als je moet switchen van merk omdat je erachter komt dat het gras aan de overkant écht groener is, erger je je kapot. Vandaar mijn opmerking over oude meuk en keuze laten bepalen. Een oude lens die onbruikbaar is, kom je wel overheen. Dr achter komen dat je bij een (voor jou) gaar/verkeerd platform zit is schijtvervelend.
ach, dat is een kwestie van smaak. ik doe vrijwel niets aan het contrast bij mijn foto's, heel soms een kleine S-curve, maar meer niet. ik vind het contrast van Canon lenzen te hoog en contrast uit een foto halen is een stuk lastiger dan er in krijgen. maar de 'GoT-smaak' is veelal hoog contrast, kijk bijv. hoe Zeiss glas hier ontvangen is...Henk schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 23:08:
moet ik wel zeggen dat ik die shots een béétje (kuch) vind tegenvallen wat betreft contrast.
ik heb er nooit slechter van geslapen. het is maar een camera, niet je vriendin...Henk schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 23:20:Dr achter komen dat je bij een (voor jou) gaar/verkeerd platform zit is schijtvervelend.
Pardon? micro-contrast kún je niet faken, dat is iets héél anders dan de contrast-slider van photoshop. Verder is het zeiss glas hier voor een groot deel niet goed ontvangen omdat de bokeh bijvoorbeeld spuuglelijk was.lateef schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 23:26:
[...]
ach, dat is een kwestie van smaak. ik doe vrijwel niets aan het contrast bij mijn foto's, heel soms een kleine S-curve, maar meer niet. ik vind het contrast van Canon lenzen te hoog en contrast uit een lens halen is een stuk lastiger dan er in krijgen. maar de 'GoT-smaak' is veelal hoog contrast, kijk bijv. hoe Zeiss glas hier ontvangen is...
Ik heb dr ook niet slechter van geslapen, ik ben gewoon overgestapt. Neemt niet weg dat het een hoop gelazer had bespaard als ik gelijk canon had gekochtik heb er nooit slechter van geslapen. het is maar een camera, niet je vriendin...
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Verwijderd
Geen idee hoe 't bij Olympus zit, maar bij Pentax zijn de instellingen af-fabriek juist op starters gericht. Image tone op 'vivid' i.p.v. 'natural', en saturation net 1 tandje te hoog. Oftewel, zoals de starter dat van z'n compact gewend is.Henk schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 23:08:
Ermzz... ja, big deal. Want dit is het start-dSLR topic, waar we er van uit gaan dat er ook mensen zijn die beginnen met het aanzetten van hun cam en schieten, ipv eerst 20 menus door te moeten om alle instellingen 'goed' te zetten. Dat hoort, voor zover we niet over RAW praten, gewoon af-fabriek goed te staan, en anders ís het gewoon een minpunt.
Overigens pas je dat bij Pentax heel snel aan: 1x op 'menu' drukken, de eerste optie is de image tone, en 3 regels daaronder zit de saturation. Hoezo 20 menu's???
zou wellicht goed kunnen, analoog kon dat iig wel en digitaal heb ik daar nooit behoefte aan gehad (al kan je met de unsharpen het microcontrast ook verhogen). en het zeiss glas werd ook vanwege het contrast niet bijster goed ontvangen en de bokeh van zeiss glas vind ik waarschijnlijk het aangenaamste wat er op de kleinbeeld markt is. de 'GoT-smaak' is gewoon wat anders, niet mis mee, maar ik prefereer mijn Zuiko glas qua beeld boven Canon glas.Henk schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 23:30:
Pardon? micro-contrast kún je niet faken, dat is iets héél anders dan de contrast-slider van photoshop. Verder is het zeiss glas hier voor een groot deel niet goed ontvangen omdat de bokeh bijvoorbeeld spuuglelijk was.
[ Voor 4% gewijzigd door lateef op 21-08-2007 23:45 ]
Verwijderd
daarom heb ik 'GoT-smaak' tussen aanhalingstekens staan...Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 23:46:
'GoT-smaak' bestaat niet, alleen de smaak van individuele GoTters. En sommigen schreeuwen nu eenmaal harder dan anderen...
Zeiss glas heeft er een handje van dat lijnvormige out of focus objecten (als takken) vies smerig lelijk doubling vertoont. Zeg maar precies het effect waarom ook de AF-D Nikkor 80-200/2.8 lelijke bokeh vertoont... Vind jij dat ook mooi?lateef schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 23:39:
[...]
zou wellicht goed kunnen, analoog kon dat iig wel en digitaal heb ik daar nooit behoefte aan gehad (al kan je met de unsharpen het microcontrast ook verhogen). en het zeiss glas werd ook vanwege het contrast niet bijster goed ontvangen en de bokeh van zeiss glas vind ik waarschijnlijk het aangenaamste wat er op de kleinbeeld markt is. de 'GoT-smaak' is gewoon wat anders, niet mis mee, maar ik prefereer mijn Zuiko glas qua beeld boven Canon glas.
Niets tegen zeiss verder, ze maken allejesus scherpe objectieven, maar de bokeh is ronduit slecht. (op die allernieuwste zoom voor sony na dan)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
De enige reden die ik ken om contrastloze platen te hebben, is omdat je dan een allejezus grote DR hebt. En dat laatste kan je olympus nou ook weer niet echt van beschuldigen...lateef schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 23:39:
[...]
zou wellicht goed kunnen, analoog kon dat iig wel en digitaal heb ik daar nooit behoefte aan gehad (al kan je met de unsharpen het microcontrast ook verhogen). en het zeiss glas werd ook vanwege het contrast niet bijster goed ontvangen en de bokeh van zeiss glas vind ik waarschijnlijk het aangenaamste wat er op de kleinbeeld markt is. de 'GoT-smaak' is gewoon wat anders, niet mis mee, maar ik prefereer mijn Zuiko glas qua beeld boven Canon glas.
Nou, nou.... Kijk naar een showcase of een positief ontvangen testcase, groot deel daarvan is behoorlijk contrastrijk. (en vaak ook nog 's dik voorzien van vignetting)Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 23:46:
'GoT-smaak' bestaat niet, alleen de smaak van individuele GoTters. En sommigen schreeuwen nu eenmaal harder dan anderen...
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
ik niet.Henk schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 08:17:
De enige reden die ik ken om contrastloze platen te hebben, is omdat je dan een allejezus grote DR hebt.
ik zeg trouwens niet dat de 14-54 van olympus zalig is, dat is hij zeker niet - als de 14-35 uitkomt zal die waarschijnlijk snel mijn 14-54 vervangen - maar voor zijn geld is het een zeer fijne lens.
Hehe, ik moet eerlijk zeggen dat ik nou niet weet of ik je post met een grote pot ironie moet lezen, of juist niet, maar iig thanks.Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 12:36:
Henk, succes met je Canon, als dat voor jou dé camera is
En tja, of het hét merk is... Ik mag het hopen
Misschien een idee om een "ik ben klaar met mijn starters dSLR en ik wil een stapje hoger"-topic in het leven te roepen? Dat gebash hier op Oly en Pentax users en het terugbashen op Canon users met steeds het "heilige" upgrade verhaal begint een beetje uitgekauwd verhaal te worden.
Verwijderd
Die keus laat ik graag aan jouHenk schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 13:33:
[...]Hehe, ik moet eerlijk zeggen dat ik nou niet weet of ik je post met een grote pot ironie moet lezen, of juist niet,
Maar goed, eerlijk gezegd verbaas ik me een beetje over de manier waarop je hier je mening kenbaar maakt. Heb je zelf al eens gewerkt met die Olympus E-510 of heb je alles uit reviews? De realiteit is simpelweg dat er geen slechte camera's worden gemaakt: het zal je vast geen moeite kosten op dpreview de test te vinden van de Olympus E-410. De camera krijgt daar een ´highly recommended´ (voor wat het waard is). In veel reviews kun je lezen dat de E-510 een verbetering is t.o.v. de E-410. Betekent dit dat de camera volmaakt is? Natuurlijk niet, maar so what?
Een voorbeeld: je noemt de 3-punts afstandsmeting van de E-510. Andere camera´s hebben een 11-punts meting, klopt. Toch is dit voor MIJ van ondergeschikt belang: ik fotografeer bij voorkeur met diafragmavoorkeuze, waarbij ik de AEL-lock koppel aan singel-AF. Boeit dit? Mij in ieder geval niet, het is gewoon een keuze die ik maak aan de hand van mijn manier van werken. Een ander heeft weer een andere manier, die maakt waarschijnlijk weer andere keuzes. Mijn zegen heeft ie: het maakt de camera op zichzelf niet beter of slechter.
Zo zijn er meer voorbeelden te noemen, denk bijvoorbeeld aan de standaard-instellingen van een camera of noise-processing (bij Nikon b.v. anders dan bij Canon en bij Olympus weer anders), maar waar het vooral omgaat is dat je een camera kiest die aansluit bij hoe je ermee werkt. Als de zogenaamd 'zwakke punten' van een toestel die manier van werken niet in de weg staan is er weinig aan de hand. Voor mij is de Olympus E-510 gewoon een lekker toestel om mee te werken, en de optiek van Olympus spreekt MIJ over 't algemeen meer aan dan die van Canon (uitgezonderd de L-serie). Dat dit allemaal subjectief is spreekt vanzelf. De vraag is wat er te compenseren valt met al die drang naar 'het beste'
Zoals je terecht aangeeft is dit een topic voor mensen die beginnen met een DSLR; naar mijn bescheiden mening is de Olympus E-510, mèt z'n twee kitlenzen, juist voor die mensen een heel geschikte camera. Degenen die verwachten dat een DSLR direct volmaakte plaatjes aflevert zonder je, fotografisch gezien, in wat dan ook te verdiepen houden zich liever bij hun P&S toestelletje.
