Ik vraag me ook af hoe belangrijk het in dit geval is, ik had de brief pas zaterdag ontvangen maar hoorde van de garage dat deze terugroepactie al sinds juni bezig is. Citroën doet dus gefaseerd de brieven uitsturen. maar hoe belangrijk is het dan?Mad-Matt schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:33:
[...]
Ja heel bizar. Als je als Citroën zo'n terugroepactie hebt (en het is geen dingetje dat het even jammer is als het gebeurd) dan zorg je toch voor capaciteit lijkt mij. Maar goed, ik mag maandag. Wat ik van de garage begreep is dat het geen uurtje werk is, maar toch zeker wel meer. De brief is nogal positief daarover.
Ach, de Peugeot 208e poolauto bij ons heeft een terugroep actie waarbij de elektromotor spontaan stil kan vallen en met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen is. Wanneer heeft de garage tijd? Eind september

Bij Citroën gaat het om hetzelfde probleem.
Het komt dan ook allemaal van dezelfde band gerold.ngommers schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:26:
Bij Citroën gaat het om hetzelfde probleem.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
3x raden… die 12 weken is niet geluktDonderstraaltje schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:05:
Ik ga over 12 weken (wat schijnbaar in deze tijd schijnbaar verdomde snel is) een hele rijke uitgeruste (op 2 opties max) versie krijgen van de DS DS3 e-tense
Geen idee welke optie daar nu weer voor gezorgd heeft prest de nieuwe levertijd is maar we gaan het wel zien.
Wel was de mededeling dat ter indicatie deze 3000 euro goedkoper geworden was omdat schijnbaar de prijzen aangepast zijn afgelopen maand. Ook wel welkom ivm de bijtelling.
C4 deed het vanmorgen nog gewoon
Sinds donderdag niet meer mee gereden.
De enige storing tijdens het rijden die er nu nog in zit is de ABS en ESP storing. Die komt als ik een keer rem. Ben er alleen nu wel achter dat dat ook betekent dat ik geen remlichten meer heb
De enige storing tijdens het rijden die er nu nog in zit is de ABS en ESP storing. Die komt als ik een keer rem. Ben er alleen nu wel achter dat dat ook betekent dat ik geen remlichten meer heb

Zou mooi zijn als het de remlichtschakelaar blijkt te zijn...FastFred schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:36:
C4 deed het vanmorgen nog gewoonSinds donderdag niet meer mee gereden.
Gaat je cruisecontrol er wel af als je de rem aantikt?
@_JGC_ Als de auto een error ziet op de remlichtschakelaar dan werkt de cruisecontrol niet meer op de REG setting, alleen nog op LIM.
Dit zou in 8 jaar tijd de 4e remlichtschakelaar zijn.... De CAN bus errors zitten er ook nog in overigens.
Maar inderdaad, sinds de nieuwe accu heb ik de airbag/gordel storingen en al die anderen niet meer gezien. Direct na het plaatsen van de accu had ie nog wel de motorstoring, maar die was de volgende dag weg. Het enige wat ie nu nog heeft is dus de ABS en ESP storing.
Dit zou in 8 jaar tijd de 4e remlichtschakelaar zijn.... De CAN bus errors zitten er ook nog in overigens.
Maar inderdaad, sinds de nieuwe accu heb ik de airbag/gordel storingen en al die anderen niet meer gezien. Direct na het plaatsen van de accu had ie nog wel de motorstoring, maar die was de volgende dag weg. Het enige wat ie nu nog heeft is dus de ABS en ESP storing.
[ Voor 47% gewijzigd door FastFred op 14-08-2023 10:38 ]
Nou... Ik denk dat water uiteindelijk de oorzaak was. Ik had al ff een gek luchtje in de auto hangen, beetje muf, beetje branderig. Die hing er in sinds de nieuwe stoelen in de auto zaten dus ik dacht er weinig van. Maar die was ineens een stuk sterker geworden. Toen ik vanavond ff wat uit de kofferbak wilde halen, was die lucht nog sterker en rook het overduidelijk naar rokende elektronica!
Dus de bodemplaat eruit, reservewiel eruit en ja hoor: 3cm water in de reservewielkuip en wie was daar relaxed aan het pootje baden: de trekhaak module.
:strip_exif()/f/image/mstj3hiENR5t4PLMTiHSmAJs.jpg?f=fotoalbum_medium)
Die dus losgekoppeld, de 2 CAN errors gewist, contact uit en weer aan: geen errors meer. Net ff een half uur gereden en ook geen ABS errors of andere errors meer.
De plastic cover aan de binnenzijde van de kofferklep eraf en allemaal nattigheid aan de binnenkant. Emmer water over de achterruit gemikt en het komt er dwars door heen lopen. De afdichtstrip onderaan de onderste achterruit is helemaal vergaan.
Dus de bodemplaat eruit, reservewiel eruit en ja hoor: 3cm water in de reservewielkuip en wie was daar relaxed aan het pootje baden: de trekhaak module.
:strip_exif()/f/image/mstj3hiENR5t4PLMTiHSmAJs.jpg?f=fotoalbum_medium)
Die dus losgekoppeld, de 2 CAN errors gewist, contact uit en weer aan: geen errors meer. Net ff een half uur gereden en ook geen ABS errors of andere errors meer.
De plastic cover aan de binnenzijde van de kofferklep eraf en allemaal nattigheid aan de binnenkant. Emmer water over de achterruit gemikt en het komt er dwars door heen lopen. De afdichtstrip onderaan de onderste achterruit is helemaal vergaan.
Weet iemand toevallig waar de trekhaakmodule in de C4 type II zit? Die van mij was dus ook kapot en is vervangen, ook door vocht en zag er ook niet best uit. Wil ik graag voorkomen voor een volgende keer, maar heb geen idee waar het ding zou moeten zitten?
@Drardollan Bij mij dus in de reservewielkuip naast de parkeersensor module. Maar hij kan ook ergens in de kofferbak achter een interieur paneeltje verstopt zitten, meestal in de buurt van 1 van de achterlichten omdat die daar op de kabelboom aangesloten zit.
[ Voor 22% gewijzigd door FastFred op 14-08-2023 21:50 ]
Goed gevonden, maar zit die module af-fabriek daar? Dat is niet bepaald een logische plek voor elektronica. Bij alle merken die ik ken zit de trekhaakmodule ergens links of rechts achter de kofferbakbekleding.FastFred schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:28:
Nou... Ik denk dat water uiteindelijk de oorzaak was. Ik had al ff een gek luchtje in de auto hangen, beetje muf, beetje branderig. Die hing er in sinds de nieuwe stoelen in de auto zaten dus ik dacht er weinig van. Maar die was ineens een stuk sterker geworden. Toen ik vanavond ff wat uit de kofferbak wilde halen, was die lucht nog sterker en rook het overduidelijk naar rokende elektronica!
[Afbeelding]
Welke handige prutser bedenkt nou zo'n plek onderin een reservewielbak??
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
OK, komt dus niet van voren af. Dat is wat ik altijd dacht. Ga ik van de week even de boel opentrekken om te kijken, 1x water erin was voldoende.FastFred schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:46:
@Drardollan Bij mij dus in de reservewielkuip naast de parkeersensor module. Maar hij kan ook ergens in de kofferbak achter een interieur paneeltje verstopt zitten, meestal in de buurt van 1 van de achterlichten omdat die daar op de kabelboom aangesloten zit.
Ligt wel meer elektronica daar volgens mij, en vaak vol met water. En dan is 1+1.....Andrehj schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:22:
[...]
Goed gevonden, maar zit die module af-fabriek daar? Dat is niet bepaald een logische plek voor elektronica. Bij alle merken die ik ken zit de trekhaakmodule ergens links of rechts achter de kofferbakbekleding.
Andrehj schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:22:
[...]
Goed gevonden, maar zit die module af-fabriek daar? Dat is niet bepaald een logische plek voor elektronica. Bij alle merken die ik ken zit de trekhaakmodule ergens links of rechts achter de kofferbakbekleding.
Van voor naar achter loopt natuurlijk al een kabelbundel voor je remlichten, richtingaanwijzers e.d. Dus zo'n trekhaak module ga je niet voorin de auto vinden, dan moet je hele interieur open om extra kabels naar achteren te leggen als je achteraf een trekhaak monteert (ik heb een afneembare Thule)Drardollan schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:29:
[...]
OK, komt dus niet van voren af. Dat is wat ik altijd dacht. Ga ik van de week even de boel opentrekken om te kijken, 1x water erin was voldoende.
Achterin de auto zit op 1 van de achterlichten 1 vrije stekkeraansluiting waar je de kabelboom voor de trekhaak op aansluit, of je krijgt een y-splitter bij je trekhaak die je tussen de auto kabelboom en je achterlicht unit prikt.
En als de kabel die bij je trekhaak zit net niet lang of kort genoeg is, dan kan die dus eindigen in de reservewielkuip. Nou moet ik wel zeggen dat mijn trekhaak module gewoon los in de reservewielkuip hing, terwijl die gewoon monteerbaar is. De stekker en dus de open zijde van de module aan de bovenkant, dus via de stekker en kabel kon er gewoon water in lopen. Had die met de stekker aan de onderzijde gezeten, dan had daar nooit water in kunnen komen.
Ik denk dat ik de nieuwe module met dubbelzijdig tape monteer op de parkeersensor module, met de stekker naar beneden wijzend.
Ik heb een doos bij de module gekregen met daarin de hele set (blijkbaar was de module niet los leverbaar) en daarin zit een kabelboom en schema die laat zien dat deze helemaal van voor komt. De module moet wel ergens achterin zitten.FastFred schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:56:
[...]
[...]
Van voor naar achter loopt natuurlijk al een kabelbundel voor je remlichten, richtingaanwijzers e.d. Dus zo'n trekhaak module ga je niet voorin de auto vinden, dan moet je hele interieur open om extra kabels naar achteren te leggen als je achteraf een trekhaak monteert (ik heb een afneembare Thule)
Achterin de auto zit op 1 van de achterlichten 1 vrije stekkeraansluiting waar je de kabelboom voor de trekhaak op aansluit, of je krijgt een y-splitter bij je trekhaak die je tussen de auto kabelboom en je achterlicht unit prikt.
En als de kabel die bij je trekhaak zit net niet lang of kort genoeg is, dan kan die dus eindigen in de reservewielkuip. Nou moet ik wel zeggen dat mijn trekhaak module gewoon los in de reservewielkuip hing, terwijl die gewoon monteerbaar is. De stekker en dus de open zijde van de module aan de bovenkant, dus via de stekker en kabel kon er gewoon water in lopen. Had die met de stekker aan de onderzijde gezeten, dan had daar nooit water in kunnen komen.
Ik denk dat ik de nieuwe module met dubbelzijdig tape monteer op de parkeersensor module, met de stekker naar beneden wijzend.
Binnenkort maar eens langs de garage om te overleggen.
Het is gebeurd, na 12,5 jaar is de 2CV verkocht. Met een glimlach, want ik reed er elk jaar minder in en nu heeft hij een mooi verlengd leven. Beter dan weg staan te kwijnen in mijn garage.
Net de eerste vakantie met de C4 III achter de rug ±800km heen en weer.
