Toon posts:

Het grote Citroën topic

Pagina: 1 ... 45 46 47 Laatste
Acties:
  • 219.996 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:41
_JGC_ schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:17:
@TheRicolaa10 Ruik je ook koelvloeistof om je auto na een rit waarbij de motor op temperatuur is gekomen?

Ik heb bij mijn 207 vti destijds lang zitten zoeken naar het lek, elke week bijvullen en je ruikt het gewoon, maar niet kunnen vinden. Totdat ik de waterpomp ging vervangen, poelie eraf en daarachter liep water langs de motor. Pakking dubbel... "ja maar die waterpomp is nieuw, dat kan het niet zijn"
Kan ik zo niet direct zeggen, waar ruikt koelvloistof naar? :P
Anyways, donderdag dus aan laten vullen bij de garage, terug naar huis gereden (5km), vrijdag een kleine 60km gereden (woon-werk verkeer) en ik heb zojuist het reservoir weer eens bekeken. In dit tempo zit ik dinsdag alweer in een auto zonder verwarming...

DJI Phantom 4 Pro | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:56
@TheRicolaa10 Koelvloeistof geeft een zoete geur af. Als ik die zooi om je tankje geen bekijk denk ik dat je dop lek is. Maak die zooi eens schoon en ga een stuk rijden, motor goed op temperatuur, als het dan weer een smerige bende is weet je dat het de dop is.

Koelvloeistof staat onder druk, er zit een ventiel in de dop die de druk afblaast als de druk te hoog wordt. Dat ventiel wil ook wel eens open blijven staan, dan loopt het gewoon onder de dop door of verdwijnt het gewoon als stoom.

Dopjes kosten ook geen drol, dus wel moeite waard om het te proberen:
https://www.winparts.nl/k...r-37600-febi/p369507.html

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 23:07
@TheRicolaa10 laat je koelsysteem eens afpersen, het is een gesloten systeem dus het kan niet zomaar verdwijnen. Eerste verdachten zijn waterpomp of thermostaathuis, als die lekken verdampt de koelvloeistof door de warmte en vind je er bijna niets van terug, een slang lekkage is vaak wel goed te zien.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 Cactus PT110 Shine bjr 2018

• TheRicolaa10
@_JGC_ De boel eromheen gister eens schoongemaakt en een eind gaan rijden, ik zag naderhand geen verschil. Dus ik denk dat daar het probleem niet zit.

@d-super Ik vermoed ook dat het daar ergens zit. Toevallig een overbuurman waar haar dochter ook een DS3 heeft (ouder model, minder luxe uitvoering) waar ze laatst ook de thermostaathuis hebben vervangen nadat daar ook koelvloeistof lekte c.q. verdween.

[Voor 5% gewijzigd door TheRicolaa10 op 25-12-2022 13:19]

• TheRicolaa10
Update: dit weekend is het thermostaat huis vervangen (wat ik al vermoedde), aangezien daar een lekkage geconstateerd is.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Vraag- en aanbodposts zijn niet toegestaan buiten Vraag & Aanbod overig

[Voor 100% gewijzigd door deepbass909 op 03-01-2023 14:36]

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:56
TheRicolaa10 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 07:56:
Update: dit weekend is het thermostaat huis vervangen (wat ik al vermoedde), aangezien daar een lekkage geconstateerd is.
Welk blok heb je erin? Wel frappant dat de garage je vrolijk laat rijden terwijl je 2.5l kvs lekt. Hadden ze de eerste keer wel wat beter kunnen zoeken :X

• TheRicolaa10
Knul schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:37:
[...]

Welk blok heb je erin? Wel frappant dat de garage je vrolijk laat rijden terwijl je 2.5l kvs lekt. Hadden ze de eerste keer wel wat beter kunnen zoeken :X
1.6vti, weet niet of dat is waar je naar vraagt? Ik begreep dat het nogal lastig te vinden was. In eerste instantie konden ze niets vinden. Monteur had er 1 bar druk op gezet en pas na een uur zakte die naar 0,8 bar. Naar mate het langer duurde zag hij er steeds meer uit druppelen onder de auto.

• Muta
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Eind juli e-c4 besteld (lease). Eerste leverdatum was begin november. Maar inmiddels staat ie op eind januari.