Kunnen we deze open deur gewoon dicht laten? Je wilt het beste voor je geld en het beste wat bij je past. In absolute termen is het geen slechte camera, maar er is imho beter te krijgen voor de gemiddelde beginner.Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 15:36:
[...]
De realiteit is simpelweg dat er geen slechte camera's worden gemaakt:
Tot je snel glas gaat gebruiken, je focus-recompose toe moet gaan passen en vervolgens met onscherpe foto's thuis komt.Een voorbeeld: je noemt de 3-punts afstandsmeting van de E-510. Andere camera´s hebben een 11-punts meting, klopt. Toch is dit voor MIJ van ondergeschikt belang:
Top, het is super dat je blij bent met je camera als deze bij je past.Voor mij is de Olympus E-510 gewoon een lekker toestel om mee te werken, en de optiek van Olympus spreekt MIJ over 't algemeen meer aan dan die van Canon (uitgezonderd de L-serie).
Ik heb er even mee gewerkt, dat wil zeggen, met het olympus systeem. En nee, het kon me niet behagen, zelfs niet toen ik nog géén dSLR-ervaring had. Maar omdat dat een subjectief punt is, en reviews vaak zo objectief mogelijk zijn, refereer ik liever daaraan bij het adviseren van iemand die hier om hulp komt, dan aan mijn eigen subjectieve ervaringen.Maar goed, eerlijk gezegd verbaas ik me een beetje over de manier waarop je hier je mening kenbaar maakt. Heb je zelf al eens gewerkt met die Olympus E-510 of heb je alles uit reviews?
Wellicht dat er geen slechte cams zijn, maar leg mij nou eens uit dat wanneer ik bij de concurrent voor hetzelfde geld, beter spul en toekomstperspectief kan krijgen, waarom ik dat níet zou doen.De realiteit is simpelweg dat er geen slechte camera's worden gemaakt: het zal je vast geen moeite kosten op dpreview de test te vinden van de Olympus E-410. De camera krijgt daar een ´highly recommended´ (voor wat het waard is). In veel reviews kun je lezen dat de E-510 een verbetering is t.o.v. de E-410. Betekent dit dat de camera volmaakt is? Natuurlijk niet, maar so what?
Ik zie niet in hoe het linken van de AEL-lock met je Single-AF enigzins relevant is aan je voorkeur voor diafragmavoorkeur óf de drie focuspunten...Een voorbeeld: je noemt de 3-punts afstandsmeting van de E-510. Andere camera´s hebben een 11-punts meting, klopt. Toch is dit voor MIJ van ondergeschikt belang: ik fotografeer bij voorkeur met diafragmavoorkeuze, waarbij ik de AEL-lock koppel aan singel-AF.
Zeker waar, en daarom werkt dit ook níet in het voordeel van de olympusBoeit dit? Mij in ieder geval niet, het is gewoon een keuze die ik maak aan de hand van mijn manier van werken. Een ander heeft weer een andere manier, die maakt waarschijnlijk weer andere keuzes. Mijn zegen heeft ie: het maakt de camera op zichzelf niet beter of slechter.
En dat weet je als starter vaak niet, en daar moet je ingroeien. Is het dan de bedoeling dat je in de tussentijd eerst rot-shots maakt totdat je de heilige graal hebt gevonden? Of moet je cam gewoon leuke foto's schieten die later nog beter worden als je er je eigen touch aan geeft?Zo zijn er meer voorbeelden te noemen, denk bijvoorbeeld aan de standaard-instellingen van een camera of noise-processing (bij Nikon b.v. anders dan bij Canon en bij Olympus weer anders), maar waar het vooral omgaat is dat je een camera kiest die aansluit bij hoe je ermee werkt.
Klopt, maar als je om die zwakke punten heen moet gaan werken, wordt het een stuk hinderlijker. En dat weet je niet als starter, waar dit topic dus wél over gaat. Ik veroordeel níemand die fijn werkt met een olympus, canon, nikon, pentax, sony or whatsoever, maar zeg er gelijk bij dat je met olympus meer een uitzondering bent dan met canon. Zoals ik al eerder heb gezegd, met olympus heb je gewoon een vrij aparte markt te pakken. Als een die-hard bergbeklimmer een olympus zou kiezen, geef ik hem daar groot gelijk in, want wat de neuk moet je met een 5D in een zo licht mogelijke bepakking?Als de zogenaamd 'zwakke punten' van een toestel die manier van werken niet in de weg staan is er weinig aan de hand.
Dat is fijn voor jou, maar dat hoeft dus niet voor anderen ook zo te zijn, en dat is precies de reden dat ik ook míjn subjectieve ervaringen zoveel mogelijk wegcijfer en me baseer op specificaties, feiten en objectieve reviews. Of de cam de persoon daadwerkelijk past, moet die persoon altijd nog zelf zien, en dat is wat hier ook praktisch altijd bijgezegd wordt.Voor mij is de Olympus E-510 gewoon een lekker toestel om mee te werken, en de optiek van Olympus spreekt MIJ over 't algemeen meer aan dan die van Canon (uitgezonderd de L-serie).
Erg duidelijkDat dit allemaal subjectief is spreekt vanzelf.
Leuke dooddoener, maar het slaat natuurlijk nergens opDe vraag is wat er te compenseren valt met al die drang naar 'het beste'
Het gaat er over waarom deze cam geschikter zou zijn dan elke andere cam. Het gaat hier over stárters. Welke modellen zitten er boven de E-510? Welke doorgroeimogelijkheden heb je? Achterliggende technieken, flitssystemen bijvoorbeeld?Zoals je terecht aangeeft is dit een topic voor mensen die beginnen met een DSLR; naar mijn bescheiden mening is de Olympus E-510, mèt z'n twee kitlenzen, juist voor die mensen een heel geschikte camera
Volledig waar, maar de dSLR moet dan dus ook níet de beperkende factor zijn als het gaat om JPG output.Degenen die verwachten dat een DSLR direct volmaakte plaatjes aflevert zonder je, fotografisch gezien, in wat dan ook te verdiepen houden zich liever bij hun P&S toestelletje.

Ik vind de bokeh van de meeste cz primes juist best mooi en zeker bruikbaar.Ronald schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 07:36:
[...]
Niets tegen zeiss verder, ze maken allejesus scherpe objectieven, maar de bokeh is ronduit slecht.
Maargoed: beetje persoonlijk wat iedereen mooi vindt, dus is't al helemaal onzin om te stellen dat bokeh van een lens slecht is.
En over dat micro contrast niet te faken is kijk dan juist naar de CZ primes omdat CZ joust alles op alles zet voor zo veel mogenlijk resolutie. Dus veel migro contrast en niet perse een superhoog overall contrast. Een echt hoog overall contrast is gewon hinderlijk (te kort aan DR). Een laag micro contrast in combinatie met een redelijk overall contrast en foto's zien er uit alsof ze uit een kitlens komen.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
Wat me in de replies van jullie beiden opvalt is dat jullie gemakshalve de uitstekende test op dpreview weglaten. De E-410 krijgt hier een 'highly recommended' met een 8.5 voor image quality, hetzelfde als b.v. de Canon 400D. Henk gaf eerder aan nogal vertrouwen te hebben in de testen van dpreview. Is dat vertrouwen opeens weg nu het wat minder goed uitkomt? Of steekt de competentie van mijnheer Ashley pover af tegen de deskundigheid op dit forum
Ik heb vertrouwen in de testopstelling van dpreview, de conclusions lees ik en de labels kíjk ik niet eens naar. Het lijkt me overduidelijk dat een site van dat kaliber geen labels kan uitdelen met 'pauper' omdat hij dan van dat merk iig géén (pre-production) modellen meer krijgt. Ik zeg btw niet dat het label pauper hier op zijn plaats ís, maar om even een extreme aan te gevenVerwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 18:13:
[...]
[...]
Wat me in de replies van jullie beiden opvalt is dat jullie gemakshalve de uitstekende test op dpreview weglaten. De E-410 krijgt hier een 'highly recommended' met een 8.5 voor image quality, hetzelfde als b.v. de Canon 400D. Henk gaf eerder aan nogal vertrouwen te hebben in de testen van dpreview. Is dat vertrouwen opeens weg nu het wat minder goed uitkomt? Of steekt de competentie van mijnheer Ashley pover af tegen de deskundigheid op dit forum?
Verder zal ik maar niet ingaan op je flame(s), maar verzoek je wel ze voortaan weg te laten en op een volwassen manier te discussiëren.
Zo en zullen we nu de strijdbijl begraven en weer on-topic gaan?Facemodder schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 23:10:
[...]
Prima dat jij tevreden bent over je Olympus, maar...
Als iemand vraagt wat hij het beste kan kopen als hij/zij wil starten dan kom je vrij snel uit bij het advies Nikon / Canon (geen flamewar please) en wel hierom; Deze 2 fabrikanten hebben tot nog toe veruit de beste mogelijkheden m.b.t. upgrades over de hele range (bodies/reportage en macro flitsers/ (eigen merk en third party) lenzen en andere accesoires) en zijn toekomstzeker. Wil niet zeggen dat andere camera's prut zijn, maar het is ook een "veilige" keuze. Als je nog niet weet wat je wilt platen, dan wil je toch graag alle opties open houden?
Verwijderd
Beste Henk, ik flame niet maar stel je een vraag, en die ga je uit de weg. Makkelijk, maar niet erg volwassen.Henk schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 18:21:
Verder zal ik maar niet ingaan op je flame(s), maar verzoek je wel ze voortaan weg te laten en op een volwassen manier te discussiëren.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2007 18:42 ]
Voor de vijfde (?) keer: ik lees de testverantwoording en bekijk de objectieve testresultaten, wat Phill er verder van zegt lees ik ten hoogste met een schuin oog en *ik* word absoluut niet vrolijk van de testresultaten van de Olympussen. Ruis, moire, gebrek aan detail en vage kleuren (uiterst subjectief, I know). Ook specswise kan *ik* er niet warm voor lopen vanwege o.a. de autofocus, het gebrek aan glas en de zoeker.Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 18:13:
[...]
