Mooi! Ik ben benieuwd naar je eerste ervaringen. Voel je vrij om ze te delen haha.
Het was even tobben, maar we hebben de MyCitroen app aan de gang. (Ik kan alleen niet de ritten zien van mijn vrouw als ik zelf niet mee ben gereden, maar goed, dat is niet zo'n heel groot probleem. Je kan ze wel weer delen met elkaar (exporteren en importeren)
Voor de e-C4 rijders, je moet apart nog 2 modules "kopen", die gratis worden aangeboden. Deze moet je via de app aanschaffen en daarna configureren. (je moet een aantal ritjes maken voor de calibratie)
We kunnen nu in de app het bereik/accu percentage zien, laadstatus bekijken en de auto voorverwarmen of koelen. Erg prettig.
Verder onze eerste ervaringen na bijna een week e-C4 rijden;
Plus:
- Comfort is enorm, erg fijne wegligging en glijdt over het wegdek (citroen eigen), heel anders als een Audi met s-line onderstel.
- Bereik is prima voor dagelijks gebruik
- ruime auto, dashboardkastje kan je bijna als babybox gebruiken.
- Android auto werkt perfect en is enorm snel.
- Super leuk design, zeker in het oranje.
- Eco stand is prima voor dagelijks gebruik, Sport is toch wel erg fijn voor een boost aan vermogen.
Naast de pluspunten ook een paar dingetjes waar ik niet zo'n fan van ben, maar dat zijn zeurpuntjes;
- teller-display is niet mijn ding, ik mis de reguliere lay-out met cirkels voor de snelheid etc.
- beperkte ruimte onder de dubbele vloer in kofferbak. Net een cm of 2 te ondiep.
- ECO-stand geeft te weinig koude lucht af als het echt warm is.
- geen trip-meter!
Dit laatste punt vind ik wel echt rete irritant, maar goed, het zit er niet in, dus zal wel kwestie van wennen zijn.
Voor de e-C4 rijders, je moet apart nog 2 modules "kopen", die gratis worden aangeboden. Deze moet je via de app aanschaffen en daarna configureren. (je moet een aantal ritjes maken voor de calibratie)
We kunnen nu in de app het bereik/accu percentage zien, laadstatus bekijken en de auto voorverwarmen of koelen. Erg prettig.
Verder onze eerste ervaringen na bijna een week e-C4 rijden;
Plus:
- Comfort is enorm, erg fijne wegligging en glijdt over het wegdek (citroen eigen), heel anders als een Audi met s-line onderstel.
- Bereik is prima voor dagelijks gebruik
- ruime auto, dashboardkastje kan je bijna als babybox gebruiken.
- Android auto werkt perfect en is enorm snel.
- Super leuk design, zeker in het oranje.
- Eco stand is prima voor dagelijks gebruik, Sport is toch wel erg fijn voor een boost aan vermogen.
Naast de pluspunten ook een paar dingetjes waar ik niet zo'n fan van ben, maar dat zijn zeurpuntjes;
- teller-display is niet mijn ding, ik mis de reguliere lay-out met cirkels voor de snelheid etc.
- beperkte ruimte onder de dubbele vloer in kofferbak. Net een cm of 2 te ondiep.
- ECO-stand geeft te weinig koude lucht af als het echt warm is.
- geen trip-meter!
Dit laatste punt vind ik wel echt rete irritant, maar goed, het zit er niet in, dus zal wel kwestie van wennen zijn.
[Voor 13% gewijzigd door Mad-Matt op 23-06-2022 12:20]
Thanks voor het delen van de eerste feedback. Ik heb nog niet echt kunnen rijden in onze ëC4. Wij hebben het goedkoopste model, de Live, die op het moment niet meer te bestellen is. Grootste verschil met de hogere trim levels is het missen van de Citroen vering. Daarnaast mist ie enkele elektronische snufjes en is de afwerking goedkoper.
Ik zal zodra ik wat kilometers achter de rug heb ook mijn feedback hier delen. Voor nu ben ik zeer tevreden over het comfort en de afwerking. Ook de software valt me heel erg mee, zeker in combinatie met Apple CarPlay (ook via bluetooth).
Ik zal zodra ik wat kilometers achter de rug heb ook mijn feedback hier delen. Voor nu ben ik zeer tevreden over het comfort en de afwerking. Ook de software valt me heel erg mee, zeker in combinatie met Apple CarPlay (ook via bluetooth).
Ook geen boordcomputer waar je gemiddeld brandstofverbruik over een bepaalde afstand kunt zien? Heeft op eerste en tweede generatie C4 wel gezeten. Ik heb daar (C4, bj 2005) 3 opties: actueel verbruik en actieradius, teller1 en teller2. Ik kan teller1 en 2 afzonderlijk resetten zodat ik over kortere of langere afstand het verbruik en gemiddelde snelheid kan meten. Beide tellers gaan tot 9999km.Mad-Matt schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:44:
- geen trip-meter!
En naast dat alles een reguliere tripteller. Die gaat na 2999 gek genoeg terug naar 0