Buggy was makkelijk mee te nemen (hopelijk laatste keer). Voldoende ruimte voor 2 stoeltjes maat 2/3 en iedereen had genoeg (been)ruimte.
Iedereen zat heel comfortabel, geluid in de auto met 150kmh over de autobahn viel niet op.
Verbruik blijft het beste in zijn 6 met 85kmh, maar verbruik op hogere snelheden valt ook alles mee.
Uiteindelijk alles op 1 tank gered met nog 160 km bereik over (volgens de boordcomputer).
Muziek via Android auto is echt een pre.
Ingebouwde navigatie beviel goed, vooral de waarschuwing als je een file nadert.
Verkeersbord herkenning werkt goed, maar is niet onveilbaar.
Buggy was makkelijk mee te nemen (hopelijk laatste keer). Voldoende ruimte voor 2 stoeltjes maat 2/3 en iedereen had genoeg (been)ruimte.
Iedereen zat heel comfortabel, geluid in de auto met 150kmh over de autobahn viel niet op.
Verbruik blijft het beste in zijn 6 met 85kmh, maar verbruik op hogere snelheden valt ook alles mee.
Uiteindelijk alles op 1 tank gered met nog 160 km bereik over (volgens de boordcomputer).
Muziek via Android auto is echt een pre.
Ingebouwde navigatie beviel goed, vooral de waarschuwing als je een file nadert.
Verkeersbord herkenning werkt goed, maar is niet onveilbaar.
In het private lease topic gepost dat wij de recent in de lease genomen e-C4 kunnen uitlezen en data laten weergeven in HomeAssistant. Mogelijk ook interessant voor andere hier die een auto hebben met deze mogelijkheden, het kan met dit stukje software https://github.com/flobz/psa_car_controller
Heb het zelf in een docker container draaien, moest in de MyCitroën app zowel e-remote als telemaintenance service activeren, wat weer een paar ritten duurde voordat het voltooid was en kon daarna pas de car controller activeren en de auto uitlezen.
Vervolgens in HomeAssistant alle sensoren/configuration voorbeelden gekopieerd en e2008 hernoemd naar ec4, intussen is dit het voorlopige resultaat (locatie ver uitgezoomd om redenen, maar kan net zoveel detail laten zien als OpenStreetMap):
/f/image/ZERHqdVfSUrSDIRFcF0QuW3t.png?f=fotoalbum_large)
Vooral het instellen van een limiet op hoe vol de auto mag is interessant en het feit dat de locatie tracking via de API beter werkt dan de MyCitroën app. Die is sinds gister niet meer bijgewerkt maar in HA kan ik zien dat de auto mooi op werk staat
Verder laat de psa_car_controller ook leuke statistieken over het verbruik per rit zien:
Heb het zelf in een docker container draaien, moest in de MyCitroën app zowel e-remote als telemaintenance service activeren, wat weer een paar ritten duurde voordat het voltooid was en kon daarna pas de car controller activeren en de auto uitlezen.
Vervolgens in HomeAssistant alle sensoren/configuration voorbeelden gekopieerd en e2008 hernoemd naar ec4, intussen is dit het voorlopige resultaat (locatie ver uitgezoomd om redenen, maar kan net zoveel detail laten zien als OpenStreetMap):
/f/image/ZERHqdVfSUrSDIRFcF0QuW3t.png?f=fotoalbum_large)
Vooral het instellen van een limiet op hoe vol de auto mag is interessant en het feit dat de locatie tracking via de API beter werkt dan de MyCitroën app. Die is sinds gister niet meer bijgewerkt maar in HA kan ik zien dat de auto mooi op werk staat
Verder laat de psa_car_controller ook leuke statistieken over het verbruik per rit zien:
/f/image/7NoQOqISeyUMla9dsDSzoCSR.png?f=fotoalbum_large)
Goed bezig, heb zelf psa car controller ook draaien in docker icm een ë-C4!Takkeding schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:39:
In het private lease topic gepost dat wij de recent in de lease genomen e-C4 kunnen uitlezen en data laten weergeven in HomeAssistant. Mogelijk ook interessant voor andere hier die een auto hebben met deze mogelijkheden, het kan met dit stukje software https://github.com/flobz/psa_car_controller
Helaas in de omgeving Amsterdam, waar ik ook woon, kan de auto blijkbaar meestal geen connectie maken naar de stellantis back end systemen! Dus meestal is zowel de informatie in de Citroën app als in psa car controller incorrect. Al meerdere meldingen bij Citroën gemaakt, aangezien ik de laadstatus etc ook niet kan zien, maar tot dusver geen oplossing. Extra vervelend aangezien ik meestal de Pump app gebruik voor navigatie aangezien deze ook live de batterij status kan opvragen maar zodra ik in de buurt van Amsterdam komt krijgt deze ook geen updates meer. De ingebouwde TomTom navigatie is niet echt praktisch als je onderweg nog moet snelladen.
De auto rijdt geweldig maar een goede app, rest api etc, is vooralsnog te hoog gegrepen helaas.
Nog 3 weken lieve mensen en dan sluit ik het Citroën boek af. Vorige week de 2CV verkocht en vandaag de C4, over 3 weken stappen we in een Mazda CX-5.
In 1999 begonnen met een Citroën BX en gaandeweg de jaren een scala aan Citroëns gereden. BX, CX, ZX, Saxo, C4 type I en type II. Ook wat Peugeot’s gehad zoals de 206, 307SW en 407.
Maar na jaren van ellende, altijd was er wel wat, gekozen om richting de Aziatische merken te gaan kijken. Niet zo mooi als de Citroën en echt een ander soort auto qua interieur en exterieur. Volgens vele mensen en toonaangevende bedrijven als de ANWB en ADAC zeer betrouwbaar.
Met wat pijn in het hart, maar vooral met zin naar iets anders komt er dus een eind aan een tijdperk. Al rijdt er ook nog een Opel rond bij ons, dat is toch ergens wel een beetje Frans geworden.
In 1999 begonnen met een Citroën BX en gaandeweg de jaren een scala aan Citroëns gereden. BX, CX, ZX, Saxo, C4 type I en type II. Ook wat Peugeot’s gehad zoals de 206, 307SW en 407.
Maar na jaren van ellende, altijd was er wel wat, gekozen om richting de Aziatische merken te gaan kijken. Niet zo mooi als de Citroën en echt een ander soort auto qua interieur en exterieur. Volgens vele mensen en toonaangevende bedrijven als de ANWB en ADAC zeer betrouwbaar.
Met wat pijn in het hart, maar vooral met zin naar iets anders komt er dus een eind aan een tijdperk. Al rijdt er ook nog een Opel rond bij ons, dat is toch ergens wel een beetje Frans geworden.
Ik deel hier even snel mijn ervaring met mijn C4 Grand Picasso 1.6 Bluehdi EAT6 (2017).
Om een lang verhaal niet kort te maken:
Geen problemen gekend, alleen gewoon onderhoud en een stabilisatorstang die geluid maakte en vervangen moest worden. Beste auto to nu toe, hiervoor een Scenic II van 2008. We zitten nu op 120k tellerstand.
Tot vorige maand. De motor sloeg af tijdens het cruisen op de snelweg midden augustus. Beetje schrikken ,maar toch veilig langs de kant geraakt en na 3u eindelijk thuis. Twee weken een vervangwagen gehad via de verzekering (Seat Arona, leuk maar grijze muis en te klein voor sommige jobs) en nadat hij 10 dagen bij de Stellantis garage stond, eindelijk de diagnose gekregen: "distributieriem stuk, hoogstwaarschijnlijk motorschade, mik maar op een kost van €4000."
Oké, best k*t natuurlijk. Vooral omdat de riem normaal pas op 175K moet vervangen worden en ik 120K heb. Ook was er net onderhoud geweest. Ik geef dat ook door en de garage zegt: ja dat is te vroeg en als je onderhoudsintervallen 100% correct waren geweest, dan had Citroën voor 80% de kost op zich genomen.
Opnieuw k*t.
Ik geef mijn akkoord voor verdere diagnose en het openen van de motor. Ik krijg (weer een week later) een videolink in mijn mailbox, zonder enige info. Ik zie een open cillinderkop, veren die loszitten, stukjes metaal die duidelijk gebroken waren. Ziet er niet goed uit.
Ondertussen betaal ik al een week voor een huurauto of deelauto.
Ik kan eindelijk de werkplaats aan de lijn krijgen en hij laat weten: het wordt €5000. En halverwege het gesprek wordt het €5900. Als als ze starten met die herstelling en ze vinden nog meer schade, wordt het een nieuwe motor: €10000.
Opnieuw, inderdaad, k*t.
Dus nu zitten we - mijn vriendin en ik - met een zwaar dilemma. Financieel zijn we best oké, maar we hebben jaren gespaard om een woning te kopen en dat komt anno 2023 met de nodige (verplichte) renovaties. Die zijn niet gratis.
Maar nu komt daar de kost van de C4 GP bij met volgende scenarios:
1/ We laten de motor herstellen voor €6000. Vanaf 2027 kan ik in de meeste grote steden in België niet meer binnen. Dus het is geld injecteren in een auto die binnen een kleine 3,5 jaar minder bruikbaar is.
2/ De motor heeft meer schade. Total loss. Einde verhaal lijkt mij.
In beide gevallen is er twijfel. Omdat het een euro 6 diesel is, loop ik dus tegen de emissienormen van 2027. Voor mijn freelance werk moet ik af & toe die steden in.
Indien we beslissen om de C4 GP op te geven, moeten we op zoek naar een tweedehands wagen, maar die moet dan wel nog jaren toegang hebben tot de steden en niet slechts tot 2027. Dan kom je automatisch bij wagens uit 2021, euro 6d. Dus eigenlijk nearly new cars, met bijhorend prijskaartje.
Of moeten we kijken naar een gloednieuwe wagen.
Of moeten we kijken naar een EV.
Maar MPV's worden niet meer gebouwd en een beetje auto is al gauw 35-45K tegenwoordig. Doe daar nog eens 10-15K bij voor een EV. We hebben geen mogelijkheid op thuisladen.
Er zijn een paar uitzonderingen, maar dat voelt dan voor mij een stap terug qua comfort en uitstraling. Zoals de Dacia Jogger Hybrid. Veel ruimte, veel waar voor z'n geld. Maar op vele vlakken toch een trapje lager dan een C4 GP. Een Berlingo is ook een optie, maar die is op de Belgische site schijnbaar alleen als EV te krijgen. Of toch niet. De website is ook een rommeltje, met dode links als je klikt op "7 zitter" in hun modellengamma enzo.
Ik heb zelf geen idee of de prijzen die de Citroën garagist gaf, correct zijn. Misschien kan iemand hier deze bevestigen? Maar het voelt wel aan alsof hij wat pusht om de auto op te geven en een auto te kiezen uit de toonzaal. Ik ben dan ook op zoek naar een plan B. Een niet-officiële garage bijvoorbeeld die motorrevisies doet of een tweedehands ruilmotor kan plaatsen.
