Dat geldt maar voor een paar motortypen uit de EA113-serie, heb dat zelf gehad met een AFH (100 pk 1.4 16V). Ook de 75 pk had er last van.
Die hadden overigens wel meer problemen, met een beetje koud weer vroor er iets in het carter vast waardoor de motor geen olie meer kreeg.
FastFred schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:16:
Auto's met zo'n schakelindicator hebben wel vaker zelfmoordneigingen inderdaad (lees: 52km/h in z'n 5 willen rijden á 1200 toeren, met een benzinemotor).
Toeren maken moet ie. Mijn C4 VTS rijd voor geen meter onder de 2000 toeren, boven de 3500 komt ie pas tot leven... En vanaf 4500 toeren zet ie een keel op en vliegt ie d'r vandoor. Hoewel dat relatief is natuurlijk, met 'maar' 136pk

Jij hebt dan ook een "ouderwetse" atmosferische multiklepper. Da's heel anders dan de turbomotoren die nu overal op de markt komen, die moeten het juist hebben van hun enorm sterke middengebied en willen hoog in de toeren niet zo "doorhalen". Een gemiddelde Polo 1.2 TSI laat jouw C4 vanaf 1500 tpm gewoon z'n achterkantje zien, en je zal hélemaal door moeten trekken om er weer voorbij te kunnen komen.
Hoewel mijn Xsara Break van 2001 relatief weinig vermogen heeft (1.4i 8V, 75 pk) lijkt het karakter meer op de huidige turbomotoren dan op die C4. 50 km/h in de 5 is geen probleem, de motor draait dan ongeveer 1250 tpm, en hoewel je dan niet onder de 50 wil zakken bokt hij niet en trekt hij langzaam maar zeker door als je het gaspedaal vloert.
Als je "snel" wil zijn met m'n Xsara moet je 'm tussen de 3000 en 4500 toeren houden, dan trekt hij het hardst. Tussen 4500 en 5000 tpm zit een dipje en tussen 5000 en 6250 zit ook nog wel wat "power" (alles is relatief - 75 pk), maar het loont gewoon niet echt om door te trekken.
Gevolg: Ik rijd er relaxed mee. Schakel normaal gezien altijd rond 2500 tpm, tenzij ik de snelweg op ga - dat gaat hier bergop en dan is ie niet op temperatuur, dus moet ie in 2 en 3 even naar ~4000 tpm zodat ik ook gewoon met ~100 km/h invoeg. Ook op de snelweg blijf ik vaak tussen 110 en 120 km/h steken, de motor draait dan ~3200 tpm en het ding beloont hartelijk met een gemiddeld verbruik van 1:17, soms zelfs zuiniger (persoonlijk record: 1:19,9, enkel lange afstand en veel 90 km-wegen).
Wat betreft mijn Citroentje: Hij komt binnenkort misschien te koop. Nu heeft het ding 215.000 km gelopen, maar het motortje snort heerlijk, hij ziet er netjes uit (op een kras op RA scherm en bumper na), de kleur is mooi (donkerblauw metallic).
Er zit wel wat onderhoud aan te komen (bij 220.000 km een grote beurt + distributieriem + APK (geldig tot 7-2016) + moet rubbers in onderstel even nakijken, er "knoekt" soms iets bij iets te vlot genomen drempels).
Wat zouden jullie voor zo'n auto vragen? En zou je dat onderhoud er nog in steken voor verkoop?
Onderhoud doe ik zelf dus het kost me alleen de onderdelen, zat zelf te denken aan ergens net over de 1000 met nieuwe APK en helemaal klaar... is dat redelijk?
[
Voor 44% gewijzigd door
kakanox op 28-03-2016 14:05
. Reden: extra reactie ]
Ga toch fietsen.