Dat zou wel fijn zijn van Apple CarPlay. Mij was door de dealer verteld dat deze alleen zou werken middels een kabel.Rogerrrrrr schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:10:
Thanks voor het delen van de eerste feedback. Ik heb nog niet echt kunnen rijden in onze ëC4. Wij hebben het goedkoopste model, de Live, die op het moment niet meer te bestellen is. Grootste verschil met de hogere trim levels is het missen van de Citroen vering. Daarnaast mist ie enkele elektronische snufjes en is de afwerking goedkoper.
Inmiddels de tripmeter gevonden.
Bij ons zat hij onder persoonlijk 2 (knipperlicht hendel en dan het knopje op de kop indrukken) verstopt en dan met het knopje op de ruitenwisserhendel konden we hem selecteren en met lang ingedrukt houden resetten.
Erg fijn moet ik zeggen, we kunnen nu het maximum bereik vergelijken met de daadwerkelijk gereden kilometers om te kijken hoever deze afwijkt.
Verder Apple CarPlay/Android auto werkt inderdaad alleen met kabel. Persoonlijk vind ik dit niet echt een probleem, er zit naast de USB(-C) aansluitingen een mooi plankje waar de telefoon kan liggen.
Bij ons zat hij onder persoonlijk 2 (knipperlicht hendel en dan het knopje op de kop indrukken) verstopt en dan met het knopje op de ruitenwisserhendel konden we hem selecteren en met lang ingedrukt houden resetten.
Erg fijn moet ik zeggen, we kunnen nu het maximum bereik vergelijken met de daadwerkelijk gereden kilometers om te kijken hoever deze afwijkt.
Verder Apple CarPlay/Android auto werkt inderdaad alleen met kabel. Persoonlijk vind ik dit niet echt een probleem, er zit naast de USB(-C) aansluitingen een mooi plankje waar de telefoon kan liggen.
Het lijkt er op dat dit enkel zonder kabel werkt bij de versies zonder nav systeem/software. En dat is bij die van ons het geval.Murphiess schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:44:
[...]
Dat zou wel fijn zijn van Apple CarPlay. Mij was door de dealer verteld dat deze alleen zou werken middels een kabel.
Net het langverwachte telefoontje gekregen. Zaterdag, mits hij niet van de vrachtwagen valt, mogen we naar de dealer.
Citroën E-C4 Feel pack met keyless entry, voorruit verwarming en het rijhulp pakket.
Citroën E-C4 Feel pack met keyless entry, voorruit verwarming en het rijhulp pakket.
Spannend! Je gaat enorm veel plezier aan deze auto beleven.Murphiess schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:26:
Net het langverwachte telefoontje gekregen. Zaterdag, mits hij niet van de vrachtwagen valt, mogen we naar de dealer.
Mocht je trouwens met de MyCitroen app in de knoop komen, stuur me dan een berichtje, ik heb het inmiddels redelijk door. Niet echt de meest gebruiksvriendelijke app.
[Voor 18% gewijzigd door Mad-Matt op 28-06-2022 11:40]
Zeg dat wel, je moet even pionieren om er achter te komen hoe zaken werken en waar te vinden. Ik zat zelf te rommelen met een privacy setting die ik volgens de app moest de-activeren om op afstand zaken te kunnen zien. Beide methodes die de app aangeeft zijn niet aanwezig / werken niet, bleek achteraf ook helemaal niet nodig te zijn om iets aan te moeten passen.Mad-Matt schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:55:
[...]
Spannend! Je gaat enorm veel plezier aan deze auto beleven.
Mocht je trouwens met de MyCitroen app in de knoop komen, stuur me dan een berichtje, ik heb het inmiddels redelijk door. Niet echt de meest gebruiksvriendelijke app.
Valt mij trouwens in positieve zin op hoe snel het systeem/scherm in de auto werkt. Doet qua snelheid niet onder voor het Mercedes Mbux systeem dat ik in de zakelijke auto gebruik.
Sinds de vervanging van 2 bobines en 4 bougies loopt de C4 nu al een paar weken weer goed. Ik begin er langzaam een beetje vertrouwen in te krijgen dat een volledige revisie nog niet noodzakelijk is en dat de veel te lang gebruikte bougies de oorzaak van de problemen waren. Afgelopen week de auto ook nog serieus aan het werk gezet met een afgeladen caravan, ging soepel.
Aangezien we er deze zomer mee op vakantie moeten heb ik vandaag besloten om de 2 nog niet vervangen bobines ook te gaan vervangen. Waarschijnlijk is het strict genomen niet nodig (want ze werken), maar mijn onderbuik zegt dat ook deze 2 bobines een tik hebben gehad van de bougies. Dan kan ik ze beter nu preventief vervangen dan straks ergens halverwege Duitsland of Denemarken met alle vertragingen en gezeik van dien. Zit je toch wat rustiger in de auto voor die paar tientjes.
En in het verlengde daarvan ook besloten om de auto voorlopig te houden en indien de motor een revisie moet hebben dat we dit ook doen. Goedkoper dan een andere auto en dan weet je ook wat je hebt. Deze C4 kan en mag de nieuwe caravan van max 1500KG ook trekken, dus vervanging zou sowieso duur worden. Maar aangezien het verbruik van olie nog niet noemenswaardig is hoop ik nog een jaar of 2 zonder al te veel gedoe vooruit te kunnen voor een revisie noodzakelijk is.
Aangezien we er deze zomer mee op vakantie moeten heb ik vandaag besloten om de 2 nog niet vervangen bobines ook te gaan vervangen. Waarschijnlijk is het strict genomen niet nodig (want ze werken), maar mijn onderbuik zegt dat ook deze 2 bobines een tik hebben gehad van de bougies. Dan kan ik ze beter nu preventief vervangen dan straks ergens halverwege Duitsland of Denemarken met alle vertragingen en gezeik van dien. Zit je toch wat rustiger in de auto voor die paar tientjes.
En in het verlengde daarvan ook besloten om de auto voorlopig te houden en indien de motor een revisie moet hebben dat we dit ook doen. Goedkoper dan een andere auto en dan weet je ook wat je hebt. Deze C4 kan en mag de nieuwe caravan van max 1500KG ook trekken, dus vervanging zou sowieso duur worden. Maar aangezien het verbruik van olie nog niet noemenswaardig is hoop ik nog een jaar of 2 zonder al te veel gedoe vooruit te kunnen voor een revisie noodzakelijk is.
Klopt ik was ook aangenaam verrast, de Audi uit 2016 had nog wel eens wat moeite om AndroidAuto snel op te starten, wat nu wel naar zou zijn zonder navigatiesysteem, maar alles is zo snel en het werkt ook gewoon fijn.Salento schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:33:
[...]
Zeg dat wel, je moet even pionieren om er achter te komen hoe zaken werken en waar te vinden. Ik zat zelf te rommelen met een privacy setting die ik volgens de app moest de-activeren om op afstand zaken te kunnen zien. Beide methodes die de app aangeeft zijn niet aanwezig / werken niet, bleek achteraf ook helemaal niet nodig te zijn om iets aan te moeten passen.
Valt mij trouwens in positieve zin op hoe snel het systeem/scherm in de auto werkt. Doet qua snelheid niet onder voor het Mercedes Mbux systeem dat ik in de zakelijke auto gebruik.
De App is drama. Vergeet trouwens ook niet die 2 extra modules te installeren zodat je vanuit huis kan zien wat de laadstatus en accustatus is.
Ik zie in je eerdere post dat jullie met z'n twee de app gebruiken. Log je allebei met je eigen telefoon in onder hetzelfde account of kun je de auto/sleutel koppelen aan twee verschillende accounts ?Mad-Matt schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:55:
[...]
Spannend! Je gaat enorm veel plezier aan deze auto beleven.
We hebben op 2 telefoons de app staan.Salento schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:45:
[...]
Ik zie in je eerdere post dat jullie met z'n twee de app gebruiken. Log je allebei met je eigen telefoon in onder hetzelfde account of kun je de auto/sleutel koppelen aan twee verschillende accounts ?
Om de laadstatus etc te zien moet je een pincode instellen, dat heb ik gedaan en op haar telefoon met dezelfde pincode ingelogd.
We gebruiken slechts 1 sleutel (onze sleutelbossen zijn identiek op de autosleutels na. Dus als mijn vrouw de citroen pakt neemt ze mijn sleutelbos mee en vice versa)
Enige wat niet ideaal werkt is de rittenregistratie. De auto herkent de telefoon en stuurt daar de rit heen, dus als mijn telefoon niet gekoppeld is krijg ik de rit niet toegestuurd. (dit kan met exporteren/importeren opgelost worden, maar wij zien het nut hier niet van).
We gebruiken de app vooral voor accustatus, laadstatus.
Ga dit ook eens proberen. Toen ik een 2de telefoon instelde werd de eerste weer uitgelogd.
Rittenregistratie vind ik ook wat vaag. Hoop dat de totale km's wel klopt. bij 2500km (volgens de rittenregistratie in de app) heb ik voor 525kWh geladen (dit was maand mei).
Rittenregistratie vind ik ook wat vaag. Hoop dat de totale km's wel klopt. bij 2500km (volgens de rittenregistratie in de app) heb ik voor 525kWh geladen (dit was maand mei).
Rittenregistratie update je KM-stand de volgende keer dat je die gsm gebruikt.
Enige wat ik nog niet gebruikt heb is klimaat in de app. Een keer geprobeerd, maar ging zo traag dat ik de app maar gesloten heb.
Enige wat ik nog niet gebruikt heb is klimaat in de app. Een keer geprobeerd, maar ging zo traag dat ik de app maar gesloten heb.
[Voor 46% gewijzigd door Mad-Matt op 04-07-2022 12:55]
Aha, dat ga ik ook even proberen. Ik dacht dat de auto of het systeem van de auto een 1 op 1 koppeling maakt van de sleutel en telefoon. Vandaar mijn vraag.Mad-Matt schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:50:
[...]
We hebben op 2 telefoons de app staan.
Om de laadstatus etc te zien moet je een pincode instellen, dat heb ik gedaan en op haar telefoon met dezelfde pincode ingelogd.
Ik snap hem, om eerlijk te zien geen idee of het aan de sleutel ligt of aan de auto. Zoals gezegd gebruiken we 1 sleutel en het werkt prima.
Als we beide telefoons opstarten op de bank zien we dezelfde laadstatus etc.
Maar heerlijk hoor, 1300km gereden voor zo'n 70 euro aan stroom.
Als we beide telefoons opstarten op de bank zien we dezelfde laadstatus etc.
Maar heerlijk hoor, 1300km gereden voor zo'n 70 euro aan stroom.
[Voor 13% gewijzigd door Mad-Matt op 04-07-2022 13:21]
Helaas waren de kentekenplaten niet op tijd aangekomen (of te laat aangevraagd), maar vanmiddag om 16:30 mag ik hem dan toch ophalen. 😋Murphiess schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:26:
En waar blijven de foto's en de eerste ervaring???Murphiess schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:21:
[...]
Helaas waren de kentekenplaten niet op tijd aangekomen (of te laat aangevraagd), maar vanmiddag om 16:30 mag ik hem dan toch ophalen. 😋
Daar is hij dan. Ik heb er nog niet veel in gereden in verband met werk, maar vanmiddag even een stukje rijden.
Het is allemaal nog even uitvogelen qua veiligheidssystemen. Ik heb het idee dat mijn dodehoekherkenning het niet doet, maar dat ga ik allemaal nog even uitzoeken. Ik dacht dat er bij de feel pack ook draadloos opladen zat, maar dat zit er niet in.
De eerste indruk is positief en ik zal later nog mijn ervaringen delen!
Ik vond de app installeren vrij gemakkelijk overigens. Nu alleen nog even kijken of dat ook met een 2e account lukt.
Het is allemaal nog even uitvogelen qua veiligheidssystemen. Ik heb het idee dat mijn dodehoekherkenning het niet doet, maar dat ga ik allemaal nog even uitzoeken. Ik dacht dat er bij de feel pack ook draadloos opladen zat, maar dat zit er niet in.
De eerste indruk is positief en ik zal later nog mijn ervaringen delen!
Ik vond de app installeren vrij gemakkelijk overigens. Nu alleen nog even kijken of dat ook met een 2e account lukt.
Mooi ding, leuk die blauwe accenten.
Qua kleur en accenten dezelfde looks als die van ons. Wit mag dan saai gevonden worden, het staat dit model gewoon goed.
Fijne en veilige kilometers gewenst !
Fijne en veilige kilometers gewenst !
Hier ook een witte. Ik vind dat de lijnen van het ontwerp er mooi uitkomen door het zwart wit contrast.
Horen jullie bij sturen terwijl je stilstaat (en dus de rem ingedrukt houdt) ook een raar geluid van de voorwiel ophanging?
Horen jullie bij sturen terwijl je stilstaat (en dus de rem ingedrukt houdt) ook een raar geluid van de voorwiel ophanging?
Is mij nog niet opgevallen. Ik ga er eens naar kijken.Rogerrrrrr schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:09:
Hier ook een witte. Ik vind dat de lijnen van het ontwerp er mooi uitkomen door het zwart wit contrast.
Zijn er vanuit jullie nog andere op/aanmerkingen over de C4?
Voor zover alles prima in orde.
- Super soepele rij ervaring.
- Heel relaxt rijden, zonder schakelen en motorgeluid.
- Range van 350km is goed te doen met eco stand, B actief en rond de 100km/u op de snelweg.
- Software gebruik ik nauwelijks vanwege Apple CarPlay die automatisch start wanneer ik de auto instap met mijn telefoon.
Lijkt mij niet zo raar in de situatie die jij omschrijft. Bij het aan het stuur draaien bij stilstand met een ingedrukt rempedaal komt er wel wat kracht te staan op de onderdelen van de stuurbekrachtiging en aandrijfas.Rogerrrrrr schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:09:
Ik zou mij pas zorgen maken als je afwijkende geluiden hoort bij het insturen als je aan het rijden bent.
Ik denk dat de geluiden die ik hoor inderdaad binnen de norm vallen. Ik hou het in de gaten.Salento schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:42:
[...]
Lijkt mij niet zo raar in de situatie die jij omschrijft. Bij het aan het stuur draaien bij stilstand met een ingedrukt rempedaal komt er wel wat kracht te staan op de onderdelen van de stuurbekrachtiging en aandrijfas.
Ik zou mij pas zorgen maken als je afwijkende geluiden hoort bij het insturen als je aan het rijden bent.
Iemand al eens in Castellane geweest? Daar is een Musee des Citroens. https://www.citromuseum.com/
Heel erg leuk, soms staan er auto's die ooit alleen maar naar de showroom zijn gereden!
Heel erg leuk, soms staan er auto's die ooit alleen maar naar de showroom zijn gereden!
Je hoort niet te sturen bij stilstand en al helemaal niet als je de rem inhoud (de banden bewegen als je aan het stuur draait, en dat gaat moeilijk als je de rem in drukt). Slecht voor de banden, stuurhuis, diverse ophang/montage rubbers in de ophanging en stuurinrichting etc. Geen enkele auto vind dat fijn, grote kans dat dat het geluid veroorzaaktRogerrrrrr schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:09:

@Fijnisdat Ben ik nog niet geweest maar ziet er wel tof uit! Ik ben eens bij iemand in Winkel, Noord Holland geweest, die 2CV's en afgeleiden verzameld, staan ook gave modellen tussen. Hij had 2 identieke 2CV's gekocht van een oude man die ze gekocht had voor zijn dochters als die hun rijbewijs hadden. Maar beide dochters hadden daar geen interesse in. Dus 2 identieke 2CV's met ~12km op de teller, eentje heeft hij er opgeknapt, en de ander staat er unrestored naast, de lak nog in het beschermmiddeltje dat er op zat, de stoelen nog in plastic etc.
En ik ben met Citroën-forum eens naar het Conservatoire van Citroën zelf geweest bij de fabriek in Aulnay-Sous-Bois. Ieder model dat Citroën ooit verkocht heeft staat daar incl. oude presidentiele Citroën's, concept auto's, 3 van de 5 nog bestaande pre-WWII 2CV's van de eerste productierun van 250, een prototype DS met 2 motoren, rally/WTCC wagens van o.a. Loeb, Dakar wagens van Ari Vatanen, BX 4TC (voor Group B rally), de eerste Xsara Picasso van de tv reclame en meer mooi spul
[Voor 64% gewijzigd door FastFred op 07-07-2022 13:33]
Ik ben geen citrofiel. Maar als er in je vakantie op een steenworp afstand een citromusee is en je zelf citroen rijdt, ja dan moet te toch …. op bezoek.
[quote]FastFred schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:13:
[...]
@Fijnisdat Ben ik nog niet geweest maar ziet er wel tof uit! Ik ben eens bij iemand in Winkel, Noord Holland geweest, die 2CV's en afgeleiden verzameld, staan ook gave modellen tussen. Hij had 2 identieke 2CV's gekocht van een oude man die ze gekocht had voor zijn dochters als die hun rijbewijs hadden. Maar beide dochters hadden daar geen interesse in. Dus 2 identieke 2CV's met ~12km op de teller, eentje heeft hij er opgeknapt, en de ander staat er unrestored naast, de lak nog in het beschermmiddeltje dat er op zat, de stoelen nog in plastic etc.
Dat is het eendenmuseum van Edwin Groen, is nu gevestigd in Andijk.
https://www.eendenmuseum.nl/
[...]
Dat is het eendenmuseum van Edwin Groen, is nu gevestigd in Andijk.
https://www.eendenmuseum.nl/
Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 Cactus PT110 Shine bjr 2018
@d-super dat is 'm inderdaad! Hij zat voorheen in de voormalige Citroën dealer in Winkel.
ik rij regelmatig een rondje van +- 255km maar zonder opladen tussendoor redt ik dat niet. eco met B actief en 106 op de snelweg. en dan vertrek ik vol van huis.Rogerrrrrr schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:39:
Voor zover alles prima in orde.
- Super soepele rij ervaring.
- Heel relaxt rijden, zonder schakelen en motorgeluid.
- Range van 350km is goed te doen met eco stand, B actief en rond de 100km/u op de snelweg.
- Software gebruik ik nauwelijks vanwege Apple CarPlay die automatisch start wanneer ik de auto instap met mijn telefoon.
Nog geen maand heren, zolang heeft het geduurd voordat iemand onze nieuwe auto heeft beschadigd.
Gister kwam mijn vrouw terug van werk en deed ze het klepje van de stekker dicht en het gekleurde afdekkapje donderde er gelijk af. Nadere inspectie bleek dat er een klipje afgebroken is en er lichte krasjes op zitten. Dus een sukkel heeft hem eraf gebeukt en maar weer terug gehangen zonder briefje of iets.
Ik kan hier zo boos om worden, al ben je nog zo voorzichtig met je spullen, iemand verziekt het wel.
(er zitten trouwens ook al krasjes op de buitenspiegel nadat iemand hem geraakt heeft, mogelijk dezelfde)
Straks maar eens kijken of ik het e.e.a. er nog uit kan poetsen
Gister kwam mijn vrouw terug van werk en deed ze het klepje van de stekker dicht en het gekleurde afdekkapje donderde er gelijk af. Nadere inspectie bleek dat er een klipje afgebroken is en er lichte krasjes op zitten. Dus een sukkel heeft hem eraf gebeukt en maar weer terug gehangen zonder briefje of iets.
Ik kan hier zo boos om worden, al ben je nog zo voorzichtig met je spullen, iemand verziekt het wel.
(er zitten trouwens ook al krasjes op de buitenspiegel nadat iemand hem geraakt heeft, mogelijk dezelfde)
Ai... twee dingen hierover: Waarom zit die klep aan de linkerkant van de auto (is bij heel veel auto's het geval)? En waarom is ie zo groot. Hij steekt echt heel ver uit als ie open staat. Zou fijn zijn als ze hier eens wat beter over nadenken de volgend keer ;-)Mad-Matt schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:12:
Nog geen maand heren, zolang heeft het geduurd voordat iemand onze nieuwe auto heeft beschadigd.
Oh wow. Laatst 270km gereden met nog 70km capaciteit over. Dat is wel een groot verschil dan. Ik heb de Live versie, basis model, zonder allerlei toeters en bellen, maar daar kan het toch niet aan liggen?Oid schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:20:
[...]
ik rij regelmatig een rondje van +- 255km maar zonder opladen tussendoor redt ik dat niet. eco met B actief en 106 op de snelweg. en dan vertrek ik vol van huis.
Ik heb de auto (E-C4) inmiddels een aantal dagen en rijd niet heel veel kilometers per dag (misschien 100) en hij bevalt echt top. Het verbruik valt mij, vooralsnog, mee. Vooral tot 80km/u lijkt de auto best zuinig qua verbruik.
Ik kan de auto met deze prima opladen middels 220. Ik doe dit ‘s nachts zodat ik elke ochtend weer een volle accu heb (voor het geval dat..)
Ik heb vooralsnog alleen op de ECO stand gereden en dat bevalt prima. Ik merk weinig tot niets van de verminderde prestaties, natuurlijk je mist wat pit, maar daarvoor heb ik ook deze auto niet gekocht.
Ik vind de klep voor het opladen aan de linkerkant overigens prima en logisch aangezien je daar ook uitstapt als bestuurder zijnde. En waarom deze zo groot moet zijn vraag ik mij ook af.. Al zie ik dit ook bij andere merken.
Ik mis alleen een optie dat je in de app je laadgeschiedenis kan bekijken. Of kijk ik verkeerd?
Ik kan de auto met deze prima opladen middels 220. Ik doe dit ‘s nachts zodat ik elke ochtend weer een volle accu heb (voor het geval dat..)
Ik heb vooralsnog alleen op de ECO stand gereden en dat bevalt prima. Ik merk weinig tot niets van de verminderde prestaties, natuurlijk je mist wat pit, maar daarvoor heb ik ook deze auto niet gekocht.
Ik vind de klep voor het opladen aan de linkerkant overigens prima en logisch aangezien je daar ook uitstapt als bestuurder zijnde. En waarom deze zo groot moet zijn vraag ik mij ook af.. Al zie ik dit ook bij andere merken.
Ik mis alleen een optie dat je in de app je laadgeschiedenis kan bekijken. Of kijk ik verkeerd?
[Voor 14% gewijzigd door Murphiess op 08-07-2022 13:03]
Ben je met een DS ook welkom in dit topic?
Zo ja, bij dezen dan de DS4 die ik vandaag in ontvangst heb mogen nemen. Ik had ‘m besteld met het zwarte dak, maar dat is misgegaan in de fabriek en krijgt nog een staartje.
Wel iets compleets anders dan de Focus en Fiesta die ik hiervoor had. Maar dat was ook de bedoeling
Zo ja, bij dezen dan de DS4 die ik vandaag in ontvangst heb mogen nemen. Ik had ‘m besteld met het zwarte dak, maar dat is misgegaan in de fabriek en krijgt nog een staartje.
Wel iets compleets anders dan de Focus en Fiesta die ik hiervoor had. Maar dat was ook de bedoeling

