Het grote Citroën topic

Pagina: 1 ... 48 ... 50 Laatste
Acties:
  • 253.561 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:52
@Kevin85 hoe beviel de auto het lange stuk voor de passagiers?
Deze zomer gaan we onze C4 (2022) naar Denemarken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-09 13:49
DVX73 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:36:
@Kevin85 hoe beviel de auto het lange stuk voor de passagiers?
Deze zomer gaan we onze C4 (2022) naar Denemarken.
Voor mijn vrouw en zoontje van 1 jaar was het prima, lekkere stille auto.
Elke twee uur laden was ook prima te doen aangezien onze kleine toch even eruit moest, half uurtje rond lopen en weer verder. Veel gebruik gemaakt van de Chargemap App die hielp met de juiste laadstations vinden, helaas wel 2x gehad dat het laadstation niet bereikbaar was door werkzaamheden. Hier houdt ik echter in mijn planning rekening mee door te zorgen dat de accu niet te leeg gaat (25%) en nooit de laatste optie neem.

Mijn vrouw wisselde geregeld van voor naar achteren en had genoeg ruimte. Ik kan mij wel voorstellen dat achterin zitten met een lengte van 1.90 of langer minder plezierig kan zijn.

Wat minder aangenaam was is de verwarming op ECO stand, die loopt niet constant en gaat soms uit waardoor het koud wordt, niet heel fijn met 5 graden buiten.

[ Voor 8% gewijzigd door Kevin85 op 11-05-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Kevin85 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:44:
[...]

Voor mijn vrouw en zoontje van 1 jaar was het prima, lekkere stille auto.
Elke twee uur laden was ook prima te doen aangezien onze kleine toch even eruit moest, half uurtje rond lopen en weer verder. Veel gebruik gemaakt van de Chargemap App die hielp met de juiste laadstations vinden, helaas wel 2x gehad dat het laadstation niet bereikbaar was door werkzaamheden. Hier houdt ik echter in mijn planning rekening mee door te zorgen dat de accu niet te leeg gaat (25%) en nooit de laatste optie neem.

Mijn vrouw wisselde geregeld van voor naar achteren en had genoeg ruimte. Ik kan mij wel voorstellen dat achterin zitten met een lengte van 1.90 of langer minder plezierig kan zijn.

Wat minder aangenaam was is de verwarming op ECO stand, die loopt niet constant en gaat soms uit waardoor het koud wordt, niet heel fijn met 5 graden buiten.
ECO stand heeft geen verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin85
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-09 13:49
Oid schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:50:
[...]

ECO stand heeft geen verwarming.
Dat is niet correct, die heeft hij wel, echter werkt hij een stuk langzamer.
Helaas valt hij alleen ook uit, wat ook niet de bedoeling kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Kevin85 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:44:
[...]

Dat is niet correct, die heeft hij wel, echter werkt hij een stuk langzamer.
Helaas valt hij alleen ook uit, wat ook niet de bedoeling kan zijn.
Ben toch wel benieuwd hoe dit zou moeten werken. (of dat de eco stand verschillend is per versie? ik heb modeljaar 2021)
Heb vanochtend een uur op ECO gereden en 28 graden gezet, zowel AC al zonder AC beide koude lucht en geen warmere auto.
Hoe ervaren andere dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 19:57
Nooit saai zo'n Citroën :D Een maandje voor de APK verloopt, hoor/voel ik vanmiddag ineens een knak in de stoel. En als ik nu gas geef dan komt de bestuurdersstoel links los van de rails lijkt het. Lijkt me een APK afkeur :P

Morgen maar 's ff zien of de garage er adhoc naar kijken kan, heb de auto nodig dit weekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:18
FastFred schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:48:
Nooit saai zo'n Citroën :D Een maandje voor de APK verloopt, hoor/voel ik vanmiddag ineens een knak in de stoel. En als ik nu gas geef dan komt de bestuurdersstoel links los van de rails lijkt het. Lijkt me een APK afkeur :P

Morgen maar 's ff zien of de garage er adhoc naar kijken kan, heb de auto nodig dit weekend
C4 1e generatie was het toch? Ik zit ook een beetje schuin naar Citroen te kijken als Peugeot rijder, naast een 307 uit de laatste bouwjaren lijkt me een eerste generatie C4 van 2008 of later me ook een goede optie.
Voordeel is dat de C4 doorloopt tot 2010, de 307 is al eerder vervangen door de 308. Ik heb een 207 met VTI motor gehad, dat doen we niet nog eens, dus geen 308 en ook geen 2e generatie C4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@_JGC_ Jep, C4 van het eerste bouwjaar, 2004 gebouwd, 2005 op kenteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
FastFred schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:24:
@_JGC_ Jep, C4 van het eerste bouwjaar, 2004 gebouwd, 2005 op kenteken.
Ah, met alle kinderziektes uit die tijd erbij.... was bij de 307 niet anders volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:53
_JGC_ schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:29:
[...]

Ah, met alle kinderziektes uit die tijd erbij.... was bij de 307 niet anders volgens mij.
Ik heb jaren een 307SW gehad (2.0 HDi). Dat was denk ik de beste auto die ik ooit gehad heb. Zonder moeite van 160k naar 320k gereden. Bij 310k begon het wel slechter te worden (EGR klep dat soort gezeik) en heb ik hem ingeruild voor een 407 (benzine). Dat was dan weer met stip de slechtste auto die ik ooit gehad heb, al vond ik hem er toen en nu nog steeds echt waanzinnig gaaf uitzien. Wat een slee, wat een comfort. Jammer dat hij oa. de versnellingsbak, ECU en bobine de geest gaven kort na elkaar en de auto daardoor onbetaalbaar en vooral onbetrouwbaar werd.

Daarna een eerste generatie C4 gehad uit 2005, niet mooi wel opvallend. Ook best wat gezeik. Toen een C4 type II gekocht die ik nu nog rijdt, positief is dat hij mijn caravan van 1500kg mag hebben. Voor de rest: na deze auto ga ik Japans rijden. Ik ben helemaal klaar met Frans en dan met name Citroën/Peugeot.

Over mijn 2CV denk ik nog na. Hij moet eind deze maand weer naar de taxatie, maar ik weet nog niet wat ik daarna wil. Dat heeft dan weer niets met Citroën of Frans te maken, ik heb hem nu een jaar of 13 en merk dat ik er minder en minder in rijdt (wat niet aan de 2CV ligt) en het ergens kriebelt om weer eens wat anders te hebben. Zou wel weer een BX willen, maar helaas zijn die amper tot niet verkrijgbaar in fatsoenlijke staat voor een leuke prijs. Met weemoed denk ik nog aan mijn BX TRD Turbo met GTI interieur O+

Overigens zegt het wel iets dat ik weg ga bij Frans, ik heb werkelijk vanaf dag 1 (meer dan 20 jaar geleden) Frans gereden. Met name Citroën, maar ook een aantal Peugeots. Maar als ik zie hoe vaak ik problemen had dan kijk ik echt jaloers naar andere automobilisten om mij heen.

