Toon posts:

Het grote Citroën topic

Pagina: 1 ... 43 ... 48 Laatste
Acties:
  • 223.663 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

heho schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:39:
[...]
Een regelbare regensensor !! *; Die wil ik ook op mijn C4GP, kan dit zenuwachtige ding weg ... O-)
Wow, loopt het gevalletje (niet Citroën) waar ik nu nog in rijdt, zo'n 16 jaar daarin voor 8)

Testing, one, two ...

• J. de Sloper
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-06 22:21
[...]

Een regelbare regensensor !! *; Die wil ik ook op mijn C4GP, kan dit zenuwachtige ding weg ... O-)
Heerlijke auto

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:50
[...]

Ik heb bij Citroën/Peugeot nog nooit een regensensor meegemaakt die deed wat je als mens wil. Of te langzaam of te snel :')

Dat is het enige wat ik mis aan een Renault Clio van jaren geleden, dat je de interval kon instellen. Wat heerlijk was dat. In mijn latere auto's nooit meer gehad helaas.

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-05 23:38
Wat een zure presentator die vervelend toontje gebruikt en netjes alle boekjes met info van Citroen heeft doorgelezen. :r
Ben nog erg tevreden met "die eerste C4" die ik heb. :P

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:36
Ik ook, laatste half jaar nul problemen mee gehad heeft ook 1500km ofzo gereden sinds september

EDIT, wacht dat is niet waar wat ik zeg, er was een injector overleden vlak voor kerst |:(
EDIT, en de accu was brak

[Voor 36% gewijzigd door FastFred op 19-02-2021 09:20]

• Drardollan
Ik heb net nieuwe Rial Lucca Diamand Black velgjes gekocht voor de zomerbandjes *O*

Dan staat hij niet enkel meer in de winter op mooie zwarte LM, maar ook in de zomer. Helaas pas 3 maart wisselen, maar moet er van het weekend nog mee naar Duitsland en daar is het vast iets kouder dan hier.

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Vandaag het dashboard van de Cactus een upgrade gegeven. Mijne heeft een basic interieur en miste daarom deze dashboardklep, tot nu:

Via eBay een mooie dashboardklep praktisch in nieuwstaat weten te scoren van een sloopauto, wat nogal ingewikkeld bleek omdat de meeste die ik aangeboden zag de bruine variant betroffen.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:20

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Wij willen vanwege een gezinsuitbreiding een Citroën Grand C4 Picasso kopen. Momenteel rijd ik een Renault Mégane III station, maar die wordt te klein met 3 autostoeltjes.

Waarom de Grand C4 Picasso? Vooral vanwege de ruimte ten opzichte van de C4 Picasso. Die is achterin kleiner dan mijn huidige auto. Simpel gezegd: ik wil een gezin + heel veel rotzooi ongezien in de auto kunnen plaatsen zonder dat ik concessies moet doen op wat ik mee wil nemen (wandelwagen, weekendtassen, 3 kampeerbedjes etc).

Mijn budget is €9.000 - €10.000 voor een diesel. Ik rijd ongeveer 20-30k per jaar.

Ervaringsdeskundigen met tips? Waar moet ik op letten bij dit model?

If it aint fixed, it's broken.

• FastFred
Ik ben geen ervaringsdeskundige maar vermijd de EGS automaat en neem altijd een garantie pakket.

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-06 13:24
Tjebakka schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:30:
Wij willen vanwege een gezinsuitbreiding een Citroën Grand C4 Picasso kopen. Momenteel rijd ik een Renault Mégane III station, maar die wordt te klein met 3 autostoeltjes.

Waarom de Grand C4 Picasso? Vooral vanwege de ruimte ten opzichte van de C4 Picasso. Die is achterin kleiner dan mijn huidige auto. Simpel gezegd: ik wil een gezin + heel veel rotzooi ongezien in de auto kunnen plaatsen zonder dat ik concessies moet doen op wat ik mee wil nemen (wandelwagen, weekendtassen, 3 kampeerbedjes etc).

Mijn budget is €9.000 - €10.000 voor een diesel. Ik rijd ongeveer 20-30k per jaar.

Ervaringsdeskundigen met tips? Waar moet ik op letten bij dit model?
Ik heb onlangs de benzine-variant gekocht (we komen krap aan 10.000 km per jaar) uit 2017, maar 4 kinderen, dus je moet wel met een 7-zitter. Verder een ideale wagen. Diesel kan ik je verder niet bij helpen; geen idee of daar nog rare problemen mee zijn. Volgens ANWB is het over het algemeen een betrouwbare wagen. Denk dat je met je budget op 2014/2015 uitkomt? Als je de achterste zitrij niet gebruikt kun je echt ontzettend veel meenemen. EDIT: Zelfs 2016 is een prima mogelijkheid met een nette kilometerstand voor een diesel.

Over de auto gesproken, we hebben er dus eentje uit 2017 en die heeft 1 USB-poort ipv 2 bij oudere uitvoeringen. Heeft iemand al eens een compacte USB-hub uitgeprobeerd en zo ja, werkt dat? :)

Kleine edit.. :)

[Voor 11% gewijzigd door Frituurman op 23-03-2021 10:46]

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

• cocico
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 23:22
Een USB-hub werkt, maar wordt afgeraden omdat je dan mogelijk teveel stroom wil trekken. Maar op zich, opladen + USB stick met muziek moet gewoon werken.

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 17:52

heho

Ommen, Overijssel

Inderdaad jammer dat de 2017 versie maar 1 usb aansluiting heeft.
Voor het opladen gebruik ik nu een usb lader in de 12 volt aansluiting. Kan je meerdere apparaten tegelijk opladen, en je hebt je usb nog vrij voor muziek usb.

@Tjebakka ik heb een C4 picasso uit 2014 gehad, die was handgeschakeld en heb nu een diesel uit 2017 met automaat. Heerlijke auto's en heb nooit problemen gehad. De diesel motor is betrouwbaar. De handbak vond ik wat hakerig maar wel prima te doen. De automaat is top wat mij betreft, een half automaat zou ik ook niet nemen.

[Voor 42% gewijzigd door heho op 26-03-2021 18:20]

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:14
Die nieuwere 1.6HDI blokken met 8-klepper zijn een stuk betrouwbaarder dan die oude 16V blokken van voor 2011. Wil overigens niet zeggen dat het niet kapot kan. Collega kreeg gisteren de rekening voor z'n Volvo V50, 2 nieuwe diesel injectoren van 344 excl BTW per stuk.

