Het grote Citroën topic

Pagina: 1 ... 19 ... 50 Laatste
Acties:
  • 253.798 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:10

MBV

Benzine of diesel? Met de eHDI is meer dan 4000rpm zelfs met een stoplichtsprint nauwelijks nodig, met normaal doorrijden kom ik nauwelijks boven de 3000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Met de diesel. Schaken tegen de 4000 toeren betekent dat je tijdens het wisselen tussen de versnellingen constant in de toerenreeks blijft het met maximale vermogen. Doe ik eigenlijk altijd als ik bij een stoplicht vooraan sta of als ik met lege ruimte voor me een invoegstrook op rij. Beetje compenseren voor de enorm zwakke 14% e-hdi.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daniel36 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 20:21:
[...]

Deze bijdrage is van onschatbare waarde wat mij betreft :+
Of was het serieus bedoeld? ;)
Blij dat je het snapt, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Tsurany schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 16:16:
Met de diesel. Schaken tegen de 4000 toeren betekent dat je tijdens het wisselen tussen de versnellingen constant in de toerenreeks blijft het met maximale vermogen. Doe ik eigenlijk altijd als ik bij een stoplicht vooraan sta of als ik met lege ruimte voor me een invoegstrook op rij. Beetje compenseren voor de enorm zwakke 14% e-hdi.
"Enorm zwakke" 14% e-hdi? Heb je het over de 1.4? De 1.6 zit in 12 seconden op de 100, daar hoef je echt geen fratsen mee uit te halen om sneller dan je buurman weg te rijden. De 1.4 waar ik mee heb gereden als leenauto had een robot-bak, de eerste automaat die in de automaat-stand niet vanzelf doorschakelt van 1 naar 2 bij plankgas :')
En een diesel die bij 110k al over de maximale kilometers heen is? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:42

Jazzper

BB4E^Guerilla

Jazzper schreef op maandag 26 mei 2014 @ 20:42:
Help me even. Vriendin mag nieuwe leasebak. Is de primaire auto in het gezin en we willen MPV.
Momenteel in de race: touran, c4 grand picasso, 5008, nog meer suggesties?
Nu wil zij de touran en ik de c4 grand picasso (als francofiel). Nog feitelijke argumenten voor me die pleiten voor de C4 t.o.v. de touran?
Ha! 20%, mpv en onder bepaald bedrag ontkom je niet aan deze auto!

C4 grand Picasso 1.6 115 hdi business in onyx noir.
Ben benieuwd. Enig idee hoe lang levertijden zijn? We proberen nog trekhaak te regelen (optie of accessoire? Wat is voordeliger. Moet afneembaar zijn). En ik twijfel over geluid. Upgrade naar JBL past eigenlijk niet meer in budget. Is standaard geluid echt zo matig?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:38
PeaceNlove schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 12:23:
[...]

Overigens over de betrouwbaarheid, mijn DS3 heeft tot nu toe nog geen enkel probleem gehad na 80 000 kilometer
Same here, zit nu bijna op 110.000 en geen centje pijn. En ik denk dat ie de 200.000 wel gaat halen zonder noemenswaardige problemen.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

De mijne een probleem met de versterker van de middenspeaker, en mijn linkerraam ging niet meer omhoog door vervuiling van het mechanisme. Verder is er nog geen lampje kapot gegaan in 107k km :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cbr600f4i schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 21:38:
[...]

Same here, zit nu bijna op 110.000 en geen centje pijn. En ik denk dat ie de 200.000 wel gaat halen zonder noemenswaardige problemen.
Optimist, nu verkopen nu ie nog goed draait, ellende komt er voorzeker aan met dat type, en de kosten ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MBV schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 20:44:
[...]

"Enorm zwakke" 14% e-hdi? Heb je het over de 1.4? De 1.6 zit in 12 seconden op de 100, daar hoef je echt geen fratsen mee uit te halen om sneller dan je buurman weg te rijden. De 1.4 waar ik mee heb gereden als leenauto had een robot-bak, de eerste automaat die in de automaat-stand niet vanzelf doorschakelt van 1 naar 2 bij plankgas :')
Ja de 1.6, vind hem vrij zwakjes. Je bent vaak wel sneller weg maar echt snel is het alsnog niet. Als je een beetje door wilt rijden is een toerenteller wel handig voor het juiste schakelmoment.
En een diesel die bij 110k al over de maximale kilometers heen is? :F
Eind dit jaar, dan staat hij op 144.000km.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
Heb zelf een 1.6 e-Hdi maar zwakjes wil ik deze niet noemen. Meer en krachtiger is altijd mooi uiteraard maar zolang ik in Nederland rij heb ik meer niet nodig. Alles onder de 1.6 zou ik zwakjes noemen maar dan nog, dat merk je over het algemeen pas als je snel wil inhalen.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
@Man-from-uncle

Welk oer betrouwbaar merk en type rijdt je dan zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:31

PeaceNlove

Deugleuter

Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 23:39:
[...]

Optimist, nu verkopen nu ie nog goed draait, ellende komt er voorzeker aan met dat type, en de kosten ook.
Zal me aan me achterste roesten, want lease bij mij met goed vervangend vervoer en de dealer om de hoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 23:39:
[...]

Welke ellende dan en welke kosten? Niets wat er op wijst dat ik kosten ga krijgen. En om de BMW/PSA motor ga ik me waarschijnlijk ook niet druk hoeven maken..

[ Voor 10% gewijzigd door cbr600f4i op 27-06-2014 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Tsurany schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 06:24:
[...]

Ja de 1.6, vind hem vrij zwakjes. Je bent vaak wel sneller weg maar echt snel is het alsnog niet. Als je een beetje door wilt rijden is een toerenteller wel handig voor het juiste schakelmoment.
:X Tot de 130km/u vind ik het allemaal best meevallen, pas op de autobahn met 150 wordt het vervelend. Natuurlijk, het is geen GTI, maar normaal doorrijden kan prima, en de keren dat ik sneller wil onder de 130km/u (waar schakelen kan helpen) ben ik toch al zo dom/asociaal bezig dat ik dat niet meer onder normaal doorrijden laat vallen ;)
cbr600f4i schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 21:38:
[...]

De motor is in principe hetzelfde als de 1.6 diesel die al jaren in de C3, 207, Focus en Fiesta wordt geleverd. Waar komen dan de problemen? Ze hebben de onderhoudsinterval teruggebracht naar 20k km in verband met turbo-problemen bij 2 ton, dus dat zou verholpen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dude88 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 07:57:
@Man-from-uncle

Welk oer betrouwbaar merk en type rijdt je dan zelf?
Na in het verleden Renault en vervolgens Citroen ellende te hebben gehad in een te hoge graad, zijn we inmiddels een poosje met Honda & Toyota op de baan, nu al goed voor een miljoen probleemloze kilometers, het kan dus ook zo.