[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 19-05-2023 08:53 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Diagnose: het stoelframe is gebroken, in de stoel zelf. Dat kan gemaakt worden, maar dan moet de stoel eruit en de stoel deels uit elkaar om te kunnen lassen. Het is net zo makkelijk als de stoel eruit is, er gewoon een andere in te zetten. Dus de garage gaat op zoek naar een vervanger.

En met hierboven, mijn C4 ook best veel geshit mee gehad. Het beste aan die auto is het zitcomfort en de 2-liter benzine motor, en 1600kg trek gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
FastFred schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:30:
Diagnose: het stoelframe is gebroken, in de stoel zelf. Dat kan gemaakt worden, maar dan moet de stoel eruit en de stoel deels uit elkaar om te kunnen lassen. Het is net zo makkelijk als de stoel eruit is, er gewoon een andere in te zetten. Dus de garage gaat op zoek naar een vervanger.

En met hierboven, mijn C4 ook best veel geshit mee gehad. Het beste aan die auto is het zitcomfort en de 2-liter benzine motor, en 1600kg trek gewicht.
Dat lijkt mij geen probleem om een vervanger te vinden, de type I is goed verkocht en ondertussen ook in grote getallen richting de sloop/onderdelen gegaan.

Scheelt een hoop werk als je een complete stoel + frame hebt, die draai je met een paar bouten los/vast als ik het mij goed herinner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Nou dat valt smerig tegen. Ik heb nu zelf maar ff een oproep op onderdelenlijn gezet. De garage heeft in heel Nederland welgeteld 1 bestuurdersstoel gevonden. In de verkeerde kleur, en ook met versleten bekleding. Voor 600 euro 8)7

Het is ook bekleding die niet veel voor komt. Zwart, met stoffen zitting en rugleuning, maar de zijkanten met leer en alcantara bekleed

[ Voor 23% gewijzigd door FastFred op 19-05-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
FastFred schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:25:
Nou dat valt smerig tegen. Ik heb nu zelf maar ff een oproep op onderdelenlijn gezet. De garage heeft in heel Nederland welgeteld 1 bestuurdersstoel gevonden. In de verkeerde kleur, en ook met versleten bekleding. Voor 600 euro 8)7

Het is ook bekleding die niet veel voor komt. Zwart, met stoffen zitting en rugleuning, maar de zijkanten met leer en alcantara bekleed
OKKKK.

Dan maar lassen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salento
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-09 10:53
Oid schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:36:
[...]

Ben toch wel benieuwd hoe dit zou moeten werken. (of dat de eco stand verschillend is per versie? ik heb modeljaar 2021)
Heb vanochtend een uur op ECO gereden en 28 graden gezet, zowel AC al zonder AC beide koude lucht en geen warmere auto.
Hoe ervaren andere dit?
Wij rijden enkel nog op de normaal/standaard stand. De airco aan (niet automatisch) op een lage ventilatiestand (ik geloof 1 fanblaadje op de display). Zonder automatische airco blijft de temperatuur goed en mijn ervaring is dat op deze wijze het weergegeven rijbereik (kilometers) constanter is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
Nou. Mijn bestuurdersstoel is geen probleem meer voor de APK nu :)

Was lastig te vinden, maar na een tip van een collega heb ik in Zuid Limburg een compleet interieur gevonden uit een C4 Coupe 'by Loeb'.

Dus vanochtend 9 uur in de auto, 2,5 uur heen, 2,5 uur terug en daarna op de oprit in iets meer dan een uurtje de voorstoelen en ook meteen de achterbank (want andere kleur) vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Dat vuile ondankbare Franse kreng. Verwen je d'r met een mooi interieur, 5 dagen later knapt de handrem af....

Auto staat nu bij de garage voor APK, onderhoudsbeurt en handrem fixen.

Heb een spiksplinternieuwe C3 Shine met 83pk mee. Eerste keer dat ik in een C3 rij, mooie auto, buiten en binnen. Maar totaal geen gevoel in de koppeling of in het stuur. Ik vind het ook nog steeds niks zo'n 3-cylinder. Laag in toeren is het niks, en bij hoge toeren is het nog steeds niks. En aan de trekhaak mag nog net een fietsendrager.

Ff duimen dat de kosten morgen meevallen, en dan nog mooi een jaartje of meer met de C4 Coupe rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@FastFred Handrem is waarschijnlijk niet eens gebroken maar een verstopte remslang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@_JGC_ handrem is bij mij mechanisch

Het handremkabeltje rechts is flink korter dan links. Als ik die spanner helemaal terug stel, de rechterkabel op z'n plek klik, weer op span en handrem aantrek dan schiet ie weer los. Of dit de oorzaak is, of het gevolg van iets anders geen idee. Heb de garage de foto laten zien en het interieur deels gedemonteerd gelaten. De werkplaats receptie dacht eerst dat er aan het achterwiel nog wel iets gesteld kon worden, maar de monteur zei direct dat dat niet ging, alle stel mogelijkheid zit hier. Misschien het linker kabeltje inkorten, maar de vraag is of de handrem links er dan niet permanent op staat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CcJGvJDHKibfVIPGsgqRiNS_JQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6V3mGWS6x1llHPrwMWJjVkr.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 25% gewijzigd door FastFred op 12-06-2023 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dat had ik ook met de 207. Je remslang is verstopt waardoor de ene kant niet genoeg mee komt en het plaatje scheef staat. Er is dan niet veel nodig om de kabel uit de klem te trekken.
Bij het lossen werkt het andersom, de remklauw kan z'n vloeistof niet terug drukken dus blijft staan, de hevel van je handrem dus ook.

2 nieuwe remslangen en hopen dat je remklauwen nog goed zijn. Gebroken remkabel moet ik nog tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@_JGC_ Hmm intresssant, de handrem is dus niet geheel mechanisch? Dat had ik er wel van begrepen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@FastFred Is een hevel op de remklauw. Die kan ook vast blijven zitten, maar is vaak gevolg van te lang doorrijden met verstopte remslangen.
Ik heb bij de 207 destijds nieuwe klauw gemonteerd en 2 remkabels, daarna ook de remslang links en toen was het goed.

Remschijven achter, ik blijf het ondingen vinden. Geef mij maar trommels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@_JGC_ Ok, maar verstopte remslangen. Kan dus ook betekenen dat ze morgen bij de APK op de rembank een remkracht verschil zien op de achteras?

