Als ie naar voren opklapt bij een aanrijding heb je wel een probleem, apk afkeur in dat geval.
Oja, als het de vergrendeling is waarmee hij op z'n plek gehouden wordt is het inderdaad anders ja.
Heeft er iemand ervaring met en de puretech 130 benzine en de blue hdi 120?
Budget technisch lijken ze voor mij dicht bij elkaar uit te komen en ik vroeg me af welke van de twee de betere keus is.
Zou dan in de grand C4 Picasso komen en wil met volle auto + vouwwagen een beetje soepeltjes de bergen door op vakantie. Daarnaast rij ik graag vlot.
Budget technisch lijken ze voor mij dicht bij elkaar uit te komen en ik vroeg me af welke van de twee de betere keus is.
Zou dan in de grand C4 Picasso komen en wil met volle auto + vouwwagen een beetje soepeltjes de bergen door op vakantie. Daarnaast rij ik graag vlot.
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Ik zou vooral de keuze baseren op de hoeveelheid kilometers die je maakt. Met een 10-15dkm op jaarbasis is een diesel een dure hobby. Pas zo rond en over de 30dkm afhankelijk van de auto en alles is een diesel pas interessant.
Rijden is heel erg anders. Een diesel heeft veel meer koppel maar ook een andere vermogensband dan een benzine die het vermogen vaak wat hoger heeft en wat langer doorgaat.
Rijden is heel erg anders. Een diesel heeft veel meer koppel maar ook een andere vermogensband dan een benzine die het vermogen vaak wat hoger heeft en wat langer doorgaat.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
http://www.autoweek.nl/au...sso-puretech-130-businessTacoos schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 18:22:
Lijkt opzich prima te zijn voor jouw doeleinden. Ik rijd zelf een 1.8 benzine GC4P uit 2007 met 120 paardjes en vind er in de algemene zin aardig wat pit in zitten (zelfs met 5 volwassenen he Joopie?
Op vakantie met 2 volwassen, 3 kinderen onder de 7, een kat een volle achterbak en een doodskist bovenop was het prima te doen. Heuvelop moest ik toch écht wel terugschakelen om niet in snelheid terug te zakken.
Nu is die motor uit 2007 natuurlijk niet heel erg vergelijkbaar met de 130 van vorig jaar, maar gewoon om een indicatie te geven. De review die ik eerder aanhaalde geeft hetzelfde idee weer.
Met jouw rijstijl... Gang is alles of niet?
Hey ik haal wel mooie een X5 in
En zó aggressief rijd ik niet. Ik kan het niet helpen dat mensen hun auto niet kennen en dus 130 op de teller rijden ipv 130 GPS
Alle respect, maar als je deze bedoelt, met zoeen heb ik een week of wat terug gereden en dat vond ik ronduit traag aanvoelen.Notna schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 19:09:
[...]
http://www.autoweek.nl/au...sso-puretech-130-business
Lijkt opzich prima te zijn voor jouw doeleinden. Ik rijd zelf een 1.8 benzine GC4P uit 2007 met 120 paardjes en vind er in de algemene zin aardig wat pit in zitten (zelfs met 5 volwassenen he Joopie?)
Op vakantie met 2 volwassen, 3 kinderen onder de 7, een kat een volle achterbak en een doodskist bovenop was het prima te doen. Heuvelop moest ik toch écht wel terugschakelen om niet in snelheid terug te zakken.
Nu is die motor uit 2007 natuurlijk niet heel erg vergelijkbaar met de 130 van vorig jaar, maar gewoon om een indicatie te geven. De review die ik eerder aanhaalde geeft hetzelfde idee weer.
Onze Multipla is op papier even snel naar de 100 maar voelt nog net iets vlotter.
Nou was dit 1 exemplaar en kan dit dus aan die ene hebben gelegen, maar ik zou daar niet graag met vouwwagen mee de bergen in gaan.
Ik zoek dus iets wat vlotter is dan dat en op papier zijn beide motoren in de nieuwe C4GP dat ook, maar nu de praktijk en welke is de fijnste?
Ter verdere referentie: ikzelf rij nu een 140 pk diesel. Mijn vrouw de Multipla.
Yup die, maar dan de GP versie. Het is geen snelheidsmonster nee, maar wat verwacht je van een gristenbak á 1500 kg schoon aan de haak? De Zafira is een kilo of 150 tot 200 lichter en dat geldt ook voor de Multipla. Tenminste; van wat ik zo heb kunnen vinden even vlug.Tacoos schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 19:54:
[...]
Alle respect, maar als je deze bedoelt, met zoeen heb ik een week of wat terug gereden en dat vond ik ronduit traag aanvoelen.
Onze Multipla is op papier even snel naar de 100 maar voelt nog net iets vlotter.
Nou was dit 1 exemplaar en kan dit dus aan die ene hebben gelegen, maar ik zou daar niet graag met vouwwagen mee de bergen in gaan.
Ik zoek dus iets wat vlotter is dan dat en op papier zijn beide motoren in de nieuwe C4GP dat ook, maar nu de praktijk en welke is de fijnste?
Ter verdere referentie: ikzelf rij nu een 140 pk diesel. Mijn vrouw de Multipla.
Ik heb er geen ervaring mee met iets aan de trekhaak, maar ik heb ze vaak genoeg gezien op vakantie het wel doen.
Maar waarom ga je niet even bij wat dealers langs die 1 van de 2 motoren heeft staan om te proefrijden? Lijkt mij de beste manier om te voelen of het wat is voor je.
Lijkt mij dat je een grote auto (7 zitter?) zoekt met vermogen. Immers wil je 'vlot kunnen rijden'. Dan heb je óf een lichte wagen nodig of een zwaardere met een grotere motor.
Ik kan dan alleen nog aan een S-Max denken tbh naast de Zafira die je nu hebt. Of je moet voor de automaat gaan in de C4 GP; die heeft 165 pk en moet rap genoeg zijn. Maar zonder budget is dat natuurlijk schieten in het donker
[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 09-04-2016 20:16 ]
Natuurlijk ga ik nog een proefrit maken voor ik definitief kies, maar dat is niet hetzelfde als al wat langer met zo'n motor rijden. Vandaar dat ik zoek naar ervaringen.Notna schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 20:10:
[...]
Yup die, maar dan de GP versie. Het is geen snelheidsmonster nee, maar wat verwacht je van een gristenbak á 1500 kg schoon aan de haak? De Zafira is een kilo of 150 tot 200 lichter en dat geldt ook voor de Multipla. Tenminste; van wat ik zo heb kunnen vinden even vlug.
Ik heb er geen ervaring mee met iets aan de trekhaak, maar ik heb ze vaak genoeg gezien op vakantie het wel doen.
Maar waarom ga je niet even bij wat dealers langs die 1 van de 2 motoren heeft staan om te proefrijden? Lijkt mij de beste manier om te voelen of het wat is voor je.
Lijkt mij dat je een grote auto (7 zitter?) zoekt met vermogen. Immers wil je 'vlot kunnen rijden'. Dan heb je óf een lichte wagen nodig of een zwaardere met een grotere motor.
Ik kan dan alleen nog aan een S-Max denken tbh naast de Zafira die je nu hebt. Of je moet voor de automaat gaan in de C4 GP; die heeft 165 pk en moet rap genoeg zijn. Maar zonder budget is dat natuurlijk schieten in het donker
Een 150pk diesel of 165 pk benzine wordt me te duur (in de lease), dus t wordt een 130 pk benzine of 120 pk diesel. Vlgs autoweek is de nieuwe C4GP bijna 200 kg lichter dan de voorgaande, dus vlotter moeten ze sowieso wel zijn, ik ga er ff van uit dat dat wel ok zit. Het gaat me meer om de beleving van de motor. Ik heb nu een Mazda 5 diesel (geen Zafira) en die doet onder de 1500 toeren helemaal niets en ik merk dat dat ik me daar aan stoor, ondanks dat ie daarboven er flink aan sleurt.
Mocht ik ervoor kiezen niet te leasen zou ik idd naar een s-max gaan kijken, trouwens
Tja, zo werkt dat nou eenmaal.
De eigenschappen van (bij mijn weten)
- alle dieselmotoren: maximum-toerental is ongeveer 4,500rpm
- alle turbodiesel-motoren: (bijna) maximum koppel bij 2000rpm, wat ook 80% van het vermogen is. Terugschakelen heeft dan nauwelijks zin meer
- alle turbo-motoren: turbo werkt vanaf een bepaald toerental. Dat was vroeger 2200rpm, is nu 1500rpm, en daaronder is het net of je turbo het nog niet doet
Ik vind een diesel juist fijner rijden: zolang je boven het minimum zit is het goed, meer dan 3000rpm is nooit nuttig. Trap je bij 1800rpm het gas in, dan gebeurt er echt iets. Bij een ongeblazen benzine-motor moet je voor iets leuks altijd terugschakelen. Turbo-benzine heb ik maar 2x mee gereden, dus geen ervaring
De eigenschappen van (bij mijn weten)
- alle dieselmotoren: maximum-toerental is ongeveer 4,500rpm
- alle turbodiesel-motoren: (bijna) maximum koppel bij 2000rpm, wat ook 80% van het vermogen is. Terugschakelen heeft dan nauwelijks zin meer
- alle turbo-motoren: turbo werkt vanaf een bepaald toerental. Dat was vroeger 2200rpm, is nu 1500rpm, en daaronder is het net of je turbo het nog niet doet
Ik vind een diesel juist fijner rijden: zolang je boven het minimum zit is het goed, meer dan 3000rpm is nooit nuttig. Trap je bij 1800rpm het gas in, dan gebeurt er echt iets. Bij een ongeblazen benzine-motor moet je voor iets leuks altijd terugschakelen. Turbo-benzine heb ik maar 2x mee gereden, dus geen ervaring
[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 09-04-2016 22:39 ]
Mijn c4 Picasso diesel weegt 1273 kilo,de grand Picasso zal een fractie zwaarder zijn. Dan heb je in Nederland zat aan 120 of 130 pk.
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
Als je veel met volle belading gaat rijden zou ik zeker voor de diesel gaan. De nieuwe generatie bezinemotoren met turbo draaien prima, maar met volle belasting missen ze nog steeds een hoop koppel tov een diesel.
Onze 1.2 tsi was best rap. Totdat je met 4 man en koffers op pad ging. Dan was het totaal anders.
Daarentegen heeft onze 2.0 bluehdi met 400nm absoluut geen moeite om dit te trekken (al is een vergelijk met een 2.0 diesel en 1.2 tsi natuurlijk een beetje appels met peren vergelijken. Ondanks dat de wagen diesel al 500 kilo meer weegt).
Onze 1.2 tsi was best rap. Totdat je met 4 man en koffers op pad ging. Dan was het totaal anders.
Daarentegen heeft onze 2.0 bluehdi met 400nm absoluut geen moeite om dit te trekken (al is een vergelijk met een 2.0 diesel en 1.2 tsi natuurlijk een beetje appels met peren vergelijken. Ondanks dat de wagen diesel al 500 kilo meer weegt).
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Ik hen tevreden met mijn 1.6 vti c4gp uit 2010 met 122 pk. Ook met een volle bak mensen ging dit in Schotland zonder problemen.
Maar kan me voorstellen dat het niet voor iedereen zijn ding is. Had een 1.8 overigens ook niet erg gevonden.
Maar kan me voorstellen dat het niet voor iedereen zijn ding is. Had een 1.8 overigens ook niet erg gevonden.
Vindt toch het koppel van de kleine 3 cilinder puretech (230 nm) zeer behoorlijk, voor een benzinemotor, tegen de 270 nm van mijn 1.6 hdi. De reden voor mij om eventueel aan tuning te denken als mijn garantie afgelopen is.
Weet alleen niet of de koppeling etc. gelijk is aan de wat sterkere bluehdi motoren (300 nm)
Weet alleen niet of de koppeling etc. gelijk is aan de wat sterkere bluehdi motoren (300 nm)
Mja ik heb dan van het weekend met een C4 BlueHDI gereden (ja ik heb mij over mijn vooroordelen heen gezet
) maar dat motortje is best pittig, sleurt goed door, pakt goed op. Maar ook in het algemeen, zitten is echt super (zo herinner ik de stoelen van mijn Renault jaren terug), stuur goed, netjes afgewerkt, gewoon dikke prima. Dash is wel wat onrustig in mijn ogen, maar goed het is geen Ford wat nog erger is.
Eigenlijk best positief verbaasd.
Ook dat ik met 1.97m toch behoorlijk goed zat.
Eigenlijk best positief verbaasd.
Eerlijk gezegd vind ik het wel een slecht verhaal dat iedereen (behalve heho
) het hier over koppel heeft en dan zonder ervaring met de PureTech 130 motor de diesel aanraadt.
Die nieuwe driepitter loopt wel even een tandje anders dan de vroegere ongeblazen 1800 namelijk.
Die 70 nm bij 1750 tpm die hij mist ten opzichte van de diesel (1.6 HDiF -> 300 Nm @ 1750, 1.2 PureTech -> 230 Nm @ 1750!) maakt hij deels weer goed door de kortere versnellingsbakverhoudingen, en als je écht vermogen tekort komt kan je met zo'n PureTech gewoon doortrekken. Met de 1.6 HDiF kan dat niet (echt).
In vergelijking met de 1.2 TSI is de 1.2 PureTech van PSA qua ontwerp overigens eigenlijk in het voordeel, net zoals VAG-zusje 1.0 TSI dat is. De driecilinders hebben relatief forse zuigers, maar zijn toch nog lange slag motoren, terwijl de 1.2 TSI bijna "vierkant" is. Motoren met een lange slag hebben vaak meer koppel, terwijl toerenmotoren bijna altijd enorme zuigers hebben in verhouding tot hun slag (omdat je door de natuurkundewetten beperkt wordt m.b.t. toerentallen). Dit (en de vermoedelijk wat kleinere turbo) zie je ook terug in de specs van de 1.2 TSI: 175 Nm bij 1400 tpm. Het verschil in koppel tussen de 1.2 TSI en de 1.2 PureTech is procentueel dus vergelijkbaar met dat tussen de 1.2 PureTech en de 1.6 HDiF.
Redenen voor mij om de diesel te willen kiezen zijn verbruik/actieradius en loopcultuur (houd niet zo van driecilinders en evenmin van hoge toerentallen).
Overigens "dreunt" een diesel vaak wel wat meer (al valt dat bij moderne auto's sowieso heel erg mee, het verschil blijft).
Wat betreft troenen, afgelopen zaterdag even meegeholpen met de aankoop van een '04 C5 2.0 HDi Exclusive Aut. voor een familielid:

Het is al wat ouder, maar wel in nieuwstaat... en wat een prachtbak zeg
Ze gaan binnenkort preventief de automaat laten spoelen en hopelijk kan het ding er dan net zo lang tegenaan als die donkerblauwe in Autoweek Klokje Rond
Die nieuwe driepitter loopt wel even een tandje anders dan de vroegere ongeblazen 1800 namelijk.
Die 70 nm bij 1750 tpm die hij mist ten opzichte van de diesel (1.6 HDiF -> 300 Nm @ 1750, 1.2 PureTech -> 230 Nm @ 1750!) maakt hij deels weer goed door de kortere versnellingsbakverhoudingen, en als je écht vermogen tekort komt kan je met zo'n PureTech gewoon doortrekken. Met de 1.6 HDiF kan dat niet (echt).
In vergelijking met de 1.2 TSI is de 1.2 PureTech van PSA qua ontwerp overigens eigenlijk in het voordeel, net zoals VAG-zusje 1.0 TSI dat is. De driecilinders hebben relatief forse zuigers, maar zijn toch nog lange slag motoren, terwijl de 1.2 TSI bijna "vierkant" is. Motoren met een lange slag hebben vaak meer koppel, terwijl toerenmotoren bijna altijd enorme zuigers hebben in verhouding tot hun slag (omdat je door de natuurkundewetten beperkt wordt m.b.t. toerentallen). Dit (en de vermoedelijk wat kleinere turbo) zie je ook terug in de specs van de 1.2 TSI: 175 Nm bij 1400 tpm. Het verschil in koppel tussen de 1.2 TSI en de 1.2 PureTech is procentueel dus vergelijkbaar met dat tussen de 1.2 PureTech en de 1.6 HDiF.
Redenen voor mij om de diesel te willen kiezen zijn verbruik/actieradius en loopcultuur (houd niet zo van driecilinders en evenmin van hoge toerentallen).
Overigens "dreunt" een diesel vaak wel wat meer (al valt dat bij moderne auto's sowieso heel erg mee, het verschil blijft).
Wat betreft troenen, afgelopen zaterdag even meegeholpen met de aankoop van een '04 C5 2.0 HDi Exclusive Aut. voor een familielid:

Het is al wat ouder, maar wel in nieuwstaat... en wat een prachtbak zeg
Ze gaan binnenkort preventief de automaat laten spoelen en hopelijk kan het ding er dan net zo lang tegenaan als die donkerblauwe in Autoweek Klokje Rond
[ Voor 24% gewijzigd door kakanox op 11-04-2016 22:32 . Reden: TSI info, kleine correctie ]
Ga toch fietsen.
Dat probeerde ik in mijn post te vertellen ...
Mijn schoonvader heeft de Picasso met de 1.2 puretech en dat is een bijzonder fijne machine !
Mijn schoonvader heeft de Picasso met de 1.2 puretech en dat is een bijzonder fijne machine !
En ik heb weer een nieuwe op het lijstje staan. De automatische handrem welke een storing geeft. Niet altijd, maar gisterenavond en vanochtend blokkeerde hij. Ging ook niet los met wegrijden. Contact helemaal uit en weer aan verhielp het wel.
De garage zal wel blij met me zijn.
Uitleg gekregen, maar valt waarschijnlijk wel mee. Vuiltje op een sensor waarschijnlijk.
De garage zal wel blij met me zijn.
Uitleg gekregen, maar valt waarschijnlijk wel mee. Vuiltje op een sensor waarschijnlijk.
[ Voor 13% gewijzigd door Arunia op 13-04-2016 13:28 ]
Kogeltje door de kerk... De Xsara staat te koop!
Het is momenteel nog een soort van interessepeiling, vandaar de nogal beknopte advertentie (en alleen op speurders). In principe moet ik tot eind Mei nl. wel kunnen rijden, maar als er iemand komt voor de juiste prijs mag ie gaan
Daarnaast ga ik deze week nog even de voorruit vervangen, er zit namelijk een enorme scheur in. Weet één van jullie misschien waar ik autoruitenkit en snijdraad kan kopen voor wèhnâg? Had daar vroeger een adresje voor, maar dat bestaat niet meer
Het is momenteel nog een soort van interessepeiling, vandaar de nogal beknopte advertentie (en alleen op speurders). In principe moet ik tot eind Mei nl. wel kunnen rijden, maar als er iemand komt voor de juiste prijs mag ie gaan
Daarnaast ga ik deze week nog even de voorruit vervangen, er zit namelijk een enorme scheur in. Weet één van jullie misschien waar ik autoruitenkit en snijdraad kan kopen voor wèhnâg? Had daar vroeger een adresje voor, maar dat bestaat niet meer
[ Voor 25% gewijzigd door kakanox op 13-04-2016 17:07 . Reden: autoruitenkit+snijdraad-vraag ]
Ga toch fietsen.
Hier ook een kogel door de kerk: de Picasso moet het veld ruimen!
Repareren is te kostbaar dus heb ik een andere auto gekocht: Fiat Grande Punto 1.4 8v dualogic op lpg.
Kleiner en lichter en zuiniger dus financieel aantrekkelijker en de ruimte van de Picasso zijn we niet meer perse nodig nu onze zoon groter is.
Mocht iemand nog belangstelling hebben in de Picasso(onderdelen) dan hoor ik het graag!
2003 xsara Picasso 1.8 16v op lpg, blok heeft plm. 180 d km gelopen, de auto 270 d km.
En ook zonder Citroen blijf ik dit topic lezen hoor...
Repareren is te kostbaar dus heb ik een andere auto gekocht: Fiat Grande Punto 1.4 8v dualogic op lpg.
Kleiner en lichter en zuiniger dus financieel aantrekkelijker en de ruimte van de Picasso zijn we niet meer perse nodig nu onze zoon groter is.
Mocht iemand nog belangstelling hebben in de Picasso(onderdelen) dan hoor ik het graag!
2003 xsara Picasso 1.8 16v op lpg, blok heeft plm. 180 d km gelopen, de auto 270 d km.
En ook zonder Citroen blijf ik dit topic lezen hoor...
Ook ik lees en lurk gewoon mee hoor, veel te gezellig.
Maar verstandige keuze.
Hier een fotootje van de DS3's van mij (achtergrond) en een collega (voorgrond).

