Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Het leven is te kort om geduld te hebben!
-middenpijp heeft geen bevestiging tussendoor en de pijp kan doorroesten bij beide flensen (voor en achter). Kost niet veel, maar het is erg vervelend als hij er onderweg onder vandaan blaast.
-Benzinefilter wilt wanneer het nog niet vervangen is nog wel eens doorroesten en gaan lekken.
-De stuurbekrachtigingspomp is elektrisch en als deze de brui er aan geeft kost een nieuwe wel wat geld.
-Bij model met airco wilt de circulatieklep nog wel eens sneuvelen waardoor de servo niet meer stopt met draaien, erg irritant en reparatie kost tijd.
Voor verdere informatie ben ik bereikbaar via DM, de mijne heeft al een aantal keer bij de garage gestaan en ik heb er inmiddels wel wat ervaring mee
[ Voor 7% gewijzigd door empy op 11-08-2011 19:08 ]
De veiligheid van een 740 moet je ook niet overschatten, Jeremy clarkson heeft er ooit een tegen een Renault Modus geparkeerd met 50km/u. 2,5 ton volvo (ok, 1500kgJoopieboy schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 18:32:
Dat bij een gemiddelde Volvo 740 om maar wat te noemen heb je mss wat schraapschade.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Ik ben in de markt voor een tweede auto naast mijn 2CV(derde eigenlijk, ik heb er nog een in de garage staan zonder kenteken
Ook eens zoiets gehad. Ik in een Ford Focus, zag een Polo mk3 Variant van rechts niet aan komen (ging ook met 15 a 20km/h. Ford had niks, paar krasjes op de bumper (overspuiten bleek al genoeg), Polo had op dezelfde plek een wat minder grote deuk dan die Saxo en had het voorwiel er scheef onder staan. Later hoorde ik dat die auto total loss was verklaard.tdw schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 15:04:
Wij hebben een keer met 20 tegen een saxo gezeten, maar hij kwam er niet slecht vanaf hoor
[afbeelding]
[afbeelding]
De auto van m'n ouders verbruikt trouwens wat olie. Is een 1.8 benzine Xsara Picasso uit 2003. Die hebben we nu 4 a 5 jaar. Bij aanschaf had hij volgens mij 40K op de teller. Hij is nu net over de 100K heen.
Krijgt ieder jaar z'n beurtje en APK, allemaal netjes op tijd. Maar er kwamen vreemde geluiden uit het motorruim, een soort getik, naast het normale motor geluid. 3/4 jaar geleden ook gehad, toen bleek olie peil laag. Nu dus weer. Hij verbruikt dus olie, maar zou begod niet weten waardoor. Met deze km stand ga ik er niet van uit dat hij olie aan het verbranden is, maar dat er ergens een lekkage zit.
Zijn er bekende problemen met deze auto's?
[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 12-08-2011 11:10 ]
Signatures zijn voor boomers.
Met koude of warme motor, als je vanaf 15/20km/h in de 2e versnelling het gas wat steviger intrapt, houd de motor met korte tussenpozen in, tot aan 35/40km/h en dan trekt hij wel weer door.
In de winter resulteert dit (alleen bij koude motor deze keer) in een motor storing en gaat in een 'noodloop', niet harder dan 30km/h. Auto langs de kant zetten, motor uit, auto op contact, wachten tot lampjes op dashboard uit gaan, starten, wachten tot 'motor icoontje' weg is en dan weer rijden.
Eigen garage kan zo snel niets vinden, Citroen garage hier in de buurt ook niet, ze kunnen wel gaan rijden met een laptop eraan, maar de kans dat het probleem van de motor storing zich dan voor doet is vrij klein, wat dus veel uren kost.
[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 12-08-2011 12:15 ]
Precies, die dus, toch fifth gear, dankjewel!

Zat gewoon een motor in e.dJoopieboy schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:09:
[...]
Precies, die dus, toch fifth gear, dankjewel!
[ Voor 9% gewijzigd door _Drake_ op 14-08-2011 13:47 ]
The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.
~ James May
Citroën C4 1.6 HDi 90 PK - Business versie eMyWay
Kleur: Hickory Bruin
De Business is eigenlijk een Seduction met wat leuke extra's.
Belangrijkste opties:
• eMyWay systeem (Bluetooth, Navigatie, CD/USB/MP3, etc..)
• Cruise control & snelheidsbegrenzer met Memory functie
• Inklapbare verwarmde spiegels
• Automatische dual-zone airco
• Parkeersensoren achter (met extra hulp op display)
• Follow-me-home & dagverlichting + verlichting van deuren etc. bij het instappen
• Nacht-modus (bijna alle verlichting van de displays uit)
+ Aanpasbaar geluid voor richtingaanwijzers, en aanpasbare kleuren voor het wijzerpaneel. Lollige gimmick, meer niet.

Zalige auto om mee te cruisen en om in te zitten, echt wel. De 90 PK schiet echt niet tekort. Het is (zoals verwacht) geen bochtenridder, maar dat nemen we er maar bij, daar hebben we de BX GTI nog voor! :-)
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Ik vind dit een erg mooie kleur. Het dashboard van de nieuwe C4 is ook erg netjes afgewerkt.
De buitenkant kom ik maar niet over uit...
De voor en achterkant zijn wel ok, maar de zijlijn vind ik het niet helemaal.
Doe mij de BX GTi maar!