[...]
Wat me in de replies van jullie beiden opvalt is dat jullie gemakshalve de uitstekende test op dpreview weglaten. De E-410 krijgt hier een 'highly recommended' met een 8.5 voor image quality, hetzelfde als b.v. de Canon 400D. Henk gaf eerder aan nogal vertrouwen te hebben in de testen van dpreview.
Als jij er wel blij van wordt, prachtig, prima en jofel. Ik ben blij voor je dat je blij bent met je camera en ik zal je er echt niet scheef om aankijken: ieder zijn meug en dat je veel geweldige platen hier mag posten. Maar je argument dat ik alleen hetgeen zou oppakken wat me zint slaat werkelijk kant noch wal en dat had je kunnen weten als je de discussie hier gevolgd zou hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 22-08-2007 18:54 ]
Verwijderd
Ruis, moire, gebrek aan detail en vage kleuren'....toe maar! Ik heb nu zoiets van 3000 opnames gemaakt, zowel in RAW als Jpeg, hiervoor heb ik gefotografeerd met Contax/Zeiss, Nikon en Canon, in vergelijking daarmee slaat Olympus echt geen gek figuur; over 't algemeen zien de opnames er gewoon goed uit, àls er al verschillen zijn in het nadeel van Olympus zijn die gradueel en niet zo op de voorgrond tredend als je doet voorkomen.neographikal schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 18:51:
Voor de vijfde (?) keer: ik lees de testverantwoording en bekijk de objectieve testresultaten, wat Phill er verder van zegt lees ik ten hoogste met een schuin oog en *ik* word absoluut niet vrolijk van de testresultaten van de Olympussen. Ruis, moire, gebrek aan detail en vage kleuren (uiterst subjectief, I know). Ook specswise kan *ik* er niet warm voor lopen vanwege o.a. de autofocus, het gebrek aan glas en de zoeker.
Wat betreft autofocus, dat 3-punts systeem werkt in de praktijk gewoon prima. Is een camera anno 2007 opeens onbruikbaar als er geen 11-punts systeem in zit? Glas....dat daar voor jou te weinig van is, OK, kan ik inkomen, maar wat heeft dat te maken met de kwaliteit van de camera op zich? (is de Nikon D40 daarom ook 'slecht'?) De zoeker is iets kleiner, inderdaad. MIJ stoort het niet, maar wat me verbaast: je noemt een paar dingen die gradueel wat minder zijn en het hele toestel lijkt opeens waardeloos. Vanwaar die ongenuanceerdheid? Phil heeft ook nog een 'recommended' en een 'above average' bij de hand en maakt daar regelmatig gebruik van. Als de camera echt zo slecht was geweest als jullie het doen voorkomen waarom heeft hij die kwalificatie dan niet gebruikt. Bovendien zijn alle reviews die ik tot nu toe gelezen heb zeer lovend. Vergist iedereen zich behalve jullie?
De indruk dat je alleen oppakt wat je zint ontstaat omdat je volledig voorbijgaat aan de goede eigenschappen van de camera èn de uitstekende reviews die het toestel tot nu toe gekregen heeft. Dat maakt je kritiek ongenuanceerd en niet helemaal op z'n plaats in een topic voor DSLR-starters. Die hebben m.i. meer baat bij kritiek die zowel de negatieve als de positieve kanten belicht. Vandaar dat ik wat tegengas bied....je argument dat ik alleen hetgeen zou oppakken wat me zint slaat werkelijk kant noch wal en dat had je kunnen weten als je de discussie hier gevolgd zou hebben.
Pak de DP-Review samples en eventueel samples op Pbase en oordeel zelf. Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar de resultaten spreken voor zich, de vraag is wat voor belang je er aan hecht.Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 21:12:
[...]
Ruis, moire, gebrek aan detail en vage kleuren'....toe maar! Ik heb nu zoiets van 3000 opnames gemaakt, zowel in RAW als Jpeg, hiervoor heb ik gefotografeerd met Contax/Zeiss, Nikon en Canon, in vergelijking daarmee slaat Olympus echt geen gek figuur; over 't algemeen zien de opnames er gewoon goed uit, àls er al verschillen zijn in het nadeel van Olympus zijn die gradueel en niet zo op de voorgrond tredend als je doet voorkomen.
Onbruikbaar? Nee, maar er kleven wel aanzienlijke nadelen aan, met name met sneller glas.Wat betreft autofocus, dat 3-punts systeem werkt in de praktijk gewoon prima. Is een camera anno 2007 opeens onbruikbaar als er geen 11-punts systeem in zit?
Voor de 50ste (?) keer, we hebben het hier over platformen en ja daar hoort glas bij.Glas....dat daar voor jou te weinig van is, OK, kan ik inkomen, maar wat heeft dat te maken met de kwaliteit van de camera op zich? (is de Nikon D40 daarom ook 'slecht'?)
*iets* kleiner? Sorry, maar zelfs ten opzichte van m'n 300D is het verschil aanzienlijk. En nee, daar zit nou niet bepaald de beste penta-mirror zoeker inDe zoeker is iets kleiner, inderdaad. MIJ stoort het niet, maar wat me verbaast: je noemt een paar dingen die gradueel wat minder zijn
Sorry, ook voor de zoveelste keer, ik kan niet in de psyche van Phill kijken en ik lees de test zijdelings. Ik kijk naar de resultaten van de objectieve tests en oordeel zelf wel. Daarvoor heb ik een eventueel gekleurde mening van Phill, die ik hier en daar erg soft vind, niet nodig.en het hele toestel lijkt opeens waardeloos. Vanwaar die ongenuanceerdheid? Phil heeft ook nog een 'recommended' en een 'above average' bij de hand en maakt daar regelmatig gebruik van. Als de camera echt zo slecht was geweest als jullie het doen voorkomen waarom heeft hij die kwalificatie dan niet gebruikt. Bovendien zijn alle reviews die ik tot nu toe gelezen heb zeer lovend. Vergist iedereen zich behalve jullie?
Zesde keer: ik kijk zelf wel naar resultaten. De goede eigenschappen van de camera vind ik niet significant genoeg of exclusief genoeg om hem aan te raden, sorry.De indruk dat je alleen oppakt wat je zint ontstaat omdat je volledig voorbijgaat aan de goede eigenschappen van de camera èn de uitstekende reviews die het toestel tot nu toe gekregen heeft.
Ongenuanceerd? Ik onderbouw het keurig (nee nu niet nee, we blijven anders in cirkels bezig, kijk maar een pagina terug ofzo). Olympus kan een prima keus zijn als je weet wat je wilt (liveview icm AS in de body) of al spul hebt, maar anders zijn er betere alternatieven beschikbaar voor de beginner imo.Dat maakt je kritiek ongenuanceerd en niet helemaal op z'n plaats in een topic voor DSLR-starters. Die hebben m.i. meer baat bij kritiek die zowel de negatieve als de positieve kanten belicht. Vandaar dat ik wat tegengas bied
De nadelen die genoemd worden naar olympus toe, o.a. kleinere zoeker, weinig focuspunten, rare grip tov andere merken, weinig lenzen beschikbaar, meer ruis en kleiner DR zijn allen waar. Soms is het verschil niet groot mbt de grote merken (canon en nikon), maar een klein verschil is er nog steeds een. Daarnaast zijn het niet altijd kleine verschillen, zoals de zoeker die niet een beetje kleiner is, maar een stuk kleiner. Zouden deze, soms kleine, nadelen ruim gecompenseerd worden door voordelen van olympus, dan is er genoeg te zeggen voor olympus, maar juist dat is niet het geval.
Olympus heeft een hoop kleine nadeeltjes en soms wat grotere nadelen die niet of nauwelijks gecompenseerd worden en daardoor is het voor ons duidelijk om Nikon en Canon aan te raden. Dat is gewoon logische beredeneren van onze kant (voor zover ik kan spreken natuurlijk voor de anderen).
Verwijderd
goed, als iemand die al vanaf zijn viojfde met nikon schoot (mama's camera uit handen trekken e.d.). En nu schietend met eeen d80 en glas (plus analoge FM, zonder AF). Kan ik je vertellen dat een keuze voor een nikon een keuze is voor een systeem, zoalsd iedereen dat hier zegt. Immers de rest van je fotografische loopbaan zal je niet meer switchen van systeem. Dat is veel te duur.Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 21:12:
[...]
Ruis, moire, gebrek aan detail en vage kleuren'....toe maar! Ik heb nu zoiets van 3000 opnames gemaakt, zowel in RAW als Jpeg, hiervoor heb ik gefotografeerd met Contax/Zeiss, Nikon en Canon, in vergelijking daarmee slaat Olympus echt geen gek figuur; over 't algemeen zien de opnames er gewoon goed uit, àls er al verschillen zijn in het nadeel van Olympus zijn die gradueel en niet zo op de voorgrond tredend als je doet voorkomen.
Wat betreft autofocus, dat 3-punts systeem werkt in de praktijk gewoon prima. Is een camera anno 2007 opeens onbruikbaar als er geen 11-punts systeem in zit? Glas....dat daar voor jou te weinig van is, OK, kan ik inkomen, maar wat heeft dat te maken met de kwaliteit van de camera op zich? (is de Nikon D40 daarom ook 'slecht'?) De zoeker is iets kleiner, inderdaad. MIJ stoort het niet, maar wat me verbaast: je noemt een paar dingen die gradueel wat minder zijn en het hele toestel lijkt opeens waardeloos. Vanwaar die ongenuanceerdheid? Phil heeft ook nog een 'recommended' en een 'above average' bij de hand en maakt daar regelmatig gebruik van. Als de camera echt zo slecht was geweest als jullie het doen voorkomen waarom heeft hij die kwalificatie dan niet gebruikt. Bovendien zijn alle reviews die ik tot nu toe gelezen heb zeer lovend. Vergist iedereen zich behalve jullie?
