SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik overweeg ook 215 breed voor de volgende ronde, iets meer contact met de weg, als ik me niet vergis moet dat kunnen op de standaard velgen. Als ik nu wat te enthousiast een bocht maak dan heeft ie toch merkbaar onderstuur.Arunia schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:31:
Er zitten bij mij op dit moment ook Primacy 3 banden op. Alleen dan 215/55/16.
Maar, ik overweeg ook andere velgen, verlaging, getinte ramen achter, Yatour, ander uitlaatje en open lucht filter, maar dat komt er ook maar niet van
@Tsurany Ja, tijd voor vriendin aan de andere kant van het land denk ik
[ Voor 24% gewijzigd door FastFred op 02-05-2017 14:50 ]
Probeer eerst een proefrit te maken in jouw type auto met bredere banden. Het maakt echt een boel uit in weggedrag. Natuurlijk meer grip, maar ook gevoeliger voor spoorvorming en ander stuurgedrag.FastFred schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:45:
[...]
Ik overweeg ook 215 breed voor de volgende ronde, iets meer contact met de weg, als ik me niet vergis moet dat kunnen op de standaard velgen.
Als leenauto tijdens onderhoud heb ik een keer een "sport" versie van m'n DS3 meegekregen, met 17" 215 ipv 16" 195. Dat vond ik echt waardeloos rijden, veel minder comfort, en veel nerveuzer.
Das natuurlijk smaak, maar het is zonde als je na een week spijt hebt.
En de kwaliteit van de banden heeft ook enorme invloed op de hoeveelheid grip. Banden zoals Pirelli P-Zero e.d. laten echt een veel hogere bochtensnelheid toe dan de gemiddelde Vredenstein (en zijn ook veel duurder!).
Autobild heeft elk jaar een uitgebreide bandentest, die naar mijn mening wel aardig objectief is.
Vanmiddag op de terugweg zal ik er nog eens opletten.
Irritante is dat je niks kan zien/controleren hiermee. Als thuis een speaker kapot is trek je hem van de muur/standaard en schroef je het een en ander op. Maar nu.....
Achterbanden hebben bij veel voorwielaandrijvers weinig slijtage te verduren. Ik weet nog dat ik een 206 kocht met de af-fabriek Dunlop banden er nog onder achter, 6-7mm profiel maar kneiterhard. Geen droogtescheuren maar wel enorm onveilig. 116.000km op de teller, 4 jaar oude auto. Voorbanden waren al eens vervangen en hadden nog 2mm profiel over.Hobbit13 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:55:
[...]
Das nogal kort door de bocht. Michelin heeft eindeloos veel typen banden gemaakt, die hebben echt niet allemaal extra veel last van uitdroging in de zon.
En Michelin staat er om bekend duurzame banden te maken, sommige typen kunnen makkelijk 90.000 km kunnen halen. Daarom komen ze soms ondanks hoge prijs toch als economisch uit de bus.
M'n achterbanden (Michelin Energysaver) zitten er al sinds nieuw onder, 100 duizend km in 6 jaar. Die vervang ik na dit seizoen vanwege de ouderdom, hebben nog 3.5mm profiel. Hebben wel iets droogtescheurtjes, maar niets ernstigs.
Als je je banden gewoon op de juiste manier vervangt hoeven je banden niet kapot te gaan aan droogtescheuren. Gewoon bij het monteren van nieuwe banden de achterbanden naar voren, nieuwe banden achter. Dan vervang je gewoon elke 2-3 jaar een tweetal banden omdat ze versleten zijn en zit je maximaal 6 jaar vast aan een stel banden.
Kon helaas geen kenteken noteren, anders had ik 'm wel op kunnen zoeken.
Iemand enig idee welk model ik bedoel?
Zo heb ik me daar ook al eens in vergist, ik ken toch redelijk wat oude Citroën modellen, maar deze kende ik niet, de chevrons op de spatlappen brachten me in de war. Bleek het uiteindelijk een Kalmar DAF te zijn
Of misschien een C15 in rolstoelvervoer uitvoering?
[ Voor 58% gewijzigd door FastFred op 10-05-2017 16:42 ]
Beide auto's ken ik heel goed. Een oom van me had een AMI, en de buurman had zo'n HY omgebouwd als camper. Vaak met hun meegeweest en dan gewoon achterin op de bank aan tafel zitten, zonder gordel, en dat op de snelweg. Gezellig zwaaien naar inhalende automobilisten.
Nee, ik moest eerder denken aan een VW Kugelwagen, maar dan gladdere carrosseriedelen.

Ik ben alleen de naam kwijt, anders krijg je er wel meer foto's van te zien.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/171757/
Hier heel veel varianten op basis van een A Type (2CV)
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/1302/
Staat die daar ergens tussen?
ik heb een C4 Grand Picasso met bluetooth / nav etc erin maar als ik muziek stream via bluetooth dan zit er zeker een paar seconden vertraging op. (bv bij pauze van een nummer of ander nummer aanzetten of bij het afspelen van een flimpje) maar als via dezelfde bluetooth verbinding een telefoongesprek voer is het nagenoeg wel direct te horen.
en soms slaat een nummer een stukje over/terug (seconden ofzo)
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
Mmmm, zou kunnen. Ik dacht dat ik in een flits blauwe platen zag, en dat kan bij deze niet. Vandaar dat ik ook dacht dat het op een 2cv of Diane was geinspireerd.dude88 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:19:
Is het niet zoiets op basis van een AX?
Deze zou het weleens kunnen zijn geweest.