Het verbaasd me dat ze de 90pk eHDI ook in een C4 verkopen. In de DS3 snap ik het, daarmee kunnen ze hem net in de 14% categorie houden en tot aan de 130km/u heb je genoeg. Maar bij de C4 zit je toch automatisch aan de 20%, dat lukt toch ook wel met 100 of 110pk?
[edit]
Natuurlijk, in Belgie zijn er andere regels. In Nederland is de eHDI 110pk.
[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 15-11-2011 12:59 ]
Dus daar kan ik de keuze nog wel begrijpen, al zou ik zelf liever meer vermogen hebben.
Ach ja, ze leveren ook een C5 Tourer 1.6 VTi 120 pk benzine. Dat lijkt me in zo'n zware auto ook ver onder de maat...
VeelMBV schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 12:54:
Hoeveel knoppen passen er op dat stuur? En op dat dashboard?
En ik gebruik ze ook lang allemaal niet meestal.

Soms pak ik eerder nog de knop op het dashboard voor iets, omdat die soms net wat handiger zijn
Leeg - Sinds 20180907
Daar hou ik dus absoluut niet van kwam ik achter toen ik er voor de 1e keer in reed. Het kijkt voor de bestuurder niet fijn en de rest loopt er ook constant naar te turen....nergens voor nodig
Geef mij maar een mooie tellerconsole met veel klokken.
En citroen heeft natuurlijk van oudsher iets met stuurwielen
"man is not truly one, but truly two,"
Gelukkig mocht ik 'm redelijk loaded configureren. Het enige dat mist zijn de lederen stoelen, maar heb gelukkig wel de 17" Bellone velgen (in het zwart!)
Anyway, het is een lekker 14% bijtellings scheurijzer. Kan niet wachten tot hij afgeleverd word! (helaas levertijd van 10 weken..
Zo wordt ie in ieder geval:

Hier de specificaties:
Citroën DS3 e-HDI
Kleur: Blanc Banquise / Noir Onyx (wit met zwart dak dus)
Interieur:
- Maille Akinen Pack Perfo
- My Way Navigatie
Exterieur:
- chrome spiegels / stootstrips
- sierlijst achterruit
- 17" Bellone (zwart)
Wordt dus een heerlijke lease-wagen.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Veel plezier ermee en fijne en veilige kilometers!
EenschJoopieboy schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 18:55:
Prachtige auto zeg, tenminste eens wat anders als al die Polootjes/Golfjes en andere duitse brikken op de weg.
Hoop stiekem dat de levertijd uiteindelijk minder wordt dan 10 weken.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Laatst zo'n DS3 gereden als leen-auto tijdens onderhoud van m'n C5 uit 2001. Mooie wagen! Alleen dat plastic 'chroom' op het stuur is een beetje jammer, leuk voor op een plaatje, maar in het echt vind ik het geen gezichtRivanov schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 18:15:
Eindelijk is m'n nieuwe lease-wagen besteld! Heb mijn zinnen al een jaar geleden op deze auto gezet en afgelopen vrijdag heeft m'n baas 'm eindelijk besteld.
Gelukkig mocht ik 'm redelijk loaded configureren. Het enige dat mist zijn de lederen stoelen, maar heb gelukkig wel de 17" Bellone velgen (in het zwart!)
Anyway, het is een lekker 14% bijtellings scheurijzer. Kan niet wachten tot hij afgeleverd word! (helaas levertijd van 10 weken..)
Zo wordt ie in ieder geval:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hier de specificaties:
Citroën DS3 e-HDI
Kleur: Blanc Banquise / Noir Onyx (wit met zwart dak dus)
Interieur:
- Maille Akinen Pack Perfo
- My Way Navigatie
Exterieur:
- chrome spiegels / stootstrips
- sierlijst achterruit
- 17" Bellone (zwart)
Wordt dus een heerlijke lease-wagen.Alleen jammer van de 10 weken levertijd.. Had gehoopt dat dit inmiddels wel korter zou zijn.
Wat ik erg jammer vind is dat alle nieuwe Citroen modellen qua binnenruimte kleiner lijken te worden. Ik ben 2 meter en pas goed in het Ph1 C5 model. De nieuwe C5, C4, C3 zijn allemaal veel lager qua daklijn, jammer jammer. Stoelen ook te smal en de leuning te kort. Lijkt wel of de gemiddelde mens korter wordt ipv langer
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik zat net even te kijken in de car configurator, zo'n DS5 is ook erg gaaf!
Ook mooi dat je hem kan configureren met 2 tone leer
Voor zo'n 45k heb je alles

