Heb bij de fotomania actie van de Mediamarkt de Canon Powershot sx240 hs gekocht. Was €299,- nu €239,- en dan krijg ook nog €30 cashback van Canon. Dan heb je een recentere camera meter beter features voor net iets meer dan €200. De powershot 230 was nu €205 en daar krijg je nog €25 cashback. Deze heeft dan Gps en de 240 niet, maar het schijnt batterij te slurpen dus ben ik voor de 240 gegaan.Anoniem: 463237 schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 20:12:
Hoi allen,
Na wat gespeur op het internet ook op dit forum beland en direct een vraag!
Ik ben op zoek naar een goede compact camera, max. €200, zal hem met name voor reizen gebruiken (china). Tot nu toe is mn oog gevallen op de canon ixus 115 hs en canon powershot sx220 hs. Andere tips zijn ook welkom!
Alvast bedankt
Ik gebruik mijn HX-9V met een micro SD class 4 8GB (volgens mij Kingston) en natuurlijk adapter. Class 4 is voldoende om 1080p te filmen en multi-shot modi te gebruiken, dus sneller is niet noodzakelijk. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat het terugkijken van foto's en filmpjes wat sneller gaat met een sneller kaartje. Aan de andere kant is de processor in de camera natuurlijk niet al te krachtig, dus ik zou daar geen wonderen van verwachten.Jeffrey88 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 01:51:
Nog een vraag over mijn eerder genoemde Sony hx9v
Ik heb hier thuis een Sandisk micro sd hc 16gb liggen (waarschijnlijk class 4 maar het cijfer is niet meer goed leesbaar) ) (komt uit 2009/2010)Als ik deze met een adapter in de camera stop hoe zit Het met de snelheid ? heb ik enige profijt van een normale SD kaart met meer snelheid, of zal de camera daar in feite niks van merken ? Tot slot blijft het een compact camera en geen dslr.
@Supremo, Bedankt !
Dat terug kijken dat doe ik voornamelijk toch wel op een groter scherm. Als de schiet mogelijkheden amper tot niet toenemen dan zie ik geen reden een andere te kopen.
Dat terug kijken dat doe ik voornamelijk toch wel op een groter scherm. Als de schiet mogelijkheden amper tot niet toenemen dan zie ik geen reden een andere te kopen.
Ik heb er een class 6 kaartje in zitten en dat is meer dan voldoende. De verkoper probeerde me nog klasse 10 aan te praten omdat 6 volgens hem echt te weinig zou zijn voor 1080p maar dat is gewoon onzin, 1080p filmt de hx9v op 26megabit/s wat 3,25 megabyte/s is. Een klasse 4 kaartje moet minimaal 4 megabyte/s kunnen schrijven wat dus genoeg isJeffrey88 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 17:02:
@Supremo, Bedankt !
De Canon S95 kost dit weekend 199€ bij Foka met gratis 5 jaar garantie. Misschien heeft iemand er iets aan
- Gast1981
- Registratie: Januari 2008
- Laatst online: 22-04 10:27
room with a moose!
:strip_icc():strip_exif()/u/250617/test.jpg?f=community)
Matched: camera, de
Ik zag de 230HS bij ons in de MM folder staan voor 149,- afgelopen week. Weet alleen niet of de aanbieding nu nog loopt. Het leek mij wel een interessante camera voor dat geld. Kan je de GPS-functie niet uitschakelen i.v.m. besparen vd batterij? Ik zie namelijk niet in wat ik met GPS op m'n cameraatje zou moeten..Anoniem: 288452 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:39:
[...]
Heb bij de fotomania actie van de Mediamarkt de Canon Powershot sx240 hs gekocht. Was €299,- nu €239,- en dan krijg ook nog €30 cashback van Canon. Dan heb je een recentere camera meter beter features voor net iets meer dan €200. De powershot 230 was nu €205 en daar krijg je nog €25 cashback. Deze heeft dan Gps en de 240 niet, maar het schijnt batterij te slurpen dus ben ik voor de 240 gegaan.
De HX9V was bij de MM helaas uit het assortiment. De HX10V was een stap achteruit zo als ik begreep.
Dus ben uiteindelijk toch gevallen voor de duurdere HX20V Na de MM korting en de €50 terug van Sony kostte het geen €399 meer maar "slechts" €292. Wel iets boven mijn budget, maar ik denk dat ik er geen spijt van zal krijgen.
Alleen hoop ik dat ze snel een nieuwe voorraad binnen hebben.
Dus ben uiteindelijk toch gevallen voor de duurdere HX20V Na de MM korting en de €50 terug van Sony kostte het geen €399 meer maar "slechts" €292. Wel iets boven mijn budget, maar ik denk dat ik er geen spijt van zal krijgen.
Alleen hoop ik dat ze snel een nieuwe voorraad binnen hebben.
[ Voor 68% gewijzigd door Jeffrey88 op 25-06-2012 13:32 ]
Anoniem: 288452
Is ook een scherpe prijs, zeker met 25€ cashback. Zie het nut van de gps ook niet zo in. Heb wel even over de 230 getwijfeld, maar ook als de gps uitstaat schijnt de accuduur niet super te zijn. Plus dat de 240 meer zoom heeft en de groothoek is groter is (25 tov 28). Maar de 240 is nu weer duurder omdat de actie voorbij is dus je moet je afvragen of je het verschil er voor over hebt.Gast1981 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 09:54:
[...]
Ik zag de 230HS bij ons in de MM folder staan voor 149,- afgelopen week. Weet alleen niet of de aanbieding nu nog loopt. Het leek mij wel een interessante camera voor dat geld. Kan je de GPS-functie niet uitschakelen i.v.m. besparen vd batterij? Ik zie namelijk niet in wat ik met GPS op m'n cameraatje zou moeten..
- Gast1981
room with a moose!
Matched: camera, dig, de
Oke ik zal me nog eens verdiepen in de overige functies, want die 240 klinkt ook wel interessant. Bovendien kan ik nog wel even wachten op de volgende actie, camera is pas vanaf september weer echt nodig
Anoniem: 463237
Raden jullie aan om de sx220 bij de MM of via die aanbieding van cameranu te kopen? Denk zelf dat het uiteindelijk qua kosten niet veel zal schelen.. zie de sx220 alleen niet meer op de website van MM staan?
Hoe zit het eigenlijk met gesealde boxes en Canon camera's -- MM kneuter kwam met het verhaal dat de canon dozen niet gesealed zouden zijn.. gaat er bij mij moeilijk in. Eerder gekocht Sony camera in zelfde filiaal was wel mooi gesealed overigens..
Ik vrees voor je dat die is uitverkocht bij MM.. Ik was er gelukkig nog net op tijd bij, de dag nadat ik hem opgehaald heb verdween ie van de website..Anoniem: 463237 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 19:21:
Raden jullie aan om de sx220 bij de MM of via die aanbieding van cameranu te kopen? Denk zelf dat het uiteindelijk qua kosten niet veel zal schelen.. zie de sx220 alleen niet meer op de website van MM staan?
Ga anders voor de Kampioen aanbieding (vast wel iemand in de buurt die ANWB lid is).. Heb je meteen het mooie officiele Canon hoesje erbij en een SD kaartje..
vandaag de ixus 220 hs bij foka voor 99 euro,
inclu verzenden en 5 jaar garantie
http://www.foka.nl/site/page.html?chapter=0&id=126
Sjee wat een koopje! Zelfde sensor als SX220/230 HS + groothoeklens. Ideaal compactje eigenlijk.. interessantGoVegan schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 21:13:
vandaag de ixus 220 hs bij foka voor 99 euro,
Android fanboy
* My-life is zwaar aan het twijfelen tussen de Sony HX9V en de Nikon S9300.
De Sony HX9V heeft zich reeds bewezen en was vorig jaar de favoriet in z'n klasse van de meeste reviewers.
De Nikon S9300 wordt o.a. geprezen voor z'n hoge scherpte en sublieme ruisniveau's.
Qua prijs scheelt het niet veel. What to do.
De Sony HX9V heeft zich reeds bewezen en was vorig jaar de favoriet in z'n klasse van de meeste reviewers.
De Nikon S9300 wordt o.a. geprezen voor z'n hoge scherpte en sublieme ruisniveau's.
Qua prijs scheelt het niet veel. What to do.
[ Voor 35% gewijzigd door My-life op 28-06-2012 16:53 ]
- tommedema
- Registratie: Augustus 2006
- Laatst online: 10-03-2014
Matched: camera, onder, welke, euro, de
Ik ben op zoek naar een compacte camera met goede prijskwaliteitsverhouding. Mijn budget is tussen de 120 tot 180 euro. Ik ga 6 maanden naar Indonesië waar ik veel foto's wil maken (vooral buiten). Af en toe zal ik ook binnen wat foto's en een filmpje maken.
Hoewel ik een amateur ben wil ik best wel wat instellingen hebben, lijkt me leuk om een aantal dingen uit te proberen.
Het lijkt mij fijn om ver in te kunnen zoomen, maar dit moet niet te veel van de kwaliteit kosten.
Op dit moment ben ik aan het twijfelen tussen deze twee camera's:
Overigens zijn deze camera's al een tijdje op de markt. Wellicht is er nu een nieuw model dat beter voor mij is?
Dank!
Hoewel ik een amateur ben wil ik best wel wat instellingen hebben, lijkt me leuk om een aantal dingen uit te proberen.
Het lijkt mij fijn om ver in te kunnen zoomen, maar dit moet niet te veel van de kwaliteit kosten.
Op dit moment ben ik aan het twijfelen tussen deze twee camera's:
- €165 Canon PowerShot SX220 HS (nu namelijk €25 retour actie), 14x zoom en 12.1MP, full hd video. Dit is de SX230 maar zonder GPS.
- €155 Canon IXUS 230 HS, 8x zoom en 12.1MP, full hd video.
Overigens zijn deze camera's al een tijdje op de markt. Wellicht is er nu een nieuw model dat beter voor mij is?
Dank!
Ik zie dit topic helaas nu pas. Ik heb mijn dilemma beschreven in Kiezen van €100-180 compactcamera voor reizen (amateur)
@tommemeda
Je link geeft deze fout melding :
Niet gevonden
Dit topic ( 1507468 ) bestaat niet
(interne identificatie: topic::get_topicdata::no_topic_found)
Je link geeft deze fout melding :
Niet gevonden
Dit topic ( 1507468 ) bestaat niet
(interne identificatie: topic::get_topicdata::no_topic_found)
[ Voor 26% gewijzigd door fotojunk op 29-06-2012 23:35 ]
- tommedema
Matched: camera, onder, welke, euro, 250, dig, de
@fotojunk, staat nu in deze thread: tommedema in "Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3"
[ Voor 61% gewijzigd door tommedema op 01-07-2012 15:04 ]
- -Sander-
- Registratie: Juni 2001
- Laatst online: 28-04 18:01
///M Powerrrrrr
:strip_icc():strip_exif()/u/29461/rintaxi.jpg?f=community)
Jouw topic is waarschijnlijk samengevoegd met dit topic, je post staat hier iets boven;
tommedema in "Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3"
- tommedema
Bedankt Sander, dat had ik niet gezien. Mods ook bedankt!-Sander- schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 09:19:
Jouw topic is waarschijnlijk samengevoegd met dit topic, je post staat hier iets boven;
Ik hoop dat iemand mij raad kan geven.