Dit lijkt mij echt een issue met de telefoon, niet met het systeem van de auto. Ik heb hetzelfde probleem bij meerdere auto's gehad, je merkt het vooral goed bij YouTube, geluid loopt niet synchroon met de video.Geckoo schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:40:
misschien dat jullie dit herkennen?
ik heb een C4 Grand Picasso met bluetooth / nav etc erin maar als ik muziek stream via bluetooth dan zit er zeker een paar seconden vertraging op. (bv bij pauze van een nummer of ander nummer aanzetten of bij het afspelen van een flimpje) maar als via dezelfde bluetooth verbinding een telefoongesprek voer is het nagenoeg wel direct te horen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Heb ik in mijn Cactus ook. Lijkt wel of er een buffer is die eerst leeggemaakt wordt.Geckoo schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:40:
misschien dat jullie dit herkennen?
Ik stream Deezer vanaf mijn telefoon. Switchen van nummer heeft altijd vertraging gehad.
Met telefoon geen problemen behalve dan dat ie in ±25% van de gevallen een gesprek niet via de speakers laat horen...
Maar ik verwacht er weinig van...
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
Dat betekent dat de Parrot mki9200 er uit mag, leuk zo'n kabelbrei
CD-wisselaar ligt er ook al half uit in de middenarmsteun, maar krijg het stekkertje niet los

[ Voor 18% gewijzigd door FastFred op 18-05-2017 18:32 ]
Yatour werkt vlekkeloos, muziek luisteren via USB, telefoon met bluetooth aan, als ik dan muziek aan zet op m'n telefoon dan wordt de muziek van USB gepauzeerd en begint ie vanaf bluetooth te spelen en andersom.
CD-wisselaar is ook verdwenen uit de middenarmsteun en de kabel van radio naar cd-wisselaar is na een lang gevecht ook netjes verwijderd. Ik had bij de dealer een hele tijd geleden al eens een inzetstuk gekocht dat in de middenarmsteun gaat zodat daar geen gapend gat zit van de cd-wisselaar en dat past perfect, mooi weer wat opbergruimte er bij ook
Enige dat ik nu nog moet afmaken is de boel netjes met dubbelzijdig tape in het dashboardkastje vastzetten. En de Parrot microfoon wil ik hergebruiken omdat ik geen zin heb om de A-stijl helemaal los te halen, echter de Yatour heeft een 3.5mm aansluiting voor microfoon en de Parrot microfoon heeft een 2.5mm stekkertje. Dus nog even een verloopje scoren en dan is ie helemaal af.
Dit is een oude foto van het interieur met de Parrot mki9200 nog gemonteerd. Display met kabeltje door dashboard rechts van de boordcomputer display, met rechts van de radio de draadloze afstandsbediening

Tof interieur blijft het ook, half leer/alcantara
[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 18-05-2017 21:37 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Scrtz op 01-06-2017 11:13 ]
Netjes gedaan.FastFred schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 21:30:
Nou, de Parrot is er uit en de Yatour met bluetooth module en afstandsbediening zit erin. Echt prachtig geworden, ziet er direct veel strakker uit.
Yatour werkt vlekkeloos, muziek luisteren via USB, telefoon met bluetooth aan, als ik dan muziek aan zet op m'n telefoon dan wordt de muziek van USB gepauzeerd en begint ie vanaf bluetooth te spelen en andersom.
CD-wisselaar is ook verdwenen uit de middenarmsteun en de kabel van radio naar cd-wisselaar is na een lang gevecht ook netjes verwijderd. Ik had bij de dealer een hele tijd geleden al eens een inzetstuk gekocht dat in de middenarmsteun gaat zodat daar geen gapend gat zit van de cd-wisselaar en dat past perfect, mooi weer wat opbergruimte er bij ook![]()
Enige dat ik nu nog moet afmaken is de boel netjes met dubbelzijdig tape in het dashboardkastje vastzetten. En de Parrot microfoon wil ik hergebruiken omdat ik geen zin heb om de A-stijl helemaal los te halen, echter de Yatour heeft een 3.5mm aansluiting voor microfoon en de Parrot microfoon heeft een 2.5mm stekkertje. Dus nog even een verloopje scoren en dan is ie helemaal af.
Dit is een oude foto van het interieur met de Parrot mki9200 nog gemonteerd. Display met kabeltje door dashboard rechts van de boordcomputer display, met rechts van de radio de draadloze afstandsbediening
[afbeelding]
Tof interieur blijft het ook, half leer/alcantaraAlcantara kan wel wat liefde gebruiken en de bestuuderstoel heeft een gat van het in/uit stappen
Ik was zelf nog aan het kijken hoe ik bluetooth in mijn C4 uit 2007 kan krijgen voor muziek en handsfree bellen.
Verder zoek ik nog een houder voor mijn telefoon op het dashboard.
Daarna een afspraak voor de beurt, APK en stekker in de achterbak. Die laatste kunnen we dan mooi de koelbox mee aansluiten.
Heb de zonneschermpjes aangeschaft welke ook in het heb je iets nieuws topic stonden. Zitten erg goed en houden mooi de zon buiten voor straks in Frankrijk. Van binnen naar buiten is het goed te zien en van buiten naar binnen is het een stuk donkerder.
[ Voor 34% gewijzigd door Arunia op 01-06-2017 12:23 ]
Met handleiding erbij?borft schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 12:02:
Ik heb een C4 uit 2006, en heb deze: https://www.amazon.de/dp/...e_386171_51767411_TE_dp_1 gekocht, werkt als een zonnetje!