De DS3 kent geen panorama voorruit.The Legend schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 22:11:
[...]
Laatst zo'n DS3 gereden als leen-auto tijdens onderhoud van m'n C5 uit 2001. Mooie wagen! Alleen dat plastic 'chroom' op het stuur is een beetje jammer, leuk voor op een plaatje, maar in het echt vind ik het geen gezichtHeb je ook zo'n panorama voorruit?
Wat ik erg jammer vind is dat alle nieuwe Citroen modellen qua binnenruimte kleiner lijken te worden. Ik ben 2 meter en pas goed in het Ph1 C5 model. De nieuwe C5, C4, C3 zijn allemaal veel lager qua daklijn, jammer jammer. Stoelen ook te smal en de leuning te kort. Lijkt wel of de gemiddelde mens korter wordt ipv langer
In wat oudere modellen ben je ook niet altijd even goed af, 2 meter in een CX past ook niet lekker.The Legend schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 22:11:
[...]Wat ik erg jammer vind is dat alle nieuwe Citroen modellen qua binnenruimte kleiner lijken te worden. Ik ben 2 meter en pas goed in het Ph1 C5 model. De nieuwe C5, C4, C3 zijn allemaal veel lager qua daklijn, jammer jammer. Stoelen ook te smal en de leuning te kort. Lijkt wel of de gemiddelde mens korter wordt ipv langer
Het voordeel is wel dat je daar stoelrailsverlengers voor kan krijgen, dan kan de stoel verder naar achter.
In zowel een BX als CX zit ik zelf altijd op de achterste stand, maar dat past prima voor mij. Maar goed, ik haal de 2 meter dan ook niet. Ik zit meer rond de 1.85/1.90.
Ik kom uit op €52.145,-dude88 schreef op woensdag 07 december 2011 @ 08:06:
Leuk hoor zo'n DS3
Ik zat net even te kijken in de car configurator, zo'n DS5 is ook erg gaaf!
Ook mooi dat je hem kan configureren met 2 tone leer
Voor zo'n 45k heb je alles
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik vind alleen de kleuren voor de buitenkant wat beperkt...
Verder zou ik graag even een testritje maken, eens kijken hoe anders een DS5 is vergeleken met een C6.
Dat is geen plastic, en geen chroom, dat is aluminium. Of bedoel je het logo'tje? En dat wordt gloeiend heet als hij even in de zon staat te bakken, net zoals het harde plastic van de versnellingspookThe Legend schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 22:11:
[...]
Laatst zo'n DS3 gereden als leen-auto tijdens onderhoud van m'n C5 uit 2001. Mooie wagen! Alleen dat plastic 'chroom' op het stuur is een beetje jammer, leuk voor op een plaatje, maar in het echt vind ik het geen gezichtHeb je ook zo'n panorama voorruit?

Niet zo zeuren..MBV schreef op woensdag 07 december 2011 @ 13:51:
[...]
Dat is geen plastic, en geen chroom, dat is aluminium. Of bedoel je het logo'tje? En dat wordt gloeiend heet als hij even in de zon staat te bakken, net zoals het harde plastic van de versnellingspook

Elk stuk van het dashboard wordt heet hierzo, als de zon erop schijnt. En dan heb ik ook nog een dakraam
~ James May
De c6 staat op een licht doorontwikkeld HP onderstel van de c5 (ph3). De DS5 staat op een c4 onderstel.dude88 schreef op woensdag 07 december 2011 @ 09:14:
Verder zou ik graag even een testritje maken, eens kijken hoe anders een DS5 is vergeleken met een C6.
Dat is wel een verschil, zeker vanuit de citroen filosofie geredeneerd
De grootste fout die ze met de DS5 gemaakt hebben is dat ze 'm niet op het onderstel van de C5 geplaatst hebben. Temeer dat namelijk technisch gezien 1 van de meest hoogwaardige onderstellen op de markt is:
Achter multilink ophanging, voor dubbele wishbones en dus naar keuze HP vering.
In deze klasse is geen enkele andere auto die dat weet te leveren. De peug508 heeft alleen in de duurste uitvoering voor dubbele wishbones (en uiteraard geen HP), en voor de rest moet je naar bijv. de nieuwe bmw 5 kijken (die dus ruim de helft duurder is...), die staat nu op het onderstel van de 7 serie (om maar even aan te geven in welke klasse auto's dit soort onderstellen worden gebruikt)
Jammer dat ze dat bij citroen niet hebben ingezien (zal wel een kwestie van kosten zijn), want de DS5 is een geweldige auto om te zien en ook nog eens naar keuze zo luxe uit te rusten dat dat haast onfrans is
Maar jammer dat de onderliggende techniek niet op die filosofie nu aansluit.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 07-12-2011 15:37 ]
Dat ze een deel van de techniek delen ben ik zeker met je eens, maar dat is allemaal voor de C6 ontwikkeld.
Juist gezien het verschil ben ik benieuwd hoe zo'n DS5 rijdt. De C6 veert zoals we van Citroën gewent zijn, dat kan ik niet zeggen van een C5 ph1 en 2 bijvoorbeeld. Die zijn wel confortabel in hun klasse, maar halen het niet bij een DS SM of CX
Het zijn niet alleen de kosten die het systeem met zich mee brengt, Citroën wil ook een nieuwe doelgroep aanspreken dat niet zo zeer HP wil rijden, maar juist iets sportievers zoek. Tenmiste zo is het mij altijd uitgelegd.
Uiteindelijk deden ze dat met de DS3 ook wel, een hele leuke auto, maar zeker niet de meest comfortabele auto. Maar doet het wel heel goed in de markt, en ik weet eigenlijk wel zeker dat er een hoop nieuwe klanten mee gewonnen zijn voor het merk.
Echter is de techniek een veel ouder mengelmoesje. De multilink en de wishbones zijn als eerste in de c6 toegepast, maar de HP vering is een voortborduursel op de c5 (ph1 en 2), waarbij de eerdere C5'en met zowel HA3 als HA3+ leverbaar waren is de C5 nu en C6 dus sec HA3+. En die techniek is dus al ouder dan de C6. Vandaar dat ik dat zo opschreef. Een C5 veert dus weldegelijk zoals een citroen dat hoort te doen, de persoonlijke verwachting kan daarbij afgestemd worden dmv het kiezen van ha3 danwel ha3+, en dan in comfort of sportstand, en eventueel nog uitrusten met comfortbollen. Als jouw verwachting niet bij die c5 waar jij in reed heeft aangesloten, dan had je de verkeerde c5 genomen