Ik ben op zoek naar een goede compact voor op vakantie, en wat serieuzere foto's.
Ik ben zegmaar een amateur met ambitie's
Ik wil over een jaar of twee beginnen met echt serieuze fotografie, maar voor nu dus eventjes een compact.
Ik vind kwaliteit toch wel belangrijk, video is niet superbelangrijk, de meeste camera's van nu voldoen wel aan wat ik evt nodig zou hebben. Veel zoom is ook niet echt nodig. Low-light prestaties is wel een pluspunt.
Ik heb al wat rondgekeken en ik zat te denken aan een Canon PowerShot S95, die kost momenteel 240 euro en dat is ook gelijk het maximum dat ik wil uitgeven, maar als ik voor minder of net iets meer een betere camera kan krijgen kan dat natuurlijk ook
Bedankt alvast!
Ik ben zegmaar een amateur met ambitie's
Ik vind kwaliteit toch wel belangrijk, video is niet superbelangrijk, de meeste camera's van nu voldoen wel aan wat ik evt nodig zou hebben. Veel zoom is ook niet echt nodig. Low-light prestaties is wel een pluspunt.
Ik heb al wat rondgekeken en ik zat te denken aan een Canon PowerShot S95, die kost momenteel 240 euro en dat is ook gelijk het maximum dat ik wil uitgeven, maar als ik voor minder of net iets meer een betere camera kan krijgen kan dat natuurlijk ook
Bedankt alvast!
[ Voor 17% gewijzigd door iFrost op 01-07-2012 21:00 ]
R5 3600 - GTX1660S - 32GB/3200 - B450M PRO4 - RM550x
Iemand?
Een boos gezichtje gaat geen wonderen verrichten
Nee dat is niet te vergelijken natuurlijk , maar de scherpte van foto's kan me nog steeds verbazen en zeker als je wilt oefenen is alles manual in kunnen stellen hoe dan ook een pluspunt. Dat zal je namelijk toch moeten leren en de autofunctie neemt het ook goed over als je ff zekerheid wilt ipv je eigen instellingen. Verder vind ik RAW bestanden erg makkelijk bij het bewerken.
Succes met je aankoop !
Dankjewel Beakzz, ik heb in de tussentijd heel wat reviews bekeken en de S95 is echt het beste voor mij. Heb je toevallig foto's ed. die ik kan bekijken?
*Ik gebruik bijna nooit smileys hier, en ik vind
eerder verdrietig dan boos, maar het rode maakte het boos
nogmaals bedankt!
*Ik gebruik bijna nooit smileys hier, en ik vind
nogmaals bedankt!
Blijkbaar wel, daarom ga ik er ook een gebruiken.Beakzz schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 01:34:
[...]
Een boos gezichtje gaat geen wonderen verrichten
Ja klopt inderdaad dat treurig hier boos lijktiFrost schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 02:34:
Dankjewel Beakzz, ik heb in de tussentijd heel wat reviews bekeken en de S95 is echt het beste voor mij. Heb je toevallig foto's ed. die ik kan bekijken?
*Ik gebruik bijna nooit smileys hier, en ik vindeerder verdrietig dan boos, maar het rode maakte het boos
![]()
nogmaals bedankt!
PM gestuurd
ik ben wel benieuwd wat jullie tommedema aanbevelen, want ik wil ongeveer hetzelfde.
een camera onder de 180 euro. Ik ben benieuwd naar de canon ixus hs230 maar lees overal dat de batterij tegenvalt. dit lijkt me niet echt handig voor mn vader.
misschien andere aanraders?
zag vandaag bij de media markt dat de panasonic lumix tz18 in de afgeprijs was volgens mij rond de 150 weet het niet meer precies.
zijn deze 2 cameras wel met elkaar te vergelijken of is de een veel beter dan de ander.
ik hoor het graag.
een camera onder de 180 euro. Ik ben benieuwd naar de canon ixus hs230 maar lees overal dat de batterij tegenvalt. dit lijkt me niet echt handig voor mn vader.
zag vandaag bij de media markt dat de panasonic lumix tz18 in de afgeprijs was volgens mij rond de 150 weet het niet meer precies.
zijn deze 2 cameras wel met elkaar te vergelijken of is de een veel beter dan de ander.
ik hoor het graag.
Tja wat is tegenvalt? Ik vind het eigenlijk best meevallen. Als je honderden foto's per dag neemt misschien wel, maar ik heb hem twee keer meegenomen naar een indoor feest en daarna na een outdoor feest, kortom veel gefilmd, ook regelmatig de flitser gebruikt, en pas op het derde feest was de batterij pas leeg en moest ik de reserve batterij er in doen.
Viel mij dus lang niet tegen. Maar ja is ben dan ook niet iemand die 100den foto's per dag schiet. Tevens is de accu zelf qua formaat best klein dus ook makkelijk om een reserve mee te nemen.
Viel mij dus lang niet tegen. Maar ja is ben dan ook niet iemand die 100den foto's per dag schiet. Tevens is de accu zelf qua formaat best klein dus ook makkelijk om een reserve mee te nemen.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Matched: camera, onder, euro, dig, de
Dat is het verwarrende van Canon, ze hebben een Ixus 230 en een powershot 230. De laatste heeft Gps in het toestel die stroom neemt. Weet niet of dit bij de Ixus 230 ook het geval is.crobo schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 00:37:
ik ben wel benieuwd wat jullie tommedema aanbevelen, want ik wil ongeveer hetzelfde.
ik hoor het graag.
Ixus 230 heeft geen gps.
Matched: de
Misschien niet duidelijk opgeschreven door mij. Ik weet dat de ixus geen gps heeft, weet alleen niet hoe het met de stroomconsumptie van de Ixus is.l3art schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 12:21:
Ixus 230 heeft geen gps.
- JunkieXP
- Registratie: Juli 2004
- Laatst online: 26-04 20:11
Missing the BB10 Flow =)!
/u/118279/JunkieXP_-_RIMpire_Jobs_Memorium_XSmall.png?f=community)
Matched: camera, onder, de
Recentelijk is mijn oog gevallen op Compact Camera's met een Groot Zoom Bereik. Hiertoe werd mijn Interesse getrokken richting de pricewatch: Samsung WB750 Zwart.
Wat onderzoek wees uit dat de pricewatch: Nikon Coolpix S9300 Zwart, pricewatch: Canon Powershot SX230 HS Zwart en pricewatch: Sony Cybershot DSC-HX9V Zwart de betere keuzes zijn. Nu liggen deze qua prijs ook circa €80,- boven de Samsung.
Somehow ben ik echter toch verleid door de GPS functie op deze apparaten en uiteindelijk op een HX9v gestuit 2de hands voor €150,-. Toch zint dat Aquarel effect me niet en keer op keer kom ik er toch weer op uit dat die Samsung helemaal zo slecht niet is.
I'm confused, wat zeggen jullie?
Wat onderzoek wees uit dat de pricewatch: Nikon Coolpix S9300 Zwart, pricewatch: Canon Powershot SX230 HS Zwart en pricewatch: Sony Cybershot DSC-HX9V Zwart de betere keuzes zijn. Nu liggen deze qua prijs ook circa €80,- boven de Samsung.
Somehow ben ik echter toch verleid door de GPS functie op deze apparaten en uiteindelijk op een HX9v gestuit 2de hands voor €150,-. Toch zint dat Aquarel effect me niet en keer op keer kom ik er toch weer op uit dat die Samsung helemaal zo slecht niet is.
I'm confused, wat zeggen jullie?
[ Voor 3% gewijzigd door JunkieXP op 04-07-2012 16:44 ]
Desktop: Wacom Intuos Pro | Logitech Z2300
Gadgets: iPhone 13 Mini
Earcandy: Sony WH1000XM3 & Beats Pro
Het Algemene Screen-Protector Topic
- tommedema
http://www.mediamarkt.nl/...,10259,350651,172833.htmlcrobo schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 00:37:
ik hoor het graag.
Deze kost toch echt €200 euro bij de MM. De Canon Powershot SX220 is ook plotseling duurder geworden bij bol.com. Jammer..
Ik ben me ook aan het oriënteren voor een camera onder de 250 euro. Nu heb ik hier al wel een aantal pagina's doorgebladerd, maar ik heb een net iets andere insteek denk ik.
Ik ga binnenkort backpacken door zuid-oost Azië, maar een camera is dan wel makkelijk. Daarnaast vraag ik me af of het een goed idee is om er eentje met wifi te kopen. Dit puur en alleen zodat ik de memory card er niet elke keer uit hoef te halen, wat in vochtig weer niet echt bevorderlijk is voor die dingen (vziw). Daarom was ik aan het kijken naar een sub-250 camera, met wifi. Dan blijven er 3 echte over volgens mij:
- pricewatch: Canon ixus 240 HS
- pricewatch: samsung wb150f
- pricewatch: samsung st200f
Alledrie krijgen ze matig tot goede reviews van verschillende sites, maar ik kon geen enkele tweaker-ervaring/review hierover vinden.
Heeft iemand ervaring met een van deze 3 camera's, of maakt het allemaal niet zo veel uit? Of, is mijn hele moet-wifi-eis belachelijk voor dat gebied, en kan ik er beter een kopen zonder wifi? Dan is er genoeg keus, zoals uit dit topic blijkt...
Ik ga binnenkort backpacken door zuid-oost Azië, maar een camera is dan wel makkelijk. Daarnaast vraag ik me af of het een goed idee is om er eentje met wifi te kopen. Dit puur en alleen zodat ik de memory card er niet elke keer uit hoef te halen, wat in vochtig weer niet echt bevorderlijk is voor die dingen (vziw). Daarom was ik aan het kijken naar een sub-250 camera, met wifi. Dan blijven er 3 echte over volgens mij:
- pricewatch: Canon ixus 240 HS
- pricewatch: samsung wb150f
- pricewatch: samsung st200f
Alledrie krijgen ze matig tot goede reviews van verschillende sites, maar ik kon geen enkele tweaker-ervaring/review hierover vinden.
Heeft iemand ervaring met een van deze 3 camera's, of maakt het allemaal niet zo veel uit? Of, is mijn hele moet-wifi-eis belachelijk voor dat gebied, en kan ik er beter een kopen zonder wifi? Dan is er genoeg keus, zoals uit dit topic blijkt...
who is General Failure and why the hell is he reading my disk?!
Ik zou die wifi eis gewoon laten vallen en desnoods de fotos met de usb kabel tranferen. Di zit er toch altijd bij. Verder hoef je je geen zorgen te maken om het warme weer hoor, daar kunnen ze wel tegen!
Android fanboy
Niemand een Advies aangaande de Samsung WB750 vs. Sony Cybershot HX9v. Over de Sony lees je veel meer klachten omdat deze uiteraard veel populairder is, maar in de tests op Specs komt hij altijd beter uit de bus (buiten de zoom), maar vooral dat Aquarel effect vind ik echt niet mooi, heb dan nog liever ruis.
- witeken
- Registratie: September 2011
- Laatst online: 24-11-2021
nieuwsgierig
:strip_icc():strip_exif()/u/422942/crop5633b835f0cb8_cropped.jpeg?f=community)
Matched: camera, euro, dig, de
offtopic:
Fock. Waarom druk ik altijd op een verkeerd knopje wanneer ik een reactie aan het maken ben. Zucht. Hierbij een reconstructie van wat er ongeveer stond...
Fock. Waarom druk ik altijd op een verkeerd knopje wanneer ik een reactie aan het maken ben. Zucht. Hierbij een reconstructie van wat er ongeveer stond...
Wat een geweldig topic! Ik dacht dat je voor een goede camera met zoveel MP en HD opname al minstens 500 euro moest betalen. Maar blijkbaar kan het met nog geen 200 euro. Ik heb m'n oog laten vallen op de Powershot SX230 (pricewatch: Canon Powershot SX230 HS Zwart). Vooral omdat er in een review ook staat dat hij al uitstekende foto's maakt in de dummy-modus.
Maar wat is dan de meerwaarde van een superdure dslr (of is het slr
Als ik naar dit beest van een dure (10k) lens (pricewatch: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM) kijk die in mijn ogen een zo goed als zelfde zoom heeft (400mm, verschil 8mm), denk ik dat het met de zoom van de SX230 wel goed zit. Maar dan vraag je je af waarom die dan 10.000 euro kost
Wat ik kan bedenken is dat het diafragma bij de Powershot slechter is, en nog meer wordt bij een grote zoom. Maar dat valt denk ik nog mee. Want deze 600mm (pricewatch: Canon EF 600mm F/4.0 L USM iS II) bv heeft diafragma van 4.
Ik heb die uitleg op dit forum over fototoestellen en lenzen een half jaar geleden ongeveer gelezen, maar ik verstond er niet zoveel van. Ik ga die tekst nu nog eens hernemen. (Fotografie FAQ)
BTW, Ik dacht dat die diafragma te maken had met de hoeveelheid licht die erop kan en dat een lager cijfer beter is. Juist?
edit: Ik denk het niet maar maar ik weet niet wat echt goed is ofzo.
edit: Waarom worden foto's niet in PNG opgeslagen?
[ Voor 9% gewijzigd door witeken op 05-07-2012 20:54 ]
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Dag heren,
Last minute dacht ik er aan om een camera te gaan kopen..
Kwam op 3 camera's uit..
Canon Ixus 230 HS
Nikon S3300
Nikon S6300
Wil er eigenlijk niet meer dan 150/160 euro voor uitgeven, waarbij ik op deze 3 camera's uitkwam..
Ik ben wel een leek wat betreft specs dus ik hoop dat iemand mij kan adviseren, voor ik maandag een verkeerde aankoop doe..
Alvast bedankt!
Gr,
Jacob
Kwam op 3 camera's uit..
Canon Ixus 230 HS
Nikon S3300
Nikon S6300
Wil er eigenlijk niet meer dan 150/160 euro voor uitgeven, waarbij ik op deze 3 camera's uitkwam..
Ik ben wel een leek wat betreft specs dus ik hoop dat iemand mij kan adviseren, voor ik maandag een verkeerde aankoop doe..
Alvast bedankt!
Gr,
Jacob
Sinds een aantal dagen heb ik de Ixus Nog best veel in te stellen als je dat wilt, maar een automatisch programma is ook voor handen. Is trouwens ook goed getest in de consumentengids......Queros schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 20:26:
Dag heren,
Kwam op 3 camera's uit..
Canon Ixus 230 HS
Nikon S3300
Nikon S6300
Alvast bedankt!
Gr,
Jacob
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Wat je nu doet is niet appels en peren vergelijken, maar appels en meloenen zo'n beetje... niet doenwiteken schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:38:
Maar wat is dan de meerwaarde van een superdure dslr (of is het slr)? Wat maakt dat het veel betere foto's trekt? Het moet denk ik aan de lens liggen. Ik weet ook niet zo goed wat / hoe goed die x14-392mm betekent / is.
SX230 is een prima camera, echter schijnt er een SX260 aan te komen dus zou ik flink wat winkels bellen en vragen hoe snel ze die kunnen leveren !!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Het gaat voor dit topic wat ver om daar uitgebreid op in te gaan, maar het belangrijkste verschil is de sensorgrootte. De sensor waar die lenzen voor gebouwd zijn is zo'n 30 keer groter dan de lens voor die compactcamera. Daardoor moet de lens veel groter zijn om dezelfde lichtsterkte te houden, en kwalitatief is zo'n lens ook niet te vergelijken met een compactlensje.
Voor de vakantie ben ik op zoek naar een goede compactcamera die eenvoudig mee te nemen is.
Wensen:
- budget tot 180 a 200 euro max.
- optische zoom; minimaal 10x
- stroomvoorziening: accu
Zelf was ik achter de Fuji Film Finepix F500 EXR, maar deze is veelal uitverkocht. De F550 EXR is het alternatief, maar met € 200, excl. extra accu tevens de bovenkant van mijn budget.
Verder dacht ik aan:
- Olympus SZ-14
- Olympus VR-360
Ik let zelf altijd op de sensor (liever CMOS dan CCD) en de groothoek. Is 24mm echt ook merkbaar tov bijv. een 27 mm groothoek? Mij staat bij dat een grote groothoek (24mm) icm een lage diafragmawaarde het vaak eenvoudiger heeft met t maken van binnenshuis foto's.
De canon SX220/230 HS is alom geprezen, maar doet qua MP (al is dat altijd relatief, weet ik) en optische zoom onder voor veel modernere toestellen. Is dat toestel echt hét toestel in dit budget, ondanks dat het toestel inmiddels ook al weer een jaar op de markt is?
Mijn vorige Sony dsc-hx10v had erg last van een aquareleffect, waardoor ik huiverig ben voor Sony camera's.
Samsung heb ik overigens ook niet echt een positief gevoel bij.
Ben benieuwd waar mensen mee aan komen zetten.
Wensen:
- budget tot 180 a 200 euro max.
- optische zoom; minimaal 10x
- stroomvoorziening: accu
Zelf was ik achter de Fuji Film Finepix F500 EXR, maar deze is veelal uitverkocht. De F550 EXR is het alternatief, maar met € 200, excl. extra accu tevens de bovenkant van mijn budget.
Verder dacht ik aan:
- Olympus SZ-14
- Olympus VR-360
Ik let zelf altijd op de sensor (liever CMOS dan CCD) en de groothoek. Is 24mm echt ook merkbaar tov bijv. een 27 mm groothoek? Mij staat bij dat een grote groothoek (24mm) icm een lage diafragmawaarde het vaak eenvoudiger heeft met t maken van binnenshuis foto's.
De canon SX220/230 HS is alom geprezen, maar doet qua MP (al is dat altijd relatief, weet ik) en optische zoom onder voor veel modernere toestellen. Is dat toestel echt hét toestel in dit budget, ondanks dat het toestel inmiddels ook al weer een jaar op de markt is?
Mijn vorige Sony dsc-hx10v had erg last van een aquareleffect, waardoor ik huiverig ben voor Sony camera's.
- uberdraakje
- Registratie: Oktober 2010
- Laatst online: 23-04 12:30
Matched: camera, onder, euro, 250, de
Hoi Tweakers,
Voor de komende vakantie ben ik ook op zoek naar een degelijke compactcamera. Ik heb mijn oog laten vallen op de Canon Powershot SX230 HS. Deze kwam bij dpreview vorig jaar in de roundup goed uit de test: dpreview
Voor mij is de GPS functie wel interessant. Al zal ik dat overigens niet altijd inschakelen in verband met de accu die dan snel leeg gaat. Zowieso ga ik een extra accu aanschaffen omdat ik de komende vakantie niet altijd even goed de mogelijkheid zal hebben om 'm op te laden.
Nu zie ik echter ook dat er al weer een nieuwere variant is, de SX260 HS. Hierboven mij werd het al een beetje besproken. Alle leuke acties zijn op dit moment echter voorbij (op de Canon cashback actie na dan), dus er zit al gauw iets van 70 euro verschil tussen. Is het dan toch de moeite waard? De extreme zoom is alleen nuttig met statief o.i.d. en hij zou een iets langere accuduur hebben. Dpreview heeft het over 230 i.p.v. 210 foto's, dus het verschil is niet eens zo bijster groot (en in beide gevallen dus niet echt denderend). Verder zijn er intern misschien nog wel wat dingen veranderd, maar dat heb ik nog niet zo heel veel verstand van. In principe is de SX230 HS alweer een jaartje ouder, dus er zal ongetwijfeld vooruitgang zijn geboekt. Of niet? Misschien dat iemand hier daar meer over weet. Ik heb overigens verder geen bijzondere eisen aan mijn camera (ik fotografeer vanalles). Hij gaat in ieder geval voor 3 maanden mee naar Nepal, dus waarschijnlijk vooral veel vergezichten (panorama's?).
Alvast bedankt!
P.S. Mochten er nog andere suggesties zijn in deze prijs range (200-250, kan iets hoger maar dan moet ik mijzelf er wel van kunnen overtuigen dat het het waard is) dan hoor ik dat graag. Als iemand een andere camera weet met een hogere batterij/accu-duur en (minstens) evengoede prestaties is dat natuurlijk interessant.
Voor de komende vakantie ben ik ook op zoek naar een degelijke compactcamera. Ik heb mijn oog laten vallen op de Canon Powershot SX230 HS. Deze kwam bij dpreview vorig jaar in de roundup goed uit de test: dpreview
Voor mij is de GPS functie wel interessant. Al zal ik dat overigens niet altijd inschakelen in verband met de accu die dan snel leeg gaat. Zowieso ga ik een extra accu aanschaffen omdat ik de komende vakantie niet altijd even goed de mogelijkheid zal hebben om 'm op te laden.
Nu zie ik echter ook dat er al weer een nieuwere variant is, de SX260 HS. Hierboven mij werd het al een beetje besproken. Alle leuke acties zijn op dit moment echter voorbij (op de Canon cashback actie na dan), dus er zit al gauw iets van 70 euro verschil tussen. Is het dan toch de moeite waard? De extreme zoom is alleen nuttig met statief o.i.d. en hij zou een iets langere accuduur hebben. Dpreview heeft het over 230 i.p.v. 210 foto's, dus het verschil is niet eens zo bijster groot (en in beide gevallen dus niet echt denderend). Verder zijn er intern misschien nog wel wat dingen veranderd, maar dat heb ik nog niet zo heel veel verstand van. In principe is de SX230 HS alweer een jaartje ouder, dus er zal ongetwijfeld vooruitgang zijn geboekt. Of niet? Misschien dat iemand hier daar meer over weet. Ik heb overigens verder geen bijzondere eisen aan mijn camera (ik fotografeer vanalles). Hij gaat in ieder geval voor 3 maanden mee naar Nepal, dus waarschijnlijk vooral veel vergezichten (panorama's?).
Alvast bedankt!
P.S. Mochten er nog andere suggesties zijn in deze prijs range (200-250, kan iets hoger maar dan moet ik mijzelf er wel van kunnen overtuigen dat het het waard is) dan hoor ik dat graag. Als iemand een andere camera weet met een hogere batterij/accu-duur en (minstens) evengoede prestaties is dat natuurlijk interessant.
[ Voor 14% gewijzigd door uberdraakje op 10-07-2012 10:56 ]
- 13art
- Registratie: Januari 2004
- Laatst online: 29-04 21:52
Moderator Mobile
:strip_exif()/u/104196/crop5cd5a747570d2_cropped.gif?f=community)
Matched: camera, onder, dig, de
De megapixel race is zo 2010.... Tenzij jij op poster formaat wil gaan afdrukken heb je de hoge megapixels nodig. Zo niet, heb je aan 12.1 meer dan voldoende. Zeker bij de compactcamera's geldt dat hoe meer megapixels op een kleine sensor, hoe groter de kans op ruis. Denk dat je beter af bent met een camera met iets minder megapixels en dan ook minder ruis dan eentje met veel megapixels en meer ruis.dagizmo schreef op maandag 09 juli 2012 @ 10:26:
Let wel, dit is een algemene stelregel. Wil niet zeggen dat elke camera met meer megapixels automatisch ook meer ruis heeft. Aangezien de gebruikte processor/ruisonderdrukker, type sensor, etc ook allemaal mee speelt.
Maar beste l3art, \
wat moet ik dan kopen...
de Nikon s6300 of de canon Ixus 230 HS of toch de SX220
wat moet ik dan kopen...
- JunkieXP
Matched: welke, de
Gebasseerd op mijn zoektocht zou ik denk ik de SX230 kiezen (niet te verwarren met de Ixus 230, welke ook niet slecht is).Queros schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 10:13:
Maar beste l3art, \
wat moet ik dan kopen...
De SX230 (of wellicht de SX220) zag ik als Competitie voor de Sony HX9v en Samsung WB750, terwijl de Ixus 230 net wat beter is dan de S6300 (warmere kleuren vond ik). De SX230 heeft ook een GPS welke bij de S6300 ontbreekt (hoe belangrijk dit is, laat ik uiteraard aan jou over maar voor mij was het een dealbreaker al heb ik nu een GPS die nog geen fix gehad heeft, even z'n Coordinaten via de PC vernieuwen in de hoop dat dit helpt).
Uiteindelijk heb ik zelf voor de HX9v gekozen aangezien ik deze voor een leuke prijs kon kopen, de SX230 vond ik net te duur aangezien mijn budget op €150,- stond.
Zoals je hier: http://www.dpreview.com/reviews/q311travelzoomgrouptest/17 kunt zien word de SX230 vergeleken met de grotere broer van de S6* de S9* dus denk dat je met de SX220 geen buil kan vallen aangezien dit model minimaal verschilt van de SX230, voornaamste vraag is denk ik of je €20,- meer wil betalen voor GPS.
Hmm oké..
Mijn voorkeur ging lichtelijk uit naar de Ixus 230 en de nikon s6300, aangezien de SX220 wat 'groter' is en ik compactheid toch ook wel weer belangrijk vindt..
Als ik zou moeten kiezen tussen de nikon en de ixus 230hs..wat zou je dan kiezen?
Ixus heeft een betere macro stand, maar de nikon een hogere sluitersnelheid..wat is in dit geval..best bang for the bucks als je zou mogen kiezen?
Mijn voorkeur ging lichtelijk uit naar de Ixus 230 en de nikon s6300, aangezien de SX220 wat 'groter' is en ik compactheid toch ook wel weer belangrijk vindt..
Als ik zou moeten kiezen tussen de nikon en de ixus 230hs..wat zou je dan kiezen?
Ixus heeft een betere macro stand, maar de nikon een hogere sluitersnelheid..wat is in dit geval..best bang for the bucks als je zou mogen kiezen?
En als je het vergelijk maakt tussen de SX230HS (waar iedereen toch altijd weer mee komt en dus kennelijk erg goed is / dé standaard in compactklasse) en de Nikon Coolpix S8200?
Beiden zijn inmiddels even duur. Qua hardware lijkt de S8200 meer te bieden dan de SX230HS.
Beiden zijn inmiddels even duur. Qua hardware lijkt de S8200 meer te bieden dan de SX230HS.
- JunkieXP
Mijn gevoel zegt me dat ik dan voor de Canon Ixus 230 zou gaan. Hou een wat warmer gevoel over aan de Foto's die dat beestje produceert, en die 2x extra zoom zal je niet 'echt' merken vermoed ik.Queros schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 10:46:
Hmm oké..
http://www.ephotozine.com...gital-camera-review-17560
http://www.ephotozine.com...mpact-camera-review-18850
Ik heb hier in dit topic ook nog ergens foto's gepost die ik indoor op een feest gemaakt heb met de Ixus 230, dus misschien heb je daar nog wat aan.
- JunkieXP
Matched: camera, onder, 250, dig, de
Voor de Compleetheid: Canon Ixus 230 Foto's,l3art schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 12:10:
Ik heb hier in dit topic ook nog ergens foto's gepost die ik indoor op een feest gemaakt heb met de Ixus 230, dus misschien heb je daar nog wat aan.
__________________l3art schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 18:30:
[...]
Echt foto's van buiten overdag heb ik niet, je zal het dus even moeten doen met foto's die indoor gemaakt zijn in het donker, maar dan met verschillende iso waarden. Hopelijk heb je daar ook wat aan. Je kan er min of meer wel van uit gaan dat naar mate er meer licht is en de iso waarden dus dalen, dat de foto's nog beter worden.
ISO 400
ISO 800
ISO 1000
ISO 1250
Nieuwsgierig als ik ben volg ik ook na Aanschaf van mijn Sony HX9v verschillende Fora's en her en der zie ik de trend ontstaan dat mensen van een HX9v / HX10v komen en nu juist kijken naar een Samsung WB750 of Canon SX230 (waar ik twijfelde of ik de eventuele meerprijs van de HX9v het waard vond lijken hun (in mijn beleving) een stap terug te willen doen), voor de algemeenheid van dit Topic, vraag ik me dan ook af of ik echt zo'n miskoop heb gedaan? Wat zijn de redenen dat dit toestel zo vervloekt word buiten het Aquarel effect (wat overigens al minder storend wordt wanneer je het toestel instelt op 10MP.
Bronnen:
dagizmo schreef op maandag 09 juli 2012 @ 10:26:
I was thinking of buying a Panasonic TZ30 to replace my Sony HX9V. I want more manual control and more range.
I was reading a review of the TZ30 when I noticed the Samsung WB750 out-performed it for high ISO and dynamic range, both of which are important to me. I looked it up and came across the WB850 too. Is the 850 a newer version? It seems to have issues with battery life; is it being resolved? Any views on how easy it is for manual control (setting ISO, exposure compensation, aperture etc.)? Is it better in low light?
Link naar DPReview
[ Voor 35% gewijzigd door JunkieXP op 10-07-2012 13:47 ]
Nou, het is de Ixus 230 geworden.
Dixons: 159 euro met gratis accessoireskit: tasje, adobe elements en een voucher van 20 euro om een fotoboek te maken.
Actie liep officieel afgelopen zondag af, maar de poster hing nog buiten;)..
Dixons: 159 euro met gratis accessoireskit: tasje, adobe elements en een voucher van 20 euro om een fotoboek te maken.
Actie liep officieel afgelopen zondag af, maar de poster hing nog buiten;)..
Voor de mensen die net een canon sx camera gekocht hebben.. je kan nog to 31 juli geld terug krijgen met de cash back actie
http://www.canon.nl/For_Home/Acties/#
Iemand nog do's en dont's voor wat betreft de keuze tussen onder meer de Nikon Coolpix S8200, de Canon Powershot SX220/230HS, de Nikon Coolpix S6300 (ja minder dan de S8200, maar qua budget beter passend) en de Olympus VR-360?
Ik zoek een camera rond de 150 euro, maar ben bereid daar iets bovenop te doen als het echt de moeite waard is.
Wat me vooralsnog tegenstaat aan de Canon is de groothoek (niet echt super groot) en het scherm: 16:9, die je toch dus niet optimaal kan gebruiken. Bovendien is het 'slechts' 12,1 MP, maar daar weet ik van dat alles relatief is, zeker gelet op de verhouding sensor/MP. Ik koop het toestel wel echter om mogelijk nog een fatsoenlijke foto op groot formaat/ A3 te kunnen laten afdrukken. Iedereen blijft de 230HS aanraden, maar ten opzichte van de andere genoemde toestellen, lijkt deze qua specs wel minder te zijn.
Zijn de Nikon en de Olympus echt minder goed in kwaliteit vd foto's. GPSfunctie interesseert me niets.
Ik zoek een camera rond de 150 euro, maar ben bereid daar iets bovenop te doen als het echt de moeite waard is.
Wat me vooralsnog tegenstaat aan de Canon is de groothoek (niet echt super groot) en het scherm: 16:9, die je toch dus niet optimaal kan gebruiken. Bovendien is het 'slechts' 12,1 MP, maar daar weet ik van dat alles relatief is, zeker gelet op de verhouding sensor/MP. Ik koop het toestel wel echter om mogelijk nog een fatsoenlijke foto op groot formaat/ A3 te kunnen laten afdrukken. Iedereen blijft de 230HS aanraden, maar ten opzichte van de andere genoemde toestellen, lijkt deze qua specs wel minder te zijn.
Zijn de Nikon en de Olympus echt minder goed in kwaliteit vd foto's. GPSfunctie interesseert me niets.
- Gast1981
room with a moose!
Klinkt niet gek iddjoosthaarman schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 19:40:
Voor de mensen die net een canon sx camera gekocht hebben.. je kan nog to 31 juli geld terug krijgen met de cash back actie
· SX40 HS €40,- retour
· SX260 HS €30,- retour
· SX240 HS €30,- retour
· SX230 HS €25,- retour (op mijn shortlist)
· SX220 HS €25,- retour
Ik zag echter ook dat de Ixus varianten sowieso een stukje goedkoper en compacter zijn, dat spreekt me wel aan. Maar is het voor de beeldkwaliteit een no-brainer om voor de duurdere Powershot 230 te kiezen in plaats van de Ixus 230, bij het gebruiken van redelijk standaard instellingen? En het gemis aan optische zoom, 8x t.o. 12x, is dat bij "normaal" gebruik een schokkend verschil? Verdere specs komen namelijk redelijk overeen, GPS gebruik ik niet en qua handmatige instellingen kom ik niet verder dan een keertje wat lichter/donkerder zetten, maar wil wel mooie plaatjes.
Ik twijfel tussen onderstaande twee camera's.
pricewatch: Samsung WB700 Zwart
pricewatch: Nikon Coolpix S6200 Zwart
Mijn vraag is wat voor class SD kaart ik minimaal moet hebben om normaal foto's te kunnen nemen en verwerken?
p.s. mocht iemand een heel positieve of negatieve ervaring met een van deze camera's hebben, hoor ik dat ook graag.
Mijn vraag is wat voor class SD kaart ik minimaal moet hebben om normaal foto's te kunnen nemen en verwerken?
p.s. mocht iemand een heel positieve of negatieve ervaring met een van deze camera's hebben, hoor ik dat ook graag.
Wat is nou qua performance nou het verschil met de Canon Powershot 230 HS? behalve dat het 100 euro duurder is?Framoes schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 22:26:
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
- JunkieXP
Matched: camera, onder, dig, de
Ik "hoor" heel vaak dat je niet meer dan Class 4 nodig hebt om HD te kunnen filmen. Dus ik "vermoed" dat je met Class 6 wel save zit =).Framoes schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 22:26:
- Framoes
- Registratie: September 2007
- Laatst online: 07-04 08:17
/u/233220/crop58c922806f3c4_cropped.png?f=community)
De 230 HS heeft GPS voor geo-tagging en 1080p video. Verder zal het wel een betere camera zijn, maar dat is een aanname.Gynnad schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 23:33:
[...]
Wat is nou qua performance nou het verschil met de Canon Powershot 230 HS? behalve dat het 100 euro duurder is?
Thanks, dan wordt het class 6!JunkieXP schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:15:
[...]
Ik "hoor" heel vaak dat je niet meer dan Class 4 nodig hebt om HD te kunnen filmen. Dus ik "vermoed" dat je met Class 6 wel save zit =).
Ik ben net terug van vakantie en ik las die roundup van paar dagen geleden. De SX260 kwam als winnaar uit de bus. Is het aan te raden om nog even te wachten tot de prijs daalt? Het verschil is toch wel zo'n 80 euro (hopelijk maken die paar euro's niet uit in dit topic)(playmasters.co heeft niet zo'n goeie reputatie).
Ik blijf het raar vinden dat die zoom echt 500mm is. Ik heb een 70-300mm telelens in combinatie met mijn vader zijn Nikon D90 vastgehouden en dat was echt een zwaar ding. Maarja, ik zal het maar geloven en zoals al gezegd is dat druiven met watermeloenen vergelijken
. Tesamen met nog een 17-85mm lens heeft dat hem meer als 1000 euro gekost. Deze SX260 kost nog geen vierde, heeft veel meer zoom en maakt deftige foto's (minder mm's moet ik niet hebben; een 17mm close-up ziet er belachelijk uit >.<).
Ik blijf het raar vinden dat die zoom echt 500mm is. Ik heb een 70-300mm telelens in combinatie met mijn vader zijn Nikon D90 vastgehouden en dat was echt een zwaar ding. Maarja, ik zal het maar geloven en zoals al gezegd is dat druiven met watermeloenen vergelijken
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
- Positron
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 31-03 13:54
Immer positief! +1,6*10^-19 C
:strip_icc():strip_exif()/u/44126/positron.jpg?f=community)
Matched: camera, dig, de
De genoemde 500mm is kleinbeeldequivalent. Heeft te maken met de grootte van de sensor. En die is nu eenmaal kleiner in een compactcamera. Omdat er allerlei soorten camera's zijn met verschillende sensorgroottes is het handig om naar een referentiegrootte om te rekenen, en dat is die van 35mm kleinbeeldformaat, ook "full-frame" genoemd bij digitale camera's.witeken schreef op zondag 22 juli 2012 @ 19:52:
Ik blijf het raar vinden dat die zoom echt 500mm is. Ik heb een 70-300mm telelens in combinatie met mijn vader zijn Nikon D90 vastgehouden en dat was echt een zwaar ding.
Die 300mm op de Nikon D90 komt neer op 450mm kleinbeeld omdat de factor daar 1,5 is. Alleen komt door die lens heel wat meer licht heen dan bij de SX260-lens.
[ Voor 20% gewijzigd door Positron op 22-07-2012 21:18 ]
Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
- wessel99
- Registratie: November 2000
- Laatst online: 29-09-2024
Matched: camera, onder, welke, euro, dig, de
Veel te laat waarschijnlijk voor je,maar toch mijn ervaringen.markolino33 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 22:12:
Hi,
Na lang onderzoek via internet, collega's, vrienden en winkelpersoneel ben ik tot een selectie gekomen van 5 camera's waarvan ik er 1 wil aanschaffen. Ik heb vele reviews van deze camera's gezien maar geen een die mij helemaal heeft kunnen overtuigen dus vraag ik jullie om hulp
Wat is je beschikbare budget?
Ongeveer 280 euro
Wat voor formaat wil je? (compact, superzoom, etc)
Compact, zoom is leuk maar niet super belangrijk
Wat voor eisen stel je eraan? (AF, beeldstabilisatie, zoom, instel mogelijkheden)
beeldstabilisatie, groothoek, HD video opname, goed foto's kunnen nemen bij weinig licht, design, snel foto's kunnen nemen
Heb je al een voorkeur?
geen voorkeur
Welke ik gezien heb: alle 5 de camera''s
[afbeelding]
Nikon - Coolpix S9300 compact camera (de grote zoommogelijkheid is indrukwekkend voor een compact.. alhoewel ik betwijfel dat ik zoveel zoom nodig zal hebben)
Nikon - Coolpix P310 compact camera (schijnt fantastische foto's te nemen in het donker, mooi design)
Fujifilm - Finepix F660EXR compact camera (komt als beste uit de bus bij vele test's)
Canon - IXUS 500 HS compact camera (28mm groothoek en erg mooi design)
Sony DSC-HX9V compact camera (aangeraden door collega)
GPS, kompas, 3D... vind ik onbelangrijke functies. Compact en een goede lens, camera die in alle omstandigheden een goede foto kan nemen is veel belangrijker voor mij. Ik zal de camera gebruiken voor vakanties, uitjes, uitgaan, familiegelegenheden...
Ben benieuwd wat jullie voor mij de beste camera vinden?
Moeilijk moeilijk...
Na diefstal van mijn nikon P300 lang getwijfeld en gezocht en toch de P310 gekocht. Juist ook vanwege zijn goede low-light eigenschappen. Dit betekent dat je veeeel minder vaak de flits hoeft te gebruiken (eigenlijk alleen nog als dingen bewegen). Hele goede beeldstabilisatie (voor mijn gevoel in de 310 nog beter dan de 300), maakt snelle foto's (AF en meerdere shots) en goed betaalbaar. Alternatief was de canon, maar die is toch gauw 100 euro duurder. Alternatief zou zijn de oudere canon S95, al heb ik begrepen dat die nog niet zo lichtsterk is als de Nikon.
Grote voordel van de Nikon boven de canon is dat hij ook briljant filmt (voor mij ook een eis omdat ik geen camcorder meer wilde). De p310 kan tijdens filmen ook nog zoomen, focussen en de witbalans wijzigen (of juist vastzetten met de pijltjestoetsen).
-snip- (verkeerd begrepen)Positron schreef op zondag 22 juli 2012 @ 21:15:
[...]
De genoemde 500mm is kleinbeeldequivalent. Heeft te maken met de grootte van de sensor. En die is nu eenmaal kleiner in een compactcamera. Omdat er allerlei soorten camera's zijn met verschillende sensorgroottes is het handig om naar een referentiegrootte om te rekenen, en dat is die van 35mm kleinbeeldformaat, ook "full-frame" genoemd bij digitale camera's.
Die 300mm op de Nikon D90 komt neer op 450mm kleinbeeld omdat de factor daar 1,5 is. Alleen komt door die lens heel wat meer licht heen dan bij de SX260-lens.
Ik snap het: Die 70-300mm lens is het 4.5-90.0mm equivalent van de 25-500mm zoom van de SX260.
[ Voor 90% gewijzigd door witeken op 25-07-2012 13:12 ]
Tweakblog van de maand
Anoniem: 467209
Goed dat je dit nog even vermeld. Alle kleine beetjes helpen.joosthaarman schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 19:40:
Ik was aan het kijken voor een nieuwe compacte camera. maar dan een die niet alleen goede foto's maakt maar ook goede filmpjes. dit zodat onze huidige kodak play sport vervangen kan worden. de filmpjes hiervan in full hd zijn alles behalve goed te noemen. gestotter etc.
ik heb totaal geen verstand van camera's dus ben hier en daar gaan lezen en de keuze van wat ik tegen kom zou zijn tussen de pricewatch: Canon Powershot SX230 HS Zwart, pricewatch: Nikon Coolpix P310 Zwart of toch iets meer uitgeven en de pricewatch: Canon Powershot SX260 HS Zwart. Ik denk zelf het meest aan de SX230. Wie wil me helpen met advies?
Het budget is rond de 200 maar als bijvoorbeeld de SX260 zo veel beter is dan moet het maar, maar is wel de max
Zoals gezegd heb ik geen verstand van hoe met handmatige settings foto's te maken dus het moet wel point-en-click zijn. goede foto's maar liefst ook goede filmpjes (iig geen gestotter en onprettig kijken zoals we nu hebben met de kodak play sport) zoals we nog maar een enkel apparaat hoeven te gebruiken voor foto's en video's. een beetje inzoomen zoals deze camera's doen is ook wel belangrijk en binnen leuke foto's nemen ook. Wellicht te veeleisend (ik hoop het niet). GPS enzo maakt niet uit. Wie o wie kan helpen. Alvast bedankt.
ik heb totaal geen verstand van camera's dus ben hier en daar gaan lezen en de keuze van wat ik tegen kom zou zijn tussen de pricewatch: Canon Powershot SX230 HS Zwart, pricewatch: Nikon Coolpix P310 Zwart of toch iets meer uitgeven en de pricewatch: Canon Powershot SX260 HS Zwart. Ik denk zelf het meest aan de SX230. Wie wil me helpen met advies?
Het budget is rond de 200 maar als bijvoorbeeld de SX260 zo veel beter is dan moet het maar, maar is wel de max
Out of order...
- witeken
nieuwsgierig
Matched: camera, euro, de
Het lijkt me altijd het beste om de laatste generatie te nemen
Tweakblog van de maand
Heeft iemand ervaring met de ixus 115 HS? Hoe is de filmkwaliteit met weinig licht en hoe is de geluidskwaliteit? Ik heb vernomen dat stereo geluid niet mogelijk is, enkel mono.
- Mu.siQ
- Registratie: Februari 2009
- Laatst online: 08-04 16:50
XBL: MusiQ2
:strip_icc():strip_exif()/u/290910/lasers.jpeg?f=community)
Matched: camera, onder, euro, de
Hallo tweakers,
Mijn drie jaar oude compact camera begint wat raar te doen, pricewatch: Sony Cybershot DSC-W220 Zwart. Het wieltje draait opeens zonder dat ik er aan draait en de accu lijkt ook wat instabiel te zijn (trekt opeens leeg???) Mijn vader heeft daarbij een spiegelreflex camera gekocht en daar is toch ook leuk mee spelen.
Ik wil dus een nieuwe camera helen, maar graag 1-tje met wat leuke opties (diafragma e.d.?). Moet gewoon lekkere mooie en heldere foto's kunnen maken. Vraag is alleen, ga ik dat halen? Mijn budget is eigenlijk maximaal 150 euro. Zelf kwam ik een beetje uit op deze camera;
pricewatch: Fujifilm FinePix S2980 Zwart
Goedkoop maar met wat verschillende reviews (http://bigfatuniverse.wor...ntry-level-bridge-camera/) lijkt dit toch een leuke camera te zijn. Vraag is, wat vinden jullie met dit budget? Doe ik een goede aankoop met deze bridge camera?
Mijn drie jaar oude compact camera begint wat raar te doen, pricewatch: Sony Cybershot DSC-W220 Zwart. Het wieltje draait opeens zonder dat ik er aan draait en de accu lijkt ook wat instabiel te zijn (trekt opeens leeg???) Mijn vader heeft daarbij een spiegelreflex camera gekocht en daar is toch ook leuk mee spelen.
Ik wil dus een nieuwe camera helen, maar graag 1-tje met wat leuke opties (diafragma e.d.?). Moet gewoon lekkere mooie en heldere foto's kunnen maken. Vraag is alleen, ga ik dat halen? Mijn budget is eigenlijk maximaal 150 euro. Zelf kwam ik een beetje uit op deze camera;
pricewatch: Fujifilm FinePix S2980 Zwart
Goedkoop maar met wat verschillende reviews (http://bigfatuniverse.wor...ntry-level-bridge-camera/) lijkt dit toch een leuke camera te zijn. Vraag is, wat vinden jullie met dit budget? Doe ik een goede aankoop met deze bridge camera?
[ Voor 4% gewijzigd door Mu.siQ op 27-07-2012 01:20 ]
Therefore I must know what I am doing. Maybe.
Zo'n powershot is toch de beste keus boven bijvoorbeeld zo'n P310 of ander merk/type? En tussen de SX230 en SX240 is echt zo'n groot verschil? Is de SX240 echt zo veel beter voor dat geld?witeken schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 23:51:
[...]
Het lijkt me altijd het beste om de laatste generatie te nemen. Nu wil je ook liever Ivy hebben dan een Sandy. Maar als het buiten budget valt is de SX230 natuurlijk ook een goeie keuze
. Maar het kan interessant zijn om ook eens naar de SX240 te kijken (pricewatch: Canon Powershot SX240 HS Zwart). Het is dezelfde camera als de SX260 als ik het goed heb (net door wiki bevestigd), maar beschikt niet over de GPS functie. Dat scheelt toch zo'n 30 euro. En GPS verslint toch veel batterij dus die zou waarschijnlijk zeer vaak uitstaan.
Out of order...
Ik heb even m'n post opnieuw geformuleerd om het wat overzichtelijker te houden.
Na 7 jaar Sony Cybershot ben ik nu op zoek naar de vervanger daarvoor. Onder andere om over een paar maanden op vakantie mooi foto's te kunnen maken van de rondreis in Azie. Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk wat ik wil, maar na een zoektocht heb ik 3 keuzes gemaakt.
Aan de ene kant lijkt me een compact camera het makkelijkste om mee te nemen op reis. Budget is ongeveer 200-250 euro.
Shortlist:
Sony DSC WX100
Canon Powershot SX240
En toch een vreemde eend in de bijt Panasonic DMC FZ48Coolpix S9300
Qua uiterlijk vind ik de Sony WX100 het mooiste, echter kan ik vrij weinig gebruikerservaringen vinden. De Canon krijgt redelijk goede beoordelingen waardoor ik wat meer neig naar deze als het op kwaliteit aan komt.
Als laatste stuitte ik op de Panasonic DMCFZ48. Geen compactcamera...echter wel een hele goede prijs en ook nog eens goede beoordelingen.
Even afgezien van het feit of het een compact moet worden of niet...kan iemand iets adviseren qua kwaliteit van bovengenoemde 3 camera's? Ik wil vooral goede foto's kunnen maken van landschappen, maar ook is het fijn als de kwaliteit binnen niet veel achterblijft. Daarnaast filmen in HD kwaliteit, maar denk dat dat bij alle 3 wel goed zit. Mocht de Panasonic bijv. ruimschoots winnen van de andere 2, dan ben ik nog wel bereid me wat meer te verdiepen in de fotografie om qua instellingen het meeste er uit te halen
Na 7 jaar Sony Cybershot ben ik nu op zoek naar de vervanger daarvoor. Onder andere om over een paar maanden op vakantie mooi foto's te kunnen maken van de rondreis in Azie. Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk wat ik wil, maar na een zoektocht heb ik 3 keuzes gemaakt.
Aan de ene kant lijkt me een compact camera het makkelijkste om mee te nemen op reis. Budget is ongeveer 200-250 euro.
Shortlist:
Sony DSC WX100
Canon Powershot SX240
En toch een vreemde eend in de bijt Panasonic DMC FZ48Coolpix S9300
Qua uiterlijk vind ik de Sony WX100 het mooiste, echter kan ik vrij weinig gebruikerservaringen vinden. De Canon krijgt redelijk goede beoordelingen waardoor ik wat meer neig naar deze als het op kwaliteit aan komt.
Als laatste stuitte ik op de Panasonic DMCFZ48. Geen compactcamera...echter wel een hele goede prijs en ook nog eens goede beoordelingen.
Even afgezien van het feit of het een compact moet worden of niet...kan iemand iets adviseren qua kwaliteit van bovengenoemde 3 camera's? Ik wil vooral goede foto's kunnen maken van landschappen, maar ook is het fijn als de kwaliteit binnen niet veel achterblijft. Daarnaast filmen in HD kwaliteit, maar denk dat dat bij alle 3 wel goed zit. Mocht de Panasonic bijv. ruimschoots winnen van de andere 2, dan ben ik nog wel bereid me wat meer te verdiepen in de fotografie om qua instellingen het meeste er uit te halen
[ Voor 135% gewijzigd door Southern Sun op 28-07-2012 16:39 ]
Ik heb zelf geen ervaring met die toestellen. Maar op basis van wat ik gelezen heb zijn het beide goeie toestellen. Bij de SX260 zijn er dingen bijgekomen/veranderd (moet je googlen om te kijken) die je misschien waard vind om te hebben. Indien niet kan je natuurlijk de SX230 nemen.X1pheR schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 11:30:
Zo'n powershot is toch de beste keus boven bijvoorbeeld zo'n P310 of ander merk/type? En tussen de SX230 en SX240 is echt zo'n groot verschil? Is de SX240 echt zo veel beter voor dat geld?
Hier worden er een paar dingen opgesomd: reviews: Roundup: vier travelzooms met groot bereik
Samenvatting op die pagina opgesomde veranderingen:
-Ontwerp beetje anders (oa richeltje voor grip)
-16:9 lcd scherm veranderd in 4:3
-Overzichtelijkere modusknop
-Flitser recht omhoog, ipv kantelmechanisme; Komt hoger = minder kans op rode ogen
-Meer zoom (20x ipv 14x): 25mm groothoek ipv 28mm; tele 500mm ipv 392mm
Andere handige sites: http://dpreview.com en http://cameradebate.com/
[ Voor 3% gewijzigd door witeken op 29-07-2012 22:48 ]
Tweakblog van de maand
Hoe zit het met het geluid in luide omgevingen bij de SX260? Want dit is vaak een hekel punt bij camera's. Vriend van me had de TZ30 en daar bleef het geluid (net als bij de iphone overigens) gewoon goed. Bij mijn Ixus 230, kraakt het geluid al bij het minste of geringste.
Afgelopen weekend naar Tomorrowland geweest (wat een ontzettend vet festival trouwens) en veel filmpjes gemaakt, maar helaas zijn de filmpjes helaas onbruikbaar vanwege het krakende geluid.
Afgelopen weekend naar Tomorrowland geweest (wat een ontzettend vet festival trouwens) en veel filmpjes gemaakt, maar helaas zijn de filmpjes helaas onbruikbaar vanwege het krakende geluid.
Flink wat informatie opgezocht over camera's dit weekend. Uiteindelijk besloten dat het toch een compact gaat worden, lijkt me iets praktischer op vakantie. Ga voor de Panasonic Lumix TZ30.
En waarom de TZ30 en niet de 'testwinnaar' SX260?
Ik neem aan dat je dan de test hier op Tweakers bedoelt? Ik ben er nogal wat tegengekomen namelijk, maar vooral met wisselende resultaten. Ik kreeg vooral het idee dat deze 2 niet veel voor elkaar onder doen. Qua design vind ik de TZ30 in elk geval veel mooier om te zien. Het enige wat ik bij deze camera als nadelig beschouw is mindere kwaliteit bij slechtere lichtomstandigheden, maar dit heb ik ook over de Canon gelezen. Een ander nadeel van de Canon vind ik de locatie van de flitser, waar ik altijd m'n wijsvinger hou.
Over het algemeen krijgen beide camera's gewoon goede gebruikersreviews, met beide enkele nadelen.
Heb je nog enig advies om me een andere kant op te sturen eventueel?
*edit: Hier overigens 2 sites met afbeeldingen om te vergelijken.
SZ20/TZ30
SX260 HS
Dit topic is een mooi voorbeeld van hoe lastig het kan zijn. De een zegt Panasonic, de ander Canon
[ Voor 45% gewijzigd door Southern Sun op 30-07-2012 22:17 ]
@Southern Sun (geen zin om te quoten)
Heb je de reviews van dpreview al gelezen?
Panasonic: http://www.dpreview.com/p...ompacts/panasonic_dmczs20
Canon: http://www.dpreview.com/p...on/compacts/canon_sx260hs
Ff verschillen in specs:
Panasonic | Canon
14.1 MP | 12.1 MP
(sensor size) 1/2.33" | 1/2.3" =
F3.3 - F6.4 | F3.4 - F6.8
24-480mm | 25-500mm
= De Canon heeft een iets kleiner diafragma, maar heeft 2 MP minder die dat compenseren. Side note is dat de Canon wel meer tele heeft. Het verschil in sensor size is nihil
.
Power O.I.S. | Intelligent IS
(max. shutter speed) 1/1200 | 1/3200 = Speelt weinig rol want bij zo'n snelle sluitersnelheid heb je al veel ISO nodig
(flash range) 6.4m | 3.5m (external flash is mogelijk)
Bij de reviews komt de SX260 als beste er als beste uit met 76% tegen 75%.
Summary
The Lumix DMC-ZS20 is arguably the most full-featured travel zoom on the market. Its Intelligent Auto mode and decent set of manual controls combined with an elaborate GPS setup and 1080/60p movie mode make it a traveller's delight. Unfortunately its image quality is not as good as the rest of the package, and enthusiasts may miss things like RAW and manual focus.
Good for
The traveler who wants a zoom that can cover all situations, a smart Auto mode, and a fancy GPS system with landmarks and maps.
Not so good for
Those seeking a full suite of manual controls (RAW included) and noise-free images at low ISOs.
Summary
Canon's PowerShot SX260 HS is a well-designed compact travel zoom that produces photos that hold up well against the competition. It has a solid set of features for the point-and-shoot crowd, though serious photographers may find some annoyances. The SX260 isn't the most responsive camera out there, but as long as you avoid fast-moving subjects, it'll serve you well.
Good for
Photographers looking for a GPS-equipped compact travel zoom that produces good quality photos (even in low light), and offers a nice set of both point-and-shoot features and manual controls.
Not so good for
Photographers who take a lot of flash people pictures or want to capture fast action. Enthusiasts will be disappointed by the lack of RAW support, manual controls in movie mode, and a fixed ISO when s
Lumix is 2 balkjes slechter in: Build Quality, Ergonomics&handling, exposure and focus accuracy en low-light/high iso performance.
1 balkje slechter in Value en een half slechter in Value
3 balkjes beter (<<<) in Movie mode en features.
Nja je leest het wel
.
Je argumenten:
TZ30 mooier? Now what? De SX260 geeft je mooiere foto's. you pick
De SX260 is beter in low light.
Aan die flitser wen je wel aan...
Nog andere complaints?
Heb je de reviews van dpreview al gelezen?
Panasonic: http://www.dpreview.com/p...ompacts/panasonic_dmczs20
Canon: http://www.dpreview.com/p...on/compacts/canon_sx260hs
Ff verschillen in specs:
Panasonic | Canon
14.1 MP | 12.1 MP
(sensor size) 1/2.33" | 1/2.3" =
F3.3 - F6.4 | F3.4 - F6.8
24-480mm | 25-500mm
= De Canon heeft een iets kleiner diafragma, maar heeft 2 MP minder die dat compenseren. Side note is dat de Canon wel meer tele heeft. Het verschil in sensor size is nihil
Power O.I.S. | Intelligent IS
(max. shutter speed) 1/1200 | 1/3200 = Speelt weinig rol want bij zo'n snelle sluitersnelheid heb je al veel ISO nodig
(flash range) 6.4m | 3.5m (external flash is mogelijk)
Bij de reviews komt de SX260 als beste er als beste uit met 76% tegen 75%.
Summary
The Lumix DMC-ZS20 is arguably the most full-featured travel zoom on the market. Its Intelligent Auto mode and decent set of manual controls combined with an elaborate GPS setup and 1080/60p movie mode make it a traveller's delight. Unfortunately its image quality is not as good as the rest of the package, and enthusiasts may miss things like RAW and manual focus.
Good for
The traveler who wants a zoom that can cover all situations, a smart Auto mode, and a fancy GPS system with landmarks and maps.
Not so good for
Those seeking a full suite of manual controls (RAW included) and noise-free images at low ISOs.
Summary
Canon's PowerShot SX260 HS is a well-designed compact travel zoom that produces photos that hold up well against the competition. It has a solid set of features for the point-and-shoot crowd, though serious photographers may find some annoyances. The SX260 isn't the most responsive camera out there, but as long as you avoid fast-moving subjects, it'll serve you well.
Good for
Photographers looking for a GPS-equipped compact travel zoom that produces good quality photos (even in low light), and offers a nice set of both point-and-shoot features and manual controls.
Not so good for
Photographers who take a lot of flash people pictures or want to capture fast action. Enthusiasts will be disappointed by the lack of RAW support, manual controls in movie mode, and a fixed ISO when s
Lumix is 2 balkjes slechter in: Build Quality, Ergonomics&handling, exposure and focus accuracy en low-light/high iso performance.
1 balkje slechter in Value en een half slechter in Value
3 balkjes beter (<<<) in Movie mode en features.
Nja je leest het wel
Je argumenten:
Nog andere complaints?
Tweakblog van de maand
Right, maar die snelle sluitertijd is ook niet van belang voor binnen maar juist voor buiten bij daglicht en een groot diafragma (mooi bij portretten)! Probeer jij maar eens buiten een portretje te schieten met een groot diafragma, dan schiet jouw sluitertijd toch wel omhoog en dan is 1/3200 toch wel handig!witeken schreef op maandag 30 juli 2012 @ 23:49:
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Natuurlijk wint fotokwaliteit het van designwiteken schreef op maandag 30 juli 2012 @ 23:49:
Je argumenten:
Nog andere complaints?
- flashback1989
- Registratie: Augustus 2005
- Laatst online: 20-03 18:42
Matched: camera, welke, euro, dig, de
Ik ben op zoek naar een camera die hier op mijn werk dagelijks intensief gebruikt wordt (100 foto;s per uur)
ik heb gekeken in de pricewatch maar daarmee kom ik er niet uit welke camera het beste is
het gaat niet om een camera voor hoge kwaliteit foto's maar voor duidelijke klein formaat foto's ( ze komen op een website)
de eisen zijn
accu ( 2e accu bijbestellen maar volgens mij is dat tegenwoordig met de meeste camera's wel mogelijk)
snelle capture ( fotokwaliteit wordt laag gezet zodat er ogv een bestand van 700kb uit komt)
lcd scherm
scherp van dichtbij kunnen fotograferen
werken met een sd kaart
budget is <300 euro vandaar dat ik het in dit topic post
sommige dingen zijn natuurlijk te filteren in de pricewatch maar andere weten alleen de mensen die zon apparaat in gebruik hebben en hier rondzwerfen
ik heb gekeken in de pricewatch maar daarmee kom ik er niet uit welke camera het beste is
het gaat niet om een camera voor hoge kwaliteit foto's maar voor duidelijke klein formaat foto's ( ze komen op een website)
de eisen zijn
accu ( 2e accu bijbestellen maar volgens mij is dat tegenwoordig met de meeste camera's wel mogelijk)
snelle capture ( fotokwaliteit wordt laag gezet zodat er ogv een bestand van 700kb uit komt)
lcd scherm
scherp van dichtbij kunnen fotograferen
werken met een sd kaart
budget is <300 euro vandaar dat ik het in dit topic post
sommige dingen zijn natuurlijk te filteren in de pricewatch maar andere weten alleen de mensen die zon apparaat in gebruik hebben en hier rondzwerfen
@flashback1989
Ik wou de Canon Powershot S100 voorstellen maar die gaat 75 euro over je budget is ga nog ff verder zoeken of ik wat vind. Wat voor foto's ga je nemen?
Ik wou de Canon Powershot S100 voorstellen maar die gaat 75 euro over je budget is ga nog ff verder zoeken of ik wat vind. Wat voor foto's ga je nemen?
Tweakblog van de maand
foto's van auto's in een goed verlichte ruimte alleen wordt de flits soms ook gebruikt bij de plekken waar het licht niet goed bijkomtwiteken schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:26:
@flashback1989
Ook al heb je niet zoveel zoom nodig, denk ik dat de Canon Powershot SX260 of SX240 (zelfde, zonder GPS) een goede keuze is. Hij heeft van dpreview een silver award gekregen met 76% en is ook in low light goed.
Tweakblog van de maand
@witteken
de persoon waarvoor ik de camera aan het regelen was is zelf al naar een fotowinkel geweest
de keuze is nu gevallen op een nikon coolpix P510
iig bedankt voor het uitzoeken van de camera
de persoon waarvoor ik de camera aan het regelen was is zelf al naar een fotowinkel geweest
Als je in die categorie zoek: what about de Canon SX40? Of ligt die te ver buiten budget?flashback1989 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:48:
@witteken
Maar het blijft wel vreemd dat je een €300+ camera gaat kopen om foto's van 420p (?) te nemen?
Tweakblog van de maand
- witeken
nieuwsgierig
Een maand later en een enorme hoeveelheid teksten, video's etc over fotografie en foto's maken later is het tijd om eens terug naar m'n post te kijken...
(kan misschien handig zijn voor andere mensen)
Bij mensen wordt het diafragma (aka iris) ook groter als het donker is, om zo meer te zien.
Vragen als waarom het diafragma kleiner wordt bij grotere zoom, of waarom er eigenlijk een diafragma is, weet ik nog niet, samen met nog een heleboel andere, maar die zijn weinig relevant.
De camera die ik ga nemen is de Canon Powershor SX50, die in september hopelijk uitkomt.
(kan misschien handig zijn voor andere mensen)
De sensor is veel groter zodat elke pixel meer plek heeft om licht op te vangen en dat resulteert in een betere fotokwaliteit. De lens speelt inderdaad een vrij grote, om precies te zijn, dé grootste rol in de camera. Deze 3-4 delige serie (die nog maar 2 delen telt en dus nog niet af is) is best interessant: YouTube: Introduction To Lenses - Part 1. Ondertussen weet ik dus wel dat je met 400mm al een comfortabele zoom hebt (gewoon op YT zoeken).witeken schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:38:
Maar wat is dan de meerwaarde van een superdure dslr? Wat maakt dat het veel betere foto's trekt? Het moet denk ik aan de lens liggen. Ik weet ook niet zo goed wat / hoe goed die x14-392mm betekent / is.
Als dit 35mm equivalent is dan is het wel dezelfde, indien niet zal de zoom nog wat meer zijn en dus niet hetzelfde. Tja, voor kwaliteit moet je betalen. Het heeft een ontzettend groot diafragma voor die zoom waardoor ie dus behoorlijk lichtsterk is. En algemeen zijn prime lenzen veel beter.Als ik naar dit beest van een dure (10k) lens (pricewatch: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM) kijk die in mijn ogen een zo goed als zelfde zoom heeft (400mm, verschil 8mm), denk ik dat het met de zoom van de SX230 wel goed zit. Maar dan vraag je je af waarom die dan 10.000 euro kost.
Dat wist ik blijkbaar wel al...Wat ik kan bedenken is dat het diafragma bij de Powershot slechter is, en nog meer wordt bij een grote zoom. Maar dat valt denk ik nog mee. Want deze 600mm (pricewatch: Canon EF 600mm F/4.0 L USM iS II) bv heeft diafragma van 4.
...Maar met wat onzekerheid. Hoe dichter het F-nummer bij 0 is hoe beter het diafragma. In de YT-link hierboven wordt dat mooi geïllustreerd. Het komt erop neer dat de diameter wordt gedeeld door het f-nummer, en zo groot is het diafragma.BTW, Ik dacht dat die diafragma te maken had met de hoeveelheid licht die erop kan en dat een lager cijfer beter is. Juist?
Bij mensen wordt het diafragma (aka iris) ook groter als het donker is, om zo meer te zien.
Vragen als waarom het diafragma kleiner wordt bij grotere zoom, of waarom er eigenlijk een diafragma is, weet ik nog niet, samen met nog een heleboel andere, maar die zijn weinig relevant.
De camera die ik ga nemen is de Canon Powershor SX50, die in september hopelijk uitkomt.
Tweakblog van de maand
Nu mijn ouwe trouwe Canon Powershot het na vele valpartijen uiteindelijk begeven heeft, ben ik op zoek naar een nieuwe digitale camera. Mijn wensen zijn:
-Niet te duur, het moet geen drama zijn als hij weer een keer valt
-Stroom door middel van batterijen
-Niet zo'n klein priegelcameraatje (lastig te bedienen met grote handen)
-Eenvoudig in gebruik
-Mooie foto's maken.
Qua uiterlijk ben ik erg gecharmeerd van een DSLR, maar die zijn weer te duur. Een bridgecamera is denk ik een aardig alternatief. Na vele uren zoek- en evrgelijkingswerkwerk, blijven 2 camera's over die beiden voor rond de 130 euro zijn te krijgen. Namelijk de FujifilmS2980: pricewatch: Fujifilm FinePix S2980 Zwart en de Olympus SP-610UZ: pricewatch: Olympus SP-610UZ Zwart
Ik heb ze beiden in de winkel bekeken en ik heb reviews gelezen. Daaruit blijkt volgens mij dat ze aardig aan elkaar gewaagd zijn.
Ik kom er maar niet uit welke ik moet kiezen. De Fuji voelt wat robuuster aan, terwijl de Olympus volgens mij iets zuiniger is.
Heeft iemand advies voor mij? Of wellicht een tip voor een mooi alternatief?
-Niet te duur, het moet geen drama zijn als hij weer een keer valt
-Stroom door middel van batterijen
-Niet zo'n klein priegelcameraatje (lastig te bedienen met grote handen)
-Eenvoudig in gebruik
-Mooie foto's maken.
Qua uiterlijk ben ik erg gecharmeerd van een DSLR, maar die zijn weer te duur. Een bridgecamera is denk ik een aardig alternatief. Na vele uren zoek- en evrgelijkingswerkwerk, blijven 2 camera's over die beiden voor rond de 130 euro zijn te krijgen. Namelijk de FujifilmS2980: pricewatch: Fujifilm FinePix S2980 Zwart en de Olympus SP-610UZ: pricewatch: Olympus SP-610UZ Zwart
Ik heb ze beiden in de winkel bekeken en ik heb reviews gelezen. Daaruit blijkt volgens mij dat ze aardig aan elkaar gewaagd zijn.
Ik kom er maar niet uit welke ik moet kiezen. De Fuji voelt wat robuuster aan, terwijl de Olympus volgens mij iets zuiniger is.
Heeft iemand advies voor mij? Of wellicht een tip voor een mooi alternatief?
Voor mijn broertje ben ik, voor zijn aanstaande stage in de VS, opzoek naar een vrij simpele, maar kwalitatief goede camera. Hierbij is mijn oog gevallen op de Canon SX220 HS.
Weet iemand of deze camera ook opladen via USB ondersteunt en/of zit er bij de oplader zo'n verwisselbaar stekkergedeelte zoals je soms wel eens ziet? Dan zou de camera in ieder geval makkelijk aan een laptop/pc kunnen worden aangesloten, ipv een verloopstuk.
Weet iemand of deze camera ook opladen via USB ondersteunt en/of zit er bij de oplader zo'n verwisselbaar stekkergedeelte zoals je soms wel eens ziet? Dan zou de camera in ieder geval makkelijk aan een laptop/pc kunnen worden aangesloten, ipv een verloopstuk.
Hallo,
Ik heb nu (voor mijn dochter) 2 compact camera's gehad, die geindigd zijn met "lens-fout".
er zou dan zand in de lens zitten, wat niet onder garantie valt.
Uiteraard ben ik op zoek naar (weer) een nieuwe. Maar il toch graag iets "degelijker". Welke optie is er dan?
Ik heb nu (voor mijn dochter) 2 compact camera's gehad, die geindigd zijn met "lens-fout".
Uiteraard ben ik op zoek naar (weer) een nieuwe. Maar il toch graag iets "degelijker". Welke optie is er dan?
S.J.
- witeken
nieuwsgierig
Matched: camera, onder, welke, 250, dig, de
• Wat is je beschikbare budget?Sterke-Jerke schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 14:17:
Hallo,
• Wat voor formaat wil je? (compact, superzoom, etc)
• Wat voor eisen stel je eraan? (AF, beeldstabilisatie, zoom, instel mogelijkheden)
• heb je nog specefieke doelen? (externe flitser, etc)
• Heb je al een voorkeur? (Even googelen, of een vergelijkingssite)
Deze link met camera's die aan je eis voldoen, tot €250. Ik heb alleen stootvast aangeduid bij de bestendigheidsfeatures, maar je kan de preset natuurlijk zelf nog aanvullen.
Let wel: Ik heb bij videoresolutie 720p+ aangeduid, om oudere modellen weg te filteren.
http://tweakers.net/price...a0VOgCp0yoKZCsEOTlDldWNcv
Als je €300 wilt neertellen kan de Canon Powershot D20 een optie zijn (heb je een goeie camera maar lijkt me wat overkill).
[ Voor 6% gewijzigd door witeken op 06-08-2012 14:55 ]
Tweakblog van de maand
Spatwaterdicht lijkt me een betere filtermogelijkheid: toegevoegd.witeken schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 14:52:
[...]
Ik heb alleen stootvast aangeduid bij de bestendigheidsfeatures, maar je kan de preset natuurlijk zelf nog aanvullen.
Dat heb ik toch na de komma gezegd? Spijtig dat er geen stofdicht feature in zit. Maar de meeste camera's die (spat)waterdicht/stootvast etc zijn zijn over het algemeen tegen de hele waaier van zulke dingen bestendig.
Tweakblog van de maand
Anoniem: 89521
Matched: onder, de
Beter zoeken, met 400mm heb je NUL zoom.[b]witeken schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 15:35:Ondertussen weet ik dus wel dat je met 400mm al een comfortabele zoom hebt (gewoon op YT zoeken).
- Gast1981
room with a moose!
Ik zit nog steeds te dubben tussen 2 a 3 camera's:
Kortom, het gemak, formaat en de prijs van Ixus 230 bevalt me wel, maar zal het opwegen tegen de kwalitatief misschien iets betere SX220/SX230?Gast1981 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 13:25:
[...] is het voor de beeldkwaliteit een no-brainer om voor de duurdere Powershot 230 te kiezen in plaats van de Ixus 230, bij het gebruiken van redelijk standaard instellingen? En het gemis aan optische zoom, 8x t.o. 12x, is dat bij "normaal" gebruik een schokkend verschil? Verdere specs komen namelijk redelijk overeen, GPS gebruik ik niet en qua handmatige instellingen kom ik niet verder dan een keertje wat lichter/donkerder zetten, maar wil wel mooie plaatjes.
- witeken
nieuwsgierig
Matched: camera, welke, euro, de
Dit zegt natuurlijk niks maar met de video's die ik over IXUS gezien heb leek het me een vrouwenmerk. Inderdaad niet superveel verschillen, maar de IXUS is wel een ultracompact. 80g lichter met z'n 140g gewicht.Gast1981 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:25:
Ik zit nog steeds te dubben tussen 2 a 3 camera's:
Kortom, het gemak, formaat en de prijs van Ixus 230 bevalt me wel, maar zal het opwegen tegen de kwalitatief misschien iets betere SX220/SX230?
En 14x zoom is toch wel 75% meer zoom.
De SX220 is 30 euro goedkoper en heeft net zoals de ELPH 310 (IXUS 230) geen gps. Dan wordt het verschil in prijs minimaal.
http://www.dpreview.com/p...sx230hs&sortDir=ascending
Lol, vanwaar haal je dat? Met 400mm heb je al een heel nette zoom. Ik zei gewoon comfortabel, niet dat het een extreme zoom is ofzo. Ik heb 400mm equivalent al ervaren en het ging echt wel dicht hoorAnoniem: 89521 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:55:
Beter zoeken, met 400mm heb je NUL zoom.
[ Voor 19% gewijzigd door witeken op 07-08-2012 12:18 ]
Tweakblog van de maand
- Gast1981
room with a moose!
Matched: camera, euro, dig, de
Ach, de vrouw moet er ook kiekjes mee kunnen schieten, dus wat dat betreft is dat niet zo ergwiteken schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:11:
[...]
Dit zegt natuurlijk niks maar met de video's die ik over IXUS gezien heb leek het me een vrouwenmerk. Inderdaad niet superveel verschillen, maar de IXUS is wel een ultracompact. 80g lichter met z'n 140g gewicht.
En 14x zoom is toch wel 75% meer zoom.
De SX220 is 30 euro goedkoper en heeft net zoals de ELPH 310 (IXUS 230) geen gps. Dan wordt het verschil in prijs minimaal.
Mooie vergelijkingssite gaf je trouwens mee, erg handig, thanks.
Ik heb er nu de ixus230 en de powershots 220 en 230 naast elkaar gezet, weinig grote verschillen behalve de zoom:
(mijn vorige toestelletje van weleer staat er ook bij, ter vergelijking)
Om de compactheid en het gewicht te vergelijken moet ik eens langs een winkel binnenkort lijkt me. De powershot dicht ik iets meer kwaliteit toe en echt heel enorm zullen ze niet zijn in verhouding tot de ixus cameraatjes. Hoop ik. De SX220 is 'slechts' 2 tientjes duurder en de SX230 gaat daar nog weer 3 tientjes overheen.
edit: Gewoon omdat het kan zet ik de Nikon Coolpix S9100 ook op de shortlist
Ik ben een beetje aan het orienteren op camera gebied om een nieuwe aan te schaffen en ga vandaag alle pagina's doorspitten (ben nu op het werk dus wss vanavond pas) maar mijn vriendin kwam onlangs met deze camera:
http://www.dixons.nl/beel...sp-610uz-black.html?prs=1
Iemand ervaring met dit model en of dit een goede is voor zijn prijs of er betere te krijgen zijn voor een kleine meerprijs?
Het belangrijkste wat ik zoek in een camera is een grote optische zoom (en scherpe foto's ofc.). Formaat is niet heel belangrijk.
http://www.dixons.nl/beel...sp-610uz-black.html?prs=1
Iemand ervaring met dit model en of dit een goede is voor zijn prijs of er betere te krijgen zijn voor een kleine meerprijs?
Het belangrijkste wat ik zoek in een camera is een grote optische zoom (en scherpe foto's ofc.). Formaat is niet heel belangrijk.
[ Voor 12% gewijzigd door ndonkersloot op 07-08-2012 16:42 ]
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Die prijs vind ik wel verdacht. Hij heeft wel geen 1080p HD. Hij heeft een CCD sensor, waar tegenwoordig eerder de betere CMOS wordt gebruikt. De resolutie van het scherm is ook low-res.
edit: Het formaat is trouwens Motion JPEG. Dat formaat ken ik niet, dus kan mss problemen veroorzaken.
Ik weet niet wat je wilt maar ik heb een paar suggesties:
-De Canon Powershot SX260: 25-500mm Travelzoom compact
-De Canon Powershot SX40: 24-840mm Ultrazoom bridge
-Wachten tot de SX50 uitkomt: Opvolger van de SX40
-(eerste keer dat ik een niet-Canon camera voorstel >.<, gewoon om de beste bridgeopties voor een eerlijke vergelijking te melden) Een andere optie voor een Bridge als je een bridge zoekt is de Panasonic Lumix DMC-FZ150.
-De opvoler FZ-200 Maar ik weet niet hoe goed die al beschikbaar is enz, is nog maar net aangekondigd en er zijn nog geen prijzen in pricewatch
(dit zou beter ook in dit topic in de OP gezet worden)
• Wat is je beschikbare budget?
• Wat voor eisen stel je eraan? (AF, beeldstabilisatie, zoom, instel mogelijkheden)
edit: Het formaat is trouwens Motion JPEG. Dat formaat ken ik niet, dus kan mss problemen veroorzaken.
Ik weet niet wat je wilt maar ik heb een paar suggesties:
-De Canon Powershot SX260: 25-500mm Travelzoom compact
-De Canon Powershot SX40: 24-840mm Ultrazoom bridge
-Wachten tot de SX50 uitkomt: Opvolger van de SX40
-(eerste keer dat ik een niet-Canon camera voorstel >.<, gewoon om de beste bridgeopties voor een eerlijke vergelijking te melden) Een andere optie voor een Bridge als je een bridge zoekt is de Panasonic Lumix DMC-FZ150.
-De opvoler FZ-200 Maar ik weet niet hoe goed die al beschikbaar is enz, is nog maar net aangekondigd en er zijn nog geen prijzen in pricewatch
(dit zou beter ook in dit topic in de OP gezet worden)
• Wat is je beschikbare budget?
[ Voor 4% gewijzigd door witeken op 07-08-2012 17:06 ]
Tweakblog van de maand
Dit topic is gesloten.