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-05 09:03
Is wel handig dat er al deuken in zijn, dan valt het niet zo hard op als je er zelf bijmaakt _O- _O- _O-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:23
Iemand hier die o.a. start/stop kan uitschakelen op een Picasso uit 2015?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Khil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:21
Start/stop lijkt me juist handig... bedoel je stop/start?

Toon de skills in je profiel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Untouchablezz20
Khil schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:42:
Start/stop lijkt me juist handig... bedoel je stop/start?
Juist, haha

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-06 13:24
Hey allemaal, ben sinds kort in het bezit van een business model Citroen C4 Grand Picasso van 2017. We liepen per toeval tegen een zo volledig mogelijk uitgerust model aan in onze zoektocht naar een nieuwe 7-zitter. Gunstige kilometerstand, vrijwel volledige opties, etc. Een van die opties is de multimedia Plug & Play. Enige nadeel daarbij is dat je via de AV-kabels een extra multimedia-apparaat aan moet sluiten. Nu heb ik me er nog niet zo in verdiept; een van de mogelijkheden is om een van de DVD-schermspelers uit de vorige auto aan te sluiten, bijvoorbeeld. Die kan dan op de 3de zitrij worden gebruikt en geeft tegelijkertijd beeld aan de 2de zitrij (met de ingebouwde schermpjes). Maar ik zit ook te denken aan een gewone USB-mediaspeler die, als het even kan, van prik kan worden voorzien door de DC. Evt. is er nog een 'gewone' stekker beschikbaar, maar die zit dan weer dusdanig ver voorin, dat dat wat lastig wordt. :)

Iemand tips en ervaringen?

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:33
@Untouchablezz20 Is daar niet een knop voor? Zo ja, die ingedrukt houden? Dat werkt bij de automatische handrem e.d. namelijk wel.

• Untouchablezz20
Arunia schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:19:
@Untouchablezz20 Is daar niet een knop voor? Zo ja, die ingedrukt houden? Dat werkt bij de automatische handrem e.d. namelijk wel.
Nee, geen fysieke knop. Wel een knop in het menu, maar als je deze hebt uitgeschakeld dan is hij bij de volgende rit weer ingeschakeld. Moet dus permanent uit.

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 17:52

heho

Ommen, Overijssel

Dat kan/mag officieel niet. Of er een illegale workaround is, kan ik zo ook niet vinden op het www

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

• Arunia
@Untouchablezz20 Ah, helder. Mijn vrouw heeft in haar Nissan Micra een knopje, maar die staat inderdaad ook aan iedere keer als ze start.
Het is nu min of meer automatisme om die uit te zetten na starten. Als ze Airco e.d. aan heeft, dan loopt de accu leeg zeg maar. :+

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Stop/start vind ik ook maar een domme functie. Maar goed, het is een van de dingen die de auto's tegenwoordig wat zuiniger maakt en om het er nu helemaal af te halen...

Vandaag met de Cactus naar ATM Chiptuning in Houten geweest. Eerste ervaring daar, maar prima bevallen. Best grote zaak, netjes ook. Binnen en buiten wachtruimtes. Was lekker druk daar, weet niet of de 20% kortingsactie daar iets mee te maken had. :9
Resultaat: op de bank van 111pk/210Nm naar 131pk/256Nm. Grafieken zien er prima uit, zowel oud als nieuw. Uiteraard geen wereldschokkend verhaal met deze cijfers, maar de auto rijdt er heerlijk door. Precies goed, wat mij betreft.

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:34
Zijn er meer mensen met een C3 die maar blijft vragen of ie mag verbinden met de telefoon?
Iedere keer als ik de auto start krijg ik het te zien op het scherm. Ook op de telefoon.

I hide at work because good employees are hard to find.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:42
Voor de Wave 2 gebruikers, nieuwe firmware!
Wave 2 is: 21-08-87-32 (20/04/2021)
Downloadlink: https://majestic-web.mpsa..._NAC-r1_NAC_EUR_WAVE2.tar

Of naar de pagina zelf gaan: https://peugeot-meeting.nl/forum/viewtopic.php?t=7654

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:56
RoosW schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:33:
Voor de Wave 2 gebruikers, nieuwe firmware!
Wave 2 is: 21-08-87-32 (20/04/2021)
Downloadlink: https://majestic-web.mpsa..._NAC-r1_NAC_EUR_WAVE2.tar

Of naar de pagina zelf gaan: https://peugeot-meeting.nl/forum/viewtopic.php?t=7654
De firmware update wordt inmiddels ook via de Citroen update tool aangeboden :)

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

• Drardollan
_JGC_ schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:51:
[...]
en je motor moet nog ongezonde hoeveelheden olie gaan zuipen (met uiteindelijk kapotte motor aks gevolg), dan heb je pas alles gehad ;)
Afgelopen weekend een liter olie mogen gieten, 9000 KM na reparatie. Angst en beven nu, al is het systeem wel 2x leeg geweest tijdens de reparatie. Als ze wat karig gevuld hebben dan is het niet vreemd. Ik heb begrepen dat ik ipv 5W30 altijd 10W40 erin kan doen en dat er ook een modificatie iets is zodat er minder olie weggeblazen wordt (vraag mij de details niet).

Maar meer zorgelijk, ik vind dat de fan wel heel veel draait. Zelfs bij 5 graden buiten vind de fan het nodig om aan de slag te gaan. Pasgeleden na een ritje van een half uur direct de motorkap opengegooid en terwijl de fan draaide voelde ik aan de radiateur. Die was ijskoud. Enkel het zwarte blok aan de bovenkant was bloedheet. Dat lijkt mij niet normaal. Nu is dat systeem tijdens de reparaties ook leeg geweest, gespoeld en gevuld.

