Het grote Citroën topic

Pagina: 1 ... 13 ... 50 Laatste
Acties:
  • 253.522 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:49
Uiteindelijk heb ik het probleem kunnen herleiden naar het koelsysteem, er zit ergens een lek in.
Waarschijnlijk wordt de koelvloeistof ook gebruikt om de injectoren niet te laten bevriezen op een of andere manier.

Zolang ik het koelvloeistof op peil houd, zelfs al is het maar water, heb ik nergens geen probleem mee.
Eerdaags maar eens naar de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mud schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 15:26:
Eerst nog een ford focus uit 2001 proefgereden, maar die stuurde als een dwijl 7(8)7 Toen ging ik deze proefrijden en was ik verkocht ;)
Een dweil? Een Focus? Dan heb je een slecht exemplaar getroffen, ze liggen over het algemeen prima op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:59

Mud

bouwfraude schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 19:08:
[...]

Een dweil? Een Focus? Dan heb je een slecht exemplaar getroffen, ze liggen over het algemeen prima op de weg.
Ford staat er anders wel bekend om :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:37
Domino schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 18:21:
Uiteindelijk heb ik het probleem kunnen herleiden naar het koelsysteem, er zit ergens een lek in.
Waarschijnlijk wordt de koelvloeistof ook gebruikt om de injectoren niet te laten bevriezen op een of andere manier.

Zolang ik het koelvloeistof op peil houd, zelfs al is het maar water, heb ik nergens geen probleem mee.
Je koelwater verwarmd de verdamper, gas van staat veranderen van vloeibaar naar gas onttrekt warmte uit de omgeving. Zou je geen warmte toevoegen door middel van je koelwater bevriest de verdamper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
TerminalNL schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 20:44:
[...]

Je koelwater verwarmd de verdamper, gas van staat veranderen van vloeibaar naar gas onttrekt warmte uit de omgeving. Zou je geen warmte toevoegen door middel van je koelwater bevriest de verdamper.
Dat is dus precies wat er gebeurde, met backfire tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:52
Vrijdag de DS4 gereden. Helaas had de dealer alleen de HDi 110pk met de EGS bak ter beschikking, de 200pk THP in de showroom had geen kenteken en dat was de versie waarin ik geïnteresserd was.

De auto is in het echt een stuk mooier nog dan in de folder. Stoere neus, mooie kont :P De kleur blanc nacré (wit parelmoer) staat ook erg goed, en de 19 inch velgen eronder zijn absurd. Niet mijn smaak, maar wel cool.

Dan het rijden. Helaas is het lastig een goede evaluatie te maken als je een 200pk benzine handbak wil en een 110pk diesel automaat krijgt. De EGS automaat is een draak, werkelijk een nachtmerrie. Zolang je er rustig mee optrekt gaat het wel, hoewel je elke keer de schok voelt en het inhouden van de auto bij schakelen. Bij acceleren en sportief rijden is dit ontzettend irritant, en dat is wel het rijgedrag waar de gemiddelde koper van een DS4 voor gaat lijkt me. De automaat is slechter en oncomfortabeler dan de stokoude 4-bak van mijn C5. Rijgedrag is verder erg goed, de auto stuurt heerlijk en ligt uitstekend op de weg.

Ik heb overwogen om een nieuwe afspraak te maken bij de garage voor een rit in een 200pk model, maar daar zie ik toch vanaf. Waarom? De auto is mij te onpractisch in gebruikt en te duur voor wat hij levert. Interieur is identiek aan dat van de C4, tenzij je de duurste leeruitvoering kiest. De achterbak is fors kleiner dan dat van de C4, ik kan er bijvoorbeeld niet eens een golftas in kwijt, daarvoor moet de bank omlaag. Aangezien ik dat ding altijd bij me heb zou dat de looks nogal vernaggelen. Neem ik de tas niet mee, dan heb ik weliswaar een achterbank, maar daar is amper in te komen door de krappe deuren. De ongelukkige passagier die zich erin wurmt wacht een zeer krappe achterbank (ik heb 1,83 en ik kon onmogelijk achter mezelf zitten) waar de ramen niet open kunnen.

De 156pk THP is alleen te krijgen met dezelfde EGS automaat, dus zit ik vast aan de 200pk motor wat op zich overkill is maar ik wil wel een handbak. Je gaat dan richting de 35k, en als je de leeruitvoering in de folder wil, ga je een eind richting de 40k.

Helaas weer een auto afgevallen dus. Vooralsnog blijft alleen de 508 over als serieuze kandidaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Dr. Strangelove op 19-06-2011 10:57 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn pa krijgt volgende week zijn C4 Grand Picasso met MyWay Navigatie. De dag erna gaat hij naar Praag.

Nu krijg je West-Europa meegeleverd. Ik kan alleen nergens vinden waar West-Europa eindigt volgens Citroen. Ik weet dat het nogal kan verschillen per merk, soms stopt het bij Duitsland, soms zitten Polen en Tsjechie er (deels) bij. Ik kan het op de Citroen site niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:30

MBV

Dr. Strangelove schreef op zondag 19 juni 2011 @ 10:54:
De automaat is slechter en oncomfortabeler dan de stokoude 4-bak van mijn C5.
Is dat met de diesel? Die combinatie was echt om te janken :'( Door het toerenbereik van de motor i.c.m. 4-bak kon die automaat pas bij 3500rpm doorschakelen...
PWM schreef op zondag 19 juni 2011 @ 12:23:
Mijn pa krijgt volgende week zijn C4 Grand Picasso met MyWay Navigatie. De dag erna gaat hij naar Praag.

Nu krijg je West-Europa meegeleverd. Ik kan alleen nergens vinden waar West-Europa eindigt volgens Citroen. Ik weet dat het nogal kan verschillen per merk, soms stopt het bij Duitsland, soms zitten Polen en Tsjechie er (deels) bij. Ik kan het op de Citroen site niet vinden.
Bel/mail de dealer? Of hang direct een tomtom aan de voorruit, volgens de man die mijn DS3 kwam afleveren staat de ring van Eindhoven nog niet eens in die MyWay navigatie |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:27
Dr. Strangelove schreef op zondag 19 juni 2011 @ 10:54:
De 156pk THP is alleen te krijgen met dezelfde EGS automaat, dus zit ik vast aan de 200pk motor wat op zich overkill is maar ik wil wel een handbak. Je gaat dan richting de 35k, en als je de leeruitvoering in de folder wil, ga je een eind richting de 40k.