[...]
De indruk dat je alleen oppakt wat je zint ontstaat omdat je volledig voorbijgaat aan de goede eigenschappen van de camera èn de uitstekende reviews die het toestel tot nu toe gekregen heeft. Dat maakt je kritiek ongenuanceerd en niet helemaal op z'n plaats in een topic voor DSLR-starters. Die hebben m.i. meer baat bij kritiek die zowel de negatieve als de positieve kanten belicht. Vandaar dat ik wat tegengas bied
Nikon is een mooi systeem. Maar de d40 niet, en dat komt omdat deze net buiten het systeem valt. Even geschiedenis:
Nikon besloot bij de introductie van af systemen, dat het handig was om de focusmotor in de camera in te bouwen, dat scheelde namelijk een motor in elke lens die je bezitte. Canon niet, die bouwde (en bouwt) de motoren standaard in de lens. Op den duur ging nikon ook wel eens lenzen maken met een ingebouwde motor, dit was sneller en stiller. Zover ook niks aan de hand, je had altijd wel een motor.
Met de opkomst van de consumenten dslr's van canon, zag nikon dat daar ook een markt lag, en probeerde ze daar in mee te delen. Vandaar de d40(x). Deze moest goedkoop, en klein zijn, want grote camera's zijn blijkbaar eng.,...Dus geen focusmotor. Op zich geen probleem, zolang je motoren gebruikt met een ingebouwde focusmotor. Het nadeel is alleen dat je aan de dure nikon lenzen zit, en geen tweede hands en nauwelijk 3th party spul kan gebruiken.
Dus dure lenzen, en dat op je goedkope body, omdat je zo goedkoop uit wilde zijn...niet handig.
Natuurlijk is een d40 best, manueel scherp te stellen, met alle lenzen die er zijn. Immers ik schiet ook een groot deel van mijn digitale fotoos en alle analoge fotoos zo. Maar voor iemand die net begint met fotograveren, en dus eventueel een d40 haalt. Is dat niet handig, immers, op een dslr zitten zoveel knopjes die je moet leren, dat MF gewoon weg niet prettig is. begin gewoon met af....neem de tijd.
Dit is niet om beginners te kleineren, als dat ze niks kunnen. Maar zelfs ik heb 2 maanden aan mijn d80 moeten wennen, ondanks dat ik van een fm (oude body) afkwam. Neem je tijd er is zoveel te ontdekken. En daarbij is een complete camera heel handig....een camera die het maar half doet is net niks...en verkoop je waarschijnlijk ook vrij snel...
Verwijderd
Ik heb een groot deel van de avond doorgebracht met het lezen van dit boeiende, maar inmiddels ook wel èrrug lange draadje. Had ik het maar eerder gedaan, dan had ik geweten dat de kaarten allang geschud waren en had ik me de moeite kunnen besparen. Maar goed....Nomad schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 22:53:
O.a. Henk en Neo krijgen het commentaar dat ze olympus veel te hard aanvallen terwijl olympus lang niet zo slecht zou zijn. Olympus is ook niet super bagger, anders was het merk allang failliet. Er is prima mee te werken, maar er is beter op de markt.
De nadelen die genoemd worden naar olympus toe, o.a. kleinere zoeker, weinig focuspunten, rare grip tov andere merken, weinig lenzen beschikbaar, meer ruis en kleiner DR zijn allen waar. Soms is het verschil niet groot mbt de grote merken (canon en nikon), maar een klein verschil is er nog steeds een. Daarnaast zijn het niet altijd kleine verschillen, zoals de zoeker die niet een beetje kleiner is, maar een stuk kleiner. Zouden deze, soms kleine, nadelen ruim gecompenseerd worden door voordelen van olympus, dan is er genoeg te zeggen voor olympus, maar juist dat is niet het geval.
Olympus heeft een hoop kleine nadeeltjes en soms wat grotere nadelen die niet of nauwelijks gecompenseerd worden en daardoor is het voor ons duidelijk om Nikon en Canon aan te raden. Dat is gewoon logische beredeneren van onze kant (voor zover ik kan spreken natuurlijk voor de anderen).
1. De zoeker, ja, die is kleiner, ietsje kleiner, véél kleiner....het zal me worst wezen: voordat ik de Olympus kocht heb ik zo'n beetje àlle DSLR's in handen gehad, natuurlijk ook gezien dat de zoeker van een Nikon of Canon veel mooier en groter was, maar....voor MIJ was dat gewoon niet zo belangrijk, ik vond die van de Olympus goed genoeg.
2. Weinig focuspunten, mijn hemel....nogmaals dan: dat 3-punts systeem is voor hoe IK met zo'n camera werk meer dan voldoende. Het argument van neo 'tot je snel glas gaat gebruiken, je focus-recompose toe moet gaan passen en vervolgens met onscherpe foto's thuis komt'....voor HEM zal dat wel, maar voor MIJ is het totaal irrelevant, met het oog op mijn manier van fotograferen.
3. Weinig lenzen beschikbaar: ik heb vooraf naar allerlei soorten lenzen gekeken, ook naar het aanbod van Olympus. Dat is klein, natuurlijk, maar groot zat voor MIJ. Ik heb de beeldkwaliteit van de Pro-lenzen van Olympus bekeken en die beviel MIJ. Daarom heb ik de 14-54/2.8-3.5 gekocht. Later wil ik nog graag de 50-200/2.8-3.5 hebben, dat is voor de doelen die ik me stel voldoende.
4. Rare grip tov andere merken. Hier kan ik nou echt niet bij: als er één reden is geweest om die E-510 aan te schaffen is het wel de handligging. Voor MIJ perfect, meer dan welke andere camera dan ook. Terecht wordt er voortdurend op gewezen dat handligging een persoonlijke zaak is, hoe kan zoiets als 'een grip' dan in absolute zin 'negatief' of 'positief' zijn?
5. Meer ruis en kleiner DR. Dat is waar, maar de mate waarin lijkt me vooralsnog niet bepalend voor de kwaliteit van de foto's die deze Olympus kan leveren. Zoals ik al eerder aangegeven heb: ik ben daar nog niet helemaal zeker van, ben nog vaak aan 't experimenteren met de instellingen. Echter, van alle hier genoemde nadelen van Olympus lijkt me dit de meest steekhoudende.
Nogmaals, de kaarten lijken geschud, so be it, maar daarmee blijft er soms ook bijzonder weinig ruimte over om het nou eens over de móóie dingen te hebben die deze camera biedt.
Tenzij je je onderwerpen altijd exact op de focuspunten hebt zitten is het zelfs voor jou relevant. Het effect zal met een groothoek of langzamer glas niet zo snel opvallen, maar op het moment dat je een focus-recompose doet, dan verschuift je focusvlak en verlies je scherpte.Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 00:20:
2. Weinig focuspunten, mijn hemel....nogmaals dan: dat 3-punts systeem is voor hoe IK met zo'n camera werk meer dan voldoende. Het argument van neo 'tot je snel glas gaat gebruiken, je focus-recompose toe moet gaan passen en vervolgens met onscherpe foto's thuis komt'....voor HEM zal dat wel, maar voor MIJ is het totaal irrelevant, met het oog op mijn manier van fotograferen.
Verwijderd
Dus hoe relevant dit is hangt volledig af van je onderwerp.
Al ben ik het wel met neo eens dat focuspunten belangrijk zijn en zeker binnen dit topic bepalend kunnen zijn voor de adviezen die gegeven worden. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat iemand een systeem kiest wat bij hem/haar past en waarmee die gene vooruit kan.
* Ronald steelt een magisch lijntje uit de bak van Simon!
Simons Magical Line (c) (r) tm
Hier dus weer lekker mensen uitleggen wat voor HUN de beste keuze is om in de dSLR wereld binnen te treden.
[ Voor 60% gewijzigd door YellowCube op 27-08-2007 08:09 ]
een aardig punt om het topic weer verder te laten gaan.Ik stel voor dat jullie allemaal kappen met modder gooien en stoppen met discussiëren buiten het doel van dit draadje. Het hele topic staat vol met discussies of je merk X of Y nou wel of niet moet aanraden. Er is geen lol meer aan om te lezen wat mij betreft en starters schrikt het ook af want ik zie er nog maar bar weinig wat durven vragen.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Misschien snap ik het niet helemaal, maar als je maar 3 focuspunten hebt, kun je dan niet gewoon het voorwerp dat je scherp wilt hebben op dan focuspunt leggen, scherp stellen en dan de camera weer terugzetten zodat je scherpgestelde object niet meer op dat focuspunt ligt?
Eigenlijk heb je dan maar 1 focuspunt nodig en moet je gewoon de camera wat meer bewegen toch?
Hop,hop,hop!
Met meer focuspunten heb je meer kans dat je je camera niet (of minder) hoeft te bewegen na het scherpstellen.
Dat is leuk en aardig met stilstaande onderwerpen. Daarbij kan je idd eenvoudig op het middenpunt focussen en vervolgens recomposen en de foto maken. Bij een bewegend onderwerp is dat echter vrijwel onmogelijk.basset schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 08:57:
Over wel of niet veel focuspunten:
Misschien snap ik het niet helemaal, maar als je maar 3 focuspunten hebt, kun je dan niet gewoon het voorwerp dat je scherp wilt hebben op dan focuspunt leggen, scherp stellen en dan de camera weer terugzetten zodat je scherpgestelde object niet meer op dat focuspunt ligt?
