Het grote Citroën topic

Pagina: 1 ... 47 ... 50 Laatste
Acties:
  • 253.555 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 20:08
_JGC_ schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:17:
@TheRicolaa10 Ruik je ook koelvloeistof om je auto na een rit waarbij de motor op temperatuur is gekomen?

Ik heb bij mijn 207 vti destijds lang zitten zoeken naar het lek, elke week bijvullen en je ruikt het gewoon, maar niet kunnen vinden. Totdat ik de waterpomp ging vervangen, poelie eraf en daarachter liep water langs de motor. Pakking dubbel... "ja maar die waterpomp is nieuw, dat kan het niet zijn"
Kan ik zo niet direct zeggen, waar ruikt koelvloistof naar? :P
Anyways, donderdag dus aan laten vullen bij de garage, terug naar huis gereden (5km), vrijdag een kleine 60km gereden (woon-werk verkeer) en ik heb zojuist het reservoir weer eens bekeken. In dit tempo zit ik dinsdag alweer in een auto zonder verwarming...
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/Ka-nwUUfk8iovi1Zqdkcj1qWjNivq9YQlC732Y2QsULsT-f9SK7cwavaNy7y2M587t088SiZZ9HeyYE00e7tpQupTZAzdc-qHNpySrge6NeVjM5J4mkn8h3zxSLNX8vh9rS-NCobx8CubHm-kfh815UBI2xhi_qxZVsju4IEJqaTwvIJRlRZraImsVklbIH68iFjzco4rlhvPYcf73xTlmjMsezl4aCdhEYIqXg9i98baxY8sMZ-1jKuunxE4fLu-DlugzxjGRKb79XWaHOeSaceXxwco93PFzQ3WUW-0vjA6oP0pZVojkErxz0_bYGCcPnonEoLzLOkGr2ySZC0k8Cdnw3x9gB4NkdK9qUmREADk8nPUQU27dy5SMEdwl061opxSYNiWC3Cao6kqWo9p63oCoHgcAEGfrKgduX1PSwGJysZETAP3635nmHYyM5lbbv7APbY4WlS3Slfbg3cTW9xcCJu-xZWUcrB7ZFaAdlqq1UP97wqD-sjMaRMn0e6-V5jb8c4hJIN-bQvBFVWtdRyF-sfQNiLkTGvRhv1tw_qI56pT2Kb2Yiny098CCpo5d19As7YYtPb9RQPSojbrzY8yW4PW8F5h9ZcIsXu1gEO3MONqQfCfoHHhOK0xfR0lZhpwFNYEOjExl7gDu4QQrhkK9qG68q09og1djbGWjOjVjZ9RVQkoGT7L3zwdZB-iJ7-yssmq-oARfXwxxZ20JlyzAlW_0tQ061U8AhQqFKRIzFdvGNyRRf_2OzOtpet0YFaocahW4NuE6U2jQOhZPCcQOG-gwHSuUFgZVJrVEHKcXa2wcBZNXZx9tG8GgK7BpaaoMTx39qPnMxME504daJ4cJRQhd5RqAKsbor_NYq1c9D70aQLFiHQrWqoD7Ly_1RYKTNG0SJvsAJ-yHv0No_cR-FunH_YVOO7n1UWUQRO_g=w997-h1329-no?authuser=0

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:18
@TheRicolaa10 Koelvloeistof geeft een zoete geur af. Als ik die zooi om je tankje geen bekijk denk ik dat je dop lek is. Maak die zooi eens schoon en ga een stuk rijden, motor goed op temperatuur, als het dan weer een smerige bende is weet je dat het de dop is.

Koelvloeistof staat onder druk, er zit een ventiel in de dop die de druk afblaast als de druk te hoog wordt. Dat ventiel wil ook wel eens open blijven staan, dan loopt het gewoon onder de dop door of verdwijnt het gewoon als stoom.

Dopjes kosten ook geen drol, dus wel moeite waard om het te proberen:
https://www.winparts.nl/k...r-37600-febi/p369507.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 22:59
@TheRicolaa10 laat je koelsysteem eens afpersen, het is een gesloten systeem dus het kan niet zomaar verdwijnen. Eerste verdachten zijn waterpomp of thermostaathuis, als die lekken verdampt de koelvloeistof door de warmte en vind je er bijna niets van terug, een slang lekkage is vaak wel goed te zien.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
@_JGC_ De boel eromheen gister eens schoongemaakt en een eind gaan rijden, ik zag naderhand geen verschil. Dus ik denk dat daar het probleem niet zit.

@d-super Ik vermoed ook dat het daar ergens zit. Toevallig een overbuurman waar haar dochter ook een DS3 heeft (ouder model, minder luxe uitvoering) waar ze laatst ook de thermostaathuis hebben vervangen nadat daar ook koelvloeistof lekte c.q. verdween.

[ Voor 5% gewijzigd door TheRicolaa10 op 25-12-2022 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheRicolaa10
Update: dit weekend is het thermostaat huis vervangen (wat ik al vermoedde), aangezien daar een lekkage geconstateerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:55
Vraag- en aanbodposts zijn niet toegestaan buiten Vraag & Aanbod overig

[ Voor 100% gewijzigd door deepbass909 op 03-01-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 13:17
TheRicolaa10 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 07:56:
Update: dit weekend is het thermostaat huis vervangen (wat ik al vermoedde), aangezien daar een lekkage geconstateerd is.
Welk blok heb je erin? Wel frappant dat de garage je vrolijk laat rijden terwijl je 2.5l kvs lekt. Hadden ze de eerste keer wel wat beter kunnen zoeken :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
Knul schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:37:
[...]

Welk blok heb je erin? Wel frappant dat de garage je vrolijk laat rijden terwijl je 2.5l kvs lekt. Hadden ze de eerste keer wel wat beter kunnen zoeken :X
1.6vti, weet niet of dat is waar je naar vraagt? Ik begreep dat het nogal lastig te vinden was. In eerste instantie konden ze niets vinden. Monteur had er 1 bar druk op gezet en pas na een uur zakte die naar 0,8 bar. Naar mate het langer duurde zag hij er steeds meer uit druppelen onder de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muta
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Eind juli e-c4 besteld (lease). Eerste leverdatum was begin november. Maar inmiddels staat ie op eind januari.

Kan niet wachten!

Edit: inmiddels al eind februari

[ Voor 12% gewijzigd door Muta op 06-01-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
TheRicolaa10 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:20:
[...]

1.6vti, weet niet of dat is waar je naar vraagt? Ik begreep dat het nogal lastig te vinden was. In eerste instantie konden ze niets vinden. Monteur had er 1 bar druk op gezet en pas na een uur zakte die naar 0,8 bar. Naar mate het langer duurde zag hij er steeds meer uit druppelen onder de auto.
Zo lekte ik ook mooi wat kvs met mijn 1.4hdi. Ook langs de thermostaat en dan alleen in de zomer als het koelsysteem goed op druk kwam. Ene defect maskeerde het andere: thermostaat zat vast dus er was 30 graden zomer voor nodig met volbepakte auto voordat het systeem op druk kwam.
Bij demontage zag ik meteen gescheurd plastic randje en pakking die uitpuilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-09 13:53
Trasos schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:51:
[...]

Ik moet zeggen dat mijn DS4 in het half jaar dat ik ‘m heb al meer rare dingen heeft gedaan dan alle Fords die ik de tien jaar ervoor heb gereden.
Een lampje om aan te geven dat je ruitensproeiervoorraad bijna leeg is of leeg is zit er dus ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:52
Koja78 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:42:
[...]

Een lampje om aan te geven dat je ruitensproeiervoorraad bijna leeg is of leeg is zit er dus ook niet op.
Dan kan het lampje ook niet stukgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
DVX73 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:46:
[...]

Dan kan het lampje ook niet stukgaan.
't is sowieso een heel geintegreerde display :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Het probleem is ook niet het lampje maar de sensor die kapot gaat en dan ruitensproeiervloeistof opzuigt via de bedrading en deponeert in de connector van de ECU of BSI.
Bij PSA is dat een heel bekende kwaal met de temperatuursensor, kvs niveausensor en het ruitensproeier pompje zelf, en dan wil je nog zo'n sensor erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:53
Beetje zijsprong vraag wellicht. Ik wil de vloermatten van mijn C4 vervangen, deze zijn versleten. Via Google natuurlijk 1000 en 1 opties. Heeft er iemand toevallig een betrouwbare leverancier waar ik goede kwaliteit matten kan bestellen voor een eerlijke prijs (hoef niet het goedkoopste te hebben).

Gooi tips op mij ;)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fijnisdat
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 23:40
Ik heb mijn C4 voorzien via www.matten-online.nl. Mooie kleur + een extra omzoombies kleur, nog geen 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 09:25

Frituurman

Mjam!

Hey hallo!

Ik heb een Citroën Grand Picasso uit 2017. Gisteren voor een beurt en een APK weggebracht en weer opgehaald. Garagehouder (geen dealer, maar onze 'huis'-garage, waar we al onze auto's in onderhoud hebben) wist me te melden dat er een terugroepactie was m.b.t. dit type auto, sinds december 2022:

https://terugroepregister....aspx?mgpnummer=MGP220495

Garagehouder gaf verder aan dat er al de nodige degradatie was opgetreden bij de distributieriem (die, volgens onderhoudsschema, pas over 40.000KM vervangen dient te worden). Die was eigenlijk al aan vervanging toe.

