Het grote Citroën topic

Pagina: 1 ... 16 ... 50 Laatste
Acties:
  • 253.794 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:09

MBV

Nee, ik bedoelde ook het bereik tussen 1500rpm en 2000rpm. Mijn vader heeft een 2e hands auto met gechipte diesel gekocht, en die kon na 60000 km de koppeling, vliegwiel, en nog iets in de aandrijflijn vervangen.

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Kan ook abuse van de vorige eigenaar zijn ;)

FastFred schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 21:24:
Ook de elektrische stuurbekrachtigingspomp is een kwaaltje waar je op moet letten.
Elektrische stuurbekrachtigingspomp? Explain? :? Dacht dat die dingen door een multiriem werden aangedreven altijd?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Een Saxo heeft elektrisch bekrachtigde stuurbekrachtiging.
Een Xsara bijvoorbeeld heeft nog wel een stuurbekrachtigingspomp die wordt aangedreven door een riem.

Tegenwoordig hebben veel (kleine) auto's elektrische, zo vreemd is dat niet.
Ooit heb ik er ook eens "problemen" mee gehad, toen bleek het gewoon een gesprongen zekering te zijn ;)
Dus in 5 min door de dealer onder garantie gefixt.

• tdw

tdw

Amai seg!

Ah.. Heeft elke stuurbekrachtigde Saxo een elektrische of zijn er ook met een hydraulische?

* tdw is een beetje aan het kijken naar een Saxo nadat de ZX is weggegaan, maar hoort altijd iedereen klagen over elektrische stuurbekrachtiging en een "gevoelloos" stuur :/

Edit: of wordt het alleen elektrisch aangedreven en werkt het intern met hydrauliek?

[ Voor 13% gewijzigd door tdw op 26-09-2012 14:58 ]

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• dude88
  • Niet online
Geen idee of die er ook zijn... Misschien bij de zwaardere motoren? (1.6 / 1.6 16v)

Ik denk dat je zoiets voor jezelf moet bepalen, oftewel ga er eens een stukje mee rijden.
Ze staan op elke hoek van de straat te koop, dus dat moet wel lukken denk ik zo.

Het stuurt zeker binnen de bebouwde kom erg licht, daar kan de stuurbekrachtiging van een BX/ZX/Xsara echt niet tegenop ;)
Een Saxo is een erg wendbaar karretje en zelfs met een 1.1i voldoet het in de stad prima.
Persoonlijk vind ik het op de snelweg wat minder, maar ja, ik ben ook ook gewent grote Citroëns te rijden met veel vermogen ;)

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:51
tdw schreef op woensdag 26 september 2012 @ 13:23:
Kan ook abuse van de vorige eigenaar zijn ;)

[...]

Elektrische stuurbekrachtigingspomp? Explain? :? Dacht dat die dingen door een multiriem werden aangedreven altijd?
Dat dacht ik dus ook, maar het staat er toch echt

• tdw

tdw

Amai seg!

Is me inmiddels ook duidelijk geworden uit de onderdelendatabase. Staat zowel een in met een multiriemaandrijving als elektrische aandrijving, maar ze werken wel beiden hydraulisch dus mijn zorgen zijn iig weggenomen :)

~ James May

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-10 13:44

Metro2002

Memento mori

Heb zelf een saxo 1.1 met stuurbekrachtiging gahad en ik vond het een fijne auto, stuurde inderdaad vrij licht en gevoelloos maar ik vond dat persoonlijk geen probleem. Op snelheid vond ik hem niet té licht sturen en in de stad was het alleen maar prettig.
Qua snelheid vond ik die 1.1 eigenlijk ruim voldoende maar als je veel snelweg rijdt zou ik misschien voor een 1.4 of zelfs 1.6 kiezen. De 1.1 maakt best veel lawaai op de snelweg bij snelheden boven de 100km/u maar is wel lekker zuinig, 1 op 17 haal je er makkelijk mee en 1 op 19 als je max 110km/u rijdt op de snelweg.

Beetje jammer dat de mijne voortijdig is overleden door iets te snel een bocht te nemen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb binnenkort een DS3 So Chic, helemaal zwart als het goed is.

Chromen zijstootstrips (ED18)
Spiegelkap in chrome (YI09)
Interieuraccenten wit (ENCQ)
Lederen bekleding "Claudia + Carla" (0PZ4)
Pack Radio RD4 MP3 Monotuner, HiFi systeem met subwoofer, Connecting Box (Bluetooth, USB aansluiting, AUX aansluiting)
Pack Confort (J0XQ/J0XN)

Volgens mij heb ik dan in principe alles behalve navigatie. In Pack Confort zit als ik het goed heb:
Automatisch inschakelende verlichting + regensensor + zelfdimmende binnenspiegel + elektrisch inklapbare buitenspiegels + automatische airconditioning + middenarmsteun vóór + ambianceverlichting interieur + parkeersensoren achter.

Dinsdag ophalen, ben benieuwd.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Die heb ik ook op leer na, klopt helemaal. Voordeel t.o.v. ingebouwde navigatie:
- usb aansluiting voor Ipod of USB stick
- je voorruit-navigatie is wel up2date, en voordelig up2date te houden ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ingebouwde navigatie is vooral leuk omdat het zo lekker makkelijk werkt, hoef je niet te klooien met extra apparaatjes. Maar ik had geen keuze dus ik zal het er mee doen, verder gelukkig wel lekker compleet.
Wil dan maar een houder voor m'n telefoon en daar Google Maps of TomTom op gebruiken. Enkel wissel ik regelmatig van telefoon dus wil een Brodit ProClip in combinatie met een universele houder gebruiken. Even kijken of dat mogelijk is, Brodit maakt die zelf niet. Denk een mooie HR Richter universele houder die ik er met dubbelzijdige tape op plak.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Maar het is wel zo handig dat hij bijv. de verbouwing van de ring van Eindhoven binnen een jaar weet, anders is dat toch een uur omrijden naar die afspraak in Eindhoven... geen idee of die nu al wel in de navigatie zit, maar autofabrikanten lopen altijd minstens een jaar achter op Tomtom z'n eigen PND's (of Renault inbouwsystemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja dat is waar, jammer dat je zo afhankelijk bent van fabrikanten. Waarom geen open systeem zoals Android inbouwen met daarvoor navigatie software? Achja, je kan niet alles hebben. Dan maar een systeem voor m'n telefoon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:16
Vandaag m'n DS3 weer eens laten verwennen door de geweldige wasstraat van Washin7 in Eindhoven. :)

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/222g350V0X0l0M0n461Y/IMG_0123.JPG

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:16
tdw schreef op woensdag 26 september 2012 @ 14:47:

Edit: of wordt het alleen elektrisch aangedreven en werkt het intern met hydrauliek?
Het is een elektromotor die een pomp aandrijft, dus infeite gewoon nog hydraulisch.

Opzich is het stuurgevoel van een Saxo prima.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Tsurany schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 00:04:
Ja dat is waar, jammer dat je zo afhankelijk bent van fabrikanten. Waarom geen open systeem zoals Android inbouwen met daarvoor navigatie software?
Renault is daarmee bezig, en het is de oorzaak van de vertraging van de Clio. Hoe meer open een systeem is, hoe moeilijker het is om te zorgen dat het in alle omstandigheden goed werkt.
Van je telefoon accepteer je het waarschijnlijk wel dat hij een keer in de week vastloopt omdat je een verkeerde app hebt geinstalleerd, voor je multimedia-navigatiesysteem ligt dat anders. En dan heb ik het nog niet over de architectuur van Android, die niet 'optimaal' is voor een inbouwsysteem dat ook bediend moet kunnen worden met een afstandsbediening in het stuur. Of moet communiceren met de CAN-bus. Dat is allemaal oplosbaar, maar kennelijk nog niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

How hard can it be? Voor mijn Garmin download ik elk jaar een nieuwe kaart. Dat kun je toch ook in je multimedianavigalemultimediashit inbouwen? Gewoon jezelf als tussenpersoon eruit halen en de klanten bij aankoop een 3-jaars abonnement op updates geven. Die kun je zelfs nog bij de jaarlijkse beurt voor je klant installeren. Met de huidige techniek hoeft dat geen kwartier te duren.

Maar nee, de fabrikanten moeten op de een of andere manier er tussen zitten. Waarschijnlijk om geld te kunnen vangen (lalala... GELD!).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat ook, maar ook een ander soort kwaliteitscontrole. Fabrikanten verwachten niet dat hun leverancier het goed doet, en willen eerst zelf testen of die kaartupdate wel naar behoren werkt. Om IOS6 perikelen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Ik vraag me ook af of de klant wel zit te wachten op een abbo...
Als je dus een auto voor 4 jaar rijdt of leased moet je al een jaar extra zelf betalen.