Eigenlijk heb je dan maar 1 focuspunt nodig en moet je gewoon de camera wat meer bewegen toch?
* equationunequal is erg blij met de 9 punt focus point selector joystick op z'n 30D...
[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]
Ik schiet bijna alles in de AI Servo stand, de camera focussed dan steeds totdat je de foto maakt. Als het onderwerp dus iets beweegt, maakt dat niet uit. Ivm de gulden snede gebruik je vaak de 4 punten die links/rechts onder en boven liggen. Recomposen is voor mijn toepassing dus heel vaak niet bruikbaar. Foto van beestje: focuspunt kiezen, AI Servo, wachten totdat hij in de lens kijkt waarbij beesten vaak iets gaan verzitten, afdrukken.basset schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 08:57:
Over wel of niet veel focuspunten:
Vroeger met mijn Canon Powershot G5 was ik altijd bezig om dat vierkantje van het focuspunt op het juiste punt te leggen. Tegenwoordig gaat dat wat makkelijker.
Overigens maakt dat voor de camera die ik op het oog heb neit zoveel uit. Het gaat hoogst waarschijnlijk een Pentax K10D of Samsung GX10 worden. Die heeft 11 AF punten. Maar de hoofdreden is wel de weather sealing. Regelmatig met de kids op pad en dan is er vaak water en zand in het spel
Ik zat steeds met de EOS 400 in gedachten omdat ik al een Canon lens had. Maar de vrouw vind een grotere camera ook geen punt. (de k10d tov de eos) Dus.
Hop,hop,hop!
Stel je bent in de markt voor je eerste DSLR en je kijkt in dit topic, dan zijn er een aantal tips die je graag wilt horen. Het stukje over focuspunten is er eentje van, de bediening van de verschillende mogelijke camera's moet echter ook meewegen in de beslissing. Wellicht is het een idee als we een lijst met tips kunnen samenstellen, maar dat is meer hardop denken op dit moment
Bericht hierboven
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Misschien dat er in die lijst ook vermeld kan worden wat de sterke punten per cam zijn, een kort lijst je met 3 tot 5 voors en tegens van elke camera/platform. Ruis hoort daar bij 90% van de recente camera's overigens naar mijn mening niet in thuis. En een afstelling standaart iets minder gangbaar is daar kunnen mensen in de betreffende merken/camera topics ook wel mee geholpen worden
[ Voor 52% gewijzigd door martijn_tje op 27-08-2007 12:32 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Dan is de MM niet echt een optie. Aangezien de camera's daar vaak zodanig aan beveligings kabels hangen dat je ze niet fatsoenlijk vast kan pakken, de balans verstoort wordt door de (tamelijk zware) beveiligings meuk en regelmatig het alarm afgaat omdat je de camera net wat de ver van het rek vandaan trok. * Orion84 heeft ervaringmartijn_tje schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 12:23:
Misschien dat ergonomie ook wel op dat lijstje thuis hoort: Of wel ga naar een mediamarkt of lokale fotoboer en hou een aantal camera's vast en maak er als het kan wat foto's mee.
Lokale fotowinkel is dan een betere optie. Die hebben meestal nog een stuk meer verstand van zaken ook. Bij MM is dat nogal afhankelijk van de vestiging of er toevallig iemand staat die zowel behulpzaam is als kennis van zaken heeft.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik gun het ze (tot op zekere hoogte) graag!martijn_tje schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 12:34:
Ik noem bewust beide. Een MM heeft het assortiment een lokalefotoboer heeft inderdaad de kennis (soms ook wat te veel kennis over z'n eigen inkomsten).
Via internet bestellen scheelt centen, maar ik heb graag dat mijn lokale servicepunt blijft bestaan voor een klein beetje meerprijs tov webshops.
Al is dat "kleine" beetje meerprijs soms wel erg extreem. Talens in Delft bv. heeft nog steeds een Canon 20D in de vitrine staan voor meer dan 1200 euro en ook de 70-200 lenzen zijn daar enkele honderden euro's duurder dan bij de concurrentie. Genoeg reden voor mij om uit te wijken naar een KE, Konijn of Cameranu bv...Facemodder schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 13:41:
[...]
Ik gun het ze (tot op zekere hoogte) graag!
Via internet bestellen scheelt centen, maar ik heb graag dat mijn lokale servicepunt blijft bestaan voor een klein beetje meerprijs tov webshops.
Bij KE ben ik nooit over de vloer geweest (heb er wel spullen gekocht), maar Konijn en Cameranu zijn gewoon winkels die ook via internet leveren. Goede voorziene vitrinekasten met behulpzaam personeel. Konijn heeft meer echte fotografiekennis, voor zover ik dat kan beoordelen. Die zitten al zo lang in dit vak. Cameranu zit voor mij (A'dam) een stuk dichterbij, dus daar ben ik een aantal keren geweest. Stond de eerste keer wel heel raar te kijken toen ze de spullen voor mijn neus neerzetten met de melding "speelt u er maar even mee", of iets van die strekking. Ik ga ervan uit dat het gewoon goed werkend nieuw spul is, testen die ik wel thuis. De keuze heb ik toch al na genoeg onderzoek gedaan. Maar voor veel mensen is het heel fijn om gewoon even te zien wat ze gaan kopen, hoe ligt het in de hand, hoeveel weegt het.Hankey schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 13:44:
[...]
Al is dat "kleine" beetje meerprijs soms wel erg extreem. Talens in Delft bv. heeft nog steeds een Canon 20D in de vitrine staan voor meer dan 1200 euro en ook de 70-200 lenzen zijn daar enkele honderden euro's duurder dan bij de concurentie. Genoeg reden voor mij om uit te wijken naar een KE, Konijn of Cameranu bv...
Maar inderdaad tip 1: ergonomie, kijk hoe het in de hand ligt.
Wil je compact reizen, of mag het groter/zwaarder zijn als dat het gebruiksgemak verhoogd. En als de hogere aanschafprijs geen probleem is.
Tip 2: koop de kitlens (ook al heb ik dat zelf nooit gedaan...), kijk welk bereik je het meeste gebruikt, wil je wijder, macro, lichtsterker, meer tele. Bepaal dat door even dat goedkope ding te kopen. (hoewel Canon straks een duurdere kitlens heeft die ook veel bruikbaarder is).
Tip 3: kijk wat voor bruikbare lenzen er in je omgeving rondzwerven die je zou kunnen gebruiken. Laat dat meespelen in je merkkeuze. Heeft iedereen een Nikon en is daar tevreden over, dan is het wellicht verstandig om dat merk te kiezen zodat mensen je makkelijker kunnen helpen.
Tip 4: bodies come and go, lenses are to stay. Goed glas blijft heel lang bruikbaar, iets meer investeren betaalt zich op termijn waarschijnlijk gewoon terug.
ik heb tijden gedacht dat de sony alpha voor mij de juiste keuze was, recent (ook gezien de windstilte en de argumenten ruis bij iso>400 en beperkter lensaanbod) overgestapt qua voorlopige keuze naar de canon 400D. Geen nikon omdat er m.i. geen cam tegenover staat. De D40(x) is te beperkt en verziekt het argument van het goede lensaanbod. de D80 is weer een prijsklasse te hoog voor mij.
Vandaag bij een fotoboer alledrie (A100, 400D, D40x) in de hand gehouden. En de handligging van de sony was toch echt superieur, bij de 400D ging het ook nog wel maar viel mijn pink onder de grip ipv erop. de sony knoppen-ergonomie was ook stukken beter dan de 400D, maar helaas blijft het tegenargument de flinke ruis op hoge iso's. Daarnaast nog het dubieuze tegenargument of er toekomst in het DSLR-merk sony zit (maak ik me niet zo'n zorgen om maar toch is het al tijden stil.)
Nou blijf ik dus twijfelen... moet ik de 30D erin betrekken? qua specs is de 400D eigenlijk net zo goed maar de 30D is wat groter en steviger. Of ga ik gewoon voor de cam die het lekkerst in de hand ligt. De 400D is zowiezo geen verkeerde keuze maar misschien iets krap voor mijn handen. Mijn vriendin gaat de cam ook gebruiken, dus voor haar geldt dat weer minder.
Ik weet dat het algemene antwoord zal zijn "voor iedereen anders" maar het is al therapeutisch om mijn gedachten eens uit te typen
[ Voor 40% gewijzigd door knuppelhout op 27-08-2007 21:59 ]
Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX
Meerprijs vind ik geen probleem, je moet alleen niet de indruk krijgen dat het advies er ook door beinvloedt wordt (soms gebeurt dit helaas wel. gelukkig niet / zeer zelden bij verkopers met kennis of bij de bekende winkels)Facemodder schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 13:41:
Ik gun het ze (tot op zekere hoogte) graag!
Ik ben gevallen voor de ergonomie van de voorganger van de sonyknuppelhout schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 21:48:
Ik heb sinds een jaar of 5 digitale camera's gehad, de laatste 3 een olympus C740 waarmee ik echt heel tevreden ben. Ik merk echter dat ik tegen de grenzen van het ouwe (trage) beestje aanloop. Ik wil dus verder naar een DSLR. Dit ook met het oog op de reis die ik binnenkort ga maken: 5 maanden in zuid-amerika backpacken. Het budget (inclusief toevoeging van kado's voor het halen van mijn diploma) is ongeveer 800 euro. Ik wil de kitlens erbij en evt een 50mm prime voor portretten.
ik heb tijden gedacht dat de sony alpha voor mij de juiste keuze was, recent (ook gezien de windstilte en de argumenten ruis bij iso>400 en beperkter lensaanbod) overgestapt qua voorlopige keuze naar de canon 400D. Geen nikon omdat er m.i. geen cam tegenover staat. De D40(x) is te beperkt en verziekt het argument van het goede lensaanbod. de D80 is weer een prijsklasse te hoog voor mij.