Ik ben nu bezig om een afspraak te maken met de dealer (ze zitten vrij druk, helaas), maar wat kan ik nu verwachten? In de terugroepactie staat vermeldt dat ze alleen de distributieriem controleren. Gaan ze 'm niet onder de terugroepactie vervangen? Het is m.i. door een defect veroorzaakt (de versnelde aftakeling). Natuurlijk begrijp ik dat een distributieriem sowieso vervangen dient te worden om de X-aantal kilometers, maar dit is in mijn ogen wel erg snel en eigenlijk buiten mijn schuld om, want ik onderhoud mijn auto's altijd keurig qua onderhoudsschema.

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hebben ze daar een maand geleden pas een terugroepactie voor gemaakt? Dit probleem was nml al jaren bekend.

Probleem is tweeledig: veel mensen klappen de verkeerde olie erin of wachten te lang met onderhoud waardoor de riem oplost. Daarnaast is de eerste lichting voorzien van brakke riemen die zelfs oplossen als je de juiste olie gebruikte.

Edit: was in 2020 al eerder een terugroepactie op. Is een terugroepactie geworden omdat de rembekrachtiger uit kan vallen.

[ Voor 15% gewijzigd door _JGC_ op 01-02-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 09:25

Frituurman

Mjam!

_JGC_ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:11:
Hebben ze daar een maand geleden pas een terugroepactie voor gemaakt? Dit probleem was nml al jaren bekend.

Probleem is tweeledig: veel mensen klappen de verkeerde olie erin of wachten te lang met onderhoud waardoor de riem oplost. Daarnaast is de eerste lichting voorzien van brakke riemen die zelfs oplossen als je de juiste olie gebruikte.
De publicatiedatum is 20-12-2022. Dus ja. Toen ik de auto kocht (2020) stond dat er ook nog niet bij op de RDW-pagina.

Overigens laat ik al het onderhoud plegen door een BOVAG-garage. Dat moet over het algemeen dan wel goed zijn, denk ik.

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Frituurman Kans is wel dat de fabrikant gaat zeuren over niet-dealer onderhoud. Ik gok dat vervanging niet geheel kosteloos is, maar kijk eerst maar wat ze er bij de dealer over zeggen.

Overigens was deze terugroepactie bij de Peugeot 208 al in 2020, maar toen nog niet specifiek gericht op het remsysteem. Terugroepactie voor de 208 staat er ook in per 20-12-2022 net als bij jouw Citroën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Fijnisdat schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:58:
Ik heb mijn C4 voorzien via www.matten-online.nl. Mooie kleur + een extra omzoombies kleur, nog geen 50 euro.
Dat is wel een goeie tip. Vooral omdat je al een extra mat kunt bijbestellen. Het voelt zo onnodig een nieuwe set te kopen als alleen de bestuurderskant echt versleten is.
Maar vraag aan @Drardollan, zoek je stoffen matten of rubber matten? Die laatste scoor ik vaak op eBay.

@Frituurman ik weet dat de vervangingstermijn van de distributieriem ook ingekort is vanwege de problemen met de riem in de olie, volgens mij is die van 100.000 naar 60.000 km gegaan (leeftijd weet ik niet). Bij mijn laatste beurt bij de dealer had ik daar een brief over gekregen, ik had het geluk dat bij mijn Cactus de riem al eens vervangen was n.a.v. de eerdere melding zodat ik niet gelijk bij mijn 2de beurt geconfronteerd werd met de kosten voor een nieuwe distributieriem volgens het nieuwe schema...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
toimoi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:13:
[...]

Dat is wel een goeie tip. Vooral omdat je al een extra mat kunt bijbestellen. Het voelt zo onnodig een nieuwe set te kopen als alleen de bestuurderskant echt versleten is.
Maar vraag aan @Drardollan, zoek je stoffen matten of rubber matten? Die laatste scoor ik vaak op eBay.
Stof, rubber vind ik niet mooi en is niet nodig.

Maar het is zeker een goede tip, ga van het weekend eens loeren daar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 13:26

SD5k

>4&X

Ik heb gisteren een proefrit gemaakt in een C4 Exclusive met 1.2 PureTech motor, op zich een hele fijne soepele auto, zat ook een stuk meer pit in dan in had verwacht.

Nu viel mij bij het optrekken op dat er een hele hoge toon te horen was, naar mijn idee vooral in de lagere versnellingen (1-2-3) maar dat kan ook toeval zijn. Een soort van knarsend hoog bijna elektronisch geluid, lastig te omschrijven.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Of dat dit normaal is?

Ik zag in ieder geval dat de distributieriem in 2020 is vervangen, mogelijk bij een terugroepactie. En dat de auto netjes bij de Citroen dealer is onderhouden.

[ Voor 4% gewijzigd door SD5k op 08-02-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 12-09 19:57
Mijn ruitensproeier had laatst al eens kuren, ik dacht eerst nog de vloeistof zal wel op zijn. 5 liter er bij in gegooid en werkte weer. Vanmorgen wilde ik ff sproeien, weer niks... Dus toen ik geparkeerd was, radio uit, sproeien, kon ik het pompje ook niet horen lopen :/ Paar keer achter elkaar geprobeerd de hendel naar me toe halen, en ineens kon ik weer sproeien.

Slecht contact op de schakelaar? In de stuurkolom ofzo? Zal wel weer een dure worden :/ Heb al eens gevraagd naar de cruise control storing, ff die contacten op de print schoonmaken van het REG-OFF-LIM wieltje, maar de garage wilde alleen maar het printje wisselen á € 400,- Dan maar eens per half jaar dat wieltje vol blaffen met contactspray

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 17-02-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 21:42
SD5k schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:06:
Ik heb gisteren een proefrit gemaakt in een C4 Exclusive met 1.2 PureTech motor, op zich een hele fijne soepele auto, zat ook een stuk meer pit in dan in had verwacht.

Nu viel mij bij het optrekken op dat er een hele hoge toon te horen was, naar mijn idee vooral in de lagere versnellingen (1-2-3) maar dat kan ook toeval zijn. Een soort van knarsend hoog bijna elektronisch geluid, lastig te omschrijven.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Of dat dit normaal is?

Ik zag in ieder geval dat de distributieriem in 2020 is vervangen, mogelijk bij een terugroepactie. En dat de auto netjes bij de Citroen dealer is onderhouden.
Ik heb ook een 1.2 PureTech blokkie er in liggen en soms horen we bij optrekken ook een fluit. Vooral met warmer weer hoor je dat beter. Ik gok dat het de turbo is die geluid maakt aangezien het alleen bij optrekken is en verder niet. Geen idee verder, ben geen auto techneut :)

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
FastFred schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:42:
Mijn ruitensproeier had laatst al eens kuren, ik dacht eerst nog de vloeistof zal wel op zijn. 5 liter er bij in gegooid en werkte weer. Vanmorgen wilde ik ff sproeien, weer niks... Dus toen ik geparkeerd was, radio uit, sproeien, kon ik het pompje ook niet horen lopen :/ Paar keer achter elkaar geprobeerd de hendel naar me toe halen, en ineens kon ik weer sproeien.

Slecht contact op de schakelaar? In de stuurkolom ofzo? Zal wel weer een dure worden :/ Heb al eens gevraagd naar de cruise control storing, ff die contacten op de print schoonmaken van het REG-OFF-LIM wieltje, maar de garage wilde alleen maar het printje wisselen á € 400,- Dan maar eens per half jaar dat wieltje vol blaffen met contactspray
Grote kans dat het pompje kapot is, heb er meermaals 1 vervangen in oudere Citroën's en Peugeots. Zit vaak op een onmogelijke plek, maar is wel te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
@Drardollan Thx, maar dan had ik het andere pompje wel moeten horen. Ik heb xenon lampen met hun eigen sproeier en hun eigen hogedruk pompje die aanslaat als de dimverlichting aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
FastFred schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:26:
@Drardollan Thx, maar dan had ik het andere pompje wel moeten horen. Ik heb xenon lampen met hun eigen sproeier en hun eigen hogedruk pompje die aanslaat als de dimverlichting aan is.
Dit is niet je C4 Type I dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
@Drardollan Zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Oh, wist niet dat die ook met Xenon uitgeleverd is.

Maar voor het geld wat ze vragen zou ik toch zelf even gaan meten als dat mogelijk is, nogal een klap geld. Of kijken of ze een 2e hands onderdeel kunnen regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Zeker zijn die met xenon geleverd, bi-directional, zelf hoogte regelend en dus ook sproeiers met een hogedruk pompje en een tankinhoud van 7 liter i.p.v. de standaard 5.

Prijs was gewoon een voorbeeld, was een prijs die ik ooit gekregen had voor cruise control troubles. Onderdelen en arbeid zijn zo duur en elektronica helemaal. Ik heb voor de xenon's wel eens de hoogtesensor op de achteras moeten vervangen. Sensor was 110 euro (een pot-meter met een kniegewrichtje en een stukje kabel), arbeid stond een uur voor á 95 euro. Ik heb de rechterwielen op de stoeprand gezet en ben onder de auto gekropen, binnen een kwartier zat de nieuwe eronder...