Een ander scenario waarmee ik speel, is de auto opgeven en de restwaarde houden. En gebruik maken van een deelauto systeem - iets waar ik al een tiental keer van gebruik maakte de afgelopen weken ("Poppy" in & rond Antwerpen). Dat werkt allemaal vlot. Maar is echt pas voordelig als je nooit een auto aankocht natuurlijk. Of geen materiaal hebt. Gelukkig heb ik geen 9-5 job met dagelijks pendelen, maar wel zeer onregelmatig uren en soms lange ritten. Dus soms een week thuis, soms 500km op 2 à 3 dagen, soms 300km op een dag - waarvoor zo'n deelauto natuurlijk ook niet optimaal is. Net als een goedkope EV met een beperkt bereik, btw.
Ik mis wel m'n C4 GP. Het is een comfortabele wagen, lekkere automaat, mooi gelijnd, nog niet vol irritante veiligheidssystemen en biedt een zee van ruimte. Het rijd gewoon zeer relaxt en je weet dat bijna alles in je koffer kan én je kan ook 7 mensen verplaatsen. Het is jammer dat zo'n wagens niet meer gemaakt worden en waarschijnlijk als EV helemaal niet - waar de bodem al vol zit. Ik begrijp niet hoe de SUV of crossover, de mpv zo helemaal kon verdringen.
Enige tips zijn altijd welkom, ervaring met deelauto's of private lease bijvoorbeeld. Of gekende garages die aan motorherstelling doen (grensstreek BE & NL, maar verder kan ook). Of natuurlijk: wat doe ik best met de C4 GP en zijn die prijzen correct?
Geen problemen gekend, alleen gewoon onderhoud en een stabilisatorstang die geluid maakte en vervangen moest worden. Beste auto to nu toe, hiervoor een Scenic II van 2008. We zitten nu op 120k tellerstand.
Tot vorige maand. De motor sloeg af tijdens het cruisen op de snelweg midden augustus. Beetje schrikken ,maar toch veilig langs de kant geraakt en na 3u eindelijk thuis. Twee weken een vervangwagen gehad via de verzekering (Seat Arona, leuk maar grijze muis en te klein voor sommige jobs) en nadat hij 10 dagen bij de Stellantis garage stond, eindelijk de diagnose gekregen: "distributieriem stuk, hoogstwaarschijnlijk motorschade, mik maar op een kost van €4000."
Oké, best k*t natuurlijk. Vooral omdat de riem normaal pas op 175K moet vervangen worden en ik 120K heb. Ook was er net onderhoud geweest. Ik geef dat ook door en de garage zegt: ja dat is te vroeg en als je onderhoudsintervallen 100% correct waren geweest, dan had Citroën voor 80% de kost op zich genomen.
Opnieuw k*t.
Ik geef mijn akkoord voor verdere diagnose en het openen van de motor. Ik krijg (weer een week later) een videolink in mijn mailbox, zonder enige info. Ik zie een open cillinderkop, veren die loszitten, stukjes metaal die duidelijk gebroken waren. Ziet er niet goed uit.
Ik kan eindelijk de werkplaats aan de lijn krijgen en hij laat weten: het wordt €5000. En halverwege het gesprek wordt het €5900. Als als ze starten met die herstelling en ze vinden nog meer schade, wordt het een nieuwe motor: €10000.
Opnieuw, inderdaad, k*t.
Dus nu zitten we - mijn vriendin en ik - met een zwaar dilemma. Financieel zijn we best oké, maar we hebben jaren gespaard om een woning te kopen en dat komt anno 2023 met de nodige (verplichte) renovaties. Die zijn niet gratis.
1/ We laten de motor herstellen voor €6000. Vanaf 2027 kan ik in de meeste grote steden in België niet meer binnen. Dus het is geld injecteren in een auto die binnen een kleine 3,5 jaar minder bruikbaar is.
In beide gevallen is er twijfel. Omdat het een euro 6 diesel is, loop ik dus tegen de emissienormen van 2027. Voor mijn freelance werk moet ik af & toe die steden in.
Indien we beslissen om de C4 GP op te geven, moeten we op zoek naar een tweedehands wagen, maar die moet dan wel nog jaren toegang hebben tot de steden en niet slechts tot 2027. Dan kom je automatisch bij wagens uit 2021, euro 6d. Dus eigenlijk nearly new cars, met bijhorend prijskaartje.
Maar MPV's worden niet meer gebouwd en een beetje auto is al gauw 35-45K tegenwoordig. Doe daar nog eens 10-15K bij voor een EV. We hebben geen mogelijkheid op thuisladen.
Er zijn een paar uitzonderingen, maar dat voelt dan voor mij een stap terug qua comfort en uitstraling. Zoals de Dacia Jogger Hybrid. Veel ruimte, veel waar voor z'n geld. Maar op vele vlakken toch een trapje lager dan een C4 GP. Een Berlingo is ook een optie, maar die is op de Belgische site schijnbaar alleen als EV te krijgen. Of toch niet. De website is ook een rommeltje, met dode links als je klikt op "7 zitter" in hun modellengamma enzo.
Ik heb zelf geen idee of de prijzen die de Citroën garagist gaf, correct zijn. Misschien kan iemand hier deze bevestigen? Maar het voelt wel aan alsof hij wat pusht om de auto op te geven en een auto te kiezen uit de toonzaal. Ik ben dan ook op zoek naar een plan B. Een niet-officiële garage bijvoorbeeld die motorrevisies doet of een tweedehands ruilmotor kan plaatsen.
Een ander scenario waarmee ik speel, is de auto opgeven en de restwaarde houden. En gebruik maken van een deelauto systeem - iets waar ik al een tiental keer van gebruik maakte de afgelopen weken ("Poppy" in & rond Antwerpen). Dat werkt allemaal vlot. Maar is echt pas voordelig als je nooit een auto aankocht natuurlijk. Of geen materiaal hebt. Gelukkig heb ik geen 9-5 job met dagelijks pendelen, maar wel zeer onregelmatig uren en soms lange ritten. Dus soms een week thuis, soms 500km op 2 à 3 dagen, soms 300km op een dag - waarvoor zo'n deelauto natuurlijk ook niet optimaal is. Net als een goedkope EV met een beperkt bereik, btw.
Ik mis wel m'n C4 GP. Het is een comfortabele wagen, lekkere automaat, mooi gelijnd, nog niet vol irritante veiligheidssystemen en biedt een zee van ruimte. Het rijd gewoon zeer relaxt en je weet dat bijna alles in je koffer kan én je kan ook 7 mensen verplaatsen. Het is jammer dat zo'n wagens niet meer gemaakt worden en waarschijnlijk als EV helemaal niet - waar de bodem al vol zit. Ik begrijp niet hoe de SUV of crossover, de mpv zo helemaal kon verdringen.
Enige tips zijn altijd welkom, ervaring met deelauto's of private lease bijvoorbeeld. Of gekende garages die aan motorherstelling doen (grensstreek BE & NL, maar verder kan ook). Of natuurlijk: wat doe ik best met de C4 GP en zijn die prijzen correct?
Hoezo? Was die riem dan niet stuk gegaan als je wel correcte onderhoudsintervallen had gedaan (en waar praten we over, een keer een paar 1000 km te laat of gewoon helemaal gemist of niet bij de dealer gedaan?).Mlazurro schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:54:
Ik zou dit bij een ombudsman neerleggen. Kapot bij 120K waar de riem normaal bij 175K vervangen moet worden (en dus niet stuk moet gaan voor 175K) vind ik gewoon een niet conform product.
Vooral ook omdat je net onderhoud hebt gehad. Een riem gaat niet eerder stuk van niet-conform onderhoud. Die gaat eerder stuk omdat er iets geks aan de hand is en dat zie je misschien als je onderhoud doet. Maar je hebt onderhoud gehad dus als de riem op dat moment al schade had gehad, dan hadden ze dat moeten zien. Want dat zouden ze dan (volgens Citroën) ook zien als je wel de intervallen van het boekje vasthoudt.
Signatures zijn voor boomers.
Een auto leasen heeft impact op hoeveel je kan lenen voor je huis, dus dat is geen goede optie in jou situatie.
Mocht je een rechtsbijstandverzekering hebben dan is dit een nuttige casus om ze bij in te schakelen.
Mocht je een rechtsbijstandverzekering hebben dan is dit een nuttige casus om ze bij in te schakelen.
@Mlazurro In plaats van laten reviseren, al gedacht aan een ruilmotor?
Collega had zijn Golf 5 2.0 FSI naar de knoppen, was iets vastgeslagen en vervolgens alle tanden van de riem gestript. Gevalletje total loss. Hij belde een paar slopen af om te vragen wat ze voor het wrak wilden geven: "Oh, 2.0 FSI? Is die nog een beetje knap? We hebben hier wel een blok, als je 'm brengt zit ie er vrijdag in"
Voor het geld van die vervangende motor kon ie niet reviseren en voor het geld kon ie ook geen Golf 5 2.0FSI vinden in dezelfde staat als z'n eigen auto.
Collega had zijn Golf 5 2.0 FSI naar de knoppen, was iets vastgeslagen en vervolgens alle tanden van de riem gestript. Gevalletje total loss. Hij belde een paar slopen af om te vragen wat ze voor het wrak wilden geven: "Oh, 2.0 FSI? Is die nog een beetje knap? We hebben hier wel een blok, als je 'm brengt zit ie er vrijdag in"
Voor het geld van die vervangende motor kon ie niet reviseren en voor het geld kon ie ook geen Golf 5 2.0FSI vinden in dezelfde staat als z'n eigen auto.
De riem is niet zichtbaar, die zit helemaal achter de motor. Dus niet te checken bij onderhoud.
Drie à vier maal onderhoud gehad, waarvan één keer bij een niet officiële dealer. Ik vul zelf altijd de Adblue aan en ook de luchtfilter motor & interieur heb ik zelf al 1x vervangen. Uiteraard ook banden en remmen zijn allemaal al gedaan.
De olie & oliefilter heb ik in piek coronatijd wel een dikke 10.000km later laten vervangen. De reden waarschijnlijk omdat ik het misschien zelf wou doen - om wat geld te besparen omdat ik als freelancer werkloos was toen... maar het is er uiteindelijk niet van gekomen. Maar de vraag is of dit écht impact kan hebben op een distributieriem en of hij daardoor 50.000km vroeger stuk gaat. Het is niet dat olie na 10k plots boter wordt, waardoor je motor harder moet draaien of je riem zwaar gestressed worden. Maar uiteraard is dat wel de uitleg dat de Citroën garagist geeft en de reden dat ze geen coulance willen geven.
Ik lees inderdaad ook op het net ook over conformiteit principe, omdat een onderdeel vroeger is stuk gegaan dan normaal zou moeten - de volle 50.000km eerder. En dat je dus als consument een aangetekend schrijven kan opstellen met eis tot tegemoetkoming. Maar dat is dan vaak ook met een onderhoudshistorie netjes bij één garage. En dan krijgen ze ook vaak maar een korting bij aankoop van een nieuwe wagen.
Als Citroën voor zichzelf uitmaakt dat ze nul euro toegeven omdat ik niet 100% correct onderhoud historie heb voorgelegd, gaat daar vrees ik niet veel aan veranderen. Ik heb ook niet de tijd of het budget om een advocaat in te schakelen. Al helemaal niet als mijn kansen zeer laag zijn.
