Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Citroën topic

Pagina: 1 ... 37 38 39 Laatste
Acties:
  • 177.321 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 16:53
Vorige week de boordcomputer uit laten lezen. Ze gaan de schakelaar achter het pedaal vervangen. Dan maar hopen dat de problemen met ESP/ASR en ABS verdwenen zijn.
Kosten: 240 euro en een beetje. Had het wellicht zelf kunnen doen, maar mijn schoonvader kan de komende tijd niet helpen. Dan maar wat duurder.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17:03
Remlichtschakelaar 240 euro? Mis jij niet een comma tussen de 4 en de 0?!

Franse auto's gaan niet stuk, die staken gewoon

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16:58
@FastFred Ding moet er ook nog ingezet worden en waarschijnlijk ook ingeleerd worden op de BSI

Weet niet hoe het met Citroen zit, maar bij Peugeot verbaas ik me altijd weer over de werkplaatstarieven.

• FastFred
@_JGC_ is gewoon een schakelaartje van amper 2 tientjes, inlezen is niet nodig, zit voor zover ik weet geen bijzondere elektronica in. Inbouw is amper 5 minuten werk.

FastFred wijzigde deze reactie 01-10-2018 12:19 (22%)

• Arunia
@FastFred denk dat het ook het uitlezen van de boordcomputer is van vorige week en inderdaad het inbouwen zelf. Werd zoals @_JGC_ al aangaf iets gezegd over inlezen van de computer. Denk dat er bij mijn wagen wel iets meer in zit? Geen idee verder. We zien het wel op de factuur. Als er dingen staan die niet kloppen, dan spreek ik ze er wel op aan.

Uitlezen van de boordcomputer met onderzoekskosten was max 110 euro. Maar dat zou niet nodig moeten zijn.
Had haast, dus heb er verder niet naar gevraagd. Was denk ik allang blij dat het niet richting de 1000 ging. :p

• FastFred
Hmm, enige dat ik me kan bedenken is dat mijn C4 nog wat simpeler in elkaar zit, daar zit nog geen CAN-bus systeem in, jou wagen heeft dat al wel. Dus wellicht is inlezen bij jou wel nodig.

Volgens mij moet dit 'm zijn: https://www.auto-onderdel.../12348/remlichtschakelaar

FastFred wijzigde deze reactie 01-10-2018 12:42 (25%)

• _JGC_
Als ik dat ding zo zie is het een domme schakelaar met 2 schakelcontacten. Geen idee wat je daaraan wilt inleren.
Maargoed, er staan standaard prijzen voor reparaties, mogelijk zit diagnose er dan bij in. Verder is 5 minuten tijd van een monteur exclusief overhead, grote kans dat ze het afronden naar 0,5 of 1 uur.

• FastFred
Daarom zei ik dat dus of die prijs wel klopte. Ik heb bij mij inmiddels beide schakelaars (koppelingspedaal i.v.m. cruisecontrol storing en rempedaal i.v.m. abs/esp storing) al laten vervangen, bij de Citroën-dealer. En dat was lang niet zo duur.

• Arunia
Ik heb ook echt totaal geen idee verder. Wellicht gaat het om beide of de één of de andere. Ga het wel zien aanstaande donderdag.
Blijf het ontzettend vervelend vinden dat onze lokale Citroen dealer gestopt is (heeft moeten stoppen van Citroen NL). Want daar had ik wel vertrouwen in. Die andere een stuk minder. Communiceren slecht of doen maar wat (olie vullen en rekenen terwijl niet om gevraagd).
Beide zijn ook van hetzelfde concern (Motorhuis).
Op dat gebied ook erg weinig vertrouwen. Denk ook dat ik beurt, apk e.d. wel bij de garage laat doen waar we met de vorige auto's eigenlijk altijd kwamen. Die waren tenminste wel duidelijk en goed.

• d-super
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18-11 21:33
@ Arunia... voor die prijs wordt je opgelicht.....schakelaar met aangepaste draadboom (vraag daar om!! ) kost ongeveer 35 euro, plaatsen kost een geoefend monteur hooguit 20 minuten,,,inleren is NIET nodig.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C5 2.0 16v

• Arunia
@d-super thanks. Ik ga het donderdag wel navragen wat ze nu eigenlijk gaan doen. Een merkdealer is altijd duurder is mijn ervaring. Alhoewel het niet scheelt.

• _JGC_
Hangt ook van de reparatie af. Als een universele garage heel erg moet zoeken naar een storing brengen ze die uren ook gewoon in rekening. Bij de dealer vragen ze een fors bedrag voor de reparatie, maar doen ze dan vaak niet moeilijk over de diagnose.
Laatste keer bij universele garage rekening met een vork geschreven. Is het uurtarief wel lager, maar toch duurder uit.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Weer iets nieuws met de C4 Cactus... Wanneer ik fors moet remmen (in dit geval van ~55 naar ~15 km/h in een of twee seconden) geeft de auto een waarschuwing over een probleem met de oliedruk en dat ik de auto direct moet stoppen. Alleen verdwijnt de melding weer na een paar seconden en lijkt er verder niets aan de hand te zijn.

Afgelopen vrijdag is dit voor het eerst gebeurd, en vanochtend dus weer. Gelukkig in beide gevallen vlakbij mijn bestemming.

Wat zou er nu weer mis kunnen zijn?

10x270 Wp zuid (PVoutput | Live)

• dr.lowtune
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 13:05

dr.lowtune

Deugt niet

Zr40 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:25:
Weer iets nieuws met de C4 Cactus... Wanneer ik fors moet remmen (in dit geval van ~55 naar ~15 km/h in een of twee seconden) geeft de auto een waarschuwing over een probleem met de oliedruk en dat ik de auto direct moet stoppen. Alleen verdwijnt de melding weer na een paar seconden en lijkt er verder niets aan de hand te zijn.

Afgelopen vrijdag is dit voor het eerst gebeurd, en vanochtend dus weer. Gelukkig in beide gevallen vlakbij mijn bestemming.

Wat zou er nu weer mis kunnen zijn?
Check je oliepeil eens. Door het harde remmen kan de olie zich een beetje verplaatsen, waardoor het wellicht onder het niveau van de sensor komt (en je dus een melding krijgt).

• Arunia
Auto op kunnen halen dezelfde dag. Kwam uit op 263 euro en een beetje.
Uiteindelijk kwam het uit op:
Diagnose werkplaats € 55,41
Vervangen koppelingsschakelaar € 36,94
Update motor en abs computer € 55,41
Computerstoringen uitlezen € 27,71
Schakelaar € 23,08
Lamp vervangen € 9,24
Lamp € 10,14

Wordt gebeld deze week over mijn ervaring. Heb wel aangegeven dat ik het niet erg vind dat ze mijn lamp hebben vervangen, maar dat ik dat soort dingen wel graag van te voren wil weten en niet op eigen houtje.
Idem toen met het olie. Leuk dat je het doet, maar reken dat dan niet aan de klant als het je eigen fout is. (niet betaald toen). Lampje wist ik, maar moest het zelf nog bestellen. Ging om parkeerlicht dus niet echt boeiend. Bedrag voor het lampje is normaal, het rekenen voor vervangen is overdreven.

Nodeloos om te zeggen, maar dit is echt de laatste keer dat ik bij die club langs ga. Ga wel weer naar de universele garage waar ik altijd ging. Die rekenen gewoon normaal.

Arunia wijzigde deze reactie 10-10-2018 08:50 (9%)

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 17:40

Notna

Where are you?®

Arunia schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:48:
Auto op kunnen halen dezelfde dag. Kwam uit op 263 euro en een beetje.
Uiteindelijk kwam het uit op:
Diagnose werkplaats € 55,41
Vervangen koppelingsschakelaar € 36,94
Update motor en abs computer € 55,41
Computerstoringen uitlezen € 27,71
Schakelaar € 23,08
Lamp vervangen € 9,24
Lamp € 10,14

Wordt gebeld deze week over mijn ervaring. Heb wel aangegeven dat ik het niet erg vind dat ze mijn lamp hebben vervangen, maar dat ik dat soort dingen wel graag van te voren wil weten en niet op eigen houtje.
Idem toen met het olie. Leuk dat je het doet, maar reken dat dan niet aan de klant als het je eigen fout is. (niet betaald toen). Lampje wist ik, maar moest het zelf nog bestellen. Ging om parkeerlicht dus niet echt boeiend. Bedrag voor het lampje is normaal, het rekenen voor vervangen is overdreven.
Voor dat soort ongein heb ik dus een My Citroen kaart voor 45 euro per jaar. Vervangen ze alle vloeistoffen voor niets, alsmede alle lampjes. Kwestie van langsrijden en ze vervangen het ter plekke.