Kan niet wachten!

Edit: inmiddels al eind februari

[Voor 12% gewijzigd door Muta op 06-01-2023 22:18]

• _JGC_
TheRicolaa10 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:20:
[...]

1.6vti, weet niet of dat is waar je naar vraagt? Ik begreep dat het nogal lastig te vinden was. In eerste instantie konden ze niets vinden. Monteur had er 1 bar druk op gezet en pas na een uur zakte die naar 0,8 bar. Naar mate het langer duurde zag hij er steeds meer uit druppelen onder de auto.
Zo lekte ik ook mooi wat kvs met mijn 1.4hdi. Ook langs de thermostaat en dan alleen in de zomer als het koelsysteem goed op druk kwam. Ene defect maskeerde het andere: thermostaat zat vast dus er was 30 graden zomer voor nodig met volbepakte auto voordat het systeem op druk kwam.
Bij demontage zag ik meteen gescheurd plastic randje en pakking die uitpuilde.

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:44
Trasos schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:51:
[...]

Ik moet zeggen dat mijn DS4 in het half jaar dat ik ‘m heb al meer rare dingen heeft gedaan dan alle Fords die ik de tien jaar ervoor heb gereden.
Een lampje om aan te geven dat je ruitensproeiervoorraad bijna leeg is of leeg is zit er dus ook niet op.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:49
Koja78 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:42:
[...]

Een lampje om aan te geven dat je ruitensproeiervoorraad bijna leeg is of leeg is zit er dus ook niet op.
Dan kan het lampje ook niet stukgaan.

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:44
DVX73 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:46:
[...]

Dan kan het lampje ook niet stukgaan.
't is sowieso een heel geintegreerde display :p

• _JGC_
Het probleem is ook niet het lampje maar de sensor die kapot gaat en dan ruitensproeiervloeistof opzuigt via de bedrading en deponeert in de connector van de ECU of BSI.
Bij PSA is dat een heel bekende kwaal met de temperatuursensor, kvs niveausensor en het ruitensproeier pompje zelf, en dan wil je nog zo'n sensor erbij?

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:08
Beetje zijsprong vraag wellicht. Ik wil de vloermatten van mijn C4 vervangen, deze zijn versleten. Via Google natuurlijk 1000 en 1 opties. Heeft er iemand toevallig een betrouwbare leverancier waar ik goede kwaliteit matten kan bestellen voor een eerlijke prijs (hoef niet het goedkoopste te hebben).

Gooi tips op mij ;)

• Fijnisdat
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:54
Ik heb mijn C4 voorzien via www.matten-online.nl. Mooie kleur + een extra omzoombies kleur, nog geen 50 euro.

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-03 18:30
Hey hallo!

Ik heb een Citroën Grand Picasso uit 2017. Gisteren voor een beurt en een APK weggebracht en weer opgehaald. Garagehouder (geen dealer, maar onze 'huis'-garage, waar we al onze auto's in onderhoud hebben) wist me te melden dat er een terugroepactie was m.b.t. dit type auto, sinds december 2022:

https://terugroepregister....aspx?mgpnummer=MGP220495

Garagehouder gaf verder aan dat er al de nodige degradatie was opgetreden bij de distributieriem (die, volgens onderhoudsschema, pas over 40.000KM vervangen dient te worden). Die was eigenlijk al aan vervanging toe.

Ik ben nu bezig om een afspraak te maken met de dealer (ze zitten vrij druk, helaas), maar wat kan ik nu verwachten? In de terugroepactie staat vermeldt dat ze alleen de distributieriem controleren. Gaan ze 'm niet onder de terugroepactie vervangen? Het is m.i. door een defect veroorzaakt (de versnelde aftakeling). Natuurlijk begrijp ik dat een distributieriem sowieso vervangen dient te worden om de X-aantal kilometers, maar dit is in mijn ogen wel erg snel en eigenlijk buiten mijn schuld om, want ik onderhoud mijn auto's altijd keurig qua onderhoudsschema.

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

• _JGC_
Hebben ze daar een maand geleden pas een terugroepactie voor gemaakt? Dit probleem was nml al jaren bekend.