Elke keer toen ik telefonische contact opnam, steeg de prijs van de herstelling. Het begon bij 4000, dan 5000 en in hetzelfde gesprek, was het plots €5900. Kijk al uit naar het volgende gesprek. De complete randomness & machteloosheid van de hele situatie is gewoon frustrerend. Die garagist kan gewoon beslissen om mij te zeggen dat het €7500 wordt, zodat ik de wagen afschrijf en zij hem kunnen kopen voor €1000 en ik op zoek kan naar iets anders. En een paar tienduizend euro.
Drie à vier maal onderhoud gehad, waarvan één keer bij een niet officiële dealer. Ik vul zelf altijd de Adblue aan en ook de luchtfilter motor & interieur heb ik zelf al 1x vervangen. Uiteraard ook banden en remmen zijn allemaal al gedaan.
De olie & oliefilter heb ik in piek coronatijd wel een dikke 10.000km later laten vervangen. De reden waarschijnlijk omdat ik het misschien zelf wou doen - om wat geld te besparen omdat ik als freelancer werkloos was toen... maar het is er uiteindelijk niet van gekomen. Maar de vraag is of dit écht impact kan hebben op een distributieriem en of hij daardoor 50.000km vroeger stuk gaat. Het is niet dat olie na 10k plots boter wordt, waardoor je motor harder moet draaien of je riem zwaar gestressed worden. Maar uiteraard is dat wel de uitleg dat de Citroën garagist geeft en de reden dat ze geen coulance willen geven.
Ik lees inderdaad ook op het net ook over conformiteit principe, omdat een onderdeel vroeger is stuk gegaan dan normaal zou moeten - de volle 50.000km eerder. En dat je dus als consument een aangetekend schrijven kan opstellen met eis tot tegemoetkoming. Maar dat is dan vaak ook met een onderhoudshistorie netjes bij één garage. En dan krijgen ze ook vaak maar een korting bij aankoop van een nieuwe wagen.
Als Citroën voor zichzelf uitmaakt dat ze nul euro toegeven omdat ik niet 100% correct onderhoud historie heb voorgelegd, gaat daar vrees ik niet veel aan veranderen. Ik heb ook niet de tijd of het budget om een advocaat in te schakelen. Al helemaal niet als mijn kansen zeer laag zijn.
Elke keer toen ik telefonische contact opnam, steeg de prijs van de herstelling. Het begon bij 4000, dan 5000 en in hetzelfde gesprek, was het plots €5900. Kijk al uit naar het volgende gesprek. De complete randomness & machteloosheid van de hele situatie is gewoon frustrerend. Die garagist kan gewoon beslissen om mij te zeggen dat het €7500 wordt, zodat ik de wagen afschrijf en zij hem kunnen kopen voor €1000 en ik op zoek kan naar iets anders. En een paar tienduizend euro.
Maasluip schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:48:
[...]
Hoezo? Was die riem dan niet stuk gegaan als je wel correcte onderhoudsintervallen had gedaan (en waar praten we over, een keer een paar 1000 km te laat of gewoon helemaal gemist of niet bij de dealer gedaan?).
Ik zou dit bij een ombudsman neerleggen. Kapot bij 120K waar de riem normaal bij 175K vervangen moet worden (en dus niet stuk moet gaan voor 175K) vind ik gewoon een niet conform product.
Vooral ook omdat je net onderhoud hebt gehad. Een riem gaat niet eerder stuk van niet-conform onderhoud. Die gaat eerder stuk omdat er iets geks aan de hand is en dat zie je misschien als je onderhoud doet. Maar je hebt onderhoud gehad dus als de riem op dat moment al schade had gehad, dan hadden ze dat moeten zien. Want dat zouden ze dan (volgens Citroën) ook zien als je wel de intervallen van het boekje vasthoudt.
@Mlazurro Is maar net wat er precies gebeurd is. Is het zeefje naar je turbo verstopt geraakt waardoor de turbo vastliep, gruis in de luchtinlaat heeft gespuugd en daardoor kleppen vast zijn gelopen is olie de schuldige. Is het de waterpomp of brandstofpomp die is vastgelopen, heeft de olie daar niks, nada, noppes mee te maken.
Maar service intervals doet PSA idd heel moeilijk over. Zelfs als je na 30.215 km je auto binnenbrengt voor een servicebeurt vervalt de garantie vanuit de fabrikant.
Maar service intervals doet PSA idd heel moeilijk over. Zelfs als je na 30.215 km je auto binnenbrengt voor een servicebeurt vervalt de garantie vanuit de fabrikant.
Afgelopen zaterdag heb ik mijn C4 weggebracht. Geen dag te vroeg denk ik.
Naast het bekende euvel qua olieverbruik (al viel het nog mee met 1l op 6000-7000KM) was ook de airco al een tijdje niet lekker (elke 3 maanden vullen). Eind juli heb ik de koelvloeistof gevuld naar de max en vorige week stond hij weer onder min, dus ook daar zit duidelijk iets niet lekker. Ook waren de remblokken en schijven al redelijk op, maar dat heb ik ook kunnen rekken.
Ik kan niet anders zeggen dan dat het (bijna) 3 enerverende jaren waren. Gekocht in oktober 2020 met 84k op de teller en nu weggebracht met 123k. Niet echt veel gereden dus in die tijd. De opstart begon al goed, tot eind december 2020 heeft hij af en aan bij de verkopende garage gestaan. Begon met een koud interieur (kachelradiator defect) en kwamen allerhande problemen voorbij met kachelhuis, waterpomp, oliedruksensor en weet ik wat meer. Na enkele maanden redelijk gereden te hebben kwamen de bougies en bobines aan de beurt. Al met al niet de meest succesvolle auto die ik ooit gehad heb, al moet gezegd dat ik een Peugeot 407 heb gehad die minstens een factor 100 erger was.
Maar het was zeker niet allemaal kommer en kwel. Vorig jaar heeft hij ons een geweldige vakantie in Denemarken bezorgd, probleemloos in 3 weken zo'n 4k aan kilometers gereden. Genoeg ruimte om al onze spullen mee te nemen. Afgelopen zomer was de een stevige vakantie voor de auto, met de caravan (1500kg!) naar de Vogezen. Best stevige beklimmingen, maar in zijn 2 gewoon met 80 omhoog. Ook zonder caravan best uitdagende routes gereden, hij gaf geen krimp en heeft ons veilig thuis gebracht.
Hiermee is wel een tijdperk van meer dan 20 jaar afgesloten. Voor het eerst sinds 20 jaar heb ik geen Franse auto's meer in mijn wagenpark zitten. Met een lach en een traan zeggen ze dan toch?
Mocht iemand hier meelezen die in de markt is voor een C4, pas op voor een witte met +/- 123k op de teller. Geen idee of hij hier terug op de markt komt of elders, informeer gerust voor meer info indien nodig
Naast het bekende euvel qua olieverbruik (al viel het nog mee met 1l op 6000-7000KM) was ook de airco al een tijdje niet lekker (elke 3 maanden vullen). Eind juli heb ik de koelvloeistof gevuld naar de max en vorige week stond hij weer onder min, dus ook daar zit duidelijk iets niet lekker. Ook waren de remblokken en schijven al redelijk op, maar dat heb ik ook kunnen rekken.
Ik kan niet anders zeggen dan dat het (bijna) 3 enerverende jaren waren. Gekocht in oktober 2020 met 84k op de teller en nu weggebracht met 123k. Niet echt veel gereden dus in die tijd. De opstart begon al goed, tot eind december 2020 heeft hij af en aan bij de verkopende garage gestaan. Begon met een koud interieur (kachelradiator defect) en kwamen allerhande problemen voorbij met kachelhuis, waterpomp, oliedruksensor en weet ik wat meer. Na enkele maanden redelijk gereden te hebben kwamen de bougies en bobines aan de beurt. Al met al niet de meest succesvolle auto die ik ooit gehad heb, al moet gezegd dat ik een Peugeot 407 heb gehad die minstens een factor 100 erger was.
Maar het was zeker niet allemaal kommer en kwel. Vorig jaar heeft hij ons een geweldige vakantie in Denemarken bezorgd, probleemloos in 3 weken zo'n 4k aan kilometers gereden. Genoeg ruimte om al onze spullen mee te nemen. Afgelopen zomer was de een stevige vakantie voor de auto, met de caravan (1500kg!) naar de Vogezen. Best stevige beklimmingen, maar in zijn 2 gewoon met 80 omhoog. Ook zonder caravan best uitdagende routes gereden, hij gaf geen krimp en heeft ons veilig thuis gebracht.
Hiermee is wel een tijdperk van meer dan 20 jaar afgesloten. Voor het eerst sinds 20 jaar heb ik geen Franse auto's meer in mijn wagenpark zitten. Met een lach en een traan zeggen ze dan toch?
Mocht iemand hier meelezen die in de markt is voor een C4, pas op voor een witte met +/- 123k op de teller. Geen idee of hij hier terug op de markt komt of elders, informeer gerust voor meer info indien nodig
Bij de C4(2013 hatchback) van mijn vriendin is 1 van de parkeersensoren aan de achterkant naar binnen gedrukt en inmiddels is de sensor met het 'blokje' waar hij aan de bumper zit geplakt? volledig los. Nu zoek ik sowieso een guide/handleiding hoe ik de bumper er af kan halen maar ook wat ik het beste kan gebruiken om het blokje weer vast te zetten. Er zitten voor zover ik kan voelen geen haakjes of iets dergelijks waar het blokje in klemt dus het lijkt alleen gelijmd te zitten. Is het dan ook verstandig om de rest opnieuw vast te zetten?
Het betreft dus onderdeel '10' in onderstaande afbeelding wat los is geraakt van de achterbumper:
Het betreft dus onderdeel '10' in onderstaande afbeelding wat los is geraakt van de achterbumper:

Zoek even op Youtube naar het monteren van een trekhaak op deze auto (of soortelijke modellen). Daarin kun je meestal mooi zien hoe de bumper los moet.la_fusion schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:38:
Bij de C4(2013 hatchback) van mijn vriendin is 1 van de parkeersensoren aan de achterkant naar binnen gedrukt en inmiddels is de sensor met het 'blokje' waar hij aan de bumper zit geplakt? volledig los. Nu zoek ik sowieso een guide/handleiding hoe ik de bumper er af kan halen maar ook wat ik het beste kan gebruiken om het blokje weer vast te zetten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@Mlazurro Wat JGC al zei, ga eens kijken naar een goede gebruikte motor. Die 10.000 euro voor een vervangende motor is voor een spiksplinternieuwe van Citroën waarschijnlijk en zelfs dan vind ik dat heel erg veel geld.
Een goede gebruikte motor is een fractie daarvan incl. inbouwen.
Een goede gebruikte motor is een fractie daarvan incl. inbouwen.
Nou de laatste indicatie is dat ie week 40 komt voor wie dat interessant vindtDonderstraaltje schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:05:
Is een DS nog een citroen of hoort dat toch echt in een "Het grote DS topic" welke ik niet vinden kan/is er niet
Ik ga over 12 weken...
Tot nu toe pas 3x die niet e-tense versie ervan zien rijden, geheel toevallig gisteren een zwarte direct achter mij op de A5 bij Haarlem!
