Vrijdag de DS4 gereden. Helaas had de dealer alleen de HDi 110pk met de EGS bak ter beschikking, de 200pk THP in de showroom had geen kenteken en dat was de versie waarin ik geïnteresserd was.
De auto is in het echt een stuk mooier nog dan in de folder. Stoere neus, mooie kont

De kleur blanc nacré (wit parelmoer) staat ook erg goed, en de 19 inch velgen eronder zijn absurd. Niet mijn smaak, maar wel cool.
Dan het rijden. Helaas is het lastig een goede evaluatie te maken als je een 200pk benzine handbak wil en een 110pk diesel automaat krijgt. De EGS automaat is een draak, werkelijk een nachtmerrie. Zolang je er rustig mee optrekt gaat het wel, hoewel je elke keer de schok voelt en het inhouden van de auto bij schakelen. Bij acceleren en sportief rijden is dit ontzettend irritant, en dat is wel het rijgedrag waar de gemiddelde koper van een DS4 voor gaat lijkt me. De automaat is slechter en oncomfortabeler dan de stokoude 4-bak van mijn C5. Rijgedrag is verder erg goed, de auto stuurt heerlijk en ligt uitstekend op de weg.
Ik heb overwogen om een nieuwe afspraak te maken bij de garage voor een rit in een 200pk model, maar daar zie ik toch vanaf. Waarom? De auto is mij te onpractisch in gebruikt en te duur voor wat hij levert. Interieur is identiek aan dat van de C4, tenzij je de duurste leeruitvoering kiest. De achterbak is fors kleiner dan dat van de C4, ik kan er bijvoorbeeld niet eens een golftas in kwijt, daarvoor moet de bank omlaag. Aangezien ik dat ding altijd bij me heb zou dat de looks nogal vernaggelen. Neem ik de tas niet mee, dan heb ik weliswaar een achterbank, maar daar is amper in te komen door de krappe deuren. De ongelukkige passagier die zich erin wurmt wacht een zeer krappe achterbank (ik heb 1,83 en ik kon onmogelijk achter mezelf zitten) waar de ramen niet open kunnen.
De 156pk THP is alleen te krijgen met dezelfde EGS automaat, dus zit ik vast aan de 200pk motor wat op zich overkill is maar ik wil wel een handbak. Je gaat dan richting de 35k, en als je de leeruitvoering in de folder wil, ga je een eind richting de 40k.
Helaas weer een auto afgevallen dus. Vooralsnog blijft alleen de 508 over als serieuze kandidaat.
[
Voor 6% gewijzigd door
Dr. Strangelove op 19-06-2011 10:57
]
These are my principles. If you don't like them, I have others.