Morgen date bij mijn eigen garage, want ik denk dat mogelijk:
a) de radiateur net als de kachel radiateur verstopt is door verkeerde vloeistof en vervangen moet worden
b) ze een of ander ventiel vergeten zijn open te draaien, mocht dat bestaan
c) het ontluchten/vullen niet goed is gedaan

Vind het sowieso wel warm in de auto sinds de reparatie. Ik ben gewend om de temperatuurinstelling op stand 21 of 22 te hebben in al mijn eerdere auto's. Dan is het zelfs in de winter niet te harden zo warm, ik heb hem nu op 18,5 staan en dat is wel goed te doen. Kan natuurlijk de techniek zijn, ik weet dat het standen en geen temperaturen zijn. Maar zal je zien dat de radiateur voorin niet goed gaat en nu alles gekoeld wordt op de kachel radiateur _O-

Ik heb er een hoop plezier van zo :')

[Voor 14% gewijzigd door Drardollan op 20-04-2021 16:12]

• _JGC_
@Drardollan Die fan is ook om je airco condensor te koelen. Als je airco/climate control ingeschakeld is hoort die fan gewoon te draaien. Met een beetje warmte loeit dat ding ook wel redelijk (zeker een goedkope aftermarket fan :X).

Wat olie betreft, geen 10W40 gebruiken. Deze motor wil 5W30 of liever nog 0W30. Je kunt er een 5W40 C3 in gooien, die is warm wat dikker, maar officieel is dat niet volgens specificaties. Er zijn garages die er na een grondige reiniging 10W60 in gooien. Vraag is alleen hoe lang je ketting dan nog leeft, de reden waarom PSA voor deze motoren op 0W30 is overgestapt is vanwege de kettingspanner die niet altijd goed gesmeerd wordt bij koude motor met 5W30.

Die modificatie is een begrenzer in de carterventilatie, maar daar heeft de VTI weinig tot geen last van. Oorzaak van olieverbruik bij de VTI is bijna altijd olieschraapveren die hun werk niet goed doen. Als je maar lang genoeg olie verbrandt wordt het vanzelf steeds erger, totdat ie zoveel olie verbrandt dat ze vast komen te zitten en uiteindelijk breken.

• Drardollan
_JGC_ schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:21:
@Drardollan Die fan is ook om je airco condensor te koelen. Als je airco/climate control ingeschakeld is hoort die fan gewoon te draaien. Met een beetje warmte loeit dat ding ook wel redelijk (zeker een goedkope aftermarket fan :X).
Met 5 graden buiten en de verwarming aan in de auto is dat toch niet heel logisch? En de radiateur hoort toch ook niet geheel koud te zijn en het blok erbovenop warm? Het lijkt wel of er geen druppel warme lucht in de radiateur zit, op elke plek die ik voelde van boven tot onder en van links naar rechts was hij ijskoud.

Moet morgen toch naar de garage om een nieuwe plaat onder de motor te laten plaatsen. Die scheurde pasgeleden doormidden (klappert behoorlijk als je 130 km/u rijdt :D). Zit nu met tie-wraps vast, maar dat vind ik wel een hele trieste oplossing.
Wat olie betreft, geen 10W40 gebruiken. Deze motor wil 5W30 of liever nog 0W30. Je kunt er een 5W40 C3 in gooien, die is warm wat dikker, maar officieel is dat niet volgens specificaties. Er zijn garages die er na een grondige reiniging 10W60 in gooien. Vraag is alleen hoe lang je ketting dan nog leeft, de reden waarom PSA voor deze motoren op 0W30 is overgestapt is vanwege de kettingspanner die niet altijd goed gesmeerd wordt bij koude motor met 5W30.
Dan is dat geen optie helaas.
Die modificatie is een begrenzer in de carterventilatie, maar daar heeft de VTI weinig tot geen last van.
Dat scheelt weer, dan hoef ik die niet te kopen :)
Oorzaak van olieverbruik bij de VTI is bijna altijd olieschraapveren die hun werk niet goed doen. Als je maar lang genoeg olie verbrandt wordt het vanzelf steeds erger, totdat ie zoveel olie verbrandt dat ze vast komen te zitten en uiteindelijk breken.
We gaan het eens aanzien, heb het nu genoteerd (datum/km stand/hoeveelheid olie).

• _JGC_
@Drardollan Draait die fan op hoge of op lage stand? Lage stand zou je niet heel erg moeten horen, hoge stand merk je wel.

Kan ook zijn dat er een (emissie)storing wordt gezien door de ECU, die vervolgens de fan op volle toeren laat draaien om de katalysator te koelen.

• Drardollan
_JGC_ schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:33:
@Drardollan Draait die fan op hoge of op lage stand? Lage stand zou je niet heel erg moeten horen, hoge stand merk je wel.
Afwisselend. Meestal tijdens het laatste stukje rijden hoog, dan zet ik de motor af en gaat hij naar de lage stand voor 15-45 seconden.
Kan ook zijn dat er een (emissie)storing wordt gezien door de ECU, die vervolgens de fan op volle toeren laat draaien om de katalysator te koelen.
Ik kan hem tegenwoordig zelf uitlezen en heb geen storingen in het systeem zitten :9

• Drardollan
Wat betreft de olie is er duidelijkheid en hoopvol nieuws. Hij lekt inderdaad olie. Maar dan aan de buitenkant. Dit wordt nu gefixed, hopelijk is het daarmee over.
Update: opgelost, iets met de carterplug 8)7

De radiateur hoop ik zo te horen, die blijft koud ondanks dat hij warm moet worden.
Update: geen storingen, geen nieuws nog.

[Voor 36% gewijzigd door Drardollan op 21-04-2021 10:59]

• _JGC_
@Drardollan Waarschijnlijk verkeerde ring gebruikt, of de oude ring hergebruikt waardoor het lekt.

Radiateur kan even duren voordat ie warm wordt, motormanagement is geoptimaliseerd om de motor zo snel mogelijk naar 100 graden te krijgen. Thermostaat is elektronisch geregeld en kan dus ook deels open staan. Met draaiende fan of koude rijwind is je radiateur dan snel steenkoud.
Airco condensor moet eigenlijk altijd wel actief gekoeld worden als de airco is ingeschakeld, dus die fan draait dan gewoon.

• Drardollan
_JGC_ schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:08:
@Drardollan Waarschijnlijk verkeerde ring gebruikt, of de oude ring hergebruikt waardoor het lekt.
Denk ik ook. Is nu opgelost.
Radiateur kan even duren voordat ie warm wordt, motormanagement is geoptimaliseerd om de motor zo snel mogelijk naar 100 graden te krijgen. Thermostaat is elektronisch geregeld en kan dus ook deels open staan. Met draaiende fan of koude rijwind is je radiateur dan snel steenkoud.
Airco condensor moet eigenlijk altijd wel actief gekoeld worden als de airco is ingeschakeld, dus die fan draait dan gewoon.
Hij staat nu warm te draaien met de airco uit. Keep you posted :)
Mogelijk zit het gewoon tussen mijn oren, maar ik weet het graag zeker voor ik straks met 30+ graden mijn caravan de bergen intrek.

[Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 21-04-2021 11:27]

• Drardollan
Het bleek gewoon geen ring te zijn 8)7

Radiateur zit denk ik tussen mijn oren, niets te vinden. Motor komt netjes op bedrijfstemp. In het ergste geval koelt ie te hard, maar dat zal de motor niet slopen.

We zullen zien dus :)

Thanks @_JGC_

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Oei... toen was mijn C4 ineens ongewenst verlaagd. Ik reed achteruit de oprit af en ineens een klap... veer gebroken (denk ik). Rechtsvoor ligt de auto bijna aan de grond nu. Met pijn en moeite terug de oprit op gereden, maar daarbij waren veel keiharde knakkende geluiden te horen. :X

• RoosW
Oef, klinkt als 'Duur'..

• Drardollan
Frietsaus schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:17:
Oei... toen was mijn C4 ineens ongewenst verlaagd. Ik reed achteruit de oprit af en ineens een klap... veer gebroken (denk ik). Rechtsvoor ligt de auto bijna aan de grond nu. Met pijn en moeite terug de oprit op gereden, maar daarbij waren veel keiharde knakkende geluiden te horen. :X
'Krakende wagens rijden het langst!'

:+

Nee, ruk. Hoop dat de reparatie meevalt :{

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Ik hoop het ook, zal morgen de garage even bellen gezien ik er ook niet heen kan rijden zo.

Een beetje gekraak ben ik wel gewend van deze auto :+ maar dit klonk echt niet ok. ;(

[Voor 33% gewijzigd door Frietsaus op 06-05-2021 21:18]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Het lijkt vooralsnog mee te vallen. De geknapte veer was deels onder de veerschotel gevallen waardoor deze tegen de band aan kwam. Een bevriende monteur heeft ter plekke de veer er tussenuit geslepen waarna de auto met een slakkengang naar zijn garage kon worden gereden. Twee nieuwe veren er tussen en alles zou weer OK moeten zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Drardollan
Fijn om te horen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoosW
Oef, hopelijk geen andere schade door deze breuk!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willem30
Iemand ervaring met loszittende modderkuip?

Ik ontdekte dat in de wielkast rechtsvoor de helft van de kuip los zit. Het zit met plastic plugjes vast die door ouderdom waarschijnlijk los gelaten hebben. Weet iemand of ik dit met boutjes beter vast kan zetten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Drardollan
Willem30 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:47:
Iemand ervaring met loszittende modderkuip?

Ik ontdekte dat in de wielkast rechtsvoor de helft van de kuip los zit. Het zit met plastic plugjes vast die door ouderdom waarschijnlijk los gelaten hebben. Weet iemand of ik dit met boutjes beter vast kan zetten?
Yep, had er paar weken terug 1 klepperend onder mijn C4. Heb hem toen op een parkeerplaats langs de snelweg met een paar ty-wraps vastgezet door met een schroef een paar gaatjes te maken :')

Ondertussen zit er een nieuwe onder. Kostte geloof ik iets van 75 euro voor het plastic geval en 15 minuten montage.

Als je dat teveel vindt, dan even met de priem eronder en een gaatje maken net naast de gaatje van die plastic flutpluggen en dan een ty-wrap erdoorheen trekken.

Maar je auto kan ook zonder rijden :)

[Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 18-05-2021 14:29]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Frietsaus schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:21:
Het lijkt vooralsnog mee te vallen. De geknapte veer was deels onder de veerschotel gevallen waardoor deze tegen de band aan kwam. Een bevriende monteur heeft ter plekke de veer er tussenuit geslepen waarna de auto met een slakkengang naar zijn garage kon worden gereden. Twee nieuwe veren er tussen en alles zou weer OK moeten zijn.
Inderdaad twee nieuwe veren, verder geen schade gelukkig. Hij staat nu alleen voor behoorlijk hoog op de pootjes, dat moet nog wat soepeler worden. :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FastFred
Als het een beetje mee zit is mijn wagenpark binnenkort weer 100% Citroën. Heb de Seat gisteren bij m'n garage aangeboden en die zijn 'm nu aan het bekijken, benieuwd wat ze er voor geven. Saai hok :P

• Drardollan
FastFred schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:44:
Als het een beetje mee zit is mijn wagenpark binnenkort weer 100% Citroën. Heb de Seat gisteren bij m'n garage aangeboden en die zijn 'm nu aan het bekijken, benieuwd wat ze er voor geven. Saai hok :P
Voorspelbaar, wie wil er nu van die Spaans/Duitse troep?

• Willem30
Drardollan schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:28:
[...]

Yep, had er paar weken terug 1 klepperend onder mijn C4. Heb hem toen op een parkeerplaats langs de snelweg met een paar ty-wraps vastgezet door met een schroef een paar gaatjes te maken :')

Ondertussen zit er een nieuwe onder. Kostte geloof ik iets van 75 euro voor het plastic geval en 15 minuten montage.

Als je dat teveel vindt, dan even met de priem eronder en een gaatje maken net naast de gaatje van die plastic flutpluggen en dan een ty-wrap erdoorheen trekken.

Maar je auto kan ook zonder rijden :)
Ik heb liever wel die kuip erop zitten eigenlijk. Sowieso wil ik dat plastic aan de voorkant ff nalopen of het nog goed stevig vast zit.

• FastFred
Drardollan schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:17:
[...]

Voorspelbaar, wie wil er nu van die Spaans/Duitse troep?
Troep is het niet, rijd super, beter dan de Citroën, maar het is zo saai. Ik hou wel van wat sportiever rijden, maar als alle trekkracht tussen 1500 en 3000rpm zit is de lol er snel af. De auto nodigt totaal niet uit om even wat harder te gaan rijden. Mijn C4 met ouderwetse 2-liter benzine die begint pas echt te trekken vanaf 2500rpm en vanaf 4000 zet ie een keel op en gaat ie d'r vandoor. Die is er ook meteen bij, hoef niet te wachten tot de turbo op gang komt.

Op papier is de Seat sneller naar de 100 (met 30pk minder), maar de Citroën heeft meer beleving.