Wij hebben een feel edition, wel flink verschil inderdaad. Ik ervaar het overigens verder niet als vervelend. Vind het een heerlijk auto en het opladen gaat goed met snelladers als het nodig is.Rogerrrrrr schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:37:
[...]
Oh wow. Laatst 270km gereden met nog 70km capaciteit over. Dat is wel een groot verschil dan. Ik heb de Live versie, basis model, zonder allerlei toeters en bellen, maar daar kan het toch niet aan liggen?
Kan je zien in het dashboard / op het scherm wat jou verbruik dan is? Mijne ligt dan rond de 15/16 kWh / 100 maar of dat klopt geen idee.
Hebben jullie ook dat als het wat vochtiger weer is de remmen onwijs piepen? vooral de oprit af is het schaam schaam hehe
Dat is balenTrasos schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:31:
[Afbeelding]

Snap ik ook totaal niet. Ja eigenlijk wel. Is goedkoop. Daar zit ook de tankklep voor de reguliere C4. Maar in de neus of in de achterbumper zoals bij Merc was beter geweest.Rogerrrrrr schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:36:
[...]
Ai... twee dingen hierover: Waarom zit die klep aan de linkerkant van de auto (is bij heel veel auto's het geval)? En waarom is ie zo groot. Hij steekt echt heel ver uit als ie open staat. Zou fijn zijn als ze hier eens wat beter over nadenken de volgend keer ;-)
Aan de zijkant kan, maar doe het dan zoals de Audi E-tron:
Super mooie oplossing
Vandaag heel de auto gepoetst en in de coating gezet. Klepje zit weer redelijk goed vast, die gaan we niet verliezen. Op de spiegelkap zit 1 lelijk klein haaltje, die krijg ik er helaas niet uit.
Misschien iemand me hier op weg hebben. We zijn op zoek naar een andere auto. We hebben nu al een tijd een Citroen C1, maar willen nu toch iets meer auto. We denken nu aan een DS3. Heb me al beetje ingelezen in de uitvoeringen. Op Autoweek kwam er een behoorlijk artikel voorbij uit april dit jaar.
Nu vroeg ik me af of iemand iets kan zeggen over de volgende auto. Hij valt nogal op vanwege zijn kilometer stand. Ergens raar dat een auto uit 2014 pas 17K gelopen heeft.. Lastig om een inschatting te maken van de prijs. Iemand een mening? We denken komende week even te kijken.
we denken zelf ongeveer 20K per jaar te rijden. Qua budget zit deze wel aan de bovenkant wat we willen uitgeven, maar hij heeft wel veel luxe. Rood is niet perse onze voorkeur. Maar het gaat me eerst om de mogelijke betrouwbaarheid van deze motor.
https://www.autotrack.nl/a/citroen-ds3-benzine-2014-52428483
Nu vroeg ik me af of iemand iets kan zeggen over de volgende auto. Hij valt nogal op vanwege zijn kilometer stand. Ergens raar dat een auto uit 2014 pas 17K gelopen heeft.. Lastig om een inschatting te maken van de prijs. Iemand een mening? We denken komende week even te kijken.
we denken zelf ongeveer 20K per jaar te rijden. Qua budget zit deze wel aan de bovenkant wat we willen uitgeven, maar hij heeft wel veel luxe. Rood is niet perse onze voorkeur. Maar het gaat me eerst om de mogelijke betrouwbaarheid van deze motor.
https://www.autotrack.nl/a/citroen-ds3-benzine-2014-52428483
[Voor 16% gewijzigd door Lekkerboeie86 op 10-07-2022 21:59]
TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!
Update; na ongeveer 1500km (woon-werkverkeer, 60 a 70km retour ma-vrij) gereden te hebben moet ik de motorolie weer aanvullen. De vorige keer heb ik er iets meer dan een halve liter in gedaan.TheRicolaa10 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:16:
[...]
Ik zal het eens in de gaten houden, het was meer een gevoel wat ik had. Vandaar dat ik het hier eens vraag. Elke 10k tot 12k is het zeker niet met bijvullen, eerder minder.
DJI Phantom 4 Pro | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
@Lekkerboeie86,
De DS3 is een betrouwbare auto zolang het geen 1.6THP is...
De 1.2 110pk (en 82pk) zijn goede motoren met als enig "probleem" de natte distributieriem , hier zijn terugroepacties voor geweest.
Check sowieso of de auto daarvoor is binnen geweest of nog voor in aanmerking komt en gebruik in de toekomst de voorgeschreven olie om problemen te voorkomen, ikzelf ververs de olie om de 15000km ipv 30000km.
Voor de vraagprijs mogen ze wat mij betreft de distributieriem sowieso vervangen, neem dit mee in je onderhandeling.
De 1.2 110pk (en 82pk) zijn goede motoren met als enig "probleem" de natte distributieriem , hier zijn terugroepacties voor geweest.
Check sowieso of de auto daarvoor is binnen geweest of nog voor in aanmerking komt en gebruik in de toekomst de voorgeschreven olie om problemen te voorkomen, ikzelf ververs de olie om de 15000km ipv 30000km.
Voor de vraagprijs mogen ze wat mij betreft de distributieriem sowieso vervangen, neem dit mee in je onderhandeling.
Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 Cactus PT110 Shine bjr 2018
Ik heb vanmorgen per ongeluk het stopcontact van mijn GC4P kapotgemaakt. Dat wil zeggen; ik wilde een stekker in het stopcontact steken en vervolgens drukte ik de gehele socket naar achteren. Die zal het vast nog wel doen, maar hij bungelt dus los achter het frontje. Dit wil ik fixen maar ik zie nergens online hoe ik die unit los kan maken. Weet iemand dit?
Voor de duidelijkheid, het 230v stopcontact in de middenconsole.
Voor de duidelijkheid, het 230v stopcontact in de middenconsole.
[Voor 8% gewijzigd door Tjebakka op 12-07-2022 07:49]
If it aint fixed, it's broken.
Ben bang dat je motor eraan is danTheRicolaa10 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:18:
[...]
Update; na ongeveer 1500km (woon-werkverkeer, 60 a 70km retour ma-vrij) gereden te hebben moet ik de motorolie weer aanvullen. De vorige keer heb ik er iets meer dan een halve liter in gedaan.

