"man is not truly one, but truly two,"
Ik rij normaal gesproken in een 2CV dus ben niet zo bang om vieze handjes te krijgen
dude88 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 09:52:
Leuk ding
Mooie kleur ook voor een GS, als ik het goed zie Bleu Delta.
Veerbollen zijn wel nieuw voor me maar vergeet niet dat de auto 2 generaties ouder is en wat minder ingewikkeld in elkaar zit.MBV schreef op donderdag 12 april 2012 @ 16:00:
[...]
Gelukkig zijn onderdelen gratis, zoals hydraulische vloeistof, filters, enzovoort. Wat is de interval voor revisie van het hydraulische systeem? Bij de XM was dat een prijzig grapje, zo prijzig dat je daar echt rekening mee moest houden als je er een 2e hands kocht (en dat er veel vlak voor revisie werden verkocht).
Hoe goed is de motor eigenlijk bereikbaar? Moet je die boxer eruit tillen om bougies te vervangen?
De motor is me wel bekend, het is infeite gewoon een dubbele eendenmotor
Heb je zelf ervaring met het systeem? Als je normaal onderhoud pleegt is het vrij betrouwbaar.MBV schreef op donderdag 12 april 2012 @ 16:00:
[...]
Gelukkig zijn onderdelen gratis, zoals hydraulische vloeistof, filters, enzovoort. Wat is de interval voor revisie van het hydraulische systeem? Bij de XM was dat een prijzig grapje, zo prijzig dat je daar echt rekening mee moest houden als je er een 2e hands kocht (en dat er veel vlak voor revisie werden verkocht).
Hoe goed is de motor eigenlijk bereikbaar? Moet je die boxer eruit tillen om bougies te vervangen?
Bij de oudere modellen heb je wel kans op roest op de HD leidingen, maar deze zijn te vervangen door leidingen die niet meer roesten.
Normaal onderhoud is LHM ververssen (net als je bij een normale auto remvloeistof DOT4 moet vervangen).
Daarbij kan je eens in de 2 jaar de bollen op druk laten controleren, en zo nodig weer op druk laten zetten. Bollen gaan eigenlijk alleen stuk als dit onderhoud niet wordt gedaan.
Wat eventueel nog een een zwak punt is zijn de retourleidingen, dit is is van een soort rubber, dat zal na 10 a 15 jaar wel uitdrogen waardoor het scheurt. Als je eenmaal de retourbundel heb laten vervangen kan je ook weer een hele tijd vooruit.
Al met al zijn er meer spook verhalen door slecht onderhoud dan dat het echt allemaal zo erg is. Het probleem is ook dat een doorsnee garage het systeem niet kent en het teveel tijd kost om het allemaal te leren en te begrijpen waardoor er zaken niet goed gedaan worden.
Ik heb geen ervaring, maar heb wel even gegoogled. Ik vermoed dat bij een revisie van het hydraulische systeem officieel ook de veerbollen vervangen moesten worden, wat een prijzige grap kan zijn. Als dat niet op tijd gebeurt (of als ze niet bijgevuld worden) wordt de druk in de veerbollen te laag, wat slecht werkt voor het veercomfort.dude88 schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 15:13:
[...]
Heb je zelf ervaring met het systeem? Als je normaal onderhoud pleegt is het vrij betrouwbaar.
[knip]
Al met al zijn er meer spook verhalen door slecht onderhoud dan dat het echt allemaal zo erg is. Het probleem is ook dat een doorsnee garage het systeem niet kent en het teveel tijd kost om het allemaal te leren en te begrijpen waardoor er zaken niet goed gedaan worden.
Verder kan je best gelijk hebben dat het qua onderhoud niet zo duur is, bij gewone veren moet je ook de schokdempers regelmatig vervangen.
Echt duur zijn ze ook niet, en het vervangen is gewoon losdraaien en de nieuwe bol erop draaien.
Het Activa systeem op een Xantia is wel een beetje een uitzondering, dit is wel iets duurder in onderhoud...
Bij de nieuwe modellen (C5 ph3 & C6) is het onderhoud dacht ik op 240.000 km gezet, daarvoor zou het onderhoudvrij moeten zijn.
Met 15" velgen en Xsara wieldoppen.
En leuk dat er DS in het kenteken zit
Zit er veel werk aan?
Hopelijk heb je er een lange tijd plezier van!
Bollenliefhebbers even wegkijken, dit is hoe de LHM eruit kwam:

Voor de rest zit er niet zo heel veel werk aan, moet de rest van de vloeistoffen nog even doen en voor de rest is het vooral kleine cosmetische dingen, zoals witte vlekken op het dak en op de deurstijlen.
Enige waar ik nog moet kijken is de voorkant, die wil sinds zondag niet meer omhoog komen, waarschijnlijk een vieze hoogteregelaar oid.
Maar vet een BX. Wil ik ook nog heel graag. Had bijna een 1.9 GTi gehad ipv de 306 1.8 XT die ik nu rijd maar nog even uitgesteld.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Goed verhaal, lekker kort.
Heb je er nog werk aan? Hij ziet er iig netjes uit...
Dat vind ik ook de leukste uitvoering zo'n BX GTiJazzper schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 20:51:
Maar vet een BX. Wil ik ook nog heel graag. Had bijna een 1.9 GTi gehad ipv de 306 1.8 XT die ik nu rijd maar nog even uitgesteld.
Rijdt ook erg goed, heel direct op het gas, met een goede wegligging.
Inmiddels wel redelijk zeldzaam, er zijn er nog maar rond de 200 van het laatste type.
Daarvan is een redelijk deel of niet netjes of verprutst. Een echte originele nette BX GTi zie je niet veel meer.
Ik zou nog wel eens een keer een 16v willen rijden, al vind ik die qua uiterlijk wel wat schreeuweriger, al is de MK1 is iets subtieler dan een MK2.
Als je een BX wilt die lekker op 't gas hangt is het ook nog een optie om te kijken of je een 1.6 TRI kan vinden. Die reageert ook ontzettend goed op 't gas.dude88 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 08:14:
[...]
Dat vind ik ook de leukste uitvoering zo'n BX GTi
Rijdt ook erg goed, heel direct op het gas, met een goede wegligging.