Stelt geen drol voor, ik vermoed dat dat kastje op eBay net als de Yatour zich voordoet als een cd-wisselaar. Dus kwestie van de boel aansluiten en netjes wegwerken, en bij de dealer of een kennis met Lexia computer de optie cd-wisselaar in laten schakelen. Done.
Ik had bij mij niets anders nodig dan die pinnetjes om de radio mee uit het dashboard te trekken, dubbelzijdig tape, wat tywraps voor cable management in het dashboard kastje en een schaar om dubbelzijdig tape op maat te knippen.
Dit is bij mij het eindresultaat in het dashboardkastje. De opening zit er al, daar zat een plastic plaatje voor met afbreekbevestiging, die eruit getrokken anders paste de stekker er niet door.

Het grote kastje is de "cd-wisselaar", daar zit ook alle intelligentie in, uitschakelen van muziek als er gebeld wordt, switchen van USB muziek naar muziek via bluetooth etc.
Die COM-kabel in de CD-wisselaar gaat naar de radio, het kleine kabeltje daarboven naar de bluetooth module achterin, vanuit de bluetooth module gaat het onderste stekkertje naar de afstandsbediening en het bovenste stekkertje naar de microfoon.
Alle kabels die te lang waren heb ik door dat gat gepropt.
[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 01-06-2017 13:15 ]
- er moet een kabel in de achterkant van de autoradio, ingang voor de cd wisselaar
- op de boordcomputer moet de cd-wisselaar ingeschakeld zijn, anders werkt het niet
optioneel: microphone voor het handsfree bellen in je interieur bouwen
En van de Cimos Ami 8 break het taxatierapport binnen, die was meer waard dan ik dacht
Ik heb vorige week afscheid genomen'van mijn lease DS3 en heb nog een brodit telefoonhouder voor op het dashboard over (foto). De houder klikt op het dash en past op de C3/DS3 modellen vanaf ~2010 zonder fabrieksnavi. Misschien is hier een C3/DS3 bezitter die er iets aan heeft? Stuur even een PBtje bij interesse

[ Voor 35% gewijzigd door FastFred op 12-06-2017 16:21 ]
Mm, vet. Misschien dat ook maar eens inbouwen in mijn DS3. Eens gaan uitzoeken waar mijn wisselaar zit en of het ook zo weg te werken is. In zicht is voor mij een no-go.FastFred schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 13:13:
[...]
Stelt geen drol voor, ik vermoed dat dat kastje op eBay net als de Yatour zich voordoet als een cd-wisselaar. Dus kwestie van de boel aansluiten en netjes wegwerken, en bij de dealer of een kennis met Lexia computer de optie cd-wisselaar in laten schakelen. Done.
Ik had bij mij niets anders nodig dan die pinnetjes om de radio mee uit het dashboard te trekken, dubbelzijdig tape, wat tywraps voor cable management in het dashboard kastje en een schaar om dubbelzijdig tape op maat te knippen.
Dit is bij mij het eindresultaat in het dashboardkastje. De opening zit er al, daar zat een plastic plaatje voor met afbreekbevestiging, die eruit getrokken anders paste de stekker er niet door.
[afbeelding]
Het grote kastje is de "cd-wisselaar", daar zit ook alle intelligentie in, uitschakelen van muziek als er gebeld wordt, switchen van USB muziek naar muziek via bluetooth etc.
Die COM-kabel in de CD-wisselaar gaat naar de radio, het kleine kabeltje daarboven naar de bluetooth module achterin, vanuit de bluetooth module gaat het onderste stekkertje naar de afstandsbediening en het bovenste stekkertje naar de microfoon.
Alle kabels die te lang waren heb ik door dat gat gepropt.
Anyway, ergens in de auto is er iets dat geen spanning meer krijgt waardoor de motor niet starten wil. Ze gaan de boel nu doormeten om te zien waar het probleem zit.
De remblokken zouden in principe wel door de APK komen, maar voor de vakantie heb ik ze liever vervangen, maar dat ga ik met mijn schoonvader waarschijnlijk wel zelf doen.
Ook maar even gevraagd of ze kunnen kijken of het standaard volume op de USB aansluiting niet omlaag kan. Die is vrij hard en dat is echt vervelend wanneer je de auto start.
Heb je de reservesleutel al geprobeerd? Kan nl heel goed je sleutel zijn die opnieuw ingeleerd moet worden.
Laat anders je BSM controleren, dingen gaan nog wel eens stuk en dan krijg je dezelfde symptomen als je nu hebt.
Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024
http://www.largus.fr/actu...-plus-cactus-8556391.html
Facelift op komst voor Citroën C4 Cactus
Dat de Cactus mogelijk de C4 gaat vervangen is overigens wel nieuw voor me. Heeft de C4 dan te weinig bestaansrecht? De Cactus is haast even ruim en veel goedkoper, maar dat zie je ook wel weer terug in het interieur.
Heb net precies gebeld met de garage om te vragen of ie al klaar was. En dat was ie toevallig net. Sluiting in de zekeringenbak onder de motorkap. Nieuwe zekeringbak d'r in en hi-j dut 't weer.d-super schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 23:03:
@ FastFred,
Heb je de reservesleutel al geprobeerd? Kan nl heel goed je sleutel zijn die opnieuw ingeleerd moet worden.
Laat anders je BSM controleren, dingen gaan nog wel eens stuk en dan krijg je dezelfde symptomen als je nu hebt.