2 jaar geleden heb ik nieuwe blokken en schijven achter gekregen. En er is linksachter een keer een nieuwe klauw opgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:11
_JGC_ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:39:
Remschijven achter, ik blijf het ondingen vinden. Geef mij maar trommels.
Werkt uitstekend hoor, schijven achter.
Zeker als de handrem voor zit ;) (alle hydropneumatische modellen)

Wat ook nog wel eens voorkomt: Schijven achter, met aan de binnenkant van de schijf een trommel voor de handrem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_-Yf7_AwSMIVwew14DgICORAAU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QHKedSv2Nstv8J2AtY6wpzHy.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door LooneyTunes op 12-06-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Dat inderdaad. Maar er zijn dus ook auto's die niet zo'n trommeltje hebben voor de handrem, maar waarbij de handrem de reguliere remblokken mechanisch bediend. En van wat ik dus begrijp, als er een remslang verstopt zit, komt de zuiger in de klauw niet goed terug en heeft dat dus ook effect op de mechanische bediening van de handrem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@LooneyTunes Bij PSA uit die tijd is het gewoon een hevel op de remklauw achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
FastFred schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:27:
maar waarbij de handrem de reguliere remblokken mechanisch bediend.
Klopt. Vorige week nog zo'n remklauw vervangen op mijn Xantia.
Daar was het cilindertje dat tegen de achterkant van de (LHM-aangedreven) remcilinder drukt vastgerot.
't Orgel bleef dus lichtjes remmen tijdens het rijden. (zo ga je wel lekker ongelijk door je remblokken heen :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
_JGC_ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:30:
@LooneyTunes Bij PSA uit die tijd is het gewoon een hevel op de remklauw achter.
Niet bij hydropneumatische modellen. (vanaf de 1966 DS)
Als je achterwielen blokkeert (handrem) en de auto in een versnelling zet, kan bij het zakken (waarbij de wielbasis enkele centimeters verandert) de motor gaan draaien. (een fractie, maar niet gezond voor de versnellingsbak en motor)
Daarom zitten ze daar dus op de voorwielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
LooneyTunes schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:15:
[...]

Als je achterwielen blokkeert (handrem) en de auto in een versnelling zet, kan bij het zakken (waarbij de wielbasis enkele centimeters verandert) de motor gaan draaien. (een fractie, maar niet gezond voor de versnellingsbak en motor)
Kan best, maar een C4 heeft een reguliere ophanging. Ze zijn door de jaren heen steeds meer naar Peugeot getrokken qua techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
LooneyTunes schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:15:
[...]

Ja leuk maar mijn C4 Coupe komt niet uit 1966 maar uit 2005 en wat JGC zegt, in die tijd had PSA dus blijkbaar een mechanische handrem die de reguliere remblokken op de achterrem gebruiken.

Ik neem aan dat er dus een rechtstreekse verbinding is tussen de mechanische handrem en de hydraulische voetrem, oftewel als je de handrem aantrekt dan beweegt de vloeistof in de leidingen mee. En als je de voetrem intrapt dan bewegen de handrem kabels ook mee?

[ Voor 16% gewijzigd door FastFred op 13-06-2023 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Nou het was niet de remslang helaas, was het maar zo'n feest. De remklauw is verrot en de remblokken die er 2 jaar geleden in zijn gekomen zijn he-le-maal op. Gek genoeg niks van gemerkt....

Dat + nieuwe voorbanden en wat klein grut zoals ruitenwisrubbers, uitlaat klemmetje, lampje en vloeistof v/d koppeling wisselen, onderhoudsbeurt toch weer 1700 euro.

Komt nog 700 euro extra bij als ik ook de: accu laat wisselen (vreemd, is 2,5 jaar oud), einddemper vervangen (4 jaar oud), stabi stokje vervangen, schokdemper linksachter, en v-bak kering links laat doen.

[ Voor 29% gewijzigd door FastFred op 13-06-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 12:06
Volgens mij had ik dit nog niet gepost hier in het topic:

Ik hoorde tijd terug geklots van vloeistof in mijn C4 uit 2007. Nu rij ik er de afgelopen tijd niet veel mee en gebruik ik zelden de kofferbak om er iets in te leggen. Op zoek gegaan naar het geklots en tot mijn schrik stond er een laag water in de bak waar het reservewiel in ligt. Het wiel zelf lag ook cm of 5 in het water.
Met veel moeite heb ik het water eruit gekregen en alles droog gemaakt. Daarna zag ik dat de plank (plus stuk bekleding wat er om heen zit) in de kofferbak aangetast is door vocht. Kratje boodschappen kan ik er niet meer opzetten. Ook zag ik klein beetje schimmelvorming op de rugleuning aan de kant van de kofferbak.
Dat kan ik wel vervangen maar nu denk ik dat water via niet meer zo goede raamrubbers langs het raam naar binnenkomt. Is het een idee om een klein gaatje te boren in de reservewielbak zodat vocht gewoon kan weglopen?
Met de warme weer heb ik wel dagje alle ramen open laten staan in hoop dat daardoor de vocht goed uit de auto trekt.

[ Voor 6% gewijzigd door Willem30 op 13-06-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Gaatje boren kan, maar los je de oorzaak niet mee op natuurlijk, vocht in je auto wil je hoe dan ook niet hebben want dat gaat alleen maar gedoe met schimmel geven en wazige elektronica storingen.

Het lastige is het lek zien te vinden, kan bij de radio-antenne lekken, bij achterlichten, raamrubbers, ventilatie openingen achter de bumper, afdichting van de achterklep etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@FastFred Snap je nu waarom ik zelf ben begonnen met sleutelen?

Serieuze bedragen... en omdat je blind af gaat op de garage en dat ding van servicebeurt/APK/reparatie naar servicebeurt/APK/reparatie rijdt heb je zelf niet eens in de gaten als er iets mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Nou ik had natuurlijk zelf vooraf ff de ruitenwisserbladen kunnen wisselen, en die kenteken verlichting wist ik ook al maanden van maar niks aan gedaan want dat is altijd zo'n gepriegel

Een einddemper en een accu wisselen lukt me nog wel. De rest mooi laten doen. Het enige dat ff zuur is is die remklauw, de voorbanden wist ik eigenlijk ook al wel dat die er bijna aan waren en de rest is onderhoudsbeurt en wat klein spul voor de APK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikislief
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 11:57
ik ga morgen naar een C4 kijken. Zijn er zaken waar ik niet moet vergeten op te letten / naar vragen? Hij is uit 2013, uit de VTi collection, en heeft een ton gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 21:13
rikislief schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:54:
ik ga morgen naar een C4 kijken. Zijn er zaken waar ik niet moet vergeten op te letten / naar vragen? Hij is uit 2013, uit de VTi collection, en heeft een ton gereden.
Als het een 1.2 3-cilinder is: Distributieriem?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:23
rikislief schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:54:
Dat is een storingsgevoelig blokje, onderhoudshistorie is dan erg belangrijk en of de riem nog goed in takt is.