Vooral bij Citroen was niet alleen de bouwkwaliteit onder de maat, ook de dienst na verkoop van het merk was ver beneden peil, als men iets kon afwimpelen dan liet men het niet na (bedrijfscultuur zeker), kortom zowel technische problemen als adminstratieve, nogal wat citroen bezitters zijn de mening toegedaan dat ze met het neusje van de zalm rondrijden, wat natuurlijk sentimenteel gedoe is, net als te dikwijls dit een rol speelt bij de aankoop, eenmaal wij dat hebben laten liggen voor wat het was, en de betrouwbaarheid en bouwkwaliteit en dienst na verkoop van een merk hebben vooraan hebben geplaatst, kwam achteraf de voldoening van vele zorgeloze kilometers, en met een hoge inruilwaarde erboven op.

http://www.automotive-wer...n-de-beste-auto%E2%80%99s

http://www.amt.nl/Werkpla...betrouwbaarst-AMT030692W/

http://www.test-aankoop.be/forum/Topic/36932

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:59
Ahum, bouwkwaliteit? Heb jij de dorpels van een willekeurige Ford Ka (oud model) wel eens gezien? Of de bodem/wielkasten van een oude Passat.

Vergelijk die eens met bijvoorbeeld een ZX of een Peugeot uit dezelfde periode.

Ieder merk heeft zijn zwakke en sterke modellen

En een miljoen kilometers met Toyota/Honda? Met andere woorden, jij baseert je op ervaringen van een jaar of 20 a 25 geleden? LoL

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 27-06-2014 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:42

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ach ja, ik kan de link zo snel niet vinden, maar in 2006 hebben amerikaanse verzekeraars gekeken naar welke auto's wereldwijd het meest betrouwbaar waren. In de top 10 uiteraard veel toyota etc, maar de beste niet aziaat kwam op de 11e of 12e plek en was de... Jaguar X-type... Je verwacht het niet. De hoogste BMW was iets van 30e en audi kwam ergens rond de 50e plek.

Die betrouwbaarheidsdiscussies lijken vaker over sentiment en vooroordelen te gaan dan over feiten. Heb jaren een xantia 2.0 turbo ct gehad en rijd nu een 306 break. Met beiden echt 0,0 gezeik anders dan verbruiksmaterialen. Zal wel toeval zijn. Ik heb het idee als bij een duitse of aziatische auto iets stuk gaat dat dan als pech wordt gezien terwijl hetzelfde bij franse auto's vooral 'zie je wel' emoties oproept bij de buitenwacht. Mijn 306 heeft mij vorig jaar 19,- apk gekost (naast benzine/verz/mrb). Zo kan het ook.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FastFred schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:51:
Ahum, bouwkwaliteit? Heb jij de dorpels van een willekeurige Ford Ka (oud model) wel eens gezien? Of de bodem/wielkasten van een oude Passat.

Vergelijk die eens met bijvoorbeeld een ZX of een Peugeot uit dezelfde periode.

Ieder merk heeft zijn zwakke en sterke modellen

En een miljoen kilometers met Toyota/Honda? Met andere woorden, jij baseert je op ervaringen van een jaar of 20 a 25 geleden? LoL
Hoezo, als het er niet is verzin je zelf maar wat, Ford met die franse merken vergelijken,nou dat is pas lachen (alleen al je argumenten houden geen steek), overigens rijden wij hier jaarlijks makkelijk meer dan 160.000 km doorheen europa, dat kon je dus niet weten, maar toch plaats je hier vooringenomen werkelijkheden voor werkelijkheid 8)7 .

Nogmaals, ben zeer blij dat ik van die franse auto's af ben, en steeds meer en meer krijgen ze de wind van voor, met al hun onhebbelijkheden die maar blijven bestaan, dat ze daar al zolang niets aan gedaan hebben wreekt zich uiteindelijk toch zo blijkt.

Enkel hun betrekkelijke lage prijzen ( met helaas ook de negatieve effecten hiervan die reeds bekend zijn) doet nog verkopen, maar menigeen uiteindelijk stapt toch over naar een merk met betere kwaliteit,zeer lange garantie, hoge betrouwbaarheid, uiteindelijk is goedkoop geen duurkoop, maar dat wisten we al lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:46:
[...]

Na in het verleden Renault en vervolgens Citroen ellende te hebben gehad in een te hoge graad, zijn we inmiddels een poosje met Honda & Toyota op de baan, nu al goed voor een miljoen probleemloze kilometers, het kan dus ook zo.

Vooral bij Citroen was niet alleen de bouwkwaliteit onder de maat, ook de dienst na verkoop van het merk was ver beneden peil, als men iets kon afwimpelen dan liet men het niet na (bedrijfscultuur zeker), kortom zowel technische problemen als adminstratieve, nogal wat citroen bezitters zijn de mening toegedaan dat ze met het neusje van de zalm rondrijden, wat natuurlijk sentimenteel gedoe is, net als te dikwijls dit een rol speelt bij de aankoop, eenmaal wij dat hebben laten liggen voor wat het was, en de betrouwbaarheid en bouwkwaliteit en dienst na verkoop van een merk hebben vooraan hebben geplaatst, kwam achteraf de voldoening van vele zorgeloze kilometers, en met een hoge inruilwaarde erboven op.
De service na de aankoop wordt hoofdzakelijk gedaan door de dealers. Helaas zoals bij elk merk zitten daar beter en slechtere tussen.
Ik weet 200% zeker dat er goede dealers tussen zitten.

Als ik het zo hoor is jouw ervaring wel van enkele jaren geleden, al weet ik niet precies van wanneer. Ik denk dat er wel verbeterd is.
Kijk een XM is niet probleemloos geweest, ook een vroege C5 had zijn kwaaltjes.
Maar een Xantia, Xsara en zelfs de grote C6 zijn erg betrouwbaar gebleken.

Je kan ook niet alles over 1 kam scheren.

Zelfs de bekende betrouwbaarheid van Toyota is de laatste 10 jaar niet failproof geweest. Ook daar zijn zeer grote terugroep acties geweest die schade aan het imago hebben doen opleveren.

Voor het werk regelmatig in een Honda CRV gereden, technisch een goede auto. Maar toch wel erg saai.
Ook wel eens in een huur Mondeo gereden, nog veel saaier als de CRV. Toen ik later die dag de kans kreeg om in een PT Cruiser te stappen direct gedaan. Waarschijnlijk een veel slechter auto, maar met veel meer plezier mee onderweg geweest.
In een Ford Focus die vrienden hadden had ik vaak na 5 km snelweg koppijn van het stuiteren. Ook als ik er zelf in reed weinig verbetering.

Wat ik daarmee wil aangeven dat betrouwbaarheid niet altijd het belangrijkste is.

Mijn persoonlijke ervaringen met Citroën zijn eigenlijk gewoon goed.
Zowel in hagel nieuwe (toen de tijd van mijn ouders) gereden. Tot 40+ jarige Citroëns gereden.

Het comfort blijft op eenzame hoogte staan. Als je daarvan houd dan zijn er weinig betaalbare alternatieven.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de oudere modellen.
Betrouwbaar of niet, laat mij maar lekker rondzweven met een glimlach op mijn gezicht.