Probleem is tweeledig: veel mensen klappen de verkeerde olie erin of wachten te lang met onderhoud waardoor de riem oplost. Daarnaast is de eerste lichting voorzien van brakke riemen die zelfs oplossen als je de juiste olie gebruikte.

Edit: was in 2020 al eerder een terugroepactie op. Is een terugroepactie geworden omdat de rembekrachtiger uit kan vallen.

[Voor 15% gewijzigd door _JGC_ op 01-02-2023 11:14]

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-03 18:30
_JGC_ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:11:
Hebben ze daar een maand geleden pas een terugroepactie voor gemaakt? Dit probleem was nml al jaren bekend.

Probleem is tweeledig: veel mensen klappen de verkeerde olie erin of wachten te lang met onderhoud waardoor de riem oplost. Daarnaast is de eerste lichting voorzien van brakke riemen die zelfs oplossen als je de juiste olie gebruikte.
De publicatiedatum is 20-12-2022. Dus ja. Toen ik de auto kocht (2020) stond dat er ook nog niet bij op de RDW-pagina.

Overigens laat ik al het onderhoud plegen door een BOVAG-garage. Dat moet over het algemeen dan wel goed zijn, denk ik.

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

• _JGC_
@Frituurman Kans is wel dat de fabrikant gaat zeuren over niet-dealer onderhoud. Ik gok dat vervanging niet geheel kosteloos is, maar kijk eerst maar wat ze er bij de dealer over zeggen.

Overigens was deze terugroepactie bij de Peugeot 208 al in 2020, maar toen nog niet specifiek gericht op het remsysteem. Terugroepactie voor de 208 staat er ook in per 20-12-2022 net als bij jouw Citroën.

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Fijnisdat schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:58:
Ik heb mijn C4 voorzien via www.matten-online.nl. Mooie kleur + een extra omzoombies kleur, nog geen 50 euro.
Dat is wel een goeie tip. Vooral omdat je al een extra mat kunt bijbestellen. Het voelt zo onnodig een nieuwe set te kopen als alleen de bestuurderskant echt versleten is.
Maar vraag aan @Drardollan, zoek je stoffen matten of rubber matten? Die laatste scoor ik vaak op eBay.

@Frituurman ik weet dat de vervangingstermijn van de distributieriem ook ingekort is vanwege de problemen met de riem in de olie, volgens mij is die van 100.000 naar 60.000 km gegaan (leeftijd weet ik niet). Bij mijn laatste beurt bij de dealer had ik daar een brief over gekregen, ik had het geluk dat bij mijn Cactus de riem al eens vervangen was n.a.v. de eerdere melding zodat ik niet gelijk bij mijn 2de beurt geconfronteerd werd met de kosten voor een nieuwe distributieriem volgens het nieuwe schema...

• Drardollan
toimoi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:13:
[...]

Dat is wel een goeie tip. Vooral omdat je al een extra mat kunt bijbestellen. Het voelt zo onnodig een nieuwe set te kopen als alleen de bestuurderskant echt versleten is.
Maar vraag aan @Drardollan, zoek je stoffen matten of rubber matten? Die laatste scoor ik vaak op eBay.
Stof, rubber vind ik niet mooi en is niet nodig.

Maar het is zeker een goede tip, ga van het weekend eens loeren daar :)

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:16

SD5k

>4&X

Ik heb gisteren een proefrit gemaakt in een C4 Exclusive met 1.2 PureTech motor, op zich een hele fijne soepele auto, zat ook een stuk meer pit in dan in had verwacht.

Nu viel mij bij het optrekken op dat er een hele hoge toon te horen was, naar mijn idee vooral in de lagere versnellingen (1-2-3) maar dat kan ook toeval zijn. Een soort van knarsend hoog bijna elektronisch geluid, lastig te omschrijven.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Of dat dit normaal is?

Ik zag in ieder geval dat de distributieriem in 2020 is vervangen, mogelijk bij een terugroepactie. En dat de auto netjes bij de Citroen dealer is onderhouden.

[Voor 4% gewijzigd door SD5k op 08-02-2023 10:06]

• FastFred
  • Laatst online: 15:42
Mijn ruitensproeier had laatst al eens kuren, ik dacht eerst nog de vloeistof zal wel op zijn. 5 liter er bij in gegooid en werkte weer. Vanmorgen wilde ik ff sproeien, weer niks... Dus toen ik geparkeerd was, radio uit, sproeien, kon ik het pompje ook niet horen lopen :/ Paar keer achter elkaar geprobeerd de hendel naar me toe halen, en ineens kon ik weer sproeien.