En hoe zit het dan verder als de auto een jaar of 8 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dude88 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:08:
Het hoeft natuurlijk niet. En voor een 8 jaar oude auto kun je via de dealer een abonnement afsluiten (als je a-technisch bent) of je je regelt het zelf en downloadt de kaarten zelf (als je weet wat tweakers.net is).
Of je laat het je computersavvy neefje doen.

En die kwaliteitscontrole is wel een goed punt, maar een situatie als nu met iOS6 is ook erg uniek. Ik ken geen navigatieaanbieder met een normaal business model (als in: klanten die niet bij alles wat je uitbrengt "hebbe, hebbe, hebbe" gaan roepen) waar zoiets voorgekomen is.
En dan nog: je hoeft een update niet te installeren. Again: niet iedere aanbieder is Apple met hun fucked-up businessmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

dude88 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:08:
Als je dus een auto voor 4 jaar rijdt of leased moet je al een jaar extra zelf betalen.
Bij Renault kan je dus ook voor de hele leasetermijn nieuwe kaartupdates kopen als optie, daar hebben ze wel over nagedacht :)
Ook mooi: al 2x gehoord van iemand met een Renault huurauto waar geen SD-kaart met navigatiemateriaal in zat 8)7 Daar stond dus 1x iemand bij het tomtom-gebouw in Eindhoven met zo'n huurauto die ergens in de buurt moest zijn, en aan mij vroeg hoe ze ergens moest komen. "In die auto zit toch navigatie?" "Ja, maar geen kaart"
2e keer was van iemand die bij tomtom werkte, die had zo'n SD-kaart heel snel geregeld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb m'n DS3, rijd goed :D Alleen hij is compleet zwart met verchroomde spiegels, dat is wel minder want het ziet er wel vrij overdreven uit. Ach, boeiend :D

Paar puntjes:
- Autoradio kan MP3 goed afspelen maar laat de bovenste mappenstructuur niet zien. Ik heb een aantal mappen met artiesten en daarin staan de mappen met de albums en in die album mappen de MP3's. Hij laat enkel de album mappen zien in een lange lijst, de artiestenmap daarboven wordt genegeerd.
- Kan niet permanent het verbruik in beeld krijgen, enkel als pop-up bij de radio.
- Schakelpook is ijskoud als de auto nog niet opgewarmd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Klik eens op het mode-knopje naast de volumeknop. En als je denkt dat hij nu koud is, daar kom je wel overheen. Stel je eens voor hoe dat is als hij 's zomers in de zon heeft gestaan, en het aluminium van het stuur en de pook zo'n graad of 80 is :+

Voor MP3's heb ik nu een ipod touch (cadeautje ooit, en gebruikte hem niet). Die kan hij direct starten, USB-stick moet hij inlezen wat te lang duurt (eerst de radio als je de auto aanzet). En bij Apple heb je toch alleen maar playlists.

[ Voor 32% gewijzigd door MBV op 08-10-2012 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Via mode kan ik niet wisselen van systeem volgens mij. Athans, dat werkte niet helemaal. Pak anders het boekje er wel even bij :)

Die pook in de zon klinkt inderdaad ook niet aantrekkelijk. Misschien maar rij handschoenen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Iemand ervaring met het vervangen van de kentekenplaat op een DS3? Aan de achterkant leek het relatief simpel maar aan de voorkant nog wel lastig.
Wilde graag chromen kentekenplaathouders monteren, sowieso aan de achterkant maar als het kan ook aan de voorkant. Alleen ben ik niet erg handig en moet het geen zooitje gaan worden. Dacht misschien door de dealer laten doen, winterbanden komen toch volgende week vrijdag erop.

Edit: http://www.winparts.nl/15...cing-chrome--520mmx110mm-
Zo'n geval dus :) Moet achter toch wel te doen zijn? Kenteken lijkt nu met nopjes vastgemaakt te zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Tsurany op 25-10-2012 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Ik heb nog nooit een auto gezien waar van die chromen platen mooi op staan.

Verder gewoon vastzetten met dubbelzijdig tape, heb je ook geen lelijke schroeven door je plaat zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Tsurany schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 00:22:
Edit: http://www.winparts.nl/15...cing-chrome--520mmx110mm-
Zo'n geval dus :) Moet achter toch wel te doen zijn? Kenteken lijkt nu met nopjes vastgemaakt te zijn.
Waarom zou je dat willen? :X En wat heeft een kentekenplaathouder met 'racing' te maken?
Tsurany schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:14:
Via mode kan ik niet wisselen van systeem volgens mij. Athans, dat werkte niet helemaal. Pak anders het boekje er wel even bij :)
Als ik op mode druk kan ik kiezen tussen de verschillende displays:
- datum
- telefoon
- radio
- verbruik
(maar dan in een andere volgorde). En met 'dark' kan je alle lampjes uitzetten, wat niet bijster nuttig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

dude88 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 09:01:

Verder gewoon vastzetten met dubbelzijdig tape, heb je ook geen lelijke schroeven door je plaat zitten ;)
Dubbelzijdige tape klinkt alsof het er zo af gaat flikkeren. Niet al te veel vertrouwen in.
MBV schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 09:58:
Waarom zou je dat willen? :X En wat heeft een kentekenplaathouder met 'racing' te maken?
Omdat het mooi past bij mijn spiegelkappen. Geen idee wat het met racing te maken heeft, dat heb ik ook niet bedacht. Het leek mij leuk om in ieder geval achterop een mooi randje te hebben.
Vind dit er best leuk uit zien:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/eumq9w.jpg
Link: http://i45.tinypic.com/eumq9w.jpg
Als ik op mode druk kan ik kiezen tussen de verschillende displays:
- datum
- telefoon
- radio
- verbruik
(maar dan in een andere volgorde). En met 'dark' kan je alle lampjes uitzetten, wat niet bijster nuttig is.
Ja heb nu de hele auto onder controle qua bediening :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Bij mij zit er achter al zo'n chroomstrip boven het kenteken.

Ook al gevonden dat de achterruitenwisser automatisch aan kan als je de achteruitversnelling inschakelt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Tsurany schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:07:
Dubbelzijdige tape klinkt alsof het er zo af gaat flikkeren. Niet al te veel vertrouwen in.
Onderschat de tapes van tegenwoordig niet ;)
Dat zit echt muurvast. En het gaat nooit trillen op je lak, dus geen rare bijgeluiden.
Ik rijdt zo al een tijdje rond, geen problemen mee.
Geen lelijke schroeven, of potnagels of van die gekleurde dopjes erop.
MBV schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 11:47:
Ook al gevonden dat de achterruitenwisser automatisch aan kan als je de achteruitversnelling inschakelt? ;)
Dat had een Xsara al :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bij mij zit er achter al zo'n chroomstrip boven het kenteken.

Dat het kan wel, ergens gelezen. Gebeurt enkel nog niet, dus als jij even kan vertellen hoe dat aan zou moeten? :+
dude88 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:36:
Dat zit echt muurvast. En het gaat nooit trillen op je lak, dus geen rare bijgeluiden.
Zal eens kijken dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Of dat trouwens goed werkt icm een kentekenplaathouder weet ik niet.

Je kan in elk geval van die speciale dubbelzijdig tape halen voor op de auto.
Deze wordt ook gebruikt om type plaatjes en logo's en sierstrips te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:04

FreakNL

Well do ya punk?

MBV schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 09:58:
[...]

[...]

...
En met 'dark' kan je alle lampjes uitzetten, wat niet bijster nuttig is.
Vind ik wel! Anders heb je zo'n lichtshow 's nachts wat af kan leiden. Vind het een mooie feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gevonden hoe het kan, het gebeurt echter niet.

Is het trouwens normaal dat mijn ruitenwisser niet de hele ruit doet en aan de linker kant een groot stuk over houd? Heb al een klein stuk om doorheen te kijken maar rechts raakt hij wel de onderkant van het raam maar links maakt hij een hoek van een graad of 30 ten opzichte van de onderkant van het raam.

En kan ik de wieldoppen van m'n auto er zo aftrekken zonder kans op schade? Weet niet hoe stevig/fragiel die wieldoppen vast zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 26-10-2012 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

En de 207 (technisch dezelfde auto) ook, maar bij de DS3 staat het standaard uit 8)7
FreakNL schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:48:
[...]
Vind ik wel! Anders heb je zo'n lichtshow 's nachts wat af kan leiden. Vind het een mooie feature.
Ik heb in het stikdonker gereden, zo donker dat de nachtstand van mijn tomtom te licht bleek, maar van het dashboard heb ik geen last gehad. Ik heb de hoeveelheid licht wel aardig gedimd als het licht aan is (knopje links van de km-teller zodra het donker is, of je het licht handmatig aan hebt gezet).
Tsurany schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:14:
[...]

