Het grote Citroën topic

Pagina: 1 ... 34 ... 50 Laatste
Acties:
  • 253.570 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:46
De '11 C4 die wij 2 maanden geleden hebben aangeschaft gaf vorige week de melding dat het oliepeil aangevuld diende te worden.

Bij aflevering is de olie uiteraard vervangen en sindsdien hebben we er tussen de 3 en 4K km's mee gereden. Volgens de dealer is het met ons type motor (1.6 VTI) redelijk normaal dat je na die afstand een liter olie bij moet vullen. Ik ben er nogal verbaasd over.

Elke 2 maanden een liter olie erbij verschilt behoorlijk van het verbruik van onze oude '99 Clio waarbij ik -voordat hij olie begon te lekken- hooguit 2x per jaar een half litertje bij hoefde te vullen.

Is dit olieverbuik echt normaal, of moet ik toch even aan de bel trekken?

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:18
@Malfunctions

Tja, ik heb ook een VTI volgens mij en de dealer gaf aan dat je geluk kunt hebben of niet met deze motor. Beter dan de vorige waar gruis in de versnellingsbak voor kwam.

Maar let wel, hij begint vrij snel te piepen. Dus 1 liter verbruik en dan al bij moeten vullen. Je hoeft nog niet gillend weg te rennen. Nadeel is wel, als je een eind naar Zuid Frankrijk rijdt, is een tankje olie wel fijn om te hebben om daar weer bij te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:42
Hmm, dat maakt dan dus wel veel uit op de oudere motoren. Ik heb de oude 1.6 en die zit na 12K km nog steeds op de max. Verbruikt dus helemaal geen olie zover, en toch wel wat zware ritjes gehad van de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
Wat ik overigens ook wel bijzonder vond is dat je bij het afdraaien van de oliedop rechtstreeks de motor (zuigers en stangen etc..) inkijkt. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, maar bij de vorige auto zat er nog iets van een plateautje tussen ofzo, maar kon ik het binnenwerk iig niet zien.

Ik weet dat dat spul in feite gewoon in een bak met olie staat, maar dat je de olie er nu ook zeg maar gewoon inkiepert vind ik wel apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Dat viel me inderdaad ook op. Aan de andere kant gooi je het via dat plaatje anders ook gewoon op de onderdelen. Dus daar zit hem weinig verschil in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat je daar ziet zijn gewoon de klepstoters die direct onder het kleppendeksel zitten, is vrij normaal dat die zichtbaar zijn wanneer je de oliedop losdraait.

🖥️ | 🚗

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Als je de zuigers ziet (met name de bovenkant) dat moet je je wel serieus gaan afvragen wat je heb open gemaakt en of je daar wel olie moet ingooien >:)

Het is wel zo dat je bij sommige motoren een spatplaat erboven het zitten, dan zie je wat minder mechanische motor onderdelen dan nu.

• Malfunctions
@dude88 Uit mijn woordkeus blijkt mijn intieme kennis van de verschillende onderdelen van een motorblok.. ;)

Maar bedankt voor het bevestigen dat je niet bij alle auto's direct op de klepstoters kijkt als je de oliedop eraf draait. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:53
Ik rij een vijfdeurs C4 uit 2007.
Sinds vorige week hoor ik een geluid in de auto die ik niet eerder heb gehoord. Bij remmen en gasgeven hoor ik het geklots van vloeistof onder of achter de bijrijdersstoel. Is dit geluid de benzine in de benzinetank?
Ik dacht dat de tank meer naar achteren zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:57

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Willem30 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:33:
Ik rij een vijfdeurs C4 uit 2007.
Sinds vorige week hoor ik een geluid in de auto die ik niet eerder heb gehoord. Bij remmen en gasgeven hoor ik het geklots van vloeistof onder of achter de bijrijdersstoel. Is dit geluid de benzine in de benzinetank?
Ik dacht dat de tank meer naar achteren zat.
Is het niet in de deur toevallig? Ik heb een C4 GP uit 2007 en als het goed geregend heeft, hoor ik ook klotsen in de deur bij het gas geven en remmen (beide kanten). Als je de deuren dan open doet komt er een golf water uit lopen

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:47
Malfunctions schreef op maandag 11 september 2017 @ 10:42:
De '11 C4 die wij 2 maanden geleden hebben aangeschaft gaf vorige week de melding dat het oliepeil aangevuld diende te worden.

Bij aflevering is de olie uiteraard vervangen en sindsdien hebben we er tussen de 3 en 4K km's mee gereden. Volgens de dealer is het met ons type motor (1.6 VTI) redelijk normaal dat je na die afstand een liter olie bij moet vullen. Ik ben er nogal verbaasd over.

Elke 2 maanden een liter olie erbij verschilt behoorlijk van het verbruik van onze oude '99 Clio waarbij ik -voordat hij olie begon te lekken- hooguit 2x per jaar een half litertje bij hoefde te vullen.

Is dit olieverbuik echt normaal, of moet ik toch even aan de bel trekken?
VTI lust wel een slok olie, moet je net pech mee hebben. Ik vind 1 op 4000 best veel, maar bij Audi/VAG kijken ze ook niet op van 1 op 1000 (want Duitse degelijkheid enzo).

Mijn 2-liter benzine C4 uit 2005 staat er ook om bekend om een aardige slok olie te lusten, maar hij verdoet maar 1 op 28.000. Vorige week op vakantie geweest in de Harz, veel toeren maken, motor moest hard werken in berg/heuvelachtig gebied: 1 op 3000.

Heb je een C4 van de eerste generatie of de tweede? Welke motor heb je: zie hier:

En kijk ook hier even. Meest voorkomend is dat er veel oliedampen uit het kleppendeksel de inlaat ingezogen worden, dit gaat dat grotendeels tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
@FastFred ik heb een C4 van de 2e generatie met een 1.6 VTI..

Bedankt voor de Citroën forum link, maar ik betwijfel dat ik handig genoeg ben om zoiets zelf te installeren. Maar ik hou het verbruik even in de gaten. Als ik over 4K km weer een liter moet bijvullen ga ik toch even terug naar de dealer. In dat geval zou ik 6-5x per jaar een liter olie moeten bijvullen. Lijkt me niet helemaal ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Er zit een prima handleiding bij om het te installeren, stelt geen drol voor. Wat ik van heb horen zeggen is het slangetje d'r af, plug erin, slangetje er weer op.

Je kunt terug gaan naar de dealer, maar ik denk dat je 'producteigenschap' als antwoord terug krijgt. Iedere moderne auto verdoet olie, een verbruik van 1 op 4000 is niks om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Notna schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:35:
[...]

Is het niet in de deur toevallig? Ik heb een C4 GP uit 2007 en als het goed geregend heeft, hoor ik ook klotsen in de deur bij het gas geven en remmen (beide kanten). Als je de deuren dan open doet komt er een golf water uit lopen
De rechterdeur heb ik al ruim een week niet geopend. Ik zal het vanavond eens openen. :P

Als dat zo is, zou ik niet blij worden. Waar water komt kan ook roest ontstaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Zo'n 1.6VTI lust wel wat. Ik heb hetzelfde blok in m'n 207SW zitten, die is nu 14.000 verder sinds de laatste beurt, heb al 3,5 liter bijgevuld.
Als de melding "controleer oliepeil" komt mag er zo ongeveer een liter in.