Slecht contact op de schakelaar? In de stuurkolom ofzo? Zal wel weer een dure worden :/ Heb al eens gevraagd naar de cruise control storing, ff die contacten op de print schoonmaken van het REG-OFF-LIM wieltje, maar de garage wilde alleen maar het printje wisselen á € 400,- Dan maar eens per half jaar dat wieltje vol blaffen met contactspray

[Voor 6% gewijzigd door FastFred op 17-02-2023 12:43]

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:13
SD5k schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:06:
Ik heb gisteren een proefrit gemaakt in een C4 Exclusive met 1.2 PureTech motor, op zich een hele fijne soepele auto, zat ook een stuk meer pit in dan in had verwacht.

Nu viel mij bij het optrekken op dat er een hele hoge toon te horen was, naar mijn idee vooral in de lagere versnellingen (1-2-3) maar dat kan ook toeval zijn. Een soort van knarsend hoog bijna elektronisch geluid, lastig te omschrijven.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Of dat dit normaal is?

Ik zag in ieder geval dat de distributieriem in 2020 is vervangen, mogelijk bij een terugroepactie. En dat de auto netjes bij de Citroen dealer is onderhouden.
Ik heb ook een 1.2 PureTech blokkie er in liggen en soms horen we bij optrekken ook een fluit. Vooral met warmer weer hoor je dat beter. Ik gok dat het de turbo is die geluid maakt aangezien het alleen bij optrekken is en verder niet. Geen idee verder, ben geen auto techneut :)

YouTube: MotorcycleGeek | Kawasaki Vulcan S te koop

• Drardollan
FastFred schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:42:
Mijn ruitensproeier had laatst al eens kuren, ik dacht eerst nog de vloeistof zal wel op zijn. 5 liter er bij in gegooid en werkte weer. Vanmorgen wilde ik ff sproeien, weer niks... Dus toen ik geparkeerd was, radio uit, sproeien, kon ik het pompje ook niet horen lopen :/ Paar keer achter elkaar geprobeerd de hendel naar me toe halen, en ineens kon ik weer sproeien.

Slecht contact op de schakelaar? In de stuurkolom ofzo? Zal wel weer een dure worden :/ Heb al eens gevraagd naar de cruise control storing, ff die contacten op de print schoonmaken van het REG-OFF-LIM wieltje, maar de garage wilde alleen maar het printje wisselen á € 400,- Dan maar eens per half jaar dat wieltje vol blaffen met contactspray
Grote kans dat het pompje kapot is, heb er meermaals 1 vervangen in oudere Citroën's en Peugeots. Zit vaak op een onmogelijke plek, maar is wel te doen.

• FastFred
@Drardollan Thx, maar dan had ik het andere pompje wel moeten horen. Ik heb xenon lampen met hun eigen sproeier en hun eigen hogedruk pompje die aanslaat als de dimverlichting aan is.

• Drardollan
FastFred schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:26:
@Drardollan Thx, maar dan had ik het andere pompje wel moeten horen. Ik heb xenon lampen met hun eigen sproeier en hun eigen hogedruk pompje die aanslaat als de dimverlichting aan is.
Dit is niet je C4 Type I dan?

• FastFred
@Drardollan Zeker wel.

• Drardollan
Oh, wist niet dat die ook met Xenon uitgeleverd is.

Maar voor het geld wat ze vragen zou ik toch zelf even gaan meten als dat mogelijk is, nogal een klap geld. Of kijken of ze een 2e hands onderdeel kunnen regelen?

• FastFred
Zeker zijn die met xenon geleverd, bi-directional, zelf hoogte regelend en dus ook sproeiers met een hogedruk pompje en een tankinhoud van 7 liter i.p.v. de standaard 5.