Ook niet als je de ruitewisser handmatig aanzet, en dan de achterruit-versnelling inschakelt :?
Is het trouwens normaal dat mijn ruitenwisser niet de hele ruit doet en aan de linker kant een groot stuk over houd? Heb al een klein stuk om doorheen te kijken maar rechts raakt hij wel de onderkant van het raam maar links maakt hij een hoek van een graad of 30 ten opzichte van de onderkant van het raam.
Ik snap niet wat je bedoelt. Bij mij laat hij naast de A-stijl (ruitewisser op z'n hoogst) zo'n 3cm nat, de ruitewisser is dan perfect verticaal. Aan de onderkant komt de linker-ruitewisser ter hoogte van de rechter-ruitewisser.

Wat wel gruwelijk irritant is tijdens de regen: er blijft water achter de rubbers van de zijruit zitten, wat over de hele lengte van de zijruit heen spettert. Ook nadat het is gestopt met regenen. En die strook met water blijft precies voor de zijspiegel zitten :( 207 had dat ook, maar daar zat de zijspiegel iets anders.
En kan ik de wieldoppen van m'n auto er zo aftrekken zonder kans op schade? Weet niet hoe stevig/fragiel die wieldoppen vast zitten.
Geen idee, ik heb licht-metaal :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 26-10-2012 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MBV schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 17:37:
Ik heb in het stikdonker gereden, zo donker dat de nachtstand van mijn tomtom te licht bleek, maar van het dashboard heb ik geen last gehad. Ik heb de hoeveelheid licht wel aardig gedimd als het licht aan is (knopje links van de km-teller zodra het donker is, of je het licht handmatig aan hebt gezet).
Idd, soms is het gewoon to much. Alleen hoogst irritant dat cruise control, auto ruitenwisser en schakelindicator toch weer de linker meter aan laten springen.
Ook niet als je de ruitewisser handmatig aanzet, en dan de achterruit-versnelling inschakelt :?
Dat niet getest. Ruitenwisser staat wel altijd op automatisch.
Ik snap niet wat je bedoelt. Bij mij laat hij naast de A-stijl (ruitewisser op z'n hoogst) zo'n 3cm nat, de ruitewisser is dan perfect verticaal. Aan de onderkant komt de linker-ruitewisser ter hoogte van de rechter-ruitewisser.
Het gaat om de achterruitwisser, daar was ik niet helemaal duidelijk in ;)
Wat wel gruwelijk irritant is tijdens de regen: er blijft water achter de rubbers van de zijruit zitten, wat over de hele lengte van de zijruit heen spettert. Ook nadat het is gestopt met regenen. En die strook met water blijft precies voor de zijspiegel zitten :( 207 had dat ook, maar daar zat de zijspiegel iets anders.
Oh nog niet gemerkt, maar de buien waar ik in reed waren of niet meer dan miezer of gelijk extreem heftig.
Geen idee, ik heb licht-metaal :Y)
Leasebak van collega overgenomen (korting ftw!) maar die had wieldoppen. Anders zou hij ook 20% bijtelling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Over licht: ik heb de dark-modus nooit nodig gehad, de tomtom stoorde meer.
Achterruitewisser komt zowel links als rechts horizontaal. En laat daarbij 3/4 van de ruit ongemoeid, function follows form. Ach, je ziet er genoeg door. Automatische achterruitewisser werkt alleen als je achteruit rijdt.

De belastingdienst heeft niks te vertellen over de wielen die je er onder zet na aflevering. En de leasemaatschappij vindt het prima dat je na aflevering lichtmetaal eronder legt met dezelfde bandenmaat :Y) (wel met een zekere meerprijs natuurlijk). Ga maar na: anders zou je er ook geen winterbanden onder mogen zetten, omdat dat het verbruik verhoogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja klopt, maar ik heb de auto van een collega overgenomen dus dan is nu lichtmetalen velgen er onder leggen een prijzig grapje waar ik niet direct behoefte aan heb ;)

Grappig dat jouw achterruitewisser echt horizontaal komt. Kunnen ze dat volgende week vrijdag bij de dealer gelijk even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

dude88 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:36:
Hah, dat had ik ook, in 1e instantie vond ik de tape niet genoeg hechten, dus extraveel gebruikt, nou, toen een paar maanden later de plaat dr af moest, was t echt n bitch om los te maken, ben n half uur bezig geweest, uiteindelijk met een plamuurmes en grof geweld.. :P

(Plaat moest dr af omdat iemand mn achterruit dr uit geslagen had en wat spul uit mn auto gejat is, en ik uiteindelijk een achterklep in kleur gekregen heb gratis van een vriend, €300 goedkoper dan een nieuwe ruit...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Heb bij m'n DS3 uitgeschakeld dat hij automatisch de achterraam wist als ik 'm in z'n achteruit zet. Heb namelijk een witte DS3 en dan krijg je zo'n gore streep over de achterklep. ;-)

Ik wis dus nauwelijks m'n achterruit. :+

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
dude88 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 09:01:

En je bent binnen no-time je kentekenplaat kwijt, als in, gejat.

Ik heb deze week 4 zwart plastic kentekenplaathouders binnen gekregen met 'www.citroen-forum.nl' opdruk

had er eentje besteld, maar duurde zo lang dat ik als compensatie 3 extra gekregen heb.

Nu komt het, mijn kentekenplaat achter zit vast met popnagels :( Dus nog altijd niet verlost van de houder met de naam van een garage waar ik nog nooit geweest benn

Heb geprobeerd uit te boren maar ben bang door te schieten en in de achterklep te boren ivm roest. Nja, binnenkort grote beurt en wat andere kleine dingetjes, laat ik het daar wel doen

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 03-11-2012 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Rivanov schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 19:45:
Heb bij m'n DS3 uitgeschakeld dat hij automatisch de achterraam wist als ik 'm in z'n achteruit zet. Heb namelijk een witte DS3 en dan krijg je zo'n gore streep over de achterklep. ;-)

Ik wis dus nauwelijks m'n achterruit. :+
Zolang je de sproeier niet gebruikt valt dat toch wel mee? Ik weet altijd dat het tijd is om mijn blauwe DS3 te wassen zodra er schone strepen van de ruitesproeier op de achterklep zitten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik wis nooit mijn achterruit. Toen ik nog een ZX had ging ik er eens mee op wintersport, ding zag er niet uit. Vriend van me rijdt ook een stuk, alleen vooruit, gaat hij de achterruit wissen! Zo'n lelijke halve maan achterop en allemaal dat vieze water dat naar beneden loopt.
De Punto die ik nu heb doet ook automatisch de achterruit wissen als je de achteruit insschakelt en de ruitenwissers aan hebt. Ik zet dus altijd eerst de ruitenwisser uit als ik achteruit rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Wat is daarzo raar aan? Je moet toch gewoon fatsoenlijk naar achter kunnen zien? Ik sproei de achterruit van mijn ZX ook nooit, maar ik laat de wisser er soms wel even over heen gaan als het regent, dan zie ik weer wat naar achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb altijd mijn achterruit schoon, zeker als het donker is. Als er een laag regendruppels op je achterruit zit kan je heel slecht inschatten hoe dicht iemand achter je zit. Ja, je ziet zo'n (belachelijk klein) halve maantje achterop mijn DS3, en wat meer strepen op de achterklep, maar so what? Safety first!

Vooral omdat de ontwerpers van de DS3 niet hebben nagedacht over de aerodynamica tussen de zijruit en de zijspiegel, en er dus altijd een laag water tussen je hoofd en de zijspiegel zit :F

[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 03-11-2012 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
MBV schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 20:36:
[...]

Zolang je de sproeier niet gebruikt valt dat toch wel mee? Ik weet altijd dat het tijd is om mijn blauwe DS3 te wassen zodra er schone strepen van de ruitesproeier op de achterklep zitten :X
Nee hoor. Ook bij gewoon wissen. Als ik 's ochtends in m'n auto stap dan zijn m'n ramen vochtig. Wanneer ik dan de achterruit wis, dan gaat dat vieze water over m'n achterklep en komt er zo'n smurry streep. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn achterkant is nu helemaal bling, chromen kentekenplaathouder laten monteren, ziet er goed uit :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
FastFred schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 20:03:
[...]

En je bent binnen no-time je kentekenplaat kwijt, als in, gejat.

