Het grote Citroën topic

Pagina: 1 ... 4 ... 50 Laatste
Acties:
  • 253.100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

zeg citroliefhebbers

willen jullie de ogen open houden?
ik ben eruit wat ik wil. Wordt nog knap lastig maar het moet mogelijk zijn met wat geduld ;)
Ik heb geen haast,dus dat scheelt

ik ben voorzichtig op zoek naar:
Citroen Xantia
engine: 1.8 of 2.0 16V (handbak)
kleur: allerliefst zwart, maar eventueel andere kleur zoals groen, blauw of desnoods rood (geen wit/grijs).
type: allerliefst 2 maar 1 mag ook nog wel
uitvoering: berline (geen break)
prijs: ik dacht aan tussen de 500 a 1500 euro waarbij hoe hoger hoe realistischer ;)
opties: maakt me niet uit. Airco etc kan alleen maar stuk. Schuifdak is wel cool.
staat: enigszins goed. Als het iets kost om hem 'bij' te maken (bollen etc) kan dat wel.

realistisch? weet ik niet. Ik snap dat er in deze klasse onderhoud achter weg komt. Anderzijds worden ze met bakken tegelijk aangeboden

nog wat plaatjes in een lekkere setting:
Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/96/246763656_816419142b.jpg?v=0
van medegotter ;)

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1150/834635191_a431307654.jpg?v=0

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2374/2421615192_fa32083613.jpg?v=0

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-08 15:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volg je het Citroen forum? Staat ook een vraag en aanbod sectie in.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:56
Jazzper schreef op maandag 14 juli 2008 @ 10:09:
zeg citroliefhebbers

willen jullie de ogen open houden?
ik ben eruit wat ik wil. Wordt nog knap lastig maar het moet mogelijk zijn met wat geduld ;)
Ik heb geen haast,dus dat scheelt

ik ben voorzichtig op zoek naar:
Citroen Xantia
engine: 1.8 of 2.0 16V (handbak)
kleur: allerliefst zwart, maar eventueel andere kleur zoals groen, blauw of desnoods rood (geen wit/grijs).
type: allerliefst 2 maar 1 mag ook nog wel
uitvoering: berline (geen break)
prijs: ik dacht aan tussen de 500 a 1500 euro waarbij hoe hoger hoe realistischer ;)
opties: maakt me niet uit. Airco etc kan alleen maar stuk. Schuifdak is wel cool.
staat: enigszins goed. Als het iets kost om hem 'bij' te maken (bollen etc) kan dat wel.

realistisch? weet ik niet. Ik snap dat er in deze klasse onderhoud achter weg komt. Anderzijds worden ze met bakken tegelijk aangeboden

nog wat plaatjes in een lekkere setting:
[afbeelding]
van medegotter ;)

[afbeelding]

[afbeelding]
toon volledige bericht
Voor € 1500 kun jij best een mooie Xantia kopen.
Een 1.8i/2.0i 16v is wel aan te raden, 8 kleppers zijn wat minder (lopen wat rauwer en LPG kunnen ze niet goed tegen).
En dat airco alleen maar kapot kan valt wel mee. Vaak zijn alle problemen verholpen als die een keer opnieuw gevuld word.
Een type 2 voor €1500 zal moeilijk worden, maar een type 1b is wel te vinden.
Zo veel verschil zit er nou ook weer niet in, de neus is anders, je hebt wat meer airbags, dat handvat van het dashboard is verdwenen, wat andere knopjes, maar voor de rest.
Ik heb zelf ook een 1b Break (2.0 TurboCT) VSX (met alles er op en en er aan), hij is wat vierkanten dan een type 2, maar lelijk vind ik hem niet...

En natuurlijk http://forum.xantiaclub.net...
Een auto via een forumlid kopen is meestal beter dan gewoon via internet. De meeste op dat forum houden wel in de gaten of de bolletjes nog goed zijn, en dan nog, een paar bollen vullen kost nou ook weer niet zó veel, de LHM verversen kan je prima zelf, en over het algemeen zijn de meeste dingen bij zo'n Xantia nog best zelf te doen...

Je hoeft maar op een paar dingen te letten bij zo'n Xantia:
- ADAL's (achterdraagarmlagers), te zien als je de auto op zijn hoogste stand zet, de achterwielen mogen niet / \ zo staan (vervangen kost bij Hegru in Veldhoven € 150 per kant, en dat is goedkoop)
- Kachelradiateur, deze kan lek geraken, om dit te vervangen moet het dashbord er uit, kost je € 500 als je het laat doet (radiateur zelf kost € 40)

Verder nog wat kleine dingetjes zoals de "rammelstokjes, de stabilisatorstangetjes, kost iets van € 60 per kant om te vervangen, je hoort ze dan rammelen, is niet erg op zich), de break wil wel eens lekken achter, via de rubbers van de achterklep, het hoogteregelaar stangetje achter wil wel eens losschieten. Vevangen kost je € 5, je kan hem ook vastzetten met een tywrap, is het ook opgelost.

Als je pech hebt gaat je hoogteregelaar verstopt raken of kapot, vervangen kan voor € 80, en valt qua werk alemaal wel mee, niet echt iets om je zorgen over te maken. Als de auto stuitert weet je genoeg en moet je hem laten staan.

De rest is allemaal niet zo boeiend, over het algemeen zijn het betrouwbare auto's.
Roesten doen ze over het algemeen niet.

Wel op letten dat een Xantia niet zo veert als een BX! Het is meer het veerkarakter van een Ford of VW, boterzacht is het allang niet meer, gewoon degelijker, met iets meer comfort op echt slecht wegdek, maar hij moet wel soepel veren, als hij dit niet doet dan moeten de bollen gevuld worden waarschijnlijk, maar als hij echt klote veert moet je hem laten staan.

[ Voor 32% gewijzigd door eX0duS op 14-07-2008 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik volg het cifo dagelijks ("jazzer") en op forum xantiaclub kijk ik ook regelmatig.
Het allerliefste wil ik idd een 'bekende' xantia. Die zijn helaas vaak wel duurder dan een wegkwijnende xantia bij een VW dealer (ik noem maar wat) die er vanaf moet. Maar goed dan weet je wel hoe en wat.

Ik vind ouder type overigens nog mooier dan het type 2. Ik las alleen dat ze minder zijn en ook de stoelen minder zijn. Maar goed, hoe erg is dat. Type 1b dus it is!

edit: is er een truc om een 1b direct te herkennen? bij BX-en weet ik dat wel. Bij xantia zie ik het verschil tussen een 1a en een millisieme ook nog wel, maar 1a en 1b is wel heel close. Chevrons die op andere plek zitten etc?

[ Voor 20% gewijzigd door Jazzper op 14-07-2008 11:06 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ik heb hiervoor proefgereden in een type 2, dit was een 1.8i 16v met af fabriek LPG G3 (of in elk geval meteen bij aankoop ingebouwd, was een LPI installatie), zag er redelijk goed uit (wat gebruikerskrasjes), had 215.000 km gelopen, op zich mooie auto, alleen hij zag er heel suf uit. Echt rap was hij ook niet, kon hem overnemen voor een op zich nette prijs (2400 incl. nieuw uitlaat), maar uiteindelijk toch niet gedaan.
Ik ben toen toch gegaan voor mijn 1997 TurboCT (type 1b dus).
Deze had minder gelopen (180.000), was minder "suf", geen LPG natuurlijk, maar sprak me gewoon meer aan.
De eerste Xantia was uit financieel oogpunt gezien de betere keus, maar de TurboCT sprak me gewoon meer aan (was er al wat langer naar op zoek eigenlijk), de techniek en de ruimte.
Dat het een type 1b was boeide me weinig, natuurlijk heb je liever een type 2 omdat deze gewoon wat moderner oogt, maar zelf vind ik dat echt niet het allerbelangrijkste.

Type 1b staat bij de Xantiaclub ook uitgebreid uitgelegd:

http://forum.xantiaclub.n...9d26f637ce1be615ce653f472

http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?t=3705

Veel plezier met lezen. ;)

Overigens wil ik mijn Xantia tzt verkopen, mijn vriendin vind hem te groot, zelf zou ik hem wel willen houden, maar zoek nu meer wat in de richting van een fel klein GTI rakkertje (206 bijvoorbeeld, of een 306).
Weet niet of je evt. interesse zou hebben in de mijne, van de mijne weet ik in elk geval dat hij echt goed is, en hij trekt de stenen uit de grond. Voor het vebruik moet je hem niet kopen, als je 1:10 wil rijden moet je wel je best doen, het kan wel hoor, mij maakt € 10 euro meer of minder niet uit, of ik nou 1:10 of 1:12 rijd maakt mij dan verder nog weinig uit, ik heb in elk geval veel plezier van mijn auto...

Ik kan een Xantia in elk geval echt aanraden. Ze kosten eigenlijk niks, ze zijn echt erg betrouwbaar (kun je ook op dat forum vinden dat ze volgens de ANWB het minste langs de weg staan), je hebt een mooi stukje hydropneumatische techniek, motorisch is het allemaal best degelijk en betrouwbaar, zowat alles is plug & play, het zijn toch behoorlijk moderne auto's, en toch kun je nog behoorlijk zelf wat sleutelen als je wil!
En natuurlijk een zéér uitgebreid forum waar je echt alles terug kunt vinden over die auto's...