CITROEN C4 HATCHBACK (2010 - 2015)
De 1.6 THP-motoren kennen problemen met de (oprekkende) distributieketting, doorslaande individuele bobines en inwendige vervuiling. Dit zijn gewoon zeer onderhoudsgevoelige motoren en het verdient aanbeveling deze alleen te kopen als er sprake is van een volledig sluitende onderhoudshistorie. De 1,2 liter driecilinder benzinemotoren zijn op zich heel betrouwbaar. De distributieriem in deze motoren wordt gesmeerd met motorolie. Daardoor is het absoluut noodzakelijk exact de voorgeschreven motorolie te gebruiken. Zo niet, dan kan het gebeuren dat de olie die riem aantast. Er kunnen dan stukjes rubber hun weg zoeken door de motor en op diverse plekken verstoppingen veroorzaken. Dus… bij aankoop controleren en eventueel preventief zowel die distributieriem als de motorolie vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Is een VTI, geen THP. Deelt wel wat problemen, dus goed luisteren bij koude start of je een ketting hoort rammelen. Bij eentje van 2013 verwacht ik geen overmatig olieverbruik meer.

Als dat ding gewoon netjes elke 2 jaar zijn servicebeurtje heeft gehad (bonus: bij de dealer) en bovenstaande niet opvalt zou ik het wel aandurven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikislief
Dank jullie wel allemaal. Het is een 1.4 volgens de advertentie. Ik ga jullie punten meenemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
1.4VTI is niet merkbaar beter of slechter dan de 1.6VTI volgens mij. Weet overigens niet hoe zwaar een C4 is, maar is een 1.4 niet een beetje tam voor zo'n grote auto?
Vond de 1.6 best een herriebak in de 207 destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikislief
Hij mag bijna 1500 trekken, dus hopelijk kan hij er wel mee vooruit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
_JGC_ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:21:
1.4VTI is niet merkbaar beter of slechter dan de 1.6VTI volgens mij. Weet overigens niet hoe zwaar een C4 is, maar is een 1.4 niet een beetje tam voor zo'n grote auto?
Vond de 1.6 best een herriebak in de 207 destijds.
70KW op zo'n 1200KG is toch niet zo verkeerd hier in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
DVX73 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:29:
[...]

70KW op zo'n 1200KG is toch niet zo verkeerd hier in Nederland?
Ik had 88KW op 1247kg.

Heb nu 50KW op 1010kg, maar dat is een turbodiesel, die hoeft niet idioot hoog in de toeren om vooruit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Toen ik zoekende was naar een C4 (type 1) heb ik een ouderwetse non-VTI 1.6 gereden en dat schoot echt niet op. Blij met mijn 2-liter nog steeds. Verder geen ervaring met VTi motoren. Een collega heeft een 1.6 VTi in een 307 station en die lust wel een aardige slok olie, te gladde cilinderwanden, niks aan te doen.

Bij de weg: mijn C4 kan ik waarschijnlijk morgen weer oppikken. Ben na werk ff langs geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 21:41

Xanax959

relax...

Mijn C4 uit 2012 met een 1.6VTI (dikke 250000 op de teller) vond ik best lekker optrekken. Wel olie verbruik en de ketting moest worden vervangen. En de bobines gingen er ook aan. (Vervangen heel makkelijk)

Nu ietwat terug in de tijd met een C5x7 uit 2008, oude type 2 liter motor, hydraulische vering en 93000 geverifieerde kilometers op de teller bij aankoop :)

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
Vorige week de remklauw voor vervangen (handrem bleef hangen) voor de aankomende APK.
Allemaal goed gegaan, dus afspraak gemaakt voor de APK.

Een dag later: De dame had bedacht haar territorium af te bakenen met een plasje LHM nèt voor de achterwielen.
Blijkt dat net na de 'knik' in het leidingenpakket (voor de kenners, net voor het linker achterwiel) er een heel stuk leiding te zijn verroest en een minuscuul lekje te bevatten (en met dik honderd bar spuit dat er aardig uit).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6vqOf5nzOfn028agaXHzblBxdQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0svmroxhsQY0aARZfqq9WI2K.jpg?f=user_large

Uiteraard geen enkele autoboer in de buurt die 3,5mm LHM leidingen verkoopt (zelfs de lokale Citroenboer deed moeilijk en moest het bestellen). Ik had gelukkig nog een stukje liggen wat uiteraard veel te kort was.
Dus: APK afzeggen en de zaag er in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8weS6nDtj3TM9aNtLuHl1dgwsI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPGJGxpQ47nnYYKKyAqXXmgq.jpg?f=fotoalbum_large

En dan 2 ijzeren mofjes gemaakt (~2.5 cm) en met de nodige hitte en wat zilversoldeer de leidingen weer aan elkaar gesoldeerd,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRiCzR-0dX8MlxORKVmGUJAw2bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CsuYfAaS53OCQ089BsMRJy6l.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen naar de APK-keurmeester voor een nieuwe afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@LooneyTunes gaat dat goed met de druk die er op het hydrauliek systeem staat? Zou er op termijn toch ff een nieuwe leiding onder knutselen.

De C4 mag weer een jaartje de weg op, zie net de datum bij RDW naar 2024 springen. Dat betekent dat de reparatie van de achterband ook gelukt is, er bestond wat twijfel of het propje APK goedkeur zou zijn of niet vanwege de locatie van de beschadiging.

Ff een afspraak maken bij de bandenboer voor 4 nieuwe banden, de voorbanden waren op en achter had ik nog 3mm. En Euromaster heeft 4 halen 3 betalen, dat scheelt wel aardig :)

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 15-06-2023 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
FastFred schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:41:
@LooneyTunes gaat dat goed met de druk die er op het hydrauliek systeem staat? Zou er op termijn toch ff een nieuwe leiding onder knutselen.
Gaat ook gebeuren.
Alleen stond de APK te voor de deur te 'jengelen' dat-ie gedaan moest worden en een lek is per definitie afkeur.
De druk kan zo'n verbinding makkelijk aan. De leiding steekt ongeveer 5 mm naar binnen en zit dan rondom met zilversoldeer (~750º C) capillair vast.
Er zijn zelfs knelverbindingen leverbaar voor dit soort situaties.
Afbeeldingslocatie: https://citrotech.nl/shop/wp-content/uploads/2014/11/kon354.JPG
(bron)
Daar heb ik toch een stuk minder vertrouwen in. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Willem30 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:04:
Volgens mij had ik dit nog niet gepost hier in het topic:

Ik hoorde tijd terug geklots van vloeistof in mijn C4 uit 2007. Nu rij ik er de afgelopen tijd niet veel mee en gebruik ik zelden de kofferbak om er iets in te leggen. Op zoek gegaan naar het geklots en tot mijn schrik stond er een laag water in de bak waar het reservewiel in ligt. Het wiel zelf lag ook cm of 5 in het water.
Met veel moeite heb ik het water eruit gekregen en alles droog gemaakt. Daarna zag ik dat de plank (plus stuk bekleding wat er om heen zit) in de kofferbak aangetast is door vocht. Kratje boodschappen kan ik er niet meer opzetten. Ook zag ik klein beetje schimmelvorming op de rugleuning aan de kant van de kofferbak.
Dat kan ik wel vervangen maar nu denk ik dat water via niet meer zo goede raamrubbers langs het raam naar binnenkomt. Is het een idee om een klein gaatje te boren in de reservewielbak zodat vocht gewoon kan weglopen?
Met de warme weer heb ik wel dagje alle ramen open laten staan in hoop dat daardoor de vocht goed uit de auto trekt.
Bekend probleem, lekt meestal via kapotte rubbers die je bovenin ziet zitten als je de achterklep open doet (lopen de kabels doorheen). Beetje kit kan soms werken.