Ik heb deze week 4 zwart plastic kentekenplaathouders binnen gekregen met 'www.citroen-forum.nl' opdruk

had er eentje besteld, maar duurde zo lang dat ik als compensatie 3 extra gekregen heb.

Nu komt het, mijn kentekenplaat achter zit vast met popnagels :( Dus nog altijd niet verlost van de houder met de naam van een garage waar ik nog nooit geweest benn

Heb geprobeerd uit te boren maar ben bang door te schieten en in de achterklep te boren ivm roest. Nja, binnenkort grote beurt en wat andere kleine dingetjes, laat ik het daar wel doen
Als ze je platen willen hebben nemen halen ze ze er toch wel af.
Potnagels of niet dat maakt niet uit.

Het bedrijf waar ik mijn nieuwe platen heb laten maken zei zorg gewoon dat ze er makkelijk af kunnen. Dat scheelt schade.
Hij had al klanten meegemaakt waar de platen ook goed van vast zaten, geen probleem voor de dieven dan nemen ze gewoon de hele bumper mee!!

En potnagels hebben die lui ook vaak zat gezien, daar hebben ze echt wel een heel snel truukje voor ;)

Hier heb je nog een voordeel, de platen van Citroëns zullen minder vaak gestolen worden.
Ik denk dat je bij een VW, BWM, Benz en Audi een veel groter risico loopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Tsurany schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:14:
[...]

Ik heb me de vorige keer vergist: rechts gaat hij bij mij tot onderaan, links tot zo'n 30-40 graden. Waarom is me een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja volgens de garage was het ook vrij normaal. Vind het zo enorm bezopen idioot. Het ziet er niet uit en levert een stuk minder zicht op :(

Straks toch even langs de garage, balanceerloodje verloren wellicht. Misschien zaterdag even een full checkup, toch een gratis emmer zout :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dopje eraf halen, ding losdraaien, arm iets eraf wippen, verdraaien en terug zeggen. :Y)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar dan gaat hij nooit meer vlak terug na het wissen?

• FastFred
Vandaag na m'n werk even bij de Citroen dealer langs geweest en de ZX wat extra koelvloeistof gegeven. Niveau stond 2 streepjes onder minimum :P

Nu weer lekker in orde en kan weer met een gerust hard kilometers vreten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Godver, collega wees me er vorige week op dat een van m'n mistlampen voor kaduuk was. Ik denk even een lampje vervangen, dus draai 2 schroefjes los, kapje eraf, lampje eruit, zo op het eerste gezicht niks mis mee. Lampje door meten met de multimeter, niks aan het handje. Damn, zekering was het ook niet(*), het linker mistlicht deed het wel, dus de bekabeling of de gehele mistlamp unit zelf :( ... Kapje er weer terug op schroeven, draai ik een van de schroeven dol, en dan zit ie dus niet lekker vast meer, kan er dus water bij de kabeltjes komen :(

Vanmiddag na m'n werk dus even een complete mistlamp unit van de sloop gehaald, daar zit ook een goed lampje in en een schroefgat met nog goede schroefdraad

Liep ik daar over de sloop, werd ik eerst heel blij van een aantal Xsara Picasso's die compleet in de poeier gereden waren (kut auto's, ouders hebben er ook eentje) om vervolgens heel verdrietig te worden toen ik de hoek om liep en er 3 Peugeot 406 Coupe's compleet aan poeier stonden :'(

Sloper gespecialiseerd in Franse auto's, dus had alles vol staan met Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd, Peugeot en Citroen. Hij kon me alleen niet helpen aan originele wieldoppen voor een ZX Furio, die zijn gaaf

* Een enkele zekering voor beide mistlampen voor, rechter achterlicht en nog een hele berg dingetjes, welke fransoos verzint dat nu, wel makkelijk troubleshooten. Ipv de plaat onder het stuur los te draaien en de zekering te checken even de verlichting aan en kijken of het rechterachterlicht werkte _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door FastFred op 18-02-2013 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja, maar werkt hij nu? Dat mis ik een beetje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Nee, maar dat wil ik nog testen. Het was inmiddels donker en had geen zin om de auto op te krikken (heb een hydraulisch rol krikje van 3 tientjes voor winter/zomer banden wissel) en ik kreeg het stekkertje van de mistlampunit niet los. Ik hoop namelijk dat die unit gewoon dood is, anders zit 't ergens in de bekabeling.... En dat hoop ik dus juist niet

Heb het lampje van de 'nieuwe' unit doorgemeten, als ook doorgemeten aan de stekker en de boel is gewoon goed. Als ik deze week ergens tijd vind om dat stekkertje achter de bumper los te krijgen dan kan ik die ook doormeten, ik weet dat het lampje goed is, maar misschien de unit kapot, lijkt me sterk, maar ik hoop het, anders is het dus de bekabeling. En aangezien het een APK afkeurpunt schijnt te zijn als de mistverlichting (mits aanwezig) niet volledig werkt, en dan moet ik het sowiezo laten fixen

[ Voor 46% gewijzigd door FastFred op 18-02-2013 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Zaterdag de zomerbanden er weer onder, binnen en buiten allemaal schoongemaakt en gewassen.

En gister met de proloog van le Tour de la Femme Fatale meegereden. Citroën toer door Noord Holland, begonnen in Vijfhuizen, vandaar uit naar het topje van Bloemendaal voor een bak koffie. Toen naar Bergen voor pannenkoeken met spek bij restaurant 'Duinvermaak' en daarna naar Winkel gereden. En daar de collectie van een 2CV verzamelaar bekeken, ongeveer een derde van z'n verzameling had hij daar staan in een oude jaren 70 Citroën showroom: een ruime 40 2CV's, in alle soorten en maten, besteluitvoeringen in alle soorten en maten, een zeer zeldzame 4x4 2 motorige Safari uitvoering. En kilometerstanden varierend van 0 tot 600.000km.

Dat laatste geval heeft 2x een motorrevisie gehad, overgenomen van de zoon van de 1e eigenaar (die overleden was), had er 40 jaar in rond gereden. Alles zat erbij, aankoopnota van de dealer, bonnen van een volle tank benzine (omgerekend a € 0,20 per liter). En alle facturen van reparatie's, onderhoud en de revisie's aanwezig.

De arme man wist niet eens hoeveel hij er exact had staan in allerlei loodsen en opslagruimte's in de omgeving, maar zijn schatting lag op ongeveer 120 stuks!

De enige eis voor deelname was: Citroën logo (niet dat nieuwe ding op de DS'en) en uit productie gehaald.

De groep bestond uit (ongeveer van nieuw naar oud)

- Citroën C6 V6
- Citroën Xantia Exclusive Break 3.0 V6
- Citroën ZX Aura E2 (mijn auto)
- Citroën BX
- 4x Citroën CX (2x CX 25 GTI Turbo 2, een diesel en een 2400)
- 2x Citroën 2CV (waaronder een 2CV6 Special)

Erg leuke dag gehad. Wel wat veel gereden (~ 570km). Eerst 170km naar Vijfhuizen, vervolgens een goeie 200km rond getourd, en s'avonds weer 170km naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
FastFred schreef op maandag 18 februari 2013 @ 22:04:
Nee, maar dat wil ik nog testen. Het was inmiddels donker en had geen zin om de auto op te krikken (heb een hydraulisch rol krikje van 3 tientjes voor winter/zomer banden wissel) en ik kreeg het stekkertje van de mistlampunit niet los. Ik hoop namelijk dat die unit gewoon dood is, anders zit 't ergens in de bekabeling.... En dat hoop ik dus juist niet

Heb het lampje van de 'nieuwe' unit doorgemeten, als ook doorgemeten aan de stekker en de boel is gewoon goed. Als ik deze week ergens tijd vind om dat stekkertje achter de bumper los te krijgen dan kan ik die ook doormeten, ik weet dat het lampje goed is, maar misschien de unit kapot, lijkt me sterk, maar ik hoop het, anders is het dus de bekabeling. En aangezien het een APK afkeurpunt schijnt te zijn als de mistverlichting (mits aanwezig) niet volledig werkt, en dan moet ik het sowiezo laten fixen
Om met een defecte mistlamp door de APK te komen hoef je niet heel veel bijzonders te doen: haal gewoon bij beide mistlampen de lampjes eruit en schroef ze weer dicht. Bij de APK meld je dat je je mistlampen nooit gebruikt en dus de lampen eruit hebt gedraaid en ze mogen dat ding niet afkeuren: de lampen zijn niet aanwezig dus ze hoeven ook niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
De lampjes eruit halen maar de mistlamp units laten zitten?

Ik wil die mistlampen gewoon werkend hebben, denk dat ik van de linker lamp een draadje trek naar de rechter mistlamp en die netjes isoleer en achter de bumper plak. Beide mistlampen zitten toch op dezelfde zekering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Hier maar eens een update van mijn ZX.