Dit is trouwens mijn 2e Xantia. Ik heb er een paar jaar terug ook een gehad. Altijd tevreden over geweest, maar wilde toendertijd wat meer sleutelen, en heb toen een oldie gekocht, maar wegens tijdgebrek is het er nooit meer van gekomen om nog wat te hobbyen, ik heb toen eens voor de grap in een Alfa Romeo 75 gereden, en was toen ook gelijk verkocht, echt een super leuke auto, maar natuurlijk blijf het een Alfa, dus je moet er mee leven dat sommige lampjes gek doen.
Daarop een Alfa 146ti gekocht, waar ik trouwens echt helemaal niks mee heb gehad, was ook echt een fijne sportieve auto, maar ik werd eigenlijk een beetje simpel van dat gejakker steeds, iedereen meende dat ze die Alfa wel de baast konden, en zo stond je dus bij elk stoplicht en op de snelweg weer langs die petfiguren, en ach, ik wilde toch wat anders, en tot nu toe heb ik gewoon elk jaar een andere auto. Deze Xantia heb ik nu dus ook bijna een jaar, en tjah, elk jaar een andere auto, dan zou deze dus ook weg "moeten".... Vandaar dus. :p

[ Voor 29% gewijzigd door eX0duS op 14-07-2008 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

pics? (tis een break, ik wil een berline, soz)

ik vind die type2 veel te braaf t.o.v. een type 1. Dus moderner smoderner. Net als de xsara.. wat een karakterloos uiterlijk zeg. Doe mij maar hoekig. BX nog beter :)
Xantia is voor mij al een brug (te) ver qua karakter uiterlijk. Die kont houdt het nog enigszins grappig. De neus van type 2 is echt boring imho.

[ Voor 6% gewijzigd door Jazzper op 14-07-2008 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
eX0duS in "Het grote Citroën topic" ;)

Wil je geen Break vanwege het formaat?
Hij is natuurlijk wel iets zwaarder, maar ja dan praat je over 10 euro extra wegenbelasting in de maand, iets waar ik echt niet mee kan zitten.
Hij is wel erg groot. In een parkeervak past hij niet in, de neus of de trekhaak steekt er altijd uit. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

^ jouw laatste zin it is ;)
verder vind ik de kont van de Xantia nog een van de coolste stijlelementen van die auto. De kont van de break vind ik ronduit saai (nofi).

edit: hee op die ene foto is hij ingezakt. Is het een 1a dan? 1b heeft toch geen inzakken meer?

[ Voor 22% gewijzigd door Jazzper op 14-07-2008 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Hij zakt niet in nee, wel een beetje, maar niet tot de grond.
Op die foto heb ik hem gewoon in de garagestand gezet (drukloos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

och wacht, druk werken en hier af en toe peaken gaan niet samen. Op die andere foto's staat hij gewoon hoog en de 'lage' foto is normaal ;)

my bad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-08 13:15

Metro2002

Memento mori

Jazzper schreef op maandag 14 juli 2008 @ 10:49:
ik volg het cifo dagelijks ("jazzer") en op forum xantiaclub kijk ik ook regelmatig.
Het allerliefste wil ik idd een 'bekende' xantia. Die zijn helaas vaak wel duurder dan een wegkwijnende xantia bij een VW dealer (ik noem maar wat) die er vanaf moet. Maar goed dan weet je wel hoe en wat.

Ik vind ouder type overigens nog mooier dan het type 2. Ik las alleen dat ze minder zijn en ook de stoelen minder zijn. Maar goed, hoe erg is dat. Type 1b dus it is!

edit: is er een truc om een 1b direct te herkennen? bij BX-en weet ik dat wel. Bij xantia zie ik het verschil tussen een 1a en een millisieme ook nog wel, maar 1a en 1b is wel heel close. Chevrons die op andere plek zitten etc?
Bij een type 1a zitten de chevrons op de motorkap en bij een type 1b zitten ze in de grill. Tevens heeft een type 1a nog het oude hydraulische systeem (die nog inzakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

en die stoelen? ik hoorde dat de latere versies echt 10x lekkerdere stoelen hebben. Zag op Cifo markt trouwens een setje leren stoelen.. rrrrrrr :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

De nieuwere versies hadden inderdaad iets langere stoelen zodat je benen beter ondersteund werden, ik weet echter niet of dat vanaf type 1b was, ik heb zelf 2 xantia's type 1B gehad en de stoelen die daarin zaten waren uitstekend :) (ben 1m80 lang )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
[b][message=30417007,noline]Overigens wil ik mijn Xantia tzt verkopen, mijn vriendin vind hem te groot, zelf zou ik hem wel willen houden, maar zoek nu meer wat in de richting van een fel klein GTI rakkertje (206 bijvoorbeeld, of een 306).
Weet niet of je evt. interesse zou hebben in de mijne, van de mijne weet ik in elk geval dat hij echt goed is, en hij trekt de stenen uit de grond. Voor het vebruik moet je hem niet kopen, als je 1:10 wil rijden moet je wel je best doen, het kan wel hoor, mij maakt € 10 euro meer of minder niet uit, of ik nou 1:10 of 1:12 rijd maakt mij dan verder nog weinig uit, ik heb in elk geval veel plezier van mijn auto...
Overweeg anders een Xsara VTS!
Die kosten ook niet veel, en zijn toch echt heel snel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 17:54

wouterve

Swinger of States

Jazzper schreef op maandag 14 juli 2008 @ 15:53:
en die stoelen? ik hoorde dat de latere versies echt 10x lekkerdere stoelen hebben. Zag op Cifo markt trouwens een setje leren stoelen.. rrrrrrr :)
Ik ben zelf 1.88 lang en met de stoelen in mijn ex-Xantia (de bovenste foto in je eerste post, trouwens – de auto is overigens nog steeds met veel plezier in de familie, maar in het bezit van mijn broertje) heb ik nooit problemen gehad. Dat is natuurlijk erg persoonlijk, dus als ik jou was zou ik er gewoon eens een eindje in gaan rijden. Mijn ervaring was dat ik altijd wel een fijne zitpositie kon vinden.

Overigens vind ik de aller- allereerste versie van de Xantia ook het mooist, dat is ook waarom ik destijds op zoek ben gegaan naar een goede type 1a. Dat was deze, en hij bevalt mij en mijn broer al een aantal jaar erg goed. Het is betrouwbaar en het rijdt heerlijk en je hebt ook nog eens genoeg ruimte om comfortabel mensen mee te nemen. Het enige jammere vond ik dat de mijne al niet meer inzakte; de vroege Xantia die mijn vader in vroeger tijden een jaartje heeft gereden zakte nog wel, en dat vond/vind ik echt zwaar cool. Die auto (HN-BF-44, een 2.0 aut.) bestaat alleen al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

* Jazzper ook 1.88 ;)

als je MP in de gaten houdt is het niet normaal om te zien hoeveel xantia's er per dag bij komen... een gunstigere vraag/aanbod verhouding kun je bijna niet bereiken :D

ik zoek dus de 1b, 2.0 berline (SX, VX, of welk model dan ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Tjah die auto's worden gewoon afgedankt, liggen héél slecht in de markt, gewoon een ondergewaardeerde auto. Voordeel voor jouw is dat ze goedkoop zijn. Vergelijk een zelfde bouwjaar Xantia maar eens met een Golf... En zo'n Xantia is echt niet slechter dan een Golf, zo niet beter...
Pech voor mij is als ik mijn Xantia wil verkopen ik hem waarschijnlijk aan de straatstenen niet kwijt kan, het is niet echt een heel zuinige auto, hij is groot, lomp, tegenwoordig moet alles klein en zuinig zijn...

Een Xsara VTS is inderdaad ook een erg mooie auto. 2.0 liter 16v, 170 pk, ze worden niet zo vaak aangeboden, doorgaans zijn ze niet afgetrapt (het is geen Golf), in dat zelfde schuitje zit ook de 306 GTI (ook 170 pk, én 6 versnellingen!), kleiner heb je dan de Saxo 1.6 16v VTS en de 106 GTI, ouder de 205 GTI en de 309 GTI (welke ik ook een behoorlijke aantrekkelijke auto vind, dingen hebben 160 pk (zelfde motor als de Xsara/306/etc.) en wegen haast niks. Daar bij zie je er eigenlijk nooit een rijden, bijzonder dus. )

[ Voor 38% gewijzigd door eX0duS op 15-07-2008 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

tja is zo'n 2.0 nou echt zo onzuinig? :'(
zal ik toch "nieuw" moeten gaan rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
De mijne wel (turbo), ik weet niet wat jij onzuinig noemt? Ik zei het al, als ik 1:10 wil rijden dan moet je echt met een fluwelen voetje het gas bedienen... Dit zal ook vast te maken hebben met dat de auto natuurlijk al een jaar of 10 oud is, en dat hij misschien wel wat finetuned kan/mag worden, maar dat wist ik van te voren. ;) Zover ik weet is 1:9 rijden bij elke TurboCT wel normaal te noemen.
Zo'n VTS is prima "zuinig" te rijden, ik denk dat 1:12 rijden geen uitzondering zal zijn. Ja natuurlijk, als je plankgas geeft dan zuipt elke auto.
Doorgaans is 1:10 normaal (denk ik), 1:12 dan mag je al meepraten over zuinigheid, vanaf 1:16 dan heb je een zuinige auto (dat zijn meestal de "ukkies"), als je 1:18 kan rijden heb je denk ik een diesel, of een héél moderne nieuwe mini auto. :p
Mijn Alfa 146 hier voor, kon je gewoon 1:14 mee rijden, en dan hoef je niet eens als een bejaarde te rijden. Dat heeft mede te maken door de TwinSpark techniek, betere verbranding=betere prestaties en zuiniger...

Omdat je een flinke motor hebt, hoeft deze ook niet zo hard te werken, zoals een 1.4 in een zelfde soort auto, die moet gewoon veel harder werken. Dan krijg je dus dat het verbruik, als je die 2 liter rustig rijd, gelijk zal liggen.

