Naboo schreef op zondag 11 januari 2009 @ 10:59:
Vraagje voor de Xantia rijders.
Nu mijn vraag: wat is het verbruik van een Xantia 1.8? En wat zijn punten om op te letten?
Qua interieur en exterieur ziet 'ie er netjes uit en de km stand is ook een pluspunt.
De wegenbelasting is namelijk hoger dan van mijn huidige BMW, dus wil ik kijken of ik dat in verbruik een beetje terug kan verdienen.
De auto uit jouw link is waarschijnlijk een 1.8i 8v, op zich niet héél erg, maar een 16v is gewoon een moderene motor.
Bij de 16v hoef je ook geen kleppen te stellen, en dat moet bij de 8v wel, de 8v is daarom ook wat rauwer, alhoewel wel een vrij soepele motor.
Distributie moet om de 120.000 km vervangen worden, met beide auto's kun je dus nog wel even vooruit.
De X is zoals Jazzper al zei wel een basis auto, alhoewel deze wel velourse bekleding heeft, en een hoop extra's die op een SX zitten, het is dus een soort van SX.
Grappig trouwens dat dat nog een type 1b is, dat moet wel haast een van de aller aller laatste zijn, ik dacht dat ik al een van de laatste had (zitten 50 stuks tussen de mijne en de type 2).
Als je wat meer centen hebt zou ik voor een type 2 gaan, maar een type 1b is zeker niet slechter.
Je moet er gewoon een keer mee rijden, als je een BMW hebt kun je niet weten hoe zo'n Xantia rijd, misschien bevalt het je wel helemaal niet.
Hangt er vanaf welke automaat, als je de FL4 automaat hebt, dat is een computer gestuurde automaat die zich aan past aan je rijgedrag, moet je wel opletten, omdat er met deze automaat vaker problemen zijn dan met de gewone automaat, is ook een stuk ingewikkelder.
Ik denk niet dat deze Xantia een FL4 bak heeft (Fuzzy Logic).
De laatste ziet er wel netjes uit, lijkt me wel iets.
Distributie moet om de 120.000 km vervangen worden, je kunt met beide dus nog wel even vooruit.
De laatste is wel wat ouder, maar uiteindelijk zijn het gewoon dezelfde auto's.
Er zijn wel wat standaard problemen, die niet altijd voor komen, maar waar je wel op moet letten, dat is nml.
- Kachelradiateur -> Koelvloeistof lucht in de auto? Dashboard er uit en nieuwe kachelradiateur er in, kost je € 600.
- ADALS (acher draag arm lagers), zet de auto op de hoogste stand, als de wielen /-\ zo staan, is het niet goed, kost je € 125 per kant (kan ook één kan niet goed zijn).
- Rammelende voortrein -> stabilisatorstangetjes, kost je € 60 per kant
En opletten dat hij soepel veert, anders moeten de bollen gevuld worden, ben je voor € 200 mee klaar, gelijk ook LHM laten verversen.
Dat valt dus allemaal best mee.
Roest komt niet tot nauwelijks voor, het zijn geen scheurbakken, grote kans dat er een bejaarde in gereden heeft, dus meestal zijn het gewoon nog nette auto's.
Een X, SX, VSX, maakt qua aanschafprijs natuurlijk niks uit als je het over een auto van 10 jaar hebt, daarom ook minimaal voor een SX gaan, of zelfs een VSX, er zijn er ook genoeg met airco, kost je ook niks meer uiteindelijk.
En natuurlijk ben je van harte welkom op het Xantiaclub forum.

Inmiddels zijn alle ins en outs behandeld, er zal dan ook niks zijn wat daar niet terug te vinden is.
Ik heb toendertijd zowel naar de huidige als een type 2 (1.8i 16v op LPG) gekeken, de laatste was € 400 duurder, toch gekozen voor een type 1b (TurboCT), omdat ik toch wel de power wilde, en daar ook wel voor wilde betalen, dan maar geen LPG.
[
Voor 47% gewijzigd door
eX0duS op 11-01-2009 14:13
]