Zolang er nog nieuwe S Klasses, Porsches, Jags en andere hun duim onderweg opsteken ben ik blijkbaar niet de enige die er zo over denkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
dude88 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 12:20:
[...]

Het comfort blijft op eenzame hoogte staan. Als je daarvan houd dan zijn er weinig betaalbare alternatieven.
inderdaad. Elke keer als ik in bijv. een Opel, Ford of zelfs Audi stap dan denk ik, waarom? Waarom koopt men dat? Waarom kwellen mensen zich vrijwillig met zo'n auto. Ben nu nog blij dat m'n pa vroeger is overgestapt van Toyota naar Citroen, wat een wereld van verschil was dat, heerlijk in een BX 16TRS, zweven over de weg, drempels boven de 50km kunnen nemen.. Comfort staat bij mij voorop, de rest is een soort van kansberekening t.o.v. andere automerken. Ik zal niet ontkennen dat sommige Citroens hun problemen hebben maar liever dat dan in een saaie keiharde auto zitten waar ik na een paar kilometer al op uitgekeken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij Toyota zeer goede ervaring met de dienst na verkoop hoor, de terugroepacties zijn wat mij betreft er altijd geweest voordat je als bestuurder van iets last had, dus preventief en zoals het moet.

Zelfs een verlenging van de garantie periode tot 8 jaar op de koop toe, nou dat zie ik de fransen nog niet doen.
Vrees zelfs dat ze dan de fabriek kunnen sluiten, gezien de enorme meerkost die dit voor ze gaat meebrengen, zeker zoals ze nu al moeilijk doen bij garantiegevallen, trouwens wat ben je met een uitstekende dealer als importeur en fabriek zoveel steken laten vallen, zoals blijkt.

Geen wonder dat een merk als KIA zo goed scoort met hun aanpak, en dat begint steeds meer klanten aan te spreken.

Gezien je uitspraken, ben je nogal wat sentimenteel bezig over je auto's, dat is jouw keuze, maar of het werkt op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cbr600f4i schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 13:01:
[...]

inderdaad. Elke keer als ik in bijv. een Opel, Ford of zelfs Audi stap dan denk ik, waarom? Waarom koopt men dat? Waarom kwellen mensen zich vrijwillig met zo'n auto. Ben nu nog blij dat m'n pa vroeger is overgestapt van Toyota naar Citroen, wat een wereld van verschil was dat, heerlijk in een BX 16TRS, zweven over de weg, drempels boven de 50km kunnen nemen.. Comfort staat bij mij voorop, de rest is een soort van kansberekening t.o.v. andere automerken. Ik zal niet ontkennen dat sommige Citroens hun problemen hebben maar liever dat dan in een saaie keiharde auto zitten waar ik na een paar kilometer al op uitgekeken ben.
Als de rest ook op het niveau van het comfort stond waren we al een heel eind opgeschoten hoor, maar helaas, de weg naar de garage is nog steeds de bekende weg voor de citroen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
8 jaar garantie, welke andere fabrikant ken jij die dit doet? Dan kun je dat wel afschuiven op de Fransen, maar de laatste jaren doen de auto's van de VAG-groep het niet veel beter qua betrouwbaarheid, sla er voor de grap de laatste 20 pagina's van het Volkswagen topic maar op na.

En inderdaad het niveau van comfort is bij Citroën niet te evenaren door andere merken. Heb deze week met een collega mee gereden in een Audi A3. De drempels waar ik zonder ook maar iets te merken met 80 of 90 over heen zweef, stuiteren we er hier met 70km/h overheen, de vering geeft werkelijk niets mee, alsof het gezet is in de beton.

En nogmaals wat betreft de service die een dealer/importeur levert. Jij hebt de horror verhalen over PON (Volkswagen/Audi/Seat/Skoda/etc. importeur) nog nooit gehoord zeker?

Maar ik moet het je na geven, Toyota pakt het erg goed aan met de (vele) terugroepacties. Helaas zijn het wel veel terugroepacties, wat wel aan toont dat ook Toyota niet alles op een rijtje heeft. Veel verschillende modellen zijn meerdere keren terug geroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 13:04:
[...]

Als de rest ook op het niveau van het comfort stond waren we al een heel eind opgeschoten hoor, maar helaas, de weg naar de garage is nog steeds de bekende weg voor de citroen.
Zal best, maar niet voor mijn Citroens tot dusver. Dus wat dat betreft kan je wel met allerlei linkjes komen, ik kijk met plezier uit naar mijn volgende DS3/4/5 of C[insert number here] Picasso of whatever moois ze gaan verzinnen in de toekomst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ze blijven hangen op 2 jaar garantie, anno 2014 bedroevend, ze weten wellicht waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cbr600f4i schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 13:11:
[...]

Zal best, maar niet voor mijn Citroens tot dusver. Dus wat dat betreft kan je wel met allerlei linkjes komen, ik kijk met plezier uit naar mijn volgende DS3/4/5 of C[insert number here] Picasso of whatever moois ze gaan verzinnen in de toekomst. :)
Tja, als enkel voor het uiterlijk gaat, het is maar wat je mooi vind eraan, maar erg volwassen ogen ze alvast niet, plastic troef, en design eerder aan de amusante kant.

Ik lonk eerder naar een Lexus voor de toekomst hoor, je wilt tenslotte wat aan kwaliteit voor je centen, mij naaien ze niet meer.

(Succes ermee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 13:01:Gezien je uitspraken, ben je nogal wat sentimenteel bezig over je auto's, dat is jouw keuze, maar of het werkt op deze manier.
Dat laatste volg ik even niet helemaal...

Auto's zijn voor vele een emotionele keuze. Voor veel andere weer niet, maar puur een zakelijke financiële keuze. Waarschijnlijk behoor je tot de laatste groep, waar niets mis mee is.

Goed dat je zelf ontevreden over het merk ben is natuurlijk je eigen keuze op basis van ervaring. Maar gezien je laatste posts en het herhalen van dezelfde argumenten begin je eerlijk gezegd wel als een Troll over te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:46:
[...]

Wow, langste zin van het jaar award!

De Citroen garage is mij tot nu toe goed bevallen, en mijn vader in de afgelopen 30 jaar ook. Bij andere dealers (Renault, Mercedes, Lancia, Jaguar, en weet ik veel wat hij nog meer heeft gereden) hoorde ik de raarste verhalen. Steeksleutel die hij cadeau kreeg onder de motorkap, zinloos heen-en-weer rijden omdat een onderdeel niet op voorraad was, stoep geramd zodat het stuur scheef zat, en een proefrit gemaakt in een auto waarvan de zekering van de kilometerteller eruit was gehaald 8)7 Citroen was consequent prima. Ze kunnen alleen niet verkopen, na 5x aangeven dat ze hem mogen waarschuwen voor een mooie C5 heeft hij een X-type gekocht.

Enneh, neusje van de zalm? Veel DS3-rijders hebben simpelweg de mooiste goedkope auto met 14% bijtelling geleased, vergelijk hem maar met de Polo en Fiat Punto.