Volgens mij gaat de startmotor niet eens rond als ik een sleutel gebruik zonder startonderbreker chip, heb ik al eens uitgeprobeerd toen ik een nieuwe sleutel had laten slijpen en de elektronica nog over moest zetten.
Schijnt een bekend probleem te zijn:
Bron: c4owners.orgEngine Bay Fusebox is a known problem, especially on early cars and it's usually F1 that corrodes (water gets in because of a misaligned lower windscreen seal and the best way to sort it is to change the fusebox
* zekering F1 in de bak onder de motorkap is van het motormanagement.
[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 14-06-2017 13:39 ]
Startmotor slaat wel rond met een sleutel zonder transponder maar de motor slaat dan niet aan.
Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024
Na iets meer dan een jaar in onze C5 2.0 HDI Sedan (wokkel, 6bak handgeschakeld) te hebben gereden...

Gaat deze na 22.000km plaats maken voor een echte C5

C5 2.0HDI Tourer Aut6 hydro vering (betere foto's volgen nog).
Verdere opties als navigatie zijn gelijk. (zelfs bouwjaar, bouwmaand en bijna dezelfde kilometerstand, de zwarte heeft 7k minder ervaring).
BMW 535D
Zaterdag de koopovereenkomst getekend voor een zilveren C4 1.6 VTi Tendance uit 2011. We komen van een Clio, maar wilden vanwege onze recente aanwinst binnen de familie graag een slagje groter. Hier past de kinderwagen tenminste fatsoenlijk in de kofferbak. Zaterdag mogen we hem ophalen.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
1. Kijk hoeveel blokjes je maximaal hebtScrtz schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:58:
Heeft er iemand eigenlijk ervaring met hoeveel km je +- nog kan rijden bij een C1 (107/aygo) bij het laatste blokje? Hij gaat dan wel even piepen als je op dat laatste blokje zit maar je kunt niet uitlezen hoeveel km je ongeveer nog hebt, vandaar.
2. Kijk hoeveel L je tankinhoud is
3. Deel 2 door 3
4. Kijk wat je gemiddelde verbruik is
5. Relateer 3 met 4, haal voor de zekerheid daar 10 tot 20 KM van af.
En dan weet je het
Mijn C4 GP geeft gewoon in de boordcomputer aan hoeveel ik nog kan rijden met de tankinhoud die ik op dit moment heb. Hoewel dit niet meer werkt als je benzine lampje gaat branden. Ik neem aan omdat de inhoud te weinig is op dat moment om een goede inschatting te maken.
[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 11-07-2017 14:16 ]
Zal eens wat gaan rekenenNotna schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:04:
[...]
1. Kijk hoeveel blokjes je maximaal hebt
2. Kijk hoeveel L je tankinhoud is
3. Deel 2 door 3
4. Kijk wat je gemiddelde verbruik is
5. Relateer 3 met 4, haal voor de zekerheid daar 10 tot 20 KM van af.
En dan weet je hetJe moet eerder weten hoeveel liter dat laaste blokje ongeveer is dan hoeveel je er nog mee kan rijden aangezien dat afhankelijk is van je verbruik op dat moment (die niet constant is, dus ga je met gemiddelden werken)
Mijn C4 GP geeft gewoon in de boordcomputer aan hoeveel ik nog kan rijden met de tankinhoud die ik op dit moment heb. Hoewel dit niet meer werkt als je benzine lampje gaat branden. Ik neem aan omdat de inhoud te weinig is op dat moment om een goede inschatting te maken.
Net even online gekeken; zo te zien heb je 6 blokjes en een tankinhoud van 35L. Dat betekent dus net geen 6 liter per blokje. Gemiddeld gecombineerd verbruik van je auto is, (afhankelijk van het type motor en bouwjaar uiteraard) ongeveer 4.8L/100 km (1:21). Zodoende kan je dus stellen dat per blokje je ongeveer met (ruim genomen) 100 tot 120 km uit de voeten kan.
Nog best veel inderdaad, vervelende is alleen dat je het dan echt op de km stand moet bijhouden omdat die bij het bereiken van het laatste blokje al een keertje piept maar je dan dus nog een heel stuk kan doorrijden.Notna schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:15:
[...]
Net even online gekeken; zo te zien heb je 6 blokjes en een tankinhoud van 35L. Dat betekent dus net geen 6 liter per blokje. Gemiddeld gecombineerd verbruik van je auto is, (afhankelijk van het type motor en bouwjaar uiteraard) ongeveer 4.8L/100 km (1:21). Zodoende kan je dus stellen dat per blokje je ongeveer met (ruim genomen) 100 tot 120 km uit de voeten kan.
Ik vond dit overigens nog, blijkbaar zijn er 2 soorten indicators mbt lage benzine stand:Scrtz schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:17:
[...]
Nog best veel inderdaad, vervelende is alleen dat je het dan echt op de km stand moet bijhouden omdat die bij het bereiken van het laatste blokje al een keertje piept maar je dan dus nog een heel stuk kan doorrijden.
http://www.roadtestreports.co.uk/qanda/74338/
/Tevens: http://www.c1oc.co.uk/forum/viewtopic.php?f=3&t=6530When it beeps and it flashes slowly then you have about 40 miles left. When it starts flashing fast then you have about 20 miles. Also if the fuel gets too low it won’t misfire or splutter like old cars, the ECU will just shut off the engine. Where possible try to fill up before it gets to the fast flashing point as the last bit in the tank will have sediment in it which while the car will drive fine, doing this on a regular basis is not good for the engine
40 mile = 65 km overigens, een stuk minder dan mijn berekening maar dat was ook te verwachten. Regel is dus bij het knipperen van het lampje = tanken binnen dan en ~30 km voor de zekerheid en om te zorgen dat je de rotzooi onder uit de tank niet in je systeem krijgt)
[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 11-07-2017 14:21 ]
Je moet gewoon een keer gaan tanken op het moment dat het laatste blokje overblijft en kijken hoeveel liter er in past.