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Arunia
@Notna Is een idee inderdaad.
Olie ook? Dat zou een boel schelen wbt het verbruik bij deze auto. 5L is toch al richting de 30 euro. Lampjes zijn ook vrij prijzig wat dat betreft.

• Scrtz
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 17:25
Beetje raar ook, ze rekenen al de diagnose werkplaats maar ook nog eens het computerstoringen uitlezen? Valt dat niet gewoon onder hetzelfde? Het eerste wat toch toen tegenwoordig is de auto uitlezen?

• Arunia
@Scrtz Tja, hoor vaak bedragen over de 50 euro voor uitlezen en diagnose. Dus hier hebben ze het voor mijn gevoel gespecificeerd. Wellicht dat dat het is. Vind dat 10tje voor vervangen van een lampje (niet het lampje zelf) best prijzig. Dat is 2 seconden werk.
Heb er verder niets van gezegd, maar vind het wel overdreven dat ze echt alles rekenen. Aan de andere kant de garage in mijn woonplaats deed dat niet (ook Citroen dealer), maar die bestaat nu niet meer. Dus zal wel een reden hebben.

• Notna

Notna

Where are you?®

Arunia schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:51:
@Notna Is een idee inderdaad.
Olie ook? Dat zou een boel schelen wbt het verbruik bij deze auto. 5L is toch al richting de 30 euro. Lampjes zijn ook vrij prijzig wat dat betreft.
https://www.citroen.nl/on...vices/mycitroen-card.html
De MyCITROËN CARD is er voor iedereen die een Citroën in onderhoud heeft bij de Citroën Erkend Reparateur, m.u.v rijders met een auto op naam van een bedrijf of leasemaatschappij. De MyCITROËN CARD is zeer gunstig geprijsd, voor slechts € 49 profiteert u van:
  • Hulp bij pech in Nederland met Citroën Assistance, 24/7, 365 dagen per jaar.
  • APK-controle
  • Bijvullen van vloeistoffen (motorolie, ruitenwisservloeistof en koelvloeistof)
  • Lentecheck
  • Herfstcheck
  • Bandenreparatie
  • Lampjes vervangen *
  • Voorruitreparatie (ster)
  • 10% korting op originele Citroën-accessoires
* Uitgezonderd xenon-, neon-, led-, dag- en interieurverlichting.

Voor slechts € 49 per jaar! U heeft ’m er zo weer uit

• Arunia
@Notna Onderhoud moet bij de erkende garage.
Daar wil ik net vanaf stappen. Denk dat ik dan uiteindelijk ergens anders goedkoper uit ben.

Hoop iig met deze reparatie dat die problemen weg zijn en dat ik er een lange tijd goed in kan rijden zonder al te veel dingen.
Raam moet ik binnenkort nog eens naar kijken. Die doet helemaal niets meer. Maar we gaan de module open maken, schoonmaken en waterdicht maken. Kijken of dat wat op lost.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

dr.lowtune schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:31:
[...]

Check je oliepeil eens. Door het harde remmen kan de olie zich een beetje verplaatsen, waardoor het wellicht onder het niveau van de sensor komt (en je dus een melding krijgt).
Dat bleek het inderdaad te zijn. Ze hebben er 2,25 liter bij gedaan.

Wat ik wel vreemd vind is dat bij het jaarlijkse onderhoud in mei (weliswaar bij een andere Citroen dealer) de motorolie ook is bijgevuld. Als in 4 maanden tijd zoveel olie verbruikt wordt dat er een melding verschijnt, dan zou dat voor het onderhoud ook al op moeten vallen, toch?

(Of heeft die andere dealer misschien helemaal geen olie bijgevuld?)

• dr.lowtune
  • Laatst online: 13:05

dr.lowtune

Deugt niet

Zr40 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:36:
[...]

Dat bleek het inderdaad te zijn. Ze hebben er 2,25 liter bij gedaan.

Wat ik wel vreemd vind is dat bij het jaarlijkse onderhoud in mei (weliswaar bij een andere Citroen dealer) de motorolie ook is bijgevuld. Als in 4 maanden tijd zoveel olie verbruikt wordt dat er een melding verschijnt, dan zou dat voor het onderhoud ook al op moeten vallen, toch?

(Of heeft die andere dealer misschien helemaal geen olie bijgevuld?)
Het hangt natuurlijk ook af van hoeveel kilometer je rijdt, als je in 4 maanden maar 3000km hebt gereden dan is dit wel een exorbitant verbruik. Het zou trouwens ook niet de eerste keer zijn dat een garage zegt iets gedaan te hebben, maar het gewoon niet heeft gedaan.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Denk eerder aan 13000 km in die tijd.

Ik verdenk dan toch die andere garage. Die kwamen destijds ook met het verhaal van de volledig ontbrekende hoezen op beide aandrijfassen, een grapje van € 902. Achteraf gezien kan dat niet kloppen, ik heb toch 3000 km in 3 weken gereden tussen de melding en de vervanging (vervangend onderdeel was niet op voorraad) en dat zou funest zijn als de hoezen inderdaad zouden ontbreken.

Bij Citroen Van Oord Boll Zeist kom ik niet meer terug.

Zr40 wijzigde deze reactie 11-10-2018 11:54 (6%)

• Arunia
@Zr40 13000km? Als ik rond de 3 a 4k zit, dan begint de auto al te piepen dat het niveau te laag is. Dus een hoog verbruik zou wel kunnen.

• FastFred
Moet je bij een VAG dealer eens proberen, klagen over 2,25 liter olieverbruik op 13000km. "Sorry meneertje, niks aan de hand, kom maar terug als het een liter per 1000km is" :X

Mijn C4 doet nog steeds 1 op 28000km. Hij begint namelijk te piepen als ik een kwart liter te kort kom. Meestal is dat 7 á 8000km na de onderhoudsbeurt. Dan gooi ik er 250ml bij in en kan ik weer 7000km verder. Heb standaard een litertje in de auto staan van hetzelfde spul dat de dealer erin gooit, Shell Helix HX7C 5W40

• CriticalHit_NL
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 00:42
@FastFred Was het zelfs niet 1 liter per 500KM voordat een VAG dealer er wat mee doet? Meen dat wel eens gelezen te hebben.
Maar dat soort olie verbruiken zijn gewoon bar slecht en moeten niet door de beugel kunnen, buiten dat het je ook nog eens veel geld aan olie kost.
Ik zie liever wettelijke minimum waardes van 1L per 5000KM of minder zelfs, en anders auto-afkeur want zulke olie walmen lijken me niet bepaald milieuvriendelijk.

Verder doet PSA het in het algemeen vrij goed qua olieverbruik naar mijn idee, misschien met een paar missers zoals de VTI en de 'BMW THP' motor versie, al schijnt dat laatste al lang en breed opgelost te zijn in latere versies.

Onze oude 306 met dat TU3JP blok rijdt hoofdzakelijk 'boodschappen ritjes' maar toch kun je er duizenden kilometers mee rijden alvorens er überhaupt een noodzaak weer is om iets of wat olie bij te voegen, vaak maar een halve liter.
En m'n huidige 206 met hetzelfde blok doet voornamelijk langere ritten, en van APK naar APK blijft de peilstok met 20.000KM gewoon tot het bovenste streepje staan.

En verder lees ik ook regelmatig wel eens dat de bedrijfsauto's zoals een Citroën Jumper gewoon 4-8 ton lopen zonder echt wat olie te verbruiken, meestal zullen dat wel diesels zijn dus dan hebben ze het daar ook wel goed voor elkaar.
Zover ik weet is Peugeot samen met Mercedes een beetje de merken met de langste diesel ervaring die er het eerste mee kwamen, dus ook niet geheel onverwacht.

Als een auto echt zoveel olie verbruik dan zitten er gewoon echt design fouten in het blok of worden er slechte onderdelen gebruikt, tenminste, zo denk ik dan.

• FastFred
Het grappige is dat mijn motor ook gevoelig is voor veel olieverbruik, staan er om bekend zelfs. De turboloze 2-liters met 130-180pk. Ik heb gewoon mazzel denk ik :)

• Paulus07
  • Niet online
hmmm ruitenwisser voor doet irritant. (C4 berline) Deze raakt het middenste gedeelte niet lekker op de ruit. Dus als die nat is veegt het meer uit met strepen dan het water weg te vegen. Geeft een irritant zicht op de weg.

Zijn bosch ruitenwissers zoals er destijds ook opzaten (Bosch Wisserblad bestuurderszijde AM28U). Zitten er nu net 1 jaartje op. Ik zie enkel bij het begin van de arm een veer zitten maar kan daar niks aan draaien of strakker zetten. Ruitenwisserblad zelf kon ik ook niks op stellen dat ik zo snel zag.