Is overigens wel beter geworden met 0W30 olie ipv 5W40 of 5W30. Je merkt dat hoe langer de olie in het blok zit hoe meer ie gaat zuipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Willem30 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:50:
[...]

De rechterdeur heb ik al ruim een week niet geopend. Ik zal het vanavond eens openen. :P

Als dat zo is, zou ik niet blij worden. Waar water komt kan ook roest ontstaan....
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/217463/P15/

Schijnt een C4 ding te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
_JGC_ schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:50:
Zo'n 1.6VTI lust wel wat. Ik heb hetzelfde blok in m'n 207SW zitten, die is nu 14.000 verder sinds de laatste beurt, heb al 3,5 liter bijgevuld.
Als de melding "controleer oliepeil" komt mag er zo ongeveer een liter in.
Als het bij mij bijna zover is begint ie bij het starten ook met 'controleer motoroliepeil'. Maar die komt niet altijd, meestal rij ik door tot de melding wel altijd verschijnt, dan ga ik peilen. Dan staat het peil meestal ergens net boven de helft tussen min en max. Doe ik er een kwart liter bij en peil ik de volgende dag nog een keer, dan staat ie netjes op max. En dat dus iedere 7000km zo'n beetje. Zo kom ik dus bij die 1 liter op 28.000km.

Bij mij gaat er overigens altijd HX7C 5W40 volsyntheet in van Shell, heb ook standaard een 1 liter busje achterin staan van dat zelfde spul.

Zoals gezegd op vakantie gaat het gebruik altijd omhoog, ik rij eigenlijk vrijwel nooit snelweg, dagelijks woon-werkverkeer is 13km enkele reis. Dus de motor is wat lui. 2 jaar geleden naar de Italiaanse Alpen ging er over 3000km ook een liter olie bij op. En afgelopen week naar de Duitse Harz geweest ook bijna een halve liter op 1400km. Dan moet de motor flink aan de bak namelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door FastFred op 19-09-2017 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ook maar even daar een post geplaatst, want mijn c4GP lust ook wel een slokje. Gok op 1L per 1600km ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
FastFred schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:15:
[...]

Als het bij mij bijna zover is begint ie bij het starten ook met 'controleer motoroliepeil'. Maar die komt niet altijd, meestal rij ik door tot de melding wel altijd verschijnt, dan ga ik peilen. Dan staat het peil meestal ergens net boven de helft tussen min en max. Doe ik er een kwart liter bij en peil ik de volgende dag nog een keer, dan staat ie netjes op max. En dat dus iedere 7000km zo'n beetje. Zo kom ik dus bij die 1 liter op 28.000km.

Bij mij gaat er overigens altijd HX7C 5W40 volsyntheet in van Shell, heb ook standaard een 1 liter busje achterin staan van dat zelfde spul.

Zoals gezegd op vakantie gaat het gebruik altijd omhoog, ik rij eigenlijk vrijwel nooit snelweg, dagelijks woon-werkverkeer is 13km enkele reis. Dus de motor is wat lui. 2 jaar geleden naar de Italiaanse Alpen ging er over 3000km ook een liter olie bij op. En afgelopen week naar de Duitse Harz geweest ook bijna een halve liter op 1400km. Dan moet de motor flink aan de bak namelijk.
Als ik hier met kwart liter bijvul blijft ie zeuren. Halve liter is ie de volgende dag stil, maar zeurt ie 1500km later alweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
en welke olie gebruiken jullie dan? Zelf heb ik altijd die olie van de action :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik zorg altijd dat ik bijvul met dezelfde olie die er bij de onderhoudsbeurt ook in gaat. Shell Helix HX7C 5W40 dus.
_JGC_ schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:35:
[...]

Als ik hier met kwart liter bijvul blijft ie zeuren. Halve liter is ie de volgende dag stil, maar zeurt ie 1500km later alweer.
Andere auto, andere motor.

[ Voor 54% gewijzigd door FastFred op 19-09-2017 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Die van mij total quartz nog iets 5W30. Ofwel ranja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
Het klopte helemaal. :9
Er kwam inderdaad water uit de deur. Geen geklots meer.

• Notna

Notna

Where are you?®

Willem30 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:30:
[...]

Het klopte helemaal. :9
Er kwam inderdaad water uit de deur. Geen geklots meer.
Ik heb ook die oplossing uit dat forum toegepast. Scheelt toch weer :)

• Paulus07
  • Niet online
Ik heb bij mijn c4 berline dat als ik de bestuurders deur open dat er dan water uitloopt/drupt. Nog geen geklots verder gehoord dus dat lijkt nog goed te gaan :)

Wel ander vraagje voor C4 Berline eigenaren: Als het regent of wat kouder is buiten zit er redelijk snel condens op de voorruit. Dan zet ik de airco aan en gaat het wel snel weg. Maar hebben hier meer mensen last van dat ze bij een regenbui of winter etc vaker de airco even moet aangooien tijdens het rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat krijg je als je met water in je auto rondrijdt...

Signatures zijn voor boomers.

• Malfunctions
Paulus07 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:44:
en welke olie gebruiken jullie dan? Zelf heb ik altijd die olie van de action :)
5W30 C2 met Citroën specificatie. Merk geen idee, kost €11 bij de brezan.

Het is voor mij een relatief nieuwe auto, dus ik blijf er wel netjes de "goede" olie in gieten. In mijn vorige oude Clio ging ook gewoon olie van de action. Daar maakte het toch niet uit.

[ Voor 0% gewijzigd door Malfunctions op 20-09-2017 11:58 . Reden: interpunctiefoutje ]

• Malfunctions
Shift gemist bij het typen.. O-) :+

• Willem30
Paulus07 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:38:
Ik heb bij mijn c4 berline dat als ik de bestuurders deur open dat er dan water uitloopt/drupt. Nog geen geklots verder gehoord dus dat lijkt nog goed te gaan :)

Wel ander vraagje voor C4 Berline eigenaren: Als het regent of wat kouder is buiten zit er redelijk snel condens op de voorruit. Dan zet ik de airco aan en gaat het wel snel weg. Maar hebben hier meer mensen last van dat ze bij een regenbui of winter etc vaker de airco even moet aangooien tijdens het rijden?
Ik gebruik airco liefst zo min mogelijk maar hier heb ik ook last van. Zeker als ik de airco dan weer uit zet dan is het zo weer terug. Daarbij zet ik de temperatuur altijd al laag of op LO en dat helpt dan ook niet.

• dude88
  • Niet online
Paulus07 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:38:

Zet je de blower dan ook op de voorruit?
Wellicht ook de blower een standje hoger, dat moet vaak voldoende zijn om een beslagen voorruit te voorkomen.

• Paulus07
  • Niet online
dude88 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:45:
[...]