Signatures zijn voor boomers.
* HaterFrame moest vanmorgen om 04:30 aan het werk en zat vast met zn hoofd in het stuur iets met proberen te koppelen met je linker voet op het rempedaal

I am the great Cornholio!
Altijd een leuk moment als je sinds lange tijd een automaat rijdtMetaFrame schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 12:24:
Gister is mijn C4 Catus Shine ETG geleverd, is wel even wennen na 6 jaar Focus station uit 2004 gereden te hebben. Vooralsnog erg tevreden mee, al is het wel even wennen aan die automaat![]()
* Notna moest vanmorgen om 04:30 aan het werk en zat vast met zn hoofd in het stuur iets met proberen te koppelen met je linker voet op het rempedaal![]()
Dat gaat mijn vrouw ook nog wel overkomen. Aangezien de nieuwe C5 ook een automaat is, maar de huidige (zelfde model) is dat nietMetaFrame schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 12:24:
Gister is mijn C4 Catus Shine ETG geleverd, is wel even wennen na 6 jaar Focus station uit 2004 gereden te hebben. Vooralsnog erg tevreden mee, al is het wel even wennen aan die automaat![]()
* Harry moest vanmorgen om 04:30 aan het werk en zat vast met zn hoofd in het stuur iets met proberen te koppelen met je linker voet op het rempedaal![]()
Haar eigen auto is ook handgeschakeld, dus dat wordt nog wat
BMW 535D
Het enige voordeel daarvan is dat je wat te lachen hebt. Zo wilde een collega in een dienst auto heel stoer weg rijden... dat heeft ie nog lang moeten aan moeten horenHarry schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:18:
[...]
Dat gaat mijn vrouw ook nog wel overkomen. Aangezien de nieuwe C5 ook een automaat is, maar de huidige (zelfde model) is dat nietDie vervloekt de auto dadelijk echt.
Haar eigen auto is ook handgeschakeld, dus dat wordt nog wat
I am the great Cornholio!

Zo... vandaag omgewisseld. Even wennen, met name als je een drempel af rijd, dan is 't net alsof hij snel ff z'n achterwielen wil optrekken. (of de achterwielen niet snel genoeg de drempel af gaat en de carrosserie recht houd).
Waar ik met de wokkel een nadijn effect had, had ik dat bij de HP toch eigenlijk ook wel verwacht. Even uitvogelen. Verder strijkt hij allerlei hobbels wel heerlijk glad.
BMW 535D
Bij het omdraaien van het contact krijg ik de melding dat Ecomodus is ingeschakeld. En als ik echt probeer te starten hoor ik alleen wat tikken.
Volgens het boekje zou Ecomodus uit moeten schakelen als je de motor start..

Nu helaas wachten op de ANWB.
Update: accu bleek nog maar 18 van de 600 ampère te bevatten. Nieuwe erin en hij reed weer. Nu kunnen we echt kennis gaan maken met de auto. En de factuur van de ANWB maandag bij de dealer indienen..
[ Voor 17% gewijzigd door Malfunctions op 15-07-2017 23:58 . Reden: Update ]
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Nieuwe stond tussen aanhalingstekens omdat hij voor ons nieuw is maar inderdaad tweedehands is.CriticalHit_NL schreef op zondag 16 juli 2017 @ 00:55:
[...]
Hoe bedoel je 'nieuwe'?
Was deze 2e hands en heeft deze een tijdje bij de dealer gestaan?
Volgens mij vinden accu's het niet leuk als ze een tijdje stilstaan zoals bij de dealer vaak het geval is, mogelijk nog meer met oudere accu's.
Die ecomodus zal wel net zo zijn als bij Peugeot, m'n 206 schakelt na het afzetten van de motor binnen een korte tijd ook de ecomodus in om energieverbruik in de perken zodat de accu niet leeg getrokken wordt, dat schakelt ook weer uit nadat je de motor inschakelt.
Maar als je accu zo dood is als een pier dan zul je inderdaad enkel wat tikken horen bij het omdraaien van de sleutel, mogelijk is dan ook de klok en alles gereset.
Had dit vorig jaar nog met m'n 206, heeft mogelijk een maandje bij de dealer gestaan, kleine 2 maandjes mee gereden en daarna ging het starten een paar keer wat moeilijker, en op een gegeven moment was hij dan echt dood.
Bleek bij het meten dat hij nog maar 6 of 16 ampere overhad, dat houdt niet over, maar goed de accu was van 2008, het bouwjaar van de auto, dus dat mag ook wel.
Zelf had ik er een iets zwaardere accu in gezet in verband met verminderde capaciteit met winterse temperaturen, kan nooit geen kwaad.
De ANWB monteur gaf ook aan dat de auto waarschijnlijk te lang heeft stilgestaan. Maar met de nieuwe accu doet hij het weer prima.
Ben jaren in bezit van een C1 en ik kan je verzekeren dat als het laatste blokje knippert je als de wiedeweerga moet gaan tanken. 20 km maximaal haalbaar. Nooit zover laten komen is het advies.Notna schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:15:
[...]
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Vandaag even contact gehad met de dealer, zij vonden het erg vervelend dat het gebeurd was en gaven aan de factuur van de ANWB netjes te vergoeden. Dat was mijn verwachting uiteraard ook, maar toch netjes dat het zo redelijk probleemloos wordt opgelost.Malfunctions schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 21:21:
Update: accu bleek nog maar 18 van de 600 ampère te bevatten. Nieuwe erin en hij reed weer. Nu kunnen we echt kennis gaan maken met de auto. En de factuur van de ANWB maandag bij de dealer indienen..
Is dit door de nieuwigheid van de blokken dat ze nog een piep kunnen geven?
Een wat oudere auto die 10 jaar stil gestaan heeft met een lege tank ja, de tank gaat dan van binnenuit roesten (daarom een auto in opslag altijd weg zetten met een volle tank). Een moderne auto die dagelijks gebruikt wordt zal niet snel last hebben van troep in de tank. Niet voor niks dat brandstoffilters amper nog vervangen hoeven worden. Dit geldt uiteraard niet voor landen waar ze brandstof in oude cola flessen bewaren aan de pomp of waar ze het met bekertjes van de straat scheppen als er een tanker over de kop gaat.CriticalHit_NL schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:53:
Lijkt me sowieso niet zo goed voor de brandstofpomp en injectie om het zover laten komen, vanwege vuil in de tank e.d.
Ik heb ook eens een optelsommetje gemaakt van wat die auto me nu in 2 jaar gekost heeft aan reparaties, onderdelen en onderhoud/apk. Als het in dit tempo doorgaat dan zit ik rond november/december op de aanschafprijs van de auto. Ik overweeg sterk een andere auto....
[ Voor 33% gewijzigd door FastFred op 24-07-2017 15:51 ]
Wat ik wel een paar keer heb gehad, koude motor, optrekken bij invoegen autoweg (40 --> 100 km/u): hij houdt dan heel soms in, voor een seconde, en dat merk je wel behoorlijk. Dit gebeurd volgens mij in de 3 of 4.
Mijn oom heeft deze auto gekocht en die was een paar weken geleden voor een onderhoudsbeurt bij de garage en toen kreeg hij te horen dat hij 4 nieuwe deuren zou krijgen...

Er is schijnbaar een probleem met de deuren van de Cactus en dan met name op het moeilijke zichtbare gedeelte helemaal onderaan aan de binnenkant. Er kan daar roestvorming voorkomen en bij een auto van amper een jaar oud is dat wat overdreven snel. Ik heb het bij mijn Cactus ook gecontroleerd en die heeft inderdaad aan de deur van de bijrijder ook roest zitten. Dus ik zal ook eens contact gaan opnemen met de dealer om dat te verhelpen.
De Cactus van mij oom heeft geen metallic lak, maar de mijne wel. Dus het één sluit het ander niet uit helaas.
Het is lastig controleren, maar wel aan te raden om te doen!
02-12-2016: Er kan scheurvorming optreden ter plaatse van de bevestiging van de motorkaphaaksteun. De steun kan hierdoor losraken.
24-10-2016: Een stukje plastic is tijdens de productie in de ABS/ESP-unit terecht gekomen. 24-10-2016
20-07-2016: De brandstofgalerij van de verstuivers is van een onvoldoende duurzaam materiaal gemaakt. Hierdoor is een goede afdichting niet gewaarborgd.
En nu weer de deuren die roesten
[ Voor 86% gewijzigd door Tsurany op 26-07-2017 09:49 ]
En uiteraard de schakelaars voor de ramen die slecht werken. Dat zal wel een gebed zonder einde worden. Of een hele hele dure reparatie aangezien de garage onder coulance uiteraard de goedkope heeft gedaan. Ben benieuwd wat er nog aan gedaan kan worden. Ik denk nog steeds dat het vocht in de deur is welke verdampt en alles ontregeld. Wellicht eens de binnenkant van de deur eraf halen en alles inspuiten met iets om het vocht bij de Electronica weg te houden. Denk dat het dan wel verholpen is.
Zuur...Arunia schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:01:
Op vakantie de accu laten vervangen. Tijdens de apk is dit er enkele weken geleden niet uit gekomen. Kan uiteraard, maar is wel even zuur.

Maar de status van een accu heeft weinig te maken met de APK. Bij APK kijken ze alleen of de accu vast zit.
Scrtz schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:58:
Heeft er iemand eigenlijk ervaring met hoeveel km je +- nog kan rijden bij een C1 (107/aygo) bij het laatste blokje? Hij gaat dan wel even piepen als je op dat laatste blokje zit maar je kunt niet uitlezen hoeveel km je ongeveer nog hebt, vandaar.
Uit de handleiding:NeWSJuNK schreef op zondag 16 juli 2017 @ 10:36:
Ben jaren in bezit van een C1 en ik kan je verzekeren dat als het laatste blokje knippert je als de wiedeweerga moet gaan tanken. 20 km maximaal haalbaar. Nooit zover laten komen is het advies.
Te laag brandstofniveau
Als het brandstofniveau te laag is, gaat het laatste blokje knipperen in combinatie met een geluidssignaal. U kunt, afhankelijk van de rijomstandigheden en de motoruitvoering, minder dan 50 km met de resterende hoeveelheid brandstof rijden. De resterende hoeveelheid brandstof bedraagt nog ongeveer 5 liter. Als het blokje sneller begint te knipperen, bedraagt de resterende hoeveelheid nog ongeveer 3 liter .