Het zijn allebei 2012 1.6 e-hdi modellen met So Chic pakket, maar verschillend qua uitrusting.
De zwarte heeft een sportinterieur met zwart alcantara en geen navi (maar wel bluetooth audio streaming
)
De rode heeft een rood leren interieur en de MyWay navigatie.
Los van de afzichtelijke wieldoppen vind ik het leuke auto's en het rijdt nog steeds prima

Het zijn allebei 2012 1.6 e-hdi modellen met So Chic pakket, maar verschillend qua uitrusting.
De zwarte heeft een sportinterieur met zwart alcantara en geen navi (maar wel bluetooth audio streaming
De rode heeft een rood leren interieur en de MyWay navigatie.
Los van de afzichtelijke wieldoppen vind ik het leuke auto's en het rijdt nog steeds prima
Vorige week vrijdag de auto teruggekregen van de schadehersteller.
Motorkap is volledig gespoten en de achterkant is ook volledig herstelt met nog wat punten van de bumper erbij.
De handrem heeft tot noch toe geen problemen meer gegeven. Volgens de garage kon dat een vuiltje op de ABS sensor zijn. Dat geloof ik dan ook wel weer.
Motorkap is volledig gespoten en de achterkant is ook volledig herstelt met nog wat punten van de bumper erbij.
De handrem heeft tot noch toe geen problemen meer gegeven. Volgens de garage kon dat een vuiltje op de ABS sensor zijn. Dat geloof ik dan ook wel weer.
[ Voor 16% gewijzigd door Arunia op 18-04-2016 15:50 ]
Kan je dit niet beter via carglass etc laten lopen? Meestal kost het je dan rond de 70euro, maar dan heb je ook garantie op het glas en werkkakanox schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:35:
Kogeltje door de kerk... De Xsara staat te koop!
Als je daar voor verzekerd bent wel ja. Maar als je geen ruitschade meegenomen hebt in je verzekering kan dat aardig wat kosten.
Nieuwe voorruit voor mijn ZX toendertijd bij Carglass was 360 euro's
Nieuwe voorruit voor mijn ZX toendertijd bij Carglass was 360 euro's
Ik zal ff kijken of ik het terug kan vinden, paar jaar geleden voorruit laten vervangen voor een gebruikt exemplaar a 80 euro all in.
Dat bedrijf had ik via Marktplaats gevonden.
En kan ik nu niet meer terug vinden helaas.
Die hebben mijn auto ook ooit naar Nederland gebracht, waarna de dealer er direct lichtmetaal onder heeft geschroefdMadMarky schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:34:
Koppel is volkomen irrelevant, vermogen bij een bepaald toerental/snelheid is waar het om gaat. Met de Benzine zul je een tikkie vaker terug moeten schakelen maar zal de moeite beloond worden met wat meer tempo. Vraag is echter of je het extra schakelen een probleem vind.Rene schreef op zondag 10 april 2016 @ 11:12:
Als je veel met volle belading gaat rijden zou ik zeker voor de diesel gaan. De nieuwe generatie bezinemotoren met turbo draaien prima, maar met volle belasting missen ze nog steeds een hoop koppel tov een diesel.
Wel als je daarvoor verzekerd bent idd. Weet trouwens ook niet wat het met no-claim doet als ik dat zou hebben.G.Scholtens schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:55:
Kan je dit niet beter via carglass etc laten lopen? Meestal kost het je dan rond de 70euro, maar dan heb je ook garantie op het glas en werk
PreciesFastFred schreef op maandag 18 april 2016 @ 16:00:
Als je daar voor verzekerd bent wel ja. Maar als je geen ruitschade meegenomen hebt in je verzekering kan dat aardig wat kosten.
Dáár ben ik wel benieuwd naar. Veel goedkoper kan het namelijk niet! Ik ga even googlen.Daniel36 schreef op maandag 18 april 2016 @ 16:08:
Ik zal ff kijken of ik het terug kan vinden, paar jaar geleden voorruit laten vervangen voor een gebruikt exemplaar a 80 euro all in.
Euhm... je spreekt jezelf in je eerste zin bijna volledig tegen. Natuurkundig gezien kan je koppel namelijk enkel definiëren als kracht * arm, maar als je bij verbrandingsmotoren kijkt is het moment dat het maximumkoppel het moment dat cilinders het best gevuld worden en de verbranding het krachtigst is.GoldenSample schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:23:
[...]
Koppel is volkomen irrelevant, vermogen bij een bepaald toerental/snelheid is waar het om gaat. Met de Benzine zul je een tikkie vaker terug moeten schakelen maar zal de moeite beloond worden met wat meer tempo. Vraag is echter of je het extra schakelen een probleem vind.
Als je dat vrij gaat vertalen is dat dus óók het moment dat de motor het "lekkerst in zijn vel" zit = het meeste vermogen levert per omwenteling.
Met een benzinemotor die bijvoorbeeld 250 Nm levert bij 1750 tpm hoef je niet vaker terug te schakelen dan met een dieselmotor die 250 Nm levert bij 1750 tpm, mits de overbrenging gelijk is. Dieselmotoren hebben meestal een langere overbrenging, de dieselmotor is dan dus ook meestal in het nadeel. Kijk dan ook even hier:
BMW 335i vs BMW 335xd
Een dieselmotor en een benzinemotor met vergelijkbare inhoud. De benzinemotor levert z'n maximumkoppel van 400 Nm al bij 1200 tpm. De diesel is bij 1500 tpm pas goed op stoom, en levert dan 630 Nm.
Waarschijnlijk is er héél even een puntje waarop de diesel er harder aan sleurt dan de benzine, maar gezien de veel langere overbrenging van de diesel zal dat denk ik maar kort zijn. Waar de dieselmotor bij 4400 tpm echter aan z'n topvermogen zit gaat de benzine nog even enthousiast door naar 5800.
Je "powerband" met zo'n moderne geblazen benzinemotor beslaat dus (grof gezegd) 5800-1200=4600 tpm, waar de diesel 4400-1500=2900 tpm heeft om mee te "spelen".
Kortom: Met zo'n hedendaagse diesel moet je meer schakelen dan met de benzine.
Oh ja, leuk linkje met aanvullende informatie over koppel en vermogen
Ga toch fietsen.
Met mijn huidige C4 Coupe ben ik wel gedekt tegen ruitschade, die ruit is warmtewerend enzo, schreeuwend duur ding...
Dat vermogen koppel*toerental is klopt volledig echter juist die versnellingsbak is het grote verschil waardoor dat koppel geen drol zegt. Punt is dat de vermogenscurve van een Diesel veel vlakker is waardoor je relatief een groot bereik hebt met veel vermogen. Het 'default' toerental (120 in z'n 6 zegmaar) heeft een diesel een hoger percentage van het topvermogen. Daardoor kun je veelal een stuk schakelluier rijden.
Met een Benzine hoef je om echt te scheuren inderdaad minder te schakelen door het grotere toerenbereik. Echter denkt half Nederland dat je motor ontploft als je meer dan 3500 toeren maakt dus doet men dat niet.
Om dus 'vlot' te rijden (zeg 70% van de maximale snelheid/acceleratie) moet je zodoende met de benzinemotor meer schakelen.
Met een Benzine hoef je om echt te scheuren inderdaad minder te schakelen door het grotere toerenbereik. Echter denkt half Nederland dat je motor ontploft als je meer dan 3500 toeren maakt dus doet men dat niet.
Om dus 'vlot' te rijden (zeg 70% van de maximale snelheid/acceleratie) moet je zodoende met de benzinemotor meer schakelen.
Juist. De versnellingsbak van de benzine is fors korter, waardoor in dit voorbeeld nog eens ruim 20% aan koppel wint in dezelfde versnelling.GoldenSample schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:37:
Dat vermogen koppel*toerental is klopt volledig echter juist die versnellingsbak is het grote verschil waardoor dat koppel geen drol zegt.
Bij 120 in de hoogste versnelling draait deze diesel 1600 tpm. De benzine 1950 tpm. De BMW 335i is één van de weinige motoren met een vrijwel vlakke koppelkromme van 1300 tot 5000 tpm.GoldenSample schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:37:
Punt is dat de vermogenscurve van een Diesel veel vlakker is waardoor je relatief een groot bereik hebt met veel vermogen. Het 'default' toerental (120 in z'n 6 zegmaar) heeft een diesel een hoger percentage van het topvermogen. Daardoor kun je veelal een stuk schakelluier rijden.
m.a.w.: Leuk bedacht, maar in dit geval (en in het geval van heel veel moderne turbomotoren) gewoon echt niet waar. Diesels zijn veel piekeriger dan turbo-benzinemotoren.
Even een meting voor je gegoogled. Ze starten hier de meting duidelijk vanaf zo'n 1750 tpm (daar wordt het gas vol ingetrapt). Direct vanaf die start levert dit blok > 380 Nm, en dat houdt echt aan tot voorbij 5000 tpm. Trouwens, zelfs tegen de 7000 tpm heb je nog 200 Nm over.
Hier kan zo'n dieseltje echt niet tegen het toerenbereik op, ook niet met drie turbo's...

Ga eens een proefrit maken in een Golf of Octavia met een 125 of 150 pk TSI'tje. Ze zijn van helemaal onderin uit zoveel krachtiger dan de vroegere atmosferische motoren dat je voor het koppel nooit meer terug wil.GoldenSample schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:37:Met een Benzine hoef je om echt te scheuren inderdaad minder te schakelen door het grotere toerenbereik. Echter denkt half Nederland dat je motor ontploft als je meer dan 3500 toeren maakt dus doet men dat niet.
Het vermogensvoordeel van een diesel zit tegenwoordig écht in een heel kort bereik. En ja, in veel gevallen meer onderin, maar een diesel "brult" ook eerder, dus mensen schakelen eerder.
Blijft over een veel lager piekverbruik (zoals de Duitsers zeggen: turbo lauft, turbo sauft), een rustiger motorloop en een lager gemiddeld verbruik. Daarnaast: Als je vaak met zware lasten of aanhangers rijdt heb je voordeel van de grotere cilinderinhoud (en bijbehorend zwaarder vliegwiel etcetera), mits er geen BlueMotion op staat slaat een diesel minder snel af.
edit: inmiddels ook de meting van de 335d gevonden. Die onderstreept mijn verhaal, al moet ik toegeven dat ze veel dichter bij elkaar zitten dan ik dacht:

Zo rond die 1600 tpm, bij 120 km/h, levert een 335D tussen de 110 en 120 pk. De 335i draait dan al 1950 tpm, en doet 'm dat prima na. Gaan ze beide motoren chippen, dan komen beide motoren onder tegen de 140 pk uit.
Nu heb ik even geen tijd om 'm verder door te redeneren, maar als ik zo naar de koppelkrommes kijk vermoed ik dat de 335d vanaf 160 zo'n beetje wegloopt, en na 200 weer ingehaald wordt (als de meneer in de 335i het kan hebben en van de pook afblijft
[ Voor 17% gewijzigd door kakanox op 19-04-2016 08:36 . Reden: 335d meting ]
Ga toch fietsen.
Ja, met een moderne benzine-motor met turbo heb je waarschijnlijk gelijk, misschien geldt het ook voor kleinere motoren dan 3,5 liter. De standaard benzine- versus diesel-motor vergelijking is voor mij toch nog altijd de vergelijking van een turbodiesel versus atmosferische benzine. Misschien is het de laatste 5 jaar veel veranderd, maar volgens mij zijn de meeste benzine-motoren nog altijd ongeblazen.
Vandaag heb ik de Xsara Picasso achtergelaten bij een handelaar, vrijwaring op zak en een paar (kleine) flappen terug gekregen

Er is de laatste 5 jaar veel veranderd. De grote merken hebben allemaal downsizeblokken in het assortiment, zelfs vijf meter slagschip genaamd Skoda Superb wordt tegenwoordig standaard geleverd met een 125 pk sterke 1.4 TSI (200 Nm bij 1400 tpm, 0-100 in 10 seconden...). Basismotor zal je denken... de eerste daarboven is een 150 pk sterke 1.4 TSIMBV schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 14:13:
Ja, met een moderne benzine-motor met turbo heb je waarschijnlijk gelijk, misschien geldt het ook voor kleinere motoren dan 3,5 liter. De standaard benzine- versus diesel-motor vergelijking is voor mij toch nog altijd de vergelijking van een turbodiesel versus atmosferische benzine. Misschien is het de laatste 5 jaar veel veranderd, maar volgens mij zijn de meeste benzine-motoren nog altijd ongeblazen.
Vijf- of zescilinders zijn niet verkrijgbaar. Zelfde geldt trouwens voor de VW Passat (behalve dat die alléén leverbaar is als 1.4, desgewenst hybride met over de 200 pk, of als 2.0 TSI van 50.000+ euro).
Ook in het goedkope segment is downsizen hip: Dacia levert 0.9 en 1.2 TCe blokjes van Renault. Allemaal met dank aan onze verbruiktests en belastingstelsels. Overigens zijn die BMW-blokken ook "gedownsized": Zowel de 335i als de 335d hebben een cilinderinhoud van bijna 3000 cc. Best indrukwekkend, bijna 100 pk per liter uit een diesel - in de jaren '80 was de Sierra Cosworth zo ongeveer de enige auto die dat haalde (op benzine). Renault doet ook vrolijk mee, met een 1.6 diesel met 160 pk.
De enige uitzondering op die downsizetrend zijn een aantal Japanners. Bij bijvoorbeeld Mazda kan je nog gewoon een atmosferische tweeliter kopen.
Ga toch fietsen.
Hoe ie er tussen past weet ik niet helemaal, maar ik ben vandaag op pad geweest met een Toyota Aygo 1.0 vvti drie cilinder en dat viel me niet eens tegen eerlijk gezegd.
Alleen die schakelindicator is niks, steeds adviseert dat ding op te schakelen waardoor alle fut eruit gaat.
Doe je dat niet kun je toch vlot met het verkeer mee komen.
Alleen die schakelindicator is niks, steeds adviseert dat ding op te schakelen waardoor alle fut eruit gaat.
Doe je dat niet kun je toch vlot met het verkeer mee komen.
Aangezien er hier wat xsara picasso's ingeruild worden, heeft iemand wellicht een paar dakdragers over?
Niet voor die auto. Iemand behoefte aan de dakdragers voor een DS3? De leasemaatschappij wilde ze niet meerrikislief schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 20:45:
Aangezien er hier wat xsara picasso's ingeruild worden, heeft iemand wellicht een paar dakdragers over?

Je moet dan wel speciale daklijsten monteren, ik verwacht dat de dealer die wel kan leveren. Monteren is een fluitje van een cent.
Mijn ouders zochten een auto voor mijn moeder. Ze heeft nu een Ford Ka, vooral omdat dat de enige viercylinder was. Verder in die klasse allemaal ongeblazen 3-pitters, die ze niet fijn vonden rijden.kakanox schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 19:55:
[...]
Er is de laatste 5 jaar veel veranderd. [knip]
Wel een beetje jammer dat haar C2 1.1 van 15 jaar oud beter reed, met ongeveer hetzelfde verbruik

Ik had juist voor een driecilinder gekozen. Viercilinders hebben vrijwel altijd minder koppel (weer natuurkunde). Dat i.c.m. de ontzettend lange versnellingsbak die er tegenwoordig aan moet voor het verbruik en weg is alle pit.MBV schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 21:35:
[...]Mijn ouders zochten een auto voor mijn moeder. Ze heeft nu een Ford Ka, vooral omdat dat de enige viercylinder was. Verder in die klasse allemaal ongeblazen 3-pitters, die ze niet fijn vonden rijden.
Wel een beetje jammer dat haar C2 1.1 van 15 jaar oud beter reed, met ongeveer hetzelfde verbruik
Zo'n C2 1.1... wie doet zo'n ding nou weg?!

Zit weleens te denken om zo'n C2 te kopen voor m'n vriendin. Liefst een automaat die niet meer schakelt... en dan proberen de 1.6 8V i.c.m. een conventionele automaat te monteren. Dan rijdt het namelijk echt fantastisch
PS: Ik zou als ik jullie was die Ka maar eens gauw inruilen bij de Volkswagen of Renault-dealer
[ Voor 12% gewijzigd door kakanox op 19-04-2016 22:07 . Reden: VW/Renault tip ]
Ga toch fietsen.
Een vrouw die airco wil, en iets wat er niet uitziet als 15 jaar oud, met een man die zich zorgen maakt over onderhoud etc bij een 15 jaar oude auto 
De 3-pitters vonden ze allemaal teveel herrie maken. En ik heb weinig ervaring met benzine, maar ik weet nog goed dat de polo slowmotion ook 14% was. Daar wilde ik echt voor geen goud in rijden, wat een irritant sloom hok was dat om mee te rijden, met irritant geluid als bonus
Dus vandaar dat ik DS3 dakdragers over heb
De 3-pitters vonden ze allemaal teveel herrie maken. En ik heb weinig ervaring met benzine, maar ik weet nog goed dat de polo slowmotion ook 14% was. Daar wilde ik echt voor geen goud in rijden, wat een irritant sloom hok was dat om mee te rijden, met irritant geluid als bonus
Het klinkt anders, en er zit van nature inderdaad meer onbalans in een driepitter (ook natuurkunde.. iedere 120 graden van een omwenteling van de krukas een zuiger boven ipv iedere 90 graden zoals bij een viercilinder). Inmiddels monteert Audi ze ook in de A1, voordat ze dat doen hebben ze al wel flink wat met balansasjes gespeeld want dat premium-naampje houden ze graag...MBV schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 22:07:
De 3-pitters vonden ze allemaal teveel herrie maken. En ik heb weinig ervaring met benzine, maar ik weet nog goed dat de polo slowmotion ook 14% was. Daar wilde ik echt voor geen goud in rijden, wat een irritant sloom hok was dat om mee te rijden, met irritant geluid als bonusDus vandaar dat ik DS3 dakdragers over heb
...de Polo SlowMotion was inderdaad alles behalve top, al was ie mits goed op toeren eigenlijk echt niet zo sloom (heb zo'n 50.000 km gemaakt met zo'n 1.2 TDI, ken 'm nog vrij goed
Z'n opvolger van modeljaar 2015 is voorzien van een 1.4 TDI met evenveel vermogen. Die reden al héél veel beter, pakte makkelijker op en sloeg minder snel af.
PSA-diesels zijn altijd stil en soepel geweest, de herrie (of eigenlijk het onaangename geluid - op de decibelmeter zie je het namelijk niet echt terug) is voornamelijk een VAG-probleem. Over die Golf 2.0 TDI gesproken: Een ex-collega had zo'n ding, en die voelde met z'n 140 pk sneller aan dan de C4 2.0 HDiF 16V waar ik destijds mee reed. Op de weg was de C4 eerder op stoom en zag je bij tussensprints de Golf keer op keer kleiner worden in het spiegeltje.
Toch heb ik met die Polo Slowmotion ooit in Duitsland één keer 200 km/h op de teller gezien (geholpen door een heuveltje en na heel lang warm rijden
[ Voor 18% gewijzigd door kakanox op 19-04-2016 22:15 ]
Ga toch fietsen.
Afgelopen week heb ik dan een proefrit kunnen maken. Voordien was al duidelijk geworden dat benzine in mijn geval toch duidelijk gunstiger uitpakt dan diesel, dus die keuze stond in feite al vast.Tacoos schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 18:22:
Waar ik echter dacht met een C4GP met oudere 120pk benzine motor en handbak te gaan rijden stond toch een 120 blue HDI met automaat voor me klaar. Dat was toch een beetje jammer.
Nog meer jammer was dat ik en die automaat in dat uur geen vrienden zijn geworden ....Af en toe bleef de automaat erg lang in een lage versnelling hangen en een of twee keer leek ie ff niet te kunnen kiezen en bleef ie tussen twee versnellingen op en neer springen? Handmatig schakelen met de flippers is leuk, maar daarna schakelt de auto toch weer gewoon zelf, dus de meerwaarde lijkt mij gering. Overigens was dit niet de eerste keer dat ik een automaat reed, mocht dat zo lijken
De diesel heeft start/stop en dat werkt op zich prima, alleen in file situaties waar je vaak achter elkaar stopt en dan weer een stukje verder rijdt vraag ik me af of dat niet tot onnodig hoge slijtage leidt.
Dan de rest van de auto: het rijden zelf gaat prima, lekker zelfs. Stiller dan mijn eigen auto en het onderstel is ook wat strakker dan dat van de vorige generatie, dat beviel me wel. De stoelen zaten ook goed, hoewel ik wel moest wennen aan de hoofdsteun die vrij ver naar voren staat. En de ruimte is natuurlijk enorm, daar ging het ook om. Leuk detail vind ik de ver doorlopende voorruit en de zonnekleppen die je kunt verstellen om dat extra stuk ruit wel of niet te benutten. Handig bij stoplichten waar ik nu wel eens moet bukken om het licht te kunnen zien.
Door de vele en grote ramen en relatief dunne stijlen rond de voorruit een goed zicht rondom, waar de neus echt ophoudt is helaas onduidelijk. Maar daarvoor zijn parkeersensoren uitgevonden, toch?
Kwa vermogen stelde de diesel me niet teleur, hoewel mijn 5 een stukje vlotter is.
Dash ziet er leuk uit ondanks dat alles in het midden is gegroepeerd, wel moet je door de touch screen bediening soms wat meer handeling verrichten voor een actie dan ik gewend was. De toekomst moet uitwijzen hoe dat gaat bevallen.
TL;DR : ik zie mezelf wel in een C4GP rijden
De puretech motor heb ik tenslotte nog kunnen proberen in een DS3. Hoewel die ruim 200 kg lichter is lijkt me die puretech toch vlot genoeg in de C4GP. Positief waren in ieder geval het soepele oppakken vanaf lagere toeren en de brede powerband (zeker in vergelijk tot de diesel). Bovendien produceert die puretech nog best een sportief brommetje wanneer je em wat op de staart trapt, dat had ik niet verwacht, andere 3 cilinders klinken vaak als een ietwat kapotte viercilinder vind ik. Lijkt me geen straf, een C4GP met die motor.
Van wat ik altijd begrepen heb, is de automaat in de C4 GP altijd een drama geweest; met name voor mensen met een aanhanger of caravan.
Maar goed; je wilt hoe dan ook een handgeschakelde bak, dus dat komt mooi uit
Ik ben ook nog steeds tevreden met die 120 pk in mijn 2007 model hoor
Maar goed; je wilt hoe dan ook een handgeschakelde bak, dus dat komt mooi uit
De 1.6 123 PK VTI motor hoor je ook erg goed als je gas geeft. 
Ikzelf rij de C4GP, maar dan zonder parkeerhulp. Eigenlijk nooit problemen de wagen strak te parkeren.
Zelfs mijn vrouw kan er prima mee overweg en heeft ook totaal geen probleem om die wagen goed weg te zetten.
De 1.6 is even schrikken, maar heb er weinig moeite mee. Zit dan ook een turbo op. En als je even goed op zijn staart trapt, dan krijg je iig wel een schop onder je hol. Dus dat gaat wel goed. Weet nog niet hoe die het doet met een aanhanger, maar daarvoor moet ik eerst nog eens de garage blij maken met een bezoek.
Ikzelf rij de C4GP, maar dan zonder parkeerhulp. Eigenlijk nooit problemen de wagen strak te parkeren.
Zelfs mijn vrouw kan er prima mee overweg en heeft ook totaal geen probleem om die wagen goed weg te zetten.
De 1.6 is even schrikken, maar heb er weinig moeite mee. Zit dan ook een turbo op. En als je even goed op zijn staart trapt, dan krijg je iig wel een schop onder je hol. Dus dat gaat wel goed. Weet nog niet hoe die het doet met een aanhanger, maar daarvoor moet ik eerst nog eens de garage blij maken met een bezoek.
Welke 1.6 heeft een turbo? >> de VTI namelijk niet...Arunia schreef op woensdag 20 april 2016 @ 12:19:
[ Voor 80% gewijzigd door kakanox op 20-04-2016 14:27 ]
Ga toch fietsen.
In de DS3 (en ook in de C4GP mocht ik ervoor gaan) ligt de 1.2l turbo aangedreven puretech 3 cilinder met 130 pk en 230 Nm koppel
Vaag, lees op plekken dat het een turbo is?kakanox schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:02:
[...]
Welke 1.6 heeft een turbo? >> de VTI namelijk niet...
Dan zal ik het wel verkeerd hebben.
Dat is de THP, niet de VTi >> klikArunia schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:35:
[...]
Vaag, lees op plekken dat het een turbo is?
Dan zal ik het wel verkeerd hebben.
Ga toch fietsen.
De 1.6 VTi went snel, maar idd, veel herrie en genoeg power. Ik heb dat blok in een 207SW, doet qua kracht niet onder voor een diesel. Aanganger met half kuub nat zand en bol staande wangen doet ie niet moeilijk over, dat trekt ie makkelijk.Arunia schreef op woensdag 20 april 2016 @ 12:19:
De 1.6 123 PK VTI motor hoor je ook erg goed als je gas geeft.
Omdat de C4 GP van mijn kennis bijna nooit de snelweg opgaat (vooral de binnenstad dus), ontstaan er wat euvels met betrekking tot de "emissie" van de auto.
De auto stottert en komt soms niet vooruit, waarbij je tevens maximaal 3000 toeren kunt maken, ook al trap je het gas helemaal in.
De bougies en bobineblok hebben we reeds vervangen; nu heb ik op aanraden van de ANWB een flacon injectiereiniger aangeschaft. Wat is jullie ervaring hiermee?
Gewoon in de halfvolle tank stoppen en rijden (met hoge toeren)?
De auto stottert en komt soms niet vooruit, waarbij je tevens maximaal 3000 toeren kunt maken, ook al trap je het gas helemaal in.
De bougies en bobineblok hebben we reeds vervangen; nu heb ik op aanraden van de ANWB een flacon injectiereiniger aangeschaft. Wat is jullie ervaring hiermee?
Gewoon in de halfvolle tank stoppen en rijden (met hoge toeren)?
Gulfstream G650
Klinkt alsof die C4 in noodprogramma gaat, dan is het maximumtoerental bij moderne PSA-blokken volgens mij altijd beperkt (en bij turbomotoren turbodruk op 0).
Het klinkt overigens alsof je "on a wild goose chase" bent, ivm ontstekingsdelen en dan injectiereiniger.
Is de auto al uitgelezen? Zo ja, wat voor storingscodes komen eruit? (is deze C4 misschien voorzien van een computer die rijdend uitgelezen kan worden? Dan gewoon richting garage lijkt me...). Ik ben zelf echt geen fan van additieven, redeneer altijd als volgt: Als het zo universeel inzetbaar is dat het voor alle auto's inzetbaar is dan zou Shell het ook wel in de V-Power stoppen. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk
Injectoren reinigen zou ik ultrasoon doen, en vergeet dan niet de pakkingen vervangen (bij een benzine kom je er misschien mee weg, bij een moderne diesel wordt het écht een zooitje).
En in de toekomst: Eens in de twee weken gewoon eens goed warm rijden en misschien ook een keer belasten, blijven auto's veel beter van
Wat betreft m'n Xsara: Het één-punt-viertje is vandaag weer eens getrakteerd op een paar verse liters volsyntheet en nieuw oliefilter. Altijd leuk - ik had bij het loshalen van het oliefilter wat olie over de uitlaat geknoeid. Niet heel veel, maar wel genoeg om in een streep naar het laagste punt te rollen en daar weg te druppelen. En een paar druppeltjes is in gasvorm toch wel een forse blauwe wolk, zeker als je stilstaat en het tussen de naden van de motorkap naar boven komt
Bij het eerste het beste stoplicht springt er iemand uit de auto naast me om te vertellen dat mijn auto in brand staat
"Nee hoor mevrouw, da's gewoon een beetje rook, gaat vanzelf weg"
Ze liep weg, maar vertrouwde het bepaald niet
Het klinkt overigens alsof je "on a wild goose chase" bent, ivm ontstekingsdelen en dan injectiereiniger.
Is de auto al uitgelezen? Zo ja, wat voor storingscodes komen eruit? (is deze C4 misschien voorzien van een computer die rijdend uitgelezen kan worden? Dan gewoon richting garage lijkt me...). Ik ben zelf echt geen fan van additieven, redeneer altijd als volgt: Als het zo universeel inzetbaar is dat het voor alle auto's inzetbaar is dan zou Shell het ook wel in de V-Power stoppen. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk
Injectoren reinigen zou ik ultrasoon doen, en vergeet dan niet de pakkingen vervangen (bij een benzine kom je er misschien mee weg, bij een moderne diesel wordt het écht een zooitje).
En in de toekomst: Eens in de twee weken gewoon eens goed warm rijden en misschien ook een keer belasten, blijven auto's veel beter van
Wat betreft m'n Xsara: Het één-punt-viertje is vandaag weer eens getrakteerd op een paar verse liters volsyntheet en nieuw oliefilter. Altijd leuk - ik had bij het loshalen van het oliefilter wat olie over de uitlaat geknoeid. Niet heel veel, maar wel genoeg om in een streep naar het laagste punt te rollen en daar weg te druppelen. En een paar druppeltjes is in gasvorm toch wel een forse blauwe wolk, zeker als je stilstaat en het tussen de naden van de motorkap naar boven komt
Bij het eerste het beste stoplicht springt er iemand uit de auto naast me om te vertellen dat mijn auto in brand staat

[ Voor 14% gewijzigd door kakanox op 21-04-2016 23:39 . Reden: injector-reinig info ]
Ga toch fietsen.
Want Shell stopt alles dat goed is voor een motor in V-power in een hoge dosering?kakanox schreef op donderdag 21 april 2016 @ 23:33:
Klinkt alsof die C4 in noodprogramma gaat, dan is het maximumtoerental bij moderne PSA-blokken volgens mij altijd beperkt (en bij turbomotoren turbodruk op 0).
Is de auto al uitgelezen? Zo ja, wat voor storingscodes komen eruit? (is deze C4 misschien voorzien van een computer die rijdend uitgelezen kan worden? Dan gewoon richting garage lijkt me...). Ik ben zelf echt geen fan van additieven, redeneer altijd als volgt: Als het zo universeel inzetbaar is dat het voor alle auto's inzetbaar is dan zou Shell het ook wel in de V-Power stoppen. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk![]()
*knip*

Met V-Power wil men gewoon geld verdienen -> kosten beperken, winst maximaliseren.
Octaangehalte is wel degelijk hoger, en er schijnen idd een paar reinigende dopes aan toegevoegd te zijn (al zullen ze er zeker ook meer marge op draaien). Het is gewoon een goede kwaliteit brandstof voor veel geld.GoldenSample schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 00:07:
Want Shell stopt alles dat goed is voor een motor in V-power in een hoge dosering?![]()
Met V-Power wil men gewoon geld verdienen -> kosten beperken, winst maximaliseren.
Mijn punt is dat ik niet echt vertrouwen heb in "universele" stofjes, als ze die stofjes dan net zo goed gewoon aan de brandstof hadden kunnen toevoegen.
Ga toch fietsen.
Koppelcurve, loopgedrag en turbo gat zijn bij een redelijk aantal VW diesels aardig beroerd geweest. Ook de 2,5 liter 5 cilinders deden hier aardig aan mee. niks .... niks .... niks...... nog langer niks..... rot trap in je rug en de puf is op. Voelt wel spectaculair maar is weinig effectief en het verbruik was om te janken. Met een crafter 1:5 kunnen rijden en bij rustig aan doen niet beter dan 1:7 scoren. (en dat was dan nog een schone euro 6 versie met adbleukakanox schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 22:12:
PSA-diesels zijn altijd stil en soepel geweest, de herrie (of eigenlijk het onaangename geluid - op de decibelmeter zie je het namelijk niet echt terug) is voornamelijk een VAG-probleem. Over die Golf 2.0 TDI gesproken: Een ex-collega had zo'n ding, en die voelde met z'n 140 pk sneller aan dan de C4 2.0 HDiF 16V waar ik destijds mee reed. Op de weg was de C4 eerder op stoom en zag je bij tussensprints de Golf keer op keer kleiner worden in het spiegeltje.

Doe mij maar een mooi NA benzine blok (waar ook aandacht is besteed aan de onderste 2500 toeren). Dan maar een beetje toeren draaien als het echt sneller moet.
[ Voor 7% gewijzigd door martijn_tje op 22-04-2016 12:53 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Wat betreft de C4 GP hierboven. Als er alleen maar korte stadsritjes mee gemaakt worden dan ga er maar vanuit dat het inlaattraject helemaal dicht zit met roet. Als dat inderdaad het geval is dan betwijfel ik of een injectiereiniger helpt, het valt altijd te proberen natuurlijk
Ik heb laatst ook zo'n injectiereiniger gebruikt in mijn auto. In de gebruiksaanwijzing staat dat je het flesje in een nagenoeg lege tank moet gieten en daarna de tank volledig vullen. Maar dan is de mengverhouding wel heel zwak en haalt het bijna niets uit. Een volle tank is ook wat raar, je hebt tanks van 30 liter, maar ook van 80 liter... Dat maakt nogal wat uit voor de mengverhouding van de reiniger.
Wat ik zelf gedaan heb is dat flesje in een nagenoeg lege tank gegooid en daarna 20 liter brandstof getankt. Daarna zul je een flink lange rit moeten rijden om het systeem direct schoon te spoelen, de motor moet goed warm zijn, dus pak een stuk snelweg mee, bijvoorbeeld bij het oprijden van de snelweg even een flinke poot gas om op snelheid te komen. Ik heb zelf direct daarna 30km omgereden naar huis, 's avonds nog eens een rondje van 30km gereden en dat in de dagen erna een paar keer herhaald tot de tank leeg was.
@ V-power discussie hierboven: collega van me met een Volvo C70 T5 (220pk geloof ik?) geloofde het ook niet, maar sinds hij V-power tankt voelt de auto sneller, reageert hij sneller op het gaspedaal en is hij zuiniger geworden. De auto moet er wel geschikt voor zijn natuurlijk en bij een VW Up of iets dergelijks zul je geen grote verschillen maken natuurlijk. Maar het is echt niet alleen maar marketingpraat.
Ik heb laatst ook zo'n injectiereiniger gebruikt in mijn auto. In de gebruiksaanwijzing staat dat je het flesje in een nagenoeg lege tank moet gieten en daarna de tank volledig vullen. Maar dan is de mengverhouding wel heel zwak en haalt het bijna niets uit. Een volle tank is ook wat raar, je hebt tanks van 30 liter, maar ook van 80 liter... Dat maakt nogal wat uit voor de mengverhouding van de reiniger.
Wat ik zelf gedaan heb is dat flesje in een nagenoeg lege tank gegooid en daarna 20 liter brandstof getankt. Daarna zul je een flink lange rit moeten rijden om het systeem direct schoon te spoelen, de motor moet goed warm zijn, dus pak een stuk snelweg mee, bijvoorbeeld bij het oprijden van de snelweg even een flinke poot gas om op snelheid te komen. Ik heb zelf direct daarna 30km omgereden naar huis, 's avonds nog eens een rondje van 30km gereden en dat in de dagen erna een paar keer herhaald tot de tank leeg was.
@ V-power discussie hierboven: collega van me met een Volvo C70 T5 (220pk geloof ik?) geloofde het ook niet, maar sinds hij V-power tankt voelt de auto sneller, reageert hij sneller op het gaspedaal en is hij zuiniger geworden. De auto moet er wel geschikt voor zijn natuurlijk en bij een VW Up of iets dergelijks zul je geen grote verschillen maken natuurlijk. Maar het is echt niet alleen maar marketingpraat.
Probeer nou gewoon eens een 335imartijn_tje schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 12:50:
[...]Doe mij maar een mooi NA benzine blok (waar ook aandacht is besteed aan de onderste 2500 toeren). Dan maar een beetje toeren draaien als het echt sneller moet.
Is echt één van de mooiste motoren van de laatste jaren. Trekt van hélemaal onderin als een malle, gaat door tot ~7K, en is voor inhoud en vermogen eigenlijk relatief zuinig. Hij is ook heerlijk "schizofreen", spoort niet bijzonder aan tot gassen maar als je wil is ie wel "enthousiast".
Ga toch fietsen.
Dat betekent niet dat Vpower gewoon "beter" is. In een cilinder in zo'n auto beweegt een zuiger, die het mengsel samendrukt voordat het moet ontbranden en dus de zuiger weer omlaag moet duwen. De timing daarvan komt nogal nauw: Benzine en lucht in een verhouding van ong. 14:1 wil heel graag gewoon zelf verbranden. Op een bepaald punt in die zuigerslag gebeurt dat dan ook als je pech hebt: Spontane, ongecontroleerde verbranding, te herkennen aan een soort rinkelend geluid. Waar dit bij een diesel zo ontworpen is is het bij een benzinemotor een probleem: Je kan de "vorm" van de vlam niet meer bepalen en vaak resulteert dit dan ook in een gat in de zuiger.FastFred schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:07:
Nu wordt dit "pingelen" voorkomen door octaan in de benzine; hoe hoger het gehalte octaanverbindingen, hoe hoger de zuiger kan komen zonder spontane ontbranding. In sommige oostbloklanden kom je nog "91" tegen, hier vooral Euro 95, Superplus 98, VPower hier is 97 en in Duitsland zelfs 100 (E10 en E85 zijn overigens wat anders, nl. percentage alcohol)
Die late ontbranding wil je eigenlijk wel; hoe later in de cyclus de bougie z'n fikkie stookt, hoe meer vermogen en koppel de motor levert (hoewel je bij hoge toerentallen weer moet vervroegen, omdat anders de verbranding maar half tot stand komt voordat de zuiger weer weg is - gevolg minder power bij hoge toerentallen).
Vroeger zag je bij sportwagens dat ze gewoon minimaal op 98 moesten rijden. De nog mechanische timing was dan een beetje natte vinger werk, oneerbiedig gezegd.
Nu de clou: Die Volvo T5 heeft een vrij hoge compressie én een turbo voor extra druk. Tegenwoordig kan dat omdat dat soort motoren uitgerust zijn met een pingelsensor. Hij detecteert dus wanneer de brandstof spontaan ontbrandt en stelt daar de ontsteking op af. Als hij dus vervroegt door mindere kwaliteit brandstof heb je minder power, maar blijft de motor wel heel.
Zeker Duitse Vpower is dus merkbaar onder je rechtervoet. Daarnaast merk je dat inderdaad ook in het verbruik, want als je de zuiger niet tegenwerkt met een wat vroege ontsteking haal je effectief meer energie uit je litertje benzine.
Het verschilt per motor of betere brandstof goedkoper rijdt of niet.
Overigens een leuke voor de gas-is-om-op-te-koken-club: LPG heeft het equivalent van octaangehalte 120
Ga toch fietsen.
Aan de motorkoeling zal het niet liggen, LPG heeft nml ook energie nodig om te verdampen. Dat is ook de reden waarom een LPG auto op benzine start: anders sta je in de winter met een klomp ijs onder de motorkap.
niet per se noodzakelijk. Vialle installaties injecteren LPG onder hoge druk in vloeibare vorm._JGC_ schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 09:40:
Aan de motorkoeling zal het niet liggen, LPG heeft nml ook energie nodig om te verdampen. Dat is ook de reden waarom een LPG auto op benzine start: anders sta je in de winter met een klomp ijs onder de motorkap.
Loopt veel mooier (want nauwkeuriger), je zou erop kunnen starten (geen bevroren inlaat, injectie gebeurt pas in het spruitstuk), ze zijn alleen nog steeds gevoelig.
Overigens betekent een koude brandstof niet automatisch dat er ook gekoeld wordt. Benzine nevel geleidt warmte, LPG doet dat niet. Dan kan het mengsel en de verbranding koeler zijn maar toch de temperatuur van de zuiger oplopen. Wordt weleens opgelost dmv injecteren van water.
Maar genoeg geluld voor vandaag, ik ga sleutelen
[ Voor 5% gewijzigd door kakanox op 23-04-2016 10:16 ]
Ga toch fietsen.
Zo... Even met een reddingsactie begonnen vandaag. Deze Citroën krijgt morgen een nieuw hartje. Roest aanpakken komt later, eerst weer even voor APK zorgen na 2 jaar stilstaan.
Wel een leuk raadseltje trouwens: Herken de Citroën!

Wel een leuk raadseltje trouwens: Herken de Citroën!

Ga toch fietsen.
Citroën AX
[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij
hmm, die was wel heel veel makkelijker dan gehooptObelink schreef op zondag 24 april 2016 @ 08:32:
Citroën AX
al even met het nieuwe hartje aan het rommelen (-je is wel op z'n plaats, het is braaf 1124cc, ondanks dat er een verdieping hoger nog een leuke 1300 ligt met ongeveer 100 pk

[ Voor 4% gewijzigd door kakanox op 24-04-2016 15:52 ]
Ga toch fietsen.
Nou, nu je het zegt, 100 pk op het gewicht van zo'n AX-je is we feest natuurlijk.
Klopt. Dit blokje heeft 60 pk en dat schiet al best op.Daniel36 schreef op zondag 24 april 2016 @ 15:53:
Nou, nu je het zegt, 100 pk op het gewicht van zo'n AX-je is we feest natuurlijk.
Heel vroeger, toen ik nog jong was
Er rijden er nu trouwens nog steeds wel rond met zo'n vermogen. Een andere tweaker heeft het zelfs netjes op kenteken. In een AX First, zo'n actiemodelletje. Heerlijk onopvallend en erg mooi gedaan
[ Voor 28% gewijzigd door kakanox op 24-04-2016 16:04 ]
Ga toch fietsen.
Onze eigen AlexanderB heeft ook 2 AX'en, een 1.5 diesel met GTI ombouw en ophanging waar hij een turbodiesel van wil maken.
En eentje met een 1.1 benzine waar nu een 1.6 16v uit een Saxo in ligt
Tof! Staan hier ergens plaatjes?FastFred schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:35:
Onze eigen AlexanderB heeft ook 2 AX'en, een 1.5 diesel met GTI ombouw en ophanging waar hij een turbodiesel van wil maken.
M.b.t. turbodiesel: Is een DV4 inbouwen niet de eenvoudigste mooiste oplossing? Daar haal je zonder moeite 90 pk / 200 Nm uit, veel meer koppel wil je niet in een AX
Denk wel dat dan ook de radiateur verplaatst zal moeten worden, of een veel kleinere erin (i.v.m. de turbo).
Zo'n kleine radiateur zal met een direct ingespoten turbodiesel overigens denk ik niet zo'n hele grote ramp zijn, die dingen genereren over het algemeen héél weinig warmte.
Voor de prijs hoef je ze niet te laten liggen :) (mocht die link dood gaan klik hier en filter zelf even op diesel - tot 1500cc).
Oh ja, als je 'm laat herkeuren en je krijgt de FAP op kenteken kan je met een groene sticker op de ruit Berlijn en Düsseldorf in

[ Voor 23% gewijzigd door kakanox op 25-04-2016 00:11 . Reden: Meer info ]
Ga toch fietsen.
Zo! Had vandaag weer even tijd om aan de AX te rommelen. In verhouding tot m'n Xsara is het wel héél weinig auto, maar ze blijven leukkakanox schreef op zondag 24 april 2016 @ 15:50:
Mis wat compressie op twee van de vier cilinders en krijg niet helemaal beredeneerd waarom. De kleppen sluiten zoals het hoort en het blok is prima lopend weggezet, met olie boven en onder (in 2005, maar toch). Compressie stijgt wel naarmate ik m meer ronddraai. Op hoop van zegen

Die motor leek dus wat weinig compressie te hebben... Tsja, de eerste minuut had de startmotor het makkelijk, maar naarmate er meer slagen gemaakt waren ging hij toch wat moeizamer rond. Leek eerst niet te willen vonken maar vervolgens sloeg het ding toch ineens aan
Weer wat geleerd -> Denk dat de zuigerveren op de een of andere manier toch een beetje vastgezeten hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door kakanox op 28-04-2016 00:08 . Reden: slechte image host ]
Ga toch fietsen.
Het fluitje is verwijderd uit m'n Cactus
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Heeft die lang stilgestaan? Had je niet van te voren olie of diesel in de cilinders gespoten om de boel een beetje te smeren?
[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij
Beetje dunne motorolie inderdaad. Blokje heeft 11 jaar niet gelopen. Heb nooit eerder een motor die zo lang stil gelegen heeft zonder revisie weer laten draaien. Bij gereviseerde motoren zie je meestal even een pluimpje in de eerste seconden, maar dat verdwijnt vaak vrij snel.Obelink schreef op donderdag 28 april 2016 @ 09:06:
Heeft die lang stilgestaan? Had je niet van te voren olie of diesel in de cilinders gespoten om de boel een beetje te smeren?
Ga toch fietsen.
Krijg je dan geen krassen in de cilinderwanden als je 'm gewoon start terwijl de ringen vast zitten? Ik had toch even wat olie in de cilinders laten lopen een dag of wat van te voren.
FastFred schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:09:
Krijg je dan geen krassen in de cilinderwanden als je 'm gewoon start terwijl de ringen vast zitten? Ik had toch even wat olie in de cilinders laten lopen een dag of wat van te voren.
kakanox schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:06:
Beetje dunne motorolie inderdaad. Blokje heeft 11 jaar niet gelopen. Heb nooit eerder een motor die zo lang stil gelegen heeft zonder revisie weer laten draaien. Bij gereviseerde motoren zie je meestal even een pluimpje in de eerste seconden, maar dat verdwijnt vaak vrij snel.
V.w.b. krassen: Denk dat dat eigenlijk wel meevalt. Dit blokje heeft natte bussen, die wanden zijn vaak zo knetterhard dat je ze eigenlijk alleen beschadigt als er echt iets tussen komt (stuk afgebroken zuigerveer bv.).
[ Voor 18% gewijzigd door kakanox op 28-04-2016 16:13 ]
Ga toch fietsen.
Shit, overheen gelezen, excuus
Die TU motortjes hebben allemaal losse cilinderbussen toch?
Nee, o.a. de 1.6 (16V sowieso, 8V volgens mij sommige wel) en 1.5D hebben dat niet. Latere 1.4 evenmin.FastFred schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:59:
Shit, overheen gelezen, excuus![]()
Ga toch fietsen.
Hmm, ik las pas geleden ergens een verhaal van iemand dat de 1.1 en 1.4 8v's (AX, ZX, Saxo, 306, 106, eerste type Xsara en vast nog wel wat meer) losse bussen hadden. Dat was ook de theorie van de vele lekke koppakkingen bij die motoren, als de motor koud is dan zit er wat speling in die bussen, pas als de motor warm begint te worden klemmen die bussen zich vast.kakanox schreef op donderdag 28 april 2016 @ 17:43:
[...]
Nee, o.a. de 1.6 (16V sowieso, 8V volgens mij sommige wel) en 1.5D hebben dat niet. Latere 1.4 evenmin.
Door dat die bussen kunnen bewegen bij een koude motor stoten ze tegen de onderzijde van de koppakking aan als je ook met koude motor een 'stevige rijstijl' hebt, waardoor die beschadigd en uiteindelijk scheurt
Dat klopt wel inderdaad, en is zowel een nadeel als een voordeel.
Nadeel -> vaak hebben TU's een lekke koppakking
Voordeel -> tenzij je doorkart met een heftig oververhittende motor heb je nooit een kromme kop.
Zelfs m'n vroegere 1.4D die ik koelvloeistof spuitend, rokend en op drie cilinders de laatste kilometers naar huis heb gereden draaide met een nieuwe koppakking weer als een zonnetje, en nog steeds (nu zonder auto, fungeert als aggregaat).
Bij de moderne varianten moet de distributieriem iedere 120.000 km vervangen worden. Ik stop er dan voor het mooie ook gewoon een setje nieuwe kopbouten en een vers pakkingkje in. Kost je nog geen 100 euro extra (vooruit, als je het niet zelf doet komt er een uurtje extra werk bij), voorkomt dat het een keer mis gaat.
Nadeel -> vaak hebben TU's een lekke koppakking
Voordeel -> tenzij je doorkart met een heftig oververhittende motor heb je nooit een kromme kop.
Zelfs m'n vroegere 1.4D die ik koelvloeistof spuitend, rokend en op drie cilinders de laatste kilometers naar huis heb gereden draaide met een nieuwe koppakking weer als een zonnetje, en nog steeds (nu zonder auto, fungeert als aggregaat).
Bij de moderne varianten moet de distributieriem iedere 120.000 km vervangen worden. Ik stop er dan voor het mooie ook gewoon een setje nieuwe kopbouten en een vers pakkingkje in. Kost je nog geen 100 euro extra (vooruit, als je het niet zelf doet komt er een uurtje extra werk bij), voorkomt dat het een keer mis gaat.
[ Voor 27% gewijzigd door kakanox op 28-04-2016 18:31 ]
Ga toch fietsen.
Kopbouten en koppakking preventief vervangen? Die kende ik nog niet.
Helemaal preventief is het niet. Het oliekanaaltje RV lekt ook vrijwel standaard bij die blokjes. Dat los je daarmee op, staat het blokje weer mooi droog onder de kap.Obelink schreef op donderdag 28 april 2016 @ 18:51:
Kopbouten en koppakking preventief vervangen? Die kende ik nog niet.
Zoals ik al zei, omdat ik het zelf doe kost het nauwelijks meer. Sterker nog, de laatste koppakking + pakkingset + nieuwe kopbouten (in plastic) die ik bestelde kwamen van eBay, voor 24 pond.
Ga toch fietsen.
Als je de distributie al los hebt zal het inderdaad niet veel werk zijn bij zo'n relatief simpel blokje daar heb je een punt.
Heren van het Citroën-topic. Ik ben me aan het oriënteren op een Citroën C6, want ik wil ooit eens een echt knotsgekke auto hebben bezeten. Het wordt sowieso een benzineuitvoering, maar waar moet ik op letten? Zijn er varianten en uitvoeringen / bouwjaren die echt worden afgeraden of echt duidelijk kostbare zwakke plekken waar ik rekening mee moet houden?
Nee, merp!
Hallo Tweakers,
Gisteren ben ik met mijn nieuwe aux kabel voor mijn citroen c4 langs geweest bij een garage met Lexia om aux ingang te laten activeren, helaas is dit niet gelukt.
Lexia gaf bij de aux ingang aan "geen parameters" heeft iemand hier misschien ervaring hiermee?
Gisteren ben ik met mijn nieuwe aux kabel voor mijn citroen c4 langs geweest bij een garage met Lexia om aux ingang te laten activeren, helaas is dit niet gelukt.
Lexia gaf bij de aux ingang aan "geen parameters" heeft iemand hier misschien ervaring hiermee?
waarom een benzine? De diesel past door de berg koppel veel beter bij het karakter. Of rijd je zo weinig?PauseBreak schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 13:01:
Heren van het Citroën-topic. Ik ben me aan het oriënteren op een Citroën C6, want ik wil ooit eens een echt knotsgekke auto hebben bezeten. Het wordt sowieso een benzineuitvoering, maar waar moet ik op letten? Zijn er varianten en uitvoeringen / bouwjaren die echt worden afgeraden of echt duidelijk kostbare zwakke plekken waar ik rekening mee moet houden?
Verder: Die benzine-V6 was toen al helemaal "af", probleemloze motor. Moet wel werken in de C6, dus neem de spaarpot naar mee naar de pomp
Vind het onwijs jammer dat Citroën hier nooit een V8 voor heeft "ingeleend", bijv. de Yamaha 4.4 32V uit de Volvo S80/XC90. Zou denk ik nog wel wat extra kopers getrokken hebben.
Ga toch fietsen.
Nu nog niet, maar over een paar maanden is het mogelijk om allebei te fietsen naar het werk, dus dan is een diesel simpelweg niet meer rendabel. En zijn de kosten per getankte liter ook iets minder relevant, want het rijden van een auto is dan eigenlijk pure luxe.kakanox schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 10:26:
[...]
waarom een benzine? De diesel past door de berg koppel veel beter bij het karakter. Of rijd je zo weinig?
Verder: Die benzine-V6 was toen al helemaal "af", probleemloze motor. Moet wel werken in de C6, dus neem de spaarpot naar mee naar de pomp
Vind het onwijs jammer dat Citroën hier nooit een V8 voor heeft "ingeleend", bijv. de Yamaha 4.4 32V uit de Volvo S80/XC90. Zou denk ik nog wel wat extra kopers getrokken hebben.
Ik heb de autoblog aankoopadviesvideo gevonden. Iemand een idee in hoeverre die informatie klopt?
[ Voor 0% gewijzigd door PauseBreak op 07-05-2016 20:42 . Reden: taal :X ]
Nee, merp!
Dat aankoopadvies is zeker correct.
Ik kan je enkel aanraden om eens in Frankrijk te kijken (www.leboncoin.fr) of in Duitsland (mobile.de) want daar staat het merendeel van de C6'en nog. In Nederland & België vind je er relatief weinig, en ofwel zijn ze heel duur ofwel heel goedkoop. In de andere landen is het aanbod veel groter.
Ik kan je enkel aanraden om eens in Frankrijk te kijken (www.leboncoin.fr) of in Duitsland (mobile.de) want daar staat het merendeel van de C6'en nog. In Nederland & België vind je er relatief weinig, en ofwel zijn ze heel duur ofwel heel goedkoop. In de andere landen is het aanbod veel groter.
Ik hoor graag hoe, want de mijne lijkt steeds erger te fluiten
PSN/XBOX : Murzeltje1976
Samen met een beurtje opgelost door de dealer. Constructiefoutje in de raamrubbers of iets dergelijks.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Toevallig moet de mijne morgen voor z'n eerste beurt , zal het eens aankaarten bij deze dealerEvaluationCopy schreef op maandag 09 mei 2016 @ 08:23:
Samen met een beurtje opgelost door de dealer. Constructiefoutje in de raamrubbers of iets dergelijks.
PSN/XBOX : Murzeltje1976
Is een algemeen probleem dus dat moeten ze kennen. Is gewoon tijdens mijn (eerste) beurt opgelost zonder dat ik het vooraf gemeld had.
https://www.bright.nl/duu...igenzinnige-cactus-deel-1
https://www.bright.nl/duu...igenzinnige-cactus-deel-1
Weet iemand of je de achterlichten (van een DS3) ook aan kan laten gaan bij dagrijverlichting? Ik vind het zo'n onzin dat die dan uitblijven. Zeker als je dan een tunnel inrijdt.
Mijn puber mag binnenkort weer voor de APK, benieuwd wat er nu weer bij komt kijken. Dit is de eerste keer dat de auto voor APK moet in mijn bezit, maar iedere keer dat ik er mee naar de garage ging het afgelopen jaar was er wel wat mee. Ging ik voor 2 nieuwe banden, uitlaat los. Ging ik voor onderhoudsbeurtje, aircopomp stuk, een maand of 8 na de eerste 2 banden nog een keer voor nieuwe banden, weer wat anders 
Starten wil ook nog steeds niet lekker, ik vermoed nog steeds bobinerail
[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 09-05-2016 19:26 ]
Mijn 1.6 start in 1 van de 10 gevallen ook niet heel lekker, hoezo denk je aan de bobinerail?FastFred schreef op maandag 09 mei 2016 @ 19:25:
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Omdat dat bij de 2-liters wel vaker een probleem is.
Ik zal de volledige ervaring wel even hier neer zetten voor de duidelijkheid.
Ik hoef nooit langer door te starten dan normaal, hij slaat bijna direct aan. Maar normaal als een motor aanslaat dan schiet het toerental even omhoog naar 1500-1600 toeren en zakt dan terug naar 1100/900 (afhankelijk van koude/warme motor). Bij mij slaat de motor pruttelend en haperend aan bij 600 en klimt dan sputterend door tot 1100/900 waar hij wat luidruchtig en onrustig staat te draaien.
Het heeft niet te maken met of de motor koud of warm is. Als ik 's ochtends start en hij pruttelend opgang komt, 10 seconden laat lopen (of een willekeurige afstand rij) en bijna direct daarna nog een keer start, is er niets aan de hand. Buitentemperatuur heeft er niks mee te maken, het probleem doet zich voor bij -5 in de winter, maar ook als de zon er de hele dag op heeft staan bakken en de buitentemperatuur op 34 graden staat.
Als ik zeg een 20 minuten naar m'n werk gereden heb, start hij direct na het afzetten ook prima. Ook een uur later nog prima, 2 uur later wordt het wat minder, en naarmate de motor langer stil staat gaat het starten steeds moeizamer. Als ik 's middags vertrek richting huis is het weer net zo waardeloos 's ochtends bij vertrek (dit heb ik over meerdere dagen getest)
Ook zoiets wat er vermoedelijk mee te maken heeft: als de motor koud is en ik geef wat korte dotjes gas terwijl ik de deur nog open heb staan, hoor ik zachte knalletjes uit de uitlaat, een beetje als een natte scheet. Hier komt mijn bobinerail theorie om de hoek kijken, de 2-liters hebben een bobine voor iedere cilinder apart. Het wil wel eens dat door hitte (bobinerail zit op de cilinderkop gemonteerd) een van de bobine's een zwakke vonk af geeft. Zwakke vonk is onverbrande benzine in de uitlaat die alsnog verbrand door de hete uitlaatgassen uit de andere 3 cilinders.
En nog niets dat me opgevallen is, mijn specifieke 2-liter is een EW10J4 motor. Die heeft een secundaire luchtpomp die bij het starten een beetje klinkt als een turbo. Gewoon een hoog fluit toontje. Die pompt meer lucht in de inlaat, verbranding wordt armer en de uitlaat wordt hierdoor warmer waardoor de katalysator sneller zijn ding kan doen, die draait bij koude motor meestal zo'n 40 seconden na het starten voor deze uitschakelt. Het maffe is alleen, ik hoor die hoge fluittoon ook bij 3000rpm als ik accelereer, volgens mij hoort dat niet.
Motormanagement is up-to-date
Olie is op peil (onderhoudsbeurt nog geen 6000km geleden gehad, ik peil regelmatig)
De brandstofpomp in de tank hoor ik 15 seconden draaien als ik de sleutel in het contact steek (zoals het hoort)
Volle, gedeeltijke gevulde of bijna lege tank maakt geen verschil
Ik ruik bij een halve tank of minder een benzinelucht in het interieur (is een oplossing voor)
Een maand geleden is de injector voor cylinder #1 vervangen vanwege een emissiestoring
Ik zal de volledige ervaring wel even hier neer zetten voor de duidelijkheid.
Ik hoef nooit langer door te starten dan normaal, hij slaat bijna direct aan. Maar normaal als een motor aanslaat dan schiet het toerental even omhoog naar 1500-1600 toeren en zakt dan terug naar 1100/900 (afhankelijk van koude/warme motor). Bij mij slaat de motor pruttelend en haperend aan bij 600 en klimt dan sputterend door tot 1100/900 waar hij wat luidruchtig en onrustig staat te draaien.
Het heeft niet te maken met of de motor koud of warm is. Als ik 's ochtends start en hij pruttelend opgang komt, 10 seconden laat lopen (of een willekeurige afstand rij) en bijna direct daarna nog een keer start, is er niets aan de hand. Buitentemperatuur heeft er niks mee te maken, het probleem doet zich voor bij -5 in de winter, maar ook als de zon er de hele dag op heeft staan bakken en de buitentemperatuur op 34 graden staat.
Als ik zeg een 20 minuten naar m'n werk gereden heb, start hij direct na het afzetten ook prima. Ook een uur later nog prima, 2 uur later wordt het wat minder, en naarmate de motor langer stil staat gaat het starten steeds moeizamer. Als ik 's middags vertrek richting huis is het weer net zo waardeloos 's ochtends bij vertrek (dit heb ik over meerdere dagen getest)
Ook zoiets wat er vermoedelijk mee te maken heeft: als de motor koud is en ik geef wat korte dotjes gas terwijl ik de deur nog open heb staan, hoor ik zachte knalletjes uit de uitlaat, een beetje als een natte scheet. Hier komt mijn bobinerail theorie om de hoek kijken, de 2-liters hebben een bobine voor iedere cilinder apart. Het wil wel eens dat door hitte (bobinerail zit op de cilinderkop gemonteerd) een van de bobine's een zwakke vonk af geeft. Zwakke vonk is onverbrande benzine in de uitlaat die alsnog verbrand door de hete uitlaatgassen uit de andere 3 cilinders.
En nog niets dat me opgevallen is, mijn specifieke 2-liter is een EW10J4 motor. Die heeft een secundaire luchtpomp die bij het starten een beetje klinkt als een turbo. Gewoon een hoog fluit toontje. Die pompt meer lucht in de inlaat, verbranding wordt armer en de uitlaat wordt hierdoor warmer waardoor de katalysator sneller zijn ding kan doen, die draait bij koude motor meestal zo'n 40 seconden na het starten voor deze uitschakelt. Het maffe is alleen, ik hoor die hoge fluittoon ook bij 3000rpm als ik accelereer, volgens mij hoort dat niet.
Motormanagement is up-to-date
Olie is op peil (onderhoudsbeurt nog geen 6000km geleden gehad, ik peil regelmatig)
De brandstofpomp in de tank hoor ik 15 seconden draaien als ik de sleutel in het contact steek (zoals het hoort)
Volle, gedeeltijke gevulde of bijna lege tank maakt geen verschil
Ik ruik bij een halve tank of minder een benzinelucht in het interieur (is een oplossing voor)
Een maand geleden is de injector voor cylinder #1 vervangen vanwege een emissiestoring
Net terug van vakantie, waar we een week met een Citroen C-Elysee hebben gereden als huurauto:

Dit blijkt een budget model van Citroen te zijn wat vooral in Azie en ook zuid Europa verkocht wordt.
De onze was voorzien van een blue HDI 100 dieselmotor.
Voor ons belangrijk: veel ruimte!
Nu liep ik tegen deze review aan waarin de auto nogal wordt afgekraakt (worst car i've ever driven') . Dat is m.i gewoon onzin.
Ja, je merkt dat t een budget model is door de mindere materialen in het interieur en omdat de ergonomie niet top is (stuur alleen in hoogte verstelbaar, niet in diepte, knoppen voor elektrische ramen naast de pook ipv op de deur, spiegelverstelling verstopt achter het stuur enz.) en ook omdat de uitrusting beperkt is (geen in hoogte verstelbare gordels, handbediende airco ipv climate control etc.).
Maar verder is dit een prima auto met een motor die sterk genoeg is (mijn eigen Multipla is zeker trager, dus dat is ook al onzin van Doug), prima rij eigenschappen voor de doorsnee berijder en veel binnenruimte.
Voor de helft van het geld van een c4 rij je in een ruimere auto en hoef je m.i. eigenlijk maar weinig toe te geven, tenzij je cruise control, climate control etc echt denkt te gaan missen.
Wij hebben er kortom een dikke week met volle tevredenheid mee gereden en na die week met 600 km ging er nog geen 35 liter bij in de tank (indicatie...), dus t verbruik is ook budget vriendelijk

Dit blijkt een budget model van Citroen te zijn wat vooral in Azie en ook zuid Europa verkocht wordt.
De onze was voorzien van een blue HDI 100 dieselmotor.
Voor ons belangrijk: veel ruimte!
Nu liep ik tegen deze review aan waarin de auto nogal wordt afgekraakt (worst car i've ever driven') . Dat is m.i gewoon onzin.
Ja, je merkt dat t een budget model is door de mindere materialen in het interieur en omdat de ergonomie niet top is (stuur alleen in hoogte verstelbaar, niet in diepte, knoppen voor elektrische ramen naast de pook ipv op de deur, spiegelverstelling verstopt achter het stuur enz.) en ook omdat de uitrusting beperkt is (geen in hoogte verstelbare gordels, handbediende airco ipv climate control etc.).
Maar verder is dit een prima auto met een motor die sterk genoeg is (mijn eigen Multipla is zeker trager, dus dat is ook al onzin van Doug), prima rij eigenschappen voor de doorsnee berijder en veel binnenruimte.
Voor de helft van het geld van een c4 rij je in een ruimere auto en hoef je m.i. eigenlijk maar weinig toe te geven, tenzij je cruise control, climate control etc echt denkt te gaan missen.
Wij hebben er kortom een dikke week met volle tevredenheid mee gereden en na die week met 600 km ging er nog geen 35 liter bij in de tank (indicatie...), dus t verbruik is ook budget vriendelijk
Weet niet hoe het zit bij de nieuwste DS3's, maar bij mijn 2012 model zijn de achterlichten altijd uit als de dagrijverlichting aan de voorzijde brandt. Bij tunnels is dit overigens geen issue want door de lichtsensor springt de reguliere verlichting dan gewoon aan.Cyleo schreef op maandag 09 mei 2016 @ 18:20:
Weet iemand of je de achterlichten (van een DS3) ook aan kan laten gaan bij dagrijverlichting? Ik vind het zo'n onzin dat die dan uitblijven. Zeker als je dan een tunnel inrijdt.
Mooi dat dit ook gepubliceerd werd in de nieuwste CitroExpert!
@ FastFred, EW10J4 motoren staan ook bekend om problemen met de hydraulische klepstoters, symptomen van jouw auto lijken op beginnende klepstoter problemen. probeer eens een flesje Wynn's Hydraulic Valve Lifter bij je olie of vervang je olie eens voor 5W30 ipv 5W40.
Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024
Hmmm, kan ook nog, verklaart wel waarom ik die knalletjes in de uitlaat maar even kan herproduceren, als de motor eenmaal een tijdje loopt dan komen de klepstoters natuurlijk los (ik neem even aan dat je bedoelt dat de klepstoters vast zitten of even blijven plakken).
Wat voor olie er nu in zit durf ik niet te zeggen, op het kaartje aan het stuur staat 5W30, maar op de factuur stond Helix 5W40 geloof ik... Zal ik vanavond even moeten checken.
Oja, heb vorige maand ook een flesje injectie reiniger geprobeerd. Uiteraard op een lege tank, 1 flesje injectiereiniger en dan 20 liter benzine d'r bij. Heeft niet geholpen
Nu ik er zo over na denk. Als de motor koud is zit er ook een tik in, best hoorbaar als ik 50 in z'n 3 rij ofzo. Dat is toch sowieso klepstoters, had ik met mijn vorige auto ook, ouderwetsche klepstoters die al eeuwen niet meer gesteld waren.
Wat voor olie er nu in zit durf ik niet te zeggen, op het kaartje aan het stuur staat 5W30, maar op de factuur stond Helix 5W40 geloof ik... Zal ik vanavond even moeten checken.
Oja, heb vorige maand ook een flesje injectie reiniger geprobeerd. Uiteraard op een lege tank, 1 flesje injectiereiniger en dan 20 liter benzine d'r bij. Heeft niet geholpen
Nu ik er zo over na denk. Als de motor koud is zit er ook een tik in, best hoorbaar als ik 50 in z'n 3 rij ofzo. Dat is toch sowieso klepstoters, had ik met mijn vorige auto ook, ouderwetsche klepstoters die al eeuwen niet meer gesteld waren.
[ Voor 17% gewijzigd door FastFred op 10-05-2016 10:03 ]