Iemand nog meer verstand ervan of ervaring hiermee?

Paulus07 wijzigde deze reactie 18-10-2018 08:43 (6%)

http://www.aquablog.nl | Alles over aquascaping

• Smultie
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Nieuwe ruitenwisser. Amazon is redelijk goedkoop.

Mi Notebook Air 13" 7200U --- Pocophone F1 --- Synology DS213 --- RPi3 met LibreElec --- Nvidia Shield Tablet

• FastFred
Kan ook gewoon zijn dat die veer moe is na zoveel jaar. Als die veer niet goed zit of slapper is geworden dan krijgt die het uiteinde van de wisser niet meer goed op de ruit gedrukt.

FastFred wijzigde deze reactie 18-10-2018 10:50 (53%)

• Paulus07
  • Niet online
Het uiteinde pakt die wel netjes alleen in het midden niet waar die bocht/buiging zit. Daar drukt die dan niet lekker op het glas. En dat gedeelte zit net in het zicht met het rijden. :P

• __Tripps__
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 26-11-2018
Heb vorig jaar een C3 110 S&S gekocht, nieuw model, en nu al 3 keer een motorstoring gehad (40k km op de teller). Oorzaak: de oliedruk die *heel* kort wegvalt en weer terugkomt. Ben naar de dealer geweest en er wordt nu over een paar dagen verder gekeken, maar 't voelt niet echt lekker. 'T valt nog binnen de garantie, maar je zit wel even zonder vervoer - volgens de dealer kan ik er gewoon in blijven rijden, maar goed, dat doe ik dus alleen maar als het echt nodig is nu.

Ook al 3 keer teruggeweest voor die achterlichten die vocht blijven vasthouden. Dat is nu een paar maanden niet meer zo, zien hoe het in de herfst - winter gaat.

Ik lees van meer C3 eigenaars dat ze problemen hebben met bijv. inhouden van de motor, vooral met airco aan en bokkig gedrag. Dat noemt Citroen dan een 'product eigenschap'. 8)7

Ben wel klaar met Citroen, m'n vorige Citroen had ook al van die motor storinkjes, en gezeur rond olieverbruik.

__Tripps__ wijzigde deze reactie 19-10-2018 13:58 (24%)

• Heatonme
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online

Heatonme

Nick not weather related

Zonet de lampjes van de climate control en asbak vervangen in de xsara.
Wat een K klus is dat zeg, dat hele front moest los en wie bedenkt het bij PSA om elke stekker een andere aansluiting te maken, zelfs die van de elektrische ramen waren verschillend dus uiteindelijk niet eens los gekregen.
Ik kon er gelukkig met wat pielen ook achter het front de climate los halen om de lampjes te vervangen.

Dus nu kan ik eindelijk weer in het donker zien op welke temperatuur hij staat :*)

-edit-
In het donker is het toch wel duidelijk.

Heatonme wijzigde deze reactie 06-11-2018 21:59 (13%)

Cyanide & Happiness - Facebook & Privacy - Wear Sunscreen!

• d-super
Het kan nog erger...vervangen kachelradiateur van een Xsara...

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oh, dat plaatje komt bekend voor van mijn ZX. Met de bijkomende handigheid dat er 2 types kachelradiatoren waren die niet uitwisselbaar waren en je pas zag welke je moest monteren als je de oude eruit haalde.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• tdw
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 16-11 08:36

tdw

Amai seg!

Heatonme schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:19:
Wat een K klus is dat zeg, dat hele front moest los en wie bedenkt het bij PSA om elke stekker een andere aansluiting te maken, zelfs die van de elektrische ramen waren verschillend dus uiteindelijk niet eens los gekregen.
?

Da's toch juist alleen maar handig? Dan prik je niet het verkeerde stekkertje op de verkeerde knop :?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• FastFred
Maasluip schreef op donderdag 8 november 2018 @ 07:59:
Oh, dat plaatje komt bekend voor van mijn ZX. Met de bijkomende handigheid dat er 2 types kachelradiatoren waren die niet uitwisselbaar waren en je pas zag welke je moest monteren als je de oude eruit haalde.
Zorgen dat je beide varianten hebt en achteraf de verkeerde weer terug doen ;) Bij mijn ZX gelukkig nooit hoeven doen.

• Meister Sachs
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 12:46
Ik heb de kans om een supermooie Citroën DS5 2.0 Hybrid4 (uit 2013) te kopen. Financieel gezien uiteraard goedkopere opties te vinden. Toen ik echter in de auto ging zitten en vervolgens een proefrit maakte, kwam er maar één woord uit m'n mond: wow. Godallemachtig, wat een prachtige auto. Het dashboard met alle bediening lijkt haast wel een cockpit. Qua belasting ga ik er per maand zo'n 62 euro op achteruit. Ik betaal nu 274 euro p.kw. voor mijn diesel Clio uit 2013. Qua brandstofkosten komt de DS5 bijna op hetzelfde uit. Ik rijd tamelijk grote afstanden, ik werk in gemeente Huizen en leg dagelijks rond de 230 km af.

Toch altijd raadzaam om over een aanschaf goed na te denken. Wat zijn jullie ervaringen met deze auto?

"Es hört doch jeder nur, was er versteht."

• Notna

Notna

Where are you?®

Mijn C4 GP heeft wat kuren de laatste tijd. De vervelendste, het niet goed willen starten/moeite met optrekken vanuit stilstand is een accu probleem + dat ik de auto weinig gebruik en deze 3 jaar geleden voor het laatst een grote beurt heeft gehad. Daartoe ga ik binnenkort voor naar de garage.

Een ander probleem is echter dat de climate control nu alleen of alleen maar hele warme lucht blaast of extreem koude lucht.

Zet ik de temp op 18, dan wordt het binnen no time extreem warm binnen en blijft de airco ook maar vol warme lucht blazen. Niet op vol fan vermogen overigens.

Pas bij 14 graden gaat hij koelen, als een malle. Klinkt alsof de airco dan aangaat en vol gaat blazen. Alle standen ertussen zorgen voor alleen extreem warme lucht.

Beetje zitten Googlen, maar niet er geheel uit of het de kachelweerstand zou zijn of een klep die vastzit. Iemand een idee?

• Arunia
@Notna Er zit bij de voeten als het goed is een module welke de kleppen regelt voor de airco.
Dat zou het misschien kunnen zijn. Het tandwiel is dan stuk en hier kun je een module overheen zetten tegenover vervangen. Dat is iig een fix die Citroen zelf geeft. Is niet zo heel duur.

Andere is even je koelvloeistof nakijken. Als die te laag staat, geeft dat ook problemen alhoewel je zou verwachten dat hij het dan helemaal niet zou doen.

(buiten)temperatuursensor zou ook stuk kunnen zijn.

Arunia wijzigde deze reactie 17-01-2019 08:47 (6%)

• Notna

Notna

Where are you?®

Arunia schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 08:45:
@Notna Er zit bij de voeten als het goed is een module welke de kleppen regelt voor de airco.
Dat zou het misschien kunnen zijn. Het tandwiel is dan stuk en hier kun je een module overheen zetten tegenover vervangen. Dat is iig een fix die Citroen zelf geeft. Is niet zo heel duur.

Andere is even je koelvloeistof nakijken. Als die te laag staat, geeft dat ook problemen alhoewel je zou verwachten dat hij het dan helemaal niet zou doen.

(buiten)temperatuursensor zou ook stuk kunnen zijn.
De airco zelf is vorig jaar nagekeken bij Profile; aan de machine gehangen, vloeistof gereinigd en weer goed bijgevuld. Ik ga er even van uit dat dit nog wel in orde is.

Maar omdat het óf heel warm is óf heel koud, denk ik dus dat de weerstand stuk is óf de klep die het reguleert. Ik ga vandaag de Lexia er ook eens aanhangen om te zien of ik daar nog een error voorbij zie komen.

• Hobbit13
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21-09 10:03
alexander1685 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:40:
Ik heb de kans om een supermooie Citroën DS5 2.0 Hybrid4 (uit 2013) te kopen. .....

Toch altijd raadzaam om over een aanschaf goed na te denken. Wat zijn jullie ervaringen met deze auto?
Aanschaf van de Hybrid zou ik afraden. Voornaamste reden is dat ie niet zuiniger is dan de 1.6 HDi, en wel zwaarder, complexer en minder handig (kleinere kofferbak).

In aanschaf zijn ze idd goedkoper, maar maandelijkse lasten zijn een stuk hoger. De robot handbak is ook niet vrij van problemen.

De meeste Hybrids zijn nog uit het Euro 5 tijdperk, wat je mogelijk problemen gaat geven met milieuzones.