Echter is 'comfort' natuurlijk een ervaring die verder gaat dan het veergedrag van de bollen alleen. Stoelen, materialen, geluidisolatie etc etc. Ook valt er met stabilisatorstangen etc nog veel meer te tweaken. Dat is bij de C6 natuurlijk meer afgestemd (en ingedeeld) op het niveau limousine (waar de c5 meer het werkpaard is, zeker de break. Daarom is het vergelijken van een c5 met een sm (of c6) ook geen goede vergelijking), net als een bmw 7 dat meer is dan een 5 serie, ondanks hun gedeelde onderstel. Ook daar is de 5 touring het echte werkpaard, die dan ook gewijzigde achtervering heeft.
Hoe dan ook heeft de DS5 helemaal geen plaats in deze discussie, en dat vind ik jammer als enigzins citrofiel en vooral liefhebber van doordachte (en soms afwijkende) techniek.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 07-12-2011 16:44 ]

Hoe zit dat nu tussen HA3 en HA3+? Had een C5 Ph1 2.0 diesel automaat wel of geen HA3+? Want niet alleen de dealer kan het moeilijker maken dan het is, ik heb nooit eenduidige informatie gevonden op de Citroën website... Een beetje zoals tomtom die vergeet te vertellen dat de Go-reeks een snellere processor heeft dan de Via-reeks.
Als de C5 iets niet is (en dan doe ik die uitspraak over de ph1 en 2 en dan helemaal de diesels), dan is het wel onderstuurd. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat het uitbreken van de c5 in snelle doordraaiers (bijvoorbeeld de bocht a28 noord naar a27 zuid bij utrecht nemen met 120km/u als het nat is), is dat het uitbreken niet zo geleidelijk gaat als enkele andere auto's (hij skipt/hapt een beetje), maar dat is een eigenschap van auto's die juist voor aardig grip hebben maar wel zacht geveerd zijn; zeker op de plek die ik beschrijf.
Een c5 ph1/2 heeft HA3+ als ie een sportknop heeft. Niet dat de sportknop de hard/zachtstand dan bepaald, dat doet de computer op basis van grenswaarde, maar de grenswaarden worden veranderd. In HA3+ is de zachte modus ongeveer 20% zachter dan HA3 (dat is waar ik eerder ook op doelde).
Voor dat schakelen van de parameters is een 3e bol geplaatst midden op de as.
Sowieso moet je nooit een ds3 met een c5 vergelijken, da's hetzelfde als een polo met een phaeton vergelijken. Zowel qua veersysteem (en afstelling) compleet anders als qua afmetingen en onderstelmaten.
Ook is het vergelijken van een c5 met bijv. een passat of bmw 3 een manco vergelijk omdat de c5 zoveel zachter geveerd is. Uiteindelijk heeft dat effect op een aantal rijeigenschappen. Vergelijk een normale megane met een megane RS met cuponderstel. Zo ongeveer hetzelfde ophangingsysteem, alleen de ene zacht (comfort) en de ander knetterhard. Zet ze allebei op de nordschleife met dezelfde motor en de RS met cuponderstel doet een rondje rustig een hele minuut (!) sneller.
Da's natuurlijk dikke pret totdat je weer naar huis gaat en in drempelland beland. Het is maar net wat je wilt.
Tja als je zo nog een paar stapjes terug gaat komt de techniek uiteindelijk bij de achteras TA vandaan, wat later volledig op de DS is gezetmr_petit schreef op woensdag 07 december 2011 @ 16:42:
Ja als je het zo uitlegt wel.
Echter is de techniek een veel ouder mengelmoesje. De multilink en de wishbones zijn als eerste in de c6 toegepast, maar de HP vering is een voortborduursel op de c5 (ph1 en 2), waarbij de eerdere C5'en met zowel HA3 als HA3+ leverbaar waren is de C5 nu en C6 dus sec HA3+. En die techniek is dus al ouder dan de C6. Vandaar dat ik dat zo opschreef. Een C5 veert dus weldegelijk zoals een citroen dat hoort te doen, de persoonlijke verwachting kan daarbij afgestemd worden dmv het kiezen van ha3 danwel ha3+, en dan in comfort of sportstand, en eventueel nog uitrusten met comfortbollen. Als jouw verwachting niet bij die c5 waar jij in reed heeft aangesloten, dan had je de verkeerde c5 genomen(bij citroen kunnen ze het vaak ingewikkelder maken dan dat hun bestuurders kunnen bevatten
Als je een DS5 niet met een C6 mag vergelijken mag je de mcphersonophaging van een C5 ph 1 en 2 ook niet vergelijken met de ophanging van een C6.
Goed ik vind het juist wel leuk om 2 totaal verschillende dingen te vergelijken. Soms kan dat als conclusie leiden dat ondanks dat het heel anders is bijvoorbeeld toch overeenkomsten heeft of verschillende leuke eigenschappen.
Betreft de C5, ik heb uit mijn hoofd gereden in een 1.8 16v, 2.0 16v automaat, en een V6 handbak.
Zowel de 2.0 16v en de V6 waren voorzien van sportstand. Ja, het zijn wel comfortabele auto's, maar ze pakken mij gewoon niet. Als ik dan alleen over het veergedrag praat niet over de stoel etc. dan kunnen ze gewoon niet op tegen de C6.
De C5 ph3 laat ik even achterwege, dat is voor mij te lang geleden en te korte rit geweest om daar wat over te zeggen. Al hoewel ik daar wel onder de indruk ben van het interieur wat ik persoonlijk een flinke stap vooruit vind t.o.v. de oudere C5en
Lijkt me stug, mijn vader gaf altijd veel geld uit aan z'n Michelin-banden.mr_petit schreef op woensdag 07 december 2011 @ 21:41:
Wellicht verkeerde banden?
Een diesel is toch juist standaard meer onderstuurd, omdat er meer massa voor de voorwielen hangt?Als de C5 iets niet is (en dan doe ik die uitspraak over de ph1 en 2 en dan helemaal de diesels), dan is het wel onderstuurd.
Dat had hij dus niet, duidelijk.Een c5 ph1/2 heeft HA3+ als ie een sportknop heeft. Niet dat de sportknop de hard/zachtstand dan bepaald, dat doet de computer op basis van grenswaarde, maar de grenswaarden worden veranderd. In HA3+ is de zachte modus ongeveer 20% zachter dan HA3 (dat is waar ik eerder ook op doelde).
Voor dat schakelen van de parameters is een 3e bol geplaatst midden op de as.
Dat snap ik ook welSowieso moet je nooit een ds3 met een c5 vergelijken, da's hetzelfde als een polo met een phaeton vergelijken.
De TA had toch geen HA3 vering? Dat is waar het vergelijk op doelde. Anders gaat de techniek terug tot de romeinen, hun karren hadden immers ook wielendude88 schreef op donderdag 08 december 2011 @ 08:07:
[...]
Tja als je zo nog een paar stapjes terug gaat komt de techniek uiteindelijk bij de achteras TA vandaan, wat later volledig op de DS is gezet

Daar zit idd een verschil tussen, wat ik ook al eerder aanstipte. De combinatie multilink+dubbele wishbones is een zeer hoogwaardige combinatie die je -ten tijde dat de c5 ph3/c6 uitkwam alleen aantrof op auto's in de klasse van bmw 7, s klasse etc aantrof. Nu past de C6 wel in die doelgroep ('klasse directiewagen', ook al is ie natuurlijk goedkoper dan z'n premium tegenhangers), maar de C5 natuurlijk niet. Die wordt door veel mensen ingeschaald als concurrent/klassegenoot van de 5 serie of soms zelfs 3 serie (maar dat laatste is alleen qua prijs, niet qua binnenruimte)Als je een DS5 niet met een C6 mag vergelijken mag je de mcphersonophaging van een C5 ph 1 en 2 ook niet vergelijken met de ophanging van een C6.
Maar je mag van mij alle dingen vergelijken die je wilt. Van mijn part vergelijk je een polo met een rolls, en kom je tot de conclusie dat de rolls de comfortabelere auto is en de polo handiger is bij inparkeren....
Maar ik vind dat alleen niet zo'n heel representatief vergelijk. Beide zaken zijn immers compleet verschillend.
Er zullen vast veel overeenkomsten zijn en vast veel verschillen, maar het is mij dan een beetje onduidelijk wat je met je vergelijk wilt doen.
Bedoel je veergedrag of afstemming en gedrag van het onderstel? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je zaken als stabilisatorstangen hebt overgebouwd danwel aangepast, wielbasis hebt aangepast etc.Betreft de C5, ik heb uit mijn hoofd gereden in een 1.8 16v, 2.0 16v automaat, en een V6 handbak.
Zowel de 2.0 16v en de V6 waren voorzien van sportstand. Ja, het zijn wel comfortabele auto's, maar ze pakken mij gewoon niet. Als ik dan alleen over het veergedrag praat niet over de stoel etc. dan kunnen ze gewoon niet op tegen de C6.
Sec het veergedrag kan je namelijk helemaal niet voelen; hoe je onderstel is opgebouwd, welke maten gehanteerd zijn etc heeft een hele grote invloed. En dat zal bij de C6 ongetwijfeld anders zijn dan bij de C5
zoals ik ook al eerder schreef. De C5 is het werkpaard van citroen.
En zoals al meerdere malen gezegd: de c6 heeft (dus net als de c5 ph3) voor dubbele wishbones en achter multilink. Dat zijn hoogwaardigere wielophangingen die vooral beter hun geometrie behouden. Maar het veergedrag wordt bepaald door het veersysteem: de bollen/cylinders en de regelcomputer/pomp. Als je dat puur wilt beoordelen dan moet je die op een schokdempertestbank zetten.
Wat jij bedoeld is het rijgedrag.
Bij de ph3 kan je het grootste gedeelte gewoon linea recta overbouwen naar de C6. Maar goed, nog wel afwijkende wielbasis etc. Het interieur is idd heel mooi van de ph3, maar ja, neem ook even in ogenschouw dat het vorige interieur al in 2001 oid ontworpen is.De C5 ph3 laat ik even achterwege, dat is voor mij te lang geleden en te korte rit geweest om daar wat over te zeggen. Al hoewel ik daar wel onder de indruk ben van het interieur wat ik persoonlijk een flinke stap vooruit vind t.o.v. de oudere C5en
Vergelijk die van de C5 dan eens met bijv in van z'n concurrenten, de 2001 passat.
Dan weet ik wel welke ik mooier vindt

Zo, ff je post wat correcter gemaaktMBV schreef op donderdag 08 december 2011 @ 21:01:
Pak dan ook even de buitenkant. De C5 ph1 isvind ik de saaiste auto die de afgelopen 10 jaar op de markt is gezet, de ph2 is IMHO gewoon lelijk, alleen de ph3 vind ik een mooie auto (dankzij goed jatten van o.a. Audi).
Het blijft een kwestie van smaak
Sowieso neem ik vergelijken van auto's die net nieuw/hedendaags zijn en ruim 10 jaar oud zijn -wanneer ze op het laagst van hun waarde en modieuze gewenstheid zijn- op voorhand al niet serieus.
Als ik naar hun concurrerende tijdgenoten kijk (ik pak ff 2001, dus de ph1)):
toyota avensis
nissan primera
VW passat
opel vectra
Vind ik dat persoonlijk ook niet echte spannende modellen als ik die naast de C5 ph1 zet.
Al die ontwerpen komen op mij nu saai over. Da's imho doorgaans het kenmerk van 10 jaar oude auto's.
En als je naar de toegepaste techniek kijkt wordt het helemaal een opmerkelijk verhaal.
Welke auto's in de klasse 30-40k euro hadden in 2001 automatische ruitenwissers, automatische lichtsensor, een onderstel wat de rijhoogte aanpast aan de staat van het wegdek (zowel verhogen bij ruw wegdek als verlagen op de snelweg, en eventueel zelfs nog adaptief onderstel in stugheid waar nu pas alle premium merken in hun hogere modellen mee schermen.....)?
Dat klopt, geen enkele (terwijl ze het nu allemaal wel hebben, of eraan werken en het graag willen hebben). Maar ja, wat is saai, wellicht spreekt het iemand die geen verstand of interesse in techniek heeft het helemaal niet aan.
[ Voor 78% gewijzigd door mr_petit op 08-12-2011 21:41 ]
Niet dat ze lelijk of saai zijn (in tegendeel), maar dan kan je er ook een golf gti oid tegenover zetten....
De volvo v70 was in 2001/2002 in de basis al bijna 15.000 euro duurder (ik neem ff de diesels)(en de s60 bijna 8000 euro), dus geenzins een concurrent, vooral de v70 niet. Maar geen saaie auto de v70, gezien dat het nieuwe model nog steeds als 2 druppels water erop lijkt (of is ie dan juist wel saai?). De kern ligt 'm meer in dat auto's die zeer behoudend ontwerp hebben en weinig qua stijlkenmerken veranderen (dus volvo/merc/audi/etc) niet minder saai zijn, maar na 10 jaar minder gedateerd overkomen.
Dat je een passat minder saai vind zegt al genoeg over je mening. Minder saai maar kennelijk nog steeds saai. In mijn lijstje weet je dus maar 1 auto zelf aan te geven minder saai te vinden dan de C5. De rest is dus saaier of even saai. Hoe kan dan de C5 ph1 de saaiste auto van de afgelopen 10 jaar zijn? Zeker als je met alternatieven aan komt dragen die òf heel veel duurder zijn, òf aanzienlijk kleiner zijn maar wel minimaal even duur of duurder.
Mijn punt is dat bijna alle doorsnee auto's uit die tijd extreem saai (gedateerd?) zijn, en wat dan een ietsiepietsie minder extreem saai is dan die andere extreem saaie auto maakt imho geen flaus aus.
Het valt mij altijd op dat hoe ouder je wordt, hoe minder gevoelig wordt dat wat oudere auto's gedateerd overkomen. Waarschijnlijk omdat je je de tijd dat die auto's uitkwamen beter kan herinneren, en het voor je gevoel nog niet zo lang geleden is.
Overigens vind ik een bmw 3 uiteraard ook minder saai dan een C5, maar bekijk het eens van de kant van je pa: ik weet niet wat voor C5 hij had, maar waarschijnlijk wel een gezin met evt kids waar hij mee op vakantie wil. Denk je dat het leuk is om in een 318d zonder airco met 2 of 3 kids op de achterbank naar zuid-frankrijk te rijden? Of denk je dat hij bewust zat te twijfelen tussen die C5 ph1 van 30 mille met airco (lees: gescheiden klimaatcontrole) etc, of die bmw 5 touring van 50 mille met dezelfde uitrusting (waar je achterin overigens minder ruim zit
Ja, een auto van 30 mille en studiegeld voor de kids, of een auto van 50 mille en ze maar niet verder stimuleren in hun toekomst
[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 09-12-2011 01:02 ]
Gefeliciteerd. Ik heb de mijne een weekje of drie terug mogen ontvangen (dan wel blue-belle ile, en met asheras voor de zomerbanden).Rivanov schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 18:15:
Eindelijk is m'n nieuwe lease-wagen besteld! Heb mijn zinnen al een jaar geleden op deze auto gezet en afgelopen vrijdag heeft m'n baas 'm eindelijk besteld.
...
Wordt dus een heerlijke lease-wagen.Alleen jammer van de 10 weken levertijd.. Had gehoopt dat dit inmiddels wel korter zou zijn.
Mij werd verteld 6-8 weken levertijd, en is uiteindelijk gewoon 6 weken geworden. Was wel met wat minder opties dan jij.
En volvo vind ik niet saai: ze hebben een duidelijk familiegezicht dat sterk afwijkt van het 'gemiddelde' op de automarkt.
Ik deel je mening wel dat de C5 gewoon niet het meest spannende model is. Dan vergelijk ik het even niet met de rest van de markt maar met de vorige modellen van Citroën.
De C5 heeft gewoon niet het effect wat een DS of CX heeft. Ook niet de scherpe lijnen van een XM.
Goed eigenlijk is de C5 de opvolger van de Xantia, welke de BX heeft opgevolgd (samen met de ZX).
Een GS was toen de tijd eigenlijk ook een hele leuke en bijzondere auto.
De C4, met name de coupé heeft qua design denk ik meer te weeg gebracht dan de C5.
Eigenlijk vind ik de kleinere Xsara dan ook met name de coupé een mooiere lijn hebben dan de C5.
Goed dat de C5 voor het merk een succes was is wel een feit. Maar voor mij gaat de C5 niet dezelfde boeken in als vele andere succesnr's van Citroën
Overigens geld dat ook voor de Xantia en ZX. Prima auto's om in te rijden, maar toch een tikkeltje saai.
Waar het mij om gaat is dat ik eerst wil zien of je over 10 jaar nog steeds dezelfde uitspraak zal doen.MBV schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 09:44:
Ik zie alleen niet in waarom een saaier ontwerp goedkoper is: de ph3 ziet er net zo goed ontworpen uit als een A4, en is ook een stuk groter en goedkoper dan diezelfde A4.
Tijd moet altijd leren of een ontwerp -in retrospect- geslaagd is of niet. Daarom kan je bijna onmogelijk voorspellen of de ph3 net zo goed of net zo slecht zal verouderen in de tijd.
Ook dat moet je maar zien (zie bovenstaande redenering). Toen ik m'n rijbewijs haalde (1993), keek ik uiteraard goed om mij heen wat ik mooie auto's vond. En een CX hoorde daar echt niet bij; dat was een oud saai frans slagschip wat overbodig was geworden. Toen vond ik een alfa 164 een geweldige auto.dude88 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 14:25:
Wordt een leuke discussie zo
Ik deel je mening wel dat de C5 gewoon niet het meest spannende model is. Dan vergelijk ik het even niet met de rest van de markt maar met de vorige modellen van Citroën.
De C5 heeft gewoon niet het effect wat een DS of CX heeft.
Die alfa 164 vind ik nog steeds geweldig, maar onderhand is daar ook weer die cx bij gekomen (m'n pa had 'm overigens toen ie nieuw was (toen was ik 6 ofzo), en toen was het wel een geweldige (ook geweldig onbetrouwbare) auto.
Maar uitspraken doen over wat hele mooie en hele saaie auto's zijn heeft alleen maar waarde op het moment waarop je dat meet, en zegt derhalve weinig over het product an sich. Zo zijn de mooiste klassiekers ook ooit overbodige uiterangeerde modellen geweest die niemand meer mooi vond (dus incl de ds en cx).
In 93 was de CX een oud saai frans slagschip?? De breaks zijn tot 91 geleverd, dus er reden in 93 nog bijna nieuwe CXen rond...
Verder begrijp ik je punt wel, zo vind ik een C4 coupé op dit moment ook een stuk minder spannend dan dat ik ze vond toen ze net nieuw op de weg waren.
Wie weet draaid dat beeld over een x aantal jaar weer bij
Ja en dat was toen -afgaande op de stijl die auto's toen hadden- een compleet uitgerangeerd model (introductie al in midden jaren 70). Dat zag je destijds ook in hoe hard die dingen in waarde daalde (in 1995 kocht je een hele leuke cx gti break voor 700 euro (dus toen 1500 gulden). Da's nu wel anders.dude88 schreef op maandag 12 december 2011 @ 07:46:
In 93 was de CX een oud saai frans slagschip?? De breaks zijn tot 91 geleverd, dus er reden in 93 nog bijna nieuwe CXen rond...
Jouw reactie is in retrospect. En dan kom je vaak tot hele andere conclusies. Daarom moet je eigenlijk nooit een auto die compleet aan de modewensen van nu voldoet nooit vergelijken met een auto van -pak 'm beet- 10 of 15 jaar oud, aangezien die op eigenlijk geen enkel punt meer aansluit op de hedendaagse stijl. En dat is het punt wat ik hier nu al enkele reacties lang probeer te maken, aangezien je die vergelijkingen overal ziet, met altijd hetzelfde resultaat.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 12-12-2011 20:42 ]
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
Bij de dealer of online:Outerspace schreef op maandag 12 december 2011 @ 22:14:
Weet iemand waar je de lak / verf (Rouge Aden) kan kopen in een flesje? Een aardig persoon heeft zijn sleutel over mijn deur getrokken...
http://winkel.verf24.nl/lakstiften-c-1_15
3de week januari rijden.
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
[ Voor 29% gewijzigd door Rivanov op 24-12-2011 16:06 ]
Alleen dat wit, veel nieuwe auto's worden daarmee afgeleverd maar ik kan er maar niet aan wennen.
Maargoed, kom van een zwarte Renault Clio.. daar zag je ook alles op.
Vind het wel wat hebben, mooi contrasterend met het zwarte dak. En omdat de ramen vanaf de B-stijl zowat pikzwart zijn, loopt dat wel mooi over met het dak.
De auto zou namelijk eigenlijk pas in februari komen, maar er stond er één op voorraad in Nederland (dag nadat de dealer de bestelling had geplaatst). Vandaar dat hij dus nu al bij de dealer staat.
Dus nu 3de week januari rijden i.p.v. eind februari.
Wel lekker dat hij er is in ieder geval! Zou hem best graag zelf voor de deur hebben staan
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

(niet dat dat nou zo slecht is
Te koop aangeboden. Citroen ZX 1.4i.
Bouwjaar: december 1992
Kilometerstand: 158.296 km
Versnellingtype: Handgeschakeld, 5 versnellingen
Aantal deuren: 3
Brandstof: Benzine
Gewicht: 940 kg
Cylinderinhoud: 1360 cc
Vermogen: 55 kW / 75 pk
Praktijkverbruik: 1 op 14 / 7,1 l / 100 km
APK datum: 24 april 2012 (wordt dinsdag weer gekeurd)
Kleur: rood
Opties:
[list]
• Trekhaak (1000 kg geremd)
• Startonderbreking klasse 1
• Dakraam
• Derde remlicht
• Toerenteller
• Koplamphoogteverstelling
Recent onderhoud:
- jan. 2012: fuseekogel vervangen
- sept. 2011: linker aandrijfas & dynamo
- apr. 2011: Koppakking en distrubitieset, apk
- jan. 2011: beurt (bougies, luchtfilter, olie)
€450.
Foto's
~ James May
Belkin Micro USB Charger

PocketDock

Vooral erg blij met de PocketDock! Vele malen betere kwaliteit dan via de normale AUX uitgang van de iPhone en iPod. Die AUX uitgang heeft altijd een veel lager volume en mindere geluidskwaliteit. Met de PocketDock komt het geluid uit de dockconnector van de iPhone waardoor je de perfecte kwaliteit behoudt en ook het volume normaal blijft zodat je de radio niet extra hard hoeft te zetten!
Zoals het er nu naar uitziet, kan ik maandag de DS3 ophalen!

Ik heb nu ook zo'n zelfde soort USB converter van Tomtom, waar ik uiteraard mijn Tomtom op aansluit, maar ik wil er ook mijn telefoon mee opladen. Weet iemand daar een elegante oplossing voor? Ik vind de high-speed lader van Tomtom een beetje duur voor wat het doet.
[ Voor 39% gewijzigd door MBV op 11-01-2012 22:14 ]
Om die reden nam ik het gemis van de USB-poort op de koop toe en heb ik gekozen voor deze oplossing. En de uitgebreide HiFi heb ik nu ook (extra speaker op het dashboard). Want dat is standaard bij Pack MyWay.
[ Voor 29% gewijzigd door Rivanov op 11-01-2012 22:19 ]
Edit:
Is dat blauwe LEDje fel?
Mijn huidige USB lader heeft een te fel rood LEDje, best irritant als je in het donker rijdt

[ Voor 61% gewijzigd door dude88 op 12-01-2012 07:57 ]
Heeft Pack MyWay geen USB-poort? WTF? Ik heb trouwens de keuze precies andersom gemaakt. Ik vond dat navigatiesysteem nou niet echt geweldig, dan betaal ik liever voor een tomtom met HD traffic en veel goedkopere kaart-updates. Die ook nog eens veel sneller beschikbaar zijn: na een jaar zat de ring om eindhoven nog niet in de MyWay kaarten...Rivanov schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 22:15:
Omdat ik ingebouwde navigatie wilde. Daarom heb ik gekozen voor Pack MyWay. Wilde geen TomTom meer aan m'n voorruit. Plus het feit dat ik het dashboard véle malen mooier vind met het MyWay scherm dan met het 'naar mijn mening' goedkoop uitziende radio-schermpje.
Om die reden nam ik het gemis van de USB-poort op de koop toe en heb ik gekozen voor deze oplossing. En de uitgebreide HiFi heb ik nu ook (extra speaker op het dashboard). Want dat is standaard bij Pack MyWay.
En ik zit dermate veel in de auto dat ik het wel prettig vind om tegen een 'luxe' dashboard incl. navigatiescherm aan te kijken.
[ Voor 36% gewijzigd door Rivanov op 12-01-2012 10:24 ]
Leeg - Sinds 20180907
Doet pijn aan mijn ogen dat blauw en geel, dat vloekt.

Hier snel wat foto's. Het is nu helaas te donker voor betere. Komt nog wel.
Ik heb hem ook binnen, een dag later.

www.casarodriguillo.com
www.casarodriguillo.com

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=211169942
GS op LPG, mooi goedkoop rijden als dagelijkse auto naast de 2CV.
Je kan dus overwegen hem in bruin te kopen
[ Voor 17% gewijzigd door MBV op 11-04-2012 12:15 ]
Morgen bel ik het bedrijf op om wat meer informatie te vragen maar als er geen addertjes onder het gras zitten wordt dit waarschijnlijk een mooi doel voor mijn vakantiegeld. Ik doe ruim 500km per week dus dan is LPG een flinke besparing op de kosten.
~ James May
~ James May
Gelukkig zijn onderdelen gratis, zoals hydraulische vloeistof, filters, enzovoort. Wat is de interval voor revisie van het hydraulische systeem? Bij de XM was dat een prijzig grapje, zo prijzig dat je daar echt rekening mee moest houden als je er een 2e hands kocht (en dat er veel vlak voor revisie werden verkocht).Erasmo schreef op woensdag 11 april 2012 @ 17:39:
Onderhoud doe ik voor 99% zelf.
Hoe goed is de motor eigenlijk bereikbaar? Moet je die boxer eruit tillen om bougies te vervangen?