Prijs was gewoon een voorbeeld, was een prijs die ik ooit gekregen had voor cruise control troubles. Onderdelen en arbeid zijn zo duur en elektronica helemaal. Ik heb voor de xenon's wel eens de hoogtesensor op de achteras moeten vervangen. Sensor was 110 euro (een pot-meter met een kniegewrichtje en een stukje kabel), arbeid stond een uur voor á 95 euro. Ik heb de rechterwielen op de stoeprand gezet en ben onder de auto gekropen, binnen een kwartier zat de nieuwe eronder...

Nog zo'n voorbeeld was een nieuw mechanisme voor elektrische buitenspiegel verstelling. De dealer kon alleen de hele spiegel (behuizing, stelmechanisme, kapjes, spiegelglas, warmtelement, kabels) bestellen á 350,-. Ben naar een sloper gegaan die mij een gebruikt stelmechanisme verkocht en geplaatst heeft voor 60 euro.

klik voor groot

[Voor 98% gewijzigd door FastFred op 17-02-2023 15:46]

• _JGC_
@FastFred Ah, de bekende COM2000 unit uit die tijd... hadden al die 206 en 307 auto's last van. Meestal was het de richtingaanwijzer of de verlichting die het niet meer deed, maar ruitenwisser gaat uiteindelijk ook vanzelf een keer kapot.

Heb overigens zelf een oud barrel 206'je gekocht destijds met splinternieuwe COM2000 schakelaar, kan ik 200K rijden zonder me druk te maken over een schakelaar.

• FastFred
@_JGC_ Jep, kon er niet opkomen. COM2000 is ook mijn vermoeden, had al een tijdje dat ik bij richting aan naar links geen grootlicht kan in/uit schakelen, en bij richting aan naar rechts wel :P

Hier staat de teller op bijna 260k, dus als het nog de originele is (y)

• Drardollan
FastFred schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:16:
Zeker zijn die met xenon geleverd, bi-directional, zelf hoogte regelend en dus ook sproeiers met een hogedruk pompje en een tankinhoud van 7 liter i.p.v. de standaard 5.

Prijs was gewoon een voorbeeld, was een prijs die ik ooit gekregen had voor cruise control troubles. Onderdelen en arbeid zijn zo duur en elektronica helemaal. Ik heb voor de xenon's wel eens de hoogtesensor op de achteras moeten vervangen. Sensor was 110 euro (een pot-meter met een kniegewrichtje en een stukje kabel), arbeid stond een uur voor á 95 euro. Ik heb de rechterwielen op de stoeprand gezet en ben onder de auto gekropen, binnen een kwartier zat de nieuwe eronder...

Nog zo'n voorbeeld was een nieuw mechanisme voor elektrische buitenspiegel verstelling. De dealer kon alleen de hele spiegel (behuizing, stelmechanisme, kapjes, spiegelglas, warmtelement, kabels) bestellen á 350,-. Ben naar een sloper gegaan die mij een nieuw stelmechanisme verkocht en geplaatst heeft voor 60 euro.

klik voor groot
[Afbeelding]
Leuke info!

Nürburgring zo te zien?

• FastFred
@Drardollan Jep, 7,5 jaar geleden al weer, toen had ik 'm net een maand geloof ik. Zat er nog Bovag garantie op :P

• _JGC_
FastFred schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:42:
@_JGC_ Jep, kon er niet opkomen. COM2000 is ook mijn vermoeden, had al een tijdje dat ik bij richting aan naar links geen grootlicht kan in/uit schakelen, en bij richting aan naar rechts wel :P

Hier staat de teller op bijna 260k, dus als het nog de originele is (y)
Ik had de eerste na 116K en 4 jaar toen ik de auto kocht meteen al kapot. Elke bocht naar rechts met richting aangeven was doorslaan naar links als ik het stuur terugdraaide. Nog ruim 2 jaar / 80K weten te rekken met een O-ring om het stokje zodat deze niet kon doorschieten, daarna werkte ie helemaal niet meer.

De 206 die ik 3 jaar terug kocht had bij 180K en 16 jarige leeftijd hetzelfde probleem, zelfde fix.

Dealer heeft die dingen overigens binnen een halfuur vervangen. Nu zijn er voor de 206 wel aftermarket schakelaars, maar destijds kon je ze alleen origineel krijgen en zat vervanging op 380 euro.

• FastFred
@_JGC_ Maar is het nou de schakelaar of de COM2000 module? Of kun je daar met Lexia/Diagbox achter komen?