Doorgaans is een turbo motor sowieso al wat onzuiniger, zeker als je ook gebruik gaat maken van die turbo. Als je gewoon rustig rijd kan je ook met een turbo zuinig rijden (waarom denk je dat die nieuwe VW motor's een kleine cilinder inhoud hebben, mét turbo?)

Als jij een 1.8/2.0 Xantia koopt, moet je niet raar opkijken dat je moeite moet doen om 1:12 te rijden. Ik denk dat doorgaans 1:10/1:11 meer regel dan uitzondering zal zijn... Maar dat heb je natuurlijk al snel met een grotere auto.

Verder belangrijk: X model is de basisversie, de eerste Xantia's hadden "visgraat" motief, of "jutenzakken" bekleding. Deze versies vermijden.
De SX versie is de luxere versie, onder andere velours bekleding, electrische ramen.
De VSX versie (die ik heb), is de meest luxe versie, met airco, en nog wat andere gein, waarschijnlijk heeft deze dan ook Hydractive II ("sportstand").

Bij de nieuwere modellen (type 2), heten deze versies weer anders.

Overigens zie ik genoeg type 2 modellen staan vanaf zo'n 2000 euro, op Marktplaats.

De motoren die in een Xantia liggen worden al meer dan 10 jaar geproduceerd, ze zijn ook te vinden in zowat alle modellen van Peugeot. Ze zijn al gebruikt in de BX, en zelfs daarvoor al geloof ik.
In elk geval zijn ze behoorlijk uitontwikkeld en kun je er weinig problemen mee verwachten.

[ Voor 48% gewijzigd door eX0duS op 15-07-2008 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

thx voor alle nutige info wederom!

xantia 1B 2.0 16v VSX it is dan ;)
met fluwelen voet @ 135kmu.. eh ik bedoel 70kmu rechterbaan ;)

of anders dus de 1b 2.0 16v SX.

alleen de voorpret bij het uitzoeken is al priceless

[ Voor 52% gewijzigd door Jazzper op 15-07-2008 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ben bang dat een normale 2.0 16v VSX niet zo vaak aangeboden word, bij type 1a had je nog een 2.0 16v met 155 trappelde paardjes, de 1b heeft er nog "maar" 135.
Ik denk dat je in jouw geval beter uit bent met een 1.8i 16v, gezien dat deze denk ik toch iets zuiniger zal zijn, deze zijn over het algemeen ook wat meer beschikbaar.
Een VSX kom je sowieso al niet zo vaak tegen (zie er trouwens geen een op Marktplaats, alleen TurboCT's, en type 1a's met 155 pk), maar een SX is ook zeker leuk hoor...

Kijk ook even of ze LPG hebben, als je er nu een met LPG G3 koopt dan lach je natuurlijk het hardste bij de pomp.
De 16 kleppers kunnen prima omgaan met LPG, maar vermijd de 8 kleppers, die kunnen daar dus niet tegen!

http://auto.marktplaats.n...-xantia-2-0i-vsx-aut.html

Deze lijkt me wel leuk, heb je een automaat! En zo te zien van een Citroën garage... Alleen is het wel een 8 klepper.
Maar een 16v VSX zul je niet vinden ben ik bang.

[ Voor 32% gewijzigd door eX0duS op 15-07-2008 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik zie 7 VSXjes hoor op Marktplaats. Maar SX is ook prima wat je zegt. G3 ben ik niet zo dol op, maar dat kan ook gewoon gutfeeling zijn. Zouden die 2.0 en 1.8 zoveel schelen dan? Als me dat op maandabasis een keer 10 euro scheelt in vaste lasten en benzine doe dan maar de 2.0 :D

edit: @ hierboven. geen automaat voor mij, verder wel mooie bak.

[ Voor 10% gewijzigd door Jazzper op 15-07-2008 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
En de meeste zijn turbo's. ;)
Hangt er vanaf hoe veel je rijd hé... Zou je even moeten uitrekenen, als je op www.autoweek.nl in de carbase kijkt, kun je zien wat ze verbruiken volgens de fabrikant... Dan reken je gewoon even uit wat het je meer zou kosten.
Zo'n 2.0 trekt onderin natuurlijk wel wat beter dan een 1.8, maar scheurijzers worden het natuurlijk nooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

hoef ook geen golfjes-eter. Ik ben citroenrijder he ;)
maar mag graag pittig rijden. Hoef ook geen turbo want (schijnbaar) gevoeliger en minder zuinig. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Hangt er vanaf hoe je er mee rijd... Als je rustig aan doet, lange stukken, dan is 1:10 best mogelijk hoor.
En gevoeliger valt heel erg mee. Hangt er ook vanaf hoe de auto bereden is. Als deze gewoon normaal onderhoud heeft gehad, en goede olie, dan kan zo'n turbo echt een paar ton mee.
De TurboCT is ook niet zomaar een 2.0 (8 kleppen) motor, die we al kennen, maar is wel degelijk aan gepast.
Zo zijn de cilinderbussen en kleppen allemaal van een ander (steviger) materiaal gemaakt. Ook deelt de motor zijn versnellingsbak, aandrijfassen, en nog wat meer zaken met de V6.
Dat kan dus wel een stootje hebben... ;)

En snel, ja best wel.
Het is geen GTI, hij heeft zijn power bij lage toerentallen. Van 0-100 in zo'n 10 seconden, niet echt supersnel, maar je krijgt zeker een flinke duw in de rug. Van 30 km/h naar 80 km/h in zijn 3 gaat ook met een flinke duw in de rug. De "1" is (vind ik ) veels te kort, die is zo voorbij, in 2 trekt hij al beter, maar in zijn 3 trekt hij het best... De 3 kun je dan ook al gebruiken vanaf 30 km/h...
Vanaf de 120 km/h krijg je ook nog steeds een duw in de rug als je hem vloert, tot de 200 km/h op de teller kun je gewoon prima halen. Mijne heb ik geklokt op 235 km/h op de teller.
Voor bij tussesprints voel je een duw in de rug, als de turbo al flink op toeren is, deze moet nml. eerst op toeren komen voordat er wat gebeurd, daarom heb je als je het gas in trapt niet meteen volle bak, maar hoe langer je het gas in houd, hoe harder de duw in je rug is. ;)

Als jij snel wilt zijn, en best nog wat extra's over hebt, kan ik je de TurboCT zeker aan raden!
Je moet er gewoon een keer mee gereden hebben om te weten wat ik bedoel.
Je hebt zo ook met Activa uitvoering (volgens mij hebben alle berline's Active, de break heeft dit niet), maar dat zou ik niet aanraden. Hier komt gewoon wat meer onderhoud bij kijken, en het systeem is wat gevoeliger. Als er dan ook iets kapot gaat dan hang je.
Bij de normale Hydractive II hoef je je daar geen zorgen om te maken.

In Duitsland is de TurboCT overigens wel geleverd met Activa op zowel de berline als de break, en ook is het dan een 16v motor in plaats van een 8 klepper.

Ik ben zelf meer van de 8v's. Over het algemeen hebben 8v motoren veel meer koppel onderin, de 16v's die leveren hun maximale koppel pas bij veel hogere toerentallen, waardoor je dus zo'n "jank" motor krijgt... Voor een GTI is dat leuk, voor een Xantia heb ik dat liever niet. :p

Een hoop informatie, ik weet het, je kunt dit ook allemaal terug vinden op het Xantiaclub forum natuurlijk.

Ik zie het maar zo, de 1.8 8v zeker links laten liggen, de 2.0 8v is al beter.
Beter is het om sowieso te kijken naar een 1.8 16v of 2.0 16v, deze motoren zijn gewoon wat moderner.
Dit zijn gewoon betroubware motoren zonder poespas.
Ze zijn echt niet de snelste maar je hoeft je ook echt niet te schamen.
Wil je gewoon vooral veel trekkracht onderin, en vooral op tussensprints een flinke duw in de rug krijgen, ga dan voor een TurboCT, deze is ook nog eens te chiptunen, waardoor je bijna 200 pk en 400nm krijgt. De motor kan (mits goed onderhouden), dit aan, Citroën heeft een behoorlijke marge ingebouwd, de motor is dan ook flink geknepen met die 150pk, anders zou hij te dicht in de buurt van de V6 komem.
Dit is automatisch een VSX en heb je dus ook airco en alle andere luxe.
Wil je je onderscheiden van de massa, ga dan voor een V6.
Een prachtig geluid, bijna 200 pk, maar hij is ook weer niet zó veel sneller als een TurboCT, het motor karakter is ook compleet anders.
Deze zijn over het algemeen wat duurder, ik denk niet dat dit in je budget ligt, maar een TurboCT moet je toch wel kunnen krijgen voor onder de 2000 euro...

[ Voor 13% gewijzigd door eX0duS op 16-07-2008 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

heerlijk leesvoer weer exodus! thx again.

Ik wil eigenlijk rond de 1000 blijven met uitschieter mogelijk naar 1500. Is een VSX of TCT realistisch gezien dan nog wel haalbaar? vast niet :(
dan liever een goed onderhouden 2.0i 16v denk ik. Klinkt wel goed TCT.

dat xantiaclubforum is trouwens wel een stuk stiller dan het cifo :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Kan een V6 Xantia goed tegen gas eigenlijk?
Mijn pa rijd nu een berlingo diesel maar met deze benzineprijzen kan die beter op gas overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Voor 1000 euro dan vergeet die TurboCT maar. ;) Een VSX kun je ook vergeten, héél misschien een van '93, eerste lichting dus.
Voor 1000 euro een Xantia kopen is lastig... Dan zijn het meestal 8 kleppers.
Je moet eerder denken tussen de 1500 en 2000 voor een fatsoenlijke Xantia...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

valt mee, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Hmm, belachelijk goedkoop eigenlijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 17:54

wouterve

Swinger of States

Van de pagina die je post zou ik zelf eens gaan kijken bij de volgende exemplaren:
Een type 1a 2.0i 8v voor 950,-, groen
Een type 1b 2.0i 16v (blijkbaar, staat niet op de zijkant) voor 945,-, in een aparte kleur rood

Van de prijs moet je sowieso nog wel wat af kunnen kletsen ;).