Ik zou in ieder geval afscheid nemen van deze auto ...Mlazurro schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:54:
Ik deel hier even snel mijn ervaring met mijn C4 Grand Picasso 1.6 Bluehdi EAT6 (2017).
Opnieuw k*t.
Opnieuw, inderdaad, k*t.
Heb zelf net exact dezelfde auto, uit hetzelfde bouwjaar, verkocht met 150.000 km op de teller. Kapotte turbo gehad en veel problemen met het Ad-blue systeem. Hier is uiteindelijk de Ad-blue tank vervangen. Dit schijnt ook een zeer bekend euvel te zijn, dus als je dat nog niet hebt gehad dan is de kans groot dat dit ook nog staat te gebeuren. Er werd bij inruilen specifiek naar gevraagd of er problemen met dit systeem waren. Ook het onderhoud aan het roetfilter vond ik zeer prijzig, en dan was hij nog niet eens vervangen.
Dat je eenzelfde praktische auto gaat vinden is bijna uitgesloten, want wat is/was het een fijne auto. Het gemak en de ruimte ga je bijna nergens anders terug vinden ...
Succes met dit probleem !
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
Woensdag aanstaande wordt mijn Citroen DS DS3 geleverd, verzekeringspapieren met kenteken erop al binnen.Donderstraaltje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:01:
[...]
Nou de laatste indicatie is dat ie week 40 komt voor wie dat interessant vindt
Tot nu toe pas 3x die niet e-tense versie ervan zien rijden, geheel toevallig gisteren een zwarte direct achter mij op de A5 bij Haarlem!
Grappig genoeg behoorlijk in prijs gedaald als ik het bij de RDW opzoek... met de PDF erbij kan ik ook de prijs niet samenstellen. Een onbeschreven tussentijdse prijsdaling?. Weet niet wat anders nog meer een prijsdaling kan veroorzaken? Wel blij ermee want de bijtelling was al meer dan behoorlijk.
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
@CriticalHit_NL Ik heb hem gezien, helaas geen Citroën meer in bezit momenteel maar wil hier wel een grote kanttekening bij zetten wat voor elke auto geldt; Onderhouden.
Deze BX heeft een anti roest behandeling ondergaan ( dubieus of het de juiste is aldus Joep maar het werkt schijnbaar ) en veel onderhoud gehad.
Zelfs de eigenaar geeft toe dat het financieel niet rendabel is maar puur liefde voor de auto.
Dus klasse naar de eigenaar(s) en niet zo zeer het merk. ( ook sommige alfa romeo sud's zijn momenteel nog op de weg in deze huidige wereld )
#Zure rant off
Deze BX heeft een anti roest behandeling ondergaan ( dubieus of het de juiste is aldus Joep maar het werkt schijnbaar ) en veel onderhoud gehad.
Zelfs de eigenaar geeft toe dat het financieel niet rendabel is maar puur liefde voor de auto.
Dus klasse naar de eigenaar(s) en niet zo zeer het merk. ( ook sommige alfa romeo sud's zijn momenteel nog op de weg in deze huidige wereld )
#Zure rant off
Diepe buiging voor die BX!CriticalHit_NL schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:05:
YouTube: Citroën BX 14E – 1988 – 1.167.645 km - Klokje Rond
Hier is de BX Chiq (1991) in 2008 helaas op de sloop beland.
Roest bij de A-stijl aan het dak en een deur die er bijna uitviel.
Een geplofte koppakking deed haar uiteindelijk de das om.
Met net geen 4 ton op de teller.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aipMBMBPp5lioF2Vt7FXpkpg.jpg?f=user_large)
(dit was/is trouwens ook het geval bij mijn Xantia, maar daar heb ik inmiddels een stukje staal ingelast.
De dame in betere tijden (~1999):
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HEWQYJfrIq8yJXcO3h1FCpcz.jpg?f=user_large)
Edit:
Iemand nog een foto van nummer 62?
:strip_exif()/f/image/VbtadRTvbgLwpK3LT8RhACRw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door LooneyTunes op 22-12-2023 20:57 ]
Present. Alleen geen hybrid, maar een 1.2. Ook nog maar kort in bezit. De oude C3 was wel redelijk aan vervanging toe en deze was binnen budget nu.DVX73 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:46:
Denk dat de kans vrij klein is dat er een C5 X bezitter hier op het forum zit.
Er zijn er minder dan 400 verkocht in Nederland.
Met het koude weer heeft mijn C4 Berline wat vreemde dingen
Vanochtend werkte mijn elektrische raam niet bij de bestuurdersdeur.
En wat ik erger vind; Als ik de auto op slot doe met de centrale deurvergrendeling, dan gaat blijkbaar de deur rechtsachter niet op slot en ontgrendelen alle deuren als ik die deur open.
Iemand een idee wat dat kan zijn? De deur zelf gaat zonder moeite open en dicht.
Vanochtend werkte mijn elektrische raam niet bij de bestuurdersdeur.
En wat ik erger vind; Als ik de auto op slot doe met de centrale deurvergrendeling, dan gaat blijkbaar de deur rechtsachter niet op slot en ontgrendelen alle deuren als ik die deur open.
Iemand een idee wat dat kan zijn? De deur zelf gaat zonder moeite open en dicht.
Gister haalde ik de ijsdeken van de voorruit en wilde die in de kofferbak leggen, zat de klep dichtgevroren. Kwam wel van het slot af, maar wilde niet open. Dus naar werk gereden met het 'kofferklep open' alarmpje
Ik had vanmorgen verdomd veel power nodig om uit het parkeervak te komen ineens, gisteren niks aan het handje. En als ik gas los remt de auto merkbaar harder af, gewoon hele koude vloeistoffen dacht ik. De koelvloeistof stond na 2km al op 3 streepjes terwijl dat normaal toch zeker 6-7km duurt met deze omstandigheden (heb de auto al ruim 8 jaar dus inmiddels kan ik op de centimeter nauwkeurig zeggen wanneer dit is)
Stap de auto dus uit, ruik ik een brandluchtje en de achterwielen waren warm ondanks dat het -8 was. Denk dat de handrem blijft hangen....
Bijzonder, afgelopen zomer nieuwe remklauw rechtsachter gehad (linksachter een paar jaar terug al), dus je zou denken dat alles soepel is en een handremkabel die op zijn eind is ook wel opgevallen was bij die werkzaamheden.
Ik had vanmorgen verdomd veel power nodig om uit het parkeervak te komen ineens, gisteren niks aan het handje. En als ik gas los remt de auto merkbaar harder af, gewoon hele koude vloeistoffen dacht ik. De koelvloeistof stond na 2km al op 3 streepjes terwijl dat normaal toch zeker 6-7km duurt met deze omstandigheden (heb de auto al ruim 8 jaar dus inmiddels kan ik op de centimeter nauwkeurig zeggen wanneer dit is)
Stap de auto dus uit, ruik ik een brandluchtje en de achterwielen waren warm ondanks dat het -8 was. Denk dat de handrem blijft hangen....
Bijzonder, afgelopen zomer nieuwe remklauw rechtsachter gehad (linksachter een paar jaar terug al), dus je zou denken dat alles soepel is en een handremkabel die op zijn eind is ook wel opgevallen was bij die werkzaamheden.
[ Voor 40% gewijzigd door FastFred op 09-01-2024 11:02 ]
De kabel van de handrem is dan waarschijnlijk vastgevroren. Enige manier om problemen te voorkomen is deze niet gebruiken en dus de auto in versnelling te zetten als je deze parkeert.FastFred schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:51:
Gister haalde ik de ijsdeken van de voorruit en wilde die in de kofferbak leggen, zat de klep dichtgevroren. Kwam wel van het slot af, maar wilde niet open. Dus naar werk gereden met het 'kofferklep open' alarmpje![]()
De kabel zelf zal niet snel vastvriezen, de binnenkabel is daarop ontworpen. Wat wel kan is vastgevroren hevel of remblok.DVX73 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:51:
[...]
De kabel van de handrem is dan waarschijnlijk vastgevroren. Enige manier om problemen te voorkomen is deze niet gebruiken en dus de auto in versnelling te zetten als je deze parkeert.
Ik heb bij de 207SW ooit de remkabels vervangen omdat de hevel was losgegaan. Bleek een dichte remslang te zijn en een hevel op de remklauw die niet meer gangbaar was. Handremkabel had over de hele lengte iets van 5 scheuren in de mantel zitten, het metaal eronder was lekker roestig, maar de kabel zelf loopt nog door siliconenvet in een binnenmantel, daar komt geen water in.
Kwam het topic weer tegen. Iets meer dan een jaar geleden is mijn C4GP de deur uit gegaan omdat mijn vrouw een nieuwe auto kreeg en ik een lease.
Zat pas te kijken op de site van het RDW en zag dat hij blijkbaar nog rijdt. Respect. Had het absoluut niet meer verwacht met alle problemen. Ben ook benieuwd of diegene het dopje tegen doorslaan van olie heeft gezien.
Twijfel nu dat ik niet weet wat ik met de zonneschermen heb gedaan eigenlijk. Denk dat ik ze er bij ingeleverd heb toen. Maar echt geen idee.
Zat pas te kijken op de site van het RDW en zag dat hij blijkbaar nog rijdt. Respect. Had het absoluut niet meer verwacht met alle problemen. Ben ook benieuwd of diegene het dopje tegen doorslaan van olie heeft gezien.
Twijfel nu dat ik niet weet wat ik met de zonneschermen heb gedaan eigenlijk. Denk dat ik ze er bij ingeleverd heb toen. Maar echt geen idee.
Ik heb de auto nu met de handrem eraf, in de versnelling, met de kont in de zon gezet, dat heeft na 2 uurtjes toch al verbetering gebracht hij remt niet meer merkbaar af maar rolt gewoon door nu. De ANWB heb ik gebeld, hun wachttijd is momenteel 4 uur en hun tip was om de motor te starten en met de voetenverwarming op standje bbq een uur stationair laten draaien....
Weet iemand hier nog een oplossing, ik probeer onze Citroën van een nieuwe firmware te voorzien. (Cactus van 5 jaar oud)
VIa https://www.citroen.nl/aanschaf/map-update.html kan ik de VIN nummer invullen en dan krijg ik de melding dat ik kan updaten en mogelijkheid om software te downloaden.
Dat lukt en installeren ook, dan het VIN nummer invullen krijg ik de melding dat er een update is. Als ik dan doorklik naar downloaden krijg ik de melding dat er geen internet verbinding is. Ik heb het nu op meerdere computer geprobeerd. Zijn er nog tips? (hij heeft nog nooit een update gehad volgens mij ondanks het verzoek bij de onderhoudsbeurten om dit uit te voeren. Het is een bedrijfsauto.)
VIa https://www.citroen.nl/aanschaf/map-update.html kan ik de VIN nummer invullen en dan krijg ik de melding dat ik kan updaten en mogelijkheid om software te downloaden.
Dat lukt en installeren ook, dan het VIN nummer invullen krijg ik de melding dat er een update is. Als ik dan doorklik naar downloaden krijg ik de melding dat er geen internet verbinding is. Ik heb het nu op meerdere computer geprobeerd. Zijn er nog tips? (hij heeft nog nooit een update gehad volgens mij ondanks het verzoek bij de onderhoudsbeurten om dit uit te voeren. Het is een bedrijfsauto.)
Zoek even naar Citroen Update Setup_0.1.24 , gaat alles vanzelf.
https://d1tik0o5ahgjm.clo...n_Update_Setup_0.1.24.exe
[ Voor 37% gewijzigd door d-super op 09-01-2024 22:35 ]
Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024
Die heb ik dus gedownload na het VIN nummer ingevoerd te hebben. Na installatie en VIN nummer invullen zegt hij dat er een update is. Maar dan bij download blijft hij zeggen dat ik geen internet heb.d-super schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:01:
Zoek even naar Citroen Update Setup_0.1.24 , gaat alles vanzelf.
Zelfde hier met mijn 2002 206. Ding was echt afgeschreven naar mijn mening.Arunia schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:00:
Kwam het topic weer tegen. Iets meer dan een jaar geleden is mijn C4GP de deur uit gegaan omdat mijn vrouw een nieuwe auto kreeg en ik een lease.
Destijds ingeruild voor een 2012 208 e-HDI.
Heeft nog iemand jaren mee gereden. Is pas in 2020 gesloopt ofzo dacht ik. Dus een jaar of 4 later.
De 2006 C5 Exclusive van mn ouders was zo lek als een mandje.
Pa heeft de kachel er nog in gezet de dag voor inruil omdat er een plas water rechtsachter in stond.
De volgende eigenaar heeft hem pas een paar maanden geleden ingeruild. Wel weinig mee gereden moet ik zeggen.
Wij stonden met het ding stil in midden Zweden met een vast gelopen rem etc. Toen was het moment om afscheid te nemen.
Ook nog jaren mee doorgereden door de nieuwe eigenaar blijkbaar.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Cheeky vraag maar heb je een achteruitrijcamera die ook aan de zijkanten werkt? Dus de 180 graden versie?Goof2000 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:38:
Weet iemand hier nog een oplossing, ik probeer onze Citroën van een nieuwe firmware te voorzien. (Cactus van 5 jaar oud)
If so wil ik graag je VIN hebben (mag via PB)
Ik probeer die camera op m'n 208 te monteren en die van de cactus lijkt te passen...
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Ik heb al 1000 keer de achteruitrij camera gebruikt, maar geen idee of die 180 graden is.Csotranme schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:36:
[...]
Cheeky vraag maar heb je een achteruitrijcamera die ook aan de zijkanten werkt? Dus de 180 graden versie?
Ik probeer die camera op m'n 208 te monteren en die van de cactus lijkt te passen...
Moet ook zeggen dat ik het meer op de spiegels doe en de camera gebruik voor paaltjes, rommel en hoever ik kan gaan. Morgen maar eens testen, als iemand kan helpen aan de update zit ik er morgen wel ff in. 🤣
Dan heb ik deze nog voor je, is wel in het Frans maar wijst zich vanzelf,Goof2000 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:42:
[...]
Die heb ik dus gedownload na het VIN nummer ingevoerd te hebben. Na installatie en VIN nummer invullen zegt hij dat er een update is. Maar dan bij download blijft hij zeggen dat ik geen internet heb.
https://github.com/bagou9...rise)_v1.5.2.rar?raw=true
Tevens de link naar het forum.
https://www.forum-peugeot...v1-5-2-15-10-2021.119707/
En als laatste, https://sites.google.com/view/nac-rcc/system/nac
[ Voor 21% gewijzigd door d-super op 10-01-2024 20:25 ]
Wat is het risico van het delen van een VIN code?Csotranme schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:36:
[...]
Cheeky vraag maar heb je een achteruitrijcamera die ook aan de zijkanten werkt? Dus de 180 graden versie?
Ik zal zo even kijken wat ik op mijn scherm zie, misschien kan ik een foto maken.
Het "risico" is dat degene waar je het mee deelt precies weet welke opties je auto heeft in de PSA servicebox.Goof2000 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:48:
[...]
Wat is het risico van het delen van een VIN code?
Ik zal zo even kijken wat ik op mijn scherm zie, misschien kan ik een foto maken.
Want dat is wat hij wil: kijken welke camera er oorspronkelijk op jouw cactus zit zodat hij naar hetzelfde onderdeelnr kan zoeken.
Dit is een foto van wat ik zie als ik achteruit rij: :strip_exif()/f/image/YX0YSgtxg2hcLELqCJy0ECdb.jpg?f=fotoalbum_small)
VIN code via de PB verstuurd.
:strip_exif()/f/image/YX0YSgtxg2hcLELqCJy0ECdb.jpg?f=fotoalbum_small)
VIN code via de PB verstuurd.
[ Voor 3% gewijzigd door Goof2000 op 11-01-2024 22:17 ]
Ah kijk! Dat is inderdaad de 180 versieGoof2000 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:13:
Dit is een foto van wat ik zie als ik achteruit rij: [Afbeelding]
Die wil ik dus ook op m'n 208 aan de praat krijgen.
En wat @_JGC_ zegt kan ik dan de complete configuratie zien qua opties en onderdelen van je auto en dus welke camera/onderdeel erin zit en hoe aangesloten.
Je VIN is net iets als je kenteken. Kan iedereen zien op straat.
Hij is ook af te lezen in je vooruit aan de bestuurderskant
Inmiddels gedownload en ik heb een RAR file en een key, nu even kijken hoe ik dat op een USB en de firmware geüpdatet krijg.d-super schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:16:
[...]
Dan heb ik deze nog voor je, is wel in het Frans maar wijst zich vanzelf,
https://github.com/bagou9...rise)_v1.5.2.rar?raw=true
Tevens de link naar het forum.
https://www.forum-peugeot...v1-5-2-15-10-2021.119707/
En als laatste, https://sites.google.com/view/nac-rcc/system/nac
Ik denk de SWL map, Update.xml en de licence key op een USB zetten. Gaan we morgen proberen.
Klopt! Formateer hem wel even als fat32.Goof2000 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:27:
[...]
Inmiddels gedownload en ik heb een RAR file en een key, nu even kijken hoe ik dat op een USB en de firmware geüpdatet krijg.
Ik denk de SWL map, Update.xml en de licence key op een USB zetten. Gaan we morgen proberen.
Zet de SWL map direct op de USB stick samen met de license file etc.
Kan zijn dat het nog niet werkt. Zorg dan even dat je de radio met wifi (mag mobiele hotspot zijn) verbindt.
Mbt tot verbinding met internet en C4 cactus heb ik deze instructie gevonden: https://c4cactusclub.nl/fan/cactus-verbinden-met-internet/
Ik laat nog weten of het gelukt is.
Yep! Dat is één van de mogelijkheden jaGoof2000 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:42:
Mbt tot verbinding met internet en C4 cactus heb ik deze instructie gevonden: https://c4cactusclub.nl/fan/cactus-verbinden-met-internet/
Zo moet het goed komen.
Ik heb overigens de downloads voor firmware beschikbaar (direct van PSA) mocht iemand ze willen hebben.
Gaat dan om de NAC (met navi) en RCC (zonder navi) systemen dus vanaf grofweg bouwjaar laat 2015+
Laatste kaarten voor de navigatie (link van TomTom) heb ik ook maar geen idee of ik die hier zo open en bloot mag delen van de modjes dus als dat niet zo is hoor ik het graag.
Gaat dan om de NAC (met navi) en RCC (zonder navi) systemen dus vanaf grofweg bouwjaar laat 2015+
Laatste kaarten voor de navigatie (link van TomTom) heb ik ook maar geen idee of ik die hier zo open en bloot mag delen van de modjes dus als dat niet zo is hoor ik het graag.
Citroen lijkt toch wel erg gevoelig voor vastzittende handrem tijdens vrieskou. Ik heb dit met diverse modellen al mee gemaakt.FastFred schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:51:
Gister haalde ik de ijsdeken van de voorruit en wilde die in de kofferbak leggen, zat de klep dichtgevroren. Kwam wel van het slot af, maar wilde niet open. Dus naar werk gereden met het 'kofferklep open' alarmpje![]()
Overigens is het probleem wat ik hierboven meldde vanzelf opgelost nu de temperatuur weer boven 0 is.
@Willem30 in bijna 9 jaar tijd nooit eerder gehad, altijd kunnen parkeren met de handrem.
Ik parkeer nu gewoon in de versnelling, handrem eraf. Moest gistermorgen ineens krabben, dan zet ik de ontwaseming op de voorruit aan, maar dat gaat lastig als de auto in de versnelling staat en ik buiten sta te krabben. Mijn parkeervak heeft een lichte helling. Dus in neutraal gezet, handrem erop, in 3 minuten ofzo de zijruiten gekrabd, deken van de ruit gehaald, wil ik wegrijden: handrem vast
Ik parkeer nu gewoon in de versnelling, handrem eraf. Moest gistermorgen ineens krabben, dan zet ik de ontwaseming op de voorruit aan, maar dat gaat lastig als de auto in de versnelling staat en ik buiten sta te krabben. Mijn parkeervak heeft een lichte helling. Dus in neutraal gezet, handrem erop, in 3 minuten ofzo de zijruiten gekrabd, deken van de ruit gehaald, wil ik wegrijden: handrem vast
[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 12-01-2024 08:47 ]
De C5-I en C5-II van destijds hadden ook zo'n mooi kwaaltje met vorst.
De elektrische spiegels vroren altijd vast
Naar mijn weten hadden die ook geen optie om het automatisch inklappen uit te zetten.
Wij hebben destijds een paar spiegel motortjes etc versleten en een buitentemperatuur sensor.
Pa dacht slim te zijn door heet water over de spiegel te gieten om hem te ontdooien
.
Gevolg was een buitentemperatuur van 40+ ofzo volgens de auto dus de verwarming deed het volgens mij toen ook niet meer
.
De elektrische spiegels vroren altijd vast
Naar mijn weten hadden die ook geen optie om het automatisch inklappen uit te zetten.
Wij hebben destijds een paar spiegel motortjes etc versleten en een buitentemperatuur sensor.
Pa dacht slim te zijn door heet water over de spiegel te gieten om hem te ontdooien
Gevolg was een buitentemperatuur van 40+ ofzo volgens de auto dus de verwarming deed het volgens mij toen ook niet meer

De handrem van mijn DS3 vriezen ook snel vast (nu al twee keer gebeurd), dus als er vorst voorspeld ik zet ik 'm altijd in de versnelling weg.
Heb het bij andere auto's nog nooit gehad, ook niet bij de Peugeots (306 en 206) die ik in een grijs verleden heb gehad.
Heb het bij andere auto's nog nooit gehad, ook niet bij de Peugeots (306 en 206) die ik in een grijs verleden heb gehad.
Zijn hier ook C5X bezitters? Zouden jullie voor de PHEV kunnen aangeven wat je (voorjaar / zomer) voor elektrisch bereik haalt? Is 50km (hoofdzakelijk 100 km/u) dan mogelijk of een utopie?
Het wordt me op internet niet helemaal duidelijk of de vermelde accu capaciteit (12.4kwh) nu bruto of netto (praktisch bruikbaar) is.
Het wordt me op internet niet helemaal duidelijk of de vermelde accu capaciteit (12.4kwh) nu bruto of netto (praktisch bruikbaar) is.
Goedemorgen allemaal,
Ik heb Citroën C3 2021 feel op het hoog. Graden jullie de C3 aan of moet ik het vermijden?
Ik heb Citroën C3 2021 feel op het hoog. Graden jullie de C3 aan of moet ik het vermijden?
@Dutchredgaming als die een beetje leuk aangekleed is geen enkel probleem. Wil je een aanhanger kunnen trekken dan zou ik verder kijken, zo'n C3 mag net een fietsendrager aan.
En bij iedere beurt opletten dat er exact de juiste olie in gaat, ook de dealers gooien er gewoon zomaar wat in vaak. De verkeerde olie in deze motoren vreet je distributieriem kapot met motorschade/nieuwe motor tot gevolg.
Ik heb vorig jaar zelf een paar dagen in een splinternieuwe C3 met 83pk gereden maar ik vond het niks aan eigenlijk, de motor heeft nergens in het toerenbereik echt vermogen en het bochtenwerk is heel wazig, alsof het stuur niet aan de wielen vastzit, het schakelen is met een hele lange slag, de 6e versnelling is lastig in te schakelen ik botste telkens op de 'gate' tussen 4e en 6e versnelling als ik van de 5e naar de 6e wilde.
En als je de auto parkeert, handrem erop, versnelling in vrij, koppeling loslaten dan schakelt start-stop de motor uit om die vervolgens weer te starten als je je gordel los maakt, waarna jij 2 seconden later de motor weer uit zet door de sleutel uit het contact te halen...
En bij iedere beurt opletten dat er exact de juiste olie in gaat, ook de dealers gooien er gewoon zomaar wat in vaak. De verkeerde olie in deze motoren vreet je distributieriem kapot met motorschade/nieuwe motor tot gevolg.
Ik heb vorig jaar zelf een paar dagen in een splinternieuwe C3 met 83pk gereden maar ik vond het niks aan eigenlijk, de motor heeft nergens in het toerenbereik echt vermogen en het bochtenwerk is heel wazig, alsof het stuur niet aan de wielen vastzit, het schakelen is met een hele lange slag, de 6e versnelling is lastig in te schakelen ik botste telkens op de 'gate' tussen 4e en 6e versnelling als ik van de 5e naar de 6e wilde.
En als je de auto parkeert, handrem erop, versnelling in vrij, koppeling loslaten dan schakelt start-stop de motor uit om die vervolgens weer te starten als je je gordel los maakt, waarna jij 2 seconden later de motor weer uit zet door de sleutel uit het contact te halen...
[ Voor 48% gewijzigd door FastFred op 16-01-2024 12:52 ]
Distribute riem wordt vervangen. Dus dat issues (behalve olie bijvullen) is verholpen.FastFred schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:22:
@Dutchredgaming als die een beetje leuk aangekleed is geen enkel probleem. Wil je een aanhanger kunnen trekken dan zou ik verder kijken, zo'n C3 mag net een fietsendrager aan.
Fietsendrager is maximaal wat ik tot u toe mogelijk ga doen.
@Dutchredgaming check dat er alleen deze olie in gaat (afhankelijk van welke 3 cylinder je hebt)
De 82pk versie mag deze oliespecs hebben
00W30 B71 2312 (C1C2)
EM:05W30 B71 2290
05W30 B71 2290 (C2)
EM:05W40 B71 2296
05W40 B71 2296 (A3B4)
En de 110 en 130pk mag alleen deze oliespec hebben
00W30 B71 2312 (C1C2)
Hou je je daar niet aan krijg je gezeik.
00W30 B71 2312 (C1C2)
05W30 B71 2290 (C2)
05W40 B71 2296 (A3B4)
00W30 B71 2312 (C1C2)
[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 16-01-2024 12:27 ]
82pk feel c3 2021FastFred schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:27:
@Dutchredgaming check dat er alleen deze olie in gaat (afhankelijk van welke 3 cylinder je hebt)
00W30 B71 2312 (C1C2)
05W30 B71 2290 (C2)
05W40 B71 2296 (A3B4)
En de 110 en 130pk mag deze oliespec hebben
00W30 B71 2312 (C1C2)
Dank je wel!
Dit overzicht is iets verder uptodate. Moet je alleen wel weten welke motor je exact in de auto hebt
@FastFred las net dat je niet zo positief bent over de c3.
Mwah mooie wagen van binnen en buiten hoor. Maar het is niet mijn ding, ik hou van wat sportiever en strakker rijgedrag. En af en toe een aanhanger erachter is wel handig, maar het trekgewicht van een C3 houd op bij 450kg.
Ik ben een beetje aan het rondneuzen naar een vervanger voor mijn C4 Coupe, maar Citroën heeft niks meer dat daar in de buurt komt, het zijn alleen nog 3-cylinders en/of SUV's. Een fatsoenlijke hatchback of station met een degelijke krachtige motor is er niet meer, of je moet dieselen, of iets van 15 jaar terug kopen.
Ik ben een beetje aan het rondneuzen naar een vervanger voor mijn C4 Coupe, maar Citroën heeft niks meer dat daar in de buurt komt, het zijn alleen nog 3-cylinders en/of SUV's. Een fatsoenlijke hatchback of station met een degelijke krachtige motor is er niet meer, of je moet dieselen, of iets van 15 jaar terug kopen.
[ Voor 45% gewijzigd door FastFred op 16-01-2024 15:22 ]
Ik heb een C3 gehad en ik vind het een prima auto. De dingen die FastFred opsomt heb ik allemaal niet gehad. De auto reed wat mij betref prima, geen strepentrekker maar lekker comfortabel. De versnellingsbak schakelde bij mijn auto prima, nooit problemen gehad met schakelen, misschien een kwestie van wennen.Als ik dan een klein minpuntje moet opnoemen is het de kofferbak, die loopt niet over maar met d bank plat heb je weer ruimte genoeg. De distributieriem problemen zijn bij de 83 pk zo goed als niet aanwezig, de 110pk turbo versie is hier wat gevoeliger voor. Zoals bij alle moderne motoren is goed en op tijd onderhoud plegen van essentieel belang, of je nu een natte riem hebt of een distributieketting.
Had je de laatste (mk3) C3 gehad?d-super schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:52:
Ik heb een C3 gehad en ik vind het een prima auto. (...)
Dat is goed om te horen, ik vond misschien 83pk te weinig, maar ik rij meestal in de stad of op 80 wegen. Heel soms op snelwegen. Denk voor woon-werk, sport en familie verkeer wel voldoende is.De distributieriem problemen zijn bij de 83 pk zo goed als niet aanwezig, de 110pk turbo versie is hier wat gevoeliger voor. Zoals bij alle moderne motoren is goed en op tijd onderhoud plegen van essentieel belang, of je nu een natte riem hebt of een distributieketting.
Helaas woon in te ver om op de Autobahn te rijden om de maximale km/h te halen
Volgens mij flikkeren ze die laatste nu in alles wat ze daar binnenkrijgen. Ik krijg het bij mijn 206 1.4HDI ook als advies iig. Rijd nu al zo'n 60.000km op dat spul.FastFred schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:27:
00W30 B71 2312 (C1C2)
05W30 B71 2290 (C2)
05W40 B71 2296 (A3B4)
00W30 B71 2312 (C1C2)
Eurol Ultrance PSA 0W30 gaat er hier in. Soms van Eurol zelf, soms in whitelabel verpakking van Winparts.
Lang leve de mafkees die bedacht geeft om een distributieriem in de motor(olie) te laten draaien die langzaam oplost bij de verkeerde olie i.p.v. een distributieketting. (of distributieriem buiten de 'natte' motor)FastFred schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:27:
Ik had gehoord dat een distributieketting ook niet heilig is (kan breken, ect).LooneyTunes schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:50:
[...]
Lang leve de mafkees die bedacht geeft om een distributieriem in de motor(olie) te laten draaien die langzaam oplost bij de verkeerde olie i.p.v. een distributieketting. (of distributieriem buiten de 'natte' motor)
Disclamer: heb het gehoord en heb geen ervaring ermee.
Uiteraard kan alles kapot.Dutchredgaming schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 00:45:
Ik had gehoord dat een distributieketting ook niet heilig is (kan breken, ect).
Maar een riem die 'oplost' bij de verkeerde olie.....
/f/image/Pmumppg4v8FvdNQemNEfbOZm.png?f=fotoalbum_large)
https://www.bnnvara.nl/ka...eugeot-citroen-ds-en-opel
En natuurlijk de arbeid:
Bij mijn Xantia (16-klepper met dubbele nokkenas met een riem) vervang ik binnen een uur. (uiteraard als alles netjes los komt en er geen boutjes afbreken en in het blok blijven zitten, 't orgel is al bijna 25 jaar oud)
Bij de pure-tech 3-cilinder motortjes staat er 3 uur voor bij de garage.
Het ontwerp is hooguit niet erg handig, PSA/Stellantis had vantevoren kunnen bedenken dat mensen er niet 1 van de 5 goedgekeurde oliën in zouden gooien en wat de gevolgen daar van zijn. Kettingen was een drama en dit ook. Die droge riem was niks mis mee.LooneyTunes schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:50:
[...]
Lang leve de mafkees die bedacht geeft om een distributieriem in de motor(olie) te laten draaien die langzaam oplost bij de verkeerde olie i.p.v. een distributieketting. (of distributieriem buiten de 'natte' motor)
Behalve dit issue is het een prima motor. Ik snap alleen niet waarom we ooit gestopt zijn met prima betrouwbare droge distributieriemen te gebruiken die 10 jaar mee gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 17-01-2024 08:24 ]
Euh ja de werkplaats computer van Citroën zegt 3 uur ja. Maar die noemde ook 1 uur voor het vervangen van de hoogtesensor op mijn achteras. Terwijl ik die toch echt met een torx schroevendraaier in 10 minuten vervangen had buiten op de stoep.LooneyTunes schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 02:25:
En natuurlijk de arbeid:
Bij mijn Xantia (16-klepper met dubbele nokkenas met een riem) vervang ik binnen een uur. (uiteraard als alles netjes los komt en er geen boutjes afbreken en in het blok blijven zitten, 't orgel is al bijna 25 jaar oud)
Bij de pure-tech 3-cilinder motortjes staat er 3 uur voor bij de garage.
:strip_exif()/f/image/9VNL6TncfPEuM5ds700ASjsL.jpg?f=fotoalbum_medium)
Die tijd houd ook rekening met de werkorder bekijken, de sleutel pakken, naar de auto lopen, matje op de stoel, auto naar binnen en op de brug, benodigde onderdelen uit magazijn pakken, werk uitvoeren, afvoeren oude onderdelen, gedane werkzaamheden noteren, auto naar buiten, evt. nog door de wasstraat, etc.
[ Voor 34% gewijzigd door FastFred op 17-01-2024 09:20 ]
Ik ga goede olie gebruiken (niet van de Action bijvoorbeeld) en zuinig omgaan met een nieuwe distributieriem.LooneyTunes schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 02:25:
[...]
Uiteraard kan alles kapot.
Maar een riem die 'oplost' bij de verkeerde olie.....
[Afbeelding]
https://www.bnnvara.nl/ka...eugeot-citroen-ds-en-opel
(...)
De riem lost in principe niet op door de olie..............wel door de achter gebleven benzine en alcohol resten van de brandstof die in de olie oplossen door het rijden van vooral korte stukjes waarbij die resten niet verdampen uit de olie. De onderhoudsinterval van zwaar/stads verkeer is daarom veranderd naar 1x in de 12 maanden ipv 20000km. O ja, Ford heeft de 1.0 ecoboost en die heeft ook een natte riem. Het principe van een natte riem is gebaseerd op minder weerstand, dus minder verbruik, dus minder uitstoot.
Het gaat er niet om of de olie goed is, maar of het aan de specificaties voldoet.Dutchredgaming schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:53:
[...]
Ik ga goede olie gebruiken (niet van de Action bijvoorbeeld) en zuinig omgaan met een nieuwe distributieriem.
Je kunt vast hele goede synthetische Castrol olie voor VAG automobielen krijgen, maar als je die in een Ford Ecoboost of een PSA Puretech gooit is er niemand die garantie geeft op de riem.
Komt bij dat er ook brandstofresten en vocht in de olie terecht komt. De laatste jaren hebben fabrikanten de service intervals opgerekt naar 30.000km of 2 jaar, maar daar komen ze allemaal van terug. Meeste is 15.000-20.000km of 1 jaar inmiddels.
Ik heb een tijdje terug mijn 1.4HDI bij 26.000km een servicebeurt gegeven. Volgens de boordcomputer en de service documentatie kan die 30.000km rijden... ik doe het voortaan wel weer bij 20.000km.
't Lijkt wel of er een minimum van 1 uur is bij CitroënFastFred schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:22:
Maar die noemde ook 1 uur voor het vervangen van de hoogtesensor op mijn achteras. Terwijl ik die toch echt met een torx schroevendraaier in 10 minuten vervangen had buiten op de stoep.
Veerpoot-retourslangetje vervangen bij het voorwiel bij de BX: ƒ160,- (toen ik nog geen Haynes had en peentjes zweette bij iedere druppel groene olie op de grond)
Later de andere kant vervangen voor nog geen ƒ15 voor het slangetje en incl krikken en wiel verwijderen nog geen 15 minuten werk.
Afgelopen zomer ook nog bij de Xantia gedaan. De retourslangetjes kosten inmiddels iets van €35 €42 + €5 voor de klem maar het werk is het zelfde als bij de BX. De dealer zal daar nu ook nog wel een uurtje werkplaatstarief voor schrijven.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DI4s1qh9zQlnFZba7UAI7EAV.jpg?f=user_large)
Vandaag mijn Citroen C3 (2021 Feel) opgehaald.
Zal mijn oude auto van 19 jaar wel missen, maar de C3 is wel een leuke upgrade moet goede radio, comfort en nieuwere auto. Hopelijk kan ik ook net zo lang genieten als mijn oude autootje zonder of weinig onderhoudskosten.
Zal mijn oude auto van 19 jaar wel missen, maar de C3 is wel een leuke upgrade moet goede radio, comfort en nieuwere auto. Hopelijk kan ik ook net zo lang genieten als mijn oude autootje zonder of weinig onderhoudskosten.
Vorige week moest onze auto (Spacetourer 2019, 1.2 puretech) naar de garage voor een periodieke onderhoudsbeurt. Niks noemenswaardig kwam eruit, al werd er geadviseerd om de distributieriem te vervangen.
Ik stond er wel versteld van omdat de auto maar nog geen 75000km heeft gelopen.
Gelukkig viel het vervangen van de riem onder garantie van Citroen.
Ik stond er wel versteld van omdat de auto maar nog geen 75000km heeft gelopen.
Gelukkig viel het vervangen van de riem onder garantie van Citroen.
Die riem lost wél op door de olie.d-super schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:52:
De riem lost in principe niet op door de olie..............wel door de achter gebleven benzine en alcohol resten van de brandstof die in de olie oplossen door het rijden van vooral korte stukjes waarbij die resten niet verdampen uit de olie. De onderhoudsinterval van zwaar/stads verkeer is daarom veranderd naar 1x in de 12 maanden ipv 20000km. O ja, Ford heeft de 1.0 ecoboost en die heeft ook een natte riem. Het principe van een natte riem is gebaseerd op minder weerstand, dus minder verbruik, dus minder uitstoot.
Olie heeft een smerende, maar ook een reinigende werking. In de zoektocht naar meer efficientie en minder interne wrijving en minder uitstoot is er gekozen voor een distributieriem door olie. Want kettingen bleken teveel problemen op te leveren (met name door mensen die te lang wachten met een oliebeurt), dus dan maar terug naar de riem en die dan door olie laten lopen.
Een normale distributieriem lost op in olie, dus die riem heeft een speciale coating gekregen die de riem moet beschermen. De olie heeft vervolgens een speciale toevoeging gekregen zodat die coating niet aangevreten wordt. Ga je dan olie in je blok gooien die die toevoeging niet heeft dan wordt die coating op de riem en vervolgens de riem zelf aangevreten.
Heeft geen biet te maken met benzine en alcohol.
Heeft wel degelijk met olievervuiling te maken, dit is juist de reden dat de olieverversing interval is vervroegd naar 1x per jaar ipv 20000km bij "zware"omstandigheden, ook met de juiste olie.
https://www.amt.nl/70626/...weer-opgerekt-hoe-kan-dat
https://www.amt.nl/70626/...weer-opgerekt-hoe-kan-dat
[ Voor 23% gewijzigd door d-super op 07-02-2024 21:24 ]
Is er een Tweaker in de provincie Zuid Holland met apparatuur om een cd-wisselaar optie te activeren in een C4? #andersnaardedealer
Naar wat voor ervaring ben je op zoek? Eruit halen is prima te doen door een spijker in elk van die gaten links en rechts te duwen. Je pakt 'm er dan zo uit. Wel gebruikt citroen eigen stekkers ipv de iso stekkers, maar hier zijn verloopjes voor te krijgen.
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
De radio lijkt aan zijn eind, ontvangst wordt steeds slechter. Diverse antennes geprobeerd, helpt niet.
De cd speler loot halverwege de cd zo heet, dat ook die muziek stopt.
Een andere radio kan vast wel. Maar dan raak je toch ook de boordcomputer kwijt?
De cd speler loot halverwege de cd zo heet, dat ook die muziek stopt.
Een andere radio kan vast wel. Maar dan raak je toch ook de boordcomputer kwijt?
Daar dacht ik ook aan, maar dan voor het geheel over de hele lengte tussen de wielen.Meloenen schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:39:
Dat is een stoot- of zijstrip.
Misschien dat dat kleine stukje een eigen naam had.
Vandaar mijn vraag.
onderdeelnummer 8544 87LooneyTunes schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:18:
[...]
Daar dacht ik ook aan, maar dan voor het geheel over de hele lengte tussen de wielen.
Misschien dat dat kleine stukje een eigen naam had.
Vandaar mijn vraag.
BESCHERMING
LINKS
FZL- - GRIJS ORKAAN
- BUMPERS
Deze week de achterste remleidingset verwijderd van de Xant.
Er was lekkage bij het 'K-blokje' (niet het blokje zelf, maar bij de wartel van de linker remleiding) en dat vinden ze bij de APK niet fijn.
:strip_exif()/f/image/ESf579Z5oK6thVtXzOZd7mcw.jpg?f=fotoalbum_large)
(hier is het blokje reeds schoongemaakt met een staalborstel)
Maar door dat te doen kom je wel achter de harde waarheid van LHM-Citroëns.
Ga je naar de plaatselijke Van Mossel (toch geen kleintje) om van die rubbertjes te halen die om de LHM leiding gaat onder de wartel. Komt er zo'n "jong gastje" (ik schat 'n toch wel 30+) die wezenloos is gaan zoeken in schema's om maar een partnumer te kunnen vinden. (uiteraard hebben ze geen enkele voorraad) en na vele minuten zoeken niets kunnen vinden. Ging ik weer. (uiteraard hebben de gangbare auto-onderdeelboeren (Fource, Parts Point etc) niets op gebied van LHM, behalve de olie).
De nieuwe voorgevormde remleiding (RVS) komt van een BX-leverancier en de rubbertjes van een Eenden-boer (Eenden die een upgrade hebben met schijfremmen gebruiken LHM).
De remklauwen zijn gelukkig nog gewoon leverbaar bij Winparts.
Maar Citroën zelf kunnen we (in ieder geval in de omgeving van Hoorn) opgeven. De kennis is vertrokken met de oudere werknemers die waarschijnlijk te duur waren geworden.
Zaterdag alle nieuwe onderdelen weer monteren en maandag APK.
Op naar de volgende 2,5 ton.
Er was lekkage bij het 'K-blokje' (niet het blokje zelf, maar bij de wartel van de linker remleiding) en dat vinden ze bij de APK niet fijn.
:strip_exif()/f/image/ESf579Z5oK6thVtXzOZd7mcw.jpg?f=fotoalbum_large)
(hier is het blokje reeds schoongemaakt met een staalborstel)
Maar door dat te doen kom je wel achter de harde waarheid van LHM-Citroëns.
Ga je naar de plaatselijke Van Mossel (toch geen kleintje) om van die rubbertjes te halen die om de LHM leiding gaat onder de wartel. Komt er zo'n "jong gastje" (ik schat 'n toch wel 30+) die wezenloos is gaan zoeken in schema's om maar een partnumer te kunnen vinden. (uiteraard hebben ze geen enkele voorraad) en na vele minuten zoeken niets kunnen vinden. Ging ik weer. (uiteraard hebben de gangbare auto-onderdeelboeren (Fource, Parts Point etc) niets op gebied van LHM, behalve de olie).
De nieuwe voorgevormde remleiding (RVS) komt van een BX-leverancier en de rubbertjes van een Eenden-boer (Eenden die een upgrade hebben met schijfremmen gebruiken LHM).
De remklauwen zijn gelukkig nog gewoon leverbaar bij Winparts.
Maar Citroën zelf kunnen we (in ieder geval in de omgeving van Hoorn) opgeven. De kennis is vertrokken met de oudere werknemers die waarschijnlijk te duur waren geworden.
Zaterdag alle nieuwe onderdelen weer monteren en maandag APK.
Op naar de volgende 2,5 ton.
[ Voor 5% gewijzigd door LooneyTunes op 05-07-2024 01:26 ]
Ook voor nieuwere citroentjes schiet het hier in Almere bij de dealer niet op. We hadden raamschade, dus autotaalglas heeft de gehele voorruit vervangen, sindsdien weigert de TomTom connected Navigatie (C3 Aircross) de dure (99 € per jaar) file en wegomlegging informatie te gebruiken.
Vanmorgen bij grote onderhoudsbeurt gemeld, gast staat me wezenloos aan te staren, heeft geen idee, heeft uiteindelijk mijn verzoek (bij heel langzaaaaaaaaam dicteren) opgeschreven, ik verwacht niet dat het werkt als ik hem vanmiddag ophaal
Vanmorgen bij grote onderhoudsbeurt gemeld, gast staat me wezenloos aan te staren, heeft geen idee, heeft uiteindelijk mijn verzoek (bij heel langzaaaaaaaaam dicteren) opgeschreven, ik verwacht niet dat het werkt als ik hem vanmiddag ophaal