• _JGC_
FastFred schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:34:
@_JGC_ Maar is het nou de schakelaar of de COM2000 module? Of kun je daar met Lexia/Diagbox achter komen?
De schakelaars zijn onderdeel van de COM2000 module, kan je niet los vervangen.

• FastFred
Vanmorgen niet willen sproeien en nu gewoon weer normaal functioneren, Frans secreet :P

• _JGC_
FastFred schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:45:
Vanmorgen niet willen sproeien en nu gewoon weer normaal functioneren, Frans secreet :P
Wacht maar tot je gaat zoeken naar een andere auto... tenminste, zo dachten mijn laatste twee auto's er wel over. Gewoon lekker een "storing uitlaatgas" (lopen op 2 van de 4cilinders) of een STOP melding (temperatuur) om je oren. Om uiteindelijk het motorstoringslampje gewoon random aan te zetten zonder een fout te loggen (maar als je het lege log wist is het lampje wel weer even uit). Error: success!

• Mad-Matt
  • Laatst online: 15:49

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Even een winter-update over de ervaringen van de E-C4.

In de zomer was ik nog erg enthousiast over het elektrisch rijden, nu met de winter een stuk minder.
Het bereik is een heel flink minder.

Waar ik in de zomer nog een verbruik had van 15,5kw per 100km zit het met deze temperaturen vaker rond de 20kw per 100km. Verder is de eco-stand nutteloos, je krijgt het gewoon niet warm in de auto. Het financiele voordeel van elektrisch rijden is hierdoor ook een stuk minder. (We betalen aan de Equans-paal 38cent per kilowatt)

Verder rijdt de auto heerlijk en hij glijdt over het wegdek. Alleen vanwege bovenstaande zitten we toch wat minder comfortabel in de auto.

We kunnen niet wachten tot de temperaturen weer omhoog gaan en we weer het oude bereik (ca. 260km) kunnen halen.

D3 Profile D3 XP Ladder

• abel75
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:10
Mad-Matt schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:00:
Even een winter-update over de ervaringen van de E-C4.

In de zomer was ik nog erg enthousiast over het elektrisch rijden, nu met de winter een stuk minder.
Het bereik is een heel flink minder.

Waar ik in de zomer nog een verbruik had van 15,5kw per 100km zit het met deze temperaturen vaker rond de 20kw per 100km. Verder is de eco-stand nutteloos, je krijgt het gewoon niet warm in de auto. Het financiele voordeel van elektrisch rijden is hierdoor ook een stuk minder. (We betalen aan de Equans-paal 38cent per kilowatt)

Verder rijdt de auto heerlijk en hij glijdt over het wegdek. Alleen vanwege bovenstaande zitten we toch wat minder comfortabel in de auto.

We kunnen niet wachten tot de temperaturen weer omhoog gaan en we weer het oude bereik (ca. 260km) kunnen halen.
Gisteren net mijn nieuwe ë-C4 opgehaald bij de dealer, rijdt heerlijk inderdaad. Nog niet hoeven opladen maar ben wel benieuwd naar het bereik, de auto geeft momenteel een bereik van 310 km aan maar dat is vast iets te optimistisch.
Zomerse temperaturen zijn natuurlijk altijd beter :)

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

abel75 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:38:
[...]

Gisteren net mijn nieuwe ë-C4 opgehaald bij de dealer, rijdt heerlijk inderdaad. Nog niet hoeven opladen maar ben wel benieuwd naar het bereik, de auto geeft momenteel een bereik van 310 km aan maar dat is vast iets te optimistisch.
Zomerse temperaturen zijn natuurlijk altijd beter :)
Dat ga je NOOIT halen (helaas)

In de zomer zaten we rond de 250-270 (beetje varierend wat voor type wegen en snelheid)
Stads rijden is vele malen zuiniger dan op de snelweg (wegens de B en de remgeneratie van stroom)

Het ergste was in januari toen was het -2 en ik reedt met 130 naar huis (we zaten er een beetje doorheen), per 400meter zag ik toen 2km bereik verdwijnen. Totaal hebben we toen maar 140km op een volle lading gereden.

