FastFred schreef op maandag 17 juni 2013 @ 17:58:Met volautomatische airco bedoel je denk ik climate control? Dat was volgens mij ook enkel een optie. Hoe het anders volautomatisch zou moeten zijn weet ik niet, de mijne kan ik in en uit schakelen en kan de temperatuur van de binnenstromende lucht warmer of kouder zetten. In de Xsara gaat dat misschien met knopjes ipv met draaiknoppen, maar of dat nou een wereld van verschil is...
Ja climate control is vol automatische airco.
Dat was bij een Xsara type 1 een optie. Bij het 2de type zie het vrij veel. Zeker in de latere bouwjaren was het op de eenvoudige modellen na bijna standaard.
Het maakt zeker een groot verschil, de automatische airco steld zelf de fan en de warmte toevoer bij. Hiermee krijg je een constante temp in de auto, bij handmatige airco is dat een stuk lastiger.
mr_petit schreef op maandag 17 juni 2013 @ 18:11:
[...]
Toch niet helemaal waar vind ik. De zx heeft uitvoeringen die imho toch de beste pogingen zijn geweest van citroen om een hot hatch te maken. In 1993 de volcane en later de 16v.
Daarna is het imho alleen maar bergafwaards gegaan op het sportieve aanbod van citroen. De xara heeft ook een 16v gehad, maar die was toch wat trager terwijl het een later geintroduceerde auto is (en verliest dus naar rato meer op de concurrentie), en daarna de c4 coupé was helemaal een drama op sportief gebied (terwijl ik dat op bepaalde punten wel een leuk model vond). Pas nu hebben ze met de ds3 racing weer een nieuw flitsend en spraakmakend model in dat segment.
Maar er bestaat dus een periode tussen 1997 en pak 'm beet 2010 dat citroen sportief gezien imho geen flitsende autotjes in hun segment had. En dat is eigenlijk heel raar omdat in die periode citroen gigantische successen op motorsportgebied heeft gehaald met Loeb en z'n rallyteam. Dat hebben ze nooit kunnen vertalen naar hun modelgamma en dito marketing. En dat is imho echt falend beleid geweest bij citroen. Daarmee hebben ze veel imagebuilding gemist en dus ook een dito vaste klantenkring in de opbouw.
Pas bij de xara is de saaiheid bij citroen echt toegeslagen imho. Gelukkig proberen ze dat met de DS lijn nu van zich af te schudden. Dat gaat......redelijk..... (het gaat sowieso niet zo goed bij psa natuurlijk)
Kijk nu wordt het interesseant
Ik ben het deels met je eens. Zeker betreft de C4, die 180 pk VTS uitvoering kwam niet goed uit de verf. Deze was op papier idd trager als een Xsara VTS 167 pk. Maar met die C4 heb ik nooit gereden, dus geen idee hoe dat rijdt.
Dat de ZX 16v sneller was dan een Xsara VTS 167 pk ben ik het niet helemaal mee eens.
Kijk maar naar de cijfers:
ZX 16v:
http://www.autoweek.nl/auto/12490/citroen-zx-16v
Xsara VTS:
http://www.autoweek.nl/au...a-coupe-20i-16v-167pk-vts
Het gewicht is nagenoeg hetzelfde, ik moet eerlijk zeggen dat ik verwacht had dat de Xsara wel stukje zwaarder zou zijn
Vergeet qua sportieve modellen ook de Saxo VTS 16v niet en later de C2 1.6 16v VTS, natuurlijk een iets ander segment, maar wel sportieve karretjes.
Looks blijven natuurlijk een mening, daar kom je nooit uit.
Persoonlijk vind ik een Xsara coupé (met name het laatste type met de 3de voorbumper) best een geslaagde auto. Goed het is geen nekkedraaier, maar ik vind het leuker als een ZX.
De DS3 is een grappig autootje om te zien. En doet het idd ook erg goed in de markt. Die Racing is natuurlijk helemaal leuk, daar zou ik nog wel eens een test ritje in willen maken

Tot nu toe alleen in diesels gereden...
Als je erin rijdt dan vind ik het toch wel weer aan de kleine kant, ik denk dat zowel de ZX als de Xsara een stuk ruimer zijn.
Maar zeker een goede stap voor het merk, helemaal mee eens.
Persoonlijk vind ik dan wel weer jammer dat ze voor de naam DS gekozen hebben...
Toen ze de C6 op de markt zetten kon je duidelijk zien dat het een knipoog qua looks naar de CX was, alleen daar werd geen aandacht aan gegeven. Citroën zei nooit dat dat het een nieuwe CX was. Terwijl een C6 zelfs qua vering erg dichtbij een CX komt en dat zegt best heel wat

Even terug naar de naam DS, toen ze zeiden dat er een DS aan kwam deed iedereen dat denken aan de echte DS, de snoek zoals we in Nederland zeggen.
Toen kwam de DS3, tja dat had niets te maken met de DS... De reclame was zelfs anti retro...
Waarom dan wel die naam?
Dat heb ik nooit begrepen, jammer dat ze die legendarische DS niet met rust gelaten hebben.
DS, wat letterlijk vertaald Godin betekend paste maar al te goed bij de DS, niet bij de moderne DS lijn naar mijn mening.
Goed daar kunnen we nu ook niets meer aan veranderen.