Herkenbaar, mijn shortlist was: DS 5 met Euro6 Diesel en handbak. Vanwege alle verhalen over de THP ben ik voor Diesel gegaan, ookal rij ik eigenlijk niet genoeg om de extra MRB te compenseren (afgelopen jaar zeker niet!). De robot-handbak uit eerdere DS5 is vreselijk, maar ook de 6traps volautomaat is niet bijzonder overtuigend (loom). Daarom liever een handbak. Uiteindelijk gegaan voor de 2.0HDI 150pk, uit 2015, met de DS neus.
Geen spijt van gehad, blijft een bijzondere (mooie) auto. De 150pk versie kan je wat schakelluier rijden dan de 120pk 1.6, maar achteraf gezien was de 1.6 ook prima geweest, en een stuk goedkoper in de belasting. Wat verbruik betreft zitten ze vrij dicht bij elkaar, ca 1:18.En een sportieve auto wordt de DS 5 hoe dan ook niet.
Ook deze 150pk diesel kan niet goed tegen de korte ritjes. Afgelopen jaar vanwege de lockdown weinig lange stukken gereden, en op een gegeven moment een storing in het uitlaatsysteem. De storing was weer weg nadat ik 100 km in de 4 130 km/h gereden heb. Grote kans dat de roetfilter vol zat, die kan ie gelukkig zelf weer schoonbranden als de motortemperatuur maar hoog genoeg is.
Denk dat de DS5 in Nederland beter verkocht had, als ze ook de 3 cylinder Puretech aangeboden hadden. Die zit ook in de technisch gerelateerde C4 Picasso, en heeft een veel betere naam dan de THP. De lichtste diesel heeft ook +12 sec nodig om aan de honderd te komen, dat had de Puretech ook wel gelukt.
Wat onderliggende techniek betreft is er geloof ik niet zo veel verschil tussen de laatste update van de Citroën DS 5 (2014) en een DS 5. Bv de BlueHDI motoren, het comfortabelere onderstel e.d. zaten er in 2014 al op. De nieuwe Neus natuurlijk niet, en ook niet het touchscreen (die even waardeloos is als het eerdere systeem).