D3 Profile D3 XP Ladder

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het is inderdaad koffiedik kijken, je gaat er vanzelf aan wennen :-) Ik erger er mij nog niet aan maar heb wel echt het gevoel veel te staan laden. Al is het maar voor de zekerheid omdat de publieke paal mogelijk bezet kan zijn, dus dan maar even 10 min aan de snellader. Ik laad thuis 100% als ik weet dat ik ver weg moet, met dit weer betekend het wel weer tussendoor laden. Rij regelmatig 120km+ heen en terug en dat is gewoon 2/3x laden met dit weer.

Laatst een ritje van 160km af en toe 130km/pu gereden, op het laatst toch wel even stress en tussendoor weggetjes genomen voor minder snelheid (hadden geen zin om te snelladen).

Vandaag tijdens het rijden opeens deze melding:

En nu blijft het scherm hier op staan:

Iemand een idee?

• TheRicolaa10
TheRicolaa10 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 07:56:
Vandaag maar weer eens mijn koelvloeistof bekeken omdat ik twijfelde op de weg terug of de auto wel warm werd. Er lijkt weer ergens een lekkage te zijn. Waardeloos :/

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Oid schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:02:
Het is inderdaad koffiedik kijken, je gaat er vanzelf aan wennen :-) Ik erger er mij nog niet aan maar heb wel echt het gevoel veel te staan laden. Al is het maar voor de zekerheid omdat de publieke paal mogelijk bezet kan zijn, dus dan maar even 10 min aan de snellader. Ik laad thuis 100% als ik weet dat ik ver weg moet, met dit weer betekend het wel weer tussendoor laden. Rij regelmatig 120km+ heen en terug en dat is gewoon 2/3x laden met dit weer.

Laatst een ritje van 160km af en toe 130km/pu gereden, op het laatst toch wel even stress en tussendoor weggetjes genomen voor minder snelheid (hadden geen zin om te snelladen).

[Afbeelding]

Vandaag tijdens het rijden opeens deze melding:
[Afbeelding]

En nu blijft het scherm hier op staan:
[Afbeelding]

Iemand een idee?
Oei, geen idee wat dit is. Ik zou even de dealer bellen.
Koppel het wel even terug, ben benieuwd wat dit is.

D3 Profile D3 XP Ladder

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Mad-Matt schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:42:
[...]

Oei, geen idee wat dit is. Ik zou even de dealer bellen.
Koppel het wel even terug, ben benieuwd wat dit is.
Zojuist terug van de dealer. Die hebben de software update kunnen uitvoeren, ze gaven aan dat er al 5 klanten langs waren geweest met hetzelfde probleem maar niet echt duidelijk wat er mis is gegaan.

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Oid schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:31:
[...]

Zojuist terug van de dealer. Die hebben de software update kunnen uitvoeren, ze gaven aan dat er al 5 klanten langs waren geweest met hetzelfde probleem maar niet echt duidelijk wat er mis is gegaan.
Typisch Frans dus O-)

D3 Profile D3 XP Ladder

• FastFred
Het Franse secreet heeft weer wat nieuws bedacht. Als de tank in de reserve staat, meestal rij ik door tot onder de 30km, dan is de actieradius op het display dus nog '--', maar afgelopen week had ik nog 50km in de tank.

Ga ik dan tanken, dan slaat de pomp telkens na 0.2 liter ofzo. Haal ik de spuit er een stukje uit dan kan ik zonder problemen een liter of 5 tanken, druk daarna de spuit helemaal in de tankopening en dan kan ik zonder problemen de auto volgooien en slaat de pomp pas af als de tank daadwerkelijk vol is.

• Drardollan
FastFred schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:49:
Het Franse secreet heeft weer wat nieuws bedacht. Als de tank in de reserve staat, meestal rij ik door tot onder de 30km, dan is de actieradius op het display dus nog '--', maar afgelopen week had ik nog 50km in de tank.

Ga ik dan tanken, dan slaat de pomp telkens na 0.2 liter ofzo. Haal ik de spuit er een stukje uit dan kan ik zonder problemen een liter of 5 tanken, druk daarna de spuit helemaal in de tankopening en dan kan ik zonder problemen de auto volgooien en slaat de pomp pas af als de tank daadwerkelijk vol is.
Ontluchting verstopt?