Nog zo'n voorbeeld was een nieuw mechanisme voor elektrische buitenspiegel verstelling. De dealer kon alleen de hele spiegel (behuizing, stelmechanisme, kapjes, spiegelglas, warmtelement, kabels) bestellen á 350,-. Ben naar een sloper gegaan die mij een gebruikt stelmechanisme verkocht en geplaatst heeft voor 60 euro.

klik voor groot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jA3ZH_TGGi26F3x8X3Fksk8ERg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7heeDY7pmsZER1qvoOiYbuDW.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 98% gewijzigd door FastFred op 17-02-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@FastFred Ah, de bekende COM2000 unit uit die tijd... hadden al die 206 en 307 auto's last van. Meestal was het de richtingaanwijzer of de verlichting die het niet meer deed, maar ruitenwisser gaat uiteindelijk ook vanzelf een keer kapot.

Heb overigens zelf een oud barrel 206'je gekocht destijds met splinternieuwe COM2000 schakelaar, kan ik 200K rijden zonder me druk te maken over een schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@_JGC_ Jep, kon er niet opkomen. COM2000 is ook mijn vermoeden, had al een tijdje dat ik bij richting aan naar links geen grootlicht kan in/uit schakelen, en bij richting aan naar rechts wel :P

Hier staat de teller op bijna 260k, dus als het nog de originele is (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
FastFred schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:16:
Zeker zijn die met xenon geleverd, bi-directional, zelf hoogte regelend en dus ook sproeiers met een hogedruk pompje en een tankinhoud van 7 liter i.p.v. de standaard 5.

Prijs was gewoon een voorbeeld, was een prijs die ik ooit gekregen had voor cruise control troubles. Onderdelen en arbeid zijn zo duur en elektronica helemaal. Ik heb voor de xenon's wel eens de hoogtesensor op de achteras moeten vervangen. Sensor was 110 euro (een pot-meter met een kniegewrichtje en een stukje kabel), arbeid stond een uur voor á 95 euro. Ik heb de rechterwielen op de stoeprand gezet en ben onder de auto gekropen, binnen een kwartier zat de nieuwe eronder...

Nog zo'n voorbeeld was een nieuw mechanisme voor elektrische buitenspiegel verstelling. De dealer kon alleen de hele spiegel (behuizing, stelmechanisme, kapjes, spiegelglas, warmtelement, kabels) bestellen á 350,-. Ben naar een sloper gegaan die mij een nieuw stelmechanisme verkocht en geplaatst heeft voor 60 euro.

klik voor groot
[Afbeelding]
Leuke info!

Nürburgring zo te zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
@Drardollan Jep, 7,5 jaar geleden al weer, toen had ik 'm net een maand geloof ik. Zat er nog Bovag garantie op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
FastFred schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:42:
@_JGC_ Jep, kon er niet opkomen. COM2000 is ook mijn vermoeden, had al een tijdje dat ik bij richting aan naar links geen grootlicht kan in/uit schakelen, en bij richting aan naar rechts wel :P

Hier staat de teller op bijna 260k, dus als het nog de originele is (y)
Ik had de eerste na 116K en 4 jaar toen ik de auto kocht meteen al kapot. Elke bocht naar rechts met richting aangeven was doorslaan naar links als ik het stuur terugdraaide. Nog ruim 2 jaar / 80K weten te rekken met een O-ring om het stokje zodat deze niet kon doorschieten, daarna werkte ie helemaal niet meer.

De 206 die ik 3 jaar terug kocht had bij 180K en 16 jarige leeftijd hetzelfde probleem, zelfde fix.

Dealer heeft die dingen overigens binnen een halfuur vervangen. Nu zijn er voor de 206 wel aftermarket schakelaars, maar destijds kon je ze alleen origineel krijgen en zat vervanging op 380 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@_JGC_ Maar is het nou de schakelaar of de COM2000 module? Of kun je daar met Lexia/Diagbox achter komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
FastFred schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:34:
@_JGC_ Maar is het nou de schakelaar of de COM2000 module? Of kun je daar met Lexia/Diagbox achter komen?
De schakelaars zijn onderdeel van de COM2000 module, kan je niet los vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Vanmorgen niet willen sproeien en nu gewoon weer normaal functioneren, Frans secreet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
FastFred schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:45:
Vanmorgen niet willen sproeien en nu gewoon weer normaal functioneren, Frans secreet :P
Wacht maar tot je gaat zoeken naar een andere auto... tenminste, zo dachten mijn laatste twee auto's er wel over. Gewoon lekker een "storing uitlaatgas" (lopen op 2 van de 4cilinders) of een STOP melding (temperatuur) om je oren. Om uiteindelijk het motorstoringslampje gewoon random aan te zetten zonder een fout te loggen (maar als je het lege log wist is het lampje wel weer even uit). Error: success!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Laatst online: 12-09 20:04

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Even een winter-update over de ervaringen van de E-C4.

In de zomer was ik nog erg enthousiast over het elektrisch rijden, nu met de winter een stuk minder.
Het bereik is een heel flink minder.

Waar ik in de zomer nog een verbruik had van 15,5kw per 100km zit het met deze temperaturen vaker rond de 20kw per 100km. Verder is de eco-stand nutteloos, je krijgt het gewoon niet warm in de auto. Het financiele voordeel van elektrisch rijden is hierdoor ook een stuk minder. (We betalen aan de Equans-paal 38cent per kilowatt)

Verder rijdt de auto heerlijk en hij glijdt over het wegdek. Alleen vanwege bovenstaande zitten we toch wat minder comfortabel in de auto.

We kunnen niet wachten tot de temperaturen weer omhoog gaan en we weer het oude bereik (ca. 260km) kunnen halen.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abel75
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:40
Mad-Matt schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:00:
Even een winter-update over de ervaringen van de E-C4.

In de zomer was ik nog erg enthousiast over het elektrisch rijden, nu met de winter een stuk minder.
Het bereik is een heel flink minder.

Waar ik in de zomer nog een verbruik had van 15,5kw per 100km zit het met deze temperaturen vaker rond de 20kw per 100km. Verder is de eco-stand nutteloos, je krijgt het gewoon niet warm in de auto. Het financiele voordeel van elektrisch rijden is hierdoor ook een stuk minder. (We betalen aan de Equans-paal 38cent per kilowatt)

Verder rijdt de auto heerlijk en hij glijdt over het wegdek. Alleen vanwege bovenstaande zitten we toch wat minder comfortabel in de auto.

We kunnen niet wachten tot de temperaturen weer omhoog gaan en we weer het oude bereik (ca. 260km) kunnen halen.
Gisteren net mijn nieuwe ë-C4 opgehaald bij de dealer, rijdt heerlijk inderdaad. Nog niet hoeven opladen maar ben wel benieuwd naar het bereik, de auto geeft momenteel een bereik van 310 km aan maar dat is vast iets te optimistisch.
Zomerse temperaturen zijn natuurlijk altijd beter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

abel75 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:38:
[...]

Gisteren net mijn nieuwe ë-C4 opgehaald bij de dealer, rijdt heerlijk inderdaad. Nog niet hoeven opladen maar ben wel benieuwd naar het bereik, de auto geeft momenteel een bereik van 310 km aan maar dat is vast iets te optimistisch.
Zomerse temperaturen zijn natuurlijk altijd beter :)
Dat ga je NOOIT halen (helaas)

In de zomer zaten we rond de 250-270 (beetje varierend wat voor type wegen en snelheid)
Stads rijden is vele malen zuiniger dan op de snelweg (wegens de B en de remgeneratie van stroom)

Het ergste was in januari toen was het -2 en ik reedt met 130 naar huis (we zaten er een beetje doorheen), per 400meter zag ik toen 2km bereik verdwijnen. Totaal hebben we toen maar 140km op een volle lading gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Het is inderdaad koffiedik kijken, je gaat er vanzelf aan wennen :-) Ik erger er mij nog niet aan maar heb wel echt het gevoel veel te staan laden. Al is het maar voor de zekerheid omdat de publieke paal mogelijk bezet kan zijn, dus dan maar even 10 min aan de snellader. Ik laad thuis 100% als ik weet dat ik ver weg moet, met dit weer betekend het wel weer tussendoor laden. Rij regelmatig 120km+ heen en terug en dat is gewoon 2/3x laden met dit weer.

Laatst een ritje van 160km af en toe 130km/pu gereden, op het laatst toch wel even stress en tussendoor weggetjes genomen voor minder snelheid (hadden geen zin om te snelladen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tY_PV_m_QjVAS7qrBhMP7rYA8cU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Sfxtcu6S928Cug1AXNhX1czs.png?f=fotoalbum_large

Vandaag tijdens het rijden opeens deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPKipBQSiYZQ9VQX3lnD1koAs3U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fhEmbJuNPiRGRcbXyHnRIOyc.png?f=fotoalbum_large

En nu blijft het scherm hier op staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9PMye9vxPrpxoOETsDPcXxNtpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4fckNQ9unIwjWHaupNbbfhwH.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
TheRicolaa10 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 07:56:
Vandaag maar weer eens mijn koelvloeistof bekeken omdat ik twijfelde op de weg terug of de auto wel warm werd. Er lijkt weer ergens een lekkage te zijn. Waardeloos :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Oid schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:02:
Het is inderdaad koffiedik kijken, je gaat er vanzelf aan wennen :-) Ik erger er mij nog niet aan maar heb wel echt het gevoel veel te staan laden. Al is het maar voor de zekerheid omdat de publieke paal mogelijk bezet kan zijn, dus dan maar even 10 min aan de snellader. Ik laad thuis 100% als ik weet dat ik ver weg moet, met dit weer betekend het wel weer tussendoor laden. Rij regelmatig 120km+ heen en terug en dat is gewoon 2/3x laden met dit weer.

Laatst een ritje van 160km af en toe 130km/pu gereden, op het laatst toch wel even stress en tussendoor weggetjes genomen voor minder snelheid (hadden geen zin om te snelladen).