Zet je de blower dan ook op de voorruit?
Wellicht ook de blower een standje hoger, dat moet vaak voldoende zijn om een beslagen voorruit te voorkomen.
Heb die dan inderdaad op de voorruit staan. Heb eigenlijk alleen altijd die aanstaan en dan in combi met de blower voor de voeten. In de zomer lekker koel en in de winter warm :)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dan rij je veel korte stukjes waardoor je auto nooit goed opwarmt en opdroogt, of heb je lekkage waardoor je ergens water in het interieur hebt staan. Vloer van de kofferbak al gecontroleerd? Matten onder de stoelen?

🖥️ | 🚗

• Paulus07
  • Niet online
MadMarky schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:15:
Dan rij je veel korte stukjes waardoor je auto nooit goed opwarmt en opdroogt, of heb je lekkage waardoor je ergens water in het interieur hebt staan. Vloer van de kofferbak al gecontroleerd? Matten onder de stoelen?
Alles binnen is droog verder. Rij dagelijks ritjes van 30 minuten richting werk. Enige waar wat vocht zit is bij het raam/deur/stofje/rubber (lastig uitleggen in woorden :P) daar zit dan wat condens tussen.

• dude88
  • Niet online
Paulus07 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:11:
[...]

Heb die dan inderdaad op de voorruit staan. Heb eigenlijk alleen altijd die aanstaan en dan in combi met de blower voor de voeten. In de zomer lekker koel en in de winter warm :)
Dan kan je even proberen hem juist van de voeten af te halen en alleen naar de voorruit te zetten.
Vaak gaat er dan aanzienlijk meer lucht naar de voorruit.

Gewoon even spelen met de instellingen, dan weet je na een tijdje wel wat er in elke situatie nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Nog een vraagje; Als ik mijn C4 parkeer, uitstap en wegloop zonder op de afstandsbediening van de centrale deurvergrendeling te drukken, gaat de deurvergrendeling na een tijdje er toch automatisch op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Willem30 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 06:58:
Nog een vraagje; Als ik mijn C4 parkeer, uitstap en wegloop zonder op de afstandsbediening van de centrale deurvergrendeling te drukken, gaat de deurvergrendeling na een tijdje er toch automatisch op?
Ik weet wel dat als de auto geparkeerd staat, en ik de deur ontgrendel en dan niet de deur binnen 30 seconden open doe, de auto zich weer vergrendeld.

Ik weet niet of dit ook zo werkt als je net gereden hebt en de auto niet vergrendeld. Lijkt mij niet dat dit het geval is. Anders moet je wel heel vlug zijn met spullen uitladen etc en ik denk niet dat het werkt op basis van RFID.

Maar het lijkt mij dat je dit kan testen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Notna schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 08:10:
[...]

Ik weet wel dat als de auto geparkeerd staat, en ik de deur ontgrendel en dan niet de deur binnen 30 seconden open doe, de auto zich weer vergrendeld.

Ik weet niet of dit ook zo werkt als je net gereden hebt en de auto niet vergrendeld. Lijkt mij niet dat dit het geval is. Anders moet je wel heel vlug zijn met spullen uitladen etc en ik denk niet dat het werkt op basis van RFID.

Maar het lijkt mij dat je dit kan testen, toch?
Het zit zo; vanochtend ga ik thuis weg met de auto naar mijn werk. Afstandsbediening werkte.
Bij mijn werk stap ik uit en de afstandsbediening doet helemaal niks. :/
Nu staat mijn auto wel in een afgesloten parkeergarage maar toch even mijn vraag.
Via Google kan ik geen antwoord vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Willem30 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 08:32:
[...]

Het zit zo; vanochtend ga ik thuis weg met de auto naar mijn werk. Afstandsbediening werkte.
Nu staat mijn auto wel in een afgesloten parkeergarage maar toch even mijn vraag.
Nee hoor. Je auto sluit niet uit zichzelf.

Alleen, zoals hierboven al gemeld, als je je auto 'unlockt' - dus vanuit een gesloten toestand - en je opent geen deuren/portieren, zal hij uit zichzelf na 30-60 seconden weer uit zichzelf op slot gaan.

Heeft de C4 geen sleutel waarmee je de deuren op slot kunt zetten?

[ Voor 4% gewijzigd door Smultie op 22-09-2017 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Welke C4 hebben we het hier over? Welke generatie? Mijn Coupe uit 2005 gaat in ieder geval niet automatisch op slot na het parkeren, moet altijd zelf doen.

De eerste generatie C4 (2004-2010/1011) heeft bij mijn weten gewoon een regulier deurslot om de auto handmatig op slot te draaien. De mijn in ieder geval wel.

[ Voor 36% gewijzigd door FastFred op 22-09-2017 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
Mijn 2e generatie C4 gaat voor zover ik weet ook niet automatisch op slot.

Hij heeft idd wel de functie dat hij na ontgrendelen zonder de deuren te openen weer vanzelf op slot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Willem30 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 08:32:
[...]

Gewoon op slot doen met de sleutel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Smultie schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 09:18:
[...]

Nee hoor. Je auto sluit niet uit zichzelf.

Alleen, zoals hierboven al gemeld, als je je auto 'unlockt' - dus vanuit een gesloten toestand - en je opent geen deuren/portieren, zal hij uit zichzelf na 30-60 seconden weer uit zichzelf op slot gaan.

Heeft de C4 geen sleutel waarmee je de deuren op slot kunt zetten?
Okee :/

De C4 heeft wel een sleutel en aan de bestuurderskant een sleutelgat maar die gebruik ik nooit en waarschijnlijk moet het gesmeerd worden want vanochtend werkte het niet. :X

Ik rij een C4 Berline uit 2007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik heb ook ooit eens de batterij leeg gehad en toen dus ook met het sleutelgat op slot moeten doen, dat ging niet heel soepel, gebruik 'm inderdaad nooit.

Nog een leuk ding, ik kwam er vorige week bij toeval achter (na 2 jaar) dat die kar van mij verwarmde buitenspiegels heeft. Alleen de verwarming aan passagierszijde doet het niet :9

Moet eens zien wat daar aan de hand is, spiegel klapt wel gewoon in als ik de auto op slot doe en verstelling werkt ook gewoon, dus vermoed een kabeltje los in de spiegel, of het element stuk.

Nieuwe spiegel, elektrisch inklapbaar en verwarmd € 80,- Alleen het spiegelkapje overzetten.

[ Voor 33% gewijzigd door FastFred op 22-09-2017 11:45 ]

• Arunia
Heb net op het Citroën forum dat onderdeeltje besteld tegen het hoge verbruik van olie. Zal binnenkort binnen komen. Maar eens kijken of het gaat werken. Ben benieuwd. En voor de prijs van een goede kan olie kun je ook niet zonder zitten.

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 22:56
Ik ben gelukkig niet de enigste die last heeft van een hoog olieverbruik zo te lezen. Sinds een tijdje heb ik ook een VTi 1.4 en na +- 2000km gereden te hebben staat het olieniveau op de helft tussen min en max. Ik kwam van een TU5JP4 blok welke nauwelijks tot geen olie gebruikte, dus dit is wel even wennen :-(.

Nu hoort er volgens het boekje olie in die voldoet aan ACEA C2 en A3/B4 specificatie. Ik heb nog Eurol 5W30 olie staan die voldoet aan C2 en A5/B5, maar dus niet aan A3/B4. Iemand hier die toevallig weet of ik dit er wel gewoon in kan gooien? Ik heb al wat op internet gezocht, maar kan niet het exacte verschil vinden tussen deze twee specificaties.

• FastFred
Ik heb er nog steeds geen last van met EW10J4 (2-liter 136pk). Terwijl hij er wel om bekend staat om olie te zuipen. Alleen onder veel zware belasting lust ie olie, maar met het dagelijkse woon-werk verkeer verdoet ie amper wat.

@sven5010 No idea, als nood zal het vast geen kwaad kunnen, maar ik weet niet wat het verschil is tussen die verschillende specs en wat het gevolg is op lange termijn, if any.

Zelf bestel ik op internet een 1-liter flesje van de olie (Shell Helix HX7C 5W40 in mijn geval) die er bij de laatste onderhoudsbeurt (Citroën dealer) in gaat en die heb ik standaard achterin liggen.

[ Voor 45% gewijzigd door FastFred op 27-09-2017 22:41 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

FastFred schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:31:

Nieuwe spiegel, elektrisch inklapbaar en verwarmd € 80,- Alleen het spiegelkapje overzetten.
Waar heb je die zo goedkoop gevonden? Ik ben al een tijdje opzoek naar een bestuurderkantspiegel voor mijn C4 Coupe 2005 omdat er zo'n grappenmaker tegenaan getrapt heeft. Wat ik kon vinden was het allemaal in grondverf zonder kleur en dat begon een stuk hoger dan die 80€ en ik heb 'm niet eens elektrisch inklapbaar nodig.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Willem30
FastFred schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:31:
Ik heb ook ooit eens de batterij leeg gehad en toen dus ook met het sleutelgat op slot moeten doen, dat ging niet heel soepel, gebruik 'm inderdaad nooit.
Nieuwe batterij erin gedaan en het probleem was opgelost. Het deurslot heb ik gesmeerd maar dat wil nog niet echt open en dicht. Misschien vastgeroest of zo.

• FastFred
True schreef op woensdag 27 september 2017 @ 22:48:
[...]

Waar heb je die zo goedkoop gevonden? Ik ben al een tijdje opzoek naar een bestuurderkantspiegel voor mijn C4 Coupe 2005 omdat er zo'n grappenmaker tegenaan getrapt heeft. Wat ik kon vinden was het allemaal in grondverf zonder kleur en dat begon een stuk hoger dan die 80€ en ik heb 'm niet eens elektrisch inklapbaar nodig.
Winparts ;) Ja, dan heb je ze inderdaad wel in grondverf, maar als je eigen kapje nog intact is kun je die gewoon overzetten. Anders moet je 'm even laten spuiten in de juiste kleur.
Willem30 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 07:49:
[...]

Nieuwe batterij erin gedaan en het probleem was opgelost. Het deurslot heb ik gesmeerd maar dat wil nog niet echt open en dicht. Misschien vastgeroest of zo.
WD40 in het sleutelgat spuiten is niet het slot smeren. Deurpaneel open maken, evt. gehele slotmechanisme uitnemen, en de bewegende delen inspuiten met iets van naaimachine olie

[ Voor 26% gewijzigd door FastFred op 28-09-2017 08:20 ]

• Notna

Notna

Where are you?®

Ik ben aan het kijken of ik de radio van mijn C4 GP uit 2007 kan vervangen met iets after market. Er zit nu een RD4 R2M-00 in van Siemens/VDO met MP3 en handsfree BT functie in. Ik kan geen vervangende unit krijgen die niet debiel duur is en het vervangen van het binnenwerk om de CD speler weer aan de praat te krijgen vind ik ook niet zo heel spannend, temeer ook omdat ik (als ik toch bezig ben) er dan op vooruit wil gaan.

Eigenlijk zoek ik een radio met:

1. Behoud van de boordcomputer functionaliteiten
2. Behoud van de stuurknoppen
3. BT Handfree functie
4. USB ingang

Is dit uberhaubt mogelijk, of is er een combinatie van bovenstaande mogelijk? Het inbouwen van de radio lijkt mij niet zo moeilijk, maar ik heb geen idee wat er wel of niet compatible is met de auto zelf.

Edit:

Als ik Winpart moet geloven, is dit compatibel?

https://www.winparts.nl/i...ng/autoradio-s/c1010.html

Edit 2:

Zou zoiets werken (met de nodige conversie kits)?

https://www.winparts.nl/i...sb-bluetooth/p619447.html

[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 28-09-2017 09:34 ]

• Willem30
FastFred schreef op donderdag 28 september 2017 @ 08:19:
WD40 in het sleutelgat spuiten is niet het slot smeren. Deurpaneel open maken, evt. gehele slotmechanisme uitnemen, en de bewegende delen inspuiten met iets van naaimachine olie
Dat snap ik ook wel. :P Als ik tijd heb zal ik dat eens uitvoeren.

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Zijn er mensen die ervaring hebben met het Chiptunen van een C3? Heeft dat veel impact?

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• FastFred
Wat voor C3? Welke generatie?

Heeft alleen echt zin bij een turbo motor, bij atmosferische motoren win je amper iets.

[ Voor 61% gewijzigd door FastFred op 30-09-2017 15:19 ]

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Gaat om een diesel 1.6 e-HDi. bijvoorbeeld deze: https://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/c3/36487602

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Voor zover ik weet is de 90pk e-HDi vrijwel identiek aan de 110pk versie, enkel softwarematig wat geknepen ivm CO2 uitstoot. Die upgrade is simpel. Verwacht dat de motor boven de 2000/2500 toeren beter doortrekt.
Wat er verder nog betrouwbaar uit te halen is weet ik zo niet.

edit:
Wat een bizar lage kilometerstand trouwens, <40K voor een 5 jaar oude diesel. Als dat allemaal van korte ritjes is geweest zou ik hem niet hoeven, dat is vragen om problemen :X

[ Voor 38% gewijzigd door MadMarky op 02-10-2017 14:10 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met Yatour BT module in combinatie met de RNEG MyWay navigatie (o.a. DS3 t/m 2012): Ik zit er aan te denken deze in te bouwen om een nette manier te hebben van BT streaming, maar ik wil graag de handsfree functionaliteit van de auto zelf behouden. Weet iemand of dit een beetje samen werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-09 07:56
MadMarky schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 14:05:
Voor zover ik weet is de 90pk e-HDi vrijwel identiek aan de 110pk versie, enkel softwarematig wat geknepen ivm CO2 uitstoot. Die upgrade is simpel. Verwacht dat de motor boven de 2000/2500 toeren beter doortrekt.
Wat er verder nog betrouwbaar uit te halen is weet ik zo niet.
Motor is gelijk, bak en koppeling van de 110pk zijn wel zwaarder, en de 110pk versie heeft zwaardere remmen. Dus met chiptunen is de rest van de auto niet berekend op het hogere vermogen.

Verder ben ik meerdere mensen tegen gekomen die na het chiptunen problemen kregen met dichtslippende roetfilters. Daarom? bypassen veel tuners het filter, maar dat wordt binnenkort een APK afkeur. Filter bypassen geeft sowieso flink wat extra vermogen.

Persoonlijk vind ik de 90pk versie echt prima voor een auto van nog geen 1100kg. Vaak zat in een 110pk versie gereden in een C4 en DS5, en dat zijn ook geen sportieve motoren, ze trekken vanaf zo'n 1700 toeren, maar doortrekken heeft geen zin. Als je bv 100 rijd en plank gas geeft, boeit het in acceleratie niet echt of je in de 4 of 5 zit.

110pk heeft altijd een 6 bak in de DS3/C3, en dat is wel heel fijn, scheelt enorm in verbruik en herrie op de snelweg. Puur daarom had ik heel graag een 110pk DS3 gehad, maar die zijn in NL vrijwel niet verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 22:13

Bruzski

watte ??

hoi allemaal,

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, ik heb sinds kort DS 4 uit april 2016 waar carplay/mirrorlink niet op geactiveerd is, mijn autodealer geeft aan dat dit helaas ook niet mogelijk is via een update, weet een van jullie of dit wel klopt?? :-( ik heb momenteel ook de vraag uit staan bij citroen NL :/

groeten,
bruzski

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:38

heho

Ommen, Overijssel

(jarig!)
YouTube: Apple CarPlay indruk in DS4
Filmpje is van januari 2016 ....

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
n00b-vraagje :P

Zit er aan te denken om de C4 Berline een keer door een wasstraat heen te halen ivm tijds gebrek in het weekend en als ik thuis ben is het weer donker buiten :P Nu is het zo dat er op de Berline een antenne op het dak zit. Moet ik daar nog eventueel rekening mee houden met een wasstraat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Hobbit13 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 13:08:
[...]

Motor is gelijk, bak en koppeling van de 110pk zijn wel zwaarder, en de 110pk versie heeft zwaardere remmen. Dus met chiptunen is de rest van de auto niet berekend op het hogere vermogen.

Verder ben ik meerdere mensen tegen gekomen die na het chiptunen problemen kregen met dichtslippende roetfilters. Daarom? bypassen veel tuners het filter, maar dat wordt binnenkort een APK afkeur. Filter bypassen geeft sowieso flink wat extra vermogen.

Persoonlijk vind ik de 90pk versie echt prima voor een auto van nog geen 1100kg. Vaak zat in een 110pk versie gereden in een C4 en DS5, en dat zijn ook geen sportieve motoren, ze trekken vanaf zo'n 1700 toeren, maar doortrekken heeft geen zin. Als je bv 100 rijd en plank gas geeft, boeit het in acceleratie niet echt of je in de 4 of 5 zit.

110pk heeft altijd een 6 bak in de DS3/C3, en dat is wel heel fijn, scheelt enorm in verbruik en herrie op de snelweg. Puur daarom had ik heel graag een 110pk DS3 gehad, maar die zijn in NL vrijwel niet verkocht.
Ik kan echter niet 1 CS3 diesel vinden met 110pk of een 6bak. Weet je dat zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Paulus07 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:28:
n00b-vraagje :P

Zit er aan te denken om de C4 Berline een keer door een wasstraat heen te halen ivm tijds gebrek in het weekend en als ik thuis ben is het weer donker buiten :P Nu is het zo dat er op de Berline een antenne op het dak zit. Moet ik daar nog eventueel rekening mee houden met een wasstraat?
Zo'n korte antenne achterop het dak? Die haal ik er voor de zekerheid wel af. Als de borstels naar voren gaan dan nemen ze geheid de antenne mee en in het beste geval schiet die met flinke kracht terug en heb je een deukje in het dak.
Die van mij kan ik er gewoon afschroeven, maar ik heb geen C4.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
Afgelopen weekend in mijn C4GP VTi die adapter van een paar posts terug geplaatst en olie bijgevuld. Daarnaast nog even de km's gereset van optie 2 en 3 zodat ik bij piepen kan zien hoeveel ik gereden heb op dat moment.
Viel me al meteen de dag erna op dat hij niet meer horte en stootte zoals ik voorheen met een koude motor wel regelmatig had. Of het placebo is of niet, we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
Toevallig begon die van mij gister weer te piepen dat ik de olie weer moest bijvullen. Na 1,5 maand dus alweer en ongeveer 3K km. Ik ben die adapter nu ook serieus aan het overwegen, want 8x per jaar olie bijvullen wordt me iets te gortig.

@Arunia Is het voor een leek op autosleutelgebied te doen om dat ding te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@Malfunctions
Je moet een klemmetje los halen dmv knijpen boven en onder (of zoals wij een dunne platte schroeven draaier via de kant van de slang of tussen het gedeelte wat omhoog moet komen steken en dan los wippen).
Daarna is het met een schroef aan de ene kant met de juiste maat er in draaien en het onderdeeltje in de slang steken totdat deze blijft zitten. Niet door duwen.
Dan alles weer dicht en klaar. Stelt geen bal voor en je krijgt er een hele handleiding bij.
Ik moet nog gaan zien of het wat oplost bij ons, maar heb er goede hoop in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-09 07:56
Guillome schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:33:
[...]

Ik kan echter niet 1 CS3 diesel vinden met 110pk of een 6bak. Weet je dat zeker?
https://www.autoweek.nl/a...c3-16-e-hdi-110-exclusive

Hij bestaat. Of ie ook verkocht is weet ik niet. De 90 pk versie was destijds vrijgesteld van MBR, en dus veel interessanter.

In België zie je de 110pk versie wel regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Arunia schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 15:53:
Afgelopen weekend in mijn C4GP VTi die adapter van een paar posts terug geplaatst en olie bijgevuld. Daarnaast nog even de km's gereset van optie 2 en 3 zodat ik bij piepen kan zien hoeveel ik gereden heb op dat moment.
Viel me al meteen de dag erna op dat hij niet meer horte en stootte zoals ik voorheen met een koude motor wel regelmatig had. Of het placebo is of niet, we gaan het zien.
Waar doel je precies op met dat horten en stoten? Dat doet mijn auto namelijk ook als de motor koud is en je geeft iets te enthousiast gas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Normaal als je wat te weinig gas geeft, dat hij net niet goed vooruit komt. Maar bij deze wagen krijg je met meer gas geven het horten en stoten niet weg. Geen idee hoe ik het uit moet leggen. Vaak doet hij het ook in zijn achteruit. Dan koppeling indrukken en opnieuw, zorgt ervoor dat het weg is.

Maar goed, gisteren deed hij het weer, dus dat was placebo. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Mijn voorbanden beginnen wat op te raken merk ik, bij sportief uit accelereren van leuke bochtjes voel ik grip verlies op de band in de binnenbocht.

Er zit nu Michelin Primacy 3 op in maatje 205/50/17. Iemand aanraders voor een C4 Coupe? Nieuwe banden komen achterop te liggen, de Primacy 3's op de achteras gaan dan naar voren en rij ik dan af.

Opzich bevallen deze banden prima, zijn nu 2 jaar / 40.000km oud en ik zou er zo weer voor kiezen, maar wellicht zijn er aanraders :)

[ Voor 16% gewijzigd door FastFred op 23-10-2017 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Afgelopen zaterdag in eindhoven door de wasstraat gegaan. Antenne werd eraf geschroefd en leek wel een efteling attractie met al die kleurtjes etc :P

Auto was wel mooi schoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
FastFred schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:33:
Mijn voorbanden beginnen wat op te raken merk ik, bij sportief uit accelereren van leuke bochtjes voel ik grip verlies op de band in de binnenbocht.

Er zit nu Michelin Primacy 3 op in maatje 205/50/17. Iemand aanraders voor een C4 Coupe? Nieuwe banden komen achterop te liggen, de Primacy 3's op de achteras gaan dan naar voren en rij ik dan af.

Opzich bevallen deze banden prima, zijn nu 2 jaar / 40.000km oud en ik zou er zo weer voor kiezen, maar wellicht zijn er aanraders :)
Eeuhm, kun je niet beter je nieuwe banden op de voorkant leggen? Je hebt een voorwiel-aangedreven auto hè...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, de beste banden moeten achter. Uitleg: als je achter grip verliest sta je achterstevoren en ben je alle controle kwijt. Als je voor grip verliest laat je de auto uitrollen en hoop je dat de weg breed genoeg is maar heb je verder nog wel controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Smultie schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:28:
[...]

Eeuhm, kun je niet beter je nieuwe banden op de voorkant leggen? Je hebt een voorwiel-aangedreven auto hè...
Ik zat er op te wachten. Als de achterkant begint te glijden (in een bocht, of tijdens een noodstop, of allebij, gewicht verplaatst zich naar voren, achterkant wordt ligt, daar ga je) ga je achterwaarts of zijwaarts iets raken, terwijl je bij een frontale aanrijding veel beter beschermd bent. Als de voorkant weg glijd dan tja, grotere kans tot overleven want je hebt een degelijke kreukelzone en airbags.

Op een achterwiel of vierwielaangedreven auto is dit inderdaad anders. Maar bij een voorwiel aangedreven auto de nieuwere banden altijd op de achteras plaatsen, ik glij liever rechtdoor tegen een boom of andere auto dan dat ik begin te tollen.

Bijkomend voordeel: achterbanden slijten veel minder hard, als je die dus nooit wisselt of vervangt, dan rij je na 7 of 8 jaar met uitgedroogde banden met droogtescheurtjes, nul grip en nog meer dan genoeg profiel. En nee, droogtescheurtjes zijn pas APK afkeur als je de staaldraden in de band ziet zitten

[ Voor 14% gewijzigd door FastFred op 23-10-2017 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ah, weer iets geleerd :)

Hhm, volgens http://donckers.be/nieuwe-banden-voor-of-achter-plaatsen/
Concreet : als U zich dus twee nieuwe banden dient aan te schaffen, maar de twee banden die U behoudt verschillen qua rubbersamenstelling of karkasstructuur (vanwege de leeftijd, type of merk van band) met de nieuwe banden, dan blijkt dat het plaatsen van de nieuwe banden op de achteras ervoor zorgt, dat het voertuig qua baanligging sterk achteruit gaat. Dit zelfs in extreme mate op achterwiel aangedreven voertuigen.
Niet bijster overtuigend, maar ik wil het toch meegegeven hebben.

[ Voor 97% gewijzigd door Smultie op 23-10-2017 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Wat ze daar eigenlijk zeggen is dat als je banden gaat wisselen dat ze van dezelfde productie serie moeten zijn en anders moet je ze alle 4 vervangen, i.v.m. het vulkaniseren van het rubber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Tijdje terug ging het hier over water in de deur. Andere merken hebben er ook last van zag ik :P

http://www.dumpert.nl/med...ae29/is_dit_normaal_.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Toch rare auto's, die C4 Coupe. Qua rij eigenschappen en techniek weinig bijzonders, maar het is een prachtwagen om te zien met die sportieve lijnen. Je ziet ze weinig dus als je ze ziet is dat toch een beetje bijzonder.

Een maand of wat geleden stond ik de mijne te wassen in de doe-het-zelf wasstraat. Een wat oudere PostNL bezorger fietst langs en ik hoor een "wow". Ik ga verder met wassen maar blijkbaar had hij zijn fiets omgedraaid om even een praatje te maken, hij had er zelf een paar weken geleden eentje gekocht en hij was er helemaal weg van.

Een paar weken geleden op weg naar huis in de buurt van Breda kom ik er op de snelweg eentje tegen, een donkergrijze Coupe VTS, maar met een 1.6 motor op LPG. Toch kijk je even naar elkaars auto in het voorbij gaan en heb ik hem een paar keer ingehaald en hij mij tot ik bij mijn afslag was, en weer die groet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bzi2f064pZ4ehCtSvzPqs0yY/full.jpg

Vanmiddag reed ik van m'n werk weg, ik sloeg links af richting de rotonde net buiten de bebouwde kom en in mijn spiegel zie ik een C4 naderen, flink harder dan de toegestane 50km/h daar. Op de rotonde moet ik de 1e afslag hebben de rotonde is leeg dus zonder af te remmen ga ik de rotonde over de provinciale weg op, de C4 achter mij volgt. Een kilometer verder verlaat ik de weg, ik geef richting aan naar links en stuur de uitvoegstrook op. De C4 achter mij gaat rechtdoor en op het moment dat ie langszij komt zie ik dat het een Coupe is, kijken we naar elkaars auto en groeten we elkaar.

Moest ik ff kwijt :)

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 24-10-2017 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Herkenbaar, FastFred. :)

Sinds ik zelf in mijn C4 uit 2007 rij vallen ze me ook meer op in het verkeer. :P
Collega's van me vinden het ook een mooie auto. Als ik de mijne zo zie staan tussen al die nieuwe leasebakken op de parkeerplaats naast mijn werk dan misstaat het zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopieteams
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09 18:20

jopieteams

Lets make it a habit!

Willem, ja dat is een bekend fenomeen inderdaad :D

JOPIETEAMS - It's the hottest fire that makes the hardest steel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopieteams
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09 18:20

jopieteams

Lets make it a habit!

Willem30 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:48:
Herkenbaar, FastFred. :)

Sinds ik zelf in mijn C4 uit 2007 rij vallen ze me ook meer op in het verkeer. :P
Ja dat is een bekend fenomeen inderdaad ;)

JOPIETEAMS - It's the hottest fire that makes the hardest steel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Coupe's zijn gewoon leuk, ik ben helemaal weg van het uiterlijk, zeker met het VTS spoilertje. Op het Citroën-forum hebben we een aardig clubje Coupe's bij elkaar en hebben we al eens het idee geopperd om een C4 meeting te houden ergens :)

Alleen de mijne heeft weer gezeur op het moment. Ik heb steeds meer het vermoeden dat er iets krom is in de ophanging linksvoor, hij moet binnenkort voor de derde keer dit jaar voor een nieuw voorwiellager linksvoor....

[ Voor 18% gewijzigd door FastFred op 25-10-2017 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
FastFred schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:02:
Coupe's zijn gewoon leuk, ik ben helemaal weg van het uiterlijk, zeker met het VTS spoilertje. Op het Citroën-forum hebben we een aardig clubje Coupe's bij elkaar en hebben we al eens het idee geopperd om een C4 meeting te houden ergens :)

Alleen de mijne heeft weer gezeur op het moment. Ik heb steeds meer het vermoeden dat er iets krom is in de ophanging linksvoor, hij moet binnenkort voor de derde keer dit jaar voor een nieuw voorwiellager linksvoor....
Toen ik voor een C4 ging heb ik wel getwijfeld tussen de Coupe en de hatchback. Uiteindelijk toch gekozen voor de hatchback.

Bij een C4 meeting wil ik ook wel langskomen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 12:42
Smaken verschillen zullen we maar zeggen. Mijn C4 Cactus kan ook niet bij iedereen op goedkeuring rekenen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik vind de Cactus een leuk ding, hij is bijzonder, anders, stijlvol, gedurfd, ik ben helemaal fan van die riempjes in de deuren om de deur mee dicht te trekken als je gaat zitten. Ik vind alleen dat ze het touchscreen moeten verwerken in het dashboard, het lijkt nu alsof iemand een goedkope China tablet op het dashboard gebeund heeft. Oh, en maak die 3-cilinders motoren zo dat ze niet meer trillen. Ik zat laatst in de Focus Ecoboost van een collega en je merkt aan niks dat het een 3-cilinder is. Heerlijk soepel reed dat, niet het typische 3-cylinder geluid of getril en gerammel.

De airbumps is vaak punt van discussie, vaak zijn het mensen die niet beter weten 'het interieur hoort aan de binnenkant, niet aan de buitenkant' en dat soort argumenten. Die mensen weten gewoon niet beter denk ik dan maar. Een auto die voor praktische redenen een kussen heeft zitten daar kan niet, net zoals je het raar zou vinden iemand met 3 ogen of 5 oren te zien, tot je er meer ziet en het heel normaal blijkt te zijn. Gewoon een kwestie van wennen, ik vind het ergens dan ook heel jammer dat ze de airbumps optioneel gemaakt hebben op de C3. Mensen zijn dan sneller geneigd om te kiezen voor de veilige optie zodat ze hun keuze niet hoeven te verdedigen richting de mensen die niet beter weten. En dat stopt de innovatie.

Wat vinden we van de nieuwe C4 Cactus overigens?

Ik vind 'm tof, wat subtiele wijzigingen, de achterkant moet ik denk ik even aan wennen. Echter nog altijd niet die tablet in het dashboard verwerkt :(

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 02-11-2017 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
FastFred schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:45:
Ik vind de Cactus een leuk ding, hij is bijzonder, anders, stijlvol, gedurfd, ik ben helemaal fan van die riempjes in de deuren om de deur mee dicht te trekken als je gaat zitten. Ik vind alleen dat ze het touchscreen moeten verwerken in het dashboard, het lijkt nu alsof iemand een goedkope China tablet op het dashboard gebeund heeft. Oh, en maak die 3-cilinders motoren zo dat ze niet meer trillen. Ik zat laatst in de Focus Ecoboost van een collega en je merkt aan niks dat het een 3-cilinder is. Heerlijk soepel reed dat, niet het typische 3-cylinder geluid of getril en gerammel.

De airbumps is vaak punt van discussie, vaak zijn het mensen die niet beter weten 'het interieur hoort aan de binnenkant, niet aan de buitenkant' en dat soort argumenten. Die mensen weten gewoon niet beter denk ik dan maar. Een auto die voor praktische redenen een kussen heeft zitten daar kan niet, net zoals je het raar zou vinden iemand met 3 ogen of 5 oren te zien, tot je er meer ziet en het heel normaal blijkt te zijn. Gewoon een kwestie van wennen, ik vind het ergens dan ook heel jammer dat ze de airbumps optioneel gemaakt hebben op de C3. Mensen zijn dan sneller geneigd om te kiezen voor de veilige optie zodat ze hun keuze niet hoeven te verdedigen richting de mensen die niet beter weten. En dat stopt de innovatie.

Wat vinden we van de nieuwe C4 Cactus overigens?

Ik vind 'm tof, wat subtiele wijzigingen, de achterkant moet ik denk ik even aan wennen. Echter nog altijd niet die tablet in het dashboard verwerkt :(
Ik heb een 4-cylinder diesel, dus ik heb geen idee hoe de 3-cylinder is.

Die nieuwe C4 Cactus ziet er erg mooi uit, maar ik mis de dakdragers en de bumpers aan de zijkant. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Dakdragers zullen wel optioneel zijn. De 3-cylinders zijn best prima, ik krijg van mijn garage zo nu en dan de C4 Cactus met 110pk motor mee en dat rijd prima. Maar het typische getril van een 3-cylinder is voor mij veel te duidelijk hoor- en voelbaar.

Bij een 4-cylinder zijn er namelijk altijd 2 zuigers die naar beneden gaan en tegelijkertijd 2 zuigers die naar boven gaan. Bij een 3-cylinder is dat 2 omhoog, 1 naar beneden. En dat geeft onbalans. Ford heeft dat heel netjes opgelost met een zogeheten balansas die tegen die onbalans in draait zodat de trilling geneutraliseerd wordt. Dat doen ze bij Citroën ook, maar iets minder doeltreffend dan bij Ford.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Vanmorgen 2 nieuwe banden achterop laten monteren, de achterbanden zitten nu voorop. Had nog niet zo naar het profiel van de achterbanden gekeken, maar daar zit ook nog maar krap 3 mm profiel op, dus die zijn volgend jaar aan de beurt...

Sterker nog, de band die nu rechtsvoor zit (dus eerst rechtsachter) is al bijna een vervanging toe. Vooral de buitenzijde van de band is zichtbaar verder afgesleten dan de rest van de band, oorzaak: rotondes gok ik want beide achterwielen staan gewoon recht onder de auto.

[ Voor 36% gewijzigd door FastFred op 06-11-2017 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
FastFred schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:00:
Vanmorgen 2 nieuwe banden achterop laten monteren, de achterbanden zitten nu voorop. Had nog niet zo naar het profiel van de achterbanden gekeken, maar daar zit ook nog maar krap 3 mm profiel op, dus die zijn volgend jaar aan de beurt...

Sterker nog, de band die nu rechtsvoor zit (dus eerst rechtsachter) is al bijna een vervanging toe. Vooral de buitenzijde van de band is zichtbaar verder afgesleten dan de rest van de band, oorzaak: rotondes gok ik want beide achterwielen staan gewoon recht onder de auto.
Ik heb nog nooit gehoord van het vervangen van de achterbanden en dan de oude banden naar de voorwielen.
Volgens mij zijn de voorbanden belangrijker dan de achterbanden. Neemt niet weg dat je ze alle 4 nodig hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 21:14
Hobbit13 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 11:27:
[...]

https://www.autoweek.nl/a...c3-16-e-hdi-110-exclusive

Hij bestaat. Of ie ook verkocht is weet ik niet. De 90 pk versie was destijds vrijgesteld van MBR, en dus veel interessanter.

In België zie je de 110pk versie wel regelmatig.
Alleen de airdream was vrijgesteld van MBR volgens mij. Dat weet ik toevallig wat ik heb er een. Die had start- stop systeem i.c.m. energy saver banden en allerlei andere trucjes om net aan de regeltjes te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ossi schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:50:
[...]

Ik heb nog nooit gehoord van het vervangen van de achterbanden en dan de oude banden naar de voorwielen.
Volgens mij zijn de voorbanden belangrijker dan de achterbanden. Neemt niet weg dat je ze alle 4 nodig hebt...
Bij voorwielaangedreven auto's is dat open voor discussie; mijn achterbanden waren versleten en die heb ik laten vervangen voor mijn C4 GP uit '07. Ik heb de nieuwe banden achterop gelaten zodat ik bij eventueel slippen niet met de achterkant alle kanten opga. Ik heb dat liever dan dat ik de banden zou omwisselen en daardoor volle grip heb met de voorbanden en mijn achterkant alle kanten op gaat.

Bron: heb ik mij zo laten vertellen door verschillende mensen, ook hier op GoT

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 06-11-2017 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ossi schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:50:
[...]

Slechte banden voor, goeie banden achter: ik glij rechtdoor en raak de boom/muur/andere auto frontaal. Bescherming: kreukelzone, gordels, airbags

Slechte banden achter, goeie banden voor: achterkant van de auto kan makkelijker uitbreken, dus die boom/muur/andere auto raak je met de zijkant van de auto. Bescherming: 10cm staal en kunststof en een gordijnairbag.

Even mezelf quoten van de vorige pagina:
FastFred schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:38:
Als de achterkant begint te glijden (in een bocht, of tijdens een noodstop, of allebij, gewicht verplaatst zich naar voren, achterkant wordt ligt, daar ga je) ga je achterwaarts of zijwaarts iets raken, terwijl je bij een frontale aanrijding veel beter beschermd bent. Als de voorkant weg glijd dan tja, grotere kans tot overleven want je hebt een degelijke kreukelzone en airbags.

Op een achterwiel of vierwielaangedreven auto is dit inderdaad anders. Maar bij een voorwiel aangedreven auto de nieuwere banden altijd op de achteras plaatsen, ik glij liever rechtdoor tegen een boom of andere auto dan dat ik begin te tollen.

Bijkomend voordeel: achterbanden slijten veel minder hard, als je die dus nooit wisselt of vervangt, dan rij je na 7 of 8 jaar met uitgedroogde banden met droogtescheurtjes, nul grip en nog meer dan genoeg profiel. En nee, droogtescheurtjes zijn pas APK afkeur als je de staaldraden in de band ziet zitten

[ Voor 44% gewijzigd door FastFred op 06-11-2017 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Voor het eerst dat ik daar van hoor, helder verhaal.
Bedankt voor de uitleg beiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Vroegah was er de jaarlijkse Citroen Veiligheidsdag. Bestaat dat niet meer of heb ik dat gemist qua datum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Mijn vrouw kwam gisteren thuis. Heeft ze in een krappe parkeergarage lichtjes de spiegel geschampt. Ze moet wel met de grote auto want haar auto remt niet meer. :P

Moet zeggen dat ik met deze auto wel echt veel problemen heb en dan niet eens wat aan de auto zelf ligt. :( Ach ja. Na haar auto toch eens kijken voor wat anders. Hij bevalt wel verder, maar wil toch uiteindelijk dingen zoals parkeerhulp etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Simpel vraagje. Wat is de beste manier om de voorruit aan de binnenkant schoon te maken? Had van die voorruit doekjes maar dat is niks. Dat blijft strepen geven en geen schoon raam.

kan ik er gewoon het beste glassex voor gebruiken bijvoorbeeld? Of wat gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Willem30 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:52:
Vroegah was er de jaarlijkse Citroen Veiligheidsdag. Bestaat dat niet meer of heb ik dat gemist qua datum?
Bedoel je de wintercheck? Kreeg ik normaal altijd een uitnodiging voor. Kon je snert met rookworst krijgen enzo terwijl je wacht. Ik moet geen snert dus heb samen met de monteur onder m'n auto staan kijken :P Laatste keer dat ik geweest ben 3 jaar geleden ofzo.

@Arunia Jij hebt zelfs nog meer gezanik gehad met die wagen als ik heb. De koppeling die raar doet heb ik mee leren rijden, maar mijn 3e linkervoorwiel lager van dit jaar zit er aan te komen :X en de CC schiet af en toe in storing. En de automatische koplamphoogteregeling (3x letter waarde) heeft last van een brakke sensor. En ik heb gister een kat aangereden onderweg naar huus, bumper stuk :'(

[ Voor 34% gewijzigd door FastFred op 10-11-2017 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@FastFred Inderdaad. Nog nooit zoveel problemen.
Heb die oliebespaarder erop zitten, maar zit nu op 1400 km en begon al weer te piepen. Nu was het voorheen rond de 2k of meer zelfs. Dus dat is heel apart. Heb wel de één na laatste keer BP Ultimate (is 98) getankt, maar dat moet de motor gewoon pakken volgens de sticker.
Dus nog maar een keer testen en kijken hoe het er nu voor staat.

En het raam, maar ook dat is een ding wat ik nu maar zelf met mijn schoonvader tzt eens op ga pakken. Daarnaast is de garage gestopt vanwege teruglopende klandizie, waardoor ik als ik naar de dealer wil, een eind weg moet zijn. Jammer maar helaas. Vond het een goede garage.

Enige voordeel is dat ik niet echt hele dure dingen heb met deze wagen. Ga nog wel een keer het rubber van de voordeuren 1 a 2 pinnetjes los trekken in die hoek aan de voorkant. Schijnt dat het water er dan beter uit zal lopen en dat rubber blijft dan ook prima vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
FastFred schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:08:
[...]

Bedoel je de wintercheck? Kreeg ik normaal altijd een uitnodiging voor. Kon je snert met rookworst krijgen enzo terwijl je wacht. Ik moet geen snert dus heb samen met de monteur onder m'n auto staan kijken :P Laatste keer dat ik geweest ben 3 jaar geleden ofzo.
Ja die :9 Vond het altijd wel geinig. Beetje meekijken met de monteur inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 10:50
Willem30 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:52:
Kreeg deze afgelopen week in de mail:

"kom langs tijdens de Dijkstra Veiligheidsdag op zaterdag 11 november tussen 09.00 uur en 16.00 uur.

Terwijl u geniet van een kopje koffie en gezellig bijpraat met onze verkoopadviseurs, inspecteren onze monteurs uw auto. Deze controle t.w.v. € 19,95 kost u tijdens de Dijkstra Veiligheidsdag helemaal niets! Bovendien gaat u na afloop met een leuke Dijkstra thermosbeker naar huis.

Zo bent u helemaal klaar om de winter te omarmen!

PS Omdat het Sint Maarten is ontvangen de kinderen natuurlijk ook wat lekkers."

[ Voor 36% gewijzigd door cbr600f4i op 10-11-2017 16:47 ]

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Pagina: 1 ... 34 ... 50 Laatste