Ik heb toen ik dit probleem had simpelweg paar gaatjes geboord, niet zo boeiend vond ik dat voor een auto uit 2005. Beter gaatjes en geen vocht dan geen gaatjes en wel vocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 12:06
Dan ga ik dat wel doen (gaatje boren)
Dat het door de rubbers komt heb ik bij mn vorige Citroen ook al ervaren.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Willem30 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:43:
Dan ga ik dat wel doen (gaatje boren)
Dat het door de rubbers komt heb ik bij mn vorige Citroen ook al ervaren.. :D
Ik denk dat je beter de oorzaak kunt wegnemen (rubbers vervangen dus). Dat geboorde gat heeft twee nadelen:
1. Bij regen komt er door stuivend water ook water door naar binnen.
2. Dat geboorde gat wordt een enorm roestgat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Andrehj schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:56:
[...]

Ik denk dat je beter de oorzaak aankunt passen (rubbers vervangen dus). Dat geboorde gat heeft twee nadelen:
1. Kwestie van op de juiste plek een gaatje boren
2. Voor een auto van die leeftijd toch totaal oninteressant? Of hij moet verder nog tip top zijn, dan zou je iets van antiroest kunnen toepassen bij voorbaat

Wat niet wegneemt dat oplossen altijd beter is, helemaal mee eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
Andrehj schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:56:
Wat ik ooit gedaan heb (bij mijn eerste auto, een Kadett <sorry, iedereen heeft zo zijn jeugdzonden>) een gat geboord en daarin een stukje tuinslang gestoken.
Dan is de kans op binnendringen van buiten bijna nihil.
De handel heb ik toen vastgezet met 'Undershield'-achtig spul. (bitumen tegen steenslag)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:48

heho

Ommen, Overijssel

Ik heb mijn C4 Grand Picasso diesel deze week verkocht en heb vandaag mijn 9e Citroën op mogen halen. Het is een C5 Aircross 1.6 Puretech Shine geworden. Na 7 diesels nu weer een benzine auto, eens kijken hoe dat gaat bevallen.
Ben er erg blij mee. Wel een stuk minder praktische ruimte dan mijn C4 ruimtewonder, maar dat weet je van te voren. De komende week maar eens een beetje aan elkaar wennen ... ;)

Edit: plaatje zegt meer dan 1000 woorden natuurlijk ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWcn1DIpm9pVwIDIWUcXFRvEtD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epkipgBS1utP1z9VRM20D9bM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door heho op 18-06-2023 09:42 ]

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is dat een instaphulp of de uitlaat, die zilveren trapezoïde? Vreemd designelement.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heho

heho

Ommen, Overijssel

Het is puur een designelement, niks functioneels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VcmI7zZ6V0UtXiy1b-RizT3-2E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JvVUl5I9d5761fe9uczc7e6L.jpg?f=user_large

Hier is tie bijvoorbeeld in rood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Is een DS nog een citroen of hoort dat toch echt in een "Het grote DS topic" welke ik niet vinden kan/is er niet 8)7

Ik ga over 12 weken (wat schijnbaar in deze tijd schijnbaar verdomde snel is) een hele rijke uitgeruste (op 2 opties max) versie krijgen van de DS DS3 e-tense omdat een Tesla niet mocht. Joy zo'n leasebeleid. Wel een leukere keuze dit welke je niet vaak op de weg ziet. Wilde graag eigenlijk ervaringen terug lezen maar dat blijkt moeilijk. Het meeste gaat of over de oudere Crossback van toen het nog een Citroên uitvoering was terwijl de huidige uitvoering een compleet herzien onderstel + infotaintment heeft. En wat ik al vind online lijkt vooral over de benzine variant te gaan ook nog eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heho

heho

Ommen, Overijssel

Tja, Citroën (Stellantis) vindt zelf natuurlijk dat DS een apart merk is, en dat is het feitelijk ook. Blijft bestaan dat erg veel mensen het nog als een Citroën blijven zien.
Als ik naar mij persoonlijk kijk, kan ik de DS modellen erg waarderen naast de Citroën modellen, en zal er wel een soort van "overeenkomst" zijn in design blijkbaar dat ik mooi vindt.
De DS3 is in het echt veel mooier dan op plaatjes wat mij betreft, maar je ziet hem in Nederland niet veel rijden helaas. Veel plezier met je DS !

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Foto’s van mijn proefrit in Amsterdam. Fijn karretje hoor!
Nog geen enkele in deze kleur zien rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V00W4kJ7WgHgSOAgRs6LCfpcANE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkgiO9KDYn243bVFzDN8nEzB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sC52p8iVwQV43rxAZbDe89w7m5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVWOjcnnMxLxUxGJqQibiBBE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
heho schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:20:
Ik heb mijn C4 Grand Picasso diesel deze week verkocht en heb vandaag mijn 9e Citroën op mogen halen. Het is een C5 Aircross 1.6 Puretech Shine geworden. Na 7 diesels nu weer een benzine auto, eens kijken hoe dat gaat bevallen.
Ben er erg blij mee. Wel een stuk minder praktische ruimte dan mijn C4 ruimtewonder, maar dat weet je van te voren. De komende week maar eens een beetje aan elkaar wennen ... ;)

Edit: plaatje zegt meer dan 1000 woorden natuurlijk ...

[Afbeelding]
Dat komt de C5 Aircross van mijn pa ook vandaan *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
Donderstraaltje schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:30:
Foto’s van mijn proefrit in Amsterdam. Fijn karretje hoor!
Nog geen enkele in deze kleur zien rijden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Rood is idd een stuk leuker dan grijs/zwart/wit, maar als je echt een zeldzame kleur wilt moet je voor roze gaan. CBS onderzoek

Zelf heb ik een oranje C4 (2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
DVX73 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:22:
[...]