Zelf rekenen ik op 40-50 kilometer nog (geld voor de meeste autos die op reserve rijden) Maar met 5 liter kan ik nog 100 kilometer rijen
[ Voor 28% gewijzigd door MeZZiN op 02-08-2017 08:55 ]
Maar goed. Uiteindelijk hebben ze de "verkeerde" accu ingebouwd in mijn voordeel. Het is een grotere geworden en we hebben het bedrag voor de kleinere betaald. Het was druk en ze zijn meteen aan de slag gegaan.
Thuis hadden we het voor veel minder kunnen doen, maar die tijd ga ik op vakantie met beperkte middelen niet besteden.
Thanks voor de info! De auto is van mijn vriendin maar mijn pa doet het onderhoud, die is monteur. Hoeven dus alleen maar de onderdelen te betalen (die al geen drol kosten idd)MeZZiN schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 08:51:
[...]
[...]
Uit de handleiding:
Te laag brandstofniveau
Als het brandstofniveau te laag is, gaat het laatste blokje knipperen in combinatie met een geluidssignaal. U kunt, afhankelijk van de rijomstandigheden en de motoruitvoering, minder dan 50 km met de resterende hoeveelheid brandstof rijden. De resterende hoeveelheid brandstof bedraagt nog ongeveer 5 liter. Als het blokje sneller begint te knipperen, bedraagt de resterende hoeveelheid nog ongeveer 3 liter .
Zelf rekenen ik op 40-50 kilometer nog (geld voor de meeste autos die op reserve rijden) Maar met 5 liter kan ik nog 100 kilometer rijenWat een cheap auto is het ook. Onderhoud is een lachertje behalve een accu en bandjes hebben we niets.150k op de teller en counting.
Gelijk heb je. Een beetje kunststof is zo weg te halen overigens, dat is vaak een paar klemmetjes, bij mijn C4 ook. Bij de Xsaar van m'n ouders vonden ze het handig om de accu onder de bestuurdersstoel te plaatsenArunia schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 08:51:
Nahja 179 euro en inclusief inbouw. Ik weet niet of je gezien hebt hoe het eruit ziet bij een grand Picasso maar daar zit ook nog een partij kunststof voor.
Maar goed. Uiteindelijk hebben ze de "verkeerde" accu ingebouwd in mijn voordeel. Het is een grotere geworden en we hebben het bedrag voor de kleinere betaald. Het was druk en ze zijn meteen aan de slag gegaan.
Thuis hadden we het voor veel minder kunnen doen, maar die tijd ga ik op vakantie met beperkte middelen niet besteden.

Nou de monteur van de ANWB haalde laatst bij onze C4 ook een hele kunstofhandel eruit voordat hij bij de accu kon. Dat was iets meer dan een paar klemmetjes. Ook raar dat het een paar 'lege dozen' leken te zijn. Ze wogen niks, en wat ze precies zouden moeten doen is me een raadsel.FastFred schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 09:53:
[...]
Gelijk heb je. Een beetje kunststof is zo weg te halen overigens, dat is vaak een paar klemmetjes, bij mijn C4 ook. Bij de Xsaar van m'n ouders vonden ze het handig om de accu onder de bestuurdersstoel te plaatsen
Mijn C4 is wel van de eerste generatie (2004-2011)
[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 02-08-2017 11:39 ]
Wat is het probleem precies met het raam?Arunia schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 18:14:
Binnenkort maar eens op zoek naar een goedkope plek om een motor voor het linker raam te vinden. Lees op meer plekken dat dat de problemen van het raam op zou lossen.
Ze hebben een aantal keer de schakelaar module vervangen en laatst de bedrading geknipt en opnieuw van connectors voorzien.
Probleem is al die tijd hetzelfde. En in het begin dan enige tijd weg.
Er staat altijd wel vocht in de deur omdat de auto passagierskant aan de weg staat.
Ik had dit op een gegeven moment ook; Raam ging dan een stuk naar beneden en dan direct weer omhoog of wilde helemaal niet meer reageren. Ik heb toen het binnenpaneel van de deur verwijderd, het 'foam' wat er in de deur gelijmd zit verwijderd en toen bleek dat er een streng van de stalen kabel (van gedraaid staal) geknapt was. De kabel gaat door een koker heen, waardoor de kabel klem kwam te zitten bij het bedienen van het raam.Arunia schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 19:02:
Als je het knopje trekt dan doet hij niets. Trek je door, dan hort en stoot hij. Soms een stukje naar beneden en dan omhoog etc. Dat is alleen de bestuurders kant.
Ze hebben een aantal keer de schakelaar module vervangen en laatst de bedrading geknipt en opnieuw van connectors voorzien.
Probleem is al die tijd hetzelfde. En in het begin dan enige tijd weg.
Er staat altijd wel vocht in de deur omdat de auto passagierskant aan de weg staat.
Ik heb de geknapte streng toen zo veel mogelijk verwijderd, nieuwe witte smeer erop gedaan en het werkt weer als een zonnetje.
[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 03-08-2017 20:25 ]
Raam daarna niet meer aangeraakt, naar huis gereden en z.s.m. een afspraak gepland bij de garage, zat uiteindelijk een stekker iets los geraakt in de deur (van de motor of van de schakelaar)
Oja, dat was om 3 uur 's nachts in Alkmaar, buiten was het -4 en ik moest nog 2 uur in de auto voor ik thuis was
[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 03-08-2017 22:49 ]
Ja duh
Anyway:
Ik heb een C4 GP uit 2007 met een RD4 radio unit (met MP3/Bluetooth functie). Recentelijk weigert de CD speler echter dienst. De radio en alle andere functies werken prima. Echter als ik een CD in de speler doe schakelt de unit wel over naar 'Waiting' in CD modus maar gaat daarna weer terug naar Radio.
Dit gaat zo voor zowel originele CD's als zelf gebrande CD's met MP3. Als ik de motor niet start ejecteert de CD zelfs. Als de motor aanstaat blijft de CD in de unit.
Heb geen zin om iets nieuws te kopen. Als dit niet werkt, ga ik naar een Yatour. Kost mij dan aanschaf + 50 euro bij de garage voor het laten aanzetten van de poort maar dat is allicht goedkoper dan een hele nieuwe unit.
Signatures zijn voor boomers.
Heb hier nog eventueel een yatour overNotna schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 17:41:
Iemand hier een idee over? Had het naar de garage gestuurd, maar daar krijg ik als reactie 'het zit in de speler zelf'
Ja duh
Anyway:
Ik heb een C4 GP uit 2007 met een RD4 radio unit (met MP3/Bluetooth functie). Recentelijk weigert de CD speler echter dienst. De radio en alle andere functies werken prima. Echter als ik een CD in de speler doe schakelt de unit wel over naar 'Waiting' in CD modus maar gaat daarna weer terug naar Radio.
Dit gaat zo voor zowel originele CD's als zelf gebrande CD's met MP3. Als ik de motor niet start ejecteert de CD zelfs. Als de motor aanstaat blijft de CD in de unit.
Heb geen zin om iets nieuws te kopen. Als dit niet werkt, ga ik naar een Yatour. Kost mij dan aanschaf + 50 euro bij de garage voor het laten aanzetten van de poort maar dat is allicht goedkoper dan een hele nieuwe unit.
Atari portfolio Dos 2.11
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Iemand op het Citroën forum had vorige week een vergelijkbare vraag over het laten zien van brandstofverbruik op het display, de knop op de stok van de ruitenwissers zit er wel, maar als op de optielijst de juiste vinkjes niet gezet zijn dan doet die knop gewoon niks.
Dus, zit er wel navigatie in of is het zo'n 'voor-spek-en-bonen' knopje?
In de aantal jaren dat ik hier af en toe kijk zie ik redelijk vaak de Yatour tegenkomen dus misschien dat iemand eerder met dit bijltje gehakt heeft?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Radiocode niet nodig. De Yatour gebruikt de aansluiting voor de cd-wisselaar achterop de RD4 B5 N1. Alleen bij de dealer de cd-wisselaar optie laten activeren en het werkt.True schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 22:19:
Ik ben nogmaals aan het nadenken om mijn huidige ongebruikte Parrot te verwijderen en een Yatour te installeren, alleen heb ik mijn C4 Coupe uit 2005 gekocht met de Parrot er in, ik kan bij mijn boekjes geen radiocode vinden, weet iemand of ik de radiocode nog zal hebben bij de 'RD4 B5 N1' voor zowel het demonteren van de Parrot als het monteren van de Yatour?
In de aantal jaren dat ik hier af en toe kijk zie ik redelijk vaak de Yatour tegenkomen dus misschien dat iemand eerder met dit bijltje gehakt heeft?
Dit dacht ik inderdaad ook, mijn auto heeft een tijdje stil gestaan in de winter en had toen ook geen spanning meer op de accu, toen had ik ook geen problemen met radiocodes.jjbstolk schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 22:58:
Code is niet meer van toepassing. In de radio zit je vin/chassis nummer geprogrameerd, je kan gerust de radio van de accu loshalen. Hooguit verlies je je voorkeuren/instellingen.
Enig idee hoeveel dat ongeveer zou kosten? Ik ben namelijk geen klant bij de dealer bij mij in de buurt. Bij welke prijs hoef ik niet het idee te hebben dat ik afgezet wordt?FastFred schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 08:33:
[...]
Radiocode niet nodig. De Yatour gebruikt de aansluiting voor de cd-wisselaar achterop de RD4 B5 N1. Alleen bij de dealer de cd-wisselaar optie laten activeren en het werkt.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Afhankelijk van welke Citroën dealer je treft kan het alles zijn van gratis tot € 50,- Wandel op een zaterdagmiddag gewoon eens binnen en kijk of er een scholier de werkplaats aan het uitvegen is die het voor je kan doen ofzo. Ik kon bij mijn dealer ook altijd op een zaterdag aankomen met de ZX voor gratis antenne verloopjes, zekeringen, lampjes etc, ff snel de winterbanden eronder (zelf meegenomen op velg)
[ Voor 21% gewijzigd door FastFred op 18-08-2017 11:13 ]
Zoek even op Mirascript (zit wel een hele handleiding met opties en instellingen/mogelijkheden bij). Ik weet even niet hoe het zit met het inschakelen van de cd wisselaar (als je dat bij de dealer laat doen, moet je deze op 2 plekken 'aan' zetten. Als je alleen de wisselaar aan zet, zal je 'm in je optie lijst van je radio nog niet tegen komen. Het schijnt, dat deze ook in het display aangezet moeten worden. Zo begreep ik i.i.g. van mijn buurman die net ook een Yatour in z'n C4 gezet heeft).True schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:11:
Enig idee hoeveel dat ongeveer zou kosten? Ik ben namelijk geen klant bij de dealer bij mij in de buurt. Bij welke prijs hoef ik niet het idee te hebben dat ik afgezet wordt?
Ik heb zelf in mijn C5 (RT4 met navigatie) zo mijn USB aangezet.
BMW 535D