[Afbeelding]

Vandaag tijdens het rijden opeens deze melding:
[Afbeelding]

En nu blijft het scherm hier op staan:
[Afbeelding]

Iemand een idee?
Oei, geen idee wat dit is. Ik zou even de dealer bellen.
Koppel het wel even terug, ben benieuwd wat dit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

Mad-Matt schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:42:
[...]

Oei, geen idee wat dit is. Ik zou even de dealer bellen.
Koppel het wel even terug, ben benieuwd wat dit is.
Zojuist terug van de dealer. Die hebben de software update kunnen uitvoeren, ze gaven aan dat er al 5 klanten langs waren geweest met hetzelfde probleem maar niet echt duidelijk wat er mis is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Oid schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:31:
[...]

Zojuist terug van de dealer. Die hebben de software update kunnen uitvoeren, ze gaven aan dat er al 5 klanten langs waren geweest met hetzelfde probleem maar niet echt duidelijk wat er mis is gegaan.
Typisch Frans dus O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Het Franse secreet heeft weer wat nieuws bedacht. Als de tank in de reserve staat, meestal rij ik door tot onder de 30km, dan is de actieradius op het display dus nog '--', maar afgelopen week had ik nog 50km in de tank.

Ga ik dan tanken, dan slaat de pomp telkens na 0.2 liter ofzo. Haal ik de spuit er een stukje uit dan kan ik zonder problemen een liter of 5 tanken, druk daarna de spuit helemaal in de tankopening en dan kan ik zonder problemen de auto volgooien en slaat de pomp pas af als de tank daadwerkelijk vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
FastFred schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:49:
Het Franse secreet heeft weer wat nieuws bedacht. Als de tank in de reserve staat, meestal rij ik door tot onder de 30km, dan is de actieradius op het display dus nog '--', maar afgelopen week had ik nog 50km in de tank.

Ga ik dan tanken, dan slaat de pomp telkens na 0.2 liter ofzo. Haal ik de spuit er een stukje uit dan kan ik zonder problemen een liter of 5 tanken, druk daarna de spuit helemaal in de tankopening en dan kan ik zonder problemen de auto volgooien en slaat de pomp pas af als de tank daadwerkelijk vol is.
Ontluchting verstopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Tja, hoe check ik dat? Ik heb wel al jaren dat kwaaltje met het koolstoffilter van de tankontluchting, dat als je remt er een benzinelucht het interieur in komt. Zou dat er wat mee te maken hebben

Ik vind het zo maf dat het alleen bij de eerste paar liter is. Ik zal eens in de gaten houden of ie het ook doet bij een andere pomp...

[ Voor 26% gewijzigd door FastFred op 16-03-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
FastFred schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:37:
Tja, hoe check ik dat? Ik heb wel al jaren dat kwaaltje met het koolstoffilter van de tankontluchting, dat als je remt er een benzinelucht het interieur in komt. Zou dat er wat mee te maken hebben
Dat is een bekend type I probleem inderdaad. Meestal opgelost met een extra slangetje, maar je kan ook voor veel geld het filter regelmatig vervangen. Heb je dat nooit opgelost? Het is misselijkmakend, ik heb ooit in een vakantie elke keer als ik moest remmen en dat aan zag komen op de knop gedrukt om geen lucht van buitenaf naar binnen te zuigen _O-
Ik vind het zo maf dat het alleen bij de eerste paar liter is. Ik zal eens in de gaten houden of ie het ook doet bij een andere pomp...
Geen idee of het gerelateerd is. Maar als de damp in de tank/vulpijp blijft hangen dan zal het vulpistool van de pomp daar wellicht op reageren. Weet ook niet of er nog een andere ontluchting is om eerlijk te zijn.

Wat gebeurd er als je het vulpistool er helemaal in doet en dan langzaam opbouwt qua vullen? Dus vulpistool niet direct helemaal inknijpen? Bij mijn 2CV doe ik dat ook heel bewust, anders slaat hij om de haverklap uit door de terug spattende benzine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Drardollan schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:13:
[...]

Dat is een bekend type I probleem inderdaad. Meestal opgelost met een extra slangetje, maar je kan ook voor veel geld het filter regelmatig vervangen. Heb je dat nooit opgelost? Het is misselijkmakend, ik heb ooit in een vakantie elke keer als ik moest remmen en dat aan zag komen op de knop gedrukt om geen lucht van buitenaf naar binnen te zuigen _O-
Nee nooit wat aan gedaan, is ook niet mega storend. En benzine ruikt lekker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
FastFred schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:25:
[...]

Nee nooit wat aan gedaan, is ook niet mega storend. En benzine ruikt lekker :P
Je bent gek _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Bij remmen als de tank meer dan half leeg is, dan ruikt het ff naar benzine, en 5 seconden later niet meer. Big deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-super
Nieuwe firmware wave4:
https://majestic-web.mpsa...11A19B1D4EE673DC1&type=fw

version: 44.06.44.22_NAC-r0
date: 2023-03-15 14:37:48.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Dit weekend was het weer lekker weer, 17/18 graden.
Een tripje gemaakt met de e-C4 van totaal 170km.

Op de heenweg gemiddeld 62km/u en een verbruik van 14.6kwh/100km.
Terug was het iets kouder en flink gas gegeven, mochten immers 120/130 in de latere uurtjes.

Uiteindelijk op een gemiddeld verbruik van 15.7 uitgekomen. Erg fijn gezien de afgelopen periode :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
FastFred schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:32:
Bij remmen als de tank meer dan half leeg is, dan ruikt het ff naar benzine, en 5 seconden later niet meer. Big deal.
Ik weet het, mijn vorige C4 had die kwaal ook. Ik heb er zelf een slangetje aan geknutseld om het op te lossen. Vind de geur van benzine niet zo heel erg, maar het blijft niet bij de geur. Het is in principe slecht voor je en vervuild de filters nodeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ik rijd tegenwoordig af en toe in een e-C4. En hoewel het absoluut de normale C4 benaderd qua rijden sla ik voorlopig nog steeds even over. Wegrijden blijft onnatuurlijk voelen en voor de vakantie zou het onbruikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S3BASTI3N
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:45
Sinds afgelopen maandag ben ik in het trotse bezit van een zwarte ë C4, en pfoe wat ziet hij er mooi uit. Het is een Shine Business uitvoering met panoramadak, elektrische stoelen en 360 graden camera.

Wat ik maar niet voor elkaar krijg is om de app met e-Remote Service te koppelen aan de auto. De laatste stap genaamd Sleutel identificatie, waar je de auto moet starten en de telefoon verbinden, wil maar niet doen wat het zou moeten doen. Mijn telefoon is verbonden met de auto, mobiele internetgegevens staat uit en de motor is gestart. Deel gegevens en positie Citroen staat ook aan in mijn profiel. Iemand enig idee hoe ik dit aan de praat krijg?

Het viel me overigens ook op dat Status aangesloten services wel op aan staat maar beschikbaarheid internetdiensten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 20:03
S3BASTI3N schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:49:
Sinds afgelopen maandag ben ik in het trotse bezit van een zwarte ë C4, en pfoe wat ziet hij er mooi uit. Het is een Shine Business uitvoering met panoramadak, elektrische stoelen en 360 graden camera.

Wat ik maar niet voor elkaar krijg is om de app met e-Remote Service te koppelen aan de auto. De laatste stap genaamd Sleutel identificatie, waar je de auto moet starten en de telefoon verbinden, wil maar niet doen wat het zou moeten doen. Mijn telefoon is verbonden met de auto, mobiele internetgegevens staat uit en de motor is gestart. Deel gegevens en positie Citroen staat ook aan in mijn profiel. Iemand enig idee hoe ik dit aan de praat krijg?

Het viel me overigens ook op dat Status aangesloten services wel op aan staat maar beschikbaarheid internetdiensten niet.
Die zelfde status van aangesloten services heb ik ook regelmatig, heel soms heb ik wel internet. ook bij mij werkt de e-Remote Service niet, ik denk op een iets ander punt want bij mij zegt die dat ik 2x 20 minuten moet rijden. maar dat heb ik al veel meer gedaan. inmiddels al ruim 2,5 maand bezig met de Citroen Klantenservice maar die zijn zeer sloom. en verwijzen continu dat ze afhankelijk zijn van de IT afdeling in Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S3BASTI3N
ngommers schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:05:
[...]

Die zelfde status van aangesloten services heb ik ook regelmatig, heel soms heb ik wel internet. ook bij mij werkt de e-Remote Service niet, ik denk op een iets ander punt want bij mij zegt die dat ik 2x 20 minuten moet rijden. maar dat heb ik al veel meer gedaan. inmiddels al ruim 2,5 maand bezig met de Citroen Klantenservice maar die zijn zeer sloom. en verwijzen continu dat ze afhankelijk zijn van de IT afdeling in Frankrijk.
Ik zit inmiddels in hetzelfde schuitje. Nadat ik een mail kreeg dat de e-Remote service weer was gedeactiveerd omdat het verificatieproces niet helemaal doorlopen was heb ik maar nogmaals geprobeerd. Dit keer gecontroleerd of internetdiensten beschikbaar waren en opnieuw de e-Remote service geactiveerd. Nu kwam ik wel door de stap heen voor het koppelen van de auto aan de app. Geen idee of het hier aan lag maar wellicht dat iemand anders er wat aan heeft.