[ Voor 9% gewijzigd door wouterve op 16-07-2008 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
De eerste is een type 1a, zou ik niet doen. Wil niet zeggen dat dit een slechte auto is, maar de 1b heeft gewoon wat modificaties, die de auto weer net wat beter maken.
De eerste heeft misschien ook geen anti-zink, weet ik niet zeker. Op zich is dat niet zo erg, alleen dan ligt de auto dus de volgende dag met zijn buik op de grond. Met anti-zink hou hij hem net wat langer stand. :p

Die tweede heeft wel al 230.000 km gelopen, nou heeft mijn eerste Xantia er 235.000 gelopen, zonder problemen, maar bedenk wel dat je bij 240.000 aan de beurt bent, de distributie moet dan vervangen worden (om de 120.000 km of om de 6 jaar).

[ Voor 24% gewijzigd door eX0duS op 16-07-2008 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Clithopias schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 12:33:
Kan een V6 Xantia goed tegen gas eigenlijk?
Mijn pa rijd nu een berlingo diesel maar met deze benzineprijzen kan die beter op gas overstappen.
Ja het nieuwe V6.24 blok kan prima op gas.
Ik heb zelf niet veel ervaring met Xantia club, maar ik weet dat daar meer over te vinden is.

G3 goedkeuring moet ook tot de mogelijkheden behoren ;)

Overigens klinkt een Xantia V6 erg gaaf, veel beter als een XM met hetzelfde blok, daar is de uitlaat toch anders waardoor de V6 minder aanwezig is.
Ik weet niet of de Xantia net als de XM een hydrolischbekrachtigde koppeling heeft, maar in de XM rijdt dat geweldig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

driem, quanta costa?
veel kilometers an sich ben ik nog niet eens zo bang voor

V6 trouwens ook gaaf, maar dat is volgens mij niet grappig meer qua prijs en verbruik.

ik ben trouwens geen fan van rode auto's
*rent hard weg* ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-07 15:04

Dentheman

Zie signature

Binnenkort even kijken naar een citroen ZX. Hele mooie luxe uitvoering 1.6 met alles erop en eraan. Maar zijn er specifieke dingen waar er op gelet moet worden? Typische kwaaltjes?

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Roest! ZX'en roesten niet, dus als je roest ziet: hard wegrennen. Verder zijn er weinig specifieke dingen.
Een ZX is (in mijn ervaring van 6,5 jaar en 110.000 km) echt een probleemloze auto.
Uiteraard wel de standaard zaken bekijken: loopt hij goed, rijdt hij recht, dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Maasluip schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 07:53:
Roest! ZX'en roesten niet, dus als je roest ziet: hard wegrennen. Verder zijn er weinig specifieke dingen.
Een ZX is (in mijn ervaring van 6,5 jaar en 110.000 km) echt een probleemloze auto.
Uiteraard wel de standaard zaken bekijken: loopt hij goed, rijdt hij recht, dat soort dingen.
let op de kachelradiateur bij een zx, die willen nog wel eens sneuvelen en dan moet het hele dashboard eruit! Dus kijk even of de kachel het doet en of de bijrijdersmatjes niet nat zijn. Verder idd probleemloze auto's en rijden prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Damn. Heb ik dat ding net begin dit jaar vervangen, vergeet ik dat helemaal.
Dat is inderdaad een reden om hem te laten staan. Probleem is wel dat dit iets is wat van de ene op de andere dag kan gebeuren. Wat je ook kunt doen is de verwarming aanzetten. Als de ruiten beslaan is hij ook lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 15:53

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Wat ook een hele goede check is voor je kachel radiator is of er een rare lucht uit komt als hij op warm staat. De lucht is moeilijk te omschrijven, maar er wordt vaak gesproken over een maggie achtige lucht. Kachel radiator is niet zo gek duur overigens. Beetje jammer dat heel je dashboard er uit moet.

Bij een Xantia kost dit 6 tot 800 euro.

Om dit te checken zet je hem dus eerst op koud, als de motor goed op tempratuur is ineens op warm.

[ Voor 12% gewijzigd door AkroBatik op 13-08-2008 13:27 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik doe ook even mee in dit topic. Heb m'n C1 nu 3 maanden en 4400km gereden. Wordt aardig vrolijk van het tanken, hij rijd lekker zuinig.
Even wat foto's dumpen...:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~metzeawj/citroen/1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~metzeawj/citroen/2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~metzeawj/citroen/3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~metzeawj/citroen/4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ik weet niet of het ooit iemand opgevallen is, maar ik ruik bij elke auto waarvan ik de kachel aan zet altijd wel iets van een raar geurtje...
Maar inderdaad, als het echt een vieze zoute lucht is kun je er vanuit gaan dat die kachelradiateur stuk is.

Het is trouwens niet het einde van de wereld hoor, het is een rot probleem, het hele dashboard moet er inderdaad uit. Het onderdeel zelf is niet zo duur, de arbeid wel. ;)

Overigens is het niet een hele moeilijke klus, maar wel een lange klus... :p Ik geloof dat je zoiets in een volle dag schroeven gemaakt hebt.
Een specialist telt hier zo ver ik weer altijd ongeveer 500 euro voor, dus demontage dashboard, nieuwe radiateur er in, en alles weer in elkaar schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En dat is best redelijk. Het is gewoon een pokke werk. Met twee man hebben we er 5 uur over gedaan, misschien niet helemaal 10 man-uur, maar het is wel duidelijk. En je moet dus ook weten wat je allemaal los moet halen en hoe het weer allemaal terug inelkaar gaat.
Als je dat krijgt in je net gekochte auto, ik zou daar goed van balen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dentheman schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 00:03:
Binnenkort even kijken naar een citroen ZX. Hele mooie luxe uitvoering 1.6 met alles erop en eraan. Maar zijn er specifieke dingen waar er op gelet moet worden? Typische kwaaltjes?
Bekijk vooral even kritisch de stand van de achterwielen, als er 1 wiel (meestal het rechter) schever naar binnen staat als de andere dan heb je een potentieel probleem.
Iets negatieve wielvlucht zit er in het ontwerp, maar het is een typisch PSA kwaaltje dat de draagarmlagers gaan slijten en de wielen er echt scheef onder staan.
Ook niet direct dodelijk, je blijft er niet mee staan, maar op den duur moet ofwel de as gereviseerd worden of vernieuwd en dat kost ofwel werk ofwel geld als je het niet kan of wil doen.
Ook Xsara, P306 en zelfs 206 hebben er last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Zo net terug van kort weekje Frankrijk in zowel de Bourgogne als de Vogezen.

In het voorjaar was ik in Parijs en toen zag ik amper Citroens uit de jaren 80/90, maar hoe anders is dat als je buiten de steden bent. Ik dacht dat de Xantia nooit zo populair was. Ik heb geprobeerd objectief te kijken maar tering hoeveel xantia's rijden er rond in Frankrijk. Samen met de Xsara Picasso denk ik zeker in de top10 auto's buiten de steden. Ik ging eens tellen gedurende een half uur op een D-weg langs allemaal dorpen. 14 stuks! dat is bijna 1 per twee minuten. Hoe kan het! En die Xsara Picasso zie je ook veel. Ook gekeken naar andere merken zoals Renault en Peugeot maar die komen echt niet in de buurt. Ook nog veel 405jes gezien die je hier amper nog ziet als dagelijks vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 16:10:
[...]

Bekijk vooral even kritisch de stand van de achterwielen, als er 1 wiel (meestal het rechter) schever naar binnen staat als de andere dan heb je een potentieel probleem.
Iets negatieve wielvlucht zit er in het ontwerp, maar het is een typisch PSA kwaaltje dat de draagarmlagers gaan slijten en de wielen er echt scheef onder staan.
Ook niet direct dodelijk, je blijft er niet mee staan, maar op den duur moet ofwel de as gereviseerd worden of vernieuwd en dat kost ofwel werk ofwel geld als je het niet kan of wil doen.
Ook Xsara, P306 en zelfs 206 hebben er last van
Het zou eens tijd worden dan psa afstapt van die torsistaaf achteras

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
  • Laatst online: 28-07 20:14
Zijn ze al een paar jaar vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Toch raar dat de 207, 308, 1007, c2, c3, c4 er nog wel mee uitgerust zijn.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AkroBatik schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 22:18:
[...]

Het zou eens tijd worden dan psa afstapt van die torsistaaf achteras
Te kort door de bocht, het is een mooie en ruimtesparende constructie die geheel onder de bodem van de kofferbak ligt.
Bij sommige types en bouwjaren was de afdichting niet goed, daar ging het mis.
Als de smering van de lagers instand blijft , gaat de as een autoleven mee.
Ik heb 205jes en een 309 gehad met zeer hoge kilometerstanden (>300000) en niks aan de hand, maar ook een ZX en 306 uit 92 en 95 waar het misging voor de 200000....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
AkroBatik schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 23:05:
Toch raar dat de 207, 308, 1007, c2, c3, c4 er nog wel mee uitgerust zijn.
C2, C3 en C4 heben allemaal schroefveren rondom afaik :) Hoe het bij die pugs zit weet ik niet, maar ik denk zonder torsiestaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Solosmots schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 10:16:
[...]