Vandaag bij een fotoboer alledrie (A100, 400D, D40x) in de hand gehouden. En de handligging van de sony was toch echt superieur, bij de 400D ging het ook nog wel maar viel mijn pink onder de grip ipv erop. de sony knoppen-ergonomie was ook stukken beter dan de 400D, maar helaas blijft het tegenargument de flinke ruis op hoge iso's. Daarnaast nog het dubieuze tegenargument of er toekomst in het DSLR-merk sony zit (maak ik me niet zo'n zorgen om maar toch is het al tijden stil.)
Nou blijf ik dus twijfelen... moet ik de 30D erin betrekken? qua specs is de 400D eigenlijk net zo goed maar de 30D is wat groter en steviger. Of ga ik gewoon voor de cam die het lekkerst in de hand ligt. De 400D is zowiezo geen verkeerde keuze maar misschien iets krap voor mijn handen. Mijn vriendin gaat de cam ook gebruiken, dus voor haar geldt dat weer minder.
Ik weet dat het algemene antwoord zal zijn "voor iedereen anders" maar het is al therapeutisch om mijn gedachten eens uit te typen
Wat voor spul ik nu heb: minolta 5D, kitlens, 50 f1.7 en een 70-210 f/3.5-4.5 Of wel een kit waar veel beginners aardig mee uit de voeten zouden kunnen. Een lichtsterkere optisch wat betere standaartzoom in de vorm van de tamron 17-50 is binnen een week in huis als ik dat wil, een flits zou ik morgenochtend om 5 minuten na openingstijd van de winkels kunnen hebben. Maar mocht ik een snellere tele willen dan heb ik een probleem (ja daar hebben de mensen die zeggen dat het platform te klein in 100% gelijk). De keus is dan of 2300 euro investeren, 2 maanden ebay volgen en voor 1100 euro een 10 - 15 jaar oude lens kopen of op jacht gaan naar een practisch onvindbare sigma.
Over de stilte bij sony: er komen 2 hoger geplaatste camera's en 8 lenzen aan binnen ongeveer 1 jaar. Dit was de officiele mededeling van Sony. Wat wanneer en hoe is onbekend. Er gaan een hoop geruchten en speculaties waarvan de betrouwbaarheid sterk uiteen loopt. Er lekt nul komma niks uit dus het is heel erg stil ja. Het enige tastbare wat er is is http://news.sel.sony.com/...ging/digital_cameras/dslr
Het is joe keuze: hoe belangrijk vind je ergonomie, hoe belangrijk vind je AS, hoe belangrijk vind je ruis, hoe sterk is jou uitbreidings en investerings drang?
[ Voor 8% gewijzigd door martijn_tje op 27-08-2007 22:15 ]
Ruis vind ik vervelend, de investeringsdrang vooralsnog beperkt. Ik denk echter dat als ik later wat meer centjes verdien (nu al 3j 0 euro volgens de belastingdienst), ik wel wat meer geld erin wil steken.De ergonomie is wel echt belangrijk, vandaar mn gedachte over de 30D ipv 400D.
Op DIT moment lijkt de sony dus de beste keuze, maar als ik over een paar jaar wil uitbreiden weet ik nog niet of dat zo'n verstandige keuze is.
Ik vind de mogelijkheden voor lichtsterke tele objectieven niet heel belangrijk op dit moment, ik heb immers m;n ouwe trouwe olympus c740 nog
Destijds ging ik voor een 350d op bedevaart naar de berg konijnen... toen ik hem in handen kreeg was het 'shit'... toen toch voor de 20d gegaan, en nog steeds geen spijt. Het prijsverschil was toen rond de 500 euroknuppelhout schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 21:48:
moet ik de 30D erin betrekken? qua specs is de 400D eigenlijk net zo goed maar de 30D is wat groter en steviger. Of ga ik gewoon voor de cam die het lekkerst in de hand ligt.

Prijsverschil is nu 200 euro... aan jouw de keuze... een cam die niet lekker beetpakt gebruik je met minder plezier.
maar een camera die te zwaar is, kan - met vijf maanden backpacken - ook een hoop ongemak geven...Ronald schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 00:22:
een cam die niet lekker beetpakt gebruik je met minder plezier.
de keuze is lastig, Minolta was altijd de meester van de ergonomie en dat lijkt bij Sony nog steeds goed te zitten. Maar de nadelen die aan Minolta kleefden zijn alleen maar erger geworden en het aanbod is alleen maar kleiner geworden met Sony.
nee, die had ie denk ik niet liggen. ergonomie is zeker heel belangrijk.cowgirl schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 23:40:
Heb je de 400D ook vastgehouden met grip? Dat scheelt een heleboel, maar het is natuurlijk wel weer ruim honderd euro aanslag op je budget.
Ik denk dat voor mijn budget en wensen op dit moment voldoende betaalbare lenskeuze is. Binnen een jaar ga ik niet veel verder dan de kitlens en 50mm 1.7 . Ik ben alleen bang dat over een paar jaar de keuze nog kleiner wordt en dat is bij andere merken veel minder een probleem.
Lastig...
Heb je gekeken naar de Pentax K10d? Die is ergonomisch net even iets lekkerder dan de Sony (bij Sony zit de sluiterknop niet lekker imho) En weather sealing. Handig tijdens de regenbuien en aan het strandknuppelhout schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 07:53:
[...]
nee, die had ie denk ik niet liggen. ergonomie is zeker heel belangrijk.
Ik denk dat voor mijn budget en wensen op dit moment voldoende betaalbare lenskeuze is. Binnen een jaar ga ik niet veel verder dan de kitlens en 50mm 1.7 . Ik ben alleen bang dat over een paar jaar de keuze nog kleiner wordt en dat is bij andere merken veel minder een probleem.
Lastig...
Ik zat tot voor kort nog steeds aan de EOS 400 te denken, maar neem het grotere formaat van de K10d voor lief.
Hop,hop,hop!
Voor 90% dezelfde camera, en tweedehands goed te koop. Dan moet je wel uit kunnen komen met je 800 euro budget. Ook voor lenzen kan je best 2e hands kijken.... of voor een eventuele tamron 17-50 2.8 zelfs in duitsland (scheelt nogal wat bij tamron lenzen). Tel er inderdaad nog een circulaire polarizer en flink wat geheugen bij.
Beetje creatief zijn, niet haasten en dan blijf je wel binnen budget
Blijf met nog een paar vragen zitten:
1: kan ik voor ogv. hetzelfde geld nog betere keuzes maken,
2: is het zinnig de 18-55 kit mee te nemen of kan ik beter een goed UV- en/of polafilter kopen (en zo ja, welke dan?)
3: zou het extra bereik met een 1.4 converter op de 70-300 zinnig zijn om af en toe eens op veraffe vogeljacht te gaan of blijft daar niks van over? En zo ja, Canon converter of zijn andere ook goed genoeg?
Wat dat bereik betreft: in de discussie over cropfactor e.d. hoor je altijd dat een 300 mm equivalent zou zijn aan een 450 o.i.d. Maar dat is nmm de beeldhoek - de vergrotingsfactor blijft bepaald door de f van 300 mm (en dus volgens mij ook de sluitertijd volgens de 1/f = s-regel). Dus dichter bij het vogeltje kun je niet komen, vandaar mijn verlangen naar meer mm. Maar niet tot elke prijs - zoals een paar duizend € voor supertoptele's. Een Sigma 80 - 400 OS zou aan de andere kant misschien wel weer een optie zou zijn ipv de Canon IS plus converter. Wellicht opties iets minder, maar qua bereik wat meer.
Benieuwd naar reacties, adviezen, opmerkingen. Wil binnenkort de kogel door de kerk jagen (zal verslag doen in Mijn Nieuwe Camera)
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
je kunt ook op een andere manier reageren. Dit lokt alleen maar reacties uitbasset schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 08:00:
[...]
Heb je gekeken naar de Pentax K10d? Die is ergonomisch net even iets lekkerder dan de Sony (bij Sony zit de sluiterknop niet lekker imho) En weather sealing. Handig tijdens de regenbuien en aan het strand
Ik zat tot voor kort nog steeds aan de EOS 400 te denken, maar neem het grotere formaat van de K10d voor lief.
Die cams schelen 100-150 gram. als dat een probleem is moet je gewoon geen dslr meenemen maar een compact.lateef schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 00:32:
[...]
maar een camera die te zwaar is, kan - met vijf maanden backpacken - ook een hoop ongemak geven...
[ Voor 9% gewijzigd door YellowCube op 28-08-2007 12:52 ]
Slechts nuance verschillen.bobcom schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:45:
Blijf met nog een paar vragen zitten:
1: kan ik voor ogv. hetzelfde geld nog betere keuzes maken,
Tamron 17-50/2.8
EF 70-200 F4L etc... [edit: typofix]
Naast de superieure Sigma, of alternatief.. nee.2: is het zinnig de 18-55 kit mee te nemen of kan ik beter een goed UV- en/of polafilter kopen (en zo ja, welke dan?)
Deze lens is niet gemaakt voor teleconverters. aan F5.6 is hij ook niet 'snel' genoeg, je verliest AF of in elk geval betrouwbaarheid van de AF. Ook het resultaat zal niet echt fantastisch zijn (er is geen rekening gehouden bij het ontwerp met TC)3: zou het extra bereik met een 1.4 converter op de 70-300 zinnig zijn om af en toe eens op veraffe vogeljacht te gaan of blijft daar niks van over? En zo ja, Canon converter of zijn andere ook goed genoeg?
De beeldhoek wordt als een 480mm lens. de sluitertijd regel/richtlijn wordt met 1.6 zwaarder door 1.6x meer vergroting vanaf het beeldgevoelig materiaal. Dus ja, je mag gewoon zeggen dat het resultaat en de werking, en de sluiter richtlijn vergelijkbaar is als een 480mm lens op film.Wat dat bereik betreft: in de discussie over cropfactor e.d. hoor je altijd dat een 300 mm equivalent zou zijn aan een 450 o.i.d. Maar dat is nmm de beeldhoek - de vergrotingsfactor blijft bepaald door de f van 300 mm (en dus volgens mij ook de sluitertijd volgens de 1/f = s-regel). Dus dichter bij het vogeltje kun je niet komen, vandaar mijn verlangen naar meer mm. Maar niet tot elke prijs - zoals een paar duizend € voor supertoptele's. Een Sigma 80 - 400 OS zou aan de andere kant misschien wel weer een optie zou zijn ipv de Canon IS plus converter. Wellicht opties iets minder, maar qua bereik wat meer.
Benieuwd naar reacties, adviezen, opmerkingen. Wil binnenkort de kogel door de kerk jagen (zal verslag doen in Mijn Nieuwe Camera)
Je haalt het vogeltje dus wel degelijk groter op je foto....
of een four-thirds cameraRonald schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:54:
Die cams schelen 100-150 gram. als dat een probleem is moet je gewoon geen dslr meenemen maar een compact.

maar gewicht kan - net zo goed als ergonomie - een argument zijn om voor een bepaalde camera te kiezen, ook al is dat verschil maar zo'n 200 gram (wat bijna een derde van het gewicht is).
Laat er op dit moment nou geen betaalbare 50 f/1.7 door Sony gemaakt worden. Ze maken op dit moment alleen de 330 euro 50 f/1.4 voor een Minolta 1.7 zal je maktplaats en of ebay af moeten struinen en niet schrikken van de prijs die vaak over de 100 euro gaat.knuppelhout schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 07:53:
Binnen een jaar ga ik niet veel verder dan de kitlens en 50mm 1.7 . Ik ben alleen bang dat over een paar jaar de keuze nog kleiner wordt en dat is bij andere merken veel minder een probleem.
Sony kiest er kennelijk voor om zoveel mogenlijk helemaal opnieuw te beginnen. Oude minolta lenzen worden niet van een sony stikkertje voorzien en de ontwikkeling van body's is ook vanaf nul begonnen (terwijl er wel een aantal vergevorderde projecten waren). Voor het komende jaar zijn er 8 lenzen aangekondigd, de vraag die we allemaal beantwoordt willen zien is of sony dit aantal nieuwe lenzen de komende jaren zo door zet.
Laat dat nou net super subjectief zijn. Mij persoonlijk geeft grip van de K10D niet genoeg stabiliteit. Een A100 of m'n eigen Minolta 5D kan ik met alleen m'n rechterhand bedienen en vasthouden met lenzen t/m ~700 gram. Dat veilige gevoel ontbreekt voor mij bij de K10D.basset schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 08:00:
Heb je gekeken naar de Pentax K10d? Die is ergonomisch net even iets lekkerder dan de Sony (bij Sony zit de sluiterknop niet lekker imho)
Ik denk dat ergonomie super persoonlijk is ondanks dat er ongetwijfeld een grote meerderheid is die iets ergens van vind.
[ Voor 12% gewijzigd door martijn_tje op 28-08-2007 12:44 ]
Sony kiest er helemaal niet voor om zoveel mogelijk opnieuw te beginnen. Een aantal lenzen zijn oorspronkelijk Tamron's en een aantal zijn oorspronkelijk van Minolta. Er zijn maar een handje vol nieuwe lenzen, en dan doel ik met name op de zeer dure Carl Zeiss lenzen.martijn_tje schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:36:
[...]
Laat er op dit moment nou geen betaalbare 50 f/1.7 door Sony gemaakt worden. Ze maken op dit moment alleen de 330 euro 50 f/1.4 voor een Minolta 1.7 zal je maktplaats en of ebay af moeten struinen en niet schrikken van de prijs die vaak over de 100 euro gaat.
Sony kiest er kennelijk voor om zoveel mogenlijk helemaal opnieuw te beginnen. Oude minolta lenzen worden niet van een sony stikkertje voorzien en de ontwikkeling van body's is ook vanaf nul begonnen (terwijl er wel een aantal vergevorderde projecten waren). Voor het komende jaar zijn er 8 lenzen aangekondigd, de vraag die we allemaal beantwoordt willen zien is of sony dit aantal nieuwe lenzen de komende jaren zo door zet.
[...]
Laat dat nou net super subjectief zijn. Mij persoonlijk geeft grip van de K10D niet genoeg stabiliteit. Een A100 of m'n eigen Minolta 5D kan ik met alleen m'n rechterhand bedienen en vasthouden met lenzen t/m ~700 gram. Dat veilige gevoel ontbreekt voor mij bij de K10D.
Ik denk dat ergonomie super persoonlijk is ondanks dat er ongetwijfeld een grote meerderheid is die iets ergens van vind.
Dat met ergonomie heeft een keerzijde, dat jouw camera veel knoppen heeft wil niet zeggen dat het superieur is aan een Canon camera. Ik had een 7D (knoppenfestijn) en ik had dezelfde opvatting zoals jij nu hebt. En voor mijn overstap naar Canon dacht ik echt dat ik op de body achteruit zou gaan, maar het tegengestelde is waar. Ik vind de ergonomie van mijn camera (30D) merkbaar beter dan die van de 7D (die bekend staat als beter dan jouw 5D of de A100).
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Sorry dat het (te) scherp over komt.Oxi schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:48:
[...]
Sony kiest er helemaal niet voor om zoveel mogelijk opnieuw te beginnen. Een aantal lenzen zijn oorspronkelijk Tamron's en een aantal zijn oorspronkelijk van Minolta. Er zijn maar een handje vol nieuwe lenzen, en dan doel ik met name op de zeer dure Carl Zeiss lenzen.
Hoe wil je het anders noemen dat de plannen voor een 9D en een 7DII bij sony in de vuilnisbak zijn beland? Ook zou je kunnen kijken naar de komende lenzen. Daar zitten ongetwijfeld aan aantal oud gedienden bij maar minstens de helft heeft een ander bereik of andere lichtsterkte als lenzen die minolta had. Het gaat hier dus niet over die 3 tamron's (11-18, 28-75 en 18-200) of oude minolta's die tot nu toe uit zijn maar over wat er aan komt. Daar zitten maximaal 3 teleprimes (als het daadwerkelijk de 600/4, 400/4.5 en 200/4 macro zijn) als oude minolta's bij en de 24-70 als niet voltooid minolta project. De overige minimaal 4 zijn nieuw.
Ik heb het ook niet over 30D vs A100. En ik heb het ook niet over veel knoppen. Wat ik zeg is dat een pentax K10D bij mij niet zo stabiel in m'n hand ligt als een 5D of A100. Stabiliteit is slechts 1 onderdeel van het totaal plaatje ergonomie (waar onder andere ook bediening en gewicht en gewichtverdeling bij kunnen horen).Oxi schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:48:
Dat met ergonomie heeft een keerzijde, dat jouw camera veel knoppen heeft wil niet zeggen dat het superieur is aan een Canon camera. Ik had een 7D (knoppenfestijn) en ik had dezelfde opvatting zoals jij nu hebt. En voor mijn overstap naar Canon dacht ik echt dat ik op de body achteruit zou gaan, maar het tegengestelde is waar. Ik vind de ergonomie van mijn camera (30D) merkbaar beter dan die van de 7D (die bekend staat als beter dan jouw 5D of de A100).
Tsja ieder z'n prioriteiten. Met alleen budget lenzen maakt het niet veel uit. De Olympus heeft iets lichtsterker en duidelijk steviger glas, de canon heeft een grotere sensor en betere prestates op hoge iso waarden.lateef schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:21:
[...]
of een four-thirds camera![]()
maar gewicht kan - net zo goed als ergonomie - een argument zijn om voor een bepaalde camera te kiezen, ook al is dat verschil maar zo'n 200 gram (wat bijna een derde van het gewicht is).
E510 = 490 gram
14-45 kitlens = 285 gram
40-150 = 425 gram
1200 gram
30D = 780 gram
18-55 kitlens 190 gram
55-200 USM II 310 gram
1280 gram
[ Voor 87% gewijzigd door martijn_tje op 28-08-2007 13:22 ]
die 200 gram die ik noemde is ongeveer het verschil tussen de 30D en de 350D/400D.martijn_tje schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:55:
[...]Tsja ieder z'n prioriteiten.
indien je Olympus echt als serieus alternatief zou nemen, dan kan je nog lichter uitkomen (de E-410 is lichter en zo zijn ook de nieuwe standaard kitlenzen);
E-410 = 380 gram
14-42 = 190 gram
40-150 II = 220 gram
totaal = 790 gram
de E-510 is 110 gram zwaarder dan de E-410 en dan kom je op 900 gram.
Ik vraag me af of die 14-42 en 40-150 II de zelfde bouwkwaliteit hebben als die oudere lenzen. Wat betreft bouw vond ik ze wel erg netjes namelijk.
Dank voor je repliek. Zal nog een heel gepuzzel worden om te kiezen voor de de (optische betere?) Canon 70 - 300 IS of de Sigma 80 - 400 OS (meer bereik, meer euri, optische kwaliteit??).Ronald schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:03:
... de sluitertijd regel/richtlijn wordt met 1.6 zwaarder door 1.6x meer vergroting vanaf het beeldgevoelig materiaal. Dus ja, je mag gewoon zeggen dat het resultaat en de werking, en de sluiter richtlijn vergelijkbaar is als een 480mm lens op film.
Je haalt het vogeltje dus wel degelijk groter op je foto....