Rood is idd een stuk leuker dan grijs/zwart/wit, maar als je echt een zeldzame kleur wilt moet je voor roze gaan. CBS onderzoek

Zelf heb ik een oranje C4 (2022).
Nou, dat was nog een dingetje…
Normaal is ons leasebeleid dat alleen wit, zwart, grijs en alles ertussen in mag. Hetzelfde beleid was voor elektrisch niet herzien waardoor ik niet een Tesla mocht maar wel een duurdere DS3 8)7. Ah fijn, omdat het systeem niet was ingericht op deze auto / net toegevoegd stonden alle kleuren open :)

3x raden welke kleur het geworden is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Iemand ervaring met onderstaande aftermarket android auto/carplay unit? Ik wil die voor mijn citroen C1 uit 2020 gaan kopen en inbouwen. Echter geven ze aan dat er wellicht een canbus module nodig is (zie de link). Maar geen idee of dat dan bij mij ook van toepassing is. Je hebt ook zelfde soort units als deze waarbij ze aangeven dat het inclusief steering wheel control is (digitaal). Is daarbij dan geen canbus nodig?

https://nl.aliexpress.com...09067248120420000943985_1

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:23
Wijze les geleerd vandaag, gebruik niet de My Citroën app om je kaarten van je NAC systeem te updaten. De app om een USB stick te maken creëert vaak installaties waar om vage redenen de installatie afbreekt of mislukt.
Het beste kun je het USB stickje zelf maken door de kaart update te downloaden en de map SWL te kopiëren naar een vers zelf FAT geformatteerd stickje. Installatie lukt dan 100% in één keer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Zaterdag een brief ontvangen met een terugroepactie voor onze e-C4 dat de auto spontaan kan uitvallen en niet meer gestart kan worden.

Rondgebeld en op z'n vroegst kunnen we de 14e terecht. Diverse garages pas in september. Wel slecht hoor. Maar goed, we hebben gelukkig nog een 2e auto die we "veilig" kunnen pakken.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:14
Hier een navigatiesysteem dingetje, ons (gratis) drie jaars abb. Op tomtom informatie liep af, nieuw jaar abb afgesloten (duur! 99,- €) nu is de oude op 'nog 1 dag' de nieuwe begint morgen, maar geen enkele verkeershinder info meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
RoosW schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:54:
Hier een navigatiesysteem dingetje, ons (gratis) drie jaars abb. Op tomtom informatie liep af, nieuw jaar abb afgesloten (duur! 99,- €) nu is de oude op 'nog 1 dag' de nieuwe begint morgen, maar geen enkele verkeershinder info meer :(
Vind € 99 nog meevallen als je bedenkt wat er allemaal voor gedaan wordt.
Dataverbinding voor de auto en servers zijn niet goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Mad-Matt schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:17:
Zaterdag een brief ontvangen met een terugroepactie voor onze e-C4 dat de auto spontaan kan uitvallen en niet meer gestart kan worden.

Rondgebeld en op z'n vroegst kunnen we de 14e terecht. Diverse garages pas in september. Wel slecht hoor. Maar goed, we hebben gelukkig nog een 2e auto die we "veilig" kunnen pakken.
Frans en elektronica, wie dat ooit een goed idee vond _O-
Fransen zijn goed in roesten, doen ze al in de folder :+

Serieus, lekker klote. Ook in de auto industrie is het snel snel eruit gooien en vooral niks fatsoenlijk testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:14
Meldingen werken weer, ze hadden het oude contract een dag te vroeg uitgezet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Het ziet er naar uit dat ik afscheid ga nemen van mijn oudste Citroën, de 2CV. Aan de ene kant jammer, heb er veel plezier aan beleefd. Maar na vele jaren is het ook tijd voor iets nieuws. Hij staat tegenwoordig 360 dagen per jaar in de garage, dat is gewoon zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@Drardollan daar zit vast niet veel elektronica in of wel?....

Ben ik weer :D

Gisteravond met de auto ff weg, op de heenweg 1 storing: airbag of pyrotechnische gordel storing. Na 5 seconden weer weg en niks aan de hand verder. Op de terug weg (ritje van een half uur) weer die airbag of pyrotechnische gordel storing, maar ook snelheidsregeling storing en een lichtsensor storing. Ook hier weer na een paar seconden weg, de diagnose knop nog ingedrukt maar er werden geen problemen gevonden...

Vanmorgen stap ik in de auto naar kantoor: eco-modus ingeschakeld, dus iets heeft vannacht stroom zitten verbruiken.

Nog geen 500 meter in m'n rit naar kantoor weer de airbag en gordelstoring, snelheidsregeling storing en toevallig was ik met de ruitenwissers bezig, die reageerden ineens niet meer op de hendel tot na de storing geheel verdwenen was....

Leuk man... Ik vermoed eigenlijk een P2000 issue

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 04-08-2023 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
FastFred schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:29:
@Drardollan daar zit vast niet veel elektronica in of wel?....
De elektronische 123 ontsteking :+

Mag jij 1 keer raden wat er kapot was die éne keer dat mijn 2CV mij onderweg heeft laten stranden _O-
Ben ik weer :D

Gisteravond met de auto ff weg, op de heenweg 1 storing: airbag of pyrotechnische gordel storing. Na 5 seconden weer weg en niks aan de hand verder. Op de terug weg (ritje van een half uur) weer die airbag of pyrotechnische gordel storing, maar ook snelheidsregeling storing en een lichtsensor storing. Ook hier weer na een paar seconden weg, de diagnose knop nog ingedrukt maar er werden geen problemen gevonden...

Vanmorgen stap ik in de auto naar kantoor: eco-modus ingeschakeld, dus iets heeft vannacht stroom zitten verbruiken.

Nog geen 500 meter in m'n rit naar kantoor weer de airbag en gordelstoring, snelheidsregeling storing en toevallig was ik met de ruitenwissers bezig, die reageerden ineens niet meer op de hendel tot na de storing geheel verdwenen was....

Leuk man... Ik vermoed eigenlijk een P2000 issue
Die airbag storing had ik laatst ook (dag voor de vakantie), bleek een stekker onder mijn stoel te zijn die iets los was gaan zitten omdat partner stoel verzet had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Ja toen het alleen die airbag en gordel storing was vermoedde ik ook het stekkertje onder de stoel, er zit net een nieuw 2e hands interieur in de auto dat uit een sloper kwam. Maar nu al die verschillende storingen tegelijk vermoed ik toch eerder P2000. Heb ook de zekeringbak onder de motorkap even gechecked op vocht gisteravond, die is al eens stuk gegaan daardoor en het regent best veel de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
FastFred schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:16:
Ja toen het alleen die airbag en gordel storing was vermoedde ik ook het stekkertje onder de stoel, er zit net een nieuw 2e hands interieur in de auto dat uit een sloper kwam. Maar nu al die verschillende storingen tegelijk vermoed ik toch eerder P2000. Heb ook de zekeringbak onder de motorkap even gechecked op vocht gisteravond, die is al eens stuk gegaan daardoor en het regent best veel de laatste tijd.
Ook zo’n lekker kwaaltje van de eerste series, vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:56
FastFred schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:16:
Check eerst even je accu, vaak genoeg meegemaakt dat een accu die ogenschijnlijk goed werkte, bij het starten van de motor onder de 10 volt dook......kan je de meest vreemde storingsmeldingen van krijgen.......

