Afgelopen weekend een liter olie mogen gieten, 9000 KM na reparatie. Angst en beven nu, al is het systeem wel 2x leeg geweest tijdens de reparatie. Als ze wat karig gevuld hebben dan is het niet vreemd. Ik heb begrepen dat ik ipv 5W30 altijd 10W40 erin kan doen en dat er ook een modificatie iets is zodat er minder olie weggeblazen wordt (vraag mij de details niet).
Maar meer zorgelijk, ik vind dat de fan wel heel veel draait. Zelfs bij 5 graden buiten vind de fan het nodig om aan de slag te gaan. Pasgeleden na een ritje van een half uur direct de motorkap opengegooid en terwijl de fan draaide voelde ik aan de radiateur. Die was ijskoud. Enkel het zwarte blok aan de bovenkant was bloedheet. Dat lijkt mij niet normaal. Nu is dat systeem tijdens de reparaties ook leeg geweest, gespoeld en gevuld.
Morgen date bij mijn eigen garage, want ik denk dat mogelijk:
a) de radiateur net als de kachel radiateur verstopt is door verkeerde vloeistof en vervangen moet worden
b) ze een of ander ventiel vergeten zijn open te draaien, mocht dat bestaan
c) het ontluchten/vullen niet goed is gedaan
Vind het sowieso wel warm
in de auto sinds de reparatie. Ik ben gewend om de temperatuurinstelling op stand 21 of 22 te hebben in al mijn eerdere auto's. Dan is het zelfs in de winter niet te harden zo warm, ik heb hem nu op 18,5 staan en dat is wel goed te doen. Kan natuurlijk de techniek zijn, ik weet dat het standen en geen temperaturen zijn. Maar zal je zien dat de radiateur voorin niet goed gaat en nu alles gekoeld wordt op de kachel radiateur
Ik heb er een hoop plezier van zo

[Voor 14% gewijzigd door Drardollan op 20-04-2021 16:12]