12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
Volgens mij zit er standaard een handmatig dimbare binnenspiegel in. Ik ben nu ook zwaar gewend aan de dimmende spiegel in de DS3, dus zou het jammer vinden als ik een standaard spiegel krijg in de C4C.Tsurany schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 13:10:
Als het mogelijk is een dimmende binnenspiegel te plaatsen neem ik die sowieso mee, dat is wel heerlijk. Al denk ik dat het meevalt met de extra getinte achterruit maar waarom risico lopen?
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Ik heb nog even nagevraagd bij mijn dealer maar het was niet mogelijk. Althans, zij wilde het niet doen omdat het gewoon niet standaard ondersteund wordt.cbr600f4i schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 12:11:
[...]
Volgens mij zit er standaard een handmatig dimbare binnenspiegel in. Ik ben nu ook zwaar gewend aan de dimmende spiegel in de DS3, dus zou het jammer vinden als ik een standaard spiegel krijg in de C4C.
Inmiddels wel mijn C4C besteld. Gris Shark met zwarte airbumps en paars leer. Business versie met DAB+ en extra getinte ruiten.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dacht trouwens dat jij in het verleden de gele de leukste vond, zou wel een leuke afwisseling zijn op de weg...
Wanneer krijg je hem?
Ik ben wel zeer fan van de gele DS3 maar bij de Cactus hebben ze net de verkeerde kleur geel genomen helaas. Te groenig naar mijn smaak.
Ik verwacht hem ergens in januari qua levering, moet eerst mijn eigen auto nog oprijden. Nog 14.000km te gaan dus ergens eind januari is dat wel gelukt.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Hoeveel kilometer heb je dan in totaal met de jouwe gedaan?
Zo, dat is niet veel. Volgens mij is het bij ons 210k.Tsurany schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 15:50:
Nu 130.000 dus straks 144.000. Dat is de limiet van t leasecontract dus dan moet ik een nieuwe.
Maar ik ga snel weer. Ik rij namelijk geen Citroën
goed te lezen. Vriendin mocht nieuwe leaser uitzoeken en zonder dat ik als Citroen liefhebber hoefde te pushen (spreekt ook voor het product) kwam ze al bij de C4 GP uit. Die wordt een dezer dagen geleverd. En onze eerste ervaringen bij Boll waren ook zeer fijn. Op dezelfde dag bij zowel Muntstad (VW) wezen kijken als Citroen. Werden met alle egards ontvangen bij de laatste. Het verschil met ontvangst bij eerste was wezenlijk.Tsurany schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 14:46:
Bij Boll in Zeist. Dealer waar ik zeer goede ervaring mee heb en altijd super geholpen wordt. Hebben uitgebreid meegedacht en alle kleuren laten zien.
[ Voor 3% gewijzigd door Jazzper op 13-10-2014 07:59 ]
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
C4 Grand Picasso e-HDI 115 AirDream Business in noir onyx.
Kale uitvoering maar wat je kaal noemt... van achterruikijkcamera, panoramadak, lichtmetaal tot navi. Eerste indruk: fijne auto! Rijdt prima, mooie gadgets.
Moet nog wel wennen aan het zicht voor: totaal geen overzicht en ook geen sensoren.
En ook de stoelen snap ik niet. Zijn manueel in deze versie maar amper instelbaar. Ik mis lendesteun.
Nu fijn spelen/tweaken met al die menus.
Edit: en er is beeld (kenteken edited)

Citroen C4 Grand Picasso e-HDI 115 85kw

Vandaag een langere rit waardoor de teller al op 200 staat (poe hee!). Wat een gadgetfestijn. Van de alles dimmen nightmodus (ok saab had dit vorige eeuw al) tot de best pittige motor voor 85kw.
edit: gelijk maar even AW recensie geschreven met eerste ervaringen: http://www.autoweek.nl/au...icasso-e-hdi-115-business
[ Voor 52% gewijzigd door Jazzper op 19-10-2014 22:08 ]
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
mijn radio heeft bij FM bij sommige stations wel logos en bij andere niet. Volgens mij zit dit niet in RDS. Iemand enig idee waar dit bepaald wordt?
Heul mooi ding! Ik zat te twijfelen om deze zelf te leasen of voor het oude model (BJ 2007/2008 2de hands particulier) te gaan. Uiteindelijk gaan we Q1 2015 voor het laatste. Gelukkig zijn er hele aardige modellen te krijgen voor rond de 9k met weinig KM op de tellersJazzper schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 12:53:
Yes! we zijn er weer. In najaar 2010 heb ik het blok van mijn topauto: een Xantia Break 2.0 Turbo CT 150PK in de soep gereden en nadien een peugeot. Even Citroen-loos hier dus. Maar nu heeft mijn vriendin gisteren haar nieuwe lease-auto opgehaald (kenteken ook van gister en vrijwel 0 km op de teller):
Kale uitvoering maar wat je kaal noemt... van achterruikijkcamera, panoramadak, lichtmetaal tot navi. Eerste indruk: fijne auto! Rijdt prima, mooie gadgets.
Moet nog wel wennen aan het zicht voor: totaal geen overzicht en ook geen sensoren.
En ook de stoelen snap ik niet. Zijn manueel in deze versie maar amper instelbaar. Ik mis lendesteun.
Edit: en er is beeld (kenteken edited)
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Vandaag een langere rit waardoor de teller al op 200 staat (poe hee!). Wat een gadgetfestijn. Van de alles dimmen nightmodus (ok saab had dit vorige eeuw al) tot de best pittige motor voor 85kw.
edit: gelijk maar even AW recensie geschreven met eerste ervaringen: http://www.autoweek.nl/au...icasso-e-hdi-115-business
Het enige waar ik niet over uit kan met het nieuwe model GP zijn die koplampen. Die zijn toch echt wel heel lelijk imo
Welke versie SMEG heb je erop staan ?Jazzper schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 12:53:
Yes! we zijn er weer. In najaar 2010 heb ik het blok van mijn topauto: een Xantia Break 2.0 Turbo CT 150PK in de soep gereden en nadien een peugeot. Even Citroen-loos hier dus. Maar nu heeft mijn vriendin gisteren haar nieuwe lease-auto opgehaald (kenteken ook van gister en vrijwel 0 km op de teller):
En zitten er nog steeds de vervelende vertaalfouten in, zoals Naviagatie en koppeldingsdepaal ?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Nu ben ik twee weken op vakantie geweest en in die tijd waren wat problemen met m'n accu. Heeft m'n lieve vader opgelost. Maar... sinds dat moment doet de boordcomputer het weer! Ik vind dit echt zó apart!
Overigens moet je een fabrieksradio afmelden in de software, anders kunnen er ook rare effecten optreden.
Inderdaad, zal eens proberen een foto te maken.cocico schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 21:40:
Naviagatie wist ik, maar staat daar serieus koppeldingsdepaal? Da's erg...
Hoop dat het er in nieuwe software versie uit is gehaald, volgende week beurtje...
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Nou ja, dat het boardcomputer niet meer werkte KAN daar een direct gevolg van zijn.don_jorg schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 10:47:
Oh, dat heb ik nooit gedaan. Daarnaast heb ik de oude radio ook niet meer. Kan het heel veel kwaad?
Het zorgt voor foutmeldingen in de software. De dealer kan hem alsnog voor je afmelden.
Je mag nooit draden zomaar "aftappen". Daar kunnen ook hele vreemde dingen mee gebeuren. Er loopt namelijk een digitaal netwerk overheen.
http://www.driving-dutchm...crasht-door-korte-ritjes/
http://www.driving-dutchm...ie-door-te-zuinig-rijden/
[ Voor 20% gewijzigd door bgttje op 01-11-2014 12:12 ]
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Ik heb een C5 Phase 1 2.0HDi uit 2003 die inmiddels 330.000km op de teller heeft staan.
Hij heet Pino en zoals je ziet kan 'ie best goed auto-ambu's trekken.

Mijn vorige Citroën was een geleasede DS3 e-HDI uit 2012. Die heette Calimero. Ik heb 'm begin 2014 ingeleverd met 124.000km op de teler.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.
Die zijn er nog niet veel. De 100 versie is nu zo'n beetje in productie. Ik kan m ook ergens binnen nu en 3 weken verwachten.EvaluationCopy schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 13:27:
Zijn er al Tweakers met een Cactus? Ik ben erg benieuwd naar de eerste verbruikservaringen namelijk. Zit erg te twijfelen dus diesel of benzine. Diesel heb ik al gereden, volgende week de benzine variant.
Kon z'n opa ook alRomke schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 14:05:
O. Hai. Een Citroën topic, dat is leuk
Ik heb een C5 Phase 1 2.0HDi uit 2003 die inmiddels 330.000km op de teller heeft staan.
Hij heet Pino en zoals je ziet kan 'ie best goed auto-ambu's trekken.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Mijn vorige Citroën was een geleasede DS3 e-HDI uit 2012. Die heette Calimero. Ik heb 'm begin 2014 ingeleverd met 124.000km op de teler.
[afbeelding]
[afbeelding]
Nope toch niet, de Xsara is opgevolgd door de C4, niet de C5
[ Voor 49% gewijzigd door FastFred op 02-11-2014 01:08 ]
BX- ZX - Xsara om de lichte modellen van de BX te vervangen.
BX - Xantia - C5 om de luxere modellen te vervangen.
Vooral de XM werd/wordt door mij zeer gewaardeerd, de C6 wat minder.
Ook als break is de XM zeer smakelijk imho.
Traction Avant (15), DS, CX, XM, paar jaartjes niets, C6, en nu weer niets...
http://www.marktplaats.nl...sso-1-8-7-p-121-d-km.html
Zit alles op wat ik wil voor de auto en nog in een leuke kleur ook. Incl. afleverkosten 8350 euro wat ik er uiteraard niet voor ga geven
Ben benieuwd
Ow en hier ga ik zaterdag nog naar toe:
http://www.autowereld.nl/...e-7p-8472290/details.html
[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 03-11-2014 20:27 ]
Ik zou ook niet ophouden voordat de schuur vol staat!
Dat rijtje zou ik graag compleet hebben. Misschien de XM maar laten staan en vervangen door een SM
Voorlopig zijn we nog net niet op de helft

Gaat nog het eea aan gedaan worden maar dan is hij weer in topconditie en voor een hele schappelijke prijs ook nog. Over 2 weken ophalen
1.8-16V Ambiance 7p.
Bouwjaar: 2007
Kilometerstand: 151.235 km
Carrosserie: MPV
Brandstof: Benzine
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Paars
Vermogen: 92 KW (125 PK)
BTW / Marge: Marge
1ste eigenaar, dealeronderhouden
Opties:
ABS
Airbags
Airco volautomatisch (ecc)
ASR
Audio bediening aan het stuur
Boordcomputer
Buitenspiegels elektrisch verstelbaar
Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
Climate control
Cruise control
EBD
ESP
Gordijnairbags
Lichtmetalen velgen 16 inch
Metallic lak
Mistlampen voor
Parkeersensoren achter
Radio met cd-speler en mp3 functie en Bluetooth + telefoonsupport
Ramen achter elektrisch bedienbaar
Ramen voor elektrisch bedienbaar
Regensensor
Side-airbags
Stuurbekrachtiging
Stuur multifunctioneel
Trekhaak
Voorruit met warmtewerende functie
Geïntegreerde zonnewering achter
Wat er nog aan gedaan gaat worden:
-Afleverpakket 'Exclusive' : Nieuwe APK, Beurt volgens fabrieksschema (was 100 KM eroverheen, dus moest een grote beurt hebben weer), Nationale Autopas, Tenaamstelling, Vrijwaring, Poetsbeurt, PCA Mobiliteitspas, 6 maand BOVAG garantie
-Nieuwe gasveren achterklep
-Wegwerken krassen en steenslag raamstijlen voorkant (was niet veel, maar ik wilde het wel gedaan hebben)
-Nieuwe voorband (zat een schroef in)
-Bijvullen vullen zitting bestuurderstoel (zijkant)
-Uitlijnen
-Nieuwe Distributieband + waterpomp
-Algehele check (en kosten voor bedrijf indien er nog wat gevonden wordt)
-Nieuwe mattenset
Kosten totaal: 7500,-
Ben er iig blij mee
Ik was vrijdag ook naar een auto in Amersfoort gaan kijken maar daar hing de speigel letterlijk met duct-tape aan elkaar. toen ik dat meldde keek de eigenaar mij aan alsof hij water zag branden. En zo waren er nog een hele hoop andere dingen die er mis aan waren. Kwa opties precies hetzelfde als wat ik nu heb gekocht maar dan met dakdragers en 20k km minder gereden. Prijs: 8350 euro (en dan waren dingen als die spiegel nog niet meegenomen EN wilde meneer compleet niet onderhandelen over de prijs
Ik heb er veel gezien in mijn zoektocht maar veel dealers vragen gewoon top bedragen voor autos die het echt niet waard zijn. Ik moest hiervoor wel vanuit Amsterdam naar Friesland rijden maar dan heb je ook wat
[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 10-11-2014 08:31 ]
Geloof dat 0 naar 100 13.5 seconden is volgens de fabrieksopgave maar ik heb met het testrijden er niet zo lang over gedaan (niet echt gemeten overigens, puur gevoel). En ach, alles is beter dan die 0.9 motor van mijn schoonmoeder haar Kia Picanto

Ik denk dat 13,5 sec voor mij echt geen optie is. Maar dat is voor iedereen natuurlijk persoonlijk.
Verder geloof ik wel dat het een fijne auto is als je ruimte nodig heb.
De Picasso heeft wel een lekker ruim interieur/instap. Dat was ff wennen met de C5 III. Maar ja.........als je met de C5 rijdt...............ben je verkocht.
[ Voor 22% gewijzigd door bgttje op 11-11-2014 12:19 ]
Ach er zijn er zat die structureel met te kort toeren rijden, al rijd je op de schakelindicator zit je ook met een puffende, stampende en brommende motor in veel auto's.FastFred schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 12:39:
Laat die man lekker een fiets leasen. 900 toeren in de 6e versnelling en vervolgens op het gas gaan staan... Iedere persoon met meer dan 1 hersencel zal zich dan toch wel bedenken dat je even 2 versnellingen terug moet...
Zo naïef als die gedacht is, werkt dat natuurlijk alleen maar tegen.
Het verkeer rijdt totaal niet door en het is erg slecht voor al het materiaal in de motor.
Sommige motoren krijgen er een hele zwarte aanslag van in het blok, wat er uiteraard weer voor zorgt dat de boel niet goed meer loopt dus hogere uitstoot.
De extra brandstof die verbruikt wordt is maar een klein bedrag in verhouding tot alle andere schade die gedaan wordt.
We zijn nu ook aan het kijken voor een andere auto voor mijn zoon en hebben o.a. voorkeur voor een (wat oudere) C4. We gaan morgen en vrijdag (als dat nog nodig mocht zijn) op pad.Notna schreef op maandag 10 november 2014 @ 08:29:
Afgelopen zaterdag voor een proefrit geweest en ik mag mijzelf dus nu scharen onder de Citroën rijders:
1.8-16V Ambiance 7p.
Bouwjaar: 2007
Kilometerstand: 151.235 km
Carrosserie: MPV
Brandstof: Benzine
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Paars
Vermogen: 92 KW (125 PK)
BTW / Marge: Marge
1ste eigenaar, dealeronderhouden
[knip]
We proberen er toch een te scoren met een wat lagere km stand. Eigenlijk vind ik +150.000km al aardig aan de hoge kant, we zetten zelf op max 120.000. Ben ik nu te somber en zijn km standen van + 150.000 normaal voor een auto met deze leeftijd? Je wilt toch nog jaren vooruit kunnen met zo'n auto maar wat zijn redelijke km standen om niet het idee te krijgen dat je een lijk aankoopt. De meeste auto's met standen +200.000 zijn over het algemeen aardig voordelig te krijgen, dat geldt niet alleen voor Citroën natuurlijk.
Testing, one, two ...
Stads km zijn veel zwaarder dan snelweg kms.
Je heb liever 150k snelweg kms dan 120k stads kms
Daarbij ben ik ook van mening dat een motor met meer vermogen over het algemeen een minder zwaar leven heeft gehad dan een lichte motor, die er dus altijd hard aan moet trekken.
Als je doelt op een auto van 7 a 8 jaar oud zijn die kilometerstanden niks bijzonders.hardware-lover schreef op woensdag 12 november 2014 @ 22:18:
[...]
We zijn nu ook aan het kijken voor een andere auto voor mijn zoon en hebben o.a. voorkeur voor een (wat oudere) C4. We gaan morgen en vrijdag (als dat nog nodig mocht zijn) op pad.
We proberen er toch een te scoren met een wat lagere km stand. Eigenlijk vind ik +150.000km al aardig aan de hoge kant, we zetten zelf op max 120.000. Ben ik nu te somber en zijn km standen van + 150.000 normaal voor een auto met deze leeftijd? Je wilt toch nog jaren vooruit kunnen met zo'n auto maar wat zijn redelijke km standen om niet het idee te krijgen dat je een lijk aankoopt. De meeste auto's met standen +200.000 zijn over het algemeen aardig voordelig te krijgen, dat geldt niet alleen voor Citroën natuurlijk.
Liever 20k per jaar met snelweg kilometers als 5k per jaar voor telkens een paar kilometer per rit.
Let wel goed op de distributieriem rond de 150k. Die moet volgens het boekje met 150k vervangen worden, is een kostbare grap als je net je auto afrekent en dan nog eens het onderhoud moet aftikken bij een garage.
Met mijn bovenbuurmannen. Kijkende naar de auto die ik gekocht heb vielen 2 dingen op:hardware-lover schreef op woensdag 12 november 2014 @ 22:18:
[...]
We zijn nu ook aan het kijken voor een andere auto voor mijn zoon en hebben o.a. voorkeur voor een (wat oudere) C4. We gaan morgen en vrijdag (als dat nog nodig mocht zijn) op pad.
1. De bestuurderskant was meer geleefd dan de rest van de auto bij elkaar. De vulling van de zitting is bijv aan 1 kan meer ingezakt en de deurgreep heeft amper coating meer. De andere deuren zijn nog in nieuwstaat ongeveer
2. Er zat behoorlijk wat steenslag op de voorraam en de voorkant van de auto (lak). Dat voor mij is een indicatie dat het een snelweg auto is geweest
Bovenstaande meegenomen heeft mij doen beslissen dat 151k KM niet erg is. Uiteraard is het een aanname, maar alles wijst erop dat hij vooral snelweg KM heeft gereden. Ik heb ook naar een 120k model gekeken en die was in het algemeen een stuk meer uitgeleeft en was ook rijkelijk duurder (8500 zonder afleverbeurt vs 7500 nu met). Als ik puur op jaarlijkse KM kijk zit hij ook nog wel in het veilige: 05-2007 tot 11-2014 = 7,5 jaar. Dat is 151000/7.5 = 20133 KM per jaar. Meer dan dat zou ik ook niet willen eigenlijk.
Het is maar waar je voor wilt gaan, maar ik ga zelf niet heel veel KM rijden. Als ik de 10k KM per jaar haal is het veel denk ik.
Dus om antwoord te geven op je vraag: Autos van deze leeftijd zitten tussen de 120 en 180 k. Er zijn uitschieters naar boven en beneden maar dat zijn dan vaak ex lease wagens of mensen die allene maar stad rijden. Ik zou richten op de gulden middenweg dus.
Daarom heb ik ook er voor gezorgd dat ik een nieuwe distributie riem heb mee onderhandeld *Domino schreef op donderdag 13 november 2014 @ 10:28:
[...]
Als je doelt op een auto van 7 a 8 jaar oud zijn die kilometerstanden niks bijzonders.
Liever 20k per jaar met snelweg kilometers als 5k per jaar voor telkens een paar kilometer per rit.
Let wel goed op de distributieriem rond de 150k. Die moet volgens het boekje met 150k vervangen worden, is een kostbare grap als je net je auto afrekent en dan nog eens het onderhoud moet aftikken bij een garage.
*Ik realiseer mij ook dat de auto van te voren al lager gerpijst was omdat de riem vervangen moest worden
Overigens vraag ik mij achteraf gezien niet af of ik beter voor LG G3 had kunnen gaan. Die zit gewoon op de plek van het reservewiel dus je verliest er geen ruimte mee. Maarja; die zijn nog best lastig te vinden met een redelijke KM stand en de opties die je wilt.
[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 13-11-2014 10:45 ]
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
120K enkel aan stadsverkeer lijkt bijna niet haalbaar, dan moet je als chauffeur wel een verschrikkelijke tijd achter de rug hebbendude88 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 10:26:
Tja, het ligt er natuurlijk ook aan hoe ermee gereden is.
Stads km zijn veel zwaarder dan snelweg kms.
Je heb liever 150k snelweg kms dan 120k stads kms
Daarbij ben ik ook van mening dat een motor met meer vermogen over het algemeen een minder zwaar leven heeft gehad dan een lichte motor, die er dus altijd hard aan moet trekken.
Een 1.8 benzine met 125pk voor zo'n auto met een eigen gewicht van +1400kg vind ik eigenlijk nog niet zo heel erg zwaar maar er zal prima mee te rijden zijn, zonder twijfel. Eerste eigenaar is erg prettig, in ieder geval een stuk prettiger dan wanneer er al meerdere eigenaren hun lusten hebben kunnen botvieren op een auto.
Duidelijk zo, bedankt allemaal.
Testing, one, two ...
LPG is sneller rendabel dan je soms denkt. Bij een wat zwaardere auto is de MRB idd wat hoger. Maar altijd nog goedkoper dan een diesel!Sepp14 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:22:
Als je niet veel gaat rijden lijkt mij LPG geen goede optie. De wegenbelasting is veel duurder Scheelt je zo een €100 per kwartaal dat je duurder uit bent.
Maar gezien LPG niet eens de helft kost verdien je die MRB snel terug.
LPG kan vanaf 10k per jaar al voordeliger zijn, alles wat je dan meer rijdt wordt alleen maar positiever.
Het specifieke model wat ik rij weegt 1295 kg als benzine uitvoering. De LPG is iets zwaarder maar valt nog net binnen dezelfde trede qua MRB. De MRB voor beide modellen is €165, respectievelijk €237 per kwartaal. Die 30 euro verschil per maand verdien je heel snel terug in je brandstof kosten.
Ik dacht dat de tankinhoud van de xantia 55 liter is. Op benzine doe ik ongeveer 1:11. Dus grof door de bocht 600 km.
Mijn gastank doet 45 liter wat met een verbruik van 1:9 ongeveer 400 kilometer oplevert.
Prijzen zijn momenteel 55 * €1,609 (€88,50) vs 45 * €0,746 (€33,71). Pak die €33,71 maal 1,5 ( kom je ook op 600 km), is €50,56.
Conclusie, ik rij op 600 km per maand al voordeliger op LPG.
Neem aan dat je in een Xantia je installatie al heb afgeschreven, anders moet je dat natuurlijk wel even meenemen bijvoorbeeld de eerste 3 jaar.
http://www.caraudioexpert...ch-touchscreen-roadrover/
Zo te zien komt het spul uit China. De prijzen zijn derhalve niet direct superscherp. Maar heeft iemand misschien ervaring met deze systemen?
Nog een vraagje over de motorisering.. De 1.6 Vti met 120pk voelt wel erg futloos aan. Helaas is de 155pk er niet met handbak. Een 200pk 1.6 liter turbomotor doet bij mij de alarmbellen rinkelen. Volgens mij staan de THP's ook niet te boek als erg betrouwbaar (in bijv. de DS3). Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
De hardware in dit voorbeeld is dan ook nog eens (veel) sneller dan die van Roadrunner.
De THP motoren hebben in het begin wat problemen gehad, maar die zijn ondertussen allemaal wel verholpen. Ik denk wel dat een 200pk uitvoering moeilijk te vinden zal zijn.
Uit ervaring met de BMP6/EGT6 kan ik zeggen dat dit een veel fijnere versnellingsbak is dan de perskritieken doen uitschijnen, ik zou zeggen schrijf die op voorhand niet af en maak een proefrit!
Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --
Dit weekend een Citroën C1 Ambiance uit 2009 aangeschaft ter vervanging van de Peugeot 106 1.1 uit 2002 (nu 91.000km op de teller) die mijn vriendin als woon-werk verkeer auto gebruikt. C1 rijdt toch een stuk beter, hopelijk nog wat zuiniger

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik heb een proefrit gemaakt in zowel de 82pk benzine als de blueHDi 100. Wel de non-ETG. Het viel me niks tegen! Weegt maar 940 kilo en dat is echt weinig, ding kwam best vlot de snelweg op met nog een grappig geluidje daarbij ook. Tussenacceleraties zijn weinig soeps, de motor hoort bij een rustige rijstijl, als je die niet hebt kun je beter de diesel nemen, trekt een stuk vlotter. De ETG doet op papier nog drie seconden langer naar de 100, daar zou ik niet teveel verwachtingen bij hebben...Momentumlol schreef op zondag 16 november 2014 @ 21:05:
Heeft er iemand toevallig ervaring met de 82pk S&S ETG motor van de C4 Cactus? Rijdt dat nog een beetje of is het echt retesloom?
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Ik heb er wel een proefrit in gemaakt en vond het inderdaad wat sloom, maar goed, dat is dan ook weer in vergelijk met mijn 1.6 DS3 diesel. Als ik het vergelijk met de 1.4 benzine C3 dan is het wel redelijk maar het schakelen houdt wat in.Momentumlol schreef op zondag 16 november 2014 @ 21:05:
Heeft er iemand toevallig ervaring met de 82pk S&S ETG motor van de C4 Cactus? Rijdt dat nog een beetje of is het echt retesloom?
Het schakelen houdt wat in door de half-automatische bak of niet? dat lijkt me niet zo heel ideeal.cbr600f4i schreef op maandag 17 november 2014 @ 09:20:
[...]
Ik heb er wel een proefrit in gemaakt en vond het inderdaad wat sloom, maar goed, dat is dan ook weer in vergelijk met mijn 1.6 DS3 diesel. Als ik het vergelijk met de 1.4 benzine C3 dan is het wel redelijk maar het schakelen houdt wat in.
De handbak 82pk wil dus nog wel redelijk? Hij is in ieder geval superzuinig. Ik was een beetje twijfelachtig over de kracht van het motortje aangezien de C4 Cactus nog best wel een ruime bak is. Maar die 940 kilo verklaart een boelEvaluationCopy schreef op maandag 17 november 2014 @ 06:54:
[...]
Ik heb een proefrit gemaakt in zowel de 82pk benzine als de blueHDi 100. Wel de non-ETG. Het viel me niks tegen! Weegt maar 940 kilo en dat is echt weinig, ding kwam best vlot de snelweg op met nog een grappig geluidje daarbij ook. Tussenacceleraties zijn weinig soeps, de motor hoort bij een rustige rijstijl, als je die niet hebt kun je beter de diesel nemen, trekt een stuk vlotter. De ETG doet op papier nog drie seconden langer naar de 100, daar zou ik niet teveel verwachtingen bij hebben...
Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --
Doordat deze bak als het ware de koppeling intrapt, schakelt en de koppeling weer op laat komen, is het schakelen dus sowieso al minder soepel. Omdat het ook nog eens komt op een moment dat je het niet verwacht, is het in het begint een beetje alsof je bijrijder in je eigen auto bent.
Maar dat is dus een kwestie van wennen, omdat je gewend bent om het zelf te doen en dan weet je dus wanneer de onderbreking in trekkracht komt.
If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.
Er is een groep die ze wel prima vind en er idd aan gewent is.
Een ander deel is er echt op tegen, liever een volautomaat of een echte handbak.
Volgens mij heb ik nog nooit iemand gehoord die het helemaal top vind...
Het bestaansrecht zal wel zijn dat ze net iets zuiniger zijn als een volautomaat, dus beter in de markt liggen. Oftewel, een groep die zelf niet wil of kan schakelen en een compromis doet tegenover een volautomaat.
Uiteraard, heb de xantia zes jaar geleden gekocht en ineens afgeschreven. LPG systeem zat er al in toen ik hem kocht. Had het ding ook dirt-cheap omdat er een koprevisie moest gebeuren.dude88 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 13:14:
Zo simpel is het dus.
Neem aan dat je in een Xantia je installatie al heb afgeschreven, anders moet je dat natuurlijk wel even meenemen bijvoorbeeld de eerste 3 jaar.
Er brandt nu een mmlampje(motormanagement) bij mij in het dashboard.
[ Voor 16% gewijzigd door Sepp14 op 17-11-2014 13:31 ]
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Het lampje geeft aan dat de motor in noodloop loopt.
Zo kan het bijvoorbeeld ook een defecte temp sensor zijn, de waardes die afgegeven worden vallen buiten de specs. De computer simuleert de waardes, zodat de motor blijft lopen. Uiteraard niet optimaal, maar voldoende om de garage te bereiken.
Zo zijn er nog wel andere zaken wat het kan zijn.
Zonder uit te lezen blijft het dus een gok of het de lambda is of iets anders...
Je loopt in elk geval een grote kans dat die lambda goed vastgeroest zit
. Vanochtend moest ik even snel ergens heen wat ophalen en wegbrengen. Bij de tweede keer de auto starten ging het lampje branden pas. De eerste keer niet. Denk dat hij een foute emissie waarde leest.dude88 schreef op maandag 17 november 2014 @ 14:23:
Het punt is dat dat MM lampje niet gelijk staat aan defect lambda.
Het lampje geeft aan dat de motor in noodloop loopt.
Zo kan het bijvoorbeeld ook een defecte temp sensor zijn, de waardes die afgegeven worden vallen buiten de specs. De computer simuleert de waardes, zodat de motor blijft lopen. Uiteraard niet optimaal, maar voldoende om de garage te bereiken.
Zo zijn er nog wel andere zaken wat het kan zijn.
Zonder uit te lezen blijft het dus een gok of het de lambda is of iets anders...
Je loopt in elk geval een grote kans dat die lambda goed vastgeroest zit
Zal er mij eens in gaan verdiepen hoe of wat het zou kunnen zijn en dan eventueel zelf sleutelen.
Had pas een grote fles WD40 gehaald. Kan die mooi van pas komen
Ophidian schreef op zondag 16 november 2014 @ 21:34:
* Ophidian meldt zich.
Dit weekend een Citroën C1 Ambiance uit 2009 aangeschaft ter vervanging van de Peugeot 106 1.1 uit 2002 (nu 91.000km op de teller) die mijn vriendin als woon-werk verkeer auto gebruikt. C1 rijdt toch een stuk beter, hopelijk nog wat zuiniger70.000 op de teller, zag dat alle onderhoudsfacturen in het handschoenenvakje zat, kon precies zien bij welke KM-stand de remmen, banden, etc vervangen is. Mooi compleet wagentje voor het geld en als tweede auto.
[afbeelding]
[afbeelding]
. MacBook Pro 13" iPad (2017) iPhone XS AirPods
Even op het Citroen Forum vragen of daar iemand met een Lexia is bij je in de buurt. Kun je 'm uitlezenSepp14 schreef op maandag 17 november 2014 @ 14:34:
[...]
. Vanochtend moest ik even snel ergens heen wat ophalen en wegbrengen. Bij de tweede keer de auto starten ging het lampje branden pas. De eerste keer niet. Denk dat hij een foute emissie waarde leest.
Zal er mij eens in gaan verdiepen hoe of wat het zou kunnen zijn en dan eventueel zelf sleutelen.
Dank je zal ik eens gaan rondvragen daar. Thanks voor de tipRomke schreef op maandag 17 november 2014 @ 19:14:
[...]
Even op het Citroen Forum vragen of daar iemand met een Lexia is bij je in de buurt. Kun je 'm uitlezen
Ik heb een C5 1.6 e-HDi en ik vind het een heerlijke bak. Voor normaal gebruik voldoet zo'n bak zeker, als je echt sportief wil rijden niet.dude88 schreef op maandag 17 november 2014 @ 12:09:
Het zal wel weer om milieu technische redenen zijn, maar verder snap ik die bakken niet.
Er is een groep die ze wel prima vind en er idd aan gewent is.
Een ander deel is er echt op tegen, liever een volautomaat of een echte handbak.
Volgens mij heb ik nog nooit iemand gehoord die het helemaal top vind...
Het bestaansrecht zal wel zijn dat ze net iets zuiniger zijn als een volautomaat, dus beter in de markt liggen. Oftewel, een groep die zelf niet wil of kan schakelen en een compromis doet tegenover een volautomaat.
Maar het is gewoon zo dat je het 'karakter' van de bak beter en beter leert kennen. Al 100.000 plezierige kilometers achter de rug!
Het is een wonder , het lampje is uit gegaan. Stond ik mij daar voor joker bij de garage.Sepp14 schreef op maandag 17 november 2014 @ 14:34:
[...]
. Vanochtend moest ik even snel ergens heen wat ophalen en wegbrengen. Bij de tweede keer de auto starten ging het lampje branden pas. De eerste keer niet. Denk dat hij een foute emissie waarde leest.
Rij ik erheen brandt het lampje nog. Monteur loopt naar buiten start de auto en voila storingslampje is weg.

Kan zijn dat hij wat fout heeft gemeten, het motormanagement, en dat hij nu wel de juiste waarden meet.
Afijn scheelt weer reparatiekosten
Subjectief, ja, toch weet je er het label James May aan te hangenEvaluationCopy schreef op maandag 17 november 2014 @ 11:04:
'Redelijk' is volledig subjectief, dat kun je pas voor jezelf beoordelen na een proefrit. Voor mij, type James May, voldoet het wel. Snelweg op, cruise op 110 en relaxen. Bij mij staat of valt de keuze tussen benzine en diesel met het daadwerkelijke verbruik, dus ik hou de websites die dat bijhouden in de gaten de komende maanden.
C5 Tourer bj 2012dude88 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:52:
Welk type / bouwjaar C5 is dat?
Ik doelde op de 82pk, ik heb niet gereden met de ETG. Ik vind heel die auto nogal James May eigenlijk, ben benieuwd of ze er komende Top Gear serie met een review van komen. (Top Gear magazine UK heeft een uitgebreide rapportage gemaakt op Ijsland, ze zijn nogal fan van het ding)cbr600f4i schreef op woensdag 19 november 2014 @ 18:45:
[...]
Subjectief, ja, toch weet je er het label James May aan te hangenen dat is eigenlijk wel een goede omschrijving voor die ETG bak. Als je relaxed wil rijden dan zal je er geen moeite mee hebben. Heb je wat agressievere momenten dan denk ik dat ie niet voldoet.
Dat lijkt me toch wat lichte combi zo'n 1.6 HDi met robotbak.
Ik heb wel in een 1.6 THP gereden met handbak, met veel minder zou ik het niet willen doen
Waar is de tijd dat Citroën een DS 23 IE BVM5 en CX 25 GTi Turbo 2 maakte...
Zo'n C5 THP is in de praktijk waarschijnlijk veel vlotter, maar de beleving is er niet...
Ik heb zelf een DS 23 IE halfautomaat, en los van het verschil in bak is dat toch niet bepaald een scheurijzer: 123pk in zo'n zware auto laat dat ook niet toe. De CX GTi Turbo 2 heb ik nog niet gereden maar schijnt inderdaad wel een kekke auto te zijndude88 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 10:43:
[...]
Dat lijkt me toch wat lichte combi zo'n 1.6 HDi met robotbak.
Ik heb wel in een 1.6 THP gereden met handbak, met veel minder zou ik het niet willen doen
Waar is de tijd dat Citroën een DS 23 IE BVM5 en CX 25 GTi Turbo 2 maakte...
Zo'n C5 THP is in de praktijk waarschijnlijk veel vlotter, maar de beleving is er niet...
En toch: mijn 112pk volstaan eigenlijk wel voor de meeste zaken. Enkel bij het inhalen heb je niet over en de combinatie met die bak levert op dat je soms zelf moet terugschakelen of even de Sportmodus moet activeren. Vergeet niet dat als autotijdschriften zeggen dat er wat weinig pk's zijn voor zo'n auto, die meestal gewoon zijn om met dikke bakken rond te rijden. Ikzelf kom van Astra 1.7 CDTi, Auris 1.4 diesel, C4 HDi 92pk, Volvo S40 HDi 110pk en nu dit.
Soms gaan we op reis met 4 volwassenen en bagage en eerlijk waar: ik voel me in die auto dan niet onveiliger: nog steeds trekkracht genoeg om vlot mee te kunnen... En verbruik: om en bij de 6 liter / 100 km.
Maar als je het gas durft in te trappen dan gaat die best vooruit. Vooral berg op blijft die lekker doorgaan, met bijpassend verbruik
Ook leuk zijn de gezichten op de snelweg als je met 150 voorbij komt, dan is de fut er nog lang niet uit.
Het is overigens 130 Pk (of 141 als je een andere standaard hanteert) op +/- 1360 Kg. Zelfs tegenwoordig niet onaardig, alleen het schakelen gaat veel trager.
Maar idd een CX T2 is veel sneller, mede door het hoge koppel, maar ook 15 jaar jonger.
Goed zo'n C5 is wel weer een fijne auto die lekker stil is. Stoelen zijn ook wel lekker.
Meen je dit??cocico schreef op donderdag 20 november 2014 @ 13:20:
En verbruik: om en bij de 6 liter / 100 km.
Als dat klopt dan is het toch wel triest gesteld met de vooruitgang van techniek in verbandingsmotoren, de laatste x-jaar.

Nogal kut, aangezien het een rit is van 1 uur en 50 minuten en zowel ik als mijn schoonvader vrij hebben genomen voor de rit. Als ik het hele zooitje dan potentieel moet gaan omgooien betekend dat wéér 2 vrij dagen... (aangezien zaterdag een no-go is voor ons ivm andere afspraken)
6 liter in een grote auto, dat vind ik heel netjes. Gemengd verbruik stad en snellere wegen.Snelweg 5l/100km.EvaluationCopy schreef op donderdag 20 november 2014 @ 14:47:
[...]
Meen je dit??
Als dat klopt dan is het toch wel triest gesteld met de vooruitgang van techniek in verbandingsmotoren, de laatste x-jaar.
Dat is ook een beetje het nadeel van de C5, ze zijn wat aan de zware kant.
Ben ik totaal dus met 1650kg+ op pad.
De C5 Phase III is nog wat zwaarder geloof ik, al weet ik niet of het om een versie met of zonder hydrauliek gaat. Phase III Berline van een kennis van me is al dik 1600kg, maar die heeft een 2.0 HDi 136pk met handbak en hydrauliek.
[ Voor 15% gewijzigd door Romke op 21-11-2014 10:56 ]
Volgens mij wordt een auto normaal gewogen met een halve tank brandstof, dat komt ongeveer overeen met het gemiddelde gewicht van de tankinhoud.
De bestuurder en overige rommel in de auto met je natuurlijk wel meetellen.
En sommige auto's zijn natuurlijk ook zwaarder omdat er een aantal opties mee besteld zijn, hier wordt dus geen nieuwe type goedkeuring voor afgegeven.
Ok, mijn C5 III 2.0i Tourer met LPG is leeg al 1605kg. 123 euri p/mnd wegenbelasting..........absurd!!!!!dude88 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 10:42:Een C5 Ph3 benzine weegt al 1400 Kg. Een beetje een diesel nog zwaarder. De V6en gaan richting de 1800 Kg.Dat is ook een beetje het nadeel van de C5, ze zijn wat aan de zware kant.
Dus plaats je een 80 Liter tank, komt er 40 Kg bij het gewicht van de auto.
Je kan dan 60 Liter LPG tanken, want je kan een tank voor +/- 80% vullen.