FastFred schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:56:
[...]
Dat is met productie van ICE auto's zo, en met EV's net zo, het is andere vervuiling, maar nog steeds vervuiling. Echter staat de ontwikkeling van EV's niet stil, die gaat razendsnel. Er komen steeds weer nieuwe uitvindingen voor efficientere elektromotoren, sneller laden, efficientere accu's etc. Geef dat nog een paar jaar.
Over de ontwikkelingen van de elektromotor ga je mij niet horen, dat is prima en duidelijk wel een verbetering ten opzichte van de verbrandingsmotor. Mijn aversie is tegen accu's, opladen en de manier hoe dat allemaal aangepakt wordt.
Over een paar jaar is er niks veranderd, de accu zoals we die nu kennen bestaat al vele jaren en er is amper tot geen ontwikkeling in te ontdekken. Niet gek ook, je zit met grote problemen die je niet zomaar even oplost zoals de warmteontwikkeling.
Het voordeel van een EV is dat er geen productielijn, veel minder infrastructuur en logistiek nodig is om de brandstof (elektriciteit) te vervoeren, die gaat over kabels die er al liggen in plaats van dat je een olieboor platform moet bouwen, verslepen, boren, olie oppompen, olie vervoeren, olie verwerken tot benzine/diesel en die benzine/diesel moet vervoeren. Je moet enkel de kabels die er al liggen verzwaren, dat kost even uitstoot, daarna niet meer.
Bij transport van elektra gaat ontzettend veel verloren, dat is logistiek een grote nachtmerrie. Zeker omdat er geen kabels zijn en die er de komende 10 jaar ook niet zullen zijn in de mate die nodig is.
Des te meer de wereld zich zal richten op 1 vorm van energie, des te efficienter die productie van energie zal worden. Nu moet die alleen nog schoon geproduceerd worden en ook daar wordt hard aan gewerkt met wind en zonneparken en accu stations om overtollige energie op te vangen voor piekmomenten (daar zijn gebruikte auto accu's weer prima voor, net als thuis accu's).
Leuk die zonneparken, jammer dat de zon er veel tijd per dag niet is. Windenergie is op geen enkele manier rendabel zonder subsidies, dus dat kan je ook wel afschrijven voorlopig. Veel andere groene opties zijn er niet, men weigert structureel grootschalig gebruik te maken van waterkracht bijvoorbeeld.
Recycling van EV's is misschien wel de grootste uitdaging, afval van de Westerse wereld beland nu al veel te vaak in Afrikaanse landen. Dat moeten we niet willen, die recycling moet lokaal, milieuvriendelijk en verantwoord gebeuren. Uiteindelijk zullen autodemontage bedrijven ook een omslag moeten maken omdat er meer EV's op de sloop zullen eindigen, dus daar ligt nog werk om personeel om te scholen en nodige apparatuur aan te schaffen.
Ik denk dat je je beter af kan vragen of het wel te recyclen is op korte termijn. Wieken van windmolens zijn ook zo'n succes qua recycling (al lijkt daar eindelijk na jaren wat schot in de zaak te komen).
Waterstof zie ik gewoon helemaal niet gebeuren, er moet nog teveel voor gebouwd en aangelegd worden. Je moet overal waterstof tankstations bouwen, terwijl bestaande tankstations al electra hebben, die hoeven dus alleen wat laadpalen neer te zetten, kost minder tijd, geld en stikstof. Het kost ook nog eens enorm veel energie om waterstof te produceren, daar moeten ook nog fabrieken voor gebouwd worden, waterstof moet nog steeds vervoerd worden over de weg = extra uitstoot etc.
Anyway, offtopic

Het elektriciteit netwerk is zwaar overbelast en er zal gigantisch veel gegraven en aangelegd moeten worden om dit op te lossen. Daar had je net zo goed een waterstof (of andere, ik ben niet op de hoogte van alle opties) netwerk bij kunnen rammen.
Laadpalen kan je niet zomaar even op een 220v stopcontact aansluiten bij de tankstations. Daarvoor moet een gigantische infrastructuur aanpassing gedaan te worden.
Ik ga niet beweren dat waterstof de oplossing is, maar het is in alle opzichten wel een betere oplossing dan accu's.
Ik voorspel, en die mag je opslaan, dat over 20 jaar blijkt dat we het verkeerde door onze strot geramd hebben gekregen en we massaal met een probleem zitten door deze situatie.