• FastFred
Tja, hoe check ik dat? Ik heb wel al jaren dat kwaaltje met het koolstoffilter van de tankontluchting, dat als je remt er een benzinelucht het interieur in komt. Zou dat er wat mee te maken hebben

Ik vind het zo maf dat het alleen bij de eerste paar liter is. Ik zal eens in de gaten houden of ie het ook doet bij een andere pomp...

[Voor 26% gewijzigd door FastFred op 16-03-2023 12:37]

• Drardollan
FastFred schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:37:
Tja, hoe check ik dat? Ik heb wel al jaren dat kwaaltje met het koolstoffilter van de tankontluchting, dat als je remt er een benzinelucht het interieur in komt. Zou dat er wat mee te maken hebben
Dat is een bekend type I probleem inderdaad. Meestal opgelost met een extra slangetje, maar je kan ook voor veel geld het filter regelmatig vervangen. Heb je dat nooit opgelost? Het is misselijkmakend, ik heb ooit in een vakantie elke keer als ik moest remmen en dat aan zag komen op de knop gedrukt om geen lucht van buitenaf naar binnen te zuigen _O-
Ik vind het zo maf dat het alleen bij de eerste paar liter is. Ik zal eens in de gaten houden of ie het ook doet bij een andere pomp...
Geen idee of het gerelateerd is. Maar als de damp in de tank/vulpijp blijft hangen dan zal het vulpistool van de pomp daar wellicht op reageren. Weet ook niet of er nog een andere ontluchting is om eerlijk te zijn.

Wat gebeurd er als je het vulpistool er helemaal in doet en dan langzaam opbouwt qua vullen? Dus vulpistool niet direct helemaal inknijpen? Bij mijn 2CV doe ik dat ook heel bewust, anders slaat hij om de haverklap uit door de terug spattende benzine.

• FastFred
Drardollan schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:13:
[...]

Dat is een bekend type I probleem inderdaad. Meestal opgelost met een extra slangetje, maar je kan ook voor veel geld het filter regelmatig vervangen. Heb je dat nooit opgelost? Het is misselijkmakend, ik heb ooit in een vakantie elke keer als ik moest remmen en dat aan zag komen op de knop gedrukt om geen lucht van buitenaf naar binnen te zuigen _O-
Nee nooit wat aan gedaan, is ook niet mega storend. En benzine ruikt lekker :P

• Drardollan
FastFred schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:25:
[...]

Nee nooit wat aan gedaan, is ook niet mega storend. En benzine ruikt lekker :P
Je bent gek _O-

• FastFred
Bij remmen als de tank meer dan half leeg is, dan ruikt het ff naar benzine, en 5 seconden later niet meer. Big deal.

• d-super
Nieuwe firmware wave4:
https://majestic-web.mpsa...11A19B1D4EE673DC1&type=fw

version: 44.06.44.22_NAC-r0
date: 2023-03-15 14:37:48.0

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Dit weekend was het weer lekker weer, 17/18 graden.
Een tripje gemaakt met de e-C4 van totaal 170km.

Op de heenweg gemiddeld 62km/u en een verbruik van 14.6kwh/100km.
Terug was het iets kouder en flink gas gegeven, mochten immers 120/130 in de latere uurtjes.

Uiteindelijk op een gemiddeld verbruik van 15.7 uitgekomen. Erg fijn gezien de afgelopen periode :)

D3 Profile D3 XP Ladder

• Drardollan
FastFred schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:32:
Bij remmen als de tank meer dan half leeg is, dan ruikt het ff naar benzine, en 5 seconden later niet meer. Big deal.
Ik weet het, mijn vorige C4 had die kwaal ook. Ik heb er zelf een slangetje aan geknutseld om het op te lossen. Vind de geur van benzine niet zo heel erg, maar het blijft niet bij de geur. Het is in principe slecht voor je en vervuild de filters nodeloos.

• Drardollan
Ik rijd tegenwoordig af en toe in een e-C4. En hoewel het absoluut de normale C4 benaderd qua rijden sla ik voorlopig nog steeds even over. Wegrijden blijft onnatuurlijk voelen en voor de vakantie zou het onbruikbaar zijn.

• d-super

Pagina: 1 ... 45 46 47 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee