Bij deze dan ook mijn lijstje, ik hoop dat iemand mij wat goede tips kan geven, voornamelijk m.b.t. het kiezen van het juiste objectief/de juiste objectieven.
1, Wat is je beschikbare budget?
€1000 - €1500
2, Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
Voor mijn gevoel loop ik met mijn huidige Powershot G3 vaak tegen de grenzen van het toestel aan wanneer ik een bepaald effect wil bereiken. DOF is daar een onderdeel van, maar ook het beoordelen waarop je handmatig scherpstelt is lastig met de G3. Veel doe ik op gevoel of moet ik gokken, daar wil ik van af.
3, Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Min of meer allround, van landschappen tot binnenshuisgebruik tot macrofotografie.
4, Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nope. Ik heb een 58mm cir-polarisatiefilter en macro-voorzetlens, maar beiden hoef ik niet perse te kunnen gebruiken.
5, Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb een voorkeur voor Canon, met name vanwege de voor mij bekende bediening en kwaliteit. Na veel lezen heb ik mijn keuze kunnen beperken tot de Canon 400D of de 30D. Ik heb met de 400D gespeeld, maar die vind ik (zoals velen blijkbaar) niet echt fijn in de hand liggen. Min of meer heb ik al beslist om voor de 30D te gaan, de 40D zal waarschijnlijk te duur blijven in de periode dat ik hem wil aanschaffen. Ik heb nog niet goed genoeg met de 30D kunnen spelen, maar mijn gevoel is er tot nu toe een stuk beter bij dan bij de 400D.
6, Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja, ik wil een kwalitatief fatsoenlijk zoomobjectief. Op de G3 schroef ik regelmatig een groothoekconverter, daarom zoek ik iets in 17 - ~80 mm.
Hoever ik in tele wil gaan is moeilijk, mijn G3 gaat tot 140mm (in 35mm omgerekend), met teleconverter tot ~245mm. De teleconverter gebruik ik echter niet zo heel veel, dus wil ik voorlopig voor iets tot 70 - 80mm gaan. Da's omgerekend ~120mm. Later kan ik altijd een 70 - xxx objectief aanschaffen als ik dat nodig denk te hebben.
Een UV filter komt er sowieso, een flitser wil ik aanschaffen wanneer ik wat beter bekend ben met de nieuwe camera en beter kan beoordelen wanneer ik een externe flitser nodig heb.
7, Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Eigenlijk beiden. Vooral advies m.b.t. een objectief, goedkeuring/advies m.b.t. de overstap naar een 30D.
8, Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik heb veel hobbies en veel te weinig tijd, fotografie is voor mij iets waar ik met tussenpozen best intensief mee bezig ben. Investeren in goed materiaal vind ik echter wel belangrijk!
9, Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, zie ook 6 en 8. Ik wil er later sowieso een prime bij kopen vanwege de uitstekende lichtsterkte en scherpte, waarschijnlijk een 30 en/of 50mm. Een telezoom wil ik enkel aanschaffen wanneer ik hier duidelijk de behoefte aan ga krijgen, dat kan ik nog niet inschatten.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Momenteel schiet ik alles met mijn Powershot G3.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Voor eventuele aanvullende objectieven/accessoires wel, de camera en mijn eerste objectief koop ik echter liefst nieuw.
Momenteel heb ik mijn oog op het volgende drietal objectieven laten vallen:
- Canon EF-S 17-85mm F 4-5.6 IS (ca. €550,-)
- Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC lens Canon (ca. €350,-)
- Tamron 17-50mm f 2,8 Di II Canon EOS (ca. €400,-)
De Canon leek me in beginsel een heel mooi objectief, echter wordt hij in diverse reviews stevig bekritiseerd vanwege zijn relatief lage lichtsterkte, minder degelijke bouw, vervorming in groothoekstand en veel last van CA.
Een mooi alternatief zou de Sigma kunnen zijn, die reviews lijken positiever. Iets minder telebereik vind ik niet zo erg, daarvoor krijg je lichtsterkte terug.
In een topic op een ander forum werd de Tamron genoemd die wel een kleiner bereik heeft, maar over het hele gebied lichtsterk is en strakkre plaatjes schiet dan de Sigma.
Ik heb meerdere keren gelezen dat third-party objectieven soms niet lekker werken met bepaalde bodies, wat erg jammer zou zijn als ik daar pas na aanschaf achter zou komen.
Al met al kom ik hier zelf niet goed uit. Ik ben dusdanig onervaren dat ik het verschil niet goed zal kunnen beoordelen met een middagje fotozaak, maar ik ben wel dusdanig kritisch dat ik na een halfjaar een slechte lens beu zou zijn. Hier wil ik eigenlijk jullie hulp en ervaring inschakelen. Ik heb een beetje het gevoel dat Tamron- en Sigma-reviewers andere maatstaven hanteren dan Canon-reviewers, ook gebruikers. Zijn Canon-gebruikers ergere mierenneukers dan de Sigma- en Tamron-gebruikers, of sla ik daarin de plank helemaal mis?
Kort omschreven zoek ik bij een nieuwe spiegelreflex een objectief dat over het hele bereik scherp is, liefst zo lichtsterk mogelijk. Op een groothoekzoom heeft dat voor mij de voorkeur boven IS. Snelheid m.b.t. scherpstellen is erg prettig, maar ik kan niet inschatten hoeveel dit onderling verschilt.