[ Voor 5% gewijzigd door MBV op 27-06-2014 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FastFred schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 13:10:
8 jaar garantie, welke andere fabrikant ken jij die dit doet? Dan kun je dat wel afschuiven op de Fransen, maar de laatste jaren doen de auto's van de VAG-groep het niet veel beter qua betrouwbaarheid, sla er voor de grap de laatste 20 pagina's van het Volkswagen topic maar op na.

En inderdaad het niveau van comfort is bij Citroën niet te evenaren door andere merken. Heb deze week met een collega mee gereden in een Audi A3. De drempels waar ik zonder ook maar iets te merken met 80 of 90 over heen zweef, stuiteren we er hier met 70km/h overheen, de vering geeft werkelijk niets mee, alsof het gezet is in de beton.

En nogmaals wat betreft de service die een dealer/importeur levert. Jij hebt de horror verhalen over PON (Volkswagen/Audi/Seat/Skoda/etc. importeur) nog nooit gehoord zeker?

Maar ik moet het je na geven, Toyota pakt het erg goed aan met de (vele) terugroepacties. Helaas zijn het wel veel terugroepacties, wat wel aan toont dat ook Toyota niet alles op een rijtje heeft. Veel verschillende modellen zijn meerdere keren terug geroepen.
Je snapt het niet, Toyota doet het preventief, terwijl een merk als citroen doet alsof zijn neus bloedt, en wanneer de klant dan toch met het probleem komt aandraven, gaan ze nog eens moeilijk doen over de garantie ( die met enkel 2 jaar al uit de tijd is).

Overigens de in japan gebouwde wagens zijn nog steeds de beste, maar van de EU moesten ze zonodig in Europe komen fabriceren, en komen de toeleveranciers van de EU natuurlijk aandraven met hun spullen voor de eerste montage (en daar zitten dan weer enkele franse merken bij).
Trieste ontwikkeling, met dank aan de politiek, dus worden de japanse merken hierbij een hak gezet, die ze liever hadden willen mijden.

Toch doen ze met hun preventieve acties veel goed, terwijl anderen het laten afweten.

Gelukkig onstnapt Lexus hier nog aan, vandaar mijn interesse.

Wat de VAG group betreft, heb er 8 tal jaar voor gewerkt, genoeg gezien en meegemaakt, interesse ervoor staat op nul.

Laatst heb ik nog een vergelijkende test gezien op de franse zender TF1 tussen de Citroen C3 en de Audi A3, met verbazing riepen ze wel de Duitser uit tot winnaar, vooral de wegligging en remmen waren een stuk beter dan hun eigen product, ja het comfort was beter maar dan wel ten koste van het weggedrag.
Naar eigen keuze kan je dus kiezen of je weg wilt aanvoelen of erover zweven, maar beide merken en types vallen door de mand als het om betrouwbaarheid gaat, samen met de beperkte garantieperiode die ze maar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 15:51:
[...]

Wow, langste zin van het jaar award!

De Citroen garage is mij tot nu toe goed bevallen, en mijn vader in de afgelopen 30 jaar ook. Bij andere dealers (Renault, Mercedes, Lancia, Jaguar, en weet ik veel wat hij nog meer heeft gereden) hoorde ik de raarste verhalen. Steeksleutel die hij cadeau kreeg onder de motorkap, zinloos heen-en-weer rijden omdat een onderdeel niet op voorraad was, stoep geramd zodat het stuur scheef zat, en een proefrit gemaakt in een auto waarvan de zekering van de kilometerteller eruit was gehaald 8)7 Citroen was consequent prima. Ze kunnen alleen niet verkopen, na 5x aangeven dat ze hem mogen waarschuwen voor een mooie C5 heeft hij een X-type gekocht.

Enneh, neusje van de zalm? Veel DS3-rijders hebben simpelweg de mooiste goedkope auto met 14% bijtelling geleased, vergelijk hem maar met de Polo en Fiat Punto.
Een dealer bouwt geen auto's hoor, die zit wel met sommige missers van de constructeur opgezadeld, in samenwerking met de importeur moet hij de beste oplossing bieden aan zijn klanten, maar hier loopt het regelmatig goed fout bij sommigen.

Je maakt het maar me hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dude88 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 13:35:
[...]

Dat laatste volg ik even niet helemaal...

Auto's zijn voor vele een emotionele keuze. Voor veel andere weer niet, maar puur een zakelijke financiële keuze. Waarschijnlijk behoor je tot de laatste groep, waar niets mis mee is.

Goed dat je zelf ontevreden over het merk ben is natuurlijk je eigen keuze op basis van ervaring. Maar gezien je laatste posts en het herhalen van dezelfde argumenten begin je eerlijk gezegd wel als een Troll over te komen...
U reageert steeds met vooringenomenheid, mag je best doen hoor, maar constructief en verhelderend is voor mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
En jij bent niet vooringenomen als je zegt dat alle Franse auto's kut zijn, terwijl je er waarschijnlijk maar een handjevol gereden hebt?

Leuke troll hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 19:36:
[...]

U reageert steeds met vooringenomenheid, mag je best doen hoor, maar constructief en verhelderend is voor mij niet.
Ik denk dat je hier ook de hand in eigen boezem kunt steken, want je zit natuurlijk gewoon Citroën te bekritiseren op basis van jouw eigen ervaringen in een topic vol Citroën-liefhebbers. Dat wordt bij andere merkentopics ook niet erg gewaardeerd. Je bent nu een beetje de man met het Ajax-shirt in het Feyenoord-vak ;)

Mijn voorstel: deze discussie ga je (zeker hier) niet winnen, dus laat het rusten. Je opmerkingen komen de sfeer in het topic niet ten goede.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus ga je als moderator ook al de sentimentele toer op, en laat je de nodige objectiviteit varen, en dan haal je op de koop toe het voetbal gedoe erbij, had een ander niveau verwacht hoor.

Duidelijk is anders wel dat de citroen rijders al te dikwijls met de nodige problemen zitten, maar de liefde voor het merk in achting, nemen het ze erbij, goedkoop is immers geen duurkoop.

Als het merk/invoerder dan eens de broodnodige inspanningen zouden doen om de kwaliteit van elk aspect omhoog te krikken, zou men een stap in de goede richting kunnen bewerkstelligen, dat zou dan kunnen gevogld worden door een verlenging van de garantieperiode, die met 2 jaar toch al flink afsteekt met wat andere merken ondertussen bieden anno 2014.

Trouwens ik wil niets winnen, hoe verzin je het ook al weer, en als kritiek ook al niet meer kan dan zijn we niet echt lekker bezig, dat sommigen ondanks staalharde bewijzen toch maar blijven lullen tegen beter weten in, is niet mijn fout hoor.

De realiteit eens inzien zal veel helpen, waarom zou men met alle types moeten hebben gereden om een oordeel te kennen is mijn ook niet duidelijk hoor, zeker als men zeer vele ervaringen kan vergelijken online en offline.

vb:http://www.autozine.nl/text/comment_toon.php?mok=665

Voor mij voorlopig case closed, tot er een ommekeer komt bij het merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Top, case closed.