Inmiddels wel redelijk zeldzaam, er zijn er nog maar rond de 200 van het laatste type.
Daarvan is een redelijk deel of niet netjes of verprutst. Een echte originele nette BX GTi zie je niet veel meer.
Ik zou nog wel eens een keer een 16v willen rijden, al vind ik die qua uiterlijk wel wat schreeuweriger, al is de MK1 is iets subtieler dan een MK2.
BMW 535D
Die vind ik gewoon veel mooier.
Standaard compleet met spoiler, bumperlip, mistlampen, LM velgen, meegespoten bumpers, zwart interieur, GTi stoelen, rondom elektrische ramen, etc.
Hoewel ik geen ervaring heb met zo'n TRi denk ik dat zo'n 1.9 GTi motor toch een stukje meer pit heeft dan een 1.6 TRi

Om er tegenwoordig aan te komen moet je ook nog veel geld neertellen.
Ik vind het bij geen enkel model mooier dan de originele lampen eigenlijk.
Sowieso lelijk op bijna alle auto's.
Signatures zijn voor boomers.

Ze zijn er echt voor een hele hoop modellen, misschien dat ze niet allemaal Morettes zijn, maar wel allemaal rond. Vele zijn ook ontwikkeld voor de USA markt.Maasluip schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 08:37:
Morettes. Lelijk op elke Citroën waar ik ze op gezien heb. BX, CX, ZX.
Ik heb ze gezien op de: DS, AMI, SM (USA neus, ziet er niet uit), GS, CX, Visa, BX, ZX, Xantia, XM (3 lampen naast elkaar...), Xsara type 1, Saxo.
Nu twijfel ik nog even over de AX...
Dan vergeet ik er vast nog wel een paar. De moderne C modellen heb ik maar even achterwege gelaten.
morrettes... meh
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Alleen ford's kunnen ze echt goed hebbenMaasluip schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 08:37:
Morettes. Lelijk op elke Citroën waar ik ze op gezien heb. BX, CX, ZX.
http://www.speedhunters.c...r-featurethe-lady-in-red/
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Was van het weekend bij familie en die hadden een C3 ervan gekocht.
Wil graag weten hoe die constructie is. € 6950 nu en in 2014 weer € 6950 ophoesten of zit het nog anders in elkaar?
🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+
Hollande in zijn DS5 met open dak:

Ja en daar komt nog een x bedrag bij voor deze constructie, maar opzich wel een leuke deal ja.Sc0rPi0N schreef op maandag 14 mei 2012 @ 17:18:
Iemand hier die 50/50 deal gedaan toevallig.
Was van het weekend bij familie en die hadden een C3 ervan gekocht.
Wil graag weten hoe die constructie is. € 6950 nu en in 2014 weer € 6950 ophoesten of zit het nog anders in elkaar?
Leuke BX trouwens hierboven! Ziet er netjes uit.
[ Voor 5% gewijzigd door Joopieboy op 17-05-2012 11:49 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Idd de DS5 is een wat sportievere auto, eigenlijk meer om zelf te rijden.MBV schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 20:31:
Hollande in een DS5? Met een chauffeur lijkt me dat bijzonder oncomfortabel. Doe dan een C6, met luchtvering en beenruimte achterin... de DS5 heeft achterin net zo weinig beenruimte als een C4, en nauwelijks meer dan mijn DS3.
Echt heel ruim is het van binnen ook niet.
De C6 is veel ruimtelijker.
Overigens.... Luchtvering

Een C6 heeft hydractive 3+
Zoals al vanaf de DS in 1955 (eigenlijk al op de Traction Avant 6H op de achteras) wordt toegepast is dit een hydrolisch veersysteem.
De enige Citroën met luchtvering is de C4 Grande Picasso op de achteras. Dit is ook niet standaard.
Het heet dan ook hydropnematisch in de citroen-folder
[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 30-05-2012 09:02 ]
Het klopt wel dat er een gas in de veerbol zit, er zit een membraam in, dus deels LHM of LDS (Hydrolische olie) en deels gas (ik dacht stikstof, maar daar ben ik niet zeker van).
Even snel een voorbeeldje opgezocht, het blauwe deel is dus het gas en groen is hydrolische olie.

Hier is wat info te vinden op de website van Citroën zelf. Dit is dan wel van de C5, maar die heeft hetzelfde systeem als de C6.
http://www.citroen.nl/aut...roen-c5-sedan/prestaties/
Bron: LinkMet behulp van een compressor wordt lucht in de drukaccumulator expansietank opgeslagen.
Als de luchtdruk onder een bepaalde waarde zakt (deze wordt elektronisch ingesteld) dan slaat de compressor automatisch aan en vult de drukaccumulator weer tot de gewenste druk.
Zodra de elektronische stuurdoos hiertoe het bevel geeft, zorgt een magneetklep ervoor dat er lucht in of uit de luchtveer wordt geleid. Zo wordt de soepelheid van de vering geregeld (weinig lucht = stugge vering; veel lucht = soepele vering).
Oftewel de auto wordt ook door de lucht opgepompt met een compressor, waar bij een Citroën hier olie en een pomp voor wordt gebruikt.
Verder lijkt de werking wel op elkaar, ze werken ook beide met een voorraad / buffer en een klep die de druk bepaald.
Daarom is de benaming luchtvering gewoon niet juist, ik ken ook niemand in het Citroën wereldje die dit gebruikt
Ik heb ook nergens nog Citroën zelf ooit de term lucht of luchtvering zien gebruiken voor het veersysteem.
Hydraulisch is krachtoverdracht met olie (misschien ook wel met andere vloeistoffen als dot-fluid, weet ik niet), pneumatisch is met gas.Hydropneumatisch wil zeggen: gebruikmakend van hydropneumatiek. Hydropneumatiek is een combinatie van hydrauliek en persgas (een gas onder druk). In de hydrauliek wordt gebruikgemaakt van hydropneumatiek waar opslag van druk of demping van pieken daarin vereist is.
