Het grote Citroën topic

Pagina: 1 ... 28 ... 50 Laatste
Acties:
  • 253.583 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Soms zie ik nog wel mensen die vooraan bij het stoplicht staan op een vlakke weg.

Dan gaat zowel de auto in z'n vrij en de handrem erop. Vervolgens springt het licht op groen en zie je die persoon half gestrest de handrem eraf halen en de auto in de versnelling worstelen. Daarna wordt er uiteraard zonder enig beleid weggereden.

Tja je kan het jezelf ook moeilijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jup dat kan zeker. Als je de eerste in de rij bent en er flink wat man achter je staan wil je hem soms gewoon in de versnelling zetten zonder handrem. Dan kunnen er zoveel mogelijk mensen door het groene licht.
Is er een enkele persoon achter je dan maakt het niet zoveel uit, dan halen jullie het allebei met gemak en heb je hoogstens een seconde vertraging.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:35
dude88 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:23:
Soms zie ik nog wel mensen die vooraan bij het stoplicht staan op een vlakke weg.

Dan gaat zowel de auto in z'n vrij en de handrem erop. Vervolgens springt het licht op groen en zie je die persoon half gestrest de handrem eraf halen en de auto in de versnelling worstelen. Daarna wordt er uiteraard zonder enig beleid weggereden.

Tja je kan het jezelf ook moeilijk maken.
Mijn vader heeft daar ook een handje van, als die voor de haaientanden bij een voorrangsweg staat te wachten tot er 1 of 2 auto's voorbij zijn gooit ie de handrem er nog op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Voor een rood verkeerslicht zet ik de versnelling altijd in de vrij. Of de automaat in neutraal. Ik kan me ook niet voorstellen dat mensen dat anders geleerd zouden hebben.
Als het wachten waarschijnlijk even gaat duren gaat de motor uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Obelink op 17-03-2016 16:48 ]

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:37
Birdman schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:32:
Ik heb 5 jaar geleden mijn rijbewijs gehaald en mij is geleerd om hem in zijn vrij te zetten als je de derde in de rij bent.
Dat vind ik wel een goeie! d:)b

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tsurany schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:43:
Jup dat kan zeker. Als je de eerste in de rij bent en er flink wat man achter je staan wil je hem soms gewoon in de versnelling zetten zonder handrem. Dan kunnen er zoveel mogelijk mensen door het groene licht.
Is er een enkele persoon achter je dan maakt het niet zoveel uit, dan halen jullie het allebei met gemak en heb je hoogstens een seconde vertraging.
Ik zet hem ook als eerste in de rij gerust op de handrem, maar ook in de versnelling. De auto van de handrem halen kost geen tijd, want je hoeft met je rechterhand niet meer te doen dan de handrem eraf halen, hij staat immers al in de 1e versnelling :) Handrem + vrij is inderdaad erg onhandig, dan kom je handen tekort :X

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Ik gebruik de handrem zelden tot nooit, ook niet bij parkeren.

Zelfs de ANWB raad dit af in de winter want de handrem kan vast vriezen, in de zomer raden ze het af want dan kan die vast blijven plakken (in de praktijk gebeurt dit ook).

Waarom zou je hem dan wel op andere momenten gebruiken? In Nederland is bijna alles vlak, maar op een steile helling kun je kunnen overwegen handrem en een versnelling te gebruiken.

Handremmen kunnen ook onbetrouwbaar zijn, zo heb ik bij een busje met aanhanger als eens gehad dat deze op een lichte helling weg rolden, das niet fijn als er 3500 Kg gaat rollen als je net uitstapt... (het was niet mijn auto, maar van het lesbedrijf, ondanks dat wel geslaagd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:03

Daniel36

vernieuwde formule

Ik zet hem altijd op de handrem.
Alleen bij vorst niet.
In twintig jaar nooit problemen mee gehad.

Als de handrem onbetrouwbaar is dan ishij verkeerd of slecht afgesteld.
Dat kan idd vvervelende situaties opleveren.
Ik heb ook wel eens een geleende auto gehad met dat probleem.

[ Voor 47% gewijzigd door Daniel36 op 21-03-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:35

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Mijn C4 heeft een elektrische handrem. Lekker makkelijk met het wegrijden! (Alleen geen idee wat ik moet doen als dat ding vast komt te vriezen :D )

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 21:14

MBV

Hoe maak je dan een leuk bochtje als er een dik pak sneeuw ligt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

MBV schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:34:
Hoe maak je dan een leuk bochtje als er een dik pak sneeuw ligt? :+
Ja niet, maar met een C4 GP is het hoe dan ook nooit 'leuk bochtjes nemen' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Een beetje een Citroën heeft de handrem op de voorwielen, dus handrembochtjes werken niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Daniel36 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:56:
Ik zet hem altijd op de handrem.
Alleen bij vorst niet.
In twintig jaar nooit problemen mee gehad.

Als de handrem onbetrouwbaar is dan ishij verkeerd of slecht afgesteld.
Dat kan idd vvervelende situaties opleveren.
Ik heb ook wel eens een geleende auto gehad met dat probleem.
Bij al mijn eigen auto's altijd handrem gebruikt. Zomer, winter, stoplicht, helling, altijd de handrem. Heb geen zin om mijn achterliggers te verblinden met remlicht de hele tijd en weg loopt toch vaak dusdanig af dat je alsnog een beetje gaat rollen. Daarnaast heb ik in Noorwegen gewoond, dan weet je niet beter :+.

Onbetrouwbare handrem nog maar 1x meegemaakt, was met auto van m'n broer. 2x gebruikt en daarna zat ie vast, mocht ie de hele remklauw reviseren. Ligt dat aan de handrem? Nee, aan het onderhoud. Met m'n huidige auto ook tramelant met achterremmen gehad, ligt echt niet aan de handrem, vorige eigenaar is gewoon heel erg zuinig geweest (met onderhoud, niet op de auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Notna schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:40:
[...]

Ja niet, maar met een C4 GP is het hoe dan ook nooit 'leuk bochtjes nemen' :+
Oh, ik dacht een C4:
Afbeeldingslocatie: https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fnissanquest2017.imagehostinghosting.com%2Fdi-buy_citroen_c4_coupe_1_6_auto-c05bc6bcfc57f296af6b5fb8aa33f59b.jpg&f=1

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Grrrrrene schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 09:36:
[...]

Ik zet hem ook als eerste in de rij gerust op de handrem, maar ook in de versnelling. De auto van de handrem halen kost geen tijd, want je hoeft met je rechterhand niet meer te doen dan de handrem eraf halen, hij staat immers al in de 1e versnelling :) Handrem + vrij is inderdaad erg onhandig, dan kom je handen tekort :X
Snel zijn ;)

Lukt mij prima zonder de boel te vertragen. Handrem los tegelijk met ontkoppelen zodat de motor weer aan gaat en dan snel de versnelling in z'n 1 zetten en koppelen en gaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Het kan ook wel snel, maar het is per definitie trager dan gewoon in de 1e versnelling houden op de handrem. En als vervolgens een wat minder "handige" bestuurder vooraan staat die bij wijze van spreken de pook nog moet zoeken en probeert te herinneren waar de koppeling ook alweer zat, schiet het allemaal niet echt op :)

Deze week heb ik een C4 Cactus 1.6 HDI als huurauto om m'n collega's in Duitsland (120km enkele reis verderop) dagelijks te bezoeken. Best een geinig autootje, als je er eenmaal in zit. Aan de buitenkant kan ik er nog niet echt aan wennen, maar mijn initiële reactie is een beetje weg ;)

De versnellingen zijn vrij lang. 50km/u in de 5 is er eigenlijk niet bij. Jammer dat zoiets niet een beetje in te schatten is omdat er geen toerenteller op zit. Wat ik ook mis is een mogelijkheid om de zitting qua hoek te verstellen. Voor mijn gevoel zit de stoel te laag, waardoor ik als het ware met mijn knieën opgetrokken zit. Zet ik de stoel hoger, dan zit ik te hoog en kan ik verkeerslichten iet zo goed meer zien.

[ Voor 11% gewijzigd door Grrrrrene op 21-03-2016 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Blijft toch een gruwelijk gaaf model zo hé, die Coupe. Mijn buurman wilde niet geloven dat de mijne van 2005 was toen ik 'm net had, die dacht dat ie veel nieuwer zou zijn :P

Op jou plaatje mist ie alleen de spoiler, dat maakt het model helemaal af :)

EDIT
Nou vooruit, een plaatje voor het slapen gaan :)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/RMKj3OlEP6eahp1FeHJ0JxJX/medium.jpg

Genomen vorig jaar september in Italië op de Jaufenpass / Passo di Monte Giovo. Hebben we met het Citroën-forum 3 dagen de Italiaanse Alpen onveilig gemaakt met 20 auto's :D

[ Voor 32% gewijzigd door FastFred op 21-03-2016 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Grrrrrene schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:52:
De versnellingen zijn vrij lang. 50km/u in de 5 is er eigenlijk niet bij. Jammer dat zoiets niet een beetje in te schatten is omdat er geen toerenteller op zit. Wat ik ook mis is een mogelijkheid om de zitting qua hoek te verstellen. Voor mijn gevoel zit de stoel te laag, waardoor ik als het ware met mijn knieën opgetrokken zit. Zet ik de stoel hoger, dan zit ik te hoog en kan ik verkeerslichten iet zo goed meer zien.
Zat er geen toerenteller in? Niet eens gemerkt :X Waarschijnlijk omdat hij precies zo klonk als de DS3 waarmee ik 120.000km heb gereden :P En ik zou het raar vinden als je 50km/u in z'n 5 kan rijden. Het is toch een 5-bak? Hij moet iets van 180km/u kunnen rijden met maximaal 4500rpm, en een turbodiesel heeft minstens 1500rpm nodig = 60km/u. Als je dan nog iets aan comfort en verbruik op hoge snelheid wilt doen is de 5 nog iets langer. Noem eens een recente (na 1995 is recent genoeg) diesel-auto waarvoor dat anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Iedereen wil tegenwoordig maar in een hoge versnelling rijden, wat vaak ook aangeraden wordt.
De nadelen zijn echter wel dat de motor er niet goed tegen kan. Ook het EGR systeem kan snel vervuilen.
Zeker bij belading of een aanhanger bergop is het funest voor veel zaken, daarom stranden er ook veel mensen op vakantie met een opgeblazen turbo.