Helaas weer een auto afgevallen dus. Vooralsnog blijft alleen de 508 over als serieuze kandidaat.
Jammer dat in NL de 1.6 THP 155pk in de C5 enkel met de EGS bak leverbaar is. Hier in BE is 'ie gewoon met handbak leverbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
C5 of DS4? Ook in Belgie is de DS4 met de 156pk THP alleen met EGS te krijgen, ze noemen het daar alleen ' electrisch gestuurde manuele 6-bak' oid :P
MBV schreef op zondag 19 juni 2011 @ 12:54:
[...]

Is dat met de diesel? Die combinatie was echt om te janken :'( Door het toerenbereik van de motor i.c.m. 4-bak kon die automaat pas bij 3500rpm doorschakelen...
2.0 benzine, daar is het een stuk minder erg in, maar het blijft nogal ouderwets heden te dage. Triest dat de EGS niet beter is, de 'echte' automaten van PSA zijn prima.

[ Voor 59% gewijzigd door Dr. Strangelove op 19-06-2011 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wij hebben hier een DS3 en het dashbord hiervan is hoogglans. Nu zit hier een veeg/kras op, iemand een idee waarmee je dit weg kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik zou het niet doen zonder het na te vragen bij een expert, maar mijn eerste idee is scratch remover voor mobieltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Dat werkt alleen voor oppervlakkige krassen en haarkrassen, als je echt diep het plastic in gegaan bent kan je er helaas weinig aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:27
Dr. Strangelove schreef op zondag 19 juni 2011 @ 15:08:
C5 of DS4? Ook in Belgie is de DS4 met de 156pk THP alleen met EGS te krijgen, ze noemen het daar alleen ' electrisch gestuurde manuele 6-bak' oid :P
C5. EGMV6 is de afkorting hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Middag :w

Van de week een auto gekocht (motor werd te duur met onderhoud e.d voor woon-werk verkeer):

Een Citroën Xsara uit 2001 met 122.000 KM op de teller

[afbeelding]
[afbeelding]

Eerst nog een ford focus uit 2001 proefgereden, maar die stuurde als een dwijl 7(8)7 Toen ging ik deze proefrijden en was ik verkocht ;)
Gefeliciteerd!
Mooie kleur en leuke originele velgen :)

Ik rijdt zelf dagelijks ook in een Xsara Coupé VTR. Een iets nieuwer model met VTS velgen.

Veel plezier ermee. En je heb gelijk, het rijdt veel beter als een Focus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zo, ik heb mijn ds3 gisteren mogen ophalen. Er zat wel 4 hele kilometers op :P

Mijn eerste indruk van deze auto is dat deze auto erg comfortabel rijdt, maar niet erg pittig is (e-hdi variant).
Op zich niet zo erg, scheelt weer boetes. Ik heb de duurdere uitvoeren (incl. mynav) en dat bevalt mij prima. Kan alleen nog niet achterhalen hoe ik met mijn telefoon / bluetooth mijn audio kan aansturen. Voor alsnog werkt alleen het bellen via BT.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:47

Rmg

Outerspace schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 12:52:
Zo, ik heb mijn ds3 gisteren mogen ophalen. Er zat wel 4 hele kilometers op :P

Mijn eerste indruk van deze auto is dat deze auto erg comfortabel rijdt, maar niet erg pittig is (e-hdi variant).
Op zich niet zo erg, scheelt weer boetes. Ik heb de duurdere uitvoeren (incl. mynav) en dat bevalt mij prima. Kan alleen nog niet achterhalen hoe ik met mijn telefoon / bluetooth mijn audio kan aansturen. Voor alsnog werkt alleen het bellen via BT.
Helaasch, muziek via bt werkt niet icm met het navigatie pakket, kwam ik ook pas achter nadat ik het had :/ (ik gebruik nu gewoon de aux poort van de radio ;))

(hoewel het navigatie systeem in de c4 het wel moet kunnen, dus er zou ooit een update kunnen komen)

[ Voor 9% gewijzigd door Rmg op 23-06-2011 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:59

d_star

Maharadja of the Year :-/

Outerspace schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 12:52:
Meen je dat nou? Ik heb volgens mij dezelfde E-HDI-versie van de DS3 als jij, maar ik trek de straatstenen ermee uit. Srsly.

Even het spreekwoordelijke 'poepie gas' om langs een aantal auto's te zoeven tijdens het inhalen is totaal geen probleem. Na ongeveer 5000 km merk ik overigens wel dat als je deze auto wat doortrapt, er weinig over is van de zuinige impressie die Citroen hiermee wil afgeven. Dan lust 'ie best een slokje.

Maar misschien ligt het aan wat voor auto je hiervoor hebt gehad: had je hiervoor een dikke 2 liter Alfa, tsja, dan merk je wel dat deze motor wat minder is.

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Rmg schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 13:01:
[...]

Helaasch, muziek via bt werkt niet icm met het navigatie pakket, kwam ik ook pas achter nadat ik het had :/ (ik gebruik nu gewoon de aux poort van de radio ;))

(hoewel het navigatie systeem in de c4 het wel moet kunnen, dus er zou ooit een update kunnen komen)
Indeed; gewoon via de AUX en knallen met die sub in de achterbak ;)
(en mocht je denken dat je MP3 kan afspelen via de SD-card... dat gaat ook niet lukken :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Snelheid is en blijft natuurlijk relatief.
Zoals je zegt het ligt eraan wat je hiervoor heb gereden.

Voor mij blijft een CX 25 GTi Turbo 2 1 van de Citroëns met een fantastisch beleving van snelheid.
Voor andere blijft een SM het beste, helaas heb ik daar geen ervaring mee.
Een Activa V6 schijnt ook leuk te zijn.

Maar ik kan mij voorstellen dat zo'n e-HDi best vlot is als je bijvoorbeeld een C1 gewent ben, want dat vind ik echt een drama ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

AFX Ghey Edition by HlpDsK

d_star schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 13:08:
[...]

Meen je dat nou? Ik heb volgens mij dezelfde E-HDI-versie van de DS3 als jij, maar ik trek de straatstenen ermee uit. Srsly.