Wat betreft het crop-verhaal: imho is het zo dat de regel is gebaseerd op bewegingen die mee worden vergroot met het beeld - dus de regel is gebaseerd op de vergrotingsfactor, niet op de beeldhoek. Een APS-C sensor is kleiner dan film, dus benut minder beeldoppervlak - maar de vergrotingsfactor van een 300 mm blijft gebaseerd op 1/v + 1/b = 1/f. Dat je beeldhoek 1/1,6=0,625 van die van full frame is verandert niets aan je vergrotingsfactor - wel aan je afbeelding; de lens vergroot even veel (afbeelding + trillingsonscherpte), alleen wat je ziet is minder - 62% van het beeld in plaats van 100 %. . Het vogeltje is even groot op een kleiner beeld - maar wel verder af - dus minder detail...
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
http://www.luminous-lands...ing-series/dslr-mag.shtml
Dat is al genoeg besproken in de mount-topics. De 80-400 kan ik niet aanraden: traaaaaaaahaaagggeeee autofocus en de OS lijkt wat te buggen. Optisch is ie behoorlijk in orde though. Voorkeur zou hier uitgaan naar de 70-300IS
[ Voor 19% gewijzigd door neographikal op 28-08-2007 14:49 ]
Heel simpel. Als jij vanaf dezelfde positie dezelfde compositie wilt maken met je analoge 35mm camera en met je 1,5x crop camera dan moet je op de analoge camera een 1,5x zo lange lens zetten. Dus ja, een 300mm lens op een APS-C camera levert hetzelfde plaatje op als een 450mm lens op een analoge 35mm film camera. In die zin zijn ze equivalent. Met welke methode je meer detail vast legt bij gebruik van dezelfde lens hangt af van de gebruikte film/sensor etc.bobcom schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:12:
[...]
Dank voor je repliek. Zal nog een heel gepuzzel worden om te kiezen voor de de (optische betere?) Canon 70 - 300 IS of de Sigma 80 - 400 OS (meer bereik, meer euri, optische kwaliteit??).
Wat betreft het crop-verhaal: imho is het zo dat de regel is gebaseerd op bewegingen die mee worden vergroot met het beeld - dus de regel is gebaseerd op de vergrotingsfactor, niet op de beeldhoek. Een APS-C sensor is kleiner dan film, dus benut minder beeldoppervlak - maar de vergrotingsfactor van een 300 mm blijft gebaseerd op 1/v + 1/b = 1/f. Dat je beeldhoek 1/1,6=0,625 van die van full frame is verandert niets aan je vergrotingsfactor - wel aan je afbeelding; de lens vergroot even veel (afbeelding + trillingsonscherpte), alleen wat je ziet is minder - 62% van het beeld in plaats van 100 %. . Het vogeltje is even groot op een kleiner beeld - maar wel verder af - dus minder detail...
Hoe het precies zit met het bewegingsonscherpte verhaal en de richtlijn van s= 1/f weet ik niet. Maar ik weet wel dat ik een 60 à 80mm (meer dan 300mm in 35mm equivalent) lens op een compact camera niet stil kan houden op 1/60e. Dus ben ik geneigd te geloven dat het idd s = 1/f*cropfactor moet zijn. Maar dat is sowieso maar een richtlijn en een factor 1,5 is daarin niet heel erg spannend. Een 300mm kan je op 1/300e meestal prima hanteren. Zeker met wat oefening.
Mgoed, zoals Neographikal al aangeeft doet dat hier verder niet heel erg ter zake en zijn er betere plekken om daar verder op in te gaan
[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 28-08-2007 14:46 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
1. Wat is je beschikbare budget?
Mijn beschikbare budget ligt tussen de 500 en 600 euro.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik zou graag een wat snellere camera willen hebben met een makkelijke en snelle (manuele) focus en eentje die ook in RAW kan schieten. Waarmee ik de foto's beter kan nabewerken. Ook wil ik scherpere foto's met minder ruis, ook op hogere ISO's.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik ben op het moment heel erg veel bezig met natuurfotografie en macrofotografie. Tussendoor ook het 'gewone' werk en misschien wat portretten.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Voor macro's zat ik misschien te denken aan een Raynox voorzetlens. Hier moet ik nog wat meer informatie over verzamelen.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Qua prijsklasse en mogelijkheden zat ik te denken aan een Nikon D40 of een Pentax K100D. Dit omdat deze beide een stabilisatiefunctie hebben, genoeg megapixels (voor nu) en ik heb goede ervaringen gelezen over deze camera's.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik denk dat ik wil beginnen met de Kitlens 18-55 om de dSLR eerst goed te leren kennen. Misschien nog de macro-voorzetlens.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Vooral advies en misschien nog wat andere mogelijkheden. Ook misschien advies over snelheid van camera/geheugenkaarten die deze camera's gebruiken en dergelijke.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik ga er nu al redelijk vaak op uit om foto's te maken. Dit met de camera van mijn vriendin (Olympus SP510UZ) die hier een beetje gek van wordt
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Als ik wat vertrouwder met de camera ben geworden en ik tegen beperkingen aan loop, zoals inzoomen voor vogels en dergelijke dan ben ik zeker van plan om te investeren in lenzen en dergelijke.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ik gebruik nu de Olympus SP510UZ (10x optisch, 7.1 MP) en de Konica Minolta Dimage Z3 (12x optisch, 4 MP). Hier vind ik vooral de ruis jammer op ISO's 200 en meer. Ook vind ik het gemis van een (snelle) manuele focus erg jammer. Of in ieder geval focuspunten.
11. Nieuw of 2ehands?
Ik zie meer voor een nieuwe camera. Als het een 2ehands is die bijna niet gebruikt is en het prijsverschil is genoeg dan wil ik daar nog wel over nadenken.
Alvast bedankt voor het advies
Enne, de D40 incam-stabilisatie, you sure?
[ Voor 7% gewijzigd door neographikal op 28-08-2007 14:56 ]
De D40 heeft geen stabilisatiefunctie. Wel ondersteunt hij lensen met stabilisatiefunctie, de zogenaamde VR lenzen...Infinchible schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:51:
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Qua prijsklasse en mogelijkheden zat ik te denken aan een Nikon D40 of een Pentax K100D. Dit omdat deze beide een stabilisatiefunctie hebben, genoeg megapixels (voor nu) en ik heb goede ervaringen gelezen over deze camera's.
Dat zit bij Nikon in de lenzen. Als je je echt wilt toespitsen op macro dan is er daarvoor bij de D40 wel het een en ander aan specifiek glas te krijgen. Bij Pentax wordt dan wellicht wat lastiger?
Algemeen is dat wel het belangrijkste verschil tussen deze twee opties. De mogelijkheden om objectieven aan te schaffen die aansluiten bij het soort foto's dat je wilt maken is bij Nikon toch wel een tikkie beter op dit moment dan bij Pentax voor zover ik weet.
Verder ga je voor 500-600 euro niet echt verder komen dan een DSLR kit. Waarmee je niet echt lekker aan de slag zal kunnen met macro ben ik bang. Wellicht een optie om eens te kijken naar een leuke Superzoom camera (fuji s9600 of iets dergelijks). Daarvoor zijn ook macro voorzetlenzen te krijgen, die doen ook raw, aardige iso/ruis verhouding en betere manual focus.
Hoe werkt zo'n macro voorzetlens dan precies en kan je dat niet gebruiken op een kitlens bijvoorbeeld? Hoeveel zou een goede macrolens dan gaan kosten, voor de D40, als je met autofocus wilt hebben en is een lens met autostabilisatie ook een stuk duurder?
Ik zou altijd nog een maandje later een macrolens kunnen kopen.
Is zo'n Fuji s9600 niet zo'n beetje hetzelfde als een Olympus SP510UZ, of is dat echt een heel verschil met functies, afgezien van de RAW?
Je kunt vast wel zo'n voorzet lens op de kitlens klikken/schroeven, maar of die lens zelf echt geschikt is om zo gebruikt te worden? De handmatige focus daarvan is verre van ideaal om maar iets te noemen. Tevens is de kitlens al niet super lichtsterk en door het voorzetlensje verlies je nog meer. Autofocus kan je dus denk ik wel vergeten. Al is dat bij macro sowieso meestal niet handig.Infinchible schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 15:02:
Oh, dan heb ik mij een beetje verkeerd ingelezen, oeps
Hoe werkt zo'n macro voorzetlens dan precies en kan je dat niet gebruiken op een kitlens bijvoorbeeld?
In de macro foto's serie in FGS staat hierover een boel informatie: [Verzamel] Macro foto's deel 6
Kijk eens rond bij nikon en sigma die hebben verschillende macro lenzen in hun aanbod. Goedkoop gaat dat niet echt zijn. In elk geval niet in vergelijking met een D40. Let wel even op dat er een verschil is tussen echt macro en lenzen met een macro functie.Hoeveel zou een goede macrolens dan gaan kosten, voor de D40, als je met autofocus wilt hebben en is een lens met autostabilisatie ook een stuk duurder?
Ik zou altijd nog een maandje later een macrolens kunnen kopen.
VR is opzich niet extreem duur. De 55-200VR en 70-300VR zijn opzich best betaalbaar. En niet echt extreem veel duurder dan de non-VR versies, zeker niet aangezien ze ook nog eens optisch beter zijn.
Maar over lenzen voor de D40 (en andere nikon's) kan je beter eens in het betreffende topic gaan kijken.
Weet ik zo niet precies, maar dat kan je vast zelf wel uitzoeken aan de hand van reviews etc?Is zo'n Fuji s9600 niet zo'n beetje hetzelfde als een Olympus SP510UZ, of is dat echt een heel verschil met functies, afgezien van de RAW?
[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 28-08-2007 15:21 ]
Dit topic is gesloten.
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)
Ook al zijn we over de 1000 posts, deze thread willen we nog even openhouden :)
Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!