Beetje toeren maken kan geen kwaad, die druppel extra brandstof weegt niet op tegen de extra slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Tja, de auto zegt het zelf: mijn vader z'n Volvo S60 (zelfde 1.6 diesel) raadt aan om door te schakelen als de volgende versnelling 1400rpm is. En dat kan nét. Ook de C4 cactus heeft toch zo'n schakelindicatie? Als die niet zegt dat je door kan schakelen, kan je het beter niet doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
MBV schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 10:40:
[...]

Zat er geen toerenteller in? Niet eens gemerkt :X Waarschijnlijk omdat hij precies zo klonk als de DS3 waarmee ik 120.000km heb gereden :P En ik zou het raar vinden als je 50km/u in z'n 5 kan rijden. Het is toch een 5-bak? Hij moet iets van 180km/u kunnen rijden met maximaal 4500rpm, en een turbodiesel heeft minstens 1500rpm nodig = 60km/u. Als je dan nog iets aan comfort en verbruik op hoge snelheid wilt doen is de 5 nog iets langer. Noem eens een recente (na 1995 is recent genoeg) diesel-auto waarvoor dat anders is.
Och, ik rijd eigenlijk bijna nooit in diesels en zonder toerenteller zie je ook niet goed waar je in het bereik zit, dus ik had er nog niet zo over nagedacht :) Maar dat toerenbereik bij een diesel is natuurlijk veel kleiner, dus dat verklaart wel wat ;) Hij zit wel vanaf zo'n 45km/u (geloof ik?) te zeuren dat ik naar de 4 moet schakelen.

Maar hij blijft onwaarschijnlijk zuinig :) Dat vind ik toch altijd het leukst aan diesels: de actieradius :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MBV schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 13:50:
Tja, de auto zegt het zelf: mijn vader z'n Volvo S60 (zelfde 1.6 diesel) raadt aan om door te schakelen als de volgende versnelling 1400rpm is. En dat kan nét. Ook de C4 cactus heeft toch zo'n schakelindicatie? Als die niet zegt dat je door kan schakelen, kan je het beter niet doen :P
Mja dat is om te kunnen doen alsof die auto erg schoon, zuinig etc. etc. is niet omdat het goed voor 't motorblok is. Vrijwel zonder uitzondering protesteert de motor (dreunen/brommen/bokken) als je naar een willekeurige schakelindicator luistert en gelijk opschakelt als hij het aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Grrrrrene schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 18:44:
[...]
Hij zit wel vanaf zo'n 45km/u (geloof ik?) te zeuren dat ik naar de 4 moet schakelen.
Dus hij adviseert bij 45 naar 4 te schakelen, en jij vindt het gek dat bij 50 z'n 5 niet goed werkt? :+
GoldenSample schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 20:48:
[...]

Mja dat is om te kunnen doen alsof die auto erg schoon, zuinig etc. etc. is niet omdat het goed voor 't motorblok is. Vrijwel zonder uitzondering protesteert de motor (dreunen/brommen/bokken) als je naar een willekeurige schakelindicator luistert en gelijk opschakelt als hij het aangeeft.
DS3 uit 2011, C4 cactus, S60, allemaal geen probleem. Als je evenveel gas geeft als in de vorige versnelling gaat het goed. Wanneer je gaat compenseren voor iets snelheid minderen vanwege schakelen (en/of natuurlijke reflex van even gasgeven na het schakelen naar een iets hogere snelheid), dan pas protesteert hij ;) En sowieso bij benzinemotoren geen probleem: die vinden te weinig toeren minder vervelend, je komt alleen niet meer vooruit :P
De schakelindicatie kan je als hint gebruiken: hij is iets te optimistisch, maar bij een paar km/u meer kan het wel. En dan scheelt het echt om door te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MBV schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:30:
[...]

Dus hij adviseert bij 45 naar 4 te schakelen, en jij vindt het gek dat bij 50 z'n 5 niet goed werkt? :+

[...]

DS3 uit 2011, C4 cactus, S60, allemaal geen probleem. Als je evenveel gas geeft als in de vorige versnelling gaat het goed. Wanneer je gaat compenseren voor iets snelheid minderen vanwege schakelen (en/of natuurlijke reflex van even gasgeven na het schakelen naar een iets hogere snelheid), dan pas protesteert hij ;) En sowieso bij benzinemotoren geen probleem: die vinden te weinig toeren minder vervelend, je komt alleen niet meer vooruit :P
De schakelindicatie kan je als hint gebruiken: hij is iets te optimistisch, maar bij een paar km/u meer kan het wel. En dan scheelt het echt om door te schakelen.
Mwah, wel eens van kantelende zuigers gehoord? Doe het in een 1.4 16v volkswagen en je weet zeker dat je snel een olieboot hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
Grrrrrene schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 18:44:
[...]

Och, ik rijd eigenlijk bijna nooit in diesels en zonder toerenteller zie je ook niet goed waar je in het bereik zit, dus ik had er nog niet zo over nagedacht :) Maar dat toerenbereik bij een diesel is natuurlijk veel kleiner, dus dat verklaart wel wat ;) Hij zit wel vanaf zo'n 45km/u (geloof ik?) te zeuren dat ik naar de 4 moet schakelen.

Maar hij blijft onwaarschijnlijk zuinig :) Dat vind ik toch altijd het leukst aan diesels: de actieradius :)
Bij mijn Cactus toch echt pas boven de 50. Heel soms geeft ie bij 50 aan dat ik naar de 4 moet, maar je merkt echt dat ie het daar moeilijk mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Auto's met zo'n schakelindicator hebben wel vaker zelfmoordneigingen inderdaad (lees: 52km/h in z'n 5 willen rijden á 1200 toeren, met een benzinemotor).

Toeren maken moet ie. Mijn C4 VTS rijd voor geen meter onder de 2000 toeren, boven de 3500 komt ie pas tot leven... En vanaf 4500 toeren zet ie een keel op en vliegt ie d'r vandoor. Hoewel dat relatief is natuurlijk, met 'maar' 136pk :)

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 23-03-2016 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Gisteren 500km gereden. Druk de rem in, en koppeling, motor valt uit en handrem trekt aan.
Wordt als we terug zijn weer langs de garage. Gelukkig hebben we nog Citroen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Arunia schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 08:11:
Gisteren 500km gereden. Druk de rem in, en koppeling, motor valt uit en handrem trekt aan.
Wordt als we terug zijn weer langs de garage. Gelukkig hebben we nog Citroen garantie.
Je hebt wel pech met die GP van je :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Was een C8 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Eekii
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10-2022
Beste tweakers.

Ben sinds een week eigenaar van een citroen c1 uit 2013 O+ en wil de dashboard speakers graag vervangen voor deze speakers pioneer ts-e1002i. Maar het is mij niet duidelijk of ik nog verloopstekkertjes nodig heb, of ik de orginele radio gewoon kan laten zitten .En of ik in kabels moet gaan knippen.

Heb heel internet afgestruind maar word er niet wijzer van :?

zou iemand mij iets meer informatie kunnen geven?

Orgin limited199

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-09 17:37
De kans is vrij groot dat je nieuwe speakers niet zomaar op de bestaande stekkers aangesloten kunnen worden. Hiervoor zijn verloopsets verkrijgbaar waardoor aftermarket-speakers aangesloten kunnen worden zonder in draden te knippen... via google heb ik deze gevonden.

De originele radio kan in principe gewoon blijven zitten, ik weet alleen niet hoeveel vermogen deze heeft en of deze de speakers naar vol vermogen aan kan sturen, daar kom je echter alleen achter door het te proberen. Het is dan niet dat het totaal niet werkt, maar bij te weinig vermogen kan het zijn dat je niet het gewenste volume kunt bereiken.

[ Voor 31% gewijzigd door hiekikowan op 26-03-2016 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Eekii
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10-2022
Top! Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Orgin limited199

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Notna schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 09:10:
[...]

Je hebt wel pech met die GP van je :N
Het is gewoon niet grappig.
Maar komende week maar even bij de garage langs. Ze gaan wensen dat ze gaan garantie gaven haha.
Ach ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 11:39
GoldenSample schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:50:
[...]

Mwah, wel eens van kantelende zuigers gehoord? Doe het in een 1.4 16v volkswagen en je weet zeker dat je snel een olieboot hebt.
Dat geldt maar voor een paar motortypen uit de EA113-serie, heb dat zelf gehad met een AFH (100 pk 1.4 16V). Ook de 75 pk had er last van.
Die hadden overigens wel meer problemen, met een beetje koud weer vroor er iets in het carter vast waardoor de motor geen olie meer kreeg.
FastFred schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:16:
Auto's met zo'n schakelindicator hebben wel vaker zelfmoordneigingen inderdaad (lees: 52km/h in z'n 5 willen rijden á 1200 toeren, met een benzinemotor).