Hij gaat zeer binnenkort naar een specialist op het gebied van restauratie en onderhoud van DS'en, CX'en en the lot.

Heb roest op de chassisbalk midden rechtsvoor (dat is het punt waar de chassisbalk van voor naar achter, aansluit op de balk van bijrijders naar bestuurderskant, onder de voetenbak van de voorste stoelen).

En heb roest in de buurt van de bevestiging van de veerpoot rechtsvoor. Die roest wordt weggehaald, stuk wordt verstevigd/bij gelast en de gerepareerde stukken en stukken die het nodig hebben worden in de tectyl gezet.

Daarna gaat hij voor de APK (vanaf 28 april ergens mag ik 'm weer ter APK "aanbieden"). Als hij daar zonder gedoe door komt, dan gaat de kop eraf!

Cilinderkop eraf, indien nodig wordt deze gevlakt, koppakking vervangen, nieuwe klepseals, nieuwe kopbouten (want die mogen niet hergebruikt worden) en de gehele kop wordt voorzien van nieuwe pakkingen (inlaat- /uitlaat-spruitstuk, sensors en wat al niet meer).

Aanstaande zaterdag naar 's Hertogenbosch, voorjaarsmeting van Citroën-forum, waar alle kleine parkeerdeukjes (stuk of 5, waarvan 1 van mij :P ) eruit gehaald worden voor een mooi prijsje. Oh, en de airco wordt dan ook gechecked en indien nodig gevuld

:D

Plan is om de auto weer in orde te maken en stukje bij beetje kleine dingen op te lossen als dit allemaal gebeurd is, ben van plan er nog een jaartje of wat mee door te rijden, heerlijke auto, goedkoop, betrouwbaar (17 jaar, 274k km, 15k km in het laatste halfjaar enige mankement was een kapotte mistlamp en een lekke band), comfortabel etc.

Oh, en tzt moet ook de koppeling gebeuren, want die grijpt wat laat aan, maar daar valt voorlopig nog gewoon mee te rijden

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 04-04-2013 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Zo, voor 6 tientjes de airco laten vullen (ging 900gram van die meuk bij in, schijnt idioot veel te zijn) en voor 75 euro's de HELE auto uit gedeukt (in totaal een stuk of 30 hele kleine deukjes, op beide achterdeuren, het rechtervoorscherm en de motorkap)

Citroën-forum(.nl) voorjaarsmeting bij een schadehersteller in 's Hertogenbosch :)

Was erg gezellig, ik kan het weer laten vriezen in m'n ZX en de carroserie is zo glad als het achterste van een baby 8)

Next up: laswerk, roest verwijderen en APK.

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 06-04-2013 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

FastFred schreef op donderdag 04 april 2013 @ 08:56:
Oh, en tzt moet ook de koppeling gebeuren, want die grijpt wat laat aan, maar daar valt voorlopig nog gewoon mee te rijden
De koppeling is te stellen, misschien kun je dat beter eerst proberen voordat je honderden euro's gaat spenderen aan een reparatie die niet nodig is :)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Heb daar met wat hulp vandaag naar gekeken inderdaad, en het schijnt te helpen als het koppelingspedaal wat versteld wordt, die staat nu in de hoogste (15cm) stand, vandaar dat de koppeling zo laat aangrijpt omdat de platen simpelweg verder van elkaar af staan als het koppelingspedaal zo hoog staat, die ga ik morgen even een stukje terug draaien

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 07-04-2013 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Vanmorgen samen met een vriend eens naar de mistverlichting gekeken. Ik was na het een ander nagemeten te hebben tot de conclusie gekomen dat het aan de bekabeling lag, maar ik had dus niet zo'n goedkope multimeter moeten aanschaffen. Want het was het + draadje dat aan de mistlamp zat die kaput was.

Dus nieuwe H3 lampjes met draadje gehaald (€ 11,14 p/stuk) en voor de zekerheid beide mistlampjes vervangen. Werkt weer prima. Komen we er daarna achter dat het stadslicht rechtsvoor ook kaduuk is.... Argh. Nouja, dat fix ik binnenkort zelf wel

Toerenteller is ook weer gefixed, op weg naar huis eens een flinke mep boven op de tellerbak gegeven :9

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 13-04-2013 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Is deze hier al voorbij gekomen?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QC9d50GKEtYnbMhHOAjgXN2C/full.jpg

Dit was een dag na het uitdeuken en airco vullen bij de voorjaarsmeeting in Den Bosch, op het terrein van DSH Repair.

Vanmiddag na m'n werk even bij de sloper geweest op zoek naar een chromen sierstripje dat op de voorbumper hoort, maar hadden ze niet. Wel een schakelaar meegenomen voor achterruitverwarming, die precies past op de plek waar mijn airco schakelaar hoort te zitten :+

[ Voor 39% gewijzigd door FastFred op 17-04-2013 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-10 08:43
Heb een 16V gehad, altijd al zeldzaam geweest maar tegenwoordig worden ze helemaal schaars.
Wel vreemd dat jij die upgrade-bumper met zwart deel hebt. Dacht dat die altijd helemaal in kleur waren.

Hiero fototje van mijn ouwe kar
Afbeeldingslocatie: http://www.rocketfuel.nl/citrosport/circ.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Zijn dat nou geel geschilderde remtrommeltjes achter? :+
Of had dat model achter al schijven?
Wel een mooie kleur overigens voor een zx vind ik.

[ Voor 46% gewijzigd door mr_petit op 18-04-2013 21:40 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:44
Het zijn schijven. Vert Triton was zijn 16V geloof ik, redelijk uniek daar het standaard Vert Vega was.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:47
Een ZX... Die had mijn pa vroeger ook, een 1.4 Tonic. Was een geinig karretje.
Had toch wel wat nadeeltjes:

- Schakelde hakerig
- Je kreeg hem soms met heel veel moeite pas in zijn achteruit
- Als je de kofferklep dicht moest doen dan zag je de touwtjes van de hoedplank altijd naar buiten bungelen, dat zie je bij heel veel ZX-jes en is dus ook een algemene kwaal
- Als de achterbank naar beneden was en ik hem weer omhoog moest doen dan zat ik altijd 10 minuten te klooien. De achterbank schoot namelijk uit de houders onderin waardoor hij te hoog naar boven kwam en dus niet meer goed in de beugels klikte. Dat heeft me vaak een partij gevloek opgeleverd, mijn pa kon dat ook altijd goed aan mij delegeren natuurlijk :+

Maar buiten dat was het echt een geinig bakkie. Mijn pa heeft daarvoor 2 BX'en gehad, allebei rood en de Chamonix uitvoering. Als ik langs een oude BX loop die geparkeerd staat en naar het dashboard kijk dan druipt de nostalgie ervanaf :)
<3 _/-\o_ <3 _/-\o_ <3 _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/Dashboard_BX.jpg

Ik heb zelf een Xsara 1.6 Ligne Seduction gereden van 2005-2009, was ook wel een fijne auto. Zat alleen geen airco in en heeft toch wel wat mankementjes gehad:
- Uitlaat van binnenuit doorgeroest
- Lekkende remklauwen ( bij elke rotonde alarmlampje knipperen )
- Stotteren in zijn 1
- Gewoon duur onderhoud, ik bracht hem toen wel bij de merkdealer en dat kan je soms voor een oudere auto beter niet doen en naar de garage op de hoek gaan.