Een zeer bekende toepassing van hydropneumatiek is het bijzondere zelfregulerende veersysteem, dat is uitgevonden door Citroën en op verschillende modellen is toegepast. Het hydropneumatische suspensiesysteem zorgt voor een zelf-corrigerende en variabele rijhoogte afhankelijk van de belasting en weggesteldheid.
En ik vind het wel apart dat die site zegt dat luchtvering steeds meer wordt toegepast: ik dacht dat dat steeds minder werd, dat de meeste dure auto's nu electronisch regelbare dempers gebruiken om meer comfort of sportiviteit te krijgen.
[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 30-05-2012 14:48 ]
Hij zakt door zijn kont als de motor niet meer draait. duurt ongeveer een uurtje.
Nu heb ik al bij de dealer gevraagd of het kwaad kon en wat de schade zou zijn.
kon geen kwaad aangezien de veercylinders intern lekken( was de uitleg daar) en nog steeds op druk komen zodra de auto weer op contact wordt gezet.
Tijdens rijden ook geen invloed, alleen als je de auto start duurt het dik 20 seconden voordat je weg kunt rijden.
vervangen zou op 240 euro per kant komen.
Is dat een beetje een schappelijke prijs is hier de vraag.
24-11-2007 birth of a king! 12-04-2011 birth of a legend!
Maar de uitleg over interne lekkage klopt wel.
In welk onderdeel durf ik bij een C5 ook niet te zeggen.
Hoeveel heeft de auto gelopen?
Ik dacht dat je ook iets kon horen schakelen bij het openen en/of sluiten van de deuren.
dingen zijn intern gewoon lek en schijnt vaker voor te komen.
de druk verdwijnt langzaam en daardoor zakt hij van achteren door.
heeft het hiervoor gewoon altijd probleemloos gedaan en druk bleef ook goed.
auto heeft ook al 220k gelopen dus zo gek is het niet.
Was meer benieuwd of de kosten een beetje schappelijk waren voordat ik er weer 500 euro tegenaan knal.
Pomp doet het wel degelijk zonder contact, alleen als de auto van het slot is.
koffer achterin gooien of zelfs maar een deur open zorgt er dan alvoor dat het systeem weer aanslaat.
op slot gaat deze in de slaapstand.
[ Voor 21% gewijzigd door piems op 30-05-2012 16:06 ]
Maar je geeft ook aan dat het 20 sec duurt voordat je weg kan rijden.
Wordt de pomp bij een C5 dan elektrisch aangedreven?
Ik kan je uiteraard niet met zekerheid zeggen of de pomp elektrisch wordt aangedreven, maar de auto volladen voor een vakantie naar Frankrijk zorgt er echt voor dat de hoogteregeling aan het corrigeren slaat.
1.6 TRi is dezelfde motor als uit de 205 1.6 GTi, hangt lekkerder aan het gas en draait wat makkelijker toeren. (zeker vergeleken met de kat gti's die eigenlijk nogal laf zijn) Ben het wel met je eens dat een GTi veel mooier is.dude88 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 14:00:
Toch geeft ik de voorkeur aan een GTi.
Die vind ik gewoon veel mooier.
Standaard compleet met spoiler, bumperlip, mistlampen, LM velgen, meegespoten bumpers, zwart interieur, GTi stoelen, rondom elektrische ramen, etc.
Hoewel ik geen ervaring heb met zo'n TRi denk ik dat zo'n 1.9 GTi motor toch een stukje meer pit heeft dan een 1.6 TRi
Zal uiteindelijk wel weer een BX willen met een 16v erin, dat is pas een feest
Ik denk dat zijn DS5 wat meer aangepast is dan alleen het open dakMBV schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 20:31:
Hollande in een DS5? Met een chauffeur lijkt me dat bijzonder oncomfortabel. Doe dan een C6, met luchtvering en beenruimte achterin... de DS5 heeft achterin net zo weinig beenruimte als een C4, en nauwelijks meer dan mijn DS3.
Bij alle oudere modellen met het LHM systeem wordt de pomp gewoon door een riem aangedreven.MBV schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 09:00:
Dat is door het defect. Mijn vader z'n C5 hoefde je nooit op te wachten. Die werd permanent recht gehouden. Piems heeft gelijk dat de pomp niet draait zolang de auto op slot staat, maar de druk in het systeem wordt wel gebruikt om hem op hoogte te houden. Na X uur gaat dat systeem ook uit (om de accu niet leeg te laten lopen).
Ik kan je uiteraard niet met zekerheid zeggen of de pomp elektrisch wordt aangedreven, maar de auto volladen voor een vakantie naar Frankrijk zorgt er echt voor dat de hoogteregeling aan het corrigeren slaat.
Ik snap wel dat een C5 uit zijn voorraadbol hoogte van de auto kan behouden bij het inladen.
Maar dat houd een keer op uit die bol en zal de pomp moeten werken. Als de pomp net als bij oudere modellen aangedreven wordt door een riem dan zal de motor moeten lopen om het systeem weer op druk te krijgen.
Als de pomp echt werkt zonder de motor dan moet die elektrisch aangedreven zijn, maar dit lijkt me toch een wel een aanslag op de accu...
het is gewoon zo hoe onwaarschijnlijk jij het ook vindt
het systeem werkt gewoon zonder dat de motor aanstaat.
auto van het slot en het systeem slaat gewoon hoorbaar aan en je ziet de auto ook levellen.
dit is mijn probleem maar het ging me om de kosten en niet hoe het werkt.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=9KNev4TMUx4]
Luchtvering komt juist best veel voor (en steeds meer); vooral in de hogere klasses:MBV schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 14:43:
Hydraulisch is krachtoverdracht met olie (misschien ook wel met andere vloeistoffen als dot-fluid, weet ik niet), pneumatisch is met gas.
En ik vind het wel apart dat die site zegt dat luchtvering steeds meer wordt toegepast: ik dacht dat dat steeds minder werd, dat de meeste dure auto's nu electronisch regelbare dempers gebruiken om meer comfort of sportiviteit te krijgen.
Audi A6 avant, Mercedes E estate, BMW 5 touring: allemaal luchtvering op de achteras: standaard.
Range rovers, porsche Cayenne / panamera etc etc optioneel luchtvering leverbaar.