Als je perse een automaat wilt, is de Hybrid wel het overwegen waard, de zelfde robot bak zonder elektro-ondersteuning is echt vreselijk (in de 110pk HDi), en de 6traps automaat in de 2.0 HDi erg onzuinig.

Ik ben voor een BlueHDi 150 gegaan, maar zou je aanraden bij de BlueHDi 120 te blijven. De 1.6 is stiller, en eigenlijk ook sterk zat. Alleen op hele hoge snelheden is de 2 liter duidelijk beter in z'n sas (+150 km/h).

Zoek er verder eentje met het head-up display, dat is echt heel fijn. De touchscreen navi of de oude navi zijn beide volstrekt waardeloos, dus dat maakt niet zo veel uit. De "connected nav" is geloof ik wel een stuk beter, maar dan heb je wel een hele nieuwe DS5 te pakken.

• Jurie92
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 17-10 23:54
Heeft er iemand ervaring met het Chiptunen van een C4 Diesel e-HDI 1.6, 82 kW Automaat uit 2012?

Mijn wagen heeft al >210.000 KM gelopen, wel dealer onderhouden zover mij bekend, maar gezien tweedehands weet je het nooit.

Kan wel met zekerheid zeggen dat hij de afgelopen 2, bijna 3, jaar perfect onderhouden is.

Reden van de vraag: Ik kan mij zo voorstellen dat er inderdaad wel meer geoptimaliseerd kan worden, dan fabriek-af gebeurd. Optimalisatie lijkt me altijd welkom.

Wat zijn eventuele risico's of nadelen?

PS. Ik heb het dan niet over standaard OBD2 kitjes, dat lijkt me vragen om problemen? Correct-me-if-I'm-worng

• Hobbit13
Jurie92 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:59:
Heeft er iemand ervaring met het Chiptunen van een C4 Diesel e-HDI 1.6, 82 kW Automaat uit 2012?
Dit is al de "sterke" versie van de 1.6 eHDI (110pk), dus de makkelijkste weg van de software uit de zware versie wil niet.

Op een Citroen forum heb ik meerdere malen gelezen dat mensen problemen hadden met verstopte roetfilters na chiptunen. Veel tuners bypassen het roetfilter, wat sowieso een flinke vermogenstoename tot gevolg heeft, maar ook duidelijk illegaal is! (en sinds kort ook APK afkeur als ze het opmerken).

Weet je wat het maximale koppel is dat de bak aan kan? Bij veel PSA diesels is er niet zo veel marge op de versnellingsbak. Bv de 2 liter HDI moet al geknepen worden bij de 6-handbak omdat die geen 400nm aan kan.

• FastFred
Notna schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 08:58:
[...]

De airco zelf is vorig jaar nagekeken bij Profile; aan de machine gehangen, vloeistof gereinigd en weer goed bijgevuld. Ik ga er even van uit dat dit nog wel in orde is.

Maar omdat het óf heel warm is óf heel koud, denk ik dus dat de weerstand stuk is óf de klep die het reguleert. Ik ga vandaag de Lexia er ook eens aanhangen om te zien of ik daar nog een error voorbij zie komen.
Dat de airco nog op druk is dat heeft daar geen bal mee te maken. In het geval van climate control worden de kleppen in het ventilatiesysteem met servo's aangestuurd, afhankelijk van uit welke roosters jij warme of koude lucht wil hebben. Het is een bekend probleem bij veel Citroën's uit die periode dat de plastic tandwielen waarmee die servo's de kleppen besturen verslijten.

Daar zijn reparatiekits voor te krijgen. Een veel voorkomend probleem is bijvoorbeeld dat je aan de bestuurderszijde koude lucht hebt, en aan de bijrijderskant warme lucht, terwijl je beide kanten het zelfde hebt staan.

In jou geval klinkt het alsof de aansturing van de mengklep niet meer goed gaat. Die mengt koude en warme lucht om de gewenste temperatuur te bereiken.

FastFred wijzigde deze reactie 24-01-2019 13:57 (6%)

• Notna

Notna

Where are you?®

FastFred schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:54:
[...]

Dat de airco nog op druk is dat heeft daar geen bal mee te maken. In het geval van climate control worden de kleppen in het ventilatiesysteem met servo's aangestuurd, afhankelijk van uit welke roosters jij warme of koude lucht wil hebben. Het is een bekend probleem bij veel Citroën's uit die periode dat de plastic tandwielen waarmee die servo's de kleppen besturen verslijten.

Daar zijn reparatiekits voor te krijgen. Een veel voorkomend probleem is bijvoorbeeld dat je aan de bestuurderszijde koude lucht hebt, en aan de bijrijderskant warme lucht, terwijl je beide kanten het zelfde hebt staan.

In jou geval klinkt het alsof de aansturing van de mengklep niet meer goed gaat. Die mengt koude en warme lucht om de gewenste temperatuur te bereiken.
Die reparatiekitjes had ik idd al gevonden, tezamen met het eventueel vervangen van de kachelweerstand. Relatief goedkope fixes.
Plan is om een grote beurt + accu laten vervangen laten doen bij de garage en dan eens te kijken welke problemen er nog over zijn. Daarna de bovenstaande dingen vervangen (moet zelf kunnen denk ik) en als dat niet werk; kan ik kijken naar die mengklep.

Voor de goede orde, dan heb je het hier over?:

https://www.autodoc.nl/au...15189/citroen/c4/mf-valeo

• FastFred
@Notna zou het echt niet weten, sorry. Heb ik nog nooit hoeven doen :P

• Jurie92
Hobbit13 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:40:
[...]

Dit is al de "sterke" versie van de 1.6 eHDI (110pk), dus de makkelijkste weg van de software uit de zware versie wil niet.

Op een Citroen forum heb ik meerdere malen gelezen dat mensen problemen hadden met verstopte roetfilters na chiptunen. Veel tuners bypassen het roetfilter, wat sowieso een flinke vermogenstoename tot gevolg heeft, maar ook duidelijk illegaal is! (en sinds kort ook APK afkeur als ze het opmerken).

Weet je wat het maximale koppel is dat de bak aan kan? Bij veel PSA diesels is er niet zo veel marge op de versnellingsbak. Bv de 2 liter HDI moet al geknepen worden bij de 6-handbak omdat die geen 400nm aan kan.
Goed om te weten. Als ik het zou doen, zou ik het via een tuner met ervaring met Citroen doen en die goed uit de reviews komt. Lijkt me dan dat die wel verstand van zaken hebben, of denk ik te kort door de bocht? (Bv. Ziptuning / VTune / EQ Performace)

Ben zelf geen technisch autokenner, dus durf er geen antwoord op te geven wat de maximale koppel is. Maar precies dat spookte wel door mijn hoofd, vandaar ook dat ik mijn automatische versnellingsbak vermeldde.

• Hobbit13
Jurie92 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:47:
[...]

Goed om te weten. Als ik het zou doen, zou ik het via een tuner met ervaring met Citroen doen en die goed uit de reviews komt. Lijkt me dan dat die wel verstand van zaken hebben, of denk ik te kort door de bocht? (Bv. Ziptuning / VTune / EQ Performace)
De namen kan je zelf wel googlen, maar die ervaring was na tunen door een gerenommeerd bedrijf uit de Achterhoek. Ze hebben het ook kosteloos terug gezet naar fabrieksinstellingen.
Ben zelf geen technisch autokenner, dus durf er geen antwoord op te geven wat de maximale koppel is. Maar precies dat spookte wel door mijn hoofd, vandaar ook dat ik mijn automatische versnellingsbak vermeldde.
Het type automaat maakt uit (EAT6 of ETG6?). De ETG6 wordt ook gebruikt icm met de 2 Liter HDI in bv de DS5 Hybrid4. Weet alleen niet of dat exact de zelfde bak is. Anders doe je wat minder lang met je koppelingsplaten.
De EAT6 zou geen probleem moeten geven (en is sowieso een veel fijnere bak).

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen, een 2 liter HDI C4 kost tweede hands ook niet zo veel meer, en heeft af fabriek al het extra vermogen dat je zoekt. Die zou je nog veilig tot 180 a 200pk kunnen tunen, daar verkoopt PSA 'm ook zelf mee.

• Jurie92
Hobbit13 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:27:
[...]

De namen kan je zelf wel googlen, maar die ervaring was na tunen door een gerenommeerd bedrijf uit de Achterhoek. Ze hebben het ook kosteloos terug gezet naar fabrieksinstellingen.

[...]

Het type automaat maakt uit (EAT6 of ETG6?). De ETG6 wordt ook gebruikt icm met de 2 Liter HDI in bv de DS5 Hybrid4. Weet alleen niet of dat exact de zelfde bak is. Anders doe je wat minder lang met je koppelingsplaten.
De EAT6 zou geen probleem moeten geven (en is sowieso een veel fijnere bak).

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen, een 2 liter HDI C4 kost tweede hands ook niet zo veel meer, en heeft af fabriek al het extra vermogen dat je zoekt. Die zou je nog veilig tot 180 a 200pk kunnen tunen, daar verkoopt PSA 'm ook zelf mee.
Ik kan zo niet terugvinden wat voor bak er in licht. Maar wat je zegt, wellicht gewoon beter voor volgende auto iets zoeken. Was even benieuwd.

• FastFred
Vanmiddag na werk m'n auto bij de dealer neergezet, morgen paar kleine dingetjes laten oplossen.

Krijg ik dus weer een Renault mee :r Een Captur :r dit keer, met automatische versnellingsbak :r

• Heatonme
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online

Heatonme

Nick not weather related

Heatonme schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 18:23:
Ik meld mij ook in het topic.
Sinds een paar dagen een verhuisbak aangeschaft voor weinig, de Citroën Xsara Break 1.6 uit '03.

Oh en een plaatje bij het praatje:
[Afbeelding]
En er blijft weer minimaal een jaar een Xsara op de Nederlandse weg 8)
Nieuwe APK erop, remmelarij moest rondom vervangen worden en gelijk een beurtje maar volgens mijn (bekende) monteur is dit een solide auto die in principe volgend jaar fluitend door de APK kan.

Cyanide & Happiness - Facebook & Privacy - Wear Sunscreen!

• Khil
  • Laatst online: 16:34
Mocht je nog een adresje zoeken voor je Traction Avant:

https://www.nrc.nl/nieuws...ie-oude-beestjes-a3655073

HAPAX - Parallel Words

• Paulus07
  • Niet online
parkeersensoren zijn maar gekke dingen :P
Tijd terug werkte ze niet meer en gaf display na starten melding over sensor storing (c4 berline). Dus maar via knop in dashboard linksonder uitgeschakeld (want ze deden het toch niet).
2 weekenden terug toen het zo'n mooi weer was de auto gewassen en dacht, zal ze weer eens inschakelen en poef ze deden het weer! jeujjjjjj......... voor 1 dag.

Sindsdien geven ze weer een storing :(
Maar geen idee wat de storing dus kan zijn of hoe te fixen zelf.

edit: hmmm volgens youtube zouden de sensoren dus moeten tikken mbt geluid. Als ze dat niet doen is het stuk. Heb ik komend weekend weer wat te doen :D :P

Paulus07 wijzigde deze reactie 26-02-2019 23:22 (13%)

• NVOS82
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 11:15
Ik kom hier ook buurten.

Wegens gezinsuitbreiding paste 3 stoeltjes niet normaal in de Ford Focus. Op zoek gegaan naar een MPV en uiteindelijk is het Citroen Grand C4 Picasso Intensive uit 2013 (nieuw model) geworden.
Ik ben positief verrast over de auto. Hij rijdt lekker, stil, comfy stoelen en er passen 3 stoeltjes naast elkaar op de tweede zitrij. Qua ruimte komen we niets tekort.
Voorlopig alleen maar plus punten.

• Notna

Notna

Where are you?®

Hier gaat de C4 GP uit 2007 voor de 2de keer naar de garage in 2 weken tijd. Ik gebruik de auto weinig (lees: 10k per jaar en dan is het veel) en van de één op de andere dag had de auto moeite met goed stationair draaien. Daarnaast start hij de eerste keer na meer dan 2 uur stil staan prima, maar daarna is de auto bijna niet meer aan te krijgen.
Vervolgens slaat de auto alleen maar af bij het optrekken of het aanzetten van de airco. Vorige keer is de accu vervangen (was nodig, de originele zat er nog in :X ) en een grote beurt gegeven. Ik had min of meer de goede hoop dat dit het zou oplossen maar tevergeefs. Nieuwe bobine hielp ook niet.

Dus de garage wil nu graag er meer tijd voor nemen om te kijken wat er aan de hand is. Gelukkig hanteren ze 'no cure, no pay' en hopelijk is het uiteindelijke euvel een klein iets (lees: nokkens of krukassensor oid). nieuwe accu + grote beurt was ook al 480 euro :X (en dat was niet eens de dealer, die vroeg er namelijk doodleuk 300 euro meer voor :') )

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als ik het zo lees dan heb je problemen als er extra vermogen gevraagd wordt. Dat lijkt mij iets met de inspuiting of het gasklephuis te zijn. Iets in het brandstoftraject.

Open Source landkaart

• Notna

Notna

Where are you?®

Maasluip schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:05:
Als ik het zo lees dan heb je problemen als er extra vermogen gevraagd wordt. Dat lijkt mij iets met de inspuiting of het gasklephuis te zijn. Iets in het brandstoftraject.
Ik heb een aantal dingen zelf die ik verdenk:

1. Nokken- en /of krukassensor (temeer ook omdat ik een P1336 error wel eens heb gekregen bij moeizaam starten)
2. Lambdasensor. Er komt ook ineens allemaal zwarte troep uit de uitlaat (het is een 1.8 benzine motor)
3. Gasklep (hoewel die wel al gecontroleerd was, maar de garage gaf aan dat ze deze wellicht compleet opnieuw moeten instellen
4. Brandstof 'injectie' (zie ook punt 2)

Maar we gaan het zien. De vorige keer had ik namelijk alleen een afspraak gemaakt voor de grote beurt en de accu; ze hadden niet de ruimte of manschappen om het probleem compleet te tackelen. Deze week wel, vandaar bezoek nummer 2.

• FastFred
Paulus07 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 22:41:
parkeersensoren zijn maar gekke dingen :P
Tijd terug werkte ze niet meer en gaf display na starten melding over sensor storing (c4 berline). Dus maar via knop in dashboard linksonder uitgeschakeld (want ze deden het toch niet).
2 weekenden terug toen het zo'n mooi weer was de auto gewassen en dacht, zal ze weer eens inschakelen en poef ze deden het weer! jeujjjjjj......... voor 1 dag.

Sindsdien geven ze weer een storing :(
Maar geen idee wat de storing dus kan zijn of hoe te fixen zelf.

edit: hmmm volgens youtube zouden de sensoren dus moeten tikken mbt geluid. Als ze dat niet doen is het stuk. Heb ik komend weekend weer wat te doen :D :P
Got the t-shirt :P

Storing parkeersensoren, ff met m'n OBD2 scanner d'r aan, maar die leest dus echt alleen maar motorcodes.

2 weken terug mee naar de garage geweest voor parkeersensoren + wat andere kleine dingetjes, een raam dat stroef liep, een kitrandje dat los laat etc.

Uitgelezen bij de garage, sensor links midden stuk (4 sensoren totaal), nieuwe sensor besteld. Sensor vervangen, nog steeds storing links midden. Bekabeling doormeten, niks aan het handje, sensor rechts midden vervangen, storing weg, huh.

Anyway het werkt nog steeds goed 2 weken later. Franse elektronica kan dus ook gewoon staken.

Spiegelverwarming rechts doet 't ook weer, corrosie op het stekkertje, ooit vocht in gekomen ofzo.

Enige nu nog op het lijstje is achterklep ontgrendeling die meerdere pogingen nodig heeft om open te gaan en cruisecontrol contactjes schoonmaken in het stuur (storing als je het REG-0-LIM wieltje verdraait).

Oh, en met de APK de achterremmen, en eind dit jaar distributie :X

Maar misschien heb ik tegen die tijd wel wat anders gekocht.

• Notna

Notna

Where are you?®

Maasluip schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:05:
Voor als je nog in spanning zat :+

[Citroën] Vermogensverlies en motoruitval

Was uiteindelijk de koelvloeistof temperatuur sensor en een vervuilde bobine. Weer wat geleerd :+

• Paulus07
  • Niet online
FastFred schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:53:
[...]

Got the t-shirt :P

Storing parkeersensoren, ff met m'n OBD2 scanner d'r aan, maar die leest dus echt alleen maar motorcodes.

2 weken terug mee naar de garage geweest voor parkeersensoren + wat andere kleine dingetjes, een raam dat stroef liep, een kitrandje dat los laat etc.

Uitgelezen bij de garage, sensor links midden stuk (4 sensoren totaal), nieuwe sensor besteld. Sensor vervangen, nog steeds storing links midden. Bekabeling doormeten, niks aan het handje, sensor rechts midden vervangen, storing weg, huh.

Anyway het werkt nog steeds goed 2 weken later. Franse elektronica kan dus ook gewoon staken.

Spiegelverwarming rechts doet 't ook weer, corrosie op het stekkertje, ooit vocht in gekomen ofzo.

Enige nu nog op het lijstje is achterklep ontgrendeling die meerdere pogingen nodig heeft om open te gaan en cruisecontrol contactjes schoonmaken in het stuur (storing als je het REG-0-LIM wieltje verdraait).

Oh, en met de APK de achterremmen, en eind dit jaar distributie :X

Maar misschien heb ik tegen die tijd wel wat anders gekocht.
De sensor via de garage besteld of zelf ergens gekocht?

• FastFred
Nee, auto bij de Citro dealer neergezet en hun het op laten knappen. Ik heb daar met dit weer echt geen zin in om op de straatstenen onder de auto te gaan liggen. 123 euro voor een nieuwe sensor...

Monteur vertelde van een Picasso waar ze een vergelijkbare storing hadden op 1 sensor. Alle sensoren vervangen, nog steeds storing, uiteindelijk het centrale kastje in de reservewielbak vervangen. En toen was de storing opgelost

• Paulus07
  • Niet online
hmm zag net dat remlicht niet altijd goed aanging tijdens het remmen (3e remlicht wat ik zo snel koen zien in de spiegel) maar de overige 2 ook niet leek het.

Kan dat lampje zijn van 1 of zou de rest het dan wel gewoon moeten blijven doen? |:(

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kan ook de remlichtschakelaar zijn. Dat kan een drukschakelaar op de remleiding zijn of een toggleschakelaar bij het rempedaal.

Open Source landkaart

• Arunia
De remlichtschakelaar was het bij mij toen.

• Paulus07
  • Niet online
ah k. Geeft de computer daar geen melding over?
Ga er denk mee naar de garaga. Is een lastig klusje om zelf te fixen als ik youtube zo zie met onhandige lighoudingen en gedoe onder je stuur :P

• Arunia
Gloeiende. Start de auto op het werk, druk de koppeling in en hoor een soort schrapen geluid. Zucht. Kan het er nu niet bij hebben, maar zal vast wel weer een dure reparatie worden. Morgen maar even langs een garage en kijken of ze wat kunnen vinden en belangrijker, wat het nu weer gaat kosten.

• d-super
ben bang dat je druklager aan het overlijden is....

• _JGC_
Gok dat druklager op de geleidebus aan het inslijpen is. Piept ie al bij intrappen van koppeling?

Druklagertje en geleidebus zijn niet zo heel erg duur. Paar tientjes. Toch jammer dat de bak eraf moet en je 600 euro verder bent voor een hupsieflupsie lager dat de 200K niet eens haalt.

• ScreamGT
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 17:01
Vraag wbt koelvloeistof:

Nergens kan ik terugvinden wat er in mijn DS3 moet uit 2010. Nu zag ik op internet voorbij komen dat de meest voorkomende g12 is, dus hier heb ik 2 a 300ml van bijgevuld. Nu staat hij tussen max en min in. Zag wel dat de kleur van de huidige vloeistof niet echt zo roze is, meer neutraal. Nu lees je genoeg horror verhalen op het internet met sludge enzo, is dit nu schadelijk wat ik heb gedaan?

ASRock Z97 Extreme4 | Intel i5 4670K @3.8 | MSI GTX 1070

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

ScreamGT schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:03:
Vraag wbt koelvloeistof:

Nergens kan ik terugvinden wat er in mijn DS3 moet uit 2010. Nu zag ik op internet voorbij komen dat de meest voorkomende g12 is, dus hier heb ik 2 a 300ml van bijgevuld. Nu staat hij tussen max en min in. Zag wel dat de kleur van de huidige vloeistof niet echt zo roze is, meer neutraal. Nu lees je genoeg horror verhalen op het internet met sludge enzo, is dit nu schadelijk wat ik heb gedaan?
Je kan zelfs water in je koelvloeistoftank gooien, maar koelvloeistof is schoner (gedemineraliseerd) dan kraanwater (en er zit anti-vries in) ;) .
AFAIK gebruiken Citroën blokken G12 (roze versie dus), welke zich ook laat mengen als er G11 (blauw) in had gemoeten. Andersom gaat weer niet (of nouja; dat gaat wel maar is niet aan te raden). Staat dat niet in de handleiding/ boekjes van de auto? Desnoods even de lokale PSA dealer bellen en het vragen :)

Je zou, als je dat echt wilt, het systeem kunnen flushen en dan compleet opnieuw vullen met G12. Maar koelvloeistof wordt een beetje troebel na verloop van tijd (smurrie en bij hogere temperaturen verandert het ook (tijdelijk) van kleur, dus ik zou mij bij een beetje verkleuring niet direct zorgen maken.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
Volgende keer even bij Kroon of Eurol kijken wat erin moet en niet bij de Action shoppen voor koelvloeistof. Peugeot gebruikt al sinds jaar en dag een eigen specificatie. Kroon Coolant SP14 of Eurol Coolant -36 PSC. De ene is groen, de andere is meer richting blauw, voldoen beide aan de PSA specs.

Weet niet in hoeverre PSA vloeistof sludge vormt met roze G12, is volgens mijn niet heel dramatisch wat je gedaan hebt, maar de kwaliteit van de koelvloeistof gaat gewoon achteruit bij mengen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

_JGC_ schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:32:
Volgende keer even bij Kroon of Eurol kijken wat erin moet en niet bij de Action shoppen voor koelvloeistof. Peugeot gebruikt al sinds jaar en dag een eigen specificatie. Kroon Coolant SP14 of Eurol Coolant -36 PSC. De ene is groen, de andere is meer richting blauw, voldoen beide aan de PSA specs.

Weet niet in hoeverre PSA vloeistof sludge vormt met roze G12, is volgens mijn niet heel dramatisch wat je gedaan hebt, maar de kwaliteit van de koelvloeistof gaat gewoon achteruit bij mengen.
Bijzonder, bij de PSA dealer hier (Van Mossel) gaf de monteur gewoon aan dat ik een fles roze G12 kon kopen waar dan ook (bijv. Action) voor mijn C4 GP uit 2007. Toegegeven; bij de PSA was de fles meer rood dan roze, maar verder dan dat werkt het prima volgens mij :P

• ScreamGT
  • Laatst online: 17:01
Dank voor de reacties!

Voor zover hou ik het hier dan even bij. Over een maandje moet hij toch voor z'n apk en grote beurt, zal dat dan wel even als aandachtspunt meegeven :)

Bijzondere is dat er in de handleiding letterlijk dit wordt gezegd: gebruik de door de fabrikant voorgeschreven koelvloeistof. Ja en bedankt he :+ Zet er dan gewoon g12 of sp14 achter.

ASRock Z97 Extreme4 | Intel i5 4670K @3.8 | MSI GTX 1070

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FastFred
Notna schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:26:
[...]

Je kan zelfs water in je koelvloeistoftank gooien, maar koelvloeistof is schoner (gedemineraliseerd) dan kraanwater (en er zit anti-vries in) ;)
En koelvloeistof heeft een hoger kookpunt dan water. Als water gaat koken, krijg je bubbels en dus lucht in je koelsysteem, gegarandeerd recept voor lekke koppakkingen

Oh, en kalk in het kraanwater is niet tof voor je pomp en slangen etc.
Paulus07 schreef op zondag 21 april 2019 @ 21:41:
hmm zag net dat remlicht niet altijd goed aanging tijdens het remmen (3e remlicht wat ik zo snel koen zien in de spiegel) maar de overige 2 ook niet leek het.

Kan dat lampje zijn van 1 of zou de rest het dan wel gewoon moeten blijven doen? |:(
Wat voor Citroën heb je? Als ze het alle 3 niet doen dan is het meestal je remlichtschakelaar, maar dan zou je ook een cruise control storing moeten krijgen. Dus misschien lampje stuk, of probleem met bekabeling?

FastFred wijzigde deze reactie 29-04-2019 13:13 (43%)

• _JGC_
Notna schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:39:
[...]

Bijzonder, bij de PSA dealer hier (Van Mossel) gaf de monteur gewoon aan dat ik een fles roze G12 kon kopen waar dan ook (bijv. Action) voor mijn C4 GP uit 2007. Toegegeven; bij de PSA was de fles meer rood dan roze, maar verder dan dat werkt het prima volgens mij :P
Als de dealer zich al niet aan de voorgeschreven koelvloeistof houdt en ververst met wat anders ga je daar uiteraard geen afwijkende soort doorheen gooien.

Garages zijn vaak heel creatief met olie en koelvloeistof. Waarom PSA specifieke olie of KVS gebruiken als je goedkopere universele meuk in de bulktank hebt zitten?

• FastFred
Of het de PSA specifieke olie is weet ik niet, maar bij mijn Citro-dealer gaat er Shell Helix HX7C 5W40 in de auto, ik bestel 1-liter flesjes op internet en heb er altijd eentje bij me.

Van verschillende soorten olie en koelvloeistof mengen is nog nooit iemand beter geworden, voor nood kan het. Maar ik zou het nooit aanraden.

FastFred wijzigde deze reactie 29-04-2019 13:20 (30%)

• Paulus07
  • Niet online
FastFred schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:05:
[...]

Wat voor Citroën heb je? Als ze het alle 3 niet doen dan is het meestal je remlichtschakelaar, maar dan zou je ook een cruise control storing moeten krijgen. Dus misschien lampje stuk, of probleem met bekabeling?
Heb inmiddels de schakelaar vervangen en ze lijken het nu weer goed te doen :)

Was voor een 15 euro dus klaar met deze: https://www.winparts.nl/s...13-eps-facet/p441982.html

Was ook makkelijk te vervangen en draaide zo los boven het pedaal zonder veel moeite (wat bij sommige youtube video's wel zo was).

Dus ook weer gefixed :)

Nu nog keer kijken naar de parkeersensor die een fout geeft.

• FastFred
De parkeersensoren bij mij doen het ook af en toe niet. Die sensor vervangen heeft niet geholpen, gaat nu al weer een week of 2 goed, dus ben bang dat het in de bedrading zit...

Intussen ook een flink grote haas plat gereden, die vond mijn C4 zo mooi die wilde 'm van dichtbij zien, echter reed ik op dat moment 80km/h.

2 weken terug auto 3 dagen bij de schadehersteller gehad, 2 barsten in bumper gefixed en bumper deels gespoten, nieuwe kentekenplaat + houder, nieuwe grill en nieuwe motor beschermplaat. Factuurtje á € 900,- naar de verzekering. Auto is weer tip top, ik blij, haas iets minder

FastFred wijzigde deze reactie 29-04-2019 13:29 (56%)

• _JGC_
FastFred schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:18:
Of het de PSA specifieke olie is weet ik niet, maar bij mijn Citro-dealer gaat er Shell Helix HX7C 5W40 in de auto, ik bestel 1-liter flesjes op internet en heb er altijd eentje bij me.

Van verschillende soorten olie en koelvloeistof mengen is nog nooit iemand beter geworden, voor nood kan het. Maar ik zou het nooit aanraden.
Olie slaat vnml op het modernere spul. Jij rijdt blijkbaar iets ouders waarbij 5W40 geen probleem is. Gooi maar eens 5W30 longlife olie zonder PSA goedkeuring in zo'n nieuwe puretech motor. Kans is groot dat je distributieriem na verloop van tijd oplost en je oliesysteem verstopt raakt met rubberkorrels.

Bij mijn vorige 206 1.4HDI uit 2004 werd destijds "gewoon 10W40" voorgeschreven, maar wel specifiek groen/blauwe PSA koelvloeistof.

• FastFred
_JGC_ schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:28:
[...]

Jij rijdt blijkbaar iets ouders waarbij 5W40 geen probleem is.
2005 2-liter EW10J4 :Y *O*

En ja dat Puretech verhaal met die natte distri-riemen is mij bekend.

FastFred wijzigde deze reactie 29-04-2019 13:30 (14%)

• Erik2B
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:22
Ik heb al een tijdje last van het feit dat mijn cruise control het niet (goed) doet.

Als ik hem met de schakelaar aanzet hoor ik de "ping"dat hij aan staat. probeer ik hem dan in te schakelen doet hij het niet. na een tijdje doet hij het soms weer, maar dan heb ik weer dat hij ineens uitvalt zonder de pendalen aan te raken.

Iemand een idee waar ik het moet zoeken? gaat om een c3 uit 2003

• FastFred
@Erik2B krijg je een storingsmelding? Dan uit laten lezen, grote kans dat het de schakelaar onder rem of koppelingspedaal is. Ik weet niet wat voor cc knoppen er in een C3 zitten, maar bij mijn C4 heb ik momenteel 15 jaar aan vettigheid, stof, en meuk onder de knoppen zitten waardoor de cc geregeld in storing gaat.

• Erik2B
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:22
FastFred schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:33:
@Erik2B krijg je een storingsmelding? Dan uit laten lezen, grote kans dat het de schakelaar onder rem of koppelingspedaal is. Ik weet niet wat voor cc knoppen er in een C3 zitten, maar bij mijn C4 heb ik momenteel 15 jaar aan vettigheid, stof, en meuk onder de knoppen zitten waardoor de cc geregeld in storing gaat.
Nee, krijg geen fout melding dat is het rare ervan, de cc knoppen zitten in het stuur. deze zijn al eens een kleine 7 jaar geleden vervangen omdat ik toen ook die problemen had.maar het is eigenlijk altijd zo gebleven alleen nu wordt het constant.

ok er staat bijna 192000 KM op de teller dus wat ouderdoms kwaaltjes is niet gek.Heb al gekeken of ik ze op de sloop kon krijgen dan zou ik de knopjes vervangen maar zijn bijna niet te krijgen.

Zijn die schakelaars makkelijk te vervangen/verkrijgen? eventueel een plaatje waar ze zitten zou zitten dan kom ik al een eind :-)

• FastFred
Ze zitten aan de pedalen vast, kosten is tientjes werk en het vervangen is een eitje. Heb ik me laten vertellen want zelf nog nooit gedaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 15:23
Mijn C3 (2010, 1.4 VTi) staat bij de garage omdat hij een foutmelding gaf en tijdens het rijden begon te trillen, in hogere toerentallen trok dit weer weg.

Volgens de garage (was eerst een Citroën Dealer, nu niet meer), deed één cilinder het niet, ze hebben eerst geprobeerd of een bobine stuk was (door ze om te wisselen), maar dezelfde cilinder bleef het niet doen. Ook de bougie vervangen verhielp het niet. Later hebben ze een compressiemeting gedaan, en helaas heeft de cilinder veel te weinig/geen compressie. De kop zal er dus af moeten en dat zal wel een duur grapje gaan worden :'(

I see red pixels.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arunia
Gisteren de auto afgedropt bij de garage. Net gebeld.
Was inderdaad de koppeling. Heb gisteren gevraagd of ze de koppelingsplaten en kurkas op lekkage willen controleren, maar dat zouden ze sowieso gedaan hebben.
Daarnaast meteen APK waar een remslangetje gedaan moest worden.
Kosten totaal komen uit op 1060,22 euro.
Dus redelijk binnen de vooraf bekende marge, maar blijft gewoon dure grappen. Alhoewel aan de andere kant het per jaar een groot bedrag is. Mijn schoonvader zegt ook altijd dat je per jaar buiten benzine al een aantal duizend euro aan een auto kwijt bent. Dus op zich valt het dan wel mee. >_>
Morgen is hij klaar en volgende maand of de maand erop maar eens een beurt laten doen. Dan is alles weer geregeld voorlopig.

Alhoewel als mijn schoonvader van vakantie weer terug is, gaan we eens op een mooie dag naar de module van het raam kijken. Dan kunnen we er weer tegenaan. Parkeergarage zijn niet leuk op deze manier. :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arunia
Uiteindelijk bedrag is rond de 1300 euro gekomen. Schakelkabel oid was ook aan zijn eind. Moet zeggen dat het koppelen heel anders aan voelt als voorheen en überhaupt welke auto ik ook heb gereden. Maar dat hoort zo volgens meerdere mensen.
APK was op een remslangetje en wat lampjes na ook zonder problemen verlopen.
Remblokjes zijn aan vervanging toe. Weet niet welke, maar wellicht dat ik die daar laat doen of met mijn schoonvader eens de auto omhoog ga zetten om te kijken. Kon iig nog 10 a 15k mee.
Maar ligt er een beetje aan wat de kosten zijn eigenlijk.

• Leviathius
  • Laatst online: 16:50
Beste Citroën-eigenaren,

Ik zit sindskort te kijken naar een C4 uit 2011 met een 1.6VTI motor. Heb 2 potentiële kandidaten gevonden en vanmiddag in 1 van de 2 proefgereden en dat beviel eigenlijk wel goed. Erg nette afwerking, lekker stil in de auto (hebben nu een C3 uit 2002) en de auto zag er gewoon erg goed uit. Echter vraag ik mij wel een ding af waar ik op internet nog niet echt iets over heb kunnen vinden.

De kilometerstand is rond de 135.000km. Dat is niet echt weinig natuurlijk, maar ook niet verontrustend veel lijkt me. Wat ik mij afvraag is wat haalbaar is qua maximale kilometerstand bij de 1.6VTI blokken. We willen namelijk de auto toch wel 5 jaar rijden a 10 tot 15.000km per jaar. Dus dan zou na 5 jaar er ongeveer 200.000km op de teller staan. Zijn er hier mensen met ervaring met de 1.6VTI blokken en dan met name over de kilometerstand. Dat de VTI best wel wat olie lust ben ik bekend mee, maar de verhalen die je leest zijn wisselvallend en met name de Peugeot's hebben het olieverbruik probleem.

De andere C4 heeft ongeveer 85.000km op de klok staan, maar die hebben we nog niet in het echt kunnen zien of rijden en ook op de foto's zag die er toch nét iets minder netjes uit. Ook was de kleur rood van de eerste optie erg mooi en goedgekeurd door de bazin en de tweede optie heeft een zwarte lak. Verder zijn beide opties exact gelijk uitgevoerd qua motor en interieur, al heeft optie 1 wel parkeersensoren.

Zit dus in dubio met wat wijsheid is. Gaan voor de kleur, net uiterlijk, maar hogere kmstand. Of toch gaan voor verstandig en voor een lagere kmstand kiezen?

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
Ik rijd een 1.6VTI in een 207, waar je rekening mee moet houden:
- olie op tijd verversen (bij 20.000km ipv 30.000km, verder gewoon minstens 1x per jaar) en met juiste soort (0W30 ipv 5W30)
- Koppeling is vrij gammel bij de 207 1.6VTI, weet niet hoe dat bij die citroen is. Ik had bij 180K het druklager in stukken in de koppeling liggen, schakelen ging alleen nog met geweld.
- Temperatuursensor op thermostaathuis kan gaan lekken, koelwater kruipt dan in je ECU. Hiervoor is een modificatie beschikbaar, maar meestal wordt die pas vervangen als het thermostaathuis echt kapot is.

Ik heb nu 260.000km op de teller, ding rijdt prima. Lust wel veel olie, maar nog niet schrikbarend. Motorisch alleen 3 kapotte bobines gehad wat met LPG voor ellende zorgde, een koppeling bij 180.000km dankzij een beschadigde geleidebus en gesmolten kunststof (!) druklager, verder een thermostaathuis waarvan de thermostaat open bleef hangen waardoor ECU de airco niet meer in wilde schakelen en een koelvin die niks deed.
Heb deze auto gekocht bij 160.000km als 3e eigenaar. Eerste eigenaar was lease, vervolgens 3 jaar amper in gereden en niet onderhouden door een ouder stel en inmiddels rijd ik er alweer 4 jaar en 100.000km in.

Verder is lage kmstand leuk, maar deze motoren willen gewoon gewoon goed warmgereden worden. Je olie is op een koude dag na 20km pas net op temperatuur. Als jij gaat voor een lage kilometerstand en die is gehaald door allemaal korte ritjes van 10km, heb je kans op een olieboot met zeer waarschijnlijk vervuilde kleppen en vervuild inlaattraject.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arunia
Mijn druklager is net vervangen met 162k in een c4gp 2010 VTi.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
@Arunia Mag hopen dat ze ook de rest van de koppeling hebben vervangen, niet alleen het lager? Zoveel duurder is een koppelingsset en geleidebus niet, het is de arbeid die het duur maakt. Was zelf 600 excl BTW kwijt voor die hele operatie. Vond ik nog meevallen, was nml incl halve LPG installatie uitbouwen en weer inbouwen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arunia
@_JGC_ uiteraard. De rest is ook vervangen. Kwam uit op 1300 euro incl. Apk en nog wat kleine dingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online
Leviathius schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 23:55:
Ook was de kleur rood van de eerste optie erg mooi en goedgekeurd door de bazin en de tweede optie heeft een zwarte lak.
Ooit een zwarte auto gehad?
Die is namelijk altijd vies...

Als je graag wil dat je auto er netjes bij staat is dat erg lastig bij zwart. Zwart kan erg mooi zijn als het net gepoest is en verzorgd bij staat, maar je ziet er daadwerkelijk alles op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leviathius
  • Laatst online: 16:50
dude88 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:34:
[...]

Ooit een zwarte auto gehad?
Die is namelijk altijd vies...

Als je graag wil dat je auto er netjes bij staat is dat erg lastig bij zwart. Zwart kan erg mooi zijn als het net gepoest is en verzorgd bij staat, maar je ziet er daadwerkelijk alles op.
Zwart altijd vies? Bedoel je niet wit? Zwarte auto is inderdaad dat die langer vies blijven, omdat je het niet écht ziet. Maar ik snap je punt wel. Maar dan is iedere auto altijd vies :)

Morgen gaan we kijken bij de zwarte C4, dus ben benieuwd hoe die eruit ziet. De rode was in ieder geval erg chic.

YouTube: MotorcycleGeek

• dude88
  • Niet online
Leviathius schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:38:
[...]

Zwart altijd vies? Bedoel je niet wit? Zwarte auto is inderdaad dat die langer vies blijven, omdat je het niet écht ziet. Maar ik snap je punt wel. Maar dan is iedere auto altijd vies :)

Morgen gaan we kijken bij de zwarte C4, dus ben benieuwd hoe die eruit ziet. De rode was in ieder geval erg chic.
Zwart en wit hebben beide hetzelfde probleem.

Mocht je in de zomer een zwarte auto wassen na 1 dag zie je al direct al het stuifmeel erop liggen. Bij bijvoorbeeld een grijze ligt dat er uiteraard ook op, maar valt het niet zo op dus ziet er nog fris uit.

Ook bij zwart, elke beschadiging valt gewoon meer op dan bij een andere kleur.
Zoals ik al zei, zwart is bij veel auto's mooi, maar ik heb al genoeg mensen gesproken die een zwarte gehad hebben en aangeven dat ze het nooit meer doen ;)

Ik denk dat rood ook wel aardig makkelijk is. Vroeger werd dat roze na een paar jaar, maar met metallic en goede blanke lak is dat ook niet meer zo'n probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 17:43
Onlangs heb ik van mijn 2000 Berlingo met airco de kachelweerstand vervangen, aangezien de blower vast zat op maximale stand. Het vervangen heeft er voor gezorgd dat de verschillende standen weer werken.
Echter, nu lijkt de airco (handmatige airco, knop) niet meer te werken: Als ik de knop indruk hoor ik het relais (?) niet en de kachel wordt ook niet kouder dan zonder airco.
Is er een makkelijke manier om zelf na te gaan wat dit kan zijn? Of moet ik daarvoor toch langs de airco boer?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Teleluvr schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:51:
Onlangs heb ik van mijn 2000 Berlingo met airco de kachelweerstand vervangen, aangezien de blower vast zat op maximale stand. Het vervangen heeft er voor gezorgd dat de verschillende standen weer werken.
Echter, nu lijkt de airco (handmatige airco, knop) niet meer te werken: Als ik de knop indruk hoor ik het relais (?) niet en de kachel wordt ook niet kouder dan zonder airco.
Is er een makkelijke manier om zelf na te gaan wat dit kan zijn? Of moet ik daarvoor toch langs de airco boer?
Als je de magnetische koppeling niet hoort (note: je kan het ook visueel zien bij de waterpomp c.q distributieriem) dan kan dat 3 dingen betekenen:

1. Aansturing naar de koppeling werkt niet(kan je meten met een multimeter)
2. Koppeling zelf is stuk (zie 1)
3. Hij gaat niet aan omdat er niet genoeg koudemiddel in het systeem zit (hoe dat ook komt)

Ik zou naar een aircoboer gaan. Zelf goede ervaringen met aircoservice.nl (Noord-Holland nabij Alkmaar) die voor 35 euro een diagnose doen (welke komt te vervallen als zij de reparatie uitvoeren).

Alternatief is naar een Profile gaan oid, waar ze het systeem aan een computer zetten en onder druk zetten om te kijken voor lekkages. Maar in mijn geval was na 12 jaar (C4 GP uit 2007) de condensor gewoon rot. Koudemiddel was er allemaal uitgelopen daardoor. Opnieuw vullen had gewerkt voor een maand of wat en dan was je weer terug bij af geweest.

• dude88
  • Niet online
Notna schreef op zondag 2 juni 2019 @ 18:22:
[...]Koelvloeistof was er allemaal uitgelopen daardoor. Opnieuw vullen had gewerkt voor een maand of wat en dan was je weer terug bij af geweest.
Beetje mierenneuken, maar het is koudemiddel. Dat is gasvormig. (Er kan wel wat olie meekomen bij lekkage)
Koelvloeistof is om de motor te koelen, maar als dat leeg loopt zal de airco ook niet lang werken >:)
Pagina: 1 ... 37 38 39 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True