C2, C3 en C4 heben allemaal schroefveren rondom afaik :) Hoe het bij die pugs zit weet ik niet, maar ik denk zonder torsiestaven.
Dan moet autoweek er (niet geheel ontdenkbaar) bij al die modellen naast zitten.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Solosmots schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 10:16:
[...]

.Het heeft ook eigenlijk niks met torsiestaafvering te maken, maar met de draagarmlagering.
Er zijn heel veel auto's met getrokken draagarmen achter, die bijna hebben allemaal scharnierpunten met rubber bussen of zo, ook die slijten.
Het voordeel van de PSA as is dat er geen Panhardstang o.i.d. nodig is om het wiel in dwarsrichting op zijn plek te houden.
Maarr , naaldlager moeten gesmeerd blijven en dat is het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
AkroBatik schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 01:28:
[...]

Dan moet autoweek er (niet geheel ontdenkbaar) bij al die modellen naast zitten.
Dat is zeker niet ondenkbaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 00:50:
[...]

Te kort door de bocht, het is een mooie en ruimtesparende constructie die geheel onder de bodem van de kofferbak ligt.
Bij sommige types en bouwjaren was de afdichting niet goed, daar ging het mis.
Als de smering van de lagers instand blijft , gaat de as een autoleven mee.
Ik heb 205jes en een 309 gehad met zeer hoge kilometerstanden (>300000) en niks aan de hand, maar ook een ZX en 306 uit 92 en 95 waar het misging voor de 200000....
Het is inderdaad juist een mooie ruimtebesparende oplossing en een goedkope oplossing voor onanhakelijke achtervering. De C5 werkt afaik ook nog met getrokken draagarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Afbeeldingslocatie: http://www.autotrack.nl/car-img/of01/s043/of01_0005394643.jpg
Het zit er zo'n beetje aan te komen. Na anderhalf jaar zeveren (maar bovenal geen concrete "moeten" van een auto) wil ik binnen nu en een maand dan een Citroen aanschaffen. Zeer waarschijnlijk een zwarte Xantia 1.8i 16V type 1b geen break, wel handbak, maar daar valt vanaf te wijken. Nou zag ik deze net: klik. Ik weet dat een plaatje geen reet zegt maar dit ziet er goed uit. Weinig kilometers, precies mijn model (of is het een 1a), schuifdak, apk nog vooruit en de garage ziet er zelfs schattig uit ;)

Is dit nou een 8 klepper? sept 94 is ie.

dit zou er eentje zijn die ik wel wil bekijken. Niet helemaal om de hoek, maar toe maar. Ook mooi dat de eerste 2 letters van het nummerbord (JL) mijn initialen zijn :D

edit: zie het al, chevrons op de kap, dus type 1a dus 8 kleppen. Boeit dat veel? paar pk's, rauwer geluid en andere verdeling van krachten toch? En die 8 kleppen moet je stellen zo nu en dan. Maar hoe zit het met de kinderziektes van de 1a?

edit2: jammer dat dit een 1.6 is.. http://link.marktplaats.nl/183631086

[ Voor 14% gewijzigd door Jazzper op 19-08-2008 07:49 ]

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

deze is aardig ideaal:
http://link.marktplaats.nl/184828459
is geen allure overigens maar een SX kwam ik achter

- 1.8I 16V
- SX
- zwart/grijs
- type 1b
- dichtbij
- prijs ok?
- okt 1995

wel al 2 ton op de teller en volgens mij is de APK sinds juni verlopen.. dat is wel matig.

iemand, op basis van de karige ad hier een gevoel bij? beetje kloten dat ik hele weekend weg ben anders was ik gelijk gaan kijken

[ Voor 9% gewijzigd door Jazzper op 04-09-2008 07:59 ]

• eX0duS
Je kunt natuurlijk altijd een kijkje nemenen in overleg een nieuwe APK laten doen.
Met die kilometer stand zou ik niet zitten.
Over het algemeen zien er dit soort auto's na 2 ton nog heel goed uit.
Elke Xantia die ik heb bekeken/gehad, zag er na 2 ton nog heel goed uit.
Mijn vorige Xantia had 235.000 km gelopen toen ik hem verkocht, en het interieur was nog als nieuw.
Mijn huidige heeft er nu 195.000 op zitten, en ook hier is alles nog bijna als nieuw.
Ik heb ook gekeken voor een 1.8i 16v op LPG (LPI), deze had 215.000 gelopen, en ook deze mankeerde zowel in het interieur als exterieur, helemaal niks.

Bedenk wel dat het over het algemeen geen Golfjes zijn die 20 eigenaren hebben gehad, Citroëns worden over het algemeen bereden door oudere mensen, en gaan daardoor ook langer mee natuurlijk.

Bekijk wel even goed het veersysteem bij bovengenoemde auto.

Dat er staat dat het een Allure is is natuurlijk wel bedenkelijk, terwijl het een SX is.

Die APK wil trouwens niet alles zeggen hoor. Deze staat waarschijnlijk bij een handelaar, sinds mei zo te zien, deze laten de auto's over het algemeen pas keuren als deze een nieuwe eigenaar krijgt.
Want als zo'n auto daar een jaar staat voor niks, is het zonde van die APK.

Een handelaar zou ik bij voorbaat al niet vertrouwen trouwens. Ze kunnen wel zeggen dat het een goede auto is, maar daar weten ze natuurlijk 0,niks van.
Zo'n auto komt waarschijnlijk rechtstreeks van een trailer daar het terrein op,ze kunnen dan nooit zien of zo'n auto veel olie verbruikt bijvoorbeeld.
Ook als zo'n auto ingeruild word weten ze niks, de vorige eigenaar kan vanallles zeggen,maar of dit waar is... Ze gaan zo'n auto echt niet van boven tot onder bekijken...

[ Voor 33% gewijzigd door eX0duS op 04-09-2008 08:25 ]

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

tja en heeft hij verstand van citroen veringssysteem etc. Blijft een gok.
En hoe zit het met rijklaarmaakkosten van 250 euro. Dat zie je overal. Ik ben echt noob met auto's kopen.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

uit eigen ervaring sprekende: wees je er heel goed van bewust dat een auto van 10+ jaar oud van alles en nogwat kan mankeren, ook als ie net nog netjes door de APK is etc.

Zoek je een auto voor dagelijks gebruik waar je geen gedonder mee wil hebben dan zou ik echt voor wat anders gaan....

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:23
With stupid, anders liever van een clublid kopen oid ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Gluten Parody op 04-09-2008 11:22 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Als je nog even geduld hebt, wij hebben 2 weken geleden gereden in een nieuwe c5 en gaan zaterdag in de diesel rijden. Als die er komt gaat de 2.0 16v break phase2 in de verkoop. Wel veel kilometers maar altijd dealer onderhouden. 220k geloof ik Recent koppeling en voorbollen vervangen.

Electrische ramen achter
Bestuurderskant ook electrisch verstelbaar
Regensensor
Mistlampen (voor)
Armsteun voor
Hoofdsteunen achter.
Parrot blijft zitten
Pioneer mp3 radio met stuurbediening en matchende dashboard verlichting ook :P

Dus mocht je geintresseerd zijn..

Dit is trouwens een van de mooiste auto's voor zn leeftijd. Ik ken weinig auto's van 10 jaar oud die nog zo strak in de lak staan.

[ Voor 10% gewijzigd door AkroBatik op 04-09-2008 11:39 ]

.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

zeg kammie, dat jij nou all in ging op een lekkende 850 T5, soit... ;)

nee tuurlijk je weet dat je een risico neemt, maar dat is het me waard. Ik ben er niet dodelijk afhankelijk van. Als hij een week of langer uitvalt kan ik prima met OV naar mijn werk. Ik hoef ook zelden naar klanten of ik rijd mee met een collega.

liefst koop ik van een medeforummer (GoT, CiFo, Xantiaclub) maar dan beperk je je wel mega in keuze en ook prijs is meestal hoger.

Akrobatik: klinkt goed, maar 2 minpunten (voor mij dan): Ik vind de xantia minder charmant dan een BX op de kont na (die vind ik stoer van een xant sedan) en die is bij de break imho lelijk als hell. Ergo: dan vind ik de hele auto niet zo mooi meer. Tweede minpunt is dat prijs (fair of niet) out of my league is ben ik bang.

edit: hmm ziet er toch nog best ay okay uit!

[ Voor 7% gewijzigd door Jazzper op 04-09-2008 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Jazzper schreef op donderdag 04 september 2008 @ 12:20:
zeg kammie, dat jij nou all in ging op een lekkende 850 T5, soit... ;)

nee tuurlijk je weet dat je een risico neemt, maar dat is het me waard. Ik ben er niet dodelijk afhankelijk van. Als hij een week of langer uitvalt kan ik prima met OV naar mijn werk. Ik hoef ook zelden naar klanten of ik rijd mee met een collega.

liefst koop ik van een medeforummer (GoT, CiFo, Xantiaclub) maar dan beperk je je wel mega in keuze en ook prijs is meestal hoger.

Akrobatik: klinkt goed, maar 2 minpunten (voor mij dan): Ik vind de xantia minder charmant dan een BX op de kont na (die vind ik stoer van een xant sedan) en die is bij de break imho lelijk als hell. Ergo: dan vind ik de hele auto niet zo mooi meer. Tweede minpunt is dat prijs (fair of niet) out of my league is ben ik bang.

edit: hmm ziet er toch nog best ay okay uit!
leergeld Leunk, leergeld :P

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Hier staat nog een Xantia 1.8 op LPG. Van deze weet ik iig dat ie erg goed rijdt O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 14:42

SeatRider

Hips don't lie

Echt supermooi ja. Heb het altijd mooie auto's gevonden, en vooral als je een beetje recente te pakken krijgt, met dat Active systeem enzow :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

SeatRider schreef op zondag 07 september 2008 @ 09:43:
[...]

Echt supermooi ja. Heb het altijd mooie auto's gevonden, en vooral als je een beetje recente te pakken krijgt, met dat Active systeem enzow :)
Ik neem aan dat je activa bedoeld, maar dat zit in nl helaas alleen op de turbo en v6 berline. (sedan dus)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

3 dagen weggeweest dus helaas niet verder kunnen zoeken naar een mooi xantje. Activa zou ik alleen willen als ik een topstaat xant zou kopen, want volgens mij (gutfeeling) is het weer zo'n typische feature die weer stuk kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Activa is best prijzig in het onderhoud. De c5 wordt waarschijnlijk pas in het volgende jaar geleverd.

.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Die zilveren boot van akrobatik thuis heeft me aan het denken gezet:
- misschien toch maar naar een break kijken ivm aankomend kind met bijbehorende meuk. Vrienden van me met kind drukken me op het hart dat een break ideaal is. Concessie van lik me vestje maar misschien wel verstandig. Dan maar geen mooie afgehakte kont.

- ik wilde zwart of antreciet/donkergrijs, maar bij die break vind ik zilver niet gek staan.

Met die inzichten:

hoe lijkt deze?
Een 1.8i X 8V uit feb 1996 (type 1b). Niet super veel kilometers. Nadeel: apk loopt in december af. Maar hoe erg is dat. En het is een 8 klepper Xje.. wat is verschil met de SX? Opties? En is het wel een 8 klepper. Volgens autoweek wel helaas. Met een beetje zoeken kwam ik erachter dat hij al van 2000 euro naar beneden gegaan is. Fijn zo'n overspannen xantia aanbod :D

• eX0duS
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?t=11375 :p

De X had vroeger "vissgraat" jutenzak stof motief op de stoelen, en dat wil je echt niet. ;) Of deze dat heeft weet ik niet.
De mijne is in elk geval een VSX met alles er op en er aan, sportieve alcantare bekleding, airco, ABS, 150 pk, turbo... :p

En een 8 klepper zou ik niet zó veel mee zitten hoor. LPG is niet aan te raden (alhoewel de mijne daar dan weer wel voor geschikt is, maar dat is dus net wat voor materiaal/kleppen ze gebruiken), en een 8 klepper trekt van onderuit gewoon beter dan een 16 klepper, die moet je meer op toeren houden, dat vind ik persoonlijk eigenlijk eerder een nadeel dan een voordeel...

Voor een X heeft die trouwens wel behoorlijk wat opties nog (als dat er ook echt allemaal op zit), en van zo'n middenarmsteun zijn de meeste ook gek. ;)

Een break is behoorlijk ruim. De kofferruimte is vlak, maar helaas niet diep.
Ik heb eens gemeten, de lengte van de laadvloer is gemeten van de achterbank (waarvan je dus de leuningen naar voren moet klappen), 1,70m, tot aan de voorstoelen is het 1.90m.
Of dat groot is weet ik niet, als je echt groot wil moet je een XM zoeken. ;)
De achterwielophanging heeft ook een mooie compacte bouw, zo heb je niet van die grote wielkastbakken in je laadruimte...

[ Voor 138% gewijzigd door eX0duS op 11-09-2008 19:37 ]

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

oh man die van jou is ook masters! eigenlijk boven budget! Maak me gek echt. VSX, 2 litertje, 1997, ziet er goed uit. Wat drinkt ie per kilometer? en is hij ook extra veel duurder in verz/belas dan een default xantia, zeg een berline 1.8 X?

G3 hoef ik niet dus dat zou geen argument zijn voor die zilveren X. Vissengraatmotief klinkt echt zaaddodend overigens. Meer ruimte dan zo'n xantia hoef ik echt niet hoor.

[ Voor 17% gewijzigd door Jazzper op 11-09-2008 19:59 ]

• eX0duS
Jazzper schreef op donderdag 11 september 2008 @ 19:48:Wat drinkt ie per kilometer? en is hij ook extra veel duurder in verz/belas dan een default xantia, zeg een berline 1.8 X?
Dat wil je helemaaaaal niet weten... ;)

1:10 kun je er wel mee rijden, maar dan moet je het wel rustig aan gaan doen.
Ik rij er zo'n 1:9 mee, maar dan rijd ik gewoon lekker door... Met een fluwelen rechtervoet kun je er wel zuiniger mee rijden dan 1:10 denk ik, maar dan moet je wel je best gaan doen. :D

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Jazzper schreef op donderdag 11 september 2008 @ 01:37:
Die zilveren boot van akrobatik thuis heeft me aan het denken gezet:
- misschien toch maar naar een break kijken ivm aankomend kind met bijbehorende meuk. Vrienden van me met kind drukken me op het hart dat een break ideaal is. Concessie van lik me vestje maar misschien wel verstandig. Dan maar geen mooie afgehakte kont.

- ik wilde zwart of antreciet/donkergrijs, maar bij die break vind ik zilver niet gek staan.

Met die inzichten:

hoe lijkt deze?
Een 1.8i X 8V uit feb 1996 (type 1b). Niet super veel kilometers. Nadeel: apk loopt in december af. Maar hoe erg is dat. En het is een 8 klepper Xje.. wat is verschil met de SX? Opties? En is het wel een 8 klepper. Volgens autoweek wel helaas. Met een beetje zoeken kwam ik erachter dat hij al van 2000 euro naar beneden gegaan is. Fijn zo'n overspannen xantia aanbod :D
Type 2 heeft als je het mij vraagt wel de voorkeur: Modernere motoren, beter uitgerust, in sommige gevallen hydractief 2 systeem, geen stoot balk door je dashboard lopen, op details een mooier interieur. Verder vind ik hem met de witte achterlampen veel frisser en jonger ogen. En een break, tja een berline is meer de franse mobiel, maar de break is imho wel veel mooier gestyld. Zeker in phase2 uitvoering in combinatie met de in de motorkap geïntegreerde grill.

Verder heeft de phase2 vanaf ik geloof september 98 standaard temperatuur geregeld airco met pollenfilter(heel fijn, geen blaadjes in je gezicht)

[ Voor 3% gewijzigd door AkroBatik op 11-09-2008 23:39 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

tja met je eens maar als een 1b al niet te mooi moet zijn om binnen budget te blijven wil ik nog niet eens denken aan een type2 ;)

ik vind trouwens veel lijnen van de 1e serie mooier dan de 2e. De 2e is op veel punten bijna xsariaans saai. Alle karakteristieke hoeken zijn glad gestreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ik heb ook gekeken voor een type 2, een 1.8i 16v op LPG G3 eerste montage (LPI), deze was toen € 2400. Maar ik knapte eigenlijk nogal af op het interieur (groen/paars me bloemetjes, zoiets), en het was een berline... En niet zo veel PK's natuurlijk, alhoewel hij nog wel behoorlijk vlot was hoor.
Toch heb ik gekozen voor een type 1b, omdat ik deze qua uiterlijk ook niet lelijk vind, een type 2 is wel wat ronder, maar een type 1b is ook goed genoeg, en deze heeft gewoon een veel zwaardere motor, en tenminste een normaal grijs/zwart interieur...

Natuurlijk kun je beter een type 2 kopen, maar om daar nou een mooie type 1b voor te laten...
Bij een type 2 zie je ook wel vaak van dat super lelijke nep hout in het interieur, zo'n afknapper.. :D

Trouwens, een type 2 heeft gewoon dezelfde motoren als een type 1b, alleen heeft de type 2 denk ik dan HD (diesel), een een type 1b een ouder type diesel (waar overigens ook niks mis mee is hoor).

[ Voor 11% gewijzigd door eX0duS op 12-09-2008 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

eX0duS schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 08:31:
Ik heb ook gekeken voor een type 2, een 1.8i 16v op LPG G3 eerste montage (LPI), deze was toen € 2400. Maar ik knapte eigenlijk nogal af op het interieur (groen/paars me bloemetjes, zoiets), en het was een berline... En niet zo veel PK's natuurlijk, alhoewel hij nog wel behoorlijk vlot was hoor.
Toch heb ik gekozen voor een type 1b, omdat ik deze qua uiterlijk ook niet lelijk vind, een type 2 is wel wat ronder, maar een type 1b is ook goed genoeg, en deze heeft gewoon een veel zwaardere motor, en tenminste een normaal grijs/zwart interieur...

Natuurlijk kun je beter een type 2 kopen, maar om daar nou een mooie type 1b voor te laten...
Bij een type 2 zie je ook wel vaak van dat super lelijke nep hout in het interieur, zo'n afknapper.. :D

Trouwens, een type 2 heeft gewoon dezelfde motoren als een type 1b, alleen heeft de type 2 denk ik dan HD (diesel), een een type 1b een ouder type diesel (waar overigens ook niks mis mee is hoor).
Niks mis mee? Die hebben wij ook gehad. Dat ding was zooooo traag. De Fiat Croma TDI die we daar voor hadden (ook 1.9) reed daar rondjes omheen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Voor mijn werk rijd ik een Berlingo 1.9d, en dat is dus maar 70 pk's in het vooronder.
Maar om nou te zeggen dat ik hem traag vind, nou nee. In de stad is het meer dan snel genoeg.
Op de snelweg is wat lastiger, 120 kun je er prima mee rijden, duurt alleen wat langer om van 100 naar 120 te klimmen, maar ach, voor zo'n simpele tractordiesel in zo'n baksteen op wielen valt het allemaal wel mee.
En daarnaast is er nooit wat kapot aan, die dingen rijden 40.000 km per jaar en krijgen om de 2 jaar ofzo een grote beurt en dat is alles.

Daarbij hoor ik dat die 2.1TD's gewoon stevige blokken zijn. Natuurlijk heb je liever een HDI, maar om daar nou een mooie Xantia voor te laten staan...

Ik heb ook vaak zat naar een andere auto zitten kijken, een Peugeot 206, zat zelfs te denken om daar een 1.9d voor te kiezen, simpelweg omdat ik daar goede ervaringen mee heb... Rijd prima, niks mis mee... Vind ze beter qua karakterestiek dan een 1.9TDI van VW...

In zo'n Croma ligt daar ook niet gewoon een PSA diesel in trouwens??

[ Voor 19% gewijzigd door eX0duS op 12-09-2008 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

eX0duS schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 10:58:
Voor mijn werk rijd ik een Berlingo 1.9d, en dat is dus maar 70 pk's in het vooronder.
Maar om nou te zeggen dat ik hem traag vind, nou nee. In de stad is het meer dan snel genoeg.
Op de snelweg is wat lastiger, 120 kun je er prima mee rijden, duurt alleen wat langer om van 100 naar 120 te klimmen, maar ach, voor zo'n simpele tractordiesel in zo'n baksteen op wielen valt het allemaal wel mee.
En daarnaast is er nooit wat kapot aan, die dingen rijden 40.000 km per jaar en krijgen om de 2 jaar ofzo een grote beurt en dat is alles.

Daarbij hoor ik dat die 2.1TD's gewoon stevige blokken zijn. Natuurlijk heb je liever een HDI, maar om daar nou een mooie Xantia voor te laten staan...

Ik heb ook vaak zat naar een andere auto zitten kijken, een Peugeot 206, zat zelfs te denken om daar een 1.9d voor te kiezen, simpelweg omdat ik daar goede ervaringen mee heb... Rijd prima, niks mis mee... Vind ze beter qua karakterestiek dan een 1.9TDI van VW...

In zo'n Croma ligt daar ook niet gewoon een PSA diesel in trouwens??
Wij hadden de 1.9 diesel.

En de croma had gewoon een fiat blok. Eerste diesel voor personen auto's met directe inspuiting.

Wat hier staat klopt dat ook niet fiat heeft dit systeem (wat ze tdid noemde) aan bosch verkocht welke het weer aan vw heeft verkocht.

.

Verwijderd

AkroBatik schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 09:41:
[...]

Niks mis mee? Die hebben wij ook gehad. Dat ding was zooooo traag. De Fiat Croma TDI die we daar voor hadden (ook 1.9) reed daar rondjes omheen.
Een Xantia met 1.9 ongeblazen diesel is gewoon simpelweg ondergemotoriseerd.
In een BX , ZX , 306 e.d. (tot 1100kg) doet die motor het prima, maar 1400kg is teveel voor 70PK.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 14:31:
[...]

Een Xantia met 1.9 ongeblazen diesel is gewoon simpelweg ondergemotoriseerd.
In een BX , ZX , 306 e.d. (tot 1100kg) doet die motor het prima, maar 1400kg is teveel voor 70PK.
We hadden de td 1.9. Ik had in die tijd nog geen rijbewijs, maar heb van mn vader wel begrepen dat hij zeker niet snel was.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Zijn jullie me al flauw? :)
Hoe lijkt deze? Volgens mij is dat lang niet gek voor die auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Zoals de advertentie er uit ziet zou je zeggen dat het een mooie auto is. Echter trek ik dat verbruik wel sterk in twijfel.. 1:14 rijd je echt niet met zo'n auto...

En hij heeft het over turbo geluid... De turbo moet je dus eigenlijk (bijna) niet horen in je TCT... Als je hem wel hoort dan is er iets niet goed. ;)

Een paar kwaaltje zijn volgens de ad wel vervangen, nml. de retourslang en de bovenste motorsteun (heb ik ook gehad), blijft er over; achterdraagarmlagers, kachelradiateur, als die ook goed zijn...

Oliedrukmeter zal deze auto niet hebben, tenzij achteraf er in gezet... Wel een olietemperatuurmeter.

Maar zoals het er staat ziet hij er wel goed uit, ik zou in elk geval een keer gaan kijken (neem wel een kenner mee!)

Kijk trouwens ook eens op de site van de RDW, auto staat pas sinds kort op naam, heeft hem dus maar heel kort. Kan dus een handelaar zijn die verder niks van de auto af weet, of iemand die er graag vanaf wil (kan ook een andere reden hebben, maar je weet nooit).

[ Voor 15% gewijzigd door eX0duS op 15-09-2008 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik heb nog mailcontact gehad en het klinkt allemaal goed.

hij is zelfs meer full options dan de 1b hier in nederland ooit geweest is zoals radiobediening aan het stuur. En de mail was ook in normale volzinnen in correct nederlands. Dat maak je ook niet al te vaak mee via marktplaats ;)

Hij is er ook nog mee op vakantie geweest dus het zal wel geen handelaar zijn dan (als hij niet liegt that is ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Klinkt goed, zou zeker eens gaan kijken dan, prijs is zondermeer (misschien wel te?) goedkoop...
Radiobediening is inderdaad nog een extra op de VSX (zit er de originele radio ook nog in?), evenals bijv. een middenarmsteun (goud waard), cruise control (leuk), automaat (FuzzyLogic bak, leuke techniek, helaas niet altijd even betrouwbaar), en vraag eens of ie een foto heeft van de bekleding... Grote kans dat het weer van dat groen/paars/blauw met bloemetjes is, maar wie weet is het wel volleder, of zoals bij mij, zwart alcantara met velours jaren 80 motief. :p

Zo'n VSX is zoals hij zelf al zegt nu eigenlijk weinig speciaals. Meeste basis auto's hebben al airco, maar toendertijd was een VSX gewoon een dure kar. Je hebt dan ook gelijk ABS, maar geen ESP en weet ik veel (wat je nu allemaal wel hebt).

Niettemin rijd zo'n TurboCT als een beest... Tenminste, voor zo'n grote sloep, het is geen snelle gillende GTI, maar wel altijd een mooie duw in de rug als je het gas in trapt (als je er mee gaat rijden luister dan of je de turbo niet hoort, en als het goed is moet je als het toerental op 2500 staat en je gas geeft een behoorlijke duw in de rug krijgen, vooral in zijn 3).

Bedenk wel dat je met zo'n auto echt geen 1:14 rijd, maar eerder 1:9.

Ik heb zelf nog nooit een type 1b gezien die een nieuwe kenteken heeft dan de mijne. Volgens het ORGA nummer (het indificatienummer wat ze bij Citroën gebruiken), zitten er tussen mijn 1b en de eerste type2 nog geen 20 nummers... Ik hoefde dan ook niet persé een type 2, want dan heb je dus weer de kans dat er zo'n groen/blauw/paars interieur in zit waar ik zo'n hekel aan heb, en van dat lelijke nephout...

[ Voor 53% gewijzigd door eX0duS op 15-09-2008 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

eX0duS schreef op maandag 15 september 2008 @ 19:07:
automaat (FuzzyLogic bak, leuke techniek, helaas niet altijd even betrouwbaar),
arg het is toch geen automaat hoop ik? dan hoef ik hem niet. Juist het schakelen vind ik leuk :)

man ik ben al om, hou maar op, mot dat ding hebben :)
dat interieur hoop ik inderdaad niet (hoe lelijk is dat, yikes!!!) maar goed zou geen afkeurpunt zijn voor mij. En dat hij meer drinkt dan 1 op 14 geloof ik direcht. Moet maar weer. Toch kilometervergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Geen idee, neem aan van niet, anders zouden ze het wel vermelden.
Overigens is zo'n FL bak best leuk, zit electronica in, de bak schakelt aan de hand van je rijstijl, en onthoud deze dan ook. Je hebt ook een zomer en winter stand en weet ik veel... Ik zou er best een willen... Dat ze soms kuren hebben neem ik dan voor lief... :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

volgens mij ben ik gewoon aan de beurt met kinky paars/groene kleurtjes...

en er zit Hydractive II in. Dat is toch gewoon het citroen systeem en niet Activa?

brochure 1996 (juiste pagina, html)

edit: kachelradiateur is vervangen en adals moest hij even checken. Reden dat hij hem zo kort in bezit heeft gehad is dat hij hem speciaal voor vakantie kocht. Hij is citrofiel want hij had al 2 citroens (eigen citroen een combo vandaar niet op vakantie). Verhaal klinkt allemaal erg plausibel en volgens mij heb ik hier een goede koop aan. Hopelijk een snelle afspraak. Moet er nog afgedongen worden?

[ Voor 39% gewijzigd door Jazzper op 15-09-2008 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
HA2 is gewoon "standaard". Eerdere modellen hadden HA1, HA2 heeft als verschil een grotere pomp zeg maar, en een "anti-zink" systeem, maar kijk niet gek op als hij 's morgens toch wat door de knietjes gegaan is. ;) 3(wil intern nog wel eens een klein beetje lekken, absoluut niks om je zorgen over te maken), en een "sportknop", hiermee word de vering stugger, alhoewel dat niet helemaal waar is, de computer gaat gewoon wat sneller in de stuggere modus.
Met de sportstand heb ik als ervaring dat de auto wat vaster op de weg komt te liggen, rechtuit is hij wat minder zwabberig, sturen gaat wat directer, hij helt wat minder, en volgens mij trekt hij ook harder op, wat komt volgens doordat de kont minder naar beneden trekt.

Als hij hem maar zo kort in bezit heeft, kan hij natuurlijk heel weinig zeggen over de technische staat van de auto. Dat hij het op vakantie goed gedaan heeft is leuk, maar wat zegt dat over bijv. het olievebruik? Zoiets weet je natuurlijk toch nooit, een auto kopen is altijd een gok natuurlijk.

Afdingen kun je proberen, maar die vraagprijs is al erg laag, ik snap eigenlijk ook niet waarom die auto voor zó weinig weg moet... :p

Maar ja, als zou je er nog € 500 reparatie kosten aan hebben, dan is het nog een koopje.

Heeft hij een factuur van die kachelradiateur? Als dat vervangen is zou dat heel mooi zijn, want als deze stuk is, wil dus zeggen dat je óf een weekend aan het klussen bent om het dashboard er uit te halen, óf je minimaal € 500 lichter bent om het te laten doen door een specialist.

ADAL's kun je dus herkennen als je achterwielen /---\ staan ipv |---|.
Als ze dus al schuin staan zijn die lagers al echt ver heel en waarschijnlijk helemaal aan gort gereden.
Vervangen kost je bij HEGRU in Veldhoven € 125 per kant (valt wel mee op zich dus).

Overigens zijn zover ik weet technische reparaties niet echt heel erg moeilijk bij een Xantia. Een TurboCT is wel een behoorlijk dikke motor, en de motorruimte zit dan ook behoorlijk vol, maar alles gaat er vrij simpel af, en onder kun je op zich overal bij.

[ Voor 50% gewijzigd door eX0duS op 15-09-2008 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

nou ja hij kan er in zoverre wat over zeggen omdat hij een uiterst gedocumenteerde historie heeft. Dat moet toch enige indicatie geven (dealeronderhouden). Ik snap ook niet waarom hij zo'n scherpe prijs heeft. Ook al wil hij er weer vanaf (einde vakantie) en zijn er echt veel te veel xantia's in de verkoop dan nog is dit een courante versie lijkt me. En in het worst case scenario zit er een middenarmleuning in van 499 euro en een lederen stuur met radiobediening a 499 marktwaarde. Dan betaal ik die laatste paar euro verlies zelf wel.

of zo iets ;)

je woont toevallig niet in regio utrecht/zuid-holland overigens voor een leuk uitstapje? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Nee helaas niet, ik woon in Eindhoven, is dus wat ver weg, maar wellicht dat er iemand van de Xantiaclub is die een bezoekje mee wil wagen. Meestal zijn ze wel gek op die koopjes... :p

In elk geval; wat hier staat moet je in elk geval op letten:

http://forum.xantiaclub.net/viewforum.php?f=14

En dit is natuurlijk verplicht leesvoer:

http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?t=603

Daar ga je het wel mee redden denk ik. :p

Waar ik zelf in elk geval zeker op zou letten is het volgende dan (als ik het al niet gezegt heb):
- Motor laten draaien, als deze wat tikt is niet erg, zijn de injectoren
- Verwarming vol open, zeker weten dat je geen koelvloeistof ruikt (beetje zoute lucht)
- Even die ADAL's bekijken
- Porteursteunen nakijken of ze niet gescheurd zijn
- Kijk voor het linkerachterwiel (als je de achterkant van de auto voor je hebt), tussen de deur en de dorpel op die overgang, dat is de enige plek waar ze nog wel eens een roestspoortje willen hebben, dat is net zo'n punt waar wel eens wat beweging in zit, als hier wat roest op zit is het nog geen ramp, druk er eens op, als het niet kraakt en het ziet er gewoon nog redelijk fris uit, geen zorgen, maar als er een gat in zit dat weet je dat je hem moet laten staan ;)
- Natuurlijk geen lekkages op de grond; dikke groene vloeistof is LHM (hydraulische olie dus voor het veersysteem, stuurbekrachtiging en remmen, dat is een groot systeem), dikke zwarte olie (motorolie) of koelvloeistof (lichtrgoen, in mijn geval lichtrood, is het beter te onderscheiden van LHM)
- En natuurlijk even testen of hij soepel veert... Het is niet zoals ze zeggen een vliegend tapijt, dus als je een drempel over gaat, kijk dan niet gek op dat het toch minder comfortabel is dan verwacht. ;)

En ach, al zijn die bollen niet 100%, voor 30 euro per bol kunnen ze opgepompt worden, en voor 40 euro heb je nieuwe, er zitten er 8 onder, en meestal zijn ze niet alle 8 tegelijk kapot...

[ Voor 107% gewijzigd door eX0duS op 15-09-2008 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

check check dubbelcheck. Thx voor de info wederom. Morgen op mijn werk eens even een rondje afdrukken doen.

hamvraag: voor dit geld en zo'n auto: wat zijn punten waar je hem écht voor zou laten staan? lekkage en toestanden loop ik wel door, maar ik heb geen flauw benul wat zo op te lossen is (of goedkoop) en wat echt problematisch is.

edit: op de zaken vooruit lopend: nog tips voor verzekering?

[ Voor 8% gewijzigd door Jazzper op 15-09-2008 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Voor zo'n laag bedrag zou ik niet weten waar rvoor ik hem kan laten staan. Voor dat bedrag heb je al zou je er nog € 1000 aan reparaties aan hebben, nog een flinke auto voor dat geld hebben.

Overigens is het geen 16v! Ze zetten het er wel allemaal bij, maar het is toch echt een 8v, Niks om je zorgen over te maken, want alle Nederlandse TurboCT's zijn 8 kleppers.
Alleen in Duitsland zijn ze geleverd in 16v uitvoering, net zoals een V6 break en ook break met Activa...

Voor (goedkope) verzekering kun je eens kijken op www.oriondirect.nl, ik heb er niet echt een hoge pet van op, maar ze zijn tot nu toe wel de goedkoopste...

[ Voor 14% gewijzigd door eX0duS op 16-09-2008 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

maar... het is een francaise he, geen nederlandse. Dus wellicht tóch 16v. Ik kan er niet wakker van liggen verder.

qua verzekering zal ik orion eens vergelijken met ohra en verzekerjezelf want die kwamen ook goedkoop uit. Kan je via citroenclub of xantiaclub ook niet korting krijgen? bij de BX hebben ze dat wel geloof ik.

vanavond kijken, heb er zin in. Is ook eerste auto dus geen idee hoe dat werkt enzo. Kopen wil al niet want geen postkantoor open 's avonds. Heb een die-hard autokenner mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Mocht het een 16v zijn, dan is dat natuurlijk wel goud waard, die zie je weinig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

we zullen zien. Nog tips over die turbo? Ik las al dat olie echt cruciaal is voor de turbo. En ik las iets over speling, maar ik ga niet de kap opentrekken en daar wijs over doen, want dat ben ik (nog) niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Speling is moeilijk te controleren, daarvoor moet de turbo er af en moet je het asje controleren.
De tip die ik kan geven, je moet gewoon een behoorlijke duw in de rug krijgen rond de 2500 rpm. Ook mag je de turbo niet horen (in andere auto's hoor je de turbo wel, in de Xantia moet je hem dus net niet horen, misschien hele lichte fluittoon ergens diep onderin, meer niet).
En olie, gewoon 10w40 normale half synthetische olie, niks bijzonders, ik heb ook niet echt bijzondere olie er in zitten...

Maar ja, als de turbo het doet, dan merk je het wel. ;) Het is trouwens maar een klein turbootje, die vooral dus wat meeblaast in de onderste regionen van het motortoerental, verwacht daarom ook geen instant actie, maar vanaf 1500rpm blaast hij zeker een toontje mee, tot 4000 rpm ongeveer, daarna gebeurd er niks meer eigenlijk.

En even kijken misschien of er geen olielekkage is aan de turboslang, dat is de metaalkleurige buis die rechtsvoor bovenop de motor ligt, links langs het luchtfilter, deze verdwijnt verderop ergens onderin, en loopt achter de motor door...
Eventueel de rubberen slang die er aan zit even los schroeven, kun je even kijken of er geen olie in zit...

/edit
laat natuurlijk wel even weten of het wat is/was... ;) :D

[ Voor 43% gewijzigd door eX0duS op 16-09-2008 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

we got 'em!

ik edit mijn post straks ff, moet eerst wat dingen regelen, net thuis. Auto was helemaal top en ook qua onderhoud helemaal bij op paar dingetjes na:
- klassiek linkerachterdeurdorpel gat in
- gebruikersschade op de lak op paar plekken. Wil ik nog wel aanpakken
- kras op 1 ruit (sloopruit erin?)

verder APK geen aandachtspunten, retourslangen, radiatoren, airco, motersteun, etc allemaal bij officiele Citroen Amsterdam aangepakt en nog veel meer. Heel pak papier met rekeningen mee.
nu als een gek verzekering uitzoeken!

2 liter turbo gonna kick your ass!
eX0duS bedankt voor alle hulp!

• Gluten Parody
Goed bezig, gefeli! Heb je 'm al naar huis gereden?

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

nee, heb 150 euro aanbetaald en kenteken meegekregen. Morgenochtend naar postkantoor en morgen na het werk ophalen en rest betalen. Nu verzekering uitzoeken. Valt nog vies tegen ;)

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:16

The Legend

*Plop*

Gaat het puur om WA? Mijn huidige eerste auto (Xantia :P) heb ik verzekert bij DSB en toen ik laatst keek was die nog steeds het goedkoopst. Betaal 27 euro per maand zonder no-claim korting ed (1e verzekerde jaar).

[/spam]

Ik ben toch malle pietje niet!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik heb tot laat gister nog even vergeleken. Moet nog kiezen maar in de race zijn:
- HEMA (ja echt!)
- DSB
- OHRA
- verzekeruzelf.nl
- allsecur

de rest is duurder
Zo'n DSB is die niet mega uitgekleed? En ik wil volgens mij wel mederijzigersdekking, geen no claim garantie (schijnt een wassen neus te zijn want niet verhuisbaar), en geen bijstand, want die heb ik al via reguliere verzekering.

kan niet wachten tot vanavond! eerst zo even langs postkantoor

Pagina: 1 ... 4 ... 50 Laatste