[Voor 6% gewijzigd door FastFred op 19-05-2021 11:45]

• Arunia
Moet zeggen dat er best wel wat pit in mijn C4 GP met 1.6 motor zit. :+
Af en toe even lekker door trekken is prima te doen ondanks het gewicht.

Denk alleen wel (even afkloppen, want hebben op dit moment eigenlijk nauwelijks problemen) dat de volgende auto wat anders wordt. Kijkend naar Toyota Prius+ of Mitsubishi Foutlander.

• FastFred
Maar heb je dan de VTI met 120pk of de THP met 150pk?

Moet er niet aan denken om 120pk te hebben in zo'n slagschip. Mijn ouders hadden een Xsara Picasso met 1.8 115pk maar dat was nu niet bepaald pittig, en er was zelfs een 1.6 met nog minder vermogen :/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ik heb vanmiddag een Grand C4 Picasso uit 2015 gekocht. Bijna 162dKm op de teller :) nog net op tijd voor de gezinsuitbreiding!

Ik kan alleen nergens vinden wanneer de distributieriem moet worden vervangen? Volgens mij rond 175.000? Het is een BlueHDi 1.6 handbak

[Voor 6% gewijzigd door Tjebakka op 20-05-2021 21:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Farezz
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:14
Tjebakka schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:28:
Ik heb vanmiddag een Grand C4 Picasso uit 2015 gekocht. Bijna 162dKm op de teller :) nog net op tijd voor de gezinsuitbreiding!

Ik kan alleen nergens vinden wanneer de distributieriem moet worden vervangen? Volgens mij rond 175.000? Het is een BlueHDi 1.6 handbak
Even gekeken in Haynes, elke 175k of 10 jaar inderdaad. Even in de gaten houden dus.

• Tjebakka

Tjebakka

Farezz schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:32:
[...]

Even gekeken in Haynes, elke 175k of 10 jaar inderdaad. Even in de gaten houden dus.
175, dat zal begin 2022 zijn denk ik. Wat kost dat. 600-700 euro?

• _JGC_
FastFred schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:54:
Maar heb je dan de VTI met 120pk of de THP met 150pk?

Moet er niet aan denken om 120pk te hebben in zo'n slagschip. Mijn ouders hadden een Xsara Picasso met 1.8 115pk maar dat was nu niet bepaald pittig, en er was zelfs een 1.6 met nog minder vermogen :/
Geluid doet ook een boel. Ik heb net een 206SW 1.4 TU3 ingeruild voor een 1.4HDI. Moet nog even wennen aan de elektronische koppeling en gaspedaal, maar het voelt en klinkt vooral saai na een EP6 en een TU3 motor.
Betrapte me er vanmiddag op dat ik een heel stuk 80 in de 4 had gedaan...

• Farezz
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:14
Tjebakka schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:45:
[...]

175, dat zal begin 2022 zijn denk ik. Wat kost dat. 600-700 euro?
Ligt er aan waar je het laat doen natuurlijk. Arbeid zal +-3 uur zijn wat ik zo kan zien, distributiesetje zit bij de garage al gauw op 200 van een OEM merk, OE(dealer) zal duurder zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FastFred
Die distributie gewoon nu wisselen, weet je gewoon zeker dat die goed is. Je weet niet hoe er door de vorige eigenaar met de auto is omgegaan, onder 'zware' omstandigheden moet ie namelijk eerder vervangen worden.

Of het nou 500-1000 euro nu is, of over een jaar, het is altijd goedkoper dan een kapot gelopen distributie en een motorwissel.

Het is gebruikelijk om dan meteen spanrollen en waterpomp mee te vervangen, scheelt je later in arbeidskosten als een jaar of 2 later de waterpomp stuk gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arunia
@FastFred Ik heb de 120pk VTi, maar vind het prima qua pit. Merk ook dat ik niet meer zo rij als vroeger. :+
Meer pit is altijd beter op die momenten waar je het nodig hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FastFred
C4 Coupe voor APK, weinig bijzonderheden, alleen de remblokken achter waren versleten en de schijven hadden een flinke rand dus nieuwe blokken slijten dan enorm hard. Verder de airco condensor lek en een rondje filters, olie, bougies.

Maar de garage had er weinig zin in leek het, "ja deze schijven zijn incl. wiellagers, 130 euro ex btw per stuk, en dan blokken nog en voor de condensor moet de bumper eraf enzo, moeilijk moeilijk, veel werk"

Godsamme kan mij dat verrekken, fixen dat ding :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
@FastFred Merk je wel vaker, garages sleutelen liever aan nieuwe auto's. Gewoon wat goedkoop standaard onderhoud, dik bedrag schrijven en hup de volgende.

Garage waar ik destijds naartoe ging voor onderhoud plande gewoon een hele dag in voor 1 auto, dan kon het nooit tegenvallen qua planning. Als het meeviel had ie genoeg eigen zooi om te fixen (hij is niet voor niks gestopt met reparaties, hij handelt nu in campers en bootjes).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FastFred
Ach en ze zullen me wel voor gek verklaren dat ik 1200 euro stuk sla op een C4 Coupe van 16 jaar oud, en tegelijkertijd heb ik mijn Seat Leon uit 2015 te koop aangeboden bij hun :P

Maar die Seat is een saai drollenhok, de C4 niet

[Voor 12% gewijzigd door FastFred op 25-05-2021 10:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Khil
Iemand nog een BX station nodig?
https://link.marktplaats.nl/m1702815294

Mooi kenteken ook >:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoosW
Die kilometerstand, dat geloofd toch geen mens hoop ik? Overigens wel het allerlelijkste model BX, Eeew net een begrafenisondernemer auto.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Drardollan
Zoals @RoosW aangeeft, de lelijkste versie die er is. Na de Break. Maar dat maakt hem juist weer mooi O

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat dat kenteken in het echt nog wel net zo mooi is. Volgens mij is het de VV-77-XY. Volgens RDW een logische kilometerstand.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat de teller niet teruggedraaid is.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Khil
De tellerstand gaat vast alleen over de teller zelf, niet over de rest van de auto :P

Voor minder koop je een C6: https://link.marktplaats.nl/m1694492770

[Voor 92% gewijzigd door Khil op 26-05-2021 01:41]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FastFred
Ja met 3 ton op de klok. En een BX is minder storingsgevoelig dan een C6....