Even het spreekwoordelijke 'poepie gas' om langs een aantal auto's te zoeven tijdens het inhalen is totaal geen probleem. Na ongeveer 5000 km merk ik overigens wel dat als je deze auto wat doortrapt, er weinig over is van de zuinige impressie die Citroen hiermee wil afgeven. Dan lust 'ie best een slokje.

Maar misschien ligt het aan wat voor auto je hiervoor hebt gehad: had je hiervoor een dikke 2 liter Alfa, tsja, dan merk je wel dat deze motor wat minder is.
Ik heb hiervoor een Mini Cooper D gereden met 108pk. Ben nu dus gezakt naar 90pk, dat merk je wel.
De Mini was een stuk sportiever, maar minder comfortabel.

In de DS3 zonder MyNav, en dus met CD-speler en BT, kan het dus wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 23-06-2011 14:47 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:54
Rmg schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 13:01:
Klopt, mijn C4 doet wel iPhone audio over BT streamen...

Maar let wel; in de C4 zit e-MyWay en niet MyWay.
Daar schijnt wel degelijk groot verschil tussen te zitten

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:47

Rmg

Chillz schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 14:38:
[...]

Klopt, mijn C4 doet wel iPhone audio over BT streamen...

Maar let wel; in de C4 zit e-MyWay en niet MyWay.
Daar schijnt wel degelijk groot verschil tussen te zitten
Maar de basis van die 2 is aardig gelijk ;) de geruchten gaan ook dat er in september / oktober een update zou moeten uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

[...]

Dan moet je terug naar de dealer: dan heb je het 25%-chipje erin zitten. 11 seconden is al heel lang niet meer genoeg om straatstenen eruit te trekken, dan denk ik aan 6 seconden. Hij rijdt fijn, maar je hebt niet 'over'.

En zuinig: met de maximum snelheid aanhouden, veel op de cruise control etc zit ik op 5.5 liter/100km. Fietsendrager op het dak gaat richting de 7 l/100km :+ Met stevig doorrijden zit ik trouwens dichter bij de 6 dan de 7l/100km, vind ik best meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Middag :w

Van de week een auto gekocht (motor werd te duur met onderhoud e.d voor woon-werk verkeer):

Een Citroën Xsara uit 2001 met 122.000 KM op de teller

[afbeelding]
[afbeelding]

gefeliciteerd.
Als citrofiel, maar met een vriendin die een 2e generatie Focus Wagon 2.0 Titanium Businnes Line rijdt durf ik toch wel te zeggen dat je veel kan zeggen van de Focus maar dat die een wegligging heeft waar weinig merken aan kunnen tippen (ja de V50, maar die zit ook op dat geroemde Ford platform hehe). Volgens mij heeft die 1e generatie hetzelfde onderste en dito sturing. Raar dus. Maar kan persoonlijk zijn.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

kan ook iets mis zijn geweest met het onderstel, of de stuurinrichting. En dat kunnen dure reparaties zijn, dus dan kan je hem maar beter niet kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Zo, de C4 van mijn pa opgehaald. Erg tevreden, ook over het rijden. Die EGS is verschrikkelijk voor de "sportievere" rijder, maar als je er rustig mee rijd (zoals pa) is er niks aan het handje.

Het enige kritiekpunt nu is het knoppencircus op het stuur, met niet minder dan 4 draaiknoppen, en een stuk of 20 drukknoppen. Ik snap er al niks van, laat staan dat mijn vader er nu al iets mee kan. De ene keer moet je de knop rechtsboven draaien, dan weer onder, ik kom er nog niet uit moet ik zeggen. Terug is ESC, maar wil je bijvoorbeeld de route afbreken van de navi, dan werkt ESC niet (zou ik verwachten), maar moet je op OK drukken.

Wellicht went het allemaal, maar intuïtief is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

als ik nog verder google lijkt/blijkt de Mk1 niet op dat platform te staan. Weet niet of de voorganger net zo goed was qua wegligging.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
PWM schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 18:20:
Zo, de C4 van mijn pa opgehaald. Erg tevreden, ook over het rijden. Die EGS is verschrikkelijk voor de "sportievere" rijder, maar als je er rustig mee rijd (zoals pa) is er niks aan het handje.

Het enige kritiekpunt nu is het knoppencircus op het stuur, met niet minder dan 4 draaiknoppen, en een stuk of 20 drukknoppen. Ik snap er al niks van, laat staan dat mijn vader er nu al iets mee kan. De ene keer moet je de knop rechtsboven draaien, dan weer onder, ik kom er nog niet uit moet ik zeggen. Terug is ESC, maar wil je bijvoorbeeld de route afbreken van de navi, dan werkt ESC niet (zou ik verwachten), maar moet je op OK drukken.

Wellicht went het allemaal, maar intuïtief is anders.
Ik snap m al aardig,
Maar mocht je er nog ns achter komen waar de 'Mem'-knop voor bedoeld is...
(/oftewel, hoe de Memory functie nu precies werkt...)
dan hou ik me aanbevolen!
Ik hoor t graag.

Heb er wat mee zitten spelen; wat uit t boekje gehaald. Maar weet nog steeds niet hoe ik nu bv ineens naar een preset snelheid kan gaan.

Voor de rest is t inderdaad: Veel knoppen op t stuur, even wennen, maar na verloop van tijd wordt t makkelijker :)

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Is voicedialing trouwens een optie? Als ik op de knop druk, zegt hij alleen dat Navi uitstaat. De Iphone zou het wel moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
[...]

Inderdaad, heb er het hele weekend nog in mogen rijden. Heb zo'n beetje in alle DS3 varianten gereden (incl. de Racing), maar de e-HDI heeft een prima trekvermogen. Dat blijkt ook wel uit de specs, waar de 155 PK benzine variant het bijvoorbeeld aflegt tegen de e-HDI qua trekvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Bedoel je:

Een e-HDi heeft meer koppel dan een THP

of:

Een e-HDi trek sneller op als een THP?

Want dat laatste lijkt me nogal onwaarschijnlijk... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

trekkracht * toerental = vermogen. Een turbodiesel heeft altijd al z'n maximale koppel bij 1750rpm, dat loopt door tot iets van 2500rpm en daarna loopt het af (het geleverde vermogen blijft ongeveer gelijk: in een stoplicht-sprintje maakt het geen bal uit of je bij 3500rpm of 4000rpm schakelt). Bij een benzinemotor begint het maximale koppel bij 2500rpm, blijft lang gelijk, en begint pas bij 4000rpm af te nemen (met een maximaal vermogen bij 6000rpm).