Straks proefrit in de Cactus, ben benieuwd. Gisteren al even ingezeten en zat prima. Benieuwd hoe de digitale displays gaan bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
Ik ga straks ook even de Cactus bekijken. Ben benieuwd, maar geen dimmende binnenspiegel, wie heeft dat bedacht?

@man-from-uncle, het gaat er niet om dat je kritiek levert, tot in bepaalde mate is dat geen probleem, maar hier moet ik de moderator wel een beetje gelijk geven. Ik kan zelf ook genoeg kritiek leveren m.b.t. Citroen en sommige garages maar na 1 of 2 posten weten we ook wel hoe je over Citroen denkt. Denk je dat wij het niet herkennen? Vast wel, maar kennelijk weerhoudt ons dat er niet van om Citroen te rijden.

Voor mijn motor rij ik al jaren op Yamaha's en Honda's en bijv. geen Ducati of Laverda want ik wil rijden en niet sleutelen :) Citroen wordt steeds beter maar als je dat niet ervaart dan zijn er gelukkig zoveel merken en daarmee wens ik je heel veel rijplezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
Vamiddag zoals aangegeven even wezen kijken naar de C4 Cactus en ondanks dat ik wat sceptisch was over een eventuele overstap van de DS3 ben ik toch voor 95% al om. Mocht direct een proefrit maken, rijdt als een echte Citroen, heerlijk comfortabel, zachte stoelen, stabiel weggedrag, neemt drempels met gemak.. Zeer positieve indruk!

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2cmrnyf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hij reed lekker en ziet er van buiten goed uit. Alleen helaas aan de binnenkant erg saai, sober en sommige stukken zijn zelfs lelijk te noemen. Ik ben niet overtuigd.

En volgens de verkopet gewoon met dimmende binnenspiegel te krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door Tsurany op 28-06-2014 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
Ik had een aardig luxe versie, habana velours, voor de rest alles erop en eraan, panoramadak, alle opties in de touchscreen. Ik denk dat dat ook wel een heel andere beleving geeft. En speciaal naar de binnenspiegel gevraagd maar die zit er echt niet in (vanaf fabriek). De C1 ook nog even bekeken en de stoelen hebben mij positief verrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk zijn ze ook bedoeld als esthetisch grapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Tsurany schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 15:31:
Hij reed lekker en ziet er van buiten goed uit. Alleen helaas aan de binnenkant erg saai, sober en sommige stukken zijn zelfs lelijk te noemen. Ik ben niet overtuigd.

En volgens de verkopet gewoon met dimmende binnenspiegel te krijgen.
ok, mijn DS3 mag volgende week weer voor een beurtje, dus ga dat dan ook nog maar even navragen over die dimmende binnenspiegel, want het wordt er nog niet echt duidelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
PeaceNlove schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 17:26:
[...]

ok, mijn DS3 mag volgende week weer voor een beurtje, dus ga dat dan ook nog maar even navragen over die dimmende binnenspiegel, want het wordt er nog niet echt duidelijker op.
Wat is er niet duidelijk? Je pakt de brochure op de c4 site er even bij en wijs mij dan maar eens aan waar dimbare binnenspiegel staat ;) die verkoper zou beter moeten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Tsurany zegt dat de verkoper zegt dat de auto leverbaar is met dimmende binnenspiegel, website van Citroen zegt van niet. Dat is bepaald niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

cbr600f4i schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 15:42:
Ik had een aardig luxe versie, habana velours, voor de rest alles erop en eraan, panoramadak, alle opties in de touchscreen. Ik denk dat dat ook wel een heel andere beleving geeft. En speciaal naar de binnenspiegel gevraagd maar die zit er echt niet in (vanaf fabriek). De C1 ook nog even bekeken en de stoelen hebben mij positief verrast.
Dat had het contrast met de rest van het dashbord nog groter gemaakt denk ik. Zelfs met alle opties zal hij nog tegenvallen qua algehele afwerking. Mn DS3 voelt veel luxer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
PeaceNlove schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 20:35:
Tsurany zegt dat de verkoper zegt dat de auto leverbaar is met dimmende binnenspiegel, website van Citroen zegt van niet. Dat is bepaald niet duidelijk.
En mijn verkoper zegt van niet, odds are against. Maar als zijn verkoper het zegt wil ik dat graag zwart op wit :) doe mij er dan ook maar 1. Nu alleen nog de hifi en ik ben om. Ik zal de reactie weergeven die mijn verkoper min of meer gaf: het is geen luxe lijn zoals de ds, soberder, dus vandaar dat men bij citroen dergelijke opties niet aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
Tsurany schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 21:35:
[...]

Dat had het contrast met de rest van het dashbord nog groter gemaakt denk ik. Zelfs met alle opties zal hij nog tegenvallen qua algehele afwerking. Mn DS3 voelt veel luxer aan.
Weet ik niet, ik vond het juist daardoor iets luxer overkomen. Ik heb de meest luxe versie van de DS3 maar ik ben positief verrast zeg maar over de luxe versie van deze c4 cactus. Heel veel lever ik niet in behalve de hifi en dimbare binnenspiegel eigenlijk. Ik denk dat ik de leren stoelen zelfs achterwege laat want de habana velours zitten al heerlijk. Als een zetel thuis zeg maar :)

De rest is een kwestie van smaak, het is uiteraard geen DS.

[ Voor 4% gewijzigd door cbr600f4i op 28-06-2014 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het hele interieur voelt gewoon goedkoop en shabby aan qua materialen en indeling. Past prima in een goedkope auto maar niet in een van 22k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mee eens, originaliteit nastreven is een maar de uitwerking ervan is een giller met dit model.

http://images.autowereld....140-78822-cl-14001018.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
N.a.v. de 2 opmerkingen hierboven maar eens in de carconfigurator gedoken want ik wil het graag eens met jullie zijn ;) . Maar ik geef het je te doen om binnen het gamma van Citroen een alternatief te vinden met dit comfort, rijcomfort, motor en voor die prijs. Dan had ik die auto namelijk al gevonden en besteld. Had er meer ingezeten? Vast, maar dan waren we 10k duurder denk ik. Persoonlijk zie ik deze auto meer als een vervanger voor de C3, maar trekt ook wat DS3 rijders over de streep. Als je meer geld te besteden hebt dan ga je logischerwijs naar een C4,5, DS4 of 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je meer geld hebt te besteden kan ook je horizon eens veruimen, er loert wat moois om de hoek hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2014 @ 18:37:
Mee eens, originaliteit nastreven is een maar de uitwerking ervan is een giller met dit model.

http://images.autowereld....140-78822-cl-14001018.jpg
Op de foto lijkt het vele malen beter dan in de praktijk. De Cactus is groot en relatief goedkoop. Maar een Octavia is luxer, groter en comfortabeler. Die meerprijs is makkelijk te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
De dag dat ik in een Skoda ga rijden mag je me een spuitje geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, kwa degelijkheid moeten ze niet onder doen, denk dat je het nogal sentimenteel bekijkt.
Die Cactus ( die naam alleen al), heeft in de vergelijkende test met zijn Renault tegenhanger toch wel de duimen moeten leggen, hij delfde het onderspit op: remmen, wegligging,interieur, kofferruimte, afwerking, geluidsdemping, rampzalige versnellingsbak en voor het eerst vonden ze comfort ook niet wat men van het merk gewoon is.
Deze test werd zondag uitgezonden op het franse TF1, en Renault dat ook al niet de beste wagens bouwt haalde het met voorsprong op de Cactus.

http://videos.tf1.fr/auto...nault-captur-8443168.html

Ze noemen het daar fun mobielen, dus geen hoge verwachtingen verlangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

cbr600f4i schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:33:
De dag dat ik in een Skoda ga rijden mag je me een spuitje geven.
Koop je een andere VAG auto in dezelfde klasse, wat is dat, een Leon station? Met optioneel extra-verblindende koplampen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Octavia, Leon Estate, Passat, A4 Avant, allemaal dezelfde auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:42

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

FastFred schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 20:48:
Octavia, Leon Estate, Passat, A4 Avant, allemaal dezelfde auto :)
Passat en A4 Avant zijn andere en grotere platformen ;)

Leon en Octavia zijn beide MQB dingen en klasse Golf/A3

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik dacht al ;) De Leon ST, Octavia Combi en Golf Variant zijn alledrie 4.55-4.65m lang, waar de A3 sportsback 4.30m lang is, dus ik snap de verwarring wel. De hatchbacks zijn wel ongeveer even groot, maar de A3 is ook dan de kleinste van het stel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:54
Per 1 juli overgestapt van werkgever,
en dus daarbij ook (helaas?) mijn lease C4 eHDI 1.6 diesel in moeten leveren.
Toch 165.000 km in rondgereden (dus hij was sowieso al bijna aan vervanging toe).

Heb nu voor het komende jaar een Clio
En dat is toch best ff wennen, want een aardig stapje terug imho
(maar wel ff goed voor de portemonnee)

Dus ik meld me voorlopig af als Citroën rijder :W

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
Collega van mij heeft tijdelijk een DS3 gehad en moest toen ook terug naar een Clio. Het zal je toch gebeuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:17

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

C4 diesel-automaat meldt zich:

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/YmzjftC.png

(Eigenlijk had ik met zo'n kilometerstand natuurlijk een Eend moeten rijden ;)

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Tsss, fotograferen tijdens het rijden :N

spoiler:
Met 12km/u lijkt me dat niet zo'n probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Met 112km/h wel, en met 212km/h al helemaal een probleem ;)
Al weet ik niet of die C4 zo hard kan, mijn DS3 kreeg ik niet voorbij de 180 afgelopen dinsdag op de Autobahn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-08 09:46
Heeft iemand net als ik een Xsara Picasso met climate control? En zo ja: maakt die ventilator daarvan ook zo'n enorme herrie? Ik heb de auto pas een paar maanden en nu pas moet'ie echt gaan werken, maar zodra ik de airco aanzet, begint dat ding enorm te blazen... Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:17

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

PeaceNlove schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 16:11:
Al weet ik niet of die C4 zo hard kan, mijn DS3 kreeg ik niet voorbij de 180 afgelopen dinsdag op de Autobahn :(
Nou, officieel ligt de top op 192km/h, maar dan zou ik echt geen camera in de hand hebben. Nu ook niet trouwens; de houder kwam gewoon net boven de ventilatierooster uit. Harder dan 160 heb ik 'm nog niet durven (en willen) opjagen.

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

PeaceNlove schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 16:11:
1.6 eHDI? Die van mij wilde in Zuid-Duitsland 185, heuvelaf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:24

Daniel36

vernieuwde formule

don_jorg schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 16:22:
Heeft iemand net als ik een Xsara Picasso met climate control? En zo ja: maakt die ventilator daarvan ook zo'n enorme herrie? Ik heb de auto pas een paar maanden en nu pas moet'ie echt gaan werken, maar zodra ik de airco aanzet, begint dat ding enorm te blazen... Is dat normaal?
Ja, na een tijdje schakelt hij automatisch naar een lagere ventilatorstand.
Doet de mijn wel in elk geval.
Is om de temp. sneller te laten dalen neem ik aan.

Je kunt ook na het aanzetten ff zelf de ventilatorstand lager instellen, werkt prima.
Los daarvan is de airco in mijn Xsara Picasso niet van het stille soort, maar hij ddoet het verder wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
Ik merk nu dat ik het verkeerd omschreven heb: de binnenventilator begint inderdaad hard en gaat daarna zachter. Ik bedoel de ventilator in de motor. Die stopt niet tot ik het contactslot uitzet en maakt een boel herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:03
De ventilator voor de radiator dus? Bij mij zitten er daar twee (xantia) en was er laatst een defect. Nieuwe kost geen drol en is simpel zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
Nou, kapot is hij niet, maar hij draait wel als een gek. Vroeg me alleen af of dat normaal is (heb nog nooit een auto met airco gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
don_jorg schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 16:22:
Mijn ouders hebben er eentje van 2003.

De climate control staat waarschijnlijk in de "auto" stand? Dat doet ie inderdaad om de temperatuur zo snel mogelijk terug te krijgen naar wat jij ingesteld hebt, daarna gaat ie zachter blazen. Zo'n beetje iedere auto doet dit. Je kunt de auto-stand uitschakelen door handmatig een ventilatorsnelheid te kiezen. Als je daarna weer op "Auto" drukt gaat hij weer harder blazen indien dit nodig is.

De beide ventilators voor de radiateur gaan draaien zodra je de airco ingeschakeld hebt. Omdat voor de radiateur die de motor koelt een wat kleiner radiateurtje zit voor de airco, om de warmte af te voeren die de airco uit je auto haalt ;)

Die moeten overigens zachtjes gaan draaien, als je de auto een tijd lang stationair laat draaien en de motor wordt steeds warmer moeten ze sneller gaan draaien.

Ik heb bij mijn ZX (ook met airco) een tijdje terug gehad dat de ventilators op de hoge stand gingen draaien als de airco aan ging terwijl dit normaal de lage stand moet zijn. Bleek een slecht contact in een relais te zijn die schakelt tussen hoge en lage stand. Bij mijn ZX zitten er tussen de 2 ventilators 3 relais in een soort driehoek formatie. De buitenste 2 schakelen de ventilators aan of uit, de middelste schakelt tussen hoge en lage stand (geinig detail: het relais aan de rechterzijde (vanuit bestuurdersoogpunt) bediende de linkerventilator, en het linkerrelais andersom, Franse logica ofzo....).

[ Voor 53% gewijzigd door FastFred op 18-07-2014 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:29
En ook ik ben nu Citroën rijder (eigenlijk alweer :) ) na een aantal jaartjes een aantal Duitse wagens heb ik nu een C3 gekocht uit 2013. Ik heb trouwens de 1.6 eHDi, wat imho meer dan voldoende vermogen heeft voor wat ik er mee doe.

Als deze maar half zo goed is al de Xsara of ZX die ik in het verleden had, ben ik weer tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
Als ik het zo hoor, FastFred, moet ik naar die relais gaan kijken. Hij lijkt bij mij de hele tijd op de hoge stand te draaien. Ik weet dat het deze dagen best heet is, maar drie dagen geleden deed hij het ook al. Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik weet niet uit mijn hoofd hoe het bij de Xsara Picasso zit, maar bij mijn ZX moet je dan de plastic cover demonteren die tussen de koplampen over de radiateur zit. Dat zijn 4 torx schroefjes bij mij. Dan kijk je als het goed is recht tegen de twee ventilators en dan zul je tussen de 2 ventilators een kastje zien waar de relais in zitten of direct tegen de relais aan kijken.

Als je inderdaad een slecht contact hebt in de hoog/laag schakelrelais, dan zou ik het wel snel fixen, want als ik de airco uit had staan schakelden de ventilators pas in in de hoge stand op het moment dat mijn koelwater al op de 100 graden zat. Dat kan op de lange duur schadelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
Ik heb geen temperatuurmeter met graden in de auto, alleen een balkje. Die komt nog lang niet eens tot de helft, hoe lang ik ook rijd. Ik denk dat hij maar één stand heeft: zo hard mogelijk.

Ik heb ook bijna altijd de airco aanstaan, althans: op automatisch.

Moet zeggen dat ik niet denk dat ik vandaag of morgen in de zon dat relais ga nakijken ;). Wordt iets voor volgende week, hoef toch niet zo veel te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Temperatuur van de motor doel je dan op? Die moet altijd keurig op de helft komen anders is je thermostaat niet goed. :) Bedrijfstemperatuur van je motor is dat...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Volgens mij is 3 streepjes in dat balkje bedrijfstemperatuur. Heb hem bij de Picasso van mijn ouders nog maar heel zelden op 4 streepjes zien staan

Afbeeldingslocatie: http://photo.netcarshow.com/Citroen-Xsara_Picasso_1999_photo_34.jpg

Het balkje helemaal links is de koelwater temperatuur, 3 balkjes is normaal. Dit is overigens een model zonder climate control

[ Voor 43% gewijzigd door FastFred op 18-07-2014 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
Ja, ik heb hetzelfde display en inderdaad: die linker staat bij mij meestal op 2, soms 3. Moet goed zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

De mijne loopt op tot drie streepjes en is nog nooit hoger gekomen.
In vier jaar tijd en sinds een klein jaartje met een ander motorblok.
Afgelopen zaterdag nog drie keer een klein uurtje in de file gestaan bij 29 graden en hij bleef gezellig op drie staan( ik had zelf wel het zweet in de bilnaad staan maar dat is een ander verhaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Lekker poetsweer vandaag:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YmzM0gu.jpg?1

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Zijn er hier ook mensen met ervaringen met een OBD2 bluetooth kastje op hun Citroen?
Ik heb er eentje gekocht voor mijn 1.8 16v maar ben een beetje huiverig geworden na het lezen van een beoordeling op Play Store van iemand die claimt dat zijn Ecu er door werd gewist.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Hij kan alleen uitlezen dus dat valt reuze mee, ecu is niet 'zomaar' overschrijfbaar. Beetje spook berichten. :P

• MBV

MBV

Als hij piekspanningen op de CAN-bus zet of zoiets kan het misschien wel, maar het lijkt me stug. Die bus is juist ontworpen om robuust te zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door MBV op 14-08-2014 23:04 ]

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Bedankt beiden, morgen eens testen.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:59

Nox

Noxiuz

FastFred schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 20:46:
Volgens mij is 3 streepjes in dat balkje bedrijfstemperatuur. Heb hem bij de Picasso van mijn ouders nog maar heel zelden op 4 streepjes zien staan

[afbeelding]

Het balkje helemaal links is de koelwater temperatuur, 3 balkjes is normaal. Dit is overigens een model zonder climate control
Hou er rekening mee dat je olie nog twee tot drie keer zo lang duurt voor hij volledig warm is, bij een flink blok. Heb zelf een oliemeter in mijn jap maar die is rap warm, maar volledig op temperatuur waarbij je hem de sporen kan geven duurt nog wel even.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

OBD2 bluetooth gevalletje werkt prima, kan ik ook eens toerental (!) e.d. uitlezen.
Koelwatertemp. keurig 86/88 graden.
Accuspanning rond de 14-15 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Kun je bij jouw ook de olie temperatuur uitlezen? Dat vind ik altijd ook heel fijn om te weten maar weinig auto's die ik heb gehad kunnen dat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Jammer genoeg niet.
Geen sensor in het blok denk ik?
Verder wel mooi speelgoed, je kunt ook bijhouden waar je gereden hebt en hoe hard en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Je kan er heel veel mee, dat is wel mooi. Voor mij heel handig omdat ik geen kvs temperatuur meter heb...
En idd veel auto's hebben die sensor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Laatst online: 27-09 16:14
Wow, zit net het hele topic te lezen .......wat een negativiteit over dit merk. Ik rij nu een 2010 C5 tourer 2.0i LPG en ben daar blij mee. Is mn 5e citroen en eigenlijk nooit echt grote problemen gehad. Heb 30 jaar VAG+Ford leaseauto's gehad(en enkele letterlijk kapot gedraaid + andere motor problemen) en eigenlijk sinds ik Citroen rijd vind ik autorijden weer plezierig. Voor mij is comfort toch altijd het belangrijkste en de stabiliteit/soepelheid(=comfort) van de auto, ook met 1500kg caravan, is enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik heb moeite te geloven dat je echt alle 76 pagina's doorgelezen hebt.

Nee, als je negatieve berichten wil lezen over auto's, moet je in het VW topic zijn, alleen al de laatste 20 pagina's :+ Niet te geloven hoeveel gebreken een auto met ~50.000km op de klok kan hebben. "Nee, Volkswagen rijd toch wel zo geweldig, ik koop er weer eentje!" maar wel 10x per jaar bij de garage staan met ramen die vanzelf open gaan, tig storingen in de elektronica etc. Franse auto's zouden gevoelige elektronica hebben, juist :')

Mijn ZX doet het geweldig nog steeds, 304.861km en counting. Uhm, counting... Nu even niet, want de teller is stuk :+
NoxiuZ schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 23:44:
[...]

Hou er rekening mee dat je olie nog twee tot drie keer zo lang duurt voor hij volledig warm is, bij een flink blok. Heb zelf een oliemeter in mijn jap maar die is rap warm, maar volledig op temperatuur waarbij je hem de sporen kan geven duurt nog wel even.
Late reactie maar toch, de 1.8 16v in de Xsara Picasso beschikt over een temperatuurwisselaar, de olie wordt opgewarmd met de hitte van de koelvloeistof. Olie is dus sneller op temperatuur dan vroegáh

[ Voor 35% gewijzigd door FastFred op 08-10-2014 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het enige wat ik Citroën de laatste jaren kon aanschrijven was dat ze te burgerlijk saai werden maar dat is met auto's als DS3 en Cactus weer voorbij, het begint weer wat Avant Garde te worden,

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Gisteren met de beurt van mijn DS3 de nieuwe C1 als leenbakkie meegekregen. Dat is ook een best leuk autootje en ik had er met mijn 1.98m een verrassend goede zit in. Ook heb ik in de showroom nog even naar de Cactus gekeken en er in gezeten, maar die stoel kon ik niet lekker instellen voor mijn 1.98 en ook had ik nog maar weinig hoofdruimte over. Qua interieur was het wel mooi naar mijn smaak en volgens de verkoper konden ze er achteraf nog wel een dimmende binnenspiegel in zetten (must have voor mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Welke dealer was dat als ik vragen mag? Dan ga ik daar gelijk even informeren. Heb nu zelf een DS3 en afgelopen vrijdag eerst de C1 meegekregen tijdens de APK en daarna ingewisseld voor de Cactus.
De C1 is leuk bakkie maar gewoon niet geschikt als leaseauto gezien ik er teveel kilometers in maak.
De Cactus gaat besteld worden (Gris Aluminium, zwarte Airbump, Havana stof) want die beviel wel erg goed. Stoel zat prima en ik had genoeg hoofdruimte, niet gek aangezien ik maar 1.82 ben :) De business versie is erg compleet en de enige extra optie die ik neem is DAB+.

Als het mogelijk is een dimmende binnenspiegel te plaatsen neem ik die sowieso mee, dat is wel heerlijk. Al denk ik dat het meevalt met de extra getinte achterruit maar waarom risico lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Dijkstra in Assen. Ik heb het overigens vrij terloops gevraagd, maar het antwoord was dat ze hoogst waarschijnlijk achteraf wel zouden kunnen inbouwen.
Doe je trouwens ook het panoramadak erbij? Ik vond het erg netjes gedaan van Citroen, bij de V40 van mijn broer zit ik met mijn hoofd tegen de balk aan vanwege zijn panoramadak, maar bij de Cactus kon ik wel goed zitten met panoramadak. Overigens bij de C3 met de lange voorruit (die krijg ik bij van Oord Utrecht altijd als leenbak) zit ik ook tegen de balk aan.
C1 is voor mij trouwens ook niet geschikt als leasebak, sowieso alleen benzine, maar ook vrij veel herrie. Dus voor 1500 km per week niet zo geschikt, maar als ik die C1 alleen voor korte afstanden nodig zou hebben zou ik het zeker overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan zal ik bij mijn dealer eens informeren wat ze kunnen doen. Lijkt mij vrij simpel aangezien je daar in de hemel toch al energiepunten hebt.
Panoramadak is een twijfel puntje. Ik heb nooit echt een gebrek aan licht in de auto en het nadeel van dat dak is dat je er enkel echt wat aan hebt op de achterbank, zelf zal ik er nooit door naar buiten kijken omdat ik dan recht omhoog moet kijken. Dus dan neem ik een panoramadak voor de achterbank en de zeldzame keer dat ik meer licht in de auto wil overdag.
Lijkt mij ook wel weer vervelend in tunnels en 's nachts als telkens die lantaarnpalen naar binnen schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Hangt er waarschijnlijk ook vanaf hoe ver je stoel naar achter staat (ver in mijn geval) en hoe dicht je met je hoofd bij het panoramadak zit (erg dichtbij). Voor jou kan de beleving inderdaad heel anders zijn.
En als DS3 rijder heb je een achterbank voor de sier en de spullen en niet omdat je zo graag en vaak mensen daar wenst te vervoeren. :P Dat verandert denk ik niet als je de Cactus gaat rijden, dus dan is zo'n panoramadak voor de achterbank vrij zinloos en jammer van de extra bijtelling.

Zit er trouwens nog veel verschil in comfort en rijgedrag tussen de Cactus en DS3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn stoel staat inderdaad niet ver naar achter dus voor mij is het echt een kwestie van recht omhoog kijken. Ik heb dan liever een Zenith ruit, daar heb ik in de praktijk echt wat aan, dat is puur voor de bestuurder.
Die DS3 achterbank heb ik nog wel regelmatig gebruikt al was dat vooral voor vrienden die mee wilden rijden. Ze moesten zich er in proppen maar het ging wel. Nu krijgen die steeds meer eigen auto's dus zal ik niet vaak passagiers meenemen. Maar ik vind het wel fijn te weten dat ik de komende vier jaar gewoon een volledige auto heb ipv een tweezitter :+

Qua comfort zit er wel wat verschil maar niet veel. De stoel is wat zachter dan bij de DS3 en de zijdelingse steun is wat minder.
Qua rijgedrag zit er wel aardig wat verschil in. De motor is vrij gelijkwaardig qua prestaties maar er zit een lange versnellingsbak in en het gasrespons is een stuk lomer. Oftewel je moet het gas diep intrappen om hetzelfde vermogen te krijgen en het snelle schakelen is er niet meer echt bij. Je merkt dat hij meer gericht is op rustig rijden dan om vlot door te rijden. Ook is de DS3 wat strakker door bochten heen te sturen.

Voor mij is de DS3 de leuke auto als je jong bent en een 14% auto wilt leasen en stap je over naar de Cactus zodra je denkt wat volwassener geworden te zijn en je andere behoeften hebt.

Ik heb hem wel uitgebreid getest aangezien ik hem als vervangende auto mee had. Dus netjes een tweedehands Ikea kast in vervoerd en paar langere ritjes gemaakt. Dan merk je dat hij na een tijdje wel erg natuurlijk aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Zaterdag ook even test gereden in de nieuwe C1, diegene had 'm gekocht met zijn oude C1 als inruil. Best geinig. Hij was zilver metallic met rode spiegels, rode delen in het interieur en een rood schuifdakje. Rijd best lekker, een heel stuk beter als de eerste C1, dat voelde gewoon te plastic fantastic aan.

Alleen bij 80km/h toch wel heel veel windruis met het dakje open

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 08-10-2014 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:27
We gaan morgen bij een C2 VTR (2004) kijken voor de vrouw. Iemand nog tips waar specifiek op te letten bij zo'n auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Laatst online: 27-09 16:14
FastFred schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 12:16:Ik heb moeite te geloven dat je echt alle 76 pagina's doorgelezen hebt.[...]
Klopt...............ik ben er een beetje doorheen gevlogen en alleen de interessante reacties(=persoonlijk natuurlijk) gelezen.
Maar.......er wordt toch behoorlijk scherp(in de negatieve zin) op dit merk gereageerd. Ik heb heel veel Duits en Japans gehad in m'n werkbare leven en daar zat toch een hoop troep tussen. Geen van m'n Citroëns heeft mij ooit laten staan en dat is voor mij toch 1 van de belangrijkste argumenten om bij dit merk te blijven en qua comfort.............staat t altijd op n hoog plan.
Pagina: 1 ... 19 ... 50 Laatste