• _JGC_
RoosW schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:09:
[...]

Die kilometerstand, dat geloofd toch geen mens hoop ik? Overigens wel het allerlelijkste model BX, Eeew net een begrafenisondernemer auto.
Zou jij er veel meer dan 70.000km mee willen rijden? ;)

• RoosW
_JGC_ schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:32:
[...]

Zou jij er veel meer dan 70.000km mee willen rijden? ;)
Nope ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FastFred
Garage belde, C4 is weer klaar. Nieuwe schijven en blokken op de achteras, nieuwe blokken voor (was toch nodig bij nader inzien), de airco is weer koud, onderhoudsbeurt gehad en weer een jaar APK :)

Nu duimen dat er de rest van het jaar niks duurs stuk gaat :P Vorig jaar ook al distributie, waterpomp, aircopomp, 2 banden, 1 verstuiver...

[Voor 27% gewijzigd door FastFred op 26-05-2021 12:34]

• Khil
FastFred schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:21:
Nu duimen dat er de rest van het jaar niks duurs stuk gaat :P Vorig jaar ook al distributie, waterpomp, aircopomp, 2 banden, 1 verstuiver...
Zoveel maar? Zeker weinig gereden ivm corona…

:>

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFred
En een accu. En een schokdemper...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
Ach... in 1 jaar tijd:

- carter
- katalysator lassen
- onderhoudsbeurt
- stabilisator achter
- achterdemper
- 2 banden
- condensor, droger, compressor, multiriem
- thermostaat
- radiateur
- uitlaatspruitstuk
- lambdasonde
- auto weg ivm storingen en vermoedelijk lekke koppakking

Die laatste is vooral leuk: vorige eigenaar heeft koppakking en distributie laten vervangen en daarna een andere auto gekocht. Je zou zeggen dat de koppakking dan goed moet zijn, maar dat was ie niet. Heeft altijd nog uitwendig olie gelekt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFred
Oja, ik was de middendemper plus pijp nog vergeten. En een uitlaathanger van de einddemper :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
@FastFred de vervangende auto is ook nog niet klaar hoor... ding stuurt beetje zenuwachtig bij hard remmen en zet zichzelf naarbinnen als je in de bocht gaat hangen op klaverblad. Wijst op een lekke schokdemper :(

Gezien de reparatievideo's bij Autodoc laat ik die klus maar aan me voorbij gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hmmmm hier slaat de airco niet meer aan :(

Dinsdag langs de garage.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 13:02

Xanax959

relax...

@RoosW waar ik vroeger woonde was een kledingzaak, in 1980 of zo voor het laatst gemoderniseerd, blauw uitgeslagen reklame achter het raam en die hadden ook zo'n BX service. Ik kijk ff naar de foto's. Verrek @Maasluip en @Khil ik heb dat ding in Bellingwolde ooit op de foto gezet! In 2013 stond er bijna 50.000 op de teller, van die kledingzaak waren ze de eerste eigenaar. Kentekenbewijs uit 8 oktober 1993.
Het ding heeft hier dus jaren netjes in de garage gestaan, spaarzaam mee gereden. (volgens mij waren de bollen niet best meer) Praktisch in nieuwstaat...
Hoofdweg 32, 9695 AK Bellingwolde (geen idee of ze nog iets doen, Koolhof mode)

Ik heb dus nog foto's uit 2013, ff geen gelegenheid/tijd momenteel om ze ergens neer te zetten.

Mijn topic ooit, foto's stonden op tinypic dus...
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/221717/

[Voor 6% gewijzigd door Xanax959 op 29-05-2021 20:12]

Atari portfolio Dos 2.11

• flyboarder
  • Laatst online: 18:42
Iemand hier ervaring met het installeren van een dashcam in de C4 (grand) spacetourer? Ik ben nog niet helemaal uit wat een handige kabel routering is, en wat het beste punt is om 5/12V af te tappen. Het is een leaseauto dus kan geen permanente aanpassingen doen. Het gaat om een Viovo A119 V3 dashcam.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
blegh, Laatst naar garage geweest voor airco check omdat die het niet deed.
Hebben ze hem gevuld want hij was leeg (incl die fluor erin om te kijken op lekken).
Maar nergens een lek zichtbaar. Daarna deed die het weer en was het lekker coolllllll.

Net weer ff stuk gereden maar nu is die niet meer koud :(
Morgen weer langs de garage. Hopelijk dat dan zichtbaar is wat er stuk/lek is.

Maar begreep dat vervangen van radiator of compressor etc redelijk dure grapjes kunnen zijn :S

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
Is maar net wat er lek is en wat er bij jouw auto moet gebeuren om dat op te lossen. Het kan heel duur worden, maar hoeft niet. Met beetje mazzel is het een slang die kapot is, hebben ze het zo klaar. Met beetje pech is het je condensor, mag je radiateur eruit of bumper eraf. Als je dat zelf kan is het niet heel duur, maar met de brutoprijzen van onderdelen, dure uren en vloeistoffen met de prijs van vloeibaar goud loopt het heel snel op.

Weet nog dat ik destijds (2014) 380 euro kwijt was voor een nieuwe condensor in een Peugeot 206. Heb vorig jaar zelf een 206 onder handen gehad: 35 euro voor condensor, 5 liter koelvloeistof voor 15 euro, 5 euro voor nieuwe pakkingen, 2 uurtjes werk en opnieuw vullen...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Sinds twee weken ben ik de trotse eigenaar van een Citroën Grand C4 Picasso uit 2015. Niet een mega fancy ding (geen achteruitrijcamera, geen parkeersensoren voor, geen parkeerhulp en dode hoek assistentie) maar het rijdt erg lekker. Super comfortabel! En de ruimte! Erg fijn, want zo'n 12 uur na de aankoop werd onze 3e dochter geboren :P Een maxi-cosi en twee groep 2 stoeltjes achterin zijn echt geen probleem.

Het 1.6 BlueHDI blokje is meer dan prima en ik hoop hier nog lang plezier van te hebben :)

Heb nog wel een vraag. Ik wil de navigatie in mijn systeem updaten (touchscreen). Maar €79 voor Benelux of €150 voor heel Europa is wel extreem veel geld. Voor minder koop je een losse TomTom. Iemand een idee of dit goedkoper kan?