Mijn pa en ik rijden inmiddels allebei Toyota, hij een Auris en ik een Avensis. Citroen design is soms wel heel wat mooier dan een grijze Japanse muis maar de garagekosten vallen ons allebei heel wat minder zwaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Vlassie1980 op 18-04-2013 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Vlassie1980 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 22:40:

- Schakelde hakerig
- Als je de kofferklep dicht moest doen dan zag je de touwtjes van de hoedplank altijd naar buiten bungelen, dat zie je bij heel veel ZX-jes en is dus ook een algemene kwaal
- Als de achterbank naar beneden was en ik hem weer omhoog moest doen dan zat ik altijd 10 minuten te klooien. De achterbank schoot namelijk uit de houders onderin waardoor hij te hoog naar boven kwam en dus niet meer goed in de beugels klikte. Dat heeft me vaak een partij gevloek opgeleverd, mijn pa kon dat ook altijd goed aan mij delegeren natuurlijk :+
Hehe, bekende kwaaltjes idd. Wat bij mij het probleem was met de achterbank was dat die "haakjes" die in de leuning zitten niet goed meer pakten ofzo. Ik moest iig flink hard een klap erop geven terwijl ik het hendeltje in m'n handen had in de hoop dat ie dan vanzelf weer goed schoot :+
Maar buiten dat was het echt een geinig bakkie. Mijn pa heeft daarvoor 2 BX'en gehad, allebei rood en de Chamonix uitvoering. Als ik langs een oude BX loop die geparkeerd staat en naar het dashboard kijk dan druipt de nostalgie ervanaf :)
<3 _/-\o_ <3 _/-\o_ <3 _/-\o_
[afbeelding]
Mijn vader heeft ook een BX gehad. Ik kijk ook altijd even naar binnen, maar geen van de dashboards komen mij bekend voor :+

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:44
Misschien had ie wel een Digit ;)
Afbeeldingslocatie: http://w123club.nl/images/fbfiles/W123/images/BX_Digit_tdb_T.jpg

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ja in die tijd jatte citroen z'n paneeltjes rechtstreeks uit de startrek sets. De gsa heeft ook zo'n bizar dash gehad.
Die autoradio is ook wel heftig voor 1985 trouwens. En nog een of ander raar paneeltje eronder. Da's denk ik het bedieningspaneel van de flux capacitor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Vlassie1980 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 22:40:

- Schakelde hakerig
Bekende kwaaltjes inderdaad. Het hakerige schakelen heb ik weinig last van, heerlijk soepel eigenlijk. Dat ie lastig in z'n achteruit gaat is omdat er geen synchro op de achteruitversnelling zit, de beide tandwielen die dan geschakeld worden vallen dan niet met de tanden in elkaar, en dan zit je dus met de tanden tegen elkaar te drukken, even in de 1e versnelling zetten en dan weer in de achteruit, dan gaat ie wel soepel, de 1e versnelling heeft wel een synchro ring namelijk.

Die touwtjes zijn bij mij nog hartstikke strak trouwens :)

Het zijn heerlijk eigenwijze, extreem ondergewaardeerde en erg betrouwbare auto's O+

Heb er 2 weken terug op de voorjaarsmeeting een ZX gezien, een Aura (met keypad voor startbeveiliging _O_ ), die 16 jaar stil gestaan had, ieder half jaar een keer de motor gestart, verder niks. Model van 1992 ofzo, 1e eigenaar. Man bezorgde er kranten mee buiten bebouwde kom, daarna 16 jaar stil gestaan, distributie bij 54k km vervangen. Teller stond nu op 58k km. Die auto was echt als nieuw. Onder de motorkap was alles zo schoon en nieuw (zwarte plastic delen die gewoon nog echt zwart zijn) dat ie zo uit de showroom had kunnen komen.

[ Voor 17% gewijzigd door FastFred op 19-04-2013 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hum, je bent blijkbaar niet erg objectief als je een ZX als een "erg betrouwbare" bestempelt, iedere garage weet weet dat ze niet slecht zijn, maar wat jij opgeeft is wel uit de lucht gegrepen en overdreven.

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,3796784

- Citroën ZX: is misschien ook voor minder dan € 1.000 te verkrijgen, maar voor € 1.500 ong. kun je i.i.g. wel ZX'en in goede staat vinden. Blijft net onder de 1.050 kilo, rijdt als 1.6 1 op 13,3 (mag nog net!) en is relatief comfortabel en ruim. Betrouwbaarheid niet heel geweldig, maar zeker niet slecht!

http://www.autoweek.nl/au...roen-zx-avantage-18i-1996

http://www.autoweek.nl/au...citroen-zx-reflex-14-1991

Met enig optimisme kan je zeggen dat hij betrouwbaar is, maar spreken over erg of heel betrouwbaar is wat uit de lucht gegrepen, misschien een beetje relativeren, gezien de reputatie van het merk op dit vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
In mijn geval heeft ie 275k km gereden, 17 jaar oud. Ondanks wat kleine gebreken start en rijd hij altijd, alles werkt. Dit allemaal ook bij -15 met 10cm sneeuw over de hele auto.

De afgelopen 17k km niks mee gehad (behalve een lekke band, defect stadslicht- en mistlicht lampje)

Ik kwam toevallig op citroën-forum.nl een oud topic tegen over een ZX 1.9 Break (diesel). Deze werd ergens in Oost-Europa gebruikt als taxi, die heeft een tijdje terug zijn eerste motorrevisie gehad bij 1000.000km (ja, 1 miljoen) en heeft er ondertussen weer 250k km op zitten.

En zo zijn er meer, ik heb laatst een BX 1.9 turbodiesel (zelfde motor als de 1.9 ZX turbodiesel) gezien met 480k km, die nog als nieuw draaide, zonder revisie.

Dus ja, ik denk dat ik wel mag zeggen dat ze gewoon erg degelijk en betrouwbaar gebouwd zijn.

EDIT: het gebruik van die 1.8 Avantage stemt mij vrolijk, ik doe nu namelijk nog 1 op 11/12 ongeveer. Lange afstanden 1 op 14.

Over een tijdje gaat de kop er toch af vanwege de koppakking (niks ernstigs, lekt alleen koelvoeistof naar buiten toe, vervanging is meer uit voorzorg) en dan krijgt ie ook nieuwe kleprubbers, dan zal het verbruik waarschijnlijk ook wat beter worden.

Gebreken aan de auto nu:

1. koppakking lekt koelvloeistof
2. klepdeksel lekt olie op uitlaatspruitstuk
3. uitlaatspruitstukpakking lekt
4. toerenteller hapert af en toe, los contactje op de print achter de tellerbak
5. wiellager rechtsvoor versleten
6. roest op het binnenscherm rechtsvoor achter het tankje voor stuurbekrachtigingsolie
7. beginnende roest op chassisbalk rechtsvoor, onder voetenbak bijrijder

Punt 5, 6 en 7 staan op de planning voor deze/volgende maand. Daarna APK, als ie daar goed door komt zijn punt 1, 2, 3 en 4 aan de beurt, (incl. distributiewissel, en gehele motor schoonmaken (carterventilatie, gasklephuis, stappenmotor etc.)

[ Voor 39% gewijzigd door FastFred op 19-04-2013 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, als je zoveel sleutelwerk hebt, dan kies ik vlug wat anders, hier rijdt bv: een Toyota Break Corrola in de buurt met 1.250.000km op de teller en dat met enkel zijn onderhoudsbeurten te hebben gehad, zelfs de koppeling zit er nog steeds in, lijken wel onverwoestbaar als je ze verzorgt.

Voor mij is een Honda de kampioen in betrouwbaarheid, wat ook bevestigd word op het net, een Citroen kent deze kwaliteit niet, maar als je graag sleutelt en of centen uitgeeft, ga je gang hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Emotionele waarde is ook waarde, dus ik ga 'm opknappen, ben er toch wel gehecht aan geraakt, heeft me zoals gezegd nog nooit laten staan, en dat vind ik erg fijn. Bij iedere andere auto die ik koop loop ik ook het risico dat er iets mankeert dat later pas naar voren komt. Bij deze auto ken ik de gebreken, die laat ik oplossen, dan weet ik dat ie d'r weer een tijdje tegen kan (uiteraard weet je het natuurlijk nooit 100% zeker, maar dat is een gok die ik bewust neem)

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 20-04-2013 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ondertussen is de wielkast rechtsvoor roestvrij gemaakt, evenals een stukje chassisbalk onder de voetenbak van de bijrijder.
Verder hebben we nog een beschadigde slang ontdekt van stuurbekrachtigingsreservoir naar pomp, vervangen met stuk slang van een sloop ZX
Wiellager en fusee vervangen door exemplaar van de sloop (89k km gedraaid)
Stuurhuiscilinder vervangen door exemplaar van de sloop (80k km gedraaid)

En vorige week vrijdag de auto laten voorzien van een verse APK, in 1x er door. Hoppa, kan ik weer een jaartje verder.

Aankomend weekend bij iemand van het Citroën-forum langs, voor een complete set originele ZX werkplaatshandboeken.

Na de vakantie de motor aanpakken, inlaattraject en carterventilatie schoonmaken, koppakking en dergelijke vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Sinds vandaag een gloednieuwe (100km gereden) Citroen C3 gekregen (als voorloper), Diesel automaat.
Damn, dat ding is niet vooruit te branden, heel traag. Ondertussen de ecoswitch ontdekt, daar word het wel sneller van maar alsnog.

Ik kom van een 2012 Polo 1.2 TSI automaat, redelijk vol qua opties. De Citroen mist o.a. navi, PDC. Gelukkig wel bluetooth carkit maar met meerdere mensen gebeld en ik schijn niet te verstaan te zijn, iemand tips?

Verder USB aansluiting, deze gaat maar tot 999 tracks en de shuffle laat vaak hetzelfde horen, jammer.
Opzich dus een prima wagen maar ik zou hem van mijn eigen centen niet snel kopen, snelle vergelijking:

Polo:
+ Audio, meer bass, meer geluid, zuiverder
+ Interface duidelijkers
- Interieur beetje stug/ouderwets
- Kleiner

C3:
+ Mooi design van binnen
+ Ruimte
+ Grote spiegels
+ Mooie led dagrijverlichting
- USB werkt niet lekker
- Geen regensensor (wss optie?)
- Traag, automaat schakelt heel vreemd met stoot en slag, verder blijft de auto stil staan wanneer je je rem loslaat (normaliter bij automaat rijdt die dan langzaam weg)
- Geen P stand op de automaat, je MOET echt de handrem gebruiken

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb een DS3, technisch vrijwel hetzelfde. Shuffle is een drama, ook als je er een ipod op aansluit. Hij blijft erg lang de gewone volgorde aanhouden, als je op 'volgende' drukt zoekt hij wel iets willekeurigs op. Ook vergeet hij regelmatig dat hij op shuffle stond.

Bluetooth is niet geweldig. Wat het beter maakte was de telefoon opnieuw pairen. Dat mag niks uitmaken, maar doet het toch wel: daarna was ik namelijk wel verstaanbaar (tot 100km/u, daarboven wisselt het gek genoeg). A2DP, oftewel MP3 afspelen via bluetooth, werkt met android niet echt geweldig. De gewone MP3-speler werkt wel, maar Spotify moet ik altijd 3x opnieuw op play drukken.

Diesel automaat zal waarschijnlijk een handbak met robot zijn. Dat is ook de reden dat hij niet kruipt als een gewone automaat: er zit een gewone koppeling in, die door de automaat wordt bediend. Geen idee welke versie je hebt, maar de 80pk 1.4 HDi lijkt me niet echt snel, mijn DS3 1.6 HDi 93pk is op de snelweg al niet de snelste met inhaalacties. Vergelijken met de 1.2TSi is niet helemaal eerlijk, dat is een benzine met turbo die lichter, sterker en minder zuinig (qua opgegeven verbruik) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bluetooth doet het hier juist weer prima, zowel audio als voice. En ook A2DP werkt hier meer dan prima eigenlijk, zowel met Google Music als diverse navigatieprogramma's.

De automaat is inderdaad een drama, dat ding is zo waardeloos dat je er om moet huilen :'( Had de auto daarom in eerste instantie al afgeschreven, maar heb gelukkig alsnog de e-HDi 90 versie en die rijd prima. Heerlijk wagentje, prima rijgedrag en lekker vlot. Met inhalen niet zo snel als je zou willen maar toch beter dan menig 14% concurrentje. Wil je meer power moet je gewoon de e-HDi 115 nemen of liever nog de THP variant en eigenlijk niet in de 14% categorie klooien ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Tsurany op 13-06-2013 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is dan ook geen automaat maar een gerobotiseerde handbak met een echte koppeling. Daarom blijft hij bij stilstand ook staan, omdat de koppeling dan los is.
En ja, die zijn niet echt geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Je zou toch denken dat autofabrikanten het wel laten om voor een gerobotiseerde bak te kiezen. We kennen allemaal het drama dat dit geeft met de Smartjes, die hebben ook zo'n versnellingsbak. Drama zo'n ding.

Het timen van het schakelen van ongeacht welke versnelling ging met een kalender zeg maar :P En de actuator die de koppeling bedient was na 60k km gewoon gaar en liet de auto soms zelfs af slaan 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door FastFred op 13-06-2013 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Bij Citroën heb je gewoon de keuze om ook voor een normale handbak of in sommige gevallen voor een volautomaat te kiezen.

Dus dan moet je niet achteraf gaan zeuren dat het je niet bevalt...

Bij een Smart was het gewoon standaard, dan had je gewoon niet de keuze moeten maken om een (veel te dure) Smart te kopen. Daar gingen ze ook vaak stuk, die verhalen hoor ik bij Citroën eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Nee, duh, omdat die auto's nog niet zo lang rijden. Maar bij Smart doen ze het al sinds de eerste Fortwo van 1999, ik snap nog steeds niet dat ze die robotbakken er niet gewoon uitgeknikkerd hebben en voor vol automaat (is al wel optie tegenwoordig) of misschien wel handgeschakeld zijn gegaan. Of een fatsoenlijke sequentiele bak ontwerpen ipv aan blijven rommelen met deze half automaat/sequentiel robot ding

Bovenstaande problemen heb ik nu helemaal niet met mijn ZX trouwens O-) Enige dat ik mis is een synchro ring op de achteruitversnelling en cruise controll :P

[ Voor 35% gewijzigd door FastFred op 13-06-2013 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Met die bakken rijden ze nu best al wat jaartjes rond, er zijn zat auto's die inmiddels al 2 ton gereden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Tsurany schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 07:56:
Bluetooth doet het hier juist weer prima, zowel audio als voice. En ook A2DP werkt hier meer dan prima eigenlijk, zowel met Google Music als diverse navigatieprogramma's.
Google Music werkt volgens mij prima, dat kan kloppen, maar soms is de enige manier om spotify of de radio6 app te laten werken bluetooth uitzetten en line-in kabel verbinden :X Galaxy S1, misschien is er sindsdien wat verbeterd aan de android-kant.

Wat sowieso ongelofelijk ruk is, is de keuze van contacten om te bellen. Voordat ik bij de Y ben aangekomen in mijn lijst van 150 contacten... En de telefoon ophangen is ook een drama, menu in, pijltje omlaag, en dan bevestigen 8)7 Een volgende auto zal ik echt een parrot overwegen, dat werkt tenminste wel.

[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 13-06-2013 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik weet niet welke Android versie jij draait maar in ieder geval op Android 4.0 en 4.1 wordt gewoon al het geluid van de telefoon doorgestuurd. Elk bliepje krijg ik te horen over m'n speakers.

Contacten bel ik eigenlijk vanaf de telefoon en omdat de telefoon toch in een standaard staat hang ik ook vanaf m'n telefoon op. Dat hadden ze inderdaad mogen verbeteren. Ik snap niet dat je niet met de volume knop kan bladeren door lijsten, dat is voor mij nog steeds het perfecte systeem, draaien en bevestigen via de volumeknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Nog mooier: de stuurbediening heeft wel een draaiwieltje, maar als je daarmee snel door de lijst heen gaat negeert hij de input 8)7 Je moet echt stapje voor stapje daaraan draaien.

Galaxy S1 schijnt niet lekker te draaien op Android 4, dus ik heb nog stock 2.3. Binnenkort Cyanogen erop zetten, kijken hoe dat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

dude88 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 09:12:
Bij Citroën heb je gewoon de keuze om ook voor een normale handbak of in sommige gevallen voor een volautomaat te kiezen.

Dus dan moet je niet achteraf gaan zeuren dat het je niet bevalt...

Bij een Smart was het gewoon standaard, dan had je gewoon niet de keuze moeten maken om een (veel te dure) Smart te kopen. Daar gingen ze ook vaak stuk, die verhalen hoor ik bij Citroën eigenlijk niet.
Tja, ik had niet echt de keuze. Ik heb een Lexus besteld maar dit is dus een voorloper. Dat is maar net wat er staat. In dit geval wel een gloednieuwe C3 :), ik ben wel afhankelijk van automaat, vanwege medische redenen is dat het enige dat ik kan en mag rijden.

Thanks voor bovenstaande tips hierboven btw :)

[ Voor 3% gewijzigd door Kecin op 13-06-2013 18:22 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan is het maar goed dat je een CVT genomen hebt want zo'n robotbak ga je niet gelukkig van worden als je daar een aantal jaar in moet rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Kecin schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 18:21:
[...]

Tja, ik had niet echt de keuze. Ik heb een Lexus besteld maar dit is dus een voorloper. Dat is maar net wat er staat. In dit geval wel een gloednieuwe C3 :), ik ben wel afhankelijk van automaat, vanwege medische redenen is dat het enige dat ik kan en mag rijden.

Thanks voor bovenstaande tips hierboven btw :)
Ik begrijp dat het als tijdelijke auto niet geheel je eigen keuze is, dan moet je het helaas soms even doen met wat er beschikbaar is... ;)

Maar als je van je eigen centjes een auto gaat kopen en dan vervolgens gaat klagen dat de bak je niet bevalt...
Je kiest toch zelf ook een kleur, dan ga je daarna toch ook niet 5 jaar lopen zeuren dat je de kleur niet mooi vind :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik lach me toch iedere keer weer kapot om mensen die mij voor gek verklaren dat ik zoveel geld in m'n ZX stop (*)

Gister weer een discussie gehad met een collega die een Peugeot 508SW (lease) rijd. Die vond dat ik niet goed bij m'n hoofd was. Dus heb ik even wat dingen op een rijtje gezet.

Citroen ZX: 17 jaar oud, 280k km
- Auto nu bijna een jaar in mijn bezit, bijna 20k km mee gereden. Enige defecten waren een lekke stuurhuiscilinder door de afwezigheid van een stofhoes, wat roest in de wielkast en een nieuw wiellager rechtsvoor, 2 defecte lampjes en een lekke band het afgelopen half jaar. Verder gewoon het normale onderhoud, altijd starten en rijden.

Peugeot 508SW: maximaal 2 jaar oud, ~70k km
Staat zowat iedere 2 maand bij de garage voor allerlei storingen, defecte sensoren, noodloop, niet willen starten etc.

_O- Ik lach ze allemaal uit, rare lease rijders. Ik vind het ook prachtig om bijvoorbeeld het Volkswagen topic hier even door te lezen. Van die mensen die voor de Duitse "degelijkheid" zijn gegaan _O-

Vanmiddag 170km heen, en 170km terug naar Wolvega gereden. Iemand die bij de Citroën dealer in Heerenveen werkte had een complete set van 7 4-rings mappen vol met werkplaatshandboeken voor alle uitvoeringen van de ZX. Staat vol met elektrische schema's, exploded views van ieder boutje en moertje en beschrijvingen en benodigdheden voor alles van een set remblokken vervangen tot aan de gehele auto van grond af aan opnieuw opbouwen _O_

(*) auto een jaar geleden gekocht voor € 750,- Ondertussen (incl. onderhoudsbeurt in november) naar schatting € 800,- inzitten. Waarvan de grootste kostenpost de opknapbeurt voor de APK was; € 460,- voor het vervangen van het wiellager rechtsvoor, stuurhuiscilinder vervangen en het weg laten halen van de roest in de wielkast rechtsvoor.

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 15-06-2013 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Zet eens een redelijke prijs (20 euro o.i.d.) op de hoeveelheid tijd die je erin hebt gestopt, dan komt je berekening heel anders uit. Helemaal als je de kosten voor even op en neer naar Wolvega rijden meeneemt ;)

Ik snap prima dat je het als hobby doet, maar als vervoermiddel is hij een stuk minder goedkoop dan je nu suggereert. En leaserijders die elke 2 maanden naar de garage moeten: tja, een maandagmorgen-model kan voorkomen, maar er zijn ook mensen die hun auto bewust naar de filistijnen rijden: koude motor bestaat niet, en met een turbodiesel kan je na vol gas geven direct de motor uitzetten. En als mijn leaseauto elke 2 maanden storingen had gegeven had ik hem na een jaar teruggegeven, hij moet wel betrouwbaar zijn.
De enige storing die ik aan mijn DS3 heb gehad is trouwens de versterker van de midden-speaker, verder helemaal niets in 80.000km. Een collega had wel wat problemen met het start-stop systeem, verder heb ik er niks negatiefs over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Het gaat me niet zozeer om het geld en de tijd die er in zit. Maar meer dat ik er aan echte defecten in een jaar tijd bijna net zoveel mee heb als mijn collega in zijn lease auto in 2 maand tijd.

Wat betreft het ritje naar Wolvega, dat was voor mij gewoon een leuk stukje rijden, de benzinekosten en de tijd die het me gekost heeft intresseert me niet. Het ging me in deze vergelijking even om de betrouwbaarheid.

Op de terugweg de navigatie verteld dat ik geen zin had in snelwegen, dus 150km door polders, gehuchtjes en over dijken naar huis gereden. Heerlijk :D

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 16-06-2013 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Wat is je punt dan eigenlijk? Dat je een nieuwe leaseauto hebt gevonden die meer pech heeft dan jouw oude auto? Ja die zullen er zat zijn ja. Dat een auto nieuw is zegt lang niet altijd iets over de betrouwbaarheid. Sterker nog, de meest irritante problemen gebeuren altijd in de 1e 3 jaar.
Neem een simpele auto met de kop eraf. Wat er niet in zit kan ook niet stuk en na een tijdje zijn alle zaken die niet goed zaten wel rechtgestreken. Daarna is het allemaal gewoon reguliere slijtage en ouderdomskwaaltjes.
Maar ja, er zijn ook zat auto's die niet stuk gaan in de 1e 3 jaar van hun leven, dus voor elke nieuwe auto die je kon vinden die minder betrouwbaar was zal je ook wel een auto kunnen vinden die betrouwbaarder was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-10 13:37
FastFred schreef op zondag 16 juni 2013 @ 00:17:
Het gaat me niet zozeer om het geld en de tijd die er in zit. Maar meer dat ik er aan echte defecten in een jaar tijd bijna net zoveel mee heb als mijn collega in zijn lease auto in 2 maand tijd.
En volgens mij heb jij in 1 jaar meer defecten als wij met onze 19 jaar oude 323 in 6 jaar en 60.000KM. Wij komen niet verder als een vervuilde stappenmotor van het gaskleppenhuis en een stuk lampje.

Zegt dus niet zo veel.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:04

FreakNL

Well do ya punk?

Je had meer defecten als ik had in de vier jaar die ik in een nieuwe (lease) 207 gereden heb. De koplampen meegerekend... (1 keer vervangen in 85.000 km).. Dus een leaseauto is veeeeeeeel betrouwbaarder. 8)7

Met mijn DS3 heb ik alleen maar pech. Spoiler heeft al twee keer losgezeten en heb al vier keer schade gehad. (geen enkele keer door mijn eigen schuld, wel al een keer niet verhaalbaar). Dus een Citroen is echt een kutauto die ook nog ongeluk aantrekt.... 8)7

[ Voor 40% gewijzigd door FreakNL op 16-06-2013 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
@FastFred

1 jaar rijden zegt niets... Je zal veel langer moeten rijden om echt iets over de betrouwbaarheid te zeggen.
En hoeveel kms waren dat? 5k? 15k? 25k? Dat maakt ook nogal wat uit....
Ik dacht eerder posts van je gelezen te hebben dat er nog wel meer werk in zat. Je had zelfs nog plannen om de hele motor te vervangen, dat had allemaal een stuk duurder geworden.
Die roestschade is ook goedkoper gefixt dan eerst, omdat je naar een goedkoper bedrijf ben gegaan.

Je gebruikt nu allemaal argumenten om de ZX de beste auto van de wereld te doen klinken.
Het feit blijft dat de ZX in de markt is gezet om de goedkope BXen op te volgen en het allemaal relatief eenvoudig te houden.
Dat ze relatief betrouwbaar zijn dat klopt wel, maar dat zijn wel meer auto's uit die jaren.

Om eerlijk te zijn, er zijn weinig mensen waar de ZX hun droom auto is. Omdat het eigenlijk gewoon een vrije saaie Citroën is, zeker vergeleken met wat ze nog meer gemaakt hebben.
Persoonlijk vind ik dat een ZX niet slecht rijdt, maar het bied ook weinig bijzonders. Zowel de voorganger de BX als de opvolger de Xsara rijden beter vind ik.

Doe niet na 1 jaar rijden alsof de ZX de beste auto van de wereld is, zoiets kan je nooit na een jaar inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

FreakNL schreef op zondag 16 juni 2013 @ 22:29:
Je had meer defecten als ik had in de vier jaar die ik in een nieuwe (lease) 207 gereden heb. De koplampen meegerekend... (1 keer vervangen in 85.000 km).. Dus een leaseauto is veeeeeeeel betrouwbaarder. 8)7

Met mijn DS3 heb ik alleen maar pech. Spoiler heeft al twee keer losgezeten en heb al vier keer schade gehad. (geen enkele keer door mijn eigen schuld, wel al een keer niet verhaalbaar). Dus een Citroen is echt een kutauto die ook nog ongeluk aantrekt.... 8)7
Ik heb in 1 jaar tijd met mijn 207 vaker problemen gehad waardoor ik onverwachts naar de garage moest dan mijn DS3. Na de eerste 10.000km moest de olie worden bijgevuld, en als leaserijder ga je dat natuurlijk niet zelf betalen :+

Ja, die van mij trekt ook ongeluk aan. 1x ergens mijn auto neergezet om iemand op te pikken, bleek naast een betonnen paaltje te zijn. En 1x ging een taxibusje rechts voorgesorteerd staan om linksaf te keren, en wilde daarbij door mijn auto heen 8)7 Nieuwe voordeur en nieuw paneel rechtsachter.
Pagina: 1 ... 16 ... 50 Laatste