Je kan een flush overwegen, voor weinig geld gaat ie dan nog even mee. Maar eigenlijk moet je een revisie, en dat kost knaken.
Hoe bedoel met "je motor eraan is"?Drardollan schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:14:
[...]
Ben bang dat je motor eraan is dan
Je kan een flush overwegen, voor weinig geld gaat ie dan nog even mee. Maar eigenlijk moet je een revisie, en dat kost knaken.
De bekende VTi problematiek zoals eerder beschreven in dit topic. Je motor is vervuild en heeft onderhoud nodig. Hopelijk kan je nog even toe met een flush (dan wordt middels een toevoeging aan de olie je motor gereinigd en kan hij mogelijk nog even mee), anders wordt het een kostbare revisie.
https://www.jwa-autoservice.nl/thp-vti-motor.html
https://carcommentator.nl/?p=101
[Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 12-07-2022 14:01]
Ik ben amper thuis in de auto’s, wat bedoelen jullie met B actief ?Oid schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:20:
[...]
ik rij regelmatig een rondje van +- 255km maar zonder opladen tussendoor redt ik dat niet. eco met B actief en 106 op de snelweg. en dan vertrek ik vol van huis.
Thanks! Dan ga ik binnenkort maar weer eens terug, had gehoopt dat ik van de kinderziektes af was inmiddels. Vraag me dan toch af wat de vorige eigenaar gedaan heeft met deze autoDrardollan schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:56:
[...]
De bekende VTi problematiek zoals eerder beschreven in dit topic. Je motor is vervuild en heeft onderhoud nodig. Hopelijk kan je nog even toe met een flush (dan wordt middels een toevoeging aan de olie je motor gereinigd en kan hij mogelijk nog even mee), anders wordt het een kostbare revisie.
https://www.jwa-autoservice.nl/thp-vti-motor.html
https://carcommentator.nl/?p=101

Denk niet dat de vorige eigenaar veel aan dit euvel heeft bijgedragen, enige wat enigszins van invloed is/was zijn korte ritten volgens mij. Het is een bekend probleem wat vroeger of later bij al deze blokken optreedt.TheRicolaa10 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:21:
[...]
Thanks! Dan ga ik binnenkort maar weer eens terug, had gehoopt dat ik van de kinderziektes af was inmiddels. Vraag me dan toch af wat de vorige eigenaar gedaan heeft met deze auto
We hebben inmiddels proefrit gemaakt! Mooie auto en reed lekker. Vond wel dat hij voor dit bedrag en KM stand behoorlijk wat schade had. Velgen hadden de nodige stoepranden gehad. En diverse krassen gezien. Hij is tweedehands, maar ik heb ik nettere auto's gezien. Distributieriem ook over gehad, want dit probleem had ik gelezen, maar was onbekend of deze vervangen was. Hij zou eventueel kijken of hier nog info over was, maar betwijfel of we er nog iets over horen. Inruil was mogelijk, maar gezien het inruilbedrag zaten ze niet op een C1 te wachten. Verder nog bijkomende kosten. We vinden het model zeker leuk! Maar we gaan nog even kijken of er nog meer op de markt gaat komen.d-super schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:50:
@Lekkerboeie86,
Bedankt voor je info! Hier kunnen we zeker mee verder

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!
Als ik het zo lees zou ik ver weg blijven bij deze verkoper. Klinkt als een import auto met teruggedraaide teller.Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:14:
[...]
We hebben inmiddels proefrit gemaakt! Mooie auto en reed lekker. Vond wel dat hij voor dit bedrag en KM stand behoorlijk wat schade had. Velgen hadden de nodige stoepranden gehad. En diverse krassen gezien. Hij is tweedehands, maar ik heb ik nettere auto's gezien. Distributieriem ook over gehad, want dit probleem had ik gelezen, maar was onbekend of deze vervangen was. Hij zou eventueel kijken of hier nog info over was, maar betwijfel of we er nog iets over horen. Inruil was mogelijk, maar gezien het inruilbedrag zaten ze niet op een C1 te wachten. Verder nog bijkomende kosten. We vinden het model zeker leuk! Maar we gaan nog even kijken of er nog meer op de markt gaat komen.
Bedankt voor je info! Hier kunnen we zeker mee verder
Eens dat dit niet goed klinkt. Als ik echter bij de RDW kijk, is eerste toelating in december 2014 en staat de kilometerstand op 'logisch'.Drardollan schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:39:
[...]
Als ik het zo lees zou ik ver weg blijven bij deze verkoper. Klinkt als een import auto met teruggedraaide teller.
Ik heb het kenteken niet gezien, had de foto's vluchtig bekeken en daar stond het niet bij dacht ik. Op zich is dat wel een goed teken, origineel NL en RDW logisch verklaring is over het algemeen betrouwbaar.don_jorg schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:55:
[...]
Eens dat dit niet goed klinkt. Als ik echter bij de RDW kijk, is eerste toelating in december 2014 en staat de kilometerstand op 'logisch'.
Hij staat ook niet op de foto's, maar wel in de omschrijving onderin. Ik ga er maar vanuit dat dat het correcte kenteken isDrardollan schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:11:
[...]
Ik heb het kenteken niet gezien, had de foto's vluchtig bekeken en daar stond het niet bij dacht ik. Op zich is dat wel een goed teken, origineel NL en RDW logisch verklaring is over het algemeen betrouwbaar.

Eigenlijk hoor je hier niet thuis natuurlijk met een DS ...Trasos schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:31:
[Afbeelding]

Maar vooruit, de roots zijn goed zullen we maar zeggen.
Wel mooi dat je hem gedeeld hebt. Schitterende auto !