De e-HDI heeft dus bij 2000rpm meer kracht beschikbaar dan de benzinemotor, maar zodra je dat nodig hebt schakel je gewoon een versnelling terug. Sterker nog: door andere bakverhoudingen heb je in dezelfde versnelling waarschijnlijk hetzelfde vermogen :)

Lang verhaal kort: bij die benzinemotor heb je iets meer toeren nodig voor hetzelfde vermogen, maar je kan dan ook veel verder doorhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Een diesel is doorgaans ook zwaarder (niet in dit geval). Tel hierbij ook nog een langere versnellingen bij op. En een korter toerenbereik.

Dit alles zorgt ervoor dat een benzine toch vaak een stuk sneller is dan een diesel. (wel benzine turbo vergelijken met een turbo diesel natuurlijk)
Dit wordt ook bevestigd door de cijfers de THP zit bij 7.3 sec aan de 100, de diesel heeft er 11.3 sec voor nodig.

Overigens heeft de 1.6 THP 10 Nm meer dan de e-HDi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Je mag een turbo-diesel 1.6 qua vermogen best vergelijken met gewone benzine 1.6, volgens mij zit je dan qua vermogen aardig in de buurt. De 1.4 16v motor van PSA is (in een 207) net zo snel als de 1.6 e-HDI. Voordeel van de turbodiesel is het lagere toerental op de snelweg (dankzij dat beperkte toerenbereik), en op de snelweg hoef je nooit terug te schakelen.

Maar als je toch de 1.6THP met 1.6 e-HDI gaat vergelijken: tot aan de 3000rpm zullen ze evenveel vermogen hebben, daarna trekt de THP je compleet zoek :)

[ Voor 17% gewijzigd door MBV op 27-06-2011 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
De e-HDI levert een max. koppel van 230 Nm bij 1750 tpm, waar de 1.6 THP 240 Nm levert bij 4000 tpm.

Kwam overigens deze nieuwe video tegen:
Citroën DS3 1.6 e-HDi vs Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm

[ Voor 3% gewijzigd door MaZo op 27-06-2011 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:30
De 120PK VTi non-turbo is al sneller dan de eHDi ondanks dat hij maar 160nm koppel heeft. Je zult alleen wel flink in de toeren moeten gaan, want zeker in de lage versnellingen is de VTi juist tam, waar de eHDi z'n kracht juist heeft liggen. Maar vanaf de de 3000 toeren in z'n 3 kan de diesel het gewoon schudden. Bron: persoonlijk vergelijkend waren onderzoek op de A1 :P

Neemt niet weg dat de eHDi een toch wel erg lekker motortje is dan zeker tot de 120 km/h zeker niet als onderbemeten over komt in een auto als de DS3/C3. Maar in een auto die een slag groter is wil je hem denk ik niet hebben, tenzij je geduldig bent. Ik denk ook dat de eHDi zo lekker voelt omdat je duidelijk een duw in je rug krijgt van de turbo, bij de 120PK benzine moet je op de teller kijken om een snelheidsgevoel te krijgen, die motor is gewoon zo soepel dat het bijna traag voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Die HDi heeft natuurlijk wel even een duw. Maar het is vaak maar voor korte duur...
Ik moet er ook niet aan denken om zo'n 1.6 VTi in een zware C5 (tourer) te hebben. Want dat is tegenwoordig het instapmodel.

Zo'n moderne diesel kan best fijn rijden. Maar als je echt gaat trappen vind ik het eigenlijk niks.
Ook de wat dikkere uitvoeringen heb ik gereden. Een handgeschakelde 2.2 HDi in de C-Crosser bijvoorbeeld. Veel power, maar voor een korte duur.
De 3.0 HDi met 240 Pk is op alle vlakken beter als de oude 2.7 HDi in de C6. Maar heeft mij ook nog niet 100% overtuigd. Al moet ik zeggen dat ik met de benzine V6 nog nooit gereden heb...

Begrijp mij niet verkeerd, want zo'n C6 met 3.0 HDi zou ik maar al te graag rijden als dagelijkse auto :)
Want het is wel een hele moderne comfortabele auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Je moet veel schakelen als je gaat doorrijden door de beperkte bandbreedte, vandaar dat een sterke diesel met DSG-automaat mij de ideale combinatie lijkt. Maar ja, dan moet je geen Citroen rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:38

KrazyJay

Sorry om even in te breken, maar wie heeft er ervaring met herstellers voor schade?

't Vrouwtje is met de rechterdorpel van de C4 tegen een betonnen paaltje gereden, resultaat 5cm lang, 1cm diep, 2cm hoog, een deuk/kras waarvan de lak er gewoon afgepeld is.

Ikzelf wil voor zoiets de verzekering niet aanspreken vanwege het eigen risico wat dan aangepast zou worden, maar ik wil het wel met precies dezelfde kleur (Thorium grijs) overgespoten en weggewerkt hebben. Ben ik dan gebonden aan een officiële Citroëndealer vanwege de kleur, of kan iedereen dit?

Heeft iemand goede en goedkope ervaring met herstellers? We zijn zelf al aan het rondkijken, Zeeland, Noord-Brabant, Vlaanderen, locatie maakt niet zoveel uit, advies/tips zijn zeer gewenst!

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Laatst online: 19:05

mr_petit

opperprutser

Elke autospuiter kan eigenlijk elke kleur en structuur verf leveren en spuiten.
Soms/dikwijls wordt de kleur gewoon gemeten en specifiek aangemaakt. Binnen 1 fabriekskleur (dus bijv. thoriumgrijs) heb je namelijk aanzienlijke afwijkingen. Daarom wordt in een fabriek het complete casco en alle losse delen uit 1 batch verf gespoten. Zouden dit verschillende batches zijn, dan zou je kleine kleurverschillen zien als beide onderdelen naast elkaar gemonteerd worden.

De citroendealer zelf kan helemaal niets met schadeherstel betreffende panelen, dus daar hoef je 'm niet naar toe te brengen (het wordt er alleen duurder van).
Zoek gewoon een schadeherstelbedrijf in je regio uit waar je goede verhalen over hoort.
Meld er ook bij dat dit schadeherstel niet via de verzekering loopt. Daar wordt het soms goedkoper van (de schadehersteller is minder tijd kwijt met afhandeling). Een beetje handjeklap zeg maar.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
Bij de meeste auto's staat tegenwoordig op het informatie-plaatje een kleurcode (/mengcode).
Daarmee kunnen ze de originele kleur precies namaken.

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:06

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Chillz schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 09:11:
Bij de meeste auto's staat tegenwoordig op het informatie-plaatje een kleurcode (/mengcode).
Daarmee kunnen ze de originele kleur precies namaken.
Afaik moet je wel rekening houden met het verval van de kleur naar een wat langere periode. Dingen als zon en dergelijke kunnen de kleur een heel klein beetje laten verschieten/veranderen waardoor je dus net iets afwijkt van de originele kleur... Je nieuwe kleur wijkt dan dus af van de kleur op je auto en dat ga je zen naderhand.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Daarom doen ze vaak ook uitwaaien over de andere schermen. Dan zie je het minimale kleurverschil nagenoeg niet meer.

Het is natuurlijk ook afhankelijk welk deel er schade heeft. Een deur valt veel meer op dan bijvoorbeeld de achterklep die voornamelijk aan glas of hoeken grenst.

De ideale situatie is altijd de hele auto spuiten, maar dat is minder ideaal voor de bankrekening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:46
Damn een vriend van me heeft net een nieuwe leasebak.Vond Citroen nooit zo bijzonder, maar daar komt toch echt verandering in. Hij heeft nu een DS3 met alle opties behalve leren bekleding. Wat een ontzettend gaaf ding zeg :) Vond het van buiten al een geinig autootje, maar ik was erg onder de indruk van het interieur. Jammer dat ik niet met lease in aanraking kom in m'n werk, maar er eerst hard voor moet sparen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Dank voor de info. Het is onder de deur, rechtsvoor, alleen de dorpel. Kleurverschillen zullen daar niet zo opvallen.

Heeft iemand enig idee hoe ik aan zo een kleurkaart kom, of kan elke spuiter dat gewoon maken/printen aan de hand van "C4, Thorium Grijs"?

Wat zou het overspuiten en plamuren van zoiets kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Laatst online: 19:05

mr_petit

opperprutser

* mr_petit pakt z'n glazen bol ff........

Je begrijpt natuurlijk wel dat zelfs zonder überhaupt een foto niemand hier daar ook maar iets zinnigs over kan zeggen 8)7

Ik heb op MP spuiters gezien doe voor 150 euro oid een motorkap doen, maar de schade laatst aan mijn achterspatbord (+klein stukje bumper) was gewoon 1000 euro hoor. En dat was een klein deukje en een kras van ca 15cm...... (klojo die niet kan parkeren en zonder briefje gewoon wegrijdt :( )
Dus het zal wel ergens tussen de 100 en 1500 euro kosten.

Kortom, ga gewoon langs bij een hersteller waar je vertrouwen in hebt (of meerdere.....)

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 30-06-2011 18:45 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Met een dergelijke veeg over mijn portier op mijn 307 indertijd was ik een dikke 800 euro kwijt.

Spuiten kost belachelijk veel.

Edit: Lijp idee misschien, maar ik heb tegenwoordig voor mijn modelbouwhobby een airbrush. Met wat moeite lijkt het me prima mogelijk om een dergelijke klus zelf uit te voeren met acceptabel resultaat. Het zal niet zo strak worden als wanneer je het door een pro moeten laten doen, maar ja... voor dit soort bedragen...

[ Voor 55% gewijzigd door Dr. Strangelove op 01-07-2011 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 10:32:
Met een dergelijke veeg over mijn portier op mijn 307 indertijd was ik een dikke 800 euro kwijt.

Spuiten kost belachelijk veel.

Edit: Lijp idee misschien, maar ik heb tegenwoordig voor mijn modelbouwhobby een airbrush. Met wat moeite lijkt het me prima mogelijk om een dergelijke klus zelf uit te voeren met acceptabel resultaat. Het zal niet zo strak worden als wanneer je het door een pro moeten laten doen, maar ja... voor dit soort bedragen...
Spuiten kost met name veel geld, omdat je niet zomaar een klein oppervlak kan spuiten, maar het hele onderdeel (bijvoorbeeld de hele motorkap - om kleurverschil te voorkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Laten spuiten kost vooral veel geld omdat schadeherstellers het perfect willen doen, en al het geld mogen declareren omdat de verzekering toch betaalt. Kijk maar naar wat zo'n schadehersteller doet als mensen van pimp-my-ride gratis kleine schades mogen laten herstellen: dan kan het wel voor minder.

@Strangelove: mijn rij-instructeur deed dat ook, zag je niks van. Die had vrij vaak een kleine schrap op de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Heb zopas een C4 1.6 HDI 90 Business GPS (in Hickory bruin) besteld als nieuwe bedrijfswagen, hij zal mijn Fiat 500 gaan vervangen. Als hij geleverd wordt (begin oktober) zal ik zeker wat foto’s plaatsen!

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Aardige upgrade! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Mag hopen van wel ja :9
Vooral interieur (kwaliteit & grootte) ga ik veel stappen vooruit. De C4 is echt hemels om in te zitten en kilometers te vreten.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Dank voor de reacties op mijn vorig vraagje. Het zal ondertussen niet meer nodig zijn, de hele achterkant is in elkaar gereden door een mevrouw die moeite had rechtdoor te rijden over een rechte weg langs een parkeervak waar mijn auto stond geparkeerd. Misschien ga ik nu voor een ander uiterste en koop ik een AX dieseltje voor een nette prijs.. Verstandig? geen idee :*) maar elke keer als ik er een zie rijden/staan ben ik verliefd.. Zelfde geldt voor de GS en de CX, maar die zijn niet van plastic en roesten nogal snel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Technerd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 22:06:
Dank voor de reacties op mijn vorig vraagje. Het zal ondertussen niet meer nodig zijn, de hele achterkant is in elkaar gereden door een mevrouw die moeite had rechtdoor te rijden over een rechte weg langs een parkeervak waar mijn auto stond geparkeerd. Misschien ga ik nu voor een ander uiterste en koop ik een AX dieseltje voor een nette prijs.. Verstandig? geen idee :*) maar elke keer als ik er een zie rijden/staan ben ik verliefd.. Zelfde geldt voor de GS en de CX, maar die zijn niet van plastic en roesten nogal snel...
Mehari's zijn ook van plastic :P

Ik heb zelf ook een tijdje gezocht naar een AX diesel maar zoveel rijden er niet meer rond.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Volgens mij roesten AXen ook... Dus wel blijven opletten.

Van de 3 zal een AX wel het goedkoopste zijn.
Een CX rijdt natuurlijk het meest fantastisch :)
Al moet ik zeggen dat ik in een GS nooit gereden heb, ik ben er alleen als klein kind in vervoerd, maar daar heb ik geen herinnering meer van.

Ik zeg CX, maar zorg wel voor budget ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Het zou eerder zijn voor goedkoop en nostalgisch vervoer. AX diesel zou 1:20 rijden, al denk ik er aan een retrofitroetfilter te laten installeren, als ik er 1 koop. Er is nog wel wat aanbod, maar het is inderdaad uitkijken. Enig advies over zwakke punten? 200.000km op de teller moet wel kunnen denk ik, zonder turbo, 1.5 diesel met weinig vermogen, kan weinig aan misgaan... iemand ervaring?

CX zou gewoon fantastisch zijn, maar ik heb het idee dat die een grotere portomonnee nodig hebben dan bijvoorbeeld een Lindsay Lohan met een Gall&Gall-klantenkaart. Het schaalmodel staat hier wel op de kast, trouwens :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

BX iets?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Ondanks dat mijn ouders er best wat versleten hebben, mist de BX iets. Alhoewel, Citroëns van die tijd zijn allemaal tof... Visa, AX, CX, GS, SM, en meer recent de Xsara coupé, C4 coupe vorige versie na facelift, DS3, DS4 en C6 zijn allemaal wagens die ik (in het klein) op de boekenplank wil en natuurlijk in het groot op de stoep.

Doet me denken aan de tijd dat we met de beige-bruine Bürstner sleurhut en een BX 1.9 Cannes Diesel naar Hongarije gingen, er was nooit wat mis mee totdat die bij de Duits-Oostenrijkse grens besloot oververhit te raken. Wagen naar de Citroëngarage gesleept met sleurhut er nog achter, er is een extra koelfan ingezet bij de radiator en die ging weer voort. Dat was spannend als pre-tiener zijnde! En dat hendeltje bij de versnellingsbak om rijhoogte aan te passen. Hij heeft het al met al een stuk beter uitgehouden dan de XM, die had zo een keypad om een startblokkeringscode in te toetsen voor het starten, werkte vaker niet dan wel... Toch maar een AX'je! Vooral die achterlichten, fantastisch :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 21:38
Net even in de nieuwe C5 Stationwagon met 150pk van me pa mogen touren.
Wat trekt dat ding lekker door :o

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Een BX is best leuk hoor, je moet alleen de jusite uitvoering hebben vind ik ;)
Zo reageerd BX GTi is bijvoorbeeld echt heel fel op het gas.
Daarbij lekker luxe uitgevoerd, ik vind het wel fijne auto's.

Het schaal model van NEO? Erg mooi model in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Technerd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 17:38:
Het zou eerder zijn voor goedkoop en nostalgisch vervoer. AX diesel zou 1:20 rijden, al denk ik er aan een retrofitroetfilter te laten installeren, als ik er 1 koop. Er is nog wel wat aanbod, maar het is inderdaad uitkijken. Enig advies over zwakke punten? 200.000km op de teller moet wel kunnen denk ik, zonder turbo, 1.5 diesel met weinig vermogen, kan weinig aan misgaan... iemand ervaring?

CX zou gewoon fantastisch zijn, maar ik heb het idee dat die een grotere portomonnee nodig hebben dan bijvoorbeeld een Lindsay Lohan met een Gall&Gall-klantenkaart. Het schaalmodel staat hier wel op de kast, trouwens :D
Zuiniger is zelfs mogelijk. Ik heb een tijdje met een Saxo diesel gereden met dezelfde motor, heerlijk dingetje. Voor de rest is de AX een ideale no-nonsens auto, maarja, hij heeft dan weer geen veerbollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Technerd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 19:55:
Doet me denken aan de tijd dat we met de beige-bruine Bürstner sleurhut en een BX 1.9 Cannes Diesel naar Hongarije gingen, er was nooit wat mis mee totdat die bij de Duits-Oostenrijkse grens besloot oververhit te raken. Wagen naar de Citroëngarage gesleept met sleurhut er nog achter, er is een extra koelfan ingezet bij de radiator en die ging weer voort. Dat was spannend als pre-tiener zijnde! En dat hendeltje bij de versnellingsbak om rijhoogte aan te passen. Hij heeft het al met al een stuk beter uitgehouden dan de XM, die had zo een keypad om een startblokkeringscode in te toetsen voor het starten, werkte vaker niet dan wel... Toch maar een AX'je! Vooral die achterlichten, fantastisch :D
Bekende problemen :) Net als dat de achterpoten van de BX ook altijd scheef gingen staan.

Mijn pa had gewoon in zijn BX'en een schakelaar gemaakt om de fan aan/uit te zetten. Werkte een stuk beter dan het automatische systeem, wat 99 van de 100 keer te laat reageerde. Motor kookte dan al, en dan hield het dus op. Kwam inderdaad door het gebrek van de 2de fan. Als je dat eenmaal weet ga je erop letten, en koop je die bij voorbaat.

XM had dezelfde problemen met de fan, sowieso was de XM wel indrukwekkend qua formaat en reed het super maar qua problemen was het gewoon een gr*fbak in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
ADELs zijn idd bekend probleem bij BXen. Gelukkig is dat te fixen dan gaat het weer een hele tijd mee.

Van de fans lijkt me ook wel op te lossen anders dan zo'n schakelaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

dude88 schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 08:19:
Een BX is best leuk hoor, je moet alleen de jusite uitvoering hebben vind ik ;)
Zo reageerd BX GTi is bijvoorbeeld echt heel fel op het gas.
Daarbij lekker luxe uitgevoerd, ik vind het wel fijne auto's.
Nog steeds zeer blij met mijn GTI :*)
Ook buiten normaal onderhoud geen speciale kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 10:07:
Mijn pa had gewoon in zijn BX'en een schakelaar gemaakt om de fan aan/uit te zetten. Werkte een stuk beter dan het automatische systeem, wat 99 van de 100 keer te laat reageerde. Motor kookte dan al, en dan hield het dus op. Kwam inderdaad door het gebrek van de 2de fan. Als je dat eenmaal weet ga je erop letten, en koop je die bij voorbaat.
Dat had mijn pa ook.. Maar dat was omdat-ie over het algemeen slecht koelde. Als we in Frankrijk waren, was het motor starten, gelijk schakelaar omzetten, rijden, aankomen, motor uit, 5 min later fan uitzetten.. Koeling was extreem slecht iig. (1.4 BX iirc). Na een paar maanden zo te hebben gereden was het niet grappig meer. Garage heeft toen de radiator vervangen.. En dat was nodig ook. Helemaal dichtgeslibt met kalk :X

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Kijk dan zit daar het probleem! Niet in het koelsysteem zelf...

Je moet je dan ook afvragen hoe de kalk erin komt... Misschien met water gevuld geweest? Of andere troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

dude88 schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 13:19:
Kijk dan zit daar het probleem! Niet in het koelsysteem zelf...

Je moet je dan ook afvragen hoe de kalk erin komt... Misschien met water gevuld geweest? Of andere troep.
Ik ga er inderdaad van uit dat het systeem door de vorige eigenaar is gevuld met kraanwater. Niet dat het nu nog uitmaakt, want 79.000 km nadat de distributieriem is vervangen is deze geknapt.. Alle kleppen waren krom. Sindsdien vervangt mijn vader standaard elke 80.000 km de distributie, ondanks het interval van 120.000 :P

Voor de BX had hij een AX, waarbij tussen 70.000 en 80.000km hetzelfde gebeurde... Toen stonden de kleppen gelukkig wel in een gunstige stand, dus een nieuwe distributieset was toen genoeg.. Citroën vond echter dat m'n vader geen recht had op coulance..

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Volgens mij is de d-riem interval van een BX ook geen 120k.
Eerder 60 of 80k.

De latere modellen hebben wel een interval van 120k ;)

Waar is de goeie oude tijd van kettingen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

dude88 schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 14:56:
Volgens mij is de d-riem interval van een BX ook geen 120k.
Eerder 60 of 80k.

De latere modellen hebben wel een interval van 120k ;)

Waar is de goeie oude tijd van kettingen? :)
Als de riem al eens is vervangen wordt de termijn 120k (misschien sterkere riemen?) Mijn garage zei iig ook dat de distributieriem 120k aankan, ZX met 1.4 blok. Overigens laatst laten vervangen toen toch de kop eraf moest, koppakking bleek lek :( Voorlopig kan ik nog wel even vooruit dus :P

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
ZX is idd wel wat nieuwer.
Goed, ik geloof ook dat het er aan ligt van welke fabrikant de riem komt.

Bij een XM V6.24 (nieuwe blok, oude blokken hebben kettingen) weet ik dat de nieuwe riem ook 120k mee kan. Maar vaak wel maar 5 jaar...
Een ander merk dan wel weer tot 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mijn 2CV heeft een vrij luidruchtige versnellingsbak, nu zijn er middeltjes die claimen dat hem stiller kunnen maken. Heeft iemand hier ervaring met zulke toevoegingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Een bak die herrie maakt, kan zijn veel 'weerstand' door slechte olie. Een keer goed spoelen en vervangen zou kunnen helpen, maar waarschijnlijk zijn het gewoon de tandwielen en de synchromesringen die je hoort. Waarschijnlijk bestaat er een kans dat hij niet eens gesynchroniseerd is, of dat de vertanding niet schuin is, dus dat kan best een pokke herrie maken ja. :P

Mijn ervaring met dat soort 'wondermiddeltjes' is dat ze vaak meer kwaad doen als dat ze goed doen. Dikke bull vaker. ;) Behalve Wynands injector cleaner, dat werkt een beetje. :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Wynands? Wynns toch? :P

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Achja dat spul idd. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Joopieboy schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 18:52:
Een bak die herrie maakt, kan zijn veel 'weerstand' door slechte olie. Een keer goed spoelen en vervangen zou kunnen helpen, maar waarschijnlijk zijn het gewoon de tandwielen en de synchromesringen die je hoort. Waarschijnlijk bestaat er een kans dat hij niet eens gesynchroniseerd is, of dat de vertanding niet schuin is, dus dat kan best een pokke herrie maken ja. :P

Mijn ervaring met dat soort 'wondermiddeltjes' is dat ze vaak meer kwaad doen als dat ze goed doen. Dikke bull vaker. ;) Behalve Wynands injector cleaner, dat werkt een beetje. :+
Ik rij lange stukken met oordoppen in zoveel lawaai maakt ie :P Nu staat er over 2 weken toch een kleine beurt in de planning en dan wordt ook de bakolie vervangen, mooi moment om er iets extra aan toe te voegen mocht dat werken.

Het was sowieso al lastig om aan bakolie te komen aangezien ik GL4 nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Ik hoop dat je dat niet meent...

Het is best belangrijk om omgevingsgeluiden te kunnen horen. Denk maar eens aan sirene's van hulpvoertuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

dude88 schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 09:00:

Het is best belangrijk om omgevingsgeluiden te kunnen horen. Denk maar eens aan sirene's van hulpvoertuigen.
Die hoor sowieso niet, als ik op de snelweg zit meet ik met de decibelmeter op mijn telefoon pakweg 90 decibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:07
dude88 schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 09:00:

Zo gek is het ook weer niet om met oordoppen te rijden hoor. Zo goed als alle motorrijders doen dit en je hoort nog best wat van de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Motorrijders rijden met doppen die het windgeruis blokkeren, maar de rest niet ;)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Oordoppen dempen het geluid, van bijv 95db naar 85db. Dat is een halvering van alle geluid. Dus je vermindert het omgevingsgeluid net zoveel als het geluid van hulpvoertuigen. Als je een ambulance zonder doppen kan horen, kan je hem waarschijnlijk beter horen met doppen: al het geluid is gedempt, dus je oren zijn niet 'vermoeid' door het te hoge volume.

Maar jij haalt 90dB? Doe normaal man, een gewone auto is 70dB, en ik zie net een test waarin een A6 TFSI 63dB haalt bij 70mph=112km/u. Als je telefoon klopt, heb jij dus 8x zoveel rijgeluid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

tdw schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 14:23:
Motorrijders rijden met doppen die het windgeruis blokkeren, maar de rest niet ;)
Ik heb vergelijkbare doppen die vooral het hoge geluid dempen.
MBV schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 20:32:
Oordoppen dempen het geluid, van bijv 95db naar 85db. Dat is een halvering van alle geluid. Dus je vermindert het omgevingsgeluid net zoveel als het geluid van hulpvoertuigen. Als je een ambulance zonder doppen kan horen, kan je hem waarschijnlijk beter horen met doppen: al het geluid is gedempt, dus je oren zijn niet 'vermoeid' door het te hoge volume.

Maar jij haalt 90dB? Doe normaal man, een gewone auto is 70dB, en ik zie net een test waarin een A6 TFSI 63dB haalt bij 70mph=112km/u. Als je telefoon klopt, heb jij dus 8x zoveel rijgeluid...
In een 2CV is dat niet zo bijzonder gek hoor, op de snelweg rijd je al snel met pakweg 6000rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Domino schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 18:21:

We zijn eruit, lekke koppakking :(. Dat, en een vervanging van de koppeling (welke eraan zit te komen) heeft mij doen besloten de Xantia de deur te wijzen.

Eens gaan oriënteren wat er voor in de plaats moet komen. Er staat hier een nette Xantia Activa te koop, maar of dat nu zo verstandig is? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Ik denk van wel, want een Activa vind ik de enige beetje boeiende Xantia.
Het geluid van de V6 uitvoering is ook erg mooi. Betere uitlaat lijn dan de XM met hetzelfde blok, die zijn veel stiller.

Nooit in gereden, maar qua looks de enige Xantia die ik nog een beetje mooi vind. Maar ja het blijft nu eenmaal niet Citroëns sterkste model... ;)

Oh ja, ze kosten om te rijden natuurlijk wel wat meer dan een standaard Xantia :P

[ Voor 16% gewijzigd door dude88 op 03-08-2011 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Hmm, het is een Turbo CT, niet de V6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Dan mis je alleen het geluid, de looks zijn wel hetzelfde.

En wat minder power natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Gisteren wezen proefrijden in de Activa.

Het systeem werkt er goed, ik zat met een glimlach in de auto toen ik ongenadig hard door de bocht vloog. Maar... we zijn er niet uitgekomen qua prijs. Ik heb dan ook maar besloten om mijn oude xantia te laten repareren (nieuwe pakking en koppeling) en daar nog minimaal een 50k mee door te tuffen.

Mocht er nog iemand op zoek zijn naar een nette Activa met complete onderhoudshistorie en 100k op de teller, stuur me maar een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Een vriend van me heeft net z'n rijbewijs en is op zoek naar een leuke auto. Een Peugeot 106, of een citroen saxo heeft zijn voorkeur. Qua looks vind ik de citroen beter, dus ik ga hem proberen te overtuigen :P Wie weet wat de aandachtspunten zijn van een saxo uit 2000 1.4 vts ?

[ Voor 11% gewijzigd door Fietsbel op 07-08-2011 11:53 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Minst veilige auto uit die periode? Zoek maar eens de NCAP-test op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Domino schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 07:55:
Gisteren wezen proefrijden in de Activa.

Het systeem werkt er goed, ik zat met een glimlach in de auto toen ik ongenadig hard door de bocht vloog. Maar... we zijn er niet uitgekomen qua prijs. Ik heb dan ook maar besloten om mijn oude xantia te laten repareren (nieuwe pakking en koppeling) en daar nog minimaal een 50k mee door te tuffen.

Mocht er nog iemand op zoek zijn naar een nette Activa met complete onderhoudshistorie en 100k op de teller, stuur me maar een DM.
welke was het nou? een berline of een break? Ik heb 2 jaar een break 2.0 Turbo CT gereden. Gruwelijk fijne wagen. Sowieso fijne wagens die xantia's en door hun imago lekker ongewild dus gunstig voor de prijs. Qua motor alleen de Turbo CT en de Activa V6 interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MBV schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 20:45:
Veiligheid is overrated.Zei ondergetekende eendrijder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Is een 106 niet hetzelfde als een Saxo? ;)
Dan maakt het ook niet uit welke je kiest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Jazzper schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 23:31:
[...]

welke was het nou? een berline of een break? Ik heb 2 jaar een break 2.0 Turbo CT gereden. Gruwelijk fijne wagen. Sowieso fijne wagens die xantia's en door hun imago lekker ongewild dus gunstig voor de prijs. Qua motor alleen de Turbo CT en de Activa V6 interessant.
Berline 2.0 TCT. Ik rijd nu rond in een 2.0 16 klepper (Millesime uitvoering).
Qua vermogen maakt het niet eens zo gek veel uit, 135 vs 150 pk's. Koppel is wel (veel) beter, 180 vs 235 Nm.

De TCT is idd een erg fijne auto, maar om 2.5 K bij te leggen op een auto uit hetzelfde jaar was een beetje te gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Dan zou ik ff verder kijken, veel van die TCT's zijn niets waard, die koop je voor een prikkie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

dude88 schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 08:37:
[...]

Is een 106 niet hetzelfde als een Saxo? ;)
Dan maakt het ook niet uit welke je kiest..
Jawel hoor. Een saxo ziet er veel beter uit dan een 106.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Maar buiten dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Inderdaad; TCT is zwaar en zuipt behoorlijk; erg ongewilde auto's. Je zou een nette moeten kunnen krijgen voor 1000 a 1500 euro. Echt. Een optisch minder mooie voor <1000 euro. Breaks dan he. Berline weet ik niet.

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Ja het is misschien niet de beste, maar het is ook maar een eerste auto en er zal niet super veel in gereden worden

39

• MBV

MBV

Lekker tegenstrijdig, als eerste auto zou veiligheid juist belangrijker moeten zijn IMHO. Met 10 jaar ervaring loop je minder risico dat je het zelf fout doet (alhoewel 'de allerslechtste chauffeur van Nederland' laat zien dat het geen garantie is :X)

[ Voor 47% gewijzigd door MBV op 11-08-2011 10:48 ]

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Tegenstrijdig kan het wellicht zijn, maar zijn budget is minimaal en de auto is er alleen voor in het weekend, zie je de limitaties en het verband?
Een simpele auto als de saxo/106 is daarom perfect, weinig maandelijks kosten en onderhoud kan denk ik ook nooit veel zijn

[ Voor 29% gewijzigd door Fietsbel op 11-08-2011 10:51 ]

39

Pagina: 1 ... 13 ... 50 Laatste