Bij het hydropneumatische systeem zoals citroen dat uitvoert komt de kracht van de veerconstante uit de compressie van een gas (stikstof), en kan dat dus gezien worden als analoog met luchtvering zoals andere merken dat uitvoeren. Bij het systeem zoals citroen dat hanteert zijn echter vaak meer zaken mogelijk, zoals veerkarakteristiek (ha3+ met extra bol) etc etc in vergelijk tot luchtveringsystemen van veel andere merken. Maar dat hoeft natuurlijk niet; het zit 'm allemaal in de uitvoering.
Bekende kwaal. De keerring op de veercilinders gaat lekken. Kan weinig kwaad omdat elke veercilinder een rubber hoes heeft die de vloeistof opvangt en via een slang weer terugvoert naar het reservoir.piems schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 15:19:
Nu we het toch over de vering hebben, de mijne is aan vervanging toe. C5 station 2001
Hij zakt door zijn kont als de motor niet meer draait. duurt ongeveer een uurtje.
Nu heb ik al bij de dealer gevraagd of het kwaad kon en wat de schade zou zijn.
kon geen kwaad aangezien de veercylinders intern lekken( was de uitleg daar) en nog steeds op druk komen zodra de auto weer op contact wordt gezet.
Tijdens rijden ook geen invloed, alleen als je de auto start duurt het dik 20 seconden voordat je weg kunt rijden.
vervangen zou op 240 euro per kant komen.
Is dat een beetje een schappelijke prijs is hier de vraag.
€240,- per kant komt mij als duur over; in mijn herinnering kost een veercilinder ongeveer 90 euro, en ik kan me niet voorstellen dat een monteur 2,5 tot 3 uur nodig heeft voor montage per kant. Eerder 2,5 uur voor het totaal. (dus 2x90 euro + 2,5x 50 euro (of ander werkplaatstarief)=305,- in totaal voor beide kanten)
Wacht ff; van het c5 forum:
da's dus bijna 200 euro ex btw per kant. wat duurder dan mijn inschatting (tijd klopt welBij mij was het de linker veercilinder.
Het vervangen kostte (ex BTW) 119 voor de veercilinder en 73 voor het vervangen (1.1 uur)
Als die lekt kun je dat duidelijk zien in aan de olie in het rubber (lekzak).
Zorg dat je een garage vind met een lager werkplaatstarief
Bij de c5 werkt de pomp gewoon elektrisch. Als de auto uitstaat past de auto de hoogte aan bij bijv. instappen (openen deur) of bij inladen (manueel) of naar sluiten klep.dude88 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 13:02:
[...]
Bij alle oudere modellen met het LHM systeem wordt de pomp gewoon door een riem aangedreven.
Ik snap wel dat een C5 uit zijn voorraadbol hoogte van de auto kan behouden bij het inladen.
Maar dat houd een keer op uit die bol en zal de pomp moeten werken. Als de pomp net als bij oudere modellen aangedreven wordt door een riem dan zal de motor moeten lopen om het systeem weer op druk te krijgen.
Als de pomp echt werkt zonder de motor dan moet die elektrisch aangedreven zijn, maar dit lijkt me toch een wel een aanslag op de accu...
De pomp werkt niet in de eco stand (spaarstand na veel energieverbruik tbv sparen van de accu).
Dat systeem is dus volledig afgedekt.
Overigens las ik dat de volgende C5 in de opelfabriek gemaakt zal worden en ook op een opel platform (epsilon 2) zal staan. Dat zou echt een domper zijn. Waarschijnlijk betekend dit een definitief einde voor HP vering, en qua hoogwaardigheid van de toegepaste techniek betreffende het onderstel van de C5 ph3 zal dit ook een flinke achteruitgang betekenen (c5 ph3: dubbele wishbone met separate fusee, epsilon 2: hyperstrut).
Doordat in nederland een C5 met hp vering alleen icm met automaat geleverd kon worden betekende voor mij al dat de c5 ph3 geen optie zou zijn (in belgië wordt ie wel verkocht, maar de nederlandse dealers wilden niet parallel importeren, dus heb ik een xc70 gekocht (de volvo dealer was wel blij met m'n geld...)), maar als er definitief geen HP (of andersoortige niveauregeling) leverbaar meer zal zijn op een flinke station, zal ik nooit meer naar citroen terug overstappen..
[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 31-05-2012 14:47 ]
dan valt 240 in de btw nog wel mee.
zolang het geen kwaad kan en hij lekt niet extern laat ik het wel zo
wellicht red ik het nog wel tot een nieuwe
Verwijderd
Heb ook het idee dat mijn hele auto daardoor sneller slijt en over een paar jaar het chassis uit elkaar valt....
Is er een methode om mijn auto wat soepeler te laten rijden? Kan mijn vraag uiteraard ook aan de garage stellen, maar ben bang dat ze me direct op kosten jagen.
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
@ tdw
met stroef bedoeld hij stug (ofwel de auto is hard geveerd)
[ Voor 26% gewijzigd door _Drake_ op 04-06-2012 23:24 ]
The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.
Maar het klinkt in mijn oren alsof er ooit een setje verlagingsveren onder is gekomen.
Verwijderd
Maar geen idee of dit redelijk makkelijk op te lossen. En niet te vergeten....mijn C2tje is al 8 jaar oud, dus het mag ook geen kapitalen kosten.
Wordt het toch stug doorrijden
Verwijderd
Ga ik mij eens verdiepen welke kabels ik daarvoor nodig heb?

keywords: clarion aux cenet
en dan moet je nog je radio zijn cd-wisselaar op de aux stand zetten wat ook nog een opgaaf is.
als je iets goedkoops hebt (zeg onder 20 euro) houd ik me aanbevolen.
Ben van plan zo'n auto te kopen, ga morgenavond eens kijken, ziet er ondanks de 259k km nog erg goed uit. Maar kan nergens vinden bij welke km stand of om de hoeveel jaar de distributieset vervangen dient te worden. Anders bel ik morgen even met de Citroen dealer hier in de buurt
Volgens mij kan je de clarion (RD3) niet op wisselaarstand zetten zonder wisselaar emulator.Jazzper schreef op maandag 11 juni 2012 @ 22:04:
ik ben/heb me er ook in verdiept voor mijn clarion uit mijn peugeot 306, welke ook in veel citroens van rond de eeuwwisseling zat. Je hebt zoiets nodig:
[afbeelding]
en dan moet je nog je radio zijn cd-wisselaar op de aux stand zetten wat ook nog een opgaaf is.
Je wisselaarpoort moet geactiveerd zijn (kan je bij de dealer laten doen of zelf als je een Lexia hebt), en dan kan je een xcarlink (die heb ik zelf) of dergelijk ding gebruiken. Maar het is meer dan een simpel kabeltje dus
Misschien zit in die afbeelding van jou in dat zwarte klontje een emulator, maar de stekker gaat denk ik niet passen. De RD3 heeft een mini iso blok, en je moet dus het blauwe gedeelte hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 27-06-2012 01:11 ]
Volgens de Haynes-manual moet het om de 120.000 km, maar bij intensief gebruik (veel korte ritjes) wordt aangeraden het al na 60.000 km te doen. In die 259.000 km kan er natuurlijk ook een keer iets gebeurd zijn waardoor de riem op een ander moment vervangen is, bijv. een probleem met de waterpomp. Als de riem er dan toch af ligt op een andere kilometrage kan hij dan al vervangen zijn.FastFred schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 23:20:
Is iemand hier bekend met de vervangings interval van een distributie set bij een 1996 5-deurs ZX Aura E2 (1.8 benzine, 101 paarden)
Ben van plan zo'n auto te kopen, ga morgenavond eens kijken, ziet er ondanks de 259k km nog erg goed uit. Maar kan nergens vinden bij welke km stand of om de hoeveel jaar de distributieset vervangen dient te worden. Anders bel ik morgen even met de Citroen dealer hier in de buurt
Dus niet te veel vertrouwen op die getallen als het niet gedocumenteerd staat.
Ebay al eens gekeken? Daar staat vaak ook een hoop op.Jazzper schreef op maandag 11 juni 2012 @ 22:04:
ik ben/heb me er ook in verdiept voor mijn clarion uit mijn peugeot 306, welke ook in veel citroens van rond de eeuwwisseling zat. Je hebt zoiets nodig:
[afbeelding]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Ik ga me daar ook niet op vast pinnen hoor, maar kan ik in ieder geval inschatten hoelang ik kan rijden voor die weer vervangen moet worden.Eärendil schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 00:21:
[...]
Volgens de Haynes-manual moet het om de 120.000 km, maar bij intensief gebruik (veel korte ritjes) wordt aangeraden het al na 60.000 km te doen. In die 259.000 km kan er natuurlijk ook een keer iets gebeurd zijn waardoor de riem op een ander moment vervangen is, bijv. een probleem met de waterpomp. Als de riem er dan toch af ligt op een andere kilometrage kan hij dan al vervangen zijn.
Dus niet te veel vertrouwen op die getallen als het niet gedocumenteerd staat.
Volgens de eigenaar heeft hij recent nog al het nodige onderhoud gehad, maar ik wil daar uiteraard nog wel rekeningen van zien
Hoor ik er nu ook bij?

oh wacht.... Jullie hebben niet alle Citroen eigenaren in de TS staan
Anyway, dit is 'm dan toch geworden. Een Citroen ZX (Aura E2) uit 1996. Met de 1.8i benzine motor. Ik weet alleen niet hoeveel kleppen het nou zijn, ik dacht dat de 16 kleppers pas later kwamen en dit dus een 8v is?
Werkende airco (die niet uit kan, schakelaar mist, lusje op de contactpunten gemaakt door vorige eigenaar
[ Voor 89% gewijzigd door FastFred op 29-06-2012 15:43 ]

Mijn ZX, met de oude bumper nog. Die heb ik kapot gereden op de trekhaak van iemand anders
Hij vertoont tegenwoordig ook echt ouderdomsslijtage; de bestuurdersstoel begint nu echt aan alle kanten te scheuren. Als iemand nog een 3-deurs weet die eigenlijk naar de sloop moet, dan wil ik daar wel wat onderdelen van plukken zegmaar
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Stoelen zijn hier geen probleem zijn nog erg netjes. De mijne is overigens een 5-deurs, die verschuifbare achterbank is echt ideaal. Kon trouwens de winterbanden niet mee krijgen zonder de hoedenplank los te halen. Nu weet ik alleen niet meer hoe die weer fatsoenlijk terug gehangen moet worden.
Alleen het spoilertje boven de achterruit heeft allemaal afgebladderde en verkleurde verf, hier en daar wel wat kleine deukjes etc. Maar verder helemaal gaaf. Alleen een radio mist nog.
De mijne heeft bijna 260k km op de teller staan, maar op de weg naar huis (met de tank VER in de reserve, spannend
Ik heb had een gruwelijke hekel aan Franse auto's (Citroen en Renault in het bijzonder, Renault nog steeds), m'n ouders hebben een Xsara Picasso uit 2003, verschrikkelijk traag hok met een 1.8 benzine met 115pk, maar dat neem ik nu maar eens terug denk ik, wat een heerlijk bakje
Inderdaad de op 1 na meest luxe uitvoering ja, de Aura. Verder ook elektrische rechterbuitenspiegel, elektrische ramen voor, en in hoogte verstelbare bestuurdersstoel (die volgens mij niet werkt) EDIT: werkt wel, hij werkt alleen wat minder wanneer je zelf op de stoel zit
[ Voor 30% gewijzigd door FastFred op 29-06-2012 16:34 ]
Klopt, "iets" ouder.. 1992FastFred schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 15:59:
Die van jou is trouwens een stukkie ouder dan de mijne. Zie de grill en de vorm van de koplampen, is een iets ouder type
Niet zo heel lastig. De hoedenplank bevat een U-vorm en die moet over een O-vorm die ergens in het interieur zit. Als het nog nodig is kan ik morgen wel even foto's maken.Stoelen zijn hier geen probleem zijn nog erg netjes. De mijne is overigens een 5-deurs, die verschuifbare achterbank is echt ideaal. Kon trouwens de winterbanden niet mee krijgen zonder de hoedenplank los te halen. Nu weet ik alleen niet meer hoe die weer fatsoenlijk terug gehangen moet worden.
Voor een oudere auto allemaal kleine en normale gebrekenAlleen het spoilertje boven de achterruit heeft allemaal afgebladderde en verkleurde verf, hier en daar wel wat kleine deukjes etc. Maar verder helemaal gaaf. Alleen een radio mist nog.

Die reserve is hier vrij relatief. Hij zou aan moeten gaan vanaf 46 liter (Laatste 8 liter in de tank), maar hier knippert ie al vanaf 43-ish liter. Laatst heb ik er 50 liter ingegooid en toen begon die te haperen in de bochten. Ik zou er iig niet te lang mee door rijdenDe mijne heeft bijna 260k km op de teller staan, maar op de weg naar huis (met de tank VER in de reserve, spannend) reed het echt heerlijk comfortabel, drempels en gaten in de weg etc. gewoon lekker soepel, geen harde klappen of gebonk of wat dan ook. Heerlijk soepeltjes
Hehe, maar een Picasso is ook nogal wat zwaarder dan een ZXIk heb had een gruwelijke hekel aan Franse auto's (Citroen en Renault in het bijzonder, Renault nog steeds), m'n ouders hebben een Xsara Picasso uit 2003, verschrikkelijk traag hok met een 1.8 benzine met 115pk, maar dat neem ik nu maar eens terug denk ik, wat een heerlijk bakje
PoepoeInderdaad de op 1 na meest luxe uitvoering ja, de Aura. Verder ook elektrische rechterbuitenspiegel, elektrische ramen voor, en in hoogte verstelbare bestuurdersstoel (die volgens mij niet werkt) EDIT: werkt wel, hij werkt alleen wat minder wanneer je zelf op de stoel zit
~ James May
Fijn om te horen wat er kan.mr_petit schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 23:58:
[...]
Volgens mij kan je de clarion (RD3) niet op wisselaarstand zetten zonder wisselaar emulator.
Je wisselaarpoort moet geactiveerd zijn (kan je bij de dealer laten doen of zelf als je een Lexia hebt), en dan kan je een xcarlink (die heb ik zelf) of dergelijk ding gebruiken. Maar het is meer dan een simpel kabeltje dus
Misschien zit in die afbeelding van jou in dat zwarte klontje een emulator, maar de stekker gaat denk ik niet passen. De RD3 heeft een mini iso blok, en je moet dus het blauwe gedeelte hebben.
Kan je een xcarlink op ebay vinden of zijn er ook winkels in nl die hem verkopen.
En de aux/cd wisselaar activeren bij de dealer neem ik maar voor lief.

Duurde even voor ik het ook in de gaten had, maar heb het zelf al uitgevogeldtdw schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 23:41:
Niet zo heel lastig. De hoedenplank bevat een U-vorm en die moet over een O-vorm die ergens in het interieur zit. Als het nog nodig is kan ik morgen wel even foto's maken.
Stekkertjes zitten er allemaal nog aan, geen probleemVoor een oudere auto allemaal kleine en normale gebrekenRadio erin prakken is niet zo heel lastig, als de stekkers er nog aan zitten ten minste. Als het er zo uit ziet, is dat wat minder grappig:
[afbeelding]
En een ZX is wat gestroomlijnder / lager bij de grondHehe, maar een Picasso is ook nogal wat zwaarder dan een ZX
Xsara Picasso (2003) schijnen ook een van de enige Citroen's te zijn die de vering niet lekker voor elkaar hebben
Zonnedak is dan weer iets dat ik niet heb.PoepoeEnige luxe die ik heb is een startonderbreker en een zonnedak
Maar nogmaals gefeliciteerd, leuk bakje en veel veilige kilometers !
EDIT: wat ik wel ontdekt heb, is dat de ventilatieroostertjes boven de radio erg los zitten. Volgens mij liggen die er gewoon los in, ergens iets afgebroken ofzo. Mja, er komt tenminste nog lucht uit en zolang de airco maar niet recht in m'n gezicht blaast vind ik het prima
[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 02-07-2012 13:33 ]
Goede kleur voor een Saxo VTSBasPH schreef op maandag 02 juli 2012 @ 12:27:
Dit weekend mijn eerste auto gekocht, het is een Citroën Saxo 1.4 VTS uit 2001 met 95.000 km op de teller. Einde van deze week kan ik hem ophalen, ik ben benieuwd!![]()
[afbeelding]
Nu nog even VTS velgen scoren en je kan er een tijdje meer voorruit!
Het remmen was inderdaad niet wat het moest zijn, de achterremmen moeten gesteld worden (de monteur kon namelijk vanuit stilstand met een bijna volledig aangetrokken handrem nog wegrijden!). Ook het rempedaal moet even gesteld worden, omdat er nu erg veel loze ruimte op het pedaal zit (remlicht gaat wel branden, maar remmen doet ie nog niet).
De tik uit de motor die ik alleen hoorde bij het optrekken is een klein lek in de uitlaat (of lekke pakking) thv uitlaatspruitstuk. Kon geen kwaad, maar dat lek wordt wel steeds groter na verloop van tijd, waardoor je dus wat prestatieverlies krijgt.
De ratel die ik hoorde thv 3000rpm is het hitteschild van de uitlaat dat wat losjes zit.
Verder waren ze wel goed te spreken over mijn ZX
Standaard kwaaltje. Hitteschild verwijderen en je bent klaar. Heb ik ook nog 100.000 km mee doorgereden.FastFred schreef op maandag 02 juli 2012 @ 16:02:
De ratel die ik hoorde thv 3000rpm is het hitteschild van de uitlaat dat wat losjes zit.
Een ZX is echt een probleemloze auto. Laat je niets wijs maken door alle anti-Citrofielen en geniet van het comfort.
Ik heb een ZX serie 1 met 1.8 gereden. Zo heerlijk soepel die motor.
Kan dat hitteschild verwijderen kwaad? Die zal er toch niet voor niks zitten, en waar zit dat ding? Is het trouwens niet beter om dat ding gewoon weer vast te zetten ipv helemaal weghalen?
[ Voor 52% gewijzigd door FastFred op 02-07-2012 18:18 ]
Nooit problemen gehad om 4e versnelling 1000 toeren te rijden.
Het hitteschild zit volgens mij boven de katalysator en het breekt altijd af door trillingen (in combinatie met roest). Omdat het boven de katalysator zit zal het wat werk zijn om het te vervangen.
En ik heb nooit nadeel gehad ervan.
Ik heb ooit overwogen om onderstaande voor mijn Picasso uit 2002 (met VDO RD3-00 radio) te kopen, uiteindelijk niet gedaan:BS schreef op zondag 01 juli 2012 @ 09:04:
[...]
Fijn om te horen wat er kan.
Kan je een xcarlink op ebay vinden of zijn er ook winkels in nl die hem verkopen.
En de aux/cd wisselaar activeren bij de dealer neem ik maar voor lief.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/378292/
Vraag me ook af of dit gaat werken met de RD3-00 radio. De nieuwere Picasso's hebben volgens mij een RD3-01 radio.
(Zie ook de rest van dat topic)Wederom een specialist bij Citroen gesproken over het activeren. Welnu, de oudere modellen Picasso (2002) hebben niet de optie om een cd-wisselaar te herkennen. Conflict in type signaal (CAN vs VAN). Komt vaak voor. Gaat gewoon niet lukken. Positieve hieraan is weer dat er een andere radio in kan, zonder dat alles gaat knipperen.
[ Voor 35% gewijzigd door Canard op 06-07-2012 21:51 ]
Dat conflict in signaaltype lijkt me uiterst raar. de wisselaar gaat helemaal niet over can of van. Je kan de headunit zelf òf wel òf niet met een lexia bereiken en programmeren. RD3-00; da's toch de VDO unit?
Volgens mij werkt die xcarlink ook in een 206, en volgens mij heeft die ook een VDO unit.
Ook twijfeld die axl op dat forum aan dat het niet zou werken, en die weet er toch een hoop van.
MAar ik zit er al niet zo heel goed meer in; ik heb dat ding al 5 jaar geleden ingebouwd dus is de opgedane kennis al wat weggezakt.
Ik heb me nog wel eens afgevraagd of het niet mogelijk is om een aux-in via de AM radio te kunnen schakelen. AM is dan wel mono, maar dat betekend niet dat de schakeling geen stereo is
Dit is van een 1.4.. Ook snel genoeg als je het mij vraagtFastFred schreef op maandag 02 juli 2012 @ 22:07:
Zo hoog ben ik nog niet eens gegaan, heb vanavond even door getrokken tot 4500 toeren, langzaam is ie in ieder geval zeker nietSnel zat hoor
~ James May
Altijd mooi. Pak een willekeurige review van een autoblad of autosite van een Franse auto. Standaard staat erbij: Minpunt; onhandige klokindeling
wat een onzin zeg. En met al die snelwegen die straks 130 mogen zijn wij mooi de helden en moeten al die reviews worden omgekat dat 120 laten opvallen vrij onhandig is
Heb altijd wel een zwak gehad voor die dashboards die in Star Trek niet zouden misstaan:

En mijn 1.8 is wel een pak sneller dan dat, hoef ik 'm echt niet voor te redlinen
[ Voor 16% gewijzigd door FastFred op 08-07-2012 15:07 ]
Bij de oudere alleen die rode streepjes.
Ook erg mooi

Heel gek trouwens: in Duitsland is hij met regen zuiniger dan zonder, in Nederland is dat altijd andersom

Welcome to the club
Ik ben met mijn ZX trouwens naar Belgie geweest vorige week, hele tank leeg gereden op 640km, 1 op 14, met bagage en 4 inzittenden
[ Voor 58% gewijzigd door FastFred op 23-07-2012 16:10 ]
Ter land, ter zee en in de kroeg
Roest in de kofferbak, de kofferbakrubbers willen nog wel eens lekken waardoor je lekkage krijgt.
Koppakking, die wil nog wel eens lekken bij de eerste cillinder, te zien aan een oliespoortje op het blok boven de dynamo of een oliefilmpje op je koelvloeistof.
De stuurbekrachtiging, is een electrische pomp waarvan naar verloop van tijd de koolborstels verslijten.
Verder is een 1.4 een stuk sneller dan een 1.1, als je echt alleen in de stad rijdt kan je het makkelijk met een 1.1 af, als je af en toe snelweg rijdt is een 1.4 wat comfortabeler ondanks dat een 1.1 ook goed kan meekomen.
Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024
Ik lees dit nu pas, eerder overheen gelezen denk ik. Maar dat is dus wel gruwelijk slecht, ik rij ook 50km/h in de 4e, of 60 in de 5. Maar in de 4e versnelling rijden op stationair toerental geeft gruwelijk veel druk op de drijfstangen, is echt heel slecht voor drijfstangen en drijfstanglagers. Aangezien de zuigers naar beneden wil maar de krukas niet harder kan draaien omdat hij in de 4e versnelling moeite heeft om een auto van een ton vooruit te krijgen. Dan krijg je erg veel stress op de drijfstangen.Maasluip schreef op maandag 02 juli 2012 @ 18:26:
Nooit problemen gehad om 4e versnelling 1000 toeren te rijden.
Constant 60km/h rijden in de 5e doe ik ook (~ 1500 toeren ofzo), dat gaat prima. Maar zodra ik af moet remmen of optrek en het, schakel ik wel even terug, wetende dat ik dan de belastig op de drijfstangen verminder
De versnellingen zijn wel lekker lang merk ik. Heb vlak nadat ik 'm kocht even gek gedaan en lettende op geluidjes of wat dan ook, even een minuut of 2 160km/h gereden. 4000 toeren in z'n 5
Ik merk ook met normaal met het verkeer mee rijden dat ik 'm echt als een diesel rij. Ik kom zelden boven de 2600 toeren uit, gewoon omdat ik voldoende trekkracht heb, en ik een vervelende brom heb als ik veel hoger ga (alsof ik er een scheetkanon onder heb hangen)
[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 22-09-2012 01:18 ]
Verwijderd
Ha,ha, of het redelijk betrouwbare auto's zijn is je vraag, zelfs op de andere planeten weten ze dat deze wagens zichzelf naar de garage loodsen.Christiano007 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 09:53:
Ik ben eens aan het kijken voor een eventuele opvolger van mijn seat arosa en mijn oog is gevallen op een saxo . Nu weet ik alleen niet of dit nou redelijk betrouwbare auto's zijn. Waar moet je op letten bij de saxo ? En is er nog veel verschil tussen de 1.1 en de 1.4 versies ? Doe er eigenlijk alleen maar boodschappen mee en kleine ritten .
Wil je zorgen vrij rijden, dan moet je andere keuze's maken, en die zijn er.
En dan bedoel ik op technisch vlak.
Verder weinig mee aan de hand voor zover ik weet.
Bron: citroen-forum.nl (ff Googlen op 'betrouwbaarheid citroen saxo')
In de UK staat de Saxo op plekje 35 van de betrouwbare auto top 100, op nummer 1 een Kia Picanto
[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 22-09-2012 21:31 ]
Ja, dat heb ik vaker gehoord, maar ik noem het een fabeltje. Mijn motor heeft er nooit last van gehad en het koppel bij 1000 toeren is een stuk lager dan bij 3000 toeren, dus ik zie niet in waarom dat zo slecht zou zijn.FastFred schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 01:14:
[...]
Ik lees dit nu pas, eerder overheen gelezen denk ik. Maar dat is dus wel gruwelijk slecht, ik rij ook 50km/h in de 4e, of 60 in de 5. Maar in de 4e versnelling rijden op stationair toerental geeft gruwelijk veel druk op de drijfstangen, is echt heel slecht voor drijfstangen en drijfstanglagers. Aangezien de zuigers naar beneden wil maar de krukas niet harder kan draaien omdat hij in de 4e versnelling moeite heeft om een auto van een ton vooruit te krijgen. Dan krijg je erg veel stress op de drijfstangen.
Ander voorbeeld, met een mountainbike vanuit stilstand in de 21e versnelling zo hard mogelijk wegfietsen. Als je dat vaak genoeg doet gaan je knieen er ook kapot aan, helemaal als je niet eerst even je spieren laat warm lopen
[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 23-09-2012 13:51 ]
Je moet ervoor zorgen dat je motor niet gaat 'brommen'.
Laag in de versnelling constant rijden kan vaak prima, maar bij accelereren ff terugschakelen.
Verwijderd
Hoop nonsens bij elkaar.FastFred schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:46:
Door de sterkere verbrandingen wil de zuiger harder naar beneden. Maar omdat de auto zo langzaam rijd in een hoge versnelling houd de krukas dit tegen, die kan gewoon niet zo snel acceleren in zo'n hoge versnelling bij zo'n laag toerental. Wat je dan krijgt is als het ware een neerwaarste kracht van de zuiger, maar een tegenwerkende kracht van de krukas, waardoor je stress op de drijfstang krijgt, en waar uit eindelijk de drijfstanglagers aan kapot zullen gaan (of in extreme gevallen, gebroken drijfstangen door de werking van het materiaal, of metaalmoeheid)
Drijfstangen gaan niet kapot door lage toeren of stress op de drijfstang , maar de lagers gaan kapot omdat de smering het af laat weten.
De smeerfilm wordt weggeperst , nog verergerd omdat de oliepomp minder druk levert.
Koppel wordt bij turbodiesels onder de 2000rpm ook begrenst, om te zorgen dat de boel niet te snel stuk gaat. Als je je auto laat chippen kan je hele aandrijflijn dus naar de knoppen gaan als ze daar geen rekening mee houden: 2-massa vliegwiel, aandrijflijn etc. Volgens mij is 1 probleem nog niet genoemd: bij 1000rpm heb je steeds een korte explosie waarbij veel kracht vrijkomt, gevolgd door relatief lang niks. Bij hogere toerentallen volgen de explosies elkaar veel sneller op, waardoor je vliegwiel, krukas etc veel minder belast wordt bij hetzelfde koppel.Maasluip schreef op zondag 23 september 2012 @ 10:22:
[...]
Ja, dat heb ik vaker gehoord, maar ik noem het een fabeltje. Mijn motor heeft er nooit last van gehad en het koppel bij 1000 toeren is een stuk lager dan bij 3000 toeren, dus ik zie niet in waarom dat zo slecht zou zijn.
Mijn DS3 lost dat trouwens ook op een andere manier op: als je in de file 15km/u rijdt, zegt de schakelindicator dat je door moet schakelen. Dan kom je op het normale stationaire toerental van 800rpm of zoiets. Zodra je dan de koppeling op laat komen geeft het motormanagement wat meer gas, en gaat hij naar 1100rpm = 21km/u. Heel nuttig, zo'n indicator die niet klopt
Ik weet niet of het zo'n nonsens is hoor. Als verbranding binnen een bepaalde tijd plaatsvind en bij lage toeren het langer duurt voordat de cilinderinhoud groter wordt (minder inertia van het vliegwiel) kan ik me voorstellen dat de krachten een stuk groter worden.
ah, eigenlijk wat MBV zegt.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 23-09-2012 23:59 ]
Als je een automotor met een mens wil vergelijken... Dat gaat echt niet op.FastFred schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:46:
Ander voorbeeld, met een mountainbike vanuit stilstand in de 21e versnelling zo hard mogelijk wegfietsen. Als je dat vaak genoeg doet gaan je knieen er ook kapot aan, helemaal als je niet eerst even je spieren laat warm lopen
Een mens kan vanuit stilstand zijn maximale koppel ontwikkelen. Bij een automotor is dat wel wat anders.
Mijn auto was geen turbodiesel en bij een turbodiesel is het koppel bij 1000 1/min echt niet begrensd. Dan is het een atmosferische motor omdat de turbo helemaal niks doet en is er geen begrenzing.MBV schreef op zondag 23 september 2012 @ 23:55:
[...]
Koppel wordt bij turbodiesels onder de 2000rpm ook begrenst, om te zorgen dat de boel niet te snel stuk gaat.
[ Voor 28% gewijzigd door Maasluip op 24-09-2012 08:16 ]