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
Dit is de regenerative stand, dus afremmen op de motor wat de batterij een beetje oplaadt. Dit is een knopje wat onder de D(rive) indicatie zit.Murphiess schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:19:
[...]
Ik ben amper thuis in de auto’s, wat bedoelen jullie met B actief ?
Er is nog een ‘B’-stand op de versnellingsbak om remenergie te recupereren, waardoor je een flink gedeelte van je rit met één voet kunt rijdenMurphiess schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:19:
[...]
Ik ben amper thuis in de auto’s, wat bedoelen jullie met B actief ?
Bron: https://autofans.be/rijte...rijtest-citroen-e-c4-2021
De auto remt dus steviger af en als je goed anticipeert hoef je dus zelf vrijwel niet te remmen. Het is wel zo dat er geen remlichten gaan branden.
[Voor 5% gewijzigd door Oid op 13-07-2022 09:45]
Is dat zo? Oef, das wel irritant. Hij remt in de B met eco aan behoorlijk goed af. Zou dan toch denken dat de remlichten ook aan gaan. Heb het zelf al rijdend natuurlijk nog niet kunnen bekijken...Oid schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:44:
[...]
Het is wel zo dat er geen remlichten gaan branden.
klopt remlichten gaan niet aan.Rogerrrrrr schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:38:
[...]
Is dat zo? Oef, das wel irritant. Hij remt in de B met eco aan behoorlijk goed af. Zou dan toch denken dat de remlichten ook aan gaan. Heb het zelf al rijdend natuurlijk nog niet kunnen bekijken...
Wij rijden altijd met B aan, behalve op de snelweg en het levert eigenlijk nooit problemen of boze blikken achter ons op. Zou me er niet al te druk om maken.
Onze tankklep is ook weer gefixt. Er zat ook een afgebroken klipje op het scharniergedeelte. Dus we hebben hem met een heel klein beetje montagekit vast gezet. Nu blijft hij weer zitten. (Je kon hem er zo afschuiven)
Vind het nog steeds een dom ontwerp.
Ik heb vandaag ook voor het eerst met “B” aan gereden en inderdaad, in ECO, remt hij behoorlijk af.
Maar ik kan mij wel voorstellen dat het voor degene achter je vervelend kan zijn. Zeker als deze kort achter je kont zit.
Ik ben alleen benieuwd wat het nu effectief toevoegd aan je bereik..
Maar ik kan mij wel voorstellen dat het voor degene achter je vervelend kan zijn. Zeker als deze kort achter je kont zit.
Best wel behoorlijk, zeker als je file rijdt gaat het verbruik enorm naar beneden. Wij merken dat we ook in de stad zeker meer km's kunnen maken. Hoeveel exact is heel lastig te zeggen, zeker aangezien het aangegeven bereik voor geen meter klopt.Murphiess schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:11:
Ik heb vandaag ook voor het eerst met “B” aan gereden en inderdaad, in ECO, remt hij behoorlijk af.
Volgens de meting via de trip computer is het verbruik 13,4 - 13,7 / 100km. Gisteren een stuk snelweg met 120km/u gereden en dat verklaart die 13,7.Oid schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:33:
[...]
Kan je zien in het dashboard / op het scherm wat jou verbruik dan is? Mijne ligt dan rond de 15/16 kWh / 100 maar of dat klopt geen idee.
Hebben jullie ook dat als het wat vochtiger weer is de remmen onwijs piepen? vooral de oprit af is het schaam schaam hehe
13,4 is bij 100km/u max, veel stad km's en een geen AC. Geen AC is de komende dagen wel uitgesloten.
En de remmen piepen hier ook bij vochtig / nat weer.
[Voor 4% gewijzigd door Rogerrrrrr op 18-07-2022 09:11]
Ik weet niet beter dan dat de remmen van alle merken auto's piepen als ze een dag hebben stil gestaan in de regen. Komt altijd wat vliegroest op de schijven, dat moet je er even afremmen.
Dit is inderdaad heel normaal. Als ik het op mijn auto zie rem ik zachtjes terwijl ik weg rij in de straat. Zodra ze niet meer piepen of "schrapen" stop ik met remmen en rij ik rustig verder. Nooit problemen gehad.Drardollan schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:40:
Ik weet niet beter dan dat de remmen van alle merken auto's piepen als ze een dag hebben stil gestaan in de regen. Komt altijd wat vliegroest op de schijven, dat moet je er even afremmen.
Bij mijn C4 wordt ik helemaal gek van het geklingel van vermoedelijk de uitlaat. Het is lastig te omschrijven. Het komt niet van de demper af met losse schotten erin. Dat klinkt anders. Bij elke keer gasgeven en koppelen hoor ik een metale geluid wat ook hard klinkt en anderen horen.
As donderdag gaat de auto er voor naar de garage.
[Voor 18% gewijzigd door Willem30 op 18-07-2022 10:08]
Afgebroken steun waardoor je uitlaat tegen chassis komt als je motor kantelt door gasgeven?Willem30 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:07:
Bij mijn C4 wordt ik helemaal gek van het geklingel van vermoedelijk de uitlaat. Het is lastig te omschrijven. Het komt niet van de demper af met losse schotten erin. Dat klinkt anders. Bij elke keer gasgeven en koppelen hoor ik een metale geluid wat ook hard klinkt en anderen horen.
Denk ik ook, heb ik bij meerdere auto's gehad in het verleden. Ook dat het rubber gewoon vertrokken was tussen de steun en uitlaat._JGC_ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:24:
[...]
Afgebroken steun waardoor je uitlaat tegen chassis komt als je motor kantelt door gasgeven?
Ik kan het niet goed zien maar zal het als suggestie doorgeven bij de garage._JGC_ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:24:
[...]
Afgebroken steun waardoor je uitlaat tegen chassis komt als je motor kantelt door gasgeven?

Waarom en wat komt er in de plaats ?Drardollan schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:53:
Ik ben overigens heel hard aan het denken om mijn beide Citroëns weg te gaan doen volgend jaar

[Voor 30% gewijzigd door Willem30 op 18-07-2022 11:14]
Wordt dan sowieso 1 auto. Maar weet nog niet hoe en wat. Denk richting Japans zoals Mazda CX-5.
Reden is eigenlijk simpel, ben spuugzat van het gezeik elke keer met Citroën. Als ik vergelijk met mijn Opel Karl dan is het echt schrikbarend hoeveel kosten je hebt aan Citroën's van de laatste jaren.
En mijn nieuwe caravan weegt max 1500 kilo. Dat mag wel achter mijn huidige C4 (speling ongeveer 35 kilo