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
Klopt, accu is bij de 206 ook bron van ellende nog ruim voordat je auto niet meer wil starten. Eerste is je airbag lampje.

Overigens hoop ik niet dat je last krijgt van P2000, dan staat je auto in de hens langs de snelweg of iets dergelijks. Die unit is een COM2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
d-super schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:54:
[...]

Check eerst even je accu, vaak genoeg meegemaakt dat een accu die ogenschijnlijk goed werkte, bij het starten van de motor onder de 10 volt dook......kan je de meest vreemde storingsmeldingen van krijgen.......
Hmmm, die accu is van december 2020. Maar de garage gaf bij de APK wel aan dat ie niet best meer was en het waarschijnlijk geen jaar meer vol gaat houden. Terwijl de vorige accu bij aanschaf in 2015 al in de auto zat dus bij vervangen minstens 6 jaar was.

Ik zal het voltage zo eens meten bij uit en op contact....

@_JGC_ lijkt ook zoveel op elkaar 8)7 :9

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 05-08-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Het werd steeds gekker vandaag. Moest ff naar de vuilstort, extra de motor laten draaien terwijl ik in de rij stond, laat maar lekker bijladen en daarna nog even een lekker ritje van een uur gemaakt, gewoon beetje touren in de omgeving, maar dat ging van kwaad tot erger.

De meldingen die terug bleven komen: airbag en pyrotechnise gordel, snelheids controle, lichtsensor.
Wat tijdens die storing gebeurde: niks werkte meer, geen enkel knopje in het interieur, geen verlichting, geen richtingaanwijzers, mogelijk geen rem verlichting, de ruitenwissers deden waar ze zin in hadden, ik kon alleen de radio nog aan uit zetten. En rijden.

Auto langs de kant gezet na een paar minuten zo rijden, motor uit, ondertussen bleven de ruitenwissers gewoon gaan, contact erop, motor starten; geen startmotor :X Uiteindelijk de motorkap open en de plus van de accu eraf getrokken, minuutje gewacht, plus er weer op en toen weer kunnen starten en rijden maar wel bijna constant die storingen weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
2 verdachten, de COM2000 module, maar het kan ook je BSI zijn die de weg kwijt is. Houdt je wel van de weg die franse troep :X.
Vandaag gestrand met de 206, startmotor doet niks meer. Had toch bijna 4 ton gehaald met dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
_JGC_ schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:55:
Vandaag gestrand met de 206, startmotor doet niks meer. Had toch bijna 4 ton gehaald met dat ding.
Dan strandt je toch niet? Gewoon even aanduwen en op je gemak naar huis rijden.
Dan afspraak bij de garage maken, en na nogmaals aanduwen er gewoon heen rijden. Of gewoon zelf vervangen als je handig genoeg bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
_JGC_ schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:55:
Dan afspraak bij de garage maken, en na nogmaals aanduwen er heen rijden. Of zelf vervangen als je handig genoeg bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Andrehj schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:01:
[...]

Dan afspraak bij de garage maken, en na nogmaals aanduwen er gewoon heen rijden. Of gewoon zelf vervangen als je handig genoeg bent.
In de stromende regen kletsnat zonder telefoon in de auto gestapt... om vervolgens door de stromende regen terug te lopen naar de winkel waar mijn vriendin stond te wachten met de kinderen. 3 mensen gebeld en kwartier later idd aangetrokken en naar huis gereden.

Maandagavond bij garage van de buurman even zelf een nieuwe erin sleutelen. Vind maar eens een garage die het er voor vrijdag nog even in prutst in de bouwvak. Sowieso uitdaging om zo'n ding te bestellen, buurman heeft ze gelukkig gewoon in het magazijn liggen.

En nee, een diesel duw je niet makkelijk even aan, zeker koud niet, want de gloeibougies zijn kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Wat voor enorme dieselmotor heb je dan? Een 1.9tdi Caddy heb ik ook al eens in m'n uppie aangeduwd, vooruit die ging heeeeeeel lichtjes heuvel af.

De C4 heeft zijn gele hesje weer uitgetrokken en werkt nu gewoon weer. Gisteravond en vanmorgen probleemloos, alleen gisteravond een 'eco modus' melding vanwege accu voltage.

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 07-08-2023 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
_JGC_ schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:12:
En nee, een diesel duw je niet makkelijk even aan, zeker koud niet, want de gloeibougies zijn kapot.
Dat laatste is natuurlijk achterstallig onderhoud. Waarom vervang je die gloeibougies niet als ze kapot zijn? Bij veel motoren werkt ook de regeneratie van het roetfilter niet of niet goed als ze stuk zijn.
Verder heb ik al een aantal keer een 1.9 diesel aangeduwd. Dat ging prima met twee man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Andrehj schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:30:
[...]

Dat laatste is natuurlijk achterstallig onderhoud. Waarom vervang je die gloeibougies niet als ze kapot zijn? Bij veel motoren werkt ook de regeneratie van het roetfilter niet of niet goed als ze stuk zijn.
Verder heb ik al een aantal keer een 1.9 diesel aangeduwd. Dat ging prima met twee man.
Deze is zonder roetfilter. Dit is een 1.4HDI, die start bij -10 nog zonder gloeien.

De gloeikaarsjes van de 1.4HDI staan er bekend om dat ze afbreken als je ze demonteert. Met 400K op de teller en een vorige eigenaar die 'm van APK naar APK reed ga ik dat niet riskeren. Afbreken betekent kop lichten.

En ja, ik heb al heel wat achterstallig onderhoud opgelost bij deze auto. Startmotor hoeft overigens niet eens de startmotor zelf te zijn: er is een extra massakabel gefabriekt van accu naar ergens beneden. Die hebben ze met tiewraps aan de luchtfilterbehuizing op de motor vastgezet. Ik heb daar 2 weken terug een nieuw filter ingezet en de hele bak eraf gehad vanwege een brandstoflek. Grote kans dat die kabel onderin los is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:56
_JGC_ schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:39:
[...]

Startmotor hoeft overigens niet eens de startmotor zelf te zijn: er is een extra massakabel gefabriekt van accu naar ergens beneden. Die hebben ze met tiewraps aan de luchtfilterbehuizing op de motor vastgezet. Ik heb daar 2 weken terug een nieuw filter ingezet en de hele bak eraf gehad vanwege een brandstoflek. Grote kans dat die kabel onderin los is gekomen.
Bij de meeste oude PSA modellen loopt de massakabel van de accu naar de versnellingsbak en die kabels willen wel eens los/kapot gaan.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
d-super schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:12:
[...]

Bij de meeste oude PSA modellen loopt de massakabel van de accu naar de versnellingsbak en die kabels willen wel eens los/kapot gaan.
Extra massa kabel lag aan de onderste bout van de starter. Startmotor was gewoon kapot.

Oh en wat kan Haynes ernaast zitten... even 3 boutjes vanaf de onderkant... heb alles om de motor weg mogen halen, moest op de tast vanaf de bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
De airbag en gordel storing en alle andere storingen voelden zich alleen. Dus na een probleemloze zondag en maandag kwam er vandaag ineens een ABS, ESP en emissiestoring bij :D Oh en de ruitenwissers gingen weer lekker op eigen houtje hun ding doen.

Even mijn el-cheapo OBD scanner er aan: U0019 en U0037, beide CAN bus gerelateerd.

Accu zojuist vervangen en proefritje maar meteen weer emissiestoring, en ABS/ESP storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 16:30
FastFred schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:01:
De airbag en gordel storing en alle andere storingen voelden zich alleen. Dus na een probleemloze zondag en maandag kwam er vandaag ineens een ABS, ESP en emissiestoring bij :D Oh en de ruitenwissers gingen weer lekker op eigen houtje hun ding doen.

Even mijn el-cheapo OBD scanner er aan: U0019 en U0037, beide CAN bus gerelateerd.

Accu zojuist vervangen en proefritje maar meteen weer emissiestoring, en ABS/ESP storing.
Emissiestoring staat standaard aan op Citroens uit die tijd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Vanmorgen voor de verandering eens geen 'eco modus ingeschakeld' op het display. Ook geen emissiestoring of andere meldingen. Wel bij de eerste of tweede keer remmen de ABS/ESP melding weer.

Goed, instabiel voltage kan meer stuk maken dan je lief is, dus misschien was dit het wel en heb ik nu alleen nog een dooie remlichtschakelaar als gevolg van.... Hoewel ik ook nog steeds U0019 en U0037 heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@FastFred Er is duidelijk iets niet goed met je CANBUS/VANBUS systeem. Kan je BSI zijn die aan het overlijden is, maar bijvoorbeeld een defecte ABS module kan ook storing op de bus gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@_JGC_ dat zal dus garage werk worden lijkt me? Zal niet een gevalletje zijn van nieuwe of 2e hands BSI/ABS erin en het werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
FastFred schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:57:
@_JGC_ dat zal dus garage werk worden lijkt me? Zal niet een gevalletje zijn van nieuwe of 2e hands BSI/ABS erin en het werkt?
BSI vervangen gaat niet zomaar, die moet je vervangen samen met ECU, sleutel en contactslot. Vervolgens pakt ie de hoogste kmstand over: die van de donor of die van je eigen auto. Verder mag je daarna alle opties voor je auto opnieuw inleren. Aan het eind van de rit heb je een spookauto met een afwijkend VIN in de BSI.

ABS module zou wel gewoon zo te vervangen moeten zijn. Ik raad je aan om naar een diagnosespecialist te gaan met dit probleem, kost je een paar euro's voor diagnose, maar scheelt gewoon heel veel onnodig vervangen van onderdelen.
Voorbeeld van zo'n specialist is Wout Bouman, die heeft ook een blog waarin ie dit soort dingen uitlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik heb Wout maar een berichtje gestuurd dan, eens zien wat die er van zeggen en als dat te gek wordt dan gaat ie weg. Jammer van al die kosten vorige maand maar ben er langzamerhand wel klaar mee.

Die BSI trouwens, die is al eens eerder stuk geweest, dat is gewoon de bak met zekeringen onder de motorkap naast de accu. Of ben ik nu in de war met de BSM?

De motor viel toen tijdens het rijden uit met een storing emissieregeling en wilde niet meer aanslaan.

Was toen alles bij elkaar 2-300 euro. Geen nieuw contactslot, geen nieuwe sleutel, geen andere ECU, geen gedoe met km-standen. Bij een universele garage

Een ABS module/pomp daarentegen, wat een geld zeg -O-

[ Voor 54% gewijzigd door FastFred op 09-08-2023 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 20:03
Mad-Matt schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:17:

Hier ook de brief ontvangen, gebeld maar ook pas eind september tijd, toen aangegeven dat ik dat vreemd vind toen zeiden ze ja je kan hem neerzetten en dan pakken we hem tussendoor een keer. Toen ik een beetje boos werd dat het elke keer iets is en er in de brief staat dat ik er op kan wachten omdat het een uurtje duurt een afspraak op komende dinsdag kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@FastFred BSI zit in het interieur. BSM zit in de motorruimte. De BSM kan je gewoon 1-op-1 wisselen met een gelijk onderdeel, de BSI is gelinkt aan ECU en contactslot.

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Mad-Matt

TheDoctor#2181

ngommers schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:20:
[...]

Hier ook de brief ontvangen, gebeld maar ook pas eind september tijd, toen aangegeven dat ik dat vreemd vind toen zeiden ze ja je kan hem neerzetten en dan pakken we hem tussendoor een keer. Toen ik een beetje boos werd dat het elke keer iets is en er in de brief staat dat ik er op kan wachten omdat het een uurtje duurt een afspraak op komende dinsdag kunnen krijgen.
Ja heel bizar. Als je als Citroen zo'n terugroepactie hebt (en het is geen dingetje dat het even jammer is als het gebeurd) dan zorg je toch voor capaciteit lijkt mij. Maar goed, ik mag maandag. Wat ik van de garage begreep is dat het geen uurtje werk is, maar toch zeker wel meer. De brief is nogal positief daarover.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• FastFred
Iedere garage is druk, ik ben gisteren bij een lokale garage geweest die bekend staat om expertise in elektrische storingen opsporen, 22 augustus kan ik op z'n vroegst terecht. De APK en onderhoudsbeurt bij mijn vaste garage laatst moest ik 5 weken op wachten.

Dat Citroën dan een terugroepactie heeft is vervelend, maar de meeste automonteurs hebben al werk, dus er zo maar even een paar extra aannemen die direct aan de slag kunnen zonder opleiding is onmogelijk.

• Drardollan
Mijn wrak, de C4, is ook weer terug van de Duitse garage. Vocht ergens in het ding waardoor de lampen van de caravan 1 grote discoshow waren. Remlicht constant aan en de rest met toeval aan en uit.

En weer 250 verder en heb nu een extra kabelboom+contactdoos.

Echt spuugzat word ik ervan!

Pagina: 1 ... 48 ... 50 Laatste