[Voor 18% gewijzigd door Tjebakka op 09-06-2021 10:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arunia
In hoeverre is het moeilijk op een c4gp 2010 om een trekhaak met bekabeling te zetten?
Zelf zeg maar? Dacht dat er een canbus systeem op zat en je dus niet kabels van voor naar achter hoeft te trekken. We hebben geen parkeerhulp etc.
Maar zag bij trekhaakland.nl voor 130 euro een trekhaak en 60 euro oid bekabeling.
Dat is qua prijs voor hoe lang we de auto wellicht nog hebben prima te doen.

Op zich zoet het er niet moeilijk uit. Achterbumper er af, hoeft niet ingesneden te worden. Dan is alleen de bekabeling even denken.

En dan zie je de prijzen toch omhoog gaan. Ga wel eens kijken naar montage kosten.

649 met montage..

[Voor 22% gewijzigd door Arunia op 13-06-2021 13:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Tjebakka schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:50:
Sinds twee weken ben ik de trotse eigenaar van een Citroën Grand C4 Picasso uit 2015. Niet een mega fancy ding (geen achteruitrijcamera, geen parkeersensoren voor, geen parkeerhulp en dode hoek assistentie) maar het rijdt erg lekker. Super comfortabel! En de ruimte! Erg fijn, want zo'n 12 uur na de aankoop werd onze 3e dochter geboren :P Een maxi-cosi en twee groep 2 stoeltjes achterin zijn echt geen probleem.

Het 1.6 BlueHDI blokje is meer dan prima en ik hoop hier nog lang plezier van te hebben :)

Heb nog wel een vraag. Ik wil de navigatie in mijn systeem updaten (touchscreen). Maar €79 voor Benelux of €150 voor heel Europa is wel extreem veel geld. Voor minder koop je een losse TomTom. Iemand een idee of dit goedkoper kan?
Helaas een probleem met de GC4P. Bij het sturen piept de boel. Vanmorgen even in de garage laten nakijken: zit waarschijnlijk in het stuurhuis. Gelukkig nog garantie op de auto (pfieuw!) en deze week naar de verkoper toe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Tjebakka schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:34:
[...]

Helaas een probleem met de GC4P. Bij het sturen piept de boel. Vanmorgen even in de garage laten nakijken: zit waarschijnlijk in het stuurhuis. Gelukkig nog garantie op de auto (pfieuw!) en deze week naar de verkoper toe.
Volgende week vrijdag moet de auto naar een officiële dealer. Ze konden het bij de verkoper niet vinden. Ondertussen is ook de airco opgehouden te werken :+ De auto rijdt heerlijk maar dit is wel vrij vervelend met minder dan 2000 kilometer er in te hebben gereden. Als er iets aan de airco stuk is is dat natuurlijk gewoon garantie, maar ik hoop dat het met bijvullen verholpen is.

• Willem30
Gister is mijn C4 weer met gemak door de APK gekomen. Ook beurt laten geven met oa vervangen van alle filters, oliewissel en airco onderhoud. :)

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 15:55

stuffer

Ondertietel

*Stuffer meld zich na het lezen van de laatste 20 pagina's*
(inclusief de aankoop perikelen van @Drardollan )

Een DS4 uit 2014 op het oog met 90K op de teller. Benzine en een 1.6 VTi blok.
Nu komen we uit een 2005 - 307 2.0 XSI maar er staan na heel wat avonturen in deze auto wel wat duurdere reparaties aan te komen. Het zal de duurste niet overtreffen (nieuwe versnellingsbak in Kroatië) maar alles begint nu echt te kraken.

Hebben jullie verder nog aankoop tips of brakke punten die bekeken dienen te worden?
Ben verder voornemens om wellicht een aankoop keuring door een Citroën dealer te laten uitvoeren (kost €39,-) en hem daar ook in onderhoud te gooien. (Zit de 307 nu ook al 6 jaar).

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

• Tjebakka

Tjebakka

Tjebakka schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:44:
[...]

Volgende week vrijdag moet de auto naar een officiële dealer. Ze konden het bij de verkoper niet vinden. Ondertussen is ook de airco opgehouden te werken :+ De auto rijdt heerlijk maar dit is wel vrij vervelend met minder dan 2000 kilometer er in te hebben gereden. Als er iets aan de airco stuk is is dat natuurlijk gewoon garantie, maar ik hoop dat het met bijvullen verholpen is.
Het probleem is vanzelf weer weggegaan en de garage heeft uiteindelijk niets kunnen vinden. De airco was gewoon leeg :P

• FastFred
@Tjebakka de vraag is waarom die leeg was, een aircosysteem verliest ieder jaar ongeveer 8% van z'n vulling dus als er lang genoeg geen onderhoud aan de airco is geweest dan doet ie het vanzelf een keer niet meer.

Dat, of je hebt ergens een lekkage en is ie over een paar weken weer leeg.

• Paulus07
  • Niet online
Was bij mij ook. Was leeg waardoor de compressor niet meer aansloeg.
Deze gevuld. maar 2 dagen later weer leeg.
Uiteindelijk de radiator vervangen en sindsdien geen problemen meer mee gehad.

Zal wel ergens steenslag zijn geweest na al die jaren waardoor die lek was en aan vervanging toe was.

• FastFred
Ik heb afgelopen juni de condensor laten vervangen, 2 jaar terug ook al.... Steenslag zijn ze erg gevoelig voor. Gelukkig niet het duurste van de airco, vorig jaar was namelijk de pomp aan de beurt :X

• _JGC_
Vullen van airco wordt anders nogal wat duurder de laatste tijd. Waar het voorheen nog iets van 50-65 euro was zit dat nu ook al snel aan >100 euro.

Pomp is idd een duur geintje, maar dan met name vanwege alles wat erbij komt kijken (er is nml vaak een reden waarom de pomp kapot is en die reden moet je wegnemen: condensor, droger, expansieventiel vervangen en leidingen spoelen).

Heb vorig jaar de pomp van de 206SW vervangen, zelf gedaan en daarbij niet het expansieventiel meegenomen (hoefde niet volgens garage die de boel gespoeld heeft), volgende keer toch het advies van de fabrikant opvolgen, systeem heeft 9 maanden gewerkt daarna begon de pomp weer te janken. Kort daarna gaf de motor ook de een na de andere storing dus snel ingeruild :P

• Tjebakka

Tjebakka

FastFred schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:36:
@Tjebakka de vraag is waarom die leeg was, een aircosysteem verliest ieder jaar ongeveer 8% van z'n vulling dus als er lang genoeg geen onderhoud aan de airco is geweest dan doet ie het vanzelf een keer niet meer.

Dat, of je hebt ergens een lekkage en is ie over een paar weken weer leeg.
Ik denk dat hij inderdaad nooit is bijgevuld. Er moest 320 gram R1234YF aircogas bij. Er zat nog 130 gram in het systeem.

• Willem30
Mijn C4 maakt een vervelend geluidje laatste tijd; het is het beste hoorbaar als een soort geklingel van de uitlaat (zo lijkt het althans) tijdens het stapvoets rijden/koppelen en gasgeven in de stad/file. Soms zie je mensen dan ook kijken van wat is dat voor geluid? ;(
Ik ben naar de garage gereden en daar is alles gecheckt; hitteschild,einddemper en alle bouten.
De garage gaf aan dat dit een bekend probleem zou zijn wat ook bij de Peugeot 307 (zelfde platform) voortkomt. Geluidje is er pas sinds kort. Ik vind het irritant }:|
Iemand hiermee bekend?

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:57

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Onze vijfzitter C4 Picasso uit 2007 is vanochtend naar de garage gebracht. Sinds een tijdje geeft de boordcomputer bij het starten de melding dat er een probleem is met de remsensor rechtsvoor en dat daardoor ABS, ESP, hill climb hulp en de automatische handrem uit voorzorg zijn gedeactiveerd.

Een bevriende automonteur heeft de sensor vervangen, maar het probleem bleef. Na wat meetwerk blijkt het de bekabeling te zijn. Die kan hij niet zelf vervangen, dus de auto staat nu bij een garage hier in de buurt.

Vanmiddag worden we gebeld voor een prijsopgave... ik houd mijn hart vast.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:17

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Heroic_Nonsense schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:39:
Onze vijfzitter C4 Picasso uit 2007 is vanochtend naar de garage gebracht. Sinds een tijdje geeft de boordcomputer bij het starten de melding dat er een probleem is met de remsensor rechtsvoor en dat daardoor ABS, ESP, hill climb hulp en de automatische handrem uit voorzorg zijn gedeactiveerd.

Een bevriende automonteur heeft de sensor vervangen, maar het probleem bleef. Na wat meetwerk blijkt het de bekabeling te zijn. Die kan hij niet zelf vervangen, dus de auto staat nu bij een garage hier in de buurt.

Die had ik met mijn GP uit 2007 ook een tijdje (4 maanden geleden) terug. Hier is zowel de sensor als de magnetische ring om de as vervangen (ben even de naam kwijt) (want alleen de sensor vervangen hielp niet); ik was 150 euro kwijt :)

Xbox Live ID:Notna8310

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
Willem30 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:10:
Mijn C4 maakt een vervelend geluidje laatste tijd; het is het beste hoorbaar als een soort geklingel van de uitlaat (zo lijkt het althans) tijdens het stapvoets rijden/koppelen en gasgeven in de stad/file. Soms zie je mensen dan ook kijken van wat is dat voor geluid? ;(
Ik ben naar de garage gereden en daar is alles gecheckt; hitteschild,einddemper en alle bouten.
De garage gaf aan dat dit een bekend probleem zou zijn wat ook bij de Peugeot 307 (zelfde platform) voortkomt. Geluidje is er pas sinds kort. Ik vind het irritant }:|
Iemand hiermee bekend?
Niet toevallig een veer gebroken, heb ook zoiets gehad met een stukje dat tegen de veerschotel aan tikte...

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 Cactus PT110 Shine bjr 2018

• Willem30
d-super schreef op woensdag 15 september 2021 @ 23:32:
[...]

Niet toevallig een veer gebroken, heb ook zoiets gehad met een stukje dat tegen de veerschotel aan tikte...
Goede tip (y) Ik ga het controleren.

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-06 15:11
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:39:

Heel toevallig staat mijn C4 uit 2012 ook bij de garage voor exact hetzelfde probleem wat betreft meldingen. Maar dan is het bij mijn auto rechtsachter dat ABS problemen heeft. Ook hier probeerden ze eerst de ABS sensor te vervangen, maar dat hielp niet.

Auto heeft er nu overnacht en krijg vandaag hopelijk meer duidelijkheid over het probleem...

YouTube: MotorcycleGeek

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:57

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

@Leviathius Onze Picasso is gistermiddag teruggekomen. Kosten vallen gelukkig mee.

Het probleem was dat de nieuwe sensor in de oude houder was gemonteerd. Die houder, de originele van Citroën, is af fabriek te ver van de magneetring gemonteerd. De oude sensor was waarschijnlijk niet stuk, maar kon het magneetveld van de ring niet meer detecteren. Mogelijk door vuil of door leeftijd.

De nieuwe sensor is <waarschijnlijk/mogelijk> minder krachtig dan de originele; vandaar dat het probleem bleef bestaan. Houder is dichterbij de magneetring gezet (de sensor zit nu met zijn neus op de magneetring) en de storingsmelding is weg.

Foutieve montage van de houder schijnt vaker voor te komen, aldus de garage. Kosten voor onderzoek en opnieuw afstellen van de sensor: EUR 120,-.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-06 15:11
@Heroic_Nonsense Bedankt voor het delen van de oplossing van het probleem in jouw geval. Ik zou bijna de garage bellen en met deze informatie komen aanzetten. Aangezien jij en Notna beiden over de magneetring spreken.

Ben er alleen huiverig voor, want het komt natuurlijk wat vreemd over als ik zelf even iets op internet gevonden heb terwijl zij de vakmensen zijn... Hmm, hier ga ik even over nadenken hoe dit aan te pakken.

EDIT: Nou, zojuist de garage gebeld en zoals verwacht zijn ze niet te spreken over 'internet-verhalen' :/ Máár, hij gaf aan dat het in de bedrading zit omdat de sensor 12V hoort te krijgen en nu maar 2V krijgt. Bedradings schema is opgevraagd en daar gaan ze mee aan de slag. Klinkt wel als iets dat duurder dan jullie genoemde prijzen gaat zijn :'(

[Voor 29% gewijzigd door Leviathius op 16-09-2021 09:19]

YouTube: MotorcycleGeek

Pagina: 1 ... 43 ... 48 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee