If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router
Toch wel bijzonder dat dat moet. Ik zag laatst die reclame van de ANWB erover dat ze nu ineens alles gaan meten en je gaan adviseren.Vraagje, ik heb nu een ANWB autoverzekering waarbij ik een OBD dongle moet installeren. Die aansluiting zit links onder het stuur achter een paneel. Als ik de dongel er in steek kan het paneel er niet meer voor.
Ik denk dat hier wel een los paneel voor te vinden is, weet iemand hier iets over?

[ Voor 69% gewijzigd door Willem30 op 13-11-2017 10:53 ]
Diezelfde vraag heb je op het Citroën-forum ook al gesteldGuillome schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 12:47:
Hallo mensen,
Ik heb sinds kort ook een prachtige Citroen C3 collection 2014 diesel. Met dat hoge raamPrachtig en rijdt heerlijk. En zuinig.
Vraagje, ik heb nu een ANWB autoverzekering waarbij ik een OBD dongle moet installeren. Die aansluiting zit links onder het stuur achter een paneel. Als ik de dongel er in steek kan het paneel er niet meer voor.
Ik denk dat hier wel een los paneel voor te vinden is, weet iemand hier iets over?
Zoals Henk daar al aangaf, verkoopt de ANWB ook verloopkabeltjes om dit probleem op te lossen.
Ik doe altijd inspuiten met glassex. Doekje met warm water er over, en drogen met microfiber doek. Blinkend schoon ....Paulus07 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:03:
Simpel vraagje. Wat is de beste manier om de voorruit aan de binnenkant schoon te maken? Had van die voorruit doekjes maar dat is niks. Dat blijft strepen geven en geen schoon raam.
kan ik er gewoon het beste glassex voor gebruiken bijvoorbeeld? Of wat gebruiken jullie?
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Vanmorgen was wel weer irritant, Kom je buiten alle ramen beslagen met condens aan de buitenkant. Dus even met een raamtrekker erover (incl de spiegels) zodat ik weer iets zie naar buiten toe
3 meter verder in de straat, poef weer de ramen vol condens aan de buitenkant. arggggggg
Spiegels en zijramen hebben helaas geen wisser. Ramen open en dicht werkt maar half bij mij. dan pakt die maar een paar kleine stukjes op de raam. maar dus niet welke ik vrij wil hebbenFastFred schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 09:40:
@Paulus07 ruitenwisser heen en weer? Was bij mij vanmorgen in 1x schoon op die manier. Raam passagierskant was ook beslagen, even een keer helemaal open en weer dicht: schoon.
Dus kan dan vanuit het raam niet op de spiegel kijken + de spiegel zelf is dan ook nog beslagen.....
Beetje zelfde als deze opel wat ik online tegenkwam: https://opel-forum.nl/for...n-beslaan-aan-buitenkant/
http://flipbooks.pdfanimate.com/books/plhs/#p=49
Ik hoopte eigenlijk op een ZX 16v, maar de enige ZX die ze verkopen is een 1.9 diesel...
Vanavond even open maken en meteen bestellen, want daar zit nog wel verschil in ivm plaatsing batterij (op printplaat of in de behuizing zelf).
Zitten prachtige auto's tussen, lage KM enzo. Maar de meeste zijn nul-serie modellen, geproduceerd voordat het model typegoedkeuring had. In principe mag je daarmee nooit de weg op. Zelfs gebruik van onderdelen is op z'n minst een grijs gebied.perpixel schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:50:
Ik denk dat jullie dit wel kunnen waarderen. Citroen heeft een veiling van oude/speciale modellen. Leuk om een keer doorheen te klikken:
http://flipbooks.pdfanimate.com/books/plhs/#p=49
Op de HTS autotechniek stonden ook vaak van die nul-serie wagens, keertje heeft iemand mooie velgen overgezet naar z'n eigen auto, daar heeft ie een boel gezeik mee gehad. De importeur moest de auto vernietigen aan het eind van de leenperiode, en zag de verkeerde velgen.
Als er een 'carte grise' bij zit is importeren en op kenteken zetten geen probleem.
Jammer dat ze geen Engelse variant maken, zal vast internationaal interesse naar zijn maar niet iedereen spreekt Frans. Ik zou bijvoorbeeld dolgraag die teksten die er bij staan lezen...
Die passen niet onder mijn C4 dus mogen weg voor weinig.
Atari portfolio Dos 2.11
Zit je op 4 of 3 gats velgen. Voor dit soort auto's is er weinig interesse meer in wormerbanden.Willem30 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 08:16:
Iemand nog winterbanden nodig voor een Saxo?
Die passen niet onder mijn C4 dus mogen weg voor weinig.
Ben 2.5 jaar terug mn bandjes van m'n 106 op 3 gats velgen aan een vent met een AX bij z'n landhuis in Frankrijk kwijt geraakt via marktplaats. Die toert er nu mee door de modder waarschijnlijk
Oei, en die koplamp units zijn duur!! Sterkte! Ik heb dat systeem ook op mijn C4, die units beginnen vanaf net geen 700 euro.Xanax959 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:49:
Toch leuk zo'n diagbox test dinges thuis. Nu kan ik zien dat de linker koplamp van mijn C5 wel omhoog en omlaag, maar niet naar links en rechts kan "kijken"
@GoldenSample Saxo's met 3-gats velgen? Volgens mij hebben Saxo's allemaal 4x108 velgen?
[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 16-12-2017 01:07 ]
Zou je best nog wel eens gelijk in kunnen hebben. Dacht dat het gelijk op ging met de 106, heb een phase 2 106 gehad die dus ook een steek met 3 gaten had.FastFred schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 01:04:
[...]
Oei, en die koplamp units zijn duur!! Sterkte! Ik heb dat systeem ook op mijn C4, die units beginnen vanaf net geen 700 euro.
@GoldenSample Saxo's met 3-gats velgen? Volgens mij hebben Saxo's allemaal 4x108 velgen?
Ik ga ze natuurlijk niet nieuw kopen, genoeg op de sloop. Ik hoop dat ik bij dat motortje kan komen en het ding weer aan de gang kan krijgen. 700 euro is inderdaad erg duur. Nu eerst de boel maar uit gezet.FastFred schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 01:04:
[...]
Oei, en die koplamp units zijn duur!! Sterkte! Ik heb dat systeem ook op mijn C4, die units beginnen vanaf net geen 700 euro.
Atari portfolio Dos 2.11
Alleen de xenon lampen hebben meedraaiende koplampen he... De rest heeft een extra lampje in de unit zitten.Xanax959 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:49:
Toch leuk zo'n diagbox test dinges thuis. Nu kan ik zien dat de linker koplamp van mijn C5 wel omhoog en omlaag, maar niet naar links en rechts kan "kijken"
BMW 535D
Geen idee, ik heb zélf in ieder geval XenonHarry schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 15:20:
[...]
Alleen de xenon lampen hebben meedraaiende koplampen he... De rest heeft een extra lampje in de unit zitten.
(met die coole mee draaiende lampen)
Atari portfolio Dos 2.11
Ik weet niet hoe dat bij de C5 zit maar bij de C4 xenon units zijn die motortjes niet los te vervangen.Xanax959 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 10:49:
[...]
Ik ga ze natuurlijk niet nieuw kopen, genoeg op de sloop. Ik hoop dat ik bij dat motortje kan komen en het ding weer aan de gang kan krijgen. 700 euro is inderdaad erg duur. Nu eerst de boel maar uit gezet.
FastFred schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 01:04:
[...]
De Saxo is is ook geleverd met 3-steek, volgens mij is dit 3 x 98. Dit betreft dan wel het fase 1 model (voor 2000?).GoldenSample schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 01:48:
[...]
Zou je best nog wel eens gelijk in kunnen hebben. Dacht dat het gelijk op ging met de 106, heb een phase 2 106 gehad die dus ook een steek met 3 gaten had.
4 gaats.GoldenSample schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 01:01:
[...]
Zit je op 4 of 3 gats velgen. Voor dit soort auto's is er weinig interesse meer in wormerbanden.
Ben 2.5 jaar terug mn bandjes van m'n 106 op 3 gats velgen aan een vent met een AX bij z'n landhuis in Frankrijk kwijt geraakt via marktplaats. Die toert er nu mee door de modder waarschijnlijk
Heb het ook op marktplaats staan voor weinig maar tsjonge wat een ellende met zeurpieten en afhakers op het laatste moment

Waar zijn ze op te halen?Willem30 schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:19:
[...]
4 gaats.
Heb het ook op marktplaats staan voor weinig maar tsjonge wat een ellende met zeurpieten en afhakers op het laatste moment... Nog ff en de banden breng ik liever naar de vuilstort.
Ik woon in de buurt van Amersfoort. Exacte gegevens kunnen via PB.
Is er iemand die mijn kan vertellen waar de brandstoffilter van een Citroën C2 zich bevind?
Thanks!
Jij vult olie bij via de peilstokArunia schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:24:
Note to self, olie bijvullen en maatstok weer naar beneden!
@Stanmy Is een beetje afhankelijk van het model. Bij de meesten is het filter 1 geheel met de brandstofpomp in de tank en deze is dus niet te vervangen (tenzij je de pomp ook vervangt).
Bij sommige modellen zit ie voor het rechterachterwiel in de toevoerleiding.
[ Voor 39% gewijzigd door FastFred op 04-01-2018 10:30 ]
Maar heb altijd geleerd om die iets naar boven te halen en dan via de dop waar je uiteraard bij moet vullen dan olie bij te vullen en daarna weer terug. Geen idee waarom, maar dat zit er in mijn hoofd en heb ik mijn schoonvader vaak zien doen.
Maar dat dus vergeten weer terug te doen.
Is dat een antwoord of ben je aan het raden?FastFred schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:22:
@Stanmy Is een beetje afhankelijk van het model. Bij de meesten is het filter 1 geheel met de brandstofpomp in de tank en deze is dus niet te vervangen (tenzij je de pomp ook vervangt).
Bij sommige modellen zit ie voor het rechterachterwiel in de toevoerleiding.
Op een willekeurige auto onderdelen website zie je al snel dat het filter extern zit bij een benzine uitvoering.
Een diesel is weer anders.
Om er zeker van te zijn heb je bouwjaar een (motor)uitvoering nodig.
Ik snap hem wel, wat men vaak doet is eerst even peilen voordat je bijvult. Als je de stok dan niet helemaal terug plaatst kan je snel opnieuw peilen zonder de stok opnieuw te hoeven schoonmaken.Arunia schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:34:
@FastFred Nee.
Maar heb altijd geleerd om die iets naar boven te halen en dan via de dop waar je uiteraard bij moet vullen dan olie bij te vullen en daarna weer terug. Geen idee waarom, maar dat zit er in mijn hoofd en heb ik mijn schoonvader vaak zien doen.
Maar dat dus vergeten weer terug te doen.
Voor het bijvullen zelf hoeft de stok niet omhoog. Als je hem toch omhoog laat staan probeer hem dan zover uit te trekken dat je het niet kan missen
Nee, Google, maar er zijn meerdere opties. Bij sommige C2's zit er alleen een lifetime filter in de tank die dus niet te vervangen is. En bij sommigen zit ie voor het rechterachterwiel. Dat zal dus wel het verschil zijn tussen benzine en diesel uitvoeringen.dude88 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:30:
[...]
Is dat een antwoord of ben je aan het raden?
Ook zonder airco blijft hij toch lauw. Wat ik kan vinden komt het uit op de mengmotor. De vraag is dan wat dat kost bij de garage (het dashboard moet er helemaal af namelijk). Het onderdeel zelf is 80 euro.
Wat ik lees is het het tandwiel. Hier hebben ze een modificatieset voor welke over het oude tandwiel gaat. Kosten 10 euro. Dat zou ook nog een oplossing kunnen zijn.
[ Voor 20% gewijzigd door Arunia op 12-01-2018 10:15 ]
Als ik namelijk stop en uitstap, is de motor zeker warm (er is olie overheen gegaan, dus die ruik je dan nog wel). (zo'n lekkere warme lucht, qua geur en gevoel)
Heb overigens mijn hand ook op de motorkap gehad. Die is dan ook goed warm.
Als ik het mankement lees en hou tegen de mensen met dezelfde mankementen, dan kom ik uit op dat onderdeel, maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet.
Zou dan dat uit elkaar moeten halen om bij die module te komen en te kijken of die idd problemen geeft ofwel, gebroken tandjes.
Ga daar binnenkort maar eens wat mee doen. Voor nu eerst de kamer van mijn dochtertje onder handen nemen.
Ik zoek een garage met voldoende kennis van de 2.0 HDI motoren van PSA om mijn vertrouwde Berlingo in onderhoud te doen.
Nog even zitten dubben, maar de Laguna (uit 2007) gaat er uit, en de C5 (2011, met 90.000) op de teller komt er in. Vooral de automaat is een vooruitgang.
HENG HENG
Verder is het inderdaad een top auto!
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=8514
@ Spacecowboy ik zou zeggen "bezint eer gij begint"
Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024
116 pagina's ook, dat topic op c5clubd-super schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 22:42:
https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/startpagina
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=8514
@ Spacecowboy ik zou zeggen "bezint eer gij begint"

Nederlands is makkelijker als je denkt
Toen ik mijn C5 ging inruilen was er eigenlijk geen enkele Citroën dealer die er zijn vingers aan wilden branden (ben er langs 12 gegaan). Ik zou nooit meer voor een 1.6 thp gaan in ieder geval.
Veel verschillende smaakjes zijn er. Eens kijken welke ik ga halen voor de C4 berline. Jullie nog tips/ervaring mbt merk?
[ Voor 6% gewijzigd door Paulus07 op 07-02-2018 08:52 ]
De kleppendekselmodificatie is geïnstalleerd, en er is een nieuwe distributieketting geplaatst. Daarnaast het reguliere onderhoud gedaan wat bij de grote beurt hoort, en zijn er wat zaken onderhavig aan slijtage vervangen (remblokken e.d.).robin84 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:45:
@Spacecowboy wel gecontroleerd of het onderhoud aan kleppen en distributie ketting al is uitgevoerd? Kan anders een dure grap worden.
Verder is het inderdaad een top auto!
Ik heb 'm nu een week, en tot nu toe is het echt een fantastische auto. De automaat is geweldig, en de hydropneumatische ophanging is echt een genot. Ook de motor is erg prettig. Meer dan voldoende koppel, en behoorlijk soepel.
Schaamteloze crosspost uit het "show je auto topic":

[ Voor 23% gewijzigd door Spacecowboy op 10-02-2018 19:38 ]
HENG HENG
Sinds november vorig jaar eigenaar van een DS3 1.6 So Chique! Ook gekeken naar golfjes en polo’s, maar dit was buiten mijn budget. Wat je krijgt als je 9k voor een polo betaald is om te huilen. Kale troep.
De 1.6THP overwogen, maar al gauw met een grote boog omheen gelopen (rennen). Ook een kennis gesproken, dat je die auto überhaupt nog rond ziet rijden

1e eigenaar, bj 2010 en 66k op de teller:

Nu een paar maandjes later 70k op de klok! Heb vorige week de V-snaar moeten vervangen, hier was een stukje uit waardoor deze een geluid maakte.
Enfin; nieuwe radio via Citroen is 400 euro (
Nou wilde ik toch altijd al gaan voor een Yatour oplossing. AUX 2 is wel aanwezig op de achterkant van mijn R4 (VDO/Siemens versie met MP 3 en BT functionaliteit), maar deze staat niet aan in de ECU zelf. De garage vraag er 60 euro voor om het te doen en ik kan niemand vinden die een Lexia interface heeft. Die kabels zijn iets van 110 euro (excl. software), maar via AliE is die kabel iets van 25 euro (met heel veel goede reviews), dus die ga ik maar eens proberen en kijken wat het kan doen.
Mocht het niet werken kan ik altijd nog naar de garage gaan, maar je bent een goedkope Hollander of je bent het niet
Zal zodra het binnen is even de ervaringen delen

Mag ik zeggen dat ik er helemaal klaar mee ben? Deels deze keer wellicht mijn eigen schuld.
De verwarming en A/C doet het al een paar weken minder. Dachten aan de mengmotor.
Echter na goed zoeken kwam ik erop dat het het koelwater kon zijn, maar meende dat ik dat pas had gecontroleerd.
Echter gisteren na het vertrekken van het werk en op de snelweg, kreeg ik meteen een STOP! Motor raakt oververhit.
Toen wist ik eigenlijk wel zeker dat dat het moest zijn.
Motor af laten koelen en langzaam naar een benzinestation. Dit was geluk bij een ongeluk ook bij een garage in Moordrecht.
Daar ging er maar liefst 4 liter koelvloeistof in! Ofwel, koelvloeistof was aardig leeg.
Dus, als je A/C het niet goed doet ofwel niet warm/heet wordt. Check je koelvloeistof.
Hij is juni naar de keuring geweest en een beurt. Lijkt me dat daar iets niet goed gaat, maar water zit er ook niet bij de olie, dus de koppakking zou nog goed moeten zijn.
Nu had ik enige tijd geleden al tegen mezelf gezegd dat deze auto niet opgereden gaat worden.
Mijn vrouw zei het ook al meteen. Dus waarschijnlijk dit jaar toch maar naar wat anders op zoek.
Vind het een mooie auto en verder rijdt hij heerlijk, maar ben er nu wel klaar mee.
Deels ook door mezelf waarschijnlijk, maar het houdt ergens op.
Ander ding is meer een FFUUU. Kwamen uiteindelijk in Amsterdam, zie een tram over het hoofd, maar die duwt natuurlijk stug door. Zet de auto in zijn achteruit en rij vol op een leswagen.
Even wachten tot de tram voorbij is, klein stukje vooruit en even kijken of we ergens konden gaan staan.
Werd op mijn ruit geklopt, dit ook aangegeven tegen de beste man.
Gelukkig was hij zeer schappelijk. We hadden beide niet echt zichtbare schade (wees hem op een scheur, maar hij gaf aan dat hij wel zo eerlijk was om te zeggen dat het een trekhaak was. Hoop dat de jongedame achter het stuur niet al te erg geschrokken is.), dus uiteindelijk door kunnen rijden.
Kan het ook een waterpomp zijn of een lekker leiding ergens? Klopt dat je koelvloeistof van invloed is op je warmteArunia schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 08:47:
Zo, daar is ie dan weer.
Mag ik zeggen dat ik er helemaal klaar mee ben? Deels deze keer wellicht mijn eigen schuld.
De verwarming en A/C doet het al een paar weken minder. Dachten aan de mengmotor.
Echter na goed zoeken kwam ik erop dat het het koelwater kon zijn, maar meende dat ik dat pas had gecontroleerd.
Echter gisteren na het vertrekken van het werk en op de snelweg, kreeg ik meteen een STOP! Motor raakt oververhit.
Motor af laten koelen en langzaam naar een benzinestation. Dit was geluk bij een ongeluk ook bij een garage in Moordrecht.
Daar ging er maar liefst 4 liter koelvloeistof in! Ofwel, koelvloeistof was aardig leeg.
Dus, als je A/C het niet goed doet ofwel niet warm/heet wordt. Check je koelvloeistof.
Hij is juni naar de keuring geweest en een beurt. Lijkt me dat daar iets niet goed gaat, maar water zit er ook niet bij de olie, dus de koppakking zou nog goed moeten zijn.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Hier 'verdampt' de koelvloeistof ook in rap tempo met mijn C4 GP. Er zit helaas geen melding op het dashboard, dus nu loop ik gewoon iedere maand het even na en heb ik een fles in de achterbak zitten voor noodgevallen.Arunia schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 08:47:
Zo, daar is ie dan weer.
Nu had ik enige tijd geleden al tegen mezelf gezegd dat deze auto niet opgereden gaat worden.
Mijn vrouw zei het ook al meteen. Dus waarschijnlijk dit jaar toch maar naar wat anders op zoek.
Vind het een mooie auto en verder rijdt hij heerlijk, maar ben er nu wel klaar mee.
Deels ook door mezelf waarschijnlijk, maar het houdt ergens op.
Ander ding is meer een FFUUU. Kwamen uiteindelijk in Amsterdam, zie een tram over het hoofd, maar die duwt natuurlijk stug door. Zet de auto in zijn achteruit en rij vol op een leswagen.
Even wachten tot de tram voorbij is, klein stukje vooruit en even kijken of we ergens konden gaan staan.
Werd op mijn ruit geklopt, dit ook aangegeven tegen de beste man.
Gelukkig was hij zeer schappelijk. We hadden beide niet echt zichtbare schade (wees hem op een scheur, maar hij gaf aan dat hij wel zo eerlijk was om te zeggen dat het een trekhaak was. Hoop dat de jongedame achter het stuur niet al te erg geschrokken is.), dus uiteindelijk door kunnen rijden.
Ik heb zo een MyCitroën card, dus het word 'gratis' aangevuld door de garage als ik in de buurt ben, maar het ligt dus niet aan jou en/of aan jouw specifieke auto
Achteraf gezien was het iets waarvan ik dacht, ja dat had het kunnen zijn. Had al iets gevonden op internet, maar nog geen tijd gehad om het te controleren. Was dus erger dan verwacht.
@Notna "Goed" om te horen. Dan hoeft het niet perse aan deze auto te liggen. Besluit staat overigens wel vast dat hij er waarschijnlijk dit jaar na iets sparen toch uit gaat.
Eerst de kras op de zijkant maar eens oplossen.
Heb ondertussen wel een kan olie, kan ruitenwisservloeistof en dus straks ook koelvloeistof in de auto liggen.
Die wijzer oid is echt een giga gemis, simpelweg omdat ik het dan weken geleden al had kunnen zien aan de temperatuur van de motor.
[ Voor 8% gewijzigd door Arunia op 16-02-2018 09:23 ]
Toffe bak!Spacecowboy schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:51:
[...]
De kleppendekselmodificatie is geïnstalleerd, en er is een nieuwe distributieketting geplaatst. Daarnaast het reguliere onderhoud gedaan wat bij de grote beurt hoort, en zijn er wat zaken onderhavig aan slijtage vervangen (remblokken e.d.).
Ik heb 'm nu een week, en tot nu toe is het echt een fantastische auto. De automaat is geweldig, en de hydropneumatische ophanging is echt een genot. Ook de motor is erg prettig. Meer dan voldoende koppel, en behoorlijk soepel.
Schaamteloze crosspost uit het "show je auto topic":
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Paar dingetjes omtrent de 1.6THP, het is een probleem ding: het kan voorkomen dat hij een slok olie lust, daar is een niet originele modificatie voor, zie hiervoor het C5 subforum op Citroën-forum.nl.
Tweede dingetje: de 1.6THP kan niet tegen 'het nieuwe rijden'. Ik lees de laatste tijd steeds meer verhalen van mensen die er juist sportief mee rijden en minder problemen hebben als de mensen die er als een opoe mee rijden.
Verder geldt het zelfde als met iedere andere auto: niet gaan trappen als de motor nog koud is, wacht op z'n minst tot de koelvloeistof op bedrijfstemperatuur is, het liefst wacht je tot de olie warm begint te worden. Specifiek voor turbomotoren: na een stevig stukje rijden, laat de auto even een seconde of 30 stationair draaien, dan heeft de turbo kans van afkoelen.
Dat vind ik zo'n onzin. Ja de theorie klopt, maar in de praktijk komt dat nooit voor.FastFred schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:25:
[...]Specifiek voor turbomotoren: na een stevig stukje rijden, laat de auto even een seconde of 30 stationair draaien, dan heeft de turbo kans van afkoelen.
Ja, als je met 200 de afrit neemt en vol in de remmen en de motor vervolgens uit zet. Het probleem is dan dat de turbo nog draait en de smering weg valt.
Als je gewoon even de auto achteruit in een vak zet dan is de turbo al lang zijn hoge snelheid kwijt.
Goed het is een 1.6 VTi geworden, dus daar hoef je helemaal niet over na te denken.
Ben ik sowieso niet van het nieuwe rijden, al moet ik zeggen dat de automaat wel vrij vlot opschakelt. Hier de wijk uit zit ie al in z'n 4 of 5. Ik rijd 'm wel altijd netjes warm. Dat is gewoon het behoud van je auto.FastFred schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:25:
[...]
Toffe bak!
Paar dingetjes omtrent de 1.6THP, het is een probleem ding: het kan voorkomen dat hij een slok olie lust, daar is een niet originele modificatie voor, zie hiervoor het C5 subforum op Citroën-forum.nl.
Tweede dingetje: de 1.6THP kan niet tegen 'het nieuwe rijden'. Ik lees de laatste tijd steeds meer verhalen van mensen die er juist sportief mee rijden en minder problemen hebben als de mensen die er als een opoe mee rijden.
Verder geldt het zelfde als met iedere andere auto: niet gaan trappen als de motor nog koud is, wacht op z'n minst tot de koelvloeistof op bedrijfstemperatuur is, het liefst wacht je tot de olie warm begint te worden. Specifiek voor turbomotoren: na een stevig stukje rijden, laat de auto even een seconde of 30 stationair draaien, dan heeft de turbo kans van afkoelen.
Iemand ervaring met het chippen van de 1.6THP, of is dat iets waar je verre van moet blijven (sowieso geen powerbox, maar echte chiptuning). Bij bullpower beloven ze tot 185pk. http://www.bullpower.nl/t...-%3E-/c5-1.6-thp-155.html
HENG HENG
En doe asjeblieft geen powerbox. Als je het doet, geef er dan ook goed geld aan uit zodat het professioneel gedaan wordt. Dus ook uitdraai powerbank enz.
Het goede nieuws is: alles wordt keurig herkend. Nadeel: de software werkt alleen op XP/W7 x86 en laat ik dat nou net niet hebben. Moest dus eerst een VM maken en alles installeren voor ik aan de gang kon.
Nadeel 2; de software is écht compleet niet intuïtief, waardoor ik er net pas achter kom waar de optie staat

Wat betreft de THP: De ketting is al gewisseld. Gewoon onderhoud netjes doe, en netjes meer rijden (goed warm rijden etc). Powerboxen/Piggybaggen ga ik sowieso niet doen.ScreamGT schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:01:
Je hebt het risico al genomen om een 1.6THP te kopen, dan kan je net zo goed het risico nemen om hem te laten chillen
En doe asjeblieft geen powerbox. Als je het doet, geef er dan ook goed geld aan uit zodat het professioneel gedaan wordt. Dus ook uitdraai powerbank enz.
Ik ga er eens rustig over nadenken.
HENG HENG
Zoals te verwachten is het input niveau laag (je moet de bron en de speakers van de auto goed hard zetten), maar dat is niet erg. Meteen achtergekomen dat ik geen Yatour kan aansluiten aangezien de poort al in gebruik is voor de handsfree set.. Scheelt weer geld
On a different note, de kachelslang is waarschijnlijk niet goed waardoor er damp uit komt ofwel koelwater. Morgen maar eens een dealer bellen omdat er een speciale klem op zit.
Wordt met de dag "beter".
Ik heb wel het eea gezien aan dB instellingen, maar kan mij even niet zo herinneren of ik die optie er ook tussen heb zien staan.Arunia schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:47:
@Notna kun je ook op die manier de standaard volume bij inschakelen van de auto aanpassen? Die van de usb is bij mij een beetje hard.
On a different note, de kachelslang is waarschijnlijk niet goed waardoor er damp uit komt ofwel koelwater. Morgen maar eens een dealer bellen omdat er een speciale klem op zit.
Wordt met de dag "beter".
Vandaag een afspraak gemaakt voor aankomende maandag. Ben benieuwd wat het geintje me nu weer gaat kosten. Maar ja, moet maar. Binnenkort als het wat warmer is, met mijn schoonvader even de deur uit elkaar halen en kijken of we de schakelaar van het raam kunnen fixen. Is dat voorlopig ook weer prima.
Eind van het jaar of begin volgend jaar houdt het Citroën verhaal voor ons iig op.
Is het een slang die het interieur in gaat?
Ruik je in de auto geen zoete geur?
Ik zou ook even met name aan de passagierskant voelen of het tapijt en vloer niet nat zijn.
De handsfree van de Yatour bevalt anders super hoorNotna schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:30:
Zoals te verwachten is het input niveau laag (je moet de bron en de speakers van de auto goed hard zetten), maar dat is niet erg. Meteen achtergekomen dat ik geen Yatour kan aansluiten aangezien de poort al in gebruik is voor de handsfree set.. Scheelt weer geld
Yatour YTM06-RD4, met bluetooth uitbreiding en die op zijn beurt weer uitgebreid met een bedrade afstandsbediening, die een mooi plekje op het dashboard gekregen heeft. Kabels allemaal uit het zicht en het hele Yatour gebeuren met dubbelzijdig tape in het dashboard kastje geplakt
[ Voor 14% gewijzigd door FastFred op 20-02-2018 10:59 ]
De slang gaat van de motor naar de radiator als ik het goed heb begrepen. Binnen ruik je geen zoete geur.
Tapijt is gort droog beide kanten. Dat gisteren idd bekeken en gevoeld.
Nah ja goed. Ons besluit staat iig helemaal vast.
Olieverbruik inclusief dat dingetje van het citroen forum is nog steeds te hoog. Zou iets met de kleppen of zuigers kunnen zijn, want hij ruikt wel degelijk naar olie als de motor draait.
Raam knoppen bestuurders kant werken slecht. Raam gaat open met de ene en open met de andere. Dicht heel slecht.
Schades zijn mijn eigen schuld, maar tikt wel mee. Met de vorige auto's wellicht totaal 1 schade gereden, met deze al ruim ingehaald.
En dan nu dit.
Dit is iig geen maandagochtend model, eerder een vrijdagmiddag nog even na de borrel afgemaakt model.
Als je ziet dat bijvoorbeeld Notna volgens mij heel weinig problemen heeft, dan is dit echt een afgeraffeld model. Kan er eigenlijk alleen maar om lachen.
Sparen en vervangen. Ben bang dat je met 7 jaar oud 140k op de teller er ook bij inruil weinig voor gaat krijgen.
En als hij rijdt, rijdt en zit hij gewoon erg goed, daar heb ik absoluut niet over te klagen.
In je andere bericht had je het over een kachelslang.Arunia schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:00:
@dude88 Wat ik begrepen heb zat er hooguit 1 druppel, welke niet voelde en rook/proefde als koelvloeistof. Dan zou het alleen de damp zijn welke met druk eruit geperst wordt.
De slang gaat van de motor naar de radiator als ik het goed heb begrepen. Binnen ruik je geen zoete geur.
Tapijt is gort droog beide kanten. Dat gisteren idd bekeken en gevoeld.
Maar ik begrijp nu een slang van je motor naar de koelradiateur? Dat lijkt me eenvoudiger vervangen.
Als je de slang naar de kabelradiateur moet vervangen, daar kunnen ze soms nog al eens lastig bij.
Goed het kan ook nog een haarscheurtje zijn op het materiaal van de radiateur zelf.
Wat voor auto was het ook alweer?
Ik geloof graag dat het goed werkt, maar aangezien ik dus al een handsfree set heb in de auto is het imo kapitaalvernietiging. Ik rij misschien 7k KM per jaar, dus zo nodig is het ook weer nietFastFred schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:56:
[...]
De handsfree van de Yatour bevalt anders super hoor![]()
Yatour YTM06-RD4, met bluetooth uitbreiding en die op zijn beurt weer uitgebreid met een bedrade afstandsbediening, die een mooi plekje op het dashboard gekregen heeft. Kabels allemaal uit het zicht en het hele Yatour gebeuren met dubbelzijdig tape in het dashboard kastje geplakt
Het is een C4 GP uit 2010 met VTi motor als ik het goed heb.
Ik moet het allemaal hebben van horen zeggen zeg maar. Hij had het er iig over dat er 2 slangen van het motorblok gingen naar de koelradiateur en dat hij niet zo kon zien welke van de twee het waren.
De indicator van de waterpomp was ook uitgestoken, maar dat kan omdat hij redelijk leeg was qua koelvloeistof. Dus die is ingedrukt, maar kan de garage ook nog naar kijken.
Bij de garage kunnen ze het koelsysteem onder druk zetten, dan kunnen ze een lek vaak ook snel vinden als het blok koud is, scheelt ook wat handen brandenArunia schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:15:
@dude88 Dat was wat ik hoorde en daarna de uitleg erbij. Mijn kennis is iig niet erg groot, maar als ik hem over 2 weken breng, dan hoop ik dat de motor warm is en dat ze het meteen gaan bekijken. Scheelt voor iedereen een hoop zoekwerk op dat moment.
Het is een C4 GP uit 2010 met VTi motor als ik het goed heb.
Ik moet het allemaal hebben van horen zeggen zeg maar. Hij had het er iig over dat er 2 slangen van het motorblok gingen naar de koelradiateur en dat hij niet zo kon zien welke van de twee het waren.
De indicator van de waterpomp was ook uitgestoken, maar dat kan omdat hij redelijk leeg was qua koelvloeistof. Dus die is ingedrukt, maar kan de garage ook nog naar kijken.
Als ze het goed doen en de boel vervangen hebben zetten ze er weer druk op. Dan laat je dat even een tijdje staan, die zie je of de druk terugloopt na een tijdje. Zo niet probleem opgelost.
Had ik ook hoor, een Parrot mki9200, wat een kloteding was datNotna schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:12:
[...]
Ik geloof graag dat het goed werkt, maar aangezien ik dus al een handsfree set heb in de auto is het imo kapitaalvernietiging. Ik rij misschien 7k KM per jaar, dus zo nodig is het ook weer niet![]()

De Yatour werkt gewoon als een verlenging van je mobiel, druk de knop in en de Google Assistant van mijn telefoon doet alles wat ik wil, Whatsapp openen (als telefoon in houder zit) en daarna weer terug naar navigatie, weerbericht op bestemming vertellen, navigatie starten (helaas wel alleen met Google Maps, terwijl ik vooral Sygic gebruik), mensen bellen etc.
[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 20-02-2018 11:24 ]
We gaan het zien. Heb wel al gevraagd of ze me een indicatie kunnen geven waar ik ze niet perse aan hou, maar het gaat me er meer om dat ik ongeveer weet wat het me gaat kosten.
Zolang het in die hoek zit komt het wel goed.Arunia schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:28:
@dude88 Dat is inderdaad zo. Heb ze wel aangegeven wat we gezien hebben en dat de afdekkap onder de motor er al af is (scheelt weer vier boutjes.).
We gaan het zien. Heb wel al gevraagd of ze me een indicatie kunnen geven waar ik ze niet perse aan hou, maar het gaat me er meer om dat ik ongeveer weet wat het me gaat kosten.
Beter een slang of radiateur dan een koppakking of kachelradiateur.
Met 140k op de teller is het geen ramp om de radiateur eens te vervangen.
Thanks voor het meedenken!
Dit ia de fabriek-af handsfree van Citroën zelf. Ik gok dus van VDO of Blaupunkt uiteindelijk (C4 GP uit 2007). En die werkt primaFastFred schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:21:
[...]
Had ik ook hoor, een Parrot mki9200, wat een kloteding was dat"Wie wilt u bellen?" - Thomas - "Bedoelt u Henk?"
![]()
![]()
De Yatour werkt gewoon als een verlenging van je mobiel, druk de knop in en de Google Assistant van mijn telefoon doet alles wat ik wil, Whatsapp openen (als telefoon in houder zit) en daarna weer terug naar navigatie, weerbericht op bestemming vertellen, navigatie starten (helaas wel alleen met Google Maps, terwijl ik vooral Sygic gebruik), mensen bellen etc.

Zegt ze ook doodleuk: "Ja, ik had hem gister uitgezet omdat ik dacht dat de motor een raar geluidje maakte."

De enige keer in de bijna 12 jaar dat we samen zijn dat zij iets 'technisch' wel wist en ik niet.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Dat was iig het gedeelte omtrent het verlies van koelvloeistof.
Omdat de file vanochtend niet op schoot richting het werk heb ik mijn door de modder en pekel vieze C4 even door de wasstraat gereden. Nu blinkt het weer.
Ik ben zaterdag van Purmerend naar Rhenen geeden met de C4 GP. bij thuiskomst eens gekeken naar de koelvloeistof; er kwam nog net geen stof uitArunia schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:13:
Auto vanochtend naar de garage gebracht. Werd net gebeld. Waterhuis moest vervangen worden. Totale kosten: 450 euro. Nahja, kan er ook nog bij.

Meteen de fles die ik op voorraad had erin gegooid (1 L rode vloeistof van de Action) en die verdween er compleet in, maar was nog steeds niet genoeg om boven het MIN streepje te komen

Gelukkig hoef ik niet met de auto weg, vandaag of morgen dus even wat flessen koelvloeistof scoren weer.
Ik weet nou nog steeds niet of het gewoon weglekt over verdampt. Ik heb het wel eens aan de garage gevraagd ( Citroën/Peugeot dealer) en die gaf aan dat het met mijn weinige gebruik en deze auto niet zo gek is dat het met regelmaat bijgevuld moet worden. Heb er zelf geen idee van
Ter referentie; Ik moet er toch wel 2 liter ingooien elke 3 tot 6 maanden. Ik rij wellicht 8000 km per jaar en dat is aan de hoge kant
Je zou een eind kunnen rijden met de wagen zodat hij goed warm is en dan stoppen, motorkap open. Komt er stoom uit, dan is er iig iets aan de hand. Dat was bij mij uiteindelijk het probleem.
Als je er onder duikt en het komt bij één van die slangen van de motor naar je radiateur vandaan, dan kan het dat zijn of het waterhuis. Dat laatste is iig mijn probleem geweest.
Al gechecked; 0.0 rook of iets anders. Ik heb het ook dagelijks gecontroleerd of ik iets onder de auto zie weglekken maar ook dat zie ik niet.Arunia schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:16:
@Notna Lijkt me toch ook niet echt juist.
Je zou een eind kunnen rijden met de wagen zodat hij goed warm is en dan stoppen, motorkap open. Komt er stoom uit, dan is er iig iets aan de hand. Dat was bij mij uiteindelijk het probleem.
Als je er onder duikt en het komt bij één van die slangen van de motor naar je radiateur vandaan, dan kan het dat zijn of het waterhuis. Dat laatste is iig mijn probleem geweest.
Bij de volgende beurt eens vragen of ze het systeem onder druk kunnen zetten om te kijken of het toch niet lekt. Maar voor nu is het niet echt heel erg zolang ik het in de gaten houd
Arunia schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:13:
Auto vanochtend naar de garage gebracht. Werd net gebeld. Waterhuis moest vervangen worden. Totale kosten: 450 euro. Nahja, kan er ook nog bij.

Het lijkt met mijn auto nu mee te vallen. Ik denk dat ik het nu wel gehad heb, alles wat stuk kon gaan is al stuk geweest. Heb alleen de laatste tijd dat de motor begint te hikken als je teveel gas geeft als de motor nog koud is.
Al sinds september vorig jaar niet meer iets stuk gehad
Andere garage zoeken. Ik heb in bijna 3 jaar nog nooit koelvloeistof hoeven bijvullen. Het is niet de bedoeling dat je iedere 4000km 2 liter koelvloeistof bij moet vullen.Notna schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:44:
Ik weet nou nog steeds niet of het gewoon weglekt over verdampt. Ik heb het wel eens aan de garage gevraagd ( Citroën/Peugeot dealer) en die gaf aan dat het met mijn weinige gebruik en deze auto niet zo gek is dat het met regelmaat bijgevuld moet worden. Heb er zelf geen idee van
Ter referentie; Ik moet er toch wel 2 liter ingooien elke 3 tot 6 maanden. Ik rij wellicht 8000 km per jaar en dat is aan de hoge kant.
[ Voor 38% gewijzigd door FastFred op 05-03-2018 15:14 ]
ik zie vooralsnog het probleem niet echt. Auto rijdt prima, alleen moet ik dus 2 keer per jaar de koelvloeistof bijvullen. Rond November komt de grote beurt en APK weer langs; dan vraag ik wel of ze dat ook willen onderzoekenFastFred schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:11:
[...]
![]()
Het lijkt met mijn auto nu mee te vallen. Ik denk dat ik het nu wel gehad heb, alles wat stuk kon gaan is al stuk geweest. Heb alleen de laatste tijd dat de motor begint te hikken als je teveel gas geeft als de motor nog koud is.
Al sinds september vorig jaar niet meer iets stuk gehadBinnenkort maar 's bellen, moet weer voor een onderhoudsbeurt.
[...]
Andere garage zoeken. Ik heb in bijna 3 jaar nog nooit koelvloeistof hoeven bijvullen. Het is niet de bedoeling dat je iedere 4000km 2 liter koelvloeistof bij moet vullen.

Als je niets weg ziet lekken dan "verstook" je het misschien? Lekke koppakking wellicht?Notna schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:24:
[...]
ik zie vooralsnog het probleem niet echt. Auto rijdt prima, alleen moet ik dus 2 keer per jaar de koelvloeistof bijvullen. Rond November komt de grote beurt en APK weer langs; dan vraag ik wel of ze dat ook willen onderzoeken
Ik zou er in ieder toch snel even naar laten kijken, want normaal gesproken raakt men zelden koelvloeistof kwijt als er niet iets aan de hand is.
Testing, one, two ...
Het lijkt erop dat er olie in te recht is gekomen.. Bekend probleem blijkbaar bij deze motor had de garage het over.
Flink balen dus!! Maar ja, dan de vraag.. Is repareren het nog waard? Distributie riem moet ook vervangen worden. Auto is dus uit 2007 en heeft 185k km gelopen.. AL met al ~2500 euro had die beste man het over..
Iemand ervaring mee? Loop ik, als ik het het laat vervangen weer een groot risico dat binnen no-time de turbo weer kapot gaat? Of valt dat mee?
Turbo repareren is op zich niet zo moeilijk en duur, alles hangt van de (eventuele} schade af .
Turbo Hoet levert ze voor 700 euro.
Ik zou sowieso meerdere offertes aanvragen en een duidelijk reparatie plan.
Het is namelijk erg verstandig om de motor goed te reinigen van olie vervuiling!!!
Denk hierbij aan reinigen carterpan en aanzuigbuis oliepomp en niet te vergeten het filtertje in de onderste banjobout van de turbo olieleiding...( ik zelf laat dat filtertje altijd verwijderen}
Distributieriem met waterpomp vervangen is volgens Citroën opgave 4 uurtjes werk.
[ Voor 4% gewijzigd door d-super op 06-03-2018 21:42 ]
Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024
Dag werk dacht de man voor alles bij elkaar inderdaad. Inc olie vervangen en schoonmaken.
Diagnose: versleten accu. Door ANWB nieuwe accu laten plaatsen en het probleem was verholpen.
On a different note, ze hebben de waterbak vervangen bij de Picasso en alles is weer goed (totale kosten 446 euro). Ze hadden er alleen per ongeluk 1l olie in de motor gedaan zonder eerst te vragen. Of dit een probleem was. Eh nee. Bij binnenkomst echter stond er even 17,50 op de rekening. Die gaan we niet betalen. Ik heb zelf een kan a 5l in de achterbak staan. Wat wilt ie dan betalen. Niks met voorgaande mededeling. Beetje zonde. Jullie maken de fout, niet ik. Neem het als leergeld.
Ze hebben het verder zonder morren weggestreept.
Daarnaast verwacht ik dat de kosten voor die Liter voor hen een stuk lager ligt dan voor mij. Bedoel een kan van 5l is ook onder de 30 euro en dan heb je nog het goede spul ook.
Olie is het zwarte goud voor garages.Arunia schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:40:
@ProudElm
On a different note, ze hebben de waterbak vervangen bij de Picasso en alles is weer goed (totale kosten 446 euro). Ze hadden er alleen per ongeluk 1l olie in de motor gedaan zonder eerst te vragen. Of dit een probleem was. Eh nee. Bij binnenkomst echter stond er even 17,50 op de rekening. Die gaan we niet betalen. Ik heb zelf een kan a 5l in de achterbak staan. Wat wilt ie dan betalen. Niks met voorgaande mededeling. Beetje zonde. Jullie maken de fout, niet ik. Neem het als leergeld.
Ze hebben het verder zonder morren weggestreept.
Daarnaast verwacht ik dat de kosten voor die Liter voor hen een stuk lager ligt dan voor mij. Bedoel een kan van 5l is ook onder de 30 euro en dan heb je nog het goede spul ook.

Betekent niet dat elke garage je oplicht oid, maar meer dat ik me goed behandel voel en er een goed gevoel aan heb.