De 2CV is een ander verhaal. Merk dat ik na meer dan 12 jaar wat uitgekeken ben op mijn 2CV. Het is een hartstikke leuke wagen, maar ik pak hem minder en minder. Mede door mijn werk, vroeger kon ik lekker binnendoor hobbelen maar de laatste jaren is de snelweg een must geworden en dat is met een 2CV gewoon niet zo leuk. En dat zijn in mijn geval de meeste kilometers met het apparaat in de zomer. De weekenden doe ik andere dingen, ik ben niet zo'n rijder op zondag omdat het kan eigenlijk.
Dat kan ik me dan wel voorstellen. Ben altijd wel fan van Citroen maar weet niet of een volgende ook een Citroen zal worden.Drardollan schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:35:
[...]
Wordt dan sowieso 1 auto. Maar weet nog niet hoe en wat. Denk richting Japans zoals Mazda CX-5.
Reden is eigenlijk simpel, ben spuugzat van het gezeik elke keer met Citroën. Als ik vergelijk met mijn Opel Karl dan is het echt schrikbarend hoeveel kosten je hebt aan Citroën's van de laatste jaren.
En mijn nieuwe caravan weegt max 1500 kilo. Dat mag wel achter mijn huidige C4 (speling ongeveer 35 kilo) maar alles wat in mijn range betaalbaar is heeft een THP motor als ze dit mogen trekken. En ik heb mijn buik goed vol van al die k#tmotoren van Citroën. De vorige v6 ging nog wel, maar de huidige VTi en bekende gedoe met de THP wil ik gaan vermijden. En de opvolger PureTech zie ik de mensen ook niet voor op de banken staan.
@Drardollan Exact de reden waarom ik van de 207 een stap terug heb gedaan naar de 206. Ja het is spartaanser, minder isolatie en een ouderwetse torsie as, maar motorisch gaat dit ding (1.4HDI) zoveel beter dan een VTI of 1.6HDI. Sleutelen is ook net iets minder martelen dan bij de 207, je hebt net even wat meer ruimte overal.
Misschien dat mijn volgende auto een Citroën wordt, een Xsara Picasso 1.6 110pk op LPG. Ik blijf bij die oude rommel: goedkope onderdelen, simpele techniek en in mijn geval ouder dan 15 jaar dus 35% bijtelling over de dagwaarde en 1,5% over de cataloguswaarde.
Misschien dat mijn volgende auto een Citroën wordt, een Xsara Picasso 1.6 110pk op LPG. Ik blijf bij die oude rommel: goedkope onderdelen, simpele techniek en in mijn geval ouder dan 15 jaar dus 35% bijtelling over de dagwaarde en 1,5% over de cataloguswaarde.
Wat ook meespeelt is dat ik Citroën geen Citroën vind in de prijsklasse waar ik naar kijk. In alle eerlijkheid, de C4 Type II die ik nu rijdt is op de motor na een fijn ding. Maar het is een eenheidsworst waar je U tegen zegt. Geef mij maar de 2CV, BX, CX, SM, DS en ook de XM zelfs nog wel. Dat waren opvallende auto's met een hoge mate van luxe en opvallendheid, zeker niet voor iedereen weggelegd.Willem30 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:57:
[...]
Dat kan ik me dan wel voorstellen. Ben altijd wel fan van Citroen maar weet niet of een volgende ook een Citroen zal worden.
En als het dan toch een eenheidsworst is, dan kan je ook prima bij een ander merk terecht. Een Mazda CX-5 zoals ik noemde ziet er ook suf uit. Ook nog eens een hoge instap voor bejaarden (even generaliseren). Maar als je dan kijkt dat je vervolgens een 2 liter motor krijgt met 1800 kilo trekgewicht en 4WD.... Tsjah, dan krijg je toch echt wel een stuk meer auto voor hetzelfde geld waarvan je ook nog eens weet dat de motor vele malen betrouwbaarder is.
Nu moet ik zeggen dat ik de DS Automobiles (die ik gewoon Citroën blijf vinden) wel weer meer Citroën vind. Eigenzinnig en echte Franse luxe. Maar ja, dat is gewoon ruim boven mijn budget. Heb geen lease auto en moet alles zelf betalen, 10k is al veel geld voor een auto.
De HDI motoren zijn de beste motoren in jaren. Had er 1 in mijn 307SW liggen (2.0HDI), werkelijk nooit gezeik mee. Starten, lopen en racen maar. Het is jammer dat die auto toen op andere punten slecht werd, maar motorisch was het mijn beste auto ooit._JGC_ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:16:
@Drardollan Exact de reden waarom ik van de 207 een stap terug heb gedaan naar de 206. Ja het is spartaanser, minder isolatie en een ouderwetse torsie as, maar motorisch gaat dit ding (1.4HDI) zoveel beter dan een VTI of 1.6HDI. Sleutelen is ook net iets minder martelen dan bij de 207, je hebt net even wat meer ruimte overal.
Ben geen Xsara Picasso liefhebber, maar snap je keuze wel heel goed. Goedkoop en betrouwbaar rijden met als bonus lekker ruim. Helaas wel heel erg duidelijk dat 100% afgekeken is van de Renault ScenicMisschien dat mijn volgende auto een Citroën wordt, een Xsara Picasso 1.6 110pk op LPG. Ik blijf bij die oude rommel: goedkope onderdelen, simpele techniek en in mijn geval ouder dan 15 jaar dus 35% bijtelling over de dagwaarde en 1,5% over de cataloguswaarde.

Het is een Xsara Picasso of een laatste generatie 307SW. Beide logge beesten qua gewicht. Ik heb zelf meer met PSA dan met Renault. Laatst een Renault Clio meegehad als leenauto, gewoon niet mijn ding.Drardollan schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:04:
[...]
De HDI motoren zijn de beste motoren in jaren. Had er 1 in mijn 307SW liggen (2.0HDI), werkelijk nooit gezeik mee. Starten, lopen en racen maar. Het is jammer dat die auto toen op andere punten slecht werd, maar motorisch was het mijn beste auto ooit.
[...]
Ben geen Xsara Picasso liefhebber, maar snap je keuze wel heel goed. Goedkoop en betrouwbaar rijden met als bonus lekker ruim. Helaas wel heel erg duidelijk dat 100% afgekeken is van de Renault Scenic
Heb 2 nieuwe Clio’s gehad, beiden met plezier ingeleverd_JGC_ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:04:
[...]
Het is een Xsara Picasso of een laatste generatie 307SW. Beide logge beesten qua gewicht. Ik heb zelf meer met PSA dan met Renault. Laatst een Renault Clio meegehad als leenauto, gewoon niet mijn ding.

Ik heb ook liever PSA dan Renault. Mijn ouders hebben in 2020 de Xsara Picasso (2005 2e hands gekocht) ingeruild voor een Captur automaat. Wat een armoede zeg. Ik zou ooit nog wel eens een Clio mk3 RS willen hebben, maar dat interieur, en dat dashboard
Mijn collega doet altijd zo neerbuigend over Citroën's, hij is zelf Renault rijder. Maar in de 10 jaar dat hij nu mijn collega is zit ik aan mijn 2e Citroën en heeft hij 6 Renaults moeten inruilen omdat reparatie niet meer de moeite waard was.
Maar als ik zelf kijk naar wat ik na mijn C4 Coupe zou willen, dat wordt geen Citroën hoor. Die 3-cilinder dingen moet ik niet, truttenschudders. Hou je de 4 cilinders over, de VTI en de THP, allebei niet denderend. De THP is na 2014 wel beter geworden natuurlijk, maar kijk je naar de DS3 (leuke kar), daarvoor hebben ze de onderdelen bak nog maar eens nagekeken en besloten dat de cruisecontrol stengel die in 2002 in de Xsara Picasso zat er nog wel mee door kon. Noem mij een mierenn**ker, maar dat wil ik dus echt niet. En Peugeot natuurlijk hetzelfde concern heeft hetzelfde dilemma, de 208GTI is een leuke kar, maar dezelfde nadelen die ik bij de DS3 ook zie.
Ik was laatst voor een ABS storingkje bij de Citroën garage die geen Citroën garage meer is want Citroën is alle kleine dealers aan het uitfaseren. Toen keek ik ff door de showroom en ff met de verkoper staan lullen en mijn dilemma voorgelegd, dat ik iets leuks zoek, iets anders, iets unieks en sportief waar ik zo nu en dan ook een aanhanger achter wil hangen. Een auto moet mij doen glimlachen als ik auto rijd. Wijst ie mij een C5 Aircross aan met 190pk, "ja je zocht toch iets sportief" zei die nog
Gast ik ben de 60 nog niet voorbij, doe normaal 
nog zoekende maar Hyundai I30 Turbo (2015) en BMW E82 120i Coupe staan op de shortlist momenteel

Mijn collega doet altijd zo neerbuigend over Citroën's, hij is zelf Renault rijder. Maar in de 10 jaar dat hij nu mijn collega is zit ik aan mijn 2e Citroën en heeft hij 6 Renaults moeten inruilen omdat reparatie niet meer de moeite waard was.
Maar als ik zelf kijk naar wat ik na mijn C4 Coupe zou willen, dat wordt geen Citroën hoor. Die 3-cilinder dingen moet ik niet, truttenschudders. Hou je de 4 cilinders over, de VTI en de THP, allebei niet denderend. De THP is na 2014 wel beter geworden natuurlijk, maar kijk je naar de DS3 (leuke kar), daarvoor hebben ze de onderdelen bak nog maar eens nagekeken en besloten dat de cruisecontrol stengel die in 2002 in de Xsara Picasso zat er nog wel mee door kon. Noem mij een mierenn**ker, maar dat wil ik dus echt niet. En Peugeot natuurlijk hetzelfde concern heeft hetzelfde dilemma, de 208GTI is een leuke kar, maar dezelfde nadelen die ik bij de DS3 ook zie.
Ik was laatst voor een ABS storingkje bij de Citroën garage die geen Citroën garage meer is want Citroën is alle kleine dealers aan het uitfaseren. Toen keek ik ff door de showroom en ff met de verkoper staan lullen en mijn dilemma voorgelegd, dat ik iets leuks zoek, iets anders, iets unieks en sportief waar ik zo nu en dan ook een aanhanger achter wil hangen. Een auto moet mij doen glimlachen als ik auto rijd. Wijst ie mij een C5 Aircross aan met 190pk, "ja je zocht toch iets sportief" zei die nog