Hierna verschenen de klimaat en laden opties in de app alsook het huidige laadniveau. Na twee keer twintig minuten te hebben gereden was er geen terugkoppeling in de app of de auto dat er iets gebeurd was. De ververs knop naast het laadniveau doet ook niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
S3BASTI3N schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:51:
[...]

Ik zit inmiddels in hetzelfde schuitje. Nadat ik een mail kreeg dat de e-Remote service weer was gedeactiveerd omdat het verificatieproces niet helemaal doorlopen was heb ik maar nogmaals geprobeerd. Dit keer gecontroleerd of internetdiensten beschikbaar waren en opnieuw de e-Remote service geactiveerd. Nu kwam ik wel door de stap heen voor het koppelen van de auto aan de app. Geen idee of het hier aan lag maar wellicht dat iemand anders er wat aan heeft.

Hierna verschenen de klimaat en laden opties in de app alsook het huidige laadniveau. Na twee keer twintig minuten te hebben gereden was er geen terugkoppeling in de app of de auto dat er iets gebeurd was. De ververs knop naast het laadniveau doet ook niet zo veel.
Ik hoop dat je inmiddels verder bent, bij mij hang ik nog steeds op het zelfde punt en Citroen Klantenservice reageert niet meer. Dealer verwijst mij weer naar de klantenservice altijd fijn dat kastje naar de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S3BASTI3N
ngommers schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:50:
[...]

Ik hoop dat je inmiddels verder bent, bij mij hang ik nog steeds op het zelfde punt en Citroen Klantenservice reageert niet meer. Dealer verwijst mij weer naar de klantenservice altijd fijn dat kastje naar de muur.
De app werkt, het vernieuwen van de data duurt alleen tijdje maar daar valt mee te leven.

Vervelend dat er voor jou geen schot in komt. Heb je al een keer geprobeerd om de remote service een keer te deactiveren en weer opnieuw toe te voegen? Wellicht dat je dan wel alle stappen kan doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
S3BASTI3N schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:29:
[...]

De app werkt, het vernieuwen van de data duurt alleen tijdje maar daar valt mee te leven.

Vervelend dat er voor jou geen schot in komt. Heb je al een keer geprobeerd om de remote service een keer te deactiveren en weer opnieuw toe te voegen? Wellicht dat je dan wel alle stappen kan doorlopen.
Al eens gedaan, hij blijft hangen op de activatie. Klantenservice heeft nu aangegeven dat het na 2x 20 minuten rijden zou moeten werken. dus ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Afgelopen week heeft mijn C4 gestreden met een BMW 530i.

Hij heeft kranig stand gehouden en de schade beperkt tot een geschaafde bumper. De BMW kwam er een stuk slechter vanaf en mag zijn achterdeur, achterscherm en bumper uitdeuken en spuiten.

1200 euro schade :X

Gelukkig stond ik geparkeerd en stil en niet mijn schuld. En denk eigenlijk dat ik zelf wat ga poetsen en die paar krassen die je dan nog ziet wel accepteer op een 12 jaar oude auto. Bumper is niet ontzet of gebroken gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:37
Zijn er hier toevallig kenners van de C1 aanwezig (of 107 of Aygo)?

Hebben een C1 uit 2010, laatst ontdekt dat het lampje op het dashboard van de richtingaanwijzer naar rechts niet mee knippert tijdens het gebruik. Naar links werkt wel en buiten werkt hij ook gewoon. Als het donker is, kun je zien dat die heel zwak wel mee knippert (dus zal geen zekering zijn, bovendien is er 1 zekering voor alle verklikkerlampjes volgens het boekje).

Ik heb de unit al opengemaakt volgens diverse filmpjes die ik heb kunnen vinden, maar verder dan de zekeringen kom ik niet. Weet iemand of led's van verklikkerlampjes te vervangen zijn, of is de display unit gewoon 1 geheel en kun je daar niks van vervangen en hebben we er gewoon mee te dealen dat die helaas niet meer werkt? Op het hele internet is namelijk niets te vinden voor het vervangen van verklikkerlampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Hugo__Boss schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:41:
of is de display unit gewoon 1 geheel en kun je daar niks van vervangen en hebben we er gewoon mee te dealen dat die helaas niet meer werkt? Op het hele internet is namelijk niets te vinden voor het vervangen van verklikkerlampjes.
Of de LED is kapot, of een weerstand op de print die het heeft begeven. Als het goed is, zijn de richtingaanwijzer-LED's LED 11 en 12.

Er zitten zo te zien geen lampjes in die je kan vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaXbWUqetb6g2lDCCoutTX7U8W0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6EUfcKVCrv5Ja5SrA7nHLsx5.jpg?f=user_large

Deze "kennis" heb ik trouwens via goegel, zelf heb ik een Xantia waar nog gewone gloeilampjes in het klokkenspel zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:27
Google eens op C1/Aygo indicator stalk problem, die staan er bekend om kapot te gaan, en dit soort problemen te veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:37
LooneyTunes schreef op maandag 17 april 2023 @ 00:36:
[...]

Of de LED is kapot, of een weerstand op de print die het heeft begeven. Als het goed is, zijn de richtingaanwijzer-LED's LED 11 en 12.

Er zitten zo te zien geen lampjes in die je kan vervangen.

[Afbeelding]

Deze "kennis" heb ik trouwens via goegel, zelf heb ik een Xantia waar nog gewone gloeilampjes in het klokkenspel zitten ;)
Dank, als het er zo uit ziet aan de binnenkant ga ik het lekker zo laten. Ik dacht dat het misschien verwisselbare ledjes zouden zijn, maar dat zijn het niet.

PS: die zie je niet veel meer een Xantia. Vroeger ook gehad thuis en toen die toch wel op was in 2006 (na slechts 11 jaar) over op een C1.
Solosmots schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:01:
Google eens op C1/Aygo indicator stalk problem, die staan er bekend om kapot te gaan, en dit soort problemen te veroorzaken.
Ik had het gezien, maar het is geen mechanisch probleem. Schakelaar werkt gewoon en richtingaanwijzer ook, voorkant, achterkant en zijkant, alleen de led naar rechts in het dashboard doet het niet. Puur optisch dus, maar ook geen issue geweest voor de APK.

[ Voor 5% gewijzigd door Hugo__Boss op 18-04-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Nu online
Hugo__Boss schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:02:
[...]
Dank, als het er zo uit ziet aan de binnenkant ga ik het lekker zo laten. Ik dacht dat het misschien verwisselbare ledjes zouden zijn, maar dat zijn het niet.
Anders kijken of je een sloopexemplaar kan vinden (Bart Ebben, Onderdelenlijn) zodat je het hele klokkenspel kan vervangen.
Bij het zoeken naar jouw LED-probleem kwam ik ze her en der tegen tussen ~50 en 125 Euro.
Selectie bij Bart: <link>

[ Voor 10% gewijzigd door LooneyTunes op 19-04-2023 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

We zijn hier nou bijna een jaar onderweg met de e-C4 en wat zal ik ervan zeggen...

De auto zelf bevalt erg goed, comfortabel, rijdt goed en alles tot zover probleemloos.

Het elektrisch rijden in combinatie met de range van de Citroen bevallen minder goed, ik merk dat zodra ik in de auto stap ik met het bereik bezig ben en continu zit te kijken hoeveel we gereden hebben en hoeveel bereik eraf is. Ondanks dat we nog niet echt in de problemen zijn geweest merk ik dat ik het erg stressvol rijden vind, iets wat ik met een reguliere benzineauto nooit had.

Al met al zou ik het niet nog een keer doen, natuurlijk zijn de maandelijkse kosten een flink stuk lager dan met benzine rijden (we laden voor €0,36 per kwh en geen wegenbelasting), maar het gemis van het gemak van tanken en de continu aanwezige (lichte) stress is niet fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 12-09 21:13
Mad-Matt schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:10:
Al met al zou ik het niet nog een keer doen, natuurlijk zijn de maandelijkse kosten een flink stuk lager dan met benzine rijden (we laden voor €0,36 per kwh en geen wegenbelasting), maar het gemis van het gemak van tanken en de continu aanwezige (lichte) stress is niet fijn.
Als je in die maandelijkse kosten ook eerlijk de afschrijving meeneemt (en dit vergelijkt met die van een vergelijkbare auto op benzine), hoe ziet het kostenplaatje er dan uit?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Zit die range anxiety niet gewoon in je kop? Je hebt met een tank brandstof ook een beperkt bereik, dat is niet anders als met een accu. Is de peut op dan sta je stil. Alleen duurt het bij een accu wat langer voor die weer vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

FastFred schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:38:
Zit die range anxiety niet gewoon in je kop? Je hebt met een tank brandstof ook een beperkt bereik, dat is niet anders als met een accu. Is de peut op dan sta je stil. Alleen duurt het bij een accu wat langer voor die weer vol is.
Het is vooral dat laatste. Met een volle tank brandstof kom je gemiddeld makkelijk 500km ver, soms veel verder. Met deze accu is 260km ongeveer wel het matje. En het feit dat Citroen geen actieve range heeft is het altijd maar gokken hoever je komt. (Met veel benzineauto's calculeert hij het bereik aan de hand van je rijgedrag, met deze auto is dat niet zo. Soms gaat er 1km per gereden km af, soms gaat er 2km per gereden km af) En als je dan leeg bent dan duurt het echt wel weer een tijd voordat je vol bent, ff snel tanken is er niet bij. (Ook snelladen is vele malen trager dan tanken) Het langer duren voor weer "vol" was uiteraard bekend voor aankoop, maar ik ervaar het in de praktijk toch als stressvol.
Andrehj schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:31:
[...]

Als je in die maandelijkse kosten ook eerlijk de afschrijving meeneemt (en dit vergelijkt met die van een vergelijkbare auto op benzine), hoe ziet het kostenplaatje er dan uit?
Geen idee, afschrijving is nog redelijk onbekend aangezien de auto nog niet zo lang op de markt is.
Maar dan zal het plaatje er vast wel wat anders uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 12-09 21:13
Mad-Matt schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:46:
Geen idee, afschrijving is nog redelijk onbekend aangezien de auto nog niet zo lang op de markt is.
Inderdaad. Ik schat dat je over de afschrijftermijn (voor een auto normaliter 10 - 12 jaar) ca 10 - 15 k€ extra moet afschrijven. Dat is dus dik 1000 euro per jaar.
Probleem is dat hier hierdoor een elektrische auto voor de particuliere rijder (die gemiddeld maar zo'n 10.000 km per jaar rijdt) een lastig te verantwoorden investering wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 26-04-2023 11:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Andrehj schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:57:
[...]

Inderdaad. Ik schat dat je over de afschrijftermijn (voor een auto normaliter 10 - 12 jaar) ca 10 - 15 k€ extra moet afschrijven. Dat is dus dik 1000 euro per jaar.
Probleem is dat hier hierdoor een elektrische auto voor de particuliere rijder (die gemiddeld maar zo'n 10.000 km per jaar rijdt) een lastig te verantwoorden investering wordt.
Dan doen wij iets verkeerd O-)
We rijden gemiddeld 20k per jaar.
(Familie woont allemaal minimaal 40km weg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
Nog een maand met de DS4 en ik ben er vanaf. Constant problemen met Android auto connectie. Steenbeu ben ik het. Altijd wanneer je Waze het meeste nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:14
Wij hadden ineens veel problemen met Android Auto, zo deed ie het, zo niet meer, na enig geemmer bleek dat er een update geweest was (en aangezien ie update als ie aan het laden is..), en om de een of andere reden gaat er iets mis met wat er in de achtergrond blijft lopen, reboot telefoon en alles deed het weer pico bello.

Citroen C3 Aircross.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
FastFred schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:38:
Ik zou gek worden van zo’n elektrisch hok en zijn beperkte range en absurd lange laadtijden. Met mijn C4 rijd ik zo’n 600km op een tank en als het nodig is gooi ik deze binnen 5 minuten vol. Tankstations zitten zo ongeveer om de 10km (ik weet dat ik nu overdrijf) en het is zeldzaam dat er meerdere wachtenden voor je zijn.

Als ik dan die treurigheid zie van die elektrische meuk, middle of nowhere en bij populaire punten (zoals op reis naar Zuid Frankrijk) rijen met wachtenden. Dan lach ik in mijn vuistje.

Maar ik moet wel zeggen dat ik 200000 procent tegen de elektrische hokken ben die op de markt zijn, op de waterstof versies na. Ik vind het complete waanzin dat we auto’s produceren met accu’s waar kindertjes met hun vingertjes kobalt voor uit de grond moeten graven en zwaar vervuilende andere zooi inzit. Om nu gelijk met de ellende te zitten dat die dingen opgeladen worden met de meest vervuilende stroom denkbaar (kolen, gas en afvalverbranding) én capaciteitsproblemen op het stroomnet. En over een paar jaar met alle ellende van accu afval te zitten.

Nee, dan is de conventionele motor zo slecht nog niet in mijn ogen. En ik walg van alle politiek die ons dit door de strot aan het rammen is. Over een paar jaar zitten we met 1 bak ellende. De oplossing van nu is milieuvervuilend, extreem duur, achterlijk in gebruik en absoluut niet groen of goed voor ons en moeder aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
RoosW schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:27:
Wij hadden ineens veel problemen met Android Auto, zo deed ie het, zo niet meer, na enig geemmer bleek dat er een update geweest was (en aangezien ie update als ie aan het laden is..), en om de een of andere reden gaat er iets mis met wat er in de achtergrond blijft lopen, reboot telefoon en alles deed het weer pico bello.

Citroen C3 Aircross.
Rebooten lost het hier niet op tijdens de rit.
Een andere dag loopt het dan wel ok.
Zit geen patroon in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Drardollan schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:46:
[...]

Ik zou gek worden van zo’n elektrisch hok en zijn beperkte range en absurd lange laadtijden. Met mijn C4 rijd ik zo’n 600km op een tank en als het nodig is gooi ik deze binnen 5 minuten vol. Tankstations zitten zo ongeveer om de 10km (ik weet dat ik nu overdrijf) en het is zeldzaam dat er meerdere wachtenden voor je zijn.

Als ik dan die treurigheid zie van die elektrische meuk, middle of nowhere en bij populaire punten (zoals op reis naar Zuid Frankrijk) rijen met wachtenden. Dan lach ik in mijn vuistje.

Maar ik moet wel zeggen dat ik 200000 procent tegen de elektrische hokken ben die op de markt zijn, op de waterstof versies na. Ik vind het complete waanzin dat we auto’s produceren met accu’s waar kindertjes met hun vingertjes kobalt voor uit de grond moeten graven en zwaar vervuilende andere zooi inzit. Om nu gelijk met de ellende te zitten dat die dingen opgeladen worden met de meest vervuilende stroom denkbaar (kolen, gas en afvalverbranding) én capaciteitsproblemen op het stroomnet. En over een paar jaar met alle ellende van accu afval te zitten.

Nee, dan is de conventionele motor zo slecht nog niet in mijn ogen. En ik walg van alle politiek die ons dit door de strot aan het rammen is. Over een paar jaar zitten we met 1 bak ellende. De oplossing van nu is milieuvervuilend, extreem duur, achterlijk in gebruik en absoluut niet groen of goed voor ons en moeder aarde.
Het probleem is dat het niet uit maakt wat je doet om het klimaat te verbeteren. Alles wat je namelijk op grote schaal doet is uiteindelijk schadelijk. Massaal zeewier gaan kweken als vervanger voor plastic heeft effect op het leven in het water. Massaal van het vlees af levert meer soja velden op; weg regenwouden etc. Avocado's, blijkbaar heel gezond ofzo, veroorzaken een grote milieuramp in Zuid-Amerika, hele dorpen/bossen drogen daar uit omdat er voor 1 kilo avocado 1000 liter water nodig is

Dat is met productie van ICE auto's zo, en met EV's net zo, het is andere vervuiling, maar nog steeds vervuiling. Echter staat de ontwikkeling van EV's niet stil, die gaat razendsnel. Er komen steeds weer nieuwe uitvindingen voor efficientere elektromotoren, sneller laden, efficientere accu's etc. Geef dat nog een paar jaar.

Het voordeel van een EV is dat er geen productielijn, veel minder infrastructuur en logistiek nodig is om de brandstof (elektriciteit) te vervoeren, die gaat over kabels die er al liggen in plaats van dat je een olieboor platform moet bouwen, verslepen, boren, olie oppompen, olie vervoeren, olie verwerken tot benzine/diesel en die benzine/diesel moet vervoeren. Je moet enkel de kabels die er al liggen verzwaren, dat kost even uitstoot, daarna niet meer.

Des te meer de wereld zich zal richten op 1 vorm van energie, des te efficienter die productie van energie zal worden. Nu moet die alleen nog schoon geproduceerd worden en ook daar wordt hard aan gewerkt met wind en zonneparken en accu stations om overtollige energie op te vangen voor piekmomenten (daar zijn gebruikte auto accu's weer prima voor, net als thuis accu's).

Recycling van EV's is misschien wel de grootste uitdaging, afval van de Westerse wereld beland nu al veel te vaak in Afrikaanse landen. Dat moeten we niet willen, die recycling moet lokaal, milieuvriendelijk en verantwoord gebeuren. Uiteindelijk zullen autodemontage bedrijven ook een omslag moeten maken omdat er meer EV's op de sloop zullen eindigen, dus daar ligt nog werk om personeel om te scholen en nodige apparatuur aan te schaffen.

Waterstof zie ik gewoon helemaal niet gebeuren, er moet nog teveel voor gebouwd en aangelegd worden. Je moet overal waterstof tankstations bouwen, terwijl bestaande tankstations al electra hebben, die hoeven dus alleen wat laadpalen neer te zetten, kost minder tijd, geld en stikstof. Het kost ook nog eens enorm veel energie om waterstof te produceren, daar moeten ook nog fabrieken voor gebouwd worden, waterstof moet nog steeds vervoerd worden over de weg = extra uitstoot etc.

Anyway, offtopic :P

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 01-05-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73

Bij mij werken de connected services nog niet, de live verkeersinfo wel (C4 2022, benzine, handgeschakeld)
Nu mis ik het niet dus vraag ik er met het onderhoud wel naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
FastFred schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:56:
[...]

Dat is met productie van ICE auto's zo, en met EV's net zo, het is andere vervuiling, maar nog steeds vervuiling. Echter staat de ontwikkeling van EV's niet stil, die gaat razendsnel. Er komen steeds weer nieuwe uitvindingen voor efficientere elektromotoren, sneller laden, efficientere accu's etc. Geef dat nog een paar jaar.
Over de ontwikkelingen van de elektromotor ga je mij niet horen, dat is prima en duidelijk wel een verbetering ten opzichte van de verbrandingsmotor. Mijn aversie is tegen accu's, opladen en de manier hoe dat allemaal aangepakt wordt.

Over een paar jaar is er niks veranderd, de accu zoals we die nu kennen bestaat al vele jaren en er is amper tot geen ontwikkeling in te ontdekken. Niet gek ook, je zit met grote problemen die je niet zomaar even oplost zoals de warmteontwikkeling.
Het voordeel van een EV is dat er geen productielijn, veel minder infrastructuur en logistiek nodig is om de brandstof (elektriciteit) te vervoeren, die gaat over kabels die er al liggen in plaats van dat je een olieboor platform moet bouwen, verslepen, boren, olie oppompen, olie vervoeren, olie verwerken tot benzine/diesel en die benzine/diesel moet vervoeren. Je moet enkel de kabels die er al liggen verzwaren, dat kost even uitstoot, daarna niet meer.
Bij transport van elektra gaat ontzettend veel verloren, dat is logistiek een grote nachtmerrie. Zeker omdat er geen kabels zijn en die er de komende 10 jaar ook niet zullen zijn in de mate die nodig is.
Des te meer de wereld zich zal richten op 1 vorm van energie, des te efficienter die productie van energie zal worden. Nu moet die alleen nog schoon geproduceerd worden en ook daar wordt hard aan gewerkt met wind en zonneparken en accu stations om overtollige energie op te vangen voor piekmomenten (daar zijn gebruikte auto accu's weer prima voor, net als thuis accu's).
Leuk die zonneparken, jammer dat de zon er veel tijd per dag niet is. Windenergie is op geen enkele manier rendabel zonder subsidies, dus dat kan je ook wel afschrijven voorlopig. Veel andere groene opties zijn er niet, men weigert structureel grootschalig gebruik te maken van waterkracht bijvoorbeeld.
Recycling van EV's is misschien wel de grootste uitdaging, afval van de Westerse wereld beland nu al veel te vaak in Afrikaanse landen. Dat moeten we niet willen, die recycling moet lokaal, milieuvriendelijk en verantwoord gebeuren. Uiteindelijk zullen autodemontage bedrijven ook een omslag moeten maken omdat er meer EV's op de sloop zullen eindigen, dus daar ligt nog werk om personeel om te scholen en nodige apparatuur aan te schaffen.
Ik denk dat je je beter af kan vragen of het wel te recyclen is op korte termijn. Wieken van windmolens zijn ook zo'n succes qua recycling (al lijkt daar eindelijk na jaren wat schot in de zaak te komen).
Waterstof zie ik gewoon helemaal niet gebeuren, er moet nog teveel voor gebouwd en aangelegd worden. Je moet overal waterstof tankstations bouwen, terwijl bestaande tankstations al electra hebben, die hoeven dus alleen wat laadpalen neer te zetten, kost minder tijd, geld en stikstof. Het kost ook nog eens enorm veel energie om waterstof te produceren, daar moeten ook nog fabrieken voor gebouwd worden, waterstof moet nog steeds vervoerd worden over de weg = extra uitstoot etc.

Anyway, offtopic :P
Het elektriciteit netwerk is zwaar overbelast en er zal gigantisch veel gegraven en aangelegd moeten worden om dit op te lossen. Daar had je net zo goed een waterstof (of andere, ik ben niet op de hoogte van alle opties) netwerk bij kunnen rammen.

Laadpalen kan je niet zomaar even op een 220v stopcontact aansluiten bij de tankstations. Daarvoor moet een gigantische infrastructuur aanpassing gedaan te worden.

Ik ga niet beweren dat waterstof de oplossing is, maar het is in alle opzichten wel een betere oplossing dan accu's.

Ik voorspel, en die mag je opslaan, dat over 20 jaar blijkt dat we het verkeerde door onze strot geramd hebben gekregen en we massaal met een probleem zitten door deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Koja78 schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:50:
Nog een maand met de DS4 en ik ben er vanaf. Constant problemen met Android auto connectie. Steenbeu ben ik het. Altijd wanneer je Waze het meeste nodig hebt.
Heb zelf gelukkig geen hele slechte ervaringen met mijn DS4 icm CarPlay. Heel af en toe verbindt-ie niet vanzelf, maar dan is even op het ‘verbinden’ knopje drukken genoeg om weer connectie te maken.

Al met al nog steeds blij met de DS4, en je ziet ze nog steeds weinig. Van de week kwam er ook weer iemand op me afgelopen om te vertellen dat hij het een mooie auto vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Nu online
FastFred schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:56:
terwijl bestaande tankstations al electra hebben, die hoeven dus alleen wat laadpalen neer te zetten, kost minder tijd, geld en stikstof.
Dat gaan ze niet redden met een standaard 3X40A aansluiting met één of meerdere snelladers.
350kW laden bij 800 volt trekt toch al gauw 430A.
Dat ga je niet redden met de standaard 16mm² (huis/bedrijfs) aansluiting. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
Trasos schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:07:
[...]
Al met al nog steeds blij met de DS4, en je ziet ze nog steeds weinig. Van de week kwam er ook weer iemand op me afgelopen om te vertellen dat hij het een mooie auto vond.
Is inderdaad de enige auto ooit die ik had waar mensen je soms spontaan rond aanspreken.

Jammer genoeg doet het "verbinden" knopje het vaak niet.
En het is niet dat het obscure telefoons zijn. Samsung & Oneplus

Verbinden met de kabel maakt overigens geen enkel verschil;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:52
Zelfde problemen hier met de telefoon van m'n vrouw. In de C5 Aircross van 2022 geen enkel probleem met verbinden, in de nieuwe C4 van 2023 valt de verbinding continu weg. Ik krijg niet eens de tijd om op het 'Android Auto' icoontje te klikken of de verbinding is weg. Telefoon rebooten, Android Auto verwijderen van de telefoon en opnieuw installeren, cache weg gooien, oude bluetooth verbindingen er uit gooien. Het helpt allemaal niks. Mijn telefoon heeft dan weer geen enkel probleem vreemd genoeg en verbind meteen en blijft stabiel. Zij heeft een Galaxy S10, ik een Galaxy A52.

Verder bevalt de auto erg goed. Fijne automaat en heerlijk stil en vlot. Alleen even wennen aan de adaptive cruise control, die remt me soms te hard als er voor me iemand in voegt. De kortste afstand is wat dat betreft nog te lang, het geeft alsnog zodanig veel ruimte dat er een auto tussen kan voegen. Gevolg is dan dat de C4 automatisch flink op de rem gaat.

We hebben de C4 1.2 Shine Pack Business vorige week woensdag in ontvangst genomen, vandaag of morgen tikken we de 1000km alvast aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 21:42
Andere C4 eigenaren (2012-2016) het volgende weleens meegemaakt? Als de airco op 19 staan dan blazen de ventilaties aan de voorkant (die op de personen gericht staan) de juiste temperatuur. Maar de ventilator die op de voorruit gericht staat is altijd heel erg warm. Deze warmte neemt toe als de motor warm wordt. En nee ik heb niet de ontwaseming aanstaan :+. In de winter was dit probleem wel prettig want dan werd de auto goed warm, maar in de zomer is dit toch wel naar dat er warme lucht op je gezicht wordt geblazen..

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

Mad-Matt schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:46:
[...]

Het is vooral dat laatste. Met een volle tank brandstof kom je gemiddeld makkelijk 500km ver, soms veel verder. Met deze accu is 260km ongeveer wel het matje. En het feit dat Citroen geen actieve range heeft is het altijd maar gokken hoever je komt. (Met veel benzineauto's calculeert hij het bereik aan de hand van je rijgedrag, met deze auto is dat niet zo. Soms gaat er 1km per gereden km af, soms gaat er 2km per gereden km af) En als je dan leeg bent dan duurt het echt wel weer een tijd voordat je vol bent, ff snel tanken is er niet bij. (Ook snelladen is vele malen trager dan tanken) Het langer duren voor weer "vol" was uiteraard bekend voor aankoop, maar ik ervaar het in de praktijk toch als stressvol.

[...]

Ik snap je wel, ik rij de ë c4 zakelijk en privé zo'n 30k km per jaar. Liever zou ik een auto hebben die net even die 100km meer heeft. Alleen welke dan? Prijstechnisch zit de citroën redelijk in elkaar, voor 100km meer ga je flink meer betalen en bijtellen (in mijn geval). Wat mij wel verbaasd, is het onderhoud, nu al 2x onderhoud gehad van rond de 300€, daarvan denk ik het is toch een EV moet wel goedkoper kunnen?

Auto laden we veel naar 100% om ritten te kunnen maken, alleen in de winter haal ik het net niet om naar kantoor te komen (140 km) als ik niet 100% zeker weet dat ik daar kan laden ga ik altijd nog ergens snelladen.
Ook ik merk dat ik er veel mee bezig ben, wat is het verbruik, hoeveel kilometer nog, ga ik het wel redden misschien maar even 80 gaan rijden. Inmiddels zijn wij er goed aan gewend en plannen dan ook altijd 10/15 min mee om ergens wat te laden. De auto gaat zeker nog niet weg, voor de kleine ritjes is die perfect rustig en altijd vol, voor de langere ritten is het flink plannen inderdaad.
Van de zomer gaan we 3500/4000 km rijden voor vakantie, daar ga ik wel een auto voor huren, dat zie ik niet zo zitten elektrisch met de citroën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Oid schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:29:
[...]

Ik snap je wel, ik rij de ë c4 zakelijk en privé zo'n 30k km per jaar. Liever zou ik een auto hebben die net even die 100km meer heeft. Alleen welke dan? Prijstechnisch zit de citroën redelijk in elkaar, voor 100km meer ga je flink meer betalen en bijtellen (in mijn geval). Wat mij wel verbaasd, is het onderhoud, nu al 2x onderhoud gehad van rond de 300€, daarvan denk ik het is toch een EV moet wel goedkoper kunnen?

Auto laden we veel naar 100% om ritten te kunnen maken, alleen in de winter haal ik het net niet om naar kantoor te komen (140 km) als ik niet 100% zeker weet dat ik daar kan laden ga ik altijd nog ergens snelladen.
Ook ik merk dat ik er veel mee bezig ben, wat is het verbruik, hoeveel kilometer nog, ga ik het wel redden misschien maar even 80 gaan rijden. Inmiddels zijn wij er goed aan gewend en plannen dan ook altijd 10/15 min mee om ergens wat te laden. De auto gaat zeker nog niet weg, voor de kleine ritjes is die perfect rustig en altijd vol, voor de langere ritten is het flink plannen inderdaad.
Van de zomer gaan we 3500/4000 km rijden voor vakantie, daar ga ik wel een auto voor huren, dat zie ik niet zo zitten elektrisch met de citroën.
Je beschrijft perfect hoe wij hier ook mee om gaan. Onderhoud hebben we nog niet hoeven doen, we zitten nu rond de 21k, dus hij zal binnenkort wel beginnen te koeren dat hij onderhoud nodig heeft.

Voor de langere ritten (zelfs Limburg al) pakken we onze benzineauto, geeft toch net even wat minder stress. In de gehele wijk waar mijn zus woont is geen laadpaal te vinden.

De auto gaat hier zeker ook niet weg, voor korte ritten is het een heerlijke auto, stil, comfortabel en groot genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oid schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:29:
[...]

Ik snap je wel, ik rij de ë c4 zakelijk en privé zo'n 30k km per jaar. Liever zou ik een auto hebben die net even die 100km meer heeft. Alleen welke dan? Prijstechnisch zit de citroën redelijk in elkaar, voor 100km meer ga je flink meer betalen en bijtellen (in mijn geval).
ë C-4 € 39.150, Tesla M3 RWD € 41.990.
Dat scheelt een paar tientjes per maand. Meer dan 4000 km met een gehuurde benzineauto rijden?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

Maasluip schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:43:
[...]

ë C-4 € 39.150, Tesla M3 RWD € 41.990.
Dat scheelt een paar tientjes per maand. Meer dan 4000 km met een gehuurde benzineauto rijden?
ja alleen is de ë C-4 die ik heb van 2021 maar eens. Vind persoonlijk de tesla 3 niet echt een optie, te laag. Overigens heb ik nog nooit in een huidig model van de model 3 gezet, mogelijk is die anders dan die van 2019 die mijn collega heeft.
ja huren, lenen, leasen we zien het wel :-) het is tenslotte vakantie, de regio waar we heen gaan is qua laadpalen niet echt top dus daar wil ik zeker geen stress van.

[ Voor 10% gewijzigd door Oid op 08-05-2023 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Leviathius schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:32:
Andere C4 eigenaren (2012-2016) het volgende weleens meegemaakt? Als de airco op 19 staan dan blazen de ventilaties aan de voorkant (die op de personen gericht staan) de juiste temperatuur. Maar de ventilator die op de voorruit gericht staat is altijd heel erg warm. Deze warmte neemt toe als de motor warm wordt. En nee ik heb niet de ontwaseming aanstaan :+. In de winter was dit probleem wel prettig want dan werd de auto goed warm, maar in de zomer is dit toch wel naar dat er warme lucht op je gezicht wordt geblazen..
De 2004-2011 C4 had een bekend euvel dat de blaasrichting of koud/warm meng klep van de ventilatie niet goed meer werkt omdat de plastic tandwieltjes die aan de servo zitten versleten zijn. Zijn reparatiekits voor.

Maar moet eerlijk zeggen dat ik er bij de 2012-2016 C4 nog niet van gehoord heb, maar kan heel goed zijn hier een vergelijkbaar probleem speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
Ik rijg nu sinds 4 maanden de Citroen E-C4, auto rijdt prima. Na 3 maanden werkte de E-Remote Control app pas en deze werkt vaak ook niet bij. de actieradius vind ik zeer erg tegenvallen volgens de brochures was dit 357km dat red ik bij lange na niet. in afgelopen 4 maanden red ik met geluk 190 km op een volle accu. ik rij dan in modus normaal en heb de climatecontrol op auto staan. Net iets meer dan de helft.

Iemand nog tips om de actieradius te vergroten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
ngommers schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:51:
Ik rijg nu sinds 4 maanden de Citroen E-C4, auto rijdt prima. Na 3 maanden werkte de E-Remote Control app pas en deze werkt vaak ook niet bij. de actieradius vind ik zeer erg tegenvallen volgens de brochures was dit 357km dat red ik bij lange na niet. in afgelopen 4 maanden red ik met geluk 190 km op een volle accu. ik rij dan in modus normaal en heb de climatecontrol op auto staan. Net iets meer dan de helft.

Algemeen:
  • Niet te snel remmen/optrekken.
  • Niet te hard rijden.
  • Bandenspanning geregeld controleren.
  • Niet je achterbak vol met spullen laten liggen
Wat extremer:
  • Auto aerodynamischer maken
  • Hoedenplank verwijderen
  • Achterbank verwijderen
  • Passagiersstoel verwijderen
  • Alleen rijden met goed weer
  • Interieur strippen en lichtgewicht racestoel terugplaatsen
  • Extra accu's plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salento
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-09 10:53

De E-C4 is net als veel andere elektrische modellen afhankelijk van een hogere buitentemperatuur om aan de geadverteerde afstand te komen. De afgelopen week haal ik de 350 KM (bij zo'n 20 graden), vorige maand kwam ik tegen de 260 KM bij een gemengde rit stad/snelweg als het buiten zo'n 5 graden is. 190 KM is wel heel weinig, zelfs als het vriest kom ik nog boven de 200 uit.
Als je er geen extreme rijstijl op na houdt, zou ik er toch eens mee langs de Citroen gaan om een check te laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
Salento schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:30:
[...]

De E-C4 is net als veel andere elektrische modellen afhankelijk van een hogere buitentemperatuur om aan de geadverteerde afstand te komen. De afgelopen week haal ik de 350 KM (bij zo'n 20 graden), vorige maand kwam ik tegen de 260 KM bij een gemengde rit stad/snelweg als het buiten zo'n 5 graden is. 190 KM is wel heel weinig, zelfs als het vriest kom ik nog boven de 200 uit.
Als je er geen extreme rijstijl op na houdt, zou ik er toch eens mee langs de Citroen gaan om een check te laten uitvoeren.
Ik houdt mij wel aan de snelheid maar mijn ritten zijn voor 80% 120/80km wegen. Ik zal als het weer rond de 20 graden is eens een nieuwe meting doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-09 13:49
Ik rij nu ongeveer 14 maanden met mijn Citroen E-C4, heerlijke auto qua rijden, iets minder qua techniek en accu.

Afgelopen jaar heb ik nu twee keer mee gemaakt dat ik niet kon laden met mijn Citroen E-C4, vroeg mij af of meerdere mensen dit hebben gehad?

Eerste keer bleek de omvormer kapot te zijn en kon ik helemaal niet meer laden
Tweede keer waren er meerdere errors in het systeem waardoor snel laden niet meer werkte, niet heel handig als je onderweg bent in het buitenland. Na het verwijderden van de errors bleek alles weer te werken. De vraag waar deze errors vandaan kwamen bleef onbeantwoord.

Zoals meerdere mensen al aangegeven vind ik persoonlijk het lastigste dat ik niet van de actieradius op het scherm uit kan gaan, dit is nooit accuraat, waardoor ik onderweg altijd het scherm in de gaten moet houden. Iemand enig dee waar hij de cijfers op baseert?

Daarnaast is het best een "domme" auto, ik moet 4 instellingen aan/uit zetten wanneer ik weg wil rijden, deze instelligen worden helaas niet onthouden. (Lane assist: uit, B knop: aan, ECO stand: Aan, Airco: uit)

Verder veel rijplezier mee, vooral qua woon/werk verkeer.
Vorige week zonder problemen 2.000 km gereden op vakantie in Noorwegen. Merkte toch wel dat het vooral richting het rijden naar de boot veel stress gaf. Kan de auto wel snel laden, zijn er snel laders beschikbaar, ga ik 200km redden om bij het eerste laadpunt te komen? Eenmaal op bestemming was het allemaal prima te doen, 20km bijladen op de B stand berg af was een highlight ;) .

Gelukkig gaan we maar 1x per jaar op vakantie, de rest van het jaar is woon/werk prima te doen.

Ik had het zelfde probleem, heb jij toevallig een Iphone? Bij mij moest ik de wifi uitzetten zodat hij niet automatisch eerst verbond met de CarPlay, het verbinden met de CarPlay zorgde ervoor dat hij zich niet kon identificeren.

Zelfde probleem met de actieradius hier, winter haal ik net 220km en zomer zit ik rond de 260km.
Ik rij altijd ECO en merendeels 100km met een klein gedeelte 80km. Wat ik vooral heb gemerkt is dat het verschil in bereik tussen 100 en 120 gigantisch is, daarom rij ik niet harder dan 100, dit helpt.
Pagina: 1 ... 47 ... 50 Laatste