Toeren maken moet ie. Mijn C4 VTS rijd voor geen meter onder de 2000 toeren, boven de 3500 komt ie pas tot leven... En vanaf 4500 toeren zet ie een keel op en vliegt ie d'r vandoor. Hoewel dat relatief is natuurlijk, met 'maar' 136pk :)
Jij hebt dan ook een "ouderwetse" atmosferische multiklepper. Da's heel anders dan de turbomotoren die nu overal op de markt komen, die moeten het juist hebben van hun enorm sterke middengebied en willen hoog in de toeren niet zo "doorhalen". Een gemiddelde Polo 1.2 TSI laat jouw C4 vanaf 1500 tpm gewoon z'n achterkantje zien, en je zal hélemaal door moeten trekken om er weer voorbij te kunnen komen.

Hoewel mijn Xsara Break van 2001 relatief weinig vermogen heeft (1.4i 8V, 75 pk) lijkt het karakter meer op de huidige turbomotoren dan op die C4. 50 km/h in de 5 is geen probleem, de motor draait dan ongeveer 1250 tpm, en hoewel je dan niet onder de 50 wil zakken bokt hij niet en trekt hij langzaam maar zeker door als je het gaspedaal vloert.
Als je "snel" wil zijn met m'n Xsara moet je 'm tussen de 3000 en 4500 toeren houden, dan trekt hij het hardst. Tussen 4500 en 5000 tpm zit een dipje en tussen 5000 en 6250 zit ook nog wel wat "power" (alles is relatief - 75 pk), maar het loont gewoon niet echt om door te trekken.
Gevolg: Ik rijd er relaxed mee. Schakel normaal gezien altijd rond 2500 tpm, tenzij ik de snelweg op ga - dat gaat hier bergop en dan is ie niet op temperatuur, dus moet ie in 2 en 3 even naar ~4000 tpm zodat ik ook gewoon met ~100 km/h invoeg. Ook op de snelweg blijf ik vaak tussen 110 en 120 km/h steken, de motor draait dan ~3200 tpm en het ding beloont hartelijk met een gemiddeld verbruik van 1:17, soms zelfs zuiniger (persoonlijk record: 1:19,9, enkel lange afstand en veel 90 km-wegen).

Wat betreft mijn Citroentje: Hij komt binnenkort misschien te koop. Nu heeft het ding 215.000 km gelopen, maar het motortje snort heerlijk, hij ziet er netjes uit (op een kras op RA scherm en bumper na), de kleur is mooi (donkerblauw metallic).
Er zit wel wat onderhoud aan te komen (bij 220.000 km een grote beurt + distributieriem + APK (geldig tot 7-2016) + moet rubbers in onderstel even nakijken, er "knoekt" soms iets bij iets te vlot genomen drempels).

Wat zouden jullie voor zo'n auto vragen? En zou je dat onderhoud er nog in steken voor verkoop?
Onderhoud doe ik zelf dus het kost me alleen de onderdelen, zat zelf te denken aan ergens net over de 1000 met nieuwe APK en helemaal klaar... is dat redelijk?

[ Voor 44% gewijzigd door kakanox op 28-03-2016 14:05 . Reden: extra reactie ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Fuu, weet het ander topic.
Paar dagen Frankrijk. Gisteren thuis en nu naar de auto. Twee sleutel krassen op de motorkap. Mag dat uiteraard natuurlijk zelf oplossen.
Moedeloos wordt ik er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

FastFred schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:16:

Heb je helemaal gelijk in en wordt ook hard afgeraden, een motor loopt dan in ondertoeren (hence dat brommen) en dat kost gewoon nokkenaslagers en alles, rare slijtage van alle lopende delen, olieverbruik, dichtslibben, etc. Nee gewoon lekker bij een benzine tussen de 2 en 3-3,500 toeren houden. En als ie goed warm is zo nu en dan even vol gas doortrekken in de versnelling zodat ie even schoon kan blazen. Bij een diesel is dat helemaal van belang trouwens.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Joopieboy schreef op maandag 28 maart 2016 @ 14:41:
Heb je helemaal gelijk in en wordt ook hard afgeraden, een motor loopt dan in ondertoeren (hence dat brommen) en dat kost gewoon nokkenaslagers en alles, rare slijtage van alle lopende delen, olieverbruik, dichtslibben, etc.
Ik vind het altijd zo vreemd dat mensen dat altijd roepen, vol tegen de constructeurs die zo'n blok ontworpen hebben in.

Zo wordt er over de moderne diesels met 160 pk uit 1600cc ook altijd geroepen dat het nooit heel blijft... en daarbij vergeet men even dat een ingenieur die zo'n motor uitwerkt (of eigenlijk een team) wel degelijk rekening houdt met dat de lagers bij meer dan 2 bar turbodruk iets anders gedimensioneerd moeten zijn.
Realiseren die mensen zich niet dat mensen dat begin jaren '80 ook riepen over die "snelle" tweeliter diesel van Mercedes met wel 75 pk? Veel teveel compressie, maximum vermogen bij wel 4600 toeren per minuut! Dat blijft nooit heel. Die motoren hebben zich wel bewezen met 5-6-7 ton zonder noemenswaardige problemen.

Daarna kwam VW met de eerste TDI, 90 of zelfs 110 pk uit 1900cc. Ook daarover werd vanalles gezegd, ze zouden veel te snel zijn en snel stuk gaan. Ook die blokken draaiden moeiteloos 3-4-5 ton.

[ Voor 23% gewijzigd door kakanox op 28-03-2016 15:13 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Wel grappig om jouw verhaal zo te lezen. Spul blijft ook niet heel en verbruiken allemaal olie of slaan op hol. Geen enkele moderne diesel heeft geen DPF of EGR problemen.

Om optimaal zuinig te zijn wat zo bedacht is kan het misschien wel, maar dat je levensduur problemen krijgt is een ander verhaal. Ik citeer even de volkswagen dealer die een olieverbruik van boven de 1 op 1000 normaal vind.

Nee dealers gaan ook echt advies geven hoe er mee gereden moet worden of dat er campagnes tegen het nieuwe rijden zijn als dat allemaal zo goed is.

Edit: Jammer dat ik niet kan linken naar bepaalde artikelen, maar om je een idee te geven:
http://www.amt.nl/technie...we-rijden-2002-04-1011943

Probleem is dat bijna niemand echt weet wat ze aan het doen zijn, daarom wordt er ook geadviseerd om tussen een bepaald toerental te blijven om te voorkomen dat de motor aan slijtage onderhevig is door belasting in lage toeren.

Als je constant rijdt, zonder belading of belasting dan kun je hem prima in een hogere versnelling zetten. Daar komt de moderne techniek dan bij kijken die de AFR waarde dermate 'schraal' houd dat er zuinig gereden kan worden. Maar bij het minste of geringste als er vermogen gevraagd wordt moet je een of meerdere versnelling terug om de motor in een toerental te krijgen dat er vermogen geleverd kan worden. Hence de 7 of 8 traps automaten wat je tegenwoordig meer en meer ziet. ;) Onderin de toeren, vaak zo tot de 1400-1500 toeren zit een soort 'eco gat' waar de motor zeer schraal loopt en heel weinig uitstoot geeft. Daar kan dus ook erg weinig vermogen geleverd worden. Snelheid constant houden kost niet zoveel kracht als de belasting maar niet te hoog wordt.

Ik kan dit eventueel ook laten zien met een uitdraai van mijn eigen auto...

[ Voor 56% gewijzigd door Joopieboy op 28-03-2016 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:42

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Joopieboy schreef op maandag 28 maart 2016 @ 15:57:
Wel grappig om jouw verhaal zo te lezen. Spul blijft ook niet heel en verbruiken allemaal olie of slaan op hol. Geen enkele moderne diesel heeft geen DPF of EGR problemen.

Om optimaal zuinig te zijn wat zo bedacht is kan het misschien wel, maar dat je levensduur problemen krijgt is een ander verhaal. Ik citeer even de volkswagen dealer die een olieverbruik van boven de 1 op 1000 normaal vind.
Volgens mij stond er in de boekjes van de 924 van welleer ook al dat 1:1000 (mengsmering y0h) normaal was.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dan ga je het over andere motoren hebben, gebouwd om vermogen en bepaalde toerentallen te leveren. Beetje standaard laag compressie blok is gebouwd op levensduur en zal dus ook geen of nauwelijks olie mogen verbruiken. Beetje turbo motor zal dat al wel een beetje gaan doen maar dan heb je het eerder over 1 op 10.000km.

Maar goed, de genoemde 1 op 1000 zal ook wel een stukje indekken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mja, komt ook vooral door die 5W30 ranja. Bij de laatste beurt 5W40 erin en nu 3000km zonder oliemelding verder. Voorheen mocht ik elke 2000km een halve liter bijvullen.

Alles voor het milieu... 5W30 verbruikt minder brandstof omdat het dunner is, maar als de motor een ton heeft gereden loopt het er gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Nou eerder de 5W30 Longlife en de light duty olie. Minder weerstand maar ook minder smering. Daarmee is de interval dan wel 30k, maar heel best is het op lange termijn niet.

Weer terugkomend op VW, beetje Golf 5 GTI staan erom bekend olie te zuipen, maar met gewone volsyntheet olie die normale specs hebben moet je wel iedere 15dkm olie wisselen, maar halveert het olieverbruik of verdwijnt bijna...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik rijd zelf een 1.6 VTi, staat ook bekend als oliezuiper. Dat doet ie ook met die ranja. Als je er gewoon 5W40 C3 in gooit kan je gerust 25K rijden tot de volgende beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is altijd een discussie. Iets dunner of dikker dat is dan nog niet zo spannend, vaak zit daar ook wel wat wisseling in qua temperaturen wat je erin kan gooien. Alleen als er affabriek longlife olie in zit dan is meestal de interval een 30dkm even globaal genomen.

Als jij dan alleen maar stadsverkeer rijdt, dan is 15dkm meestal wel het handigste om aan te houden. Maar als je zoals jij 25dkm per jaar rijdt, met name of alleen maar lange stukken dan is dat niet zo spannend.

Is gewoon afhankelijk van veel factoren. Van longlife naar gewone olie en interval hetzelfde houden zou ik iig niet doen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Meeste 5W40 met C3 specs is ook wel longlife (maar niet uitdrukkelijk verkocht als zodanig). De goedkope A3/B4 moet je niet gebruiken, vindt de katalysator niet fijn.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar de Peugeot 206 en 206+ 1.4HDI, ene 20K, andere 30K interval, zelfde 5W40 C3 olie voorschrift, zelfde blok. Onderhoud is zoveel meer dan alleen olie verversen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik moet mijn olie binnenkort nog eens peilen. Ik heb geen idee wat de garage er in gegooid heeft bij aanschaf, maar had toch iedere 4000 of 5000km een melding dat oliepeil laag was.

Pas geleden onderhoudsbeurt gehad bij de Citroën dealer en daar hebben ze er Helix nogwat 5W40 ingegooid.

Deze week weer naar de garage, heb nu 3x een 'storing emissiesysteem' gehad, 2x bij de dealer moeten uitlezen en verwijderen, de 3e keer verdween ie vanzelf na 2 ritjes. Melding was "P0201, verstuiver #1" of iets in die richting. Donderdag wordt er een verstuiver vervangen om te zien of dat het probleem op lost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kakanox
Joopieboy schreef op maandag 28 maart 2016 @ 15:57:

Dat je af en toe een keer door moet trekken is zeker waar, maar dat je de rest van de tijd gewoon rustig kan rijden durf ik wel achter te blijven staan.

Wat betreft die DPF/EGR problemen: Ben ik ook niet helemaal met je eens. M'n collega heeft een Mégane 1.5 dCi die inmiddels DPF-problemen heeft, dat is zo sinds hij dagelijks korte stukjes rijdt (woon-werk = <15 minuten). In z'n vorige baan gebruikte hij die auto voor ritten van 100 km, iedere dag, nooit problemen.
Ook met m'n eigen vroegere lease-auto's (VW 1.2 TDI en 2.0 TDI, Citroën C4 2.0 HDiF) heb ik nooit problemen gehad met DPF/EGR, maar wel altijd redelijke afstanden gereden (woon-werk min. 30 km). M'n moeder heeft altijd Renault gereden (1.9 DTi en DCi, in de lease) en daar is ook nooit een blok op hol geslagen of een DPF/EGR storing geweest. Ze reed wel 80K per jaar.

Een diesel is vooral niet gemaakt om niet op temperatuur te komen.
Joopieboy schreef op maandag 28 maart 2016 @ 15:57:Nee dealers gaan ook echt advies geven hoe er mee gereden moet worden of dat er campagnes tegen het nieuwe rijden zijn als dat allemaal zo goed is.

Edit: Jammer dat ik niet kan linken naar bepaalde artikelen, maar om je een idee te geven:
http://www.amt.nl/technie...we-rijden-2002-04-1011943
Regelmatig even fors belasten is wat anders dan het nieuwe rijden afraden.
Joopieboy schreef op maandag 28 maart 2016 @ 15:57:Probleem is dat bijna niemand echt weet wat ze aan het doen zijn, daarom wordt er ook geadviseerd om tussen een bepaald toerental te blijven om te voorkomen dat de motor aan slijtage onderhevig is door belasting in lage toeren.
Vervuiling is heel wat anders dan slijtage. Heb je de krukas- en drijfstanglagers in een oude motor qua specificaties weleens vergeleken met bijvoorbeeld een moderne 2.0 TFSI? Zelfs de motor uit bijvoorbeeld een Porsche 944 Turbo kan "minder hebben". Ze zijn qua vermogen vergelijkbaar, maar die 2.5T is pas ruim na 3000 toeren per minuut "wakker", dus de lagers worden minder belast, dus hoeven ze ook minder "stevig" te zijn. Zelfde geldt voor toleranties zuiger <-> cilinder; bij een wat hoogtoeriger turbomotor kan dat best wat ruimer.
Joopieboy schreef op maandag 28 maart 2016 @ 15:57:Als je constant rijdt, zonder belading of belasting dan kun je hem prima in een hogere versnelling zetten. Daar komt de moderne techniek dan bij kijken die de AFR waarde dermate 'schraal' houd dat er zuinig gereden kan worden. Maar bij het minste of geringste als er vermogen gevraagd wordt moet je een of meerdere versnelling terug om de motor in een toerental te krijgen dat er vermogen geleverd kan worden. Hence de 7 of 8 traps automaten wat je tegenwoordig meer en meer ziet. ;) Onderin de toeren, vaak zo tot de 1400-1500 toeren zit een soort 'eco gat' waar de motor zeer schraal loopt en heel weinig uitstoot geeft. Daar kan dus ook erg weinig vermogen geleverd worden. Snelheid constant houden kost niet zoveel kracht als de belasting maar niet te hoog wordt.
Klopt helemaal. Echter heeft die 1360cc TU geen moeite om met dat geringe vermogen m'n auto van 1100 kg toch weer op snelheid te brengen. Ik heb het gisteren trouwens nog eens bekeken, 50 km/h is ~1350 tpm, als ik 'm onder de 45 km/h laat zakken gaat hij "dreunen" bij accelereren. Daarboven gaat het niet hard maar is het geen probleem. Dat voor elkaar krijgen is een kwestie van het injectie en ontsteking juist voor elkaar hebben en goede balans in de draaiende delen (je zou het door wegen van zuigers etc. kunnen verbeteren). De nieuwere motoren met multipointinjectie doen dat bijvoorbeeld beter dan hun voorgangers met monopointinjectie, ondanks dat er aan het nokkenasprofiel nauwelijks iets gewijzigd is.

Nu is die Xsara qua vervuiling wel een slecht voorbeeld; met 75 pk op 1100 kg gaat er eigenlijk geen dag voorbij dat het blokkie niet een keer aan de bak moet (d.w.z. een keer doorsjouwen tot ~4000 tpm, al schuw ik het ook niet om 'm een keer over de 6000 te laten gaan, mits goed warm). Qua slijtage is het wél een goed voorbeeld: Een enorm klein motortje dat regelmatig de volgens jou te lage toerentallen draait - in combinatie met een hoop auto - blijft gewoon heel... hoewel de TU motoren sowieso al vrijwel bulletproof zijn (op de koppakking na dan) is dat dan best een prestatie ;)
Joopieboy schreef op maandag 28 maart 2016 @ 16:17:
Dan ga je het over andere motoren hebben, gebouwd om vermogen en bepaalde toerentallen te leveren. Beetje standaard laag compressie blok is gebouwd op levensduur en zal dus ook geen of nauwelijks olie mogen verbruiken. Beetje turbo motor zal dat al wel een beetje gaan doen maar dan heb je het eerder over 1 op 10.000km.

Maar goed, de genoemde 1 op 1000 zal ook wel een stukje indekken zijn.
M'n vroegere 944 Turbo II (met weliswaar een heel andere motor dan de 924, want geen VW) had vrijwel geen olieverbruik, ondanks wat kietelwerkzaamheden en 330 pk. Een liter per 15.000 km vind ik in ieder geval erg netjes.

Een net opgebouwde turbomotor heeft ook gewoon zuigerveren en schraapveren die bemeten zijn op hun functie in dat blok.

[ Voor 5% gewijzigd door kakanox op 29-03-2016 10:24 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Pff, net gebeld met de verzekering. Schade wordt vergoed zonder terugval.
Moest toch bij de garage langs, maar twijfel of ik niet gewoon langs het schadeherstelbedrijf ga aangezien ik daar zeer goede ervaring mee heb (klinkt slecht, maar valt wel mee ;P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

@kakanox: daar is wat voor te zeggen natuurlijk. Ik heb helaas nu niet de tijd om er uitgebreid op te reageren maar diesels zijn idd gemaakt voor lange afstanden te rijden, dan gaat het wel goed.

Maar net zoals het verbruik onder optimale omstandigheden bv 1 op 30 kan zijn, zo is dat ook met tegen de 1500 toeren rijden. Dat kun je bijna nergens echt goed.

Een motor door de toeren jagen met vollast is iets anders als belasten maar eerder schoonrijden en zorgen dat je hem even 'doorblaast'. Dat hebben diesels zo nu en dan gewoon nodig. :)

Het nieuwe rijden zorgt gewoon voor behoorlijke belasting en slijtage van het blok als je veel de motor belast in lagere toeren. Natuurlijk kun je dit in het ontwerp of met injectie edg aanpakken maar hoe goed de motoren tegenwoordig ook zijn, je blijft er mee te maken hebben. :)

Specifieke kennis van de Renault/Citroën motoren heb ik dan weer niet maar ik trek mijn kennis een beetje algemeen door. :P Bij veel andere auto's is dit wel een 'probleem'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
En de auto blijft nu weer uitvallen.
Vandaag is mijn nieuwe Obd2 module binnen gekomen van obdlink. Kwalitatief een heel stuk beter dan de Chinese varianten, daar is de prijs ook naar.
Kom uit op 4 fout codes:
P1012 - aandrijfsysteem, P1014 - aandrijfsysteem, P1017 - aandrijfsysteem, B2AAA - body

P1014 was de laatste keer ook al, dus hebben ze nog wat te doen schijnbaar. :p
Morgen maar eens bellen. Vond hem toch al horten en stoten bij het overschakelen van 1 naar 2 en 2 naar 3.
Nu dam weer het uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Arunia: wat heb jij een pech met je Citroentje man!
Beterschap dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Bedankt D36.
Mijn vrouw verliest het vertrouwen wat ik me ook wel weer kan voorstellen.
Nadeel is dat ik niet boos kan worden op deze garage aangezien zij hem niet aan mij verkocht hebben.
Zit er ook niet op te wachten om gigantische kosten te maken op iets waar ik niets aan kan doen. Noem het zelf verborgen gebreken omdat het eigenlijk al vrij snel begon. Dan weer een tijd weg geweest enzovoorts.
Alleen het horten en stoten bij het optrekken is er af en aan altijd geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Arunia schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:01:
Bedankt D36.
Mijn vrouw verliest het vertrouwen wat ik me ook wel weer kan voorstellen.
Nadeel is dat ik niet boos kan worden op deze garage aangezien zij hem niet aan mij verkocht hebben.
Zit er ook niet op te wachten om gigantische kosten te maken op iets waar ik niets aan kan doen. Noem het zelf verborgen gebreken omdat het eigenlijk al vrij snel begon. Dan weer een tijd weg geweest enzovoorts.
Alleen het horten en stoten bij het optrekken is er af en aan altijd geweest.
Ik denk echt dat je een maandag ochtend model hebt wat dat betreft. Toen ik nog aan het kijken was naar mijn C4, had ik hiervoor een andere gezien bij een dealer. Proefrit gemaakt en dat was best prima op wat schoonheidsfoutjes na.

Totdat ik de motor wilde uitzetten; automatische handrem gaf fouten, kreeg emissiestoringen en het display gingen knipperen als een kerstboom. Daarnaast bleek er ook ineens een onderdeel van het binnenpaneel te missen :')

Snel weggegaan zeg maar. Maar de auto die ik nu heb is verder in prima conditie *knock on wood*. Distri + waterpomp is al vervangen toen ik hem kocht (had 150k gereden) Vorig jaar een grote beurt waarbij er nog iets vervangen moest worden weet even niet meer wat) maar afgezien van dat; rijd als een zonnetje.

Het blijft altijd gokken met 2dehands autos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Dat is het ook inderdaad.
Mijn Megane had ook electrische problemen. Dit is uiteindelijk verholpen en heeft bijna 3 ton gereden.
De Matrix van mijn ouders heb ik nooit problemen mee gehad.
Ging hiervoor ook expres naar een dealer om eventueel problemen netjes op te laten lossen en moet zeggen dat behalve verbruiks onderdelen, ik eigenlijk niet echt kosten heb hoeven maken.

Net terug van de garage met een tijdelijke auto *kuch* C1* kuch*.
Ze gaan er tussendoor naar kijken. Ben benieuwd.
Ze moeten contact houden met de oorspronkelijke dealer omdat de verzekering er bepaalde uren aan reparaties koppelt. Als het er meer worden, dan moet dat verhaald worden.

[ Voor 27% gewijzigd door Arunia op 01-04-2016 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Arunia schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:11:
Dat is het ook inderdaad.
Mijn Megane had ook electrische problemen. Dit is uiteindelijk verholpen en heeft bijna 3 ton gereden.
Je kan er pech mee hebben en geluk mee hebben...

...heb mijn Xsara voor een sloopprijs, hij liep namelijk niet en stond in de weg bij een handelaar. Nu ken ik de motor van deze auto's vrij goed (veel gesleuteld aan AXen en Saxo's), dus durfde de gok wel te wagen.

Bleek na flink zoekn aan één kabeltje te liggen, tijdens de eerste rit werd ik verrast door... geen rammels, geen gekraak, geen rare geluiden. Gewoon goed :)

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is heel mooi om te horen, en je kan natuurlijk pech hebben. Probleem is dat er tegenwoordig zoveel (gevoelige) elektronica in zitten...

Maar als je kijkt naar de 'betrouwbare/degelijke' duitsers van de laatste koop ik veel liever een Fransoos over een paar jaar als mijn Swift Sport een jaar of 4-5 oud is en een ton of 2 erop heeft staan. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Ik zit nu te kijken naar een DS3. Ik rijd elke dag ruim 130 kilometer, en doe dat nu nog in een Peugeot 206. Nu wil ik wat comfortabeler gaan rijden, en graag gaan dieselen. Mijn oog is dus gevallen op de DS3 uit 2011/2012 met een 1.6 diesel. Voldoende aanbod want een leaseliefhebber. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

Waar ik nu echter tegen aanloop is dat die DS3's geen BT Audio streaming hebben. Hoe hebben jullie dat opgelost?

En nog een vraag: Ik wil mijn telefoon aan de linkerkant monteren, tegen die stijl daar aan. Heeft een van jullie ervaringen met een usb-kabel/voeding daar naar toe trekken? Ik zie Brodit Active oplossingen met Molex, maar dat is compleet nieuw voor mij :P

[ Voor 3% gewijzigd door Cyleo op 02-04-2016 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DS3 heeft gewoon BT audio streaming, in ieder geval de variant zonder navigatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:30

PeaceNlove

Deugleuter

Hangt er maar net vanaf, mijn ex-ds3 met bouwjaar 2012 had geen audio streaming, ik had altijd een kabeltje tussen zitten. Samen met de stroomtoevoer kon links boven het stuur wel eens lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Stroomtoevoer doortrekken... Eigenlijk nooit naar gekeken bij zo'n moderne auto, werkt onder het dashboard door naar achter een deurrubber o.i.d. niet meer tegenwoordig?

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik had daar een tomtom hangen, ik weet niet meer precies hoe ik die kabel had liggen. In elk geval was de tomtom-kabel lang genoeg ;) Volgens mij gewoon onder het dashboard door, en ergens links van het stuur naar boven. Dikke kans dat dat via de deurrubbers was ja.

Brodit active is dus een zuignap, stukje plastic voor telefoonhouder en micro-USB kabel voor €55? :X Is daar niks goedkopers voor te vinden?

En mijn DS3 uit 2011 (28-RFV-6 als je details wilt weten, is al een jaar niet meer van mij :+) kon ook prima met bluetooth mijn spotify playlist aan :)
edit:

Ik ben er nu toch wat minder zeker van. Ik had een iPod touch erin liggen waar ik ook muziek mee afspeelde, dus misschien werkte muziek via bluetooth niet. Kabeltje is natuurlijk een simpele oplossing. Ik heb er sinds augustus 2014 niet meer in gereden, dus vandaar mijn onzekerheid :)

[ Voor 36% gewijzigd door MBV op 04-04-2016 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Afgelopen donderdag bij de dealer een injector laten wisselen in mijn C4 VTS. Koude start is nog steeds een beetje twijfelachtig, misschien eens zo'n flesje injector cleaner in de tank gooien, maar acceleratie is prima en tot nu toe geen emissiestoringen meer gehad. Zaterdagavond m'n ouders opgehaald van het vliegveld in Rotterdam, 2 uurtjes heen, 2 uurtjes terug, no problems :)

Aanstaande zaterdag voorjaarsmeeting Citroën-forum in Raamsdonksveer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zijn er hier C3 / DS3 rijdens die ook last hebben van loszittende buitenspiegels?
Ik merkte laatst dat ik de complete linker buitenspiegel een paar centimer heen en weer kan bewegen, het probleem zit hem in het montagepunt op de deur. Bij de rechterspiegel is het minder erg maar die zit ook niet erg solide meer vast.
Ik heb geen idee hoe het precies veroorzaakt is (wasstraat misschien?) en of zoiets eenvoudig weer vastgezet kan worden door de dealer. Vooralsnog blijft de spiegel wel hangen maar ik moet nog een jaar met m'n DS3 (lease) en heb niet zoveel trek in een eigen risico van €136 voor een "schade" die ik niet zelf veroorzaakt heb.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold
  • Laatst online: 04-07 17:08

Blindfold

Donde estan los conejos?

MadMarky schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:00:
Zijn er hier C3 / DS3 rijdens die ook last hebben van loszittende buitenspiegels?
Ik merkte laatst dat ik de complete linker buitenspiegel een paar centimer heen en weer kan bewegen, het probleem zit hem in het montagepunt op de deur. Bij de rechterspiegel is het minder erg maar die zit ook niet erg solide meer vast.
Ik heb geen idee hoe het precies veroorzaakt is (wasstraat misschien?) en of zoiets eenvoudig weer vastgezet kan worden door de dealer. Vooralsnog blijft de spiegel wel hangen maar ik moet nog een jaar met m'n DS3 (lease) en heb niet zoveel trek in een eigen risico van €136 voor een "schade" die ik niet zelf veroorzaakt heb.
Ik had voordat ik mijn C4 had een C3 uit 2012 en die had dit ook na 2 jaar. Garage heeft hem toen nog onder garantie vastgezet. Leek allemaal niet zo spannend, dus een dikke eigen risico rekening lijkt me nogal overdreven.

[ Voor 5% gewijzigd door Blindfold op 04-04-2016 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat heeft niks met schade te maken, puur garantiewerk. Gewoon even afspraak maken en laten fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
MBV schreef op zondag 03 april 2016 @ 19:12:
Ik had daar een tomtom hangen, ik weet niet meer precies hoe ik die kabel had liggen. In elk geval was de tomtom-kabel lang genoeg ;) Volgens mij gewoon onder het dashboard door, en ergens links van het stuur naar boven. Dikke kans dat dat via de deurrubbers was ja.

Brodit active is dus een zuignap, stukje plastic voor telefoonhouder en micro-USB kabel voor €55? :X Is daar niks goedkopers voor te vinden?

En mijn DS3 uit 2011 (28-RFV-6 als je details wilt weten, is al een jaar niet meer van mij :+) kon ook prima met bluetooth mijn spotify playlist aan :)
edit:

Ik ben er nu toch wat minder zeker van. Ik had een iPod touch erin liggen waar ik ook muziek mee afspeelde, dus misschien werkte muziek via bluetooth niet. Kabeltje is natuurlijk een simpele oplossing. Ik heb er sinds augustus 2014 niet meer in gereden, dus vandaar mijn onzekerheid :)
Ik zit te kijken naar een DS3 van 2012 met MyWay. Van wat ik overal kan vinden is de keuze als volgt: MyWay (navi) of USB/BT Streaming. Fransen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Heb een DS3 van 4 jaar oud en de garage mag niets declareren zonder dat ik eerst een schademelding heb gedaan bij de leasemaatschappij. Kan ze altijd vragen of ze er iig even naar kunnen kijken.
Cyleo schreef op maandag 04 april 2016 @ 19:21:
[...]

Ik zit te kijken naar een DS3 van 2012 met MyWay. Van wat ik overal kan vinden is de keuze als volgt: MyWay (navi) of USB/BT Streaming. Fransen... 8)7
Klopt, het is of het één of het ander.
Het scheelt dat je de MyWay navi echt niet wilt dus dat is makkelijk met kiezen :+
De kaarten lopen altijd 2 jaar achter en de bediening is imho ruk (waarom heft dat ding geen touch screen?). Heb zelf veel liever een losse TomTom voor de keren dat ik navigatie nodig heb.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
MadMarky schreef op maandag 04 april 2016 @ 19:42:
Klopt, het is of het één of het ander.
Het scheelt dat je de MyWay navi echt niet wilt dus dat is makkelijk met kiezen :+
De kaarten lopen altijd 2 jaar achter en de bediening is imho ruk (waarom heft dat ding geen touch screen?). Heb zelf veel liever een losse TomTom voor de keren dat ik navigatie nodig heb.
Nou ja, ik zoek na een tweedehands en het is eigenlijk bijna allemaal met navi. Ik heb er dus maar te leren leven :P Het ziet er wel chique uit. Nu nog maar een oplossing zien te vinden om een beetje netjes BT streaming voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

MadMarky schreef op maandag 04 april 2016 @ 19:42:

Dat usb/bt streaming niet werkt met MyWay wist ik niet, maar ik wist wel dat ik geen inbouw-navi wilde. Kost belachelijk veel voor updates, loopt achter, en ik had liever een tomtom aan mijn voorruit hangen die het wel doet :) Of een Renault, daar zit gewoon een tomtom ingebouwd ;) maar dat mag ik hier zeker niet zeggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-09 18:04
Cyleo schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 17:48:
Ik zit nu te kijken naar een DS3. Ik rijd elke dag ruim 130 kilometer, en doe dat nu nog in een Peugeot 206. Nu wil ik wat comfortabeler gaan rijden, en graag gaan dieselen. Mijn oog is dus gevallen op de DS3 uit 2011/2012 met een 1.6 diesel. Voldoende aanbod want een leaseliefhebber. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

Waar ik nu echter tegen aanloop is dat die DS3's geen BT Audio streaming hebben. Hoe hebben jullie dat opgelost?

En nog een vraag: Ik wil mijn telefoon aan de linkerkant monteren, tegen die stijl daar aan. Heeft een van jullie ervaringen met een usb-kabel/voeding daar naar toe trekken? Ik zie Brodit Active oplossingen met Molex, maar dat is compleet nieuw voor mij :P
Ik rijd elke dag +- 200 km woonwerk verkeer met mijn 2011 DS3 1.6 e-HDI en ik moet zeggen dat dit toch heel comfortabel rijd. Ik heb dan wel het "Sport chique" pakket met de sportstoelen en die zitten erg lekker al ventileren ze niet super goed. Daarnaast is vooral de demping voor hij rijgeluid echt een verademing want hij is lekker stil van binnen op de snelweg en het koppel van de Diesel is natuurlijk ook erg fijn.

Ik was nog even bang of de 1.6 wel genoeg power had om mee te komen op de snelweg maar dat is geen enkel probleem, ik voeg een stuk vloeiender in dan met mijn 1.8 benzine die ik hiervoor had. Qua verbruik valt het me ook niet tegen met 4,3L per 100 km over 30k kilometer nu.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Davidshadow13 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:29:
[...]
Ik was nog even bang of de 1.6 wel genoeg power had om mee te komen op de snelweg maar dat is geen enkel probleem, ik voeg een stuk vloeiender in dan met mijn 1.8 benzine die ik hiervoor had. Qua verbruik valt het me ook niet tegen met 4,3L per 100 km over 30k kilometer nu.
Dan rij je vast veel op 100km/u wegen?
De enige reden dat ik net onder de 5L/100km zit is dat ik zeker 60% van de tijd op provinciale wegen rij, niet omdat de 1.6 e-hdi nou zo ontzettend zuinig is op snelwegtempo.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold
  • Laatst online: 04-07 17:08

Blindfold

Donde estan los conejos?

MBV schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:23:
[...]

Dat usb/bt streaming niet werkt met MyWay wist ik niet, maar ik wist wel dat ik geen inbouw-navi wilde. Kost belachelijk veel voor updates, loopt achter, en ik had liever een tomtom aan mijn voorruit hangen die het wel doet :) Of een Renault, daar zit gewoon een tomtom ingebouwd ;) maar dat mag ik hier zeker niet zeggen :+
Ik vind het sowieso raar dat DS3 uit 2012 nog Myway heeft en geen Emyway. Ik heb C4 uit 2011 en die heeft Emyway met BT streaming en dat werkt allemaal prima en HERE kaarten uit 2015-2016 (natuurlijk lopen ze wel wat achter, maar ik had het eerlijk gezegd een stuk erger verwacht dan dat het is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
MadMarky schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:33:
[...]

Dan rij je vast veel op 100km/u wegen?
De enige reden dat ik net onder de 5L/100km zit is dat ik zeker 60% van de tijd op provinciale wegen rij, niet omdat de 1.6 e-hdi nou zo ontzettend zuinig is op snelwegtempo.
Helaas wel A10, A5, A4 allemaal 100 km per uur. Enkel een stukje 120 km per uur soms op de A44 of de A7. Maarja defineer snelwegtempo, met 130 km/h niet bijzonder zuinig maar dat is eigenlijk geen enkele auto. Maar rijd zelf eigenlijk altijd 106-110 of max 86 op de A10 in de trajectcontrole en dan is rond de 4.5L/100 best haalbaar, het gaat er dan wel om dat je echt constant die snelheid kan blijven rijden. Files zijn dan echt killing voor je verbruik.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Davidshadow13 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:29:
[...]

Ik rijd elke dag +- 200 km woonwerk verkeer met mijn 2011 DS3 1.6 e-HDI en ik moet zeggen dat dit toch heel comfortabel rijd. Ik heb dan wel het "Sport chique" pakket met de sportstoelen en die zitten erg lekker al ventileren ze niet super goed. Daarnaast is vooral de demping voor hij rijgeluid echt een verademing want hij is lekker stil van binnen op de snelweg en het koppel van de Diesel is natuurlijk ook erg fijn.

Voor een b-segmenter is hij misschien stil, maar ik vind hem op de snelweg best luidruchtig (vanaf 120km/u). Gaat dan wel om ~60k per jaar wat er hier mee gereden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
LuPo schreef op woensdag 06 april 2016 @ 07:32:
[...]

Voor een b-segmenter is hij misschien stil, maar ik vind hem op de snelweg best luidruchtig (vanaf 120km/u). Gaat dan wel om ~60k per jaar wat er hier mee gereden wordt.
Ja oke, maar je moet alles binnen zijn klasse gaan vergelijken he, anders kan je nooit goed vergelijken welke auto voor welk bedrag nu beter presteert. Ik vind wel gewoon dat de DS3 een stuk stiller is dan zeg een Ford Fiësta of Opel Corsa of zelfs een Mini en dat zijn nu wel zijn concurrenten.

Als je echt een stille auto wilt kan je ook een 5-serie of A6 kopen maar dat is voor de (meeste) mensen die een DS3 overwegen natuurlijk echt geen optie.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Je kunt ook de deuren en vloer van de kofferruimte extra (laten) isoleren tegen geluid ;) Dynamat of een vergelijkbaar product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Laatst online: 10:07
Lees nu dit topic even door, maar is de navigatie echt zo ernstig? En geen BT audio streaming als je de navigatie gebruikt????

Ik weet niet of dit bij de nieuwe modellen die nu geleverd worden ook zo is, maar dit is toch niet van deze tijd?

[ Voor 5% gewijzigd door PdeBie op 06-04-2016 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
PdeBie schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:36:
Lees nu dit topic even door, maar is de navigatie echt zo ernstig? En geen BT audio streaming als je de navigatie gebruikt????

Ik weet niet of dit bij de nieuwe modellen die nu geleverd worden ook zo is, maar dit is toch niet van deze tijd?
Als je kiest voor de myway navigatie destijds dan was daardoor BT audio streaming niet mogelijk. Bij de versies zonder myway navigatie had je wel BT audio streaming.

Verder is het systeem helemaal niet zo slecht als sommigen hier beweren. Het is net als bij andere merken (VW, Volvo) gewoon niet up-to-date. Nieuwste kaartversie is op dit moment 2015-2 met kaarten van Q4 2014 (link). Dat hebben echter andere merken net zo goed. Behalve dan de merken die TomTom gebruiken, maar om daar nou je auto-keuze op te baseren? Dan kun je beter een losse TomTom nemen imho. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
nou ja, ingebouwde navigatie is wel mooier natuurlijk dan zo'n ding aan je raam te plakken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

PdeBie schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:36:

Ik had bijna Opel Corsa gereden (stuurverwarming :*) ) maar daar gingen climate control en navigatie niet samen, dat werd me toch net iets te gortig.

Het is best handig dat je met de ingebouwde navi altijd TMC informatie ter beschikking hebt, maar ik gebruik uberhaupt bijna nooit navi. Ik rij de DS3 vooral zakelijk woon-werk en dan heb je eigenlijk altijd dezelfde bekende routes. Die paar keer per jaar dat ik ergens heen rij waar ik niet bekend ben is een losse navi best een prima optie.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Vandaag eindelijk mijn c4gp weer op kunnen halen.
Klepstel sensor stuk en de kleppenstelmotor is ook vervangen. Enige kosten voor mij was de leenauto en dimlicht rechtsvoor. Op de leenauto hebben ze korting op gegeven.

Hij rijdt iig weer heerlijk. Dan morgen afspraak maken voor de schade te herstellen. En een keer even op laten poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
MadMarky schreef op woensdag 06 april 2016 @ 15:41:
[...]

Ik had bijna Opel Corsa gereden (stuurverwarming :*) ) maar daar gingen climate control en navigatie niet samen, dat werd me toch net iets te gortig.
Wauw, dat is een design faal van jewelste, als je climate control kiest kun je geen navigatie erbij hebben en andersom? :| Dat is triest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
LuPo schreef op woensdag 06 april 2016 @ 07:32:
[...]

Dat viel mij dus ook op bij de proefrit. Nu spendeer ik 90% van mijn tijd op 100 wegen, en dan is hij heerlijk stil. Overigens lees ik hier dat de Fiesta niet stil is, maar de Fiesta van mijn vriendin is opmerkelijk stil, ook bij hogere snelheden (maar dat is dan ook een auto van 2015).
FastFred schreef op woensdag 06 april 2016 @ 16:42:
[...]

Wauw, dat is een design faal van jewelste, als je climate control kiest kun je geen navigatie erbij hebben en andersom? :| Dat is triest...
Net zoiets als kiezen tussen navi en BT streaming :P
Uiteindelijk is het voor mij toch navi geworden. Kon geen auto vinden zonder navi die mij verder aanstond. Nu dus bezig met een creatieve oplossing aan het zoeken voor het BT probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Navigatie heb ik Sygic voor, op m'n mobiel. Bij mijn zoektocht naar een C4 Coupe heb ik specifiek niet gekeken naar modellen met ingebouwde navigatie. Is me teveel gedoe met kaartupdates, moet je weer naar de dealer kleppen met een zak geld. Dan heb ik toch liever climate control.

Sygic is gewoon levenslang gratis kaartupdates, klaar :)

Bluetooth heb ik trouwens ook wel, maar dan middels een Parrot carkit, maar dat werkt toch niet helemaal geweldig, muziek komt namelijk vooral uit de twee tweeters onder de voorruit, het klinkt dus nogal schel. En de stem van de menu's en stembediening + als ik aan het bellen ben komt alleen uit rechtsachter. Dus daar moet ik nog eens voor langs bij zo'n carkitinbouwturk, misschien een wat moderner setje in laten bouwen.

[ Voor 46% gewijzigd door FastFred op 06-04-2016 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Even benieuwd... zijn er hier ook mensen die een 1.6 e-/BlueHDI rijden i.c.m. een automaat? Ik kan me herinneren dat vroege HDI's met "robotbak" nogal horkerig reden, maar we zijn ruim 10 jaar verder... Schakelt dat inmiddels een beetje fijn?
Davidshadow13 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 18:54:
Helaas wel A10, A5, A4 allemaal 100 km per uur. Enkel een stukje 120 km per uur soms op de A44 of de A7. Maarja defineer snelwegtempo, met 130 km/h niet bijzonder zuinig maar dat is eigenlijk geen enkele auto. Maar rijd zelf eigenlijk altijd 106-110 of max 86 op de A10 in de trajectcontrole en dan is rond de 4.5L/100 best haalbaar, het gaat er dan wel om dat je echt constant die snelheid kan blijven rijden. Files zijn dan echt killing voor je verbruik.
Dat verbruik is zo moeilijk te bepalen... met m'n vorige auto (een Saxo 1.1i) reed ik vaak 1 op 16-18 (afhankelijk van korte/lange afstanden, gemiddeld iets zuiniger dan nu met de Xsara), soms ook tegen de 1 op 20. Een kennis heeft een vergelijkbare auto (Saxo Asics geloof ik, wat jonger maar ook met de 1.1i motor). Hij reed vaak 1:14, en schreef dat hogere verbruik toe aan exemplarische verschillen.
Ik denk nog steeds dat het veel meer ligt aan het feit dat hij altijd vrij fel optrekt, veel meer kleeft, veel meer remt en ook vrij laat remt. Bijv. op de snelweg, als de linkerbaan vol is houd ik een ruime afstand en voorkom daarbij vaak gasgeven en vaak remmen. Hij houdt het op ~20 meter zodat er niemand tussen schiet.

En toen ik vandaag bijvoorbeeld op de A20 richting Gouda afslag Capelle a/d IJssel pakte was mijn voet al ruim voor het "UIT>"-bord van het gas. Ik zag allerlei mensen tempo houden en me inhalen, terwijl ik het "70" bord passeerde met 80 km/h. Eenmaal bij de stoplichten aangekomen moet ik óók bijremmen, maar zij dus helemaal...

M.a.w.: het kan ook rijstijl zijn. kakanox weet zijn gaspedaal best te vinden wanneer nuttig, maar je kán je brandstof ook verspillen :)

[ Voor 6% gewijzigd door kakanox op 07-04-2016 00:42 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
PdeBie schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:59:
nou ja, ingebouwde navigatie is wel mooier natuurlijk dan zo'n ding aan je raam te plakken :P
Ja, ik bedoelde als je dan toch persé een TomTom wilt.. ;)
Cyleo schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:31:
[...]

Dat viel mij dus ook op bij de proefrit. Nu spendeer ik 90% van mijn tijd op 100 wegen, en dan is hij heerlijk stil. Overigens lees ik hier dat de Fiesta niet stil is, maar de Fiesta van mijn vriendin is opmerkelijk stil, ook bij hogere snelheden (maar dat is dan ook een auto van 2015).

[...]
Dus die Fiesta is op de snelweg stiller dan de DS3? Om deze reden kijken wij ondertussen voor de eventuele opvolger van de DS3 eind 2016 naar een segment hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
LuPo schreef op donderdag 07 april 2016 @ 07:18:
[...]

ow haha sorry, begreep je verkeerd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Zo, afspraak gemaakt voor de schade aan de motorkap en links achter. Volgende week donderdag ben ik hem tot vrijdagmiddag kwijt. Krijg wel een leenauto (geen idee welke, maar ze hebben daar Volvo's staan).
Beide vergoed door de verzekering met kosten van schadevrije jaren, maar niet no claim e.d.
Zolang ik bij deze verzekering blijf (48 euro p/m all-risk), wat ik wel verwacht, maakt het niets uit.

Motorkap wordt volledig opnieuw gespoten. Dit geeft voor mij als voordeel dat de cirkelvormige krasjes welke de halvezool voor mij heeft gemaakt bij het auto wassen, ook meteen weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

FastFred schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:46:
[...]
Bluetooth heb ik trouwens ook wel, maar dan middels een Parrot carkit, maar dat werkt toch niet helemaal geweldig, muziek komt namelijk vooral uit de twee tweeters onder de voorruit, het klinkt dus nogal schel. En de stem van de menu's en stembediening + als ik aan het bellen ben komt alleen uit rechtsachter. Dus daar moet ik nog eens voor langs bij zo'n carkitinbouwturk, misschien een wat moderner setje in laten bouwen.
Ik weet niet precies welke Parrot je nu hebt, maar in m'n vorige auto had ik een CK3200 (zo eentje met klein vierkant kleurenscherm). Daar kon je inderdaad het geluid van je telefoon over laten streamen, alleen niet via AD2P maar gewoon via de spraakverbinding. Die bitrate daarvan is laag en klinkt helemaal nergens naar. Dus als je huidige Parrot geen AD2P ondersteuning heeft hoef je geen moeite te doen met uitzoeken welke speakers gebruikt worden.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
MadMarky schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:07:
[...]

Ik weet niet precies welke Parrot je nu hebt, maar in m'n vorige auto had ik een CK3200 (zo eentje met klein vierkant kleurenscherm). Daar kon je inderdaad het geluid van je telefoon over laten streamen, alleen niet via AD2P maar gewoon via de spraakverbinding. Die bitrate daarvan is laag en klinkt helemaal nergens naar. Dus als je huidige Parrot geen AD2P ondersteuning heeft hoef je geen moeite te doen met uitzoeken welke speakers gebruikt worden.
Momenteel een mki9200, zo'n ding waarbij het scherm en bediening los van elkaar zitten. Volgens Parrot wel AD2P, whatever that is...

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 07-04-2016 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
FastFred schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:10:
[...]

Momenteel een mki9200, zo'n ding waarbij het scherm en bediening los van elkaar zitten. Volgens Parrot wel AD2P, whatever that is...
Mm, dat kan een oplossing zijn. Wel een dure.
LuPo schreef op donderdag 07 april 2016 @ 07:18:
[...]

[...]

Dus die Fiesta is op de snelweg stiller dan de DS3? Om deze reden kijken wij ondertussen voor de eventuele opvolger van de DS3 eind 2016 naar een segment hoger.
Ja, ik vindt de Fiesta erg stil (2015). Of het veel stiller is dan de DS3 weet ik niet. Het was een testritje, dus helemaal helder heb ik het niet meer voor de geest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

FastFred schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:10:
[...]

A2DP is muziek via bluetooth streamen, wat AD2P is weet ik niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:45
kakanox schreef op donderdag 07 april 2016 @ 00:40:
Even benieuwd... zijn er hier ook mensen die een 1.6 e-/BlueHDI rijden i.c.m. een automaat? Ik kan me herinneren dat vroege HDI's met "robotbak" nogal horkerig reden, maar we zijn ruim 10 jaar verder... Schakelt dat inmiddels een beetje fijn?
Wij rijden een 2.0 blueHDI automaat. Die is niet te vergelijken met de oude robotbak. Het is gewoon een traditionele automaat met Quickshift en lock up. Ik zou hem niet inruilen voor een ander type automaat.

Onze oude wagen had een DSG bak, welke sneller kon schakelen als de bak in de bluehdi. Maar totaagenomen zou ik nu toch voor de EAT6 bak kiezen. Veel comfortabeler en minder nerveus dan de DSG.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ligt natuurlijk een beetje aan hoe oud die auto met DSG was. Ik heb een jaar geleden eens gereden in een Golf 7 GTI met DSG, en dat rijd toch wel heul lekker hoor. Van het schakelen merk je werkelijk niets als je 'm in automaat stand z'n werk laat doen, lijkt net een elektromotor als je accelereert. Nerveus is me niet opgevallen, wat bedoel je daar precies mee? Moet ik daar wel bij vermelden dat ik daarvoor, alleen ervaring had met de automaat in een Suzuki WagonR en in een Renault Scenic :+ Dat was echt verschrikkelijk.

Ik moet zeggen dat ik geen ervaring heb met de robotbakken van Citroën, wel met de robotbakken in de eerste generatie Smart Fortwo, maar die techniek is inmiddels 16 jaar oud...

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 08-04-2016 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Ons Citroentje gaat er waarschijnlijk uit:
Xsara Picasso 1.8 op lpg van 2003, 270 d km op de teller, om hem door de apk te trekken zijn we zo'n 1000 euro kwijt(!).
Ik ben nu druk op zoek naar iets anders...en overweeg zelfs er weer eentje te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
FastFred schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:36:
Ligt natuurlijk een beetje aan hoe oud die auto met DSG was. Ik heb een jaar geleden eens gereden in een Golf 7 GTI met DSG, en dat rijd toch wel heul lekker hoor. Van het schakelen merk je werkelijk niets als je 'm in automaat stand z'n werk laat doen, lijkt net een elektromotor als je accelereert. Nerveus is me niet opgevallen, wat bedoel je daar precies mee? Moet ik daar wel bij vermelden dat ik daarvoor, alleen ervaring had met de automaat in een Suzuki WagonR en in een Renault Scenic :+ Dat was echt verschrikkelijk.
Een DSG schakelt snel en vaak, ik vind het goed en prettig werken maar ervaar het toch wel als wat "opgefokter" dan hoe een conventionele automaat met koppelomvormer schakelt. Het is nogal "Duits", past niet bij het woord "zijdezacht".
FastFred schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:36:
Ik moet zeggen dat ik geen ervaring heb met de robotbakken van Citroën, wel met de robotbakken in de eerste generatie Smart Fortwo, maar die techniek is inmiddels 16 jaar oud...
Smart ForTwo heb ik volgens mij nooit in gereden, de Roadster wel, met de semi-automaat (dus verplicht "tikken"). Die vond ik als je er eenmaal aan gewend bent nog wel redelijk rijden.
PSA is daarmee begonnen met de Citroën C2/C3/C4 als ik me niet vergis, i.c.m. de 109 pk 1.6 16V. Als je meerijdt valt het nog wel mee allemaal, omdat je dan niet achter het stuur zit. Uiteindelijk heb ik zelf op een gegeven moment een Peugeot 208 HDIF 1.4 bestuurd met zo'n automaat, wat een drama... de bak schakelt net iets trager dan ik zelf bij rustig rijden zou doen, en in dat schakelmoment heb je (net als bij een handbak) geen aandrijving. Ik kon er nog het best mee leven door handmatig te schakelen, en op koppel/relatief rustig te rijden, omdat je dan in ieder geval op het schakelmoment kan anticiperen en niet telkens plotseling afremt en weer versnelt. Bij stevig doorrijden kreeg ik zin om 'm tegen een muur te parkeren, zo irritant vond ik het. Aan de andere kant; misschien ben ik van het Smart-moment tot de 208-dag verwend geraakt :)
Rene schreef op donderdag 07 april 2016 @ 22:48:
Wij rijden een 2.0 blueHDI automaat. Die is niet te vergelijken met de oude robotbak. Het is gewoon een traditionele automaat met Quickshift en lock up. Ik zou hem niet inruilen voor een ander type automaat.

Onze oude wagen had een DSG bak, welke sneller kon schakelen als de bak in de bluehdi. Maar totaagenomen zou ik nu toch voor de EAT6 bak kiezen. Veel comfortabeler en minder nerveus dan de DSG.
En dat is dus goed om te horen! Krijg binnenkort een lease-auto, eerst even een voorloper maar daarna hóóp ik gewoon dat ik weer een Citroën/DS kan leasen. Heb hiervoor VAG gereden (lease, keus beperkt tot Toyota/Lexus, VAG, Volvo) en ben toch niet zo'n grote fan van Duits. Misschien dat een Skoda me nog zou kunnen overtuigen, maar i.v.m. de sjoemelsoftware heb ik momenteel ook gewoon even geen zin om Wolfsburg te sponsoren.
Een automaat is wel een sterke wens, maar als het schakelt zoals die Peugeot 208 toen deed zit ik over een half jaar overspannen thuis 8)7
Daniel36 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:56:
Ons Citroentje gaat er waarschijnlijk uit:
Xsara Picasso 1.8 op lpg van 2003, 270 d km op de teller, om hem door de apk te trekken zijn we zo'n 1000 euro kwijt(!).
Ik ben nu druk op zoek naar iets anders...en overweeg zelfs er weer eentje te zoeken.
Heb je bepaalde dure onderdelen nodig? Zo ja, welke? Mijn Xsara Break gaat er ook uit (i.v.m. lease-auto), heb nog wel het een en ander rondslingeren.

[ Voor 3% gewijzigd door kakanox op 08-04-2016 12:46 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

kakanox schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 12:41:

Heb je bepaalde dure onderdelen nodig? Zo ja, welke? Mijn Xsara Break gaat er ook uit (i.v.m. lease-auto), heb nog wel het een en ander rondslingeren.
katalysator, voorveer links voor, bestuurdersstoel, dat is het zo'n beetje.
Verder remleiding en twee banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Daniel36 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 12:59:
[...]katalysator, voorveer links voor, bestuurdersstoel, dat is het zo'n beetje.
Verder remleiding en twee banden.
Hmm, dat zijn net allemaal zaken die ik niet over heb, op de voorveer na maar ik weet niet of die uitwisselbaar zijn.

Maar laat je alles doen dat je op €1000 uit komt? De voorveer en remleiding zijn misschien een brug te ver voor onervaren huisvlijt (al is een remleiding als je het principe van vloeistof ontluchten snapt vooral veel werk, maar niet heel duur), maar katalysator (specifiek naar uitlaat incl. kat vragen bij een ouderwetse sloop), maar een uitlaat en zeker de stoel lijken me een kleine moeite. De stoel lijkt me i.v.m. speling? Meestal staan die stoelen in een Citroën op rails, en zitten er onder klepjes vier torx bouten in de bodem gedraaid. Zitten vaak goed vast, maar met een goedkope 3/8 of 1/2 ratel, een verlengstuk en een dop krijg je die echt wel los. Zou weer een stukje moeten schelen ;)

Ga toch fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Ik zou het laten doen bij een kleine garage die ik ken als betrouwbaar en niet erg duur.
De stoel is naar voren opklapbaar en dat systeempje is juist hetgene dat de geest heeft gegeven.
Katalysator is iets van 110 euro nieuw etc.

Niet onbelangrijk ook ; ik kan zelf niet (goed) sleutelen.

Maar in elk geval reuze bedankt voor het meedenken d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Dat ie niet meer naar voren opklapbaar is is geen apk afkeur lijkt me? Alleen lastig als je bij de accu moet.

Bij de Xsara Picasso van m'n ouders (1.8 16v, 2003, 170.000km) ook wel eens bij de accu moeten wezen, de kut Fransoos die verzonnen heeft dat dat op deze manier handig is moeten ze echt ophangen :X

[ Voor 54% gewijzigd door FastFred op 09-04-2016 00:16 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 50 Laatste