nog zoekende maar Hyundai I30 Turbo (2015) en BMW E82 120i Coupe staan op de shortlist momenteel
[Voor 30% gewijzigd door FastFred op 18-07-2022 16:29]
Ik heb het nog nooit gehad, ook niet bij onze andere auto (en die staat meer stil dan dat die rijdt). Maar ok als het normaal is hoef ik er niet mee naar de garage.Drardollan schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:40:
Kreeg trouwens paar maanden geleden een terugroepactie. gelijk afspraak gemaakt maar kreeg te horen dat de onderdelen er niet zijn. heeft iemand de terugroepactie van de ëC4 al gehad?
[Voor 16% gewijzigd door Oid op 18-07-2022 17:22]
Mij niets bekend.Oid schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:12:
[...]
Ik heb het nog nooit gehad, ook niet bij onze andere auto (en die staat meer stil dan dat die rijdt). Maar ok als het normaal is hoef ik er niet mee naar de garage.
Kreeg trouwens paar maanden geleden een terugroepactie. gelijk afspraak gemaakt maar kreeg te horen dat de onderdelen er niet zijn. heeft iemand de terugroepactie van de ëC4 al gehad?
Vriend van mij heeft er wel al van gehoord, maar nog geen afspraak kunnen maken. Schijnt met de achterwielophanging te maken te hebben.Oid schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:12:
[...]
Ik heb het nog nooit gehad, ook niet bij onze andere auto (en die staat meer stil dan dat die rijdt). Maar ok als het normaal is hoef ik er niet mee naar de garage.
Hier kun je 'm vinden (kan niet direct naar de betreffende pagina linken)
https://terugroepregister...es/Terugroepregister.aspx
Deze vind ik, maar de e-C4 heeft geen distributieriem, dus is niet van toepassing.Door vuil afkomstig van de distributieriem kan de vacuümpomp verstop raken waardoor deze onvoldoende opbrengst geeft en defect kan gaan met als gevolg dat dat de rembekrachtiging niet of minder goed werkt. Hierdoor zal het rempedaal met meer kracht bediend moeten worden.
Het gaat om deze (gevonden door citroen en C-4 te selecteren)
:fill(white):strip_exif()/f/image/eOBKybWwhwK8yywwBc29BSZZ.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/eOBKybWwhwK8yywwBc29BSZZ.png?f=user_large)
ah ok, ik had gezocht op C4 V2.
Het is lastig om te zien welke C3 je moet kiezen, er zijn er erg veel.
Het is lastig om te zien welke C3 je moet kiezen, er zijn er erg veel.
Natuurlijk begeeft vandaag de ventilatie/airco het van mijn C3 Aircross.
Gelukkig was het niet ver rijden.
Gelukkig was het niet ver rijden.
Iemand last van een niet werkende airco nadat de auto een tijd in de volle hete zon heeft gestaan?
Hier wil de airco maar niet koud worden. Misschien dat alle koeling naar de batterij gaat?
Hier wil de airco maar niet koud worden. Misschien dat alle koeling naar de batterij gaat?
Hij is een maand oud :-)Trasos schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:53:
Ik weet niet hoe oud je auto is, maar wellicht dat je ‘m anders eens moeten laten bijvullen.
ëC4
Maar eens bij de garage langs.
[Voor 92% gewijzigd door Rogerrrrrr op 24-07-2022 19:20]
Geen last van, de onze staat altijd vol in de zon en de airco blaast na een paar minuten vol koude lucht.Rogerrrrrr schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 16:32:
Iemand last van een niet werkende airco nadat de auto een tijd in de volle hete zon heeft gestaan?
Nog eens onder de motorkap gekeken. Doorgebeten kabel naar de warmtepomp. Maar niet meer mee rijden want die zorgt ook voor koeling van batterij. Nu in de wacht bij Citroen...
Binnen een maand een doorgebeten kabel? Waar parkeer jij, midden in Burgers Zoo?
In het oosten en zuid-oosten van het land hebben ze nog wel eens last van marters, die zijn goed in zooi doorknagen.Drardollan schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:24:
Binnen een maand een doorgebeten kabel? Waar parkeer jij, midden in Burgers Zoo?
Het ergste wat er bij mij rond loopt zijn koeien en schapen, die zie ik nog niet onder de auto kruipen

Nope - in Eindhoven. Volgens de garage kwamen er de laatste maanden al meerdere gevallen binnen.Drardollan schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:24:
Ik rijd sinds 2017 een C4 Picasso met Puretech 130 1.2 motor. Al sinds we deze auto hebben komt het soms voor dat in de 4e versnelling, de motor tussen 2000-3000 gaat inhouden en een ratelend geluid te horen is, en ook flink 'stuttert'.
Afgelopen vakantie in Hochsauerland werd het steeds erger, als in elke keer in de 4 bij het optrekken. Bij steile hellingen ( > 10%) was het helemaal oppassen. Mijn aanpak was om steeds direct gas los te laten en dan verdween het weer.
Bij vertrek naar NL moest ik 2km 11% helling omhoog rijden. Aan het einde van de helling begon ie weer te haperen en toen gelijk "direct motor repareren" in het scherm en knipperend motor lampje (oranje). Foute boel dus.
Noodloop vanaf dat moment en geen vermogen meer. Kon geen helling meer op, zelfs niet in de 1, gevaarlijk ook nog, keren op de weg.
Bij de citroen garage aangekomen bleek dat een bougie het begeven had. Ze hebben ze alledrie vervangen. Probleem daarna niet meer opgetreden maar in NL had ik het weer afgelopen weekend.
Wie heeft hier ervaring mee? Heb een foutrapport meegekregen vanuit DE dus deze week langs de lokale garage.
Afgelopen vakantie in Hochsauerland werd het steeds erger, als in elke keer in de 4 bij het optrekken. Bij steile hellingen ( > 10%) was het helemaal oppassen. Mijn aanpak was om steeds direct gas los te laten en dan verdween het weer.
Bij vertrek naar NL moest ik 2km 11% helling omhoog rijden. Aan het einde van de helling begon ie weer te haperen en toen gelijk "direct motor repareren" in het scherm en knipperend motor lampje (oranje). Foute boel dus.
Noodloop vanaf dat moment en geen vermogen meer. Kon geen helling meer op, zelfs niet in de 1, gevaarlijk ook nog, keren op de weg.
Bij de citroen garage aangekomen bleek dat een bougie het begeven had. Ze hebben ze alledrie vervangen. Probleem daarna niet meer opgetreden maar in NL had ik het weer afgelopen weekend.
Wie heeft hier ervaring mee? Heb een foutrapport meegekregen vanuit DE dus deze week langs de lokale garage.
@Arnout Klachten wijzen wel op misfires. Ik vraag me alleen af, je rijdt nu 5 jaar met die auto, hebt al 5 jaar die klachten, is er nooit eerder naar gekeken?
Ik vermoed dat één van je penbobines niet lekker meer is en soms gaat haperen. Met versleten bougies krijgen je bobines extra op hun flikker. 11% helling is een mooie trigger om een incidenteel probleem met de ontsteking over te laten slaan naar een permanente fout.
Ik vermoed dat één van je penbobines niet lekker meer is en soms gaat haperen. Met versleten bougies krijgen je bobines extra op hun flikker. 11% helling is een mooie trigger om een incidenteel probleem met de ontsteking over te laten slaan naar een permanente fout.
@Arnout Net als @_JGC_ zou ik zeggen dat je bobines dan niet meer lekker zijn. Volgens mij kosten die ook niet de wereld en zou ik ze zeker vervangen. Klinkt in ieder als dat probleem.
On a different note, 1 september ga ik na 20 jaar naar een andere werkgever. Hier zit een lease auto bij. De C4 GP gaat er wel uit, kan niet 3 auto's hebben staan hier en het is dan wel even wennen omdat de lease auto een stuk kleiner gaat zijn. Blijf het een fijne auto vinden ondanks alle rare problemen die we gehad hebben. Het is niet anders. Nu wordt alles voor me gerepareerd.
On a different note, 1 september ga ik na 20 jaar naar een andere werkgever. Hier zit een lease auto bij. De C4 GP gaat er wel uit, kan niet 3 auto's hebben staan hier en het is dan wel even wennen omdat de lease auto een stuk kleiner gaat zijn. Blijf het een fijne auto vinden ondanks alle rare problemen die we gehad hebben. Het is niet anders. Nu wordt alles voor me gerepareerd.